LEGE
Nr. 70 din 16 martie 2001
pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei, Guvernul Republicii
Moldova si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind colaborarea in lupta
impotriva criminalitatii, semnat la Kiev la 6 iulie 1999
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 22 martie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei, Guvernul Republicii Moldova
si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind colaborarea in lupta impotriva
criminalitatii, semnat la Kiev la 6 iulie 1999.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 ianuarie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 20
februarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
ACORD
intre Guvernul Romaniei, Guvernul Republicii Moldova si Cabinetul de Ministri
al Ucrainei privind colaborarea in lupta impotriva criminalitatii
Guvernul Romaniei, Guvernul Republicii Moldova si Cabinetul de Ministri al
Ucrainei, denumite in continuare parti contractante,
exprimand nazuinta statelor lor de a dezvolta si aprofunda relatiile de
prietenie si buna vecinatate,
acordand o atentie deosebita colaborarii internationale in domeniul luptei
impotriva criminalitatii si al asigurarii unei protectii temeinice a
drepturilor si libertatilor cetatenilor, inclusiv la nivel regional,
fiind convinse ca o astfel de colaborare constituie o parte componenta a
eforturilor statelor europene in aceasta directie si demonstreaza vointa lor de
a se integra in structurile europene,
tinand seama de obligatiile internationale asumate si de legislatiile
nationale in acest domeniu,
conducandu-se dupa prevederile Memorandumului presedintilor Romaniei,
Republicii Moldova si Ucrainei cu privire la colaborarea in combaterea
criminalitatii din 22 octombrie 1998,
tinand seama ca, in toate formele ei, criminalitatea nationala si
internationala reprezinta o amenintare serioasa la adresa sanatatii, sigurantei
si bunastarii oamenilor, subminand totodata bazele economice, culturale si
politice ale societatii,
constiente de necesitatea luarii impreuna a unor masuri coordonate la nivel
regional, pentru prevenirea criminalitatii,
au cazut de acord asupra urmatoarelor:
Art. 1
Domeniile colaborarii
1. Partile contractante vor colabora si isi vor acorda ajutor reciproc in
prevenirea si descoperirea infractiunilor, in identificarea persoanelor care
le-au savarsit, in urmatoarele directii:
1.1. combaterea crimei organizate si coruptiei;
1.2. combaterea terorismului;
1.3. combaterea traficului ilegal de armament, munitii, substante explozive
si toxice, materiale radioactive;
1.4. combaterea producerii, procurarii, detinerii ilegale si a traficului
cu droguri, substante psihotrope si precursori, precum si a comertului ilicit
cu acestea;
1.5. combaterea falsificarii de moneda si a punerii in circulatie a banilor
falsi;
1.6. combaterea contrafacerii, fabricarii si modificarii ilegale a
hartiilor de valoare si a documentelor oficiale, precum si a punerii in
circulatie a acestora;
1.7. combaterea infractiunilor din sfera economiei, inclusiv a evaziunii
fiscale, a operatiunilor internationale ilicite cu fonduri valutare, a
operatiunilor financiare si de export ilegale, a legalizarii veniturilor
ilicite;
1.8. combaterea contrabandei;
1.9. combaterea infractiunilor comise cu violenta impotriva vietii,
sanatatii, libertatii si demnitatii persoanei si impotriva proprietatii;
1.10. cautarea persoanelor disparute, stabilirea identitatii persoanelor
necunoscute si a cadavrelor neidentificate;
1.11. combaterea infractiunilor referitoare la proprietatea intelectuala;
1.12. cautarea persoanelor despre care exista probe si indicii ca au
savarsit infractiuni, precum si a persoanelor care se sustrag de la raspunderea
penala sau de la executarea pedepsei;
1.13. combaterea infractiunilor legate de traficul ilegal cu obiecte care
fac parte din patrimoniul cultural si istoric, obiecte de arta, pietre si
metale pretioase, precum si cu alte obiecte de valoare;
1.14. combaterea furturilor si a traficului ilegal de mijloace de transport
auto, precum si a contrafacerii documentelor insotitoare ale acestora;
1.15. combaterea traficului cu fiinte umane, a prostitutiei si a
exploatarii copiilor in scopuri sexuale;
1.16. combaterea migratiei ilegale;
1.17. combaterea infractiunilor savarsite prin folosirea computerelor;
1.18. combaterea infractiunilor ecologice;
1.19. realizarea in conditii de siguranta a transporturilor si circulatiei
auto, a insotirii si pazei incarcaturilor de valoare si speciale.
2. Partile contractante vor colabora si in alte domenii care prezinta
interes comun, legate de obiectul prezentului acord si convenite de ele.
Art. 2
Formele colaborarii
1. Colaborarea se va realiza prin:
1.1. schimb de informatii cu privire la domeniile prevazute la art. 1;
1.2. schimb de experienta in domeniul luptei impotriva criminalitatii,
inclusiv prin realizarea de consultari, intruniri, seminare si cursuri de
instruire;
1.3. schimb de acte juridice nationale, date statistice, rezultate ale
cercetarilor stiintifice, brosuri si publicatii;
1.4. planificarea si realizarea de actiuni coordonate in lupta impotriva
criminalitatii, cu respectarea legislatiilor nationale ale partilor
contractante;
1.5. indeplinirea solicitarilor oficiale care vizeaza aplicarea prezentului
acord;
1.6. realizarea, in limitele legislatiilor statelor partilor contractante,
a altor actiuni pentru transpunerea in practica a prezentului acord.
2. Membrii autoritatilor competente ale statului unei parti contractante
pot desfasura activitati pe teritoriul statului unei alte parti contractante,
in scopul acordarii de sprijin autoritatilor competente ale acestui stat in
indeplinirea solicitarilor ce le-au fost adresate in aplicarea prezentului acord.
3. Sprijinul poate fi acordat autoritatilor competente ale unui alt stat
parte contractanta la prezentul acord in scopul aratat la pct. 2 al prezentului
articol, in urmatoarele forme:
3.1. furnizarea de informatii cu privire la infractiune si la persoanele
suspectate de savarsirea acesteia;
3.2. participarea la desfasurarea anumitor activitati de investigare, cu
respectarea legislatiei statului de sedere;
3.3. asistarea la realizarea activitatilor de urmarire penala efectuate in
cadrul acordarii de sprijin juridic.
4. Membrii autoritatilor competente care acorda sprijin in conformitate cu
prevederile pct. 2 al acestui articol nu au dreptul sa efectueze in mod
individual activitati de urmarire penala si de investigare.
Art. 3
Autoritati competente
1. Colaborarea se realizeaza prin autoritatile competente ale statelor
partilor contractante, in conformitate cu dispozitiile prezentului acord, cu
obligatiile internationale asumate si cu respectarea legislatiilor statelor
acestora.
2. Colaborarea in indeplinirea sarcinilor care decurg din continutul
prezentului acord se realizeaza de autoritatile competente ale statelor
partilor contractante, imputernicite pentru aceasta:
Pentru partea romana:
- Ministerul de Interne;
- Ministerul Public;
- Serviciul Roman de Informatii;
- Serviciul de Informatii Externe;
- Ministerul Finantelor - Directia Generala a Vamilor
Pentru partea moldoveana:
- Procuratura Generala;
- Ministerul Afacerilor Interne;
- Ministerul Securitatii Nationale;
- Departamentul Controlului Vamal
Pentru partea ucraineana:
- Ministerul de Interne;
- Procuratura Generala;
- Serviciul de Securitate;
- Comitetul de Stat pentru Problemele Pazei Frontierei de Stat a Ucrainei;
- Administratia Fiscala de Stat a Ucrainei;
- Serviciul Vamal de Stat al Ucrainei.
3. Autoritatile competente ale statelor partilor contractante vor stabili
legaturile dintre ele prin structurile centrale sau teritoriale, iar daca nu va
fi stabilita o alta modalitate, vor stabili canale directe de legatura, puncte
de contact si, la nevoie, vor face schimb de ofiteri de legatura si/sau de
reprezentanti.
4. Autoritatile competente ale statelor partilor contractante, in aplicarea
prevederilor prezentului acord, vor putea sa incheie protocoale, sa infiinteze
grupuri comune de lucru, sa organizeze intalniri ale expertilor,
specialistilor, sa elaboreze si sa realizeze actiuni coordonate. Protocoalele
vor putea fi incheiate si intre structurile teritoriale, in special cele din
zonele limitrofe.
Art. 4
Solicitarea acordarii de sprijin
1. Colaborarea in cadrul prezentului acord se va realiza pe baza de cerere
oficiala de acordare de sprijin sau la initiativa autoritatilor competente ale
statelor partilor contractante interesate.
2. Solicitarea acordarii de sprijin se va trimite in forma scrisa. In
cazuri de urgenta solicitarile pot fi transmise verbal, dar ele vor trebui sa
fie imediat (in cel mult 24 de ore) confirmate in scris.
3. In cazul aparitiei unor dubii cu privire la veridicitatea sau la
continutul solicitarii acordarii de sprijin se va putea cere confirmarea ei in
scris.
4. Solicitarea acordarii de sprijin trebuie sa fie formulata in mod oficial
si sa contina urmatoarele:
a) denumirea autoritatii solicitante;
b) denumirea autoritatii solicitate;
c) expunerea esentei cauzei;
d) continutul sprijinului solicitat.
5. In masura in care este posibil, solicitarea va mai putea contine:
5.1. numele si prenumele, poreclele, cetatenia persoanelor care au legatura
cu cauza, data si locul nasterii acestora, ocupatia, domiciliul stabil si
resedinta;
5.2. denumirea si resedinta persoanelor juridice care au legatura cu cauza;
5.3. descrierea faptei sau a evenimentului, iar in cauzele penale,
incadrarea juridica a faptei in concordanta cu legislatia statului partii
contractante solicitante si textul legii aplicate, precum si textul altor norme
care au importanta esentiala pentru acordarea de sprijin;
5.4. lista intrebarilor la care se solicita raspuns;
5.5. descrierea procedurii care trebuie urmata pe parcursul indeplinirii
solicitarii si fundamentarea necesitatii acesteia;
5.6. orice alta informatie care poate fi utila pentru facilitarea
indeplinirii solicitarii.
Art. 5
Indeplinirea solicitarii
1. Autoritatea competenta a statului partii contractante solicitate ia
toate masurile necesare pentru asigurarea indeplinirii cu operativitate a
solicitarii.
2. Indeplinirea solicitarii poate fi refuzata total sau partial daca partea
contractanta solicitata considera ca prin aceasta s-ar aduce prejudicii
suveranitatii, sigurantei statului, ordinii publice sau altor interese
esentiale ale statului sau ori s-ar contraveni legislatiei nationale sau
obligatiilor internationale ale statului sau.
3. Indeplinirea solicitarii poate fi refuzata daca fapta in legatura cu
care aceasta a fost transmisa nu constituie o incalcare a legislatiei in
vigoare in statul partii contractante solicitate.
4. Partea contractanta solicitanta este instiintata in scris de partea
contractanta solicitata cu privire la refuzul complet sau partial al
indeplinirii solicitarii, aratandu-se si cauzele acestuia.
5. Daca indeplinirea solicitarii nu intra in competenta autoritatii care a
primit-o, aceasta instiinteaza imediat autoritatea competenta a partii
contractante solicitante cu privire la aceasta si, la rugamintea acesteia,
transmite solicitarea autoritatii competente a partii contractante solicitate.
6. Autoritatea competenta a partii contractante solicitate are dreptul de a
cere informatii suplimentare pentru rezolvarea corespunzatoare a solicitarii.
7. Autoritatea competenta a partii contractante solicitate, la rugamintea
autoritatii competente a partii contractante solicitante, ia toate masurile
necesare pentru asigurarea confidentialitatii solicitarii. Autoritatea
competenta a partii contractante solicitate, in cazul imposibilitatii
indeplinirii solicitarii in conditiile pastrarii confidentialitatii ei,
informeaza cu privire la aceasta autoritatea competenta a partii contractante
solicitante, care hotaraste daca solicitarea poate fi indeplinita in astfel de
conditii.
8. Autoritatea competenta a partii contractante solicitate se poate adresa
autoritatii competente a partii contractante solicitante cu rugamintea ca
rezultatele indeplinirii solicitarii, obtinute in conformitate cu prezentul
acord, sa nu fie divulgate sau sa fie folosite numai in conditiile stabilite de
ea. Daca partea contractanta solicitanta primeste rezultatele in astfel de
conditii, ea trebuie sa le respecte.
9. Transmiterea informatiilor catre alte autoritati sau unei terte parti
contractante este posibila numai in baza acordului partii contractante care
le-a furnizat.
Art. 6
Intalniri de lucru
Reprezentantii partilor contractante sau autoritatile lor competente, la
nivel central sau teritorial, vor organiza, la nevoie, dar cel putin o data pe
an, intalniri de lucru si consultari in scopul analizarii problemelor legate de
intarirea cooperarii si cresterea eficientei acesteia, in baza prezentului
acord.
Art. 7
Cheltuielile
1. Partile contractante suporta individual cheltuielile care vor aparea in
cursul realizarii prezentului acord pe teritoriul lor, daca pentru fiecare caz
concret nu va fi convenita o alta modalitate, in conformitate cu legislatia in
vigoare din statul respectiv.
2. Partile contractante pot sa isi acorde reciproc ajutor gratuit, inclusiv
prin furnizarea de aparatura si materiale necesare pentru rezolvarea sarcinilor
concrete in lupta impotriva criminalitatii, in conditiile legilor in vigoare in
fiecare stat.
Art. 8
Limbile utilizate
In cursul realizarii prezentului acord partile contractante vor folosi
limbile romana, rusa si ucraineana.
Art. 9
Pozitia fata de alte acorduri internationale
Prezentul acord nu aduce atingere obligatiilor partilor contractante
asumate prin alte acorduri si intelegeri internationale la care acestea sunt
parte.
Art. 10
Intrarea in vigoare si denuntarea valabilitatii acordului
1. Prezentul acord se incheie pe termen nelimitat.
Acordul intra in vigoare din ziua primirii de catre depozitar a ultimei
notificari a partilor contractante cu privire la indeplinirea de catre acestea
a procedurilor interne necesare pentru intrarea lui in vigoare.
2. Fiecare parte contractanta poate denunta prezentul acord, instiintandu-l
in scris pe depozitar cu privire la intentia sa cu cel putin 6 luni inainte de
data propusa.
Art. 11
Dispozitii finale
1. Dupa intrarea in vigoare la acest acord pot adera alte state, numai cu
asentimentul prealabil al tuturor partilor contractante, prin transmiterea
catre depozitar a documentelor necesare pentru aderare. Pentru statul care
adera acordul intra in vigoare la 30 de zile de la data primirii de catre
depozitar a comunicarii privind aderarea si in conditiile absentei obiectiilor
in legatura cu aceasta ale partilor contractante.
2. Prezentul acord poate fi oricand modificat si completat de orice parte
contractanta cu acordul celorlalte parti contractante. Aceste modificari si
completari vor intra in vigoare in conformitate cu pct. 1 al prezentului
articol.
3. Depozitarul prezentului acord este Cabinetul de Ministri al Ucrainei.
Semnat la Kiev la 6 iulie 1999, in trei exemplare originale, fiecare in
limbile romana, ucraineana si rusa, toate textele fiind egal autentice.
In cazul aparitiei unor divergente in interpretarea dispozitiilor
prezentului acord va prevala textul in limba rusa.
Pentru Guvernul Romaniei,
Constantin Dudu Ionescu,
Pentru Guvernul Republicii Moldova,
Victor Catan
Pentru Cabinetul de Ministri al Ucrainei,
Iurii Kravcenko