ORDIN Nr. 1991
din 23 iulie 2009
pentru aprobarea Normelor
tehnice de utilizare a regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 548 din 6 august 2009
In vederea aplicării unitare a regimului vamal de
tranzit sub acoperirea carnetelor TIR prevăzut în Regulamentul (CEE) nr.
2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal
Comunitar, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Regulamentul (CEE)
nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii de
aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a
Codului Vamal Comunitar, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 664 din Regulamentul de
aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
707/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
în aplicarea prevederilor Convenţiei vamale privind
transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea carnetelor TIR (Convenţia
TIR, 1975), la care România a aderat prin Decretul nr. 420/1979, publicat în
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 98 din 10 decembrie 1979, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 110/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a Vămilor,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele tehnice de utilizare a
regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală nr. 8.270/2008 privind aprobarea Normelor tehnice pentru aplicarea
regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Radu Traian Mărginean
ANEXĂ
NORME TEHNICE
de utilizare a regimului de tranzit sub acoperirea
carnetelor TIR
TITLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1.- (1) Prezentele norme tehnice stabilesc
procedura de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR utilizând aplicaţia
informatică NCTS/TIR.
(2) Normele tehnice de utilizare a regimului de tranzit
sub acoperirea carnetelor TIR se aplică tuturor mărfurilor ce fac obiectul
regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR, prevăzut în Regulamentul
(CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului
Vamal Comunitar, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Regulamentul
(CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii
de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a
Codului Vamal Comunitar, cu modificările şi completările ulterioare, şi în
Convenţia vamală privind transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea
carnetelor TIR (Convenţia TIR, 1975), cu modificările şi completările
ulterioare, denumită în continuare Convenţia TIR, 1975.
Art. 2. - In aplicarea prezentelor norme tehnice, prin
termenii de mai jos se înţelege:
a) aplicaţie NCTS/TIR - componentă a aplicaţiei
informatice NCTS-RO care asigură în cazul operaţiunilor de tranzit sub
acoperirea carnetelor TIR transmiterea electronică a datelor structurate în
conformitate cu standardele agreate ale mesajelor;
b) NTD - document electronic de tranzit, care
conţine datele din carnetul TIR, întocmit în aplicarea art. 454 alin. (3) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei;
c) NTSD - document electronic de tranzit, care
conţine datele din carnetul TIR, inclusiv elemente de securitate şi siguranţă,
întocmit în aplicarea art. 454 alin. (3) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al
Comisiei;
d) LRN- număr de referinţă local - numărul de
referinţă acordat de titular/reprezentant NTD/NTSD-ului în vederea
identificării în aplicaţia NCTS/TIR;
e) MRN- numărul de referinţă - număr unic de
înregistrare al NTD/NTSD, alocat de NCTS/tlR şi tipărit pe TAD/TSAD;
f) TAD - document de însoţire a tranzitului -
document prevăzut de art. 454 alin. (4) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al
Comisiei, imprimat din aplicaţia NCTS/TIR, care conţine date din declaraţia de
tranzit şi care însoţeşte mărfurile până la biroul de destinaţie;
g) LOI - listă de articole - document întocmit
în cazul în care carnetul TIR conţine mărfuri constituite din mai mult de un
articol şi conform modelului din anexa 45b din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93
al Comisiei;
h) TSAD - document de însoţire tranzit/securitate
- document prevăzut de art. 454 alin. (4) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93
al Comisiei, imprimat din aplicaţia NCTS/TIR, care conţine date din declaraţia
de tranzit, inclusiv elemente de securitate şi siguranţă, şi care însoţeşte mărfurile
până la biroul de destinaţie;
i) TSLOI- listă de articole tranzit/securitate -
document întocmit în cazul în care carnetul TIR conţine mărfuri constituite din
mai mult de un articol şi conform modelului din anexa 45f din Regulamentul
(CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei;
j) AAR - aviz anticipat de sosire - mesaj
electronic ce conţine informaţii extrase din NTD/NTSD, generat automat de
aplicaţia NCTS/TIR la eliberarea în tranzit, ce se transmite de la biroul de
plecare la biroul de destinaţie;
k) birou centralizator- birou din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor cu atribuţii în confirmarea şi efectuarea
procedurii de cercetare a operaţiunilor de tranzit sub acoperirea carnetelor
TIR.
TITLUL II
Procedura informatică
CAPITOLUL I
Formalităţi la biroul de plecare/intrare
A. Declararea mărfurilor
Art. 3. - (1) Declararea mărfurilor în vederea
acordării regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR se face prin
completarea de către titular a carnetului TIR, în conformitate cu prevederile
anexei nr. 1 la Convenţia vamală privind transportul internaţional de mărfuri
sub acoperirea carnetelor TIR (Convenţia TIR, 1975), precum şi prin completarea
de către titular/reprezentant în aplicaţia NCTS/TIR a NTD/NTSD, potrivit
dispoziţiilor cuprinse la art. 454 alin. (3) din Regulamentul (CEE) nr.
2.454/93 al Comisiei. NTD/NTSD conţine în mod obligatoriu LRN-ul atribuit de
titular/reprezentant.
(2) LRN-ul trebuie să conţină în structura sa numărul
şi seria carnetului TIR.
(3) După completare, NTD/NTSD se transmite prin
intermediul aplicaţiei NCTS/TIR către biroul de plecare/intrare competent.
Art. 4. - După transmiterea NTD/NTSD-ului, titularul/
reprezentantul prezintă la biroul de plecare/intrare carnetul TIR, documentele
însoţitoare ale transportului, mărfurile şi mijlocul de transport, în
condiţiile prevăzute de art. 199 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 ai
Comisiei.
B. Acceptarea operaţiunii TIR
Art. 5. - (1) Lucrătorul vamal identifică NTD/NTSD-ul
în aplicaţia NCTS/TIR pe baza LRN-ului şi verifică concordanţa dintre datele
înscrise în NTD/NTSD şi datele înscrise în carnetul TIR şi documentele
însoţitoare ale transportului, în condiţiile prevederilor art. 454 alin. (5)
din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei.
(2) In vederea acceptării operaţiunii de tranzit,
biroul de plecare/intrare verifică:
a) corectitudinea datelor înscrise în carnetul TIR;
b) exactitatea manifestului mărfurilor;
c) validitatea şi valabilitatea carnetului TIR;
d) agrearea vehiculului sau containerului pentru
transportul de mărfuri sub acoperirea unui carnet TIR, cu excepţia cazului în
care sunt transportate mărfuri grele sau voluminoase conform celor definite la
art. 1 p) din Convenţia TIR, 1975.
Art. 6. - (1) In cazul în care condiţiile legale sunt
îndeplinite, operaţiunea TIR, respectiv NTD/NTSD-ul sunt acceptate, carnetul
TIR fiind înregistrat în evidenţa biroului de plecare/intrare, iar
NTD/NTSD-ului atribuindu-i-se MRN-ul în mod automat de către aplicaţia
NCTS/TIR.
(2) Dacă operaţiunea TIR nu este acceptată, biroul de
plecare/intrare comunică aceasta titularului/reprezentantului, informându-l
totodată despre motivele neacceptării.
(3) In situaţia în care NTD/NTSD-ul nu este acceptat,
biroul de plecare/intrare comunică aceasta titularului/reprezentantului, prin
intermediul aplicaţiei NCTS/TIR, informându-l totodată despre motivele
neacceptării.
C. Modificarea datelor declarate
Art. 7. - (1) Titularul/Reprezentantul poate
solicita modificarea uneia sau mai multor date din carnetul TIR, respectiv
NTD/NTSD, după ce acestea au fost acceptate de biroul de plecare/intrare.
(2) Cererea conţinând datele ce urmează a fi modificate
se depune la biroul de plecare/intrare.
(3) Nu se acceptă nicio modificare a carnetului TIR,
respectiv NTD/NTSD, atunci când cererea a fost depusă după ce biroul de
plecare/intrare:
a) a informat titularul/reprezentantul că va proceda la
controlul mărfurilor; sau
b) a stabilit deja că unele date din declaraţie sunt
incorecte; sau
c) a acordat liber de vamă.
(4) Modificarea NTD/NTSD nu poate avea ca efect adăugarea/eliminarea
unor categorii de mărfuri.
Art. 8. - (1) Dacă biroul de plecare/intrare acceptă
cererea de modificare a carnetului TIR, titularul carnetului TIR modifică în
mod corespunzător datele din carnetul TIR, cu respectarea prevederilor referitoare
la completarea carnetului TIR, prevăzute în anexa nr. 1 la Convenţia TIR, 1975.
(2) In situaţia în care biroul de plecare/intrare
acceptă cererea de modificare a NTD/NTSD-ului, acesta modifică în mod
corespunzător NTD/NTSD-ul.
Art. 9. -In cazul în care biroul de plecare/intrare
respinge cererea de modificare, acesta comunică titularului/ reprezentantului
motivele respingerii.
D. Anularea operaţiunii TIR
Art. 10. - (1) Titularul/Reprezentantul poate
solicita în scris biroului de plecare/intrare anularea operaţiunii TIR după ce
aceasta a fost acceptată, în condiţiile prevăzute de art. 66 din Regulamentul
(CEE) nr. 2.913 ai Consiliului şi art. 251 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93
al Comisiei.
(2) Anularea operaţiunii TIR atrage anularea
NTD/NTSD-ului.
(3) Biroul de plecare/intrare nu poate anula NTD/NTSD
dacă a fost declanşată procedura de cercetare sau dacă biroul de
destinaţie/ieşire a transmis mesajul „Aviz de sosire".
Art. 11. -In cazul în care biroul vamal de
plecare/intrare respinge cererea, acesta comunică titularului/reprezentantului
motivele respingerii.
E. Decizia de control
Art. 12. -In situaţia în care, în urma analizei de risc
pe baza informaţiilor gestionate automat de sistemul informatic sau a altor
elemente privind operaţiunea de tranzit, biroul de plecare/intrare ia decizia
de a nu controla mărfurile declarate, această decizie este menţionată în
NTD/NTSD prin înscrierea în secţiunea „Controlul la plecare", câmpul
„Rezultatul controlului", a codului A2 cu semnificaţia „Considerat
satisfăcător", mărfurile urmând să primească liber de vamă.
Art. 13. - Dacă biroul de plecare/intrare ia decizia de
a controla mărfurile, controlul se desfăşoară cu respectarea prevederilor art.
68-72 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului, precum şi ale art.
239-247 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei.
F. Efectuarea controlului
Art. 14. - Dacă în timpul efectuării controlului nu se
constată discrepanţe între datele înscrise în carnetul TIR, NTD/NTSD,
documentele însoţitoare şi mărfurile controlate, lucrătorul vamal înregistrează
acest rezultat în NTD/NTSD prin înscrierea în secţiunea „Controlul la
plecare", câmpul „Rezultatul controlului", a codului A1 cu
semnificaţia „Satisfăcător".
Art. 15. - In situaţia în care se constată discrepanţe
minore între datele înscrise în carnetul TIR, NTD/NTSD, documentele însoţitoare
şi mărfurile examinate, acestea sunt comunicate titularului/reprezentantului,
stabilindu-i-se un termen de răspuns.
Art. 16. - (1) Modificarea datelor din carnetul TIR, ca
urmare a constatărilor controlului, se face de către titularul carnetului TIR,
cu respectarea prevederilor referitoare la completarea carnetului TIR prevăzute
în anexa nr. 1 la Convenţia TIR, 1975.
(2) Modificarea datelor din NTD/NTSD, ca urmare a
constatărilor controlului, se face de către biroul de plecare/intrare cu
acceptul titularului/reprezentantului.
(3) Aceste modificări se menţionează în NTD/NTSD prin
înscrierea de către lucrătorul vamal în secţiunea „Controlul la plecare",
câmpul „Rezultatul controlului", a codului A1 cu semnificaţia
„Satisfăcător", mărfurile urmând să primească liber de vamă.
Art. 17. - Dacă modificările datelor din carnetul TIR
şi NTD/NTSD nu sunt acceptate de titular sau termenul acordat a expirat,
mărfurilor nu li se acordă liber de vamă. Lucrătorul vamal returnează carnetul
TIR titularului, înscrie în evidenţe menţiunea neacordării liberului de vamă şi
înregistrează rezultatul controlului în NTD/NTSD prin înscrierea în secţiunea
„Controlul la plecare", câmpul „Rezultatul controlului", a codului B1
cu semnificaţia „Nesatisfăcător".
Art. 18. - Când în urma controlului se constată
discrepanţe majore între datele înscrise în carnetul TIR, NTD/NTSD, documentele
însoţitoare şi mărfurile examinate, acestea sunt comunicate titularului prin
înscrierea în NTD/NTSD, în secţiunea „Controlul la plecare", câmpul
„rezultatul controlului" a codului B1 cu semnificaţia
„Nesatisfăcător", mărfurilor neacordându-li-se liber de vamă. Lucrătorul
vamal returnează carnetul TIR titularului şi înscrie în evidenţe menţiunea
neacordării liberului de vamă.
Art. 19. - Biroul de plecare/intrare decide dacă
discrepanţele constatate între datele înscrise în carnetul TIR, NTD/NTSD,
documentele însoţitoare şi mărfurile examinate se consideră minore sau majore.
G. Liberul de vamă
Art. 20. -Inainte de acordarea liberului de vamă
lucrătorul vamal:
a) înscrie în carnetul TIR şi în NTD/NTSD menţiunile
referitoare la biroul de destinaţie/ieşire, data-limită de prezentare la biroul
de destinaţie/ieşire, sigiliile aplicate şi itinerarul, dacă este cazul;
b) înscrie în carnetul TIR, în rubrica 21 a voletului
nr. 1 şi în rubrica 2 a cotorului nr. 1, MRN-ul şi numărul de înregistrare al
carnetului TIR în evidenţa biroului vamal;
c) semnează şi ştampilează corespunzător voletul nr. 1
al carnetului TIR.
Art. 21. - (1) Liberul de vamă se acordă conform
dispoziţiilor stabilite la art. 73 şi 74 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al
Consiliului.
(2) După acordarea liberului de vamă, lucrătorul vamal
tipăreşte TAD/TSAD şi, după caz, LOI/TSLOI, în două exemplare, pe care le
ataşează la voletul nr. 1 şi, respectiv, voletul nr. 2 ale carnetului TIR.
Art. 22. -Atunci când acelaşi mijloc de transport este
utilizat pentru încărcarea succesivă cu mărfuri care se plasează în regim TIR
la un alt birou de plecare, titularul carnetului TIR are obligaţia de a
prezenta un nou NTD/NTSD, incluzând toate detaliile încărcării/încărcărilor
anterioare. MRN-ul/urile anterior/anterioare va/vor fi înscris/înscrise în
rubrica 40 „Document precedent" din NTD/NTSD.
CAPITOLUL II
Evenimente în timpul transportului
Art. 23. - (1) Procedura aplicabilă în cazul unui
incident sau accident în timpul transportului este cea prevăzută în anexa nr. 1
la Convenţia TIR, 1975.
(2) In aplicarea procedurii prevăzute la alin. (1),
biroul vamal competent este biroul vamal/direcţia judeţeană în a cărui/cărei
rază de competenţă s-au produs respectivele evenimente.
Art. 24. - (1) In cazul transbordării mărfurilor, lucrătorul
vamal din cadrul biroului vamal competent face menţiunile corespunzătoare în
carnetul TIR, în conformitate cu prevederile Convenţiei TIR, 1975, si în
rubricile 55 si F ale TAD/TSAD. Atunci când pe parcursul transportului s-au
făcut mai mult de două transbordări şi rubrica F a fost completată, noile
menţiuni se vor înscrie în rubricile 56 şi G ale TAD/TSAD.
(2) Atunci când transbordarea mărfurilor dintr-un
mijloc de transport se face prin încărcarea acestora în două sau mai multe
mijloace de transport, operaţiunea TIR nu mai poate continua. In acest caz,
biroul vamal devine birou de destinaţie şi efectuează încheierea operaţiunii
TIR conform prevederilor prezentelor norme tehnice.
Art. 25. - In cazul unui incident sau accident în
timpul transportului, lucrătorul vamal din cadrul biroului vamal competent va
face menţiunile corespunzătoare în carnetul TIR, în conformitate cu prevederile
Convenţiei TIR, 1975, si în rubricile 56 şi G ale TAD/TSAD.
CAPITOLUL III
Formalităţi la biroul de destinaţie/ieşire
A. Prezentarea mărfurilor la biroul de
destinaţie/ieşire
Art. 26. - Titularul prezintă la biroul de
destinaţie/ieşire mărfurile, mijlocul de transport, carnetul TIR, documentele
însoţitoare, TAD/TSAD şi, după caz, LOI/TSLOI.
Art. 27. - Lucrătorul vamal identifică AAR în aplicaţia
NCTS/TIR pe baza MRN-ului, înregistrează în evidenţe operaţiunea TIR şi
transmite mesajul „aviz de sosire" către biroul de plecare/intrare prin
intermediul aplicaţiei NCTS/TIR. In situaţia în care pe carnetul TIR şi pe
TAD/TSAD sunt înscrise menţiuni cu privire la evenimente petrecute în timpul
transportului, aceste menţiuni sunt înscrise în AAR în secţiunea
„Incident".
B. Decizia de control
Art. 28. - (1) Dacă, în urma analizei de risc pe baza
informaţiilor gestionate automat de sistemul informatic sau a unor elemente
privind operaţiunea de tranzit, lucrătorul vamal ia decizia de a nu controla
mărfurile prezentate, această decizie se menţionează în AAR prin înscrierea în
secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele controlului la
destinaţie", a codului A2 cu semnificaţia „Considerat satisfăcător"
şi completarea în mod corespunzător a secţiunii „anexa nr. 10".
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), lucrătorul
vamal încheie operaţiunea TIR fără rezerve conform prevederilor art. 455 alin.
(1) şi (4) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, precum şi ale art.
28 şi anexei nr. 1 din Convenţia TIR, 1975.
Art. 29. - In cazul în care lucrătorul vamal ia decizia
de a controla mărfurile prezentate, rezultatele controlului vor fi menţionate
în AAR.
C. Efectuarea controlului
Art. 30. - Dacă în urma controlului nu s-au constatat
discrepanţe între datele înscrise în carnetul TIR, TAD/TSAD, AAR şi mărfurile
prezentate la biroul de destinaţie/ieşire, lucrătorul vamal menţionează acest
rezultat în AAR prin înscrierea în secţiunea „Control general", câmpul
„Rezultatele controlului la destinaţie", a codului A1 cu semnificaţia
„Satisfăcător" şi încheie operaţiunea TIR fără rezerve în conformitate cu
prevederile art. 455 alin. (1) şi (4) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al
Comisiei, precum şi ale art. 28 şi anexei nr. 1 din Convenţia TIR, 1975,
secţiunea „anexa nr. 10" din AAR completându-se în mod corespunzător.
Art. 31. - (1) Prevederile art. 30 se aplică şi în
situaţia în care în urma controlului s-au constatat discrepanţe minore între
datele înscrise în carnetul TIR, TAD/TSAD, AAR şi mărfurile prezentate la
biroul de destinaţie/ieşire. Discrepanţele constatate se menţionează în AAR
prin înscrierea în secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele
controlului la destinaţie - Comentarii".
(2) Prin discrepanţe minore se înţelege, în
principal, orice eroare materială care nu afectează operaţiunea TIR în cauză.
Art. 32. - (1) Când în urma controlului se constată
discrepanţe majore, iar acestea nu vizează datele înscrise în carnetul TIR,
lucrătorul vamal menţionează rezultatul controlului în AAR prin înscrierea în
secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele controlului la
destinaţie", a codului B1 cu semnificaţia „Nesatisfăcător" şi încheie
operaţiunea TIR fără rezerve în conformitate cu prevederile art. 455 alin. (1)
şi (4) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, precum şi ale art. 28
şi anexei nr. 1 din Convenţia TIR, 1975, secţiunea „anexa nr. 10" din AAR
completându-se în mod corespunzător. Discrepanţele constatate se menţionează în
AAR prin înscrierea în secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele
controlului la destinaţie - Comentarii".
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), biroul de
destinaţie/ieşire transmite biroului de plecare/intrare, prin intermediul
biroului centralizator, copii certificate conform cu originalul ale
TAD/TSAD-ului şi voletului nr. 2, completate corespunzător, în maximum 3 zile
de la data înregistrării operaţiunii în evidenţe.
Art. 33. - Atunci când în urma controlului se constată
discrepanţe majore, iar acestea vizează datele înscrise în carnetul TIR,
lucrătorul vamal menţionează rezultatul controlului în AAR prin înscrierea în
secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele controlului la destinaţie",
a codului B1 cu semnificaţia „Nesatisfăcător" şi încheie operaţiunea TIR
cu rezerve în conformitate cu prevederile art. 455 alin. (1) şi (4) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, precum şi ale art. 28 şi anexei
nr. 1 din Convenţia TIR, 1975, secţiunea „anexa nr. 10" din AAR
completându-se în mod corespunzător. Discrepanţele constatate se menţionează în
AAR prin înscrierea în secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele
controlului la destinaţie - Comentarii".
Art. 34. -Atunci când la biroul de destinaţie se
descarcă doar o parte a mărfurilor, titularul carnetului TIR are obligaţia de a
prezenta un nou NTD/NTSD cu datele din carnetul TIR pentru restul de mărfuri,
incluzând toate detaliile anterioare privind transportul TIR. MRN-ul/urile anterior/anterioare
va/vor fi înscris/înscrise în rubrica 40 „Document precedent" din
NTD/NTSD.
Art. 35. - La cererea titularului/reprezentantului,
biroul de destinaţie/ieşire eliberează la momentul încheierii operaţiunii TIR o
recipisa completată anticipat de persoana interesată sau o copie certificată a
TAD/TSAD completată corespunzător în rubrica I „Controlat la biroul de
destinaţie".
D. Operaţiunea de rerutare
Art. 36. - Prin rerutare se înţelege
redirecţionarea AAR-ului de la biroul de destinaţie/ieşire declarat către
biroul de destinaţie/ieşire unde mărfurile sunt prezentate efectiv.
Art. 37. - (1) Cererea de rerutare pentru operaţiunea
TIR identificată prin MRN-ul înscris în TAD/TSAD se transmite, prin intermediul
aplicaţiei NCTS/TIR, de către biroul de destinaţie/ieşire unde sunt prezentate
efectiv mărfurile către biroul de plecare/intrare.
(2) După realizarea rerutării, noul birou de destinaţie
efectuează formalităţile descrise în prezentul capitol.
(3) In situaţia în care biroul de destinaţie/ieşire
unde sunt prezentate efectiv mărfurile nu recepţionează prin intermediul
aplicaţiei NCTS/TIR mesajul care cuprinde informaţiile referitoare la
operaţiune, acesta înregistrează operaţiunea în evidenţe, formalităţile
descrise în prezentul capitol fiind efectuate în mod corespunzător, menţiunile
referitoare la rezultatul controlului fiind înscrise în TAD/TSAD la rubrica I
„Controlat la biroul de destinaţie" şi, ulterior, în aplicaţia NCTS/TIR
atunci când este posibil.
(4) In situaţia în care biroul de destinaţie/ieşire
este în imposibilitatea de a confirma operaţiunea TIR în aplicaţia NCTS/TIR în
maximum 3 zile de la data încheierii operaţiunii, acesta va transmite biroului
centralizator o copie certificată a TAD/TSAD.
Art. 38. - Prevederile art. 37 se aplică în mod
corespunzător şi în situaţia în care AAR-ul nu este identificat în aplicaţia
NCTS/TIR de biroul de destinatie/iesire înscris în TAD/TSAD .
CAPITOLUL IV
Formalităţi în cazul destinatarilor agreaţi
Art. 39. - (1) La sosirea mărfurilor în spaţiul
autorizat, destinatarul agreat identifică AAR în aplicaţia NCTS/TIR pe baza
MRN-ului, transmite mesajul „aviz de sosire" către biroul de
plecare/intrare prin intermediul aplicaţiei NCTS/TIR şi informează biroul de
destinaţie despre sosirea mărfurilor prin intermediul „notificării de
sosire". Notificarea de sosire conţine MRN-ul operaţiunii TIR si
informaţiile prevăzute la art. 454b alin. (1) lit. a) d in Regulamentul (CEE)
nr. 2.454/93 al Comisiei.
(2) Notificarea de sosire se transmite biroului vamal
de destinaţie prin fax, pe cale electronică sau în orice alt mod agreat de
biroul vamal de comun acord cu destinatarul agreat, imediat după sosirea
efectivă a mijlocului de transport, atunci când aceasta are loc în timpul
orelor de program al biroului vamal. Destinatarul agreat este obligat să
verifice transmiterea corectă a faxului conţinând notificarea de sosire
(menţionată în mod automat pe şuşa confirmării de transmitere de către aparat
prin menţiunea „OK"), respectiv confirmarea transmisiei efectuate pe cale
electronică sau prin orice alt mod acceptat de biroul vamal.
(3) Modalitatea de transmitere a notificării de sosire
trebuie să asigure destinatarului agreat obţinerea sau eliberarea unei
confirmări a transmiterii, în care să fie indicate data, ora şi minutul
primirii de către biroul vamal a acesteia.
(4) In cazul în care, din cauza unor defecţiuni tehnice
sau din alte cauze, destinatarul agreat nu poate transmite notificarea de
sosire, acesta este obligat să o predea cât mai curând posibil, personal, agentului
vamal desemnat. Acesta înscrie data, ora şi minutul primirii.
Art. 40. - Lucrătorul vamal desemnat din cadrul
biroului de destinaţie înregistrează în evidenţe notificarea de sosire,
identifică AAR în aplicaţia NCTS/TIR pe baza MRN-ului şi ia decizia privitoare
la controlul mărfurilor, în termenul prevăzut în autorizaţia privind acordarea
statutului de destinatar agreat.
Art. 41. - Dacă în urma analizei de risc pe baza
informaţiilor gestionate automat de sistemul informatic sau a unor elemente
privind operaţiunea de tranzit lucrătorul vamal ia decizia de a nu controla
mărfurile notificate acordând permisiunea de descărcare, această decizie este
comunicată destinatarului agreat prin intermediul aplicaţiei NCTS/TIR, prin
înscrierea în AAR, secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele
controlului la destinaţie", a codului A2 cu semnificaţia „Considerat
satisfăcător".
Art. 42. - După primirea permisiunii de descărcare sau
la expirarea termenului prevăzut în autorizaţie, destinatarul agreat verifică
existenţa şi integritatea sigiliilor, descarcă mărfurile, efectuează recepţia
acestora, introduce imediat rezultatele descărcării în evidenţele proprii,
comunică acest rezultat biroului de destinaţie, prin intermediul aplicaţiei
NCTS/TIR.
Art. 43. - (1) Dacă la descărcare nu s-au constatat
discrepanţe între datele înscrise în carnetul TIR, TAD/TSAD, AAR şi mărfurile
descărcate, comunicarea prevăzută la art. 42 se face prin înscrierea în AAR,
secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele controlului la destinaţie",
a codului A1 cu semnificaţia „Satisfăcător" şi completarea secţiunii
„anexa nr. 10" cu menţiunea „descărcare fără rezerve", cu respectarea
termenului prevăzut la art. 454b alin. (1) lit. d) din Regulamentul (CEE) nr.
2.454/93 al Comisiei.
(2) Carnetul TIR, TAD/TSAD şi, după caz, LOI/TSLOI se
prezintă fără întârziere biroului de destinaţie.
Art. 44. - După primirea rezultatului descărcării,
biroul de destinaţie încheie operaţiunea TIR fără rezerve în conformitate cu
prevederile art. 454b alin. (2) şi art. 455 alin. (4) din Regulamentul (CEE)
nr. 2.454/93 al Comisiei, precum şi ale art. 28 şi anexei nr. 1 din Convenţia
TIR, 1975.
Art. 45. - (1) In situaţia în care la descărcarea
mărfurilor se constată discrepanţe, iar acestea nu vizează datele înscrise în
carnetul TIR, comunicarea prevăzută la art. 42 se face prin înscrierea în AAR a
rezultatului descărcării în secţiunea „Control general", câmpul
„Rezultatele controlului la destinaţie", a codului B1 cu semnificaţia
„Nesatisfăcător" şi completarea secţiunii „anexa nr. 10" cu menţiunea
„descărcare fără rezerve". Discrepanţele constatate se menţionează în AAR
prin înscrierea în secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele
controlului la destinaţie - Comentarii".
(2) Art. 43 alin (2) şi art. 44 se aplică corespunzător.
Art. 46. - (1) Atunci când la descărcarea mărfurilor se
constată discrepanţe iar acestea vizează datele înscrise în carnetul TIR,
destinatarul agreat opreşte imediat descărcarea şi comunică biroului de
destinaţie constatarea discrepanţelor prin intermediul aplicaţiei NCTS/TIR,
prin înscrierea în AAR în secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele
controlului la destinaţie", a codului B1 cu semnificaţia
„Nesatisfăcător" şi completarea secţiunii „anexa nr. 10" cu menţiunea
„descărcare cu rezerve". Discrepanţele constatate se menţionează în AAR
prin înscrierea în secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele
controlului la destinaţie - Comentarii".
(2) Biroul de destinaţie controlează mărfurile,
menţionează rezultatul controlului în AAR prin înscrierea în secţiunea „Control
general", câmpul „Rezultatele controlului la destinaţie", a codului
B1 cu semnificaţia „Nesatisfăcător" şi încheie operaţiunea TIR cu rezerve
în conformitate cu prevederile art. 455 alin. (1) şi (4) din Regulamentul (CEE)
nr. 2.454/93 al Comisiei, precum şi ale art. 28 şi anexei nr. 1 din Convenţia
TIR, 1975. Discrepanţele constatate se menţionează în AAR prin înscrierea în
secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele controlului la destinaţie
- Comentarii".
Art. 47. - (1) Dacă în urma analizei de risc pe baza
informaţiilor gestionate automat de sistemul informatic sau a unor elemente
privind operaţiunea de tranzit lucrătorul vamal ia decizia de a controla
mărfurile notificate, această decizie este comunicată destinatarului agreat
prin intermediul aplicaţiei NCTS/TIR, prin înscrierea în AAR, secţiunea
„Control general", câmpul „Rezultatele controlului la destinaţie", a
codului B1 cu semnificaţia „Nesatisfăcător".
(2) Prevederile art. 29-33 se aplică în mod
corespunzător.
TITLUL III
Procedura de rezervă
CAPITOLUL I
Formalităţi la biroul de plecare/intrare
Art. 48. - Procedura de rezervă se aplică în cazul
acordării dispensei de la obligaţia prezentării datelor din carnetul TIR
printr-un procedeu informatic, în condiţiile prevăzute de art. 454 alin. (6)
din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei.
Art. 49. - (1) Utilizarea procedurii de rezervă se
aprobă de biroul de plecare/intrare. La luarea deciziei de utilizare a
procedurii de rezervă, biroul de plecare/intrare se asigură că orice NTD/NTSD
introdus în aplicaţia NCTS/TIR care nu a fost procesat de sistem se anulează.
(2) Titularul carnetului TIR/Reprezentantul acestuia
este obligat să informeze biroul de plecare/intrare în legătură cu fiecare
NTD/NTSD înregistrat în NCTS/TIR şi căruia nu i s-a acordat liber de vamă,
pentru care în continuare s-a trecut la utilizarea procedurii de rezervă.
Art. 50. - După aprobarea procedurii de rezervă,
titularul/reprezentantul prezintă la biroul de plecare carnetul TIR, documentele
însoţitoare ale transportului, mărfurile şi mijlocul de transport în condiţiile
prevăzute de art. 199 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei.
Art. 51. - Prevederile art. 6-13, art. 15-21 şi art.
23-25 se aplică în mod corespunzător.
Art. 52. -Atunci când se utilizează procedura de
rezervă, lucrătorul vamal din cadrul biroului de plecare/intrare:
a) aplică ştampila „Procedură de rezervă" pe
cotorul nr. 1 şi în rubrica „Pentru utilizare oficială" de pe voletele nr.
1 şi 2 din carnetul TIR. Modelul ştampilei este prevăzut în anexa nr. 1;
b) înscrie în carnetul TIR, în rubrica 21 a voletului
nr. 1 şi în rubrica 2 a cotorului nr. 1, numărul de înregistrare al carnetului
TIR în evidenţa biroului vamal;
c) înscrie în rubrica „Pentru utilizare oficială" a
voletului nr. 2 următorul text: „De returnat la Biroul centralizator/str. Matei
Millo nr. 13, sectorul 1, 010144 Bucureşti, România". Acest text poate fi
imprimat pe volet şi cu ajutorul unei ştampile.
CAPITOLUL II
Formalităţi la biroul de destinaţie/ieşire
Art. 53. - Titularul prezintă la biroul de
destinaţie/ieşire carnetul TIR, documentele însoţitoare ale transportului,
mărfurile şi mijlocul de transport.
Art. 54. - Biroul de destinaţie/ieşire înregistrează în
evidenţe operaţiunea TIR.
Art. 55. - Prevederile art. 28, 30, 31 şi 33 se aplică
în mod corespunzător.
Art. 56. - (1) In vederea încheierii operaţiunii de
tranzit, biroul de destinaţie/ieşire transmite biroului de plecare/intrare,
prin poştă, partea corespunzătoare din voletul nr. 2 al carnetului TIR,
completată corespunzător, în maximum două zile de la data înregistrării
operaţiunii şi cu respectarea termenului prevăzut la art. 455 alin. (5) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei.
(2) Atunci când biroul de plecare/intrare este situat într-un
alt stat membru, biroul de destinaţie/ieşire transmite biroului centralizator,
prin poştă, partea corespunzătoare din voletul nr. 2 al carnetului TIR,
completată corespunzător, în maximum două zile de la data înregistrării
operaţiunii. Biroul centralizator transmite către autoritatea vamală competentă
din statul membru respectiv partea corespunzătoare din voletul nr. 2 al
carnetului TIR, cu respectarea termenului prevăzut la art. 455, alin. (5) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei.
Art. 57. - In cazul prezentării la un birou vamal de
destinaţie/ieşire, care lucrează în procedură de rezervă, a mărfurilor ce fac
obiectul unei operaţiuni TIR ale cărei date au fost transmise prin intermediul
aplicaţiei NCTS/TIR, biroul vamal de destinaţie/ieşire înregistrează
operaţiunea TIR în evidenţe, efectuează în mod corespunzător formalităţile
descrise la art. 27-34, menţiunile referitoare la rezultatul controlului fiind
înscrise în TAD/TSAD la rubrica I „Controlat la biroul de destinaţie" şi,
ulterior, în aplicaţia NCTS/TIR atunci când este posibil.
Art. 58. - Prevederile art. 35 se aplică în mod
corespunzător.
CAPITOLUL III
Formalităţi în cazul destinatarilor agreaţi
Art. 59. - (1) Atunci când în spaţiul autorizat al
destinatarului agreat sosesc mărfuri ce fac obiectul unei operaţiuni TIR ale
cărei date au fost transmise prin intermediul aplicaţiei NCTS/TIR, iar
aplicaţia NCTS/TIR nu funcţionează, destinatarul agreat informează biroul de
destinaţie despre sosirea mărfurilor prin intermediul „notificării de
sosire".
(2) Formalităţile prevăzute la art. 39 alin. (2)-(4) şi
art. 40^7 se aplică în mod corespunzător.
(3) Menţiunile referitoare la rezultatul descărcării
sunt trecute de destinatarul agreat în TAD/TSAD la rubrica I.
(4) Prevederile art. 39 alin. (2)-(4) se aplică în mod
corespunzător şi în cazul comunicării permisiunii de descărcare/deciziei de
control şi rezultatului descărcării.
Art. 60. -In momentul încetării motivelor care au
determinat acordarea dispensei de la obligaţia prezentării datelor din carnetul
TIR printr-un procedeu informatic, lucrătorul vamal din cadrul biroului de
destinaţie identifică AAR în aplicaţia NCTS/TIR pe baza MRN-ului, transmite
mesajul „aviz de sosire" către biroul de plecare/intrare, menţionează
rezultatul descărcării/ controlului mărfurilor în AAR, secţiunea „Control
general", câmpul „Rezultatele controlului la destinaţie", şi încheie
operaţiunea TIR în conformitate cu prevederile art. 455 alin. (1) şi (4) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, precum şi ale art. 28 şi anexei
nr. 1 din Convenţia TIR, 1975, secţiunea „anexa nr. 10" din AAR
completându-se în mod corespunzător. Discrepanţele constatate se menţionează în
AAR prin înscrierea în secţiunea „Control general", câmpul „Rezultatele
controlului la destinaţie - Comentarii".
Art. 61. - (1) Atunci când în spaţiul autorizat al
destinatarului agreat sosesc mărfuri ce fac obiectul unei operaţiuni TIR ale
cărei date nu au fost transmise prin intermediul aplicaţiei NCTS/TIR,
destinatarul agreat informează biroul de destinaţie despre sosirea mărfurilor
prin intermediul „notificării de sosire", conform prevederilor art. 39
alin. (2)-(4).
(2) Formalităţile prevăzute la art. 40-44, art. 46, 47
şi art. 56-58 se aplică în mod corespunzător.
(3) Prevederile art. 39 alin. (2)-(4) se aplică în mod
corespunzător şi în cazul comunicării permisiunii de descărcare/deciziei de
control şi rezultatului descărcării.
TITLUL IV
Procedura de cercetare şi controlul încheierii
regimului de tranzit
CAPITOLUL I
Procedura de cercetare
A. Iniţierea procedurii de cercetare
Art. 62. -Atunci când regimul de tranzit nu a fost
încheiat în conformitate cu prevederile art. 455 din Regulamentul (CEE) nr.
2.454/93 al Comisiei, precum şi ale art. 28 şi anexei nr. 1 din Convenţia TIR,
1975, biroul de plecare/intrare iniţiază procedura de cercetare, informând în
scris biroul centralizator şi anexând o copie a voletului nr. 1 al carnetului
TIR:
a) a doua zi de la expirarea termenelor prevăzute la
art. 455a alin. (1) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, pentru
operaţiunile TIR emise în aplicaţia NCTS/TIR;
b) înainte de împlinirea termenului prevăzut la art.
455a alin. (6) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, pentru
operaţiunile TIR ale căror date nu au fost transmise prin intermediul
aplicaţiei NCTS/TIR.
B. Declanşarea şi efectuarea procedurii de cercetare
Art. 63. - (1) Biroul centralizator declanşează
procedura de cercetare la biroul de destinaţie/ieşire, cu respectarea
prevederilor art. 455a alin. (2), (3), (4) şi (6) din Regulamentul (CEE) nr.
2.454/93 al Comisiei.
(2) Pentru operaţiunile TIR ale căror date nu au fost
transmise prin intermediul aplicaţiei NCTS/TIR, biroul centralizator transmite
biroului de destinaţie/ieşire avizul de cercetare conform modelului prevăzut în
anexa nr. 2 şi copia voletului nr. 1 al carnetului TIR.
Art. 64. - (1) Biroul de destinaţie/ieşire efectuează
investigaţiile necesare, procedează la verificarea evidenţelor proprii sau,
după caz, ale destinatarului agreat şi în termen de maximum 10 zile comunică
biroului centralizator rezultatele verificărilor efectuate.
(2) Pentru operaţiunile TIR ale căror date nu au fost
transmise prin intermediul aplicaţiei NCTS/TIR, biroul de destinaţie/ieşire
efectuează verificările menţionate la alin. (1), completează rubrica IV a
avizului de cercetare şi îl returnează biroului centralizator împreună cu
dovezile corespunzătoare, în termen de maximum 10 zile.
(3) Atunci când mărfurile în cauză au fost prezentate
biroului de destinaţie/ieşire sau destinatarului agreat, dar dovada încheierii
regimului nu a fost transmisă în termen, biroul de destinaţie/ieşire procedează
la confirmarea încheierii regimului de tranzit prin transmiterea mesajelor de
confirmare în NCTS/TIR sau, după caz, trimiterea documentelor corespunzătoare.
Art. 65. - (1) In situaţia în care biroul de
destinaţie/ieşire nu confirmă încheierea operaţiunii TIR emisă de un birou de
plecare/intrare din România, biroul centralizator informează în scris titularul
şi asociaţia garantă cu privire la neîncheierea operaţiunii TIR şi le solicită
să furnizeze dovezi ale încheierii regimului de tranzit, în termenul şi
condiţiile prevăzute la art. 455a alin. (5) şi art. 455b din Regulamentul (CEE)
nr. 2.454/93 al Comisiei. Modelele scrisorilor de informare a titularului şi
asociaţiei garante sunt prevăzute în anexele nr. 3 şi 4.
(2) In aplicarea alin. (1), biroul centralizator
informează:
- Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere
Internaţionale (A.R.T.R.I.), pentru carnetele TIR eliberate de această asociaţie,
precum şi de asociaţii străine afiliate la Uniunea Internaţională a
Transporturilor Rutiere (IRU); sau
- Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din
România (U.N.T.R.R.), pentru carnetele TIR eliberate de această asociaţie.
Art. 66. - (1) Dacă biroul centralizator are suspiciuni
în ceea ce priveşte autenticitatea dovezilor prezentate sau corectitudinea
datelor, iniţiază controlul ulterior al acestora.
(2) Cererea de control ulterior adresată autorităţii
vamale a unui stat membru se întocmeşte utilizând formularul prevăzut în anexa
nr. 5.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (1), condiţiile
privind încheierea regimului de tranzit nu sunt considerate ca fiind
îndeplinite atât timp cât nu a fost confirmată autenticitatea documentelor sau
corectitudinea datelor pentru care a fost cerut controlul.
Art. 67. - (1) Atunci când biroul de destinaţie/ieşire
nu confirmă încheierea operaţiunii TIR emisă de un birou de plecare/intrare din
România şi titularul nu furnizează o dovadă a încheierii regimului de tranzit
în termenele şi condiţiile prevăzute la art. 455a alin. (4)-(6) şi art. 455b
din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, biroul centralizator notifică
în termen de maximum 4 luni de la data acceptării carnetului TIR titularul şi
asociaţia garantă cu privire la nedescărcarea operaţiunii TIR, în conformitate
cu prevederile art. 11 paragraful 1 din Convenţia TIR, 1975. Modelele
scrisorilor de notificare a titularului şi asociaţiei garante sunt prevăzute în
anexele nr. 6 şi 7.
(2) Prevederile art. 65 alin. (2) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 68. - In situaţia în care biroul de
destinaţie/ieşire nu confirmă încheierea regimului de tranzit şi destinatarul
mărfurilor este stabilit în România, biroul centralizator solicită structurii
antifraudă din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor efectuarea unui control
la sediul destinatarului mărfurilor pentru a stabili dacă acesta a primit
mărfurile fără a le prezenta autorităţii vamale.
C. Finalizarea procedurii de cercetare
Art. 69. -In funcţie de răspunsul biroului de
destinaţie/ieşire, de dovezile prezentate de titular/asociaţia garantă, precum
şi, dacă este cazul, de rezultatele verificărilor efectuate de structura
antifraudă din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, biroul centralizator
stabileşte dacă operaţiunea de tranzit s-a încheiat în mod corect şi
finalizează procedura de cercetare.
Art. 70. - Atunci când se stabileşte că operaţiunea TIR
emisă de un birou de plecare/intrare din România s-a încheiat în mod corect,
biroul centralizator aplică prevederile art. 455a alin. (7) din Regulamentul
(CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei.
Art. 71. - (1) Atunci când în cadrul procedurii se
stabileşte că operaţiunea TIR emisă de un birou de plecare/intrare din România
nu s-a încheiat sau înainte de împlinirea termenului prevăzut la art. 456 din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, biroul centralizator stabileşte
autoritatea competentă pentru recuperare.
(2) Dacă un alt stat membru este competent pentru
recuperarea sumelor devenite exigibile, biroul centralizator informează în
acest sens autoritatea vamală a statului membru respectiv.
(3) Dacă autoritatea vamală română este competentă
pentru recuperarea sumelor devenite exigibile, biroul centralizator comunică
biroului de plecare/intrare dispoziţia de încheiere din oficiu a operaţiunii de
tranzit şi întocmirea Deciziei pentru regularizarea situaţiei privind
obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal.
Art. 72. - (1) Biroul de plecare/intrare întocmeşte
Decizia pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare
stabilite de controlul vamal pentru încheierea din oficiu a operaţiunii de
tranzit şi înregistrează datoria vamală în evidenţa contabilă în termenul
prevăzut la art. 218 alin. (3) din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al
Consiliului.
(2) Decizia pentru regularizarea situaţiei conţine
numele şi datele de identificare ale tuturor debitorilor, respectiv titularul
şi asociaţia garantă obligată împreună şi în solidar conform art. 8 paragraful
1 din Convenţia TIR, 1975.
(3) Biroul de plecare/de intrare comunică Decizia
pentru regularizarea situaţiei titularului carnetului TIR şi transmite o copie
la biroul centralizator.
Art. 73. - Dacă titularul carnetului TIR nu achită
sumele devenite exigibile la expirarea primului termen de plată pentru drepturile
de import şi alte taxe stabilite prevăzut la art. 222 alin. (1) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului, respectiv la art. 111 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, biroul de
plecare/intrare solicită plata acestora de la asociaţia garantă, prin
transmiterea unui exemplar original al Deciziei pentru regularizarea situaţiei.
Art. 74. - Dacă asociaţia garantă nu achită sumele
devenite exigibile, la expirarea termenului prevăzut la art. 11 paragraful 3
din Convenţia TIR, 1975, biroul de plecare/intrare efectuează demersurile
legale în vederea executării silite.
Art. 75. - După încasarea sumelor devenite exigibile,
biroul de plecare/intrare din România informează imediat biroul centralizator,
care finalizează procedura de cercetare în evidenţele sale şi în aplicaţia
NCTS/TIR.
Art. 76. - (1) Atunci când în cadrul procedurii de
cercetare a unei operaţiuni TIR emise de un alt stat membru se stabileşte că
autoritatea vamală română este competentă pentru recuperarea sumelor devenite
exigibile, biroul centralizator comunică biroului de destinaţie/ieşire
dispoziţia de încheiere din oficiu a operaţiunii de tranzit şi întocmirea
Deciziei pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare
stabilite de controlul vamal.
(2) Prevederile art. 72-75 se aplică în mod
corespunzător.
Art. 77. - Biroul centralizator finalizează procedura
de cercetare atunci când sumele devenite exigibile au fost încasate de
autoritatea competentă pentru recuperare.
CAPITOLUL II
Controlul încheierii regimului de tranzit
Art. 78. - (1) Biroul centralizator poate efectua
direct sau la cererea biroului de plecare/intrare un control ulterior privind
modalitatea de încheiere a unei operaţiuni TIR, pentru a verifica informaţiile
conţinute în mesajul „rezultatele controlului" sau autenticitatea
ştampilelor aplicate şi a menţiunilor înscrise pe TAD/TSAD sau pe voletul nr. 2
al carnetului TIR.
(2) Acest control se efectuează în cazul unor suspiciuni
sau indicii de fraudă ori pe baza unei analize de risc sau prin sondaj.
(3) Cererea de verificare - control ulterior se
întocmeşte utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 5.
Art. 79. - Dacă în cadrul controlului ulterior
autoritatea vamală solicitată informează că datele conţinute în mesajul
„rezultatele controlului" nu sunt corecte sau ştampilele aplicate şi
menţiunile înscrise pe TAD/TSAD sau pe voletul nr. 2 (rubricile 18-28) al
carnetului TIR nu sunt autentice, biroul centralizator declanşează o procedură
de cercetare. In acest caz, prevederile art. 67-69, art. 71-75 şi art. 77 se
aplică în mod corespunzător.
TITLUL V
Dispoziţii finale
Art. 80. - Dispoziţiile prezentelor norme tehnice se
completează cu prevederile Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului (CEE) nr. 2.454/93
al Comisiei, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Convenţiei TIR,
1975.
Art. 81. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezentele norme tehnice.
ANEXA Nr. 1*) la normele tehnice
STAMPILA PENTRU PROCEDURA DE REZERVA
PROCEDURA DE REZERVĂ
NCTS/TIR
NU EXISTĂ DA TE DISPONIBILE ÎN SISTEM
INIŢIATĂ LA
DATA__________________
(Data/ora)
|
(dimensiuni: 26 x 59 mm, cerneală roşie)
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*) la normele tehnice
- modelul avizului de cercetare -
CARNET TIR -AVIZ DE CERCETARE
1. Sc completează de către biroul de plecare/intrare în
Comunitate
|
A. Carnet TIR nr.
Copia voleiului nr. 1 ataşată
C. Biroul de plecare/intrare în Comunitate
(numele şi adresa completă)
|
B. Birou de destinaţie/ieşire din Comunitate (denumirea şi statul
membru)
D. Numărul de înmatriculare al vehiculului rutier sau denumirea
vasului, dacă sunt cunoscute
|
E. Conform informaţiilor disponibile la acest birou, transportul
a fost:
|
1. prezentat..................în
|
L_____+_____+____
Z L A
|
|
2. livrai
la......................................................................................în
L_____+_____+____
(denumirea şi adresa
persoanei sau a societăţii comerciale) Z L A
3. Titularul carnetului nu poate furniza nicio informaţie despre
destinaţia mărfurilor:
|
Locul şi dala:
|
Semnatura:
|
Ştampila:
|
II. Se completează de către biroul de destinaţie/ieşire din
Comunitate Cerere de informaţii complementare
|
Pentru continuarea cercetărilor, rog biroul vamal de
plecare/intrare în Comunitate să-mi trimită:
|
1. descrierea exactă a mărfurilor
2. o copie a CMR
3. următoarele documente sau informaţii:
|
Locul şi dala:
|
Semnătura:
|
Ştampila:
|
III. Se completează de către biroul de plecare/intrare în
Comunitate: Răspuns la cererea de informaţii complementare
|
1. Informaţiile, copiile sau documentele cerute se anexează
|
1 2 3
2. Informaţiile, copiile sau documentele marcate la cifrele
L-----+-----+----- din cererea dvs. nu sunt disponibile
|
Locul şi dala:
|
Semnătura:
|
Ştampila:
|
IV. Se completează de către biroul de destinaţie/ ieşire din
Comunitate
|
1. Voleiul nr. 2 a fost returnat în
|
L ---+---+----;
Z L A
|
alăturat copia voleiului nr. 1, vizată corespunzător
|
2. Voletul nr. 2, vizat corespunzător, este anexat la prezentul
aviz de cercetare
3. Cercetările sunt în curs şi voletul nr.2 sau o copie a
voletului nr. 1 va fi returnată în cel mai scurt timp
4. Transportul a fost prezentat aici fără documentul aferent
5. Nici transportul şi nici carnetul TIR nu au fost prezentate
aici şi nici o informaţie cu privire la aceasta nu a putut fi obţinută
|
Locul şi data:
|
Semnătura:
|
Ştampila:
|
|
|
|
|
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3 la normele tehnice
Model de scrisoare de informare a titularului
carnetului TIR
[Număr de înregistrare]
[Numele titularului carnetului TIR]
[Adresa titularului carnetului TIR]
Obiect: Tranzit sub acoperirea Convenţiei TIR
Absenţa dovezii de încheiere a regimului de tranzit
Sunteţi titularul operaţiunii de tranzit efectuate sub
acoperirea carnetului TIR:
[seria, numărul carnetului TIR si data luării în
evidentă a operaţiunii TIR]
[MRN/dată]
[volet nr. 1 şi/sau NTD/NTSD anexate în copie]
depus la biroul de plecare...............
In conformitate cu prevederile art. 455a alin. (5) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a
unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului
de instituire a Codului Vamal Comunitar, cu modificările şi completările
ulterioare, vă informăm că nu dispunem de dovada încheierii regimului de
tranzit pentru această operaţiune TIR.
Având în vedere acest aspect, vă solicităm să ne
transmiteţi informaţiile şi documentele care pot dovedi că regimul a fost
încheiat. Veţi menţiona totodată, după caz, dacă a fost schimbat biroul de
destinaţie/ieşire. Vă rugăm să furnizaţi aceste informaţii în maximum 28 de
zile de la data acestei scrisori.
Dovezile aduse de dumneavoastră trebuie să respecte
dispoziţiile art. 455b din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, cu
modificările şi completările ulterioare.
In cazul în care nu se poate stabili că regimul de
tranzit a fost încheiat, veţi fi considerat debitor pentru plata datoriei
(drepturi de import/de export şi alte taxe) aferente mărfurilor care au făcut
obiectul acestei operaţiuni, în conformitate cu art. 8 din Convenţia vamală
privind transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea carnetelor TIR
(Convenţia TIR, 1975), cu modificările şi completările ulterioare /art. 203-204
din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului
Vamal Comunitar, cu modificările şi completările ulterioare.
Dacă sunteţi în imposibilitatea de a dovedi că regimul
a fost încheiat, vă rugăm să ne furnizaţi toate informaţiile de care dispuneţi,
însoţite de documentele corespunzătoare, în particular locul (ţara) unde
estimaţi că s-au produs faptele care au dus la naşterea datoriei vamale,
conform art. 215 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului, cu
modificările şi completările ulterioare.
Numele şi prenumele...........................
Calitatea...............................................
Semnătura/Ştampila............................
ANEXA Nr. 4 la normele tehnice
Model de informare a asociaţiei garante
[Număr de înregistrare]
[Numele asociaţiei garante]
[Adresa asociaţiei garante]
Obiect: Tranzit sub acoperirea Convenţiei TIR
Absenţa dovezii de încheiere a regimului de tranzit
Sunteţi asociaţia garantă a titularului operaţiunii de
tranzit efectuate sub acoperirea carnetului TIR:
[seria, numărul carnetului TIR si data luării în
evidentă a operaţiunii TIR]
[MRN/dată]
[volet nr. 1 şi/sau NTD/NTSD anexate în copie]
depus la biroul de plecare...............
In conformitate cu prevederile art. 455a alin. (5) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a
unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului
de instituire a Codului Vamal Comunitar, cu modificările şi completările
ulterioare, vă informăm că nu dispunem de dovada încheierii regimului de
tranzit pentru această operaţiune TIR.
Având în vedere acest aspect, vă solicităm să ne
transmiteţi informaţiile şi documentele care pot dovedi că regimul a fost
încheiat. Veţi menţiona totodată, după caz, dacă a fost schimbat biroul de
destinaţie/ieşire. Vă rugăm să furnizaţi aceste informaţii în maximum 28 de
zile de la data acestei scrisori.
Dovezile aduse de dumneavoastră trebuie să respecte
dispoziţiile art. 455b din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, cu
modificările şi completările ulterioare.
In cazul în care nu se poate stabili că regimul de
tranzit a fost încheiat, veţi fi considerat debitor pentru plata datoriei
(drepturi de import/de export şi alte taxe) aferente mărfurilor care au făcut
obiectul acestei operaţiuni, în conformitate cu art. 8 din Convenţia vamală
privind transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea carnetelor TIR
(Convenţia TIR, 1975), cu modificările şi completările ulterioare /art. 203-204
din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului
Vamal Comunitar, cu modificările şi completările ulterioare.
Dacă sunteţi în imposibilitatea de a dovedi că regimul
a fost încheiat, vă rugăm să ne furnizaţi toate informaţiile de care dispuneţi,
însoţite de documentele corespunzătoare, în particular locul (ţara) unde
estimaţi că s-au produs faptele care au dus la naşterea datoriei vamale,
conform art. 215 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului, cu
modificările şi completările ulterioare.
Numele şi prenumele...........................
Calitatea...............................................
Semnătura/Ştampila............................
ANEXA Nr. 5 la normele tehnice
Cerere de verificare - control
ulterior
I. AUTORITATEA CARE SOLICITĂ
(nume, adresă)
II. AUTORITATEA SOLICITATĂ
(nume, adresă)
III. CERERE DE VERIFICARE
|_| verificarea ştampilei
|_| verificare din motivul indicat în căsuţa C sau D
Vă rugăm să verificaţi:
A. Autenticitatea ştampilei şi a semnăturii:
|_| 1. în rubrica „I. Controlat la biroul de
destinaţie" a exemplarului nr...anexat;
|_| 2. în rubrica F şi/sau G a exemplarului
nr.........anexat;
|_| 3. în rubrica „C. Birou de plecare" a
exemplarului nr.........anexat;
|_| 4. în rubrica „D. Controlat la biroul de
plecare" a exemplarului nr....anexat;
|_| 5. în rubrica 31 „Colete şi descrierea
mărfurilor" a exemplarului nr...anexat.
B. Autenticitatea şi exactitatea menţiunilor
înscrise:
|_| 1. în rubrica nr.................;
|_| 2. în documentul
nr.............din.............(anexat).
C. Autenticitatea şi exactitatea probei
alternative.................(anexată)
D. Verificarea este solicitată deoarece:
|_| 1. ştampila lipseşte;
|_| 2. semnătura lipseşte;
|_| 3. ştampila nu este lizibilă;
|_| 4. rubrica nu este completată în totalitate;
|_| 5. au fost făcute corecturi fără a fi
certificate;
|_| 6. documentul conţine ştersături şi/sau corecturi;
|_| 7. ştampila nu este recunoscută;
|_| 8. data nu este menţionată;
|_| 9. alte motive (a se menţiona).
Locul.............................................
Data..............................................
Semnătura....................................
(Ştampila)
IV. REZULTATUL VERIFICĂRII
A. Semnătura şi ştampila sunt autentice.
B. Documentul nu a fost prezentat şi:
|_| 1. ştampila este posibil să fie falsificată;
|_| 2. ştampila a fost aplicată neregulamentar;
|_| 3. semnătura nu aparţine agentului vamal
responsabil.
C. Menţiunile sunt corecte.
D. Menţiunile nu sunt corecte. Menţiunea corectă
este:
E. Remarca:
|_| 1. ştampila a fost aplicată lizibil;
|_| 2. semnătura a fost înscrisă;
|_| 3. rubrica a fost completată;
|_| 4. corecturile au fost certificate;
|_| 5. ştergerile şi corecturile se datorează:
|_| 6. ştampila este autentică şi poate fi acceptată;
|_| 7. data a fost înscrisă;
|_| 8. proba alternativă îndeplineşte toate condiţiile
şi poate fi acceptată;
|_| 9. alte motive (a se menţiona).
Locul.............................................
Data..............................................
Semnătura....................................
(Ştampila)
NOTE:
1. Se întocmeşte câte un formular pentru fiecare
document care face obiectul unui control ulterior.
2. Informaţiile şi răspunsurile sunt date prin bifarea
căsuţei corespunzătoare.
3. Autoritatea vamală se va asigura că cererea a fost
tratată corect.
ANEXA Nr. 6 la
normele tehnice
Model de scrisoare de notificare a titularului
carnetului TIR
[Număr de înregistrare]
[Numele titularului carnetului TIR]
[Adresa titularului carnetului TIR]
Obiect: Tranzit sub acoperirea Convenţiei TIR
Notificare privind neîncheierea operaţiunii TIR
Sunteţi titularul operaţiunii de tranzit efectuate sub
acoperirea carnetului TIR:
[seria, numărul carnetului TIR si data luării în
evidentă a operaţiunii TIR]
[MRN/dată]
[volet nr. 1 şi/sau NTD/NTSd anexate în copie]
depus la biroul de plecare...............
In conformitate cu prevederile art. 11 paragraful 1 din
Convenţia vamală privind transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea
carnetelor TIR (Convenţia TIR, 1975), cu modificările şi completările
ulterioare, vă notificăm cu privire la neîncheierea regimului de tranzit
efectuat sub acoperirea carnetului TIR mai sus menţionat.
Având în vedere acest aspect, vă solicităm să ne
transmiteţi informaţiile şi documentele care pot dovedi că regimul a fost
încheiat. Veţi menţiona totodată, după caz, dacă a fost schimbat biroul de
destinaţie/ieşire. Vă rugăm să furnizaţi aceste informaţii în maximum 3 luni de
la data primirii acestei scrisori.
Dovezile aduse de dumneavoastră trebuie să respecte
dispoziţiile art. 455b din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2
iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE)
nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar, cu
modificările şi completările ulterioare.
In cazul în care nu se poate stabili că regimul de
tranzit a fost încheiat, veţi fi considerat debitor pentru plata datoriei
(drepturi de import/de export şi alte taxe) aferente mărfurilor care au făcut
obiectul acestei operaţiuni, în conformitate cu art. 8 din Convenţia TIR, 1975,
cu modificările şi completările ulterioare/art. 203-204 din Regulamentul (CEE)
nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar, cu
modificările şi completările ulterioare.
Dacă sunteţi în imposibilitatea de a dovedi ca regimul
a fost încheiat, vă rugăm să ne furnizaţi toate informaţiile de care dispuneţi,
însoţite de documentele corespunzătoare, în particular locul (ţara) unde
estimaţi că s-au produs faptele care au dus la naşterea datoriei vamale,
conform art. 215 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului, cu
modificările şi completările ulterioare.
Numele şi prenumele...................................
Calitatea.......................................................
Semnătura/Stampila....................................
ANEXA Nr. 7 la normele tehnice
Model de scrisoare de notificare a asociaţiei
garante
[Număr de înregistrare]
[Numele asociaţiei garante]
[Adresa asociaţiei garante]
Obiect: Tranzit sub acoperirea Convenţiei TIR
Notificare privind neîncheierea operaţiunii TIR
Sunteţi asociaţia garantă a titularului operaţiunii de
tranzit efectuate sub acoperirea carnetului TIR:
[seria, numărul carnetului TIR si data luării în
evidentă a operaţiunii TIR]
[MRN/dată]
[volet nr. 1 şi/sau NTD/NTSd anexate în copie]
depus la biroul de plecare...............
In conformitate cu prevederile art. 11 paragraful 1 din
Convenţia vamală privind transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea
carnetelor TIR (Convenţia TIR, 1975), cu modificările şi completările
ulterioare, vă notificăm cu privire la neîncheierea regimului de tranzit
efectuat sub acoperirea carnetului TIR mai sus menţionat.
Având în vedere acest aspect, vă solicităm să ne
transmiteţi informaţiile şi documentele care pot dovedi că regimul a fost
încheiat. Veţi menţiona totodată, după caz, dacă a fost schimbat biroul de
destinaţie/ieşire. Vă rugăm să furnizaţi aceste informaţii în maximum 3 luni de
la data primirii acestei scrisori.
Dovezile aduse de dumneavoastră trebuie să respecte
dispoziţiile art. 455b din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2
iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE)
nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar, cu
modificările şi completările ulterioare.
In cazul în care nu se poate stabili că regimul de
tranzit a fost încheiat, veţi fi considerat debitor pentru plata datoriei
(drepturi de import/de export şi alte taxe) aferente mărfurilor care au făcut
obiectul acestei operaţiuni, în conformitate cu art. 8 din Convenţia TIR, 1975,
cu modificările şi completările ulterioare/art. 203-204 din Regulamentul (CEE)
nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar, cu
modificările şi completările ulterioare.
Dacă sunteţi în imposibilitatea de a dovedi că regimul
a fost încheiat, vă rugăm să ne furnizaţi toate informaţiile de care dispuneţi,
însoţite de documentele corespunzătoare, în particular locul (ţara) unde
estimaţi că s-au produs faptele care au dus la naşterea datoriei vamale,
conform art. 215 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului, cu
modificările şi completările ulterioare.
Numele şi prenumele...................................
Calitatea.......................................................
Semnătura/Ştampila....................................