HOTARARE
Nr. 94 din 26 ianuarie 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei
circulatii a cetatenilor romani in strainatate
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 27 ianuarie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 53 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a Legii
nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor
români în străinătate, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 29 ianuarie 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi,secretar de stat
Bucureşti, 26 ianuarie 2006.Nr. 94.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că autorul excepţiei critică soluţia
legiuitorului pentru faptul că
nu reglementează o limitare a
penalităţilor faţă de cuantumul debitului şi că debitorul urmează
să fie obligat la plata
acestora, chiar şi atunci când
este de bună-credinţă.
Cele două texte legale criticate stabilesc regula de principiu privind răspunderea debitorului pentru neexecutarea
obligaţiei şi nu modul de recuperare a prejudiciului.
Curtea reţine că autorul excepţiei nu critică prevederile
legale atacate pentru cuprinsul ior, ci pentru ceea ce lipseşte textelor de lege atacate. Potrivit
competenţei sale, aşa cum este ea prevăzută în art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, şi respectând principiul constituţional al separaţiei puterilor, Curtea Constituţională nu poate
modifica sau completa prevederea legală supusă controlului,
astfel că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă şi urmează să fie respinsă ca
atare.
Curtea Constituţională este competentă,
potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea hr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 1073 şi 1082 din Codul civil, al căror conţinut este următorul:
- Art. 1073: „Creditorul are
dreptul de a dobândi îndeplinirea exactă a obligaţiei, şi în caz contrar are dreptul la dezdăunare. ";
- Art.
1082: „Debitorul este osândit, de se cuvine, la plata de daune-interese sau
pentru neexecutarea obligaţiei, sau pentru întârzierea executării, cu toate că nu este rea-credinţă din parte-i, afară numai dacă nu va justifica că neexecutarea provine din o cauză străină, care nu-i poate fi imputată."
Textul constituţional considerat a fi încălcat este cel al art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), referitor la economia
de piaţă.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE de aplicare a
Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor
români în străinătate
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme
metodologice stabilesc actele necesare, procedura, condiţiile şi termenele de soluţionare a cererilor pentru eliberarea documentelor de călătorie în străinătate emise de autorităţile române, precum şi procedurile pentru îndeplinirea condiţiilor prevăzute de Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, necesare
exercitării dreptului la
libera circulaţie.
Art. 2. - Circulaţia cetăţenilor români în străinătate este permisă în baza documentelor de călătorie emise în condiţiile prezentelor norme metodologice, de autorităţile competente române, precum şi în baza altor documente stabilite prin
acordurile internaţionale la
care România sau, după caz,
Guvernul României este parte.
CAPITOLUL II
Documente de călătorie în străinătate
SECŢIUNEA 1
Paşaportul diplomatic şi paşaportul de serviciu
Art. 3. - (1) Paşaportul diplomatic şi paşaportul de serviciu sunt documentele de călătorie care se
eliberează de Ministerul
Afacerilor Externe, prin Direcţia Generală Afaceri
Consulare, la solicitarea instituţiilor sau autorităţilor
publice interesate ori, după
caz, a organismelor interesate, în cazurile şi în condiţiile
prevăzute de Legea nr.
248/2005.
(2) Solicitările privind eliberarea paşapoartelor diplomatice sau de serviciu
trebuie să fie însoţite de note justificative în care se
precizează scopul şi calitatea în care titularii urmează să se deplaseze în străinătate, întocmite
de instituţiile sau autorităţile ori, după caz, de organismele interesate.
(3) Procedurile, documentele
necesare şi termenele de
eliberare a paşapoartelor
diplomatice şi a paşapoartelor de serviciu se stabilesc în mod
unitar prin instrucţiuni ale
Ministerului Afacerilor Externe, care se comunică instituţiilor,
organismelor şi autorităţilor interesate.
SECŢIUNEA a 2-a Paşaportul simplu
Art. 4. - (1) Cererile pentru
eliberarea paşapoartelor
simple se depun la serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor, în sistem de ghişeu unic, ori la serviciile publice
comunitare pentru eliberarea şi
evidenţa paşapoartelor simple pe a căror rază titularii îşi au
domiciliul sau, după caz, reşedinţa.
(2) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple în regim de urgenţă se depun numai la serviciile publice
comunitare pentru eliberarea şi
evidenţa paşapoartelor simple.
Art. 5. - Cererile pentru
eliberarea paşapoartelor
simple se depun personal de către
solicitanţi, însoţite în mod obligatoriu de următoarele documente:
a) cartea de identitate, cartea
de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în
original şi în fotocopie.
Cartea de identitate provizorie poate fi acceptată doar dacă este
însoţită de certificatul de naştere, în original şi în fotocopie;
b) dovada achitării taxelor şi tarifelor de emitere a paşaportului, precum şi,
după caz, a tarifului
suplimentar
pentru eliberarea paşaportului simplu în regim de urgenţă, prevăzut de Legea nr. 248/2005;
c) paşaportul anterior, dacă acesta există.
Art. 6. - (1) In cazul în care, din
motive obiective, solicitanţii
nu se pot prezenta la serviciile publice comunitare, cererile pentru eliberarea
paşapoartelor simple se depun
prin mandatar, însoţite de
documentele prevăzute la art.
5, precum şi de următoarele documente:
a) procură specială,
autentificată în ţară de către notarul
public, iar în străinătate de misiunile diplomatice ori de
oficiile consulare ale României;
b) carte de identitate, carte de
identitate provizorie sau, după caz, buletin de identitate al persoanei împuternicite, aflate în
termen de valabilitate, în original şi în fotocopie;
c) două fotografii color identice ale titularului, cu dimensiunile de 35 x
45 mm. Fotografiile trebuie să
reprezinte fizionomia actuală
a titularului şi să fie realizate din faţă, pe un fond clar, neutru şi de o singură culoare, astfel încât să permită
identificarea conturului capului. Titularul nu trebuie să aibă capul acoperit şi
ochii închişi, iar expresia feţei acestuia trebuie să reprezinte o stare comună.
(2) In cazul procurilor speciale
autentificate în străinătate de misiunile diplomatice sau de
oficiile consulare ale României, una dintre fotografii trebuie să fie aplicată pe procură sau pe
cerere, identitatea titularului fiind confirmată de funcţionarul
consular prin semnătură şi ştampilă.
Art. 7. - (1) Cererile care privesc
eliberarea unui paşaport
simplu pentru minor sau includerea acestuia în paşaportul ambilor părinţi ori, după caz, în paşaportul
unuia dintre părinţi, în condiţiile Legii nr. 248/2005, vor fi însoţite de următoarele
documente:
a) în cazul minorilor care nu au
împlinit vârsta de 14 ani:
(i) certificat de naştere, în original şi în fotocopie;
(ii) după caz, declaraţia
unui părinte, prin care îşi exprimă acordul cu privire la includerea minorului în paşaportul celuilalt părinte, certificat de deces ori hotărâre judecătorească de
încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă;
b) în cazul minorilor care au împlinit
vârsta de 14 ani:
(i) carte de identitate, carte de
identitate provizorie sau, după caz, buletin de identitate, aflate în termen de valabilitate, în
original şi în fotocopie.
Cartea de identitate provizorie poate fi acceptată doar dacă este
însoţită de certificatul de naştere, în original şi în fotocopie;
(ii) declaraţiile ambilor părinţi, a părintelui supravieţuitor, a părintelui
căruia minorul i-a fost
încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau a reprezentantului legal, care să ateste acordul cu privire la eliberarea unui paşaport pentru minor;
(iii) certificat de deces, hotărâre judecătorească de
încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, în original şi în
fotocopie, în cazul în care se prezintă doar declaraţia unuia dintre părinţi, în condiţiile prevăzute la
pct. (ii);
c) carte de identitate, carte de
identitate provizorie sau, după caz, buletin de identitate al părinţilor, al unuia
dintre părinţi sau, după caz, al reprezentantului legal, aflate în termen de valabilitate,
în original şi în fotocopie;
d) documente care atestă că minorul se deplasează pentru studii sau concursuri oficiale în străinătate, avizate de o autoritate administrativă cu competenţe în
domeniu,din care să rezulte
perioada şi statul sau statele
în care se vor desfăşura
aceste studii ori concursuri, în situaţia prevăzută la ârt. 17 alin. (3) din Legea nr.
248/2005;
e) documente privind situaţia medicală a minorului, emise sau avizate de autorităţile medicale române, în situaţia prevăzută la art. 17 alin. (4) din Legea nr.
248/2005;
f) dovada achitării taxelor şi tarifelor de emitere a paşaportului, precum şi,
după caz, a tarifului
suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu în regim de urgenţă;
g) paşaportul simplu al minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, dacă se solicită anularea acestuia şi includerea minorului în paşaportul ambilor părinţi sau, după caz, în paşaportul
unuia dintre părinţi.
(2) Declaraţiile prevăzute la alin. (1) pot fi date în faţa funcţionarului
care primeşte cererea sau pot
fi autentificate în ţară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale
României. In cazul în care declaraţiile se dau în faţa
autorităţilor străine, trebuie să fie îndeplinite condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să
aibă aplicată apostila conform Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la
Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările ulterioare. Certificatele de deces
prevăzute la alin. (1) trebuie
să fie valabile şi cu putere doveditoare pe teritoriu}
României, în condiţiile iegii.
(3) In cazul în care se solicită emiterea paşaportului pentru minor sau includerea minorului în paşaportul unuia dintre părinţi, în condiţiile
prevăzute la art. 17 alin. (6)
din Legea nr. 248/2005, părintele
care formulează cererea sau,
după caz, care formulează declaraţia ce atestă
acordul cu privire la eliberarea paşaportului trebuie să prezinte şi hotărârea judecătoreasca rămasă definitivă şi irevocabila,
prin care instanţa a soluţionat neînţelegerile dintre părinţi cu privire la exprimarea acordului.
(4) Cererile care privesc
eliberarea paşaportului simplu
pentru minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani se formulează de către ambii părinţi, de părintele supravieţuitor,
de părintele căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau,
după caz, de reprezentantul
legal. Cererile pot fi formulate doar de unul dintre părinţi atunci când
este împuternicit de către celălalt părinte prin procură
specială autentificată în ţară de notarul
public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau de
oficiile consulare ale României, ori când există acordul scris al acestuia, autentificat în aceleaşi condiţii.
(5) Atunci când din motive
obiective nici unul dintre părinţi nu se poate prezenta la serviciile
publice comunitare, cererile prevăzute la alin. (4) pot fi formulate de o persoană împuternicită de părinţi prin procură specială,
autentificată în ţară de notarul public, iar în străinătate de
misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale României.
(6) In cazul în care minorul care
nu a împlinit vârsta de 14 ani nu este prezent la depunerea cererii,
confirmarea fotografiei reprezentându-l pe acesta se face de către părinţi, în faţa funcţionarului care primeşte cererea sau, după caz, potrivit procedurii stabilite la art. 6 alin. (2).
Art. 8. - Cererile pentru
eliberarea unui paşaport
simplu, care privesc o persoană care urmează să se deplaseze în străinătate pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa sau sănătatea îi este pusă în pericol, pot fi depuse la cel mai
apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, însoţite de documentele prevăzute la art. 5-7, după caz, precum şi de documente privind situaţia medicală a
titularului, emise sau avizate de autorităţile medicale române.
Art. 9. - In străinătate, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple se pot depune personal la misiunile
diplomatice sau la oficiile
consulare ale României, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 5 lit. a) şi c) şi, după caz, ale art. 7 alin. (1) lit. a)-c) şi g).
Art. 10. - (1) Cererile pentru
eliberarea paşapoartelor
simple sau, după caz, pentru
includerea minorului în paşaportul
ambilor ori al unuia dintre părinţi vor fi acceptate numai dacă îndeplinesc următoarele condiţii:
a) au fost completate corespunzător, prin parcurgerea tuturor rubricilor;
b) datele înscrise corespund cu
datele din documentele care însoţesc cererea;
c) sunt însoţite de toate documentele corespunzătoare, dintre cele prevăzute la art. 5-8.
(2) Declaraţiile prevăzute la art. 7, dacă nu au fost date în alte condiţii, datele înscrise în cerere, precum şi documentele prezentate în fotocopie se certifică de către funcţionarul
care a primit cererea. In situaţia depunerii cererilor la misiunile diplomatice sau la oficiile
consulare ale României în străinătate ori prin procură specială autentificată de
acestea, fotocopiile documentelor cerute potrivit art. 5 şi 7 se certifică de către funcţionarul consular, caz în care cererea
transmisă spre soluţionare autorităţilor competente din ţară va fi însoţită numai de copiile documentelor astfel certificate.
(3) Documentele prezentate în
original, cu excepţia procurii
speciale şi a declaraţiei privind acordul părinţilor, se restituie solicitantului împreună cu un tichet care conţine menţiuni
privind data primirii cererii, numele şi prenumele solicitantului şi, după caz, numele
şi prenumele persoanei pentru
care se solicită eliberarea paşaportului sau includerea în paşaport, precum şi data programată
pentru eliberarea acestuia.
Art. 11. - (1) Competenţa de soluţionare a cererilor pentru eliberarea paşapoartelor simple revine serviciilor publice comunitare pentru
eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a căror rază teritorială solicitanţii îşi au
domiciliul sau, după caz, reşedinţa.
(2) In cazul prevăzut la art. 8, competenţa de soluţionare a cererilor pentru eliberarea paşapoartelor simple revine serviciilor publice comunitare pentru
eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple la care au fost depuse cererile.
(3) In situaţia menţionată la alin.
(2), precum şi în cazul
cererilor depuse la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor
simple pe a căror rază teritorială titularii îşi au
reşedinţa, eliberarea paşapoartelor simple se va face numai după consultarea evidenţelor serviciului public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor
simple pe a cărui rază teritorială solicitanţii îşi au domiciliul. După înmânarea paşaportului simplu, serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor
simple emitente transmit cererea, împreună cu toată documentaţia care o însoţeşte, la serviciul
public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cărui rază teritoriala solicitanţii îşi au
domiciliul.
Art. 12. - (1) Autorităţile competente să soluţioneze
cererile de eliberare a paşaportului
simplu sau, după caz, de
includere a minorilor în paşaportul
simplu verifică îndeplinirea
condiţiilor prevăzute de Legea nr. 248/2005, pe baza
documentelor prezentate de solicitant, şi, în cazul în care nu rezultă impedimente, emit documentul sau/şi, după caz,
efectuează menţiunile corespunzătoare în conţinutul
acestuia.
(2) In cazul în care pe baza
documentelor prezentate nu se poate stabili cu certitudine dacă datele de identitate ale titularului sunt
reale, autorităţile competente
pot solicita suplimentar prezentarea oricăruia dintre următoarele
documente, după caz:
a) certificat de naştere;
b) certificat de căsătorie;
c) permis de conducere auto;
d) livret militar;
e) alte documente prevăzute cu fotografie, care pot servi acestui
scop.
Art. 13. - (1) Paşaportul se ridică de către titular
sau, în cazul minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, de persoana care a
formulat cererea, de la serviciile publice comunitare sau, după caz, de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate, la care au fost depuse cererile.
(2) In cazul în care, din motive
obiective, titularul paşaportului
sau, după caz, unul dintre părinţii minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani nu se poate deplasa
la serviciile publice comunitare, paşaportul poate fi ridicat de persoana împuternicită prin procură specială,
autentificată în ţară de notarul public, iar în străinătate de
misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale României.
(3) Paşapoartele care nu au fost ridicate de titulari de la serviciile
publice comunitare pentru evidenţa persoanelor la data programată se păstrează pentru o perioadă de 60 de zile, după care se transmit la serviciile publice comunitare pentru eliberarea
şi evidenţa paşapoartelor simple emitente, unde se păstrează pe întreaga
perioadă de valabilitate a
acestora şi de unde pot fi
ridicate de către titulari.
Art. 14. - (1) Termenul în care se
soluţionează cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple sau pentru includerea
minorului în paşaportul
ambilor părinţi ori, după caz, în paşaportul
unuia dintre părinţi nu poate fi mai mare de 20 de zile lucrătoare.
(2) In cazul cererilor depuse la
misiunile diplomatice şi
oficiile consulare ale României în străinătate, termenul
pentru eliberarea paşaportului
simplu nu poate fi mai mare de 90 de zile calendaristice de la data depunerii
cererii.
(3) Termenul pentru soluţionarea cererilor depuse în condiţiile art. 4 alin. (2), cu plata corespunzătoare a tarifului suplimentar prevăzut de lege, nu poate fi mai mare de 3
zile lucrătoare.
(4) Termenele prevăzute la alin. (1) şi (3) se stabilesc de către şeful serviciului public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor
simple, în funcţie de volumul
cererilor care se primesc în perioada de timp respectivă, precum şi de capacitatea de emitere a documentelor, şi se afişează în spaţiile destinate depunerii cererilor, la loc
vizibil, împreună cu lista
documentelor şi a procedurilor
legale necesare pentru eliberarea paşapoartelor simple, respectiv pentru includerea minorilor în paşapoarte.
Art. 15. - Impotriva deciziei de
respingere a cererii, comunicată în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (2) din Legea nr.
248/2005, solicitantul poate adresa plângere prealabilă către prefectul în
a cărui subordine se află serviciul public comunitar pentru
eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple care a soluţionat cererea, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
SECŢIUNEA a 3-a
Paşaportul simplu temporar
Art. 16. - De la data stabilită prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 7
alin. (3) din Legea nr. 248/2005, cu modificările ulterioare, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României eliberează paşapoarte simple
cu valabilitatea de un an, denumite în continuare paşapoarte simple temporare.
Art. 17. - (1) Paşapoartele simple temporare se eliberează de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României cetăţenilor români care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care dovedesc necesitatea de a continua călătoria în străinătate sau de a-şi
reglementa şederea pe
teritoriul unui stat, în cazul în
care nu dispun de timpul necesar
pentru a intra în posesia unui paşaport simplu.
(2) Pentru eliberarea paşaportului temporar, cererile vor fi însoţite de două fotografii ale titularului, care trebuie să
respecte condiţiile stabilite la art. 6 alin. (1) lit. c), precum şi, după caz, de documentele prevăzute la:
a) art. 5 lit. a), atunci când
este posibilă prezentarea lor;
b) art. 5 lit. b), cu excepţia tarifului suplimentar pentru eliberarea
paşaportului simplu în regim
de urgentă;
c) art. 7 alin. (1) lit. a)-c).
(3) In situaţia în care solicitantul nu posedă documente eliberate de autorităţile române care să îi ateste identitatea, valabile sau
expirate, acesta poate prezenta orice documente oficiale care conţin datele sale de identitate ori care pot
servi identificării sale.
(4) In scopul efectuării verificărilor necesare pentru stabilirea identităţii persoanei pentru care se solicită eliberarea paşaportului
simplu temporar, precum şi
pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor necesare soluţionării cererilor
pentru eliberarea paşapoartelor
simple temporare, Direcţia
Generală Afaceri Consulare din
cadrul Ministerului Afacerilor Externe încheie protocol de colaborare cu Direcţia Generală de Paşapoarte,
Inspectoratul Naţional pentru
Evidenţa Persoanelor şi Centrul Naţional pentru Administrarea Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
(5) Paşaportul simplu temporar se eliberează o singură dată. In cazul în care titularul intenţionează să îşi continue călătoria sau şederea în străinătate şi după data expirării
valabilităţii paşaportului simplu temporar, acesta trebuie
să solicite eliberarea unui paşaport simplu sau, după caz, a unui titlu de călătorie înainte de această dată.
(6) In situaţia prevăzută la alin. (3),
dacă pe baza verificărilor prevăzute la alin. (4) nu se poate stabili cu certitudine identitatea
solicitantului, acestuia i se eliberează un titlu de călătorie şi este îndrumat să
se deplaseze în România pentru clarificarea situaţiei.
(7) Eliberarea unui paşaport simplu temporar se comunică de îndată la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor
simple pe a cărui rază solicitanţii îşi au
domiciliul sau, după caz, au
avut ultimul domiciliu.
Art. 18. - Paşaportul simplu temporar se anulează de către autorităţile
competente potrivit legii să
elibereze paşaportul simplu,
odată cu eliberarea acestuia, şi se restituie titularului.
SECŢIUNEA a 4-a
Titlul de călătorie
Art. 19. - (1) Titlul de călătorie este documentul care se eliberează de misiunile diplomatice sau oficiile
consulare ale României cetăţenilor
români aflaţi în străinătate, care nu mai posedă document de călătorie valabil, pentru ca titularul să îşi poată continua călătoria, reglementa şederea
pe teritoriul unui stat ori pentru a se întoarce în ţară. De la data
stabilită potrivit art. 7
alin. (3) din Legea nr. 248/2005, cu modificările ulterioare, titlul de călătorie se
eliberează numai pentru ca
titularul să se întoarcă în ţară.
(2) La depunerea cererilor pentru
eliberarea unui paşaport
simplu, solicitanţii predau
titlul de călătorie expirat.
SECŢIUNEA a 5-a
Pierderea, furtul şi distrugerea documentelor
de călătorie
Art. 20. - (1) Soluţionarea cererilor pentru eliberarea unor
noi documente de călătorie în cazul pierderii sau furtului
documentelor de călătorie este condiţionată de
prezentarea unei adeverinţe
care să ateste declararea
evenimentului,in condiţiile
prevăzute de art. 25 din Legea
nr. 248/2005. In cazul declarării
furtului paşaportului simplu
la cea mai apropiată unitate
de poliţie din străinătate, adeverinţa va
fi însoţită şi de o traducere a acesteia, efectuată de un traducător
autorizat.
(2) Obligaţia declarării pierderii poate fi realizată, în cazul paşaportului
simplu, şi cu ocazia depunerii
cererii pentru eliberarea unui nou paşaport, situaţie în
care titularul va declara pe propria răspundere împrejurările
producerii evenimentului.
(3) In cazul distrugerii paşaportului simplu, soluţionarea cererii pentru eliberarea unui nou
paşaport este condiţionată de prezentarea paşaportului
distrus sau a fragmentelor din acesta, cu condiţia ca acestea să cuprindă elemente de conţinut care să facă posibilă identificarea documentului.
(4) In situaţia în care, cu ocazia solicitării eliberării unui nou document de călătorie, se constată pierderea sau distrugerea documentului de
călătorie valabil de cel puţin două ori într-un
interval de 3 ani, la înmânarea documentului de călătorie se întocmeşte proces-verbal de constatare a contravenţiei prevăzute la art. 46 lit. n) din Legea nr. 248/2005.
CAPITOLUL III
Exercitarea dreptului la libera
circulaţie în
străinătate
SECŢIUNEA 1
Aplicarea condiţiilor cu privire la exercitarea
dreptului la libera circulaţie în străinătate
de către cetăţenii români
Art. 21. - (1) Pe baza comunicărilor efectuate de autorităţile competente române, cu privire la
instituirea, în condiţiile
legii, a măsurii restrângerii
dreptului la libera circulaţie,
organele poliţiei de frontieră permit ieşirea din România a cetăţenilor români împotriva cărora a fost dispusă
această măsură numai dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a) declară în scris, pe propria răspundere, că nu vor călători în statul/statele cu privire la care
s-a instituit măsura;
b) prezintă documente de transport care indică o altă destinaţie decât statul/statele
cu privire la care s-a instituit măsura;
c) punctul de trecere a frontierei
în care se prezintă nu este
unul situat la frontiera comună cu statul cu privire la care s-a instituit această măsură.
(2) Măsura prevăzută la alin. (1) nu se aplică cetăţenilor români împotriva cărora s-a dispus restrângerea dreptului la libera circulaţie, dacă se legitimează în
punctul de trecere a frontierei cu paşaport diplomatic sau de serviciu, în condiţiile art. 28 alin. (4) din Legea nr. 248/2005.
(3) Cetăţeanului român împotriva căruia a fost dispusă măsura suspendării dreptului la libera circulaţie i se permite ieşirea din România în condiţiile alin. (1), dacă prezintă, în original şi în
fotocopie, hotărârea instanţei de judecată, rămasă definitivă şi irevocabilă, prin care s-au dispus suspendarea
temporară a executării măsurii suspendării
dreptului la libera circulaţie
şi înlocuirea acestei măsuri, pentru o perioadă limitată de timp, cu măsura
restrângerii dreptului la libera circulaţie, în condiţiile
art. 44 din Legea nr. 248/2005.
(4) In situaţiile prevăzute la alin. (1) şi
(3) organele poliţiei de
frontieră care au permis ieşirea din România vor aduce la cunoştinţă cetăţeanului că nerespectarea obligaţiei de a nu călători în
statul/statele cu privire la care s-a instituit măsura restrângerii dreptului la libera circulaţie sau că şederea în
statul/statele în care persoana poate călători, peste
perioada dispusă de instanţă, poate determina:
a) dispunerea instituirii măsurii suspendării dreptului la libera circulaţie pentru o perioadă de până la 3 ani,
în conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea nr. 248/2005;
b) majorarea până la 5 ani a perioadei pentru care se poate
suspenda acest drept, în cazul returnării în baza unui acord de readmisie din statul pentru care i-a fost
restrâns dreptul la libera circulaţie în străinătate, în conformitate cu art. 42 alin.
(2) din Legea nr. 248/2002.
Art. 22. - (1) Atunci când
intervine decesul soţului sau
al unei rude de până la gradul
al IV-lea inclusiv, aflată în
străinătate, ori în alte situaţii determinate de motive obiective, instanţa poate decide suspendarea, pentru o
perioadă limitată, a executării măsurii
restrângerii exercitării
dreptului la libera circulaţie.
(2) La prezentarea hotărârii judecătoreşti pronunţate în condiţiile alin. (1), organele poliţiei de frontieră
permit ieşirea din ţară chiar dacă
persoana în cauză nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 21 alin. (1).
Art. 23. - (1) In vederea îndeplinirii
obligaţiei prevăzute la art. 29 alin. (4) din Legea nr.
248/2005, Direcţia Generală de Paşapoarte poate elibera, la cerere, cu achitarea taxelor prevăzute de lege, adeverinţe pentru:
a) transcrierea certificatelor de
naştere şi căsătorie în registrul
de stare civilă român, pentru
persoane cetăţeni români născuţi în străinătate;
b) obţinerea paşapoartelor
româneşti în cazul persoanelor
plecate definitiv din România, care nu mai deţin paşapoarte
româneşti valabile;
c) înscrierea menţiunilor de schimbare a numelui în
registrul de stare civilă
român;
d) depunerea cererilor de
dobândire/redobândire sau renunţare la cetăţenia
română la comisia care funcţionează pe lângă Ministerul
Justiţiei;
e) stabilirea/restabilirea
domiciliului în România, în situaţia în care solicitantul nu mai deţine paşaport
valabil.
(2) In adeverinţele prevăzute la alin. (1) se înscriu datele deţinute în evidenţele
Ministerului Administraţiei şi Internelor privind evidenţa persoanelor, referitoare la solicitant,
ascendenţii şi descendenţii acestora, care servesc scopurilor pentru care acestea se
întocmesc/se eliberează.
Art. 24. - (1) Cetăţenilor români minori li se permite ieşirea din ţară numai însoţiţi de o persoană fizică majoră, dacă sunt
prezentate în situaţiile prevăzute de art. 30 din Legea nr. 248/2005,
după caz, următoarele documente:
a) declaraţia celuilalt părinte din care rezultă acordul acestuia cu privire la efectuarea călătoriei respective în statul sau în statele de destinaţie, precum şi cu privire la perioada acesteia;
b) documente doveditoare ale
decesului celuilalt soţ,
precum:
(i) certificat de deces valabil şi cu putere doveditoare pe teritoriul
României, în condiţiile legii;
(ii) hotărâre judecătorească de declarare a morţii, rămasă definitivă, dacă nu a existat timpul necesar pentru eliberarea certificatului de
deces; (iii) comunicare oficială primită prin
intermediul misiunilor diplomatice sau al oficiilor consulare ale României în
străinătate, dacă nu a existat timpul necesar pentru eliberarea unor certificate de
stare civilă;
c) hotărâre judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă;
d) declaraţia ambilor părinţi sau, după caz, a părintelui căruia
minorul i-a fost încredinţat
prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, a părintelui supravieţuitor
ori a reprezentantului său
legal, care să cuprindă acordul acestora cu privire la efectuarea
călătoriei respective de către minor în statul sau în statele de destinaţie, la perioada în care urmează să se desfăşoare călătoria, precum şi
datele de identitate ale însoţitorului;
e) cu privire la însoţitorul împuternicit de părinţi sau, după caz, de
reprezentantul legal, certificat de cazier judiciar şi, după caz,
documente din care să rezulte
calitatea de persoană desemnată din cadrul unei societăţi comerciale autorizate, în condiţiile legii, să desfăşoare activităţi de transport internaţional de persoane;
f) documente doveditoare ale
situaţiei medicale a
minorului, emise sau avizate de autorităţile medicale române, din care să rezulte perioada şi
statul ori statele în care urmează să se acorde
tratament medical, dacă sunt
cerute de Legea nr. 248/2005;
g) documente doveditoare privind
participarea minorului la studii sau concursuri în străinătate, avizate de
o autoritate administrativă cu
competenţe în domeniu, dacă sunt cerute de Legea nr. 248/2005.
(2) Declaraţiile prevăzute la alin. (1), redactate în două exemplare, şi
certificatul prevăzut la alin.
(1) lit. b) pct. (i), însoţite
de o fotocopie a acestora, trebuie să fie autentificate în ţară de notarul
public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile
consulare ale României ori, dacă au fost date în faţa autorităţilor străine, să îndeplinească condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila
conform Convenţiei cu privire
la suprimarea cerinţei
supralegalizării actelor
oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, la care
România a aderat prin Ordonanţa
Guvernului nr. 66/1999, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările ulterioare, şi,
după caz, să fie însoţite de traduceri legalizate.
Art. 25. - Declaraţia dată în condiţiile art.
21 alin. (1) lit. a) şi
certificatul de cazier judiciar, precum şi oricare dintre documentele care au contribuit la aprecierea
îndeplinirii condiţiilor
exercitării dreptului la
libera circulaţie se păstrează, în copie, de către
organele poliţiei de frontieră din punctul de trecere a frontierei prin
care s-a efectuat ieşirea din ţară.
Art. 26. - (1) In vederea punerii
în executare a măsurilor de
limitare a exercitării
dreptului la libera circulaţie
în străinătate, comunicate de instanţe în condiţiile legii, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră procedează la instituirea consemnului în sistemul de
evidenţă a traficului la
frontiera de stat, cu privire la persoana împotriva căreia a fost instituită măsura, perioada şi, după caz, statul/statele pentru care se aplică. Ridicarea consemnului se face în baza hotărârii instanţei, rămasă definitivă şi irevocabilă, prin care s-a dispus încetarea măsurii sau, după
caz, la expirarea perioadei pentru care a fost dispusă măsura.
(2) Consemnul instituit cu privire
la cetăţeanul român împotriva
căruia s-a dispus suspendarea
dreptului la libera circulaţie
se înlocuieşte temporar, pe
perioada stabilită prin hotărârea definitivă şi irevocabilă, prin care s-au dispus suspendarea
temporară a executării măsurii suspendării
dreptului la libera circulaţie
şi înlocuirea, pentru o
perioadă limitată de timp, cu măsura restrângerii dreptului la libera circulaţie. In acest caz, consemnul nominal va conţine referiri la perioada şi statul/statele în care persoana nu poate
călători.
Art. 27. - In vederea punerii în
executare a măsurii suspendării dreptului la libera circulaţie în străinătate, Direcţia Generală de Paşapoarte are
obligaţia de a comunica măsura la serviciul public comunitar pentru
eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple de la domiciliul cetăţeanului român împotriva căruia a fost dispusă
măsura, care, pentru perioada
stabilită de instanţă în condiţiile Legii nr. 248/2005, va refuza temporar eliberarea documentului
de călătorie, iar dacă a fost eliberat, va întreprinde demersuri pentru a-l retrage.
SECŢIUNEA a 2-a
Stabilirea domiciliului în
străinătate
Art. 28. - (1) Cetăţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în străinătate poate depune cerere pentru aplicarea în paşaportul simplu a menţiunii privind stabilirea domiciliului
într-un anumit stat sau pentru eliberarea unui paşaport simplu, cu menţionarea statului de domiciliu.
(2) Cererile prevăzute la alin. (1) se depun personal, în
străinătate, la misiunile diplomatice sau la
oficiile consulare ale României, iar în ţară, la serviciile
publice comunitare pentru evidenţa persoanelor ori la serviciile publice comunitare pentru eliberarea
şi evidenţa paşapoartelor simple, pe a căror rază a avut
ultimul domiciliu sau, după caz,
reşedinţa, sau la sediul Direcţiei Generale de Paşapoarte, însoţite de următoarele
documente:
a) paşaportul simplu, precum şi fotocopia filei informatizate şi, după caz, a
filelor în care sunt aplicate menţiuni cu privire la dobândirea dreptului de şedere pe teritoriul acelui stat;
b) dovada achitării taxelor şi tarifelor de emitere a paşaportului precum şi,
după caz, a tarifului
suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu în regim de urgenţă sau aplicarea menţiunii
în paşaportul simplu în regim
de urgenţă;
c) certificate de stare civilă, în original şi fotocopie;
d) documente eliberate de autorităţile statului de domiciliu, în original şi fotocopie, împreună cu traducerea în limba română, din care să rezulte una dintre următoarele situaţii:
(i) a dobândit un drept de şedere pentru o perioadă de cel puţin un an sau, după
caz, i s-a prelungit succesiv dreptul de şedere, în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
(ii) a dobândit un drept de şedere pe teritoriul statului respectiv, în
scopul re unificării familiale
cu o persoană care domiciliază pe teritoriul acelui stat;
(iii) a dobândit un drept de lungă şedere sau, după
caz, un drept de şedere
permanentă pe teritoriul
statului respectiv;
(iv) a dobândit cetăţenia statului respectiv;
e) două fotografii color recente identice, cu dimensiunile de 35 x 45 mm.
Dispoziţiile art. 6 alin. (1)
lit. c), referitoare la forma şi conţinutul
fotografiilor, se aplică în
mod corespunzător.
(3) In cazul în care, din motive
obiective, solicitanţii nu se
pot prezenta la serviciile publice comunitare, cererile se depun prin mandatar,
însoţite de documentele prevăzute la alin. (2), precum si de cele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b).
Art. 29. - (1) Domiciliul cetăţeanului român minor se stabileşte de drept, în condiţiile legii, în statul în care au
domiciliul ambii părinţi sau, după caz, doar unul dintre părinţi, dacă există acordul expres al celuilalt părinte.
(2) Dovada domiciliului în străinătate pentru minorul prevăzut la alin. (1) se poate face fie cu propriul paşaport în care este menţionat statul de domiciliu, fie cu paşapoartele ambilor părinţi, în cazul în care aceştia au domiciliul în acelaşi stat, sau, după
caz, cu paşaportul unuia
dintre părinţi şi declaraţia
celuilalt părinte, prin care îşi exprimă acordul cu privire la domiciliu, dată în faţa funcţionarului care primeşte cererea sau autentificată în ţară de notarul
public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile
consulare ale României ori, dacă a fost dată în faţa autorităţilor străine, să îndeplinească condiţiile de
supralegalizare prevăzute de
lege sau să aibă aplicată apostila conform Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării
actelor oficiale străine,
adoptată la Haga la 5
octombrie 1961, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările ulterioare.
Art. 30. - (1) Certificatele de
stare civilă eliberate de
autorităţile străine, prezentate în condiţiile art. 28, pot fi acceptate numai după efectuarea transcrierii în registrele de
stare civilă române.
(2) In cazul cererilor depuse la
misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României în străinătate, fotocopiile documentelor prezentate în condiţiile art. 28 se certifică de către funcţionarul
consular. Dispoziţiile art. 10
alin. (3), referitoare ia restituirea documentelor originale, se aplică în mod corespunzător.
Art. 31. - (1) Cererile primite în
condiţiile art. 28 se soluţionează, după caz, de către serviciile publice comunitare pentru
eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau de către Direcţia
Generală de Paşapoarte.
(2) In vederea soluţionării cererilor depuse în străinătate, misiunile
diplomatice sau oficiile consulare ale României transmit cererile formulate în
condiţiile art. 28, însoţite de fotocopiile documentelor
certificate de funcţionarul
consular, precum şi de
celelalte documente prezentate, la Direcţia Generală de Paşapoarte.
Art. 32. - (1) Paşaportul simplu în care a fost aplicată menţiunea privind stabilirea domiciliului în străinătate se ridică
personal de către titular de
la autorităţile competente la
care au fost depuse cererile. In cazul în care, din motive obiective, titularul
paşaportului nu se poate
deplasa la serviciile publice comunitare, paşaportul poate fi ridicat de persoana împuternicită prin procură specială,
autentificată în ţară de notarul public, iar în străinătate de
misiunile diplomatice ori oficiile consulare ale României.
(2) Inmânarea către solicitant a paşaportului simplu în care a fost aplicată menţiunea privind stabilirea domiciliului în străinătate, cu aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor
referitoare la termenele de soluţionare prevăzute la
art. 14, se face concomitent cu predarea următoarelor documente ale titularului:
a) actul de identitate eliberat de
autorităţile române
competente;
b) paşaportul anterior, dacă este cazul.
Art. 33. - (1) Cetăţeanul român care are domiciliul în străinătate îşi poate
stabili oricând, în mod liber, domiciliul în România.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1),
cererea pentru eliberarea cărţii de identitate se adresează serviciului public comunitar pentru
evidenţa persoanelor pe raza căruia locuieşte, concomitent cu cererea pentru aplicarea în paşaport a menţiunii privind stabilirea domiciliului în România ori pentru anularea
menţiunii privind domiciliul
în străinătate sau a paşaportului.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 34. - (1) Modelul cererilor
pentru eliberarea documentelor de călătorie sau pentru
includerea minorului în documentele de călătorie ale părinţilor, al cererilor formulate de părinţi pentru
eliberarea paşaportului
individual minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, precum şi modelul declaraţiei privind acordul celuilalt părinte cu privire la eliberarea unui paşaport pentru minor se stabilesc prin dispoziţia Direcţiei Generale de Paşapoarte,
iar modelul declaraţiei pe
propria răspundere, prezentată în punctul de trecere a frontierei,
precum şi modelul declaraţiei privind acordul părinţilor pentru ieşirea
din ţară a minorului însoţit de o persoană
fizică majoră se stabilesc prin dispoziţia Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră.
(2) Prin grija conducătorilor autorităţilor române, competente să primească şi să soluţioneze cereri
sau să analizeze cu privire la
îndeplinirea condiţiilor de
exercitare a dreptului la libera circulaţie, în condiţiile
prezentelor norme metodologice, modelele cererilor şi declaraţiilor
prevăzute la alin. (1) se pun
la dispoziţia publicului şi pe pagina proprie de Internet a instituţiilor din care fac parte.