ORDIN Nr. 1678
din 24 iunie 2010
pentru aprobarea Procedurii
privind organizarea si desfasurarea examenului prevazut la art. 100 alin. (3)
din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 452 din 2 iulie 2010
In conformitate cu dispoziţiile art. 100 alin. (3) din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 13 din Hotărârea
Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri
de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura privind organizarea şi
desfăşurarea examenului prevăzut la art. 100 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia resurse umane şi Direcţia generală
sprijin logistic vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
ANEXĂ
PROCEDURA
privind organizarea şi desfăşurarea examenului
prevăzut la art. 100 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici
Art. 1. - Prezenta procedură reglementează modul de
organizare şi desfăşurare a examenului prevăzut la art. 100 alin. (3) din Legea
nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - (1) Examenul prevăzut la art. 1 constă în
două etape succesive, după cum urmează:
a) proba scrisă;
b) interviul.
(2) Condiţiile de participare la examen şi de desfăşurare
a examenului, bibliografia, tematica şi alte date necesare desfăşurării
examenului se afişează la sediul Ministerului Justiţiei, cu cel puţin 20 de
zile înainte de data stabilită pentru proba scrisă.
Art. 3. - In vederea participării la examen, în termen
de 10 zile de la data afişării anunţului de examen, candidaţii depun o cerere
de înscriere la examen la secretariatul compartimentului de resurse umane din
Ministerul Justiţiei.
Art. 4. - (1) In vederea organizării şi desfăşurării
examenului prevăzut la art. 1 se constituie comisii de examen, respectiv
comisii de soluţionare a contestaţiilor, prin ordin al ministrului justiţiei,
alcătuite din 3 membri, din care cel puţin unul trebuie să aibă calitatea de
funcţionar public definitiv.
(2) Preşedintele comisiei de examen, respectiv al
comisiei de soluţionare a contestaţiilor se desemnează din rândul membrilor
acestora, prin actul de constituire a comisiilor.
(3) Fiecare comisie de examen, respectiv comisie de
soluţionare a contestaţiilor are un secretar, numit prin actul prevăzut la
alin. (1) dintre funcţionarii publici din cadrul compartimentului resurse
umane.
Art. 5. - Nu poate fi desemnată membru în comisia de
examen sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoana care se află în
următoarele cazuri de conflict de interese:
a) are relaţii cu caracter patrimonial cu oricare
dintre candidaţi sau interesele patrimoniale ale sale ori ale soţului sau
soţiei pot afecta imparţialitatea şi obiectivitatea evaluării;
b) este soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al
IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţi ori cu un alt membru al comisiei de
examen sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
c) este sau urmează a fi, în situaţia ocupării unei
funcţii publice de conducere pentru care se organizează examenul, direct
subordonat ierarhic oricăruia dintre candidaţi.
Art. 6. - (1) Nu poate fi desemnată membru în comisia
de examen sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoana care a fost
sancţionată disciplinar, dacă sancţiunea aplicată nu a fost radiată, conform
legii.
(2) Calitatea de membru în comisia de examen este
incompatibilă cu calitatea de membru în comisia de soluţionare a
contestaţiilor.
Art. 7. - (1) Situaţiile de incompatibilitate prevăzute
la art. 6, precum şi situaţiile de conflict de interese prevăzute la art. 5 se
sesizează de persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi sau de orice altă
persoană interesată, în orice moment al organizării şi desfăşurării examenului.
(2) Membrii comisiei de examen sau ai comisiei de
soluţionare a contestaţiilor au obligaţia să informeze, în scris, cu
celeritate, persoanele care i-au desemnat cu privire la orice conflict de
interese care a intervenit sau ar putea interveni. In aceste cazuri, membrii
comisiei de examen sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor au obligaţia
să se abţină de la participarea ori luarea vreunei decizii cu privire la
examenul în cadrul căruia a intervenit conflictul de interese.
(3) In cazul constatării existenţei unei situaţii de
incompatibilitate sau conflict de interese, actul de numire a comisiei se
modifică în mod corespunzător, în termen de cel mult două zile de la data
constatării, prin înlocuirea persoanei aflate în respectiva situaţie.
(4) In cazul în care situaţia de incompatibilitate sau
conflictul de interese se constată ulterior desfăşurării uneia dintre etapele
examenului, procedura de desfăşurare a examenului se reia.
Art. 8. - (1) Comisia de examen are următoarele
atribuţii principale:
a) stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
b) stabileşte planul interviului şi realizează
interviul;
c) notează pentru fiecare candidat proba scrisă şi
interviul;
d) transmite secretarului comisiei rezultatele
examenului pentru a fi comunicate candidaţilor.
(2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor are
următoarele atribuţii principale:
a) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la notarea probei scrise şi a interviului;
b) transmite secretarului comisiei rezultatele
contestaţiilor pentru a fi comunicate candidaţilor.
(3) Secretarul comisiei de examen are următoarele
atribuţii principale:
a) primeşte cererile de înscriere la examen ale
candidaţilor;
b) convoacă membrii comisiei de examen;
c) întocmeşte procesul-verbal de desfăşurare a
examenului;
d) asigură transmiterea rezultatelor examenului, prin
afişarea acestora la sediul Ministerului Justiţiei;
e) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare pentru
buna desfăşurare a examenului.
(4) Secretarul comisiei de soluţionare a contestaţiilor
are următoarele atribuţii principale:
a) convoacă membrii comisiei de soluţionare a
contestaţiilor;
b) asigură transmiterea rezultatelor contestaţiilor
candidaţilor, prin afişarea acestora la sediul Ministerului Justiţiei;
c) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare pentru
buna desfăşurare a examenului.
Art. 9. - (1) Pentru participarea la lucrările comisiei
de examen, precum şi la cele ale comisiei de soluţionare a contestaţiilor,
membrii acestora au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 1% din salariul de
bază, stabilit conform legii.
(2) Persoanele care asigură secretariatul comisiilor de
examen şi al comisiilor de soluţionare a contestaţiilor au dreptul la o
indemnizaţie de 1% din salariul de bază, stabilit conform legii.
Art. 10. - Desfăşurarea examenului constă în etapele
cuprinse între prima zi de depunere a cererilor candidaţilor şi numirea în
funcţiile publice vacante pentru care s-a organizat examenul.
Art. 11. - Etapele examenului se evaluează de fiecare
membru al comisiei de examen, respectiv de fiecare membru al comisiei de
soluţionare a contestaţiilor, independent.
Art. 12. - (1) Proba scrisă constă în redactarea unei
lucrări şi/sau în rezolvarea unorteste-grilă.
(2) Prin proba scrisă se testează cunoştinţele
teoretice şi abilităţile practice necesare ocupării funcţiei publice pentru
care se organizează examenul. In cadrul probei scrise se testează, în mod
obligatoriu, inclusiv cunoştinţele generale ale candidatului în domeniul
administraţiei publice.
Art. 13. - (1) Subiectele pentru proba scrisă se
stabilesc pe baza bibliografiei şi a tematicii de examen, astfel încât să
reflecte capacitatea de analiză şi sinteză a candidaţilor, în concordanţă cu
nivelul şi specificul funcţiilor publice pentru care se organizează examenul.
(2) Comisia de examen stabileşte subiectele şi
alcătuieşte seturile de subiecte pentru proba scrisă, în ziua în care se
desfăşoară proba scrisă.
(3) Membrii comisiei de examen răspund individual
pentru asigurarea confidenţialităţii subiectelor propuse.
(4) Seturile de subiecte se semnează de toţi membrii
comisiei de examen şi se închid în plicuri sigilate purtând ştampila
compartimentului de resurse umane.
(5) Comisia de examen stabileşte punctajul maxim pentru
fiecare subiect, care se comunică odată cu subiectele.
(6) Până la ora stabilită pentru terminarea probei
scrise a examenului, membrii comisiei de examen au obligaţia de a stabili
baremul detaliat de corectare a subiectelor. Acesta se afişează la locul
desfăşurării examenului, anterior corectării lucrărilor.
Art. 14. - (1) Durata probei scrise se stabileşte de
comisia de examen în funcţie de gradul de dificultate şi complexitate a
subiectelor, dar nu poate depăşi 3 ore.
(2) La ora stabilită pentru începerea probei scrise,
comisia de examen prezintă candidaţilor seturile de subiecte şi invită un
candidat să extragă un plic cu subiectele de examen.
(3) După începerea comunicării subiectelor este
interzis accesul candidaţilor care întârzie sau al oricărei persoane, în afara
membrilor comisiei de examen, precum şi a persoanelor care asigură
secretariatul comisiei de examen, respectiv supravegherea desfăşurării probei.
(4) In încăperea în care are loc proba scrisă, pe toată
perioada derulării acesteia, inclusiv a formalităţilor prealabile şi a celor
ulterioare finalizării probei, candidaţilor nu le este permisă deţinerea sau
folosirea vreunei surse de consultare sau a telefoanelor mobile ori a altor
mijloace de comunicare la distanţă.
(5) Nerespectarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (4)
atrage eliminarea candidatului din proba de examen. Comisia de examen,
constatând încălcarea acestor dispoziţii, elimină candidatul din sală, înscrie
menţiunea „anulat" pe lucrare şi consemnează cele întâmplate în
procesul-verbal.
(6) Lucrările se redactează, sub sancţiunea anulării,
doar pe seturile de hârtie asigurate de Ministerul Justiţiei, purtând ştampila
compartimentului de resurse umane pe fiecare filă. Prima filă, după înscrierea
numelui şi a prenumelui în colţul din dreapta, se lipeşte astfel încât datele
înscrise să nu poată fi identificate şi se aplică ştampila compartimentului de
resurse umane.
(7) Candidatul are obligaţia de a preda comisiei de
examen lucrarea scrisă, respectiv testul-grilă, la finalizarea lucrării ori la
expirarea timpului alocat probei scrise, semnând borderoul special întocmit în
acest sens.
Art. 15. - In cadrul interviului se testează
abilităţile, aptitudinile şi motivaţia candidaţilor.
Art. 16. - (1) Proba interviului poate fi susţinută
doar de către candidaţii declaraţi admişi la proba scrisă.
(2) Interviul se realizează conform planului de
interviu întocmit de comisia de examen în ziua desfăşurării acestei probe, pe
baza criteriilor de evaluare. Criteriile de evaluare pentru stabilirea planului
de interviu sunt:
a) abilităţile de comunicare;
b) capacitatea de analiză şi sinteză;
c) abilităţile impuse de funcţie;
d) motivaţia candidatului;
e) comportamentul în situaţiile de criză.
(3) Pentru funcţiile de conducere planul de interviu
include şi elemente referitoare la:
a) capacitatea de a lua decizii şi de a evalua impactul
acestora;
b) exercitarea controlului decizional;
c) capacitatea managerială.
Art. 17. - (1) Interviul se susţine, de regulă, într-un
termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data susţinerii probei scrise.
(2) Data şi ora susţinerii interviului se afişează
obligatoriu odată cu rezultatele la proba scrisă.
Art. 18. - (1) In cadrul interviului, fiecare membru al
comisiei de examen va adresa întrebări candidatului. Nu se pot adresa întrebări
referitoare la opiniile politice ale candidatului, activitatea sindicală,
religie, etnie, starea materială, originea socială sau care pot constitui
discriminare pe criterii de sex.
(2) Intrebările şi răspunsurile la interviu se
înregistrează audio cu acordul candidatului sau se consemnează în scris în
anexa la procesul-verbal al examenului, care se semnează de membrii comisiei de
examen şi de candidat.
(3) Inregistrarea interviului se păstrează, în
condiţiile legii, timp de minimum un an de la data afişării rezultatelor finale
ale examenului.
Art. 19. - Pentru etapele examenului, punctajele se
stabilesc după cum urmează:
a) pentru proba scrisă punctajul este de maximum 100 de
puncte;
b) pentru interviu punctajul este de maximum 100 de
puncte.
Art. 20. - (1) Anterior începerii corectării lucrărilor
la proba scrisă, fiecare lucrare va fi numerotată.
(2) Notarea probei scrise sau a interviului se face, de
regulă, în termen de maximum 72 de ore de la finalizarea fiecărei probe.
(3) Lucrările de la proba scrisă se corectează
sigilate.
(4) Punctajele se acordă de către fiecare membru al
comisiei de examen, pentru fiecare lucrare scrisă, şi se notează în borderoul
de notare. Acordarea punctajului final pentru proba scrisă se face pe baza
mediei aritmetice a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei de
examen.
(5) Lucrările care prezintă însemnări în scopul
identificării candidaţilor se anulează şi nu se mai corectează. Menţiunea
„anulat" se înscrie atât pe lucrare, cât şi pe borderoul de notare şi pe
centralizatorul nominal, consemnându-se aceasta în procesul-verbal al
examenului.
(6) In situaţia în care pentru o lucrare se
înregistrează diferenţe mai mari de 10 puncte între punctajele acordate de
membrii comisiei de examen, lucrarea se recorectează de către toţi membrii
acesteia. Procedura recorectării se reia ori de câte ori se constată că există
diferenţe mai mari de 10 puncte între punctajele acordate de membrii comisiei
de examen.
(7) Se interzice desigilarea lucrărilor anterior
recorectării în condiţiile prevăzute la alin. (6).
Art. 21. - (1) Lucrările scrise, după acordarea
punctajelor finale la proba scrisă cu respectarea prevederilor art. 20 alin.
(4) şi (6), se desigilează.
(2) Punctajele obţinute de fiecare dintre candidaţi la
proba scrisă şi menţiunea „admis" ori „respins" se afişează la sediul
Ministerului Justiţiei în termenul prevăzut la art. 20 alin. (2), astfel încât
să se asigure rămânerea a cel puţin 48 de ore până la susţinerea următoarei
probe, pentru depunerea şi soluţionarea unor eventuale contestaţii.
(3) Sunt declaraţi admişi la proba scrisă candidaţii
care au obţinut:
a) minimum 50 de puncte, în cazul examenelor organizate
pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie;
b) minimum 70 de puncte, în cazul examenelor organizate
pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere.
Art. 22. - (1) Interviul se notează pe baza criteriilor
prevăzute la art. 16 alin. (2) şi (3) şi a punctajelor maxime stabilite de
comisia de examen pentru aceste criterii prin planul de interviu.
(2) Membrii comisiei de examen acordă, individual,
punctaje pentru fiecare dintre criteriile prevăzute la art. 16 alin. (2) şi
(3). Punctajele se acordă de către fiecare membru al comisiei de examen, pentru
fiecare candidat, şi se notează în borderoul de notare.
(3) Prevederile art. 20 alin. (4) şi (6) se aplică în
mod corespunzător pentru stabilirea punctajului final la interviu al fiecărui
candidat.
(4) Punctajele finale obţinute de fiecare dintre
candidaţi la interviu, cu menţiunea „admis" ori „respins", se
afişează la sediul Ministerului Justiţiei în termenul prevăzut la art. 20 alin.
(2).
(5) Sunt declaraţi admişi la interviu candidaţii care
au obţinut:
a) minimum 50 de puncte, în cazul examenelor organizate
pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie;
b) minimum 70 de puncte, în cazul examenelor organizate
pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere.
Art. 23. - (1) Punctajul final al examenului se
calculează prin însumarea punctajelor finale obţinute la proba scrisă şi la
interviu.
(2) Punctajele finale ale examenului, în ordine
descrescătoare, sunt înscrise într-un centralizator nominal, în care se
menţionează pentru fiecare candidat punctajul obţinut la fiecare dintre probele
examenului. Centralizatorul nominal se semnează pe fiecare pagină de fiecare
dintre membrii comisiei de examen.
(3) Comunicarea punctajelor finale ale examenului, cu
menţiunea „admis" sau „respins", se face în termen de maximum 5 zile
lucrătoare de la data susţinerii ultimei probe, prin afişare la sediul
Ministerului Justiţiei.
(4) Se consideră admis la examen candidatul care a
obţinut cel mai mare punctaj dintre candidaţii care au concurat pentru aceeaşi
funcţie publică, cu condiţia ca aceştia să fi obţinut punctajul minim necesar,
potrivit prevederilor prezentei proceduri.
(5) La punctaje egale are prioritate candidatul care a
obţinut punctajul cel mai mare la proba scrisă, iar dacă egalitatea se menţine,
candidaţii aflaţi în această situaţie vor fi invitaţi la un nou interviu, în
urma căruia comisia de examen va decide asupra candidatului admis, cu
respectarea termenului prevăzut la alin. (3).
Art. 24. - După afişarea rezultatelor obţinute la proba
scrisă sau la interviu, candidaţii nemulţumiţi pot depune contestaţie, în
termen de cel mult 24 de ore de la data afişării rezultatului probei scrise ori
al interviului, la secretariatul compartimentului de resurse umane, sub
sancţiunea decăderii din acest drept.
Art. 25. - Comisia de soluţionare a contestaţiilor
analizează lucrarea scrisă sau consemnarea răspunsurilor la interviu doar
pentru candidatul contestatar, în termen de maximum 24 de ore de la expirarea termenului
de depunere a contestaţiilor.
Art. 26. - Comisia de soluţionare a contestaţiilor
admite contestaţia, modificând punctajul final acordat de comisia de examen, în
situaţia în care constată că punctajele nu au fost acordate potrivit baremului
şi răspunsurilor din lucrarea scrisă sau că punctajele de la interviu nu au
fost acordate potrivit planului de interviu, întrebărilor formulate şi
răspunsurilor candidaţilor în cadrul interviului.
Art. 27. - Contestaţia se respinge în situaţia în care
punctajele au fost acordate potrivit baremului şi răspunsurilor din lucrarea
scrisă sau punctajele de la interviu au fost acordate potrivit planului de
interviu, întrebărilor formulate şi răspunsurilor candidaţilor în cadrul
interviului.
Art. 28. - Comunicarea rezultatelor la contestaţiile
depuse se face prin afişare la sediul Ministerului Justiţiei, imediat după
soluţionarea acestora.
Art. 29. - La finalizarea examenului se întocmeşte un
proces-verbal privind desfăşurarea examenului şi rezultatele obţinute de candidaţi,
semnat de membrii comisiei de examen şi de secretarul acesteia, la care se
anexează rezultatele probei scrise, ale interviului, rezultatele finale ale
examenului, precum şi, după caz, rezultatele contestaţiilor depuse.
Art. 30. - (1) Ministerul Justiţiei pune la dispoziţie
candidaţilor interesaţi, la solicitarea acestora, documentele elaborate de
comisia de examen, respectiv de comisia de soluţionare a contestaţiilor, care
sunt informaţii de interes public, cu respectarea confidenţialităţii datelor cu
caracter personal, potrivit legii.
(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1)
documentele elaborate de comisia de examen, respectiv de comisia de soluţionare
a contestaţiilor care conţin date cu caracter personal ale candidaţilor,
potrivit legii.
(3) Orice candidat îşi poate consulta, la solicitarea
sa, lucrarea scrisă individuală redactată în cadrul probei scrise a examenului,
după corectarea şi notarea acesteia.
Art. 31. - Candidatul admis pentru ocuparea funcţiei
publice pentru care s-a organizat examenul se numeşte în funcţie în termen de
15 zile de la data afişării rezultatelor finale ale examenului.