HOTARARE Nr.
892 din 1 august 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind finantarea proiectelor si programelor din Fondul national
de dezvoltare la dispozitia Guvernului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 564 din 16 august 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006
privind înfiinţarea Fondului naţional de dezvoltare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă Normele metodologice privind finanţarea proiectelor şi programelor din
Fondul naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind finanţarea proiectelor şi programelor din
Fondul naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului
Art. 1. - Fondul naţional de dezvoltare la dispoziţia
Guvernului se înfiinţează în cadrul bugetului de stat şi se aprobă anual, prin
legea bugetului de stat, cu următoarele subdiviziuni:
a) fondul destinat finanţării proiectelor de
investiţii în infrastructură şi a altor proiecte prioritare;
b) fondul destinat finanţării necesităţilor provocate
de retrocedarea/restituirea activelor imobiliare;
c) fondul destinat suplimentării fondurilor necesare
derulării unor programe/proiecte care beneficiază de finanţare din fonduri
europene, inclusiv pentru prefinanţarea şi cofinanţarea acestora.
Art. 2. - Sumele cuprinse anual în bugetul de stat cu
această destinaţie au în vedere încadrarea în limita soldurilor conturilor de
disponibilităţi reprezentând venituri din privatizare de la instituţiile
publice implicate în procesul de privatizare, rezultate după deducerea
cheltuielilor prevăzute în bugetele acestora, precum şi a sumelor încasate din
vânzarea acţiunilor rezultate din conversia în acţiuni a creanţelor bugetului
de stat, existente în contul curent general al Trezoreriei Statului, şi în
contul de valută al Ministerului Economiei şi Finanţelor, prevăzute la art. 1
alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006 privind
înfiinţarea Fondului naţional de dezvoltare.
Art. 3. - Sumele prevăzute anual în bugetul de stat la
subdiviziunea Fondului naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului se
repartizează pe ordonatori principali de credite şi pe proiecte, pe bază de
hotărâri ale Guvernului.
Art. 4. - Propunerile de proiecte eligibile a fi finanţate din Fondul naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului
se prezintă în şedinţă a Guvernului, cu titlu informativ, anterior demarării
procedurilor de iniţiere şi promovare a proiectelor de hotărâri ale Guvernului.
Art. 5. -In urma consultării şi deciziei Guvernului
exprimate potrivit art. 4, se vor demara procedurile de iniţiere şi promovare a
proiectelor de hotărâri ale Guvernului, potrivit prevederilor legale.
Art. 6. - Pentru autorităţile administraţiei publice
locale propunerile de repartizare a sumelor pe proiecte şi pe unităţi
administrativ-teritoriale se prezintă de către Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative pe baza proiectelor prezentate de autorităţile
administraţiei publice locale şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 7. - Sumele repartizate
ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale se alocă prin
transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale prevăzute în bugetul
Ministerului Economiei şi Finanţelor - „Acţiuni generale".
Art. 8. -In cazul proiectelor
multianuale sumele aferente finanţării din Fondul naţional de dezvoltare la
dispoziţia Guvernului pe anii următori celui pentru care se face repartizarea
reprezintă estimări şi sunt avute în vedere la dimensionarea Fondului naţional
de dezvoltare la dispoziţia Guvernului pe anii următori.
Art. 9. -In limita creditelor bugetare repartizate din
Fondul naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului, ordonatorii principali
de credite vor solicita Ministerului Economiei şi Finanţelor suplimentarea
bugetelor proprii cu sumele aprobate pe bază de hotărâri ale Guvernului.
Angajările, lichidările, ordonanţările şi plăţile din aceste sume se fac
potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare, şi ale Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice
locale, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 10. - Ministerul Economiei şi Finanţelor, la
solicitarea ordonatorilor principali de credite, va introduce modificările
corespunzătoare în volumul şi în structura bugetului de stat şi ale bugetelor
acestora.
Art. 11. - Proiectele de investiţii pentru care se
alocă sume din Fondul naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului se
cuprind în programele de investiţii anuale, anexe la bugetele ordonatorilor
principali de credite.
Art. 12. - La elaborarea proiectelor de buget pentru
anii următori, ordonatorii principali de credite vor prezenta propuneri de
alocări de sume din Fondul naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului, în
vederea cuprinderii acestuia în bugetul de stat cu încadrare în limitele
prevăzute la art. 2.
Art. 13. - Ordonatorii principali de credite ai
bugetului de stat şi ai bugetelor locale raportează lunar Ministerului
Economiei şi Finanţelor, în termen de 15 zile calendaristice de la finele lunii
de raportare, modul de utilizare a sumelor alocate, respectiv plăţile efectuate
din sumele repartizate din Fondul naţional de dezvoltare la dispoziţia
Guvernului, conform situaţiei prevăzute în anexa la prezentele norme
metodologice. Raportarea de către ordonatorii principali de credite ai
bugetelor locale la Ministerul Economiei şi Finanţelor se face prin intermediul
direcţiilor generale ale finanţelor publice.
Art. 14. - Deficitul anual al bugetului de stat,
rezultat din plăţile efectuate din sumele repartizate din Fondul naţional de
dezvoltare la dispoziţia Guvernului, se acoperă din sursele stabilite cu
această destinaţie la art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 113/2006.
Art. 15. - Din sumele reprezentând împrumuturi acordate
temporar, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin Trezoreria
Statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, din disponibilităţile contului curent general al
Trezoreriei Statului pentru finanţarea deficitului bugetului de stat din anul
curent se scade valoarea totală a plăţilor determinată pe baza raportărilor
lunare efectuate de ordonatorii principali de credite conform art. 1 alin. (4)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006 şi art. 13 din prezentele
norme metodologice.
Art. 16. -In termen de 17 zile calendaristice de la finele anului bugetar, ministrul economiei şi finanţelor
aprobă ca suma totală
rezultată ca urmare a efectuării plăţilor din sumele repartizate din Fondul
naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului să se acopere din sursele
prevăzute la art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
113/2006. In situaţia în care deficitul anual al bugetului de stat, rezultat
din plăţile efectuate din sumele repartizate din Fondul naţional de dezvoltare
la dispoziţia Guvernului, este mai mare decât disponibilităţile încasate în lei
conform art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006,
diferenţa se acoperă din echivalentul în lei rezultat ca urmare a vânzării
valutei încasate din aceleaşi surse.
Art. 17. - (1) Sumele prevăzute la art. 1 alin. (6)
lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006 se încasează
în contul curent general al Trezoreriei Statului sau în contul de valută al
Ministerului Economiei şi Finanţelor, conturi ce se comunică de Ministerul
Economiei şi Finanţelor instituţiilor publice implicate în procesul de
privatizare.
(2) Concomitent cu virarea în contul curent general al
Trezoreriei Statului sau în contul de valută al Ministerului Economiei şi
Finanţelor a sumelor prevăzute la art. 1 alin. (6) lit. b) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 113/2006, instituţiile publice implicate vor comunica
în scris organelor fiscale competente numărul acţiunilor rezultate din
conversia în acţiuni a creanţelor bugetului de stat vândute.
Art. 18. -Incepând cu anul
2007, veniturile din dividende încasate de instituţiile implicate în procesul
de privatizare, precum şi dividendele realizate de către operatorii economici
care îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea unor instituţii publice
centrale care nu îndeplinesc atribuţiile de instituţii publice implicate în
privatizare se virează la bugetul de stat la capitolul 30.01 „Venituri din
proprietate" subcapitolul 30.01.08 „Venituri din dividende".
Art. 19. - Dobânzile aferente sumelor prevăzute la art.
1 alin. (6) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006,
încasate de instituţiile publice implicate în procesul de privatizare, se
virează la bugetul de stat la capitolul 31.01 „Venituri din dobânzi",
subcapitolul 31.01.03 „Alte venituri din dobânzi". Dobânzile aferente
sumelor prevăzute la art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
113/2006, precum şi dobânzile acumulate până la data intrării în vigoare a
acesteia, încasate de Ministerul Economiei şi Finanţelor la conturile de valută
şi la disponibilităţile evidenţiate distinct în contul curent general al
Trezoreriei Statului conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.096/2004
privind unele măsuri de administrare a disponibilităţilor încasate ca urmare a
finalizării vânzării pachetelor de acţiuni ale Băncii Comerciale Române - S.A.
se virează la bugetul de stat la capitolul 31.01 „Venituri din dobânzi",
subcapitolul 31.01.03 „Alte venituri din dobânzi".
Art. 20. - Necesităţile de echilibrare a contului
curent general al Trezoreriei Statului, rezultat ca urmare a efectuării
plăţilor sectorului bugetar, se acoperă prin transformarea în lei a sumelor
încasate în valută din venituri din privatizare, la cursul de schimb comunicat
de Banca Naţională a României, valabil la data efectuării tranzacţiei.
Echivalentul în lei al acestor sume se înregistrează în contul curent general
al Trezoreriei Statului la disponibil din venituri din privatizare.
Art. 21. - Din sursele prevăzute la art. 1 alin. (6)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006 se plătesc şi obligaţiile
rezultate din procesul de privatizare stabilite prin acte normative speciale,
cu excepţia celor plătite din sumele prevăzute în bugetele de venituri şi
cheltuieli ale instituţiilor publice implicate în procesul de privatizare.
ANEXĂ la normele metodologice
MINISTERUL.....................................................
Consiliul Local
(Judeţean).....................................
SITUAŢIA
modului de utilizare al sumelor alocate din Fondul
naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului latinele lunii..............
Nr. crt.
|
Hotărârea Guvernului (nr. şi data)
|
Programul/Proiectul
|
Clasificaţia bugetară
(subdiviziunile de cheltuieli bugetare)
|
Suma totală alocată
|
Suma totală utilizată*)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Suma totală utilizată de la 1 ianuarie până la
finele lunii de raportare.
Ordonator principal de credite,
..................................................................................................
Conducătorul compartimentului financiar contabil,
..................................................................................................