E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 52 din 21 ianuarie 2003

privind transparenta decizionala in administratia publica

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 70 din  3 februarie 2003




    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta lege stabileste regulile procedurale minimale aplicabile pentru asigurarea transparentei decizionale in cadrul autoritatilor administratiei publice centrale si locale, alese sau numite, precum si al altor institutii publice care utilizeaza resurse financiare publice, in raporturile stabilite intre ele cu cetatenii si asociatiile legal constituite ale acestora.
    (2) Legea are drept scop:
    a) sa sporeasca gradul de responsabilitate a administratiei publice fata de cetatean, ca beneficiar al deciziei administrative;
    b) sa stimuleze participarea activa a cetatenilor in procesul de luare a deciziilor administrative si in procesul de elaborare a actelor normative;
    c) sa sporeasca gradul de transparenta la nivelul intregii administratii publice.
    Art. 2
    Principiile care stau la baza prezentei legi sunt urmatoarele:
    a) informarea in prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor de interes public care urmeaza sa fie dezbatute de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si asupra proiectelor de acte normative;
    b) consultarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite, la initiativa autoritatilor publice, in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative;
    c) participarea activa a cetatenilor la luarea deciziilor administrative si in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative, cu respectarea urmatoarelor reguli:
    1. sedintele autoritatilor si institutiilor publice care fac obiectul prezentei legi sunt publice, in conditiile legii;
    2. dezbaterile vor fi consemnate si facute publice;
    3. minutele acestor sedinte vor fi inregistrate, arhivate si facute publice, in conditiile legii.
    Art. 3
    In sensul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel:
    a) act normativ - actul emis sau adoptat de o autoritate publica, cu aplicabilitate generala;
    b) luarea deciziei - procesul deliberativ desfasurat de autoritatile publice;
    c) elaborarea de acte normative - procedura de redactare a unui proiect de act normativ anterior supunerii spre adoptare;
    d) recomandare - orice punct de vedere, sugestie, propunere sau opinie, exprimata verbal sau in scris, primita de catre autoritatile publice de la orice persoana interesata in procesul de luare a deciziilor si in procesul de elaborare a actelor normative;
    e) obligatia de transparenta - obligatia autoritatilor administratiei publice de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la minutele sedintelor publice;
    f) asociatie legal constituita - orice organizatie civica, sindicala, patronala sau orice alt grup asociativ de reprezentare civica;
    g) minuta - documentul scris in care se consemneaza in rezumat punctele de vedere exprimate de participanti la o sedinta, precum si rezultatul dezbaterilor;
    h) ordine de precadere - ordinea care determina prioritatea participarii la sedintele publice, in raport cu interesul manifestat fata de subiectul sedintei;
    i) sedinta publica - sedinta desfasurata in cadrul autoritatilor administratiei publice si la care are acces orice persoana interesata.
    Art. 4
    Autoritatile administratiei publice obligate sa respecte dispozitiile prezentei legi sunt:
    a) autoritatile administratiei publice centrale: ministerele, alte organe centrale ale administratiei publice din subordinea Guvernului sau a ministerelor, serviciile publice descentralizate ale acestora, precum si autoritatile administrative autonome;
    b) autoritatile administratiei publice locale: consiliile judetene, consiliile locale, primarii, institutiile si serviciile publice de interes local sau judetean.
    Art. 5
    Prevederile prezentei legi nu se aplica procesului de elaborare a actelor normative si sedintelor in care sunt prezentate informatii privind:
    a) apararea nationala, siguranta nationala si ordinea publica, interesele strategice economice si politice ale tarii, precum si deliberarile autoritatilor, daca fac parte din categoria informatiilor clasificate, potrivit legii;
    b) valorile, termenele de realizare si datele tehnico-economice ale activitatilor comerciale sau financiare, daca publicarea acestora aduce atingere principiului concurentei loiale, potrivit legii;
    c) datele personale, potrivit legii.

    CAP. 2
    Proceduri privind participarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative si la procesul de luare a deciziilor

    SECTIUNEA 1
    Dispozitii privind participarea la procesul de elaborare a actelor normative

    Art. 6
    (1) In cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administratiei publice are obligatia sa publice un anunt referitor la aceasta actiune in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala sau locala, dupa caz. Autoritatea administratiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informatii.
    (2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de zile inainte de supunerea spre analiza, avizare si adoptare de catre autoritatile publice. Anuntul va cuprinde o nota de fundamentare, o expunere de motive sau, dupa caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
    (3) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanta asupra mediului de afaceri se transmite de catre initiator asociatiilor de afaceri si altor asociatii legal constituite, pe domenii specifice de activitate, in termenul prevazut la alin. (2).
    (4) La publicarea anuntului autoritatea administratiei publice va stabili o perioada de cel putin 10 zile pentru a primi in scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
    (5) Conducatorul autoritatii publice va desemna o persoana din cadrul institutiei, responsabila pentru relatia cu societatea civila, care sa primeasca propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ propus.
    (6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiza si avizare autoritatilor publice interesate numai dupa definitivare, pe baza observatiilor si propunerilor formulate potrivit alin. (4).
    (7) Autoritatea publica in cauza este obligata sa decida organizarea unei intalniri in care sa se dezbata public proiectul de act normativ, daca acest lucru a fost cerut in scris de catre o asociatie legal constituita sau de catre o alta autoritate publica.
    (8) In toate cazurile in care se organizeaza dezbateri publice, acestea trebuie sa se desfasoare in cel mult 10 zile de la publicarea datei si locului unde urmeaza sa fie organizate. Autoritatea publica in cauza trebuie sa analizeze toate recomandarile referitoare la proiectul de act normativ in discutie.
    (9) In cazul reglementarii unei situatii care, din cauza circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptarii in procedura de urgenta prevazuta de reglementarile in vigoare.

    SECTIUNEA a 2-a
    Dispozitii privind participarea la procesul de luare a deciziilor

    Art. 7
    (1) Participarea persoanelor interesate la lucrarile sedintelor publice se va face in urmatoarele conditii:
    a) anuntul privind sedinta publica se afiseaza la sediul autoritatii publice, inserat in site-ul propriu si se transmite catre mass-media, cu cel putin 3 zile inainte de desfasurare;
    b) acest anunt trebuie adus la cunostinta cetatenilor si a asociatiilor legal constituite care au prezentat sugestii si propuneri in scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmeaza sa fie abordat in sedinta publica;
    c) anuntul va contine data, ora si locul de desfasurare a sedintei publice, precum si ordinea de zi.
    (2) Difuzarea anuntului si invitarea speciala a unor persoane la sedinta publica sunt in sarcina responsabilului desemnat pentru relatia cu societatea civila.
    (3) Participarea persoanelor interesate la sedintele publice se va face in limita locurilor disponibile in sala de sedinte, in ordinea de precadere data de interesul asociatiilor legal constituite in raport cu subiectul sedintei publice, stabilita de persoana care prezideaza sedinta publica.
    (4) Ordinea de precadere nu poate limita accesul mass-media la sedintele publice.
    Art. 8
    Persoana care prezideaza sedinta publica ofera invitatilor si persoanelor care participa din proprie initiativa posibilitatea de a se exprima cu privire la problemele aflate pe ordinea de zi.
    Art. 9
    (1) Adoptarea deciziilor administrative tine de competenta exclusiva a autoritatilor publice.
    (2) Punctele de vedere exprimate in cadrul sedintelor publice de persoanele mentionate la art. 8 au valoare de recomandare.
    Art. 10
    Minuta sedintei publice, incluzand si votul fiecarui membru, cu exceptia cazurilor in care s-a hotarat vot secret, va fi afisata la sediul autoritatii publice in cauza si publicata in site-ul propriu.
    Art. 11
    (1) Autoritatile publice prevazute la art. 4 sunt obligate sa elaboreze si sa arhiveze minutele sedintelor publice. Atunci cand se considera necesar, sedintele publice pot fi inregistrate.
    (2) Inregistrarile sedintelor publice, cu exceptia celor prevazute la art. 6, vor fi facute publice, la cerere, in conditiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
    Art. 12
    (1) Autoritatile publice prevazute la art. 4 sunt obligate sa intocmeasca si sa faca public un raport anual privind transparenta decizionala, care va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
    a) numarul total al recomandarilor primite;
    b) numarul total al recomandarilor incluse in proiectele de acte normative si in continutul deciziilor luate;
    c) numarul participantilor la sedintele publice;
    d) numarul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte normative;
    e) situatia cazurilor in care autoritatea publica a fost actionata in justitie pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi;
    f) evaluarea proprie a parteneriatului cu cetatenii si asociatiile legal constituite ale acestora;
    g) numarul sedintelor care nu au fost publice si motivatia restrictionarii accesului.
    (2) Raportul anual privind transparenta decizionala va fi facut public in site-ul propriu, prin afisare la sediul propriu intr-un spatiu accesibil publicului sau prin prezentare in sedinta publica.

    CAP. 3
    Sanctiuni

    Art. 13
    (1) Orice persoana care se considera vatamata in drepturile sale, prevazute de prezenta lege, poate face plangere in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) Plangerea si recursul se judeca in procedura de urgenta si sunt scutite de taxa de timbru.
    Art. 14
    Constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza, potrivit prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, potrivit legislatiei muncii, fapta functionarului care, din motive contrare legii, nu permite accesul persoanelor la sedintele publice sau impiedica implicarea persoanelor interesate in procesul de elaborare a actelor normative de interes public, in conditiile prezentei legi.
    Art. 15
    Persoanele care asista la sedintele publice, invitate sau din proprie initiativa, trebuie sa respecte regulamentul de organizare si functionare a autoritatii publice. In cazul in care presedintele de sedinta constata ca o persoana a incalcat regulamentul, va dispune avertizarea si, in ultima instanta, evacuarea acesteia.

    CAP. 4
    Dispozitii finale

    Art. 16
    (1) Prezenta lege intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare se abroga.
    Art. 17
    In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, autoritatile publice si celelalte persoane juridice prevazute la art. 4 sunt obligate sa isi modifice regulamentul de organizare si functionare in conformitate cu prevederile prezentei legi.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                          PRESEDINTELE SENATUI
                             NICOLAE VACAROIU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                    p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                             VIOREL HREBENCIUC



COMENTARII la Legea 52/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 52 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Hotărârea 74 2016
    Ești un om de afaceri sau o femeie? Ești într-un dezastru financiar sau nu aveți nevoie de fonduri pentru a începe propria afacere? Noi oferim împrumuturi din gama de $ 1,000,00- $ la 20.000.000, 00. Ne da împrumuturi legitime persoanelor fizice grave sau firmele de afaceri care au nevoie de credite. Suntem o firma de împrumut înregistrat, care este pregătită pentru a satisface nevoile indivizilor care aspiră să fie mai mare în prima linie de împrumuturi accumulation.Our de capital sunt oferite la o rată a dobânzii subvenționată, care este favorabil tuturor cetățenilor din întreaga lume și din diferite țări .nu ​​sunt gata să vorbească cu tine despre modul în care ne putem întâlni needs.if financiară interesat de această ofertă, contactați-ne astăzi pentru un împrumut de urgență. CERINTA PENTRU CREDITUL ID-ul de 1. Copiezi Declaratie de 2,3 luni Bănci 3.Prove de reședință 4.Banking detalii pentru a primi împrumutul. Odată ce această cerință este remisă suma creditului va fi transferată la detaliile bancare pe care le trimite la noi, pe lista neagră este binevenită, ați fost refuzat de atât de multe companii, Ai idee de afaceri, dar nici finanțe, Ai record de credit rău , se aplică pentru casa de soluții la problema ta. Așteptăm răspunsul tău urgent la acest AD.or ne e-mail la: (midland.credit2@gmail.com) Credite personale Credite cu plată Ziua vehicul Finanțe Credite Pagina principală Consiliere datorii împrumut de afaceri Împrumut de student împrumut de consolidare Creditul medical Asigurari de Viata / Proprietatea, de asemenea, disponibile. Contactati-ne azi la E-mail :( midland.credit2@gmail.com) Pentru mai multe informații. Vizitati-ne la: www.midlandcreditonline.com
ANONIM a comentat Legea 67 2016
    Sunt un creditor privat și investitor, Ai nevoie de un împrumut legitim, onest, cu reputație și rapid? Vă pot ajuta cu 100% împrumut de garanție, sunt oferind de afaceri și de credit individual, Mai mult, de asemenea, vom finanța tot felul de proiecte. Pentru mai multe detalii contactati-ne la: russell.credit40@gmail.com
ANONIM a comentat Legea 67 2016
    Sunt un creditor privat și investitor, Ai nevoie de un împrumut legitim, onest, cu reputație și rapid? Vă pot ajuta cu 100% împrumut de garanție, sunt oferind de afaceri și de credit individual, Mai mult, de asemenea, vom finanța tot felul de proiecte. Pentru mai multe detalii contactati-ne la: russell.credit40@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 504 2016
    Sunt un creditor privat și investitor, Ai nevoie de un împrumut legitim, onest, cu reputație și rapid? Vă pot ajuta cu 100% împrumut de garanție, sunt oferind de afaceri și de credit individual, Mai mult, de asemenea, vom finanța tot felul de proiecte. Pentru mai multe detalii contactati-ne la: russell.credit40@gmail.com
ANONIM a comentat Legea 2 1987
    Sunt un creditor privat și investitor, Ai nevoie de un împrumut legitim, onest, cu reputație și rapid? Vă pot ajuta cu 100% împrumut de garanție, sunt oferind de afaceri și de credit individual, Mai mult, de asemenea, vom finanța tot felul de proiecte. Pentru mai multe detalii contactati-ne la: russell.credit40@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 426 2015
    Cumpara Calitate Real și Pașapoarte false (passportquality@gmail.com) Vize, licență, cărți de identitate, SSN Noi producem pașapoarte false și reale, permise de conducere, certificate de naștere, carte de identitate pentru toate țările lumii. suntem profesionisti si ne-am făcut acest lucru pentru mai mult de șapte ani în ziua de azi decar. Noi oferim pașapoarte doar originale de înaltă calitate false, permise de conducere, cărți de identitate, ștampile și alte produse pentru următoarele țări: Australia, Belgia, Mexic, Spania, Brazilia, Canada, Finlanda, Franța, Irlanda, Portugalia, Suedia, Germania, Italia, Olanda, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, și multe alte țări. Suntem cei mai buni producători de documente de calitate, cu peste 1 milion de documentele noastre care circulă peste tot în lume. Contact ": passportquality@gmail.com Cuvinte cheie: pașaport fals cumpăra on-line, permise de conducere, pașapoarte false, pașapoarte false conducător auto Licențe, pașaport contrafăcut cum să facă pașaport fals acasă, filtru de pașaport fals, pașapoarte false care lucrează, fac pașaport fals on-line
ANONIM a comentat Ordin 1470 2011
    Sunt un creditor privat și am oferi toate tipurile de servicii de împrumut. garantate și negarantate creditele acordate persoanelor fizice și companiilor la o rată a dobânzii foarte scăzută cât mai puțin de 3%. Noi acceptăm orice durată și vă puteți califica indiferent de statut. Contactati-ne azi pentru solutia potrivita nevoilor dumneavoastra financiare. Pentru mai multe informatii, contactati-ne acum prin e-mail la ruize7815 @ gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 40 2016
    Cum mi-am luat meu Suma împrumutului dorit de la o companie de împrumut de incredere (brucknerloanfirm@gmail.com) Bună ziua tuturor, numele meu este Ketesha Frank, eu sunt din Alabama, statul Unite, sunt aici ca să depună mărturie despre modul în care am primit împrumutul meu de la dna Bruckner Marie, împrumut Company {(brucknerloanfirm@gmail.com)} după ce am aplicat două ori de la diverse creditorii împrumut care au pretins că sunt creditori chiar aici pe acest forum, am crezut că împrumuturile lor a fost reală și am aplicat, dar niciodată nu mi-a dat împrumut până la un prieten de-al meu introduce-mi BRÜCKNER Marie împrumut Compania, care a promis să mă ajute cu un împrumut de dorința mea și ea a făcut într-adevăr așa cum a promis, fără nici o formă de întârziere, am avut îndoieli, dar niciodată nu am profite de crezut. N-am crezut că mai există încă creditorii de împrumut de încredere până când m-am întâlnit pe dna Marie Bruckner, care ma ajutat într-adevăr cu împrumut meu și-a schimbat viața în bine. Știu că există încă mulți creditori buni acolo, dar i-ar sfătui să încerci pe dna Marie Bruckner, Compania de împrumut, îngrijirea și înțelegerea lui. nu știu dacă sunteți în nevoie de un împrumut de urgență, de asemenea, sau doresc finanțare pentru proiectele dvs., deci nu ezitați să contactați pe dna Marie Bruckner, Compania de împrumut adresa de e-mail este (brucknerloanfirm@gmail.com)
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Cum mi-am luat meu Suma împrumutului dorit de la o companie de împrumut de incredere (brucknerloanfirm@gmail.com) Bună ziua tuturor, numele meu este Ketesha Frank, eu sunt din Alabama, statul Unite, sunt aici ca să depună mărturie despre modul în care am primit împrumutul meu de la dna Bruckner Marie, împrumut Company {(brucknerloanfirm@gmail.com)} după ce am aplicat două ori de la diverse creditorii împrumut care au pretins că sunt creditori chiar aici pe acest forum, am crezut că împrumuturile lor a fost reală și am aplicat, dar niciodată nu mi-a dat împrumut până la un prieten de-al meu introduce-mi BRÜCKNER Marie împrumut Compania, care a promis să mă ajute cu un împrumut de dorința mea și ea a făcut într-adevăr așa cum a promis, fără nici o formă de întârziere, am avut îndoieli, dar niciodată nu am profite de crezut. N-am crezut că mai există încă creditorii de împrumut de încredere până când m-am întâlnit pe dna Marie Bruckner, care ma ajutat într-adevăr cu împrumut meu și-a schimbat viața în bine. Știu că există încă mulți creditori buni acolo, dar i-ar sfătui să încerci pe dna Marie Bruckner, Compania de împrumut, îngrijirea și înțelegerea lui. nu știu dacă sunteți în nevoie de un împrumut de urgență, de asemenea, sau doresc finanțare pentru proiectele dvs., deci nu ezitați să contactați pe dna Marie Bruckner, Compania de împrumut adresa de e-mail este (brucknerloanfirm@gmail.com)
ANONIM a comentat Legea 20 2016
    Atentie!!! Oferta de împrumut sunt Mr Rashide Abdulahi un creditor de împrumut privat. ne sunt date toate tipurile de împrumut, ne da împrumuturi la o rată scăzută a dobânzii de 3% şi condiţii bune de lucru, dacă aveţi nevoie de un împrumut pentru afaceri sau pentru a achita facturile apoi vă sunt sfătuiţi să Contactati-ne pentru noi face servicii de calitate, care va face să vă mulţumiţi. e-mail: Rashideabdulahiloanfirmhelp@hotmail.com SERVICII DE ÎMPRUMUT DISPONIBILE INCLUD: ================================ * Comerciale credite. * Personale Credite. * Credite pentru afaceri. * Investiţii împrumuturi. * Dezvoltarea împrumuturi. * Achiziţionarea creditelor. * Constructii Credite. * Credite pentru afaceri si multe altele: vom face toate tipurile de împrumut bun servicii, contactati-ne prin e-mail: Rashideabdulahiloanfirmhelp@hotmail.com mulţumesc Mr Rashide
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu