ORDIN Nr. 8270
din 24 decembrie 2008
privind aprobarea Normelor
tehnice pentru aplicarea regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 5 ianuarie 2009
In vederea aplicării unitare a regimului vamal de
tranzit sub acoperirea carnetelor TIR, prevăzut în Regulamentul (CEE) nr.
2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului vamal
comunitar, cu modificările ulterioare, şi în Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al
Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului
(CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitar, cu
modificările ulterioare,
în aplicarea prevederilor Convenţiei vamale relative la
transportul internaţional al mărfurilor sub acoperirea carnetelor TIR
(Convenţia TIR, 1975), la care România a aderat prin Decretul nr. 420/1979,
publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 98 din 10
decembrie 1979,
în temeiul art. 5 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 532/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale a Vămilor, cu modificările şi completările ulterioare,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele
tehnice pentru aplicarea regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. La aceeaşi dată se abrogă Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală nr. 431/2007 privind aprobarea Normelor tehnice pentru aplicarea
regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 12 decembrie 2007, cu modificările ulterioare.
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Gelu Ştefan Diaconu
ANEXĂ
NORME TEHNICE
pentru aplicarea regimului de tranzit sub acoperirea
carnetelor TIR
PARTEA I
Prevederi generale
1. Prezentele norme tehnice se aplică regimului de
tranzit sub acoperirea carnetelor TIR, prevăzut în Regulamentul (CEE) nr.
2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului vamal
comunitar, cu modificările ulterioare, şi în Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al
Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a
Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului vamal
comunitar, cu modificările ulterioare, denumite în continuare
Codul vamal comunitar, respectiv Regulamentul vamal comunitar, şi în Convenţia vamală relativă la transportul internaţional al
mărfurilor sub acoperirea carnetelor TIR (Convenţia TIR, 1975), denumită în
continuare Convenţie.
2. (1) In aplicarea prezentelor norme tehnice, prin termenii de mai jos se înţelege:
a) transport TIR -
transportul de mărfuri de la un birou vamal de plecare la un birou vamal de
destinaţie, sub regim, denumit regim TIR, stabilit în Convenţie;
b) operaţiune TIR - partea unui transport care este efectuată
într-o parte contractantă, de la un birou de plecare sau intrare (de trecere)
la un birou vamal de destinaţie sau de ieşire (de trecere), utilizând un set de
voleţi (voletul nr. 1 si voletul nr. 2);
c) titular al unui carnet TIR - persoana căreia i s-a emis un carnet TIR în conformitate cu
prevederile Convenţiei şi în numele căreia a fost întocmită o declaraţie vamală
sub forma unui carnet TIR, indicând intenţia plasării mărfurilor sub regim TIR,
la biroul vamal de plecare. Titularul este responsabil pentru prezentarea
vehiculului rutier, ansamblului de vehicule sau containerului împreună cu
încărcătura şi carnetul TIR aferente, la biroul vamal de plecare, la biroul
vamal de trecere şi la biroul vamal de destinaţie, cu respectarea
corespunzătoare a celorlalte prevederi relevante ale Convenţiei;
d) birou centralizator - biroul autorităţii vamale cu următoarele funcţii principale:
confirmarea operaţiunilor de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR efectuate
între birouri din Comunitatea Europeană şi birouri din România şi invers,
realizarea procedurii de cercetare pentru operaţiuni TIR efectuate între
birouri din Comunitatea Europeană şi birouri din România şi invers, acordarea
asistenţei pentru recuperarea creanţelor, implementarea NCTS/TIR (Noul sistem
computerizat de tranzit - componenta TIR), gestionarea datelor de referinţă şi
asigurarea tuturor funcţiilor specifice serviciilor centrale;
e) NCTS-RO - aplicaţia
naţională NCTS;
f) document de însoţire a
tranzitului - documentul
utilizat în NCTS-RO care însoţeşte mărfurile până la biroul de destinaţie.
(2) Biroul centralizator funcţionează în cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor.
3. (1) Pot efectua operaţiuni de tranzit sub
acoperirea carnetelor TIR persoanele al căror acces la regimul TIR a fost
autorizat de autorităţile competente ale părţilor contractante la Convenţie şi
care îndeplinesc condiţiile şi cerinţele minimale prevăzute în partea a II-a
din anexa 9 la Convenţie.
(2) Autorizarea la regimul TIR a societăţilor
comerciale cu sediul în România se efectuează potrivit instrucţiunilor aprobate
prin ordin al vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
PARTEA a II-a
Garanţii
4. Cuantumul maxim pe fiecare carnet TIR al sumelor
care pot fi pretinse asociaţiei garante, în
conformitate cu art. 8 paragraful 3 din Convenţie, este de 60.000 (şaizeci mii)
euro.
5. Asociaţiile garante autorizate să elibereze carnete
TIR pe teritoriul României sunt:
- Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere
Internaţionale, denumită în continuare ARTRI;
- Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din
România, denumită în continuare UNTRR.
6. Carnetele TIR eliberate de cele două asociaţii vor
prezenta pe prima pagină a coperţii, în rubrica 4, semnătura reprezentantului
asociaţiei şi ştampila acesteia.
7. Carnetele TIR sunt emise de Uniunea Internaţională
a Transporturilor Rutiere, denumită în continuare IRU,
şi vor avea imprimată pe prima pagină a coperţii,
în rubrica 5, semnătura secretarului general al IRU.
PARTEA a III-a
Procedura de agreare a vehiculelor rutiere
8. Vehiculele rutiere, aşa cum sunt definite la art. 1
lit. g) şi h) din Convenţie, pot beneficia de prevederile acesteia în
efectuarea de transporturi internaţionale de mărfuri doar dacă îndeplinesc, din
punctul de vedere al construcţiei şi echipamentului lor, condiţiile definite de
anexa nr. 2 la Convenţie şi au fost agreate conform procedurii definite în
anexa nr. 3 la Convenţie.
9. Agrearea se efectuează la direcţia judeţeană pentru
accize şi operaţiuni vamale situată în oraşul reşedinţă de judeţ, unde îşi are
sediul societatea comercială respectivă. Lista direcţiilor judeţene, în sensul
celor menţionate, este prezentată în anexa nr. 1 la prezentele norme tehnice.
10. (1) Certificatul de agreare se eliberează pentru vehiculele rutiere înmatriculate în România.
(2) Certificatul de agreare trebuie să fie conform
modelului prevăzut în anexa nr. 4 la Convenţie.
11. (1) Certificatul de agreare se eliberează la
solicitarea persoanelor juridice române pentru vehiculele rutiere ale căror
proprietari sau utilizatori sunt.
(2) Proprietarul sau utilizatorul vehiculului rutier va
prezenta autorităţii vamale formularul certificatului de agreare însoţit de:
a) copia autorizaţiei pentru utilizarea carnetelor TIR;
b) cartea de identitate a
vehiculului, eliberată de Registrul Auto Român pe numele proprietarului;
c) certificatul de înmatriculare al vehiculului,
eliberat de organele de poliţie pe numele proprietarului;
d) contractul de utilizare (de închiriere), după caz.
In această situaţie, termenul de valabilitate a certificatului de agreare va fi
corelat cu durata contractului de utilizare (închiriere), dar nu mai mare de 2
ani, conform paragrafului 3 din anexa nr. 3 la Convenţie, perioadă după care
vehiculele vor fi prezentate unităţii vamale pentru o nouă verificare;
e) 3 fotografii ale mijlocului de transport care
urmează a fi agreat. Fotografiile se vor realiza color şi vor prezenta mijlocul
de transport din faţă, lateral dreapta şi spate. La mijloacele de transport
prevăzute cu uşă laterală, fotografia se va realiza numai pe această parte.
Fotografiile se prezintă fixate pe un suport format A4, iar identificarea mijlocului de transport se va
face prin aplicarea ştampilei autorităţii vamale emitente la toate colţurile
fotografiilor. Filele suplimentare vor reprezenta anexe la certificatul de
agreare, iar numărul lor va fi menţionat în rubrica 6 din certificat.
12. Originalul certificatului de agreare se remite
solicitantului şi va trebui să se afle la bordul vehiculului. O copie a acestui
certificat rămâne în evidenţele direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni
vamale emitente, împreună cu adresa de solicitare.
13. Pierderea sau deteriorarea certificatului de
agreare sau a fotografiilor însoţitoare atrage anularea agreării vehiculului
respectiv.
14. Termenul maxim de valabilitate al unui certificat
de agreare este de 2 ani. Pentru prelungirea acestuia, vehiculele vor fi
prezentate autorităţii vamale pentru o nouă verificare.
15. Prevederile pct. 8-14 sunt valabile numai pentru agrearea individuală a vehiculelor rutiere.
PARTEA a IV-a
Procedura de tranzit
CAPITOLUL 1
Formalităţi la biroul de plecare/de intrare
16. Operaţiunile de tranzit sub
acoperirea carnetelor TIR se efectuează în aplicaţia NCTS-RO.
17. (1) Titularul carnetului
TIR prezintă la biroul de plecare carnetul TIR şi documentul electronic cu
datele din carnetul TIR.
(2) Datele din carnetul TIR se introduc în aplicaţia
NCTS-RO de operatorii economici care au acces la aplicaţia NCTS-RO componenta NCTS/TIR.
18. (1) Se poate acorda dispensă de la obligaţia
prezentării documentului electronic cu datele din carnetul TIR numai în cazuri
temeinic justificate, în aplicarea art. 454 (6) şi (7) din Regulamentul vamal
comunitar, atunci când:
a) nu funcţionează aplicaţia
NCTS-RO componenta NCTS/TIR a autorităţii vamale;
b) nu funcţionează aplicaţia titularului carnetului
TIR/reprezentantului său pentru transmiterea datelor din carnetul TIR în format
electronic;
c) nu funcţionează reţeua dintre aplicaţia titularului
carnetului TIR/reprezentantului său şi aplicaţia autorităţii vamale.
(2) Dispensa prevăzută la alin. (1) lit. b) şi c) se
acordă numai cu aprobarea scrisă a autorităţii vamale.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică şi atunci când
autoritatea vamală decide acordarea dispensei, în situaţiile pe care le va
specifica în mod expres. In aceste cazuri birourile vamale şi operatorii
economici care au acces la aplicaţia NCTS-RO componenta NCTS/TIR vor fi
informaţi în prealabil de structura de Help-Desk.
19.(1) Atunci când se ia decizia de acordare a
dispensei de la obligaţia prezentării documentului electronic, biroul de
plecare trebuie să se asigure că fiecare document introdus în sistemul
informatic, care nu a fost procesat datorită inoperabilităţii sistemului, va fi anulat.
(2) Titularul carnetului TIR/reprezentantul acestuia
trebuie să informeze biroul de plecare în legătură cu fiecare document de
tranzit depus în sistemul informatic şi pentru care în continuare s-a acordat
dispensă.
(3) Autoritatea vamală va
urmări utilizarea dispensei de la obligaţia prezentării documentului
electronic, pentru a evita folosirea acesteia în mod abuziv.
(4) Inainte de a recurge la acordarea dispensei se
recomandă birourilor de plecare să solicite informaţii suplimentare, în
legătură cu funcţionarea aplicaţiei şi a comunicaţiei, de la structura
Help-Desk.
20. Completarea şi utilizarea carnetului TIR se fac cu
respectarea dispoziţiilor şi regulilor corespunzătoare cuprinse în Convenţia
TIR.
21. (1) Documentul de tranzit
(NTD/TIR), completat şi verificat de către titularul carnetului TIR sau
reprezentantul acestuia (conform art. 5 din Codul vamal comunitar), este
transmis biroului de plecare/de intrare sub formă electronică, după ce toate
mesajele de eroare au fost rezolvate şi NTD/TIR trece în starea
„Submitted".
(2) După transmiterea electronică a documentului,
titularul carnetului TIR sau reprezentantul acestuia îl tipăreşte într-un
exemplar, îl semnează în rubrica 50 şi îl prezintă la biroul de plecare/de
intrare, însoţit de carnetul TIR completat corespunzător şi de celelalte
documente solicitate pentru acordarea regimului de tranzit.
(3) Atunci când titularul carnetului TIR sau
reprezentantul acestuia este autorizat să înlocuiască semnătura holografă cu o
semnătură digitală, nu mai este necesară prezentarea documentului NTD/TIR
semnat şi ştampilat la biroul de plecare.
22. Biroul de plecare/de intrare verifică:
- validitatea şi valabilitatea carnetului TIR;
- accesul la regimul TIR al titularului carnetului TIR;
- concordanţa dintre datele înscrise în carnetul TIR şi
datele înscrise în documentul electronic.
23. (1) Biroul de plecare:
- adnotează voletul nr. 1 al carnetului TIR si
documentul NTD/TIR;
- înscrie în rubrica 21 a voletului nr. 1 al carnetului
TIR numărul de înregistrare al carnetului TIR la
biroul vamal şi numărul documentului electronic;
- înscrie toate menţiunile corespunzătoare în
aplicaţie: itinerarul (dacă este cazul), data-limită de prezentare la biroul de
destinaţie, rezultatele controlului şi sigiliile
aplicate;
- înscrie în rubrica „Pentru utilizare oficială" a
voletului nr. 2 următorul text: „De returnat la Biroul centralizator/str. Matei
Millo nr. 13, sectorul 1, 010144 Bucureşti, România", în situaţia în care
se aplică prevederile art. 454 (6) din Regulamentul vamal comunitar şi
operaţiunea TIR are ca birou de destinaţie/de ieşire un birou situat într-un
alt stat membru. Acest text poate fi imprimat pe volet şi cu ajutorul unei
ştampile.
(2) Pentru eliberarea mărfurilor în tranzit codul rezultatului controlului înscris în documentul de tranzit NTD/TIR va
fi:
- „A1 - Satisfăcător" - atunci când mărfurile au
fost verificate; sau
- „A2 - Considerat satisfăcător" - atunci când
mărfurile nu au fost verificate;
24. (1) După acordarea electronică a liberului de vamă
în tranzit, NCTS-RO va transmite automat mesajul AAR - „Inregistrare anticipată
de sosire" la biroul de destinaţie înscris, sub formă de cod, în rubrica
53 a documentului de tranzit NTD/TIR.
(2) Biroul de plecare/de intrare păstrează voletul nr.
1 al carnetului TIR şi documentul de tranzit NTD/TIR.
25. (1) După eliberarea în tranzit a mărfurilor,
biroul de plecare tipăreşte şi ştampilează documentul de însoţire a tranzitului
(TAD). Acesta va circula împreună cu voletul nr. 2 până la biroul de
destinaţie.
(2) Atunci când sunt mai multe articole se tipăreşte şi
„Lista articolelor" - Lol, care se va anexa la documentul de însoţire a
tranzitului (TAD).
(3) Documentul de însoţire a tranzitului (TAD) şi
Lista articolelor (Lol) nu vor avea nicio menţiune înscrisă manual, nicio
adăugare, ştersătură sau barare. Semnătura titularului carnetului TIR şi, după
caz, semnătura şi ştampila reprezentantului său trebuie să fie înscrise pe
documentul de tranzit NTD/TIR, şi nu pe documentul de însoţire TAD.
26. (1) Un document de tranzit emis în NCTS-RO poate
fi anulat de biroul de plecare sau la cererea titularului carnetului TIR,
înainte de eliberarea mărfurilor în tranzit, cu respectarea condiţiilor
corespunzătoare.
(2) După eliberarea mărfurilor în tranzit anularea
documentului de tranzit poate fi efectuată de biroul vamal numai în cazuri temeinic justificate, în cadrul
termenului de tranzit acordat (de exemplu, operaţiunea de tranzit nu se mai
efectuează, mijlocul de transport s-a defectat etc).
(3) Această anulare nu mai
poate fi efectuată dacă biroul de plecare a primit de la biroul de destinaţie
mesajul „Notificare sosire".
(4) Dacă un document de tranzit a fost anulat după
eliberarea mărfurilor în tranzit, mesajul „Inregistrare anticipată de
sosire" transmis de biroul de plecare la biroul de destinaţie va fi anulat
automat de NCTS-RO.
CAPITOLUL II
Formalităţi la biroul de destinaţie/de ieşire
27. (1) Biroul de destinaţie/de ieşire atestă
încheierea operaţiunii TIR prin:
- completarea cotorului şi a
rubricilor 24-28 ale voletului nr. 2 al carnetului TIR; şi
- transmiterea a două mesaje către biroul de plecare:
a) „Avizul de sosire" - la data prezentării şi
înregistrării operaţiunii în evidenţe;
b) „Rezultatele controlului" - cel târziu în a treia zi de la data la care mărfurile sunt prezentate la biroul de
destinaţie/de ieşire.
(2) Biroul de destinaţie/de ieşire reţine voletul nr. 2
şi restituie carnetul TIR persoanei care l-a prezentat.
(3) Dacă în NCTS-RO nu a fost transmis niciun mesaj
(sau numai unul singur), operaţiunea de tranzit va intra în procedură de
cercetare şi va genera investigaţii şi cheltuieli suplimentare, inclusiv
trecerea tranzitului prin mai multe stări.
(4) Biroul de destinaţie nu trebuie să transmită cele
două mesaje simultan. Transmiterea simultană a celor două mesaje generează
mesaje de eroare şi operaţiunea nu va fi descărcată.
28. Atunci când mărfurile se prezintă la un birou de
destinaţie, altul decât cel înscris în TAD, noul birou devine birou de
destinaţie şi, în vederea confirmării operaţiunii în NCTS-RO, efectuează
cererea de rerutare, prin opţiunea „Cerere AAR". Datele în baza cărora se
solicită rerutarea în NCTS-RO (transmiterea documentului de tranzit către noul
birou de destinaţie) sunt: MRN, ţara de plecare (codul ţării biroului de
plecare/de intrare) şi biroul de destinaţie (codul biroului vamal care solicită
rerutarea).
29. (1) In cazul în care se aplică art. 454 (6) din
Regulamentul vamal comunitar, la biroul de destinaţie/de ieşire mărfurile se
prezintă însoţite doar de carnetul TIR, iar operaţiunea nu poate fi încheiată
în NCTS-RO.
(2) In această situaţie se procedează la confirmarea
operaţiunii de tranzit astfel:
a) atunci când biroul de plecare este un birou dintr-un
alt stat membru al Comunităţii Europene, partea corespunzătoare din voletul nr.
2 al carnetului TIR, completată corespunzător, se transmite de biroul de
destinaţie, prin poştă, biroului centralizator, în maximum 8 zile de la data
încheierii operaţiunii;
b) atunci când biroul de plecare este un birou vamal din România, partea corespunzătoare din voletul nr.
2 al carnetului TIR, completată corespunzător, se transmite de biroul de
destinaţie, prin poştă, direct biroului de plecare, în maximum 8 zile de la data
încheierii operaţiunii.
30. La primirea voletului nr. 2
(rubricile 18-28), biroul vamal de plecare/de intrare (de trecere) compară
informaţiile conţinute de acesta cu cele conţinute de voletul nr. 1 aflat în
evidenţele sale.
31.(1) Dacă la biroul de destinaţie/de ieşire nu
funcţionează aplicaţia NCTS-RO şi mărfurile se prezintă însoţite de carnetul
TIR şi TAD, se vor efectua toate celelalte formalităţi în vederea încheierii
operaţiunii de tranzit şi biroul de destinaţie/de ieşire va confirma operaţiunea
în aplicaţia NCTS-RO în momentul funcţionării acesteia.
(2) In situaţia în care biroul de destinaţie/de ieşire
este în imposibilitatea de a confirma o operaţiune de tranzit emisă în
aplicaţia NCTS-RO, în maximum 8 zile de la data încheierii operaţiunii, va transmite biroului
centralizator o copie a TAD, completată corespunzător şi ştampilată, în rubrica
„I".
32. (1) La cererea transportatorului, biroul de
destinaţie/de ieşire este obligat să elibereze o copie certificată a voletului
nr. 2 sau o recipisă completată anticipat de persoana interesată.
(2) Aceste documente se eliberează la momentul
încheierii operaţiunii TIR, şi nu ulterior.
PARTEA a V-a
Procedura de cercetare
33. (1) Procedura de cercetare se aplică în situaţia
în care operaţiunea TIR nu a fost încheiată.
(2) Aceasta se declanşează fără
întârziere dacă autoritatea vamală a fost informată că operaţiunea TIR nu s-a
încheiat sau, în termen de 4 luni de la data înregistrării, dacă autoritatea
vamală nu a primit dovada că operaţiunea TIR s-a încheiat.
(3) Procedura de cercetare se declanşează,
de asemenea, atunci când ulterior se dovedeşte că încheierea operaţiunii TIR a
fost falsificată.
SECŢIUNEA 1
Cercetarea operaţiunilor TIR emise de birouri de
plecare/de intrare din România
34. (1) Dacă biroul de plecare din România nu a intrat
în posesia părţii corespunzătoare din voletul nr. 2 al carnetului TIR, în
termen de două luni de la data acceptării carnetului TIR, are obligaţia de a
informa în scris asociaţia garantă cu privire la aceasta, fără a aduce atingere
notificării prevăzute la art. 11 paragraful (1) din Convenţie. Biroul de
plecare va anexa la adresa de informare şi o copie a voletului nr. 1 al
carnetului TIR.
(2) In aplicarea alin. (1), biroul de plecare va
informa:
- ARTRI pentru carnetele TIR eliberate de această
asociaţie, precum şi de asociaţii străine afiliate la Uniunea Internaţională a
Transporturilor Rutiere (IRU); sau
- UNTRR pentru carnetele TIR eliberate de această
asociaţie.
(3) Biroul de plecare informează, de asemenea,
titularul carnetului TIR şi solicită atât acestuia, cât şi asociaţiei garante
respective să furnizeze dovada că operaţiunea TIR a fost încheiată.
35. Titularul carnetului TIR/asociaţia garantă poate
să prezinte biroului de plecare, în termen de maximum 4 luni de la data
acceptării carnetului TIR:
a) un document certificat „conform cu
originalul" de autoritatea vamală a ţării de destinaţie, care conţine
identificarea mărfurilor în cauză şi care stabileşte că ele au fost prezentate
la destinaţie;
b) copia documentului vamal
(declaraţie vamală sau declaraţie sumară) de plasare a mărfurilor sub un regim
vamal sau sub supraveghere vamală, certificată de biroul de destinaţie ca fiind
„conform cu originalul";
c) un document vamal de plasare sub o altă destinaţie
vamală într-o ţară terţă sau o copie ori fotocopie ce conţine identificarea
mărfurilor în cauză. Copia sau fotocopia trebuie să fie certificată „conform cu
originalul" fie de către administraţia vamală care a vizat documentul original,
fie de serviciile oficiale ale ţării terţe în cauză;
d) copia voletului nr. 2/documentului de însoţire
certificată „conform cu originalul" de biroul de destinaţie sau de ieşire
(de trecere);
e) copia voletului/cotorului nr. 1 sau nr. 2
corespondent carnetului TIR, certificată „conform cu
originalul" de autoritatea vamală a ţării unde a continuat sau s-a
încheiat transportul TIR;
f) cererea de reconciliere completată şi ştampilată de
biroul de destinaţie sau de ieşire (de trecere) ori de autoritatea vamală a
ţării unde a continuat sau s-a încheiat transportul
TIR;
g) copia cotorului nr. 2 corespondent operaţiunii TIR,
ştampilată „conform cu originalul" de asociaţia garantă sau organizaţia
internaţională (IRU);
h) recipisă;
i) orice alte informaţii şi documente privind
încheierea operaţiunii TIR.
36. (1) In cazul prezentării documentelor menţionate
la pct. 35 lit. a)-f), regimul de tranzit se consideră încheiat.
(2) Dacă autoritatea vamală are suspiciuni în ceea ce
priveşte autenticitatea sau identificarea mărfurilor în cauză, documentele
menţionate la pct. 35 lit. a)-f) fac obiectul unui control ulterior. In
situaţia în care aceste documente fac obiectul unui control ulterior, nu pot fi
acceptate ca dovezi ale încheierii regimului până la primirea rezultatului
acestui control.
37. In cazul prezentării documentelor menţionate la
pct. 35 lit. g)-i) sau atunci când nu se prezintă nicio dovadă a încheierii
operaţiunii TIR, în termen de 4 luni de la data acceptării carnetului TIR,
biroul de plecare procedează astfel:
a) atunci când biroul de
destinaţie este un birou din România, îi solicită în scris informaţii privind
operaţiunea TIR;
b) atunci când biroul de destinaţie este un birou
dintr-un alt stat membru, comunică în scris biroului centralizator
neconfirmarea operaţiunii TIR, în vederea declanşării procedurii de cercetare,
anexând o copie a voletului nr. 1 al carnetului TIR şi a documentului
electronic NTD a carnetului TIR, adresele de informare a asociaţiei garante şi
titularului carnetului TIR şi, după caz, răspunsurile acestora.
38. In situaţia menţionată la pct. 37 lit. a) se va
proceda astfel:
(1) Biroul de destinaţie va efectua investigaţiile în
funcţie de informaţiile primite, va proceda la verificarea evidenţelor proprii
(unde sunt înregistrate carnetele TIR) sau, după caz, ale destinatarului agreat
şi, în termen de maximum 30 de zile de la data solicitării, va informa biroul
de plecare cu privire la rezultatele verificărilor. Prin această verificare
poate fi găsit originalul dovezii încheierii regimului (partea corespunzătoare
din voletul nr. 2 al carnetului TIR), care nu a fost transmis sau a fost
arhivat din eroare.
(2) In funcţie de răspunsul biroului de destinaţie şi
în termen de 6 luni de la data acceptării carnetului TIR, biroul de plecare
notifică titularului carnetului TIR şi asociaţiei garante neîncheierea
operaţiunii TIR, în conformitate cu prevederile art. 11 paragraful 1 din
Convenţie.
(3) In cazul în care titularul carnetului
TIR/asociaţia garantă prezintă unul dintre documentele menţionate la pct. 35
lit. a)-f), iar biroul de plecare îl acceptă, regimul de tranzit se consideră
încheiat.
(4) In cazul în care titularul carnetului TIR/asociaţia
garantă prezintă unul dintre documentele menţionate la pct. 35 lit. g)-i) sau
atunci când nu prezintă nicio dovadă a încheierii operaţiunii TIR în termen de
3 luni de la data la care a primit notificarea menţionată la alin. (2), cel mai
târziu la împlinirea termenului de 10 luni de la data acceptării carnetului
TIR, biroul de plecare întocmeşte Decizia pentru regularizarea situaţiei
privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal pentru încheierea
din oficiu a operaţiunii de tranzit.
39. In situaţia menţionată la pct. 37 lit. b) se va
proceda astfel:
(1) Biroul centralizator transmite biroului de destinaţie avizul de cercetare, al cărui model este prezentat în anexa nr.
2 la prezentele norme tehnice, însoţit de copiile voletului nr. 1 al carnetului
şi documentului electronic NTD, şi solicită informaţii în legătură cu
încheierea operaţiunii TIR.
(2) In funcţie de răspunsul
biroului de destinaţie şi în termen de 6 luni de la data acceptării carnetului
TIR, biroul centralizator notifică titularului carnetului TIR şi asociaţiei
garante neîncheierea operaţiunii TIR, în conformitate cu prevederile art. 11
paragraful 1 din Convenţie.
40. (1) In cazul în care titularul carnetului
TIR/asociaţia garantă prezintă unul dintre documentele menţionate la pct. 35
lit. a)-f), iar biroul centralizator îl acceptă, acesta din urmă comunică
biroului de plecare/de intrare încheierea regimului de
tranzit.
(2) Atunci când la finalizarea procedurii de cercetare
se stabileşte că regimul de tranzit nu s-a încheiat sau înainte de împlinirea
termenului de 10 luni de la data acceptării declaraţiei de tranzit, biroul
centralizator comunică biroului de plecare/de intrare dispoziţia de încheiere
din oficiu a operaţiunii de tranzit şi întocmirea Deciziei pentru regularizarea
situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal.
41.(1) Biroul de plecare/de intrare întocmeşte Decizia
pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de
controlul vamal pentru încheierea din oficiu a operaţiunii de tranzit şi
înregistrează datoria vamală în evidenţa contabilă în cel mult două zile de la
data luării la cunoştinţă a dispoziţiei date de către biroul centralizator.
(2) Decizia pentru regularizarea situaţiei conţine
numele şi datele de identificare ale tuturor debitorilor, respectiv titularul
carnetului TIR şi asociaţia garantă obligată împreună şi în solidar conform
art. 8 paragraful (1) din Convenţie.
(3) Biroul de plecare comunică Decizia pentru
regularizarea situaţiei titularului carnetului TIR. Dacă acesta nu achită
sumele devenite exigibile la expirarea primului termen de plată pentru
drepturile de import şi alte taxe stabilite (10 zile de la data comunicării
pentru drepturile de import conform art. 222 alin. (1) din Codul vamal
comunitar sau cel prevăzut la art. 111 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru celelalte taxe - TVA şi accize), biroul de plecare/de
intrare solicită plata acestora de la asociaţia garantă, prin transmiterea unui
exemplar original al deciziei pentru regularizarea situaţiei.
(4) La expirarea termenului de
3 luni prevăzut la art. 11 paragraful 3 din Convenţie şi socotit de la data
cererii de plată care a fost adresată asociaţiei garante, biroul de plecare/de
intrare va efectua demersurile necesare în vederea executării silite, prin
transmiterea cazului la structura specializată din cadrul direcţiei regionale
competente.
SECŢIUNEA a 2-a
Cercetarea operaţiunilor TIR emise de alte state
membre ale Uniunii Europene cu destinaţie România
42. Pentru operaţiunile TIR emise de birouri de
plecare din alte state membre ale Uniunii Europene cu destinaţie un birou vamal
din România, se va proceda astfel:
a) avizele de cercetare sunt transmise de
autorităţile competente din celelalte ţări, prin poştă, direct birourilor de
destinaţie;
b) după efectuarea verificărilor corespunzătoare,
biroul de destinaţie completează avizul de cercetare şi îl trimite biroului
centralizator, în termen de maximum 30 zile, în vederea transmiterii
răspunsului către autoritatea competentă din ţara biroului de plecare;
c) scrisorile de revenire
prevăzute în anexa nr. 3 la prezentele norme tehnice sunt transmise prin biroul
centralizator. Biroul de destinaţie are obligaţia de a răspunde la scrisorile
de revenire primite într-un termen de maximum 10 zile.
PARTEA a VI-a
Simplificări -
Destinatar agreat
43. (1) La solicitarea destinatarului, autoritatea
vamală îi poate acorda acestuia statutul de destinatar agreat, autorizându-l să
primească la sediul său ori în oricare loc specificat mărfurile transportate
sub regimul TIR.
(2) In aplicarea prevederilor Regulamentului
vamal comunitar, autorizarea se acordă numai persoanelor care:
a) sunt stabilite în România;
b) primesc în mod regulat mărfuri care au fost
înregistrare pentru regimul TIR sau despre care autoritatea vamală ştie că
îndeplinesc condiţiile pentru acest regim.
Se consideră că o persoană „primeşte în mod regulat
mărfuri care au fost înregistrate pentru regimul TIR" atunci când acea
persoană primeşte în calitate de destinatar mărfuri transportate sub regim TIR,
cel puţin 100 de operaţiuni într-un an calendaristic;
c) nu au comis încălcări grave sau repetate ale
legislaţiei vamale sau fiscale;
d) sunt autorizate pentru accesul la NCTS-RO. In cazul
societăţilor care sunt autorizate în calitate de beneficiar al procedurii de
vămuire la domiciliu, condiţia privind autorizaţia de acces la NCTS-RO poate fi
îndeplinită şi de către un comisionar în vamă care are contract încheiat cu
destinatarul.
(3) Autorizaţia nu se aplică decât operaţiunilor TIR
care au ca loc de descărcare finală spaţiile stabilite în autorizaţie.
(4) In autorizaţie se stabilesc: biroul sau birourile
de destinaţie competente pentru mărfurile pe care le primeşte destinatarul agreat,
termenul şi modalităţile în care destinatarul desemnat informează biroul de
destinaţie în legătură cu sosirea mărfurilor, pentru a-i permite să poată
efectua un eventual control la sosirea mărfurilor, categoriile sau
transporturile de mărfuri excluse.
44. (1) Cererea de autorizare pentru acordarea
statutului de destinatar agreat, justificată, se
depune la biroul vamal/direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale la
care destinatarul primeşte mărfuri transportate sub regim TIR.
(2) In cererea de autorizare vor fi menţionate:
denumirea societăţii comerciale şi sediul social al acesteia, adresele la care
sunt primite mărfurile în vederea încheierii operaţiunii TIR.
(3) La cerere, pe lângă documentele care atestă că
societatea îndeplineşte condiţiile generale prevăzute la art. 373 din
Regulamentul vamal comunitar, respectiv pct. 43 alin. (2) din prezentele norme
tehnice, vor fi anexate următoarele:
a) documente justificative care atestă calitatea şi
obiectul de activitate al societăţii (beneficiar al procedurii de vămuire la
domiciliu pentru mărfuri care se importă, comisionar în vamă, transportator,
casă de expediţii). Pentru ultimele 3 calităţi se va prezenta şi situaţia
operaţiunilor TIR primite (sau care vor fi primite) ca destinatar;
b) adresa/adresele locaţiilor unde primeşte mărfurile
transportate sub regim TIR, în vederea încheierii
regimului;
c) copie de pe autorizaţia pentru accesul la NCTS-RO.
In cazul societăţilor care sunt autorizate în calitate de beneficiar al
procedurii de vămuire la domiciliu, autorizaţia pentru acces la aplicaţia
NCTS-RO se eliberează:
- societăţii, atunci când aceasta declară direct
mărfurile în tranzit;
- comisionarului în vamă, atunci când societatea
apelează la serviciile acestuia pentru declararea mărfurilor;
d) declaraţie angajament din care să rezulte că va
respecta prevederile referitoare la procedura TIR.
(4) Dacă la data depunerii cererii de autorizare
societatea nu este autorizată pentru accesul la aplicaţia NCTS-RO, biroul vamal
verifică îndeplinirea tuturor celorlalte condiţii şi emite un aviz favorabil,
în vederea autorizării societăţii pentru accesul la NCTS-RO. Autorizaţia de
destinatar agreat va fi eliberată numai după ce societatea prezintă şi
autorizaţia pentru accesul la NCTS-RO, eliberată de Autoritatea Naţională a
Vămilor.
45. (1) Autorizaţiile de destinatar agreat pentru
mărfurile transportate sub regimul TIR se eliberează de biroul vamal/direcţia
judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale în a cărui/cărei rază de
competenţă teritorială îşi are sediul sau punctul de lucru solicitantul.
(2) Autorizaţia de destinatar agreat se întocmeşte în
două exemplare şi se semnează de şeful direcţiei judeţene pentru accize şi
operaţiuni vamale/biroului vamal.
(3) Un exemplar al autorizaţiei se remite titularului
şi un exemplar se reţine de direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni
vamale/biroul vamal.
(4) Direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni
vamale/biroul vamal transmite o copie a exemplarului care rămâne în evidenţa sa
la Autoritatea Naţională a Vămilor.
46. (1) Se emite o singură autorizaţie, indiferent de
numărul birourilor vamale/direcţiilor judeţene pentru accize şi operaţiuni
vamale pe lângă care se utilizează procedura simplificată. Numărul autorizaţiei
se acordă în ordine cronologică şi crescătoare.
(2) Extinderea autorizaţiei şi pe lângă alte birouri
vamale se va acorda cu respectarea procedurii de autorizare. Noul birou vamal
va completa o anexă la autorizaţia iniţială, în care vor fi înscrise toate
elementele corespunzătoare.
47. In vederea încheierii regimului TIR, destinatarul
agreat este obligat:
a) să informeze biroul vamal despre sosirea mijlocului
de transport, înaintea descărcării lor, prin transmiterea la biroul de
destinaţie a mesajului „Notificare de sosire" şi a avizului de sosire;
b) să înregistreze avizul de sosire în Registrul de
evidenţă al avizelor;
c) să aştepte permisiunea de descărcare, respectiv
trecerea declaraţiei de tranzit în starea „Unloading", înainte de a începe
descărcarea mărfurilor din mijlocul de transport;
d) dacă biroul vamal nu intervine în termenul prevăzut
în autorizaţie, să verifice existenţa şi integritatea sigiliilor, să descarce
mărfurile si să efectueze controlul acestora;
e) să introducă imediat rezultatele descărcării în
evidenţele sale;
f) să informeze imediat biroul de destinaţie despre
orice sigiliu care nu este intact şi despre orice alte nereguli sau incidente
survenite (de exemplu: cantităţi suplimentare, cantităţi lipsă sau înlocuiri
etc), să completeze în aplicaţia NCTS-RO componenta NCTS/TIR rezultatele
controlului şi datele prevăzute în anexa nr. 10 la Convenţie, cel târziu în a
treia zi de la sosirea mărfurilor;
g) să prezinte fără întârziere carnetul TIR şi
documentul de însoţire a tranzitului;
h) la primirea mărfurilor să elibereze
transportatorului o recipisa care atestă sosirea mărfurilor la sediul său şi
care conţine numărul de referinţă al documentului de însoţire şi numărul şi
seria carnetului TIR.
48. In aplicarea art. 454b din Regulamentul vamal
comunitar, biroul de destinaţie/de ieşire procedează astfel:
- completează corespunzător voletul nr. 2 (rubricile
24-28) şi cotorul nr. 2 ale carnetului TIR;
- reţine voletul nr. 2 şi restituie carnetul TIR
titularului sau persoanei care îl reprezintă;
- transmite biroului de plecare/de intrare mesajul
„Rezultatele controlului", cel târziu în a şasea
zi de la data la care s-a încheiat operaţiunea TIR.
49. Autorizaţiile de destinatar agreat eliberate
înainte de data intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice îşi menţin valabilitatea
cu condiţia ca destinatarul agreat să prezinte biroului vamal dovada conectării
la aplicaţia NCTS-RO componenta NCTS/TIR prevăzută la pct. 44 alin. (3) lit.
c).
ANEXA Nr. 1 la normele tehnice
Judeţul
|
Direcţia Judeţeană
pentru Accize şi Operaţiuni Vamale
|
Judeţul
|
Direcţia Judeţeană
pentru Accize şi Operaţiuni Vamale
|
LAIba
|
Alba
|
22. Bihor
|
Bihor
|
2. Arad
|
Arad
|
23. Argeş
|
Argeş
|
3. Teleorman
|
Teleorman
|
24. Neamţ
|
Neamţ
|
4. Bucureşti şi Ilfov
|
Ilfov
Municipiul Bucureşti
|
25. Prahova
|
Prahova
|
5. Bacău
|
Bacău
|
26. Caraş-Severin
|
Caraş-Severin
|
6. Bistriţa-Năsăud
|
Bistriţa
|
27. Vâlcea
|
Vâlcea
|
7. Botoşani
|
Botoşani
|
28. Covasna
|
Covasna
|
8. Braşov
|
Braşov
|
29. Hunedoara
|
Hunedoara
|
9. Brăila
|
Brăila
|
30. Ialomiţa
|
Ialomiţa
|
10. Buzău
|
Buzău
|
31. Olt
|
Olt
|
11. Maramureş
|
Maramureş
|
32. Sibiu
|
Sibiu
|
12. Cluj
|
Cluj
|
33. Suceava
|
Suceava
|
13. Constanţa
|
Constanţa
|
34. Satu Mare
|
Satu Mare
|
14. Călăraşi
|
Călăraşi
|
35. Gorj
|
Gorj
|
15. Dolj
|
Dolj
|
36. Mureş
|
Mureş
|
16. Mehedinţi
|
Mehedinţi
|
37. Timiş
|
Timiş
|
17. Vrancea
|
Vrancea
|
38. Tulcea
|
Tulcea
|
18. Galaţi
|
Galaţi
|
39. Dâmboviţa
|
Dâmboviţa
|
19. Giurgiu
|
Giurgiu
|
40. Vaslui
|
Vaslui
|
20. Iaşi
|
Iaşi
|
41. Sălaj
|
Sălaj
|
21. Harghita
|
Harghita
|
-
|
-
|
ANEXA Nr. 2 la normele tehnice
Modelul avizului de cercetare
CARNET TIR - AVIZ DE CERCETARE
I. Se completează de către biroul de plecare/biroul de intrare în
Comunitate
|
A. Carnet TIR Nr.
B. Biroul de destinaţie/Biroul de ieşire din Comunitate
(denumirea şi statul membru)
|
C. Biroul de plecare/Biroul de intrare în Comunitate
(numele şi adresa completă)
D. Numărul de înmatriculare al vehiculului rutier sau denumirea
vasului, dacă sunt cunoscute
|
E. Conform informaţiilor disponibile la acest birou, transportul a fost:
|
1. prezentat..................în |__|__|__|
Z L A
|
2. livrat
la.......................................................................în
|__|__|__|
Z L A
(denumirea şi adresa persoanei sau a societăţii comerciale)
|
3. Titularul carnetului nu poate furniza nicio informaţie despre
destinaţia mărfurilor:
|
Locul si data.............. Semnătura.....................
Stampila.........................
|
II. Se completează de către biroul de
destinaţie/biroul de ieşire din Comunitate
Cerere de informaţii complementare
|
Pentru continuarea cercetărilor, rog biroul vamal de
plecare/biroul de intrare în Comunitate să-mi trimită:
|
1. descrierea exactă a mărfurilor;
2. o copie a CMR;
3. următoarele documente sau informaţii:
|
Locul si data....................... Semnătura.....................
Stampila.......................
|
III. Se completează de către biroul de
plecare/biroul de intrare în Comunitate:
Răspuns la cererea de informaţii complementare
|
1. Informaţiile, copiile sau documentele cerute se anexează
|
1 2 3
2. Informaţiile, copiile sau documentele marcate la cifrele |___|___|___| din cererea dumneavoastră
nu sunt disponibile
|
Locul si data....................
Semnătura................... Stampila........................
|
IV. Se completează de către biroul de
destinaţie/biroul de ieşire din Comunitate
|
1. Voletul nr. 2 a fost returnat în |__|__|__|: alăturat copia voletului nr. 1, vizată corespunzător.
Z L A
|
2. Voletul nr. 2, vizat corespunzător, este anexat la prezentul
aviz de cercetare.
3. Cercetările sunt în curs şi voletul nr. 2 sau o copie a
voletului nr. 1 va fi returnat(ă) în cel mai scurt timp.
4. Transportul a fost prezentat aici fără documentul aferent.
5. Nici transportul şi nici carnetul TIR nu au fost prezentate
aici şi nicio informaţie cu privire la aceasta nu a putut fi obţinută.
|
Locul si data...............
Semnătura................. Stampila.........................
|
ANEXA Nr. 3 la normele tehnice
Modelul scrisorii de revenire
CARNET TIR - SCRISOARE DE REVENIRE
I. Biroul de plecare/Biroul de intrare în Comunitate
(denumirea şi adresa)
|
II. Autoritatea solicitată
(denumirea şi adresa)
|
III. Referinţa/Nr.
|
IV. Carnet TIR (Nr. şi data)
|
V. Aviz de cercetare (Nr. şi data)
|
VI. Precizări eventuale cu privire la
biroul de destinaţie/biroul de ieşire din Comunitate
|
VII. Orice alte informaţii eventuale
- continuare pe verso -
|
VIII. Nu am primit încă răspunsul la avizul de cercetare
sus-menţionat.
Vă rog să binevoiţi a mă informa asupra stadiului actual al
cercetărilor efectuate.
|
IX. Răspunsul autorităţii solicitate.
- continuare pe verso -
|
Intocmit la................................................
Semnătura..............
|
Stampila...................
|
Anexe: O copie a voletului nr. 1 al Carnetului TIR. O
copie a avizului de cercetare.
VII. Orice alte informaţii (continuare)
|
IX. Răspunsul autorităţii solicitate
(continuare)
|