Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 121*) din 16 octombrie 1996

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 101 din 27 mai 1997


SmartCity3


    *) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 64 din 8 aprilie 1997.

    Ioan Deleanu          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Raul Petrescu         - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995, invocata de Societatea Comerciala "Aletheia" - S.A. Bistrita si de Asociatia "Aletheia Privatizare" Bistrita.
    La apelul nominal au raspuns Societatea Comerciala "Aletheia" - S.A. Bistrita si Asociatia "Aletheia Privatizare" Bistrita, reprezentate de domnul consilier juridic Vranceanu Mircea Viorel, in baza delegatiilor depuse la dosar, lipsa Inspectoratul Scolar al Judetului Bistrita-Nasaud si Consiliul Judetean Bistrita-Nasaud, ambele legal citate.
    Fata de declaratia partilor ca nu au cereri de formulat, presedintele completului de judecata acorda cuvantul in fond reprezentantului acestora, care pune concluzii de admitere a exceptiei de neconstitutionalitate a art. 166 alin. (3) din Legea nr. 84/1995 sau de a se constata ca aceste dispozitii sunt neconstitutionale in masura in care se aplica societatilor comerciale pe actiuni cu capital integral privat. In motivarea exceptiei, pentru care depune si note scrise, se sustine ca aplicarea dispozitiilor art. 166 alin. (3) din Legea nr. 84/1995 societatilor pe actiuni cu capital integral privat ar constitui o adevarata nationalizare; or, singura limitare constitutionala adusa dreptului de proprietate privata o reprezinta exproprierea pentru cauza de utilitate publica, potrivit art. 41 alin. (3) din Constitutie. Invoca, in acest sens, deciziile Curtii Constitutionale nr. 4/1992, nr. 3/1993, nr. 23/1993, nr. 127/1994 si nr. 134/1994.
    Avand cuvantul, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere in parte a exceptiei de neconstitutionalitate a art. 166 alin. (3) din Legea nr. 84/1995, intrucat aplicarea acestor prevederi societatilor comerciale cu capital integral privat contravine dispozitiilor art. 41 alin. (3) din Constitutie. Mentioneaza ca isi insuseste propunerea de la pagina 4, ipoteza a doua, din raportul intocmit de judecatorul-raportor.
    Presedintele completului declara dezbaterile incheiate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine:
    Prin Incheierea din 4 martie 1996, pronuntata in Dosarul C nr. 7.569/1996, Judecatoria Bistrita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 alin. (3) din Legea nr. 84/1995, ridicata de Societatea Comerciala "Aletheia" - S.A. Bistrita si de Asociatia "Aletheia Privatizare" Bistrita.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca in urma privatizarii prin metoda MEBO, Societatea Comerciala "Aletheia" - S.A. Bistrita a devenit societate comerciala cu capital privat, inainte de intrarea in vigoare a Legii invatamantului. In aceasta situatie, reintegrarea, fara plata, in patrimoniul Inspectoratului Scolar al Judetului Bistrita-Nasaud a imobilelor dobandite echivaleaza cu o veritabila expropriere.
    Exprimandu-si opinia, Judecatoria Bistrita apreciaza ca prevederile art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995 incalca dispozitiile constitutionale ale art. 135 alin. (1) si (2), potrivit carora statul ocroteste proprietatea publica sau privata, si ale art. 41 alin. (2) si (3) privind garantarea dreptului de proprietate si egala ocrotire a proprietatii private, indiferent de titular. Instanta de judecata considera ca "reintegrarea in patrimoniul Ministerului Invatamantului a imobilelor aflate in patrimoniul unor societati comerciale la care statul roman nu mai are calitatea de actionar la data intrarii in vigoare a Legii invatamantului nr. 84/1995 ar trebui sa se faca dupa o dreapta si prealabila despagubire".
    In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, au fost solicitate, in baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere Guvernului si celor doua Camere ale Parlamentului.
    In punctul de vedere al Guvernului se considera ca prevederile art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995 sunt constitutionale in masura in care se refera la imobilele proprietatea statului care sunt cuprinse in patrimoniul societatilor comerciale cu capital majoritar de stat. Trecerea unor bunuri din proprietatea privata a statului si a unitatilor sale administrativ-teritoriale in proprietatea publica a acestora se poate face numai in conditiile in care statul si entitatile sale administrativ-teritoriale au in proprietate bunurile pe care le transmit in proprietatea publica. Guvernul considera, de asemenea, ca, in speta, intrucat societatea comerciala este in intregime privatizata, nu ii sunt aplicabile dispozitiile cuprinse in partea finala a alin. (3) al art. 166 din Legea invatamantului nr. 84/1995.
    Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
avand In vedere Incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, dispozitiile art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
    Curtea constata ca este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate invocata.
    Art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995 prevede: "(3) Baza materiala aferenta procesului de instruire si educatie mentionata la alin. (2) si realizata din fondurile statului sau din fondurile institutiilor si intreprinderilor de stat, in perioada anterioara datei de 22 decembrie 1989, se reintegreaza in patrimoniul Ministerului Invatamantului, al institutiilor si unitatilor de invatamant si de cercetare stiintifica din sistemul invatamantului de stat. De asemenea, se reintegreaza si imobilele ce au apartinut Ministerului Invatamantului si care, conform art. 20 alin. (2) din Legea nr. 15/1990, au trecut in patrimoniul unor societati comerciale. Reintegrarea se face fara plata, in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi".
    Dispozitiile din partea finala a alin. (3) al art. 166 din Legea invatamantului nr. 84/1995, care stabilesc ca in patrimoniul Ministerului Invatamantului se reintegreaza si imobilele care au apartinut acestuia si care, conform art. 20 alin. (2) din Legea nr. 15/1990, au trecut in patrimoniul unor societati comerciale, sunt constitutionale in masura in care aceasta reintegrare priveste numai societatile comerciale la care statul detine majoritatea capitalului social. Aceasta, deoarece trecerea unor bunuri din proprietatea privata a statului si a unitatilor sale administrativ-teritoriale in proprietatea publica a acestora se poate face numai in conditiile in care statul si entitatile sale administrativ-teritoriale au in proprietate bunurile pe care le transmit in proprietatea publica.
    Rezulta ca prevederile art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995 nu pot dispune trecerea fara plata in proprietatea publica a statului a unor imobile intrate legal, pe calea privatizarii, in proprietatea exclusiva a unor persoane juridice de drept privat. O asemenea operatiune se poate face, potrivit art. 41 alin. (3) din Constitutie, numai prin expropriere, pentru o cauza de utilitate publica, stabilita, potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
    Cat priveste speta de fata, in raport cu cele aratate, revine instantei de drept comun corecta aplicare a legii, in sensul de a stabili daca, la data publicarii Legii invatamantului nr. 84 din 24 iulie 1995 in Monitorul Oficial al Romaniei, Societatea Comerciala "Aletheia" - S.A. Bistrita indeplinea conditiile prevazute de lege pentru privatizare.
    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 25 si al art. 26 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA,
    In numele legii
    DECIDE:

    Admite in parte exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea Comerciala "Aletheia" - S.A. Bistrita si de Asociatia "Aletheia Privatizare" Bistrita in Dosarul C nr. 7.569/1995 al Judecatoriei Bistrita si constata ca prevederile art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995 sunt constitutionale numai in masura in care reintegrarea, fara plata, a bazei materiale aferente procesului de instructie si educatie se refera la imobilele din patrimoniul societatilor comerciale la care statul detine majoritatea capitalului social, nu si la imobilele apartinand societatilor comerciale care s-au privatizat in conditiile legii.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 16 octombrie 1996.

               PRESEDINTE,
        prof. univ. dr. Ioan Deleanu

                    Magistrat asistent
                    Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 121/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 121 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu