ORDIN
Nr. 141 din 20 ianuarie 2004
pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea
adaugata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii finantate din
ajutoare sau din imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine, de
organisme internationale si de organizatii nonprofit si de caritate din
strainatate si din tara, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice, prevazuta
la art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 65 din 26 ianuarie 2004
In temeiul art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.574/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in baza prevederilor art. 143 alin.
(1) lit. l) si ale art. 149 alin. (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie
2003,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata
pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii finantate din ajutoare sau
din imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine, de organisme
internationale si de organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si
din tara, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice, prevazuta la art. 143
alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cuprinse in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Certificatele eliberate conform Ordinului ministrului finantelor nr.
725/2000 pentru aprobarea Normelor privind taxa pe valoarea adaugata pentru
utilajele, echipamentele si serviciile achizitionate de titularii acordurilor
petroliere, persoane juridice straine, precum si pentru bunurile si serviciile
finantate din ajutoare sau imprumuturi nerambursabile, inclusiv din donatii ale
persoanelor fizice, si Ordinului ministrului finantelor publice nr. 726/2002
pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea
adaugata pentru livrarile de utilaje, echipamente si prestarile de servicii
legate nemijlocit de operatiunile petroliere realizate de titularii acordurilor
petroliere, persoane juridice straine, cele aferente obiectivului de investitii
"Dezvoltarea si modernizarea Aeroportului International
Bucuresti-Otopeni", precum si pentru livrarile de bunuri si prestarile de
servicii finantate din ajutoare sau imprumuturi nerambursabile, inclusiv din
donatii ale persoanelor fizice, raman valabile pentru livrarile de bunuri si
prestarile de servicii efectuate, pe toata durata de realizare a obiectivului
sau, dupa caz, a proiectului pentru care au fost eliberate.
Art. 3
Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, organele fiscale teritoriale subordonate acestora, precum si
Directia generala de administrare a marilor contribuabili vor lua masuri pentru
ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME
privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de
bunuri si prestarile de servicii finantate din ajutoare sau din imprumuturi
nerambursabile acordate de guverne straine, de organisme internationale si de
organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si din tara, inclusiv din
donatii ale persoanelor fizice, prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. l) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Art. 1
Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii finantate din ajutoare
banesti sau din imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine sau de
organisme internationale, scutirea de taxa pe valoarea adaugata, prevazuta la
art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, se
aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa se realizeze obiectivele sau proiectele nominalizate in hotarari ale
Guvernului ori prevazute in acorduri, protocoale si intelegeri incheiate cu
guverne straine sau cu organisme internationale;
b) finantarea sa fie asigurata din ajutoare banesti ori imprumuturi
nerambursabile acordate de guverne straine sau de organisme internationale, din
fondul de contrapartida constituit din contravaloarea in lei a ajutoarelor
primite de Romania sub forma de bunuri si de servicii si/sau din contributia
publica nationala prevazuta la art. 1 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile
alocate Romaniei de catre Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de
cofinantare aferente acestora, aprobata prin Legea nr. 22/2000, cu modificarile
ulterioare.
Art. 2
Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii finantate din ajutoare
banesti sau din imprumuturi nerambursabile acordate de organizatii nonprofit si
de caritate din strainatate si din tara, precum si din donatii ale persoanelor
fizice, scutirea de taxa pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 143 alin. (1)
lit. l) din Legea nr. 571/2003, se aplica daca sunt indeplinite cumulativ
urmatoarele conditii:
a) sa se realizeze obiectivele sau proiectele nominalizate in hotarari ale
Guvernului ori prevazute in acorduri, protocoale si intelegeri incheiate cu
organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si din tara, cu exceptia
celor realizate din donatii ale persoanelor fizice;
b) obiectivele sau proiectele sa fie destinate unor scopuri cu caracter
umanitar, social, filantropic, religios, de aparare a sanatatii, de aparare a
tarii sau a sigurantei nationale, cultural, artistic, educativ, stiintific,
sportiv, de protectie si ameliorare a mediului, de protectie si conservare a
monumentelor istorice si de arhitectura;
c) finantarea sa fie asigurata din ajutoare banesti sau din imprumuturi
nerambursabile ale organizatiilor nonprofit si de caritate din strainatate si
din tara si/sau din donatii ale persoanelor fizice.
Art. 3
(1) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 143 alin. (1)
lit. l) din Legea nr. 571/2003, poate fi realizata prin urmatoarele modalitati:
a) prin restituirea taxei pe valoarea adaugata, potrivit art. 149 alin. (9)
din Legea nr. 571/2003, catre beneficiarii fondurilor nerambursabile care nu
sunt platitori de taxa pe valoarea adaugata, conform procedurii prevazute la
art. 4;
b) prin facturarea fara taxa pe valoarea adaugata de catre
furnizorii/prestatorii persoane impozabile romane, care participa la realizarea
obiectivelor sau proiectelor finantate din fondurile prevazute la art. 1 si 2,
denumiti in continuare contractori, si de catre furnizorii sau prestatorii
acestora din Romania, denumiti in continuare subcontractori, a bunurilor
livrate si a serviciilor prestate. Prin persoana impozabila romana se intelege
orice furnizor/prestator care isi are stabilit in Romania sediul activitatii
economice sau un sediu permanent de la care serviciile sunt efectuate sau, in
lipsa acestuia, domiciliul ori resedinta sa obisnuita. Persoanele impozabile
stabilite in strainatate care si-au desemnat reprezentant fiscal in Romania
sunt considerate persoane impozabile romane. Operatiunile de natura celor
prevazute la art. 133 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 571/2003 nu se factureaza
prin reprezentantul fiscal chiar daca persoana impozabila stabilita in
strainatate si-a desemnat un reprezentant fiscal in Romania. Contractorii si
subcontractorii isi pot exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea
adaugata aferente intrarilor destinate realizarii obiectivului sau a
proiectului. Facturarea fara taxa pe valoarea adaugata se poate efectua numai
pe baza unui certificat de scutire de taxa pe valoarea adaugata, care se
solicita pentru contractori si subcontractori de catre beneficiarii fondurilor
sau, dupa caz, de catre agentia de implementare, conform procedurii prevazute
la art. 5. Facturarea se efectueaza catre beneficiarii fondurilor,
mentionandu-se pe factura, atunci cand este cazul, si agentia de implementare
prin care se face plata;
c) scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata a beneficiarilor pentru:
1. serviciile de natura celor prevazute la art. 133 alin. (2) lit. c) din
Legea nr. 571/2003, prestate de catre persoane impozabile stabilite in
strainatate, indiferent daca acestea si-au desemnat sau nu si-au desemnat un
reprezentant fiscal in Romania, pentru care se aplica obligatoriu taxare
inversa. Beneficiarii vor justifica scutirea de taxa pe valoarea adaugata cu
factura emisa de catre prestator si documente din care sa rezulte ca finantarea
este asigurata din fondurile prevazute la art. 1 si 2. In situatia in care
persoane impozabile stabilite in strainatate realizeaza in exclusivitate
servicii de natura celor prevazute la art. 133 alin. (2) lit. c) din Legea nr.
571/2003, acestea pot sa-si desemneze un reprezentant fiscal in Romania in
vederea recuperarii taxei pe valoarea adaugata pentru achizitii de bunuri
si/sau servicii finantate din fondurile prevazute la art. 1 si 2;
2. servicii pentru care se aplica taxare inversa intrucat persoana
impozabila stabilita in strainatate nu si-a desemnat un reprezentant fiscal in
Romania, conform prevederilor art. 151 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
571/2003. Beneficiarii vor justifica scutirea de taxa pe valoarea adaugata cu
factura emisa de catre prestator, documente din care sa rezulte ca finantarea
este asigurata din fondurile prevazute la art. 1 si 2 si o declaratie pe
propria raspundere a persoanei impozabile stabilite in strainatate ca nu si-a
desemnat un reprezentant fiscal in Romania. Daca persoana impozabila stabilita
in strainatate si-a desemnat un reprezentant fiscal in Romania, nu se aplica
taxare inversa pentru operatiunile prevazute la art. 151 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 571/2003, respectiv operatiunile trebuie derulate prin reprezentant
fiscal, fiind aplicabile prevederile lit. b) in vederea scutirii de taxa pe
valoarea adaugata.
(2) Nu este obligatoriu ca notiunile contractor si subcontractor sa se
regaseasca ca atare in contractele incheiate pentru realizarea obiectivelor sau
proiectelor finantate din fondurile prevazute la art. 1 si 2. Agentiile de
implementare definesc partile implicate in aceste operatiuni, respectiv
beneficiari, contractori si subcontractori, in intelesul prezentelor norme, in
functie de cerintele fiecarei unitati finantatoare, in documentatia ce
insoteste cererea de eliberare a certificatului de scutire de taxa pe valoarea
adaugata.
(3) Pentru operatiunile prevazute la art. 2 se considera beneficiar al
fondurilor unitatea care gestioneaza fondurile respective.
Art. 4
(1) Restituirea taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 3 alin. (1)
lit. a), se efectueaza de organele fiscale teritoriale la cererea
beneficiarilor.
(2) Cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata se depun la organul
fiscal teritorial la care sunt inregistrati titularii cererii, trimestrial, cel
mai tarziu pana la finele lunii urmatoare incheierii unui trimestru, si vor fi
insotite numai de documente aferente cumpararilor efectuate in trimestrul
pentru care se solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata. Nedepunerea in
termen si necuprinderea tuturor documentelor justificative atrag pierderea
dreptului de restituire a taxei pe valoarea adaugata.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), in cazuri temeinic
justificate, la solicitarea beneficiarilor, ministrul finantelor publice poate
aproba efectuarea restituirii taxei pe valoarea adaugata in situatia in care
cererea de restituire si/sau documentele justificative nu au fost depuse in
termenul prevazut la alin. (2).
(4) Documentatia necesara pentru restituirea taxei pe valoarea adaugata
trebuie sa cuprinda:
a) cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului
prezentat in anexa nr. 1;
b) copie de pe certificatul de inregistrare fiscala a solicitantului;
c) facturi fiscale sau alte documente legal aprobate din care sa rezulte
cuantumul taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor de bunuri si/sau
servicii pentru care se solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata;
d) dovada platii pana la data solutionarii cererii pentru bunurile sau
serviciile achizitionate pentru care se solicita restituirea taxei pe valoarea
adaugata (dispozitii de plata, dispozitii de incasare, ordine de plata, cecuri,
extrase de cont, chitante, bonuri fiscale emise de aparate de marcat
electronice fiscale sau alte documente de plata);
e) documente din care sa rezulte modalitatea de finantare, insotite de
traducerea autorizata a acestora, dupa caz;
f) adresa din partea agentiei de implementare prin care sunt definite
partile implicate in derularea operatiunilor, respectiv beneficiari,
contractori si subcontractori, in intelesul prezentelor norme, dupa caz;
g) copii de pe documentele care atesta calitatea de platitor de taxa pe
valoarea adaugata a furnizorilor de bunuri sau a prestatorilor de servicii, contractori
si/sau subcontractori.
(5) Solutionarea cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata se
efectueaza pe baza documentatiei prevazute la alin. (4) si a verificarilor
efectuate de organele de control fiscal. Dupa verificare se intocmeste un
proces-verbal de control din care sa rezulte suma de restituit si suma
neaprobata, cu mentionarea detaliata a motivelor ce au condus la aceasta
decizie.
(6) Restituirea taxei pe valoarea adaugata se aproba de conducatorul
unitatii fiscale si se efectueaza catre titularul cererii prin Trezoreria
Statului.
Art. 5
(1) Eliberarea certificatelor de scutire de taxa pe valoarea adaugata
mentionate la art. 3 alin. (1) lit. b) se realizeaza potrivit procedurii
prevazute de prezentul articol.
(2) Certificatul de scutire de taxa pe valoarea adaugata, al carui model
este prezentat in anexa nr. 2, se elibereaza la cererea beneficiarului
fondurilor, indiferent de calitatea sa de platitor sau neplatitor de taxa pe
valoarea adaugata, de catre directia generala a finantelor publice judeteana
sau a municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala isi are sediul social
solicitantul ori, dupa caz, de catre Directia generala de administrare a
marilor contribuabili. In situatia in care exista un contract si, respectiv, un
contractor pentru mai multi beneficiari, certificatul de scutire de taxa pe
valoarea adaugata se poate elibera agentiei de implementare, la solicitarea
acesteia.
(3) Beneficiarii fondurilor prevazute la art. 1 si 2 sau, dupa caz, agentiile
de implementare trebuie sa prezinte urmatoarea documentatie in vederea
eliberarii certificatului de scutire de taxa pe valoarea adaugata:
a) cererea de eliberare a certificatului de scutire de taxa pe valoarea
adaugata;
b) copii de pe documentele care atesta calitatea de platitor de taxa pe
valoarea adaugata a furnizorilor de bunuri sau a prestatorilor de servicii,
contractori ori subcontractori, dupa caz;
c) documente din care sa rezulte modalitatea de finantare, conform art. 1
si 2, insotite de traducerea autorizata a acestora, dupa caz;
d) copie de pe contractele incheiate cu contractorii, insotite de
traducerea autorizata, dupa caz, sau cel putin traducerea acordului de contract
si a ofertei financiare, care poate fi numita si buget detaliat, lista de
cantitati, lista de preturi sau programul platilor;
e) copii de pe contractele incheiate de contractorii cu subcontractorii din
Romania;
f) adresa din partea agentiei de implementare prin care sunt definite
partile implicate in derularea operatiunilor, respectiv beneficiari,
contractori si subcontractori, in intelesul prezentelor norme, dupa caz, si se
mentioneaza persoana care solicita certificatul de scutire de taxa pe valoarea
adaugata, respectiv beneficiarul fondurilor sau agentia de implementare.
(4) Certificatul de scutire de taxa pe valoarea adaugata eliberat este
valabil pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate de la
data eliberarii, pe toata durata de realizare a obiectivului sau, dupa caz, a
proiectului, in conditiile in care se face dovada existentei sursei de
finantare din fondurile prevazute la art. 1 si 2. In situatia in care ulterior
eliberarii certificatului de scutire de taxa pe valoarea adaugata se schimba
contractorii sau subcontractorii ori se suplimenteaza fondurile initiale si se
incheie contracte noi pentru realizarea obiectivului sau proiectului,
certificatul initial poate fi modificat sau suplimentat, cu respectarea
conditiilor prevazute de prezentele norme, mentionandu-se data de la care
modificarea/suplimentarea este valabila.
(5) Furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii, contractori sau
subcontractori, au obligatia sa mentioneze pe factura numarul si data
certificatului in baza caruia factureaza in regim de scutire.
(6) In situatia in care contractorul este persoana impozabila stabilita in
strainatate, acesta nu are obligatia sa desemneze un reprezentant fiscal in
Romania, in conformitate cu prevederile art. 151 din Legea nr. 571/2003, daca
realizeaza exclusiv operatiuni scutite cu drept de deducere in Romania. In
acest caz se va elibera certificat de scutire de taxa pe valoarea adaugata, la
solicitarea beneficiarului sau a agentiei de implementare, numai pentru
subcontractorii din Romania. Pentru proiectele sau obiectivele finantate atat
din fondurile nerambursabile prevazute la art. 1 si 2, cat si din alte surse de
finantare pentru care nu se aplica scutirea de taxa pe valoarea adaugata cu
drept de deducere, contractorul care este persoana impozabila stabilita in strainatate
are obligatia sa isi desemneze reprezentant fiscal in Romania, iar beneficiarii
vor solicita certificat de scutire de taxa pe valoarea adaugata si pentru
acestia.
Art. 6
(1) Pentru operatiunile efectuate inainte de eliberarea certificatului de
scutire de taxa pe valoarea adaugata se aplica prevederile art. 3 alin. (1)
lit. a) in cazul beneficiarilor care nu sunt platitori de taxa pe valoarea
adaugata si prevederile alin. (2) in cazul beneficiarilor inregistrati ca
platitori de taxa pe valoarea adaugata.
(2) Beneficiarii inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata,
care nu au solicitat certificate de scutire de taxa pe valoarea adaugata pentru
contractori si subcontractori, au dreptul sa deduca taxa pe valoarea adaugata
aferenta achizitiilor destinate realizarii obiectivelor si proiectelor
finantate din fondurile prevazute la art. 1 si 2.
Art. 7
Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si Directia generala de administrare a marilor
contribuabili au obligatia sa tina evidenta certificatelor de scutire de taxa
pe valoarea adaugata, eliberate conform prezentelor norme, intr-un registru de
evidenta numerotat si parafat, sa intocmeasca lunar lista cuprinzand furnizorii
de bunuri si prestatorii de servicii pentru care s-au eliberat certificate de
scutire de taxa pe valoarea adaugata in cursul lunii expirate si sa o
transmita, pana la data de 5 a lunii urmatoare, organelor fiscale teritoriale
la care acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe.
Art. 8
Cazurile in care aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru
bunurile si serviciile finantate din fondurile prevazute la art. 1 si 2 nu se
poate realiza in conditiile prevazute de prezentele norme vor fi solutionate de
catre Comisia centrala fiscala.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2*) fac parte integranta din prezentele norme.
------------
*) Anexele nr. 1 si 2 sunt reproduse in facsimil.
ANEXA 1
la norme
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adaugata
______________________________________________________________________________
| 1. Denumirea solicitantului .............................................
|
|______________________________________________________________________________|
| 2. Sediul/Adresa:
|
| localitatea ........................., str. ..................... nr. .....,
|
| sectorul ......., codul postal ............, codul fiscal .................,
|
| judetul ................................
|
|______________________________________________________________________________|
In conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, prin prezenta cerere solicitam restituirea taxei
pe valoarea adaugata, platita pentru bunurile si serviciile achizitionate, cu
finantare asigurata din ajutoare sau imprumuturi nerambursabile acordate de guverne
straine, de organisme internationale si de organizatii nonprofit si de
caritate, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice, dupa caz.
Anexam urmatoarele documente (se marcheaza cu x):
_
- factura fiscala |_|
_
- alte documente legal aprobate |_|
_
- documente de plata |_|
Restituirea este aferenta obiectivului/proiectului ........................
Solicitam restituirea in contul nr. ......., deschis la ...................
Finantarea este asigurata din .............................................
Conducatorul unitatii,
Semnatura ...........................
______________________________________________________________________________
|
|
| CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL |
|
|
| Aprobam restituirea T.V.A. pentru suma de ........................... lei
|
| Nu aprobam restituirea sumei de ..................................... lei
|
| din urmatoarele motive: ....................................................
|
| ............................................................................
|
| ............................................................................
|
| |
| Numele persoanei care aproba restituirea ................................
|
| Functia .................................................................
|
| |
| Semnatura .................... Data ..........
|
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 2
la norme
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Directia generala a finantelor publice
a judetului ............/municipiului Bucuresti
(Directia generala de administrare a marilor contribuabili)
CERTIFICAT
de scutire de taxa pe valoarea adaugata
nr. ....../data .............
In conformitate cu art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, se acorda scutire de taxa pe valoarea adaugata
........................................................ pentru bunurile
livrate
(denumirea beneficiarului sau agentiei de implementare)
si serviciile prestate de urmatorii contractori si/sau subcontractori:
1. Contractor ..................... contract nr. ....... valoare ..........
1.1. Subcontractor ................ contract nr. ....... valoare ..........
1.2. Subcontractor ................ contract nr. ....... valoare ..........
2. Contractor ..................... contract nr. ....... valoare ..........
2.1. Subcontractor ................ contract nr. ....... valoare ..........
2.2. Subcontractor ................ contract nr. ....... valoare ..........
privind obiectivul/proiectul
...................................................
finantat de ....................................................................
pentru beneficiarii*):
1. ..............................
2. ..............................
3. ..............................
Contractorii si/sau subcontractorii vor factura fara taxa pe valoarea
adaugata bunurile livrate si serviciile prestate, beneficiind de exercitarea
dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente cumpararilor de
bunuri si servicii destinate realizarii contractelor.
Pe factura se vor inscrie numarul si data prezentului certificat, denumirea
beneficiarului obiectivului/proiectului si dupa caz, a agentiei de
implementare.
------------
*) se va completa numai in cazul eliberarii certificatului agentiei de
implementare.
Director general,
......................