Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1541 din 17 decembrie 2008

pentru aprobarea Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR-TABP „Transportul aerian al bunurilor periculoase", editia 3/2008

ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 9 din 7 ianuarie 2009



Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,

în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,

ministrul transporturilor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Reglementarea Aeronautică Civilă Română RACR-TABP „Transportul aerian al bunurilor periculoase", ediţia 3/2008, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul Ministerului Transporturilor, Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" şi agenţii aeronautici civili vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor nr. 186/1998 pentru aprobarea reglementărilor aeronautice civile române - RACR - Transportul aerian al bunurilor periculoase - TABP, ediţia 1998, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 188 din 21 mai 1998, cu modificările ulterioare, se abrogă.

p. Ministrul transporturilor,

Septimiu Buzaşu,

secretar de stat

ANEXA

REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ   CIVILĂ   ROMÂNĂ

RACR-TABP „Transportul aerian al bunurilor periculoase", ediţia 3/2008

INTRODUCERE

Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementată prin Codul aerian, prin acte normative interne din domeniu, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte.

Reglementările aeronautice civile române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile şi recomandările Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte, astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementări aeronautice civile române.

In conformitate cu prevederile Codului aerian şi în scopul reglementării domeniului aviaţiei civile, Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat, emite sau asigură prin autorităţi delegate elaborarea şi/sau emiterea de reglementări aeronautice civile române, care au caracter obligatoriu pentru toţi participanţii la activităţile aeronautice civile şi conexe, precum şi pentru persoanele care îşi propun ori desfăşoară activităţi în zonele supuse servitutilor de aeronautică civilă.

Autoritatea Aeronautică Civilă Română este autoritate delegată de către autoritatea de stat pentru asigurarea aplicării reglementărilor aeronautice civile naţionale, precum şi pentru supravegherea respectării lor de către persoanele juridice şi fizice, române sau străine, care furnizează servicii sau produse pentru aviaţia civilă din România, realizând astfel funcţia de supraveghere a siguranţei în domeniul aviaţiei civile.

CAPITOLUL I

Definiţii

Termenii de mai jos, folosiţi în prezenta reglementare, au următoarele înţelesuri:

Accidente în care sunt implicate bunuri periculoase - un eveniment asociat sau corelat cu transportul aerian al bunurilor periculoase care conduce la răniri grave, la decesul unei persoane sau la deteriorări majore ale altor bunuri.

Aeronavă cargo - orice aeronavă, alta decât o aeronavă destinată transportului de pasageri, cu ajutorul căreia se pot transporta diverse bunuri.

Aeronavă destinată transportului de pasageri - o aeronavă care transportă orice persoană, alta decât un membru al echipajului, un angajat al operatorului într-o misiune oficială, un reprezentant autorizat al autorităţii aeronautice naţionale sau o persoană care însoţeşte încărcătura.

Ambalaj: 1. Ambalaj pentru materiale nonradioactive - recipientul şi orice alte componente sau materiale necesare acestuia pentru îndeplinirea funcţiei sale, precum şi pentru a asigura respectarea cerinţelor specificate în prezenta reglementare privind ambalarea produselor.

2. Ambalaj pentru materiale radioactive - ansamblul de componente necesare pentru izolarea completă a conţinutului radioactiv (Acesta poate conţine, în particular, unul sau mai multe recipiente, materiale absorbante, structuri de spaţialitate, de protecţie la radiaţii, echipamente de umplere, golire, ventilare şi asigurare a presiunii, precum şi dispozitive pentru răcire, pentru absorbţia şocurilor mecanice, pentru asigurarea manipulării şi ancorare, pentru izolare termică şi mecanisme de deservire totală a ambalajului).

NOTĂ:

Nu include definiţia dispozitiv de încărcare

Autoritate de stat- Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat în domeniul transporturilor.

Autoritate aeronautică - Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" (AACR).

Aprobat - înseamnă aprobat de autoritatea aeronautică.

Autorizat-înseamnă că solicitarea, intenţia de acţiune sau documentul în cauză a fost găsit acceptabil de către autoritatea aeronautică şi notificat ca atare operatorului aerian.

Bunuri periculoase - articolele sau substanţele capabile să prezinte un risc major pentru sănătate, siguranţa zborurilor sau a altor bunuri, atunci când sunt transportate pe calea aerului, sau a mediului înconjurător şi care se regăsesc în lista de bunuri periculoase din Manualul OACI - Doc 9284 sau care sunt clasificate în concordanţă cu aceste instrucţiuni.

Cod UN- un număr de 4 cifre atribuit de către Comitetul de experţi al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase, cu scopul de a identifica o anumită substanţă sau un grup de substanţe.

Colet- unul sau mai multe pachete cu bunuri periculoase acceptate de un operator de la acelaşi expeditor, în acelaşi timp, la aceeaşi adresă, facturate pentru a fi transportate într-un singur lot la aceeaşi adresă.

Container- un recipient folosit de regulă de către un singur expeditor, conţinând unul sau mai multe pachete, care formează o singură unitate în scopul de a fi mai uşor de manevrat şi depozitat.

Derogare - o autorizaţie emisă de către autoritatea de stat şi care asigură descărcarea de obligaţia de conformare cu prevederile cuprinse în prezenta reglementare.

Dispozitiv de încărcare - orice tip de container de marfă, container al aeronavei, paiet cu plasă al aeronavei sau un paiet al aeronavei, încărcat sub formă de igloo şi acoperit cu o plasă.

NOTĂ:

Nu include definiţia container

Excepţie - o prevedere din prezenta reglementare care exclude un anumit reper din categoria „bunuri periculoase" de la cerinţele aplicabile în mod normal acestuia.

Incidente în care sunt implicate bunuri periculoase - un eveniment, altul decât un accident în care sunt implicate bunuri periculoase, asociat sau corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase, care nu se produce neapărat la bordul aeronavei şi care conduce la rănirea unei persoane, la deteriorări de bunuri, incendii, ruperi, scurgeri de fluide, radiaţii sau alte mărturii care demonstrează că integritatea ambalajului nu a fost păstrată. Orice eveniment corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase care ar putea afecta grav aeronava sau pe ocupanţii acesteia este, de asemenea, considerat incident în care sunt implicate bunuri periculoase.

Incompatibil - descrie bunurile periculoase care, dacă sunt amestecate, pot conduce la o evoluţie periculoasă cu degajare de căldură sau gaz sau pot produce substanţe corozive.

Manualul OACI - Doc 9284 - Manualul OACI „Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air", Doc 9284 -AN/905, ediţia în vigoare.

Membru al echipajului - o persoană desemnată de către operator, având responsabilităţi la bordul aeronavei pe parcursul timpului de zbor.

Membru al echipajului de zbor- un membru al echipajului, posesor de licenţă aeronautică, care are responsabilităţi esenţiale în operarea aeronavei pe parcursul timpului de zbor.

OACI - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale.

Operator- persoană fizică sau juridică autorizată şi/sau licenţiată, angajată în operarea aeronavei.

Pachet - produsul final al operaţiunii de ambalare, compus din ambalaj şi conţinutul acestuia pregătit pentru transport.

Pilotul Comandant - pilotul desemnat de operator sau, în cazul aviaţiei generale, de proprietar ca fiind la comandă şi responsabil cu desfăşurarea în siguranţă a zborului.

Rănire gravă - rănirea suferită de o persoană într-un accident de aviaţie şi care:

- necesită spitalizare pentru mai mult de 48 de ore, într-o perioadă de 7 zile începând de la data producerii rănirii;

- are drept urmare fracturarea unui os (cu excepţia fracturilor simple de degete, călcâi sau nas);

- implică ruperi ce provoacă hemoragii severe, deteriorări ale nervilor, ale muşchilor sau ale tendoanelor;

- implică răniri ale oricărui organ intern;

- implică arsuri de gradul II şi III sau orice alte arsuri care afectează mai mult de 5% din suprafaţa corpului; sau

- implică o expunere verificată la substanţe infecţioase sau radiaţii vătămătoare.

Statul de origine - statul pe teritoriul căruia marfa a fost pentru prima dată încărcată la bordul unei aeronave.

Statul operatorului aerian - statul pe teritoriul căruia operatorul aerian îşi are sediul principal al afacerilor sale sau, dacă el nu are un astfel de loc, reşedinţa sa permanentă.

CAPITOLUL II

Aplicabilitate

2.1. Aplicabilitate generală

Prevederile prezentei reglementări sunt aplicabile tuturor operaţiunilor directe sau conexe legate de transportul aerian civil de bunuri periculoase.

Niciuna din prevederile prezentei reglementări nu se substituie, iar aplicarea ei nu trebuie să contravină cerinţelor referitoare la încărcarea, transportul şi descărcarea mărfurilor prevăzute în instrucţiunile tehnice ale aeronavelor în cauză şi în reglementările de aviaţie civilă aplicabile acestor activităţi.

In cazuri de extremă urgenţă când alte forme de transport sunt neadecvate sau respectarea întocmai a prezentei reglementări este contrară interesului public, autoritatea de stat, în cazul operaţiunilor de transport aerian civil care se desfăşoară în spaţiul aerian al României, poate aproba derogări dacă se asigură un nivel de siguranţă corespunzător în transport.

Pentru operaţiunile de transport aerian civil prevăzute la paragraful precedent, operatorii aerieni sunt obligaţi să obţină autorizaţii/derogări de la toate statele implicate.

Nota 1

Statele implicate sunt statul de origine, statele de tranzit, statele survolate, statul de destinaţie al bunurilor periculoase în cauză şi statul operatorului.

Nota 2

Referitor la bunurile periculoase interzise în mod normal la transportul pe calea aerului (vezi pct. 4.2) pot fi acordate derogări.

Nota 3

Referitor la bunurile periculoase interzise în orice circumstanţe (vezi pct. 4.3) nu se vor acorda derogări.

Nota 4

Prezenta reglementare nu impune operatorilor aerieni români să transporte anumite bunuri periculoase şi în acelaşi timp nu împiedică operatorii aerieni români să adopte cerinţe speciale suplimentare privind transportul acestora.

Nota 5

Prezenta reglementare nu absolvă operatorii aerieni români de respectarea integrală a cerinţelor şi obligaţiilor ce le revin potrivit legislaţiei române speciale în domeniu.

2.2. Baza de fundamentare a reglementării

2.2.1. Prezenta reglementare a fost elaborată în conformitate cu prevederile:

- anexei 18 la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilă internaţională, ediţia a treia, iulie 2001, amendamentul 9, septembrie 2007;

-  anexei III la Regulamentul Consiliului European CEE nr. 3.922 din 1991, cu toate amendamentele şi modificările ulterioare (EU-OPS).

2.3. Instrucţiuni tehnice privind bunurile periculoase

2.3.1. Toţi operatorii aerieni români care efectuează misiuni de transport aerian de bunuri periculoase au obligaţia de a respecta prevederile Manualului OACI - Doc 9284, aprobat, emis şi amendat în concordanţă cu procedura stabilită de către Consiliul OACI.

2.3.2.   In baza raportărilor primite de la autoritatea aeronautică, autoritatea de stat va informa OACI asupra dificultăţilor întâlnite  în   aplicarea   prevederilor  Manualului OACI - Doc 9284 şi asupra oricăror amendamente pe care le consideră oportun a fi aplicate.

2.3.3.  In cazul în care autoritatea de stat, prin amendarea prezentei reglementări, va adopta dispoziţii diferite faţă de cele specificate în Manualul OACI - Doc 9284, acestea vor fi notificate prompt la OACI pentru a putea fi publicate în Manualul OACI - Doc 9284 la rubrica „State variations".

2.3.4. In cazul în care un amendament la Manualul OACI - Doc 9284, cu aplicabilitate imediată din motive de securitate, nu a fost încă implementat de către autoritatea de stat, transportul pe teritoriul României al bunurilor periculoase, care sunt destinate unui stat contractant al Convenţiei de la Chicago, se va executa în concordanţă cu acest amendament, furnizând bunurile periculoase într-un acord total cu cerinţele revizuite.

2.3.5.  In cazul în care un operator autorizat implicat în transportul de bunuri periculoase adoptă cerinţe mai restrictive decât cele specificate de Manualul OACI - Doc 9284, acestea trebuie să fie notificate autorităţii aeronautice.

2.3.6. In baza notificării primite de la autoritatea aeronautică, autoritatea de stat va informa OACI, în vederea publicării în Manualul OACI - Doc 9284, asupra măsurilor restrictive suplimentare, referitoare la transportul de bunuri periculoase, adoptate de operatori şi notificate conform pct. 2.3.5.

2.4. Excepţii

2.4.1. Prezenta reglementare nu se aplică în cazul articolelor şi substanţelor care ar putea fi clasificate drept bunuri periculoase, dar care sunt cerute la bordul aeronavei în concordanţă cu cerinţe pertinente de navigabilitate şi operaţionale, pentru scopurile speciale identificate în Manualul OACI - Doc 9284, pentru întrunirea unor cerinţe speciale.

2.4.2. In cazul în care articolele şi substanţele care înlocuiesc articolele şi substanţele menţionate la pct. 2.4.1 sunt transportate cu o aeronavă, ele vor fi transportate în concordanţă cu prevederile prezentei reglementări, precum şi ale Manualului OACI - Doc 9284.

2.4.3. Articolele şi substanţele transportate de pasageri şi membrii echipajului vor fi exceptate de la prevederile prezentei reglementări în limitele specificate în Manualul OACI - Doc 9284.

2.5. Transportul bunurilor periculoase la şi de la aerodrom

Transportul bunurilor periculoase pregătite pentru transportul aerian, în conformitate cu Manualul OACI - Doc 9284, la şi de la aerodrom se va efectua în conformitate cu prevederile reglementărilor naţionale în vigoare pentru tipul de transport de suprafaţă utilizat.

CAPITOLUL III

Clasificare

Clasificarea bunurilor periculoase se va face în strictă conformitate cu Manualul OACI - Doc 9284.

NOTĂ:

Definiţiile detaliate ale claselor de bunuri periculoase sunt conţinute în Manualul OACI - Doc 9284. Aceste clase identifică riscurile potenţiale asociate cu transportul aerian al bunurilor periculoase, fiind cele recomandate de către Comitetul de experţi al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase.

CAPITOLUL IV

Limitări privind transportul aerian al bunurilor periculoase

4.1.  Bunuri periculoase acceptate la transportul pe calea aerului

Transportul aerian al bunurilor periculoase este interzis, cu excepţia cazurilor stabilite prin prezenta reglementare, precum şi prin specificaţiile şi procedurile detaliate în Manualul OACI - Doc 9284.

4.2. Bunuri periculoase interzise la transportul pe calea aerului, cu excepţia cazului în care există derogări corespunzătoare

Următoarele bunuri sunt interzise la bordul aeronavelor, cu excepţia cazurilor în care au fost acordate derogări corespunzătoare de către statele implicate sau a cazurilor în care prevederile Manualului OACI - Doc 9284 indică faptul că ele pot fi transportate în baza unei aprobări acordate de către statul de origine, prin organismele abilitate:

a) articolele şi substanţele identificate în Manualul OACI - Doc 9284 ca fiind interzise pentru transport în circumstanţe normale;

b) animale vii infectate.

4.3. Bunuri periculoase interzise în orice condiţii la transportul aerian

Articolele şi substanţele care sunt în particular identificate prin denumire sau prin descriere generică în Manualul OACI - Doc 9284 ca fiind interzise pentru transportul aerian în orice condiţii nu pot fi transportate cu niciun fel de aeronavă.

CAPITOLUL V

Ambalarea

5.1. Cerinţe generale

Ambalarea bunurilor periculoase se va face, obligatoriu, în conformitate cu prevederile acestui capitol, precum şi cu cele specificate în Manualul OACI - Doc 9284.

5.2. Ambalajele

5.2.1.   Ambalajele folosite pentru transportul aerian al bunurilor periculoase vor fi de bună calitate, construite şi asigurate pe poziţia închis, astfel încât să prevină scurgerile ce ar putea fi cauzate, în condiţii normale de transport, de modificările de temperatură, umiditate, presiune sau de vibraţii.

5.2.2. Ambalajele vor fi adecvate conţinutului destinat a fi transportat. Ambalajele în contact direct cu bunurile periculoase vor fi rezistente la orice fel de reacţie chimică sau de altă natură a acestor bunuri.

5.2.3. Ambalajele vor satisface specificaţiile de material şi construcţie din Manualul OACI - Doc 9284.

5.2.4. Ambalajele vor fi testate în conformitate cu prevederile Manualului OACI - Doc 9284.

5.2.5. Ambalajele pentru care retenţia de lichid este o funcţie de bază vor fi capabile să suporte, fără a înregistra scurgeri, presiunea prescrisă de Manualul OACI - Doc 9284.

5.2.6. Ambalajele primare vor fi astfel împachetate, asigurate sau izolate, cu scopul de a împiedica deteriorarea lor sau scurgerile şi pentru a controla deplasarea lor în interiorul ambalajelor secundare în condiţii normale de transport. Izolaţiile şi materialele absorbante nu trebuie să reacţioneze periculos cu conţinutul ambalajelor.

5.2.7.  Niciun ambalaj nu va fi refolosit până când nu a fost inspectat şi găsit necorodat sau/şi nedeteriorat. Când un ambalaj este refolosit, vor fi luate toate măsurile necesare pentru a preveni contaminarea încărcăturii ce urmează a fi transportată.

5.2.8.    Dacă din cauza naturii încărcăturii anterioare ambalajele goale, necurăţate, pot reprezenta o situaţie de pericol potenţial sau risc, ele vor fi închise ermetic şi tratate în conformitate cu situaţia în cauză.

5.2.9.   Nu este permis ca exteriorul pachetelor să fie contaminat cu substanţe periculoase.

CAPITOLUL VI

Etichetarea şi marcarea

6.1. Etichete

Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul OACI - Doc 9284, fiecare pachet conţinând bunuri periculoase va fi dotat cu etichete adecvate, în conformitate cu prevederile stabilite în Manualul OACI - Doc 9284.

6.2. Marcaje

6.2.1.   Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul OACI - Doc 9284, fiecare pachet conţinând bunuri periculoase va fi marcat cu o denumire de transport adecvată conţinutului său şi, atunci când a fost atribuit, cu un cod UN, precum şi cu alte astfel de marcaje specificate în Manualul OACI - Doc 9284.

6.2.2.  Marcaje specifice pentru ambalaje

Cu excepţia cazului în care se prevede altfel, fiecare ambalaj fabricat în conformitate cu o specificaţie conţinută în Manualul OACI - Doc 9284 va fi marcat în concordanţă cu prevederile corespunzătoare din acest manual. Niciun ambalaj nu va fi marcat decât dacă corespunde specificaţiei corespunzătoare privind ambalajul, conţinută în Manualul OACI - Doc 9284.

6.3. Limba folosită pentru marcaje

Marcajele vor fi făcute obligatoriu în limba engleză, precum şi în limba statului de origine.

Marcajele pe ambalajele bunurilor periculoase originare din România se fac în limbile română şi engleză.

CAPITOLUL VII

Responsabilităţile expeditorului

7.1. Cerinţe generale

Inainte ca o persoană să ofere orice pachet sau container conţinând bunuri periculoase pentru a fi transportate pe calea aerului, acea persoană trebuie să prezinte garanţii că acele bunuri periculoase nu sunt interzise la transportul pe calea aerului, că sunt corespunzător clasificate, ambalate, marcate, etichetate şi însoţite de documente de transport corespunzătoare transportului bunurilor periculoase, conform celor specificate în prezenta reglementare, precum şi în Manualul OACI - Doc 9284.

7.2. Documentul de transport bunuri periculoase

7.2.1. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul OACI - Doc 9284, persoana care oferă bunuri periculoase pentru a fi transportate pe calea aerului va completa, semna şi furniza operatorului aerian un document de transport pentru bunuri periculoase, document care trebuie să conţină obligatoriu toate informaţiile cerute de Manualul OACI - Doc 9284.

7.2.2. Documentul de transport va conţine o declaraţie semnată de persoana care oferă bunurile periculoase pentru transport, indicând faptul că bunurile periculoase sunt complet şi corect descrise prin denumirile lor de expediţie şi că ele sunt clasificate, ambalate, marcate, etichetate şi se găsesc în condiţii corespunzătoare pentru transport aerian în concordanţă cu reglementările în vigoare.

7.3. Limba folosită

Documentul de transport pentru bunuri periculoase va fi redactat, în mod obligatoriu, în limba engleză, precum şi în limba cerută de statul de origine.

Expeditorii români vor redacta documentul de transport pentru bunuri periculoase în limbile română şi engleză.

CAPITOLUL VIII

Responsabilităţile operatorului aerian

8.1. Acceptarea pentru transport

Operatorul aerian nu va accepta să transporte pe calea aerului bunuri periculoase decât dacă:

a)  bunurile periculoase sunt însoţite de un document de transport pentru bunuri periculoase completat corespunzător, cu excepţia cazurilor în care Manualul OACI - Doc 9284 nu prevede necesitatea unui astfel de document;

b)  ambalajul, coletul sau containerul care conţine bunuri periculoase a fost inspectat în concordanţă cu procedurile de acceptare specificate în Manualul OACI - Doc 9284; şi

c) expeditorul/importatorul a produs dovezile necesare că a respectat integral cerinţele şi obligaţiile care îi revin din legislaţia naţională în domeniu a statului de origine şi/sau a statului român, după caz.

8.2. Check-list de acceptare

Operatorul aerian va elabora şi va folosi un check-list de acceptare a bunurilor periculoase, în scopul respectării prevederilor pct. 8.1.

8.3. Incărcare şi stocare

Pachetele şi containerele conţinând bunuri periculoase şi containerele de marfă conţinând materiale radioactive trebuie încărcate şi stocate în aeronavă în concordanţă cu prevederile Manualului OACI - Doc 9284.

8.4. Inspecţia privind deteriorările sau scurgerile

8.4.1.    Pachetele şi containerele care conţin bunuri periculoase, precum şi containerele conţinând materiale radioactive vor fi inspectate pentru a se descoperi eventuale scurgeri sau deteriorări înainte de îmbarcarea la bordul aeronavei sau într-un dispozitiv de încărcare. Ambalajele, coletele şi containerele care prezintă scurgeri sau sunt deteriorate nu vor fi îmbarcate la bordul aeronavei.

8.4.2.  Un dispozitiv de încărcare nu va fi îmbarcat la bordul aeronavei decât dacă a fost inspectat şi nu s-au descoperit scurgeri sau deteriorări ale bunurilor periculoase conţinute de acesta.

8.4.3. Când un pachet conţinând bunuri periculoase îmbarcat la bordul unei aeronave prezintă deteriorări sau scurgeri, operatorul aerian îl va înlătura sau va face aranjamentele necesare pentru înlăturarea sa de către o autoritate sau organizaţie corespunzătoare, asigurându-se totodată că încărcătura rămasă este într-o condiţie adecvată transportului aerian, iar celelalte pachete nu au fost contaminate.

8.4.4. Pachetele şi containerele conţinând bunuri periculoase, precum şi containerele de marfă conţinând materiale radioactive vor fi inspectate pentru a descoperi semne de deteriorare sau scurgeri la descărcarea din avion sau dispozitivul de încărcare. Dacă există semne de deteriorare sau scurgeri, zona în care bunurile periculoase sau dispozitivul de încărcare au fost depozitate în aeronavă va fi inspectată în scopul descoperirii eventualelor deteriorări sau contaminări.

8.5. Restricţii de încărcare în cabina de pasageri sau în cabina de comandă

Este interzis transportul bunurilor periculoase în cabina pasagerilor sau în cabina de comandă, cu excepţia cazurilor în care acest lucru este permis de prevederile specificate în Manualul OACI - Doc 9284.

8.6. Inlăturarea contaminării

8.6.1. Orice contaminare periculoasă descoperită în avion ca rezultat al scurgerilor sau al deteriorării bunurilor periculoase va fi înlăturată fără întârziere, prin mijloace adecvate.

8.6.2.   Decontaminarea se efectuează numai de către organizaţii şi personal recunoscut şi autorizat corespunzător, care va atesta aceasta prin emiterea unui document, conform prevederilor legale aplicabile.

8.6.3. Răspunderea privind repunerea în serviciu a aeronavei după decontaminare revine operatorului şi se face numai în baza documentului prevăzut la pct. 8.6.2.

8.6.4.  O aeronavă care a fost contaminată cu materiale radioactive va fi imediat scoasă din exploatare de către operator şi nu va fi repusă în serviciu până când nivelul radiaţiei pe oricare suprafaţă accesibilă, precum şi contaminarea liberă a aeronavei nu înregistrează valori mai mici decât cele admise şi specificate în Manualul OACI - Doc 9284.

8.7. Separarea şi segregarea

8.7.1. Pachetele conţinând bunuri periculoase care ar putea reacţiona periculos unul cu celălalt nu vor fi depozitate alăturat sau într-o poziţie care să permită interacţiunea dintre ele în eventualitatea producerii unor scurgeri.

8.7.2.  Pachetele ce conţin substanţe toxice sau substanţe infecţioase vor fi depozitate la bordul aeronavei în conformitate cu prevederile Manualului OACI - Doc 9284.

8.7.3.   Pachetele ce conţin materiale radioactive vor fi depozitate la bordul aeronavei astfel încât să fie separate de persoane, animale vii şi filme nedevelopate, în conformitate cu prevederile Manualului OACI - Doc 9284.

8.8.  Protejarea şi asigurarea încărcăturilor cargo de bunuri periculoase

Când bunurile periculoase sunt îmbarcate la bordul unei aeronave, operatorul aerian le va proteja împotriva deteriorării şi le va asigura în interiorul aeronavei, astfel încât să preîntâmpine pe timpul zborului orice deplasare care ar putea modifica orientarea pachetelor. Pentru pachetele conţinând materiale radioactive asigurarea se va face astfel încât să se asigure că cerinţele de separare specificate la pct. 8.7.3 sunt îndeplinite în orice moment.

8.9. Incărcarea la bordul aeronavelor cargo

Cu excepţia cazului în care se specifică altfel în Manualul OACI - Doc 9284, pachetele conţinând bunuri periculoase şi care sunt etichetate cu menţiunea „Cargo aircraft only" (Numai pentru aeronave cargo) vor fi încărcate astfel încât un membru al echipajului sau altă persoană autorizată să le poată vedea, supraveghea, manipula şi atunci când dimensiunile şi greutatea permit, să le poată separa de altă încărcătură cargo pe timpul zborului.

8.10. Autorizaţii

8.10.1.  Operatorii aerieni români pot executa operaţiuni de transport de bunuri periculoase numai în condiţiile autorizării de către autoritatea aeronautică conform reglementărilor aplicabile.

8.10.2.  Operatorii aerieni străini pot executa operaţiuni de transport de bunuri periculoase în spaţiul aerian naţional numai în condiţiile obţinerii unei aprobări în conformitate cu legislaţia aplicabilă.

CAPITOLUL IX

Furnizarea informaţiilor

9.1. Informarea comandantului aeronavei

Inaintea plecării în cursă a aeronavei, operatorul aerian va pune la dispoziţia comandantului aeronavei informaţii scrise (NOTOC) în conformitate cu cele specificate în Manualul OACI - Doc 9284.

9.2.  Informaţii şi instrucţiuni pentru membrii echipajului de zbor

Operatorul aerian va amenda manualul operaţional prin introducerea de informaţii pertinente şi sistematizate care să permită echipajului să îşi îndeplinească responsabilităţile ce îi revin cu privire la transportul aerian de bunuri periculoase atât în condiţii normale, cât şi în condiţii de urgenţă.

9.3. Informarea pasagerilor

Autoritatea aeronautică va supraveghea modul în care operatorul aerian asigură informarea prealabilă a pasagerilor asupra tipurilor de bunuri interzise să fie transportate la bord, atât în bagaje, cât şi asupra lor.

9.4. Informarea altor persoane

Operatorul aerian, expeditorul sau alte organizaţii implicate în transportul aerian al bunurilor periculoase vor asigura informarea personalului propriu şi pregătirea lui astfel încât acesta să fie capabil să îşi îndeplinească responsabilităţile ce îi revin cu privire la transportul bunurilor periculoase şi vor elabora instrucţiuni clare şi precise cu privire la măsurile ce trebuie luate în situaţiile de urgenţă ce implică bunurile periculoase.

9.5. Informarea autorităţilor aeroportuare de către comandantul aeronavei

Dacă în timpul zborului apare o situaţie de urgenţă, comandantul aeronavei va informa, cât de repede permite situaţia în cauză, unitatea de trafic aerian corespunzătoare în scopul informării autorităţilor aeroportuare asupra oricăror bunuri periculoase aflate la bord, aşa cum este prevăzut în Manualul OACI - Doc 9284.

9.6. Informaţii în cazul unui accident sau incident de avion

9.6.1.    Operatorul    aeronavei    care   transportă   bunuri periculoase şi care a fost implicat într-un accident sau incident grav de aviaţie pe teritoriul României trebuie să furnizeze, fără întârziere, serviciilor de urgenţă care intervin în cazul accidentului respectiv toate informaţiile despre bunurile periculoase aflate la bord, aşa cum au fost prezentate în informarea scrisă dată comandantului aeronavei. De asemenea, operatorul trebuie să furnizeze aceste informaţii cât mai curând posibil către autorităţile competente ale statului operatorului şi către autorităţile naţionale competente.

9.6.2. Obligaţia de informare prevăzută la pct. 9.6.1 se aplică şi pentru operatorii aerieni români care transportă bunuri periculoase şi care au fost implicaţi într-un accident sau incident grav de aviaţie pe teritoriul altui stat.

9.6.3.    Operatorul aeronavei care transportă bunuri periculoase şi care a fost implicat într-un incident de aviaţie pe teritoriul României trebuie, dacă i se solicită, să furnizeze, fără întârziere, serviciilor de urgenţă care intervin în cazul incidentului respectiv, precum şi autorităţilor naţionale competente toate informaţiile despre bunurile periculoase aflate la bord, aşa cum au fost prezentate în informarea scrisă dată comandantului aeronavei.

CAPITOLUL X

Elaborarea programelor de pregătire

Operatorul aerian are obligaţia de a elabora şi menţine la zi programe de pregătire a personalului propriu privind recunoaşterea, manipularea, restricţiile, măsurile de protecţie, acţiunile corespunzătoare transportului bunurilor periculoase, în conformitate cu cele specificate în Manualul OACI - Doc 9284, EU-OPSşiJAR -OPS 3.

CAPITOLUL XI

Conformarea cu reglementările în vigoare

11.1. Sistemele de inspecţie

Autoritatea aeronautică asigură supravegherea operaţiunilor de transport aerian civil de bunuri periculoase prin efectuarea de inspecţii în conformitate cu procedurile proprii aplicabile în domeniu. Inspecţiile vor include atât controlul documentelor însoţitoare şi al încărcăturii, precum şi al practicilor utilizate de operator.

11.2. Cooperarea dintre state

Autoritatea aeronautică va coopera cu celelalte autorităţi competente pentru asigurarea schimbului de informaţii privind violarea reglementărilor referitoare la transportul aerian al bunurilor periculoase.

11.3. Penalităţi

In cazul nerespectării reglementărilor în vigoare privind transportul aerian al bunurilor periculoase de către un operator aerian, autoritatea aeronautică poate, în cazul operatorilor români, revizui şi reduce categoriile de bunuri periculoase transportate de operatorul în cauză, suspenda sau retrage dreptul acestuia de a efectua astfel de operaţiuni, iar în cazul operatorilor străini poate restricţiona dreptul acestora de a efectua astfel de operaţiuni în spaţiul aerian al României.

11.4. Transportul bunurilor periculoase prin poştă

Se interzice transportul bunurilor periculoase prin poşta aeriană, cu excepţia cazurilor specificate de Manualul OACI - Doc 9284.

CAPITOLUL XII

Raportarea accidentelor şi incidentelor care implică bunurile periculoase

12.1. In scopul prevenirii producerii accidentelor şi incidentelor care implică bunurile periculoase, autoritatea de stat va stabili proceduri de investigare şi analiză a informaţiilor privind aceste tipuri de evenimente produse pe teritoriul României.

Raportările privind astfel de accidente şi incidente vor fi făcute în concordanţă cu prevederile detaliate ale Manualului OACI - Doc 9284 şi ale Ordonanţei Guvernului României nr. 51/1999 privind investigaţia tehnică a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilă, cu modificările şi completările ulterioare.

12.2. In scopul prevenirii repetării situaţiilor în care se depistează bunuri periculoase nedeclarate sau greşit declarate la bordul aeronavelor civile, autoritatea de stat va stabili proceduri de investigare şi analiză a informaţiilor privind aceste tipuri de evenimente produse pe teritoriul României şi care implică transportul bunurilor periculoase având originea în sau fiind destinate pentru alt stat.

Raportările privind astfel de evenimente de aviaţie vor fi făcute în concordanţă cu prevederile Reglementării aeronautice civile române privind raportarea evenimentelor de aviaţie civilă - RACR-REAC.

CAPITOLUL XIII

Securitatea transporturilor de bunuri periculoase

13.1. Prevederi generale

13.1.1.  Toate persoanele implicate în activităţi de transport al bunurilor periculoase trebuie să ia în considerare cerinţele de securitate privind bunurile periculoase, în conformitate cu responsabilităţile lor.

13.1.2.  Bunurile periculoase vor fi transportate numai de către operatori autorizaţi corespunzător, în condiţiile legii.

13.2. Pregătirea personalului

13.2.1.  Programul de pregătire a personalului implicat în activităţi de transport al bunurilor periculoase trebuie să includă elemente de pregătire privind securitatea aeronautică.

13.2.2. Pregătirea privind securitatea aeronautică prevăzută la pct. 13.2.1 trebuie să facă referire la natura riscurilor de securitate, la recunoaşterea şi la metodele de reducere a acestor riscuri, precum şi la măsuri ce trebuie luate în cazul unei încălcări a standardelor de securitate. De asemenea, pregătirea va include cunoaşterea planurilor de securitate în ceea ce priveşte responsabilităţile individuale rezultate din aceste planuri.

NOTĂ:

Persoanele care au efectuat pregătire privind securitatea aeronautică în conformitate cu cerinţele programului naţional de securitate aeronautică sau ale altor reglementări care cuprind elementele de la pct. 13.2.2 nu necesită o pregătire adiţională în domeniul securităţii aeronautice.

13.2.3.  Pregătirea prevăzută la pct. 13.2.1 trebuie să fie efectuată sau verificată la angajarea pe un post care implică transportul bunurilor periculoase. Pregătirea recurentă trebuie să fie efectuată în cel mult 24 de luni de la pregătirea precedentă, pentru a se asigura actualizarea nivelului de cunoştinţe.

13.2.4. Inregistrările referitoare la programul de pregătire în domeniul transporturilor de bunuri periculoase, inclusiv în domeniul securităţii aeronautice, trebuie păstrate de către angajator şi puse la dispoziţia angajatului la cerere.

13.3.   Planurile de securitate pentru transportul bunurilor periculoase

13.3.1.  Bunurile periculoase cu un grad ridicat de risc sunt prevăzute la pct. 13.3.3, fiind bunuri care au potenţial de folosire în atacuri teroriste, având ca rezultat pierderi în masă de vieţi omeneşti sau distrugeri în masă.

13.3.2.  Operatorii, expeditorii şi alte persoane implicate în transportul bunurilor periculoase cu un grad ridicat de risc trebuie să adopte, să implementeze şi să se conformeze unui plan de securitate care cuprinde cel puţin elementele precizate la pct. 13.3.4.

13.3.3.  Lista bunurilor periculoase cu un grad ridicat de risc:

- Clasa 1, Divizia 1.1 -Explozibili;

- Clasa 1, Divizia 1.2 - Explozibili;

- Clasa 1, Divizia 1.3 - Grupul de compatibilitate C explozibili;

- Divizia 2.3 - Gaze toxice (cu excepţia aerosolilor);

- Divizia 6.1 -Substanţe toxice din grupul de împachetare 1, cu excepţia transportului acestora în cantităţi exceptate;

- Divizia 6.2 - Substanţe infecţioase din Categoria A (cod UN 2814 şi cod UN 2900);

- Clasa 7 - Materiale radioactive în cantităţi mai mari de 3000 A1 sau 3000 A2 în pachete tip B sau C.

13.3.4.  Elementele unui plan de securitate

Un plan de securitate trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:

a)    alocarea responsabilităţilor de securitate tuturor persoanelor competente şi calificate corespunzător pentru a-şi îndeplini atribuţiile;

b) înregistrări ale bunurilor periculoase sau ale tipurilor de bunuri periculoase transportate;

c)   analiza operaţiunilor şi evaluarea vulnerabilităţilor, incluzând transferurile între modalităţile de transport, depozitarea temporară în tranzit, manipularea şi distribuţia;

d)  declaraţia privind măsurile referitoare la politicile de pregătire, practicile de operare, echipamentele şi resursele folosite pentru reducerea riscurilor de securitate;

e) proceduri eficiente şi la zi pentru raportarea şi gestionarea problemelor de securitate (ameninţări, încălcări, incidente);

f)  proceduri pentru evaluarea, testarea, analiza periodică şi menţinerea la zi a planurilor de securitate;

g)   măsuri pentru asigurarea securităţii informaţiilor de transport conţinute în planul de securitate;

h) măsuri pentru asigurarea securităţii distribuirii documentaţiei de transport.

NOTĂ:

Operatorii, expeditorii şi alte persoane implicate în transportul bunurilor periculoase trebuie să coopereze între ei şi cu autorităţile competente în vederea asigurării schimbului de informaţii referitoare la riscurile de securitate, a aplicării măsurilor corespunzătoare şi a modului de răspuns la incidentele privind securitatea.

13.4.  Materialele radioactive

Referitor la materialele radioactive, prevederile acestui capitol trebuie luate în considerare astfel încât să se conformeze cu prevederile Convenţiei asupra protecţiei fizice a materialului nuclear „Convention on the Physical Protection of Nuclear Material" şi IATA INFCIRC/225 (Rev 4).


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1541/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1541 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu