LEGE
Nr. 57 din 15 aprilie 1999
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Kazahstan,
semnata la Bucuresti la 21 septembrie 1998
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 29 aprilie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Kazahstan,
semnata la Bucuresti la 21 septembrie 1998.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 1 martie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29 martie
1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
PAULA IVANESCU
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Republica Kazahstan
Romania si Republica Kazahstan,
animate de dorinta de a facilita dezvoltarea relatiilor prietenesti dintre
cele doua tari,
in interesul intaririi colaborarii economice, comerciale,
tehnico-stiintifice, culturale si in alte domenii,
dorind sa reglementeze relatiile consulare dintre ele,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit asupra
urmatoarelor:
CAP. 1
Definitii
Art. 1
Definitia termenilor folositi in conventie
In prezenta conventie termenii de mai jos au urmatorul inteles:
1. oficiu consular inseamna consulat general, consulat, viceconsulat sau
agentie consulara;
2. circumscriptie consulara inseamna teritoriul statului de resedinta,
atribuit oficiului consular pentru exercitarea functiilor consulare;
3. sef al oficiului consular inseamna persoana insarcinata sa conduca
oficiul consular;
4. functionar consular inseamna orice persoana, inclusiv seful oficiului
consular, insarcinata cu indeplinirea functiilor consulare;
5. angajat al oficiului consular inseamna persoana care indeplineste in
cadrul oficiului consular functii administrative si tehnice;
6. membru al personalului de serviciu inseamna persoana care indeplineste
atributii pe linia deservirii oficiului consular;
7. membri ai personalului oficiului consular inseamna functionarii
consulari, angajatii oficiului consular si membrii personalului de serviciu;
8. membru al personalului particular inseamna persoana angajata in mod
exclusiv in serviciul particular al unui membru al personalului oficiului
consular;
9. localuri consulare inseamna cladirile sau partile din cladiri, inclusiv
resedinta sefului oficiului consular, precum si terenurile care deservesc
aceste cladiri sau parti din cladiri, care sunt folosite exclusiv de oficiul
consular, indiferent in proprietatea cui se afla;
10. arhive consulare inseamna intreaga corespondenta oficiala, cifrul,
documentele, cartile, mijloacele tehnice de secretariat, precum si echipamentul
destinat pastrarii acestora;
11. nava inseamna orice nava care navigheaza sub pavilionul statului
trimitator, cu exceptia navei militare;
12. aeronava inseamna orice aparat de zbor inregistrat in statul
trimitator, care are insemnele de zbor si de identificare ale acestui stat, cu
exceptia aparatelor militare.
CAP. 2
Relatii consulare
Art. 2
Infiintarea oficiului consular
1. Statul trimitator poate sa infiinteze un oficiu consular in statul de
resedinta numai cu consimtamantul acestui stat.
2. Sediul oficiului consular, rangul si circumscriptia sa consulara sunt
stabilite prin acord intre statul trimitator si statul de resedinta.
3. Orice modificari ulterioare privind sediul oficiului consular, rangul
acestuia sau circumscriptia sa consulara trebuie stabilite, de asemenea, prin
acord intre statul trimitator si statul de resedinta.
Art. 3
Patenta consulara si exequaturul
1. Pana la numirea sefului oficiului consular, statul trimitator trebuie sa
se incredinteze, pe cale diplomatica, ca persoana numita va primi acordul
statului de resedinta pentru recunoasterea sa in calitatea de sef al oficiului
consular.
2. Dupa primirea acordului mentionat la paragraful 1 al prezentului articol
statul trimitator trimite ministerului afacerilor externe al statului de
resedinta, prin misiunea sa diplomatica, patenta consulara. In patenta
consulara se indica numele si prenumele sefului oficiului consular, clasa
acestuia, circumscriptia consulara in care isi va exercita functiile, precum si
sediul oficiului consular.
3. Seful oficiului consular este admis sa isi exercite functiile numai dupa
ce statul de resedinta i-a eliberat exequaturul. Exequaturul se elibereaza in
cel mai scurt timp posibil.
4. Pana la eliberarea exequaturului statul de resedinta poate admite, cu
titlu provizoriu, ca seful oficiului consular sa isi exercite functiile. In
acest caz prevederile prezentei conventii ii sunt aplicabile.
5. Dupa admiterea sefului oficiului consular, chiar cu titlu provizoriu,
statul de resedinta informeaza despre aceasta autoritatile competente din
circumscriptia consulara si ia masurile necesare ca acesta sa isi poata
indeplini functiile.
Art. 4
Exercitarea temporara a functiilor sefului oficiului consular
1. Daca seful oficiului consular este impiedicat, din orice cauza, sa isi
exercite functiile sau daca functia de sef al oficiului consular devine,
temporar, vacanta, statul trimitator il poate imputernici sa conduca,
provizoriu, oficiul consular pe un functionar consular din cadrul aceluiasi
oficiu consular sau din cadrul altui oficiu consular al sau din statul de
resedinta ori pe unul dintre membrii personalului diplomatic de la misiunea sa
diplomatica din acest stat.
2. Numele si prenumele persoanei imputernicite sa conduca, temporar,
oficiul consular vor fi notificate, in prealabil, ministerului afacerilor
externe al statului de resedinta.
3. Persoana desemnata sa conduca, temporar, oficiul consular se bucura de
aceleasi drepturi, privilegii si imunitati care sunt acordate sefului oficiului
consular, in conformitate cu prevederile acestei conventii.
Art. 5
Persoana declarata non grata
1. Statul de resedinta poate oricand sa instiinteze, pe cale diplomatica,
statul trimitator, ca un functionar consular este persona non grata sau ca un
angajat consular ori un membru al personalului de serviciu a devenit
inacceptabil. In acest caz statul trimitator trebuie sa recheme persoana in
cauza sau sa dispuna incetarea activitatii acesteia.
2. Daca statul trimitator nu indeplineste aceasta obligatie intr-un termen
rezonabil, statul de resedinta poate retrage exequaturul sau orice alta
autorizatie, daca il priveste pe seful oficiului consular, ori sa notifice
statului trimitator, pe cale diplomatica, ca refuza sa recunoasca persoana in
cauza ca membru al personalului oficiului consular, daca este vorba de un
functionar consular, de un angajat consular sau de un membru al personalului de
serviciu.
3. In oricare dintre cazurile mentionate la paragrafele 1 si 2 ale
prezentului articol statul de resedinta nu este obligat sa isi motiveze
decizia.
Art. 6
Notificarea catre statul de resedinta a numirilor, sosirilor si plecarilor
Statul trimitator notifica ministerului afacerilor externe al statului de
resedinta sau organului desemnat de acesta:
1. numirea membrilor personalului oficiului consular, sosirea sau incetarea
misiunii la oficiul consular, precum si orice alte modificari privind statutul
acestora, care s-au produs in timpul activitatii lor la oficiul consular;
2. sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie care locuieste
impreuna cu un membru al personalului oficiului consular, precum si, daca este
cazul, faptul ca o persoana devine sau inceteaza de a mai fi membru de familie;
3. sosirea si plecarea definitiva a membrilor personalului particular si,
daca este cazul, incetarea serviciului lor in aceasta calitate;
4. angajarea si incetarea calitatii de membru al personalului oficiului
consular sau de membru al personalului particular a persoanelor domiciliate in
statul de resedinta, care au dreptul la privilegii si imunitati.
Art. 7
Eliberarea documentelor de identitate
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta elibereaza, gratuit,
fiecarui functionar consular un document care atesta identitatea si functia
acestuia.
2. Prevederile paragrafului 1 din prezentul articol se refera, de asemenea,
la angajatii oficiului consular, la membrii personalului de serviciu si la
membrii personalului particular, cu conditia ca aceste persoane sa nu aiba
cetatenia statului de resedinta si nici domiciliul in acest stat.
Art. 8
Cetatenia functionarilor consulari
Functionarii consulari pot fi numai cetateni ai statului trimitator, care
nu au domiciliul in statul de resedinta si nu exercita in acest stat, in afara
atributiilor lor oficiale, nici o alta activitate aducatoare de venituri.
CAP. 3
Functii consulare
Art. 9
Functiile oficiului consular
Functiile oficiului consular constau in:
1. apararea in statul de resedinta a drepturilor si intereselor statului
trimitator, ale cetatenilor si persoanelor juridice ale acestuia, in
conformitate cu normele dreptului international;
2. sprijinirea, in continuare, a dezvoltarii relatiilor intre cele doua
state in domeniile economic, comercial, cultural, stiintific si al turismului;
intarirea relatiilor prietenesti dintre ele in aceste domenii, precum si in
alte domenii.
Art. 10
Protectia si asistenta consulara
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde protectia si asistenta
consulara necesare cetatenilor statului trimitator, sa comunice cu acestia, sa
le faca recomandari si, daca este cazul, sa le acorde sprijin pentru realizarea
drepturilor de care acestia se bucura, in conformitate cu legile statului de
resedinta sau cu acordurile in vigoare dintre cele doua state.
2. Cetateanul statului trimitator are dreptul, de asemenea, sa ia legatura
cu functionarul consular si sa il viziteze, fara nici o ingradire.
Art. 11
Exercitarea functiilor consulare
1. Functiile consulare sunt exercitate de functionarii consulari ai
statului trimitator.
2. In caz de necesitate, exercitarea functiilor oficiului consular poate fi
incredintata membrilor personalului diplomatic al misiunii diplomatice a
statului trimitator din statul de resedinta, cu respectarea drepturilor si
obligatiilor membrilor personalului diplomatic.
Numele si prenumele membrului personalului diplomatic caruia i se
incredinteaza indeplinirea functiilor consulare trebuie notificate, in
prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
3. Functiile consulare se exercita in cadrul circumscriptiei consulare. In
afara acesteia functionarul consular isi poate exercita functiile numai cu
acordul statului de resedinta.
Art. 12
Legatura cu autoritatile statului de resedinta
Functionarul consular are dreptul, in exercitarea functiilor sale,
prevazute in prezenta conventie, sa se adreseze:
- autoritatilor competente locale din circumscriptia consulara;
- autoritatilor centrale ale statului de resedinta, in masura in care
aceasta este permisa de legislatia statului de resedinta.
Art. 13
Exercitarea de functii consulare pentru un stat tert
Functionarul consular are dreptul sa exercite functii consulare in
interesul unui stat tert, cu acordul statului de resedinta.
Art. 14
Inregistrarea cetatenilor statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul sa inregistreze cetatenii statului
trimitator aflati in circumscriptia consulara.
2. Inregistrarea facuta de functionarul consular nu scuteste cetatenii
statului trimitator de obligatia respectarii cerintelor impuse de legislatia
statului de resedinta in materie de inregistrare a strainilor.
Art. 15
Reprezentarea in fata autoritatilor statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul sa ia masuri, in conformitate cu
legile statului de resedinta, pentru asigurarea reprezentarii corespunzatoare a
cetatenilor statului trimitator in fata instantelor judecatoresti si a altor
autoritati ale statului de resedinta. El poate, in conformitate cu legislatia
statului de resedinta, sa solicite adoptarea de masuri provizorii pentru apararea
drepturilor si intereselor legale ale cetatenilor statului sau, daca acestia
absenteaza sau daca, din alte motive intemeiate, nu sunt in masura sa isi
apere, in timp util, drepturile si interesele.
2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa solicite instantelor
judecatoresti sau altor autoritati amanarea examinarii cauzei care il priveste
pe cetateanul statului trimitator, pana cand acesta nu va fi informat si nu va
avea posibilitatea reala de a se prezenta personal sau de a fi reprezentat.
3. Reprezentarea prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol inceteaza
daca persoanele reprezentate isi numesc imputernicitii lor sau preiau personal
apararea drepturilor si intereselor lor.
Art. 16
Protectia cetatenilor statului trimitator
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta instiinteaza
functionarul consular despre arestarea sau retinerea, sub orice forma, a unui
cetatean al statului trimitator, in cel mai scurt timp posibil, dar nu mai
tarziu de 3 zile de la data arestarii sau retinerii acestuia.
2. Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legislatia
statului de resedinta, sa primeasca corespondenta sau alte trimiteri de la
cetateanul statului sau, aflat in stare de arest, in asteptarea judecarii, ori
de la cel care este retinut, sub orice forma, si sa intreprinda demersurile
necesare pentru a i se acorda asistenta juridica si reprezentare.
Functionarul consular are dreptul sa il viziteze si sa comunice cu
cetateanul statului trimitator, aflat in stare de detentie sau care este
retinut sub orice alta forma ori care executa o pedeapsa privativa de
libertate, in conditiile stabilite de legislatia statului de resedinta, dupa
expirarea a 5 zile de la data arestarii sau retinerii.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze,
neintarziat, cetateanul statului trimitator despre dreptul sau de a lua
legatura cu functionarul consular, conform prevederilor acestui articol.
Art. 17
Functii referitoare la pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
1. sa elibereze pasapoarte si alte documente similare cetatenilor statului
trimitator, sa le reinnoiasca, sa le prelungeasca, sa le anuleze sau sa
efectueze mentiuni in acestea;
2. sa acorde vize de intrare si de tranzit persoanelor care doresc sa
viziteze sau sa tranziteze teritoriul statului trimitator.
Art. 18
Functii referitoare la probleme de cetatenie si la inregistrarea actelor de
stare civila
Functionarul consular are dreptul:
1. sa primeasca cereri in legatura cu probleme de cetatenie;
2. sa inregistreze si sa elibereze documente corespunzatoare de nastere sau
de deces cetatenilor statului trimitator;
3. daca legislatia statului trimitator permite, iar legislatia statului de
resedinta nu se opune, sa incheie casatorii;
4. sa informeze autoritatile competente ale statului de resedinta despre
inregistrarea nasterilor, deceselor si a casatoriilor, daca aceasta este ceruta
de legislatia statului de resedinta.
5. Prevederile paragrafelor 1 - 3 ale prezentului articol nu scutesc
persoanele in cauza de obligatia de a respecta formalitatile cerute de
legislatia statului de resedinta.
6. Daca autoritatile statului de resedinta sunt informate ca pe teritoriul
acestui stat a decedat un cetatean al statului trimitator, ele trebuie sa
anunte despre aceasta, fara intarziere, oficiul consular.
Art. 19
Functii referitoare la tutela si curatela
1. Functionarul consular are dreptul sa se adreseze autoritatilor statului
de resedinta pentru instituirea tutelei sau curatelei cetateanului statului
trimitator, aflat in statul de resedinta, si sa propuna numele persoanei care
urmeaza sa fie numita in calitate de tutore sau curator.
2. Daca autoritatile statului de resedinta au cunostinta ca este necesara
instituirea tutelei sau a curatelei pentru un cetatean al statului trimitator,
ele vor informa functionarul consular despre aceasta intr-un termen cat mai
scurt posibil.
Art. 20
Functii notariale
1. In conformitate cu legislatia statului de resedinta, functionarul
consular are dreptul:
- sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice declaratii ale cetatenilor
statului trimitator;
- sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice testamente si alte documente
care se refera la bunuri ale cetatenilor statului trimitator;
- sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice documente care se refera
la alte acte juridice ale cetatenilor statului trimitator, cu exceptia acelor
documente prin care se stabilesc, se instraineaza sau se limiteaza drepturile
asupra bunurilor imobile situate in statul de resedinta;
- sa legalizeze sigiliile si semnaturile de pe actele si documentele cu
caracter juridic, care emana de la autoritatile statului trimitator sau ale statului
de resedinta;
- sa legalizeze copiile si sa certifice traducerile actelor si
inscrisurilor cu caracter juridic, precum si extrasele de pe acestea;
- sa primeasca spre pastrare actele si documentele cu caracter juridic,
care apartin cetatenilor statului trimitator ori care sunt adresate acestora.
2. Functiile enumerate la paragraful 1 al prezentului articol pot fi
indeplinite la sediul oficiului consular sau in alt loc, daca persoana
interesata nu se poate prezenta la oficiul consular din motive temeinice.
Art. 21
Functii referitoare la drepturile patrimoniale
1. Autoritatile statului de resedinta vor informa in cel mai scurt timp
oficiul consular despre decesul unui cetatean al statului trimitator si ii vor
comunica toate datele de care dispun privind activul succesoral, mostenitorii,
persoanele care au renuntat la succesiune, precum si despre existenta unui
testament.
2. Autoritatile statului de resedinta vor informa in cel mai scurt timp
oficiul consular despre deschiderea unei succesiuni in statul de resedinta,
atunci cand mostenitorul sau persoana care renunta la succesiune este cetatean
al statului trimitator.
3. Daca oficiul consular primeste informatii cu privire la bunurile
mentionate la paragrafele 1 si 2 ale prezentului articol inainte ca acestea sa
fie cunoscute de autoritatile statului de resedinta, oficiul consular va
informa fara intarziere autoritatile competente.
4. Autoritatile statului de resedinta vor informa fara intarziere oficiul
consular despre masurile luate sau pe care intentioneaza sa le ia pentru
evaluarea si conservarea bunurilor mentionate la paragrafele 1 si 2 ale
prezentului articol. Functionarul consular poate solicita autoritatilor
statului de resedinta sa adopte masurile corespunzatoare pentru conservarea
succesiunii.
5. Functionarul consular poate, de asemenea, in conformitate cu legislatia
statului de resedinta:
- sa ia masuri de aparare a drepturilor patrimoniale ale cetatenilor
statului trimitator;
- sa urmareasca transferul sumelor de bani si transmiterea altor bunuri
care apartin cetatenilor statului trimitator.
6. Sumele de bani, bunurile ori inscrisurile referitoare la instrainarea
acestora, apartinand cetateanului statului trimitator, care nu se afla sau nu
este reprezentat in statul de resedinta, se transmit oficiului consular spre a
fi predate titularului. Oficiul consular poate primi aceste sume de bani sau
bunurile, cu conditia ca acestea sa fie declarate in termenul stabilit de lege,
sa se achite ori sa se garanteze plata tuturor impozitelor si taxelor stabilite
de catre legislatia statului de resedinta, sa se obtina acordul autoritatilor
competente ale statului de resedinta pentru transferul sumelor de bani sau
pentru transmiterea bunurilor din acest stat in statul trimitator.
7. Daca un cetatean al statului trimitator a decedat in timp ce se afla
temporar sau in tranzit pe teritoriul statului de resedinta, sumele de bani si
bunurile sale personale se transmit, temporar si fara formalitati, oficiului
consular.
Transmiterea obiectelor personale in statul trimitator si transferul
banilor, cu exceptia bunurilor dobandite in statul de resedinta si interzise la
scoaterea din tara, se efectueaza in conformitate cu legislatia statului de
resedinta.
8. Oficiul consular al statului trimitator elibereaza autoritatilor sau
persoanelor interesate un document prin care confirma primirea sumelor de bani
sau a bunurilor ce i-au fost predate in conformitate cu paragrafele 6 si 7 ale
acestui articol.
9. Cetatenii statului trimitator se bucura de aceleasi drepturi ca si
cetatenii statului de resedinta in ceea ce priveste dobandirea bunurilor si a
succesiunilor.
10. Functiile oficiului consular, prevazute la art. 20 din prezenta
conventie, se exercita in privinta bunurilor si a drepturilor unei persoane
decedate, numai daca nu contravin prevederilor prezentului articol.
Art. 22
Functii in materie de navigatie maritima
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde orice sprijin si asistenta
navei statului trimitator, aflata in port sau in alt loc de ancorare.
2. Functionarul consular poate urca la bordul navei imediat ce este aprobat
contactul liber cu tarmul, iar comandantul navei si membrii echipajului pot sa
ia legatura cu functionarul consular.
3. Functionarul consular poate solicita sprijin autoritatilor competente
ale statului de resedinta in orice probleme legate de indeplinirea functiilor
sale referitoare la nava statului trimitator, comandantul navei si la membrii
echipajului.
4. Functionarul consular are dreptul:
- fara a aduce atingere competentei autoritatilor statului de resedinta, sa
efectueze cercetari in legatura cu orice fapte petrecute pe nava statului
trimitator in perioada in care aceasta se afla in cursa sau este ancorata
intr-un port, sa chestioneze comandantul navei sau orice membru al echipajului,
sa verifice documentele navei, sa primeasca declaratii in legatura cu
incarcatura si locul de destinatie, precum si sa faciliteze intrarea,
stationarea si plecarea navei din port;
- fara a aduce atingere competentei autoritatilor statului de resedinta, sa
ia masurile necesare pentru solutionarea litigiilor dintre comandant si orice
membru al echipajului, inclusiv a celor referitoare la conditiile de munca, in
masura in care legislatia statului trimitator prevede aceasta;
- sa ia masuri pentru spitalizarea ori pentru repatrierea comandantului
navei sau a oricarui membru al echipajului;
- sa primeasca, sa intocmeasca, sa legalizeze, sa certifice ori sa
autentifice orice declaratie sau alt document prevazut de legislatia statului
trimitator cu privire la nava;
- sa elibereze certificate provizorii care dau dreptul navei achizitionate
sau construite sa navigheze sub pavilionul statului trimitator, in conformitate
cu legislatia acestui stat.
5. In cazul in care instantele judecatoresti sau alte autoritati competente
ale statului de resedinta intentioneaza sa ia masuri de constrangere ori sa
efectueze acte de urmarire penala la bordul navei statului trimitator, autoritatile
competente ale statului de resedinta vor instiinta despre aceasta functionarul
consular. Aceasta instiintare va fi facuta in prealabil, astfel incat
functionarul consular sa poata fi prezent la efectuarea unor astfel de masuri.
Daca functionarul consular nu a fost prezent, autoritatile competente ale
statului de resedinta ii vor prezenta, la cerere, o informare completa in
legatura cu masurile pe care le-au luat.
Functionarul consular va fi instiintat si in cazul in care comandantul
navei sau orice membru al echipajului urmeaza sa fie interogat pe tarm de catre
autoritatile competente ale statului de resedinta.
Prevederile acestui paragraf nu se aplica in ceea ce priveste controlul
vamal, sanitar sau al documentelor de trecere a frontierei, precum si in
privinta oricaror actiuni intreprinse la cererea sau cu acordul comandantului
navei.
6. Autoritatile statului de resedinta vor informa in cel mai scurt timp
functionarul consular daca o nava a statului trimitator a esuat sau a
naufragiat, a suferit orice alta avarie in limitele apelor teritoriale ale
statului de resedinta sau daca orice alt obiect care face parte din incarcatura
navei avariate, proprietate a unui cetatean al statului trimitator, a fost
gasit pe tarm sau in apropierea tarmului statului de resedinta ori a fost adus
in portul acestui stat. De asemenea, ele vor comunica functionarului consular
masurile luate pentru salvarea membrilor echipajului navei, a pasagerilor,
incarcaturii si a altor bunuri aflate la bordul navei sau care au apartinut
navei ori au facut parte din incarcatura acesteia si au fost separate de ea.
7. Functionarul consular poate acorda orice fel de asistenta unei asemenea
nave, membrilor echipajului si pasagerilor; in acest scop el se poate adresa
autoritatilor competente ale statului de resedinta, care ii vor acorda
sprijinul necesar.
Functionarul consular poate sa ia masuri pentru repararea navei ori se
poate adresa autoritatilor competente ale statului de resedinta pentru a-l
sprijini in realizarea acestora sau ca ele sa intreprinda ori sa continue
asemenea masuri.
8. Daca nava avariata sau orice obiecte care au apartinut unei asemenea
nave au fost gasite in apropierea sau pe coasta tarmului statului de resedinta
sau au fost aduse intr-un port al acestui stat, iar comandantul navei,
proprietarul ei, agentul maritim, societatile de asigurare corespunzatoare nu
au posibilitatea de a intreprinde masuri pentru pastrarea sau pentru dispunerea
de o asemenea nava sau de obiectele gasite, functionarul consular este
considerat imputernicit sa intreprinda, in numele proprietarului navei,
masurile pe care le-ar fi putut intreprinde insusi proprietarul. Aceste
prevederi se aplica, in mod corespunzator, oricarui obiect care face parte din
incarcatura navei si este proprietatea unui cetatean al statului trimitator.
9. Daca orice obiect care face parte din incarcatura navei avariate a unui
stat tert este proprietatea unui cetatean al statului trimitator si este gasit
pe tarm sau in apropierea tarmului statului de resedinta ori este adus intr-un
port al acestui stat, iar comandantul navei, proprietarul obiectului, agentul
maritim, societatile de asigurare corespunzatoare nu au posibilitatea de a
intreprinde masuri de conservare sau de dispozitie cu privire la un asemenea
obiect, functionarul consular este considerat imputernicit sa ia, in numele
proprietarului, masurile pe care le-ar fi putut lua el insusi.
Art. 23
Functii in materie de navigatie aeriana
Prevederile art. 22 din prezenta conventie se aplica in mod corespunzator
si navigatiei aeriene, fara a se aduce atingere altor intelegeri in vigoare
dintre cele doua state.
Art. 24
Alte functii consulare
Functionarul consular poate indeplini orice alte functii consulare
incredintate de statul trimitator, neprevazute in prezenta conventie, daca
statul de resedinta, care trebuie sa fie informat despre acestea, permite
indeplinirea lor sau nu are obiectiuni.
CAP. 4
Privilegii si imunitati
Art. 25
Protectia activitatii oficiului consular
Statul de resedinta ia toate masurile necesare pentru asigurarea
conditiilor de functionare normala a oficiului consular, precum si masuri
pentru ca membrii personalului oficiului consular sa isi poata exercita
functiile si sa beneficieze de privilegiile si de imunitatile prevazute de
prezenta conventie.
Art. 26
Folosirea drapelului national si a stemei
1. Scutul cu stema statului trimitator si inscriptia cu denumirea oficiului
consular, scrisa in limba statului trimitator si a statului de resedinta, pot
fi fixate pe cladirea oficiului consular.
2. Drapelul statului trimitator poate fi arborat pe cladirea oficiului
consular, la resedinta sefului oficiului consular si, de asemenea, pe
mijloacele de transport folosite de seful oficiului consular, atunci cand
indeplineste functiile oficiale.
3. In exercitarea drepturilor prevazute in prezentul articol trebuie
respectate legile, regulamentele, normele si uzantele statului de resedinta.
Art. 27
Procurarea de localuri
1. Statul trimitator poate, in conditiile si in forma stabilite de statul
de resedinta, sa dobandeasca in proprietate sau sa arendeze terenuri, cladiri
sau parti din cladiri, sa construiasca cladiri si sa amenajeze terenuri,
necesare in vederea amplasarii de localuri consulare, precum si de locuinte
pentru membrii personalului oficiului consular.
2. Statul de resedinta va sprijini statul trimitator in obtinerea
terenurilor, localurilor sau a partilor din localuri pentru scopurile prevazute
la paragraful 1 al prezentului articol si va facilita statului trimitator sa
dobandeasca cladiri in alt mod.
3. Prevederile acestui articol nu scutesc statul trimitator de obligatia
respectarii legilor si a regulamentelor statului de resedinta referitoare la
constructii si la sistematizarea oraseneasca, aplicabile in zona unde sunt
situate terenurile, imobilele sau partile din cladirile astfel dobandite.
Art. 28
Inviolabilitatea personala
1. Functionarii consulari, angajatii oficiului consular si membrii lor de
familie care locuiesc impreuna cu acestia se bucura de inviolabilitate
personala. Ei nu vor fi supusi arestului sau retinerii sub nici o forma. Aceste
prevederi nu se aplica persoanelor mentionate la art. 45 din prezenta
conventie.
2. Statul de resedinta este obligat sa trateze cu respectul cuvenit
functionarii consulari, angajatii oficiului consular si membrii lor de familie
cu care locuiesc impreuna si sa intreprinda masurile corespunzatoare pentru a
preveni orice atingere adusa persoanei, libertatii sau demnitatii acestora.
Art. 29
Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului oficiului
consular
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular sunt
inviolabile.
2. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in localurile
consulare fara acordul sefului oficiului consular al statului trimitator ori al
sefului misiunii diplomatice a statului trimitator in statul de resedinta sau
al persoanei desemnate de catre unul dintre acestia.
Aceste prevederi se aplica si resedintei sefului oficiului consular.
3. Statul de resedinta ia masurile necesare pentru a asigura protectia
localurilor consulare, pentru a preveni intrarea fortata in acestea, precum si
pentru a impiedica orice actiune care le-ar deteriora sau ar aduce atingere
demnitatii oficiului consular.
4. Bunurile care sunt folosite exclusiv pentru indeplinirea functiilor de
catre oficiul consular al statului trimitator, inclusiv mijloacele sale de
transport, indiferent in proprietatea cui se afla, nu sunt supuse rechizitiei,
confiscarii sau altor masuri care ar impiedica activitatea normala a oficiului
consular. Mijloacele de transport aflate in afara oficiului consular nu pot fi
supuse perchezitiei din partea autoritatilor statului de resedinta, fara
acordul sefului oficiului consular sau al sefului misiunii diplomatice a
statului trimitator.
Art. 30
Scutirea oficiului consular al statului trimitator de impozite si taxe
Oficiul consular al statului trimitator este scutit in statul de resedinta
de orice impozite si taxe, nationale sau locale, pentru:
- terenurile, cladirile si partile din cladiri, care sunt proprietatea
statului trimitator ori care sunt inchiriate de el sau in numele sau si care
sunt folosite pentru indeplinirea activitatii oficiului consular ori ca
locuinte pentru functionarii consulari, angajatii oficiului consular si membrii
personalului de serviciu, cu exceptia taxelor pentru servicii special prestate;
- contractele si documentele referitoare la dobandirea unor astfel de
imobile, daca statul trimitator le procura exclusiv pentru activitatea
oficiului consular;
- orice bunuri mobile, inclusiv mijloacele de transport, care sunt in
proprietatea, posesia sau folosinta statului trimitator si care sunt utilizate
exclusiv pentru activitatile oficiului consular.
Art. 31
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele consulare sunt inviolabile in orice moment si indiferent in ce loc
s-ar afla.
Art. 32
Libertatea de comunicare
1. Oficiul consular are dreptul sa comunice cu guvernul statului
trimitator, cu misiunile diplomatice si cu oficiile consulare ale acestuia,
situate in statul de resedinta sau in alte state. Statul de resedinta asigura
conditiile necesare pentru aceasta.
Oficiul consular poate folosi toate mijloacele obisnuite de comunicare,
cifrul, curierii diplomatici si consulari, valizele diplomatice si consulare.
2. La folosirea mijloacelor obisnuite de comunicare oficiului consular i se
aplica aceleasi tarife ca si misiunii diplomatice.
Oficiul consular poate instala si poate utiliza o statie de radioemisie
numai cu acordul statului de resedinta.
3. Corespondenta oficiala a oficiului consular, indiferent de mijloacele de
comunicare folosite, valiza consulara, prevazuta cu semne exterioare vizibile
ce indica caracterul ei oficial, este inviolabila; aceasta nu este supusa
controlului si nu poate fi retinuta de autoritatile statului de resedinta.
4. Curierul consular trebuie sa fie cetatean al statului trimitator, care
sa nu aiba domiciliul permanent in statul de resedinta. Statul de resedinta
asigura curierului consular conditiile necesare pentru indeplinirea
obligatiilor sale si pentru a se bucura de aceleasi drepturi, privilegii si
imunitati ca si curierul diplomatic.
5. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului navei sau al
aeronavei. Acesta trebuie sa aiba un document oficial care sa indice numarul
coletelor din care se compune valiza consulara, fara a fi considerat curier
consular. Functionarul consular poate sa preia valiza consulara, direct si
nestanjenit, de la comandantul navei sau al aeronavei si sa o predea in acelasi
mod.
Art. 33
Libertatea de deplasare
Functionarul consular, angajatul oficiului consular si membrii personalului
de serviciu au dreptul sa se deplaseze liber pe teritoriul statului de
resedinta, cu exceptia zonelor in care accesul strainilor este interzis sau
limitat.
Art. 34
Taxe consulare si impozite
1. Oficiul consular poate percepe taxe consulare pe teritoriul statului de
resedinta, in conformitate cu legile si cu regulamentele statului trimitator.
2. Taxele percepute sunt scutite de impozite in statul de resedinta.
Art. 35
Imunitatea de jurisdictie a functionarului consular
1. Functionarul consular se bucura de imunitate de jurisdictie penala a
statului de resedinta. El se bucura, de asemenea, de imunitatea de jurisdictie
civila si administrativa a acestuia, cu exceptia urmatoarelor actiuni civile:
- actiunile reale privind un imobil particular, situat pe teritoriul
statului de resedinta, daca functionarul consular nu il poseda in numele
statului trimitator pentru realizarea functiilor consulare;
- actiunile privind o succesiune in care functionarul consular figureaza ca
executor testamentar, tutore/curator, mostenitor sau legatar si nu in numele
statului trimitator;
- actiunile care rezulta din incheierea unui contract de catre un
functionar consular, pe care acesta nu l-a incheiat, in mod direct sau
indirect, in calitatea sa de mandatar al statului trimitator;
- actiunile intentate de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident
cauzat in statul de resedinta de un mijloc de transport rutier.
2. Fata de functionarul consular nu poate fi luata nici o masura de
executare, in afara de cazurile prevazute la paragraful 1 al prezentului
articol si numai daca executarea poate avea loc fara a se aduce atingere
inviolabilitatii persoanei sau locuintei sale.
Art. 36
Imunitatea de jurisdictie a angajatului oficiului consular
Angajatul oficiului consular se bucura de imunitate de jurisdictie penala a
statului de resedinta. El beneficiaza, de asemenea, de imunitate de jurisdictie
a statului de resedinta in cauzele civile si administrative prevazute la art.
35 din prezenta conventie, numai pentru actele indeplinite in exercitarea
functiilor sale oficiale. Aceste prevederi nu se aplica persoanelor mentionate
la art. 45 din prezenta conventie.
Art. 37
Imunitatea de jurisdictie a membrilor personalului de serviciu
Membrii personalului de serviciu se bucura de imunitate de jurisdictie
penala, civila si administrativa a statului de resedinta numai pentru actele
indeplinite in exercitarea atributiilor lor oficiale. Aceste prevederi nu se
aplica persoanelor mentionate la art. 45 din prezenta conventie.
Art. 38
Imunitatea de jurisdictie a membrilor de familie
Imunitatile prevazute la art. 35 - 37 din prezenta conventie pentru
functionarii consulari, angajatii oficiului consular si pentru membrii personalului
de serviciu se aplica in mod corespunzator si membrilor lor de familie cu care
locuiesc impreuna.
Art. 39
Depunerea de marturie
1. Autoritatile statului de resedinta pot solicita ca functionarii
consulari, angajatii oficiului consular sau membrii personalului de serviciu sa
depuna marturie in cauzele penale si administrative. Functionarii consulari pot
refuza depunerea de marturie in fata instantelor judecatoresti si a altor
autoritati ale statului de resedinta, iar in aceasta situatie impotriva lor nu
poate fi luat nici un fel de masuri coercitive.
2. Angajatii oficiului consular si membrii personalului de serviciu nu pot
refuza sa depuna marturie, cu exceptia faptelor care au legatura cu
indeplinirea obligatiilor lor oficiale.
3. Autoritatile care solicita marturie de la membrii personalului oficiului
consular trebuie sa se abtina de a interveni in probleme care privesc
activitatea oficiala a acestora. Asemenea marturii, atunci cand este posibil si
daca exista deja consimtamantul, pot fi luate, in scris sau oral, la sediul
oficiului consular sau la resedinta membrilor personalului oficiului consular,
in asa fel incat sa nu fie impiedicata indeplinirea sarcinilor oficiale ale
acestor persoane.
4. Functionarul consular care a consimtit sa depuna marturie are dreptul ca
in locul juramantului sa dea o declaratie scrisa.
Art. 40
Scutirea de prestatii obligatorii si de alte obligatii
Membrii oficiului consular si membrii lor de familie care locuiesc impreuna
cu acestia sunt scutiti in statul de resedinta de orice prestatii obligatorii.
Prevederile acestui articol nu se aplica persoanelor mentionate la art. 45 din
prezenta conventie.
Art. 41
Scutirea membrilor oficiului consular de impozite si taxe
1. Functionarii consulari si angajatii oficiului consular, precum si
membrii lor de familie care locuiesc impreuna cu acestia sunt scutiti in statul
de resedinta de orice impozite si taxe, nationale si locale.
2. Scutirile prevazute la paragraful 1 al prezentului articol nu se refera
la:
- impozitele indirecte, care sunt in mod normal incorporate in pretul
marfurilor si al serviciilor;
- impozitele si taxele asupra bunurilor imobile particulare, situate pe
teritoriul statului de resedinta;
- impozitele si taxele pentru succesiunile si bunurile dobandite in statul
de resedinta, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 43 din prezenta
conventie;
- impozitele si taxele asupra veniturilor de orice natura care isi au sursa
in statul de resedinta, cu exceptia salariilor primite pentru activitatea lor
oficiala;
- impozitele si taxele de orice fel pentru tranzactii sau pentru
documentele care se refera la acestea;
- taxele pentru serviciile prestate.
3. Statul de resedinta scuteste membrii personalului de serviciu de plata
oricaror impozite pe salariile primite pentru activitatea lor oficiala.
4. Membrii personalului oficiului consular, care folosesc personal privat a
carui retributie nu este scutita in statul de resedinta de impozitul pe venit,
trebuie sa respecte dispozitiile legislatiei statului de resedinta in materie
de percepere a impozitului pe venit.
5. Prevederile paragrafelor 1 si 3 ale acestui articol nu se aplica
persoanelor mentionate la art. 45 din prezenta conventie.
Art. 42
Scutirea de control vamal si de taxe vamale
1. Statul de resedinta permite statului trimitator sa introduca si sa
scoata toate bunurile, inclusiv automobilele destinate folosintei oficiului
consular, cu scutire de taxe vamale si de control vamal, cu exceptia
cheltuielilor de depozitare, de transport si a celor privind serviciile
similare.
2. Functionarul consular poate sa importe in statul de resedinta si sa
exporte bagajele sale, lucrurile personale si alte obiecte, inclusiv
automobile, care sunt destinate folosintei sale sau a membrilor familiei sale,
cu care locuieste impreuna, fara control vamal, taxe si impozite, percepute de
statul de resedinta la importul si la exportul de bunuri.
3. Angajatii oficiului consular si membrii personalului de serviciu
beneficiaza de drepturile prevazute la paragraful 2 al prezentului articol
pentru obiectele importate cu ocazia primei lor instalari.
4. Prezentul articol nu poate fi interpretat in sensul ca ar permite
importul in statul de resedinta sau exportul din acesta al bunurilor care sunt
interzise importului sau exportului de legile statului de resedinta.
5. Bagajele personale ale functionarilor consulari nu sunt supuse
controlului vamal. Acestea pot fi controlate numai daca exista motive serioase
sa se presupuna ca ele contin alte bunuri decat cele prevazute la paragraful 2
al prezentului articol sau bunuri interzise la import sau la export ori care
sunt supuse unor masuri de carantina, conform legilor si regulamentelor
statului de resedinta. Intr-un asemenea caz controlul poate avea loc in
prezenta functionarului consular sau a unui membru al familiei sale. Daca
functionarul consular refuza sa consimta la efectuarea controlului bagajului
personal, bagajul se retrimite la locul de plecare.
Art. 43
Bunurile unui membru al personalului oficiului consular care a decedat
In cazul decesului unui membru al personalului oficiului consular sau al
unui membru al familiei acestuia, care locuieste impreuna cu el, statul de
resedinta:
- permite exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia celor care
au fost dobandite in statul de resedinta si care fac obiectul unei prohibitii
la export in momentul decesului;
- scuteste bunurile mobile ale celui decedat de orice impozite si taxe, cu
conditia ca aceste bunuri sa se fi aflat pe teritoriul statului de resedinta
numai datorita prezentei defunctului in calitate de membru al personalului
oficiului consular sau de membru al familiei acestuia.
Art. 44
Renuntare la imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la imunitatea de jurisdictie a unui
membru al personalului oficiului consular si a membrilor sai de familie care
locuiesc impreuna cu acesta. In toate cazurile renuntarea trebuie sa fie
expresa si in forma scrisa. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o
actiune civila nu inseamna renuntarea la imunitatea privind executarea
hotararii, pentru care se cere o renuntare expresa.
2. Daca functionarul consular sau o alta persoana care se bucura de
imunitatea de jurisdictie a statului de resedinta, conform art. 35 - 38 din
prezenta conventie, intenteaza o actiune, aceasta nu mai poate invoca
imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct
de cererea principala.
Art. 45
Exceptii de la privilegii si imunitati
Privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, cu exceptia
paragrafului 2 al art. 39 si 43, nu se aplica membrilor personalului oficiului
consular si membrilor de familie ai acestora, care locuiesc impreuna cu ei,
daca sunt cetateni ai statului de resedinta sau domiciliaza in acest stat.
Art. 46
Inceputul si incetarea privilegiilor si imunitatilor
1. Functionarul consular, angajatul oficiului consular si membrul
personalului de serviciu se bucura de privilegiile si de imunitatile prevazute
in prezenta conventie de la data trecerii frontierei statului de resedinta
pentru a prelua functiile sau daca se afla deja in statul de resedinta, din
momentul intrarii lor in functie.
2. Membrii de familie ai persoanelor fata de care se aplica prevederile
paragrafului 1 al prezentului articol se bucura de privilegiile si de
imunitatile prevazute pentru ei in prezenta conventie:
- de la data de cand functionarul consular, angajatul oficiului consular
sau membrul personalului de serviciu obtine dreptul de a beneficia de
privilegii si de imunitati in conformitate cu paragraful 1 al prezentului
articol;
- din momentul trecerii frontierei statului de resedinta, daca sosesc
ulterior;
- din momentul in care au devenit membri ai familiei acestora.
3. La expirarea termenului de exercitare a atributiilor de serviciu ale
functionarului consular, angajatului oficiului consular sau ale membrului
personalului de serviciu imunitatile si privilegiile acestora, precum si
imunitatile si privilegiile membrilor lor de familie inceteaza din momentul
iesirii lor de pe teritoriul statului de resedinta sau dupa trecerea unei
perioade rezonabile de la eliberarea acestora din functie.
4. Imunitatile si privilegiile membrilor lor de familie inceteaza, de
asemenea, din momentul in care ei nu mai sunt membri de familie ai
functionarului consular, ai angajatului oficiului consular sau ai membrului
personalului de serviciu. Totusi, daca persoana in cauza da garantii ca va parasi
statul de resedinta intr-un termen rezonabil, aceasta se bucura de imunitati si
de privilegii pana la iesirea din statul de resedinta.
5. In caz de deces al unui functionar consular, angajat al oficiului
consular sau al unui membru al personalului de serviciu, membrii familiei
acestuia continua sa se bucure de privilegiile si de imunitatile prevazute in
prezenta conventie pana la data la care ei parasesc teritoriul statului de
resedinta sau pana la expirarea unui termen rezonabil care le va fi fost acordat
in acest scop.
Art. 47
Asigurarea pentru pagube cauzate tertilor
Persoanele care beneficiaza de imunitati si de privilegii, potrivit
prezentei conventii, sunt obligate sa respecte legile si regulamentele statului
de resedinta privind asigurarea pentru pagubele cauzate tertilor ca urmare a
folosirii oricarui mijloc de transport rutier, naval sau aerian.
Art. 48
Indeplinirea functiilor consulare de catre un membru al personalului
diplomatic
Indeplinirea functiilor consulare de catre un membru al personalului
diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimitator in statul de resedinta
nu aduce atingere, in nici un fel, imunitatilor si privilegiilor sale
diplomatice, chiar daca acesta exercita functii consulare cu titlu temporar.
Art. 49
Respectarea legilor statului de resedinta
1. Fara a aduce atingere privilegiilor si imunitatilor prevazute in
prezenta conventie, persoanele care beneficiaza de privilegii si de imunitati
au obligatia de a respecta legile si regulamentele statului de resedinta si de
a nu se amesteca in treburile interne ale acestui stat.
2. Privilegiile, imunitatile si facilitatile prevazute pentru functionarii
consulari, angajatii oficiului consular si pentru membrii personalului de
serviciu vor fi folosite exclusiv pentru indeplinirea functiilor lor oficiale.
3. Localurile consulare vor fi folosite numai pentru activitati consulare.
4. Arhivele consulare trebuie sa contina numai documente si obiecte cu
caracter oficial.
Art. 50
Numirea consulilor onorifici
Numirea consulilor onorifici se face de catre fiecare stat, potrivit
prevederilor articolelor corespunzatoare din Conventia de la Viena din 1963, cu
privire la relatiile consulare.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 51
Ratificarea, intrarea in vigoare si incetarea valabilitatii
1. Prezenta conventie este supusa ratificarii si intra in vigoare in a 30-a
zi de la data efectuarii schimbului instrumentelor de ratificare; conventia
ramane in vigoare pe o durata nedeterminata.
2. Fiecare stat poate sa denunte conventia in orice moment, prin notificare
scrisa adresata celuilalt stat. In acest caz ea isi va inceta valabilitatea
dupa 6 luni de la data denuntarii.
Semnata la Bucuresti la 21 septembrie 1998, in doua exemplare originale,
fiecare in limbile romana, kazaha si rusa, toate textele avand aceeasi valoare.
In caz de divergenta de interpretare intre textul in limbile romana si kazaha,
va prevala textul in limba rusa.
Pentru Romania,
Mihai Razvan Ungureanu,
secretar de stat la
Ministerul Afacerilor Externe
Pentru Republica Kazahstan,
Kassymzhomart Tokaev,
ministrul afacerilor externe