ORDIN Nr. 1483
din 15 iunie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind raspunderea disciplinara a personalului de specialitate
juridica asimilat judecatorilor si procurorilor din cadrul Ministerului
Justitiei si al Institutului National de Criminologie
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 23 iunie 2006
Având în vedere dispoziţiile art. 87 alin. (2) din
Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind răspunderea
disciplinară a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi
procurorilor din cadrul Ministerului Justiţiei şi al Institutului Naţional de
Criminologie, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României,Partea I.
Art. 3. - Direcţia pentru resurse umane şi relaţii cu
Consiliul Superior al Magistraturii şi Corpul de inspecţie al ministrului
justiţiei vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei
ANEXĂ
REGULAMENT
privind răspunderea disciplinară a personalului de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Ministerului Justiţiei si al
Institutului Naţional de Criminologie
Art. 1. - Incălcarea cu vinovăţie de către personalul
asimilat judecătorilor şi procurorilor a îndatoririlor de serviciu constituie
abatere disciplinară şi atrage răspunderea disciplinară a acestuia.
Art. 2. - Constituie abateri disciplinare următoarele
fapte:
a) încălcarea prevederilor referitoare la îndatoriri,
declaraţii de avere, declaraţii de interese, incompatibilităţi şi interdicţii,
stabilite prin lege sau acte interne pentru personalul de specialitate juridică
asimilat judecătorilor şi procurorilor;
b) intervenţiile pentru soluţionarea unor cereri,
pretinderea sau acceptarea rezolvării intereselor personale sau ale membrilor familiei
ori ale altor persoane altfel decât în limita cadrului legal reglementat pentru
toţi cetăţenii;
c) desfăşurarea de activităţi publice cu caracter
politic sau manifestarea convingerilor politice în exercitarea atribuţiilor de
serviciu;
d) nerespectarea nejustificată a termenelor prevăzute
pentru soluţionarea lucrărilor;
e) grava neglijenţă în întocmirea şi rezolvarea
lucrărilor, în măsura în care fapta săvârşită nu întruneşte elemente
constitutive ale unei infracţiuni;
f) nerespectarea secretului profesional sau a
confidenţialităţii lucrărilor cu acest caracter;
g) refuzul nejustificat de a îndeplini o îndatorire de
serviciu;
h) absenţe nemotivate de la
serviciu, în mod repetat;
i) atitudine ireverenţioasă în timpul exercitării
atribuţiilor de serviciu faţă de colegi sau faţă de petenţi;
j) participarea directă sau prin persoane interpuse la
jocurile de tip piramidal, jocuri de noroc sau sisteme de investiţii pentru
care nu este asigurată transparenţa fondurilor, în condiţiile legii;
k) stabilirea de relaţii directe cu caracter personal
cu petenţii în vederea soluţionării favorabile a cererilor acestora;
l) neîndeplinirea obligaţiei
privind transferarea normei de bază la Ministerul Justiţiei sau, după caz, la
Institutul Naţional de Criminologie.
Art. 3. - Sancţiunile disciplinare care se pot aplica
personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor,
proporţional cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) avertismentul;
b) diminuarea indemnizaţiei de încadrare lunare brute
cu până la 15% pe o perioadă de la o lună la 3 luni;
c) mutarea disciplinară pentru o perioadă de la o
lună la 3 luni la un alt compartiment din cadrul Ministerului Justiţiei;
d) eliberarea din funcţie.
Art. 4. - (1) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art.
3 se aplică de către ministrul justiţiei, la propunerea Comisiei de disciplină.
(2) Comisia de disciplină este constituită din 7
membri, după cum urmează:
a) 2 inspectori din cadrul
Corpului de inspecţie al ministrului justiţiei;
b) 2 persoane desemnate de ministrul justiţiei din
rândul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi
procurorilor din cadrul Ministerului Justiţiei sau al Institutului Naţional de
Criminologie;
c) 3 reprezentanţi ai personalului de specialitate
juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Ministerului
Justiţiei şi al Institutului Naţional de Criminologie, desemnaţi prin vot
secret, cu majoritate simplă, de adunarea generală comună a acestui personal.
(3) Din Comisia de disciplină mai face parte un număr
egal de membri supleanţi, numiţi după aceleaşi reguli şi criterii ca şi membrii
Comisiei de disciplină.
(4) Membrii Comisiei de disciplină sunt numiţi pentru
o perioadă de doi ani, prin ordin al ministrului justiţiei, cu posibilitatea reînnoirii
mandatului doar o singură dată.
(5) Preşedintele Comisiei de disciplină este desemnat
prin vot secret, cu majoritate simplă, din rândul membrilor comisiei.
(6) Direcţia pentru resurse umane şi relaţii cu
Consiliul Superior al Magistraturii asigură organizarea şi desfăşurarea
adunării comune a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor
şi procurorilor din Ministerul Justiţiei şi Institutul Naţional de
Criminologie, în vederea alegerii reprezentanţilor prevăzuţi la alin. (2) lit.
c).
Art. 5. - Din Comisia de disciplină nu pot face parte:
a) soţi, rude sau afini până la gradul al IV-lea
inclusiv, în timpul aceluiaşi mandat;
b) persoane care a fost
sancţionate disciplinar în ultimii 3 ani.
Art. 6. - (1) Mandatul de membru al Comisiei de
disciplină se suspendă în situaţia în care persoana în cauză este cercetată
pentru săvârşirea uneia dintre abaterile disciplinare prevăzute de prezentul
ordin.
(2) Comisia de disciplină va consemna într-un raport
suspendarea calităţii de membru al acesteia şi îl va înainta de îndată
ministrului justiţiei.
(3) Suspendarea calităţii de membru al Comisiei de
disciplină durează până la pronunţarea unei hotărâri definitive în urma
cercetării disciplinare; dacă prin hotărâre persoana în cauză a fost
sancţionată disciplinar, încetează calitatea acesteia de membru al Comisiei de
disciplină.
(4) Pe durata suspendării calităţii de membru al
Comisiei de disciplină, preşedintele acesteia va lua măsurile necesare pentru
înlocuirea membrului Comisiei de disciplină suspendat cu unul dintre supleanţi,
în termen de 5 zile de la data constatării situaţiei care a determinat-o.
Art. 7. - In cazul în care membrul Comisiei de disciplină este soţ, rudă sau afin până la gradul al IV-lea
inclusiv cu persoana cercetată ori în cazul în care s-a pronunţat anterior cu
privire la cauza cercetată, acesta nu participă la soluţionarea respectivei
cauze şi este înlocuit pentru soluţionarea respectivei cauze cu unul dintre
membrii supleanţi, în mod corespunzător.
Art. 8. - (1) Mandatul de membru al Comisiei de
disciplină încetează în una dintre următoarele situaţii:
a) la cerere, pentru motive întemeiate;
b) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
c) în cazul eliberării din funcţie;
d) în cazul pierderii calităţii de inspector sau, după
caz, de personal de specialitate asimilat judecătorilor şi procurorilor;
e) în cazul aplicării unei sancţiuni disciplinare
membrului Comisiei de disciplină.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a), c), d)
şi e), este numit un nou membru al Comisiei de disciplină din rândul membrilor
supleanţi, în mod corespunzător, pentru timpul rămas până la expirarea
mandatului.
(3) Membrii Comisiei de
disciplină îşi continuă mandatul până la emiterea ordinului ministrului
justiţiei de constituire a noii comisii.
Art. 9. - (1) Secretariatul Comisiei de disciplină este
asigurat de Corpul de inspecţie al ministrului justiţiei.
(2) Secretariatul Comisiei de
disciplină are următoarele atribuţii principale:
a) înregistrează şi ţine evidenţa tuturor sesizărilor
înaintate Comisiei de disciplină;
b) efectuează lucrările necesare desfăşurării
cercetării disciplinare şi a acţiunii în faţa Comisiei de disciplină;
c) convoacă membrii Comisiei de disciplină, persoana a
cărei faptă formează obiectul dosarului, persoana care a făcut sesizarea şi
persoanele a căror audiere este necesară pentru soluţionarea cauzei;
d) asigură redactarea actelor Comisiei de disciplină,
inclusiv a deciziei motivate a acesteia, prin care se propune aplicarea
sancţiunii disciplinare, şi le înaintează conducătorului instituţiei.
Art. 10. - (1) Sesizarea Comisiei de disciplină se
poate face de către:
a) ministrul justiţiei;
b) secretarul de stat coordonator, secretarul general
sau secretarul general adjunct;
c) conducătorul compartimentului în care îşi
desfăşoară activitatea persoana cercetată;
d) persoana vătămată prin fapta consilierului juridic
asimilat judecătorilor sau procurorilor.
(2) Pentru abaterile disciplinare prevăzute la art. 2
lit. e) şi g), sesizarea Comisiei de disciplină se poate face doar de către persoanele prevăzute
la alin. (1) lit. a), b) şi c).
Art. 11. - (1) Sesizarea Comisiei de disciplină se
poate face în termen de maximum 30 de zile de la data la care s-a luat la
cunoştinţă săvârşirea faptei care constituie abatere disciplinară, dar nu mai
târziu de 3 luni de la data săvârşirii acesteia.
(2) Nerespectarea termenelor menţionate atrage clasarea
sesizării.
Art. 12. - (1) Sesizarea va
cuprinde următoarele menţiuni:
a) numele, prenumele, domiciliul persoanei care
formulează sesizarea, precum şi, dacă este cazul, funcţia deţinută;
b) numele, prenumele, funcţia deţinută şi
compartimentul în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea persoana împotriva
căreia este formulată sesizarea;
c) descrierea faptei ce constituie obiectul sesizării;
d) temeiul legal al sesizării, respectiv încadrarea
faptei;
e) indicarea, cel puţin cu aproximaţie, a datei la
care fapta a fost săvârşită;
f) arătarea dovezilor pe care se sprijină sesizarea;
g) data şi semnătura persoanei ce formulează
sesizarea.
(2) Sesizarea se formulează în scris şi va fi
însoţită, în măsura în care este posibil, de înscrisurile care o susţin.
(3) Sesizarea va fi clasată
dacă nu cuprinde menţiunile prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c), d), f) şi
g).
(4) Dacă sesizarea se face în condiţiile art. 10 alin.
(1) lit. d), în măsura în care sesizarea nu conţine toate informaţiile
menţionate la alin. (1), va fi contactată persoana care a formulat sesizarea,
în vederea completării acesteia.
Art. 13. - (1) Pentru exercitarea acţiunii disciplinare
este obligatorie efectuarea cercetării prealabile.
(2) Cercetarea prealabilă va fi efectuată de două
persoane desemnate de ministrul justiţiei din cadrul Ministerului Justiţiei.
(3) In cadrul cercetării prealabile se vor stabili
faptele şi urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârşite, precum
şi orice alte date concludente ce pot fi avute în vedere pentru calificarea
faptelor drept abateri disciplinare şi pentru aprecierea vinovăţiei sau a
nevinovăţiei persoanei cercetate.
(4) Persoanei cercetate i se va înainta o copie de pe
sesizarea adresată Comisiei de disciplină, sub sancţiunea nulităţii.
(5) Citarea şi ascultarea
persoanei cercetate, precum şi verificarea apărărilor acesteia sunt
obligatorii. Audierea acesteia trebuie consemnată în scris, sub sancţiunea
nulităţii.
(6) Refuzul persoanei în cauză de a se prezenta la
cercetări sau de a face declaraţii se consemnează într-un proces-verbal şi nu
va împiedica finalizarea cercetării prealabile.
(7) Rezultatul cercetării prealabile este consemnat
într-un raport care se înaintează Comisiei de disciplină în termen de 30 de
zile de la începerea cercetării.
Art. 14. - In măsura în care Comisia de disciplină
consideră că este necesară completarea cercetării prealabile, va dispune
efectuarea de verificări suplimentare.
Art. 15. - Comisia de disciplină, după primirea
raportului şi efectuarea eventualelor verificări suplimentare, poate:
a) să dispună motivat clasarea, în cazul în care se
consideră că exercitarea acţiunii disciplinare nu se justifică;
b) să judece acţiunea disciplinară.
Art. 16. - (1) Şedinţele Comisiei de disciplină sunt de
regulă publice, cu excepţia cazurilor în care:
a) persoana cercetată solicită în scris, motivat, ca
acestea să nu fie publice;
b) preşedintele Comisiei de disciplină hotărăşte,
datorită unor motive temeinic justificate, ca acestea să nu fie publice.
(2) In faţa Comisiei de disciplină, citarea persoanei
în cauză este obligatorie. Persoana cercetată poate fi asistată sau
reprezentată de un avocat ori de o altă persoană de specialitate juridică
asimilată judecătorilor sau procurorilor.
(3) Poate fi citată persoana care a înaintat
sesizarea Comisiei de disciplină, precum şi orice altă persoană ale cărei
declaraţii pot fi avute în vedere la rezolvarea cauzei. Decizia citării acestor
persoane aparţine Comisiei de disciplină.
(4) Persoana cercetată ori, după caz, reprezentantul
sau apărătorul său are dreptul să ia cunoştinţă de toate actele dosarului şi
poate solicita administrarea de probe în apărare. Se administrează şi probele
descoperite după faza cercetării prealabile.
(5) Lucrările Comisiei de disciplină se consemnează
într-un proces-verbal care va fi semnat de toţi membrii acesteia. In
procesul-verbal se consemnează dacă persoana cercetată nu s-a prezentat în faţa
Comisiei de disciplină.
(6) In cazul în care Comisia de disciplină constată că
fapta săvârşită nu constituie abatere disciplinară sau că persoana cercetată nu
este vinovată, va dispune respingerea acţiunii disciplinare.
(7) In cazul în care Comisia de disciplină constată că
acţiunea disciplinară este întemeiată, va propune ministrului justiţiei, printr-o
decizie motivată, aplicarea unei sancţiuni disciplinare, în raport cu
gravitatea abaterii disciplinare săvârşite şi urmările acesteia, cauzele care
au determinat săvârşirea acesteia, cu împrejurările concrete în care abaterea a
fost săvârşită, cu gradul de vinovăţie, cu circumstanţele personale ale celui
cercetat, comportarea generală în timpul serviciului şi existenţa în
antecedentele celui cercetat a altor sancţiuni disciplinare care nu au fost
radiate din dosarul profesional.
(8) In cazul în care Comisia de disciplină are indicii că fapta săvârşită de persoana cercetată
poate fi considerată infracţiune, aceasta propune ministrului justiţiei
sesizarea organelor de urmărire penală.
(9) Deciziile Comisiei de disciplină se adoptă în
prezenţa a cel puţin 5 membri şi cu votul majorităţii membrilor acesteia.
Art. 17. - (1) Ordinul ministrului justiţiei de
aplicare a sancţiunii disciplinare se redactează în termen de maximum 20 de zile de la data emiterii deciziei
prevăzute la art. 16 alin. (7).
(2) Sancţiunea disciplinară aplicată de ministrul
justiţiei nu poate fi mai gravă decât cea propusă de Comisia de disciplină.
Ministrul justiţiei va putea aplica o sancţiune disciplinară mai uşoară decât
cea propusă de Comisia de disciplină.
(3) Sub sancţiunea nulităţii absolute, ordinul
ministrului justiţiei va cuprinde în mod obligatoriu următoarele menţiuni:
a) descrierea faptei care constituie abatere
disciplinară;
b) precizarea prevederilor din actele normative în
vigoare care au fost încălcate de cel sancţionat;
c) temeiul de drept în baza căruia se aplică
sancţiunea disciplinară;
d) sancţiunea ce va fi aplicată;
e) termenul în care hotărârea poate fi atacată.
(4) Ordinul prevăzut la alin. (1) se comunică în
scris, conform dispoziţiilor legale, în termen de maximum
10 zile de la data emiterii lui.
(5) Ordinul ministrului justiţiei de aplicare a
sancţiunii disciplinare poate fi atacat în termen de 30 de zile de la
comunicare, la instanţa de contencios administrativ şi fiscal competentă.
(6) Sancţiunea disciplinară se aplică în maximum 10
zile de la comunicarea ordinului ministrului justiţiei persoanei sancţionate,
dar nu mai târziu de un an de la data săvârşirii abaterii disciplinare.
(7) Răspunderea penală sau contravenţională nu
înlătură răspunderea disciplinară pentru fapta săvârşită, în măsura în care
prin aceasta s-au încălcat îndatoriri de serviciu.
Art. 18. - (1) In cazul aplicării unei sancţiuni
disciplinare persoanei care îndeplineşte o funcţie de conducere, ministrul
justiţiei poate dispune şi revocarea din funcţia de conducere.
(2) Persoana care a fost revocată dintr-o funcţie de
conducere nu mai poate fi promovată într-o asemenea funcţie pe o perioadă de 3
ani.
Art. 19. - (1) Sancţiunile disciplinare se radiază de
drept din dosarul profesional, după cum urmează:
a) în termen de 6 luni de la aplicare, sancţiunea
disciplinară prevăzută la art. 3 lit. a);
b) în termen de un an de la expirarea termenului
pentru care au fost aplicate, sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 3 lit.
b) şi c);
c) în termen de 3 ani de la
aplicare, sancţiunea disciplinară prevăzută la art. 3 lit. d).
(2) Radierea sancţiunilor disciplinare se constată prin
ordin al ministrului justiţiei.