ORDONANTA DE URGENTA Nr. 152 din 10 noiembrie 2005
privind prevenirea si controlul integrat al poluarii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1078 din 30 noiembrie 2005

Avand in vedere necesitatea indeplinirii in termen a obligatiilor asumate
de Romania in cadrul procesului de negociere cu Comisia Europeana, aferente
capitolului 22 "Protectia mediului", si a obligatiilor prevazute in
Tratatul de aderare la Uniunea Europeana, ce revin tarii noastre in calitate de
stat in curs de aderare, respectiv transpunerea Directivei nr. 96/61/CE privind
prevenirea si controlul integrat al poluarii, modificata prin directivele nr.
2003/35/CE si nr. 2003/87/CE, si eliminarea neconcordantelor dintre termenele
de conformare a functionarii instalatiilor, aflate sub incidenta Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul
integrat al poluarii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 645/2002, si cele stabilite
in cadrul procesului de negociere, precum si dispozitiile care vizeaza
interesul public si care constituie situatii de urgenta extraordinare,
in temeiul art. 115 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta are ca obiectiv prevenirea si controlul
integrat al poluarii pentru activitatile prevazute in anexa nr. 1.
(2) Prezenta ordonanta de urgenta stabileste masurile necesare pentru
prevenirea sau, in cazul in care aceasta nu este posibila, reducerea emisiilor
in aer, apa si sol, provenite din activitatile prevazute in anexa nr. 1,
inclusiv masurile privind gestionarea deseurilor, astfel incat sa se atinga un
nivel ridicat de protectie a mediului, considerat in intregul sau, cu
respectarea prevederilor legislatiei din domeniul evaluarii impactului asupra
mediului si a altor reglementari relevante.
Art. 2
(1) Pentru aplicarea prezentei ordonante de urgenta termenii si expresiile
de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:
a) autoritate competenta - acea autoritate a administratiei publice
centrale si/sau teritoriale pentru protectia mediului care are responsabilitati
pentru punerea in aplicare a dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta;
b) autorizatia integrata de mediu - actul tehnico-juridic emis de
autoritatile competente potrivit dispozitiilor legale in vigoare, care acorda
dreptul de a exploata in totalitate sau in parte o instalatie, in anumite
conditii care sa garanteze ca instalatia corespunde prevederilor prezentei
ordonante de urgenta. Autorizatia poate fi emisa pentru una sau mai multe
instalatii sau pentru parti ale acesteia, situate pe acelasi amplasament si
exploatate de acelasi operator;
c) cele mai bune tehnici disponibile - stadiul de dezvoltare cel mai
avansat si eficient, inregistrat in dezvoltarea unei activitati si a modurilor
de exploatare, care demonstreaza posibilitatea practica de a constitui
referinta pentru stabilirea valorilor limita de emisie in scopul prevenirii
poluarii, iar in cazul in care acest fapt nu este posibil, pentru a reduce in
ansamblu emisiile si impactul asupra mediului in intregul sau:
- tehnicile se refera deopotriva la tehnologia utilizata si modul in care
instalatia este proiectata, construita, intretinuta, exploatata, precum si la
scoaterea din functiune a acesteia si remedierea amplasamentului, potrivit
legislatiei in vigoare;
- disponibile se refera la acele tehnici care au inregistrat un stadiu de
dezvoltare ce permite aplicarea lor in sectorul industrial respectiv, in
conditii economice si tehnice viabile, luandu-se in considerare costurile si
beneficiile, indiferent daca aceste tehnici sunt sau nu utilizate ori realizate
la nivel national, cu conditia ca aceste tehnici sa fie accesibile
operatorului;
- cele mai bune se refera la cele mai eficiente tehnici pentru atingerea in
ansamblu a unui nivel ridicat de protectie a mediului in intregul sau. In
determinarea celor mai bune tehnici disponibile trebuie luate in considerare,
in special, elementele prevazute in anexa nr. 3;
d) emisie - evacuarea directa sau indirecta de substante, vibratii,
caldura, zgomot in aer, apa ori sol, provenite de la surse punctiforme sau
difuze ale instalatiei;
e) instalatie - orice unitate tehnica stationara, in care se desfasoara una
sau mai multe activitati prevazute in anexa nr. 1, precum si orice alta
activitate direct legata tehnic de activitatile desfasurate pe acel
amplasament, care pot genera emisii si poluare;
f) instalatie existenta - orice instalatie aflata in functiune, autorizata
sau supusa procedurii de autorizare de catre autoritatea competenta inainte de
data de 30 octombrie 1999 inclusiv, cu conditia de a fi fost pusa in functiune in
termen de cel mult un an de la aceasta data;
g) instalatie noua - orice instalatie pusa in functiune si autorizata sau
supusa procedurii de autorizare de catre autoritatea competenta dupa data de 30
octombrie 1999;
h) operator - orice persoana fizica sau juridica care opereaza ori detine
controlul instalatiei, asa cum este prevazut in legislatia nationala, sau care
a fost investita cu putere economica decisiva asupra functionarii tehnice a
instalatiei;
i) poluare - introducerea directa sau indirecta, ca rezultat al activitatii
umane, de substante, vibratii, caldura, zgomot in aer, apa ori sol,
susceptibile sa aduca prejudicii sanatatii umane sau calitatii mediului, sa
determine deteriorarea bunurilor materiale sau sa afecteze ori sa impiedice utilizarea
in scop recreativ a mediului si/sau alte utilizari ale acestuia in sensul
prevederilor legislatiei in vigoare;
j) public - una ori mai multe persoane fizice sau juridice si, potrivit
legislatiei ori practicii nationale, asociatiile, organizatiile sau gruparile
acestora;
k) public interesat - publicul afectat sau posibil a fi afectat ori care
are un interes in luarea unei decizii privind emiterea sau reactualizarea unei
autorizatii ori a conditiilor unei autorizatii; in acceptiunea acestei
definitii, organizatiile neguvernamentale in domeniul protectiei mediului, care
indeplinesc conditiile cerute de legislatia nationala, sunt considerate public
interesat;
l) modificarea in exploatare - o schimbare in ceea ce priveste tipul sau
functionarea instalatiei ori o extindere a acesteia, care poate avea efecte
asupra mediului;
m) modificarea substantiala - o schimbare in exploatare care, din punctul
de vedere al autoritatii competente, poate avea efecte negative semnificative
asupra sanatatii populatiei sau mediului. In sensul acestei definitii, orice
modificare in exploatare sau extindere a exploatarii este considerata
modificare substantiala daca modificarea ori extinderea, prin ea insasi, duce
la atingerea valorilor de prag prevazute in anexa nr. 1, dupa caz;
n) standardul de calitate a mediului - totalitatea cerintelor care trebuie
respectate la un moment dat de mediu ca un intreg, considerat in ansamblul sau,
sau de catre o parte a acestuia, in conditiile stabilite de legislatia in vigoare;
o) substanta - orice element chimic si compusii acestuia, cu exceptia
substantelor radioactive, in sensul prevazut de reglementarile din domeniul
securitatii muncii si sanatatii populatiei fata de pericolul radiatiilor
ionizante, precum si a organismelor modificate genetic, in sensul prevederilor
din legislatia nationala in vigoare;
p) valorile limita de emisie (VLE) - masa, exprimata prin parametrii
specifici, concentratia si/sau nivelul unei emisii care nu trebuie depasita in
cursul uneia sau mai multor perioade de timp.
Valorile limita de emisie mai pot fi stabilite si pentru grupe, familii sau
categorii de substante, in special pentru cele prevazute in anexa nr. 2.
Valorile limita de emisie pentru substante se aplica, in mod normal, in punctul
in care emisia paraseste instalatia, la aceasta determinare neluandu-se in
considerare nici o dilutie. La stabilirea valorilor limita de emisie pentru
evacuarile indirecte in apa se poate lua in considerare efectul unei statii de
epurare a apelor uzate, cu conditia garantarii unui nivel echivalent de
protectie a mediului ca un intreg si acest fapt sa nu determine niveluri mai
ridicate de poluare a mediului, cu respectarea prevederilor privind evacuarea
de substante periculoase in apa si a altor prevederi legale in vigoare;
r) drept vatamat - orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de
lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrativ;
s) interes legitim privat - posibilitatea de a pretinde o anumita conduita,
in considerarea realizarii unui drept fundamental care se exercita in
considerarea realizarii unui drept subiectiv viitor si previzibil, prefigurat;
t) interes legitim public - posibilitatea de a pretinde o anumita conduita,
in considerarea realizarii unui drept fundamental care se exercita in colectiv
ori, dupa caz, in considerarea apararii unui interes public.
(2) Definitiile prevazute la alin. (1) lit. r) - t) se interpreteaza in
concordanta cu obiectivul oferirii unui acces larg la justitie al publicului
interesat.
CAP. 2
Raspunderile si obligatiile autoritatilor competente pentru protectia
mediului
Art. 3
(1) Autoritatea competenta ia toate masurile pentru ca exploatarea
instalatiei sa se realizeze astfel incat:
a) sa se previna poluarea in special prin aplicarea celor mai bune tehnici
disponibile;
b) sa nu se produca nici o poluare semnificativa;
c) sa fie evitata producerea de deseuri, potrivit prevederilor legale in
vigoare; in cazul in care se produc deseuri, ele sunt valorificate, iar daca
acest lucru este imposibil tehnic sau economic, sunt eliminate, astfel incat sa
se evite sau sa se reduca orice impact asupra mediului;
d) sa se utilizeze eficient energia;
e) sa fie luate masurile necesare pentru prevenirea accidentelor si
limitarea consecintelor acestora;
f) sa fie luate masurile necesare pentru ca in cazul incetarii definitive a
activitatii sa se evite orice risc de poluare si sa se readuca amplasamentul la
o stare satisfacatoare.
(2) La stabilirea conditiilor de emitere a autorizatiei integrate de mediu
autoritatea competenta ia in considerare principiile prevazute la alin. (1).
Art. 4
Autoritatea competenta asigura coordonarea procedurii de emitere a
autorizatiei integrate de mediu in situatia in care sunt implicate mai multe
autoritati, astfel incat sa se garanteze o abordare integrata efectiva de catre
toate autoritatile implicate in aceasta procedura.
CAP. 3
Documentatia de solicitare a autorizatiei integrate de mediu
Art. 5
(1) Documentatia pentru solicitarea autorizatiei integrate de mediu contine
urmatoarele:
a) descrierea instalatiei si activitatile desfasurate;
b) prezentarea materiilor prime si auxiliare, a altor substante, a tipului
de energie utilizata sau generata de instalatie;
c) descrierea surselor de emisie din instalatie;
d) descrierea conditiilor amplasamentului instalatiei;
e) indicarea naturii si a cantitatilor de emisii care pot fi evacuate din
instalatie in fiecare factor de mediu, precum si identificarea efectelor
semnificative ale acestor emisii asupra mediului;
f) descrierea tehnologiei propuse si a altor tehnici pentru prevenirea sau,
daca nu este posibil, reducerea emisiilor din instalatie;
g) masuri pentru prevenirea producerii deseurilor ca urmare a functionarii
instalatiei si valorificarea acestora, dupa caz;
h) descrierea masurilor planificate pentru respectarea principiilor
generale;
i) descrierea masurilor planificate pentru monitorizarea emisiilor in
mediu;
j) descrierea principalelor alternative analizate de operator.
(2) Documentatia pentru solicitarea emiterii autorizatiei integrate de
mediu trebuie sa cuprinda, de asemenea, rezumatul netehnic al detaliilor
prevazute la alin. (1).
Art. 6
Documentatia pentru solicitarea emiterii autorizatiei integrate de mediu
poate contine informatii rezultate din evaluarea impactului asupra mediului
intocmita anterior, raportul de securitate, precum si informatii furnizate ca
raspuns la alte cerinte legale si care corespund uneia dintre prevederile art.
5.
CAP. 4
Conditii de autorizare integrata si conformarea cu conditiile prevazute de
autorizatia integrata de mediu
Art. 7
(1) Operatorul are obligatia de a solicita si de a obtine de la autoritatea
competenta autorizatia integrata de mediu pentru activitatile prevazute in
anexa nr. 1.
(2) Exploatarea instalatiei se poate efectua numai in baza autorizatiei
integrate de mediu, emisa in conditiile prevazute de prezenta ordonanta de
urgenta.
Art. 8
Orice instalatie noua este pusa in functiune numai dupa obtinerea
autorizatiei integrate de mediu, emisa potrivit prevederilor prezentei
ordonante de urgenta, respectandu-se exceptiile prevazute de legislatia
nationala in vigoare din domeniul limitarii emisiilor anumitor poluanti in aer,
provenite din instalatii mari de ardere.
Art. 9
(1) Autorizatia integrata de mediu este emisa de autoritatea competenta in
conditiile prevazute la art. 3 si 18, in scopul asigurarii unui nivel ridicat de
protectie a mediului in intregul sau, cu respectarea reglementarilor privind
calitatea aerului, apei si a solului.
(2) La aplicarea procedurii de autorizare integrata de mediu, pentru
instalatii noi sau pentru modificari substantiale, se iau in considerare orice
informatii, concluzii sau decizii relevante rezultate ca urmare a aplicarii
prevederilor legislatiei nationale in domeniul evaluarii impactului asupra
mediului.
(3) Autorizatia integrata de mediu cuprinde valorile limita de emisie
pentru poluanti, in special pentru cei prevazuti in anexa nr. 2, care pot fi
emisi in cantitati semnificative, ca rezultat al functionarii instalatiei,
luandu-se in considerare natura lor, precum si potentialul de transfer al
poluarii dintr-un mediu in altul, respectiv: apa, aer, sol.
(4) Autorizatia integrata de mediu poate cuprinde si cerinte specifice in
scopul asigurarii protectiei solului si a apei subterane, precum si masuri
suplimentare cu privire la managementul deseurilor generate de instalatie.
(5) Valorile limita de emisie prevazute la alin. (3) pot fi suplimentate
ori inlocuite prin parametri echivalenti ori masuri tehnice.
(6) Pentru instalatiile in care se desfasoara activitatile prevazute in
anexa nr. 1 la pct. 6.6, valorile limita de emisie prevazute la alin. (3) - (5)
iau in considerare aspectele practice caracteristice acestei categorii de
instalatii.
Art. 10
(1) Pentru instalatiile in care se desfasoara activitati aflate sub
incidenta reglementarilor privind comercializarea certificatelor de emisii de
gaze cu efect de sera, autorizatia integrata de mediu nu stabileste valori
limita de emisie pentru emisiile directe ale acestor gaze, cu exceptia cazului
in care este necesara evitarea producerii unei poluari semnificative la nivel local.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), autorizatiile integrate de mediu
nu includ cerinte referitoare la utilizarea eficienta a energiei pentru unitati
de ardere sau orice alte unitati care emit dioxid de carbon pe amplasament.
(3) Daca este necesar, autoritatea competenta revizuieste autorizatia
integrata de mediu, potrivit prevederilor alin. (2).
(4) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica instalatiilor care fac
obiectul excluderii temporare de la comercializarea certificatelor de emisii de
gaze cu efect de sera.
Art. 11
(1) Stabilirea valorilor limita de emisie si a parametrilor echivalenti,
precum si a masurilor tehnice prevazute la art. 9 alin. (3) - (6) si art. 10 se
bazeaza pe cele mai bune tehnici disponibile, fara a recomanda folosirea unei
tehnici sau tehnologii specifice, dar luandu-se in considerare:
a) caracteristicile tehnice ale instalatiei;
b) amplasarea geografica;
c) conditiile locale de mediu.
(2) Autorizatia integrata de mediu contine prevederi pentru limitarea
efectelor poluarii la lunga distanta sau transfrontiera si asigurarea unui
nivel inalt de protectie a mediului in intregul sau.
Art. 12
(1) Autorizatia integrata de mediu contine cerinte de monitorizare
corespunzatoare, frecventa si metodologia specifica de masurare, proceduri de
evaluare si obligatii privind furnizarea catre autoritatea competenta a datelor
solicitate pentru verificarea conformarii functionarii instalatiei cu cerintele
prevazute de autorizatie.
(2) Pentru instalatiile care desfasoara activitati prevazute in anexa nr. 1
pct. 6.6, masurile prevazute la alin. (1) se aplica luandu-se in considerare
rezultatele analizei cost-beneficiu.
Art. 13
Autorizatia integrata de mediu contine masuri referitoare la alte conditii
de exploatare decat cele normale, in scopul prevenirii riscurilor de poluare a
mediului, in urmatoarele situatii:
a) pornire;
b) pierderi datorate functionarii necorespunzatoare;
c) intrerupere temporara a functionarii;
d) incetare definitiva a functionarii.
Art. 14
(1) Autorizatia integrata de mediu contine, dupa caz, derogari temporare de
la prevederile art. 9 daca printr-un plan de reabilitare aprobat de autoritatea
competenta se realizeaza reducerea poluarii si, in cel mult 6 luni, se asigura
respectarea valorilor limita de emisie.
(2) Pentru instalatiile prevazute in anexa nr. 5 dispozitiile alin. (1) se
aplica numai dupa expirarea perioadei de tranzitie.
Art. 15
Autorizatia integrata de mediu contine, dupa caz, si alte conditii
specifice impuse de autoritatea competenta.
Art. 16
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului poate impune, dupa
caz, pentru anumite categorii de instalatii, cerinte speciale, stabilite prin
reguli general obligatorii, fara a mai fi necesara includerea acestora in
autorizatiile integrate de mediu, in conditiile garantarii unei abordari
integrate si asigurarii unui nivel echivalent de protectie a mediului in
intregul sau.
Art. 17
Autoritatea competenta emite autorizatii integrate de mediu, le revizuieste
si actualizeaza conditiile prevazute de acestea.
Art. 18
(1) Autoritatea competenta impune operatorului, prin autorizatia integrata
de mediu sau, dupa caz, prin revizuirea acesteia ori prin actualizarea
conditiilor din autorizatie, ca, nu mai tarziu de 30 octombrie 2007,
exploatarea instalatiilor existente sa se realizeze potrivit prevederilor art.
3, 7, 9 - 16, 20, art. 24 alin. (1) si (2), art. 25 si art. 32 alin. (1).
(2) In procedura de autorizare integrata de mediu autoritatile competente
urmaresc aplicarea prevederilor art. 1, 2, 21, art. 22 alin. (2), art. 23, art.
24 alin. (3), art. 26, 27, 28 - 30, art. 31 alin. (1), art. 32 alin. (2) - (4).
(3) Autoritatea competenta impune operatorilor, prin autorizatia integrata
de mediu sau, dupa caz, prin revizuirea acesteia ori prin actualizarea
conditiilor din autorizatie, ca exploatarea instalatiilor existente prevazute
in anexa nr. 5 sa se realizeze potrivit prevederilor art. 3, 7, 9 - 16, 20, art.
24 alin. (1) si (2), art. 25 si art. 32 alin. (1), nu mai tarziu de data
indicata in aceasta anexa pentru fiecare instalatie.
Art. 19
(1) Daca in cursul procesului de autorizare integrata de mediu a
instalatiilor existente, dupa evaluarea conditiilor, rezulta ca instalatiile nu
pot respecta cerintele din prezenta ordonanta de urgenta, operatorul are
obligatia sa intocmeasca un plan de actiuni astfel incat conformarea sa se
realizeze cel mai tarziu la termenele prevazute la art. 18.
(2) Proiectul acestui plan de actiuni se negociaza cu autoritatea
competenta, iar dupa aprobare devine obligatoriu.
(3) Nerespectarea termenelor si masurilor cuprinse in planul de actiuni
atrage suspendarea autorizatiei integrate de mediu in conditiile prevazute de
legislatia in vigoare.
Art. 20
Acolo unde standardele de calitate a mediului impun conditii mai
restrictive decat cele care pot fi atinse prin aplicarea celor mai bune tehnici
disponibile, autoritatea competenta impune in autorizatia integrata de mediu
masuri suplimentare, fara a afecta alte masuri care se aplica pentru
conformarea cu standardele de calitate a mediului.
Art. 21
Autoritatea competenta urmareste si se informeaza cu privire la dezvoltarea
celor mai bune tehnici disponibile.
Art. 22
(1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului adopta prin
ordin valorile limita de emisie stabilite la nivel comunitar, pentru:
a) instalatiile in care se desfasoara activitati prevazute in anexa nr. 1,
cu exceptia depozitelor de deseuri incadrate la pct. 5.1 si 5.4;
b) substantele poluante prevazute in anexa nr. 2, pentru care, pe baza
schimbului de informatii prevazut la art. 28 - 30, a fost identificata
necesitatea unei actiuni la nivel comunitar.
(2) In absenta unor valori limita de emisie stabilite potrivit alin. (1) se
utilizeaza cel putin valorile limita de emisie prevazute de alte reglementari.
(3) Cerintele tehnice aplicabile depozitelor de deseuri prevazute la pct.
5.1 si 5.4 din anexa nr. 1, stabilite la nivel comunitar, se adopta de
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului prin ordin al
ministrului mediului si gospodaririi apelor.
Art. 23
(1) In cazul in care autoritatea publica centrala pentru protectia mediului
constata ca exploatarea unei instalatii poate avea efecte negative
semnificative asupra mediului unui alt stat sau daca un alt stat posibil a fi
afectat semnificativ solicita, aceasta transmite, in cadrul relatiilor
bilaterale, catre autoritatea competenta a statului respectiv orice informatie
disponibila solicitata, potrivit prevederilor anexei nr. 4, in acelasi timp cu
informarea propriilor cetateni.
(2) Aceste informatii sunt utilizate in cadrul consultarilor necesare
dintre cele doua state, pe baza de reciprocitate si in conditii de echivalenta.
(3) In contextul relatiilor bilaterale, ambele state trebuie sa se asigure
ca in cazurile prevazute la alin. (1) solicitarile de emitere a autorizatiei
integrate de mediu sunt, de asemenea, disponibile, pentru o perioada
corespunzatoare de timp, publicului statului posibil a fi afectat, astfel incat
sa ii permita exercitarea dreptului de a transmite comentarii inainte de luarea
deciziei.
(4) Rezultatele oricaror consultari organizate in conditiile alin. (1) -
(3) sunt luate in considerare de catre autoritatea competenta in vederea
adoptarii deciziei cu privire la emiterea autorizatiei integrate de mediu.
(5) Autoritatea competenta are obligatia de a informa statul ori statele
care au fost consultate potrivit dispozitiilor prevazute la alin. (1) si (2) cu
privire la decizia adoptata referitoare la solicitarea emiterii autorizatiei
integrate de mediu si ii/le transmite informatiile prevazute la art. 33.
(6) In situatia de stat afectat sau potential afectat autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului pune la dispozitie propriului public
interesat informatiile primite in cadrul relatiilor bilaterale, intr-o maniera
corespunzatoare.
Art. 24
(1) Operatorul respecta conditiile din autorizatia integrata de mediu in
modul de exploatare a instalatiei.
(2) Operatorul informeaza cu regularitate autoritatea competenta cu privire
la rezultatele monitorizarii emisiilor si, in termenul cel mai scurt, cu
privire la producerea oricarui incident sau accident care afecteaza
semnificativ mediul.
(3) Operatorul asigura reprezentantilor autoritatii competente intreaga
asistenta necesara pentru a le permite sa desfasoare orice inspectie a
instalatiei, prelevare de probe, culegerea oricaror informatii necesare pentru
indeplinirea atributiilor de serviciu.
CAP. 5
Revizuirea autorizatiei integrate de mediu
Art. 25
Autoritatea competenta evalueaza periodic conditiile din autorizatia
integrata de mediu si, acolo unde este necesar, le revizuieste. Revizuirea
autorizatiei integrate de mediu este obligatorie in toate situatiile in care:
a) poluarea produsa de instalatie este semnificativa incat necesita
revizuirea valorilor limita de emisie sau includerea de noi astfel de valori in
autorizatia integrata de mediu;
b) schimbarile substantiale ale celor mai bune tehnici disponibile fac
posibila reducerea semnificativa a emisiilor fara a presupune costuri excesive;
c) siguranta in exploatare a proceselor sau activitatilor impune utilizarea
altor tehnici;
d) prevederile unor noi reglementari legale o impun.
CAP. 6
Modificari in exploatarea instalatiei
Art. 26
(1) Operatorul are obligatia sa informeze autoritatea competenta cu privire
la orice modificari planificate in exploatarea instalatiei.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) autoritatea competenta revizuieste
autorizatia integrata de mediu sau conditiile din aceasta.
Art. 27
(1) Orice modificare substantiala planificata in exploatarea instalatiei nu
va fi realizata fara a avea autorizatie integrata de mediu, potrivit
prevederilor legislatiei in domeniul evaluarii impactului asupra mediului si
celor din prezenta ordonanta de urgenta.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) documentatia pentru solicitarea emiterii
autorizatiei integrate de mediu si autorizatia integrata de mediu emisa se
refera la acele parti ale instalatiei si acele aspecte prevazute la art. 5 si 6
care pot fi afectate de modificare.
(3) Prevederile art. 3 - 6, 9 - 16, 20, 22 si 34 se aplica in mod
corespunzator.
CAP. 7
Schimbul de informatii
Art. 28
In scopul realizarii schimbului de informatii, autoritatea publica centrala
pentru protectia mediului raporteaza Comisiei Europene, la fiecare 3 ani,
incepand cu data aderarii, toate datele reprezentative disponibile cu privire
la limitele valorilor de emisie pentru fiecare categorie de activitati
prevazute in anexa nr. 1, precum si cu privire la cele mai bune tehnici
disponibile care au condus la stabilirea valorilor limita de emisie, potrivit
prevederilor art. 9 - 16.
Art. 29
(1) Raportarea implementarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta si
compararea efectiva cu alte instrumente de evaluare a calitatii mediului se
stabilesc potrivit prevederilor legislatiei nationale in vigoare.
(2) Primul raport trebuie sa cuprinda date din 3 ani consecutivi, inainte
de data aderarii.
(3) In cazul prevazut la alin. (1), datele pot fi suplimentate.
Art. 30
Autoritatea competenta desemnata pentru realizarea schimbului de informatii
si transmiterea rapoartelor catre Comisia Europeana, potrivit prevederilor art.
28 si 29, este Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor.
CAP. 8
Accesul la informatie, participarea publicului si accesul la justitie, in
legatura cu procedura de emitere a autorizatiei integrate de mediu
Art. 31
(1) Autoritatea competenta ia masuri pentru ca publicului interesat sa i se
asigure posibilitatea de a participa, din timp si in mod efectiv, la procedura
pentru:
a) emiterea autorizatiei integrate de mediu pentru instalatii noi;
b) emiterea autorizatiei integrate de mediu pentru orice modificare
substantiala in exploatarea instalatiei;
c) revizuirea autorizatiei integrate de mediu sau actualizarea conditiilor
unei autorizatii integrate de mediu, potrivit prevederilor art. 25.
(2) Participarea publicului se realizeaza potrivit prevederilor anexei nr.
4.
Art. 32
(1) Autoritatea competenta pune la dispozitie publicului rezultatele pe
care le detine, referitoare la monitorizarea emisiilor, asa cum este prevazut
in conditiile de autorizare, potrivit prevederilor art. 7 - 14.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului furnizeaza
Comisiei Europene, la fiecare 3 ani, incepand cu data aderarii, inventarul
principalelor emisii si al surselor responsabile de poluare, pe baza formatului
si particularitatilor necesare pentru transmiterea informatiilor, stabilite de
catre Comisia Europeana.
(3) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului adopta masurile
propuse de Comisia Europeana pentru asigurarea intercomparabilitatii si
complementaritatii intre datele din inventarul emisiilor, prevazut la alin.
(2), si datele din alte registre si surse de date privind emisiile.
(4) Accesul publicului la informatie prevazut la alin. (1) - (3) si art. 33
se realizeaza cu respectarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. b) - e), art.
12, 14 si art. 15 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 878/2005 privind
accesul publicului la informatia privind mediul, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 760 din 22 august 2005.
Art. 33
Autoritatea competenta informeaza publicul asupra deciziei luate si pune la
dispozitie acestuia urmatoarele informatii:
a) continutul deciziei si o copie a autorizatiei integrate de mediu, precum
si orice conditii sau modificari aduse autorizatiei integrate de mediu;
b) motivele si consideratiile pe care se intemeiaza decizia, in urma
examinarii opiniilor si comentariilor exprimate de publicul interesat,
incluzand si informatiile referitoare la procedura de participare a publicului;
c) procedura de revizuire prevazuta la art. 34 si 35.
Art. 34
(1) Orice persoana care face parte din publicul interesat si care are un
interes legitim sau se considera lezata intr-un drept al sau se poate adresa
instantei de contencios administrativ, competenta pentru a contesta, din punct
de vedere procedural sau substantial, deciziile, actele sau omisiunile care fac
obiectul participarii publicului, prevazute de prezenta ordonanta de urgenta,
cu respectarea dispozitiilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie
2004.
(2) Se poate adresa instantei de contencios administrativ competente si
orice organizatie neguvernamentala care indeplineste cerintele prevazute la
art. 2 alin. (1) lit. k), considerandu-se ca acestea au un interes legitim sau
sunt lezate intr-un drept al lor.
(3) Solutionarea cererii se face potrivit dispozitiilor Legii nr. 554/2004.
Art. 35
(1) Inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ
competente, persoanele prevazute la art. 34 trebuie sa solicite autoritatii
publice centrale pentru protectia mediului, in termen de 30 de zile de la data
aducerii la cunostinta publicului a deciziei de emitere sau de respingere a
autorizatiei integrate de mediu, revocarea, in tot ori in parte, a deciziilor
sau a actelor contestate ori ducerea la indeplinire a actelor sau actiunilor
considerate a fi fost omise si care fac obiectul participarii publicului.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului are obligatia de
a raspunde la plangerea prealabila prevazuta la alin. (1) in termen de 30 de
zile de la data inregistrarii acesteia la acea autoritate.
(3) Procedura administrativa prealabila prevazuta la alin. (1) si (2) este
gratuita si trebuie sa fie echitabila si corecta.
CAP. 9
Sanctiuni
Art. 36
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei
(RON) la 100.000 lei (RON):
a) nerespectarea prevederilor privind obligatia operatorului de a obtine
autorizatia integrata de mediu, in scopul exploatarii instalatiei;
b) obligatia operatorului de a intocmi un plan de masuri obligatorii, in
vederea obtinerii autorizatiei integrate de mediu;
c) obligatia operatorului de a respecta oricare dintre conditiile prevazute
in autorizatia integrata de mediu;
d) obligatia operatorului de a informa autoritatile competente despre orice
modificare in exploatare si modificare substantiala pe care doreste sa o aduca
instalatiei;
e) obligatia operatorului de a comunica la termenele stabilite prin
autorizatia integrata de mediu rezultatele monitorizarii emisiilor provenite
din instalatie sau, in termen de maximum 24 de ore din momentul producerii, a
oricaror emisii aparute incidental, accidental ori ca urmare a unui accident
major.
(2) Faptele prevazute la alin. (1) lit. c) - e) se sanctioneaza cu
suspendarea autorizatiei integrate de mediu potrivit prevederilor Legii
protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul anume imputernicit din cadrul autoritatii competente.
Art. 37
Dispozitiile referitoare la contraventiile prevazute la art. 36 se
completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 38
Anexele nr. 1 - 5*) fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
------------
*) Anexele nr. 1 - 5 sunt reproduse in facsimil.
Art. 39
(1) Cuantumul taxei pentru emiterea autorizatiei integrate de mediu este de
100 lei (RON) care se constituie venit la Fondul pentru mediu.
(2) Cuantumul tarifelor pentru derularea procedurii de emitere a
autorizatiei integrate de mediu se stabileste prin ordin al ministrului
mediului si gospodaririi apelor in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 40
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se abroga
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si
controlul integrat al poluarii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 223 din 3 aprilie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr.
645/2002.
Art. 41
Prevederile prezentei ordonante de urgenta transpun Directiva 96/61/CE
privind prevenirea si controlul integrat al poluarii, publicata in Jurnalul
Oficial al Comunitatii Europene (JOCE) nr. 257 din 10 octombrie 1996, impreuna
cu completarile si modificarile aduse de Directiva 2003/35/CE privind
participarea publicului la elaborarea anumitor planuri si programe referitoare
la mediu si de modificare a directivelor 85/337/CEE si 96/61/CE cu privire la
participarea publicului si accesul la justitie, publicata in Jurnalul Oficial
al Comunitatii Europene (JOCE) nr. 156/17 din 25 iunie 2003, si Directiva
2003/87/CE in vederea stabilirii unei scheme pentru comercializarea
certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera in interiorul Comunitatii si
modificarea Directivei 96/61/CE, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii
Europene (JOCE) nr. 275/32 din 25 octombrie 2003.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Sulfina Barbu
p. Ministrul economiei si comertului,
Darius Mesca,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascalu,
secretar de stat
ANEXA 1
CATEGORIILE DE ACTIVITATI INDUSTRIALE
pentru care este obligatorie obtinerea autorizatiei integrate de mediu,
potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/2005
NOTA:
1. Nu se afla sub incidenta prezentei reglementari instalatiile sau parti
ale instalatiilor care:
(a) sunt folosite in scop de cercetare, dezvoltare si testare a unor
produse noi care nu sunt supuse comercializarii;
(b) sunt folosite in scop de cercetare, dezvoltare sau testare a unor
procese noi.
2. Valorile de prag se refera la capacitatea maxima de productie a
instalatiei. In cazul in care un operator desfasoara in aceeasi instalatie sau
pe acelasi amplasament mai multe activitati prevazute in aceeasi subcategorie,
se insumeaza capacitatile activitatilor componente.
1. Industrii energetice
1.1. Instalatii de ardere cu o putere termica nominala mai mare de 50 MW;
1.2. Instalatii pentru rafinarea titeiului si prelucrarea gazelor;
1.3. Cuptoare de cocs;
1.4. Instalatii de gazeificare si lichefiere a carbunelui.
2. Productia si prelucrarea metalelor
2.1. Instalatii de prajire sau sinterizare a minereului metalic (inclusiv a
minereului cu continut de sulf);
2.2. Instalatii pentru producerea fontei sau a otelului (topire primara ori
secundara), inclusiv instalatii pentru turnarea continua, cu o capacitate
maxima de productie ce depaseste 2,5 tone/ora;
2.3. Instalatii pentru prelucrarea metalelor feroase, care indeplinesc
conditiile prevazute la punctele a), b), c):
a) laminoare cu o capacitate ce depaseste 20 tone otel brut/ora;
b) forje cu ciocane a caror energie de lovire depaseste 50 kJ/ciocan si
care utilizeaza o putere calorifica mai mare de 20 MW;
c) pentru aplicarea de straturi protectoare de metal topit, cu o capacitate
de tratare ce depaseste 2 tone otel brut/ora.
2.4. Topitorii pentru metale feroase, cu o capacitate de productie mai mare
de 20 tone/zi;
2.5. Instalatii pentru:
a) producerea de metale neferoase brute din minereuri, concentrate, materii
prime secundare, prin procese metalurgice, chimice sau electrolitice;
NOTA:
In sensul prezentei anexe, materie prima secundara reprezinta: deseuri
metalice curate (degresate si lipsite de alte categorii de impuritati decat
cele metalice), namoluri, zguri metalice etc.
b) topirea metalelor neferoase, inclusiv a aliajelor si a produselor
recuperate, (rafinare, turnare etc.) cu o capacitate mai mare de 4 tone/zi
pentru plumb sau cadmiu, ori 20 tone/zi pentru toate celelalte metale.
2.6. Instalatii pentru tratarea suprafetelor metalice si din materiale
plastice prin folosirea procedeelor electrolitice sau chimice, la care volumul
total al cuvelor de tratare depaseste 30 mc.
NOTA:
Nu constituie cuve de tratare acele cuve folosite pentru pregatirea si
spalarea probelor.
3. Industria mineralelor
3.1. Instalatii pentru producerea clincherului de ciment in cuptoare
rotative cu o capacitate de productie mai mare de 500 tone/zi, instalatii
pentru producerea varului in cuptoare rotative cu o capacitate de productie mai
mare de 50 tone/zi si instalatii pentru producerea clincherului de ciment sau a
varului in alte tipuri de cuptoare, nerotative, cu o capacitate de productie
mai mare de 50 tone/zi;
3.2. Instalatii pentru producerea azbestului si fabricarea produselor pe
baza de azbest;
3.3. Instalatii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a fibrelor de sticla,
cu o capacitate de topire mai mare de 20 tone/zi;
3.4. Instalatii pentru topirea substantelor minerale, inclusiv pentru
producerea fibrelor minerale, cu o capacitate de topire mai mare de 20 tone/zi;
3.5. Instalatii pentru fabricarea produselor ceramice prin ardere, in
special a tiglelor, a caramizilor, a caramizilor refractare, a dalelor, a
placilor de gresie sau de faianta:
a) cu o capacitate de productie mai mare de 75 tone/zi; si/sau
b) cu o capacitate a cuptorului mai mare de 4 mc si cu o densitate stabilita
pentru fiecare cuptor mai mare de 300 kg/mc.
4. Industria chimica
NOTA:
In sensul prezentei categorii, productie reprezinta productia realizata la
scara industriala, prin procese chimice, a substantelor sau a grupelor de
substante prevazute in categoriile mentionate la subpunctele 4.1 pana la 4.6.
In sensul prezentei categorii termenii utilizati au urmatoarea
semnificatie:
a) proces chimic reprezinta orice proces care presupune reactii chimice ce
determina schimbari in molecula substantei;
b) scara industriala reprezinta producerea de bunuri in scopul
comercializarii prin folosirea materiilor prime si materialelor in cantitati ce
pot determina efecte negative asupra mediului.
4.1. Instalatii chimice pentru producerea de substante chimice organice de
baza, cum ar fi:
a) hidrocarburi simple (liniare sau ciclice, saturate sau nesaturate,
alifatice sau aromatice);
b) hidrocarburi ce contin oxigen, precum: alcooli, aldehide, cetone, acizi
carboxilici, esteri, acetati, eteri, peroxizi, rasini epoxidice;
c) hidrocarburi cu continut de sulf;
d) hidrocarburi ce contin azot, precum: amine, amide, compusi azotosi,
azotati sau azotiti, nitrili, cianati, izocianati;
e) hidrocarburi cu continut de fosfor;
f) hidrocarburi halogenate;
g) compusi organometalici;
h) materiale plastice de baza (fibre sintetice polimerice si fibre pe baza
de celuloza);
i) cauciucuri sintetice;
j) vopseluri si pigmenti;
k) agenti activi de suprafata si agenti tensioactivi.
4.2. Instalatii chimice pentru producerea de substante chimice anorganice
de baza, cum ar fi:
a) gaze, precum: amoniac, clor sau acid clorhidric gazos, fluor sau acid
fluorhidric, oxizi de carbon, compusi ai sulfului, oxizi de azot, hidrogen, dioxid
de sulf, clorura de carbonil;
b) acizi, precum: acid cromic, acid fluorhidric, acid fosforic, acid
azotic, acid clorhidric, acid sulfuric, oleum, acizi sulfurosi;
c) baze, ca de exemplu: hidroxid de amoniu, hidroxid de potasiu, hidroxid
de sodiu;
d) saruri, in principal: clorura de amoniu, clorat de potasiu, carbonat de
potasiu, carbonat de sodiu, perborat, azotat de argint;
e) nemetale, oxizi metalici ori alti compusi anorganici, in principal:
carbura de calciu, siliciu, carbura de siliciu.
4.3. Instalatii chimice pentru producerea ingrasamintelor chimice (simple
sau complexe) pe baza de fosfor, azot sau potasiu;
4.4. Instalatii chimice pentru fabricarea produselor de baza de uz
fitosanitar si a biocidelor;
4.5. Instalatii utilizand procedee chimice sau biologice pentru fabricarea
produselor farmaceutice de baza;
4.6. Instalatii chimice destinate fabricarii explozibililor.
5. Gestiunea deseurilor
5.1. Instalatii pentru eliminarea sau valorificarea deseurilor periculoase,
definite potrivit prevederilor legislatiei in vigoare, avand o capacitate mai
mare de 10 tone/zi;
5.2. Instalatii pentru incinerarea deseurilor municipale, definite potrivit
prevederilor legislatiei in vigoare, avand o capacitate mai mare de 3 tone
deseuri/ora;
5.3. Instalatii pentru eliminarea deseurilor nepericuloase, definite
potrivit prevederilor legislatiei in vigoare, cu o capacitate mai mare de 50
tone deseuri/zi;
5.4. Depozite de deseuri care primesc mai mult de 10 tone deseuri/zi sau
avand o capacitate totala mai mare de 25 000 tone deseuri, cu exceptia
depozitelor de deseuri inerte.
6. Alte activitati
6.1. Instalatii industriale pentru producerea de:
a) celuloza din lemn sau din alte materiale fibroase;
b) hartie si carton, avand o capacitate de productie mai mare de 20
tone/zi.
6.2. Instalatii pentru pretratare (operatiuni precum: spalare, albire,
mercerizare) sau vopsire a fibrelor ori textilelor, avand o capacitate de
tratare ce depaseste 10 tone/zi;
6.3. Instalatii pentru tabacirea blanurilor si a pieilor, cu o capacitate
de tratare ce depaseste 12 tone produse finite/zi;
6.4. a) Abatoare cu o capacitate de procesare a carcaselor de animale mai
mare de 50 tone/zi;
b) tratare si procesare in scopul fabricarii produselor alimentare din:
(1) materii prime de origine animala (altele decat laptele), avand o
capacitate de productie mai mare de 75 tone produse finite/zi;
(2) materii prime de origine vegetala, avand o capacitate de productie mai
mare de 300 tone produse finite/zi de exploatare (valoarea medie trimestriala).
c) tratarea si procesarea laptelui, atunci cand cantitatea de lapte supusa
tratarii sau procesarii depaseste 200 tone/zi de exploatare (valoarea medie
anuala).
NOTA:
In sensul prezentei anexe, se considera zi de exploatare intervalul orar
corespunzator functionarii instalatiei, in decursul a 24 de ore.
6.5. Instalatii pentru eliminarea sau valorificarea carcaselor de animale
si a deseurilor de animale, avand o capacitate de tratare ce depaseste 10
tone/zi;
6.6. Instalatii pentru cresterea intensiva a pasarilor sau a porcilor,
avand o capacitate mai mare de:
a) 40.000 de locuri pentru pasari;
b) 2.000 de locuri pentru porci de productie (cu o greutate ce depaseste 30
de kg); sau
c) 750 de locuri pentru scroafe.
6.7. Instalatii pentru tratarea suprafetei materialelor, obiectelor sau
produselor, utilizand solventi organici, in special pentru gresare, imprimare,
aplicare de straturi protectoare, degresare, impermeabilizare, apretare,
glazurare, vopsire, curatare sau impregnare, cu o capacitate de consum de
solvent mai mare de 150 kg/ora sau 200 tone/an;
NOTA:
In sensul acestei categorii, capacitatea de consum exclude cantitatea de
solventi organici recuperata in scopul refolosirii.
6.8. Instalatii pentru producerea de carbune (carbune sarac in gaze) sau de
electrografit prin incinerare sau grafitizare
ANEXA 2
SUBSTANTE POLUANTE RELEVANTE PENTRU A FI LUATE IN CONSIDERARE LA STABILIREA
VALORILOR LIMITA DE EMISIE
Aer
1. Dioxidul de sulf si alti compusi ai sulfului
2. Oxizi de azot si alti compusi ai azotului
3. Monoxidul de carbon
4. Compusi organici volatili
5. Metalele si compusii acestora
6. Pulberi
7. Azbest (particule in suspensie, fibre)
8. Clorul si compusii acestuia
9. Fluorul si compusii acestuia
10. Arsenul si compusii acestuia
11. Cianuri
12. Substante si preparate care s-au dovedit a avea proprietati cancerigene
sau mutagene ori proprietati care pot afecta reproducerea prin intermediul
aerului
13. Dibenzenodioxine policlorinate si dibenzofurani policlorurati.
Apa
1. Compusi organohalogenati si substante care pot forma compusi de acest
tip in mediul acvatic
2. Compusi organofosforici
3. Compusi organici cu staniu
4. Substante si preparate care s-au dovedit a avea proprietati cancerigene
sau mutagene ori proprietati care pot afecta reproducerea in sau prin
intermediul mediului acvatic
5. Hidrocarburi persistente si substante organice toxice bioacumulabile si
persistente
6. Cianuri
7. Metalele si compusii acestora
8. Arsenul si compusii acestuia
9. Biocide si produse de uz fitosanitar
10. Materii in suspensie
11. Substante implicate in procesul de eutrofizare (in special, azotati si
fosfati)
12. Substante care au o influenta nefavorabila asupra balantei de oxigen
(si care pot fi masurate utilizand parametri ca CBO, CCO etc).
ANEXA 3
CONSIDERATII AVUTE IN VEDERE LA DETERMINAREA CELOR MAI BUNE TEHNICI
DISPONIBILE
Consideratiile luate in calcul, in general sau in situatii specifice la
determinarea celor mai bune tehnici disponibile, asa cum sunt definite in art.
2 lit. c), tinandu-se seama de costurile si beneficiile fiecarei masuri si
principiile precautiei si prevenirii, sunt urmatoarele:
1. utilizarea unei tehnologii care produce mai putine deseuri;
2. utilizarea substantelor mai putin periculoase;
3. promovarea valorificarii si reciclarii substantelor generate si
utilizate in proces, precum si a deseurilor, acolo unde este cazul;
4. procese, instalatii si metode comparabile de exploatare care au fost
testate cu succes la scara industriala;
5. tehnologii avansate si schimburi de informatie si cunoastere
stiintifica;
6. natura, efectele si volumul emisiilor avute in vedere;
7. date confirmate si autorizate pentru instalatiile noi sau existente;
8. perioada necesara pentru introducerea celor mai bune tehnici
disponibile;
9. consumul si natura materiilor prime (inclusiv apa) utilizate in proces
si eficienta energetica a acestora;
10. necesitatea prevenirii sau reducerii la minimum a unui impact global al
emisiilor asupra mediului si riscurile implicate de acesta;
11. necesitatea prevenirii accidentelor si minimizarea consecintelor
acestora pentru mediu;
12. informatia publicata de Comisia Uniunii Europene sau de organizatiile
internationale.
ANEXA 4
PARTICIPAREA PUBLICULUI LA LUAREA DECIZIILOR
1. Inca din faza incipienta, sau imediat ce informatiile sunt disponibile,
publicul trebuie sa fie informat, prin anunturi publice sau orice alte mijloace
specifice, cum ar fi cele de comunicare electronica, acolo unde sunt
disponibile, cu privire la subiectele asupra carora urmeaza sa se ia o decizie,
cum ar fi:
a) documentatia de solicitare a autorizatiei integrate de mediu sau, daca
este cazul, propunerea de reexaminare a conditiilor incluse in autorizatia
integrata de mediu potrivit prevederilor art. 31, inclusiv descrierea
elementelor prevazute de art. 5;
b) faptul ca decizia urmeaza sa fie subiectul unor evaluari a impactului
asupra mediului in context transfrontier ori a consultarilor bilaterale intre
state, in conditiile prevazute de art. 23, daca este necesar;
c) datele de contact ale autoritatii competente cu privire la luarea
deciziei, a autoritatii competente de la care pot fi obtinute informatiile
relevante ori catre care pot fi trimise intrebarile sau comentariile
publicului, precum si precizari cu privire la intervalul de timp in care pot fi
trimise, respectiv primite, intrebarile sau comentariile publicului;
d) natura deciziei posibil a fi adoptata, sau, daca este cazul, a
proiectului de autorizatie integrata de mediu;
e) detalii cu privire la actualizarea autorizatiei integrate de mediu sau
de reexaminare a conditiilor acesteia;
f) indicarea datei si a locului la care informatia poate fi facuta
disponibila, sau a mijloacelor folosite;
g) detalii cu privire la organizarea dezbaterilor ori consultarilor
publice, potrivit prevederilor de la punctul 5.
2. Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca, in intervale
corespunzatoare de timp, urmatoarele informatii sunt puse la dispozitia
publicului interesat:
a) potrivit prevederilor legislatiei in vigoare, principalele rapoarte si
recomandari trimise autoritatii competente sunt puse la dispozitia publicului
interesat potrivit dispozitiilor punctului (1);
b) potrivit dispozitiilor legale ce reglementeaza accesul publicului la
informatia de mediu, orice informatie, alta decat cea mentionata la punctul (1)
si care este relevanta pentru luarea deciziei in conditiile prevazute de
prezenta ordonanta de urgenta, se aduce la cunostinta publicului interesat.
3. Publicul interesat este indrituit sa transmita opinii si comentarii
catre autoritatea competenta inainte de luarea unei decizii.
4. Rezultatele consultarilor organizate in conditiile prezentei anexe
trebuie luate in considerare in momentul adoptarii deciziei.
5. Detaliile cu privire la informarea publicului, spre exemplu prin anuntul
facut, pe o anumita arie, ori prin publicarea intr-un cotidian local, precum si
consultarea publicului interesat, depunerea in scris a opiniilor, se stabilesc
prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi apelor, in termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a dispozitiilor prezentei ordonante de
urgenta. Trebuie sa se asigure ca pentru fiecare etapa din procedura, se aloca
o perioada de timp suficienta pentru a permite informarea publicului, iar
publicul interesat sa formuleze comentarii, opinii, intrebari si sa participe
efectiv in procesul de luare a deciziei de mediu, care face obiectul prezentei
anexe.
ANEXA 5
LISTA INSTALATIILOR CARE BENEFICIAZA DE PERIOADA DE TRANZITIE
NOTA:
In sensul prezentei ordonante de urgenta, perioada de tranzitie reprezinta
perioada de timp cuprinsa intre 1 ianuarie 2007 si data limita stabilita prin
negociere cu Comisia Uniunii Europene, in scopul conformarii cu prevederile
Directivei 96/61/CE privind prevenirea si controlul integrat al poluarii, in
baza estimarilor de costuri si a justificarii solicitarilor, furnizate de
operatorii de activitate.
Pana la 31 Decembrie 2008:
1. S.C. CARBID FOX S.A. Tarnaveni (activitate principala 4.2)
2. S.C. AVICOLA S.A. Ferma Garleni - Bacau (activitate principala 6.6 a)
3. S.C. EXPERT 2001 IMPEX S.R.L. Bistrita-Nasaud (activitate principala
6.6)
Pana la 31 Decembrie 2009:
4. S.C. UCM Resita - Caras-Severin (activitate principala 2.2)
5. S.C. SICERAM S.A. Mures (activitate principala 3.5)
6. S.C. BEGA UPSOM S.A. Alba (activitate principala 4.2)
7. S.C. CELROM S.A. Mehedinti (activitate principala 6.1)
8. S.C. COMCEH S.A. Calarasi - Calarasi (activitate principala 6.1 b)
9. S.C. ECOPAPER S.A. Zarnesti - Brasov (activitate principala 6.1 b)
10. S.C. RIFIL S.A. Neamt (activitate principala 6.2)
11. S.C. AVICOLA S.A. Ferma Razboieni - Iasi (activitate principala 6.6 a)
12. S.C. AVIMAR S.A. Maramures (activitate principala 6.6 a)
13. S.C. AVICOLA S.A. Iasi - Ferma Letcani - Iasi (activitate principala
6.6 a)
14. COMBINATUL AGROINDUSTRIAL Curtici - Arad (activitate principala 6.6 b)
15. S.C. AVICOLA S.A. Slobozia Ferma Bora - Ialomita (activitate principala
6.6 a)
16. S.C. SUINTEST Oarja S.A. - Arges (activitati principale 6.6 b, c)
17. S.C. AVICOLA S.A. Slobozia - Ferma Andrasesti - Ialomita (activitate
principala 6.6 a)
18. S.C. AVICOLA S.A. Slobozia - Ferma Perieti - Ialomita (activitate
principala 6.6 a)
19. S.C. AVICOLA S.A. Slobozia - Ferma Gheorghe Doja - Ialomita (activitate
principala 6.6 a)
Pana la 31 Decembrie 2010:
20. S.C. ROMPLUMB S.A. Maramures (activitate principala 2.5)
21. S.C. ROMRADIATOARE S.A. Brasov (activitate principala 2.5 b)
22. S.C. ELECTROMONTAJ S.A. Bucuresti (activitate principala 2.6)
23. HOLCIM (Romania) - Ciment Campulung Arges (activitate principala 3.1)
24. S.C. ETERMED S.A. Medgidia - Constanta (activitate principala 3.2)
25. S.C. CONGIPS S.A. (Azbest) Bihor (activitate principala 3.2)
26. S.C. HELIOS S.A. Astileu - Bihor (activitate principala 3.5)
27. S.C. SOFERT S.A. Bacau (activitati principale 4.3 si 4.2 b)
28. S.C. CHIMOPAR S.A. Bucuresti (activitate principala 4.1)
29. S.C. ANTIBIOTICE S.A. Iasi (activitate principala 4.5)
30. S.C. ROMPETROL PETROCHEMICALS S.R.L. Constanta (activitate principala
4.1)
31. S.C. LETEA S.A. Bacau (activitate principala 6.1 a)
32. S.C. ZAHAR Corabia S.A. - Olt (activitate principala 6.4 b)
33. S.C. TARGO S.R.L. Timis (activitate principala 6.4)
34. S.C. SUINPROD Roman - Neamt (activitate principala 6.6 b)
35. S.C. LUCA SUINPROD S.A. Codlea - Brasov (activitate principala 6.6 b)
36. S.C. AVICOLA Costesti Arges - Arges (activitate principala 6.6 b)
37. S.C. AVICOLA S.A. Platou Avicol Brad - Bacau (activitate principala 6.6
a)
38. S.C. AT GRUP PROD IMPEX S.R.L. Olt (activitate principala 6.6 a)
39. S.C. AVICOLA S.A. Ferma Gheraiesti - Bacau (activitate principala 6.6
a)
40. S.C. CARNIPROD S.R.L. Tulcea - Tulcea (activitate principala 6.6 b)
41. S.C. PIGCOM S.A. Satu Nou - Tulcea (activitate principala 6.6 b)
42. S.C. AGROPROD IANCU S.R.L. Urziceni - Ialomita (activitate principala
6.6 b)
43. S.C. CRUCIANI IMPEX S.R.L. Dedulesti - Braila (activitate principala
6.6)
44. S.C. AGROFLIP Bontida Cluj (activitati principale 6.6 b, c)
45. S.C. AVICOLA S.A. Slobozia Ferma Amara - Ialomita (activitate
principala 6.6 a)
46. S.C. ISOVOLTA GROUP S.A. Bucuresti (activitate principala 6.7)
47. S.C. SAMOBIL S.A. Satu Mare (activitate principala 6.7)
48. S.C. ELECTROCARBON S.A. Slatina - Olt (activitate principala 6.8)
49. S.C. TRANSGOLD S.A. Baia Mare - Maramures (activitate principala 2.5)
Pana la 31 Decembrie 2011:
50. S.C. ORGANE DE ASAMBLARE S.A. Brasov (activitate principala 2.6)
51. HEIDELBERG CEMENT - Fieni Cement Dambovita (activitate principala 3.1)
52. CARMEUSE Romania S.A. Arges (activitate principala 3.1)
53. S.C. RESIAL S.A. Alba (activitate principala 3.5)
54. SOCIETATEA NATIONALA A PETROLULUI PETROM S.A. Sucursala Craiova,
Combinatul Doljchim - Dolj (activitati principale 4.2, 4.1)
55. S.C. USG S.A. Valcea (activitate principala 4.2 d)
56. S.C. ULTEX S.A. Tandarei - Ialomita (activitate principala 6.4 b)
57. S.C CARMOLIMP S.R.L. Vistea de Sus - Sibiu (activitate principala 6.6
b)
58. S.C. AVICOLA Buftea - Ilfov (activitate principala 6.6 a)
59. S.C. AVICOLA S.A. Ferma Hemeius - Bacau (activitate principala 6.6 a)
60. S.C. SUINPROD S.A. Zimnicea - Ferma Zimnicea - Teleorman (activitate
principala 6.6 b)
61. S.C. SUINPROD S.A. Bilciuresti - Dambovita (activitate principala 6.6)
62. S.C. COMPLEXUL DE PORCI Braila S.A. Baldovinesti - Braila (activitate
principala 6.6 b)
63. S.C. COMPLEXUL DE PORCI Braila S.A. Tichilesti - Braila (activitate
principala 6.6 b)
64. S.C. AT GRUP PROD IMPEX S.R.L. - Teleorman (activitate principala 6.6
a)
65. S.C. KING HAUSE ROM Cornetu S.R.L. Filiala Mavrodin - Teleorman
(activitate principala 6.6 a)
66. S.C. AVIKAF PROD IMPEX S.R.L. - Teleorman (activitate principala 6.6 a)
67. S.C. SUINPROD S.A. Zimnicea - Ferma Dracea - Teleorman (activitate
principala 6.6 b)
68. S.C. ROMCIP Salcia - Teleorman (activitate principala 6.6 b)
69. S.C. AVIPUTNA S.A. Golesti - Vrancea (activitate principala 6.6 a)
70. S.C. NUTRICOM S.A. Oltenita - Calarasi (activitate principala 6.6 b)
71. S.C. PIGALEX S.A. Alexandria - Teleorman (activitate principala 6.6 b)
72. S.C. PIC ROMANIA S.R.L. Vasilati - Calarasi (activitate principala 6.6
c)
73. S.C. SUINTEST S.A. Fierbinti - Ialomita (activitate principala 6.6 b)
74. S.C. AGRIVAS S.R.L. Vaslui (activitate principala 6.6 a)
75. S.C. AVICOLA Buftea S.A. Punct de lucru Turnu Magurele - Teleorman
(activitate principala 6.6 a)
76. S.C. C+C S.A. Resita (activitate principala 6.6 b)
Pana la 31 Decembrie 2012:
77. SNP PETROM S.A. Sucursala ARPECHIM Pitesti - Arges (activitati
principale 1.2 si 4.1)
78. S.C. ROMPETROL Rafinare S.A. Constanta (activitate principala 1.2)
79. COMBINATUL DE OTELURI SPECIALE Targoviste - Dambovita (activitati
principale 2.2 si 2.3)
80. S.C. COMBINATUL DE UTILAJ GREU S.A. Cluj (activitati principale 2.2 si
2.3 b)
81. S.C. IAIFO Zalau - Salaj (activitati principale 2.3 b si 2.4)
82. S.C. ALTUR S.A. Olt (activitate principala 2.5)
83. CNCAF MINVEST S.A. DEVA Filiala DEVAMIN S.A. Deva, Exploatarea miniera
Deva - Hunedoara (activitate principala 2.5)
84. S.C. MONDIAL S.A. Lugoj - Timis (activitate principala 3.5)
85. S.C. MACOFIL S.A. Targu Jiu - Gorj (activitate principala 3.5)
86. S.C. Ceramica S.A. Iasi (activitate principala 3.5)
87. S.C. FIBREXNYLON S.A. Neamt (activitati principale 4.1 b, d, 4.2 b,
4.3)
88. S.C. CHIMCOMPLEX S.A. Borzesti - Bacau (activitati principale 4.1 a, b,
c, d, f, 4.2 b, c, d si 4.4)
89. S.C. PEHART S.A. Petresti - Alba (activitate principala 6.1 b)
90. S.C. TABACO - CAMPOFRIO S.A. Tulcea (activitate principala 6.4 a)
91. S.C. AVICOLA S.A. Slobozia Ferma Ion Ghica - Ialomita (activitate
principala 6.6 a)
92. S.C. AVICOLA S.A. Platou Avicol Aviasan - Bacau (activitate principala
6.6 a)
93. S.C. ITAL TRUST Racovita S.A. - Sibiu (activitate principala 6.6 b)
94. S.C. COMTIM GROUP S.R.L. Ferma Parta - Timis (activitate principala 6.6
b)
95. S.C. COMTIM GROUP S.R.L. Ferma Padureni - Timis (activitate principala
6.6 b)
96. S.C. COMTIM GROUP S.R.L. Ferma Peciu Nou - Timis (activitate principala
6.6 b)
97. S.C. COMTIM GROUP S.R.L. Ferma Periam - Timis (activitate principala
6.6 b)
98. S.C. COMTIM GROUP S.R.L. Ferma Ciacova - Timis (activitate principala
6.6 b)
99. S.C. AVICOLA LUMINA S.A. - Constanta (activitate principala 6.6 a)
Pana la 31 Decembrie 2013:
100. S.C. UNIO S.A. Satu Mare (activitate principala 2.3 b)
101. S.C. ARTROM S.A. Slatina + Olt (activitati principale 2.3 b si 2.6)
102. S.C. IAR S.A. Brasov (activitate principala 2.6)
103. S.C. ARIO S.A. Bistrita-Nasaud (activitate principala 2.4)
104. S.C. LAFARGE ROMCIM S.A. Medgidia - Constanta (activitate principala
3.1)
105. S.C. CARS S.A. Tarnaveni - Mures (activitate principala 3.5)
106. S.C. CASIROM S.A. Cluj (activitate principala 3.5)
107. S.C. TURNU S.A. Turnu Magurele - Teleorman (activitati principale 4.3
si 4.2 b)
108. S.C. COMBINATUL DE INGRASAMINTE CHIMICE S.A. Navodari - Constanta
(activitate principala 4.3)
109. S.C. AMBRO Suceava S.A. - Suceava (activitati principale 6.1 a, b)
110. S.C. ROMSUIN TEST Peris S.A. - Ilfov (activitate principala 6.6 a)
111. S.C. NUTRICOD Codlea Sucursala Sf. Gheorghe - Covasna (activitate
principala 6.6 b)
112. S.C. HADITON GRUP S.R.L. Arges (activitate principala 6.6 a)
Pana la 31 Decembrie 2014:
113. S.C. PETROM S.A. Rafinaria PETROBRAZI - Prahova (activitate principala
1.2)
114. S.C. RAFINARIA ASTRA ROMANA S.A. Ploiesti - Prahova (activitate
principala 1.2)
115. S.C. ROMPETROL Rafinaria VEGA - Prahova (activitate principala 1.2)
116. S.C. PETROTEL LUKOIL S.A. - Prahova (activitate principala 1.2)
117. S.C. ISPAT SIDEX S.A. Galati (activitati principale 2.2, 2.3)
118. S.C. SIDERURGICA S.A. Hunedoara (activitati principale 2.2, 2.3)
119. S.C. KVAERNER IMGB S.A. Bucuresti (activitate principala 2.4)
120. S.C. SOMETRA S.A. Copsa Mica - Sibiu (activitati principale 2.5 a, 2.5
b, 2.1, 2.4)
121. S.C. FERAL S.R.L. Tulcea (activitate principala 2.5 a)
122. S.C. METALURGICA S.A. Aiud - Alba (activitati principale 2.4 si 2.3 b)
123. S.C. NEFERAL S.A. Ilfov (activitate principala 2.5 b)
124. S.C. INDUSTRIA SARMEI S.A. Campia Turzii - Cluj (activitati principale
2.2, 2.3, 2.6)
125. S.C. METALURGICA S.A. Vlahita - Harghita (activitate principala 2.5 b)
126. S.C. UPETROM 1 Mai S.A. Prahova (activitate principala 2.2)
127. S.C. LAMINORUL S.A. Braila (activitate principala 2.3)
128. S.C. AVERSA S.A. Bucuresti (activitate principala 2.4)
129. S.C. FORMA S.A. Botosani (activitate principala 2.3)
130. S.C. ISPAT TEPRO S.A. Iasi (activitate principala 2.3 c)
131. S.C. URBIS Armaturi Sanitare S.A. - Bucuresti (activitate principala
2.6)
132. S.C. BALANTA S.A. Sibiu (activitate principala 2.6)
133. S.C. COMMET S.A. Galati (activitate principala 2.6)
134. CNACF MINVEST S.A. Deva Filiala <<DEVAMIN>> Exploatarea
miniera Vetel Hunedoara (activitate principala 2.5)
135. S.C. MOLDOMIN S.A. Moldova Noua - Caras-Severin (activitate principala
2.5)
136. S.C. FIROS S.A. Bucuresti (activitate principala 3.3)
137. S.C. SINTER - REF S.A. Azuga - Prahova (activitate principala 3.5)
138. S.C. PRESCOM Brasov S.A. - Brasov (activitate principala 3.1)
139. S.C. MELANA IV S.A. Neamt (activitate principala 4.1)
140. S.C. OLTCHIM S.A. Ramnicu Valcea - Valcea (activitati principale 4.1,
4.2, 4.3)
141. S.C. AMONIL S.A. Slobozia - Ialomita (activitati principale 4.3, 4.2)
142. CAROM S.A. Bacau (activitati principale 4.1 a, b, i)
143. AZOCHIM S.A. Savinesti - Neamt (activitate principala 4.2)
144. S.C. UZINA DE PRODUSE SPECIALE Fagaras S.A. Brasov (activitate
principala 4.6)
145. S.C. SINTEZA S.A. Oradea - Bihor (activitati principale 4.1 g, 4.2 d,
e si 4.4)
146. S.C. CHIMPROD S.A. Bihor (activitati principale 4.1 b si 4.5)
147. S.C. AZUR S.A. Timisoara - Timis (activitate principala 4.1)
148. S.C. PUROLITE S.A. Victoria - Brasov (activitati principale 4.1 d, h)
149. S.C. CELHART DONARIS S.A. Braila (activitate principala 6.1)
150. S.C. VRANCART S.A. Adjud - Vrancea (activitate principala 6.1 b)
151. S.C. PIM S.A. Sibiu (activitate principala 6.3)
152. S.C. DANUBIANA Roman S.A. Neamt (activitate principala 6.4 b)
153. S.C. ZAHARUL Romanesc S.A. Tandarei - Ialomita (activitate principala
6.4 b)
154. S.C. VASCAR S.A. Vaslui (activitate principala 6.4 a)
155. S.C. MULTIVITA S.A. Negru Voda - Constanta (activitate principala 6.5)
156. S.C. SUINPROD S.A. Prahova (activitate principala 6.6 a)
157. S.C. AVICOLA S.A. Ferma Serbanesti - Bacau (activitate principala 6.6
a)
158. S.C. AVICOLA BUCURESTI S.A. Punct de lucru CSHD Mihailesti (activitate
principala 6.6 a)
159. S.C. SUINPROD S.A. Bumbesti Jiu - Gorj (activitate principala 6.6 a)
160. S.C. SIBAVIS S.A. Sibiu - Sibiu (activitate principala 6.6 a)
161. S.C. OLTCHIM S.A. Rm. Valcea Ferma 1 Francesti - Valcea (activitate
principala 6.6 a)
162. S.C. AVIA AGROBANAT S.R.L. Bocsa - Resita (activitate principala 6.6
a)
163. S.C. AVICOLA Gaiesti S.A. - Dambovita (activitate principala 6.6 a)
164. S.C. VENTURELLI PROD S.R.L. Sibiu (activitate principala 6.6 b)
165. S.C. OLTCHIM S.A. Ramnicu Valcea Ferma Budesti - Valcea (activitate
principala 6.6 a)
166. S.C. OLTCHIM S.A. Ramnicu Valcea Ferma Babeni Mihaiesti - Valcea
(activitate principala 6.6 a)
167. S.C. OLTCHIM S.A. Ramnicu Valcea Ferma 2 Francesti - Valcea
(activitate principala 6.6 a)
168. S.C. OLTCHIM S.A. Ramnicu Valcea Ferma Babeni - Valcea (activitate
principala 6.6 a)
169. S.C. AVICOLA Bucuresti S.A. Sucursala Cluj - Saliste - Cluj
(activitate principala 6.6 a)
170. S.C. AVICOLA Bucuresti S.A. Sucursala CSHD Codlea - Brasov (activitate
principala 6.6 a)
171. S.C. Cereal Prod S.A. - Galati (activitate principala 6.6 a)
172. S.C. AVICOLA Mangalia S.A. Constanta (activitate principala 6.6 a)
173. S.C. AVICOLA S.A. Constanta - Constanta (activitate principala 6.6 a)
174. S.C. AVICOLA BUCURESTI S.A. Punct de lucru Butimanu - Dambovita
(activitate principala 6.6 a)
175. S.C. EUROPIG S.A. Poiana Marului - Brasov (activitate principala 6.6
b)
176. S.C. SUINPROD S.A. Let - Covasna (activitate principala 6.6 b)
177. S.C. AVICOLA Sivita S.A. Galati (activitate principala 6.6 a)
178. S.C COLLINI S.R.L. Bocsa - Resita (activitate principala 6.6 b)
179. S.C. AGROSAS S.R.L. Timisoara - Timis (activitati principale 6.6 b, c)
180. S.C. FLAVOIA S.R.L. Platforma Hereclean - Salaj (activitate principala
6.6 a)
181. S.C. ELSID S.A. Titu - Dambovita (activitate principala 6.8)
Pana la 31 Decembrie 2015:
182. S.C. RAFINARIA STEAUA ROMANA S.A. Campina - Prahova (activitate
principala 1.2)
183. S.C. TRACTORUL UTB S.A. Brasov (activitati principale 2.3 b, 2.4, 2.6,
6.7)
184. S.C. ISPAT Petrotub S.A. Neamt (activitati principale 2.3, 6.7)
185. S.C. ARO S.A. Arges (activitati principale 2.3 b, 2.6)
186. S.C. STIMET S.A. Sighisoara - Mures (activitate principala 3.3)
187. S.C. BEGA REAL S.A. Plesa - Prahova (activitate principala 3.5)
188. S.C. AZOMURES S.A. Tg. Mures - Mures (activitati principale 4.2 si
4.3)
189. S.C. COLOROM S.A. Codlea - Brasov (activitate principala 4.1 j)
190. S.C. SOMES S.A. Dej - Cluj (activitati principale 6.1. a, b)
191. S.C. OMNIMPEX Hartia S.A. Busteni - Prahova (activitate principala 6.1
b)
192. S.C. PERGODUR International S.A. Neamt (activitate principala 6.1 b)
193. S.C. PROTAN S.A. - Popesti-Leordeni - Ilfov (activitate principala
6.5)
194. S.C. PROTAN S.A. Bucuresti Sucursala Codlea - Brasov (activitate
principala 6.5)
195. S.C. PROTAN S.A. Cluj (activitate principala 6.5)