ORDIN Nr. 135
din 11 mai 2006
pentru aprobarea Normelor
privind revizuirea periodica a securitatii nucleare pentru centralele
nuclearoelectrice
ACT EMIS DE:
COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 439 din 22 mai 2006
In conformitate cu prevederile:
• Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în
siguranţă a activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
• Hotărârii Guvernului nr. 1.627/2003 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale
pentru Controlul Activităţilor Nucleare, cu modificările ulterioare,
preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul
Activităţilor Nucleare emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind revizuirea
periodică a securităţii nucleare pentru centralele nuclearoelectrice, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României,Partea I.
Art. 3. - Normele prevăzute la art. 1 intră în vigoare
la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 4. - Direcţia reactori nucleari va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul
Activităţilor Nucleare,
Vilmos Zsombori
ANEXĂ
NORME
privind revizuirea
periodică a securităţii nucleare pentru centralele nuclearoelectrice
CAPITOLUL I
Domeniu şi scop
Art. 1. - (1) Prezentele norme sunt emise în
conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în
siguranţă a activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Prin prezentele norme se stabilesc cerinţele
generale privind revizuirea periodică a securităţii nucleare a unei centrale
nuclearoelectrice în funcţionare.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 2. - Definiţiile
prescurtărilor şi termenilor utilizaţi în prezentele norme se regăsesc în anexa
care face parte integrantă din prezentele norme.
CAPITOLUL III
Cerinţe generale
Art. 3. - (1) Revizuirea periodică a securităţii
nucleare, denumită în continuare RPSN, este o evaluare sistematică a tuturor aspectelor importante legate de proiectarea şi operarea
unei centrale nuclearoelectrice, efectuată pentru a confirma că centrala este
exploatată în condiţii de siguranţă şi pentru a identifica toate măsurile
practicabile în scopul atingerii unui nivel de securitate nucleară cât mai
apropiat de cel impus de standardele curente.
(2) RPSN nu înlocuieşte evaluările speciale sau de
rutină ale securităţii nucleare, ci trebuie efectuată suplimentar faţă de
acestea, cu scopul de a analiza efectele cumulate ale îmbătrânirii,
modificărilor, experienţei de exploatare, evoluţiei tehnologice şi schimbărilor
legate de amplasament asupra bazelor de proiectare şi practicilor de operare
ale centralei.
Art. 4. - (1) Prin RPSN trebuie să se determine:
a) în ce măsură centrala nuclearoelectrică corespunde
standardelor şi bunelor practici internaţionale curente în domeniul securităţii
nucleare;
b) completitudinea şi valabilitatea documentaţiei de
securitate nucleară;
c) dacă sunt asigurate măsuri adecvate pentru a
continua exploatarea centralei în condiţii de securitate nucleară până la
efectuarea următoarei RPSN sau până la sfârşitul perioadei de viaţă a
centralei;
d) acţiunile corective necesar a fi implementate şi
îmbunătăţirile care pot fi aduse pentru a spori securitatea nucleară a
centralei.
(2) Prin RPSN trebuie să se verifice conformitatea
centralei cu bazele de proiectare şi orice deviaţii de la acestea trebuie
rezolvate.
Art. 5. - (1) RPSN trebuie efectuată pentru prima dată
la 10 ani de la începerea exploatării comerciale a centralei nuclearoelectrice.
(2) Se recomandă ca durata desfăşurării unei RPSN să nu
depăşească 3 ani. Intervalul dintre două RPSN trebuie să nu depăşească 10 ani.
Art. 6. - (1) Inainte de începerea RPSN, titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze şi să propună spre
aprobare la Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită
în continuare CNCAN, următoarele:
a) documentaţia care descrie scopul şi obiectivele
RPSN, clar definite şi justificate, împreună cu lista rapoartelor care vor fi
înaintate la CNCAN şi graficul de desfăşurare a activităţilor din cadrul RPSN;
b) documentaţia care descrie principiile de evaluare
utilizate în procesul de revizuire a securităţii nucleare a centralei;
c) planul de asigurare a calităţii pentru efectuarea
RPSN.
(2) Aprobarea de către CNCAN a documentaţiei menţionate
la alin. (1) marchează începutul RPSN.
Art. 7. - Titularul de autorizaţie are întreaga
responsabilitate pentru efectuarea RPSN şi pentru raportarea la CNCAN a
rezultatelor obţinute.
CAPITOLUL IV
Domeniile de evaluare
Art. 8. - (1) Scopul RPSN trebuie să includă, în măsura
în care este practic posibil, toate aspectele importante pentru securitatea
nucleară a unei centrale în funcţionare. In efectuarea RPSN trebuie considerate
pentru evaluare cel puţin următoarele domenii:
a) proiectul centralei;
b) starea actuală a sistemelor, structurilor,
componentelor şi echipamentelor centralei, denumite în continuare SSCE;
c) calificarea echipamentelor;
d) managementul îmbătrânirii SSCE;
e) analizele deterministe de securitate nucleară;
f) analizele probabilistice de securitate nucleară;
g) analizele de pericol;
h) performanţele de securitate nucleară ale centralei;
i) utilizarea experienţei de exploatare externe şi a
rezultatelor activităţilor de cercetare;
j) organizarea şi administrarea activităţilor de
exploatare a centralei;
k) procedurile centralei;
l) factorii umani;
m) planificarea răspunsului la situaţiile de urgenţă;
n) impactul radiologic asupra mediului.
Art. 9. - Titularul de autorizaţie trebuie să
stabilească, de comun acord cu CNCAN, pentru fiecare dintre domeniile de evaluare
enumerate la art. 8, elementele ce urmează a fi supuse revizuirii, precum şi
metodele şi criteriile de evaluare în raport cu standardele şi practicile
curente.
Art. 10. - In revizuirea proiectului centralei trebuie
analizate cel puţin următoarele elemente:
a) descrierea detaliată a proiectului centralei,
incluzând desenele de proiectare;
b) lista SSCE importante
pentru securitatea nucleară şi clasificarea acestora în clase de securitate;
c) bazele de proiectare şi documentaţia aferentă;
d) diferenţele semnificative dintre proiectul actual
al centralei şi standardele curente în raport cu care se face evaluarea;
e) semnificaţia, din punctul de vedere al securităţii
nucleare, a eventualelor deficienţe legate de aplicarea principiului de apărare
în adâncime.
Art. 11. - In evaluarea stării actuale a SSCE trebuie
luate în considerare cel puţin următoarele:
a) informaţiile privind
integritatea şi performanţa operaţională a SSCE importante pentru securitatea
nucleară;
b) informaţiile despre problemele existente sau
anticipate privind obsolescenţa oricăruia dintre SSCE importante pentru
securitatea nucleară;
c) rezultatele testelor operaţionale;
d) rezultatele inspecţiilor;
e) înregistrările privind activităţile de întreţinere
şi reparaţie;
f) mijloacele prevăzute pentru asigurarea
activităţilor de întreţinere şi reparaţii.
Art. 12. - Revizuirea calificării
echipamentelor trebuie să includă pentru analiză cel puţin următoarele
elemente:
a) lista echipamentelor incluse în programul de
calificare şi controlul acestei liste;
b) rapoartele de calificare şi alte
documentaţii-suport;
c) verificarea echipamentelor
instalate pentru a proba conformitatea cu cerinţele de calificare;
d) procedurile existente pentru menţinerea
calificării echipamentelor din instalaţie pe toată durata lor de serviciu şi
modul de asigurare a conformităţii cu aceste proceduri;
e) programul de supraveghere
a echipamentelor calificate şi monitorizarea rezultatelor acestui program în
scopul asigurării că degradarea echipamentelor datorită îmbătrânirii rămâne
nesemnificativă;
f) monitorizarea condiţiilor de mediu din instalaţie;
g) analiza consecinţelor defectării echipamentelor
asupra calificării acestora şi modul de asigurare a măsurilor corective sau
îmbunătăţirilor necesare pentru menţinerea calificării;
h) starea fizică şi funcţionalitatea echipamentelor
calificate, confirmată prin inspecţii în instalaţie;
i) înregistrările privind toate activităţile legate de
calificarea echipamentelor pe toată durata de viaţă a acestora în instalaţie.
Art. 13. - In evaluarea eficienţei managementului
îmbătrânirii SSCE trebuie luate în considerare cel puţin următoarele:
a) descrierea programului de management al
îmbătrânirii, inclusiv obiectivele, aspectele organizatorice şi resursele
alocate;
b) documentaţia care descrie metodologia de
identificare şi criteriile de includere a SSCE în programul de management al
îmbătrânirii;
c) lista SSCE incluse în programul de management al
îmbătrânirii şi înregistrările privind starea de îmbătrânire a SSCE;
d) analizele şi documentaţia privitoare la degradarea
datorată îmbătrânirii care are potenţialul de a afecta funcţiile de securitate
ale SSCE;
e) informaţiile privind principalele mecanisme de
îmbătrânire a SSCE;
f) disponibilitatea datelor necesare pentru evaluarea
degradării datorate îmbătrânirii;
g) eficienţa programelor de operare şi de întreţinere
în managementul îmbătrânirii componentelor care pot fi înlocuite;
h) măsurile prevăzute pentru urmărirea evoluţiei
mecanismelor de îmbătrânire şi pentru atenuarea efectelor acestora;
i) criteriile de acceptare şi marjele de securitate
impuse pentru SSCE;
j) informaţiile privind starea fizică a SSCE, inclusiv
marjele de securitate actuale, precum şi orice caracteristici care ar putea
limita durata lor de serviciu.
Art. 14. - In revizuirea analizelor deterministe de
securitate nucleară trebuie luate în considerare cel puţin următoarele:
a) analizele deterministe de securitate nucleară
existente şi ipotezele folosite;
b) limitele şi condiţiile de operare;
c) evenimentele anticipate în exploatare;
d) evenimentele de iniţiere postulate;
e) combinaţiile de evenimente
analizate;
f) metodele de analiză şi codurile de calcul folosite;
g) dozele de radiaţie şi limitele de emisii
radioactive în condiţii de accident;
h) ghidurile folosite pentru elaborarea analizelor
deterministe.
Art. 15. - In revizuirea
analizelor probabilistice de securitate nucleară trebuie să se ia în
considerare cel puţin următoarele:
a) analizele probabilistice de securitate nucleară
existente şi ipotezele folosite;
b) modul de actualizare a analizelor probabilistice de
securitate nucleară pentru a reflecta starea curentă a
centralei;
c) evenimentele de iniţiere şi combinaţiile de
evenimente analizate;
d) metodele de analiză şi codurile de calcul
folosite;
e) ghidurile folosite pentru elaborarea analizelor
probabilistice;
f) modul în care rezultatele analizelor probabilistice
sunt utilizate în exploatarea centralei, inclusiv în ceea ce priveşte
dezvoltarea programului de management al accidentelor.
Art. 16. - (1) Scopul revizuirii analizelor de pericol
este de a determina suficienţa măsurilor prevăzute
pentru protecţia centralei împotriva pericolelor interne şi externe, luându-se
în considerare proiectul actual al centralei, caracteristicile curente ale
amplasamentului, starea actuală a SSCE şi starea estimativă a acestora la
sfârşitul perioadei acoperite de RPSN.
(2) In revizuirea analizelor de pericol trebuie luate
în considerare cel puţin următoarele elemente:
a) lista pericolelor relevante, atât interne, cât şi
externe, care pot afecta securitatea nucleară a centralei;
b) măsurile de protecţie prevăzute.
Art. 17. - In evaluarea performanţelor de securitate
ale centralei trebuie să se ia în considerare cel puţin următoarele elemente:
a) sistemul de identificare şi clasificare a
incidentelor cu semnificaţie din punctul de vedere al securităţii nucleare;
b) metodele, procedurile şi resursele alocate pentru
analiza cauzelor de profunzime care au contribuit la producerea incidentelor,
stabilirea planului de acţiuni corective, precum şi analiza feedback-ului
experienţei de exploatare;
c) metodele de selecţie şi înregistrare a datelor
relevante pentru siguranţa în exploatare, inclusiv a datelor privind
activităţile de întreţinere, testare şi inspecţie;
d) evoluţia în timp a datelor din exploatare
semnificative pentru securitatea nucleară şi modul în care aceste date sunt
analizate şi folosite pentru îmbunătăţirea activităţilor de exploatare;
e) analiza indicatorilor de performanţă relevanţi
pentru securitatea nucleară;
f) înregistrările privind integritatea barierelor
fizice prevăzute pentru prevenirea eliberării produşilor de fisiune;
g) înregistrările privind dozele de radiaţie pentru
personalul expus profesional;
h) înregistrările provenite din monitorizarea
radioactivităţii mediului în afara amplasamentului;
i) înregistrările privind cantităţile de efluenţi
radioactivi.
Art. 18. - In evaluarea programului de utilizare a
experienţei de exploatare externe şi a rezultatelor activităţilor de cercetare
trebuie luate în considerare cel puţin următoarele:
a) modul de colectare şi evaluare a datelor relevante
pentru securitatea nucleară, provenite din experienţa de exploatare a altor
centrale nuclearoelectrice;
b) metodologia de analiză a acestor date şi acţiunile
întreprinse ca urmare a evaluărilor;
c) mijloacele prin care se asigură colectarea
informaţiilor provenite din activităţile de cercetare relevante, evaluarea şi
utilizarea acestor date.
Art. 19. - In revizuirea organizării şi administrării
activităţilor de exploatare trebuie luate în considerare pentru evaluare cel
puţin următoarele aspecte:
a) politica de securitate nucleară şi implementarea
acesteia;
b) mecanismul de stabilire a obiectivelor de
exploatare şi a obiectivelor de securitate nucleară;
c) documentaţia care descrie
structura organizaţiei de exploatare, rolurile şi responsabilităţile
entităţilor organizatorice, nivelurile de autoritate şi interfeţele interne şi
externe;
d) mijloacele prin care se asigură informarea
personalului asupra experienţelor de exploatare, inclusiv asupra acelora legate
de deficienţe organizatorice şi de management;
e) managementul configuraţiei centralei şi al
documentaţiei aferente;
f) modul în care se asigură contractarea de personal
specializat provenit din organizaţii externe;
g) politica de menţinere a competenţelor şi
calificării personalului;
h) programele şi facilităţile-suport pentru pregătirea
personalului;
i) programul de management al calităţii şi evaluările
independente ale acestuia;
j) conformitatea cu cerinţele
de reglementare;
k) modul de menţinere a înregistrărilor;
l) programul de autoevaluare şi
îmbunătăţire continuă a performanţelor organizaţiei de exploatare;
m) modul de control al modificărilor structurii şi
resurselor organizaţiei de exploatare cu posibil impact asupra securităţii
nucleare.
Art. 20. - In revizuirea procedurilor centralei trebuie
luate în considerare acele proceduri care sunt importante din punctul de vedere
al securităţii nucleare şi trebuie avute în vedere cel puţin următoarele:
a) procesul de elaborare, validare, aprobare şi
documentare a tuturor procedurilor importante din punctul de vedere al
securităţii nucleare;
b) procesul de actualizare şi modificare a
procedurilor;
c) stilul şi claritatea procedurilor;
d) aderenţa la proceduri;
e) corespondenţa procedurilor cu bunele practici
internaţionale;
f) conformitatea procedurilor cu ipotezele şi
rezultatele analizelor de securitate;
g) existenţa procedurilor şi instrucţiunilor adecvate
pentru operarea în situaţii de urgenţă şi pentru managementul accidentelor.
Art. 21. - In evaluarea factorilor umani care pot
afecta exploatarea centralei în condiţii de securitate nucleară trebuie luate
în considerare cel puţin următoarele elemente:
a) modul de asigurare a personalului necesar pentru activităţile de exploatare a centralei;
b) asigurarea în permanenţă de suficient personal
calificat în tură;
c) metodele de selectare şi încadrare a personalului
în funcţie de aptitudini, cunoştinţe şi abilităţi;
d) programele de pregătire
iniţială şi continuă a personalului şi actualizarea programelor de pregătire,
inclusiv în ceea ce priveşte utilizarea simulatoarelor;
e) pregătirea pentru menţinerea şi creşterea
nivelului culturii de securitate nucleară, în special pentru personalul cu
funcţii de conducere şi coordonare;
f) programele de diseminare a informaţiilor obţinute
din experienţa de exploatare, îndeosebi în ceea ce priveşte erorile umane care
au contribuit la evenimente cu impact asupra securităţii nucleare, precum şi
acţiunile corective şi măsurile luate pentru prevenirea repetării acestora;
g) prevederile legate de numărul de ore de lucru, starea
de sănătate a personalului şi regulile privind abuzul de substanţe prohibite;
h) cerinţele privind competenţele şi calificarea
personalului organizaţiei de exploatare;
i) aspectele legate de interfaţa om-maşină;
j) modul în care factorul uman este luat în considerare
în elaborarea procedurilor.
Art. 22. - In revizuirea planificării răspunsului la
situaţiile de urgenţă trebuie luate în considerare cel puţin următoarele:
a) studiile privind măsurile de reducere a
consecinţelor accidentelor;
b) strategia şi organizarea răspunsului la situaţii
de urgenţă;
c) planurile şi procedurile pentru situaţiile de
urgenţă;
d) echipamentele, amenajările
şi resursele prevăzute pe amplasament pentru situaţiile de urgenţă;
e) centrele de răspuns la urgenţă de pe amplasament;
f) mijloacele de comunicare;
g) pregătirea pentru situaţiile de urgenţă,
înregistrările privind exerciţiile şi evaluările acestora;
h) colaborarea cu organizaţiile externe cu rol în
răspunsul la situaţiile de urgenţă;
i) măsurile prevăzute pentru revizia de rutină a
planurilor şi procedurilor de urgenţă;
j) măsurile de protecţie fizică prevăzute pentru
situaţiile de urgenţă.
Art. 23. - In revizuirea impactului radiologic asupra
mediului trebuie luate în considerare cel puţin următoarele elemente:
a) potenţialele surse de impact radiologic;
b) limitele derivate de emisie;
c) înregistrările privind emisiile de efluenţi;
d) monitorizarea radioactivităţii mediului în afara
amplasamentului;
e) sistemele de alarmare prevăzute pentru cazurile de
emisii neplanificate de efluenţi de la instalaţiile de pe amplasament;
f) publicarea rezultatelor programelor de monitorizare a radioactivităţii mediului în afara amplasamentului;
g) schimbările survenite în utilizarea zonelor din
jurul amplasamentului.
CAPITOLUL V
Metodologia RPSN
Art. 24. - Metodologia folosită în vederea efectuării
RPSN trebuie să fie sistematică şi documentată corespunzător. Revizuirea
fiecăruia dintre domeniile enumerate la art. 8 trebuie efectuată utilizându-se
metode curente de evaluare. Metodele de evaluare deterministe şi probabilistice
trebuie astfel utilizate încât să se completeze reciproc.
Art. 25. - Pentru efectuarea
RPSN trebuie ca atât bazele de proiectare, cât şi analizele deterministe şi
probabilistice de securitate nucleară pentru centrala respectivă să fie
documentate corespunzător. In cazul în care documentaţia menţionată mai sus nu
este completă, trebuie luate măsuri pentru remedierea acestei deficienţe prin
alte proiecte, separate de RPSN.
Art. 26. - Atunci când în cadrul RPSN se utilizează
rezultate provenite din alte studii şi evaluări relevante, acestea trebuie să
fie accesibile şi referenţiate corespunzător, iar contribuţia lor trebuie
justificată.
Art. 27. - Managementul calităţii RPSN trebuie să fie
în conformitate cu prevederile Normelor privind cerinţele generale pentru
sistemele de management al calităţii aplicate la realizarea, funcţionarea şi
dezafectarea instalaţiilor nucleare şi ale Normelor privind cerinţele specifice
pentru sistemele de management al calităţii pentru exploatarea instalaţiilor
nucleare, emise de CNCAN.
Art. 28. - Prin revizuirea fiecăruia dintre domeniile
enumerate la art. 8 trebuie să se identifice şi să se evalueze semnificaţia, din punctul de vedere al securităţii nucleare,
a tuturor neconcordanţelor cu standardele şi bunele practici internaţionale
curente aplicabile.
Art. 29. - (1) După integrarea rezultatelor RPSN pentru
fiecare domeniu în parte trebuie efectuată o evaluare globală a tuturor
deficienţelor nesoluţionate, luându-se în considerare toate acţiunile corective
şi îmbunătăţirile practicabile pentru implementare, precum şi toate măsurile
compensatorii identificate.
(2) Riscurile asociate deficienţelor nesoluţionate
trebuie cuantificate, în scopul de a demonstra, cu o marjă de încredere
adecvată, că centrala poate fi exploatată în continuare în condiţii de
securitate.
CAPITOLUL VI
Rezultatele RPSN
Art. 30. - Rezultatele semnificative obţinute în urma
revizuirii fiecărui domeniu în parte, precum şi rezultatele evaluării globale
trebuie prezentate spre aprobare la CNCAN sub forma unui raport.
Art. 31. - Pe baza rezultatelor obţinute în urma
revizuirii fiecăruia dintre domeniile enumerate la art. 8, ţinându-se cont de
toate conexiunile şi suprapunerile dintre acestea, trebuie identificate toate
acţiunile corective şi îmbunătăţirile practicabile pentru implementare.
Art. 32. - (1) In măsura în care este posibil, cât mai
multe dintre acţiunile corective şi îmbunătăţirile practicabile identificate
vor fi implementate până la finalizarea RPSN.
(2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure toate
resursele necesare pentru implementarea măsurilor de îmbunătăţire practicabile
în scopul atingerii unui nivel de securitate nucleară cât mai apropiat de cel
impus de standardele curente.
Art. 33. - Programul integrat de acţiuni corective şi
măsuri de îmbunătăţire a securităţii nucleare a centralei, conţinând o listă a
acestora, criteriile pe baza cărora au fost stabilite şi planul de
implementare, trebuie transmis pentru aprobare la CNCAN. Aprobarea de către
CNCAN a programului integrat de acţiuni corective marchează încheierea RPSN.
Art. 34. - Titularul de autorizaţie are obligaţia de a reactualiza documentaţia de securitate
nucleară a centralei pentru a reflecta rezultatele RPSN, până la o dată
stabilită de comun acord cu CNCAN.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 35. - Prezentele norme intră în vigoare de la data
publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA la norme
DEFINIŢII
- bazele de proiectare - reprezintă totalitatea condiţiilor şi evenimentelor considerate
explicit în proiectarea unei centrale nuclearoelectrice, pe baza unor criterii
prestabilite, astfel încât centrala să reziste la aceste condiţii şi evenimente
fără ca limitele legale de doză să fie depăşite;
- documentaţia de
securitate nucleară a centralei - totalitatea
documentelor care conţin informaţiile şi raţionamentele necesare pentru a
demonstra că centrala nuclearoelectrică poate fi exploatată în condiţii de
securitate nucleară, în conformitate cu cerinţele de reglementare şi
standardele aplicabile;
- îmbătrânire - procesul complex prin care caracteristicile
structurilor, sistemelor, componentelor şi echipamentelor se modifică treptat
cu timpul sau în funcţie de uzură;
- managementul îmbătrânirii - ansamblul de activităţi şi măsuri prevăzute pentru a controla şi a
menţine în limite acceptabile degradarea datorată îmbătrânirii şi uzurii
structurilor, sistemelor, componentelor şi echipamentelor centralei;
- RPSN - revizuirea
periodică a securităţii nucleare;
- securitate nucleară - reprezintă ansamblul de măsuri tehnice şi organizatorice destinate
să asigure funcţionarea instalaţiilor nucleare în condiţii de siguranţă, să
prevină şi să limiteze deteriorarea acestora şi să asigure protecţia
personalului ocupat profesional, a populaţiei, mediului înconjurător şi
bunurilor materiale împotriva iradierii sau contaminării radioactive;
- SSCE - sistemele, structurile,
componentele şi echipamentele centralei nuclearoelectrice.