ORDIN Nr.
113105 din 13 martie 2006
pentru aprobarea Normelor
privind criteriile de aprobare a auditorilor financiari care auditeaza
situatiile financiare ale asiguratorilor
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 279 din 28 martie 2006
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27) şi
ale art. 20 alin. (3) lit. g) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de
asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările
ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 7 martie 2006, prin care s-au adoptat Normele
privind criteriile de aprobare a auditorilor financiari care auditează
situaţiile financiare ale asigurătorilor,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind criteriile de
aprobare a auditorilor financiari care auditează situaţiile financiare ale
asigurătorilor, cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Direcţia generală reglementări din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va lua măsuri pentru ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae Eugen Crişan
ANEXĂ
NORME
privind criteriile de aprobare a auditorilor financiari care
auditează situaţiile financiare ale asigurătorilor
Art. 1. - Prezentele norme stabilesc condiţiile care
trebuie îndeplinite şi documentele pe care trebuie să le prezinte auditorii
financiari în vederea obţinerii aprobării pentru efectuarea auditului
situaţiilor financiare ale asigurătorilor, precum şi obligaţiile şi
responsabilităţile minimale ale acestora referitoare la situaţiile financiare ale
asigurătorilor.
Art. 2. - Potrivit prevederilor art. 20 alin. (3) lit.
g) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare
şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
asigurătorii au obligaţia auditării situaţiilor financiare anuale şi, după caz,
consolidate, de către un auditor financiar persoană juridică, membru al Camerei
Auditorilor Financiari din România şi aprobat de Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor.
Art. 3. - Pentru a fi aprobaţi în vederea auditării
situaţiilor financiare ale asigurătorilor, auditorii financiari trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să aibă calitatea de auditor financiar, membru
activ al Camerei Auditorilor Financiari din România;
b) să îndeplinească cerinţele legale şi profesionale
referitoare la activitatea de audit şi să nu se afle într-o situaţie de
incompatibilitate sau de conflict de interese prevăzută de legislaţia în
vigoare;
c) să aibă în vigoare un contract de asigurare de
răspundere civilă profesională, în conformitate cu Normele privind asigurarea
pentru risc profesional emise de Camera Auditorilor Financiari din România;
d) coordonatorul echipei care
va realiza auditul situaţiilor financiare să aibă calitatea de auditor
financiar activ, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, şi să fi
coordonat sau să fi participat la auditarea situaţiilor financiare ale
asigurătorilor o perioadă de cel puţin 2 ani;
e) să aibă cel puţin un actuar în cadrul echipei care
va realiza auditul financiar, în vederea examinării activităţii de asigurare
conform principiilor fundamentale şi general acceptate ale calculului
actuarial.
Art. 4. - (1) In vederea
aprobării, asigurătorii au obligaţia să transmită Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor o solicitare de aprobare a auditorului financiar, însoţită de
documentaţia prevăzută la alin. (2).
(2) Pentru auditorul financiar va fi transmisă Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor următoarea documentaţie
din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 3:
a) documentul care atestă calitatea de membru activ al
Camerei Auditorilor Financiari din România, eliberat de aceasta, valabil pentru anul financiar în curs;
b) curriculum vitae pentru auditorul financiar
menţionat la art. 3 lit. d), care va cuprinde cel puţin informaţii legate de
studiile absolvite, cu menţionarea instituţiei de învăţământ, a naturii
cursurilor şi a anului absolvirii, şi o prezentare detaliată a activităţii
desfăşurate, cu indicarea denumirii şi a profilului activităţii entităţii în
cadrul căreia a activat, a duratei şi naturii activităţilor desfăşurate, precum
şi a responsabilităţilor exercitate, însoţit de orice alte documente care
atestă îndeplinirea cerinţelor de pregătire şi experienţă în domeniul
asigurărilor. Dacă este cazul, se va indica şi autoritatea însărcinată cu supravegherea fiecăreia dintre
entităţile în cadrul cărora auditorul financiar menţionat la art. 3 lit. d) a
desfăşurat activitate;
c) curriculum vitae pentru actuarul menţionat la art.
3 lit. e), care să cuprindă cel puţin informaţiile prevăzute la lit. b);
d) curriculum vitae pentru reprezentantul
legal/statutar al societăţii de audit financiar, care să cuprindă cel puţin
informaţiile prevăzute la lit. b);
e) o copie a contractului de asigurare de răspundere
civilă profesională;
f) chestionarul în forma prezentată în anexa nr. 1 la
prezentele norme, completat şi semnat de reprezentantul legal/statutar al
societăţii de audit financiar;
g) declaraţia în forma prezentată în anexa nr. 2 la
prezentele norme, completată şi semnată de reprezentantul legal/statutar al
societăţii de audit financiar.
(3) In cazul în care auditorul
financiar propus de către asigurător îndeplineşte această calitate la un alt
asigurător şi, prin urmare, deţine aprobarea Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor pentru efectuarea auditului situaţiilor financiare, documentaţia
prevăzută la alin. (2)va fi
înlocuită cu o declaraţie sub semnătura reprezentantului legal/statutar al
auditorului financiar, prin care să se confirme că informaţiile cuprinse în
documentaţia existentă în evidenţele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nu
au suferit modificări sau, după caz, să se comunice modificările intervenite.
(4) In cazul schimbării auditorului financiar,
asigurătorul va transmite Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, în termen de
30 de zile de la data adoptării hotărârii, o solicitare semnată de unul dintre
conducătorii executivi ai asigurătorului din care să rezulte motivele
schimbării auditorului, identitatea noului auditor, însoţită de hotărârea
organului statutar, precum şi de documentaţia prevăzută la alin. (2), în
vederea aprobării noului auditor. Prevederile alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
(5) Orice modificare a informaţiilor şi/sau a
documentelor care au stat la baza aprobării auditorului va fi comunicată
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor în termen de 5 zile de la data
producerii modificării.
Art. 5. - (1) Auditorul financiar furnizează, la
solicitarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, orice detalii,
clarificări, explicaţii referitoare la datele cuprinse în situaţiile financiare
ale asigurătorului.
(2) Auditorul financiar va
întocmi un raport anual însoţit de opinia sa, din care să rezulte dacă
situaţiile financiare prezintă o imagine fidelă a poziţiei financiare, a
performanţei financiare, a fluxurilor de trezorerie şi a celorlalte informaţii
referitoare la activitatea desfăşurată conform standardelor profesionale
publicate de Camera Auditorilor Financiari din România.
(3) Raportul auditorului financiar trebuie să cuprindă
cel puţin următoarele:
a) identificarea situaţiilor financiare anuale care
fac obiectul auditului financiar, împreună cu cadrul de raportare financiară
care a fost aplicat la întocmirea acestora;
b) o descriere a ariei auditului financiar, care
identifică cel puţin standardele de audit conform cărora a fost efectuat
auditul;
c) o opinie de audit care
exprimă în mod clar opinia auditorilor financiari potrivit căreia situaţiile
financiare anuale oferă o imagine fidelă conform cadrului relevant de raportare
financiară şi, după caz, dacă situaţiile financiare anuale respectă cerinţele
legale; opinia de audit este fără rezerve, cu rezerve, o opinie contrară sau,
dacă auditorii financiari nu au fost în măsură să exprime o opinie de audit,
opinia este imposibil de exprimat;
d) o referire la aspectele asupra cărora auditorii
financiari atrag atenţia printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit
să fie cu rezerve;
e) o opinie privind gradul de conformitate a
raportului administratorului cu situaţiile financiare anuale pentru acelaşi
exerciţiu financiar;
f) o referire privind respectarea prevederilor legale
privind metodologia de calcul şi evidenţă a rezervelor
tehnice ale asigurătorului, precum şi a categoriilor de active admise să
acopere rezervele tehnice ale asigurătorului şi regulile de dispersie a
plasamentelor;
g) o referire privind respectarea prevederilor legale
privind marja de solvabilitate a asigurătorului;
h) o referire privind respectarea reglementărilor
interne privind programul de reasigurare a asigurătorului şi gradul de adecvare
al acestuia;
i) o referire privind practicile şi procedurile
controlului şi auditului intern al asigurătorului, precum şi eventualele
deficienţe constatate şi recomandările făcute pentru remedierea acestora.
(4) Raportul de audit se semnează de către auditorii
financiari, persoane fizice, în numele auditorilor persoane juridice, şi se
datează.
Art. 6. - (1) Auditorul financiar al unui asigurător
trebuie să informeze Comisia de Supraveghere a Asigurărilor de îndată ce, în
exercitarea atribuţiilor sale, a luat cunoştinţă despre orice act sau fapt în
legătură cu asigurătorul ori cu entităţile care intră în perimetrul de consolidare,
act sau fapt care:
a) constituie o încălcare a legii şi/sau a
reglementărilor ori actelor emise în aplicarea acestora, prin care sunt
stabilite condiţiile de autorizare şi de desfăşurare a activităţii
asigurătorului;
b) este de natură să afecteze situaţia patrimonială a
asigurătorului sau buna sa funcţionare;
c) poate conduce la un refuz din partea auditorului de
a-şi exprima opinia asupra situaţiilor financiare ale asigurătorului sau la
exprimarea de către acesta a unei opinii cu rezerve.
(2) Transmiterea către Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor a informaţiilor prevăzute la alin. (1) nu constituie o încălcare a
oricărei restricţii privind divulgarea de informaţii şi nu va atrage nici un
fel de răspundere asupra persoanei în cauză.
Art. 7. - In conformitate cu prevederile art. 6 din
Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor asigură confidenţialitatea informaţiilor conţinute
în raportul auditorului financiar.
Art. 8. - Solicitarea de aprobare împreună cu
documentaţia prevăzută la art. 4 alin. (2) vor fi transmise Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor înainte de începerea misiunii auditului financiar al situaţiilor financiare
anuale/consolidate.
Art. 9. - Prevederile
prezentelor norme se aplică începând cu auditarea situaţiilor financiare ale
exerciţiului financiar 2006.
Art. 10. - (1) Nerespectarea de către asigurători a
prevederilor prezentelor norme se sancţionează în condiţiile şi potrivit prevederilor art. 39 din
Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In cazul constatării nerespectării prevederilor
prezentelor norme de către auditorii financiari, Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor informează Camera Auditorilor Financiari din România, solicitând acesteia
adoptarea măsurilor care se impun pentru remedierea acestor încălcări, şi poate
retrage aprobarea acordată auditorilor financiari în cauză.
ANEXA Nr. 1 la norme
(Confidenţial)
CHESTIONAR*)
pentru auditorul financiar
1. Identitatea societăţii de audit financiar (se vor
indica: denumirea, forma juridică, adresa sediului social, codul unic de
înregistrare şi numărul autorizaţiei de funcţionare eliberate de Camera
Auditorilor Financiari din România):
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Identitatea reprezentantului legal/statutar al
societăţii de audit financiar (se vor indica: numele, prenumele şi funcţia
acestuia, informaţii de contact):
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Identitatea auditorului financiar, persoană
fizică, care coordonează echipa ce va realiza auditul financiar al
asigurătorului (se vor indica: numele, prenumele şi funcţia acestuia,
informaţii de contact):
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. In ultimii 10 ani vreuna dintre entităţile la care
societatea de audit financiar menţionată la pct. 1 a prestat servicii de audit
financiar a făcut obiectul unei proceduri de reorganizare
judiciară/faliment/lichidare? In caz afirmativ, faceţi orice precizări utile:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Comunicaţi orice informaţii suplimentare care ar
putea fi considerate relevante pentru activitatea societăţii de audit financiar
menţionate la pct. 1:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Subsemnatul, cunoscând prevederile art. 292 din Codul
penal (art. 474 din noul Cod penal), declar pe propria răspundere, sub
sancţiunea legii, că toate răspunsurile sunt complete şi conforme cu realitatea
şi că nu există alte fapte relevante asupra cărora Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor ar trebui informată. Totodată, în numele societăţii pe care o
reprezint, mă angajez să comunic Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor orice
modificare privind informaţiile furnizate.
Data
...................................
Numele şi prenumele
…………………………...
Semnătura şi ştampila
................................
NOTĂ:
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va păstra
confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în răspunsurile la acest chestionar,
cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
*) Acest chestionar va fi completat şi semnat de
reprezentantul legal/statutar al societăţii de audit financiar. Chestionarul se
întocmeşte potrivit acestui model, în formă tehnoredactată; este obligatoriu să
se răspundă la toate întrebările. Nu sunt acceptate chestionarele
semnate prin reprezentare.
ANEXA Nr. 2 la norme
DECLARAŢIE*)
Subsemnatul
...................................................................................................................,
(numele şi prenumele)
reprezentant legal/statutar al
....................................................................................,
propusă în
(denumirea societăţii de audit financiar)
calitate de auditor financiar la
.....................................................................................................,
(denumirea asigurătorului)
declar că societatea de audit financiar menţionată nu se află în
vreuna dintre situaţiile prevăzute la art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu
modificările ulterioare, ori în altă situaţie de incompatibilitate sau de
conflict de interese prevăzută de legislaţia în vigoare.
Data
............................... Semnătura şi ştampila .....................
*) Această declaraţie va fi completată şi semnată de
reprezentantul legal/statutar al societăţii de audit financiar. Nu sunt
acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.