ORDIN Nr. 200
din 7 mai 2007
privind aprobarea Procedurii
de inchiriere a bunurilor imobile din domeniul public al statului, aflate in
administrarea Agentiei Nationale pentru Sport
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA PENTRU SPORT
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 356 din 24 mai 2007
In temeiul prevederilor art. 1410-1453 din Codul civil;
în conformitate cu dispoziţiile art. 80 alin. (3) şi
(4) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 15 din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi
completările ulterioare,
în baza dispoziţiilor art. 6 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 759/2003 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
pentru Sport, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere Referatul Direcţiei patrimoniu,
investiţii şi achiziţii publice, administrativ nr. 1.008 din 6 aprilie 2007,
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Sport emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de închiriere a bunurilor
imobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea Agenţiei
Naţionale pentru Sport, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Contractul-cadru de închiriere a
bunurilor imobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea
Agenţiei Naţionale pentru Sport, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. - Se abrogă ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale pentru Sport pentru aprobarea Metodologiei închirierii bunurilor,
inclusiv a terenurilor disponibile temporar, aflate în patrimoniul Agenţiei
Naţionale pentru Sport, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Sport,
Octavian Ioan Atanase Bellu
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
de închiriere a bunurilor imobile din domeniul public
al statului, aflate în administrarea Agenţiei
Naţionale pentru Sport
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1. - Prezentele norme reglementează procedura de închiriere a bunurilor imobile, respectiv
terenuri şi baze sportive, din domeniul public al statului, aflate în administrarea
Agenţiei Naţionale pentru Sport, prin instituţiile publice din subordine,
precum şi a celor aflate în folosinţa gratuită a structurilor sportive de
utilitate publică.
Art. 2. - Contractul de închiriere se poate încheia,
după caz, cu orice persoană fizică sau juridică, română ori străină.
Art. 3. - Persoanele juridice sau persoanele fizice pot
realiza, în interes privat, construcţii pe terenurile
aparţinând domeniului public al statului, aflate în administrarea Agenţiei
Naţionale pentru Sport, numai cu respectarea prevederilor legale privind
autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi a reglementărilor privind
documentaţiile urbanistice aprobate, cu avizul prealabil al Agenţiei Naţionale
pentru Sport.
Art. 4. - Bazele sportive din domeniul public al
statului, aflate în administrarea Agenţiei Naţionale pentru Sport, pot fi
închiriate numai pentru realizarea de activităţi sportive şi activităţi
complementare acestora.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 5. - In sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile
de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) contract de închiriere - contractul prin care o persoană, numită locator,
se obligă să asigure unei alte persoane, numită locatar, folosinţa temporară, totală
sau parţială, a unui bun în schimbul unei sume de bani, numită chirie;
b) bunuri imobile - terenuri
şi baze sportive din domeniul public al statului, aflate în administrarea
Agenţiei Naţionale pentru Sport;
c) bază sportivă - orice amenajare, instalaţie sau construcţie destinată organizării
şi desfăşurării activităţii de educaţie fizică şi sport;
d) bază materială sportivă
- totalitatea terenurilor şi spaţiilor, precum şi
amenajările, instalaţiile şi construcţiile care sunt destinate organizării şi
desfăşurării activităţii de educaţie fizică şi sport;
e) activităţi comerciale
asociate activităţii sportive - orice activităţi
privind comercializarea şi realizarea de expoziţii pentru materiale,
echipamente şi instalaţii sportive, comerţul cu amănuntul de băuturi
nealcoolice şi produse alimentare ambalate;
f) titularii dreptului de administrare - unităţi din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Sport, respectiv
direcţii pentru sport judeţene, cluburi sportive, complexuri sportive
naţionale, Institutul Naţional de Cercetare pentru Sport şi Centrul Naţional de
Formare şi Perfecţionare a Antrenorilor;
g) titularii dreptului de
folosinţă gratuită - federaţiile sportive
naţionale şi alte structuri sportive de utilitate publică ce pot avea în
patrimoniu dreptul de folosinţă gratuită asupra bunurilor imobile care
deservesc activitatea sportivă;
h) iniţierea procedurii de
închiriere - prima etapă în cadrul procedurii de
închiriere, în care titularul dreptului de administrare sau de folosinţă
gratuită elaborează şi transmite Agenţiei Naţionale pentru Sport referatul de
oportunitate şi caietul de sarcini;
i) avizarea documentaţiei de
închiriere - etapă în cadrul procedurii de
închiriere, prin care se avizează de către Agenţia Naţională pentru Sport
referatul de oportunitate şi caietul de sarcini;
j) licitaţia publică - etapă în cadrul procedurii de închiriere, în care titularul
dreptului de administrare sau de folosinţă gratuită, după caz, analizează şi
evaluează ofertele depuse şi stabileşte oferta câştigătoare;
k) atribuirea contractului de închiriere - etapă în cadrul procedurii de închiriere, în care se încheie
contractul de închiriere cu ofertantul câştigător.
CAPITOLUL III
Etapele procedurii
SECŢIUNEA A
Iniţierea procedurii de închiriere
Art. 6. - Titularul dreptului de administrare sau de
folosinţă gratuită, după caz, iniţiază procedura de închiriere, prin întocmirea
referatului de oportunitate şi a caietului de sarcini, denumite împreună documentaţia
de închiriere.
Art. 7. - (1) Referatul de oportunitate cuprinde în mod
obligatoriu următoarele date:
a) descrierea bunului care urmează a fi închiriat;
b) motivele de ordin economic şi social, după caz,
care justifică încheierea contractului de închiriere;
c) precizarea expresă a activităţii pentru care se
solicită încheierea contractului de închiriere;
d) durata închirierii;
e) nivelul minim al chiriei propuse;
f) alte consideraţii ce fundamentează oportunitatea încheierii contractului de închiriere.
(2) Stabilirea cuantumului chiriei minime de la care va
fi pornită licitaţia se realizează pe baza expertizei gradului de folosinţă al
bunului imobil.
Art. 8. - Caietul de sarcini conţine în mod obligatoriu
următoarele:
a) datele de identificare ale titularului dreptului
de administrare sau de folosinţă gratuită;
b) descrierea bunului imobil care face obiectul
închirierii;
c) condiţiile de închiriere;
d) obiectivele de ordin economic şi social, după caz,
urmărite de titularul dreptului de administrare sau de folosinţă gratuită;
e) criteriul de selecţie utilizat, respectiv preţul;
f) cerinţe privind calificarea ofertanţilor,
respectiv:
- înregistrarea la oficiul registrului comerţului;
- cifra de afaceri minimă pe
anul anterior celui în care se iniţiază procedura;
- cazierul fiscal;
- să nu se afle în litigiu cu titularul dreptului de
administrare sau de folosinţă gratuită;
g) destinaţia bunurilor care fac obiectul închirierii;
h) interdicţia subînchirierii sau cesionării bunului
fără acordul titularului dreptului de administrare sau de folosinţă gratuită;
i) durata închirierii;
j) posibilitatea prelungirii duratei contractului de
închiriere pe bază de act adiţional;
k) chiria minimă;
l) clauze referitoare la încetarea contractului;
m) cuantumul garanţiei de participare - minimum 3
chirii lunare;
n) facilităţi suplimentare;
o) perioada de valabilitate a ofertei.
Art. 9. - Referatul de oportunitate şi caietul de
sarcini întocmite de titularul dreptului de administrare sau de folosinţă
gratuită în două exemplare se înaintează şi se înregistrează la Direcţia
patrimoniu, investiţii şi achiziţii publice, administrativ din cadrul Agenţiei
Naţionale pentru Sport în vederea avizării acestora.
SECŢIUNEA B
Avizarea documentaţiei
de închiriere
Art. 10. - Referatul de oportunitate şi caietul de
sarcini se verifică şi se analizează de către comisia constituită în acest scop
prin ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Sport. Propunerile
comisiei se înaintează vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Sport în
vederea avizării documentaţiei de închiriere.
Art. 11. - (1) Termenul de analizare şi avizare a
documentaţiei de închiriere este de 25 de zile de la data înregistrării
acesteia la Direcţia patrimoniu, investiţii şi achiziţii publice,
administrativ.
(2) In situaţia în care comisia de analiză şi avizare a
referatelor de oportunitate şi a caietelor de sarcini consideră că este
necesară completarea documentaţiei de către titularul dreptului de administrare
sau de folosinţă gratuită, se va acorda un termen de maximum 10 zile în vederea
completării cu datele/actele solicitate.
Art. 12. - Termenul pentru transmiterea avizului
privind documentaţia de închiriere către titularul dreptului de administrare
sau de folosinţă gratuită este de 5 zile de la data acordării acestuia.
SECŢIUNEA C
Licitaţia publică
Art. 13. - (1) Titularul dreptului de administrare sau
de folosinţă gratuită are obligaţia de a transmite spre publicare, în cel puţin
un ziar de circulaţie naţională, cu cel puţin 20 de zile înainte de data fixată
pentru organizarea licitaţiei, un anunţ de participare care cuprinde următoarele
date:
a) denumirea titularului dreptului de administrare sau
de folosinţă gratuită;
b) condiţiile de participare;
c) cuantumul şi forma
garanţiei de participare;
d) descrierea succintă a bunului care urmează a fi
închiriat;
e) data, adresa şi ora limită a depunerii ofertelor,
data şi locul deschiderii acestora;
f) modul de obţinere a documentelor licitaţiei,
preţul şi modalităţile de plată a acestora.
(2) Ofertele se depun cu cel puţin 24 de ore înainte de
data organizării licitaţiei.
Art. 14. - (1) Ofertele depuse se analizează şi se
evaluează de către o comisie numită în acest scop prin decizie/hotărâre a
conducătorului titularului dreptului de administrare sau a titularului
dreptului de folosinţă gratuită, după caz, denumită în continuare comisia de evaluare.
(2) Comisia de evaluare este alcătuită dintr-un număr
impar de membri.
(3) Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) verificarea îndeplinirii condiţiilor de
participare de către ofertanţi, inclusiv a termenului în care ofertele au fost
depuse;
b) deschiderea ofertelor;
c) stabilirea ofertelor neeligibile sau neconforme şi
a motivelor care stau la baza respingerii acestora;
d) verificarea ofertei în corelaţie cu cerinţele
caietului de sarcini;
e) întocmirea hotărârii de evaluare prin care se
stabileşte oferta câştigătoare;
f) în cazuri justificate, elaborarea unei propuneri
de anulare a licitaţiei.
(4) Comisia este legal
întrunită numai în prezenţa tuturor membrilor, iar deciziile se iau numai cu
votul majorităţii membrilor.
(5) Deciziile comisiei se validează de conducătorul
titularului dreptului de administrare sau de folosinţă gratuită.
Art. 15. - Dacă până la
expirarea termenului limită de depunere a ofertelor nu se depun cel puţin două
oferte, titularul dreptului de administrare sau folosinţă gratuită reia
procedura de atribuire a contractului de închiriere de la etapa publicării
anunţului de participare.
Art. 16. - In situaţia în care, după deschiderea
ofertelor, nu sunt cel puţin două oferte care îndeplinesc cerinţele din caietul
de sarcini, procedura de licitaţie se reia de la etapa publicării anunţului de
participare.
Art. 17. - In situaţia în care după repetarea
procedurii de licitaţie se prezintă o singură ofertă care îndeplineşte
cerinţele caietului de sarcini, contractul se atribuie titularului acestei
oferte.
Art. 18. - Rezultatul licitaţiei se comunică în termen
de 7 zile tuturor participanţilor la licitaţie.
Art. 19. - (1) Contestaţiile se formulează în termen de
3 zile lucrătoare, calculate de la data comunicării rezultatului licitaţiei, şi
se depun în acelaşi loc unde s-au depus ofertele.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se face în termen de
3 zile lucrătoare de la data înregistrării de către o comisie constituită în
acest scop, iar rezultatul se comunică celor în cauză.
(3) Din comisia de soluţionare a contestaţiilor nu
pot face parte persoanele care au analizat şi evaluat ofertele, In cazul în
care nu se poate constitui o nouă comisie în cadrul instituţiei organizatoare a
licitaţiei, contestaţia va fi înaintată Agenţiei Naţionale pentru Sport.
(4) In situaţia în care contestaţia este fondată,
comisia prevăzută la alin. (2) anulează hotărârea comisiei de evaluare.
SECŢIUNEA D
Atribuirea contractului de închiriere
Art. 20. - In termen de 15 zile de la împlinirea
termenului de contestare sau de la soluţionarea irevocabilă a contestaţiei,
dacă o asemenea cale de atac a fost formulată, titularul dreptului de
administrare sau de folosinţă gratuită are obligaţia de a încheia contractul de
închiriere, în formă scrisă, cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca
fiind câştigătoare.
Art. 21 - Refuzul ofertantului
declarat câştigător de a încheia contractul de închiriere în termen de 15 zile
atrage după sine reţinerea garanţiei de participare la licitaţie.
Art. 22. - In situaţia în care ofertantul declarat
câştigător refuză încheierea contractului de închiriere, titularul dreptului de
administrare sau de folosinţă gratuită poate încheia contractul de închiriere
cu ofertantul clasat pe locul următor.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 23. - (1) Contractul de închiriere şi actele
adiţionale la acesta se transmit, în termen de 15 zile de la data încheierii,
Direcţiei patrimoniu, investiţii şi achiziţii publice, administrativ din cadrul
Agenţiei Naţionale pentru Sport în vederea verificării respectării cerinţelor
din caietul de sarcini.
(2) Contractele de închiriere încheiate
cu nerespectarea prevederilor din caietul de sarcini, referitoare la preţ,
durată şi destinaţie, sunt lovite de nulitate.
Art. 24. - Titularul dreptului de administrare sau de
folosinţă gratuită are obligaţia de a asigura păstrarea documentelor care stau
la baza încheierii contractului de închiriere timp de 5 ani de la data
încetării contractului.
Art. 25. - Titularul dreptului de administrare sau de
folosinţă gratuită, în calitate de locator, are obligaţia înregistrării
contractului de închiriere încheiat pe o durată mai mare de 3 (trei) ani în
cartea funciară a imobilului.
ANEXA Nr. 2
CONTRACT DE INCHIRIERE-CADRU
CAPITOLUL I
Părţile contractante
.................................................................................., cu sediul în localitatea
..............................., judeţul/sectorul ..................., str............. nr.......,
(titularul dreptului de
administrare/folosinţă)
cont .............. nr............., deschis la
............., cod fiscal nr........., reprezentat/reprezentată prin ....................,
având funcţia de ................................................, în calitate
de locator,
şi
............................................, cu sediul
în localitatea ..............., judeţul/sectorul .............., str........ nr......, înregistrată la Oficiul
Naţional al Registrului Comerţului sub nr................ din
..................., cont nr............., deschis la ...................., cod fiscal ..................., reprezentată
prin .................., având funcţia de .............., în calitate de locatar,
au convenit încheierea prezentului contract de
închiriere, cu respectarea următoarelor clauze:
CAPITOLUL II
Obiectul contractului
Art. 1. - Locatorul se obligă să asigure locatarului
folosinţa bunului imobil ............, situat în
................., având datele de identificare
prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul contract de
închiriere-cadru.
Art. 2. - Locatorul predă locatarului bunul
imobil închiriat la data de ..................
Predarea-primirea bunului închiriat se va consemna în
procesul-verbal de predare-primire care va fi încheiat, datat, semnat şi
ştampilat de părţile contractante, menţionându-se totodată starea fizică a
imobilului, dotările şi utilităţile de care acesta beneficiază în momentul
predării-primirii.
CAPITOLUL III
Scopul contractului
Art. 3. - Bunul imobil închiriat este dat în folosinţa
locatarului pentru (destinaţia)
..........................................................
CAPITOLUL IV
Durata contractului
Art. 4. - Prezentul contract de închiriere-cadru se încheie pe o perioadă de .......... luni/ani, cu începere de la data de ........... şi până la data de .........
CAPITOLUL V
Preţul contractului şi modalităţile de plată
Art. 5. - Preţul închirierii - chiria - este de
.......... lei/m2/lună/fără
TVA.
Art. 6. - Plata chiriei se face lunar, în cel mult 15
zile de la recepţionarea facturii de către locatar.
CAPITOLUL VI
Obligaţiile părţilor
VI.1. Obligaţiile
locatorului
Art. 7. - Locatorul se obligă:
a) să predea bunul imobil închiriat, precum şi toate
accesoriile sale în starea corespunzătoare destinaţiei în vederea căreia a fost
închiriat;
b) să garanteze pentru liniştita şi utila folosinţă a
bunului imobil închiriat, fiind răspunzător faţă de locatar pentru evicţiune şi
pentru viciile ascunse ale lucrului.
Art. 8. - Locatorul poate să controleze
periodic, respectiv la data
de .......... a fiecărei luni, bunul imobil închiriat şi dacă acesta este folosit conform
scopului pentru care a fost încheiat contractul de închiriere. Acest control se exercită fără a stânjeni folosinţa bunului imobil de către
locatar.
VI. 2 Obligaţiile
locatarului
Art. 9. - Locatarul se obligă:
a) să întrebuinţeze, pe toată durata închirierii,
bunul imobil ca un bun proprietar, cu bună-credinţă şi potrivit destinaţiei
care rezultă din contract, purtând răspunderea pentru toate pagubele produse
din culpa sa;
b) să suporte, pe toată durata contractului,
cheltuielile referitoare la utilităţile consumate pentru folosinţa bunului
imobil închiriat, respectiv ..............;
c) să plătească impozitele şi taxele locale;
d) să execute la timp şi în bune condiţii lucrările
de întreţinere şi reparaţii normale ce-i incumbă, în vederea menţinerii bunului imobil închiriat în starea în care l-a primit în
momentul încheierii contractului;
e) să plătească chiria la termenul stipulat în
contract şi contravaloarea utilităţilor în termen de 15 zile de la data
recepţionării facturii de către locatar;
f) să nu tulbure desfăşurarea activităţilor sportive
în bunul imobil - baza sportivă;
g) să răspundă pentru distrugerea totală sau parţială
a bunului imobil închiriat, care s-ar datora culpei sale;
h) să permită locatorului să controleze modul în care
este utilizat bunul imobil închiriat şi starea acestuia, la termenul stabilit
în contract;
i) să nu aducă modificări bunului imobil închiriat
decât cu acordul prealabil, în scris, al locatorului şi cu respectarea
legislaţiei în vigoare, respectiv obţinerea autorizaţiei de construcţie;
j) să restituie bunul imobil la expirarea/încetarea
contractului în starea în care l-a primit, conform procesului-verbal de
predare-primire, luându-se în considerare gradul normal de uzură;
k) să răspundă integral pentru deteriorările aduse
spaţiului de către persoanele aduse de acesta în spaţiu, precum prepuşii,
vizitatorii etc;
l) să execute la timp şi în
condiţii optime reparaţiile locative, de întreţinere a imobilului închiriat,
inclusiv ale instalaţiilor accesorii acestuia care permit furnizarea
utilităţilor.
CAPITOLUL VII
Răspunderea contractuală, penalităţi şi
daune-interese
Art. 10. - Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea
necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract, părţile
răspund potrivit prevederilor legii.
Art. 11. - Neplata la termen a chiriei atrage o
penalizare de 0,3% asupra sumei datorate, pentru fiecare zi de întârziere, începând cu prima zi care urmează aceleia în care
suma a devenit exigibilă, fără ca majorarea să poată depăşi totalul chiriei restante.
Art. 12. - Partea în culpă se obligă să plătească
despăgubiri proporţionale cu paguba suferită de cealaltă parte pentru
nerespectarea parţială sau totală ori pentru îndeplinirea defectuoasă a
clauzelor contractuale.
CAPITOLUL VIII
Rezilierea contractului
Art. 13. - Neexecutarea/executarea necorespunzătoare a
obligaţiilor asumate de către una dintre părţi dă dreptul părţii lezate să
ceară rezilierea contractului şi să pretindă daune-interese.
Art. 14. - In cazul în care s-a depăşit termenul de
plată a chiriei şi a contravalorii utilităţilor cu 90 de zile de la data
scadenţei sau în cazul nerespectării unei clauze asumate de locatar, prezentul
contract se consideră desfiinţat de către locator, fără punere în întârziere,
fără alte formalităţi şi fără intervenţia vreunei instanţe de judecată, conform
prezentului pact comisoriu de gradul IV.
CAPITOLUL IX
Forţa majoră
Art. 15. - Forţa majoră, legal notificată, exonerează
de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.
CAPITOLUL X
Subînchirierea şi
cesiunea
Art. 16. - Subînchirierea în tot sau în parte a bunului
imobil închiriat sau cesiunea contractului de închiriere unui terţ este permisă
numai cu acordul părţilor.
CAPITOLUL XI
Incetarea contractului
Art. 17. - Locaţiunea încetează prin:
a) acordul de voinţă al părţilor;
b) expirarea termenului;
c) pieirea bunului;
d) rezilierea pentru neexecutarea obligaţiilor;
e) din orice alte cauze prevăzute de lege.
Art. 18. - La expirarea termenului pentru care a fost
încheiat, contractul încetează de drept, tacita
reconducţiune nu operează, putând fi prelungit numai prin acordul părţilor.
CAPITOLUL XII
Litigii
Art. 19. - Orice litigiu izvorât din încheierea, executarea,
modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului contract se va
soluţiona pe cale amiabilă, iar dacă acest lucru nu este posibil, va fi supus
spre soluţionare instanţelor române de drept comun.
CAPITOLUL XIII
Dispoziţii finale
Art. 20. - Legea aplicabilă prezentului contract este
legea română.
Art. 21. - Orice modificare a
prezentului contract se poate face numai prin act adiţional semnat şi ştampilat
de ambele părţi.
Art. 22. - Orice comunicare între părţi trebuie
expediată la adresele menţionate în cap. I, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin curier
sau prin fax, cu confirmarea expedierii acestuia. In situaţia în care
comunicarea se face prin poştă, aceasta va fi considerată primită la data
menţionată pe confirmarea de primire, iar în cazul în care comunicarea se face
prin fax, aceasta va fi considerată recepţionată în a doua zi lucrătoare de la
data expedierii acestuia.
Art. 23. - Anexele fac parte integrantă din contract şi
se încheie în acelaşi număr de exemplare ca şi contractul.
Art. 24. - Prezentul contract s-a încheiat astăzi ........., la ........., în 3 (trei) exemplare, dintre care unul
pentru fiecare parte şi un exemplar pentru Agenţia
Naţională pentru Sport.
Locator,
...........................
Locatar,
...........................