ORDIN Nr. 1541
din 17 decembrie 2008
pentru aprobarea
Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR-TABP „Transportul aerian al
bunurilor periculoase", editia 3/2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 9 din 7 ianuarie 2009
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul
transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din
Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind
organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea Aeronautică Civilă
Română RACR-TABP „Transportul aerian al bunurilor periculoase", ediţia
3/2008, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor, Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" şi agenţii aeronautici civili vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
Ordinul ministrului transporturilor nr. 186/1998 pentru aprobarea
reglementărilor aeronautice civile române - RACR - Transportul aerian al bunurilor
periculoase - TABP, ediţia 1998, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 188 din 21 mai 1998, cu modificările ulterioare, se abrogă.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXA
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ
RACR-TABP „Transportul aerian al bunurilor
periculoase", ediţia 3/2008
INTRODUCERE
Activitatea aeronautică civilă
pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementată prin Codul
aerian, prin acte normative interne din domeniu, precum şi în conformitate cu
prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la
Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la
care România este parte.
Reglementările aeronautice civile române sunt
elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile şi recomandările
Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7
decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România
este parte, astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern
procesului de elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementări aeronautice civile române.
In conformitate cu prevederile Codului aerian şi în
scopul reglementării domeniului aviaţiei civile, Ministerul Transporturilor, în
calitatea sa de autoritate de stat, emite sau asigură prin autorităţi delegate
elaborarea şi/sau emiterea de reglementări aeronautice civile române, care au
caracter obligatoriu pentru toţi participanţii la activităţile aeronautice
civile şi conexe, precum şi pentru persoanele care îşi propun ori desfăşoară
activităţi în zonele supuse servitutilor de aeronautică civilă.
Autoritatea Aeronautică Civilă Română este autoritate
delegată de către autoritatea de stat pentru asigurarea aplicării
reglementărilor aeronautice civile naţionale, precum şi pentru supravegherea
respectării lor de către persoanele juridice şi fizice, române sau străine,
care furnizează servicii sau produse pentru aviaţia civilă din România,
realizând astfel funcţia de supraveghere a siguranţei în domeniul aviaţiei
civile.
CAPITOLUL I
Definiţii
Termenii de mai jos, folosiţi în prezenta reglementare,
au următoarele înţelesuri:
Accidente în care sunt implicate bunuri periculoase - un eveniment asociat sau corelat cu transportul aerian al
bunurilor periculoase care conduce la răniri grave, la decesul unei persoane
sau la deteriorări majore ale altor bunuri.
Aeronavă cargo - orice
aeronavă, alta decât o aeronavă destinată transportului de pasageri, cu
ajutorul căreia se pot transporta diverse bunuri.
Aeronavă destinată transportului de pasageri - o aeronavă care transportă orice persoană, alta decât un membru
al echipajului, un angajat al operatorului într-o misiune oficială, un
reprezentant autorizat al autorităţii aeronautice naţionale sau o persoană care
însoţeşte încărcătura.
Ambalaj: 1. Ambalaj
pentru materiale nonradioactive - recipientul şi orice
alte componente sau materiale necesare acestuia pentru îndeplinirea funcţiei
sale, precum şi pentru a asigura respectarea cerinţelor specificate în prezenta
reglementare privind ambalarea produselor.
2. Ambalaj pentru materiale radioactive - ansamblul de componente necesare pentru izolarea completă a
conţinutului radioactiv (Acesta poate conţine, în particular, unul sau mai
multe recipiente, materiale absorbante, structuri de spaţialitate, de protecţie
la radiaţii, echipamente de umplere, golire, ventilare şi asigurare a
presiunii, precum şi dispozitive pentru răcire, pentru absorbţia şocurilor
mecanice, pentru asigurarea manipulării şi ancorare, pentru izolare termică şi
mecanisme de deservire totală a ambalajului).
NOTĂ:
Nu include definiţia dispozitiv de încărcare
Autoritate de stat-
Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat în domeniul
transporturilor.
Autoritate aeronautică -
Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" (AACR).
Aprobat - înseamnă
aprobat de autoritatea aeronautică.
Autorizat-înseamnă că
solicitarea, intenţia de acţiune sau documentul în cauză a fost găsit
acceptabil de către autoritatea aeronautică şi notificat ca atare operatorului
aerian.
Bunuri periculoase -
articolele sau substanţele capabile să prezinte un risc major pentru sănătate,
siguranţa zborurilor sau a altor bunuri, atunci când sunt transportate pe calea
aerului, sau a mediului înconjurător şi care se regăsesc în lista de bunuri
periculoase din Manualul OACI - Doc 9284 sau care sunt clasificate în
concordanţă cu aceste instrucţiuni.
Cod UN- un număr de 4
cifre atribuit de către Comitetul de experţi al Organizaţiei Naţiunilor Unite
pentru Transportul Bunurilor Periculoase, cu scopul de a identifica o anumită
substanţă sau un grup de substanţe.
Colet- unul sau mai
multe pachete cu bunuri periculoase acceptate de un operator de la acelaşi
expeditor, în acelaşi timp, la aceeaşi adresă, facturate pentru a fi
transportate într-un singur lot la aceeaşi adresă.
Container- un recipient
folosit de regulă de către un singur expeditor,
conţinând unul sau mai multe pachete, care formează o singură unitate în scopul
de a fi mai uşor de manevrat şi depozitat.
Derogare - o autorizaţie
emisă de către autoritatea de stat şi care asigură descărcarea de obligaţia de
conformare cu prevederile cuprinse în prezenta reglementare.
Dispozitiv de încărcare - orice tip de container de marfă, container al aeronavei, paiet cu
plasă al aeronavei sau un paiet al aeronavei, încărcat sub formă de igloo şi
acoperit cu o plasă.
NOTĂ:
Nu include definiţia container
Excepţie - o prevedere
din prezenta reglementare care exclude un anumit reper din categoria „bunuri
periculoase" de la cerinţele aplicabile în mod normal acestuia.
Incidente în care sunt implicate bunuri periculoase - un eveniment, altul decât un accident în care sunt implicate
bunuri periculoase, asociat sau corelat cu transportul aerian de bunuri
periculoase, care nu se produce neapărat la bordul aeronavei şi care conduce la
rănirea unei persoane, la deteriorări de bunuri, incendii, ruperi, scurgeri de
fluide, radiaţii sau alte mărturii care demonstrează că integritatea
ambalajului nu a fost păstrată. Orice eveniment corelat cu transportul aerian
de bunuri periculoase care ar putea afecta grav aeronava sau pe ocupanţii
acesteia este, de asemenea, considerat incident în care sunt implicate bunuri
periculoase.
Incompatibil - descrie
bunurile periculoase care, dacă sunt amestecate, pot conduce la o evoluţie
periculoasă cu degajare de căldură sau gaz sau pot produce substanţe corozive.
Manualul OACI - Doc 9284 - Manualul OACI „Technical Instructions for the Safe Transport of
Dangerous Goods by Air", Doc 9284 -AN/905, ediţia în vigoare.
Membru al echipajului -
o persoană desemnată de către operator, având responsabilităţi la bordul aeronavei pe parcursul timpului de zbor.
Membru al echipajului de zbor- un membru al echipajului, posesor de licenţă aeronautică, care
are responsabilităţi esenţiale în operarea aeronavei pe parcursul timpului de
zbor.
OACI - Organizaţia
Aviaţiei Civile Internaţionale.
Operator- persoană fizică
sau juridică autorizată şi/sau licenţiată, angajată în operarea aeronavei.
Pachet - produsul final
al operaţiunii de ambalare, compus din ambalaj şi conţinutul acestuia pregătit
pentru transport.
Pilotul Comandant -
pilotul desemnat de operator sau, în cazul aviaţiei generale, de proprietar ca
fiind la comandă şi responsabil cu desfăşurarea în siguranţă a zborului.
Rănire gravă - rănirea
suferită de o persoană într-un accident de aviaţie şi care:
- necesită spitalizare pentru mai mult de 48 de ore, într-o
perioadă de 7 zile începând de la data producerii rănirii;
- are drept urmare fracturarea unui os (cu excepţia
fracturilor simple de degete, călcâi sau nas);
- implică ruperi ce provoacă hemoragii severe,
deteriorări ale nervilor, ale muşchilor sau ale tendoanelor;
- implică răniri ale oricărui organ intern;
- implică arsuri de gradul II şi III sau orice alte arsuri care afectează mai mult de 5% din
suprafaţa corpului; sau
- implică o expunere verificată la substanţe
infecţioase sau radiaţii vătămătoare.
Statul de origine -
statul pe teritoriul căruia marfa a fost pentru prima dată încărcată la bordul
unei aeronave.
Statul operatorului aerian - statul pe teritoriul căruia operatorul aerian îşi are sediul
principal al afacerilor sale sau, dacă el nu are un astfel de loc, reşedinţa sa
permanentă.
CAPITOLUL II
Aplicabilitate
2.1. Aplicabilitate generală
Prevederile prezentei reglementări sunt aplicabile
tuturor operaţiunilor directe sau conexe legate de transportul
aerian civil de bunuri periculoase.
Niciuna din prevederile prezentei reglementări nu se
substituie, iar aplicarea ei nu trebuie să contravină cerinţelor referitoare la
încărcarea, transportul şi descărcarea mărfurilor prevăzute în instrucţiunile
tehnice ale aeronavelor în cauză şi în reglementările de aviaţie civilă
aplicabile acestor activităţi.
In cazuri de extremă urgenţă când alte forme de
transport sunt neadecvate sau respectarea întocmai a prezentei reglementări
este contrară interesului public, autoritatea de stat, în cazul operaţiunilor
de transport aerian civil care se desfăşoară în spaţiul aerian al României,
poate aproba derogări dacă se asigură un nivel de siguranţă corespunzător în
transport.
Pentru operaţiunile de transport aerian civil prevăzute
la paragraful precedent, operatorii aerieni sunt obligaţi să obţină
autorizaţii/derogări de la toate statele implicate.
Nota 1
Statele implicate sunt statul de origine, statele de
tranzit, statele survolate, statul de destinaţie al bunurilor periculoase în
cauză şi statul operatorului.
Nota 2
Referitor la bunurile periculoase interzise în mod
normal la transportul pe calea aerului (vezi pct. 4.2) pot fi acordate
derogări.
Nota 3
Referitor la bunurile periculoase interzise în orice
circumstanţe (vezi pct. 4.3) nu se vor acorda derogări.
Nota 4
Prezenta reglementare nu impune operatorilor aerieni
români să transporte anumite bunuri periculoase şi în acelaşi timp nu împiedică
operatorii aerieni români să adopte cerinţe speciale suplimentare privind transportul acestora.
Nota 5
Prezenta reglementare nu absolvă operatorii aerieni
români de respectarea integrală a cerinţelor şi obligaţiilor ce le revin
potrivit legislaţiei române speciale în domeniu.
2.2. Baza de fundamentare a
reglementării
2.2.1. Prezenta reglementare a
fost elaborată în conformitate cu prevederile:
- anexei 18 la Convenţia de la Chicago privind aviaţia
civilă internaţională, ediţia a treia, iulie 2001, amendamentul 9, septembrie
2007;
- anexei III la Regulamentul Consiliului European CEE nr. 3.922 din 1991, cu toate amendamentele şi modificările
ulterioare (EU-OPS).
2.3. Instrucţiuni tehnice
privind bunurile periculoase
2.3.1. Toţi operatorii aerieni români care efectuează
misiuni de transport aerian de bunuri periculoase au obligaţia de a respecta
prevederile Manualului OACI - Doc 9284, aprobat, emis şi amendat în concordanţă
cu procedura stabilită de către Consiliul OACI.
2.3.2. In baza raportărilor primite de la autoritatea
aeronautică, autoritatea de stat va informa OACI asupra dificultăţilor
întâlnite în aplicarea prevederilor Manualului OACI - Doc 9284 şi asupra
oricăror amendamente pe care le consideră oportun a fi aplicate.
2.3.3. In cazul în care autoritatea de stat, prin
amendarea prezentei reglementări, va adopta dispoziţii diferite faţă de cele
specificate în Manualul OACI - Doc 9284, acestea vor fi notificate prompt la
OACI pentru a putea fi publicate în Manualul OACI - Doc 9284 la rubrica „State
variations".
2.3.4. In cazul în care un amendament la Manualul OACI -
Doc 9284, cu aplicabilitate imediată din motive de
securitate, nu a fost încă implementat de către autoritatea de stat,
transportul pe teritoriul României al bunurilor periculoase, care sunt
destinate unui stat contractant al Convenţiei de la Chicago, se va executa în
concordanţă cu acest amendament, furnizând bunurile periculoase într-un acord
total cu cerinţele revizuite.
2.3.5. In cazul în care un operator autorizat implicat
în transportul de bunuri periculoase adoptă cerinţe mai restrictive decât cele
specificate de Manualul OACI - Doc 9284, acestea trebuie să fie notificate
autorităţii aeronautice.
2.3.6. In baza notificării primite de la autoritatea
aeronautică, autoritatea de stat va informa OACI, în vederea publicării în
Manualul OACI - Doc 9284, asupra măsurilor restrictive suplimentare, referitoare
la transportul de bunuri periculoase, adoptate de operatori şi notificate
conform pct. 2.3.5.
2.4. Excepţii
2.4.1. Prezenta reglementare nu se aplică în cazul
articolelor şi substanţelor care ar putea fi clasificate drept bunuri
periculoase, dar care sunt cerute la bordul aeronavei în concordanţă cu cerinţe
pertinente de navigabilitate şi operaţionale, pentru scopurile speciale
identificate în Manualul OACI - Doc 9284, pentru întrunirea unor cerinţe speciale.
2.4.2. In cazul în care articolele şi substanţele care
înlocuiesc articolele şi substanţele menţionate la pct. 2.4.1 sunt transportate
cu o aeronavă, ele vor fi transportate în concordanţă cu prevederile prezentei
reglementări, precum şi ale Manualului OACI - Doc 9284.
2.4.3. Articolele şi substanţele transportate de
pasageri şi membrii echipajului vor fi exceptate de la prevederile prezentei
reglementări în limitele specificate în Manualul OACI - Doc 9284.
2.5. Transportul bunurilor
periculoase la şi de la aerodrom
Transportul bunurilor periculoase pregătite pentru
transportul aerian, în
conformitate cu Manualul OACI - Doc 9284, la şi de la aerodrom se va efectua în
conformitate cu prevederile reglementărilor naţionale în vigoare pentru tipul
de transport de suprafaţă utilizat.
CAPITOLUL III
Clasificare
Clasificarea bunurilor periculoase se va face în
strictă conformitate cu Manualul OACI - Doc 9284.
NOTĂ:
Definiţiile detaliate ale claselor de bunuri
periculoase sunt conţinute în Manualul OACI - Doc 9284. Aceste clase identifică
riscurile potenţiale asociate cu transportul aerian al bunurilor periculoase,
fiind cele recomandate de către Comitetul de experţi al Organizaţiei Naţiunilor
Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase.
CAPITOLUL IV
Limitări privind
transportul aerian al bunurilor periculoase
4.1. Bunuri periculoase acceptate la transportul pe
calea aerului
Transportul aerian al bunurilor periculoase este
interzis, cu excepţia cazurilor stabilite prin prezenta reglementare, precum şi
prin specificaţiile şi procedurile detaliate în Manualul OACI - Doc 9284.
4.2. Bunuri periculoase
interzise la transportul pe calea aerului, cu excepţia cazului în care există
derogări corespunzătoare
Următoarele bunuri sunt interzise la bordul
aeronavelor, cu excepţia cazurilor în care au fost acordate derogări
corespunzătoare de către statele implicate sau a cazurilor în care prevederile
Manualului OACI - Doc 9284 indică faptul că ele pot fi transportate în baza
unei aprobări acordate de către statul de origine, prin
organismele abilitate:
a) articolele şi substanţele identificate în Manualul
OACI - Doc 9284 ca fiind interzise pentru transport în circumstanţe normale;
b) animale vii infectate.
4.3. Bunuri periculoase
interzise în orice condiţii la transportul
aerian
Articolele şi substanţele care sunt în particular
identificate prin denumire sau prin descriere generică în Manualul OACI - Doc
9284 ca fiind interzise pentru transportul aerian în orice condiţii nu pot fi
transportate cu niciun fel de aeronavă.
CAPITOLUL V
Ambalarea
5.1. Cerinţe generale
Ambalarea bunurilor periculoase se va face,
obligatoriu, în conformitate cu prevederile acestui capitol, precum şi cu cele
specificate în Manualul OACI - Doc 9284.
5.2. Ambalajele
5.2.1. Ambalajele folosite pentru
transportul aerian al bunurilor periculoase vor fi de bună calitate, construite
şi asigurate pe poziţia închis, astfel încât să prevină scurgerile ce ar putea
fi cauzate, în condiţii normale de transport, de modificările de temperatură,
umiditate, presiune sau de vibraţii.
5.2.2. Ambalajele vor fi adecvate conţinutului destinat
a fi transportat. Ambalajele în contact direct cu bunurile periculoase vor fi
rezistente la orice fel de reacţie chimică sau de altă natură a acestor bunuri.
5.2.3. Ambalajele vor satisface
specificaţiile de material şi construcţie din Manualul OACI - Doc 9284.
5.2.4. Ambalajele vor fi testate în conformitate cu
prevederile Manualului OACI - Doc 9284.
5.2.5. Ambalajele pentru care retenţia de lichid este o
funcţie de bază vor fi capabile să suporte, fără a înregistra scurgeri,
presiunea prescrisă de Manualul OACI - Doc 9284.
5.2.6. Ambalajele primare vor fi astfel împachetate,
asigurate sau izolate, cu scopul de a împiedica deteriorarea lor sau scurgerile
şi pentru a controla deplasarea lor în interiorul ambalajelor secundare în
condiţii normale de transport. Izolaţiile şi materialele absorbante nu trebuie
să reacţioneze periculos cu conţinutul ambalajelor.
5.2.7. Niciun ambalaj nu va fi refolosit până când nu
a fost inspectat şi găsit necorodat sau/şi nedeteriorat. Când un ambalaj este
refolosit, vor fi luate toate măsurile necesare pentru a preveni contaminarea
încărcăturii ce urmează a fi transportată.
5.2.8. Dacă din cauza naturii încărcăturii
anterioare ambalajele goale, necurăţate, pot reprezenta o situaţie de pericol
potenţial sau risc, ele vor fi închise ermetic şi tratate în conformitate cu
situaţia în cauză.
5.2.9. Nu este permis ca exteriorul pachetelor să fie
contaminat cu substanţe periculoase.
CAPITOLUL VI
Etichetarea şi
marcarea
6.1. Etichete
Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în
Manualul OACI - Doc 9284, fiecare pachet conţinând bunuri periculoase va fi
dotat cu etichete adecvate, în conformitate cu prevederile stabilite în
Manualul OACI - Doc 9284.
6.2. Marcaje
6.2.1. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel
în Manualul OACI - Doc 9284, fiecare pachet conţinând bunuri periculoase va fi
marcat cu o denumire de transport adecvată conţinutului său şi, atunci când a
fost atribuit, cu un cod UN, precum şi cu alte astfel de marcaje specificate în
Manualul OACI - Doc 9284.
6.2.2. Marcaje specifice pentru ambalaje
Cu excepţia cazului în care se prevede altfel, fiecare
ambalaj fabricat în conformitate cu o specificaţie conţinută în Manualul OACI -
Doc 9284 va fi marcat în concordanţă cu prevederile corespunzătoare din acest
manual. Niciun ambalaj nu va fi marcat decât dacă corespunde specificaţiei
corespunzătoare privind ambalajul, conţinută în Manualul OACI - Doc 9284.
6.3. Limba folosită pentru
marcaje
Marcajele vor fi făcute obligatoriu în limba engleză,
precum şi în limba statului de origine.
Marcajele pe ambalajele bunurilor periculoase originare din România se fac în limbile română şi engleză.
CAPITOLUL VII
Responsabilităţile expeditorului
7.1. Cerinţe generale
Inainte ca o persoană să ofere orice pachet sau
container conţinând bunuri periculoase pentru a fi transportate pe calea
aerului, acea persoană trebuie să prezinte garanţii că acele bunuri periculoase
nu sunt interzise la transportul pe calea aerului, că sunt corespunzător
clasificate, ambalate, marcate, etichetate şi însoţite de documente de
transport corespunzătoare transportului bunurilor periculoase, conform celor
specificate în prezenta reglementare, precum şi în Manualul OACI - Doc 9284.
7.2. Documentul de transport bunuri periculoase
7.2.1. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în
Manualul OACI - Doc 9284, persoana care oferă bunuri periculoase pentru a fi
transportate pe calea aerului va completa, semna şi furniza operatorului aerian
un document de transport pentru bunuri periculoase, document care trebuie să
conţină obligatoriu toate informaţiile cerute de Manualul OACI - Doc 9284.
7.2.2. Documentul de transport va conţine o declaraţie
semnată de persoana care oferă bunurile periculoase pentru transport, indicând
faptul că bunurile periculoase sunt complet şi corect descrise prin denumirile
lor de expediţie şi că ele sunt clasificate, ambalate, marcate, etichetate şi
se găsesc în condiţii corespunzătoare pentru transport aerian în concordanţă cu
reglementările în vigoare.
7.3. Limba folosită
Documentul de transport pentru bunuri periculoase va fi
redactat, în mod obligatoriu, în limba engleză, precum
şi în limba cerută de statul de origine.
Expeditorii români vor redacta documentul de transport
pentru bunuri periculoase în limbile română şi engleză.
CAPITOLUL VIII
Responsabilităţile operatorului aerian
8.1. Acceptarea pentru transport
Operatorul aerian nu va accepta să transporte pe calea
aerului bunuri periculoase decât dacă:
a) bunurile periculoase sunt însoţite de un document
de transport pentru bunuri periculoase completat corespunzător, cu excepţia
cazurilor în care Manualul OACI - Doc 9284 nu prevede
necesitatea unui astfel de document;
b) ambalajul, coletul sau containerul care conţine
bunuri periculoase a fost inspectat în concordanţă cu procedurile de acceptare
specificate în Manualul OACI - Doc 9284; şi
c) expeditorul/importatorul a
produs dovezile necesare că a respectat integral cerinţele şi obligaţiile care
îi revin din legislaţia naţională în domeniu a statului de origine şi/sau a
statului român, după caz.
8.2. Check-list de acceptare
Operatorul aerian va elabora şi
va folosi un check-list de acceptare a bunurilor periculoase, în scopul
respectării prevederilor pct. 8.1.
8.3. Incărcare şi stocare
Pachetele şi containerele conţinând bunuri periculoase
şi containerele de marfă conţinând materiale radioactive trebuie încărcate şi
stocate în aeronavă în concordanţă cu prevederile Manualului OACI - Doc 9284.
8.4. Inspecţia privind deteriorările
sau scurgerile
8.4.1. Pachetele şi containerele care conţin bunuri
periculoase, precum şi containerele conţinând materiale radioactive vor fi
inspectate pentru a se descoperi eventuale scurgeri sau deteriorări înainte de
îmbarcarea la bordul aeronavei sau într-un dispozitiv de încărcare. Ambalajele,
coletele şi containerele care prezintă scurgeri sau sunt deteriorate nu vor fi îmbarcate la bordul aeronavei.
8.4.2. Un dispozitiv de încărcare nu va fi îmbarcat la
bordul aeronavei decât dacă a fost inspectat şi nu s-au descoperit scurgeri sau
deteriorări ale bunurilor periculoase conţinute de acesta.
8.4.3. Când un pachet conţinând bunuri periculoase
îmbarcat la bordul unei aeronave prezintă deteriorări sau scurgeri, operatorul
aerian îl va înlătura sau va face aranjamentele necesare pentru înlăturarea sa
de către o autoritate sau organizaţie corespunzătoare, asigurându-se totodată
că încărcătura rămasă este într-o condiţie adecvată transportului aerian, iar
celelalte pachete nu au fost contaminate.
8.4.4. Pachetele şi containerele conţinând bunuri
periculoase, precum şi containerele de marfă conţinând materiale radioactive
vor fi inspectate pentru a descoperi semne de deteriorare sau scurgeri la
descărcarea din avion sau dispozitivul de încărcare. Dacă există semne de
deteriorare sau scurgeri, zona în care bunurile periculoase sau dispozitivul de
încărcare au fost depozitate în aeronavă va fi inspectată în scopul
descoperirii eventualelor deteriorări sau contaminări.
8.5. Restricţii de încărcare
în cabina de pasageri sau în cabina de comandă
Este interzis transportul bunurilor periculoase în
cabina pasagerilor sau în cabina de comandă, cu
excepţia cazurilor în care acest lucru este permis de prevederile specificate
în Manualul OACI - Doc 9284.
8.6. Inlăturarea
contaminării
8.6.1. Orice contaminare periculoasă descoperită în
avion ca rezultat al scurgerilor sau al deteriorării bunurilor periculoase va
fi înlăturată fără întârziere, prin mijloace adecvate.
8.6.2. Decontaminarea se efectuează numai de către
organizaţii şi personal recunoscut şi autorizat corespunzător, care va atesta
aceasta prin emiterea unui document, conform prevederilor
legale aplicabile.
8.6.3. Răspunderea privind repunerea în serviciu a
aeronavei după decontaminare revine operatorului şi se face numai în baza
documentului prevăzut la pct. 8.6.2.
8.6.4. O aeronavă care a fost contaminată cu materiale
radioactive va fi imediat scoasă din exploatare de către operator şi nu va fi
repusă în serviciu până când nivelul radiaţiei pe oricare suprafaţă accesibilă,
precum şi contaminarea liberă a aeronavei nu înregistrează valori mai mici
decât cele admise şi specificate în Manualul OACI - Doc
9284.
8.7. Separarea şi segregarea
8.7.1. Pachetele conţinând bunuri periculoase care ar
putea reacţiona periculos unul cu celălalt nu vor fi depozitate alăturat sau
într-o poziţie care să permită interacţiunea dintre ele în eventualitatea producerii unor scurgeri.
8.7.2. Pachetele ce conţin substanţe toxice sau
substanţe infecţioase vor fi depozitate la bordul aeronavei în conformitate cu
prevederile Manualului OACI - Doc 9284.
8.7.3. Pachetele ce conţin materiale radioactive vor
fi depozitate la bordul aeronavei astfel încât să fie separate de persoane,
animale vii şi filme nedevelopate, în conformitate cu prevederile Manualului
OACI - Doc 9284.
8.8. Protejarea şi
asigurarea încărcăturilor cargo de bunuri periculoase
Când bunurile periculoase sunt
îmbarcate la bordul unei aeronave, operatorul aerian le va proteja împotriva
deteriorării şi le va asigura în interiorul aeronavei, astfel încât să
preîntâmpine pe timpul zborului orice deplasare care ar putea modifica
orientarea pachetelor. Pentru pachetele conţinând materiale radioactive
asigurarea se va face astfel încât să se asigure că cerinţele de separare
specificate la pct. 8.7.3 sunt îndeplinite în orice moment.
8.9. Incărcarea la bordul
aeronavelor cargo
Cu excepţia cazului în care se specifică altfel în
Manualul OACI - Doc 9284, pachetele conţinând bunuri periculoase şi care sunt
etichetate cu menţiunea „Cargo aircraft only" (Numai pentru aeronave
cargo) vor fi încărcate astfel încât un membru al echipajului sau altă persoană
autorizată să le poată vedea, supraveghea, manipula şi atunci când dimensiunile şi greutatea
permit, să le poată separa de altă încărcătură cargo pe timpul zborului.
8.10. Autorizaţii
8.10.1. Operatorii aerieni români pot executa
operaţiuni de transport de bunuri periculoase numai în condiţiile autorizării
de către autoritatea aeronautică conform reglementărilor aplicabile.
8.10.2. Operatorii aerieni străini pot executa
operaţiuni de transport de bunuri periculoase în spaţiul aerian naţional numai
în condiţiile obţinerii unei aprobări în conformitate cu legislaţia aplicabilă.
CAPITOLUL IX
Furnizarea informaţiilor
9.1. Informarea comandantului aeronavei
Inaintea plecării în cursă a aeronavei, operatorul
aerian va pune la dispoziţia comandantului aeronavei informaţii scrise (NOTOC)
în conformitate cu cele specificate în Manualul OACI - Doc 9284.
9.2. Informaţii şi
instrucţiuni pentru membrii echipajului de zbor
Operatorul aerian va amenda manualul operaţional prin
introducerea de informaţii pertinente şi sistematizate care să permită
echipajului să îşi îndeplinească responsabilităţile ce îi revin cu privire la
transportul aerian de bunuri periculoase atât în condiţii normale, cât şi în
condiţii de urgenţă.
9.3. Informarea pasagerilor
Autoritatea aeronautică va supraveghea modul în care
operatorul aerian asigură informarea prealabilă a pasagerilor asupra tipurilor
de bunuri interzise să fie transportate la bord, atât în bagaje, cât şi asupra
lor.
9.4. Informarea altor persoane
Operatorul aerian, expeditorul sau alte organizaţii implicate în transportul aerian al bunurilor
periculoase vor asigura informarea personalului propriu şi pregătirea lui
astfel încât acesta să fie capabil să îşi îndeplinească responsabilităţile ce
îi revin cu privire la transportul bunurilor periculoase şi vor elabora
instrucţiuni clare şi precise cu privire la măsurile ce trebuie luate în
situaţiile de urgenţă ce implică bunurile periculoase.
9.5. Informarea
autorităţilor aeroportuare de către comandantul aeronavei
Dacă în timpul zborului apare o situaţie de urgenţă,
comandantul aeronavei va informa, cât de repede permite situaţia în cauză,
unitatea de trafic aerian corespunzătoare în scopul informării autorităţilor
aeroportuare asupra oricăror bunuri periculoase aflate la bord, aşa cum este
prevăzut în Manualul OACI - Doc 9284.
9.6. Informaţii în cazul
unui accident sau incident de avion
9.6.1. Operatorul aeronavei care
transportă bunuri periculoase
şi care a fost implicat într-un accident sau incident grav de aviaţie pe
teritoriul României trebuie să furnizeze, fără întârziere, serviciilor de urgenţă
care intervin în cazul accidentului respectiv toate informaţiile despre
bunurile periculoase aflate la bord, aşa cum au fost prezentate în informarea
scrisă dată comandantului aeronavei. De asemenea, operatorul trebuie să
furnizeze aceste informaţii cât mai curând posibil către autorităţile
competente ale statului operatorului şi către autorităţile naţionale
competente.
9.6.2. Obligaţia de informare prevăzută la pct. 9.6.1
se aplică şi pentru operatorii aerieni români care transportă bunuri
periculoase şi care au fost implicaţi într-un accident sau incident grav de
aviaţie pe teritoriul altui stat.
9.6.3. Operatorul aeronavei care transportă bunuri
periculoase şi care a fost implicat într-un incident de aviaţie pe teritoriul
României trebuie, dacă i se solicită, să furnizeze, fără întârziere,
serviciilor de urgenţă care intervin în cazul incidentului respectiv, precum şi
autorităţilor naţionale competente toate informaţiile despre bunurile
periculoase aflate la bord, aşa cum au fost prezentate în informarea scrisă
dată comandantului aeronavei.
CAPITOLUL X
Elaborarea programelor de pregătire
Operatorul aerian are obligaţia de a elabora şi menţine
la zi programe de pregătire a personalului propriu privind recunoaşterea,
manipularea, restricţiile, măsurile de protecţie, acţiunile corespunzătoare
transportului bunurilor periculoase, în conformitate cu cele specificate în
Manualul OACI - Doc 9284, EU-OPSşiJAR -OPS 3.
CAPITOLUL XI
Conformarea cu reglementările în vigoare
11.1. Sistemele de inspecţie
Autoritatea aeronautică asigură supravegherea
operaţiunilor de transport aerian civil de bunuri periculoase prin efectuarea
de inspecţii în conformitate cu procedurile proprii aplicabile în domeniu.
Inspecţiile vor include atât controlul documentelor însoţitoare şi al
încărcăturii, precum şi al practicilor utilizate de operator.
11.2. Cooperarea dintre state
Autoritatea aeronautică va coopera cu celelalte
autorităţi competente pentru asigurarea schimbului de informaţii privind
violarea reglementărilor referitoare la transportul aerian al bunurilor
periculoase.
11.3. Penalităţi
In cazul nerespectării reglementărilor în vigoare
privind transportul aerian al bunurilor periculoase de către un operator
aerian, autoritatea aeronautică poate, în cazul operatorilor români, revizui şi
reduce categoriile de bunuri periculoase transportate de operatorul în cauză,
suspenda sau retrage dreptul acestuia de a efectua astfel de operaţiuni, iar în
cazul operatorilor străini poate restricţiona dreptul acestora de a efectua
astfel de operaţiuni în spaţiul aerian al României.
11.4. Transportul bunurilor
periculoase prin poştă
Se interzice transportul bunurilor periculoase prin
poşta aeriană, cu excepţia cazurilor specificate de
Manualul OACI - Doc 9284.
CAPITOLUL XII
Raportarea accidentelor şi incidentelor care implică bunurile periculoase
12.1. In scopul prevenirii producerii accidentelor şi
incidentelor care implică bunurile periculoase, autoritatea de stat va stabili
proceduri de investigare şi analiză a informaţiilor privind aceste tipuri de
evenimente produse pe teritoriul României.
Raportările privind astfel de accidente şi incidente
vor fi făcute în concordanţă cu prevederile detaliate ale Manualului OACI - Doc
9284 şi ale Ordonanţei Guvernului României nr. 51/1999 privind investigaţia
tehnică a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilă, cu modificările şi
completările ulterioare.
12.2. In scopul prevenirii repetării situaţiilor în
care se depistează bunuri periculoase nedeclarate sau greşit declarate la bordul
aeronavelor civile, autoritatea de stat va stabili proceduri de investigare şi
analiză a informaţiilor privind aceste tipuri de evenimente produse pe
teritoriul României şi care implică transportul
bunurilor periculoase având originea în sau fiind destinate pentru alt stat.
Raportările privind astfel de evenimente de aviaţie vor
fi făcute în concordanţă cu prevederile Reglementării aeronautice civile române
privind raportarea evenimentelor de aviaţie civilă - RACR-REAC.
CAPITOLUL XIII
Securitatea transporturilor de bunuri periculoase
13.1. Prevederi generale
13.1.1. Toate persoanele implicate în activităţi de
transport al bunurilor periculoase trebuie să ia în considerare cerinţele de
securitate privind bunurile periculoase, în conformitate cu responsabilităţile
lor.
13.1.2. Bunurile periculoase vor fi transportate numai
de către operatori autorizaţi corespunzător, în condiţiile legii.
13.2. Pregătirea
personalului
13.2.1. Programul de pregătire
a personalului implicat în activităţi de transport al bunurilor periculoase
trebuie să includă elemente de pregătire privind securitatea aeronautică.
13.2.2. Pregătirea privind securitatea aeronautică
prevăzută la pct. 13.2.1 trebuie să facă referire la natura riscurilor de
securitate, la recunoaşterea şi la metodele de reducere a acestor riscuri,
precum şi la măsuri ce trebuie luate în cazul unei încălcări a standardelor de
securitate. De asemenea, pregătirea va include cunoaşterea planurilor de
securitate în ceea ce priveşte responsabilităţile individuale rezultate din
aceste planuri.
NOTĂ:
Persoanele care au efectuat pregătire privind
securitatea aeronautică în conformitate cu cerinţele programului naţional de
securitate aeronautică sau ale altor reglementări care cuprind elementele de la
pct. 13.2.2 nu necesită o pregătire adiţională în domeniul securităţii
aeronautice.
13.2.3. Pregătirea prevăzută la pct. 13.2.1 trebuie să
fie efectuată sau verificată la angajarea pe un post care implică transportul
bunurilor periculoase. Pregătirea recurentă trebuie să fie efectuată în cel
mult 24 de luni de la pregătirea precedentă, pentru a se asigura actualizarea
nivelului de cunoştinţe.
13.2.4. Inregistrările referitoare la programul de
pregătire în domeniul transporturilor de bunuri periculoase, inclusiv în
domeniul securităţii aeronautice, trebuie păstrate de către angajator şi puse
la dispoziţia angajatului la cerere.
13.3. Planurile de securitate pentru transportul
bunurilor periculoase
13.3.1. Bunurile periculoase
cu un grad ridicat de risc sunt prevăzute la pct. 13.3.3, fiind bunuri care au
potenţial de folosire în atacuri teroriste, având ca rezultat pierderi în masă
de vieţi omeneşti sau distrugeri în masă.
13.3.2. Operatorii, expeditorii şi alte persoane
implicate în transportul bunurilor periculoase cu un grad ridicat de risc
trebuie să adopte, să implementeze şi să se conformeze unui plan de securitate
care cuprinde cel puţin elementele precizate la pct. 13.3.4.
13.3.3. Lista bunurilor periculoase cu un grad ridicat
de risc:
- Clasa 1, Divizia 1.1 -Explozibili;
- Clasa 1, Divizia 1.2 - Explozibili;
- Clasa 1, Divizia 1.3 - Grupul de compatibilitate C
explozibili;
- Divizia 2.3 - Gaze toxice (cu excepţia aerosolilor);
- Divizia 6.1 -Substanţe toxice din grupul de
împachetare 1, cu excepţia transportului acestora în cantităţi exceptate;
- Divizia 6.2 - Substanţe infecţioase din Categoria A
(cod UN 2814 şi cod UN 2900);
- Clasa 7 - Materiale radioactive în cantităţi mai mari
de 3000 A1 sau 3000 A2 în pachete tip B sau C.
13.3.4. Elementele unui plan de securitate
Un plan de securitate trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele elemente:
a) alocarea responsabilităţilor de securitate
tuturor persoanelor competente şi calificate corespunzător pentru a-şi
îndeplini atribuţiile;
b) înregistrări ale bunurilor periculoase sau ale
tipurilor de bunuri periculoase transportate;
c) analiza operaţiunilor şi evaluarea
vulnerabilităţilor, incluzând transferurile între modalităţile de transport,
depozitarea temporară în tranzit, manipularea şi distribuţia;
d) declaraţia privind măsurile referitoare la
politicile de pregătire, practicile de operare, echipamentele şi resursele
folosite pentru reducerea riscurilor de securitate;
e) proceduri eficiente şi la zi pentru raportarea şi
gestionarea problemelor de securitate (ameninţări, încălcări, incidente);
f) proceduri pentru evaluarea, testarea, analiza
periodică şi menţinerea la zi a planurilor de securitate;
g) măsuri pentru asigurarea securităţii informaţiilor
de transport conţinute în planul de securitate;
h) măsuri pentru asigurarea securităţii distribuirii
documentaţiei de transport.
NOTĂ:
Operatorii, expeditorii şi alte persoane implicate în
transportul bunurilor periculoase trebuie să coopereze între ei şi cu
autorităţile competente în vederea asigurării schimbului de informaţii
referitoare la riscurile de securitate, a aplicării măsurilor corespunzătoare
şi a modului de răspuns la incidentele privind securitatea.
13.4. Materialele radioactive
Referitor la materialele
radioactive, prevederile acestui capitol trebuie luate în considerare astfel
încât să se conformeze cu prevederile Convenţiei asupra protecţiei fizice a
materialului nuclear „Convention on the Physical Protection of Nuclear
Material" şi IATA INFCIRC/225 (Rev 4).