ORDIN Nr. 101
din 23 august 2010
privind aplicarea în
Ministerul Apararii Nationale a Hotararii Guvernului nr. 735/2010 pentru
recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislatiei privind pensiile militare
de stat, a pensiilor de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu
statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, conform Legii nr.
119/2010 privind stabilirea unor masuri în domeniul pensiilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 606 din 26 august 2010
Pentru aplicarea prevederilor art. 16 din Hotărârea
Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit
legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale
poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul
administraţiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea
unor măsuri în domeniul pensiilor,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale,
cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Recalcularea pensiilor militare de stat,
potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 119/2010 privind
stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, se efectuează de către Direcţia
financiar-contabilă prin structura de specialitate.
(2) Pensiile prevăzute la alin. (1), cuvenite sau
aflate în plată, se recalculează prin determinarea stagiilor de cotizare şi
punctajelor medii anuale, pe baza veniturilor realizate lunar de către
beneficiarii de pensie şi prin stabilirea cuantumului fiecărei pensii,
utilizând algoritmul de calcul prevăzut de Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările
ulterioare, cu respectarea principiilor stabilite în Legea nr. 119/2010.
Art. 2. - (1) In vederea obţinerii documentelor
doveditoare necesare recalculării pensiilor militare de stat, beneficiarii se
adresează centrului militar zonal/judeţean/de sector pe a cărui rază
domiciliază sau unde au fost luaţi în evidenţă la data trecerii în rezervă,
completând cererea prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Beneficiarii care au trecut în rezervă din
celelalte instituţii din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi
siguranţă naţională vor solicita eliberarea adeverinţelor de venit centrului
militar zonal/judeţean/de sector, pe baza comunicărilor cu perioadele lucrate
în Ministerul Apărării Naţionale, emise de instituţiile în care şi-au
desfăşurat activitatea.
(3) Pentru perioadele în care beneficiarii au fost
detaşaţi în afara Ministerului Apărării Naţionale, veniturile realizate lunar
se dovedesc cu adeverinţele emise de instituţiile la care aceştia au fost
detaşaţi.
(4) Determinarea punctajului mediu anual pentru
persoanele repatriate din Republica Moldova care beneficiază de pensiile
prevăzute la art. 1 alin. (1) se face prin asimilare, în condiţiile stabilite
prin reglementările legale în vigoare.
Art. 3. - (1) Unităţile militare deţinătoare de arhivă
şi depozitul central/depozitele intermediare de arhivă vor asigura culegerea şi
transmiterea, în format electronic, a datelor necesare recalculării pensiilor
militare.
(2) Procedura de fotografiere, stocare, transmitere a
datelor în format electronic şi creare a bazei de date se stabileşte prin
dispoziţie a şefului Statului Major General.
(3) Unităţile militare care deţin date necesare
recalculării pensiilor militare păstrează şi utilizează copiile după
documentele de arhivă în conformitate cu prevederile Instrucţiunilor
arhivistice I.A.-'98, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul
apărării naţionale, nr. M.S. 63/1998*), cu modificările şi completările
ulterioare.
(4) Cererile pentru obţinerea adeverinţelor de venit,
adresate în nume propriu de către beneficiari unităţilor militare deţinătoare
de arhivă şi depozitului central/depozitelor intermediare de arhivă, vor fi
soluţionate până la sfârşitul perioadei de recalculare.
Art. 4. - Pentru perioadele în care beneficiarii şi-au
desfăşurat activitatea în Ministerul Apărării Naţionale, centrele militare
zonale/judeţene/de sector vor proceda astfel:
a) înregistrează şi analizează cererile privind
eliberarea de adeverinţe, în funcţie de datele înscrise în memoriile originale
ale beneficiarilor;
b) în cazul în care nu deţin memoriile originale, se
adresează depozitului central/depozitelor intermediare de arhivă sau, după caz,
centrelor militare pe raza cărora cadrele militare au fost luate în evidenţă la
data trecerii în rezervă, în vederea eliberării unei fotocopii certificate a
fişei matricole, conform anexei nr. 2a;
c) identifică unităţile militare în care şi-au
desfăşurat activitatea beneficiarii şi eliberează adeverinţele cu veniturile
realizate lunar pentru perioadele în care acestea deţin sursele de documentare,
conform art. 3 alin. (2). Adeverinţele vor fi întocmite conform anexei nr. 2b
şi vor fi semnate de către comandanţii centrelor militare;
*) Ordinul ministrului de stat, ministrul apărării
naţionale, nr. M.S. 63/1998 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din sectorul de
apărare a ţării şi securitate naţională.
d) în situaţia în care, pentru o anumită perioadă de
activitate, nu există documente doveditoare privind veniturile realizate lunar,
la întocmirea adeverinţelor se înscrie faptul că nu există date/documente
pentru perioada respectivă;
e) în măsura în care beneficiarii sunt de acord cu
datele înscrise în adeverinţe, aceştia vor completa cererea prevăzută la anexa
nr. 1a sau nr. 1b, după caz, din Hotărârea Guvernului nr. 735/2010 pentru
recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislaţiei privind pensiile militare
de stat, a pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu
statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, conform Legii nr.
119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor;
f) cererea împreună cu adeverinţele cuprinzând
veniturile lunare individuale realizate de beneficiari, în original, vor fi
înaintate Direcţiei financiar-contabile - Serviciul pensii militare şi drepturi
sociale de către centrele militare zonale/ judeţene/de sector;
g) în cazul beneficiarilor care din motive medicale nu
se pot deplasa, cererea poate fi depusă de către persoane
delegate/împuternicite;
h) în situaţia în care beneficiarii nu sunt de acord cu
datele din adeverinţe, aceştia pot depune o nouă cerere pentru reanalizarea
datelor asupra cărora au obiecţii.
Art. 5. - (1) Unităţile militare deţinătoare de arhivă,
depozitul central/depozitele intermediare de arhivă, care eliberează copiile
după documentele arhivate, şi centrele militare care eliberează adeverinţele în
vederea recalculării pensiilor poartă întreaga răspundere cu privire la
valabilitatea şi corectitudinea acestora.
(2) Completarea/intocmirea documentelor doveditoare/
adeverinţelor cu date nereale care conduc la efectuarea de plăţi nejustificate
se sancţionează civil, administrativ, disciplinar, contravenţional sau penal,
după caz, în condiţiile legii.
Art. 6. - In situaţia în care la
stabilirea/recalcularea/ revizuirea drepturilor de pensie aflate în plată au
fost valorificate şi perioade de vechime în muncă din sistemul public,
beneficiarii pot prezenta carnetul de muncă, în original şi copie, şi/sau alte
acte doveditoare din care să rezulte veniturile realizate lunar în aceste
perioade.
Art. 7. - (1) In înţelesul prezentului ordin, prin venituri
realizate lunar se înţelege suma brută/netă reprezentând salariul brut/net,
respectiv solda brută/netă, care cuprinde:
a) retribuţia tarifară lunară/salariul de bază
lunar/solda lunară/salariul de bază de încadrare lunar, inclusiv indexări,
compensaţii, indemnizaţii de conducere/comandă, salarii/solde de merit şi alte
drepturi similare prevăzute de legislaţia în vigoare la acea dată;
b) venitul corespunzător funcţiei pe care a fost
încadrat în ţară personalul trimis în misiune permanentă în străinătate;
c) solda lunară a personalului trimis în misiune
permanentă în străinătate pe perioada efectuării concediului de odihnă/misiune
în ţară;
d) sporurile şi indemnizaţiile acordate în sume fixe
sau sub formă de procent din retribuţia tarifară lunară/salariul de bază
lunar/solda lunară/salariul de bază de încadrare lunar sau din salariul
funcţiei de bază/salariul funcţiei îndeplinite/solda de funcţie/solda funcţiei
de bază, potrivit legislaţiei în vigoare la acea dată;
e) primele/premiile din cursul anului şi cele anuale,
acordate potrivit legislaţiei în vigoare la acea dată;
f) sumele reprezentând compensarea concediului de
odihnă neefectuat, potrivit legii;
g) sumele cuvenite ca reprezentanţi în adunările
generale ale acţionarilor, în consiliile de administraţie, în comitetele de
direcţie, în comisiile de cenzori sau în orice alte comisii, comitete sau
organisme, acordate potrivit legislaţiei în vigoare la acea dată, indiferent de
forma de organizare sau denumirea angajatorului ori a entităţii asimilate
acestuia;
h) contribuţiile individuale obligatorii, potrivit
legii, sau contribuţiile individuale pentru pensia suplimentară şi
contribuţiile individuale la bugetul de stat, după caz;
i) deducerile lunare individuale, potrivit legii;
j) impozitul calculat şi reţinut, potrivit legii, după
caz;
k) orice alte elemente salariale asimilate celor
prevăzute la lit. a)-d), acordate potrivit legislaţiei în vigoare la acea dată.
(2) Pentru perioadele care constituie stagiu de
cotizare, altele decât cele prevăzute la alin. (1), venitul realizat lunar este
cel definit de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Pentru beneficiarii care au fost detaşaţi în
afara Ministerului Apărării Naţionale, se vor cumula şi veniturile realizate
lunar la instituţiile în care şi-au desfăşurat activitatea.
Art. 8. - Nu reprezintă venit realizat lunar
următoarele drepturi:
a) salariul lunar în valută şi alte indemnizaţii lunare
în valută şi lei, realizate de personalul trimis în misiune permanentă în
străinătate;
b) diurnele de deplasare şi de delegare,
indemnizaţiile de delegare, detaşare sau transfer;
c) participarea salariaţilor la profit, potrivit
Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la
societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu
capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările şi completările
ulterioare;
d) compensaţiile lunare pentru chirie;
e) contravaloarea echipamentelor tehnice, a
echipamentului individual de protecţie şi de lucru, a alimentaţiei de
protecţie, a medicamentelor şi materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi
de protecţie a muncii, precum şi a uniformelor obligatorii şi a drepturilor de
echipament;
f) sumele primite, potrivit legii, pentru acoperirea
cheltuielilor de mutare în interesul serviciului;
g) indemnizaţiile de instalare;
h) plăţile compensatorii şi ajutoarele la trecerea în
rezervă sau direct în retragere, respectiv la încetarea raporturilor de
serviciu cu drept la pensie;
i) valoarea financiară a normelor de hrană;
j) contravaloarea transportului ocazionat de plecarea
în concediul de odihnă, precum şi a transportului la şi de la locul de muncă;
k) alocaţia de stat pentru copii.
Art. 9. - La determinarea punctajelor anuale, până la
intrarea în vigoare a Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, se utilizează veniturile realizate lunar, brute sau nete, după caz,
în conformitate cu modul de înregistrare a acestora în documentele doveditoare
(dosarele cu statele de plată, carnetul de muncă, adeverinţe etc), astfel:
a) veniturile brute, până la data de 1 iulie 1977;
b) veniturile nete, de la data de 1 iulie 1977 până la
data de 1 ianuarie 1991;
c) veniturile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.
Art. 10. - La stabilirea punctajului pentru persoanele
care au contribuit în mai multe sisteme de asigurări sociale, se ia în calcul
venitul cel mai avantajos din perioadele respective.
Art. 11. - Pentru perioadele în care persoanele care
beneficiază de pensie militară au avut calitatea de elev sau student al unei
instituţii militare de învăţământ pentru formarea cadrelor militare, la
stabilirea punctajului mediu anual se utilizează ca venituri realizate lunar
salariul mediu brut sau, după caz, net pe economie din perioadele respective,
potrivit legii.
Art. 12. - La stabilirea stagiului de cotizare se are
în vedere vechimea în serviciu şi, după caz, vechimea în muncă valorificată în
ultima decizie de pensie până la data încheierii procesului de recalculare,
potrivit prevederilor art. 8-10 din Legea nr. 119/2010, respectiv:
a) a avut calitatea de cadru militar în activitate;
b) a îndeplinit serviciul militar ca militar în termen,
militar cu termen redus, elev sau student al unei instituţii militare de
învăţământ pentru formarea cadrelor militare;
c) a fost concentrat sau mobilizat ca rezervist;
d) a fost în captivitate;
e) perioadele de vechime în muncă recunoscute în
condiţiile legii, până la data intrării în vigoare a Legii nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
f) perioada în care, anterior datei intrării în
vigoare a Legii nr. 164/2001, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, s-au urmat cursurile de zi ale învăţământului superior, organizat
potrivit legii, pe durata normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii
acestora, potrivit legii.
Art. 13. - (1) In vederea identificării surselor de
documentare necesare eliberării adeverinţelor, Serviciul Istoric al Armatei va
transmite centrelor militare zonale aplicaţia informatică cu situaţia fondului
arhivistic existent la structurile cu responsabilităţi în acest domeniu.
(2) Centrele militare zonale vor transmite aplicaţia
informatică menţionată mai sus centrelor militare judeţe/de sector subordonate,
până la data de 30 august 2010.
(3) Aplicaţia informatică va fi însoţită de un
nomenclator cu toate unităţile militare existente sau desfiinţate, denumirea în
clar, indicativul numeric al acestora şi localitatea de dislocare, precum şi
depozitul la care s-a predat arhiva.
Art. 14. - Direcţia financiar-contabilă va informa
beneficiarii, prin cuponul mandat (talonul) de plată a pensiei din lunile
august şi septembrie 2010, să se prezinte la centrul militar zonal/judeţean/de
sector pe a cărui rază domiciliază sau unde au fost luaţi în evidenţă la data
trecerii în rezervă, în vederea aplicării prevederilor art. 3 din Legea nr.
119/2010.
Art. 15. -In vederea aplicării prevederilor prezentului
ordin, Direcţia financiar-contabilă - Serviciul pensii militare şi drepturi
sociale va proceda astfel:
a) înregistrează documentele transmise de centrele
militare;
b) procesează, pe baza aplicaţiilor informatice
specifice, datele înscrise în adeverinţele de venit, dosarele de pensionare,
carnetele de muncă etc. şi emite deciziile de recalculare conform prevederilor
art. 13 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 735/2010.
Art. 16. - Pentru persoanele care au trecut în rezervă
sau direct în retragere după data intrării în vigoare a Legii nr. 119/2010,
dosarul de pensie înaintat Direcţiei financiar-contabile va conţine, pe lângă
documentele prevăzute de legislaţia în vigoare, şi adeverinţele necesare
stabilirii punctajelor medii anuale pentru recalcularea pensiei, conform
prevederilor prezentului ordin.
Art. 17. - (1) Se autorizează unităţile Ministerului
Apărării Naţionale implicate în procesul de recalculare a pensiilor să încheie
convenţii civile cu personal specializat, pe o perioadă determinată, conform
legii.
(2) In acest sens, vor fi angajaţi cu prioritate
pensionarii militari care şi-au desfăşurat activitatea în domeniile
financiar-contabil şi resurse umane, care au cunoştinţe de operare pe PC (Word,
Excel), apţi să lucreze în condiţii de stres şi cu un volum mare de date.
(3) Structurile specializate din cadrul Ministerului
Apărării Naţionale vor efectua demersurile care se impun pentru
asigurarea/achiziţionarea bunurilor materiale şi a echipamentelor, precum şi
pentru asigurarea spaţiilor necesare procesului de recalculare a pensiilor.
(4) Incheierea actelor prevăzute la alin. (1) se face
cu avizul Direcţiei financiar-contabile, în limita fondurilor bugetare alocate
pentru această natură de cheltuieli.
Art. 18. - Formularele prezentate în anexele la
Hotărârea Guvernului nr. 735/2010 şi la prezentul ordin se asigură prin grija
centrelor militare zonale/judeţene/de sector.
Art. 19. -Anexele nr. 1, 2a şi 2b fac parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 20. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării naţionale,
Gabriel Oprea
ANEXA Nr. 1
Comandantului Centrului Militar Zonal/Judeţean/de
Sector..........
Subsemnatul/Subsemnata,.......................................................................................................................................................,
(gradul avut la data trecerii în rezervă, numele, iniţiala tatălui şi
prenumele) născut(ă) la data
de.....................................................,
domiciliat(ă)în................................................., (adresa
completă), telefon de contact.............................., pensionar militar
titular/urmaş, în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 119/2010 privind
stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, menţionez următoarele:
- numărul deciziei de
pensie:...........................................................................;
(Se vor trece numărul deciziei/data emiterii şi numărul
dosarului de pensie înscris pe talonul de pensie.)
- cod numeric
personal.....................................................................................;
- am fost trecut(ă) în rezervă/am încetat activitatea
la data de................................., din unitatea militară
nr................, localitatea...........................
Anexez în original/fotocopie următoarele documente:
1..........................................................................................................................;
2...........................................................................................................................;
3...........................................................................................................................
Data
...............................................
Semnătura
..................................................
NOTĂ:
Se vor anexa o copie a mandatului (talonului) de plată
a pensiei şi o copie a cărţii/buletinului de identitate. Se completează
obligatoriu toate datele. Pentru persoanele care şi-au schimbat numele după
data pensionării/încetării activităţii se va înscrie şi numele avut la data
pensionării.
ANEXA Nr. 2a
Către
Comandantul/Şeful Unităţii Militare nr.............*)
In vederea aplicării prevederilor Legii nr. 119/2010
privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor şi ale Hotărârii
Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit
legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale
poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul
administraţiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea
unor măsuri în domeniul pensiilor, vă adresăm rugămintea de a ne transmite
fotocopia certificată a fişei matricole din memoriul original al
domnului/doamnei...................................., identificat/identificată
cu............................................, (gradul, numele, iniţiala
tatălui şi prenumele)
CNP............................................................., transmis
unităţii dumneavoastră cu Adresa
nr................................................, având nr. de inventar..............................,
din data de...................
Comandantul/Şeful unităţii,
........................................................
*) Se va adresa depozitului central/intermediar de
arhivă. Se va anexa o copie a cărţii/buletinului de identitate.
ANEXA Nr. 2b
ROMÂNIA Ministerul Apărării Naţionale
Unitatea...............................
Nr...................din...............
ADEVERINŢĂ
Prin prezenta adeverim veniturile brute/nete lunare
individuale realizate
de.....................................................................,
(numele, iniţiala tatălui, prenumele) născut(ă) în...................la data
de............................., CNP......................................., în
perioada..............................................
Perioada*)
ZZ.LL.AA. ZZ.LL.AA.
|
Venit lunar individual
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total venituri lunare**)
|
|
|
|
Prezenta adeverinţă a fost eliberată la cererea
sus-numitului/sus-numitei, pe baza datelor cuprinse în arhiva aflată în
păstrarea noastră, spre a-i servi la stabilirea/recalcularea pensiei.
Comandantul/Şeful unităţii,
...........................................................................................
*) Se completează lunar; în situaţia în care veniturile
sunt identice pe mai multe luni, se completează un singur rând, cu întreaga
perioadă.
**) Reprezintă totalul aritmetic al coloanei „Venit
lunar individual".