ORDIN Nr. 4230
din 17 iunie 2010
pentru aprobarea Procedurii
de închiriere a bunurilor imobile din domeniul public al statului, aflate în
administrarea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului,
prin Autoritatea Nationala pentru Sport si Tineret, si pentru aprobarea
Contractului-cadru de închiriere
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 417 din 22 iunie 2010
Având în vedere:
- Hotărârea Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
- Hotărârea Guvernului nr. 141/2010 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Sport şi
Tineret,
în temeiul prevederilor art. 1410-1453 din Codul civil,
în conformitate cu dispoziţiile art. 80 alin. (3) şi
(4) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi
completările ulterioare,
văzând prevederile Legii nr. 213/1998 privind
proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 166 din Legea învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Procedura de închiriere a bunurilor
imobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, prin Autoritatea Naţională
pentru Sport şi Tineret, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Contractul-cadru de închiriere a
bunurilor imobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, prin Autoritatea
Naţională pentru Sport şi Tineret, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului tineretului şi sportului nr. 1.732/2009
pentru aprobarea Procedurii de închiriere a bunurilor imobile din domeniul
public al statului, aflate în administrarea Ministerului Tineretului şi
Sportului, şi pentru aprobarea Contractului-cadru de închiriere a bunurilor
imobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului
Tineretului şi Sportului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 757 din 5 noiembrie 2009, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetarii, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
de închiriere a bunurilor imobile din domeniul
public al statului, aflate în administrarea Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului si Sportului, prin Autoritatea Naţională pentru Sport si Tineret
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1. - Prezenta procedură reglementează modul de
închiriere a bunurilor imobile din domeniul public al statului, aflate în
administrarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,
prin Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret.
Art. 2. - Contractul de închiriere se poate încheia,
după caz, cu orice persoană fizică sau juridică, română ori străină, în
condiţiile legii.
Art. 3. - Persoanele juridice sau persoanele fizice pot
realiza, în interes privat, unele construcţii provizorii, strict necesare pentru
desfăşurarea activităţii, pe terenurile şi/sau în clădirile şi/sau
construcţiile aparţinând domeniului public al statului, aflate în administrarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, prin Autoritatea
Naţională pentru Sport şi Tineret, numai cu respectarea prevederilor legale
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi a reglementărilor
privind documentaţiile urbanistice aprobate, cu acordul prealabil scris al
Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret.
Art. 4. - Bunurile imobile din domeniul public al
statului, aflate în administrarea Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului, prin Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret,
pot fi închiriate cu prioritate pentru realizarea de activităţi sportive,
culturale, de învăţământ şi activităţi complementare acestora.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 5. -In sensul prezentei proceduri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) contract de închiriere - contractul prin care
o persoană, numită locator, se obligă să asigure unei alte persoane,
numită locatar, folosinţa temporară, totală sau parţială a unui bun
imobil, în schimbul unei sume de bani, numită chirie;
b) bunuri imobile - terenuri şi/sau clădiri
şi/sau construcţii sau orice alte bunuri imobile din domeniul public al
statului, care fac parte din baza materială sportivă, aflate în administrarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, prin Autoritatea
Naţională pentru Sport şi Tineret;
c) activităţi complementare - orice activităţi
de producţie, comercializare, depozitare şi servicii, cu excepţia celor ce
implică producţia, comercializarea, depozitarea şi servirea produselor pe bază
de alcool şi tutun;
d) titularul dreptului de administrare -
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, prin Autoritatea
Naţională pentru Sport şi Tineret;
e) iniţierea procedurii de închiriere - prima
etapă în cadrul procedurii de închiriere, în care direcţiile judeţene,
cluburile sportive şi complexurile sportive naţionale din subordinea
Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, care desfăşoară activitate în
domeniul sportului, elaborează şi transmit Autorităţii Naţionale pentru Sport
şi Tineret referatul de oportunitate şi caietul de sarcini;
f) avizarea documentaţiei de închiriere - etapa
din cadrul procedurii de închiriere în care se avizează, respectiv se aprobă de
către Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret referatul de oportunitate
şi caietul de sarcini;
g) licitaţia publică - etapa din cadrul
procedurii de închiriere în care instituţiile din domeniul sportului analizează
şi evaluează ofertele depuse şi stabilesc oferta câştigătoare;
h) atribuirea contractului de închiriere - etapa
din cadrul procedurii de închiriere în care se încheie contractul de închiriere
cu ofertantul câştigător.
CAPITOLUL III
Etapele procedurii
SECŢIUNEA A
Iniţierea procedurii de închiriere
Art. 6. - Instituţiile din subordinea Autorităţii
Naţionale pentru Sport şi Tineret, din domeniul sportului, iniţiază procedura
de închiriere prin întocmirea referatului de oportunitate şi a caietului de
sarcini, denumite împreună documentaţia de închiriere.
Art. 7. - (1) Referatul de oportunitate cuprinde în mod
obligatoriu următoarele date:
a) descrierea bunului imobil care urmează a fi
închiriat, inclusiv situaţia juridică a acestuia (sarcini, privilegii etc);
b) motivele de ordin economic şi social, după caz,
care justifică încheierea contractului de închiriere;
c) precizarea expresă a activităţii pentru care se solicită
încheierea contractului de închiriere;
d) durata închirierii, care este de maximum 10 ani,
putându-se prelungi pe o perioadă de maximum 5 ani, prin act adiţional;
e) nivelul minim al chiriei propuse, precum şi faptul
că aceasta va fi revizuită anual;
f) alte consideraţii ce fundamentează oportunitatea
încheierii contractului de închiriere.
(2) Stabilirea cuantumului chiriei minime de la care va
fi pornită licitaţia se realizează pe baza expertizei gradului de folosinţă a
bunului imobil.
Art. 8. - Caietul de sarcini conţine în mod obligatoriu
următoarele:
a) datele de identificare ale instituţiei care iniţiază
licitaţia;
b) descrierea bunului imobil care face obiectul
închirierii;
c) condiţiile de închiriere şi regimul de exploatare a
bunului;
d) obiectivele de ordin economic şi social, după caz,
urmărite de titularul dreptului de administrare;
e) criteriul de selecţie utilizat, respectiv preţul;
f) cerinţele privind calificarea ofertanţilor,
respectiv:
- informaţii generale despre ofertant;
- dovada înregistrării la oficiul registrului
comerţului (copie);
- certificat fiscal (original);
- statut şi act constitutiv (copie);
- certificat constatator emis de oficiul registrului
comerţului (original sau copie legalizată);
- ofertantul trebuie să aibă cuprinse în obiectul de
activitate şi să desfăşoare efectiv activităţi hoteliere, de turism,
restaurante;
- declaraţie pe propria răspundere că nu se află în
litigiu cu titularul dreptului de administrare;
- cifra de afaceri minimă pe care ofertantul trebuie să
o înregistreze în anul anterior celui în care se iniţiază procedura;
- cazierul fiscal;
g) destinaţia bunurilor imobile care fac obiectul
închirierii;
h) interdicţia subînchirierii sau cesionării bunului
imobil şi/sau a contractului de închiriere;
i) durata închirierii, stabilită conform celor
prevăzute în referatul de oportunitate;
j) posibilitatea prelungirii duratei contractului de
închiriere pe bază de act adiţional;
k) chiria minimă, stabilită conform celor prevăzute în
referatul de oportunitate;
l) clauze referitoare la încetarea contractului de
închiriere;
m) cuantumul garanţiei de participare la licitaţie,
respectiv minimum 3 chirii minime lunare, şi condiţiile pentru restituirea sau
executarea acesteia;
n) facilităţi suplimentare;
o) perioada de valabilitate a ofertei;
p) obligativitatea revizuirii anuale a clauzelor
contractuale, fără ca o astfel de revizuire să conducă la stabilirea unor
clauze dezavantajoase pentru locator;
q) garanţia de bună execuţie a contractului.
Art. 9. - Referatul de oportunitate şi caietul de
sarcini întocmite de instituţiile din subordinea Autorităţii Naţionale pentru
Sport şi Tineret, din domeniul sportului, în două exemplare, se înaintează şi
se înregistrează la Direcţia juridică, control şi resurse umane din cadrul
Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, în vederea avizării acestora de
către o comisie constituită în acest scop.
SECŢIUNEA B
Avizarea documentaţiei de închiriere
Art. 10. - Referatul de oportunitate şi caietul de
sarcini se verifică şi se analizează de către comisia constituită în acest scop
prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret.
Propunerile comisiei se înaintează secretarului general al Autorităţii
Naţionale pentru Sport şi Tineret, în calitate de preşedinte al comisiei de
avizare, în vederea avizării documentaţiei de închiriere şi transmiterii
acesteia spre aprobare preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Sport şi
Tineret.
Art. 11. - (1) Termenul de analizare şi avizare a
documentaţiei de închiriere este de 25 de zile de la data înregistrării
acesteia la Direcţia juridică, control şi resurse umane.
(2) In situaţia în care comisia de analiză şi avizare a
documentaţiei de închiriere consideră că este necesară completarea
documentaţiei de către instituţiile din subordinea Autorităţii Naţionale pentru
Sport şi Tineret, din domeniul sportului, se va acorda un termen de maximum 10
zile în vederea completării cu datele/actele solicitate.
Art. 12. - Termenul pentru transmiterea avizului
privind documentaţia de închiriere către instituţiile din subordinea
Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, din domeniul sportului, este de
5 zile de la data emiterii acestuia.
SECŢIUNEA C
Licitaţia publică
Art. 13. - (1) Autoritatea Naţională pentru Sport şi
Tineret şi instituţiile din domeniul sportului au obligaţia de a publica în cel
puţin un ziar de circulaţie naţională şi locală, inclusiv pe website-ul
propriu, cu cel puţin 14 zile înainte de data fixată pentru organizarea
licitaţiei, un anunţ de participare, care cuprinde următoarele date:
a) denumirea instituţiei care organizează licitaţia;
b) condiţiile de participare;
c) cuantumul şi forma garanţiei de participare;
d) descrierea succintă a bunului imobil care urmează a
fi închiriat;
e) data, adresa şi ora-limită a depunerii ofertelor,
data şi locul deschiderii acestora;
f) modul de obţinere a documentelor licitaţiei, preţul
şi modalităţile de plată a acestora.
(2) Ofertele se depun cu cel puţin 24 de ore înainte de
data organizării licitaţiei. Ofertele se depun în plic sigilat la sediul
instituţiei subordonate Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, din
domeniul sportului, care derulează procedura licitaţiei, indicat în anunţul de
participare, până la data-limită de depunere menţionată în anunţ.
(3) Plicul exterior trebuie să fie marcat cu denumirea
şi adresa titularului dreptului de administrare şi cu inscripţia „A nu se
deschide înainte de data de .............., ora .....
locul....................." şi va indica bunul imobil pentru care este
depusă oferta; un plic interior sigilat trebuie să cuprindă înscrisuri
reprezentând documentaţia de calificare, fiind marcat în mod vizibil în acest
sens, iar alt plic interior sigilat, aflat în interiorul plicului exterior, pe
care se va inscripţiona numele ofertantului, va include oferta financiară.
(4) Toate documentele care alcătuiesc oferta trebuie să
fie semnate cu numele în clar de reprezentantul legal sau de împuternicitul
special autorizat să angajeze ofertantul în contractul de închiriere şi să aibă
trecută data la care s-a redactat respectivul document. Orice ştersătură,
adăugare, interliniere sau scris peste cel dinainte sunt valide numai dacă sunt
vizate de către persoana autorizată să semneze oferta. Nu sunt admise completări
ulterioare ale documentaţiei de calificare.
Art. 14. - (1) Ofertele depuse se analizează şi se
evaluează de către o comisie numită în acest scop prin decizie a preşedintelui
Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, denumită în continuare comisia
de evaluare.
(2) Comisia de evaluare este alcătuită dintr-un număr
impar de membri şi are un preşedinte, care stabileşte modalitatea de lucru a
comisiei. Pentru fiecare membru al comisiei de evaluare se va desemna cel puţin
un membru supleant, care va înlocui membrul comisiei de evaluare care nu poate
fi prezent din motive obiective.
(3) Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) deschiderea ofertelor;
b) verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare
de către ofertanţi, inclusiv a termenului în care ofertele au fost depuse;
c) verificarea ofertei în corelaţie cu cerinţele
caietului de sarcini;
d) stabilirea ofertelor neeligibile sau neconforme şi
a motivelor care stau la baza respingerii acestora;
e) întocmirea hotărârii de evaluare prin care se stabileşte
oferta câştigătoare;
f) în cazuri justificate, elaborarea unei propuneri de
anulare a licitaţiei.
(4) Comisia de evaluare este legal întrunită numai în
prezenţa tuturor membrilor, iar deciziile se iau cu votul majorităţii
membrilor.
(5) Membrii comisiei de evaluare care nu sunt de acord
cu decizia adoptată au dreptul de a-şi prezenta punctul de vedere separat,
printr-o notă scrisă, ataşată hotărârii de evaluare.
(6) Deciziile comisiei de evaluare se validează/aprobă
de conducătorii instituţiilor din subordinea Autorităţii Naţionale pentru Sport
şi Tineret, din domeniul sportului.
(7) Calificarea/Descalificarea ofertanţilor se
comunică în şedinţă şi se încheie proces-verbal. Oferta financiară a
ofertantului descalificat nu se mai deschide, plicul rămânând sigilat. Lipsa
oricărui document de calificare sau depunerea unui document care în ziua
deschiderii nu era în interiorul perioadei de valabilitate atrage
descalificarea ofertantului aflat într-o astfel de situaţie.
(8) Pentru ofertanţii calificaţi se citeşte oferta
financiară, după care se întocmeşte un proces-verbal.
(9) In cel mult 10 zile lucrătoare comisia de evaluare
va desemna oferta câştigătoare.
Art. 15. - Dacă până la expirarea termenului-limită de
depunere a ofertelor nu se depun cel puţin două oferte, titularul dreptului de
administrare reia procedura de atribuire a contractului de închiriere de la
etapa publicării anunţului de participare.
Art. 16. -In situaţia în care, după deschiderea
ofertelor, nu sunt cel puţin două oferte care îndeplinesc cerinţele din caietul
de sarcini, procedura de licitaţie se reia de la etapa publicării anunţului de
participare.
Art. 17. -In situaţia în care, după repetarea
procedurii de licitaţie, se prezintă o singură ofertă care îndeplineşte
cerinţele caietului de sarcini, contractul se atribuie titularului acestei
oferte.
Art. 18. - Rezultatul licitaţiei se comunică tuturor
participanţilor, în termen de 7 zile de la data desemnării ofertei
câştigătoare.
Art. 19. - (1) Contestaţiile se formulează în termen de
3 zile lucrătoare, calculate de la data comunicării rezultatului licitaţiei, şi
se depun în acelaşi loc unde s-au depus ofertele.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se face în termen de 7
zile lucrătoare de la data înregistrării, de către o comisie constituită în
acest scop, iar rezultatul se comunică celor în cauză în cel mult două zile.
Comisia analizează contestaţia formulată şi decide admiterea sau respingerea
acesteia, întocmind în acest scop un proces-verbal. In situaţia în care
contestaţia este fondată, comisia anulează sau modifică hotărârea adoptată
iniţial. Rezultatul soluţionării contestaţiei va fi comunicat contestatarului
în termen de două zile lucrătoare de la soluţionare.
(3) Din comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot
face parte persoanele care au analizat şi au evaluat ofertele.
SECŢIUNEA D
Atribuirea contractului de închiriere
Art. 20. -In termen de 15 zile de la împlinirea
termenului de contestare sau de la soluţionarea contestaţiei, dacă o asemenea
cale de atac a fost formulată, instituţiile din subordinea Autorităţii
Naţionale pentru Sport şi Tineret, din domeniul sportului, au obligaţia de a
încheia contractul de închiriere, în formă scrisă, cu ofertantul a cărui ofertă
a fost stabilită ca fiind câştigătoare.
Art. 21. - Refuzul ofertantului declarat câştigător de
a încheia contractul de închiriere în termen de 15 zile atrage reţinerea
garanţiei de participare la licitaţie.
Art. 22. - In situaţia în care ofertantul declarat
câştigător refuză încheierea contractului de închiriere, instituţiile din
subordinea Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, din domeniul
sportului, pot încheia contractul de închiriere cu ofertantul clasat pe locul
următor.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 23. - (1) Contractul de închiriere şi actele
adiţionale la acesta se transmit, în termen de 15 zile de la data încheierii,
Direcţiei juridice, control şi resurse umane din cadrul Autorităţii Naţionale
pentru Sport şi Tineret, în vederea verificării respectării cerinţelor din
caietul de sarcini şi a clauzelor din contractul-cadru.
(2) Contractul de închiriere va cuprinde în mod
obligatoriu prevederile din contractul-cadru, clauzele din caietul de sarcini
şi alte clauze convenite de părţi în funcţie de specificul bunului închiriat,
fără ca acesta să contravină obiectivelor închirierii.
(3) Contractele de închiriere şi actele adiţionale
ulterioare încheiate cu nerespectarea prevederilor din caietul de sarcini
referitoare la preţ, durată şi destinaţie sunt lovite de nulitate şi nu produc
efecte.
Art. 24. - Instituţiile din subordinea Autorităţii
Naţionale pentru Sport şi Tineret, din domeniul sportului, au obligaţia de a
asigura păstrarea documentelor care stau la baza încheierii contractului de
închiriere pe toată durata contractului şi cel puţin 3 ani de la data încetării
acestuia şi, conform legii, au obligaţia de a înregistra în cartea funciară a
imobilului orice contract de închiriere cu o durată mai mare de 3 ani
(costurile înregistrării pot fi stabilite în sarcina locatarului).
ANEXA Nr. 2
CONTRACT-CADRU DE ÎNCHIRIERE
a bunurilor imobile din domeniul public al statului,
aflate în administrarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului, prin Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret
CAPITOLUL I
Părţile contractante
(instituţia din subordinea Autorităţii Naţionale pentru
Sport şi Tineret, din domeniul
sportului)........................................................................................
cu sediul în localitatea......................
judeţul/sectorul.....................,
str..................................nr......., cont......................
nr............., deschis la....................., cod fiscal
nr............................., reprezentat/reprezentată prin.......................................,
având funcţia de..................., în calitate de locator,
şi
......................................................................,
cu sediul în localitatea...................................
judeţul/sectorul.....................,
str................................................nr......., înregistrată la
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sub
nr............din................., cont nr........................., deschis
la....................................., cod fiscal ..................,
reprezentată prin............................, având funcţia
de......................................, în calitate de locatar,
au convenit încheierea prezentului contract de
închiriere, cu respectarea următoarelor clauze:
CAPITOLUL II
Obiectul contractului
Art. 1. - Locatorul se obligă să asigure locatarului
folosinţa bunului imobil..............................., situat
în............................., având datele de identificare prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul contract.
Art. 2. - Locatorul predă locatarului bunul imobil
închiriat la data de...............................Predarea-primirea bunului
imobil închiriat se va consemna în procesul-verbal de predare/primire care va
fi încheiat, datat, semnat şi ştampilat de părţile contractante, menţionându-se
totodată starea fizică a imobilului, dotările şi utilităţile de care acesta
beneficiază în momentul predării-primirii; după primirea în folosinţă a bunului
imobil, locatarul nu poate formula obiecţii cu privire la starea bunului imobil
închiriat. Predarea-primirea bunului se va efectua după constituirea garanţiei
de buna execuţie de către locatar, conform art. 13.
CAPITOLUL III
Scopul contractului
Art. 3. - (1) Bunul imobil închiriat este dat în
folosinţa locatarului pentru................................ (destinaţia)
(2) Destinaţia bunului imobil închiriat nu poate fi
schimbată.
CAPITOLUL IV
Durata contractului
Art. 4. - (1) Prezentul contract se încheie pe o
perioadă de ..........luni/ani, cu începere de la data de.................şi
până la data de .............., cu revizuire anuală, în conformitate cu
prevederile art. 80 alin. (3) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr.
69/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prezentul contract se poate prelungi cu acordul
părţilor cu o perioadă de maximum 5 ani faţă de durata iniţială, fără a se
depăşi durata maximă a închirierii prevăzută în caietul de sarcini, prin act
adiţional.
(3) Actul adiţional având ca obiect prelungirea duratei
contractului va fi înaintat spre aprobare Autorităţii Naţionale pentru Sport şi
Tineret anterior semnării.
(4) Intenţia de prelungire a contractului se notifică
de către locatar cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea duratei
contractului.
CAPITOLUL V
Preţul contractului şi modalităţile de plată
Art. 5. - Preţul închirierii - chiria - este de
............... euro/m2/lună/fără TVA, plătibili în lei la cursul
Băncii Naţionale a României din ziua în care se face plata.
Art. 6. - (1) Plata chiriei se face lunar, în avans, la
fiecare 30 a lunii în curs pentru luna ce va urma.
(2) Neplata chiriei la data stabilită constituie o
încălcare a prezentului contract, iar chiriaşul datorează penalităţi de
întârziere în cuantum de 0,5% din suma datorată pe fiecare zi de întârziere,
calculate începând cu prima zi care urmează aceleia în care suma a devenit
exigibilă, până la data plăţii efective. Cuantumul penalităţilor poate depăşi
valoarea sumei asupra căreia sunt calculate.
(3) Neplata chiriei pentru o perioadă de 3 luni
consecutive atrage desfiinţarea de plin drept a contractului, fără punere în
întârziere, fără alte formalităţi prealabile şi fără intervenţia instanţei
judecătoreşti, precum şi obligarea chiriaşului la plata de daune-interese.
Locatorul poate renunţa la efectele pactului comisoriu mai sus menţionat,
informându-l în acest sens pe locatar, care rămâne obligat în continuare la
achitarea chiriei restante.
CAPITOLUL VI
Drepturile şi obligaţiile părţilor
VI.1. Drepturile locatorului
Art. 7. - Locatorul are dreptul:
a) să primească chiria în condiţiile şi la termenele
stipulate în prezentul contract;
b) să controleze executarea obligaţiilor locatarului
şi respectarea condiţiilor închirierii, având dreptul să constate, lunar sau
ori de câte ori este nevoie şi fără a stânjeni folosinţa bunului de către
locatar, starea integrităţii bunului care face obiectul contractului şi dacă
acesta este folosit potrivit destinaţiei stabilite;
c) să denunţe unilateral contractul, cu condiţia
notificării locatarului, cu cel puţin 60 de zile înainte de data la care
denunţarea urmează să producă efecte juridice.
VI.2. Obligaţiile locatorului
Art. 8. - Locatorul se obligă:
a) să predea bunul imobil închiriat, precum şi toate
accesoriile sale în starea corespunzătoare destinaţiei în vederea căreia a fost
închiriat; procesul-verbal de predare-primire face parte integrantă din
contract;
b) să garanteze pentru liniştita şi utila folosinţă a
bunului imobil închiriat, fiind răspunzător faţă de locatar pentru evicţiune şi
pentru viciile ascunse ale lucrului;
c) să verifice periodic modalitatea de respectare a
obligaţiilor chiriaşului şi dacă bunul imobil închiriat este folosit conform
destinaţiei pentru care a fost încheiat contractul de închiriere;
d) să depună toate diligentele pentru rezolvarea
oricăror probleme apărute în derularea prezentului contract.
VI.3. Obligaţiile locatarului
Art. 9. - Locatarul se obligă:
a) să întrebuinţeze pe toată durata închirierii bunul
imobil închiriat ca un bun proprietar, cu bună-credinţă şi potrivit destinaţiei
care rezultă din contract, purtând răspunderea pentru toate pagubele produse
din culpa sa;
b) să suporte pe toată durata contractului
cheltuielile referitoare la utilităţile consumate pentru folosinţa bunului imobil
închiriat, respectiv..................;
c) să plătească impozitele şi taxele locale;
d) să execute la timp şi în bune condiţii lucrările de
întreţinere şi reparaţii normale ce îi incumbă, în vederea menţinerii bunului
imobil închiriat în starea în care l-a primit în momentul încheierii
contractului;
e) să plătească chiria la termenul stipulat în
contract şi contravaloarea utilităţilor în termen de 15 zile de la data
recepţionării facturii;
f) să nu tulbure desfăşurarea activităţilor sportive în
bunul imobil - baza sportivă;
g) să răspundă pentru distrugerea totală sau parţială
a bunului imobil închiriat, care s-ar datora culpei sale;
h) să permită locatorului să controleze modul în care
este utilizat bunul imobil închiriat şi starea acestuia, la termenul stabilit
în contract;
i) să nu aducă modificări bunului imobil închiriat
decât cu acordul prealabil, în scris, al Autorităţii Naţionale a Sportului şi
Tineretului, care se solicită de către locator, la cererea locatarului, şi cu
respectarea legislaţiei în vigoare privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii şi a reglementărilor privind documentaţiile urbanistice aprobate;
j) să restituie bunul imobil închiriat la
expirarea/încetarea din orice cauză a contractului în starea în care l-a
primit, conform procesului-verbal de predare-primire, luându-se în considerare
gradul normal de uzură;
k) să răspundă integral pentru deteriorările aduse
bunului imobil închiriat de către persoanele aduse de acesta în spaţiu, precum
prepuşii, vizitatorii etc;
l) să execute la timp şi în condiţii optime reparaţiile
locative, de întreţinere a bunului imobil închiriat, inclusiv ale instalaţiilor
accesorii acestuia, care permit furnizarea utilităţilor;
m) să nu cedeze contractul şi să nu subînchirieze bunul
imobil ce constituie obiectul prezentului contract;
n) să nu angajeze şi/sau să permită desfăşurarea unor
activităţi ilegale în bunul imobil (spaţiul) închiriat;
o) să nu schimbe destinaţia sau specificul bunului
imobil închiriat şi/sau a/al bazei materiale ce face obiectul prezentului
contract;
p) să obţină avizele şi autorizaţiile necesare
desfăşurării activităţilor în cadrul bunului imobil închiriat, cu respectarea
legislaţiei în vigoare.
VI.4. Drepturile locatarului
Art. 10. - Locatarul are dreptul să primească bunul
imobil închiriat şi accesoriile acestuia în stare corespunzătoare spre a fi
utilizat conform destinaţiei stabilite potrivit prezentului contract.
CAPITOLUL VII
Răspunderea contractuală, penalităţi şi
daune-interese
Art. 11. - Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea
necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract, părţile
răspund potrivit prevederilor legii.
Art. 12. - Partea în culpă se obligă să plătească
despăgubiri care să acopere integral paguba suferită de cealaltă parte pentru nerespectarea
parţială sau totală ori pentru îndeplinirea defectuoasă a clauzelor
contractuale.
CAPITOLUL VIII
Garanţia de bună execuţie a contractului
Art. 13. -In scopul garantării îndeplinirii întocmai a
obligaţiei de plată a chiriei, precum şi a obligaţiei de reparare a oricărui
prejudiciu suferit de locator prin neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă
de către locatar a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract, locatarul se
obligă să constituie, prin scrisoare de garanţie bancară, în termen de 10 zile
de la încheierea prezentului contract, o garanţie de bună execuţie. Contractul
intră în vigoare la data constituirii garanţiei de bună execuţie.
Locatorul poate executa garanţia de bună execuţie, fără
nicio formalitate prealabilă, în cazul în care locatarul nu îşi îndeplineşte
obligaţiile contractuale.
In cazul executării garanţiei de bună execuţie,
locatarul are obligaţia reconstituirii acesteia la valoarea iniţială, în termen
de 15 zile de la data executării, sub sancţiunea desfiinţării de plin drept a
contractului, fără punere în întârziere, fără alte formalităţi prealabile şi
fără intervenţia instanţei judecătoreşti.
Toate comisioanele şi spezele bancare, precum şi alte
cheltuieli necesare executării garanţiei de bună execuţie se suportă de către
locatar.
Pentru anul calendaristic în curs garanţia de bună
execuţie este de ...... lei, reprezentând 30% din valoarea în curs a
contractului, şi se pune la dispoziţia locatorului în termen de 10 zile de la
data încheierii contractului de închiriere, sub sancţiunea desfiinţării de plin
drept a contractului, fără punere în întârziere, fără alte formalităţi
prealabile şi fără intervenţia instanţei judecătoreşti.
Pentru fiecare dintre anii următori, garanţia este de
30% din chiria aferentă anului precedent şi se pune la dispoziţia locatorului
până la data de 31 ianuarie a anului pentru care se constituie garanţia, sub
sancţiunea desfiinţării de plin drept a contractului, fără punere în
întârziere, fără alte formalităţi prealabile şi fără intervenţia instanţei
judecătoreşti.
CAPITOLUL IX
Rezilierea contractului
Art. 14. - Neexecutarea/Executarea necorespunzătoare a
obligaţiilor asumate de către una dintre părţi dă dreptul părţii lezate să
ceară rezilierea contractului şi să pretindă daune-interese. Rezilierea nu va
avea efect asupra obligaţiilor deja scadente între părţi.
Art. 15. - In cazul în care s-a depăşit termenul de
plată a contravalorii utilităţilor cu 60 de zile de la data scadenţei sau în
cazul nerespectării unei alte obligaţii asumate de locatar, prezentul contract
se desfiinţează de drept, fără punere în întârziere, fără alte formalităţi şi
fără intervenţia vreunei instanţe de judecată, conform prezentului pact
comisoriu de gradul IV.
CAPITOLUL X
Forţa majoră
Art. 16. - Prin forţă majoră, în sensul
prezentului contract, se înţelege o împrejurare externă cu caracter
excepţional, absolut invincibilă şi absolut imprevizibilă.
Părţile vor fi exonerate de răspundere pentru
neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a prevederilor prezentului
contract ca urmare a unor condiţii de forţă majoră.
Partea afectată de un caz de forţă majoră are obligaţia
de a anunţa respectivul caz în scris celeilalte părţi imediat ce a luat
cunoştinţă de producerea acestuia.
Forţa majoră se va proba prin documente eliberate de
autorităţile şi instituţiile abilitate în acest sens, în cel mult 15 zile de la
data producerii cazului de forţă majoră.
Forţa majoră suspendă executarea prezentului
contract-cadru de închiriere.
Partea afectată de un caz de forţă majoră are obligaţia
de a anunţa în scris celeilalte părţi imediat ce a luat cunoştinţă despre
încetarea respectivului caz şi de a relua imediat executarea prezentului
contract.
Părţile vor depune toate diligentele pentru prevenirea
şi/sau limitarea efectelor cazurilor de forţă majoră.
CAPITOLUL XI
Subînchirierea şi cesiunea
Art. 17. - Subînchirierea în tot sau în parte a bunului
imobil închiriat sau cesiunea contractului de închiriere unui terţ este
interzisă.
CAPITOLUL XII
Incetarea contractului
Art. 18. - Locaţiunea încetează prin:
a) acordul de voinţă al părţilor;
b) expirarea termenului;
c) pieirea bunului;
d) rezilierea pentru neexecutarea obligaţiilor;
e) din orice alte cauze prevăzute de lege sau de
prezentul contract.
Art. 19. - La expirarea termenului pentru care a fost
încheiat, contractul încetează de drept, tacita reconducţiune nu operează,
putând fi prelungit numai prin acordul părţilor exprimat în scris, potrivit
art. 4.
CAPITOLUL XIII
Litigii
Art. 20. - Orice litigiu izvorât din încheierea,
executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului
contract se va soluţiona pe cale amiabilă, iar dacă acest lucru nu este
posibil, va fi supus spre soluţionare instanţelor române competente.
CAPITOLUL XIV
Dispoziţii finale
Art. 21. - Legea aplicabilă prezentului contract este
legea română.
Art. 22. - Orice modificare a prezentului contract se
poate face numai prin act adiţional semnat şi ştampilat de ambele părţi, avizat
sau, după caz, aprobat de către conducerea Autorităţii Naţionale pentru Sport
şi Tineret.
Art. 23. - Orice comunicare între părţi trebuie
expediată la adresele menţionate la cap. I, prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire, prin curier sau prin fax, cu confirmarea expedierii
acestuia. In situaţia în care comunicarea se face prin poştă, aceasta va fi
considerată primită la data menţionată pe confirmarea de primire, iar în cazul
în care comunicarea se face prin fax, aceasta va fi considerată recepţionată în
a doua zi lucrătoare de la data expedierii acestuia.
Art. 24. - După încetarea perioadei de închiriere,
orice investiţie sau modernizare adusă bunului imobil închiriat poate trece, în
condiţiile legii, cu acceptul locatorului şi fără vreo pretenţie pecuniară din
partea locatarului, în proprietatea publică/privată a statului român, respectiv
în administrarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,
prin Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret.
Art. 25. -Anexa face parte integrantă din prezentul
contract şi se încheie în acelaşi număr de exemplare ca şi contractul.
Art. 26. - Prezentul contract s-a încheiat
astăzi.................., la......................................, în 3 (trei)
exemplare, dintre care unul pentru fiecare parte şi un exemplar pentru
Autoritatea Naţională pentru Sport si Tineret.
Locator,
......................................................................
Locatar,
......................................................................