LEGE
Nr. 622 din 7 noiembrie 2001
pentru ratificarea Actului final al negocierilor dintre Guvernul Romaniei si
Comunitatea Europeana de adoptare a Acordului privind participarea Romaniei la
Agentia Europeana de Mediu si la Reteaua europeana de informare si observare a
mediului (EIONET), adoptat la Bruxelles la 9 octombrie 2000, si a Acordului
dintre Romania si Comunitatea Europeana privind participarea Romaniei la
Agentia Europeana de Mediu si la Reteaua europeana de informare si observare a
mediului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 770 din 3 decembrie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Actul final al negocierilor dintre Guvernul Romaniei si
Comunitatea Europeana de adoptare a Acordului privind participarea Romaniei la
Agentia Europeana de Mediu si la Reteaua europeana de informare si observare a
mediului (EIONET), adoptat la Bruxelles la 9 octombrie 2000, si Acordul dintre
Romania si Comunitatea Europeana privind participarea Romaniei la Agentia
Europeana de Mediu si la Reteaua europeana de informare si observare a
mediului.
Art. 2
(1) Contributia financiara a Romaniei la activitatea Agentiei Europene de
Mediu si la Reteaua europeana de informare si observare a mediului este:
a) 374.000 euro in primul an de participare;
b) 472.000 euro in al doilea an de participare;
c) 571.000 euro in al treilea an de participare.
(2) In primii 3 ani Romania beneficiaza de asistenta PHARE pentru plata
contributiei financiare, astfel:
a) 75% din contributia datorata in primul an;
b) 60% din contributia datorata in al doilea an;
c) 50% din contributia datorata in al treilea an.
(3) Restul sumei pana la valorile prevazute la alin. (1) se suporta de la
bugetul de stat prin bugetul alocat autoritatii centrale de protectie a
mediului.
Art. 3
Incepand din cel de-al patrulea an contributia Romaniei la activitatea
Agentiei Europene de Mediu si la Reteaua europeana de informare si observare a
mediului este de 571.000 euro si se suporta integral de la bugetul de stat.
Art. 4
Sumele datorate de Romania pentru plata contributiei la activitatile
Agentiei Europene de Mediu si la Reteaua europeana de informare si observare a
mediului se vor prevedea anual in bugetul autoritatii centrale de protectie a
mediului.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 10 septembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8
octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
ACTUL FINAL
al negocierilor dintre Guvernul Romaniei si Comunitatea Europeana de adoptare a
Acordului privind participarea Romaniei la Agentia Europeana de Mediu si la
Reteaua europeana de informare si observare a mediului (EIONET)*)
*) Traducere.
Reprezentanti ai Guvernului Romaniei si ai Comisiei Europene au participat
la runde de negocieri in cursul anului 2000, in scopul negocierii si adoptarii
textului Acordului dintre Romania si Comunitatea Europeana privind participarea
Romaniei la Agentia Europeana de Mediu si la Reteaua europeana de informare si
observare a mediului.
Reprezentantii Comisiei Europene au desfasurat negocierile mentionate, in
temeiul unei recomandari a Consiliului Comunitatii Europene privind
negocierile, in numele Comunitatii Europene, ale conditiilor de participare a
tarilor candidate la Agentia Europeana de Mediu, datata 14 februarie 2000.
Reprezentantii Guvernului Romaniei si ai Comisiei Europene au luat nota de
rezultatele celor doua runde de negocieri desfasurate anterior la Bruxelles la
27 martie 2000, respectiv la 10 iulie 2000.
Reprezentantii Guvernului Romaniei si ai Comisiei Europene au fost de acord
cu rezultatul negocierilor si au adoptat textul Acordului dintre Romania si
Comunitatea Europeana privind participarea Romaniei la Agentia Europeana de
Mediu si la Reteaua europeana de informare si observare a mediului, anexat la
prezentul act final.
In conformitate cu prevederile art. 18 din Acordul dintre Romania si
Comunitatea Europeana privind participarea Romaniei la Agentia Europeana de
Mediu si la Reteaua europeana de informare si observare a mediului, acesta va
fi aprobat de parti in conformitate cu procedurile interne proprii. Acordul
intra in vigoare in prima zi a celei de-a doua luni de la data la care ultima
parte a notificat primei parti asupra incheierii procedurilor interne.
Drept marturie a celor de mai sus reprezentantii celor doua parti semneaza
prezentul act final.
Adoptat la Bruxelles la 9 octombrie 2000.
Pentru Guvernul Romaniei,
Romica Tomescu
Pentru Comisia Europeana,
Margot Wallstrom
ACORD
intre Romania si Comunitatea Europeana privind participarea Romaniei la Agentia
Europeana de Mediu si la Reteaua europeana de informare si observare a mediului
Romania, pe de o parte, si Comunitatea Europeana, pe de alta parte,
luand in considerare cererea Romaniei de a participa la Agentia Europeana
de Mediu inca inainte de aderare,
avand in vedere Decizia Consiliului European de la Luxemburg (decembrie
1997) de a considera participarea la programele si agentiile comunitare drept o
modalitate de sustinere a strategiei de preaderare a tarilor central si
est-europene,
luand in considerare prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr.
1.210/90*1), modificat prin Regulamentul Consiliului (CE) nr. 933/99*2),
privind infiintarea Agentiei Europene de Mediu si a Retelei europene de
informare si observare a mediului,
recunoscand faptul ca obiectivul final al Romaniei este admiterea ca membru
al Uniunii Europene si ca participarea la Agentia Europeana de Mediu va ajuta
Romania sa atinga acest obiectiv,
convin:
------------
*1) JO L 120, 11 mai 1990, p. 1 - 6.
*2) JO L 117, 5 mai 1999, p. 1 - 4.
Art. 1
Romania participa cu drepturi depline la Agentia Europeana de Mediu,
denumita in continuare Agentia, si la Reteaua europeana de informare si
observare a mediului (EIONET), in conformitate cu Regulamentul Consiliului
(CEE) nr. 1.210/90, modificat prin Regulamentul Consiliului (CE) nr. 933/99.
Art. 2
Romania contribuie financiar la activitatile mentionate la art. 1 (Agentia
si EIONET), in conformitate cu urmatoarele:
Contributia va creste progresiv pe parcursul unei perioade de 3 ani, timp
in care activitatile vor fi angajate de catre Romania. Contributiile financiare
necesare sunt:
- in anul 1 - 374.000 euro;
- in anul 2 - 472.000 euro;
- in anul 3 - 571.000 euro.
Incepand cu al patrulea an dupa intrarea in vigoare a prezentului acord,
Romania trebuie sa suporte integral costul contributiei sale financiare, adica
571.000 euro.
Pentru prima perioada de 3 ani Romania poate folosi partial asistenta
Comunitatii pentru a plati contributia catre Agentie, cu o contributie PHARE
maxima de 75% in anul 1, de 60% in anul 2 si de 50% in anul 3.
Incepand cu al patrulea an costul total al contributiei financiare la
Agentie este suportat integral de catre Romania.
Termenii si conditiile privind contributia financiara a Romaniei sunt
precizate in anexa nr. I la acest acord, care face parte integranta din acesta.
Art. 3
Romania participa cu drepturi depline, cu exceptia dreptului de vot, la
Consiliul de administratie al Agentiei si este asociata la activitatile
Comitetului stiintific al Agentiei.
Art. 4
In termen de 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentului acord Romania
informeaza Agentia despre principalele elemente componente ale retelelor
nationale de informare, conform art. 4 alin. (2) din Regulamentul Consiliului
(CEE) nr. 1.210/90, modificat prin Regulamentul Consiliului (CE) nr. 933/99.
Art. 5
In special Romania desemneaza dintre institutiile mentionate la art. 4 sau
dintre alte organizatii functionand pe teritoriul tarii un "punct focal
national" pentru coordonarea si/sau transmiterea informatiilor care vor fi
furnizate la nivel national catre Agentie si catre institutiile sau
organizatiile din componenta EIONET, inclusiv catre centrele tematice
mentionate la art. 6.
Art. 6
In perioada indicata la art. 4 Romania poate, de asemenea, sa identifice
institutiile sau alte organizatii functionand pe teritoriul ei, carora li s-ar
putea incredinta in mod special sarcina cooperarii cu Agentia pe diverse
tematici de interes special. Institutia astfel identificata trebuie sa fie
abilitata sa incheie o intelegere cu Agentia pentru a putea actiona ca centru
tematic al retelei pe probleme specifice. Aceste centre coopereaza cu alte
institutii care fac parte din retea.
Art. 7
In termen de 3 luni de la primirea informatiilor mentionate la art. 4, 5 si
6 Consiliul de administratie al Agentiei revizuieste principalele elemente ale
retelei pentru a include si participarea Romaniei.
Art. 8
Romania trebuie sa furnizeze date in conformitate cu obligatiile si
uzantele stabilite in programul de lucru al Agentiei.
Art. 9
Agentia poate conveni cu institutiile sau cu organismele desemnate de
Romania si care fac parte din retea, conform art. 4, 5 si 6, asupra
aranjamentelor necesare, in special contracte, in vederea indeplinirii
sarcinilor ce le pot fi incredintate de Agentie.
Art. 10
Datele de mediu furnizate Agentiei sau provenind de la Agentie pot fi
publicate si sunt puse la dispozitie publicului, cu specificatia ca
informatiilor confidentiale li se acorda acelasi grad de protectie in Romania
ca si in cadrul Comunitatii.
Art. 11
Agentia are personalitate juridica in Romania si se bucura in Romania de
capacitate juridica extinsa acordata persoanelor juridice conform legislatiei
romane.
Art. 12
In relatia cu Agentia, dupa caz, Romania aplica Protocolul privind
privilegiile si imunitatile Comunitatilor Europene, prevazut in anexa nr. II la
prezentul acord, care este parte integranta din acesta.
Art. 13
Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) lit. a) din Regulamentul
Consiliului nr. 259/1968 privind reglementarile de personal cu privire la
oficiali si conditiile de angajare a altor functionari ai Comunitatilor
Europene*1), cetatenii romani care se bucura de drepturi depline in calitate de
cetateni pot fi angajati cu contract de catre directorul executiv al Agentiei.
------------
*1) JO L 56, 4 martie 1968.
Art. 14
Partile iau toate masurile cu caracter general sau specific necesare pentru
indeplinirea obligatiilor ce le revin conform prezentului acord. Partile
urmaresc indeplinirea obiectivelor stabilite prin prezentul acord.
Art. 15
Prezentul acord este incheiat pe o perioada nelimitata de timp, pana cand
Romania va deveni membra a Uniunii Europene. Fiecare parte poate denunta
prezentul acord prin notificarea celeilalte parti. Prezentul acord isi va
inceta efectele la 6 luni dupa data notificarii.
Art. 16
Prezentul acord se aplica, pe de o parte, teritoriilor pe care sunt
aplicate tratatele de instituire a Comunitatii Europene, a Comunitatii Europene
a Energiei Atomice si a Comunitatii Europene a Carbunelui si Otelului, in
conditiile stabilite de aceste tratate, si, pe de alta parte, teritoriului
Romaniei.
Art. 17
Prezentul acord este redactat in doua exemplare in limbile daneza, olandeza,
engleza, finlandeza, franceza, germana, italiana, spaniola, suedeza, greaca,
portugheza si romana, fiecare dintre aceste texte fiind egal autentice.
Art. 18
Prezentul acord este aprobat de parti in conformitate cu procedurile
interne. Prezentul acord intra in vigoare din prima zi a celei de-a doua luni
care urmeaza datei la care ultima parte a notificat primei parti indeplinirea
procedurilor sale interne.
ANEXA 1
CONTRIBUTIA FINANCIARA
a Romaniei la Agentia Europeana de Mediu
1. Contributia financiara care va fi varsata de Romania in bugetul Uniunii
Europene, in vederea participarii la Agentia Europeana de Mediu, va fi:
- in anul 1 - 374.000 euro;
- in anul 2 - 472.000 euro;
- in anul 3 - 571.000 euro.
Incepand cu al patrulea an Romania trebuie sa suporte integral costul
contributiei sale financiare, adica 571.000 euro.
2. Pentru prima perioada de 3 ani Romania poate folosi partial asistenta
Comunitatii pentru a plati contributia catre Agentia Europeana de Mediu, cu o
contributie PHARE maxima de 75% in anul 1, de 60% in anul 2 si de 50% in anul
3. Facand obiectul unei proceduri separate de programare PHARE, fondurile PHARE
solicitate vor fi transferate Romaniei in baza unui memorandum de finantare
separat.
Restul contributiei va fi suportat de Romania. Incepand cu al patrulea an
costul total al participarii la Agentie este suportat integral de Romania.
3. Contributia Romaniei va fi gestionata in conformitate cu reglementarile
financiare aplicabile bugetului general al Uniunii Europene.
Costul deplasarilor si costurile de subzistenta, suportate de
reprezentantii si expertii romani in scopul participarii la activitati ale
Agentiei Europene de Mediu sau la reuniuni privind aplicarea programului de
lucru al Agentiei, sunt rambursate de Agentia Europeana de Mediu in baza si in
conformitate cu procedurile aplicate in prezent pentru statele membre ale
Uniunii Europene.
4. Dupa intrarea in vigoare a prezentului acord si la inceputul fiecarui an
urmator Comisia va transmite Romaniei o solicitare de fonduri corespunzand
contributiei acesteia la Agentia Europeana de Mediu, conform prevederilor
prezentului acord. Pentru primul an calendaristic al participarii sale Romania
va plati o contributie calculata de la data participarii pana la sfarsitul
anului in sistem pro rata. Pentru urmatorii ani contributia va fi platita in
conformitate cu prevederile prezentului acord.
5. Contributia este exprimata in euro si este platita intr-un cont bancar
in euro al Comisiei Europene.
6. Romania isi va plati contributia conform solicitarii de fonduri:
- pentru partea sa, pana la data de 1 mai, in cazul in care Comisia trimite
solicitarea de fonduri inainte de 1 aprilie, sau cel tarziu in 30 de zile de la
transmiterea solicitarii de fonduri;
- pentru partea suportata din fonduri PHARE, pana la data de 1 mai, daca
sumele corespunzatoare au fost trimise Romaniei pana la acea data, sau cel
tarziu in 30 de zile dupa ce aceste fonduri au fost transmise Romaniei.
7. Orice intarziere a platii contributiei determina plata unei dobanzi de
catre Romania, calculata pentru suma neachitata la termenul stabilit. Rata
dobanzii corespunde ratei aplicate de Banca Centrala Europeana la termenul stabilit,
pentru operatiuni in euro, plus 1,5% .
ANEXA 2
PROTOCOL
privind privilegiile si imunitatile Comunitatilor Europene
Inaltele parti contractante,
considerand ca, potrivit art. 28 din Tratatul de instituire a Consiliului
Unic si a Comisiei Unice a Comunitatilor Europene, aceste Comunitati si Banca
Europeana de Investitii se bucura pe teritoriile statelor membre de
privilegiile si imunitatile necesare pentru a-si duce la indeplinire sarcinile,
convin asupra urmatoarelor prevederi care sunt anexate la tratatul
mentionat.
CAP. 1
Proprietate, fonduri, active si operatiuni ale Comunitatilor Europene
Art. 1
Sediile si cladirile Comunitatilor sunt inviolabile si vor fi exceptate de
la perchezitie, rechizitie, confiscare sau expropriere. Proprietatea si
activele Comunitatilor nu fac obiectul nici unei forme de constrangere
administrativa sau judiciara, in afara cazului in care acest lucru a fost
autorizat de Curtea de Justitie.
Art. 2
Arhivele Comunitatilor sunt inviolabile.
Art. 3
Comunitatile, activele, veniturile si alte proprietati ale acestora sunt
scutite de orice impozit direct.
Guvernele statelor membre iau, oricand acest lucru este posibil, masurile
necesare pentru a remite sau a rambursa sumele reprezentand taxe indirecte ori
de vanzare incluse in pretul proprietatilor mobile sau imobile, atunci cand
Comunitatile fac, pentru uzul lor oficial, achizitii substantiale in al caror
pret sunt incluse asemenea taxe. Aceste prevederi nu se aplica insa in cazul in
care ar putea avea ca efect perturbarea concurentei in cadrul Comunitatilor.
Nu se acorda nici o scutire de taxe sau impozite pentru ceea ce constituie
simple cheltuieli pentru servicii de utilitate publica.
Art. 4
Comunitatile sunt scutite de orice taxe vamale, interdictii si restrictii
la import si la export cu privire la articolele destinate folosintei lor
oficiale: articolele astfel importate nu sunt lasate, in schimbul unei sume de
bani sau nu, pe teritoriul tarii in care au fost importate decat in conditiile
agreate de guvernul tarii respective.
Comunitatile sunt, de asemenea, scutite de orice taxe vamale si de orice
prohibitii si restrictii la importul si exportul publicatiilor lor.
Art. 5
Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului poate sa detina valuta de
orice fel si sa efectueze operatiuni in conturi in valuta de orice fel.
CAP. 2
Comunicari si libera circulatie
Art. 6
Pentru comunicarile lor oficiale si transmiterea tuturor documentelor care
le apartin institutiile Comunitatilor beneficiaza pe teritoriul fiecarui stat
membru de tratamentul acordat de statul respectiv misiunilor diplomatice.
Corespondenta oficiala si alte comunicari oficiale ale institutiilor
Comunitatilor nu sunt cenzurate.
Art. 7
1. Presedintii institutiilor apartinand Comunitatilor pot elibera membrilor
sau functionarilor din cadrul acestor institutii permise de libera circulatie,
intr-o forma prescrisa de Consiliu, pe care autoritatile statelor membre le vor
recunoaste ca documente de calatorie valabile. Aceste permise de libera
circulatie sunt eliberate, pentru oficiali si alti functionari, in conditiile
prevazute in regulamentele de personal cu privire la oficiali si in conditiile
de angajare a altor functionari ai Comunitatilor.
Comisia poate incheia intelegeri pentru ca permisele de libera trecere sa
fie recunoscute ca documente de calatorie valabile pe teritoriul tertilor.
2. Prevederile art. 6 din Protocolul privind privilegiile si imunitatile
Comunitatii Europene a Carbunelui si Otelului raman totusi aplicabile pentru
membrii si functionarii institutiilor care, la data intrarii in vigoare a
tratatului mentionat, se afla in posesia permiselor de libera trecere specificate
in articolul mentionat, pana cand vor fi aplicate prevederile alin. 1 al
prezentului articol.
CAP. 3
Membrii Parlamentului European
Art. 8
Nici o restrictie de ordin administrativ sau de alta natura nu poate fi
impusa liberei circulatii a membrilor Parlamentului European care se deplaseaza
sau se inapoiaza de la locul intrunirii Parlamentului European.
In privinta procedurilor vamale si a controlului schimburilor valutare
membrilor Parlamentului European li se acorda:
a) de catre guvernul propriu aceleasi inlesniri ca si cele acordate
inaltilor oficiali care se deplaseaza in strainatate in misiune oficiala
temporara;
b) de catre guvernele celorlalte state membre aceleasi inlesniri ca si cele
acordate reprezentantilor guvernelor straine aflati in misiune oficiala
temporara.
Art. 9
Membrii Parlamentului European nu pot fi subiectul nici unei forme de
ancheta, detentie sau al altor proceduri legale pentru opiniile ori voturile
exprimate in exercitarea functiilor lor.
Art. 10
Pe durata sesiunilor Parlamentului European membrii acestuia beneficiaza:
a) pe teritoriul statului lor de imunitatile acordate membrilor
parlamentului tarii lor;
b) pe teritoriul oricarui alt stat membru de imunitate fata de orice masura
de detentie si alte proceduri legale.
Imunitatea se aplica, de asemenea, membrilor Parlamentului European atunci
cand acestia se deplaseaza sau se inapoiaza de la locul de intrunire a
Parlamentului European.
Imunitatea nu poate fi invocata in cazul in care un membru al Parlamentului
European este surprins in flagrant delict si nici nu poate impiedica
Parlamentul European sa isi exercite dreptul de a ridica imunitatea unuia
dintre membrii sai.
CAP. 4
Reprezentantii statelor membre, care iau parte la activitatile desfasurate
de institutiile Comunitatilor Europene
Art. 11
Reprezentantii statelor membre, care iau parte la activitatile desfasurate
de institutii ale Comunitatilor, consilierii lor si expertii in probleme
tehnice se bucura, pe durata exercitarii functiilor lor si in decursul
calatoriilor lor catre sau de la locul reuniunii, de privilegiile, imunitatile
si facilitatile uzuale.
Prezentul articol se aplica, de asemenea, membrilor organismelor
consultative ale Comunitatilor.
CAP. 5
Oficiali si alti functionari ai Comunitatilor Europene
Art. 12
Pe teritoriul fiecarui stat membru si indiferent de nationalitatea lor,
oficialii si alti functionari ai Comunitatilor:
a) sunt supusi prevederilor tratatelor privind, pe de o parte, regulile cu
privire la responsabilitatea oficialilor si a altor functionari fata de
Comunitati si, pe de alta parte, jurisdictiei Curtii in dispute intre
Comunitati si oficialii lor sau alti functionari si se bucura de imunitate de jurisdictie
pentru actele indeplinite in calitatea lor oficiala, inclusiv cuvintele spuse
sau scrise. Ei continua sa beneficieze de aceasta imunitate si dupa incheierea
misiunii oficiale;
b) nu sunt supusi nici ei, nici sotiile lor si nici membrii familiei aflati
in intretinerea lor restrictiilor privind imigrarea sau formalitatilor de
inregistrare a strainilor;
c) in privinta operatiunilor valutare si a reglementarilor de schimb
valutar, beneficiaza de aceleasi inlesniri acordate uzual oficialilor organizatiilor
internationale;
d) au dreptul de a importa, cu scutire de taxe vamale, mobilierul si
efectele lor, in momentul luarii in primire a postului in tara respectiva, si
de a le reexporta, cu scutire de taxe vamale, la terminarea indatoririlor in
acea tara, ambele operatiuni fiind supuse conditiilor pe care le considera
necesare guvernul tarii in care isi exercita acest drept;
e) au dreptul de a importa, cu scutire de taxe vamale, un automobil pentru
uz personal, achizitionat fie din tara in care au fost rezidenti anterior, fie
din tara ai carei cetateni sunt, conform reglementarilor care guverneaza piata
interna din acea tara, si de a-l reexporta, cu scutire de taxe vamale, ambele
operatiuni fiind supuse conditiilor pe care le considera necesare guvernul
tarii respective.
Art. 13
Oficialii si alti functionari ai Comunitatilor au obligatia de a plati un
impozit in beneficiul Comunitatilor pe salariile, indemnizatiile si
remuneratiile care le sunt platite de Comunitati, conform conditiilor si
procedurilor stabilite de Consiliu, in baza propunerii formulate de Comisie.
Ei sunt exceptati de la plata impozitelor nationale pe salarii,
indemnizatii si remuneratii platite de Comunitati.
Art. 14
In cazul aplicarii impozitului pe venit, a altor taxe sociale si al
aplicarii conventiilor privind evitarea dublei impuneri, incheiate intre
statele membre ale Comunitatilor, pentru oficiali si alti functionari ai
Comunitatilor, care, numai din ratiuni de exercitare a functiilor lor in serviciul
Comunitatilor, isi stabilesc resedinta pe teritoriul unui stat membru, altul
decat tara lor de domiciliu, in care sunt impozitati, la intrarea in serviciul
Comunitatilor se va considera atat in tara de resedinta, cat si in tara lor de
domiciliu, in care sunt impozitati, ca acestia si-au mentinut domiciliul in
aceasta din urma tara, daca respectiva tara este membra a Comunitatilor.
Prevederea se aplica, de asemenea, unei sotii, daca aceasta nu este
angajata separat in alta activitate aducatoare de castig, si copiilor aflati in
intretinerea si grija persoanelor mentionate in prezentul articol.
Proprietatile mobile apartinand persoanelor mentionate la alineatul
precedent si aflate pe teritoriul tarii in care acestea sunt rezidente sunt
exceptate de la indatoririle referitoare la deces din tara respectiva; pentru
evaluarea unor asemenea indatoriri aceste proprietati sunt considerate ca fiind
valabile in tara de domiciliu, in care sunt impozitate acele persoane, facand
obiectul drepturilor tarilor terte si al posibilei aplicari a prevederilor
conventiilor internationale cu privire la dubla impunere.
Orice domiciliu obtinut numai din ratiuni de exercitare a functiilor lor in
serviciul altor organizatii internationale nu este luat in considerare la aplicarea
prevederilor prezentului articol.
Art. 15
Consiliul, actionand in unanimitate la propunerea Comisiei, elaboreaza un
plan al beneficiilor de securitate sociala pentru oficiali si alti functionari
ai Comunitatilor.
Art. 16
Consiliul, actionand la propunerea Comisiei si dupa consultarea celorlalte
institutii interesate, stabileste categoriile de oficiali si alti functionari
ai Comunitatilor, carora li se aplica, in totalitate sau partial, prevederile
art. 12, art. 13 alin. 2 si ale art. 14.
Numele, gradele si adresele oficialilor si ale altor functionari care fac
parte din aceste categorii sunt comunicate periodic guvernelor statelor membre.
CAP. 6
Privilegiile si imunitatile misiunilor tarilor terte, acreditate pe langa
Comunitatile Europene
Art. 17
Statul membru pe al carui teritoriu isi au sediul Comunitatile acorda
imunitatile si privilegiile diplomatice uzuale misiunilor apartinand tarilor
terte, acreditate pe langa Comunitati.
CAP. 7
Dispozitii generale
Art. 18
Privilegiile, imunitatile si facilitatile sunt acordate oficialilor si
altor functionari ai Comunitatilor exclusiv in interesul Comunitatilor.
Fiecarei institutii a Comunitatilor i se cere sa ridice imunitatea acordata
unui oficial sau unui alt functionar daca institutia considera ca ridicarea
acelei imunitati nu este contrara intereselor Comunitatilor.
Art. 19
In sensul aplicarii prezentului protocol institutiile Comunitatilor
coopereaza cu autoritatile responsabile ale statelor membre interesate.
Art. 20
Prevederile art. 12, 13, 14, 15 si 18 se aplica membrilor Comisiei.
Art. 21
Prevederile art. 12, 13, 14, 15 si 18 se aplica judecatorilor, avocatilor
generali, grefierilor si raportorilor asistenti ai Curtii de Justitie, fara a
aduce atingere dispozitiilor art. 3 din Protocoalele privind statutul Curtii de
Justitie, care se refera la imunitatea judecatorilor si avocatilor generali
fata de procedurile legale.
Art. 22
Prezentul protocol se aplica, de asemenea, Bancii Europene de Investitii,
membrilor organismelor sale, personalului sau si reprezentantilor statelor
membre care iau parte la activitatile sale, fara a aduce atingere dispozitiilor
Protocolului privind statutul bancii.
Banca Europeana de Investitii este, de asemenea, exceptata de la orice
forma de impozitare sau impunere de aceeasi natura, ocazionata de vreo crestere
a capitalului sau, precum si de la diferitele formalitati care pot avea
legatura cu aceasta in statul in care banca isi are sediul. Similar dizolvarea
sau lichidarea acesteia nu trebuie sa determine nici o impunere. In sfarsit,
activitatile bancii si ale organismelor sale, desfasurate conform statutului
acesteia, nu fac obiectul vreunei taxe de circulatie.
Art. 23*)
Prezentul protocol se aplica, de asemenea, Bancii Centrale Europene,
membrilor organismelor sale si personalului sau, fara a aduce atingere
dispozitiilor Protocolului privind Statutul sistemului european al bancilor
centrale si al Bancii Centrale Europene.
Banca Centrala Europeana este, de asemenea, exceptata de la orice forma de
impozitare sau impunere de aceeasi natura, ocazionata de vreo crestere a
capitalului sau, precum si de la diferitele formalitati care pot avea legatura
cu aceasta in statul in care banca isi are sediul. Activitatile bancii si ale
organismelor sale, desfasurate conform Statutului sistemului european al
bancilor centrale si al Bancii Centrale Europene, nu fac obiectul vreunei taxe
de circulatie.
Dispozitiile mentionate se aplica, de asemenea, Institutului Monetar
European. Dizolvarea sau lichidarea acestuia nu trebuie sa determine nici o
impunere.
Drept marturie a celor de mai sus, subsemnatii plenipotentiari semneaza
prezentul protocol.
Incheiat la Bruxelles la 8 aprilie 1965.
------------
*) Articol introdus de art. 9 alin. (5) din Tratatul de la Amsterdam.
Paul Henri Spaak
Kurt Schmucker
Maurice Couve de Murville
Amintore Fanfani
Pierre Werner
J.M.A.H. Luns