LEGE
Nr. 682 din 19 decembrie 2002
privind protectia martorilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 964 din 28 decembrie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza asigurarea protectiei si asistentei martorilor
a caror viata, integritate corporala sau libertate este amenintata ca urmare a
detinerii de catre acestia a unor informatii ori date cu privire la savarsirea
unor infractiuni grave, pe care le-au furnizat sau au fost de acord sa le
furnizeze organelor judiciare si care au un rol determinant in descoperirea
infractorilor si in solutionarea unor cauze.
Art. 2
In prezenta lege termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
a) martorul este persoana care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
1. are calitatea de martor, potrivit Codului de procedura penala, si prin
declaratiile sale furnizeaza informatii si date cu caracter determinant in
aflarea adevarului cu privire la infractiuni grave sau care contribuie la
prevenirea producerii ori la recuperarea unor prejudicii deosebite ce ar putea
fi cauzate prin savarsirea unor astfel de infractiuni;
2. fara a avea o calitate procesuala in cauza, prin informatii si date cu
caracter determinant contribuie la aflarea adevarului in cauze privind
infractiuni grave sau la prevenirea producerii unor prejudicii deosebite ce ar
putea fi cauzate prin savarsirea unor astfel de infractiuni ori la recuperarea
acestora; in aceasta categorie este inclusa si persoana care are calitatea de
inculpat intr-o alta cauza;
3. se afla in cursul executarii unei pedepse privative de libertate si,
prin informatiile si datele cu caracter determinant pe care le furnizeaza,
contribuie la aflarea adevarului in cauze privind infractiuni grave sau la
prevenirea producerii ori la recuperarea unor prejudicii deosebite ce ar putea
fi cauzate prin savarsirea unor astfel de infractiuni;
b) starea de pericol este situatia in care se afla martorul, in sensul
prevazut la lit. a), membrii familiei sale ori persoanele apropiate acestuia, a
caror viata, integritate corporala sau libertate este amenintata, ca urmare a
informatiilor si datelor furnizate ori pe care a fost de acord sa le furnizeze
organelor judiciare sau a declaratiilor sale;
c) martorul protejat este martorul, membrii familiei sale si persoanele
apropiate acestuia incluse in Programul de protectie a martorilor, conform
prevederilor prezentei legi;
d) membrii de familie ai martorului protejat sunt sotul sau sotia, parintii
si copiii acestuia;
e) persoana apropiata martorului protejat este persoana de care respectivul
martor este legat prin puternice legaturi afective;
f) Programul de protectie a martorilor, denumit in continuare Program,
reprezinta activitatile specifice desfasurate de Oficiul National pentru
Protectia Martorilor prevazut la art. 3, cu sprijinul autoritatilor
administratiei publice centrale si locale, in scopul apararii vietii,
integritatii corporale si sanatatii persoanelor care au dobandit calitatea de
martori protejati, in conditiile prevazute de prezenta lege;
g) masurile urgente sunt activitatile specifice temporare care pot fi
desfasurate de unitatea de politie care cerceteaza cauza sau, dupa caz, de
organul care administreaza locul de detinere, de indata ce constata starea de
pericol la care este expus martorul;
h) infractiunea grava este infractiunea care face parte din una dintre
urmatoarele categorii: infractiunile contra pacii si omenirii, infractiunile
contra sigurantei statului sau contra sigurantei nationale, terorismul, omorul,
omorul calificat, omorul deosebit de grav, infractiunile privind traficul de
droguri si traficul de persoane, spalarea banilor, falsificarea de monede sau
de alte valori, infractiunile privitoare la nerespectarea regimului armelor si
munitiilor, infractiunile privitoare la regimul materialelor nucleare sau al
altor materii radioactive, infractiunile de coruptie, infractiunile contra
patrimoniului care au produs consecinte deosebit de grave, precum si orice alta
infractiune pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii al carei minim
special este de cel putin 10 ani sau mai mare;
i) Protocolul de protectie reprezinta intelegerea confidentiala intre
Oficiul National pentru Protectia Martorilor si martorul protejat privind
protectia si asistenta care trebuie acordate martorului protejat, obligatiile
acestora, precum si situatiile in care protectia si asistenta inceteaza;
j) schema de sprijin cuprinde ansamblul masurilor de protectie si asistenta
luate cu privire la fiecare martor protejat;
k) prejudiciul deosebit este orice prejudiciu cauzat prin infractiune, care
depaseste echivalentul in lei a 50.000 euro;
l) grupul sau organizatia criminala reprezinta grupul structurat, alcatuit
din trei sau mai multe persoane, care exista de o anumita perioada si
actioneaza in intelegere, in scopul savarsirii uneia sau mai multor infractiuni
grave, pentru a obtine, direct sau indirect, un avantaj financiar sau de alta
natura.
CAP. 2
Programul de protectie a martorilor
Art. 3
(1) In cadrul Ministerului de Interne si in subordinea Inspectoratului
General al Politiei Romane, se infiinteaza Oficiul National pentru Protectia
Martorilor, denumit in continuare O.N.P.M., la nivel de directie.
(2) O.N.P.M. are urmatoarele atributii:
a) primeste propunerile de includere in Program si ordonanta, respectiv
incheierea, prevazute la art. 8, dupa caz;
b) ia toate masurile necesare in vederea includerii Programului si
urmareste realizarea acestuia in cele mai bune conditii;
c) desemneaza o persoana de legatura intre martorul protejat si O.N.P.M.,
precum si o alta persoana nominalizata in Protocolul de protectie, care sa
asigure aceasta legatura in situatii critice;
d) incheie Protocolul de protectie cu fiecare martor protejat si intocmeste
si include schema de sprijin a acestuia;
e) organizeaza o baza de date proprie, in care include, stocheaza si
prelucreaza propunerile de includere in Program;
f) asigura confidentialitatea deplina a informatiilor si datelor
gestionate;
g) gestioneaza, cu aprobarea ministrului de interne, fondurile banesti
necesare includerii Programului, primite de la bugetul de stat, precum si din
programele de finantare externa.
(3) Fondurile banesti necesare pentru includerea Programului vor fi incluse
intr-un capitol distinct al bugetului Ministerului de Interne, cu denumirea
"Fonduri pentru Programul de protectie a martorilor".
Art. 4
(1) Includerea unei persoane in Program se poate realiza numai daca sunt
indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana are calitatea prevazuta la art. 2 lit. a), d) sau e);
b) persoana se afla in stare de pericol, in sensul art. 2 lit. b);
c) exista o propunere motivata din partea organelor abilitate.
(2) Poate fi inclusa in Program o persoana care are, intr-o alta cauza,
calitatea de:
a) organizator ori conducator de grup sau organizatie criminala;
b) instigator ori autor al infractiunii de omor, omor calificat sau omor
deosebit de grav.
Art. 5
Organul de cercetare penala, in faza urmaririi penale, si procurorul, in
faza judecatii, pot solicita procurorului, respectiv instantei, includerea in Program
a unui martor, a unui membru de familie al acestuia sau a unei persoane
apropiate, dupa caz, formuland propuneri motivate in acest sens.
Art. 6
(1) Propunerea de includere in Program trebuie sa cuprinda:
a) informatiile referitoare la cauza penala respectiva;
b) datele personale ale martorului;
c) datele si informatiile furnizate de martor, precum si caracterul
determinant al acestora in aflarea adevarului;
d) circumstantele in care martorul a intrat in posesia datelor si a informatiilor
furnizate sau pe care le va furniza;
e) orice elemente care pot evidentia starea de pericol in care se afla
martorul;
f) estimarea posibilitatilor de recuperare a prejudiciului cauzat prin
infractiune;
g) persoanele care au cunostinta despre datele si informatiile detinute de
martor si despre faptul ca acesta le-a furnizat organelor judiciare sau ca are
intentia de a le furniza;
h) o evaluare a profilului psihologic al martorului si al celorlalte
persoane propuse a fi incluse in Program;
i) riscul pe care martorul si celelalte persoane pentru care se solicita
includerea in Program il prezinta pentru comunitatea in care urmeaza sa fie
relocati;
j) date referitoare la situatia financiara a martorului;
k) orice alte date care prezinta relevanta pentru evaluarea situatiei
martorului si pentru includerea acestuia in Program.
(2) Propunerea de includere in Program trebuie sa fie insotita de acordul
scris al persoanei pentru care se cere includerea in Program, precum si de o
evaluare realizata de O.N.P.M. cu privire la posibilitatea includerii in
Program a persoanei in cauza.
Art. 7
Procurorul sau instanta, dupa caz, se va pronunta in cel mai scurt timp,
dar nu mai tarziu de 5 zile de la primirea propunerii, prin ordonanta,
respectiv incheiere, asupra propunerii de includere in Program.
Art. 8
(1) In cazul in care este de acord cu propunerea, procurorul sau instanta
va comunica O.N.P.M. ordonanta, respectiv incheierea de includere a persoanei
respective in Program, iar O.N.P.M. va lua toate masurile necesare in vederea
elaborarii si implementarii schemei de sprijin.
(2) Daca in cursul urmaririi penale sau al judecatii au intervenit elemente
noi fata de cele cuprinse in propunerea initiala, se poate formula o noua
propunere de includere in Program.
Art. 9
(1) In termen de 7 zile de la data emiterii ordonantei sau a incheierii de
includere in Program O.N.P.M. incheie in scris un protocol de protectie cu
fiecare martor, membru de familie sau persoana apropiata martorului pentru care
s-a dispus includerea in Program.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) dobandesc calitatea de martor
protejat in momentul semnarii Protocolului de protectie.
(3) Protocolul de protectie se semneaza, in cazul in care persoanele
prevazute la alin. (1) sunt minori, de reprezentantii legali ai acestora. Daca
semnarea Protocolului de protectie de catre reprezentantul legal nu poate fi
facuta sau daca semnarea de catre aceasta persoana contravine intereselor
minorului ori daca reprezentantul legal refuza sa semneze, desi procurorul sau,
dupa caz, instanta considera ca includerea in Program este in interesul
minorului, Protocolul de protectie va fi semnat personal de catre minor, cu
aprobarea prealabila a procurorului sau, dupa caz, a instantei.
(4) In termen de 3 zile de la data incheierii Protocolului de protectie
O.N.P.M. va comunica procurorului sau, dupa caz, instantei faptul ca a inceput
includerea Programului.
Art. 10
Protocolul de protectie cuprinde:
a) obligatiile martorului protejat;
b) obligatiile O.N.P.M.;
c) persoanele de legatura desemnate si conditiile in care acestea isi
desfasoara activitatea;
d) situatiile in care protectia si asistenta inceteaza.
Art. 11
Martorul protejat are, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa furnizeze informatiile si datele pe care le detine, cu caracter
determinant in aflarea adevarului in cauza;
b) sa se conformeze masurilor stabilite in schema de sprijin;
c) sa se abtina de la orice activitate care l-ar putea pune in pericol sau
care ar putea compromite punerea in aplicare a Programului;
d) sa nu contacteze nici o persoana cunoscuta sau persoane din medii
infractionale, in cazul luarii masurilor de protectie prevazute la art. 12
alin. (2) lit. e) - h) si a masurilor de asistenta prevazute la art. 12 alin.
(3);
e) sa informeze imediat O.N.P.M. cu privire la orice schimbare aparuta in
viata personala si in activitatile pe care le desfasoara in perioada aplicarii
Programului, precum si in cazul intrarii involuntare in contact cu persoanele
prevazute la lit. d).
Art. 12
(1) O.N.P.M. are obligatia de a intocmi o schema de sprijin pentru fiecare
martor protejat, care sa cuprinda masuri de protectie si asistenta, precum si
obligatia de a le implementa.
(2) Masurile de protectie ce pot fi prevazute, singure sau cumulat, in
cadrul schemei de sprijin sunt:
a) protectia datelor de identitate a martorului protejat;
b) protectia declaratiei acestuia;
c) ascultarea martorului protejat de catre organele judiciare, sub o alta
identitate decat cea reala sau prin modalitati speciale de distorsionare a
imaginii si vocii;
d) protectia martorului aflat in stare de retinere, arestare preventiva sau
in executarea unei pedepse privative de libertate, in colaborare cu organele
care administreaza locurile de detinere;
e) masuri sporite de siguranta la domiciliu, precum si de protejare a
deplasarii martorului la si de la organele judiciare;
f) schimbarea domiciliului;
g) schimbarea identitatii;
h) schimbarea infatisarii.
(3) Masurile de asistenta ce pot fi prevazute, dupa caz, in cadrul schemei
de sprijin sunt:
a) reinsertia in alt mediu social;
b) recalificarea profesionala;
c) schimbarea sau asigurarea locului de munca;
d) asigurarea unui venit pana la gasirea unui loc de munca.
Art. 13
(1) Martorul protejat tine legatura cu O.N.P.M. printr-o persoana de
legatura desemnata de catre acesta, conform conditiilor stipulate in Protocolul
de protectie.
(2) Daca martorul protejat constata ca exista posibilitatea deconspirarii
domiciliului sau a identitatii sale din cauza neindeplinirii ori indeplinirii
defectuoase a atributiilor persoanei de legatura, are posibilitatea de a
contacta o alta persoana nominalizata in Protocolul de protectie pentru
situatiile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. c).
Art. 14
(1) Protectia si asistenta acordate martorului aflat in stare de pericol si
martorului protejat sunt asigurate, in conditiile prezentei legi, de unitatile
de politie, respectiv de O.N.P.M.
(2) Protectia si asistenta martorului aflat in stare de pericol si ale
martorului protejat, daca acestia executa o pedeapsa privativa de libertate,
sunt asigurate, in conditiile prezentei legi, de organele care administreaza
locurile de detinere sau, dupa caz, de O.N.P.M.
Art. 15
(1) Fata de martorul aflat in stare de pericol, care necesita masuri
imediate de protectie, se pot lua masuri urgente de catre unitatea de politie
sau, dupa caz, de organul care administreaza locul de detinere, care trebuie
comunicate in termen de 24 de ore procurorului.
(2) Masurile urgente se pot aplica pe o perioada determinata, pana la
incetarea pericolului iminent ori pana la includerea in Program.
Art. 16
(1) Documentele referitoare la includerea martorului in Program vor fi
pastrate, in conditii de maxima siguranta, de catre O.N.P.M.
(2) Documentele care contin date despre identitatea reala a martorului vor
putea fi introduse in dosarul penal numai dupa ce a disparut pericolul care a
determinat includerea martorului in Program.
Art. 17
(1) Programul inceteaza in una dintre urmatoarele situatii:
a) la cererea martorului protejat, exprimata in forma scrisa si transmisa
catre O.N.P.M.;
b) daca in cursul procesului penal martorul protejat depune marturie
mincinoasa;
c) daca martorul protejat comite cu intentie o infractiune;
d) daca sunt probe sau indicii temeinice ca, ulterior includerii in
Program, martorul protejat a aderat la un grup sau organizatie criminala;
e) daca martorul protejat nu respecta obligatiile asumate prin semnarea
Protocolului de protectie sau daca a comunicat date false cu privire la orice
aspect al situatiei sale;
f) daca viata, integritatea corporala sau libertatea martorului protejat nu
mai este amenintata;
g) daca martorul protejat decedeaza.
(2) Incetarea Programului se dispune de procuror prin ordonanta sau de
catre instanta prin incheiere.
Art. 18
(1) O.N.P.M. informeaza in scris procurorul sau instanta, dupa caz, despre
existenta vreuneia dintre situatiile prevazute la art. 17.
(2) Procurorul, respectiv instanta, va analiza in cel mai scurt timp
situatia intervenita si va comunica O.N.P.M. ordonanta sau incheierea prin care
se dispune cu privire la incetarea sau continuarea Programului.
(3) In situatia prevazuta la art. 17 alin. (1) lit. g), incetarea
Programului va opera din oficiu, la momentul primirii de catre procuror sau de
catre instanta a comunicarii O.N.P.M., iar aplicarea Programului va continua
pentru membrul de familie sau persoana apropiata martorului protejat decedat,
incluse in Program.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 19
Persoana care are calitatea de martor, in sensul art. 2 lit. a) pct. 1 si
2, si care a comis o infractiune grava, iar inaintea sau in timpul urmaririi
penale ori al judecatii denunta sau faciliteaza identificarea si tragerea la
raspundere penala a altor persoane care au savarsit astfel de infractiuni
beneficiaza de reducerea la jumatate a limitelor pedepsei prevazute de lege.
Art. 20
(1) Fapta de a divulga cu intentie identitatea reala, domiciliul ori
resedinta martorului protejat, precum si alte informatii care pot duce la
identificarea acestuia, daca sunt de natura sa puna in pericol viata,
integritatea corporala sau sanatatea martorului protejat, se pedepseste cu
inchisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Pedeapsa este inchisoarea de la 5 ani la 10 ani daca:
a) fapta a fost savarsita de catre o persoana care a luat cunostinta de
aceste date in exercitarea atributiilor sale de serviciu;
b) s-a cauzat martorului protejat o vatamare grava a integritatii corporale
sau sanatatii.
(3) Daca fapta a avut ca urmare moartea sau sinuciderea victimei, pedeapsa
este inchisoarea de la 15 la 25 de ani.
(4) Daca fapta prevazuta la alin. (2) lit. a) este savarsita din culpa,
pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 5 ani.
Art. 21
Fapta martorului protejat, prevazut la art. 2 lit. a), de a induce in
eroare organul de urmarire penala sau instanta de judecata prin datele si
informatiile prezentate se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 10 ani.
Art. 22
Guvernul Romaniei va prezenta Parlamentului rapoarte anuale cu privire la
modul de indeplinire a Programului.
Art. 23
Fondurile necesare pentru includerea Programului si a masurilor urgente se
vor asigura anual din sumele alocate cu aceasta destinatie de la bugetul de
stat prin bugetul Ministerului de Interne, respectiv din programele de
finantare externa.
Art. 24
(1) Institutiile din sistemul sigurantei nationale, in situatiile in care
acestea sunt implicate in actiunile de protectie a martorilor, vor conlucra cu
Ministerul de Interne, Ministerul Justitiei si Ministerul Public pentru
aplicarea prezentei legi.
(2) Institutiile publice prevazute la alin. (1) sunt autorizate sa
coopereze direct cu structurile similare din alte state, precum si cu
organismele internationale care au atributii in domeniul protectiei martorului,
in conditiile respectarii conventiilor internationale la care Romania este
parte.
Art. 25
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Ministerul de Interne si Ministerul Justitiei vor intocmi regulamentul pentru
aplicarea dispozitiilor acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 9 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU