Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1287 din 18 noiembrie 1996

pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea muzeelor, a Regulamentului privind organizarea si functionarea bibliotecilor publice, a Regulamentului privind organizarea si functionarea asezamintelor pentru cultura si educatia adultilor si a Regulamentului pentru organizarea si functionarea oficiilor pentru patrimoniul cultural national, judetene si al municipiului Bucuresti

ACT EMIS DE: MINISTERUL CULTURII

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 347 din 19 decembrie 1996


SmartCity3


    Ministrul culturii,
    in temeiul prevederilor Decretului nr. 12/1989 privind infiintarea Ministerului Culturii si ale Hotararii Guvernului nr. 642/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii, republicata,
    avand in vedere dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 68/1994 privind protejarea patrimoniului cultural national, aprobata prin Legea nr. 41/1995,
    emite urmatorul ordin:

    1. Se aproba Regulamentul privind organizarea si functionarea muzeelor.
    2. Se aproba Regulamentul privind organizarea si functionarea bibliotecilor publice.
    3. Se aproba Regulamentul privind organizarea si functionarea asezamintelor pentru cultura si educatia adultilor.
    4. Se aproba Regulamentul pentru organizarea si functionarea oficiilor pentru patrimoniul cultural national, judetene si al municipiului Bucuresti.
    5. Directia generala a patrimoniului cultural national din cadrul Ministerului Culturii, Directia generala teritoriu si programe culturale, inspectoratele pentru cultura judetene si al municipiului Bucuresti, oficiile pentru patrimoniul cultural national, judetene si al municipiului Bucuresti vor lua masurile necesare pentru respectarea si indeplinirea prevederilor prezentului ordin.
    6. Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul Oficial al Romaniei.

                          Ministrul culturii,
                             Grigore Zanc

                              REGULAMENT
privind organizarea si functionarea muzeelor

    Art. 1
    Muzeele sunt institutii publice de cultura si cercetare aflate in serviciul societatii. Ele achizitioneaza, conserva, cerceteaza, comunica si expun colectiile de bunuri culturale in scopul formarii si cultivarii spiritului civic, patriotic si estetic. Nomenclatorul colectiilor este prezentat in anexa nr. 1.
    Art. 2
    Statul, prin Ministerul Culturii, defineste politica nationala si normele de organizare cu privire la muzee, indiferent de nivelul de subordonare a acestora, in conditiile legii.
    Art. 3
    In functie de gradul lor de subordonare muzeele sunt: satesti, comunale, orasenesti, municipale, judetene si nationale. Muzeele se infiinteaza de catre autoritatea responsabila, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor, cu acordul Ministerului Culturii si cu respectarea prevederilor legale. Institutiile publice muzeale aflate sub autoritatea administratiei publice centrale si locale se infiinteaza astfel: muzeele nationale, prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerelor sau a altor organe centrale de resort; muzeele judetene, prin hotarare a consiliilor judetene si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti; muzeele municipale, orasenesti si satesti, prin hotarare a consiliilor locale. Muzeul de Istorie si Arta a Municipiului Bucuresti are statut de muzeu judetean.
    Dupa continutul fondurilor, muzeele sunt: de istorie, arheologie, arta, literatura, muzica, teatru, etnografie, stiinta si tehnica, stiintele naturii, religie, sport si memoriale. Muzeele care au rezervatii speciale naturale, arheologice, etnografice, arhitecturale sunt rezervatii in situ.
    Organizarea muzeelor, stabilirea categoriilor de activitati si evidenta muzeala se fac potrivit anexei nr. 2.
    Art. 4
    Muzeele nationale, judetene, municipale si orasenesti au personalitate juridica in conditiile legii si sunt reprezentate de director sau de delegatul acestuia; muzeele locale, satesti si comunale au personalitate juridica, dupa caz, potrivit hotararilor consiliilor locale.
    Art. 5
    Fiecare muzeu are obligatia sa-si elaboreze regulamente scrise, prin care isi stabileste cu claritate titulatura, statutul sau legal, calitatea de institutie de cultura si cercetare, in concordanta cu traditia culturala, cu scopurile, obiectivele si politica serviciilor si colectiilor pe care le poseda.
    Art. 6
    Muzeele au obligatia sa asigure accesul publicului printr-un orar adecvat de functionare, sa ofere informatii despre colectia si serviciile lor, sa faca cunoscute, prin publicare, regulamentele lor de functionare si restrictiile privind regimul bunurilor patrimoniale pe care le detin.
    Art. 7
    Muzeele au responsabilitatea ca, pe langa constituirea si conservarea colectiei, sa utilizeze bunurile culturale pe care le detin, prin programe care sa asigure cercetarea si publicarea studiilor efectuate, valorificarea patrimoniului prin expozitii permanente si temporare, ca si prin alte activitati speciale, fara periclitarea integritatii obiectelor din colectie si fara derogare de la standardele culturale si de ordin moral.
    Art. 8
    Functiile principale ale unui muzeu sunt:
    a) nationala, prin calitatea de a organiza si pastra marturii si vestigii privitoare la civilizatia si cultura romaneasca;
    b) stiintifica, realizata prin cercetari stiintifice si sapaturi arheologice;
    c) culturala, realizata prin educarea publicului, organizarea de servicii stiintifice si de expozitii permanente si temporare;
    d) regionala si universala, prin organizarea de expozitii temporare in tarile vecine Romaniei si in celelalte state cu care tara noastra are incheiate acorduri culturale, ca si prin participarea la simpozioane si congrese stiintifice internationale, pentru a exprima si integra valorile culturii si civilizatiei romanesti in circuitul valorilor culturale universale. Aceste functii se indeplinesc in special prin achizitionarea obiectelor de valoare, pastrarea si valorificarea lor.
    Fiecare muzeu adopta si publica, ori de cate ori este necesar, o declaratie cu privire la politica de alcatuire a colectiei. Obiectele achizitionate trebuie sa fie relevante pentru activitatea muzeului si sa fie insotite de certificate autorizate privitoare la autenticitatea si valoarea lor. Sistemul de evidenta muzeala, protectia bunurilor culturale si valorificarea acestora se fac potrivit anexei nr. 3, in conformitate cu prevederile legale.
    Art. 9
    Achizitionarea de obiecte, in conditii ilicite, contravine reglementarilor nationale si internationale cu privire la bunurile de patrimoniu, iar muzeele nu pot cumpara si detine asemenea bunuri.
    Art. 10
    Imprumutul intermuzeal, la nivel national sau international, in vederea organizarii unor expozitii sau participari la evenimente culturale se face in conditiile legii si numai cu obligatia partii primitoare de a raspunde de integritatea si autenticitatea obiectelor in cauza, precum si cu asigurarea ca ofera, in contrapartida, imprumutul unor obiecte de valoare culturala egala cu a celor primite atunci cand se organizeaza expozitii de obiecte cu valoare exceptionala.
    Art. 11
    Muzeele pot primi donatii de obiecte numai in cazul in care acestea sunt convergente cu politica lor de constituire a colectiilor si expozitiilor permanente, temporare sau tematice.
    Art. 12
    Spatiile in care functioneaza muzeele trebuie sa asigure realizarea functiilor de baza ale acestora privind depozitarea, cercetarea, conservarea, educarea publicului si organizarea de expozitii permanente si temporare, ca si amenajari speciale pentru accesul persoanelor cu handicap fizic. Muzeele nationale si judetene organizeaza laboratoare pentru conservare si restaurare, ateliere pentru confectionarea copiilor autorizate si pentru realizarea reproducerilor dupa obiectele muzeale.
    Art. 13
    Suprafetele de teren care contin situri si santiere arheologice, rezervatiile etnografice si naturale, precum si ariile de protectie a monumentelor istorice care apartin patrimoniului cultural-national sau sunt arondate unor muzee sunt exceptate de la procedura de improprietarire, in conditiile legii, si se inscriu in Registrul-cadastru.
    Art. 14
    Muzeele adopta, cu avizul Comisiei de Heraldica a Academiei Romane, un fanion care se arboreaza cu ocazia zilelor festive ale muzeului sau a unor reuniuni nationale si internationale, folosind insemnul reprezentativ pentru institutie. Muzeele nationale, judetene si locale vor avea o emblema, stampila sau sigiliu care sa reprezinte grafic un obiect semnificativ din colectiile institutiei, iar muzeele judetene includ si stema judetului respectiv.
    Art. 15
    Muzeele beneficiaza de dreptul pe care legea dreptului de autor il confera pentru bunurile aflate in colectiile lor si sunt inregistrate in inventarele acestora.
    Bunurile clasate in categoria patrimoniala de Tezaur sunt inalienabile.
    Dreptul de reproducere prin diferite mijloace a obiectelor din muzeu este rezervat exclusiv muzeului, in afara cazului in care posesorul dreptului de autor a impus o clauza restrictiva.
    Muzeele au dreptul asupra proprietatii artistice a reproducerilor (fotografii, filme, imagini digitale), de pe obiectele, tablourile si documentele din colectiile lor.
    Art. 16
    Toate muzeele, cu exceptia celor nationale, sunt controlate stiintific de catre inspectoratele pentru cultura judetene si al municipiului Bucuresti. Anual, pana in luna octombrie, muzeele sunt obligate sa prezinte proiectele de activitate pe anul urmator consilierului-sef al inspectoratului pentru cultura teritorial pentru a fi prezentate Comisiei administrative judetene si a municipiului Bucuresti, precum si directiilor de specialitate din Ministerul Culturii.
    Art. 17
    Finantarea muzeelor, cu exceptia muzeelor nationale, care sunt finantate de catre ministerele de resort, se asigura din bugetul de stat si din bugetele unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit legii anuale a bugetului de stat. In conformitate cu art. 72 din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, proiectele de buget ale institutiilor muzeale pot specifica natura cheltuielilor, numai cu avizul Ministerului Culturii, dupa cum urmeaza: salarizarea personalului, realizarea programelor culturale, achizitiile de obiecte cu valoare patrimoniala, precum si dotarile necesare informatizarii, prezervarii si restaurarii obiectelor reprezinta cheltuieli prevazute in bugetul Ministerului Culturii, iar cheltuielile privind investitiile de constructii-montaj, reparatii capitale si curente, cheltuielile gospodaresti si achizitiile de obiecte reprezinta cheltuieli prevazute in bugetele autoritatilor locale.
    Art. 18
    Efectuarea cheltuielilor de catre institutiile muzeale se face in conditiile stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 9/1996.
    Art. 19
    Incalcarea prevederilor prezentului regulament atrage dupa sine raspunderea disciplinara, materiala, civila si administrativa si se sanctioneaza in conformitate cu legislatia in vigoare.
    Art. 20
    Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din acest regulament.
    Art. 21
    Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul Oficial al Romaniei.

    ANEXA 1

                          CUPRINSUL COLECTIILOR

    a) Colectiile de stiinte ale naturii:
    - botanica - ierbare, plante deshidratate, specimene
    - zoologie - pasari, mamifere, trofee
    - geologie - mineralogie, petrologie, paleontologie, speologie
    - antropologie
    b) Colectiile de stiinta si tehnica:
    - obiective tehnice
    - piese si subansambluri, obiecte tehnice, produse industriale
    - documente tehnice - proiecte, planuri, schite, brevete de inventie
    - armament
    - orologerie
    - mijloace de transport
    - mijloace de telecomunicatii
    c) Colectiile de istorie:
    - documente, acte, manuscrise
    - obiecte de uz si de podoaba din diferite epoci
    - piese de mobilier
    - costume
    - arme si armuri
    - steaguri
    - numismatica - medalii, monede, sigilii
    - harti istorice si geografice
    - inscriptii, elemente separate, obtinute prin dezmembrarea monumentelor istorice - lapidarii
    - colectii filatelice
    - fotografii, desene, planuri
    d) Colectiile de arta:
    - plastica - desene, gravuri, stampe, picturi, icoane, sculpturi
    - decorativa - mobilier, tapiserii, covoare, costume, ceramica, sticla, orfevrarie, bijuterii
    - carte veche, publicatii de diferite tipuri, manuscrise, incunabule
    - carti postale ilustrate
    - fotografii, diapozitive, pelicule cinematografice, clisee
    - instrumente muzicale
    - colectiile de arta ale spectacolului
    - inregistrari audio si video
    e) Colectiile de etnografie:
    - rezervatii de arhitectura populara in situ
    - arhitectura populara
    - instalatii tehnice
    - industrie casnica textila-tesaturi
    - obiecte de uz casnic - lemn, os, metal
    - mobilier
    - costum popular
    - ceramica
    - unelte
    - obiecte de cult
    - pictura pe sticla
    - oua incondeiate
    - recuzita a obiceiurilor
    - produse de artizanat contemporan
    - schite, desene, carti postale, ilustrate, fotografii
    - inregistrari audiovizuale
    f) Colectiile ecleziastice:
    - piese si obiecte de cult
    - mobilier, altare, catapetesme
    - sfesnice, candelabre
    - carti, documente, manuscrise, incunabule
    - icoane
    - picturi murale, mozaicuri, vitralii
    - tablouri, ilustratii, tiparituri
    - costume, podoabe, tapiserii, covoare
    - inscriptii si monumente funerare
    - inregistrari sonore si video
    g) Colectiile arheologice:
    - rezervatiile in situ
    - piese netransportabile conservate in situ
    - piese din sapaturile terestre si subterane
    - piese din explorarile subacvatice
    - piese din descoperiri intamplatoare
    h) Colectiile literare:
    - manuscrise
    - documente - scrisori, acte, declaratii, afise, imprimate
    - partituri muzicale vechi
    - fotografii, facsimile
    - carte veche
    - carte rara
    - periodice vechi
    - obiecte personale
    - inregistrari audio-video
    i) Colectiile memorialistice:
    - bunuri si obiecte personale
    - documente din viata personalitatilor
    - bunuri legate de evenimente de importanta nationala si internationala.

    NOTA:
    Muzeele din Romania mai contin: situri arheologice, arii de sapaturi, zone de protectie pentru monumentele istorice, cimitire, opere comemorative de razboi, cartiere istorice din zonele urbane si rurale, rezervatii etnografice si naturale, parcuri, gradini botanice, zoologice, acvarii, terrarii, vivarii, observatoare astronomice, planetarii.

    ANEXA 2

    Organizarea muzeelor se face prin:
    a) Organizarea patrimoniului pe colectii:
    Prin termenul colectie se intelege:
    - un ansamblu de piese de muzeu cu un profil omogen, organizate pentru scopuri didactice, pe sisteme stiintifice;
    - un grup de diferite obiecte organizate pe criterii estetice, care reprezinta o tema;
    - o serie de documente care descriu o epoca sau viata unei personalitati;
    - piese tezaurizate si organizate dupa criterii proprii de catre un colectionar si donate ca un ansamblu constituit.
    Marimea unei colectii in cadrul unui muzeu este stabilita de catre consiliul stiintific al muzeului, in functie de gradul si tipul fondurilor muzeale.
    Un numar de 4 colectii formeaza o sectie muzeala si ea se va organiza la nivel de birou, daca volumul de munca necesita un numar minim de 5 persoane (4 de specialitate si un sef de birou).
    Doua birouri astfel constituite formeaza un serviciu si este format din 11 persoane, 8 specialisti, 2 sefi de birou si un sef de sectie. Trei sectii de muzeu, astfel constituite, cu 12 colectii si un numar minim de 33 de persoane, sunt coordonate de un director adjunct.
    Rezervatiile arheologice si punctele de conservare in situ, gradinile botanice, gradinile zoologice, acvariile, planetariile, observatoarele astronomice, rezervatiile naturale arondate muzeelor constituie colectii sau sectii muzeale.
    Laboratoarele de restaurare, foto si audio-video, de proiectare, de cartografie, topografie se constituie la nivel de birou, daca volumul de munca necesita cel putin 6 persoane, 5 specialisti si un sef de birou.
    Fiecare sectie are un depozit separat, de care raspunde un conservator, ajutat de personal tehnic de specialitate, dupa complexitatea si specificul activitatii muzeului.
    b) Organizarea personalului de specialitate:
    Personalul de specialitate este format din specialisti cu studii medii si academice, ale caror denumiri, functii de executie, grade si gradatii sunt stabilite potrivit normelor legale.
    Functiile de executie pe grade profesionale in muzee sunt:
    - cercetator stiintific;
    - muzeograf;
    - restaurator;
    - conservator;
    - trezorier;
    - gestionar-custode sala;
    - bibliotecar;
    - referent;
    - redactor;
    - documentarist;
    - traducator;
    - desenator artistic;
    - corector;
    - lector;
    - bibliograf etc.
    Personalul de specialitate formeaza corpuri profesionale pentru achizitii, evidente, conservare si restaurare, protectie, valorificare si evaluare a colectiilor.

    Personalul de conducere
    Personalul de conducere este format din sefi de birou, sefi de sectii, directori adjuncti, directorul general. In muzee se organizeaza consiliul stiintific al institutiei. Numarul membrilor se stabileste prin regulamentul de organizare interioara al muzeului si se compune din specialisti in domeniu, cu titluri stiintifice si cu lucrari publicate.

    Personalul administrativ
    Personalul administrativ este cel care asigura administrarea interioara a muzeului si el este organizat, dupa caz, in birouri si servicii, dupa cum urmeaza: servicii tehnice pentru ateliere foto, audio-video, film, informatica, multiplicare, mulaje, cartografie, servicii tehnice de secretariat, servicii de arhiva, documentare, biblioteca, servicii de traducatori din limbile vechi, ca si de translatori din diferite limbi contemporane, servicii financiare si de contabilitate, servicii de asigurare si de testare a pietei, servicii juridice, servicii de personal, servicii tehnice pentru diferite meserii - tamplari, zugravi, electricieni, telefonisti, zidari, parchetari, tapiteri, croitori -, servicii de supraveghere computerizata a circulatiei bunurilor muzeale, servicii de paza simpla si inarmata, organizata in mai multe schimburi. Numarul posturilor se stabileste de catre organele tutelare.
    Corpurile profesionale din muzee au obligatia de a elabora statutul profesiunii respective si lista membrilor acestora si de a le prezenta spre avizare Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
    Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor avizeaza, in termen de doua saptamani de la primirea regulamentelor de ordine interioara, atributiile stiintifice ale personalului de conducere al muzeelor din tara, indiferent de subordonarea administrativa si de profilul muzeului.

    ANEXA 3

                         ACTIVITATI STIINTIFICE

    In cadrul unui muzeu se desfasoara urmatoarele categorii de activitati stiintifice:
    a) completarea colectiilor;
    b) depozitarea, pastrarea si expunerea;
    c) evidenta colectiilor;
    d) conservarea si restaurarea lor;
    e) protectia;
    f) circulatia pieselor sau documentelor;
    g) valorificarea colectiilor;
    h) cercetarea stiintifica.
    a) Completarea colectiilor se face prin politica de achizitii: cumparari, donatii, legate testamentare, transferuri, schimburi de colectii sau de dublete din colectii, primirea pieselor prin descoperiri arheologice recente, organizarea de licitatii interne si internationale, organizarea de colecte publice de obiecte.
    b) Expunerea, depozitarea si pastrarea bunurilor se fac potrivit normelor de conservare stabilite de Ministerul Culturii.
    c) Evidenta muzeala:
    (i) evidenta administrativa se tine pentru piese, pe inventare-tip pentru alcatuirea si controlul gestiunii, conform normelor legale;
    (ii) evidenta stiintifica.
    Catalogarea colectiilor este operatiunea de descriere a obiectului si se face pe fise standardizate. Procesul de catalogare va fi dublu: o fisa pentru colectiile muzeului si o fisa pentru categoria de patrimoniu. Se constituie catalogul informatizat, bazat pe imagine.
    Clasificarea colectiilor este operatiunea de constituire a fondurilor pe specialitati.
    d) Conservarea colectiilor se face dupa normele legale in vigoare.
    e) Protectia pieselor din colectii se realizeaza prin:
    A. Masuri preventive
    Dotarea muzeelor cu sisteme de paza electronica pentru fiecare unitate sau edificiu, cu sisteme de legatura a circuitelor cu politia, prin sisteme de paza militarizata cu personal din cadrul Ministerului Apararii Nationale, prin sisteme de paza, de protectie in caz de calamitate naturala (cutremur, inundatie, incendiu), de conflict armat sau agresiune civila. Aducerea lor la cunostinta tuturor persoanelor care raspund de colectii si instruirea in acest sens a personalului.
    B. Masuri corective
    Reprezinta masurile legislative luate impotriva oricaror atingeri aduse obiectului, prin care s-au provocat modificari incorecte de completare sau de schimbare a aspectului, reparari si restaurari efectuate de persoane nespecializate, distrugeri intentionate sau degradari din diferite cauze, cum sunt instrainarile, schimbarile de edificii in care sunt pastrate colectiile, excavarile arheologice clandestine, furturile, exporturile ilicite, transferurile camuflate de proprietate si declararea in fals a calitatii juridice de obiect de patrimoniu cultural national.
    C. Masuri administrative
    Organizarea unor servicii de control si paza, stabilirea atributiilor responsabililor colectiilor, stabilirea unor sanctiuni dupa specificul daunei, urmarirea degradarilor intentionate, urmarirea furturilor, recuperarea disparitiilor.
    f) Circulatia pieselor
    Circulatia pieselor si a documentelor din colectiile muzeale se face numai pe baza unor contracte. Tipurile de circulatie cunoscute sunt: transferul (imprumutul intre institutii de stat, intre persoane publice si stat, intre persoane particulare si stat, intre culte si stat); exportul si imprumutul pentru operatiuni de conservare si restaurare, evaluare, autentificare, retrocedare.
    Pentru circulatia obiectelor de patrimoniu cultural se stabilesc conditii speciale de transport si norme specifice de vamuire.
    Valorificarea colectiilor se face prin organizarea de expozitii permanente si temporare.
    g) Valorificarea colectiilor
    Stabilirea tematicii, a expozitiilor de baza a unui muzeu se face de catre conducerea muzeului, cu avizul consiliului stiintific si cu aprobarea Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor. Modalitatile de acces la colectii, gratuitati, intrare libera in anumite zile, orarul de functionare se stabilesc de catre autoritatea responsabila.
    h) Cercetarea stiintifica se desfasoara in cadrul categoriilor de activitati enumerate la lit. a) - g) si se realizeaza conform profilului muzeului. Cercetarea este interdisciplinara, folosind atat metodele cercetarii istorice, etnografice, naturale, artistice si de istorie a artei, cat si cele din domeniile stiintelor exacte.

                              REGULAMENT
privind organizarea si functionarea bibliotecilor publice

    Art. 1
    Bibliotecile publice sunt institutii de cultura care se adreseaza diverselor colectivitati socioprofesionale, in scopul exercitarii dreptului constitutional la informatie si instructie al cetatenilor.
    Ele asigura accesul la lectura si la surse de documentare tuturor utilizatorilor, fara deosebire de sex, rasa, religie, varsta, nationalitate sau statut social, punand la dispozitia cititorilor, in localuri si cu echipamente tehnice corespunzatoare, dupa un orar adecvat nevoilor publicului, colectiile de carte, periodice, materiale audio-video si alte documente pe suport traditional sau electronic, in mod gratuit.
    Art. 2
    Statul, prin Ministerul Culturii, defineste politica nationala cu privire la biblioteci, indiferent de nivelul de subordonare a acestora, conform prevederilor legale. In acest scop el elaboreaza programe de interes national, adopta masurile necesare pentru a corecta inegalitatile in accesul la lectura si vegheaza la asigurarea surselor de documentare pe intreg teritoriul national. Atributiile Ministerului Culturii sunt cuprinse in anexa nr. 1.
    Art. 3
    Bibliotecile publice sunt institutii bugetare si se organizeaza, potrivit normelor legale, ca biblioteci de nivel national, judetean, municipal, orasenesc si comunal.
    Art. 4
    Bibliotecile de nivel national sunt: Biblioteca Nationala a Romaniei si Biblioteca Academiei Romane si sunt organizate ca institutii bugetare, cu personalitate juridica, sub autoritatea Ministerului Culturii, respectiv a Academiei Romane. Organizarea si atributiile acestora sunt cuprinse in anexa nr. 2, potrivit reglementarilor legale.
    Art. 5
    Bibliotecile de nivel judetean, municipal, orasenesc si comunal se organizeaza potrivit anexei nr. 3, in conformitate cu prevederile legale.
    Art. 6
    Bibliotecile institutiilor de invatamant se organizeaza potrivit Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata.
    Art. 7
    Bibliotecile specializate se pot organiza in cadrul ministerelor, al altor organe centrale sau institutii, cu respectarea prevederilor legale.
    Art. 8
    Fiecare biblioteca publica este raspunzatoare de fondurile si documentele pe care le are in folosinta sau in proprietate, precum si de clasificarea acestora pe colectii, dupa normele biblioteconomice si de evidenta a patrimoniului cultural national. Raspunderea fata de integritatea colectiilor se asigura in baza legii, recuperarea pagubelor facandu-se din drepturile salariale.
    Precizarile cu privire la colectii, depozite si activitati complementare sunt cuprinse in anexa nr. 4, potrivit reglementarilor legale.
    Functiile de conducere si de executie (de specialitate si administrative) pentru activitatea bibliotecilor publice sunt cuprinse in anexa nr. 5, iar cele pentru activitatea bibliotecilor nationale sunt precizate in anexa nr. 6.
    Criteriile de normare a personalului de specialitate din bibliotecile publice sunt mentionate in anexa nr. 7, potrivit normelor legale.
    Art. 9
    Bibliotecile publice pot primi spre pastrare si depozitare - de la persoane sau institutii particulare - materiale care intra in patrimoniul cultural national. In acest caz, depunatorii vor trebui sa recunoasca bibliotecilor, in interesul culturii nationale, facultatea de utilizare a acestora pentru studii si cercetari stiintifice. Publicarea materialelor de acest fel se va face numai in baza unei conventii scrise intre proprietarii de drept si directorul bibliotecii respective.
    Art. 10
    Localurile bibliotecilor publice nu pot fi utilizate decat pentru colectiile, birourile si atelierele acestora. Nici o alta autoritate, institutie sau organizatie de orice fel nu se poate stabili, nici macar temporar, in biblioteci publice. Imobilele destinate bibliotecilor publice nu se pot instraina si nu li se poate schimba destinatia decat in conditiile legii.
    Art. 11
    Finantarea bibliotecilor publice - cu exceptia bibliotecilor nationale care sunt finantate numai din bugetul de stat - se asigura din bugetul de stat si din bugetele unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit legii anuale a bugetului de stat. Potrivit art. 72 din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, in proiectul de buget pentru bibliotecile publice, cu exceptia bibliotecilor nationale, se poate preciza natura cheltuielilor, dupa cum urmeaza: salarizarea personalului, realizarea programelor culturale, 50% din achizitiile de publicatii si alte materiale de biblioteca, precum si dotarile pentru informatizare, prezervare si restaurare, care se cuprind in bugetul Ministerului Culturii; investitiile de constructii si montaj pentru localuri noi de biblioteci, reparatiile capitale si curente, cheltuielile gospodaresti, precum si 50% din volumul achizitiilor de carte si alte documente specifice se prevad in bugetele consiliilor locale judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
    Ministerele, institutiile asimilate acestora sau organizatiile detinatoare de biblioteci pot include in bugetul lor anual fondurile necesare intretinerii si dezvoltarii bibliotecilor.
    Art. 12
    Marimea colectiei unei biblioteci publice trebuie sa asigure cel putin doua unitati bibliografice pe cap de locuitor si o crestere anuala a colectiei de cel putin 150 de volume la 1.000 de locuitori.
    Art. 13
    Consultarea de catre utilizatori a colectiilor si cataloagelor publice este gratuita.
    Art. 14
    Ministerul Finantelor si Ministerul Transporturilor pot sa dispuna reducerea cu 50% a tarifelor de expediere destinate schimbului si imprumutului interbibliotecar intern si international, cu exceptia schimburilor comerciale, conform acordurilor internationale la care Romania a aderat.
    Art. 15
    Ministerul Culturii poate sa infiinteze Consiliul Superior al Bibliotecilor, cu rol de consultanta si avizare in domeniul cercetarii, elaborarii standardelor de descriere, al evaluarii, evidentei, protectiei, conservarii, restaurarii si punerii in valoare a colectiilor bibliotecilor publice din Romania. Consiliul va functiona pe langa Ministerul Culturii si va include, pe langa reprezentantul acestuia, un reprezentant al Academiei Romane, un reprezentant al Ministerului Invatamantului, directorul general al Bibliotecii Nationale a Romaniei, directorul general al Bibliotecii Academiei Romane, seful Catedrei de biblioteconomie a Universitatii Bucuresti si cate un reprezentant al asociatiilor profesionale de profil.
    Art. 16
    Incalcarea prevederilor prezentului regulament atrage dupa sine raspunderea disciplinara, materiala, civila si administrativa si se sanctioneaza in conformitate cu legislatia in vigoare.
    Art. 17
    Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezentul regulament.
    Art. 18
    Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul Oficial al Romaniei.

    ANEXA 1

    Statul, prin Ministerul Culturii, are responsabilitati specifice potrivit normelor legale cu privire la fondurile patrimoniale ale bibliotecilor, care reprezinta o parte a avutiei nationale. El exercita controlul si intervine, daca integritatea acestor colectii este amenintata. Ministerul Culturii ofera consultanta necesara si emite recomandarile utile conservarii si valorificarii colectiilor patrimoniale, cu deosebire in vederea inventarierii si prezervarii in conditii adecvate; organizeaza depozitul legal si raspunde de recensamantul si inventarierea patrimoniului de publicatii la nivel national, precum si de difuzarea acestuia, favorizand cooperarea in acest domeniu; asigura controlul tehnic al bibliotecilor ce se afla in subordinea autoritatilor publice.
    Ministerul Culturii organizeaza si asigura coeziunea serviciilor colective nationale intre biblioteci, in special in materie de cataloage colective nationale; circulatie si schimb de informatii bibliografice; elaboreaza norme stiintifice si tehnice ale programelor pentru evaluarea si dezvoltarea colectiilor, pentru circulatia si schimbul de documente.
    Ministerul Culturii aduna datele necesare evaluarii cantitative si calitative a activitatii tuturor bibliotecilor publice si asigura exploatarea lor la nivel national si international; colecteaza si completeaza studiile tehnice necesare bunei functionari a bibliotecilor si a cooperarii dintre ele.
    Ministerul Culturii, alaturi de Academia Romana, initiaza programe de cercetare nationala de care trebuie sa beneficieze toate bibliotecile publice; coordoneaza si incurajeaza programele de cooperare internationala si conectarea retelelor de biblioteci din Romania la retelele internationale de profil.
    Ministerul Culturii, in acord cu organismele competente, asigura functionarea serviciilor tehnice si administrative necesare unor biblioteci publice-pilot.
    Ministerul Culturii si Ministerul Afacerilor Externe coopereaza in vederea organizarii si functionarii in strainatate a unor biblioteci care sa contribuie la prezentarea si difuzarea culturii romane. Fiecare centru cultural roman din strainatate poate sa constituie si sa asigure functionarea unui serviciu de biblioteca destinat atat comunitatii romanilor rezidenti in strainatate, cat si publicului din tara respectiva.

    ANEXA 2

    Statul are responsabilitati speciale privitoare la fondurile patrimoniale ale bibliotecilor si asigura functionarea Bibliotecii Nationale a Romaniei sub autoritatea Ministerului Culturii si, respectiv, a Bibliotecii Academiei Romane sub autoritatea Academiei Romane.
    1. Biblioteca Nationala a Romaniei are misiunea de a colecta, cataloga, conserva si a pune la dispozitia publicului documentele depozitului legal de care raspunde.
    Atributiile Bibliotecii Nationale a Romaniei sunt:
    - constituirea colectiilor de referinta pentru productia editoriala straina, ca si pentru cea referitoare la Romania, sau care este editata in limba romana;
    - conservarea publicatiilor straine achizitionate prin acordurile proprii de schimburi internationale;
    - responsabilitatea cu privire la elaborarea bibliografiei nationale si punerea ei la dispozitia celor interesati;
    - participarea la definirea politicii serviciilor nationale de lectura publica, la stabilirea regulilor de standardizare bibliografica si la aplicarea lor;
    - participarea la programe nationale si internationale de cooperare cu alte biblioteci nationale si cu organismele internationale de control bibliografic;
    - coordonarea si realizarea de programe nationale de cercetare in domeniu;
    - asigurarea conservarii mostenirii culturale a natiunii romane, pe care o face accesibila tuturor tarilor, precum si a mostenirii intelectuale a grupurilor etnice care traiesc in Romania de azi.
    2. Academia Romana asigura organizarea si functionarea Bibliotecii Academiei ca institutie de cultura cu statut de biblioteca nationala, beneficiind de depozit legal.
    Biblioteca Academiei Romane si celelalte biblioteci care ii apartin pot avea urmatoarele atributii potrivit prevederilor legale:
    - achizitionarea, organizarea, conservarea si punerea la dispozitia utilizatorilor a publicatiilor, manuscriselor, documentelor, stampelor si desenelor, monedelor, medaliilor si colectiilor din toate domeniile de activitate stiintifica pe care le detine;
    - elaborarea si publicarea bibliografiilor nationale retrospective de carte si periodice si punerea lor la dispozitia celor interesati;
    - desfasurarea de activitati de cercetare in domeniu si alte discipline conexe;
    - coordonarea, in cadrul retelei de biblioteci a Academiei Romane, a activitatii de prezervare a tezaurului national al culturii scrise;
    - asigurarea schimbului si imprumutului national si international de publicatii pentru toate institutiile Academiei Romane;
    - asigurarea cooperarii la nivel national si international in domeniul dezvoltarii si automatizarii informatiei;
    - participarea la programe internationale de cooperare cu alte institutii de profil si organisme internationale.

    ANEXA 3

    1. Autoritatile administratiei publice locale la nivel de comuna, oras, municipiu, judet sunt obligate sa asigure organizarea si functionarea bibliotecii publice corespunzator nivelului si sferei competentei lor, pentru a permite accesul cetatenilor la informatie, educatie si cultura. Biblioteca, organizata la nivelul administratiei publice locale, trebuie sa indeplineasca trei conditii:
    a) constituirea unei colectii de carte si alte documente specifice, care trebuie actualizata permanent si pusa la dispozitia publicului, conform prevederilor prezentului regulament;
    b) angajarea unui personal de specialitate, in conditiile legii;
    c) amenajarea, intretinerea si dotarea cu mobilier specific a unui local adecvat prezervarii colectiilor si exercitarii serviciilor specifice. Sediul bibliotecii trebuie sa fie situat intr-un loc accesibil utilizatorilor.
    2. Organizarea si functionarea bibliotecilor publice locale se face prin hotarare a consiliului local, in conformitate cu prevederile legii administratiei publice locale.
    a) Biblioteca comunala se organizeaza in fiecare comuna, ca institutie bugetara fara personalitate juridica, cu un fond de cel putin 3.000 de carti, periodice si alte documente audio-video. Functia de bibliotecar este indeplinita de un salariat cu norma intreaga, cu exceptia comunelor cu o populatie sub 1.000 de locuitori, in care functia de bibliotecar poate fi indeplinita si de un salariat cu jumatate de norma. In comunele cu peste 7.000 de locuitori si mai multe sate componente, biblioteca comunala poate functiona cu doi bibliotecari cu norma intreaga. In cazuri deosebite (numar mic de locuitori, resurse materiale si financiare insuficiente), mai multe comune invecinate se pot asocia pentru organizarea unei biblioteci publice.
    b) Biblioteca oraseneasca se organizeaza in fiecare oras ca institutie bugetara cu personalitate juridica, cu un fond de cel putin 18.000 de unitati bibliografice (carti, periodice si alte documente grafice si audio-video) si este condusa de unul dintre bibliotecari, care detine functia de director sau bibliotecar-sef.
    c) Biblioteca municipala se organizeaza in fiecare municipiu care nu este resedinta de judet, ca institutie bugetara cu personalitate juridica, cu un fond de cel putin 25.000 de unitati bibliografice (carti, periodice, alte documente grafice si audio-video) si este condusa de unul dintre bibliotecarii care indeplineste functia de director.
    d) Biblioteca judeteana se organizeaza in fiecare resedinta de judet ca institutie cu personalitate juridica, cu un fond de cel putin 100.000 de unitati bibliografice (carti, periodice, alte documente grafice si audio-video) si este condusa de un director.
    Biblioteca judeteana asigura servicii de lectura, studiu, informare si documentare pentru populatia municipiului de resedinta si asistenta de specialitate pentru bibliotecile publice din judetul respectiv. Ea contribuie la activitatile de interes judetean si participa la constituirea, dezvoltarea, conservarea si valorificarea fondurilor documentare de interes judetean si national pe care le are in colectii, la pastrarea memoriei culturale a judetului.
    Bibliotecile judetene constituie fonduri specializate pe probleme de biblioteconomie; intreprind cercetari sociologice pentru studierea nevoilor utilizatorilor; efectueaza studii pentru fundamentarea deciziilor manageriale si indeplinesc functia de depozit legal judetean. In acest scop ele primesc gratuit de la toti editorii de pe raza judetului cate un exemplar din productia lor editoriala, indiferent de forma de imprimare a acestuia (grafica, audio-video), in functie de volumul colectiilor, de numarul de locuitori si de nevoile acestora, in conformitate cu Legea depozitului legal.
    3. Bibliotecile judetene trebuie sa organizeze o serie de servicii suplimentare, precum: ateliere de legatorie, ateliere tipografice si de multiplicare, laboratoare de conservare si restaurare carte. La initiativa bibliotecilor judetene, cu avizul inspectoratelor pentru cultura judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, cu acordul consiliilor judetene si cu aprobarea Ministerului Culturii, se pot infiinta centre regionale de cooperare a bibliotecilor publice din zona respectiva, in domenii in care, singure, bibliotecile participante nu dispun de suficiente mijloace (unele servicii centralizate, achizitionarea de periodice, restaurare, amplificarea activitatii informational-bibliografice, elaborarea de cataloage colective regionale, efectuarea de stagii de perfectionare a personalului, realizarea de actiuni de dezinsectie si restaurare a colectiilor etc.). Pe baza de protocol, institutiile participante vor conveni asupra conditiilor de sustinere financiar-materiala a fiecareia dintre activitatile Centrului de cooperare a bibliotecilor publice.
    4. Bibliotecile judetene din Romania sunt nominalizate prin ordin al ministrului culturii. Biblioteca municipala "Mihail Sadoveanu" din Bucuresti are statut de biblioteca judeteana.
    5. Bibliotecile judetene, municipale si orasenesti vor alcatui baze de date si servicii de informatii despre si pentru comunitatile locale in care functioneaza.
    6. Bibliotecile publice pot infiinta, prin decizie interna, consiliul de conducere al bibliotecii, cu rol de consultanta si avizare in domeniul programului cultural, politicii de achizitii, alcatuirii proiectului de buget al institutiei.

    ANEXA 4

    Bibliotecile publice trebuie sa dispuna de colectii reprezentative pentru nivelul lor de organizare si sa corespunda cunostintelor, curentelor de opinie si intereselor tuturor membrilor comunitatii in serviciul carora se afla. Reinnoirea si actualizarea permanenta a acestora in functie de categoria organizatorica, de volumul si dimensiunile colectiilor este obligatorie.
    Colectiile patrimoniale sunt formate din colectii nationale, constituite prin depozit legal, si din colectii speciale de manuscrise, documente, carti vechi, rare sau pretioase, stampe, desene, gravuri, fotografii documentare, piese numismatice. Aceste colectii trebuie prelucrate si valorificate de catre unitatile detinatoare care le au in proprietate sau in folosinta. Conditiile de pastrare si de conservare a colectiilor se face in stricta conformitate cu normele de conservare stabilite de Ministerul Culturii si de legislatia in domeniu.
    Bibliotecile urmaresc permanent: completarea colectiilor, evidenta acestora, prelucrarea colectiilor cu activitatile specifice de cercetare, redactare, publicarea bibliografiilor nationale, regionale si speciale; depozitarea diferitelor unitati fizice de biblioteca - carti, periodice, foi volante, manuscrise, documente istorice, corespondenta si autografe, documente grafice cu valoare artistica, piese numismatice, partituri, harti, discuri, casete audio si video si orice alte materiale pe suport electronic - informarea si documentarea stiintifica, valorificarea patrimoniului, realizarea de produse multimedia cu valoare documentara, schimburi de publicatii la nivel national si international, imprumutul interbibliotecar la nivel national si international, activitati cu publicul, alte activitati similare, precum si realizarea de activitati specifice: legatorie de carte, ateliere tipografice si de multiplicare, laboratoare foto, laboratoare de conservare, restaurare si patologia cartii.
    Activitatea depozitelor de carte, periodice si de alte materiale de biblioteca este asigurata de bibliotecari-asistenti care nu au calitatea de gestionar.
    Activitatea de legatorie si tipografie se organizeaza potrivit normelor specifice de structura.
    Laboratoarele de conservare, restaurare si patologia cartii se constituie, daca volumul de munca necesita cel putin trei persoane.

    ANEXA 5

                           FUNCTII
de conducere si de executie (de specialitate si administrative) pentru activitatea bibliotecilor

    a) Functii de conducere:
    - director general;
    - director;
    - director adjunct de specialitate;
    - director program automatizare;
    - director administrativ/sef de serviciu administrativ;
    - sef de serviciu de specialitate;
    - sef de birou de specialitate;
    - sef de laborator;
    - contabil-sef;
    - jurist.
    b) Functii de executie de specialitate:
    - bibliotecar;
    - bibliograf;
    - paleograf;
    - muzeograf;
    - referent;
    - cercetator stiintific;
    - analist programator;
    - programator/informatician;
    - conservator;
    - restaurator;
    - redactor;
    - sociolog;
    - bibliotecar-asistent.
    c) Functii administrative:
    - economist;
    - inginer;
    - tehnician
    - consilier juridic;
    - contabil;
    - dactilograf;
    - casier;
    - sef de depozit/magaziner;
    - arhivar;
    - secretar;
    - garderobier;
    - personal de curatenie;
    - portar.
    d) Muncitori:
    - activitatile de baza (legatorie/tipografie);
    - activitati de intretinere;
    - soferi;
    - operatori xerox.

    ANEXA 6

                                FUNCTII
de conducere si de executie (de specialitate si administrative) pentru activitatea bibliotecilor nationale

    a) Functii de conducere:
    - director general;
    - director general adjunct;
    - director de specialitate;
    - director adjunct de specialitate/secretar stiintific;
    - director adjunct economic;
    - director adjunct administrativ/sef de serviciu/laborator/atelier;
    - director de program de automatizare;
    - sef de serviciu de specialitate;
    - contabil-sef;
    - sef de birou de specialitate/filiala.
    b) Functii de executie de specialitate:
    - cercetator stiintific;
    - bibliotecar;
    - bibliograf;
    - paleograf;
    - muzeograf;
    - sociolog;
    - redactor;
    - analist programator;
    - informatician;
    - analist programator-asistent;
    - operator de date;
    - restaurator;
    - restaurator-asistent;
    - conservator;
    - conservator-asistent;
    - bibliotecar-asistent;
    - manuitor de carte.
    c) Functii de executie preluate din nomenclatorul general pe economie:
    - consilier juridic;
    - inginer;
    - subinginer;
    - tehnician;
    - corector;
    - dactilograf;
    - dactilograf rotaprint;
    - tehnoredactor;
    - fotograf;
    - arhivar;
    - casier;
    - contabil;
    - economist;
    - referent;
    - referent de specialitate;
    - secretar-dactilograf;
    - culegator manual/zetar;
    - culegator mecanic/linotipist;
    - fotozincograf;
    - merceolog/achizitor;
    - masinist;
    - mecanic de intretinere;
    - mecanic linotip;
    - curier;
    - telefonist.
    d) Muncitori:
    - electrician;
    - manipulant de materiale;
    - ingrijitor;
    - portar;
    - sofer;
    - muncitor necalificat.

    ANEXA 7

                           CRITERII
de normare a personalului de specialitate din biblioteci

    a) Biblioteci comunale
    - bibliotecar - 1 post/unitate
                  - 1 post in localitati cu peste 3.000 de
                    locuitori si cu cel putin doua sate
                    componente.
    b) Biblioteci orasenesti
    - director    - 1 post/unitate in localitati cu peste
                    5.000 de locuitori
    - bibliotecar - 1 post/unitate la 5.000 de locuitori.
    c) Biblioteci municipale
    - director    - 1 post/unitate
    - bibliotecar - 1 post la 5.000 - 7.000 de locuitori
    - conservator - 1 post/unitate
    - bibliotecar operator informatica - 1 post/unitate in conditiile automatizarii.
    In orasele cu pana la 5.000 de locuitori, activitatea bibliotecarilor se asigura cu un singur bibliotecar, salariat cu norma intreaga.
    1 post/unitate pentru bibliotecile care detin peste 500 de carti de patrimoniu.
    d) Biblioteci judetene
    - director general
      (in bibliotecile care
      indeplinesc conditiile
      pentru aceasta functie)     - 1 post/unitate
    - director de specialitate    - 1 post/unitate
    - director adjunct            - 1 post/unitate
    - director de program         - 1 post/unitate
    - bibliotecar, bibliograf,
      paleograf, referent         - 1 post la 5.000 - 7.000
                                    locuitori
    - analist programator,
      programator: - 1 post la 50.000 de
                                    volume existente
                                  - 1 post/unitate pentru
                                    asistenta de
                                    specialitate
    - conservator                 - 2 posturi/unitate
    - redactor                    - 1 post/unitate
    - cercetator stiintific       - 1 post/unitate pentru
                                    colectiile de
                                    patrimoniu.
    e) Biblioteci nationale
    1. Personal de conducere - pentru Biblioteca Nationala a Romaniei si Biblioteca Academiei Romane se acorda, potrivit structurilor organizatorice aprobate de autoritatile responsabile, in baza regulamentelor de organizare si functionare si a organigramelor anexe.
    2. Personal de executie de specialitate:
    - 1 post la 500 de volume achizitionate anual (se are in vedere dispersarea surselor de achizitie si lipsa surselor de informare fata de perioada anterioara anului 1990, automatizarea serviciului de dezvoltare si evidenta a colectiilor implicand crearea si exploatarea mai multor baze de date);
    - 1 post la 5.000 de unitati bibliografice luate anual in evidenta in sistem automatizat;
    - 1 post la 2.500 de volume prelucrate anual in sistem automatizat pentru organizarea colectiilor si cataloagelor;
    - 1 post pe schimb la 50.000 de volume - colectii active care se servesc in salile de lectura;
    - 1 post la 100.000 de volume - colectii destructurate care urmeaza a fi luate in evidenta si prelucrare;
    - 1 post la 12.000 de volume consultate anual;
    - 1 post la 1.500 de referinte si referate bibliografice elaborate anual (in afara de sistemul clasic, acestea se realizeaza pe C.D. INTERNET, E-mail, OCLC etc.);
    - 1 post la 1.000 de referinte bibliografice pentru colectiile speciale;
    - 1 post restaurator la 1.000 de unitati bibliografice pentru colectiile speciale;
    - 1 post muzeograf pentru fiecare colectie de documente grafice cu valoare artistica in parte;
    - 100 de posturi activitati nenormabile (1 post la circa 90.000 de unitati bibliografice fond general):
    - activitate de cercetare stiintifica fundamentala si aplicativa asupra domeniului de baza si celor adiacente, precum si a propriilor colectii;
    - relatii de imprumut si schimb international; biblioteci externe;
    - asigurarea serviciilor centralizate si a asistentei de specialitate pentru biblioteci; cercetare sociologica de profil;
    - demers social: organizare de actiuni culturale, prestare de servicii publice;
    - participarea bibliotecilor nationale la programele unor organizatii si organisme internationale: UNESCO, BIEF, ISDS, Uniunea Europeana, IFLA, FID, ISBN etc.
    3. Profesii preluate din nomenclatorul general pe economie, prevazute in serviciile, atelierele si laboratoarele auxiliare.
    Numarul posturilor se va stabili anual de catre Ministerul Culturii, la propunerea Comitetului director al Bibliotecii Nationale a Romaniei si, respectiv, de catre Academia Romana pentru Biblioteca Academiei, avandu-se in vedere urmatoarele:
    - volumul activitatii desfasurate de serviciile si birourile de personal, salarizare, organizare a muncii, juridic, financiar-contabilitate, control financiar, administrativ-aprovizionare;
    - asigurarea permanenta a pazei si securitatii tuturor sediilor in care se desfasoara activitatea;
    - asigurarea personalului de intretinere, conform normelor stabilite pentru institutiile publice cu coeficient maxim de frecventare;
    - activitatea atelierelor si laboratoarelor in conditiile conversiei la evidenta, prelucrarea si multiplicarea automatizata si cu utilaje moderne.

                             REGULAMENT
privind organizarea si functionarea asezamintelor pentru cultura si educatia adultilor

    Art. 1
    Educatia adultilor cuprinde totalitatea activitatilor culturale si a proceselor de educatie care au loc in societate, ca o continuare si intregire a invatamantului obligatoriu (liceal, profesional si superior), si urmareste dezvoltarea generala a societatii si personalitatii umane, promovarea culturii umanist-stiintifice, politice, morale, artistice, ca si participarea tuturor membrilor societatii la viata civica.
    Programele sustinute de institutiile pentru educatia adultilor sunt cuprinse in anexa nr. 1.
    Art. 2
    Statul sprijina si garanteaza, prin Ministerul Culturii, in conditiile legii, buna functionare a acestor institutii. In acest scop se infiinteaza, pe langa Ministerul Culturii, Consiliul National pentru Educatia Adultilor, cu rol consultativ in privinta organizarii, functionarii si activitatii adecvate acestui serviciu public.
    Art. 3
    Sistemul educatiei adultilor cuprinde urmatoarele tipuri de institutii: universitati populare, centre de conservare si valorificare a traditiei populare, camine culturale, case de cultura, scoli populare de arta, cluburi, asociatii si alte organizatii nonguvernamentale.
    Art. 4
    Institutiile pentru educatia adultilor sunt acreditate de catre Ministerul Culturii, cu avizul Consiliului National pentru Educatia Adultilor, si pot functiona ca structuri de stat, particulare, patronale, sindicale, de nivel national sau local, in conformitate cu reglementarile metodologice si cu standardele stabilite de catre Ministerul Culturii, in colaborare cu Ministerul Invatamantului si cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale. Institutiile de sub autoritatea Ministerului Culturii si a unitatilor administrativ-teritoriale sunt cuprinse in anexa nr. 2.
    Art. 5
    O institutie este acreditata sa organizeze programe de educatie a adultilor, daca indeplineste urmatoarele conditii: dispune de sediu si de conditii materiale si tehnice adecvate; are personal calificat din punct de vedere pedagogic si de specialitate; este condusa de o persoana competenta si este girata de un consiliu stiintific de autoritate; respecta legile si Constitutia tarii; promoveaza o cultura umanista si stiintifica. Se recomanda ca participarea la cursuri sa fie stabilita pentru utilizatori la un nivel care sa nu depaseasca salariul minim brut pe tara. Elevii, studentii, somerii, pensionarii si cei cu handicap fizic beneficiaza de o reducere cu 50% a acestor cursuri, restul fiind suportat de la buget. Plata profesorilor se face potrivit conditiilor de salarizare a personalului din invatamant, in conditiile legii.
    Art. 6
    Institutiile de educatie a adultilor pot avea personalitate juridica, dupa caz. Conducerea executiva si stiintifica a institutiilor de educatie a adultilor se stabileste potrivit statutelor si regulamentelor proprii de organizare si functionare aprobate de Ministerul Culturii, cu avizul Consiliului National pentru Educatia Adultilor.
    Art. 7
    Institutiile de educatie a adultilor dispun de autonomie pedagogica, administrativa si functionala, in vederea organizarii unor programe care sa vizeze domenii prioritare pentru utilizatorii potentiali, pentru proiectele educationale si culturale locale, judetene si nationale, pentru grupurile sociale cu nevoi speciale.
    Art. 8
    Institutiile de educatie a adultilor au dreptul sa organizeze examene, sa elibereze diplome si documente care sa ateste frecventarea si absolvirea unui program sustinut. Aceste documente pot reprezenta o recomandare in deciziile de angajare si promovare profesionala.
    Art. 9
    Administratiile judetene, municipale si comunale sustin si promoveaza institutiile pentru educatia adultilor din teritoriu si programele de cooperare a acestora, potrivit prevederilor legale.
    Art. 10
    Finantarea institutiilor de educatie a adultilor se face din bugetul de stat sau din bugetul administratiei publice locale, in functie de subordonare. Efectuarea cheltuielilor de catre institutiile cuprinse in anexa nr. 2 se face in conditiile stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 9/1996.
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament.
    Art. 11
    Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul Oficial al Romaniei.

    ANEXA 1

    Programele institutiilor pentru educatia adultilor:
    - se adreseaza, in special, populatiei adulte in varsta de peste 18 ani sau, atunci cand este necesar, in varsta de peste 16 ani;
    - accepta realitatea ca procesele de invatare nu au limite de varsta, ca educatia tinerei generatii se armonizeaza cu educatia generatiei adulte;
    - sunt fundamentale pentru formarea unei societati bazate pe educatie, capabila sa se adapteze prin invatare continua la o lume in schimbare;
    - constituie un raspuns la multitudinea nevoilor sociale si culturale cu care societatea romaneasca se confrunta in prezent si au implicatii in evolutia pe termen mediu si lung a acesteia;
    - tin seama de schimbarile privind: bazele ideologice ale societatii; structurile de educatie; activitatile profesionale; modul de utilizare a timpului liber; factorii demografici; modelele culturale; grupurile sociale prioritare; diversitatea si pluralismul valorilor;
    - au in vedere: dezvoltarea intelectuala si spirituala a personalitatii umane; asimilarea valorilor culturale fundamentale; formarea sentimentului estetic si a judecatilor de valoare, dezvoltarea spiritului critic, precum si stimularea capacitatilor creatoare ale omului;
    - urmaresc insusirea cunostintelor si a deprinderilor profesionale care sa-i permita omului sa desfasoare o activitate productiva, sa se integreze activ in piata muncii, in dinamica profesionala si sa se recalifice, sa-si pregateasca alternative profesionale, sa fie inventiv si eficient;
    - sunt destinate sa sustina atat persoana umana, cat si societatea in ansamblul ei sa functioneze normal prin dezvoltarea continua a capacitatilor si a talentelor umane si crearea premiselor de valorificare a acestora, prin extinderea invatarii sociale;
    - sunt deschise tuturor membrilor societatii si categoriilor sociale, indiferent de sex, religie, apartenenta etnica sau politica;
    - reprezinta o activitate de baza intr-o societate democratica, sustin procesele sociale si individuale de adaptare inteligenta, rapida si productiva intr-o lume in schimbare;
    - consfintesc dreptul la educatie si informatie pe tot parcursul vietii, pentru fiecare cetatean, si recunosc ca educatia este un proces dinamic si evolutiv, definitoriu pentru conditia umana si progresul social;
    - urmaresc sa ofere sanse egale si de acces la educatie si instruire pentru toti membrii societatii, pe tot parcursul vietii lor, sa-i sustina in eforturile personale de schimbare intr-un mediu socioprofesional si sociocultural in continua evolutie, sa largeasca campul alegerilor posibile;
    - urmaresc diminuarea deficientelor de educatie si invatare, completarea, aprofundarea si innoirea cunostintelor, deprinderilor si valorilor necesare in plan profesional, precum si exercitarea unor profesiuni si operatiuni noi, cerute intr-o lume competitiva;
    - urmaresc reconstructia permanenta a experientei individuale si sociale.

    ANEXA 2

    1. Caminele culturale se pot organiza in fiecare comuna, ca unitati cu venituri extrabugetare si alocatii de la bugetul de stat, cu personalitate juridica, in vederea desfasurarii unor activitati cultural-educative si de divertisment cu caracter permanent, cu conditia sa existe cel putin o sala de spectacol dotata cu echipamentele minime acestui scop.
    Activitatea caminului cultural este condusa de un director, salarizat cu norma intreaga, potrivit normelor legale.
    2. Casele de cultura se pot organiza de catre unitatile administrativ-teritoriale in municipii, orase, statiuni balneoclimaterice, si in sectoarele municipiului Bucuresti, ca unitati cu personalitate juridica, finantate din venituri extrabugetare si din alocatii de la bugetul de stat.
    Ele pot functiona si in structura unor organizatii sindicale, de tineret, asociatii nonguvernamentale, daca indeplinesc conditiile necesare de acreditare, stabilite de catre Ministerul Culturii, Ministerul Invatamantului, Ministerul Finantelor si Consiliul National pentru Educatia Adultilor.
    3. Universitatile populare se pot organiza de catre unitatile administrativ-teritoriale in municipii, orase si comune, ca institutii publice cu personalitate juridica, finantate din venituri extrabugetare si din alocatii de la bugetul de stat.
    4. Scolile populare de arta se pot organiza de catre unitatile administrativ-teritoriale in municipii si orase, ca institutii publice cu personalitate juridica, potrivit normelor de structura specifice, aprobate pentru liceele de specialitate (de arta) prin reglementarile Ministerului Invatamantului. Finantarea se asigura din venituri extrabugetare si din alocatii de la bugetul de stat.
    5. Centrele de conservare si valorificare a traditiei populare se pot organiza de catre unitatile administrativ-teritoriale in municipiile resedinta de judet si in municipiul Bucuresti, ca institutie publica cu personalitate juridica.

                           REGULAMENT
privind organizarea si functionarea oficiilor pentru patrimoniul cultural national, judetene si al municipiului Bucuresti

    Art. 1
    Patrimoniul cultural national cuprinde totalitatea bunurilor imobile si mobile, semnificative pentru cultura si civilizatia romaneasca, precum si valorile care apartin tezaurului cultural universal, prezervate si existente pe teritoriul Romaniei, a caror pastrare reprezinta, din punct de vedere istoric, cultural, stiintific si tehnic, un interes public.
    Protectia si imbogatirea patrimoniului cultural national se fac in scopul conservarii, valorificarii si transmiterii acestuia generatiilor viitoare.
    Patrimoniul cultural national este parte a avutiei nationale.
    Art. 2
    Patrimoniul cultural imobil se constituie din totalitatea bunurilor imobile sau a ansamblurilor de bunuri imobile cu valoare arheologica, istorica, arhitecturala, religioasa, urbanistica, artistica, peisagistica sau tehnico-stiintifica. Monumentele istorice pot fi: monumente arheologice, situri arheologice, monumente si ansambluri de arhitectura si urbanism, monumente de arta, cladiri, monumente tehnice, locuri istorice, parcuri si gradini.
    Componentele artistice, elementele constitutive si de mobilare interioara si exterioara, precum si zonele de protectie sunt considerate parte integranta a monumentelor istorice ocrotite.
    Art. 3
    Patrimoniul cultural mobil se constituie din totalitatea bunurilor culturale mobile care prezinta un interes public:
    a) bunuri cu valoare artistica deosebita: obiecte de arta plastica, decorativa si aplicata, stravechi, antice, medievale sau moderne, care sunt opere reprezentative ale unor mari personalitati romane ori straine sau care, fiind creatie anonima, prin nivelul artistic, prin trasaturile caracteristice si prin raritatea lor, sunt in cel mai inalt grad reprezentative pentru cultura si arta nationala;
    b) bunuri cu valoare istorica si documentara semnificativa: obiecte si documente cu caracter de izvor probatoriu sau memorial pentru istoria dezvoltarii societatii - manuscrise, carti bibliofile, inregistrari audiovizuale sau alte bunuri cu caracter de unicat ori de mare raritate, reprezentative pentru anumite epoci, institutii, evenimente sau personalitati; piese, dispozitive si unelte folosite de om pentru castigarea existentei sale: arme, piese de port si habitat, precum si de orice alte marturii reprezentative pentru modul de viata al societatii romanesti in diferitele sale stadii de dezvoltare; marturii valoroase ale istoriei stiintei si tehnicii; mijloace de schimb monetare sau premonetare, rare sau cu mare valoare documentara, raritati filatelice;
    c) bunuri cu valoare de document al naturii, cum sunt: fosile, trofee, endenisme si tipuri conservate sau naturalizate, formatiuni cristaline rare, colectii de piese zoologice, botanice, paleontologice sau mineralogice din rezervatiile naturale.
    Art. 4
    Protectia patrimoniului cultural-national imobil si mobil se exercita, in fiecare judet si in municipiul Bucuresti, prin oficiile pentru patrimoniul cultural national, judetean si al municipiului Bucuresti (denumite in continuare O.P.C.N.).
    Art. 5
    O.P.C.N. se organizeaza ca institutii publice de specialitate, cu personalitate juridica, in subordinea inspectoratelor pentru cultura judetene, respectiv al municipiului Bucuresti (denumite in continuare inspectoratul pentru cultura teritorial), avand atributiile stabilite prin art. 14 si 15 din Legea nr. 41/1995, finantate din venituri extrabugetare si din alocatii de la bugetul de stat. Efectuarea cheltuielilor de catre O.P.C.N. se face in conditiile stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 9/1996.
    Art. 6
    Conducerea O.P.C.N. este exercitata de un director numit, in conditiile legii, de consilierul-sef al inspectoratului pentru cultura teritorial, cu avizul directiilor de specialitate din Ministerul Culturii. O.P.C.N. functioneaza avand in structura:
    a) Serviciul pentru patrimoniul cultural mobil, condus de un conservator-sef.
    Incadrarea serviciului se efectueaza asigurandu-se specializarile din domeniile: conservare, arta decorativa, arta plastica, arheologie, carte rara, etnografie, istorie, cartografie, memorie audiovizuala, numismatica, stiintele naturii, stiinta si tehnica, filatelie.
    Serviciul pentru patrimoniul cultural mobil include, cu atributii specifice, Secretariatul pentru evidenta si export definitiv, format din: analist programator, programator, custode, secretar-dactilograf, arhivar.
    b) Serviciul pentru patrimoniul cultural imobil, condus de un arhitect/inginer constructor numit in conditiile legii.
    Incadrarea serviciului se efectueaza asigurandu-se specializarile din domeniile: arhitectura, arheologie, inginerie.
    Serviciul pentru patrimoniul cultural imobil include, cu atributii specifice, Secretariatul pentru evidenta, alcatuit din: analist programator, programator, secretar-dactilograf, arhivar.
    c) Laborator foto, cu 1 - 3 angajati si dotarile necesare.
    Art. 7
    In judetele in care, datorita numarului mare al bunurilor care apartin patrimoniului cultural national, se simte nevoia unei colaborari a O.P.C.N. cu alti factori, se poate infiinta Comisia pentru patrimoniul cultural national mobil si imobil, judeteana si a municipiului Bucuresti (denumita in continuare C.J.P.C.N.), organism specializat, judetean si al municipiului Bucuresti, cu rol de consultanta si interventie in domeniul protectiei, conservarii si punerii in valoare a bunurilor patrimoniului cultural national.
    Art. 8
    (1) C.J.P.C.N. se poate organiza prin ordin al prefectului, pe langa prefectura judetului/municipiului Bucuresti, la propunerea consilierului-sef al inspectoratului pentru cultura teritorial.
    (2) C.J.P.C.N. are urmatoarea componenta:
    - prefectul/subprefectul judetului/
      al municipiului Bucuresti            - presedinte
    - directorul O.P.C.N.                  - secretar
    - reprezentant al Directiei
      monumentelor istorice din cadrul
      Ministerului Culturii (denumita
      in continuare D.M.I.)                - membru
    - reprezentant al Directiei muzeelor
      si colectiilor din cadrul
      Ministerului Culturii (denumita in
      continuare D.M.C.)                   - membru
    - consilierul-sef al inspectoratului
      pentru cultura teritorial            - membru
    - consilierul de specialitate al
      inspectoratului pentru cultura
      teritorial (arhitectul sef)          - membru
    - specialisti pe domenii ai O.P.C.N.
      si din alte institutii               - membri
    - arhitectul-sef al
      judetului/municipiului Bucuresti     - membru
    - arhitectul-sef al municipiului
      resedinta de judet/sectorului din
      municipiul Bucuresti                 - membru
    - 2 consilieri judeteni/municipali
      in Bucuresti                         - membri
    - reprezentant al directiei generale
      a finantelor publice si controlului
      financiar de stat judetene/a
      municipiului Bucuresti               - membru
    - reprezentant al Ministerului de
      Interne                              - membru
    - 2 personalitati cu specializare si
      activitate in domeniul
      patrimoniului cultural national      - membri
    - reprezentant al cultelor             - membru
    - reprezentant al muzeului judetean/
      al municipiului Bucuresti            - membru
    - 1 - 2 reprezentanti ai unor
      organizatii culturale
      neguvernamentale care au ca obiect
      al activitatii protectia
      patrimoniului cultural national      - membri.
    (3) C.J.P.C.N. se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este nevoie si functioneaza in baza unui regulament elaborat de Ministerul Culturii, cu avizul comisiilor nationale specializate.
    Art. 9
    C.J.P.C.N. are urmatoarele atributii:
    - avizeaza propunerile O.P.C.N. de clasificare si de inregistrare a monumentelor in Inventarul suplimentar al monumentelor istorice, programul general al sapaturilor arheologice din judet, programele culturale de valorificare a patrimoniului cultural, alte activitati si actiuni care privesc studierea, ocrotirea si conservarea patrimoniului cultural;
    - propune orientari pentru realizarea pe plan judetean a politicii nationale privitoare la ocrotirea si pastrarea patrimoniului cultural mobil si imobil;
    - supravegheaza protectia patrimoniului cultural din judet si intervine ori de cate ori bunurile sunt amenintate;
    - analizeaza contestatiile in legatura cu exportul definitiv al bunurilor culturale, formuleaza concluzii in legatura cu acestea si le transmite, prin O.P.C.N., o data cu contestatiile, comisiei specializate a Ministerului Culturii, care va lua decizia finala;
    - suscita si intretine in opinia publica un spirit de ocrotire a valorilor culturale.
    C.J.P.C.N. nu poate dezbate o chestiune in privinta careia Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor sau Comisia Nationala a Monumentelor Istorice a emis o decizie.
    Art. 10
    Evidenta patrimoniului cultural national se realizeaza de catre O.P.C.N. prin doua proceduri:
    - clasarea primara - identificarea bunurilor imobile sau a unor parti ale acestora, a caror pastrare prezinta un interes public din punct de vedere istoric sau artistic si care se propun spre clasare definitiva D.M.I. din cadrul Ministerului Culturii, potrivit Legii nr. 41/1995;
    - inscrierea bunurilor imobile sau a partilor acestora, care prezinta un interes istoric sau artistic suficient pentru a justifica prezervarea lor, in Inventarul suplimentar al monumentelor istorice, cu avizul C.J.P.C.N.
    Art. 11
    Orice cerere de clasare sau de inscriere a unui imobil este operabila numai insotita de documente fotografice si grafice, precum si de descrierea acestuia in totalitate sau sub aspectele sale cele mai interesante.
    Art. 12
    Imobilele sau parte din imobilele publice sau private din categoria "C" sau neclasate, care, fara a justifica o procedura de clasare imediata, prezinta un interes istoric sau artistic suficient pentru a indreptati ocrotirea lor, vor putea fi inscrise printr-o decizie a O.P.C.N. in Inventarul suplimentar al bunurilor imobile din judet. Inscrierea pe aceasta lista, care indica aceleasi elemente ca si in cazul bunurilor clasate, va fi notificata proprietarilor, in termen de 30 de zile de la inregistrare si presupune obligatia acestora de a nu proceda la nici o modificare a imobilului sau a unor parti ale imobilului inscris, fara a instiinta, cu 4 luni inainte, O.P.C.N. si Ministerul Culturii in privinta intentiilor si a lucrarilor pe care doresc sa le realizeze.
    Art. 13
    Dosarul de protectie (procedura de clasare sau de inscriere) se alcatuieste de catre O.P.C.N., la nevoie, cu asistenta solicitantului, si cuprinde:
    - fisa documentara cu informatii detaliate asupra bunului imobil (situatia juridica, inserarea in mediul inconjurator, interesul istoric sau arheologic, starea de conservare);
    - documente-anexe care permit identificarea acestui imobil (fotografii, planuri, schite, extrase din cadastru etc.);
    - avizele arhitectului-sef al monumentelor din cadrul O.P.C.N. si al C.J.P.C.N.
    Art. 14
    O.P.C.N. elaboreaza necesarul de lucrari de conservare-restaurare, stabilit in baza identificarii starii fizice a monumentelor si a cererilor detinatorilor, si estimeaza fondurile. Propunerile din judete sunt selectionate de catre C.J.P.C.N. si se transmit, prin O.P.C.N., D.M.I. din Ministerul Culturii.
    O.J.P.C.N. alcatuieste si transmite Ministerului Culturii si Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului Registrul-cadastru al suprafetelor de teren care contin situri si santiere arheologice, rezervatii etnografice si naturale, precum si ariile de protectie a monumentelor istorice care apartin patrimoniului cultural national.
    Art. 15
    Inspectoratele pentru cultura teritoriale coordoneaza activitatea O.P.C.N. in vederea realizarii lucrarilor de protectie, conservare si restaurare pentru monumentele istorice avizate si aprobate prin Planul anual de conservare-restaurare al Ministerului Culturii si sprijina masurile intreprinse de proprietari, de catre titularii de drepturi reale si de titularii dreptului de administrare in privinta protectiei si conservarii monumentelor istorice pe care le au in responsabilitate directa.
    In cazul lucrarilor realizate cu participarea comuna a Ministerului Culturii si a detinatorului, acesta din urma incheie cu inspectoratul pentru cultura teritorial o conventie care precizeaza cuantumul participarii sale si obligativitatea platii acestuia.
    Inspectoratele pentru cultura teritoriale, prin arhitectul-sef din schema lor de incadrare, asigura procedura de licitare a lucrarilor si contractele de proiectare si executie.
    Participarea financiara a Ministerului Culturii depinde de starea, de importanta edificiului si de nivelul alocatiilor primite anual de la bugetul de stat pentru sprijinirea monumentelor istorice.
    Proprietarii si detinatorii cu orice titlu de monumente istorice au obligatia sa asigure periodic lucrarile de intretinere si de reparatii curente.
    O.P.C.N. urmareste modul de realizare a acestor lucrari.
    Art. 16
    Bunurile de patrimoniu cultural mobil clasificate se inscriu in aceleasi conditii ca si bunurile imobile.
    Art. 17
    O.P.C.N. controleaza periodic starea de conservare a bunurilor clasate si inscrise, verifica respectarea normelor si metodologiilor specifice si actioneaza, dupa caz, pentru sanctionarea nerespectarii acestora.
    Art. 18
    Bunurile culturale de orice natura descoperite cu prilejul cercetarilor arheologice, geologice sau ca urmare a lucrarilor de sapaturi si excavare a solului, indiferent de scopul acestora, sunt proprietate publica.
    Art. 19
    Sapaturile sistematice si de salvare, prospectiunile arheologice sunt promovate, autorizate, indrumate, coordonate si controlate de Comisia Nationala de Arheologie. Lucrarile arheologice de pe teritoriul unui judet/municipiului Bucuresti se fac cu informarea O.P.C.N. si a C.J.P.C.N.
    Art. 20
    (1) Proprietarii sau titularii drepturilor reale asupra terenurilor in subsolul carora s-au descoperit bunuri culturale au obligatia sa le predea in termen de 24 de ore posturilor de politie pe raza carora sunt situate acestea, conform prevederilor legale.
    (2) Posturile de politie au obligatia sa anunte O.P.C.N. asupra situatiilor de la alineatul precedent in termen de 3 zile de la primirea bunurilor si sa transmita in termen de 10 zile aceste bunuri spre expertizare.
    Art. 21
    Centrul de Informatica si Memorie Culturala din subordinea Ministerului Culturii are urmatoarele atributii:
    a) verifica si centralizeaza listele cu bunurile culturale clasate si documentatiile aferente transmise de catre O.P.C.N.;
    b) organizeaza si prelucreaza toate informatiile despre bunurile culturale clasate, pentru a realiza:
    - inventarele nationale ale bunurilor culturale mobile si imobile clasate;
    - stabilirea in timp a starii de sanatate a patrimoniului;
    - cercetarea si punerea in valoare a patrimoniului cultural national;
    - arhiva de imagini a bunurilor culturale clasate;
    c) realizeaza programul national unitar de informatizare a evidentei stiintifice a patrimoniului cultural national;
    d) administreaza si dezvolta bazele de date ale patrimoniului cultural national; intretine listele oficiale ale patrimoniului cultural imobil si mobil (categoriile Tezaur si Fond);
    e) asigura racordarea sistemului national de evidenta a patrimoniului cultural la sistemele internationale; urmareste alinierea standardelor de evidenta nationale la cele internationale, pentru a se facilita atat accesul specialistilor romani la informatiile de patrimoniu aflate pe plan international, cat si cunoasterea pe plan mondial a valorilor patrimoniului cultural al Romaniei;
    f) asigura perfectionarea personalului din cadrul O.P.C.N., responsabil cu evidenta informatizata a patrimoniului cultural local;
    g) deruleaza si alte activitati de inregistrare, prelucrare si valorificare a informatiilor din celelalte domenii ale culturii.
    Art. 22
    O.P.C.N. au dreptul sa incheie contracte de colaborare, in conditiile legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin, cu institutiile publice specializate care realizeaza lucrari de cercetare, proiectare si restaurare in domeniul evidentei, conservarii si valorificarii patrimoniului cultural national (muzee, biblioteci, institute de cercetare, laboratoare de restaurare etc.), precum si contracte individuale cu specialisti atestati in acest domeniu.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1287/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1287 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu