Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.192 din 23.09.2019

pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a venitului reglementat aferent activităţii reglementate desfăşurate de către operatorul pieţei de energie electrică
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 779 din 25 septembrie 2019



SmartCity1

Având în vedere prevederile art. 75 alin. (1) lit. g), ale art. 76 alin. (1) şi (3), ale art. 77 şi ale art. 79 alin. (3) şi (5) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) şi alin. (5) şi ale art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Metodologia de stabilire a venitului reglementat aferent activităţii reglementate desfăşurate de către operatorul pieţei de energie electrică, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Operatorul pieţei de energie electrică şi operatorii economici din sectorul energiei electrice duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin. Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 octombrie 2019. Articolul 4 La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 67/2013 pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifului reglementat practicat de operatorul pieţei de energie electrică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 12 septembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi orice alte dispoziţii contrare prevederilor prezentului ordin. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Dumitru Chiriţă ANEXĂMETODOLOGIE de stabilire a venitului reglementat aferent activităţii reglementate desfăşurate de către operatorul pieţei de energie electrică Capitolul IScop Articolul 1Prezenta metodologie reglementează modalitatea de fundamentare şi de stabilire a venitului reglementat al operatorului pieţei de energie electrică, denumit în continuare operator, precum şi principiile privind stabilirea tarifului reglementat pentru activitatea reglementată desfăşurată de operator pentru participanţii la pieţele centralizate de energie electrică şi de certificate verzi. Articolul 2Prezenta metodologie are în vedere următoarele obiective: a)asigurarea recuperării costurilor justificate şi efectuate întro manieră prudentă de către operator pentru activitatea reglementată desfăşurată, pentru care se determină venitul reglementat; b)promovarea unor practici eficiente de operare; c)folosirea eficientă a resurselor; d)îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor prestate; e)asigurarea viabilităţii financiare şi a dezvoltării operatorului; f)stabilirea tarifului reglementat pentru serviciile prestate de operator, în condiţii de transparenţă şi nediscriminare. Capitolul IIDomeniu de aplicare Articolul 3Prezenta metodologie este utilizată de: a)operator pentru fundamentarea propunerii privind venitul reglementat; b)ANRE pentru aprobarea pentru o perioadă tarifară a venitului reglementat al operatorului; c)operator pentru stabilirea tarifului reglementat practicat de acesta. Capitolul IIIDefiniţii şi abrevieri Articolul 4
(1) În înţelesul prezentei metodologii, termenii utilizaţi au următoarele semnificaţii:

Activitate reglementată activitate realizată de operator ce face obiectul licenţei pentru administrarea pieţelor centralizate de energie electrică în condiţiile reglementărilor în vigoare
Perioadă tarifară perioadă determinată de timp, în care se aplică tariful reglementat; aceasta este de un an şi începe la 1 ianuarie a fiecărui an
Unitate tranzacţionată unitate care se vinde/cumpără pe piaţa centralizată. Unitatea tranzacţionată poate fi unitatea de energie electrică (MWh) sau certificatul verde.
Tarif reglementat tariful practicat de operatorul pieţei de energie electrică, ce include componente tarifare de înscriere la pieţele centralizate, de administrare a pieţelor centralizate şi de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate
Tranzacţie operaţiune comercială încheiată între două părţi prin care se realizează activităţi de vânzare-cumpărare de energie electrică sau de certificate verzi

(2) În prezenta metodologie se folosesc următoarele abrevieri:a)ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei; b)UT - unitate tranzacţionată; c)putere instalată (Pi) - puterea activă nominală indicată de producător şi înscrisă pe plăcuţa generatorului sau în documentaţia tehnică a fabricii constructoare, pentru toate generatoarele aflate în exploatare. Capitolul IVReguli generale Articolul 5Venitul reglementat pentru asigurarea serviciilor prestate de operator participanţilor la pieţele centralizate aferent fiecărei perioade tarifare t se determină anterior începerii perioadei tarifare. Articolul 6
(1) La calculul venitului reglementat, orice cost justificat asociat activităţii reglementate desfăşurate de operator pe pieţele centralizate este luat în considerare o singură dată.
(2) În cazul în care se constată că un cost a fost inclus de mai multe ori sau nu a fost inclus în calculul venitului reglementat, acesta va fi scăzut din/adăugat la venitul reglementat aferent următoarei perioade tarifare, sub forma unei corecţii.
Articolul 7Operatorul este obligat să organizeze evidenţa contabilă separată între activitatea reglementată şi activităţile nereglementate. Articolul 8
(1) Operatorul este obligat să prezinte ANRE:a)costurile şi veniturile realizate separat din activităţile ce fac obiectul licenţelor acordate; b)modul de alocare a activelor, pasivelor, cheltuielilor şi veniturilor.
(2) În cazul cheltuielilor comune operatorul va prezenta ANRE modul de alocare între:a)activităţile ce fac obiectul licenţelor acordate operatorului; b)activitatea reglementată şi alte activităţi nereglementate desfăşurate de acesta.
Articolul 9
(1) Operatorul este obligat să organizeze evidenţa contabilă separată pentru:a)participarea la proiecte internaţionale de integrare şi de cuplare a pieţelor de energie, în conformitate cu prevederile regulamentelor europene de directă aplicabilitate; b)participarea în calitate de acţionar în cadrul unei societăţi comerciale în conformitate cu condiţiile licenţei pentru administrarea pieţelor centralizate de energie electrică.
(2) În cazul participării la proiectele prevăzute la alin. (1) lit. a) operatorul furnizează o explicaţie detaliată privind modul de alocare a costurilor comune/regionale/locale ce rezultă din activităţile desfăşurate de operator în cadrul acestor proiecte.
Capitolul VDeterminarea venitului reglementat Articolul 10
(1) Venitul reglementat aferent perioadei tarifare t (Vtoper) reprezintă venitul necesar acoperirii costurilor justificate aferente activităţii reglementate desfăşurate de către operator în perioada tarifară t şi se calculează cu formula: unde: Ct-1T reprezintă costurile totale justificate ale operatorului estimate pentru perioada tarifară t-1 (9 luni realizate + 3 luni estimate);

Ct-1certe reprezintă costurile totale justificate ale operatorului în baza contractelor încheiate şi asumate de acesta sau a documentelor din care a rezultat cheltuiala certă şi clară a operatorului aferente perioadei tarifare t-1 şi care nu se regăsesc şi în perioada tarifară t;

Ctcerte reprezintă costurile totale justificate ale operatorului în baza contractelor încheiate şi asumate de acesta sau a documentelor din care a rezultat cheltuiala certă şi clară a operatorului aferente perioadei tarifare t;

p reprezintă rata reglementată a profitului;

Cort reprezintă corecţii din perioadele anterioare perioadei tarifare t;

Va reprezintă venituri obţinute din alte activităţi ce utilizează resursele recunoscute pentru desfăşurarea activităţii reglementate.
(2) Rata reglementată a profitului pentru activitatea reglementată a operatorului are următoarele valori:a)10% - începând cu prima perioadă de tarifare după data intrării în vigoare a prezentei metodologii şi până în a patra perioadă de tarifare după data intrării în vigoare a prezentei metodologii, inclusiv, pentru asigurarea venitului necesar participării în proiectele europene, la care operatorul participă ca partener, precum şi în vederea îndeplinirii obligaţiei ce îi revine operatorului de a dezvolta mecanisme de tranzacţionare puse la dispoziţia participanţilor la piaţă; b)5% - începând cu a cincea perioadă de tarifare după data intrării în vigoare a prezentei metodologii.
(3) Pentru perioada de tarifare în desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, rata reglementată a profitului este de 10% din costurile totale anuale recunoscute de ANRE, iar corecţia aferentă perioadelor tarifare t-1/t-2 se efectuează în cazul în care rata profitului estimat/realizat are abateri mai mari de ±2% faţă de rata reglementată a profitului.
(4) La determinarea venitului reglementat pentru perioada tarifară t, ANRE ia în considerare: a)costurile justificate aferente activităţii desfăşurate de operator în perioada tarifară t-1 diminuate cu costurile care au fost considerate la stabilirea venitului reglementat al operatorului pentru perioada tarifară t-1, justificate în baza contractelor încheiate şi asumate de operator sau a documentelor din care a rezultat cheltuiala certă şi clară a operatorului în perioada tarifară t-1 şi care nu se regăsesc şi în perioada tarifară t; b)costurile noi aferente perioadei tarifare t, justificate în baza contractelor încheiate şi asumate de operator sau a documentelor din care să rezulte că în perioada tarifară t operatorul va înregistra în contabilitatea internă o cheltuială certă necesară desfăşurării activităţii reglementate; c)asigurarea ratei de profit stabilite conform prezentei metodologii; d)corecţiile anuale stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii (diferenţele între costurile incluse în venitul reglementat, costurile efectiv realizate şi înregistrate în contabilitatea internă şi profitul reglementat); e)costurile justificate cu participarea în proiecte internaţionale necesare desfăşurării activităţii operatorului; f)asigurarea viabilităţii financiare a operatorului.
Articolul 11
(1) Costurile justificate luate în considerare la determinarea venitului reglementat sunt costurile necesare desfăşurării activităţii reglementate, pentru perioada de tarifare.
(2) Costurile justificate includ în principal următoarele categorii de cheltuieli:a)cheltuielile cu materiile prime, materialele consumabile, combustibilul, materialele nestocate, inclusiv cele de natura obiectelor de inventar; b)cheltuielile cu energia şi apa; c)cheltuielile cu întreţinerea şi reparaţiile, conform prevederilor legale în vigoare; d)alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi; e)cheltuielile poştale şi taxe de comunicaţii, servicii bancare şi asimilate; f)cheltuielile cu primele de asigurare obligatorii, conform prevederilor legale în vigoare; g)cheltuielile cu deplasările; h)cheltuielile cu locaţiile de gestiune şi chiriile, efectuate întro manieră prudentă; pentru aceste categorii de cheltuieli se va transmite lista documentelor (contracte, facturi, fişe de cont etc.); i)cheltuielile cu personalul - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform prevederilor legale în vigoare, cu excepţia primelor reprezentând participarea personalului la profit; j)cheltuielile ce nu pot fi controlate şi asupra cărora operatorul nu poate acţiona direct pentru creşterea eficienţei activităţii desfăşurate, denumite în continuare costuri indirecte, reprezentând:

(i) contribuţii la asigurări sociale, fondul de şomaj şi asigurări sociale de sănătate, aferente fondului de salarii;
(ii) contribuţia bănească percepută de ANRE;
(iii) taxe, impozite şi contribuţii, altele decât cele prevăzute la pct. (i) şi (ii), stabilite conform legislaţiei în vigoare;

k)costurile justificate şi cheltuielile corespunzătoare sumelor neîncasate, reprezentând creanţele comerciale care nu au putut fi recuperate din cauze obiective (deces, hotărâre judecătorească definitivă); l)cheltuielile cu amortizarea fiscală a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune şi utilizate în activităţile operatorului; m)cheltuielile cu participarea operatorului la proiecte internaţionale; n)cheltuielile financiare; o)cheltuielile cu taxele, contribuţiile şi cotizaţiile obligatorii către organizaţiile neguvernamentale sau asociaţiile profesionale, dacă sunt efectuate în scopul desfăşurării activităţii reglementate a operatorului. Articolul 12
(1) Operatorul furnizează în cadrul documentaţiilor de fundamentare a venitului reglementat explicaţii detaliate şi justificări cu privire la identificarea categoriilor de costuri şi a activităţilor, precum şi modul de alocare a costurilor conform prevederilor art. 8.
(2) ANRE verifică corectitudinea alocării costurilor între activitatea reglementată şi alte activităţi prestate de operator astfel încât să se evite subvenţia încrucişată între activitatea reglementată şi activităţile nereglementate ale operatorului.
(3) În cazul în care ANRE solicită clarificări, informaţii suplimentare şi/sau corecţii, operatorul este obligat să transmită datele solicitate în termenul specificat în solicitare.
Articolul 13
(1) Operatorul are obligaţia ca, la înaintarea costurilor realizate/estimate a fi realizate, în vederea recunoaşterii în venitul reglementat aferent activităţii reglementate desfăşurate de către acesta, să justifice că acestea au fost sau sunt costuri prudente.
(2) Se consideră costuri prudente acele costuri care sunt demonstrate a fi necesare, oportune, eficiente şi care reflectă condiţiile pieţei, astfel:a)„necesar" - nevoia obiectivă a operatorului de a realiza acel cost; b)„oportun" - amânarea costului ar fi de natură a produce prejudicii operatorului şi/sau participanţilor la piaţă; c)„eficient" - realizarea costului ar fi de natură a aduce beneficii viitoare operatorului şi participanţilor la piaţă; d)„să reflecte condiţiile pieţei" - costul realizat de către operator este raportat la cele mai bune condiţii ale pieţei, existente la data realizării şi în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(3) Operatorul are obligaţia să transmită, la solicitarea ANRE, în termenul stabilit prin solicitare, documentele care justifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (2).
(4) ANRE are dreptul să refuze motivat recunoaşterea integrală sau parţială a unor costuri pentru care nu au fost transmise documentele solicitate conform prevederilor alin. (3) sau cele pentru care, prin documentele transmise de operator conform prevederilor alin. (3), nu se confirmă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (2).
Articolul 14
(1) În determinarea venitului reglementat nu se includ următoarele costuri:a)cheltuielile aferente altor activităţi desfăşurate de operator, pentru care sunt utilizate mijloace fixe înregistrate în contabilitatea operatorului sau salariaţii implicaţi în activitatea reglementată a acestuia; b)cheltuielile cu provizioane şi ajustări de orice natură; c)cheltuielile privind activele casate sau cedate şi din alte operaţiuni de capital; d)cheltuielile cu reclama şi publicitatea; e) cheltuielile de judecată şi alte cheltuieli asociate (taxă timbru, onorariu expert etc.); f)cheltuielile privind materialele recuperate şi refolosibile; g)cheltuielile nedeductibile fiscal, cu excepţia cheltuielilor prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. o); h)cheltuielile cu primele reprezentând participarea personalului la profit; i)cheltuielile din reevaluarea imobilizărilor corporale şi necorporale; j)cheltuielile cu amenzi, penalităţi şi majorări de întârziere pentru neplata la termen a obligaţiilor către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, fondurile speciale, bugetele locale şi alte cheltuieli asociate celor deja enumerate; k)cheltuielile cu donaţii, sponsorizări şi subvenţii acordate de operator; l)cheltuielile de natura imobilizărilor corporale şi necorporale, finanţate din fonduri şi împrumuturi nerambursabile, din ajutoare primite, subvenţii, plusuri la inventar ori alte surse nerambursabile; m)cheltuielile cu penalităţi, majorări şi/sau daune-interese de întârziere pentru nerambursarea în termen a împrumuturilor şi alte cheltuieli asociate celor deja enumerate; n)cheltuielile aferente plăţilor compensatorii acordate salariaţilor cu ocazia încetării contractului individual de muncă sau a raportului de serviciu, fără a avea la bază un program de restructurare şi de reorganizare a societăţii aprobat de conducerea operatorului, cu excepţia situaţiei când salariaţii se pensionează; o)cheltuielile reprezentând salarii, indemnizaţii, sume compensatorii acordate în condiţiile legii, cu ocazia încetării contractului individual de muncă, raportului de serviciu sau mandatului personalului cu funcţii de conducere şi persoanelor care au calitatea de membru în consilii de administraţie şi consilii de conducere, cu excepţia salariilor, indemnizaţiilor sau sumelor compensatorii acordate angajaţilor, cu ocazia pensionării, în conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă sau când există un program de restructurare aprobat; p)cheltuielile de personal reprezentând sume acordate directorilor generali şi membrilor consiliilor de administraţie/ supraveghere/directorate şi alte consilii de conducere ca bonus, prime etc. pentru îndeplinirea indicatorilor de performanţă individuală, precum şi alte facilităţi rezultate din derularea contractelor de mandat, care depăşesc 20% din valoarea retribuţiei acestora; q)cheltuielile de exploatare aferente mijloacelor fixe obţinute de operator prin realizarea unor investiţii care nu au fost recunoscute de ANRE; r)cheltuielile estimate/prognozate cu amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale, care nu sunt încă puse în funcţiune; s)valoarea, respectiv o parte a acesteia, aferentă imobilizărilor corporale/necorporale pentru care societatea încasează chirie.
(2) ANRE are dreptul să refuze operatorului recunoaşterea unor costuri sau părţi din acestea, altele decât cele prevăzute la alin. (1), pentru care nu s-a justificat faptul că au fost generate de desfăşurarea activităţii reglementate şi realizate într-o manieră prudentă, conform prevederilor art. 13.
Capitolul VICorecţii Articolul 15Corecţia aferentă perioadelor anterioare perioadei tarifare t, Cort, prevăzută la art. 10 alin. (1), include:

(i) corecţia aferentă perioadei tarifare t-1, stabilită ca diferenţa între veniturile estimate a fi realizate prin aplicarea tarifului reglementat, costurile justificate estimate (9 luni realizate + 3 luni estimate) şi profit;
(ii) corecţia aferentă perioadei tarifare t-2, stabilită ca diferenţa între veniturile realizate prin aplicarea tarifului reglementat, costurile justificate realizate şi profit;
(iii) corecţia referitoare la costurile incluse de mai multe ori sau care nu au fost incluse la stabilirea venitului reglementat, prevăzută la art. 6 alin. (2). Corecţia poate fi realizată pe o perioadă anterioară de maximum 3 ani.

Articolul 16În cazul în care componenta de corecţie induce o modificare semnificativă a nivelului venitului reglementat pentru perioada tarifară t, ANRE poate decide eşalonarea recuperării/cedării diferenţei pe o perioadă mai mare de un an. Articolul 17
(1) În cazul venitului reglementat aferent primei perioade tarifare după intrarea în vigoare a prezentei metodologii, corecţia aferentă perioadei tarifare t-2 şi corecţia aferentă perioadei tarifare t-1 se efectuează în cazul în care rata profitului realizat/estimat în perioada tarifară t-2/t-1 are abateri mai mari de ± 2% faţă de rata reglementată a profitului de 10%, utilizată la stabilirea venitului reglementat pentru perioadele tarifare t-2 şi t-1.
(2) În cazul venitului reglementat aferent celei de a doua perioade tarifare ulterioare intrării în vigoare a prezentei metodologii, corecţia aferentă perioadei tarifare t-2 se efectuează în cazul în care rata profitului realizat în perioada tarifară t-2 are abateri mai mari de ±2% faţă de rata reglementată a profitului brut de 10%, utilizată la stabilirea venitului reglementat pentru perioada tarifară t-2.
Capitolul VIIProcedura de stabilire a venitului reglementat aferent activităţii reglementate desfăşurate de operator Articolul 18Venitul reglementat pentru o perioadă tarifară se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Articolul 19
(1) Pentru fiecare perioadă tarifară t operatorul înaintează ANRE, până la data de 15 noiembrie a perioadei tarifare t-1, documentaţia privind fundamentarea venitului reglementat.
(2) În situaţia în care documentaţia înaintată este incompletă, ANRE solicită completarea acesteia în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii, operatorul având obligaţia de a răspunde în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.
(3) În perioada de analiză şi calcul, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice informaţii şi documente, iar operatorul are obligaţia de a răspunde în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.
(4) Aspectele pentru care s-au solicitat informaţii şi documente nu vor fi luate în considerare în cazul în care operatorul nu răspunde solicitărilor ANRE în termenele prevăzute de prezenta metodologie.
(5) Venitul reglementat pentru perioada tarifară t se aprobă de către ANRE până la data de 10 decembrie a perioadei tarifare t-1, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
Articolul 20Documentaţia privind fundamentarea venitului reglementat se referă în principal la: a)valorile realizate aferente perioadei tarifare t-2, în conformitate cu tabelul nr. 1 din anexă; b)valorile estimate a fi realizate în perioada tarifară t-1 (9 luni realizate: ianuarie-septembrie şi 3 luni estimate: octombrie-decembrie), în conformitate cu tabelul nr. 1 din anexă; c)costurile justificate în baza contractelor încheiate şi asumate de operator sau a documentelor din care a rezultat cheltuiala înregistrată în contabilitatea internă certă şi clară a operatorului aferente perioadelor tarifare t-2, t-1 şi t, ca urmare a desfăşurării unor activităţi ce constituie drepturi sau obligaţii ce decurg din implementarea proiectelor europene la care acesta este parte, în conformitate cu tabelul nr. 2 din anexă; d)modul de alocare a costurilor pe activităţi, astfel după cum acestea sunt prevăzute în tabelul nr. 1 din anexă; e)veniturile realizate în perioada tarifară t-2 şi veniturile estimate a fi realizate în perioada tarifară t-1, în conformitate cu tabelul nr. 3 din anexă; f)lista contractelor de prestări de servicii, de furnizare de bunuri sau de lucrări şi a societăţilor comerciale cu care au fost încheiate, aferente desfăşurării activităţii reglementate şi a unor activităţi ce constituie drepturi sau obligaţii ce decurg din implementarea proiectelor europene la care acesta este parte, cu precizarea perioadei de desfăşurare a contractului şi a valorilor contractuale pe fiecare contract în parte; suplimentar, pentru toate contractele, se va demonstra prudenţa costurilor; g)documentele, justificările privind valorile totale şi defalcarea acestor valori pe activităţi, cum ar fi: contracte, oferte, facturi, documente contabile, justificarea investiţiilor, costuri cu terţi etc.; h)justificarea fiecărui proiect de investiţie şi valoarea acestuia în funcţie de scopul urmărit, cum ar fi:

(i) înlocuirea mijloacelor fixe uzate, cu durată de viaţă depăşită;
(ii) participarea operatorului în cadrul proiectelor internaţionale la care este parte;
(iii) îmbunătăţirea şi eficientizarea activităţilor desfăşurate de operator;
(iv) adaptarea şi integrarea soluţiilor de cuplare unică a pieţelor pentru ziua următoare şi intrazilnică;
(v) compatibilitate cu noile baze de date;
(vi) implementarea prevederilor legislaţiei internaţionale etc.;

i)calculul corecţiilor venitului reglementat; j)propunerea operatorului privind venitul reglementat aferent activităţii reglementate. Articolul 21
(1) Pe baza documentaţiei şi a propunerii înaintate, respectiv în urma analizei efectuate, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE stabileşte venitul reglementat aferent perioadei tarifare t.
(2) Rezultatele analizei efectuate pentru stabilirea venitului reglementat se comunică operatorului în vederea formulării unui punct de vedere.
Articolul 22
(1) Ordinul privind stabilirea venitului reglementat, adoptat de către Comitetul de reglementare al ANRE, se transmite pentru publicare la Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 18, se publică pe pagina de internet a ANRE şi se comunică operatorului în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare.
(2) În situaţia în care intrarea în vigoare a ordinului preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1) nu se realizează până la data începerii următoarei perioade tarifare, tariful reglementat stabilit pentru perioada tarifară t-1 rămâne în vigoare până la intrarea în vigoare a noului ordin. Tariful reglementat stabilit pentru perioada tarifară t se aplică începând cu data de întâi a lunii următoare lunii în care intră în vigoare ordinul preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1), urmând ca operatorul să emită facturi de regularizare pentru componentele tarifare aferente perioadei tarifare t pentru care s-au emis facturi la tariful stabilit pentru perioada tarifară t-1.
Capitolul VIIIPrincipii pentru stabilirea tarifului reglementat pentru activităţile desfăşurate de operator Articolul 23
(1) Tariful reglementat practicat de operator se stabileşte de către acesta pe baza venitului reglementat aprobat de ANRE pentru perioada tarifară şi se publică pe pagina de internet proprie.
(2) Tariful reglementat practicat de operator se stabileşte pentru fiecare perioadă tarifară t şi este alcătuit din următoarele componente:a)componenta de înscriere la pieţele centralizate, Tînscr [lei/participant la înscriere]; b)componenta de administrare a pieţelor centralizate, Tadmin, pentru participanţi, cu excepţia producătorilor cu Pi ≤ 1 MW [lei/participant/an]; c)componenta de administrare a pieţelor centralizate, Tadmin, pentru producători cu 100 kW < Pi ≤ 1 MW [lei/participant/an]; d)componenta de administrare a pieţelor centralizate, Tadmin, pentru producători cu Pi ≤ 100 kW [lei/participant/an]; e)componenta de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate în care operatorul pieţei de energie electrică este contraparte, Ttranz contraparte [lei/UT]; f)componenta de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate în care operatorul pieţei de energie electrică nu este contraparte Ttranz bilateral [lei/UT].
Articolul 24
(1) Pentru producătorii de energie electrică, valoarea componentei de administrare a tarifului reglementat practicat de operator se stabileşte de către acesta în funcţie de categoria în care se încadrează puterea instalată Pi a centralelor electrice pe care le deţin, după cum urmează:a)pentru Pi >1 MW; b)pentru 1 MW ≥ Pi > 100 kW; c)pentru Pi ≤ 100 kW.
(2) Producătorii de energie electrică care deţin centrale electrice cu puteri instalate mai mici sau egale cu 5 MW plătesc anual contravaloarea unei singure componente de administrare, indiferent de numărul de pieţe centralizate la care producătorii din această categorie sunt înregistraţi.
(3) Producătorii de energie electrică au obligaţia să comunice în scris operatorului orice modificare a puterii instalate a centralelor pe care le deţin, în termen de 5 zile de la apariţia modificării, operatorul fiind îndreptăţit în acest caz să perceapă pentru perioada rămasă până la sfârşitul anului componenta de administrare a tarifului reglementat corespunzătoare noii puteri instalate, conform clasificării prevăzute la alin. (1).
(4) Producătorilor de energie electrică care deţin centrale electrice cu puteri instalate mai mici sau egale cu 5 MW şi care sunt şi titulari ai licenţei de furnizare energie electrică nu li se aplică prevederile alin. (2).
(5) Producătorii de energie electrică care au obligaţia de achiziţie de certificate verzi, cărora le sunt aplicabile exclusiv prevederile art. 8 alin. (1) lit. b) şi/sau c) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, plătesc componenta de administrare a pieţelor centralizate aferentă producătorilor cu Pi ≤ 100 kW.
Articolul 25
(1) Componentele tarifului reglementat trebuie să fie nediscriminatorii, bazate pe criterii obiective şi determinate într-o manieră transparentă. Operatorul elaborează şi publică pe pagina de internet proprie o procedură privind modul de calcul al componentelor tarifului reglementat în termen de 40 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, ce va fi supusă procesului de consultare publică.
(2) Nivelul componentelor tarifului reglementat aplicate trebuie să asigure obţinerea de către operator a venitului necesar pentru acoperirea costurilor justificate, precum şi cota de profit prevăzută în prezenta metodologie.
Capitolul IXDispoziţii finale Articolul 26Operatorul stabileşte şi publică tariful reglementat pe pagina de internet proprie cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de începerea perioadei tarifare, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 22 alin. (2). Articolul 27
(1) Operatorul poate modifica tariful reglementat în interiorul perioadei tarifare în cazul în care venitul estimat de operator pentru primele 6 luni ale perioadei tarifare t diferă cu cel puţin 5% faţă de venitul reglementat aferent perioadei de 6 luni, calculat ca fiind jumătate din venitul reglementat aferent perioadei tarifare.
(2) Operatorul modifică tariful reglementat având în vedere asigurarea venitului reglementat aprobat de ANRE, valabil la data modificării.
(3) În aplicarea prevederilor alin. (1), operatorul modifică doar componentele tarifului reglementat de administrare a pieţelor centralizate şi de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate şi le publică pe pagina de internet proprie cu cel puţin 5 zile înainte de intrarea în vigoare.Art. 28 - Drepturile băneşti ale operatorului rezultate din aplicarea tarifului stabilit potrivit prezentei metodologii se obţin de către operator pe baze contractuale, prin încheierea convenţiei de participare la pieţele centralizate.
Articolul 29
(1) ANRE monitorizează periodic cheltuielile/veniturile aferente activităţii reglementate desfăşurate de operator, pe baza datelor transmise de acesta.
(2) Operatorul transmite ANRE, până la data de 1 iunie a fiecărei perioade tarifare, următoarele machete:a)situaţia costurilor/veniturilor realizate în perioada tarifară t1, după închiderea anului financiar, în formatul prevăzut în tabelul nr. 1 din anexă; b)situaţia costurilor/veniturilor realizate/estimate la data de 30 iunie a perioadei tarifare t, în formatul prevăzut în tabelele nr. 1-3, după caz, din anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie; c)situaţiile financiare depuse la Ministerul Finanţelor Publice.
ANEXĂla metodologie Tabelul nr. 1 Costurile necesare pentru activităţile desfăşurate de operator

Nr. crt. Denumirea cheltuielilor Conturi Valori totale Activitate reglementată administrarea pieţelor centralizate de energie electrică Activitate licenţiată administrarea pieţelor centralizate de gaze naturale Alte activităţi nereglementate
Valoare % Valoare % Valoare %
1. Cheltuielile cu materiile prime, materialele consumabile, combustibilul, materialele nestocate, inclusiv cele de natura obiectelor de inventar
2. Cheltuielile cu energia şi apa
3. Cheltuielile cu întreţinerea şi reparaţiile, conform prevederilor legale în vigoare
4. Alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi
5. Cheltuielile poştale şi taxe de comunicaţii, servicii bancare şi asimilate
6. Cheltuielile cu primele de asigurare obligatorii, conform prevederilor legale în vigoare
7. Cheltuielile cu deplasările
8. Cheltuielile cu locaţiile de gestiune şi chiriile
9. Cheltuielile cu personalul - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform prevederilor legale în vigoare
10. Contribuţii la asigurări sociale, fondul de şomaj şi asigurări sociale de sănătate, aferente fondului de salarii
11. Contribuţia bănească percepută de ANRE
12. Taxe şi impozite, stabilite conform legislaţiei în vigoare
13. Cheltuielile corespunzătoare sumelor neîncasate, reprezentând creanţele comerciale care nu au putut fi recuperate din cauze obiective
14. Cheltuielile cu amortizarea fiscală a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune şi utilizate în activităţile operatorului
15. Cheltuielile financiare
16. Cheltuielile cu taxele, contribuţiile şi cotizaţiile obligatorii către organizaţiile neguvernamentale sau asociaţiile profesionale
TOTAL (1-16)

Tabelul nr. 2 Cheltuieli aferente activităţii reglementate

Denumirea cheltuielilor Conturi Valoare
1. Cheltuielile cu participarea operatorului la proiecte internaţionale, din care:
1.1. ........ ................ .......... (se detaliază tipurile de cheltuieli pe fiecare proiect)

Tabelul nr. 3 Venituri aferente activităţii reglementate

Denumirea venitului Valoare
1. Venit din tarif
1.1. Venit din înscrierea la pieţele centralizate
1.2. Venit din administrarea pieţelor centralizate, din care:
1.2.1. - pentru participanţi, cu excepţia producătorilor cu Pi ≤ 1 MW
1.2.2. - pentru producători cu 100 kW < Pi ≤ 1 MW
1.2.3. - pentru producători cu Pi ≤ 100 kW
1.3. Venit din realizarea tranzacţiilor pe pieţele centralizate în care operatorul pieţei de energie electrică este contraparte
1.4. Venit din realizarea tranzacţiilor pe pieţele centralizate în care operatorul pieţei de energie electrică nu este contraparte
2. Venituri financiare
3. Venituri din exploatare



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 192/2019

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 192 din 2019
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 192/2019
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu