E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.67 din 04.09.2013

pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifului reglementat practicat de operatorul pieţei de energie electrică
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 580 din 12 septembrie 2013



SmartCity1

Având în vedere prevederile art. 75 alin. (1) lit. g), ale art. 76 alin. (1) şi (3) şi ale art. 79 alin. (3) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) şi alin. (5) şi ale art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Metodologia de stabilire a tarifului reglementat practicat de operatorul pieţei de energie electrică, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Operatorul pieţei de energie electrică şi operatorii economici din sectorul energiei electrice duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin. Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării. Articolul 4La data intrării in vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 17/2010 pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate practicate de operatorii pieţelor centralizate din sectorul energiei electrice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 479 din 13 iulie 2010. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Niculae Havrileţ
ANEXĂMETODOLOGIE de stabilire a tarifului reglementat practicat de operatorul pieţei de energie electrică Capitolul IScop Articolul 1Prezenta metodologie stabileşte modul de determinare a venitului reglementat al operatorului pieţei de energie electrică, denumit în continuare operator, precum şi modul de calcul al tarifului reglementat pentru serviciile prestate de operator participanţilor la pieţele centralizate de energie electrică şi de certificate verzi. Articolul 2Metodologia are în vedere următoarele obiective: a)promovarea unor practici eficiente de operare; b)folosirea eficientă a resurselor; c)îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor prestate; d)viabilitatea financiară şi dezvoltarea operatorului. Articolul 3Metoda prin care se stabileşte tariful reglementat pentru serviciile prestate de operator participanţilor la pieţele centralizate de energie electrică şi de certificate verzi este de tipul „cost+“, venitul reglementat reprezentând suma dintre costurile totale justificate şi o cotă rezonabilă de profit, calculată ca procent din aceste costuri. Capitolul IIDomeniu de aplicare Articolul 4 (1) Metodologia se aplică pentru stabilirea tarifului practicat de operator pentru activităţile desfăşurate pe următoarele pieţe centralizate:a)piaţa centralizată pentru ziua următoare; b)piaţa centralizată intrazilnică; c)piaţa centralizată a contractelor bilaterale; d)piaţa centralizată a contractelor bilaterale cu negociere continuă; e)piaţa centralizată de certificate verzi; f)piaţa contractelor bilaterale de certificate verzi; g)piaţa de energie electrică pentru clienţii finali mari; h)piaţa centralizată cu negociere dublă continuă a contractelor bilaterale de energie electrică; i)alte pieţe centralizate din sectorul energiei electrice stabilite de legislaţia primară şi/sau secundară din sectorul energiei electrice şi reglementate ulterior aprobării prezentei metodologii. (2) Prezenta metodologie nu se aplică la:

stabilirea tarifelor pentru operarea pieţei centralizate de alocare a capacităţilor de interconexiune, a pieţei centralizate de echilibrare şi a pieţei centralizate de servicii tehnologice de sistem;

stabilirea tarifului pentru activităţile operatorului aferente platformei de tranzacţionare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră şi pieţei centralizate de gaze naturale. Capitolul IIIDefiniţii şi abrevieri Articolul 5(1) Termenii din prezenta metodologie au semnificaţiile următoare:

Autoritate competentă Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE
Contribuţie financiară Aport în numerar al clienţilor serviciilor prestate de operatorul pieţei de energie electrică sau al unei terţe părţi (contribuţii gratuite, fonduri de la organismele interne sau internaţionale, subvenţii etc.) dat cu titlu gratuit operatorului pieţei de energie electrică
Perioadă tarifară Perioadă determinată de timp, în care se aplică tarife aprobate de autoritatea competentă; de regulă, aceasta este de un an calendaristic.
Rata inflaţiei Rată reglementată a indicelui preţurilor de consum, exprimată în procente, stabilită de instituţiile abilitate
Cheie USB - Universal Seria Bus Dispozitiv hardware extern, care se conectează la staţia de lucru a participantului la piaţa centralizată şi permite accesarea sistemului de tranzacţionare al pieţei
Operator al pieţei de energie electrică Persoana juridică ce asigură organizarea şi administrarea pieţelor centralizate, cu excepţia pieţei de echilibrare, în vederea tranzacţionării angro de energie electrică pe termen scurt, mediu şi lung
Unitate tranzacţionată pe o piaţă centralizată Unitatea care se vinde/cumpără pe piaţa centralizată. Unitatea tranzacţionată poate fi unitatea de energie electrică (MWh) sau certificatul verde.
Tarif reglementat Sistem de tarife, practicate de operatorul pieţei de energie electrică, rezultate din procesul de alocare a costurilor anuale pentru administrarea uneia sau mai multor pieţe centralizate
Tranzacţie Operaţiune comercială încheiată între două părţi prin care se realizează activităţi de vânzare-cumpărare de energie electrică sau de certificate verzi

(2) În prezenta metodologie se folosesc următoarele abrevieri:ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei; CV - certificat verde; FG - Fondul de garantare al funcţionării pieţei de certificate verzi; OTS - operatorul de transport şi sistem; PZU - piaţa pentru ziua următoare; PI - piaţa intrazilnică; PCCB - piaţa centralizată a contractelor bilaterale; PCCB-NC - piaţa centralizată a contractelor bilaterale cu negociere continuă; PCV - piaţa certificatelor verzi; PCCV - piaţa centralizată a certificatelor verzi; PCBCV - piaţa contractelor bilaterale de certificate verzi; PE – piaţa de echilibrare; PMC - piaţa de energie electrică pentru clienţii finali mari: PC-OTC - piaţa centralizată cu negociere dublă continuă a contractelor bilaterale de energie electrică; PRE - parte responsabilă cu echilibrarea; RI - rata inflaţiei; USB - Universal Seria Bus; UT - unitate tranzacţionată. Capitolul IVReguli generale Articolul 6(1) Venitul reglementat pentru asigurarea serviciilor prestate de operator participanţilor la pieţele centralizate se determină pentru fiecare perioadă tarifară, înainte de începerea acestei perioade.(2) Venitul reglementat reprezintă venitul necesar acoperirii costurilor justificate aferente activităţilor desfăşurate de către operator, la care se adaugă profitul reglementat.(3) Costurile justificate avute în vedere la determinarea venitului reglementat sunt defalcate pe fiecare dintre activităţile pentru care se reglementează tariful, prevăzute la art. 11 alin. (1). Articolul 7 (1) La calculul tarifului reglementat, orice cost justificat asociat activităţilor desfăşurate de operator pe pieţele centralizate este luat în considerare o singură dată.(2) În cazul în care se constată că un cost a fost inclus de mai multe ori, acesta va fi scăzut din venitul reglementat aferent următoarei perioade tarifare, sub forma unei corecţii aferente următoarei perioade tarifare. Articolul 8Operatorul este obligat să organizeze: a)evidenţa contabilă separată pentru fiecare piaţă centralizată; b)evidenţa contabilă separată pentru activităţile nereglementate. Articolul 9(1) Operatorul este obligat să aloce costurile comune aferente activităţilor pentru care se determină tariful reglementat şi celorlalte activităţi reglementate/nereglementate, folosind o cheie de alocare a costurilor, pe care o comunică ANRE.(2) Operatorul furnizează o explicaţie detaliată privind modul de alocare a costurilor, motivul alegerii metodei utilizate şi cuantificarea factorilor utilizaţi în alocare. (3) ANRE controlează corectitudinea alocării costurilor între activităţile reglementate prin prezenta metodologie şi alte activităţi prestate de operator. Articolul 10Operatorul întocmeşte şi transmite anual la ANRE evidenţa contribuţiilor financiare primite de la terţi (descriere, valoare etc.). Capitolul VDeterminarea venitului reglementat Articolul 11 (1) Activităţile desfăşurate de operator, pentru care se determină tariful reglementat conform prezentei metodologii, sunt următoarele:a)înscrierea la pieţele centralizate; b)administrarea pieţelor centralizate, inclusiv stabilirea obligaţiilor de plată/drepturilor de încasare pentru tranzacţiile din PE şi pentru dezechilibrele PRE; c)realizarea tranzacţiilor pe pieţele centralizate, inclusiv decontarea pe pieţele centralizate în care operatorul este contraparte. (2) Activităţile prevăzute la alin. (1) sunt prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta metodologie. Articolul 12Rata reglementată a profitului brut (p) pentru activităţile prevăzute la art. 11 alin. (1) este de 5% din costurile totale anuale recunoscute de ANRE pentru activităţile desfăşurate de operator. Articolul 13(1) Venitul reglementat al operatorului, obţinut prin aplicarea tarifului reglementat pentru serviciile prestate participanţilor la pieţele centralizate V[OPER], se calculează cu formula:V[OPER] = Vînscr + Vadmin + Vtranz + Cortt-2 – Va [lei] (1), unde:

Vînscr = Cînscr x (1+p) este venitul pentru activitatea de înscriere a participanţilor la pieţele centralizate pentru perioada tarifară t, calculat pe baza costurilor justificate Cînscr şi a profitului corespunzător ratei reglementate a profitului brut p;

Vadmin = Cadmin x (1+p) este venitul pentru activitatea de administrare a pieţelor centralizate, pentru perioada tarifară t, calculat pe baza costurilor justificate Cadmin şi a profitului corespunzător ratei reglementate a profitului brut p;

Vtranz este venitul pentru activitatea de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate pentru perioada tarifară t, alcătuit din venitul pentru activitatea de tranzacţionare pe pieţele centralizate în care operatorul este contraparte Vtranz contraparte (PZU, PI) şi venitul pentru activitatea de tranzacţionare pe pieţele centralizate pe care operatorul pieţei de energie electrică nu este contraparte Vtranz bilateral (PCCB, PCCB-NC, PMC, PC-OTC, PCCV, PCBCV). Venitul pentru activitatea de tranzacţionare este calculat pe baza costurilor justificate Ctranz contraparte şi Ctranz bilateral, precum şi a profitului corespunzător ratei reglementate a profitului brut p, astfel:Vtranz = Vtranz contraparte + Vtranz bilateral Vtranz contraparte = Ctranz contraparte x (1+p) Vtranz bilateral = Ctranz bilateral x (1+p)

Cortt-2 reprezintă corecţia venitului reglementat prognozat pentru perioada tarifară t, datorată erorii de prognoză a costurilor cu activităţile operatorului pentru perioada tarifară t-2 faţă de valorile realizate în perioada tarifară t-2;

Va reprezintă veniturile obţinute din alte activităţi ce utilizează resursele recunoscute pentru desfăşurarea activităţilor operatorului aferente perioadei tarifare t (venituri din alte prestaţii, alte venituri de exploatare, venituri financiare etc.). (2) Veniturile obţinute din alte activităţi Va nu se iau în considerare la determinarea venitului reglementat al operatorului, dacă operatorul alocă în mod corespunzător costuri acestor activităţi. Articolul 14 (1) În vederea stabilirii venitului reglementat pentru perioada tarifară t, operatorul completează şi transmite la ANRE, până la data de 1 noiembrie a fiecărei perioade tarifare t-1, datele necesare calculului tarifului reglementat, în conformitate cu macheta din anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta metodologie. (2) Operatorul transmite la ANRE odată cu valorile prevăzute la alin. (1) prognozate pentru perioada tarifară t şi valorile realizate referitoare la perioada tarifară t-2, precum şi valorile estimate a fi realizate (8 luni realizate: ianuarie-august şi 4 luni estimate: septembrie -decembrie) în perioada tarifară t-1.(3) Datele privind costurile prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt fundamentate prin documente, justificări privind valorile totale şi defalcarea acestor valori pe fiecare dintre activităţile prevăzute la art. 11 alin. (1), cum ar fi: contracte, oferte, facturi, documente contabile, justificarea investiţiilor, costuri cu terţi etc.(4) Toate costurile necesare determinării venitului reglementat al operatorului pentru serviciile prestate participanţilor la pieţele centralizate sunt exprimate în termeni nominali.(5) În cazul în care ANRE solicită clarificări, informaţii suplimentare şi/sau corecţii, operatorul este obligat să transmită datele solicitate în termen de 7 zile lucrătoare de la data solicitării. Capitolul VIModul de calcul al tarifului reglementat pentru activităţile prestate de operator Articolul 15Tariful reglementat practicat de operator se stabileşte pentru fiecare perioadă tarifară t şi este alcătuit din următoarele componente: a)componenta de înscriere la pieţele centralizate Tînscr [lei/participant la înscriere], aplicată o singură dată, la înscrierea unui participant la una sau mai multe pieţe centralizate; b)componenta de administrare a pieţelor centralizate Tadmin [lei/participant/an], aplicată anual fiecărui participant la pieţele centralizate, pentru fiecare piaţă centralizată la care este înscris; c)componenta de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate în care operatorul este contraparte Ttranz contraparte [lei/UT], aplicată fiecărui participant pentru tranzacţiile de vânzare/cumpărare realizate, după fiecare tranzacţie încheiată; d)componenta de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate unde operatorul nu este contraparte Ttranz bilateral [lei/UT], aplicată fiecărui participant, pentru tranzacţiile de vânzare/cumpărare realizate, după fiecare tranzacţie încheiată. Articolul 16(1) Componenta de înscriere la pieţele centralizate se calculează cu formula:Tînscr = Vînscr/Nr.part.noi. [lei/participant la înscriere] (2), unde: Vînscr [lei] este venitul pentru activitatea de înscriere a participanţilor la pieţelor centralizate, definit la art. 13. alin. (1). Nr.part.noi este numărul participanţilor noi, prognozaţi a se înscrie la pieţele centralizate în perioada tarifară t. (2) Componenta de înscriere la pieţele centralizate se plăteşte operatorului de către participant, o singură dată, la prima înscriere pe una sau mai multe dintre pieţele centralizate şi este condiţie pentru înscriere.(3) Modificarea pieţelor centralizate pe care activează un participant, ulterioară primei înscrieri, nu necesită plata componentei de înscriere prevăzute la alin. (1). (4) Participanţii înscrişi la pieţele centralizate până la data începerii aplicării tarifelor stabilite conform prevederilor prezentei metodologii nu plătesc componenta de înscriere la pieţele centralizate. Articolul 17(1) Componenta de administrare a pieţelor centralizate se calculează cu formula:Tadmin = Vadmin/(Nr.part + Nr.part.noi – Nr.part.retr./revoc.) [lei/participant/an] (3), unde: Vadmin [lei] este venitul pentru activitatea de administrare a pieţelor centralizate definit la art. 13 alin. (1); Nr.part este numărul participanţilor înregistraţi la pieţele centralizate la începutul perioadei de tarifare t; Nr.part.noi este numărul participanţilor noi prognozaţi a se înscrie la pieţele centralizate în perioada tarifară t; Nr.part.retr./revoc. este numărul participanţilor prognozaţi a fi retraşi/revocaţi de la pieţele centralizate în perioada tarifară t. (2) Componenta de administrare se plăteşte anual operatorului, de către fiecare participant, pentru fiecare dintre pieţele centralizate la care este înregistrat.(3) Pentru participanţii care se înregistrează la piaţa/pieţele centralizate pe parcursul perioadei tarifare, valoarea componentei de administrare plătită operatorului se ponderează cu durata pentru care participantul este înscris, exprimată în luni şi numărul total de luni din perioada tarifară.(4) Pentru participanţii noi, componenta de administrare se percepe de către operator începând cu luna în care intră în vigoare convenţia de participare încheiată de către participanţii la piaţă cu operatorul.(5) În cazul suspendării şi revocării unui participant, operatorul nu returnează participantului componenta anuală de administrare. Articolul 18(1) Componenta de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate în care operatorul este contraparte se calculează astfel:Ttranz = Vtranz contraparte/(2 x Qtranz.contraparte anual) [lei/UT] (4), unde: Vtranz contraparte [lei] este venitul pentru activitatea de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate în care operatorul este contraparte, definit la art. 13 alin. (1). Qtranz.contraparte anual [UT] reprezintă numărul de unităţi tranzacţionate anual de participanţii la pieţele centralizate în care operatorul pieţei de energie electrică este contraparte. (2) Componenta de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate în care operatorul este contraparte se plăteşte de fiecare participant, pentru unităţile tranzacţionate, după fiecare tranzacţie realizată pe pieţele centralizate. Articolul 19 (1) Componenta de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate unde operatorul pieţei de energie electrică nu este contraparte se calculează astfel:Ttranz bilateral = Vtranz bilateral/(2 x Qtranz.bilateral anual) [lei/UT] (5), unde: Vtranz oferte [lei] este venitul pentru activitatea de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate în care operatorul nu este contraparte, definit la art. 13 alin. (1). Qtranz.bilateral anual [UT] reprezintă numărul de unităţi tranzacţionate anual de participanţii la pieţele centralizate în care operatorul pieţei de energie electrică nu este contraparte. (2) Componenta de realizare a tranzacţiilor pe pieţele centralizate în care operatorul nu este contraparte se plăteşte de fiecare participant, pentru unităţile tranzacţionate, după fiecare tranzacţie realizată pe pieţele centralizate. Capitolul VIICorecţii Articolul 20(1) Corecţia venitului reglementat pentru perioada tarifară t, Cortt-2, se efectuează în cazul în care rata profitului brut realizat în perioada tarifară t-2 are abateri mai mari de ± 2% faţă de rata reglementată a profitului brut prevăzută la art. 12, utilizată la stabilirea tarifului reglementat pentru perioada tarifară t-2. (2) La determinarea corecţiei menţionate la alin. (1), rata profitului brut recunoscută pentru perioada tarifară t-2 este de maximum 7%, respectiv de minimum 3%. (3) Corecţia privitoare la costurile incluse de mai multe ori la stabilirea venitului reglementat poate fi realizată pentru o perioadă anterioară de maximum 3 ani. (4) Corecţia venitului reglementat prognozat pentru perioada tarifară t, Cortt-2, se actualizează în termeni nominali ai anului t, potrivit formulei:Cortt-2 = Cortt-2, termeni t-2 (1 + RIt-1) (1 + RIt) (5), unde: Cortt-2 = corecţia aferentă venitului reglementat al anului t, în termeni nominali ai anului t; Cortt-2, termeni t-2 = corecţia aferentă venitului reglementat al anului t, în termeni nominali ai anului t-2; RIt = rata inflaţiei prognozată pentru anul t; RIt-1 = rata inflaţiei estimată pentru anul t-1. Capitolul VIIIDispoziţii finale Articolul 21Tariful reglementat practicat de operator pentru fiecare perioadă tarifară t se propune de către operator până la data de 1 noiembrie a perioadei tarifare t-1 şi se aprobă de către ANRE până la data de 31 decembrie a perioadei tarifare t-1, potrivit prezentei metodologii. Articolul 22Drepturile băneşti ale operatorului rezultate din aplicarea tarifului stabilit potrivit prezentei metodologii se obţin de către operator pe baze contractuale, prin încheierea convenţiei de participare la pieţele centralizate. Articolul 23 (1) Operatorul va solicita revizuirea tarifului reglementat sau a unor componente ale acestuia în cazul în care înregistrează variaţii mai mari de ± 5% ale venitului estimat a fi realizat (n luni realizate şi 12-n luni estimate), ca urmare a preluării/retragerii unor sarcini sau atribuţii stabilite de legislaţia primară şi secundară sau a altor cauze justificate.(2) Revizuirea tarifului reglementat nu poate avea loc la un interval mai mic de 6 luni de la data aprobării acestuia de către ANRE. Articolul 24 (1) ANRE monitorizează activităţile desfăşurate de operator, în baza datelor transmise conform art. 14 alin. (2).(2) Primul an de aplicare a tarifului stabilit conform prezentei metodologii este anul 2014.(3) În primul an de aplicare a tarifului stabilit conform prezentei metodologii, operatorul are obligaţia de a transmite trimestrial la ANRE datele necesare calculului tarifului reglementat, în conformitate cu macheta din anexa nr. 2.(4) Datele solicitate conform alin. (3) se transmit în termen de 45 de zile după încheierea fiecărui trimestru. Articolul 25Pentru producătorii cu puteri instalate mai mici de 1 MW, valorile componentelor de înscriere şi de administrare ale tarifului reglementat practicat de operator se aprobă de către ANRE pe baza propunerii operatorului, diminuate cu până la 80% faţă de valoarea stabilită prin aplicarea prezentei metodologii. Articolul 26Operatorul are obligaţia ca, până la data intrării în vigoare a primului tarif stabilit conform prezentei metodologii, să semneze acte adiţionale la convenţiile încheiate cu participanţii la pieţele centralizate, conform prevederilor prezentei metodologii. Articolul 27Operatorul are obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, să elaboreze şi să supună dezbaterii publice o procedură prin care se stabilesc modalitatea şi termenele de plată a tarifului reglementat, pentru fiecare dintre pieţele centralizate pe care le administrează, în vederea avizării acesteia de către ANRE. ANEXA Nr. 1la metodologie DESCRIEREA ACTIVITĂŢILOR A. Înscrierea la pieţele centralizate În vederea înscrierii participanţilor la pieţele centralizate, operatorul: 1. realizează, în condiţii de transparenţă, obiectivitate şi nediscriminare, înscrierea participanţilor la piaţa/pieţele centralizată/centralizate de energie electrică şi de certificate verzi, conform legislaţiei secundare emise şi aprobate de ANRE; 2. primeşte solicitarea de înscriere a participanţilor şi documentele aferente potrivit reglementărilor; 3. verifică corectitudinea şi completitudinea documentelor şi solicită, după caz, completări sau corecţii; 4. confirmă completitudinea şi validează documentaţia; 5. emite factura pentru tariful de înscriere şi o transmite solicitantului; 6. înregistrează datele participanţilor în Registrul de tranzacţionare/Registrul participanţilor la PCV; 7. înregistrează solicitanţii ca participanţi la piaţa/pieţele centralizate, după semnarea de către părţi a convenţiei de participare, alocându-le coduri de identificare; 8. informează participanţii, OTS, ANRE şi PRE-ul din care face parte participantul, după caz, şi publică înregistrarea acestora; 9. îndosariază şi arhivează documentele de înregistrare. B. Administrarea pieţelor centralizate În vederea administrării pieţelor centralizate, operatorul: 1. eliberează la cerere, pe baza contractului de comodat încheiat cu participanţii, cheia de autentificare USB, împreună cu adresele necesare pentru accesarea de către aceştia a aplicaţiilor Sistemelor de tranzacţionare; 2. asigură instruirea necesară participanţilor pentru utilizarea cheii de autentificare USB şi asistenţă operativă; 3. introduce datele de identificare ale participantului în baza de date a aplicaţiei informatice aferente pieţei centralizate (configurarea participantului); 4. elaborează rapoarte privind operatorii economici înscrişi la pieţele centralizate, conform reglementărilor; 5. organizează sesiunile de licitaţii/tranzacţionare; 6. îndosariază şi arhivează documentele; 7. organizează şi menţine registre de urmărire a garanţiilor; 8. propune spre aprobare la ANRE tariful aplicabil participanţilor la pieţele centralizate, pentru activitatea sa; 9. înregistrează lunar în Registrul certificatelor verzi codurile numerice ale certificatelor verzi emise de Compania Naţională „Transelectrica“ - S.A.; 10. modifică în Registrul certificatelor verzi, pentru fiecare participant la piaţa de certificate verzi, starea certificatelor verzi în funcţie de durata de valabilitate şi de îndeplinirea cotei anuale şi anulează certificatele verzi acordate necuvenit; 11. înregistrează contractele bilaterale de vânzare/cumpărare de certificate verzi; 12. pune la dispoziţia altor entităţi juridice, potrivit reglementărilor, informaţiile cuprinse în Registrul de tranzacţionare/Registrul certificatelor verzi; 13. acordă asistenţă participanţilor la piaţă; 14. rulează aplicaţiile informatice dedicate calculării, pe baza prevederilor Codului comercial al pieţei angro de energie electrică în vigoare şi ale celorlalte reglementări specifice, a obligaţiilor de plată/drepturilor de încasare pentru participanţii la piaţa de echilibrare şi pentru părţile responsabile cu echilibrarea; 15. stabileşte preţurile de deficit/excedent; 16. primeşte şi rezolvă contestaţiile conform reglementărilor privind activitatea de administrare a pieţelor centralizate; 17. elaborează şi transmite către ANRE propuneri de îmbunătăţire/perfecţionare a reglementărilor/procedurilor în vigoare, precum şi propuneri de reglementări/proceduri specifice noi privind activitatea pe pieţele de energie electrică şi certificate verzi; 18. actualizează datele participanţilor în Registrul de tranzacţionare/Registrul participanţilor la PCV; 19. informează participanţii, OTS, ANRE şi PRE-ul din care face parte participantul, după caz, şi publică informaţii privind retragerea, suspendarea sau revocarea acestora; 20. întocmeşte şi actualizează Registrul de certificate verzi; 21. elaborează punctele de vedere pentru reglementările conexe pieţelor administrate atunci când acestea sunt în fază de consultare publică; 22. emite facturile pentru tarifele de administrare ale pieţelor centralizate şi le transmite participanţilor la pieţele respective. C. Realizarea tranzacţiilor În vederea realizării de tranzacţii pe pieţele centralizate, operatorul pieţei de energie electrică: 1. asigură cadrul de tranzacţionare (organizează mentenanţa infrastructurii, logistica şi personalul), inclusiv elaborarea, implementarea şi menţinerea infrastructurii necesare şi a aplicaţiilor sistemelor de tranzacţionare; 2. primeşte şi validează ofertele de vânzare şi cumpărare de energie electrică/certificate verzi; 3. înregistrează codurile numerice ale certificatelor verzi tranzacţionate; 4. face publică oferta lunară de certificate verzi la nivel naţional; 5. stabileşte numărul de unităţi tranzacţionate, preţul de închidere al pieţei şi comunică confirmările de tranzacţii; 6. organizează sesiunile de licitaţii/tranzacţionare; 7. stabileşte oferta câştigătoare şi partenerii de tranzacţii, precum şi confirmările de tranzacţii pentru unităţile tranzacţionate; 8. aplică procedurile specifice în situaţii de urgenţă, inclusiv în cazul disfuncţionalităţilor sistemelor informatice; 9. stabileşte notificările fizice pe PRE aferente tranzacţiilor realizate pe PZU/PI de fiecare participant, le pune la dispoziţia PRE-urilor şi le transmite la OTS; 10. verifică şi, după caz, sesizează participanţilor şi ANRE eventualele neconformităţi între contractul semnat între părţile desemnate prin licitaţie/formularul de confirmare a tranzacţiilor şi textul contractului publicat împreună cu oferta/contractului standard aplicabil şi rezultatele sesiunii de tranzacţionare notificate părţilor; 11. primeşte, gestionează, eliberează/execută, după caz, garanţiile financiare de participare la licitaţie, constituite de către participanţii la piaţă; 12. transmite confirmările de tranzacţie participanţilor care au participat la sesiunea de licitaţie; 13. publică preţul de închidere al pieţei şi alte informaţii relevante referitoare la piaţă, cu respectarea condiţiilor de confidenţialitate; 14. preia/validează solicitările de vânzare a CV către FG de la producătorii de energie electrică din surse regenerabile; 15. calculează numărul de CV ce urmează a fi cumpărate de la producătorii de energie electrică din surse regenerabile care au solicitat vânzarea către FG, preţul de cumpărare şi efectuează plăţi; 16. afişează, lunar, pentru anul de tranzacţionare în curs, informaţiile cumulate privind numărul de CV emise de OTS, numărul de CV tranzacţionate pe PCCV şi pe PCBCV; 17. calculează preţul mediu ponderat al CV tranzacţionate pe PCCV în cele mai recente 3 luni de tranzacţionare încheiate şi publică acest preţ; 18. asigură configurarea în cadrul aplicaţiilor ce deservesc pieţele administrate a tuturor elementelor ce privesc asigurarea accesului la tranzacţionare şi validarea ofertelor propuse de către participantul la piaţă. Aceste condiţii privesc, fără a se limita la acestea, codul de identificare al participantului, garanţiile constituite şi lista contrapărţilor acceptate; 19. supraveghează funcţionarea pieţei şi informează ANRE despre rezultatele acestei activităţi, conform prevederilor legislaţiei în vigoare; 20. colectează şi publică datele statistice despre piaţă, agregate la un nivel care să nu dezvăluie poziţia individuală pe piaţă a unui anumit participant; 21. actualizează/îmbunătăţeşte performanţele şi parametrii sistemelor informatice de tranzacţionare; 22. asigură administrarea bazelor de date specifice sistemelor informatice de tranzacţionare; 23. realizează aplicaţii-suport pentru elaborarea rapoartelor şi analizelor posttranzacţionare; 24. asigură îndosarierea şi arhivarea, în conformitate cu precizările în acest sens ale cadrului de reglementare aplicabil pentru fiecare dintre pieţele centralizate, a documentelor privind sesiunile de licitaţie/tranzacţionare organizate; 25. elaborează, promovează şi prezintă materiale sintetice privind rezultatele funcţionării pieţelor centralizate; 26. primeşte şi rezolvă contestaţiile conform reglementărilor referitoare la activitatea de realizare a tranzacţiilor; 27. rulează aplicaţiile informatice dedicate calculării, pe baza prevederilor Codului comercial al pieţei angro de energie electrică în vigoare şi ale celorlalte reglementări specifice, a obligaţiilor de plată/drepturilor de încasare pentru participanţii la pieţele centralizate, altele decât piaţa de echilibrare; 28. transmite rezultatele rulării participanţilor la pieţele centralizate; 29. administrează conturile centrale ale PZU şi PI şi asigură funcţionarea mecanismelor de încasări şi plăţi, în fiecare zi bancară, conform reglementărilor Băncii Naţionale a României (BNR), corespunzător tranzacţiilor cu energie electrică realizate pe PZU şi PI, prin emiterea de instrucţiuni de direct debit şi de ordine de plată; 30. administrează contul central al FG, conform reglementărilor BNR, şi asigură încasarea de la furnizori, respectiv plata către producători prin ordine de plată; 31. emite facturile lunare şi le transmite participanţilor la PZU/PI care au înregistrat cumpărări de energie electrică; 32. emite facturile lunare aferente tarifelor de tranzacţionare pentru pieţele în care este contraparte şi le transmite participanţilor la PZU/PI care au înregistrat tranzacţii cu energie electrică; 33. emite, după fiecare tranzacţie, facturile aferente tarifelor de tranzacţionare bilaterale şi le transmite participanţilor care au înregistrat tranzacţii cu energie electrică/certificate verzi; 34. primeşte şi verifică facturile lunare emise de participanţii la PZU/PI care au înregistrat vânzări de energie electrică; 35. efectuează compensarea debitelor/creanţelor pentru tranzacţiile din PZU/PI prin intermediul Institutului de Management şi Informatică (IMI); 36. primeşte confirmările de încasare pentru tranzacţiile încheiate pe piaţa de certificate verzi; 37. transferă CV tranzacţionate pe piaţa de certificate verzi din conturile vânzătorilor în conturile cumpărătorilor şi comunică participanţilor cumpărători codurile CV transferate; 38. monitorizează garanţiile depuse de participanţii la pieţele centralizate şi determină valoarea garanţiilor pentru validarea ofertelor de cumpărare; 39. solicită şi urmăreşte executarea garanţiilor emise în favoarea sa, în vederea stingerii obligaţiilor de plată ale participanţilor neachitate la termen; 40. primeşte şi rezolvă contestaţiile conform reglementărilor referitoare la activitatea de calculare a obligaţiilor de plată/drepturilor de încasare pentru participanţii la pieţele centralizate; 41. asigură asistenţă tehnică pe parcursul sesiunii de tranzacţionare la solicitarea oricărui participant; 42. asigură actualizarea operativă a datelor pe baza cărora a fost acordat dreptul de tranzacţionare pentru sesiunea de licitaţie; 43. primeşte documentele de evaluare privind criteriile de selecţie şi criteriile de credibilitate şi validează dreptul de participare la sesiunile de licitaţie, în calitate de membru al comisiilor constituite pentru sesiunile de tranzacţionare pe PMC. ANEXA Nr. 2la metodologie COSTURI/VENITURI ale operatorului pieţei energiei electrice Perioada: ........ ................ ........ ........ Transmis la data de: ........ ............... Întocmit: ........ ................ ........ .........

Nr. crt. Total Activitatea de înscriere Activitatea de administrare Activitatea de tranzacţionare Alte activităţi
pe pieţe unde operatorul este contraparte pe pieţe unde operatorul nu este contraparte
1 COSTURI TOTALE, din care: [Lei]
1.1 Costuri de exploatare totale, din care: [Lei]
1.1.1 Costuri materiale (cheltuieli cu materii prime şi materiale consumabile, cheltuieli privind mărfurile, cheltuieli cu energia şi apa) [Lei]
1.1.2 Costul cu personalul total, din care [Lei]
1.1.2.1 Salarii [Lei]
1.1.2.2 Costuri cu asigurările şi protecţia socială (contribuţii la asigurările sociale, ajutor de şomaj şi asigurări sociale de sănătate) [Lei]
1.1.2.3 Alte costuri cu personalul (tichete de masă, provizioane participare salariat la profitul anului anterior etc.) [Lei]
1.1.3 Costul cu amortizarea şi provizioane pentru deprecierea imobilizărilor corporale şi necorporale (mai puţin amortizarea imobilizărilor achiziţionate din fonduri nerambursabile, conform legislaţiei) şi cu ajustarea activelor circulante [Lei]
1.1.4 Alte costuri de exploatare, din care: [Lei]
1.1.4.1 Costuri cu prestaţiile externe (protocol, reclamă şi publicitate, sponsorizări) [Lei]
1.1.4.2 Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate [Lei]
1.1.4.3 Cheltuieli cu despăgubiri, donaţii şi active cedate [Lei]
1.1.4.4 Alte costuri de exploatare [Lei]
1.2 Costuri financiare [Lei]
1.2.1 Costuri privind dobânzile [Lei]
1.2.2 Alte costuri financiare [Lei]
1.3 Cheltuieli extraordinare [Lei]
2 Rata profitului brut reglementat [p] [%]
3 Profit [Lei]
4 Venituri din alte prestaţii [Lei]
5 Alte venituri de exploatare [Lei]
6 Venituri financiare [Lei]
7 Venituri extraordinare [Lei]
8 VENITUL REGLEMENTAT [Lei]
9 Nr. participanţi noi la pieţele centralizate
10 Nr. participanţi la pieţele centralizate
11 Nr. participanţi retraşi/revocaţi la pieţele centralizate
12 Unităţi tranzacţionate
13 Tarif

Director, ........ .............


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 67/2013

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 67 din 2013
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu