E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
OUG 26 2002 abrogat de articolul 291 din actul Legea 297 2004
OUG 26 2002 aprobat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 2 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 4 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 83 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 86 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 87 din actul OUG 26 2002 abrogat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 89 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 90 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 101 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 103 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 76 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 5 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 7 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 9 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 16 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 21 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 23 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 32 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 33 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 39 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 40 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 42 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 44 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 47 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 55 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 56 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 60 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 62 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 65 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 72 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Articolul 80 din actul OUG 26 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 513 2002
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA DE URGENTA Nr

ORDONANTA DE URGENTA   Nr. 26 din 13 martie 2002

privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 229 din  5 aprilie 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

    TITLUL I
    Prevederi generale

    Art. 1
    (1) Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul legal privind infiintarea si functionarea organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare, cu institutiile si operatiunile specifice acestora, in vederea mobilizarii economiilor banesti si orientarii acestora catre plasamente si investitii, pe principiul diversificarii si administrarii prudente a riscului de portofoliu, in conditii adecvate de protectie a investitorilor.
    (2) Administrarea prezentei ordonante de urgenta si punerea ei in aplicare, precum si supravegherea si controlul respectarii dispozitiilor sale sunt incredintate Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, investita in acest scop cu puteri de reglementare, decizie, autorizare, dispensa, interdictie, interventie, ancheta si sanctionare disciplinara si administrativa.
    Art. 2
    (1) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii, abrevierile si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    1. B.N.R. - Banca Nationala a Romaniei;
    2. C.N.V.M. - Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
    3. C.S.A. - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
    4. control direct - detinerea de catre o persoana fizica sau juridica, singura sau impreuna si in legatura cu terti, a mai mult de 10% din capitalul social sau din drepturile de vot ce pot fi exercitate in adunarea generala a unei societati comerciale;
    5. control indirect - se realizeaza de actionarii sau asociatii care detin mai mult de 10% din capitalul social ori din drepturile de vot ce pot fi exercitate in adunarea generala a unei persoane juridice, precum si de administratorii, conducerea executiva sau de alte persoane cu putere de decizie in cadrul acesteia, singuri sau impreuna si in legatura cu terti, atunci cand respectiva persoana juridica controleaza direct o societate comerciala;
    6. depozitar - o banca autorizata de C.N.V.M. sa desfasoare activitati de depozitare in sensul prezentei ordonante de urgenta;
    7. fond de investitii - organism de plasament colectiv, fara personalitate juridica, constituit printr-un contract de societate civila;
    8. fond deschis de investitii (FDI) - un fond de investitii ale carui unitati de fond fac obiectul unei emisiuni si rascumparari continue si a carui infiintare este initiata de catre o societate de administrare a investitiilor;
    9. investitie de portofoliu - dobandirea de valori mobiliare in scopul obtinerii de beneficii din dividende, din dobanzi sau din diferenta favorabila dintre pretul de cumparare si pretul de vanzare al valorilor mobiliare, fara ca investitorul sa urmareasca implicarea directa in administrarea emitentului si fara ca investitia totala sa depaseasca 10% din capitalul social al emitentului sau din valoarea de emisiune, dupa caz;
    10. grup financiar - doua sau mai multe persoane fizice ori juridice, romane sau straine, care se afla in una dintre situatiile urmatoare:
    - sunt direct sau indirect controlate de un tert;
    - controleaza, singure sau impreuna, direct ori indirect, un tert;
    - se controleaza direct sau indirect intre ele;
    11. organisme de plasament colectiv - entitati organizate, cu sau fara personalitate juridica, care fac apel public la economiile banesti ale populatiei in scopul investirii acestora;
    12. organisme de plasament colectiv in valori mobiliare - fonduri deschise de investitii si societati de investitii care isi orienteaza resursele mobilizate exclusiv catre investitia in valori mobiliare, in conditiile prezentei ordonante de urgenta si ale reglementarilor C.N.V.M.;
    13. societate de investitii (SI) - organism de plasament colectiv in valori mobiliare, constituit ca societate comerciala pe actiuni, ale carei actiuni fac obiectul unei emisiuni si rascumparari continue;
    14. societati de administrare a investitiilor (SAI) - societati comerciale care au ca unic obiect de activitate prestarea de servicii specifice privind infiintarea, promovarea, organizarea si administrarea de organisme de plasament colectiv, precum si a acelor activitati care le sunt permise in temeiul prezentei ordonante de urgenta si al reglementarilor emise in aplicarea ei, pe principiul diversificarii si al administrarii prudente a riscurilor de portofoliu;
    15. titluri de participare - inseamna, dupa caz, fie unitati de fond la fondurile deschise de investitii, fie actiuni la societatile de investitii;
    16. unitati de fond - titluri de participare la un fond de investitii, care evidentiaza o detinere de capital in activele fondului si a caror achizitionare reprezinta unica modalitate de investire intr-un fond de investitii;
    17. U.E. - Uniunea Europeana.
    (2) Termenii, abrevierile si expresiile folosite in prezenta ordonanta de urgenta si care sunt definite in legislatia privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate sau in legislatia privind pietele reglementate de marfuri si instrumente financiare derivate au intelesul prevazut in acestea.
    (3) Calificarea unei persoane, institutii, situatii, informatii, operatiuni sau a unui act juridic ori instrument negociabil, cu privire la includerea in sau excluderea din sfera termenilor si expresiilor cu semnificatia stabilita la alin. (1) si (2), in vederea determinarii incidentei dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, se face de catre C.N.V.M. din oficiu sau la cererea partii interesate.
    (4) In caz de litigiu actele individuale emise de C.N.V.M. cu privire la calificarile prevazute la alin. (3) pot fi atacate cu recurs in fata Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.

    TITLUL II
    Societatile de administrare a investitiilor

    Art. 3
    (1) Societatea de administrare a investitiilor (SAI) se constituie sub forma unei societati pe actiuni, persoana juridica romana, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, si cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
    (2) Societatea de administrare a investitiilor poate emite un singur tip de actiuni nominative, care se platesc in intregime in numerar la momentul subscrierii.
    (3) Capitalul minim subscris si varsat al unei societati de administrare a investitiilor este stabilit prin reglementari emise de C.N.V.M.
    (4) La constituire societatea de administrare a investitiilor va solicita C.N.V.M. autorizatia prealabila de constituire, in temeiul careia se va putea inmatricula la oficiul registrului comertului. In baza dovezii de inmatriculare la oficiul registrului comertului societatea de administrare a investitiilor va solicita C.N.V.M. autorizatia definitiva de functionare in temeiul careia isi va desfasura activitatea de administrare de investitii.
    (5) Conditiile care au stat la baza autorizatiilor de constituire si de functionare emise de C.N.V.M. trebuie mentinute pe toata durata de existenta a unei societati de administrare a investitiilor. Orice modificare a acestora este supusa autorizarii C.N.V.M.
    (6) Activitatea de administrare a investitiilor consta in principal in activitati prin care:
    a) se analizeaza valorile mobiliare si pietele financiare si se selectioneaza portofolii de investitii pentru organismele de plasament colectiv in valori mobiliare administrate;
    b) se achizitioneaza valori mobiliare pe contul organismului de plasament colectiv in valori mobiliare administrat, folosind resursele financiare atrase de la detinatorii de titluri de participare;
    c) se exercita drepturile ce decurg din detinerea de valori mobiliare in contul organismului de plasament colectiv in valori mobiliare administrat;
    d) se distribuie titluri de participare ale organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare administrate;
    e) se publica valoarea activului net, valoarea unitara a activului net si numarul de investitori, calculate de depozitar, in conformitate cu art. 21 alin. (1) lit. f) si art. 21 alin. (2);
    f) alte activitati calificate ca atare si autorizate de C.N.V.M.
    (7) Societatea de administrare a investitiilor nu poate delega unui tert nici una dintre responsabilitatile sale, cu exceptia activitatilor de distribuire a titlurilor de participare si a celor prevazute la art. 8 alin. (2) si la art. 22 alin. (2) lit. c). Delegarea se face numai cu avizul C.N.V.M.
    (8) Controlul intern al respectarii prevederilor legale de catre societatile de administrare a investitiilor, precum si de catre societatile de investitii administrate de consilii de administratie este efectuat de persoane autorizate de C.N.V.M., in conditiile stabilite prin reglementarile emise de aceasta.
    Art. 4
    (1) Societatile de administrare a investitiilor pot administra orice tip de organism de plasament colectiv, precum si conturi individuale de investitii sau de plasament ale persoanelor fizice ori juridice.
    (2) C.N.V.M. va emite reglementari privind prevenirea conflictului de interese si administrarea prudentiala in situatiile prevazute la alin. (1).
    Art. 5
    (1) O societate de administrare a investitiilor va fi autorizata de C.N.V.M. daca indeplineste cumulativ cel putin urmatoarele conditii:
    a) capitalul social subscris si varsat indeplineste conditiile stabilite prin reglementarile C.N.V.M.;
    b) administratorii si alte persoane fizice sau juridice cu functii de conducere ori de control in societate indeplinesc conditiile de independenta, integritate si experienta stabilite pentru aceste functii prin reglementarile C.N.V.M.;
    c) actionarii societatii respecta conditiile de independenta si integritate stabilite pentru aceste categorii de persoane prin reglementarile C.N.V.M.;
    d) relatiile de afiliere si implicare ale actionarilor societatii nu sunt de natura sa prejudicieze supravegherea eficienta a activitatii acesteia. Modificarile in structura actionariatului, care au ca rezultat obtinerea unei cote de peste 5% din capitalul social, vor fi notificate catre C.N.V.M. in maximum 24 de ore;
    e) prezinta o descriere a structurii organizatorice impreuna cu actele constitutive si cu reglementarile interne;
    f) numele societatii contine fie sintagma "societate de administrare a investitiilor", fie abrevierea "SAI".
    (2) Autorizarea poate fi respinsa daca, desi sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1), se considera ca administrarea prudentiala nu poate fi asigurata.
    (3) C.N.V.M. va reglementa procedura de autorizare care va cuprinde si cazurile in care autorizatia poate fi suspendata sau retrasa, precum si modalitatea de autorizare a divizarii si fuziunii societatilor de administrare a investitiilor.
    Art. 6
    (1) Societatile de administrare a investitiilor care au fost autorizate sunt inscrise intr-un registru special tinut la C.N.V.M. Registrul are caracter public.
    (2) Societatile de administrare a investitiilor au obligatia sa inscrie numarul de inregistrare in registrul prevazut la alin. (1) in toate actele, documentele si corespondenta pe care le emit sau le initiaza.
    Art. 7
    (1) O societate comerciala nu poate fi in acelasi timp societate de administrare a investitiilor si depozitar.
    (2) Societatea de administrare a investitiilor si depozitarul trebuie sa actioneze independent una fata de cealalta si exclusiv in interesul detinatorilor de titluri de participare.
    (3) Societatea de administrare a investitiilor are obligatia de a transmite depozitarului toate informatiile privind operatiunile fondului, cel mai tarziu pana la ora 24,00 a zilei urmatoare celei in care acestea au fost efectuate.
    Art. 8
    (1) Societatile de administrare a investitiilor trebuie:
    a) sa opereze cu diligenta profesionala maxima, corectitudine si transparenta in interesul exclusiv al detinatorilor de titluri de participare;
    b) sa se organizeze astfel incat sa minimizeze riscul conflictului de interese, inclusiv conflictele dintre diversele organisme de plasament colectiv in valori mobiliare administrate;
    c) sa adopte masuri de protectie a drepturilor detinatorilor de titluri de participare;
    d) sa respecte intocmai reglementarile prudentiale emise de C.N.V.M.
    (2) Drepturile de vot ce decurg din actiunile detinute de organismul de plasament colectiv in valori mobiliare la diversi emitenti vor fi exercitate de catre societatea de administrare a investitiilor.
    Art. 9
    (1) O societate de administrare a investitiilor poate inceta administrarea unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare in urmatoarele situatii:
    a) notificarea catre C.N.V.M. a deciziei de denuntare a contractului de administrare cu minimum 90 de zile inainte ca aceasta sa produca efect;
    b) retragerea de catre C.N.V.M. a autorizatiei de functionare.
    (2) Societatea de administrare a investitiilor are obligatia sa publice intr-un cotidian cu difuzare nationala si in Buletinul C.N.V.M. decizia de denuntare a contractului de administrare sau de depozitare, in termen de 48 de ore de la data notificarii catre C.N.V.M.
    Art. 10
    (1) Societatile de administrare a investitiilor nu pot efectua tranzactii cu organismele de plasament colectiv in valori mobiliare pe care le administreaza si nici intre acestea.
    (2) Interdictia prevazuta la alin. (1) se aplica si in cazul operatiunilor prevazute la art. 4 alin. (1).
    Art. 11
    Societatile de administrare a investitiilor vor putea contracta imprumuturi numai cu respectarea reglementarilor prudentiale emise de C.N.V.M.
    Art. 12
    O societate de administrare a investitiilor, membrii consiliului de administratie, ai conducerii executive sau detinatorii a mai mult de 5% din capitalul social nu pot detine direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, mai mult de 5% din actiunile unei alte societati de administrare a investitiilor.
    Art. 13
    (1) Societatilor de administrare a investitiilor le este interzis sa incheie contract de intermediere de valori mobiliare cu societatile de servicii de investitii financiare care au detineri mai mari de 5% din capitalul social al respectivei societati de administrare a investitiilor.
    (2) Interdictia prevazuta la alin. (1) se aplica si in situatiile in care membrii consiliului de administratie, ai conducerii executive si detinatori a mai mult de 5% din actiunile societatii de servicii de investitii financiare, direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, au detineri mai mari de 5% din capitalul social al respectivei societati de administrare a investitiilor.
    Art. 14
    (1) O societate de administrare a investitiilor nu poate detine mai mult de 5% din capitalul social al unui depozitar.
    (2) Membrii consiliului de administratie, ai conducerii executive sau detinatorii a mai mult de 5% din capitalul social al unei societati de administrare a investitiilor nu pot detine direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, mai mult de 5% din capitalul social al unui depozitar.
    Art. 15
    O societate de administrare a investitiilor nu poate detine actiuni ale persoanelor juridice care sunt actionare ale respectivei societati de administrare a investitiilor.

    TITLUL III
    Depozitarul

    Art. 16
    (1) Activele unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare trebuie incredintate unui depozitar in vederea pastrarii lor in conditii de siguranta. Pot face exceptie disponibilitatile in numerar si cele asimilate acestora prin reglementarile B.N.R.
    (2) Depozitarul trebuie:
    a) sa se asigure ca desfasurarea activitatilor de emitere, vanzare, rascumparare sau de anulare a titlurilor de participare, inclusiv evidenta acestora, sunt conforme cu legislatia in vigoare si cu normele organismului de plasament colectiv in valori mobiliare;
    b) sa se asigure ca valoarea titlurilor de participare este calculata in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta si cu reglementarile C.N.V.M.;
    c) sa urmeze instructiunile societatii de administrare a investitiilor, cu exceptia cazului in care acestea sunt contrare legislatiei in vigoare sau normelor organismului de plasament colectiv in valori mobiliare;
    d) sa se asigure ca in tranzactiile avand ca obiect activele organismului de plasament colectiv in valori mobiliare orice suma este achitata in termenul stabilit;
    e) sa se asigure ca veniturile organismului de plasament colectiv in valori mobiliare sunt administrate si calculate in conformitate cu legislatia in vigoare si cu reglementarile C.N.V.M.
    Art. 17
    (1) Poate fi depozitar o banca, persoana juridica romana, infiintata in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, si ale Legii bancare nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, si autorizata de C.N.V.M. in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta, daca prezinta suficiente garantii profesionale, are un capital social adecvat pentru a desfasura in bune conditii activitatea sa de depozitar si pentru a indeplini angajamentele care decurg din aceasta functie.
    (2) Bancile care indeplinesc conditiile stipulate la alin. (1) vor fi inscrise intr-un registru special tinut la C.N.V.M. si care se publica in Buletinul C.N.V.M.
    Art. 18
    In vederea obtinerii autorizatiei bancile trebuie sa prezinte C.N.V.M. documente si evidente din care sa rezulte ca:
    a) dispun de suficiente resurse financiare;
    b) au o structura de conducere adecvata;
    c) dispun de capacitatile profesionale necesare pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatilor de depozitare;
    d) sunt astfel organizate incat sa minimizeze riscul conflictului de interese, inclusiv conflictele dintre diversele organisme de plasament colectiv in valori mobiliare pentru care indeplinesc functia de depozitar;
    e) respecta reglementarile prudentiale ale B.N.R.
    Art. 19
    Conditiile care au stat la baza autorizatiei emise de C.N.V.M. trebuie mentinute pe toata durata de existenta a depozitarului. Orice modificare a acestora este supusa autorizarii C.N.V.M.
    Art. 20
    (1) Depozitarul raspunde fata de societatea de administrare a investitiilor si fata de detinatorii de titluri de participare pentru orice pierdere suferita de acestia ca urmare a neindeplinirii culpabile sau a indeplinirii necorespunzatoare a obligatiilor sale.
    (2) Un depozitar poate transfera unei terte persoane autorizate de C.N.V.M., in calitate de subdepozitar, o parte din activele unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare, precum si functiile sale de depozitar al acelor active:
    a) la cererea expresa a societatii de administrare a investitiilor cu care are contract de depozitare si cu avizul C.N.V.M., caz in care depozitarul este exonerat de orice raspundere cu privire la activele transferate;
    b) din proprie initiativa, cu avizul societatii de administrare a investitiilor si al C.N.V.M., caz in care depozitarul si subdepozitarul vor raspunde solidar pentru modul de indeplinire a functiilor de depozitar al activelor transferate.
    (3) Administratorii, directorii si auditorii depozitarului sunt obligati sa comunice C.N.V.M. in termen de 24 de ore orice neregula descoperita de ei in legatura cu administrarea fondurilor sau a societatilor de investitii.
    Art. 21
    (1) Depozitarii vor desfasura in mod obligatoriu cel putin urmatoarele activitati:
    a) custodia activelor financiare apartinand organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare;
    b) pastrarea in siguranta a activelor financiare materializate apartinand organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare;
    c) evidenta activelor si a obligatiilor, precum si controlul detinerilor de valori mobiliare si alte instrumente financiare si a tranzactiilor cu acestea;
    d) evidenta cererilor de subscriere si de rascumparare de titluri de participare si a operatiunilor efectuate;
    e) evidenta numarului de investitori si a titlurilor de participare detinute de acestia pe baza informatiilor transmise de distribuitori sau de societatea de administrare a investitiilor;
    f) calcularea si certificarea valorii activului net, a valorii unitare a activului net, a numarului de investitori si transmiterea acestora catre societatile de administrare a investitiilor si catre C.N.V.M., in termenele, forma, conditiile si periodicitatea stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta si in reglementarile C.N.V.M. emise in aplicarea acesteia.
    (2) Sunt interzise publicarea si folosirea sub orice forma a altor marimi sau exprimari pentru valoarea activului net, valoarea unitara a activului net si numarul de investitori, in afara celor calculate si certificate de depozitar.
    (3) Activele investitorilor trebuie evidentiate in conturi separate de cele ale depozitarului, iar acesta, inainte de a elibera active, trebuie sa analizeze tranzactiile efectuate de catre societatea de administrare a investitiilor in contul organismului de plasament colectiv in valori mobiliare administrat sau de catre societatea de investitii ale carei active le depoziteaza si sa se asigure ca sunt conforme cu normele prudentiale prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si de reglementarile C.N.V.M.
    Art. 22
    (1) Depozitarii vor lua toate masurile pentru a se asigura ca preturile de emisiune si de rascumparare sunt calculate in concordanta cu reglementarile emise de C.N.V.M.
    (2) Depozitarii pot desfasura pe baza contractelor incheiate cu societatile de administrare a investitiilor urmatoarele activitati privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare:
    a) primirea fondurilor pentru subscrierile de titluri de participare la fondurile deschise de investitii;
    b) prelucrarea cererilor de rascumparare pentru titluri de participare la fondurile deschise de investitii si efectuarea platilor corespunzatoare catre detinatori pe baza instructiunilor transmise de societatea de administrare a investitiilor;
    c) plata dividendelor ce trebuie distribuite catre actionarii societatilor de investitii;
    d) colectarea dividendelor, dobanzilor si a altor fructe civile aferente activelor depozitate;
    e) decontarea tranzactiilor cu valori mobiliare in contul organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare, in conformitate cu instructiunile primite de la societatea de administrare a investitiilor si cu reglementarile specifice pietelor pe care se tranzactioneaza acestea.
    (3) Activitatile prevazute la alin. (2) pot fi desfasurate numai pentru si in legatura cu organismele de plasament colectiv in valori mobiliare pentru care se realizeaza activitatea de depozitare.
    Art. 23
    (1) Un depozitar va inceta sa isi exercite functiile in urmatoarele situatii:
    a) notificarea catre C.N.V.M. a deciziei de denuntare a contractului de depozitare de catre oricare dintre parti, cu minimum 90 de zile inainte ca aceasta sa produca efect;
    b) initierea procedurilor de supraveghere sau administrare speciala de catre B.N.R. ori deschiderea procedurii falimentului;
    c) retragerea autorizatiei de functionare de catre C.N.V.M. sau B.N.R.
    (2) Depozitarul are obligatia sa publice intr-un cotidian de difuzare nationala si in Buletinul C.N.V.M. decizia de denuntare a contractului de administrare sau de depozitare, in termen de 48 de ore de la data notificarii catre C.N.V.M.
    Art. 24
    Schimbarea depozitarului de catre societatea de administrare a investitiilor este supusa aprobarii C.N.V.M.
    Art. 25
    (1) Un depozitar, membrii consiliului de administratie, ai conducerii executive sau detinatorii a mai mult de 5% din capitalul sau social nu pot detine, direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, actiuni la o societate de administrare a investitiilor pentru ale carei organisme de plasament colectiv in valori mobiliare administrate desfasoara activitati de depozitare.
    (2) Un depozitar, membrii consiliului sau de administratie, ai conducerii executive sau detinatorii a mai mult de 5% din capitalul sau social nu pot detine, direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, mai mult de 5% din actiunile la o societate de investitii.
    (3) Orice detinere de catre un depozitar a mai mult de 10% din actiunile emise de un alt depozitar va fi notificata catre C.N.V.M. in termen de maximum 48 de ore.
    (4) Un depozitar, membrii consiliului de administratie, ai conducerii executive sau detinatorii a mai mult de 5% din capitalul sau social nu pot detine, direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, titluri de participare la un organism de plasament colectiv in valori mobiliare pentru care desfasoara activitati de depozitare.

    TITLUL IV
    Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 26
    Organisme de plasament colectiv in valori mobiliare sunt fondurile deschise de investitii si societatile de investitii care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
    a) au ca unic scop mobilizarea economiilor banesti printr-o oferta publica continua de titluri de participare si investirea acestor resurse pe principiul diversificarii riscului si administrarii prudentiale;
    b) titlurile de participare sunt rascumparabile continuu din activele respectivelor organisme, la cererea detinatorilor.
    Art. 27
    Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare sunt infiintate conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta fie sub forma de fonduri deschise de investitii, pe baza de contract de societate civila, fie sub forma de societati de investitii, prin act constitutiv.
    Art. 28
    Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare nu se pot transforma in alte tipuri de organisme de plasament colectiv.
    Art. 29
    Orice organism de plasament colectiv se poate transforma intr-un organism de plasament colectiv in valori mobiliare, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta si a reglementarilor C.N.V.M.
    Art. 30
    Prezenta ordonanta de urgenta se aplica si organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare situate intr-un alt stat, precum si titlurilor de participare emise de respectivele organisme de plasament colectiv in valori mobiliare, in cazul in care aceste titluri de participare sunt oferite public pe teritoriul Romaniei.
    Art. 31
    Urmatoarele organisme de plasament colectiv in valori mobiliare nu fac obiectul prezentei ordonante de urgenta: organismele de plasament colectiv in valori mobiliare care colecteaza disponibilitati banesti fara a promova vanzarea titlurilor de participare proprii pe teritoriul Romaniei sau care, potrivit normelor fondului de investitii ori actelor constitutive ale societatilor de investitii, dupa caz, pot vinde titluri de participare doar in afara teritoriului Romaniei.
    Art. 32
    (1) Orice oferta publica prin care se face apel la economiile banesti ale populatiei in scop de investire este supusa in prealabil autorizarii C.N.V.M.
    (2) Constituirea societatii pe actiuni prin subscriptie publica este supusa prevederilor Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 33
    (1) Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare nu pot obtine alte imprumuturi cu exceptia celor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta si in reglementarile C.N.V.M. emise in aplicarea acesteia.
    (2) Un organism de plasament colectiv in valori mobiliare poate sa achizitioneze valuta prin mijloace de imprumut reciproc sustinute (back-to-back).
    (3) Un organism de plasament colectiv in valori mobiliare poate solicita avizul C.N.V.M. pentru imprumuturi a caror valoare cumulata sa reprezinte maximum 10% din valoarea activelor sale, cu conditia ca imprumutul sa nu fie pe un termen mai mare de 30 de zile si sa se asigure respectarea reglementarilor prudentiale emise de C.N.V.M.
    (4) Nici un fel de speze sau comisioane nu pot fi percepute de catre societatea de administrare a investitiilor in legatura cu sau ca urmare a unui astfel de imprumut.
    (5) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu vor impiedica luarea unui angajament de a efectua plati viitoare ca urmare a achizitionarii de valori mobiliare platite partial.
    (6) Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare nu pot acorda imprumuturi societatilor de administrare a investitiilor care le administreaza.
    Art. 34
    (1) Un organism de plasament colectiv in valori mobiliare are obligatia sa isi rascumpere titlurile de participare la cererea expresa a oricarui detinator.
    (2) Pretul de rascumparare trebuie platit in maximum 10 zile lucratoare de la data primirii respectivei cereri. Cu ocazia rascumpararii se interzice societatii de administrare a investitiilor sau societatii de investitii sa perceapa alte speze, cu exceptia comisionului de rascumparare.
    Art. 35
    Societatile de investitii care se autoadministreaza si societatile de administrare a investitiilor care administreaza organisme de plasament colectiv in valori mobiliare nu pot acorda imprumuturi si nu pot actiona ca garant in numele unui tert.
    Art. 36
    Societatile de investitii si societatile de administrare a investitiilor care administreaza organisme de plasament colectiv in valori mobiliare nu pot efectua vanzari in lipsa sau operatiuni in marja cu valori mobiliare.
    Art. 37
    (1) Sintagmele fond deschis de investitii, societate de investitii, societate de administrare a investitiilor si depozitar sau abrevierile echivalente vor fi folosite in mod corespunzator in denumirea societatilor comerciale si a organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare, reglementate de prezenta ordonanta de urgenta.
    (2) Orice folosire neautorizata a unor denumiri incluzand, intre altele, fond deschis de investitii, societate de investitii, societate de administrare a investitiilor, depozitar, precum si a oricarei denumiri echivalente, analoage sau similare ori a oricarei denumiri care in orice alta forma poate descrie activitati supuse autorizarii in baza prezentei ordonante de urgenta este interzisa si atrage aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.
    Art. 38
    Creditorii societatilor de administrare, ai depozitarilor, subdepozitarilor sau ai detinatorilor de titluri de participare nu pot urmari in justitie activele unui fond deschis de investitii.
    Art. 39
    Orice detinere care depaseste 10% din titlurile de participare ale unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare va fi facuta publica si raportata C.N.V.M. de catre societatea de administrare a investitiilor si depozitar, in termen de maximum 24 de ore de la confirmarea respectivei detineri de catre depozitar.

    CAP. 2
    Autorizarea organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare

    Art. 40
    (1) Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare isi desfasoara activitatea numai in baza autorizatiei C.N.V.M., in conformitate cu prezenta ordonanta de urgenta si cu reglementarile emise in aplicarea ei.
    (2) Un fond deschis de investitii va fi autorizat numai daca in prealabil C.N.V.M. a autorizat societatea de administrare a investitiilor, prospectul de emisiune si depozitarul.
    (3) O societate de investitii va fi autorizata pe baza actelor constitutive numai daca in prealabil C.N.V.M. a autorizat prospectul de emisiune si depozitarul; daca societatea de investitii nu se autoadministreaza, va fi considerata autorizata numai daca C.N.V.M. a autorizat si societatea de administrare a investitiilor.
    (4) In termen de 30 de zile de la data primirii tuturor documentelor necesare C.N.V.M. va autoriza organismul de plasament colectiv in valori mobiliare cu privire la initierea si derularea ofertei publice continue de titluri de participare sau va transmite obiectiunile sale.
    (5) Conditiile care au stat la baza autorizatiei emise de C.N.V.M. trebuie mentinute pe toata durata de existenta a unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare. Orice modificare a acestora este supusa autorizarii C.N.V.M. in termen de maximum 48 de ore.
    (6) Orice schimbare a persoanelor cu functii de conducere ori de control sau care determina politica de investitii a societatii de administrare a investitiilor si/sau a societatii de investitii este supusa avizarii C.N.V.M.
    Art. 41
    O data cu decizia de autorizare a organismului de plasament colectiv in valori mobiliare C.N.V.M. va emite autorizatia de administrare a respectivului organism de plasament colectiv in valori mobiliare.
    Art. 42
    C.N.V.M. poate solicita motivat societatii de administrare a investitiilor sa adopte modificari ale documentelor ce au stat la baza autorizarii unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare ori de cate ori astfel de modificari sunt considerate necesare.

    CAP. 3
    Fondurile deschise de investitii

    Art. 43
    (1) Un fond deschis de investitii cuprinde totalitatea contributiilor banesti atrase la acest fond printr-o oferta publica continua de unitati de fond, a activelor achizitionate si a beneficiilor rezultate prin investirea unor astfel de resurse sub forma unui portofoliu diversificat de valori mobiliare.
    (2) Societatea de administrare a investitiilor initiaza infiintarea unui fond deschis de investitii care se constituie ca urmare a unei oferte publice de vanzare de unitati de fond, autorizata de C.N.V.M., data la care fondul deschis de investitii va fi autorizat provizoriu.
    (3) Fondul deschis de investitii va fi autorizat definitiv de catre C.N.V.M. in termen de un an de la data emiterii autorizatiei provizorii, cu respectarea prevederilor art. 53 alin. (2).
    Art. 44
    C.N.V.M. va stabili prin reglementari criteriile pentru autorizarea unui fond deschis de investitii. Acestea trebuie sa contina cel putin urmatoarele:
    a) obiectul investitiei;
    b) termenii si conditiile de participare la fond;
    c) durata fondului;
    d) evidentele, rapoartele asupra operatiunilor si raportarile periodice care urmeaza sa fie intocmite si transmise C.N.V.M. de catre societatea de administrare a investitiilor, depozitar, distribuitor si auditor, precum si, dupa caz, conditiile si termenele de publicare a acestora;
    e) conditiile in care societatea de administrare a investitiilor poate inscrie unitatile de fond la cota unei piete reglementate.
    Art. 45
    (1) Fondurile deschise de investitii care au fost autorizate vor fi evidentiate intr-un registru special tinut la C.N.V.M. Registrul de evidenta are caracter public.
    (2) Societatile de administrare a investitiilor au obligatia sa inscrie numarul de inregistrare in registrul prevazut la alin. (1) in toate actele, documentele si corespondenta pe care societatea de administrare a investitiilor le emite sau le initiaza pe contul fondurilor deschise de investitii pe care le administreaza.
    Art. 46
    (1) Prospectul de emisiune trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele:
    a) numele si durata fondului deschis de investitii;
    b) caracteristicile si operatiunile fondului deschis de investitii;
    c) societatea de administrare;
    d) depozitarul;
    e) modalitatea de participare la fond, subscrierea si rascumpararea de unitati de fond, precum si termenele si procedurile de emitere si anulare a certificatelor;
    f) persoanele responsabile cu analizarea oportunitatilor de investitie, daca sunt altele decat administratorii societatii de administrare a investitiilor, criteriile de echilibrare a portofoliului si strategia adoptata;
    g) tipurile de active in care se va investi;
    h) metodele de determinare a valorii activului net si a valorii unitare a activului net;
    i) limitele cheltuielilor fondului si ale societatii de administrare a investitiilor;
    j) nivelul sau metoda de determinare a comisionului datorat societatii de administrare a investitiilor pentru serviciile de administrare;
    k) modalitatea de a face publica valoarea la zi a unitatilor de fond;
    l) cazurile si procedurile de reorganizare, dizolvare si lichidare a fondului deschis de investitii;
    m) orice alte norme interne ale fondului deschis de investitii.
    (2) C.N.V.M. va emite reglementari cu privire la continutul minim si la forma prospectului de emisiune.
    Art. 47
    (1) C.N.V.M. va emite reglementari privind continutul minim si forma contractului de administrare care va fi parte integranta din normele fondului deschis de investitii.
    (2) Investitorii adera si se supun termenilor contractuali din actele constitutive si din prospectul fondului deschis de investitii prin depunerea semnaturii lor pe formularul de subscriere sau pe un alt formular prevazut pentru o astfel de situatie. In cazul in care semnatura este data si pentru cumparari ulterioare, administratorul are obligatia ca la fiecare schimbare a elementelor semnificative ale prospectului de emisiune prevazute la art. 46 alin. (1) sa solicite investitorului semnarea unui nou formular privind investitiile viitoare, in conformitate cu noile conditii de functionare a fondului deschis de investitii.
    Art. 48
    (1) Vor fi emise unitati de fond de un singur tip, in forma nominativa, materializate sau dematerializate, intr-o singura serie, care vor fi platite integral la momentul subscrierii si vor conferi detinatorilor lor drepturi si obligatii egale.
    (2) Evidenta unitatilor de fond este tinuta prin inscrierea in registru, pentru cele materializate, sau prin inscriere in cont, pentru cele dematerializate.
    (3) Participarea la un fond deschis de investitii este atestata, la cererea detinatorului, printr-un certificat doveditor al detinerii de unitati de fond.
    (4) Numarul unitatilor de fond este supus unor variatii permanente rezultand atat din emisiunea continua si plasarea prin oferta publica de unitati de fond suplimentare, cat si din exercitarea dreptului de rascumparare a unitatilor de fond emise anterior si aflate in circulatie.
    Art. 49
    (1) Fondurile deschise de investitii nu vor emite alte instrumente financiare in afara unitatilor de fond.
    (2) Investitorii pot subscrie unitati de fond sau fractiuni de unitati de fond.
    (3) Orice detinator de unitati de fond are obligatia de a detine in permanenta cel putin o unitate de fond.
    (4) In cazul in care, ca urmare a unei cereri de rascumparare, investitorul ar ramane cu mai putin de o unitate de fond, in mod obligatoriu, cu aceeasi ocazie, va fi rascumparata si fractiunea reziduala.
    (5) In cazul detinerii in comun a unei unitati de fond detinatorii vor desemna un reprezentant care va exercita drepturile si obligatiile aferente unitatii de fond in raporturile cu societatea de administrare a investitiilor.
    (6) Nici un detinator de unitati de fond nu poate provoca partajarea fondului deschis de investitii sau a unitatii de fond.
    Art. 50
    (1) Investitorii vor achizitiona unitatile de fond la pretul de emisiune. Pretul de emisiune este calculat pe baza valorii activului net, valabila in ziua cumpararii.
    (2) Unitatile de fond vor fi rascumparate la cerere si la un pret reflectand valoarea calculata de depozitar, cu respectarea reglementarilor C.N.V.M.
    (3) Pretul de rascumparare, egal cu valoarea calculata de depozitar pentru ziua depunerii cererii de rascumparare, va fi platit in termen de 10 zile lucratoare de la data primirii respectivei cereri.
    (4) C.N.V.M. va emite reglementari privind modul de calcul si plata preturilor de emisiune si de rascumparare.
    (5) Valoarea activului net si valoarea unitara a activului net ale unui fond deschis de investitii, calculate de catre depozitar in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) lit. f), se vor publica de catre societatea de administrare a investitiilor zilnic, pentru fiecare zi lucratoare.
    Art. 51
    (1) Societatea de administrare a investitiilor, administratorii sau alte persoane cu functii de conducere ori de control al acesteia, precum si persoanele implicate cu acestea pot detine unitati de fond in fondurile deschise de investitii pe care le administreaza.
    (2) Orice detinere de unitati de fond care depaseste 10% din activele fondului deschis de investitii va fi facuta publica si va fi raportata la C.N.V.M. de catre societatea de administrare a investitiilor si depozitar in termen de maximum 24 de ore de la confirmarea detinerii de catre depozitar.
    Art. 52
    (1) Societatea de administrare a investitiilor, precum si persoanele mentionate la art. 51 alin. (1) sunt raspunzatoare pentru daunele provocate fondurilor administrate si detinatorilor de unitati de fond daca au facut operatiuni cu sau pentru fondurile deschise de investitii administrate folosindu-se de informatii privilegiate, asa cum sunt acestea prevazute in reglementarile C.N.V.M.
    (2) In situatiile prevazute la alin. (1) C.N.V.M. este in drept sa dispuna masuri conservatorii corespunzatoare si sa solicite instantei anularea tranzactiilor frauduloase.
    Art. 53
    (1) Daca in termen de 90 de zile de la data autorizarii provizorii de catre C.N.V.M. un fond deschis de investitii nu a ajuns la un numar de cel putin 100 de detinatori de unitati de fond sau daca valoarea totala a titlurilor de participare subscrise nu a ajuns la volumul minim prevazut in reglementarile C.N.V.M., autorizatia provizorie de infiintare a fondului deschis de investitii va fi revocata si intreaga valoare la zi a unitatilor va fi rambursata investitorilor in termen de 15 zile.
    (2) Daca in termen de un an de la data autorizarii de catre C.N.V.M. numarul detinatorilor de unitati de fond nu a ajuns la minimum 500 de investitori sau daca valoarea totala a titlurilor de participare nu a ajuns la volumul minim prevazut in reglementarile C.N.V.M., aceasta va retrage autorizatia respectivului fond deschis de investitii.
    (3) Conditiile care au stat la baza obtinerii autorizatiei definitive a fondului deschis de investitii vor fi mentinute pe toata durata fondului. Orice modificare a elementelor semnificative ale prospectului de emisiune si a celor care au stat la baza autorizarii fondului deschis de investitii vor fi supuse autorizarii C.N.V.M. in termen de maximum 48 de ore.
    (4) Daca dupa ce un fond deschis de investitii a atins pragul de 500 de investitori, numarul acestora scade si se mentine timp de 60 de zile lucratoare consecutive sub 450, C.N.V.M. va retrage autorizatia respectivului fond deschis de investitii.
    (5) C.N.V.M. va retrage autorizatia unui fond deschis de investitii atunci cand se indeplinesc in mod cumulat urmatoarele conditii:
    a) timp de 20 de zile lucratoare consecutive valoarea unitara a activului net scade continuu;
    b) valoarea unitara a activului net scade in mod cumulat cu mai mult de 25% in intervalul prevazut la lit. a).
    (6) Numarul detinatorilor de unitati de fond si valoarea activelor nete prevazute la alin. (1) si (2) se calculeaza si sunt certificate de depozitar.

    CAP. 4
    Societatile de investitii

    Art. 54
    (1) O societate de investitii se constituie sub forma unei societati pe actiuni, persoana juridica romana, cu minimum 50 de actionari, in conformitate cu dispozitiile privind constituirea societatilor pe actiuni prin subscriptie publica, cuprinse in Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, si cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
    (2) Societatile de investitii au ca obiect exclusiv de activitate plasarea in valori mobiliare a resurselor financiare obtinute exclusiv prin emiterea si vanzarea catre public a actiunilor lor in conformitate cu dispozitiile prezentei ordonante de urgenta si cu reglementarile C.N.V.M.
    Art. 55
    (1) Capitalul social al unei societati de investitii se inregistreaza la oficiul registrului comertului si, pe aceasta baza, la C.N.V.M. dupa cum urmeaza:
    a) la momentul inregistrarii societatii de investitii la oficiul registrului comertului, pentru capitalul social subscris si varsat de actionari in scopul constituirii acesteia;
    b) in fiecare an, in termen de maximum 30 de zile de la adunarea generala de aprobare a bilantului si contului de profit si pierdere, pentru emisiunile de actiuni din timpul ultimului exercitiu financiar.
    (2) C.N.V.M. va emite reglementari cu privire la conditiile ce trebuie indeplinite si la procedura de autorizare a unei societati de investitii, precum si la nivelul minim al capitalului social al acestora.
    (3) Conditiile care au stat la baza autorizatiei emise de C.N.V.M. trebuie mentinute pe toata durata de existenta a unei societati de investitii. Orice modificare a acestora va fi supusa autorizarii C.N.V.M. in termen de 48 de ore.
    (4) C.N.V.M. va tine un registru special de evidenta a societatilor de investitii. Registrul de evidenta are caracter public.
    (5) Societatile de investitii sunt obligate sa inscrie in toate actele, documentele si corespondenta lor numarul de inregistrare in registrul special prevazut la alin. (4).
    Art. 56
    (1) Capitalul societatilor de investitii va fi varsat integral in numerar la momentul subscrierii si va fi format dintr-un singur tip de actiuni nominative si dematerializate. Fiecare actiune a unei societati de investitii confera detinatorilor drepturi si obligatii egale.
    (2) Actiunile trebuie evidentiate in cont, conform reglementarilor C.N.V.M. Ele vor fi negociabile si liber transferabile. Societatile de investitii vor solicita in mod obligatoriu inscrierea actiunilor lor la cota unei piete reglementate, in termen de 30 de zile lucratoare de la data obtinerii autorizatiei de functionare.
    (3) De la data inscrierii la cota unei piete reglementate societatea de investitii nu se mai supune prevederilor art. 26 lit. b) si ale art. 34.
    (4) C.N.V.M. va emite reglementari privind conditiile de inscriere a actiunilor emise de societatile de investitii la cota unei piete reglementate.
    (5) Majorarile de capital ale societatilor de investitii nu se pot realiza decat prin emisiune de actiuni in conditiile prospectului autorizat de C.N.V.M. sau ca efect al unor legi speciale.
    (6) Prospectul de emisiune al societatilor de investitii trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele:
    a) numele si durata societatii de investitii;
    b) caracteristicile si operatiunile societatii de investitii;
    c) societatea de administrare a investitiilor, unde este cazul;
    d) depozitarul;
    e) modalitatea de subscriere si de rascumparare a actiunilor;
    f) persoanele responsabile cu analizarea oportunitatilor de investitie, daca sunt altele decat administratorii societatii de administrare a investitiilor, criteriile de echilibrare a portofoliului si strategia adoptata;
    g) tipurile de active in care se vor putea face plasamente;
    h) cheltuielile societatii de administrare a investitiilor, unde este cazul, si nivelul sau metoda de determinare a comisionului datorat acesteia pentru serviciile de administrare;
    i) cazurile si procedurile de dizolvare a societatii de investitii.
    (7) C.N.V.M. va emite reglementari cu privire la continutul minim si la forma prospectului de emisiune si ale contractului de administrare.
    Art. 57
    (1) O societate de investitii este administrata de un consiliu de administratie sau, pe baza unui contract de administrare, de o societate de administrare a investitiilor.
    (2) Contractul de administrare prevazut la alin. (1) este supus avizarii C.N.V.M.
    Art. 58
    (1) Orice detinere care depaseste 10% din capitalul social al unei societati de investitii trebuie facuta publica si raportata C.N.V.M. de catre societatea de investitii sau, dupa caz, de catre societatea de administrare a investitiilor si de catre depozitar, in termen de 24 de ore.
    (2) Societatilor de investitii le este interzis sa incheie un contract de administrare cu o societate de administrare a investitiilor care are detineri mai mari de 5% din capitalul social al respectivei societati de investitii.
    (3) Interdictia prevazuta la alin. (2) se aplica si in cazul in care membrii consiliului de administratie, ai conducerii executive sau detinatorii a mai mult de 5% din actiunile societatii de administrare a investitiilor detin, direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, mai mult de 5% din capitalul social al respectivei societati de investitii.
    Art. 59
    (1) Societatile de investitii ale caror active sunt investite prin intermediul filialelor si in alte active decat cele prevazute in prezenta ordonanta de urgenta nu pot solicita calificarea de catre C.N.V.M. ca organisme de plasament colectiv in valori mobiliare si nu pot obtine autorizatia C.N.V.M.
    (2) Societatile de investitii autorizate de C.N.V.M. nu pot infiinta filiale decat daca acestea indeplinesc conditiile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.
    Art. 60
    (1) Adunarile generale ale actionarilor se vor desfasura conform prevederilor Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, si cu respectarea reglementarilor C.N.V.M. aplicabile.
    (2) Pentru a doua convocare a adunarilor generale ale actionarilor, atat ordinare, cat si extraordinare, cvorumul va fi indeplinit indiferent de numarul actionarilor prezenti si reprezentati, iar hotararile vor fi adoptate cu votul a trei patrimi din cvorumul de participare.
    Art. 61
    (1) Fiecare actiune da dreptul la un vot.
    (2) Votul poate fi transmis si prin corespondenta, cu confirmare de primire. In acest caz convocatorul adunarii generale va cuprinde textul integral al rezolutiei propuse spre vot. Convocatorul trebuie publicat cu cel putin 20 de zile inaintea adunarii generale, cel putin intr-un cotidian cu difuzare nationala si in Buletinul C.N.V.M., si va cuprinde obligatoriu valoarea capitalului social si numarul de actiuni aflat in circulatie. C.N.V.M. va emite reglementari privind procedura de vot prin corespondenta.
    (3) Actionarii care voteaza prin corespondenta sunt considerati prezenti pentru hotararile la care isi exprima votul. Buletinele de vot remise prin corespondenta si care au fost anulate pentru vicii de procedura stabilite prin reglementarile C.N.V.M. sunt luate in calcul pentru stabilirea cvorumului necesar adunarii generale.
    (4) Votul poate fi exprimat si prin reprezentant, in baza unei procuri speciale incheiate cu respectarea reglementarilor C.N.V.M. aplicabile.

    CAP. 5
    Politica de investitii a organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare

    Art. 62
    (1) Investitiile unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare se efectueaza exclusiv in:
    a) valori mobiliare, indiferent de moneda in care sunt denominate, inscrise la cota unei burse de valori;
    b) valori mobiliare, indiferent de moneda in care sunt denominate, negociate pe o alta piata reglementata autorizata de C.N.V.M.;
    c) valori mobiliare inscrise la cota unei burse straine sau tranzactionate pe o piata reglementata straina care functioneaza regulat si este recunoscuta si deschisa publicului, cu conditia ca alegerea bursei sau a pietei sa fi fost aprobata de C.N.V.M.;
    d) valori mobiliare nou-emise, indiferent de moneda in care sunt denominate, cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii: termenii emisiunii sa cuprinda un angajament ferm, conform caruia se va cere inscrierea la cota oficiala a unei burse sau a altei piete reglementate care functioneaza regulat si este recunoscuta si deschisa publicului, iar alegerea bursei sau a pietei sa fi fost aprobata de C.N.V.M. si inscrierea la cota sa se realizeze in cel mult 6 luni de la emisiune;
    e) obligatiuni sau alte titluri de credit tranzactionabile, indiferent de moneda in care sunt denominate, emise sau garantate de catre stat ori de autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, sub conditia avizarii investitiei de catre C.N.V.M.;
    f) obligatiuni sau alte titluri de credit tranzactionabile, indiferent de moneda in care sunt denominate, emise sau garantate de un alt stat ori de o institutie financiara internationala, sub conditia avizarii investitiei de catre C.N.V.M.
    (2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) lit. d) obliga la lichidarea plasamentului in respectivele valori mobiliare in termen de maximum 60 de zile. Operatiunea trebuie urmarita, confirmata si notificata catre C.N.V.M. de catre depozitar.
    (3) C.N.V.M. va stabili prin regulament conditiile de lichiditate ce trebuie indeplinite de valorile mobiliare cotate pe pietele reglementate ce pot face obiectul investitiilor organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare.
    Art. 63
    (1) Cu titlu de exceptie, un organism de plasament colectiv in valori mobiliare poate investi, in limitele si conditiile de mai jos:
    a) 10% din activele sale in valori mobiliare, altele decat cele mentionate la art. 62;
    b) 10% din activele sale in titluri de credit, altele decat valorile mobiliare; titlurile de credit respective trebuie sa fie transferabile, lichide, si a caror valoare poate fi stabilita corespunzator reglementarilor C.N.V.M.;
    c) 20% din activele sale in instrumente financiare, altele decat valorile mobiliare, precum si in active ale pietei monetare, altele decat cele precizate la lit. d);
    d) 20% din activele sale in depozite la banci, cu conditia ca plasamentele la aceeasi banca sa nu depaseasca 10% din activele sale.
    (2) Totalul investitiilor mentionate la alin. (1) lit. a) si b) nu poate depasi 10% din activele unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare.
    (3) Totalul investitiilor mentionate la alin. (1) lit. a), b) si c) nu poate depasi 30% din activele unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare.
    Art. 64
    (1) C.N.V.M. poate autoriza un organism de plasament colectiv in valori mobiliare sa foloseasca tehnici si instrumente aferente valorilor mobiliare in conditiile si termenele stabilite, cu conditia ca tehnicile si instrumentele respective sa fie folosite pentru o administrare eficienta si prudentiala a portofoliului sau.
    (2) C.N.V.M. poate autoriza un organism de plasament colectiv in valori mobiliare sa foloseasca tehnici si instrumente menite sa asigure protectia impotriva riscului valutar si a riscului de portofoliu in contextul administrarii activelor si pasivelor lui.
    Art. 65
    (1) Un organism de plasament colectiv in valori mobiliare nu poate sa investeasca mai mult de 5% din activele sale in valori mobiliare ale aceluiasi emitent.
    (2) C.N.V.M. poate aproba ridicarea limitei stabilite la alin. (1) la maximum 10% . Detinerile cumulate de valori mobiliare ale unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare in capitalul social al societatilor pentru care a obtinut aprobarea de a investi mai mult de 5% din active nu pot depasi 40% din valoarea totala a activelor sale.
    (3) C.N.V.M. poate aproba ridicarea limitei stabilite la alin. (1) la maximum 35% pentru valorile mobiliare emise sau garantate de stat, autoritatile administratiei publice centrale sau locale, de un alt stat ori de o institutie financiara internationala.
    (4) C.N.V.M. va stabili prin reglementari emise in aplicarea prezentei ordonante de urgenta conditiile in care se aproba ridicarea limitei prevazute la alin. (1).
    Art. 66
    (1) C.N.V.M. poate autoriza un organism de plasament colectiv in valori mobiliare sa investeasca, cu respectarea principiului dispersiei riscului, pana la 100% din activele acestuia in valori mobiliare emise sau garantate de statul roman, de un alt stat ori de autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, romane ori straine.
    (2) C.N.V.M. poate acorda o astfel de derogare doar daca dispersia riscului se incadreaza in reglementarile prudentiale emise de C.N.V.M.
    (3) Un astfel de organism de plasament colectiv in valori mobiliare trebuie sa detina valori mobiliare de la cel putin 6 emisiuni diferite, dar valorile mobiliare de la oricare dintre emisiuni nu pot reprezenta mai mult de 30% din totalul activelor sale.
    Art. 67
    Un organism de plasament colectiv in valori mobiliare nu poate sa achizitioneze, direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, titluri de participare la alte organisme de plasament colectiv.
    Art. 68
    Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare administrate de aceeasi societate de administrare a investitiilor nu pot avea detineri care in mod cumulat ar reprezenta mai mult de 10% din actiunile unui emitent, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 65 alin. (2).
    Art. 69
    (1) Organismul de plasament colectiv in valori mobiliare nu va fi tinut la respectarea limitelor de detinere stabilite in cazul exercitarii drepturilor de preferinta aferente valorilor mobiliare detinute.
    (2) Daca limitele de detinere prevazute sunt depasite din motive independente de controlul unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare sau ca rezultat al exercitarii drepturilor de preferinta, organismul de plasament colectiv in valori mobiliare, respectiv societatea de administrare a investitiilor, trebuie sa adopte in termen de maximum 60 de zile de la confirmarea depozitarului masurile necesare incadrarii in limitele legale de detinere.

    CAP. 6
    Reguli privind transparenta si publicitatea

    SECTIUNEA 1
    Reguli generale

    Art. 70
    Prin publicitatea unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare se intelege difuzarea oricarei informatii, indiferent de forma in care se realizeaza aceasta, in scopul informarii corecte si transparente a investitorilor. C.N.V.M. va elabora reglementari privind continutul si modalitatile de realizare a publicitatii.
    Art. 71
    Difuzarea oricarui material publicitar in legatura cu un organism de plasament colectiv in valori mobiliare este permisa numai de catre persoane autorizate si cu conditia ca respectivul organism de plasament colectiv in valori mobiliare sa fi fost autorizat de catre C.N.V.M.
    Art. 72
    Orice material publicitar elaborat si distribuit pentru un organism de plasament colectiv in valori mobiliare autorizat de C.N.V.M. va contine numai informatiile stabilite prin reglementari emise de C.N.V.M.
    Art. 73
    In materialele publicitare sunt interzise:
    a) estimari sau pronosticuri privitoare la realizarile viitoare ale organismului de plasament colectiv in valori mobiliare;
    b) comparatii cu performante ale oricaror alte organisme de plasament colectiv in valori mobiliare;
    c) utilizarea declaratiilor investitorilor anteriori, actuali sau potentiali.
    Art. 74
    Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare, societatile de administrare a investitiilor si depozitarul, precum si persoanele care au atributii de administrare, executie sau control in cadrul acestora au obligatia de a respecta regulile de transparenta stabilite de prezenta ordonanta de urgenta si de regulamentele C.N.V.M.

    SECTIUNEA a 2-a
    Publicarea prospectului si a rapoartelor periodice

    Art. 75
    (1) Societatile de investitii care se autoadministreaza si societatile de administrare a investitiilor, pentru fiecare organism de plasament colectiv in valori mobiliare administrat, trebuie sa publice si sa raporteze in legatura cu aceasta la C.N.V.M. urmatoarele:
    a) prospectele de emisiune;
    b) raportul anual;
    c) raportul pentru primul semestru;
    d) rapoartele pentru primul si al treilea trimestru;
    e) rapoartele periodice privind valoarea activului net si valoarea unitara a activului net.
    (2) Rapoartele prevazute la alin. (1) trebuie publicate si transmise la C.N.V.M. in termenele, forma si conditiile stabilite in prezenta ordonanta de urgenta si in reglementarile C.N.V.M. emise in aplicarea acesteia.
    Art. 76
    Informatiile financiar-contabile si cele cu privire la operatiunile prevazute in raportul anual trebuie sa fie auditate de catre una sau mai multe persoane abilitate prin lege sa desfasoare astfel de activitati. Raportul auditorului financiar, incluzand calificarile si comentariile aferente, va fi reprodus in intregime in raportul anual.
    Art. 77
    (1) Aprobarea de catre C.N.V.M. a prospectului de emisiune al unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare nu implica in nici un fel aprobarea sau evaluarea de catre C.N.V.M. a calitatii plasamentului in valori mobiliare ce urmeaza sa fie oferite, ci evidentiaza respectarea de catre ofertant a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, inclusiv a celor privitoare la obligatiile de transparenta.
    (2) Orice prospect de emisiune va cuprinde in mod obligatoriu o referire expresa cu privire la prevederile alin. (1).
    (3) O data aprobat prospectul este publicat in conformitate cu reglementarile C.N.V.M. si distribuit, la cerere, persoanelor fizice si juridice carora li se adreseaza oferta. Orice subscriitor al titlurilor de participare respective trebuie sa semneze o declaratie care confirma ca a primit, a citit si si-a insusit prevederile prospectului.
    Art. 78
    Publicitatea care cuprinde o invitatie la cumpararea titlurilor de participare ale unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare trebuie sa mentioneze modalitatea in care prospectul poate fi consultat si/sau procurat.

    TITLUL V
    Supravegherea si controlul C.N.V.M.

    Art. 79
    (1) Supravegherea de catre C.N.V.M. a activitatilor reglementate de prezenta ordonanta de urgenta are drept principal obiectiv asigurarea transparentei, a unei conduceri adecvate si a unei administrari prudentiale a organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare in scopul protectiei investitorilor si al asigurarii stabilitatii, competitivitatii si a unei bune functionari a sistemului financiar din Romania, in acord cu prevederile legislatiei comunitare aplicabile in domeniu.
    (2) C.N.V.M. isi va exercita puterea de supraveghere prin verificarea modalitatii in care regulile stabilite de prezenta ordonanta de urgenta si reglementarile C.N.V.M. emise in aplicarea acesteia sunt respectate de persoanele si organismele autorizate si este indreptatita sa adopte masurile necesare in cazul incalcarii acestora.
    Art. 80
    (1) In exercitarea atributiilor si prerogativelor cu care a fost investita C.N.V.M. va putea:
    a) sa convoace si sa audieze administratori, auditori, directori executivi si orice alte persoane care au legatura cu activitatea organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare;
    b) sa ceara convocarea sedintelor consiliilor de administratie sau a adunarilor generale ale actionarilor si sa propuna puncte pe ordinea de zi a acestora;
    c) sa solicite instantelor de judecata sa dispuna convocarea sedintelor consiliilor de administratie ori a adunarii generale a actionarilor in cazul in care persoanele obligate prin lege nu s-au conformat prevederilor lit. b).
    (2) Pentru apararea interesului public sau al investitorilor C.N.V.M. poate decide suspendarea ori limitarea temporara a emisiunii si/sau rascumpararii titlurilor de participare ale unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare.
    (3) Actul de suspendare va specifica termenul suspendarii. Suspendarea se poate prelungi si dupa expirarea termenului initial stabilit, in situatia in care motivul de suspendare se mentine.
    (4) In cazul in care durata totala a suspendarii depaseste un an, C.N.V.M. va retrage autorizatia organismului de plasament colectiv in valori mobiliare.
    Art. 81
    (1) C.N.V.M. este abilitata sa solicite persoanelor autorizate in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta furnizarea de date si informatii si transmiterea de documente si inregistrari in modalitatile si termenele stabilite de C.N.V.M.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplica si auditorilor autorizati ai societatilor de administrare a investitiilor. Auditorii au obligatia sa informeze C.N.V.M. in termen de maximum 24 de ore in legatura cu orice acte sau fapte descoperite in exercitarea atributiilor ce le revin, care ar fi de natura sa constituie neregularitati in administrare sau incalcari ale prevederilor legale ce guverneaza activitatea societatii de administrare a investitiilor, inclusiv angajamente sau prestatii de natura sa prejudicieze ori sa creasca riscul asupra organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare administrate.
    (3) Prevederile alin. (2) se aplica si auditorilor depozitarilor, dar numai in legatura cu activitatea acestora in calitate de depozitar.
    Art. 82
    (1) Sunt subiecte ale supravegherii consolidate de grup financiar persoanele care fac parte cel putin din urmatoarele categorii:
    a) sunt direct sau indirect controlate de o societate de administrare a investitiilor ori de o societate de servicii de investitii financiare;
    b) controleaza direct sau indirect o societate de administrare a investitiilor ori o societate de servicii de investitii financiare;
    c) sunt direct sau indirect controlate de aceeasi persoana care controleaza direct ori indirect o societate de administrare a investitiilor sau o societate de servicii de investitii financiare;
    d) sunt societati comerciale la care una dintre persoanele precizate la lit. a) - c) detine minimum 20% din capitalul social.
    (2) C.N.V.M. va stabili prin reglementari conditiile de identificare a persoanelor implicate si de definire si determinare a grupurilor financiare relevante in scopul verificarii conditiilor prevazute la alin. (1) si pentru a stabili subiectii supravegherii consolidate de grup financiar.
    (3) Supravegherea consolidata de grup financiar se realizeaza de catre C.N.V.M. impreuna cu B.N.R., C.S.A. ori cu orice alta institutie sau autoritate publica, romana ori straina, care are atributii legale de supraveghere a institutiilor financiare, dupa caz.
    (4) Administratorii societatilor comerciale care apartin unui grup financiar sunt obligati sa furnizeze toate datele si informatiile necesare pentru stabilirea apartenentei la respectivul grup financiar si vor coopera pentru aplicarea dispozitiilor privind supravegherea consolidata a grupului.
    (5) Administratorii, directorii si orice persoana implicata, direct sau indirect, in operatiuni sunt obligati sa notifice C.N.V.M., in termen de 48 de ore, aparitia oricarei situatii de incompatibilitate.
    Art. 83
    In cazul in care C.N.V.M. este sesizata sau se autosesizeaza si constata ca influenta unui actionar prejudiciaza administrarea prudentiala a unei societati de administrare a investitiilor sau a unei societati de investitii ori supravegherea eficace a activitatii acestora, aceasta poate adopta masura suspendarii exercitarii dreptului de vot pentru o parte din actiunile acestuia, dar nu pentru mai mult de 50% din totalul detinerii.
    Art. 84
    C.N.V.M. poate solicita societatii de administrare a investitiilor si societatii de investitii, specificand si termenul pentru raspuns:
    a) numele si datele de identificare ale actionarilor, precum si alte informatii utile in legatura cu acestia;
    b) in cazul in care actionar este o persoana juridica, numele si datele de identificare ale actionarilor acesteia, precum si alte informatii utile in legatura cu acestia, incluzand persoanele care controleaza aceasta entitate;
    c) in cazul in care actionar este un fond deschis de investitii, numele si datele de identificare ale societatii de administrare a investitiilor care il administreaza.
    Art. 85
    (1) C.N.V.M. va emite norme care sa stabileasca modalitatea de inlocuire a societatii de administrare a investitiilor sau a depozitarului.
    (2) In cazul in care in legatura cu un depozitar reglementat de prezenta ordonanta de urgenta se declanseaza procedurile de supraveghere sau administrare speciala a B.N.R. ori procedura de faliment, C.N.V.M. poate solicita administratorului desemnat de B.N.R., respectiv lichidatorului, urmatoarele:
    a) transferul si restrictionarea la registrul independent unde acestea sunt inregistrate si, dupa caz, la registrele emitentilor ale valorilor mobiliare pe care organismul de plasament colectiv in valori mobiliare administrat le detine;
    b) transferarea temporara a disponibilitatilor in numerar de la respectivul depozitar in contul special al C.N.V.M. deschis la trezoreria statului in acest scop.
    (3) Regulile privind transferul activelor prevazute la art. 63 alin. (1) vor fi stabilite prin reglementari ale C.N.V.M.
    (4) In cazul in care o societate de administrare a investitiilor intra in situatia de imposibilitate de a-si indeplini obligatiile fata de un organism de plasament colectiv in valori mobiliare administrat, C.N.V.M. va desemna, cu caracter temporar, un administrator care are ca atributii principale urmatoarele:
    a) administrarea temporara a organismului de plasament colectiv in valori mobiliare;
    b) transferul administrarii catre o alta societate de administrare a investitiilor si publicarea acestei situatii.
    (5) C.N.V.M. va putea declansa oricand o procedura de supraveghere a administrarii unei societati de administrare a investitiilor, inainte de aplicarea prevederilor alin. (3).
    (6) C.N.V.M. va putea stabili prin reglementari proprii alte masuri pe care o societate de administrare a investitiilor, un depozitar si un organism de plasament colectiv in valori mobiliare trebuie sa le indeplineasca, respectiv alte restrictii la care acestea vor trebui sa se supuna, in cazul aparitiei unei situatii de criza.

    TITLUL VI
    Auditorii financiari

    Art. 86
    (1) Situatiile financiar-contabile si cele privind operatiunile oricarei entitati supuse autorizarii, supravegherii si controlului C.N.V.M., conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, vor fi elaborate in conformitate cu cerintele specifice stabilite prin reglementarile C.N.V.M. si vor fi verificate si certificate de auditori financiari autorizati de C.N.V.M.
    (2) C.N.V.M. va tine un registru special cu persoanele autorizate sa realizeze activitatea de audit pentru persoanele juridice care intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante de urgenta. Registrul de evidenta are caracter public.
    (3) C.N.V.M. va emite reglementari cu privire la conditiile de autorizare si de inregistrare a acestora in registrul prevazut la alin. (2).
    (4) C.N.V.M. va supraveghea activitatea auditorilor inscrisi in registrul prevazut la alin. (2), in scopul verificarii independentei si competentei lor in domeniul reglementat de prezenta ordonanta de urgenta. In activitatea de supraveghere C.N.V.M. poate:
    a) sa solicite auditorului, periodic sau ocazional, comunicarea de date, informatii, inregistrari si documente, specificand modalitatea de transmitere si termenul limita;
    b) sa solicite auditorului informatii detaliate si clarificari;
    c) sa solicite aplicarea unor principii si metode de auditare specifice.
    (5) Auditorii sunt obligati sa informeze C.N.V.M., in termen de doua zile lucratoare, cu privire la modificarea oricareia dintre conditiile care au stat la baza inregistrarii prevazute la alin. (2).
    (6) C.N.V.M. poate radia auditorul din registrul special, daca:
    a) neregulile descoperite sunt deosebit de grave ori sunt comise in mod repetat;
    b) una sau mai multe dintre conditiile de inregistrare in registrul special nu mai sunt satisfacute si auditorul nu se incadreaza in ele in perioada specificata prin reglementarile C.N.V.M.;
    c) daca pentru o perioada de 3 ani consecutivi auditorul nu incheie nici un contract de audit cu respectarea conditiilor legale.
    (7) Radierea din registrul special va fi publicata in Buletinul C.N.V.M. si va fi comunicata in termen de 15 zile calendaristice societatilor care au contract de audit cu auditorul respectiv. Societatile sunt tinute sa convoace o adunare generala extraordinara care sa hotarasca incheierea unui nou contract de audit, cu respectarea dispozitiilor alin. (8).
    (8) Cu ocazia adunarii generale a actionarilor pentru aprobarea bilantului contabil si a contului de profit si pierdere acestia vor decide si in legatura cu identitatea auditorului pentru noul an financiar, cuantumul remuneratiei acestuia si vor aproba contractul de audit cu un auditor inregistrat in registrul special. Contractul de audit cu un acelasi auditor se poate incheia pentru o durata de maximum 3 ani consecutivi si nu poate fi reinnoit decat o singura data.
    (9) In scopul asigurarii independentei auditorului se interzice incheierea contractului de audit cu un auditor care se afla in una dintre situatiile de incompatibilitate stabilite prin regulament de C.N.V.M.
    Art. 87
    (1) C.N.V.M. impreuna cu Camera Auditorilor din Romania vor elabora norme privind auditarea entitatilor mentionate la art. 86.
    (2) Auditorii inregistrati in registrul special al C.N.V.M. vor verifica cel putin urmatoarele:
    a) daca pe durata anului financiar contabilitatea societatii de administrare a investitiilor si/sau a societatii de investitii a fost tinuta corect si operatiunile au fost evidentiate corect in contabilitate;
    b) daca bilantul corespunde cu inregistrarile contabile si daca acestea corespund prevederilor actelor constitutive si reglementarilor legale.
    (3) Auditorii vor intocmi si vor prezenta in adunarea generala a actionarilor societatii de investitii pentru aprobarea bilantului contabil si a contului de profit si pierdere un raport anual de audit ce va contine atat analiza conform prevederilor alin. (2), cat si opinia in legatura cu modul in care bilantul corespunde prevederilor actelor constitutive si reglementarilor specifice ce guverneaza intocmirea acestuia. In cazul in care opinia auditorului este ca bilantul nu corespunde cerintelor de mai sus, acesta are obligatia de a informa C.N.V.M. in termen de 24 de ore in legatura cu incalcarile descoperite.
    (4) Raportul prevazut la alin. (3) si contractul de audit prevazut la art. 86 alin. (8) trebuie remise C.N.V.M. in termen de 15 zile calendaristice de la data tinerii adunarii generale.
    (5) Auditorii raspund solidar cu administratorii societatii pentru prejudiciile produse acesteia sau unor terti ca rezultat al neexecutarii obligatiilor lor profesionale ori prin acte sau fapte ilicite.

    TITLUL VII
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 88
    Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta si a reglementarilor adoptate in aplicarea acesteia se sanctioneaza administrativ, contraventional sau penal, dupa caz.
    Art. 89
    (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
    a) desfasurarea neautorizata sau cu incalcarea termenilor prevazuti in autorizare a oricaror activitati sau operatiuni pentru care prezenta ordonanta de urgenta prevede obligativitatea autorizarii de catre C.N.V.M.;
    b) nerespectarea prevederilor legale privind incompatibilitatile;
    c) nerespectarea prevederilor privind limitele de detineri prevazute in prezenta ordonanta de urgenta;
    d) nerespectarea prevederilor cap. 5 din titlul IV;
    e) nerespectarea normelor de publicitate si a obligatiilor de transparenta prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
    f) nerespectarea regulilor prudentiale prevazute la art. 62 - 69;
    g) tinerea evidentelor de catre organismele de plasament colectiv in valori mobiliare, respectiv de societatile de administrare a investitiilor, in alte conditii decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta sau de normele adoptate in aplicarea acesteia;
    h) nerespectarea obligatiilor de certificare a situatiilor financiare sau certificarea lor de persoane neautorizate;
    i) nerespectarea de catre depozitar a obligatiilor ce ii revin potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta;
    j) nerespectarea obligatiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta privind notificarea catre C.N.V.M. in termenele si conditiile specificate;
    k) nerespectarea de catre auditorii financiari a prevederilor art. 86 alin. (1), (5) si (9);
    l) nerespectarea oricaror alte prevederi ale prezentei ordonante de urgenta si ale regulamentelor C.N.V.M. emise in aplicarea acesteia privind conditiile exercitarii unei activitati sau desfasurarii unei operatiuni.
    (2) Autorizatia emisa de C.N.V.M. va fi anulata daca a fost obtinuta prin furnizarea de informatii false, inexacte, incomplete sau care au indus in eroare.
    Art. 90
    (1) Savarsirea vreuneia dintre contraventiile stabilite la art. 89 se sanctioneaza cu:
    a) amenda contraventionala;
    b) urmatoarele sanctiuni contraventionale complementare:
    1. suspendarea autorizatiei;
    2. retragerea autorizatiei.
    (2) Sanctiunile contraventionale prevazute la alin. (1) pot fi aplicate cumulativ, dupa caz.
    (3) Sanctiunile contraventionale prevazute la alin. (1) pot fi aplicate cumulativ cu cele administrative.
    (4) In cazul aplicarii sanctiunii retragerii autorizatiei persoana juridica titulara, administratorii, directorii executivi si alte persoane cu functii de decizie in cadrul acesteia, precum si persoanele fizice titulare de autorizatie sunt lovite de interdictia de a desfasura direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, activitatile la care se refera autorizatia, pe o durata de 3 ani incepand sa curga la data aplicarii sanctiunii.
    (5) Prevederile alin. (4) se aplica in mod corespunzator si in cazul anularii autorizatiei.
    (6) La cererea expresa a persoanei in cauza C.N.V.M. poate reduce perioada de interdictie prevazuta la alin. (4) cu luarea in considerare a circumstantelor personale si reale, dar nu cu mai mult de 2 ani.
    (7) In cazul sanctiunilor contraventionale cu amenda nu se aplica prevederile art. 28 si 29 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
    Art. 91
    (1) Savarsirea contraventiilor prevazute la art. 89 se constata de catre persoanele imputernicite in acest scop de C.N.V.M.
    (2) C.N.V.M. poate delega persoanelor prevazute la alin. (1) numai puterea de a aplica sanctiunea amenzii, in conditiile si limitele stabilite prin reglementarile sale.
    (3) La primirea actelor de constatare C.N.V.M. poate dispune extinderea investigatiilor, luarea de masuri conservatorii si audierea persoanelor vizate, respectiv sanctionarea faptelor controlate.
    (4) Decizia de sanctionare isi produce efectele incepand cu data notificarii sale persoanei sanctionate.
    (5) Notificarea se face prin scrisoare recomandata, cu confirmare de primire, sau prin publicare in Buletinul C.N.V.M.
    Art. 92
    (1) La individualizarea sanctiunii se va tine seama de circumstantele personale si reale ale savarsirii faptei si de conduita faptuitorului.
    (2) In cazul savarsirii repetate, in decurs de 3 ani, a uneia dintre contraventiile prevazute la art. 89 sau in cazul savarsirii contraventiei de catre o persoana condamnata pentru savarsirea, in decurs de 3 ani precedand constatarea acesteia, a unei alte contraventii dintre cele prevazute la art. 89, cumulativ cu sanctiunea stabilita, alta decat amenda, se aplica si maximul amenzii prevazute pentru ultima contraventie savarsita.
    (3) In cazul constatarii savarsirii a doua sau mai multe contraventii ce urmeaza sa fie sanctionate, sanctiunile prevazute pentru fiecare dintre ele se aplica cumulativ.
    (4) Pentru contraventiile savarsite in conditiile alin. (2) si (3) aplicarea dispozitiilor alin. (1) se face numai cu privire la stabilirea duratei interzicerii exercitarii activitatilor la care se refera autorizatia.
    Art. 93
    (1) Limitele amenzilor se stabilesc in functie de gravitatea faptei savarsite, dupa cum urmeaza:
    a) intre 0,5% si 5% din capitalul varsat pentru persoanele juridice;
    b) intre 3.000.000 lei si 3.000.000.000 lei pentru persoanele fizice.
    (2) Limitele minime si maxime ale amenzilor se actualizeaza prin hotarare a Guvernului.
    Art. 94
    C.N.V.M. poate sanctiona cu avertisment scris sau publicat faptele savarsite din culpa care nu au cauzat daune patrimoniale semnificative ori prejudicii de alta natura persoanelor fizice sau juridice aflate sub incidenta prezentei ordonante de urgenta ori protectiei investitorilor, daca asemenea fapte nu sunt savarsite in conditiile art. 92 alin. (2) sau (3).
    Art. 95
    (1) In cazul sanctionarii persoanelor juridice C.N.V.M. poate aplica sanctiuni pentru contraventia respectiva si persoanelor fizice carora, in calitate de administratori, reprezentanti legali ori exercitand de jure sau de facto functii de conducere ori exercitand cu titlu profesional activitati reglementate de prezenta ordonanta de urgenta, le este imputabila respectiva contraventie pentru ca, desi trebuia si puteau sa previna savarsirea ei, nu au facut-o.
    (2) Persoanele fizice prevazute la alin. (1) sunt tinute si la repararea prejudiciilor patrimoniale cauzate prin fapta constituind contraventie. Daca fapta este imputabila mai multor persoane, acestea sunt tinute solidar la repararea prejudiciului cauzat.
    Art. 96
    Termenul de prescriptie pentru faptele incriminate la art. 89 este de 3 ani.
    Art. 97
    Savarsirea cu intentie a faptelor prevazute la art. 21 alin. (2), art. 37 alin. (2), art. 62 alin. (1) si (2), art. 65, 68 si la art. 89 alin. (1) lit. a), care au produs prejudicii de natura patrimoniala si/sau nepatrimoniala, directe sau indirecte, investitorilor ori unor terte persoane, si care au fost de natura sa produca perturbatii majore in functionarea pietei de capital, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani sau cu amenda in limitele prevazute de legea penala si cu pedeapsa accesorie a interdictiei de a desfasura activitati supuse autorizarii C.N.V.M. pentru o perioada cuprinsa intre 3 si 5 ani.
    Art. 98
    Termenul de prescriptie pentru faptele prevazute la art. 97 este de 5 ani.

    TITLUL VIII
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 99
    C.N.V.M. va adopta si va urmari aplicarea reglementarilor emise pentru punerea in aplicare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
    Art. 100
    (1) Entitatile care desfasoara activitati in baza unor autorizatii emise anterior de catre C.N.V.M. vor beneficia de o perioada de gratie de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pentru a se incadra in conditiile prevazute de aceasta. La expirarea acestui termen autorizatiile emise anterior isi pierd valabilitatea.
    (2) Pana la adoptarea de catre C.N.V.M. a reglementarilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta se aplica normele reglementare in vigoare.
    Art. 101
    (1) Pana la data integrarii Romaniei in U.E. societatile de administrare a investitiilor si depozitarii autorizati de autoritati ale tarilor membre ale U.E. vor fi asimilati cu cei autorizati de C.N.V.M., pe baza de reciprocitate.
    (2) Dupa integrarea Romaniei in U.E. isi vor inceta aplicabilitatea prevederile art. 63 alin. (1) lit. c) si alin. (3).
    (3) Pana la data integrarii Romaniei in U.E. capitalul social al societatilor de administrare a investitiilor si al societatilor de investitii, precum si valoarea minima a activului net al fondurilor deschise de investitii vor atinge nivelurile prevazute in directivele U.E. aplicabile.
    Art. 102
    Organismele de plasament colectiv, altele decat cele supuse dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, precum si societatile de investitii financiare infiintate conform prevederilor Legii nr. 133/1996 pentru transformarea Fondurilor Proprietatii Private in societati de investitii financiare vor fi reglementate prin acte normative speciale care vor fi adoptate in termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
    Art. 103
    (1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga Ordonanta Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea constituirii si functionarii fondurilor deschise de investitii si a societatilor de investitii ca institutii de intermediere financiara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 30 august 1993, aprobata prin Legea nr. 83/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, precum si orice alte dispozitii contrare.
    (2) Organismelor de plasament colectiv, altele decat cele supuse dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, precum si societatilor de investitii financiare, infiintate conform prevederilor Legii nr. 133/1996 pentru transformarea Fondurilor Proprietatii Private in societati de investitii financiare, li se aplica in continuare prevederile Ordonantei Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea constituirii si functionarii fondurilor deschise de investitii si a societatilor de investitii ca institutii de intermediere financiara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 30 august 1993, aprobata prin Legea nr. 83/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, pana la data intrarii in vigoare a legii speciale prevazute la art. 102.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

                         Presedintele Comisiei Nationale
                         a Valorilor Mobiliare,
                         Gabriela Victoria Anghelache



SmartCity5

COMENTARII la OUG 26/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la OUG 26 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu