ORDIN Nr. 1732
din 9 octombrie 2009
pentru aprobarea Procedurii
de închiriere a bunurilor imobile din domeniul public al statului, aflate în
administrarea Ministerului Tineretului si Sportului, si pentru aprobarea
Contractului-cadru de închiriere a bunurilor imobile din domeniul public al
statului, aflate în administrarea Ministerului Tineretului si Sportului
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TINERETULUI SI SPORTULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 757 din 5 noiembrie 2009
Având în vedere Referatul Direcţiei generale programe
şi proiecte pentru structuri sportive nr. 559 din 23 septembrie 2009,
în temeiul prevederilor art. 1.410-1.453 din Codul
civil,
în conformitate cu dispoziţiile art. 80 alin. (3) şi
(4) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 15 din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi
completările ulterioare,
în baza dispoziţiilor art. 7 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.721/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Tineretului şi Sportului, cu completările ulterioare,
ministrul tineretului şi sportului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de închiriere a bunurilor
imobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului
Tineretului şi Sportului, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Contractul-cadru de închiriere a
bunurilor imobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea
Ministerului Tineretului şi Sportului, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Sport nr.
200/2007 pentru aprobarea Procedurii de închiriere a bunurilor imobile din
domeniul public al statului, aflate în administrarea Agenţiei Naţionale pentru
Sport, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 7 mai
2007, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul tineretului şi sportului,
Sorina Luminiţa Plăcintă
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
de închiriere a bunurilor imobile din domeniul
public al statului, aflate în administrarea Ministerului Tineretului şi
Sportului
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1. - Prezentele norme reglementează procedura de
închiriere a bunurilor imobile, respectiv terenuri şi construcţii, din domeniul
public al statului, aflate în administrarea Ministerului Tineretului şi
Sportului, prin instituţiile publice din subordine, precum şi a celor aflate în
folosinţa gratuită a structurilor private, de utilitate publică.
Art. 2. - Contractul de închiriere se poate încheia,
după caz, cu orice persoană fizică sau juridică, română ori străină.
Art. 3. - (1) Persoanele juridice sau persoanele fizice
pot realiza, în interes privat, construcţii pe terenurile aparţinând domeniului
public al statului, aflate în administrarea Ministerului Tineretului şi
Sportului, numai cu respectarea prevederilor legale privind autorizarea
executării lucrărilor de construcţii şi a reglementărilor privind
documentaţiile urbanistice aprobate, cu avizul prealabil al Ministerului
Tineretului şi Sportului.
(2) In contractele de închiriere se va prevedea în mod
expres că proprietatea oricăror investiţii efectuate în acest regim trece
automat şi fără vreo altă plată în proprietatea publică a statului, prin
Ministerul Tineretului şi Sportului sau o instituţie publică din subordine.
Art. 4. - Bunurile imobile, respectiv terenuri şi
construcţii din domeniul public al statului, aflate în administrarea
Ministerului Tineretului şi Sportului, pot fi închiriate numai pentru
realizarea de activităţi sportive şi activităţi complementare acestora.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 5. -In sensul prezentelor norme, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) contract de închiriere - contractul prin care
o persoană, numită locator, se obligă să asigure unei alte persoane,
numită locatar, folosinţa temporară, totală sau parţială a unui bun în
schimbul unei sume de bani, numită chirie;
b) bunuri imobile - terenuri şi construcţii din
domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Tineretului
şi Sportului;
c) activităţi complementare - orice activităţi
de producţie, comerciale, depozitare şi servicii cu excepţia celor ce implică
producţia, comercializarea, depozitarea şi servirea produselor pe bază de
alcool şi tutun;
d) titularii dreptului de administrare - unităţi
din subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului, respectiv direcţii pentru
sport judeţene, cluburi sportive, complexuri sportive naţionale, Institutul
Naţional de Cercetări pentru Probleme de Sport şi Centrul Naţional de Formare
şi Perfecţionare a Antrenorilor;
e) titularii dreptului de folosinţă gratuită -
federaţiile sportive naţionale şi alte structuri de utilitate publică ce pot
avea în patrimoniu dreptul de folosinţă gratuită asupra bunurilor imobile care
le deservesc activitatea;
f) iniţierea procedurii de închiriere - prima
etapă în cadrul procedurii de închiriere, în care titularul dreptului de
administrare sau de folosinţă gratuită elaborează şi transmite Ministerului
Tineretului şi Sportului referatul de oportunitate şi caietul de sarcini;
g) vizarea documentaţiei de închiriere - etapă
în cadrul procedurii de închiriere, prin care se avizează de către Ministerul
Tineretului şi Sportului referatul de oportunitate şi caietul de sarcini;
h) licitaţia publică - etapă în cadrul
procedurii de închiriere, în care titularul dreptului de administrare sau de
folosinţă gratuită, după caz, analizează şi evaluează ofertele depuse şi
stabileşte oferta câştigătoare;
i) atribuirea contractului de închiriere - etapă
în cadrul procedurii de închiriere, în care se încheie contractul de închiriere
cu ofertantul câştigător.
CAPITOLUL III
Etapele procedurii
SECŢIUNEA A
Iniţierea procedurii de închiriere
Art. 6. -Titularul dreptului de administrare sau de
folosinţă gratuită, după caz, iniţiază procedura de închiriere, prin întocmirea
referatului de oportunitate şi a caietului de sarcini, denumite împreună documentaţia
de închiriere.
Art. 7. - (1) Referatul de oportunitate cuprinde în mod
obligatoriu următoarele date:
a) descrierea bunului care urmează a fi închiriat;
b) motivele de ordin economic şi social, după caz, care
justifică încheierea contractului de închiriere;
c) precizarea expresă a activităţii pentru care se solicită
încheierea contractului de închiriere;
d) durata închirierii;
e) nivelul minim al chiriei propuse;
f) alte consideraţii ce fundamentează oportunitatea
încheierii contractului de închiriere.
(2) Stabilirea cuantumului chiriei minime de la care va
fi pornită licitaţia se realizează pe baza expertizei gradului de folosinţă al
bunului imobil.
Art. 8. - Caietul de sarcini conţine în mod obligatoriu
următoarele:
a) datele de identificare ale titularului dreptului de
administrare sau de folosinţă gratuită;
b) descrierea bunului imobil care face obiectul
închirierii;
c) condiţiile de închiriere;
d) obiectivele de ordin economic şi social, după caz,
urmărite de titularul dreptului de administrare sau de folosinţă gratuită;
e) criteriul de selecţie utilizat, respectiv preţul;
f) cerinţe privind calificarea ofertanţilor, respectiv:
- informaţii generale despre ofertant;
- dovada înregistrării la oficiul registrului
comerţului (copie);
- certificat fiscal în original;
- copie statut şi act constitutiv;
- certificat constatator emis de oficiul registrului
comerţului;
- să aibă cuprins în obiectul de activitate activităţi
hoteliere, de turism, restaurante etc;
- declaraţie pe propria răspundere că nu se află în
litigiu cu titularul dreptului de administrare sau de folosinţă;
- cifra de afaceri minimă pe anul anterior celui în
care se iniţiază procedura;
- cazierul fiscal;
g) destinaţia bunurilor care fac obiectul închirierii;
h) interdicţia subînchirierii sau cesionării bunului
fără acordul titularului dreptului de administrare sau de folosinţă gratuită;
i) durata închirierii;
j) posibilitatea prelungirii duratei contractului de
închiriere pe bază de act adiţional;
k) chiria minimă;
l) clauze referitoare la încetarea contractului;
m) cuantumul garanţiei de participare - minimum 3
chirii lunare;
n) facilităţi suplimentare;
o) perioada de valabilitate a ofertei.
Art. 9. - Nota de oportunitate şi caietul de sarcini
întocmite de titularul dreptului de administrare sau de folosinţă gratuită în
două exemplare se înaintează şi se înregistrează la Direcţia juridică şi
contencios din cadrul Ministerului Tineretului şi Sportului în vederea avizării
acestora de către o comisie constituită în acest scop.
SECŢIUNEA B
Avizarea documentaţiei de închiriere
Art. 10. - Nota de oportunitate şi caietul de sarcini
se verifică şi se analizează de către comisia constituită în acest scop prin
ordin al ministrului Tineretului şi Sportului. Propunerile comisiei se
înaintează secretarului general al Ministerului Tineretului şi Sportului în
vederea avizării documentaţiei de închiriere.
Art. 11. - (1) Termenul de analizare şi avizare a
documentaţiei de închiriere este de 25 de zile de la data înregistrării
acesteia la Direcţia juridică şi contencios.
(2) In situaţia în care comisia de analiză şi avizare a
referatelor de oportunitate şi a caietelor de sarcini consideră că este
necesară completarea documentaţiei de către titularul dreptului de administrare
sau de folosinţă gratuită, se va acorda un termen de maximum 10 zile în vederea
completării cu datele/actele solicitate.
Art. 12. - Termenul pentru transmiterea avizului
privind documentaţia de închiriere către titularul dreptului de administrare
sau de folosinţă gratuită este de 5 zile de la data acordării acestuia.
SECŢIUNEA C
Licitaţia publică
Art. 13. - (1) Titularul dreptului de administrare sau
de folosinţă gratuită are obligaţia de a transmite spre publicare, în cel puţin
un ziar de circulaţie naţională, cu cel puţin 20 de zile înainte de data fixată
pentru organizarea licitaţiei, un anunţ de participare care cuprinde
următoarele date:
a) denumirea titularului dreptului de administrare sau
de folosinţă gratuită;
b) condiţiile de participare;
c) cuantumul şi forma garanţiei de participare;
d) descrierea succintă a bunului care urmează a fi
închiriat;
e) data, adresa şi ora-limită a depunerii ofertelor,
data şi locul deschiderii acestora;
f) modul de obţinere a documentelor licitaţiei, preţul
şi modalităţile de plată a acestora.
(2) Ofertele se depun cu cel puţin 24 de ore înainte de
data organizării licitaţiei. Ofertele se depun în plic sigilat, la sediul
titularului dreptului de administrare sau de folosinţă gratuită, până la
data-limită de depunere indicată în anunţ; orice ştersătură, adăugare,
interliniere sau scris peste cel dinainte sunt valide numai dacă sunt vizate de
către persoana autorizată să semneze oferta.
(3) Plicul sigilat trebuie să fie marcat cu adresa
autorităţii contractante şi cu inscripţia „A nu se deschide înainte de data de
..., ora ..... locul ....."; trebuie să cuprindă înscrisuri privind
denumirea ofertantului, documentaţia de calificare şi oferta financiară (în alt
plic sigilat, aflat în interiorul primului, pe care se va inscripţiona numele
ofertantului).
(4) Toate documentele care alcătuiesc oferta trebuie să
fie semnate cu numele în clar de reprezentantul autorizat să angajeze
ofertantul în contract şi să aibă trecută data la care s-a redactat respectivul
document.
Art. 14. - (1) Ofertele depuse se analizează şi se
evaluează de către o comisie numită în acest scop prin decizie/hotărâre a
conducătorului titularului dreptului de administrare sau a titularului
dreptului de folosinţă gratuită, după caz, denumită în continuare comisia de
evaluare.
(2) Comisia de evaluare este alcătuită dintr-un număr
impar de membri şi are un preşedinte care stabileşte modalitatea de lucru a
comisiei. Pentru fiecare comisie se va desemna cel puţin un membru supleant.
(3) Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare
de către ofertanţi, inclusiv a termenului în care ofertele au fost depuse;
b) deschiderea ofertelor;
c) stabilirea ofertelor neeligibile sau neconforme şi a
motivelor care stau la baza respingerii acestora;
d) verificarea ofertei în corelaţie cu cerinţele
caietului de sarcini;
e) întocmirea hotărârii de evaluare prin care se
stabileşte oferta câştigătoare;
f) în cazuri justificate, elaborarea unei propuneri de
anulare a licitaţiei.
(4) Comisia este legal întrunită numai în prezenţa
tuturor membrilor, iar deciziile se iau cu votul majorităţii membrilor.
(5) Membrii comisiei de evaluare care nu sunt de acord
cu decizia adoptată au dreptul de a-şi prezenta punctul de vedere separat
printr-o notă scrisă, ataşată hotărârii de evaluare.
(6) Deciziile comisiei se validează de conducătorul
titularului dreptului de administrare sau de folosinţă gratuită.
(7) Calificarea/Descalificarea se face în şedinţă şi se
încheie proces-verbal, care nu poate fi contestat. Oferta financiară a
ofertantului descalificat nu se mai deschide, plicul rămânând sigilat. Lipsa
oricărui document de calificare sau depunerea unui document care în ziua
deschiderii nu era în interiorul perioadei de valabilitate atrage
descalificarea ofertei. Nu sunt admise completări ulterioare ale documentaţiei
de calificare.
(8) Pentru ofertanţii calificaţi se citeşte oferta
financiară, după care se întocmeşte un proces-verbal.
(9) In cel mult 3 zile lucrătoare comisia va desemna
oferta câştigătoare.
Art. 15. - Dacă până la expirarea termenului-limită de
depunere a ofertelor nu se depun cel puţin două oferte, titularul dreptului de
administrare sau folosinţă gratuită reia procedura de atribuire a contractului
de închiriere de la etapa publicării anunţului de participare.
Art. 16. -In situaţia în care, după deschiderea
ofertelor, nu sunt cel puţin două oferte care îndeplinesc cerinţele din caietul
de sarcini, procedura de licitaţie se reia de la etapa publicării anunţului de
participare.
Art. 17. -In situaţia în care după repetarea procedurii
de licitaţie se prezintă o singură ofertă care îndeplineşte cerinţele caietului
de sarcini, contractul se atribuie titularului acestei oferte.
Art. 18. - Rezultatul licitaţiei se comunică în termen
de 7 zile tuturor participanţilor la licitaţie.
Art. 19. - (1) Contestaţiile se formulează în termen de
3 zile lucrătoare, calculate de la data comunicării rezultatului licitaţiei, şi
se depun în acelaşi loc unde s-au depus ofertele.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se face în termen de 3
zile lucrătoare de la data înregistrării, de către o comisie constituită în
acest scop, iar rezultatul se comunică celor în cauză în cel mult două zile.
(3) Din comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot
face parte persoanele care au analizat şi au evaluat ofertele. In cazul în care
nu se poate constitui o nouă comisie în cadrul instituţiei organizatoare a
licitaţiei, contestaţia va fi înaintată Ministerului Tineretului şi Sportului.
(4) In situaţia în care contestaţia este fondată,
comisia prevăzută la alin. (2) anulează hotărârea comisiei de evaluare.
SECŢIUNEA D
Atribuirea contractului de închiriere
Art. 20. -In termen de 15 zile de la împlinirea
termenului de contestare sau de la soluţionarea irevocabilă a contestaţiei,
dacă o asemenea cale de atac a fost formulată, titularul dreptului de
administrare sau de folosinţă gratuită are obligaţia de a încheia contractul de
închiriere, în formă scrisă, cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca
fiind câştigătoare.
Art. 21. - Refuzul ofertantului declarat câştigător de
a încheia contractul de închiriere în termen de 15 zile atrage reţinerea
garanţiei de participare la licitaţie.
Art. 22. -In situaţia în care ofertantul declarat
câştigător refuză încheierea contractului de închiriere, titularul dreptului de
administrare sau de folosinţă gratuită poate încheia contractul de închiriere
cu ofertantul clasat pe locul următor.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 23. - (1) Actele adiţionale încheiate între părţi
vor fi înaintate împreună cu o notă de oportunitate Ministerului Tineretului şi
Sportului, respectiv Comisiei de avizare a contractelor şi actelor adiţionale
pentru avizare cu cel puţin 30 de zile înainte ca acestea să îşi producă
efectele.
(2) Contractul de închiriere şi actele adiţionale la
acesta se transmit, în termen de 15 zile de la data încheierii, Direcţiei
juridice şi contencios din cadrul Ministerului Tineretului şi Sportului în
vederea verificării respectării cerinţelor din caietul de sarcini.
(3) Contractele de închiriere încheiate cu
nerespectarea prevederilor din caietul de sarcini, referitoare la preţ, durată
şi destinaţie, sunt lovite de nulitate.
Art. 24. - Titularul dreptului de administrare sau de
folosinţă gratuită are obligaţia de a asigura păstrarea documentelor care stau
la baza încheierii contractului de închiriere timp de 5 ani de la data
încetării contractului.
Art. 25. - Titularul dreptului de administrare sau de
folosinţă gratuită, în calitate de locator, are obligaţia înregistrării
contractului de închiriere încheiat pe o durată mai mare de 3 ani în cartea
funciară a imobilului.
ANEXA Nr. 2
CONTRACT DE ÎN C H I R I ERE-CA D R U
a bunurilor imobile din domeniul public al statului,
aflate în administrarea Ministerului Tineretului şi Sportului
CAPITOLUL I
Părţile contractante
(titularul dreptului de administrare/folosinţă)
................................................................., cu sediul în
localitatea..................................., judeţul/sectorul
....................., str..................................nr.......,
cont....................... nr............., deschis
la.............................., cod fiscal
nr....................................., reprezentat/ reprezentată
prin................................................., având funcţia
de.............................................., în calitate de locator,
şi
.................................................................,
cu sediul în
localitatea.....................................judeţul/sectorul.......................,
str........................... nr..........., înregistrată la Oficiul Naţional
al Registrului Comerţului sub
nr...........................din....................., cont
nr........................, deschis la.....................................,
cod fiscal.............................., reprezentată prin.................................,
având funcţia de.........................................................., în
calitate de locatar,
au convenit încheierea prezentului contract de
închiriere, cu respectarea următoarelor clauze:
CAPITOLUL II
Obiectul contractului
Art. 1. - Locatorul se obligă să asigure locatarului
folosinţa bunului imobil..............................., situat
în............................., având datele de identificare prevăzute în
anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul contract de
închiriere-cadru.
Art. 2. - Locatorul predă locatarului bunul imobil
închiriat la data de............................... Predarea-primirea bunului
închiriat se va consemna în procesul-verbal de predare/primire care va fi
încheiat, datat, semnat şi ştampilat de părţile contractante, menţionându-se
totodată starea fizică a imobilului, dotările şi utilităţile de care acesta
beneficiază în momentul predării-primirii.
CAPITOLUL III
Scopul contractului
Art. 3. - (1) Bunul imobil închiriat este dat în
folosinţa locatarului
pentru.......................................................................
(destinaţia)
(2) Destinaţia spaţiului închiriat nu poate fi
schimbată fără acordul scris al titularului dreptului de administrare sau
folosinţă gratuită.
CAPITOLUL IV
Durata contractului
Art. 4. - (1) Prezentul contract de închiriere-cadru se
încheie pe o perioadă de..........luni/ani, cu începere de la data
de.................şi până la data de.............., cu revizuire anuală, în
conformitate cu prevederile art. 80 alin. (3) din Legea educaţiei fizice şi
sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prezentul contract se poate prelungi cu acordul
părţilor pe perioade cel mult egale de timp şi va fi înaintat spre aprobare
Ministerului Tineretului şi Sportului înaintea semnării.
CAPITOLUL V
Preţul contractului şi modalităţile de plată
Art. 5. - Preţul închirierii - chiria - este
de...............euro/m2/lună/fără TVA, plătibili în lei la cursul
Băncii Naţionale a României din ziua în care se face plata.
Art. 6. - (1) Plata chiriei se face lunar, la fiecare
30 ale lunii în curs pentru luna ce va urma.
(2) Neplata chiriei până la data stabilită constituie o
încălcare a prezentului contract, iar chiriaşul datorează penalităţi de
întârziere în cuantum de 0,3% din suma datorată pe fiecare zi de întârziere.
(3) Neplata chiriei pentru o perioada de 3 luni
consecutive atrage rezilierea unilaterală a contractului de către locatorul/
administratorul spaţiului/terenului închiriat şi obligarea chiriaşului la plata
de daune-interese.
CAPITOLUL VI
Obligaţiile părţilor
VI.1. Obligaţiile locatorului
Art. 7. - Locatorul se obligă:
a) să predea bunul imobil închiriat, precum şi toate
accesoriile sale în starea corespunzătoare destinaţiei în vederea căreia a fost
închiriat;
b) să garanteze pentru liniştita şi utila folosinţă a
bunului imobil închiriat, fiind răspunzător faţă de locatar pentru evicţiune şi
pentru viciile ascunse ale lucrului;
c) să predea bunul prin proces-verbal de
predare-primire care face parte integrantă din contract, cu inventarul complet
al dotărilor. Anexa va fi semnată la data predării imobilului;
d) să verifice periodic modalitatea de respectare a
obligaţiilor chiriaşului;
e) să depună toate diligentele pentru rezolvarea
oricăror probleme apărute în derularea prezentului contract.
Art. 8. - Locatorul poate să controleze periodic,
respectiv la data de .......... a fiecărei luni, bunul imobil închiriat şi dacă
acesta este folosit conform scopului pentru care a fost încheiat contractul de
închiriere. Acest control se exercită fără a stânjeni folosinţa bunului imobil
de către locatar.
VI.2. Obligaţiile locatarului
Art. 9. - Locatarul se obligă:
a) să întrebuinţeze, pe toată durata închirierii, bunul
imobil ca un bun proprietar, cu bună-credinţă şi potrivit destinaţiei care
rezultă din contract, purtând răspunderea pentru toate pagubele produse din
culpa sa;
b) să suporte, pe toată durata contractului,
cheltuielile referitoare la utilităţile consumate pentru folosinţa bunului
imobil închiriat, respectiv..................;
c) să plătească impozitele şi taxele locale;
d) să execute la timp şi în bune condiţii lucrările de
întreţinere şi reparaţii normale ce-i incumbă, în vederea menţinerii bunului imobil
închiriat în starea în care l-a primit în momentul încheierii contractului;
e) să plătească chiria la termenul stipulat în contract
şi contravaloarea utilităţilor în termen de 15 zile de la data recepţionării
facturii de către locatar;
f) să nu tulbure desfăşurarea activităţilor sportive în
bunul imobil - baza sportivă;
g) să răspundă pentru distrugerea totală sau parţială a
bunului imobil închiriat, care s-ar datora culpei sale;
h) să permită locatorului să controleze modul în care
este utilizat bunul imobil închiriat şi starea acestuia, la termenul stabilit
în contract;
i) să nu aducă modificări bunului imobil închiriat
decât cu acordul prealabil, în scris, al locatorului şi cu respectarea
legislaţiei în vigoare, respectiv obţinerea autorizaţiei de construcţie;
j) să restituie bunul imobil la expirarea/încetarea
contractului în starea în care l-a primit, conform procesului-verbal de
predare-primire, luându-se în considerare gradul normal de uzură;
k) să răspundă integral pentru deteriorările aduse spaţiului
de către persoanele aduse de acesta în spaţiu, precum prepuşii, vizitatorii
etc;
l) să execute la timp şi în condiţii optime reparaţiile
locative, de întreţinere a imobilului închiriat, inclusiv ale instalaţiilor
accesorii acestuia care permit furnizarea utilităţilor;
m) în situaţia în care se realizează investiţii în
cadrul bunului închiriat, acestea vor intra automat în proprietatea
Ministerului Tineretului şi Sportului fără vreo plată suplimentară;
n) să nu cedeze sau să subînchirieze bunurile ce
constituie obiectul prezentului contract nici total nici parţial fără
consimţământul în scris al proprietarului;
o) să nu angajeze sau să permită desfăşurarea unor
activităţi ilegale în spaţiul închiriat;
p) să nu schimbe destinaţia sau specificul bazei
materiale ce face obiectul acestui contract.
CAPITOLUL VII
Răspunderea contractuală, penalităţi şi
daune-interese
Art. 10. - Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea
necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract, părţile
răspund potrivit prevederilor legii.
Art. 11. - Neplata la termen a chiriei atrage o
penalizare de 0,3% asupra sumei datorate, pentru fiecare zi de întârziere,
începând cu prima zi care urmează aceleia în care suma a devenit exigibilă,
fără ca majorarea să poată depăşi totalul chiriei restante.
Art. 12. - Partea în culpă se obligă să plătească
despăgubiri proporţionale cu paguba suferită de cealaltă parte pentru
nerespectarea parţială sau totală ori pentru îndeplinirea defectuoasă a
clauzelor contractuale.
CAPITOLUL VIII
Rezilierea contractului
Art. 13. - Neexecutarea/Executarea necorespunzătoare a
obligaţiilor asumate de către una dintre părţi dă dreptul părţii lezate să
ceară rezilierea contractului şi să pretindă daune-interese.
Art. 14. - In cazul în care s-a depăşit termenul de
plată a chiriei şi a contravalorii utilităţilor cu 90 de zile de la data
scadenţei sau în cazul nerespectării unei clauze asumate de locatar, prezentul
contract se consideră desfiinţat de către locator, fără punere în întârziere,
fără alte formalităţi şi fără intervenţia vreunei instanţe de judecată, conform
prezentului pact comisoriu de gradul IV.
CAPITOLUL IX
Forţa majoră
Art. 15. - Prin forţă majoră, în sensul
prezentului contract, se înţelege o împrejurare externă cu caracter
excepţional, absolut invincibilă şi absolut imprevizibilă.
Părţile vor fi exonerate de răspundere pentru
neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a prevederilor prezentului
contract ca urmare a unor condiţii de forţă majoră.
Partea afectată de un caz de forţă majoră are obligaţia
de a anunţa respectivul caz în scris celeilalte părţi imediat ce a luat
cunoştinţă de producerea acestuia.
Forţa majoră se va proba prin documente eliberate de
autorităţile şi instituţiile abilitate în acest sens în cel mult 15 zile de la
data producerii cazului de forţă majoră.
Forţa majoră suspendă executarea prezentului contract.
Partea afectată de un caz de forţă majoră are obligaţia
de a anunţa în scris celeilalte părţi imediat ce a luat cunoştinţă despre
încetarea respectivului caz şi de a relua imediat executarea prezentului
contract.
Părţile vor depune toate diligentele pentru prevenirea
şi/sau limitarea efectelor cazurilor de forţă majoră.
CAPITOLUL X
Subînchirierea şi cesiunea
Art. 16. - Subînchirierea în tot sau în parte a bunului
imobil închiriat sau cesiunea contractului de închiriere unui terţ este permisă
numai cu acordul părţilor.
CAPITOLUL XI
Incetarea contractului
Art. 17. - Locaţiunea încetează prin:
a) acordul de voinţă al părţilor;
b) expirarea termenului;
c) pieirea bunului;
d) rezilierea pentru neexecutarea obligaţiilor;
e) din orice alte cauze prevăzute de lege.
Art. 18. - La expirarea termenului pentru care a fost
încheiat, contractul încetează de drept, tacita reconducţiune nu operează,
putând fi prelungit numai prin acordul părţilor.
CAPITOLUL XII
Litigii
Art. 19. - Orice litigiu izvorât din încheierea,
executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului
contract se va soluţiona pe cale amiabilă, iar dacă acest lucru nu este
posibil, va fi supus spre soluţionare instanţelor române de drept comun.
CAPITOLUL XIII
Dispoziţii finale
Art. 20. - Legea aplicabilă prezentului contract este
legea română.
Art. 21. - Orice modificare a prezentului contract se
poate face numai prin act adiţional semnat şi ştampilat de ambele părţi şi
avizat de către conducerea Ministerului Tineretului şi Sportului.
Art. 22. - Orice comunicare între părţi trebuie
expediată la adresele menţionate în cap. I, prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire, prin curier sau prin fax, cu confirmarea expedierii
acestuia. In situaţia în care comunicarea se face prin poştă, aceasta va fi
considerată primită la data menţionată pe confirmarea de primire, iar în cazul
în care comunicarea se face prin fax, aceasta va fi considerată recepţionată în
a doua zi lucrătoare de la data expedierii acestuia.
Art. 23. - După încetarea perioadei de închiriere,
orice investiţie sau modernizare adusă spaţiului/terenului închiriat trece
automat şi fără vreo pretenţie pecuniară în proprietatea publică/privată a
statului român, respectiv a Ministerului Tineretului şi Sportului sau
instituţiei subordonate care l-a închiriat.
Art. 24.- Anexele fac parte integrantă din prezentul
contract şi se încheie în acelaşi număr de exemplare ca şi contractul.
Art. 25. - Prezentul contract s-a încheiat
astăzi.................., la......................................, în 3 (trei)
exemplare, dintre care unul pentru fiecare parte şi un exemplar pentru
Ministerul Tineretului şi Sportului.
Locator,
......................................................
Locatar,
......................................................