ORDIN Nr. 1871
din 23 iulie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului privind definitivarea în functie si promovarea în grade
profesionale a personalului din serviciile de probatiune
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 558 din 9 august 2010
Luând în considerare Referatul de aprobare cu nr.
34.262/14.07.2010 referitor la proiectul de ordin al ministrului justiţiei de
aprobare a Regulamentului privind definitivarea în funcţie şi promovarea în
grade profesionale a personalului din serviciile de probaţiune,
în baza dispoziţiilor Legii nr. 123/2006 privind
statutul personalului din serviciile de probaţiune,
în conformitate cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului
nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în
cadrul administraţiei publice centrale,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind definitivarea
în funcţie şi promovarea în grade profesionale a personalului din serviciile de
probaţiune, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, dată la care se abrogă
dispoziţiile ordinului ministrului justiţiei de aprobare a Instrucţiunilor
privind definitivarea în funcţie şi promovarea în grade profesionale a
personalului din serviciile de probaţiune.
Art. 3. - Direcţia de probaţiune, Direcţia resurse
umane, Direcţia generală sprijin logistic, Direcţia financiar-contabilă,
curţile de apel, tribunalele şi serviciile de probaţiune vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul justiţiei,
Lidia Barac,
secretar de stat
ANEXĂ
REGULAMENT
privind definitivarea în funcţie şi promovarea în
grade profesionale a personalului din serviciile de probaţiune
CAPITOLUL I
Definitivarea în funcţie a personalului din
serviciile de probaţiune
Art. 1. - Definitivarea în funcţie a consilierilor de
probaţiune debutanţi se face pe bază de examen, în raport cu vechimea în
specialitate, precum şi cu rezultatele obţinute în urma susţinerii examenului
de definitivare.
Art. 2. - (1) Vechimea minimă necesară pentru
prezentarea la examenul de definitivare în funcţie este cea prevăzută la art. 8
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 123/2006 privind statutul personalului din
serviciile de probaţiune.
(2) Se pot înscrie la examenul de definitivare în
funcţie inclusiv consilierii de probaţiune debutanţi al căror stagiu se
împlineşte până în ziua de susţinere a examenului de definitivare.
Art. 3. - Data şi locul susţinerii examenului de
definitivare în funcţie, precum şi tematica, actele necesare înscrierii şi
termenul de depunere a acestora se stabilesc de către Direcţia de probaţiune
împreună cu Direcţia resurse umane din cadrul Ministerului Justiţiei, se
publică pe site-ul Ministerului Justiţiei şi se afişează la sediul Ministerului
Justiţiei şi al tribunalelor cu cel puţin 60 de zile înainte de data
organizării acestuia.
Art. 4. - (1) Pentru examenul de definitivare în
funcţie, ministrul justiţiei numeşte prin ordin:
a) comisia de organizare;
b) comisia de verificare a cunoştinţelor;
c) comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Fiecare comisie are în componenţa sa un preşedinte,
membri şi un secretar.
(3) Din comisii fac parte reprezentanţi ai Direcţiei de
probaţiune şi ai Direcţiei resurse umane din Ministerul Justiţiei.
(4) Nu pot face parte din comisiile prevăzute la alin.
(1) persoanele care sunt soţi, rude sau afini până la gradul IV inclusiv cu
oricare dintre candidaţii înscrişi la examenul de definitivare în funcţie.
(5) Fiecare membru al comisiilor sus-menţionate
semnează o declaraţie pe propria răspundere, în care precizează că:
a) nu se află în vreuna dintre situaţiile de
incompatibilitate prevăzute la alin. (4);
b) va respecta secretul şi confidenţialitatea
lucrărilor comisiei şi a variantelor de subiecte ce vor fi elaborate.
Art. 5. - (1) Comisia de organizare are următoarele
atribuţii: a) centralizează cererile de înscriere la examen, întocmeşte listele
de înscriere, verifică îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor legale de
participare la examen, întocmeşte şi afişează lista candidaţilor care
îndeplinesc condiţiile legale de participare la examen şi afişează lista finală
a candidaţilor;
b) asigură afişarea rezultatelor probelor de examen şi
a rezultatelor finale ale examenului;
c) asigură transmiterea rezultatelor examenului către
Direcţia de probaţiune;
d) îndeplineşte orice sarcini necesare pentru buna
desfăşurare a examenului.
(2) Comisia de verificare a cunoştinţelor are
următoarele atribuţii:
a) elaborează subiectele pentru examenul de
definitivare;
b) stabileşte baremul de notare a lucrărilor scrise;
c) notează lucrările scrise ale candidaţilor şi
stabileşte media notelor acordate lucrărilor de către fiecare membru al
comisiei;
d) recorectează şi stabileşte nota finală acordată
fiecărui subiect al probei, dacă există o diferenţă în notare mai mare de două
puncte între corectori;
e) comunică în scris rezultatele probei către comisia
de organizare, în vederea afişării acestora.
(3) Comisia de soluţionare a contestaţiilor are
următoarele atribuţii:
a) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la notarea lucrărilor scrise;
b) comunică în scris comisiei de organizare rezultatele
soluţionării contestaţiilor, în vederea afişării acestora.
Art. 6. - (1) Examenul de definitivare în funcţie a
consilierilor de probaţiune debutanţi constă, în mod obligatoriu, într-o probă
scrisă cu caracter teoretic şi o probă scrisă cu caracter practic.
(2) Proba teoretică are ca obiect testarea
cunoştinţelor privind: metodologia activităţii de protecţie a victimelor,
instituţii de drept penal şi procedură penală, criminologie, dezvoltare
instituţională şi cooperare instituţională, informatică socială, sănătate
mentală şi infracţiune, problema dependenţei, sociologie aplicată şi psihologia
dezvoltării.
(3) Proba practică constă în întocmirea unei lucrări
scrise cu caracter aplicativ.
(4) Proba scrisă cu caracter teoretic şi proba scrisă
cu caracter practic se susţin în cadrul aceleiaşi lucrări.
Art. 7. - (1) Candidaţii care îndeplinesc condiţiile
legale de participare la examenul de definitivare în funcţie se prezintă la
proba scrisă teoretică şi la proba scrisă practică.
(2) Intrarea candidaţilor în sălile în care se
desfăşoară examenul de definitivare în funcţie se face pe baza listelor
întocmite pentru fiecare sală şi a actului de identitate, cu cel puţin jumătate
de oră înainte de începerea probei scrise. După verificarea identităţii,
fiecare candidat păstrează pe bancă actul de identitate, până la predarea
lucrării scrise. Pe listă se menţionează prezenţa fiecărui candidat.
(3) Candidaţii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiectele pierd dreptul de a mai susţine examenul.
Este interzisă intrarea în sală a candidaţilor cu mijloace de comunicare la
distanţă, computere personale, PDA- uri etc.
(4)In vederea elaborării lucrării scrise, candidaţii
primesc coli de hârtie având ştampila Direcţiei de probaţiune. Se foloseşte
numai cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră. La cerere, se pot pune la
dispoziţie, în mod suplimentar, coli de hârtie, iar dacă este necesar, cerneală
sau pixuri.
(5) Inainte de dictarea subiectelor, candidaţii înscriu
numele şi prenumele pe colţul foii ce urmează să fie lipit, pe care se aplică
ştampila Ministerului Justiţiei - Direcţia de probaţiune şi semnătura unuia
dintre membrii comisiei de verificare a cunoştinţelor.
(6) Pe toată durata desfăşurării probei scrise, în
sălile în care se desfăşoară examenul de definitivare au acces numai membrii
comisiei de verificare a cunoştinţelor şi persoanele care supraveghează
desfăşurarea probei.
(7) Timpul destinat pentru elaborarea lucrării este cel
stabilit de comisia de verificare a cunoştinţelor; după expirarea timpului
stabilit pentru proba scrisă, responsabilul de sală strânge toate lucrările în
ordinea predării lor de către candidaţi şi le predă comisiei de verificare a
cunoştinţelor, care le înscrie într-un borderou.
(8) Dacă examinarea se face în mai multe săli, se
întocmeşte câte un borderou pentru lucrările din fiecare sală.
(9) Lucrarea se consideră predată de către candidat
după verificarea stării acesteia de către responsabilul de sală şi după
semnarea de către candidat în borderoul de predare-primire a lucrărilor.
(10) Pe toată durata desfăşurării probei scrise este
interzisă părăsirea sălii de examen de către candidaţi. In cazuri excepţionale,
părăsirea temporară a sălii de examen se face numai cu însoţitor.
(11) Pentru asigurarea ordinii în timpul examenului,
membrii comisiei de verificare a cunoştinţelor sau persoanele care supraveghează
desfăşurarea probei pot redistribui candidaţii în sală.
(12) Orice fraudă sau încercare de fraudă dovedită se
sancţionează prin eliminarea din examen; în aceste cazuri, responsabilul de
sală îl sesizează de îndată pe preşedintele comisiei de verificare a
cunoştinţelor, care întocmeşte un proces-verbal despre constatările făcute şi
măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea „fraudă".
(13) La finalizarea probei scrise, baremul de corectare
se afişează pe uşa sălii/sălilor în care se desfăşoară examenul de definitivare
şi pe site-ul Ministerului Justiţiei.
Art. 8. - (1) Fiecare lucrare este notată de la 0 la
10. Nu se acordă puncte din oficiu.
(2) Media finală a examenului de definitivare în
funcţie se calculează ca medie aritmetică între notele obţinute la cele două
probe.
(3) Sunt declaraţi admişi în urma examenului de
definitivare în funcţie consilierii de probaţiune debutanţi care au obţinut
media finală de minimum 7 la examen, dar nu mai puţin de nota 5 la fiecare
dintre cele două probe.
Art. 9. - Rezultatele examenului de definitivare în
funcţie se publică pe site-ul Ministerului Justiţiei în termen de 10 zile
lucrătoare de la susţinerea examenului şi se afişează la sediul Ministerului
Justiţiei şi al tribunalului pe lângă care funcţionează serviciul unde îşi
desfăşoară activitatea candidatul, întocmindu-se un proces-verbal privind data
şi ora afişării acestora.
Art. 10. - (1) Candidaţii nemulţumiţi de rezultatele
examenului de definitivare în funcţie pot depune contestaţie în termen de 48 de
ore de la afişarea rezultatelor, la Direcţia de probaţiune din Ministerul
Justiţiei.
(2) Contestaţiile se soluţionează de către comisia de
soluţionare a contestaţiilor în termen de maximum 10 zile de la depunerea
acestora.
(3) Rezultatele obţinute de candidaţi în urma
soluţionării contestaţiilor, precum şi rezultatele finale ale examenului de
definitivare în funcţie se publică pe site-ul Ministerului Justiţiei şi se
afişează la sediul Ministerului Justiţiei şi al tribunalului pe lângă care funcţionează
serviciul unde îşi desfăşoară activitatea candidatul.
CAPITOLUL II
Promovarea în grade profesionale a personalului din
serviciile de probaţiune
Art. 11. - Promovarea în gradele I şi II a
consilierilor de probaţiune, precum şi promovarea în gradul I a inspectorilor
de probaţiune se fac pe bază de concurs, în raport cu vechimea în specialitate,
competenţa profesională, rezultatele obţinute în activitate şi cu numărul de
posturi scoase la concurs.
Art. 12. - (1) Vechimea minimă necesară pentru prezentarea
la concursul de promovare în grade profesionale este cea prevăzută la art. 8
alin. (1) lit. b)-d) şi la art. 17 alin. (1) din Legea nr. 123/2006.
(2) Nu se pot înscrie la concursul de promovare în
grade profesionale consilierii de probaţiune sau inspectorii de probaţiune care
au obţinut calificativul „foarte slab" sau „slab" la ultima evaluare
a performanţelor profesionale.
Art. 13. - Data şi locul susţinerii concursului pentru
promovarea în grade profesionale, precum şi tematica, actele necesare înscrierii,
termenul de depunere a acestora şi a lucrărilor de disertaţie şi numărul
posturilor pentru care se organizează concursul de promovare în grade
profesionale se stabilesc de către Direcţia de probaţiune împreună cu Direcţia
resurse umane din cadrul Ministerului Justiţiei, se publică pe site-ul
Ministerului Justiţiei şi se afişează la sediul Ministerului Justiţiei şi al
tribunalelor cu cel puţin 60 de zile înainte de data organizării acestuia.
Art. 14. - (1) Concursul de promovare în gradele I şi
II a consilierilor de probaţiune, precum şi cel de promovare în gradul I a
inspectorilor de probaţiune constau în întocmirea unei lucrări de disertaţie
într-una dintre următoarele teme: protecţia victimelor, reintegrarea socială şi
supravegherea infractorilor, metodologia activităţii de probaţiune, instituţii
de drept penal şi procedură penală, criminologie, dezvoltare instituţională şi
cooperare instituţională, informatică socială, sănătate mentală şi infracţiune,
problema dependenţei, sociologie aplicată şi psihologia dezvoltării.
(2) Lucrarea de disertaţie se prezintă în faţa unei
comisii constituite în acest sens.
(3) Intocmirea şi prezentarea lucrării de disertaţie
trebuie să respecte următoarele criterii:
a) întinderea maximă de 30 de pagini, tehnoredactate în
format A4, font Times New Roman 12, la VA rând;
b) încadrarea temei alese în tematica concursului de
promovare;
c) originalitate în abordarea temei;
d) folosirea acurată a metodelor şi tehnicilor în
raport cu abordarea temei;
e) aplicabilitatea şi utilitatea temei pentru domeniul
probaţiunii;
f) încadrarea în timpul stabilit pentru prezentarea
lucrării;
g) coerenţa prezentării şi a expunerii;
h) sintetizarea informaţiilor în cuprinsul prezentării;
i) originalitatea prezentării şi a prelucrării informaţiilor.
Art. 15. - (1) Pentru concursul de promovare în grade
profesionale, prevederile art. 4 şi 5 se aplică în mod corespunzător.
(2) In cazul în care examenul de definitivare în
funcţie se organizează concomitent cu concursul de promovare în grade profesionale,
prin ordin al ministrului justiţiei se pot numi comisii comune de
examen/concurs.
Art. 16. - (1) In conformitate cu prevederile art. 14
alin. (2) şi cu cele ale art. 15, candidaţii la concursul de promovare în grade
profesionale prezintă lucrarea de disertaţie în faţa comisiei de verificare a
cunoştinţelor.
(2) Prezentarea lucrării de disertaţie se înregistrează
audio, iar înregistrările sunt utilizate exclusiv în cadrul concursului.
Art. 17. - (1) Fiecare membru al comisiei de verificare
a cunoştinţelor acordă o notă pentru întocmirea şi prezentarea lucrării de
disertaţie, cu luarea în considerare a criteriilor prevăzute la art. 14 alin.
(3).
(2) Prevederile art. 8 alin. (1) se aplică în mod
corespunzător.
(3) Sunt declaraţi admişi la concursul de promovare în
grade profesionale, consilierii de probaţiune şi inspectorii de probaţiune care
au obţinut nota finală de minimum 8 la lucrarea de disertaţie.
Art. 18. - Pentru concursul de promovare în grade
profesionale, prevederile art. 9 şi 10 se aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 19. - (1) Consilierii de probaţiune debutanţi
declaraţi admişi la examenul de definitivare în funcţie sunt numiţi pe posturi
de consilier de probaţiune gradul III de la data afişării rezultatelor finale
ale examenului şi sunt salarizaţi corespunzător acestui grad.
(2) Neprezentarea nejustificată a consilierilor de
probaţiune debutanţi la examenul de definitivare în funcţie la prima sesiune
după încheierea stagiului sau respingerea acestora la două sesiuni atrage
eliberarea din funcţie.
Art. 20. - (1) Ministerul Justiţiei îndeplineşte
formalităţile legate de definitivarea în funcţie a consilierilor de probaţiune
debutanţi care au fost declaraţi admişi la examenul de definitivare în funcţie,
în termen de maximum 30 de zile de la data afişării rezultatelor finale ale
examenului.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică în mod
corespunzător şi în cazul eliberării din funcţie a consilierilor de probaţiune
debutanţi aflaţi în una dintre situaţiile prevăzute la art. 19 alin. (2).
Art. 21. - (1) Promovarea consilierilor de probaţiune
şi a inspectorilor de probaţiune declaraţi admişi la concursul de promovare în
grade profesionale se face de la data afişării rezultatelor finale ale
concursului, în ordinea descrescătoare a notelor obţinute şi în limita
posturilor pentru care s-a organizat concursul.
(2) Promovarea consilierilor de probaţiune se face
numai în gradul imediat superior.
Art. 22. - Ministerul Justiţiei îndeplineşte
formalităţile legate de promovarea şi salarizarea corespunzătoare a
consilierilor de probaţiune şi inspectorilor de probaţiune declaraţi admişi la
concursul de promovare în grade profesionale, în termen de maximum 30 de zile
de la data afişării rezultatelor finale.