ORDIN
Nr. 186 din 8 aprilie 1998
pentru aprobarea reglementarilor aeronautice civile romane - RACR - Transportul
aerian al bunurilor periculoase - TABP, editia 1998
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 188 din 21 mai 1998
Pentru asigurarea indeplinirii obligatiilor asumate de statul roman prin
aderarea la Organizatia Aviatiei Civile Internationale si prin celelalte
acorduri aeronautice internationale la care este parte,
in scopul armonizarii legislatiei nationale cu cea a Uniunii Europene in
domeniul aviatiei civile, al realizarii si mentinerii unui regim de transport
aerian in conditii de siguranta a bunurilor periculoase,
in temeiul art. 4 lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind
Codul aerian si al Hotararii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:
1. Se aproba reglementarile aeronautice civile romane - RACR - Transportul
aerian al bunurilor periculoase - TABP, editia 1998, anexa la prezentul ordin.
2. Instructiunile privind transportul aerian al bunurilor periculoase,
armamentului si munitiei de lupta de catre operatorii aerieni din Romania,
aprobate prin Ordinul sefului Departamentului aviatiei civile nr. C.126 din 1
iunie 1993, precum si orice alte dispozitii contrare isi inceteaza
aplicabilitatea.
3. Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei si va
intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii lui.
Ministrul transporturilor,
Anton Ionescu
ANEXA 1
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
RACR - TABP
REGLEMENTARILE AERONAUTICE CIVILE ROMANE - RACR -
Transportul aerian al bunurilor periculoase - TABP,
editia 1998
CAP. 1
Definitii
Termenii de mai jos, folositi in prezentele reglementari, au urmatoarele
intelesuri:
- accidente de aviatie in care sunt implicate bunuri periculoase - un
eveniment asociat sau corelat cu transportul aerian al bunurilor periculoase,
care conduce la raniri grave, la decesul unei persoane sau la deteriorari
majore ale bunurilor transportate;
- aeronava-cargou - orice aeronava, alta decat o aeronava destinata
transportului de pasageri, cu ajutorul careia se pot transporta diverse bunuri;
- aeronava destinata transportului de pasageri - o aeronava care transporta
orice persoana, alta decat un membru al echipajului, un angajat al operatorului
intr-o misiune oficiala, un reprezentant autorizat al autoritatii aeronautice
nationale sau o persoana care insoteste incarcatura;
- ambalaj - recipientul si orice alte componente sau materiale necesare
acestuia pentru indeplinirea functiei sale, precum si pentru a asigura
respectarea cerintelor specificate in prezentele reglementari privind ambalarea
produselor;
- ambalare - procesul prin care articolele sau substantele sunt impachetate
in ambalaje sau sunt asigurate in alt mod;
- autoritate de stat - Ministerul Transporturilor, in calitate de
autoritate de stat unica in domeniul transporturilor;
- autoritate aeronautica - Autoritatea Aeronautica Civila Romana;
- aprobat - aprobat de autoritatea aeronautica;
- autorizat - solicitarea, intentia de actiune sau documentul in cauza a
fost gasit acceptabil de catre autoritatea aeronautica si notificat ca atare
operatorului aerian;
- bunuri periculoase - articolele sau substantele capabile sa prezinte un
risc major pentru sanatate, siguranta zborurilor sau a altor bunuri, atunci
cand sunt transportate pe calea aerului;
- cod UN - un numar de patru cifre, atribuit de catre Comitetul de experti
al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase, cu
scopul de a identifica o anumita substanta sau un grup de substante;
- colet - produsul final al operatiunii de ambalare, compus din ambalaj si
continutul acestuia pregatit pentru transport;
- pilotul comandant - pilotul responsabil cu operarea si cu siguranta
operarii aeronavei pe timpul zborului;
- container - un recipient folosit, de regula, de catre un singur
expeditor, continand unul sau mai multe colete si care formeaza o singura
unitate, in scopul de a fi mai usor de manevrat si depozitat;
- denumirea incarcaturii - numele folosit pentru a descrie un anumit
articol sau o substanta in toate documentele de transport, notificarile si
acolo unde este cazul, pe ambalaje;
- derogare - o autorizatie emisa de catre Ministerul Transporturilor si
care asigura descarcarea de obligatia de conformare cu prevederile cuprinse in
prezentele reglementari;
- dispozitiv de incarcare - orice tip de container de marfa, container al
aeronavei, palet cu plasa al aeronavei;
- exceptie - o prevedere din prezentele reglementari care exclude un anumit
reper din categoria "bunuri periculoase" de la cerintele aplicabile
in mod normal acestuia;
- expeditie - unul sau mai multe colete continand bunuri periculoase
acceptate de catre un operator din partea unui singur expeditor, la un moment
dat si la o singura adresa, primite intr-un singur lot si pe care le transporta
catre un destinatar, la o singura adresa de destinatie;
- incidente de aviatie in care sunt implicate bunuri periculoase - un
eveniment, altul decat un accident de aviatie, in care sunt implicate bunuri
periculoase, asociat sau corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase,
care nu se produce neaparat la bordul aeronavei si care conduce la ranirea unei
persoane, la deteriorari de bunuri, la incendiu, la rupere, la scurgeri de
fluide, la radiatii sau la alte marturii care demonstreaza ca integritatea
ambalajului nu a fost pastrata. Orice eveniment corelat cu transportul aerian
de bunuri periculoase, care ar putea afecta grav aeronava sau pe ocupantii
acesteia este, de asemenea, considerat incident de aviatie in care sunt
implicate bunuri periculoase;
- incompatibil - descrie bunurile periculoase care, daca sunt amestecate,
pot conduce la o evolutie periculoasa cu degajare de caldura sau de gaz sau pot
produce substante corosive;
- legislatia romaneasca in domeniu - Legea protectiei mediului nr. 137 din
29 decembrie 1995; Legea nr. 111 din 10 octombrie 1996 privind desfasurarea in
siguranta a activitatilor nucleare, republicata; Hotararea Guvernului nr. 340
din 20 iunie 1992 privind regimul de import al deseurilor si reziduurilor de
orice natura, precum si al altor marfuri periculoase pentru sanatatea
populatiei si pentru mediul inconjurator, modificata prin Hotararea Guvernului
nr. 437 din 4 august 1992 si prin Hotararea Guvernului nr. 145 din 14 martie
1995; Hotararea Guvernului nr. 679 din 25 octombrie 1997 pentru aprobarea
Regulamentului armelor de foc si al munitiilor; Legea nr. 126 din 27 decembrie
1995 privind regimul materialelor explozibile, precum si orice alte acte
normative care sunt in vigoare la data efectuarii operatiunii de transport
aerian de bunuri periculoase;
- membru al echipajului - o persoana desemnata de catre operator, avand
responsabilitati la bordul aeronavei pe timpul zborului;
- membru al echipajului de conducere - un membru al echipajului, posesor de
licenta aeronautica, care are responsabilitati esentiale in operarea aeronavei
pe timpul zborului;
- O.A.C.I. - Organizatia Aviatiei Civile Internationale;
- operator aerian - o persoana, organizatie sau intreprindere angajata in
operarea unei aeronave, care detine un certificat/autorizatie
corespunzator/oare eliberat/a de catre autoritatea aeronautica;
- ranire grava - ranirea suferita de o persoana intr-un accident de aviatie
si care:
a) necesita spitalizare pentru mai mult de 48 de ore, intr-o perioada de 7
zile de la data producerii ranirii; sau
b) are drept urmare fracturarea unui os (cu exceptia fracturilor simple de
degete, de calcai sau de nas); sau
c) implica ruperi ce provoaca hemoragii severe, ruperi ale nervilor,
muschilor sau deteriorari ale tendoanelor; sau
d) implica raniri ale oricarui organ intern; sau
e) implica arsuri de gradul II si III sau orice arsuri care afecteaza mai
mult de 5% din suprafata corpului; sau
f) implica expunerea, verificata, la substante infectioase sau la radiatii
vatamatoare;
- statul de origine - statul pe teritoriul caruia expeditia a fost pentru
prima data incarcata la bordul aeronavei;
- statul operatorului aerian - statul pe teritoriul caruia operatorul
aerian isi are sediul principal al afacerilor sale sau, daca el nu are un
astfel de sediu, resedinta sa permanenta.
CAP. 2
Aplicabilitate
2.1. Aplicabilitate generala
Prevederile prezentelor reglementari sunt aplicabile tuturor operatorilor
aerieni romani care executa operatiuni internationale/interne de transport
aerian de bunuri periculoase.
In cazuri de extrema urgenta, cand alte forme de transport sunt neadecvate
sau respectarea intocmai a prezentelor reglementari este contrara interesului
public, Ministerul Transporturilor poate aproba derogari, daca se asigura un
nivel de siguranta corespunzator in transport.
NOTA 1:
Prezentele reglementari nu impun operatorilor aerieni romani transportul
anumitor bunuri periculoase si in acelasi timp nu ii impiedica pe operatorii
aerieni romani sa adopte cerinte speciale suplimentare privind transportul
acestora.
NOTA 2:
Prezentele reglementari nu ii absolva pe operatorii aerieni romani de
respectarea integrala a cerintelor si a obligatiilor ce le revin potrivit
legislatiei romane in domeniu.
2.2. Baza
Prezentele reglementari au fost elaborate in conformitate cu prevederile:
- anexei nr. 18 la Conventia de la Chicago privind aviatia civila
internationala, editia a II-a, iulie 1989; si
- Manualului O.A.C.I. "Technical Instructions for the Safe Transport
of Dangerous Goods by Air" - Doc. 9284 - AN/905, editia 1997 - 1998,
denumit in continuare Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
2.3. Instructiuni tehnice privind bunurile periculoase
Toti operatorii aerieni romani care efectueaza misiuni de transport aerian
de bunuri periculoase au obligatia de a respecta prevederile Manualului
O.A.C.I. - Doc. 9284, aprobat, emis si amendat in concordanta cu procedura
stabilita de catre Consiliul O.A.C.I.
2.4. Exceptii
2.4.1. Prezentele reglementari nu se aplica in urmatoarele cazuri:
a) articolele si substantele care ar putea fi clasificate drept bunuri
periculoase, dar care sunt cerute la bordul aeronavei in concordanta cu
cerintele pertinente de navigabilitate si operationale, sau care sunt
autorizate de catre autoritatea de stat pentru intrunirea unor cerinte
speciale;
b) aerosolii, bauturile alcoolice, parfumurile, apa de colonie,
chibriturile si brichetele (sunt excluse brichetele neincarcabile si cele care
prezinta pericolul de a curge in cazul expunerii la presiuni scazute),
transportate de catre operator la bordul aeronavelor de pasageri, in scopul
folosirii sau vanzarii acestora pe timpul unui zbor sau al unei serii de
zboruri;
c) gheata uscata folosita la servirea mancarii si a bauturilor la bordul
aeronavei.
2.4.2. In cazul in care articolele si substantele care inlocuiesc
articolele si substantele mentionate la pct. 2.4.1. de mai sus sunt
transportate cu o aeronava, ele vor fi transportate in concordanta cu
prevederile prezentelor reglementari, precum si cu cele ale Manualului O.A.C.I.
- Doc. 9284.
2.4.3. Articolele si substantele destinate uzului personal al pasagerilor
si al membrilor echipajului vor fi exceptate de la prevederile prezentelor
reglementari si de la cele ale Manualului O.A.C.I. - Doc. 9284.
2.4.4. Substantele folosite in cadrul operatiunilor de lucru aerian, la
care se aplica instructiunile specifice acestui tip de activitati, sunt
exceptate de la prevederile prezentelor reglementari.
CAP. 3
Clasificare
Clasificarea bunurilor periculoase se va face in stricta conformitate cu
Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
NOTA:
Definitiile detaliate ale claselor de bunuri periculoase sunt continute in
Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284. Aceste clase identifica riscurile potentiale
asociate cu transportul aerian al bunurilor periculoase, fiind cele recomandate
de catre Comitetul de experti al Organizatiei Natiunilor Unite pentru
Transportul Bunurilor Periculoase.
CAP. 4
Limitari privind transportul aerian al bunurilor periculoase
4.1. Bunuri periculoase acceptate pentru a fi transportate pe calea aerului
Transportul aerian al bunurilor periculoase este interzis, cu exceptia
cazurilor stabilite prin prezentele reglementari, precum si a specificatiilor
si procedurilor detaliate in Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
4.2. Bunuri periculoase interzise a fi transportate pe calea aerului, cu
exceptia cazului in care exista derogari corespunzatoare
Bunurile periculoase enumerate mai jos sunt interzise la bordul
aeronavelor, cu exceptia cazurilor in care au fost acordate derogari
corespunzatoare sau fata de care prevederile Manualului O.A.C.I. - Doc. 9284,
indica faptul ca ele pot fi transportate cu aprobarea acordata de catre sfatul
de origine, prin organismele abilitate:
a) articolele si substantele identificate in Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284
(Tabelul 2 - 14, col. 9 si 10 sau col. 11 si 12) ca fiind interzise pentru
transport in circumstante normale;
b) substantele care sunt date pentru a fi transportate in stare lichida, la
temperaturi egale sau care depasesc 100 grade C, si substantele in stare
solida, cu temperaturi egale sau mai mari de 240 grade C;
c) materialele radioactive, impachetate in ambalaje cu aerisire de tip
B(M), materialele radioactive impachetate in ambalaje ce necesita racire
exterioara cu sisteme auxiliare, materialele radioactive impachetate in
ambalaje ce fac subiectul unor controale operationale pe durata transportului,
ambalajele ce contin lichide radioactive;
d) animalele vii infectate.
4.3. Bunuri periculoase interzise a fi transportate pe calea aerului
Articolele si substantele care sunt, in particular, identificate prin
denumire sau descriere generica in Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284 ca fiind
interzise pentru transportul aerian, in orice conditii, nu pot fi transportate
cu nici un fel de aeronava.
Aceste tipuri de materiale periculoase sunt enumerate mai jos:
a) explozive care se aprind sau se descompun, daca sunt tinute 48 de ore la
o temperatura de 75 grade C;
b) explozive care contin atat clorati, cat si saruri de amoniu;
c) explozive care contin amestecuri de clorati cu fosfor;
d) explozive solide, clasificate ca fiind extrem de sensibile la socuri
mecanice;
e) explozive lichide, clasificate ca avand o sensibilitate moderata la
socuri mecanice;
f) orice substanta sau articol, asa cum este prezentat pentru transport,
care poate produce o evolutie periculoasa a emisiilor de caldura sau de gaze in
conditii intalnite in mod normal in transportul aerian; si
g) solide si peroxizi organici inflamabili care au, dupa cum s-a testat,
proprietati explozive si care sunt ambalate astfel incat procedura de
clasificare ar impune folosirea unei etichete pentru material exploziv ca
eticheta de risc aditional.
CAP. 5
Ambalarea
5.1. Cerinte generale
Ambalarea bunurilor periculoase se va face, obligatoriu, in conformitate cu
prevederile acestui capitol, precum si cu cele specificate in Manualul O.A.C.I.
- Doc. 9284.
5.2. Ambalaje
5.2.1. Ambalajele folosite pentru transportul aerian al bunurilor
periculoase vor fi de buna calitate, construite si asigurate pe pozitia inchis,
astfel incat sa previna scurgerile ce ar putea fi cauzate, in conditii normale
de transport, de modificarile de temperatura, umiditate, presiune sau de
vibratii.
5.2.2. Ambalajele vor fi adecvate continutului destinat a fi transportat.
Ambalajele, in contact direct cu bunurile periculoase, vor fi rezistente la
orice fel de reactie chimica sau de alta natura a acestor bunuri.
5.2.3. Ambalajele vor satisface specificatiile de material si de
constructie din Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
5.2.4. Ambalajele vor fi testate in conformitate cu prevederile Manualului
O.A.C.I. - Doc. 9284.
5.2.5. Ambalajele a caror functie de baza o constituie retentia de lichid
vor putea sa suporte, fara a inregistra scurgeri, presiunea prescrisa de
Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
5.2.6. Ambalajele primare vor fi astfel impachetate, asigurate sau izolate
incat sa se impiedice spargerea lor sau scurgerile si sa se controleze deplasarea
lor in interiorul ambalajelor secundare, in conditii normale de transport.
Izolatiile si materialele absorbante nu trebuie sa reactioneze periculos cu
continutul containerelor.
5.2.7. Nici un container nu va fi refolosit pana cand nu a fost inspectat
si gasit necorodat sau/si nedeteriorat. Cand un container este refolosit, vor
fi luate toate masurile necesare pentru a preveni contaminarea incarcaturii ce
urmeaza a fi transportata.
5.2.8. Daca, din cauza naturii incarcaturii anterioare, containerele goale,
necuratate, pot constitui un pericol potential sau de risc, ele vor fi inchise
ermetic si tratate in conformitate cu situatia in cauza.
5.2.9. Nu este permis ca exteriorul ambalajelor sa fie contaminat cu
substante periculoase.
CAP. 6
Etichetarea si marcarea
6.1. Etichete
Cu exceptia cazului in care se prevede altfel in Manualul O.A.C.I. - Doc.
9284, fiecare colet continand bunuri periculoase va fi dotat cu etichete
adecvate, in conformitate cu prevederile stabilite in acest manual.
6.2. Marcaje
6.2.1. Cu exceptia cazului in care se prevede altfel in Manualul O.A.C.I. -
Doc. 9284, fiecare colet continand bunuri periculoase va fi marcat cu o
denumire de transport adecvata continutului sau si, atunci cand a fost atribuit,
cu un cod UN, precum si cu alte astfel de marcaje specificate in Manualul
O.A.C.I. - Doc. 9284.
6.2.2. Marcajele privind specificatia de pe ambalaje
Cu exceptia cazului in care se prevede altfel, fiecare ambalaj fabricat in
conformitate cu o specificatie continuta in Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284 va fi
marcat in concordanta cu prevederile corespunzatoare din acest manual. Nici un
ambalaj nu va fi marcat decat daca corespunde specificatiei corespunzatoare
privind ambalajele, continuta in Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
6.3. Limba folosita pentru marcaje
Marcajele vor fi facute obligatoriu in limba engleza, precum si in limba
statului de origine.
Marcajele pe ambalajele bunurilor periculoase originare din Romania se fac
in limbile romana si engleza.
CAP. 7
Responsabilitatile expeditorului
7.1. Cerinte generale
Inainte ca o persoana sa ofere orice colet sau container care contine
bunuri periculoase pentru a fi transportat pe calea aerului, aceasta trebuie sa
prezinte garantii ca acele bunuri periculoase nu sunt interzise de a fi
transportate pe calea aerului, ca sunt corespunzator clasificate, ambalate,
marcate, etichetate si insotite de documente de transport corespunzatoare
transportului bunurilor periculoase, conform celor specificate in prezentele
reglementari, precum si in Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
7.2. Documentul de transport pentru bunuri periculoase
7.2.1. Cu exceptia cazului in care se prevede altfel in Manualul O.A.C.I. -
Doc. 9284, persoana care ofera bunuri periculoase pentru a fi transportate pe
calea aerului va completa, va semna si va furniza operatorului aerian un
document de transport pentru bunuri periculoase, care trebuie sa contina
obligatoriu toate informatiile cerute de Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
7.2.2. Documentul de transport va contine o declaratie semnata de persoana
care ofera bunurile periculoase pentru transport, indicand ca bunurile
periculoase sunt complet si corect descrise prin denumirile lor de expeditie,
ca ele sunt clasificate, ambalate, marcate, etichetate si ca indeplinesc
conditiile corespunzatoare pentru transportul aerian, in concordanta cu
reglementarile in vigoare.
7.3. Limba folosita
Documentul de transport pentru bunuri periculoase va fi redactat, in mod obligatoriu,
in limba engleza, precum si in limba statului de origine.
CAP. 8
Responsabilitatile operatorului aerian
8.1. Acceptarea pentru transport
Operatorul aerian nu va accepta sa transporte pe calea aerului bunuri
periculoase, decat daca:
a) bunurile periculoase sunt insotite de un document de transport pentru
bunuri periculoase, completat corespunzator, cu exceptia cazurilor in care
Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284 nu prevede necesitatea unui astfel de document;
b) ambalajul, coletul sau containerul care contine bunuri periculoase a
fost inspectat in concordanta cu procedurile de acceptare specificate in
Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284; si
c) expeditorul/importatorul a produs dovezile necesare ca a respectat
integral cerintele si obligatiile care ii revin din legislatia nationala in
domeniu a statului de origine si/sau a statului roman, dupa caz.
8.2. Check-list de acceptare
Operatorul aerian va elabora si va folosi check-list de acceptare a
bunurilor periculoase, in scopul conformarii cu prevederile pct. 8.1 de mai
sus.
8.3. Inspectia privind deteriorarile sau scurgerile
8.3.1. Ambalajele si containerele care contin bunuri periculoase, precum si
containerele care contin materiale radioactive vor fi inspectate pentru a se
descoperi eventualele scurgeri sau deteriorari inainte de imbarcarea la bordul
aeronavei sau intr-un dispozitiv de incarcare. Ambalajele, coletele si
containerele care prezinta scurgeri sau care sunt deteriorate nu vor fi
imbarcate la bordul aeronavei.
8.3.2. Un dispozitiv de incarcare nu va fi imbarcat la bordul aeronavei
decat daca a fost inspectat si nu s-au descoperit scurgeri sau deteriorari ale
bunurilor periculoase continute de acesta.
8.3.3. Cand un ambalaj care contine bunuri periculoase, imbarcat la bordul
unei aeronave, prezinta deteriorari sau scurgeri, operatorul aerian il va
inlatura sau va face aranjamentele necesare pentru inlaturarea sa de catre o
autoritate sau o organizatie corespunzatoare, asigurandu-se, totodata, ca incarcatura
ramasa se prezinta in conditii adecvate pentru transportul aerian si ca
celelalte ambalaje nu au fost contaminate.
8.3.4. Ambalajele si containerele care contin bunuri periculoase, precum si
containerele de marfa care contin materiale radioactive vor fi inspectate
pentru a descoperi semne de deteriorare sau scurgeri la descarcarea din avion
sau din dispozitivul de incarcare.
Daca exista semne de deteriorare sau scurgeri, zona in care bunurile
periculoase sau dispozitivul de incarcare a fost depozitat in aeronava va fi
inspectata, in scopul descoperirii eventualelor deteriorari sau contaminari.
8.4. Restrictii de incarcare in cabina pasagerilor sau in cabina de comanda
Este interzis transportul bunurilor periculoase in cabina pasagerilor sau
in cabina de comanda, cu exceptia cazurilor in care acest lucru este permis
prin prevederile specificate in Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
8.5. Inlaturarea contaminarii
8.5.1. Orice contaminare descoperita in avion ca rezultat al scurgerilor
sau al deteriorarii bunurilor periculoase va fi inlaturata fara intarziere prin
mijloace adecvate.
Decontaminarea se efectueaza numai de catre organizatii si personal
recunoscute si autorizate corespunzator.
Raspunderea privind repunerea in serviciu a aeronavei dupa decontaminare
revine operatorului si se face numai in baza certificatului de decontaminare.
Operatorii romani care executa operatiuni de transport de bunuri
periculoase elaboreaza si supun aprobarii Autoritatii Aeronautice Civile Romane
check-list si proceduri proprii privind aceste transporturi, inclusiv pentru
cazurile de contaminare.
8.5.2. O aeronava care a fost contaminata cu materiale radioactive va fi
imediat scoasa din exploatare de catre operator si nu va fi repusa in serviciu
pana cand nivelul de radiatie pe oricare suprafata accesibila, precum si
contaminarea libera a aeronavei nu inregistreaza valori mai mici decat cele
admise si specificate in Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
8.6. Separarea si segregarea
8.6.1. Ambalajele care contin bunuri periculoase ce ar putea reactiona
periculos unul cu celalalt nu vor fi depozitate alaturat sau intr-o pozitie
care sa permita interactiunea dintre ele in eventualitatea producerii unor
scurgeri.
8.6.2. Ambalajele ce contin otravuri sau substante infectioase vor fi
depozitate la bordul aeronavei in conformitate cu prevederile Manualului
O.A.C.I. - Doc. 9284.
8.6.3. Ambalajele ce contin materiale radioactive vor fi depozitate la
bordul aeronavei, astfel incat sa fie separate de persoane, de animale vii si
de filme nedevelopate, in conformitate cu prevederile Manualului O.A.C.I. -
Doc. 9284.
8.7. Protejarea si asigurarea incarcaturilor cargou de bunuri periculoase
Cand bunurile periculoase sunt imbarcate la bordul unei aeronave,
operatorul aerian le va proteja impotriva deteriorarii si le va asigura in
interiorul aeronavei, astfel incat sa preintampine, pe timpul zborului, orice
deplasare care ar putea modifica orientarea ambalajelor. Pentru ambalajele care
contin materiale radioactive asigurarea se va face astfel incat cerintele de
separare specificate la pct. 8.6.3 de mai sus sa fie indeplinite in orice
moment.
8.8. Incarcarea la bordul aeronavelor-cargou
Cu exceptia cazului in care se specifica altfel in Manualul O.A.C.I. - Doc.
9284, ambalajele care contin bunuri periculoase si care sunt etichetate cu
mentiunea "Cargo aircraft only" (Numai pentru aeronavele-cargou) vor
fi incarcate astfel incat un membru al echipajului sau o alta persoana autorizata
sa le poata vedea, supraveghea, manipula si, atunci cand dimensiunile si
greutatea permit, sa le poata separa de alta incarcatura cargou pe timpul
zborului.
CAP. 9
Furnizarea informatiilor
9.1. Informarea comandantului aeronavei
Inaintea plecarii in cursa a aeronavei, operatorul aerian va pune la
dispozitie comandantului aeronavei informatii scrise, in conformitate cu cele
specificate in Manualul O.A.G.I. - Doc. 9284.
9.2. Informatii si instructiuni pentru membrii echipajului
Operatorul aerian va amenda manualul operational prin introducerea de
informatii pertinente si sistematizate, care sa permita echipajului sa-si
indeplineasca responsabilitatile ce-i revin cu privire la transportul aerian de
bunuri periculoase atat in conditii normale, cat si in conditii de urgenta.
NOTA:
Manualul O.A.C.I - Doc. 9481 - AN/928, "Emergency response guidance
for aircraft incidents involving dangerous goods", editia 1997 - 1998,
reprezinta un ghid al statelor si operatorilor aerieni pentru dezvoltarea
procedurilor si politicii privind modul de tratare a incidentelor de la bordul
aeronavelor, cu implicarea bunurilor periculoase. Acest document nu acopera
incidentele de acest tip care se produc atunci cand aeronava se afla la sol.
9.3. Informarea pasagerilor
Operatorul aerian va asigura informarea prealabila a pasagerilor aflati sau
care urmeaza a se imbarca la bordul aeronavelor sale asupra tipurilor de bunuri
interzise a fi transportate la bord atat in bagaje, cat si asupra lor.
9.4. Informarea altor persoane
Operatorul aerian, expeditorul sau alte organizatii implicate in
transportul aerian al bunurilor periculoase vor asigura informarea personalului
propriu si pregatirea lui, astfel incat acesta sa fie capabil sa-si
indeplineasca responsabilitatile ce-i revin cu privire la transportul bunurilor
periculoase, si vor elabora instructiuni clare si precise cu privire la
masurile care trebuie luate in situatiile de urgenta ce implica bunurile
periculoase.
9.5. Informarea autoritatilor aeroportuare de catre comandantul aeronavei
Daca in timpul zborului apare o situatie de urgenta, comandantul aeronavei
va contacta unitatea de trafic aerian corespunzatoare, in scopul informarii
autoritatilor aeroportuare asupra oricaror bunuri periculoase aflate la bord.
Daca situatia permite, informatiile vor cuprinde: denumirea incarcaturii,
clasa, riscurile subsidiare, grupul de compatibilitate pentru clasa 1,
cantitatea si localizarea la bordul aeronavei a bunurilor periculoase
transportate.
9.6. Informatii in cazul unui accident sau incident de aviatie
9.6.1. Operatorul aeronavei care transporta bunuri periculoase si care a
fost implicat intr-un accident de aviatie va informa, cat mai curand posibil,
statul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul despre bunurile periculoase
transportate, despre denumirea incarcaturii, clasa, riscurile subsidiare,
grupul de compatibilitate pentru clasa 1, cantitatea si localizarea lor la
bordul aeronavei.
9.6.2. Operatorul aerian al aeronavei care transporta bunuri periculoase si
care a fost implicat intr-un incident de aviatie trebuie, la solicitarea
statului pe teritoriul caruia s-a produs incidentul, sa furnizeze acestui stat
toate informatiile cerute, in scopul de a reduce la minimum situatia de pericol
potential sau de risc, aparuta prin deteriorarea bunurilor periculoase
transportate.
CAP. 10
Elaborarea programelor de pregatire
Operatorul aerian are obligatia sa elaboreze si sa mentina la zi programele
de pregatire a personalului propriu privind recunoasterea, manipularea,
restrictiile, masurile de protectie, actiunile corespunzatoare transportului
bunurilor periculoase, in conformitate cu cele specificate in Manualul O.A.C.I
- Doc. 9284.
CAP. 11
Conformarea cu reglementarile in vigoare
11.1. Sistemele de inspectie
Autoritatea aeronautica va elabora proceduri de inspectie si de
supraveghere, in scopul verificarii sistematice a conformarii operatorilor
aerieni romani cu reglementarile nationale privind transportul bunurilor
periculoase.
NOTA:
Aceste proceduri vor include prevederi cu privire la inspectarea atat a
documentelor, cat si a practicilor operatorilor aerieni romani care transporta
bunuri periculoase pe calea aerului.
11.2. Cooperarea dintre state
Autoritatea aeronautica va coopera cu celelalte autoritati competente
pentru asigurarea schimbului de informatii privind violarea reglementarilor
referitoare la transportul aerian al bunurilor periculoase.
11.3. Penalitati
In cazul nerespectarii reglementarilor in vigoare privind transportul
aerian al bunurilor periculoase de catre un operator aerian roman, autoritatea
aeronautica poate revizui, poate reduce categoriile de bunuri periculoase
transportate de operatorul aerian si poate suspenda sau retrage dreptul
acestuia de a efectua astfel de operatiuni.
11.4. Transportul bunurilor periculoase prin posta aeriana
Se interzice transportul bunurilor periculoase prin posta aeriana, cu
exceptia cazurilor specificate in Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
CAP. 12
Raportarea accidentelor si incidentelor de aviatie care implica bunuri
periculoase
In scopul prevenirii producerii accidentelor si incidentelor de aviatie
care implica bunuri periculoase, autoritatea de stat va stabili proceduri de
investigare si analiza a informatiilor privind aceste tipuri de evenimente
produse pe teritoriul Romaniei.
Raportarile privind astfel de accidente si incidente de aviatie vor fi
facute in concordanta cu prevederile detaliate din Manualul O.A.C.I Doc. 9284
si cu cele ale Ordinului ministrului transporturilor nr. 305/1996.