LEGE
Nr. 51 din 14 martie 2001
pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Bulgaria privind protectia informatiilor militare secrete schimbate, semnat la
Sofia la 29 martie 2000
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 138 din 20 martie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Bulgaria privind protectia informatiilor militare secrete schimbate, semnat la
Sofia la 29 martie 2000.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 ianuarie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 22
februarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria privind protectia
informatiilor militare secrete schimbate
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria, denumite in continuare
parti contractante,
luand in considerare schimbarile care au survenit in situatia politica
internationala,
recunoscand rolul important al cooperarii dintre cele doua tari pentru
intarirea pacii si securitatii internationale,
realizand o cooperare bazata pe interes reciproc si incredere,
au convenit asupra urmatoarelor:
Art. 1
Prevederi generale
1. Partile contractante isi vor indeplini obligatiile asumate prin
prevederile prezentului acord, bazandu-se pe principiile egalitatii si
avantajului reciproc.
2. Partile contractante vor aplica prevederile prezentului acord, cu
respectarea legislatiei statelor lor. Autoritatile nationale competente vor lua
deciziile referitoare la schimbul informatiilor militare secrete intre partile
contractante.
3. Fiecare parte contractanta va comunica cu promptitudine celeilalte parti
contractante orice schimbare a legislatiei statului care ar afecta protectia
informatiilor militare secrete ce fac obiectul prezentului acord. In acest caz
cele doua parti contractante se vor consulta pentru a lua in discutie
posibilele modificari ale prezentului acord.
4. Nici o prevedere a acestui acord nu va fi interpretata in mod
contradictoriu cu standardele internationale adoptate de NATO si UEO,
referitoare la protectia informatiilor militare secrete, cu care partile
contractante au fost de acord, si nici cu drepturile si obligatiile asumate de
partile contractante in alte acorduri internationale.
Art. 2
Obiect
Obiectul prezentului acord il constituie protectia informatiilor militare
secrete, generate sau furnizate, direct sau indirect, de catre o parte
contractanta celeilalte parti contractante.
Art. 3
Definitii
Pentru scopul prezentului acord, termenii mentionati mai jos au urmatoarele
semnificatii:
a) informatii militare secrete - informatii militare si/sau materiale care
necesita protectie impotriva divulgarii neautorizate si care au fost mentionate
in clasificarea pe linie de securitate;
b) material - documente, precum si orice tip de aparat, echipament sau
armament, fabricat sau in curs de fabricatie;
c) document - orice informatii inregistrate, indiferent de caracteristicile
sau de forma lor fizica, incluzand fara restrictii date scrise sau tiparite,
benzi magnetice si cartele procesate pe computer, harti, planuri, fotografii,
desene, grafice, gravuri, schite, note si documente de serviciu, indigouri si
benzi dactilografice sau reproduceri prin orice mijloace ori procedee,
inregistrari sub orice forma, video, optice, electronice, magnetice, voce sau
sunet, precum si echipamente portabile de procesare automata a datelor, cu
posibilitati de stocare interne sau externe;
d) parte contractanta primitoare - acea parte a acordului careia i se
transmit informatii militare secrete;
e) parte contractanta furnizoare - acea parte a acordului care transmite
informatii militare secrete;
f) autoritate competenta de securitate - autoritatea responsabila in
domeniul sigurantei apararii din fiecare stat;
g) vizitatori - orice cetateni care sunt reprezentanti ai partilor
contractante si care solicita accesul la informatii militare secrete potrivit
prezentului acord;
h) contractant - o persoana juridica imputernicita in mod legal sa angajeze
contracte.
Art. 4
Clasificare si echivalenta
Nivelurile de clasificare a informatiilor pe linie de securitate si
echivalentele lor pentru partile contractante sunt:
____________________________________________________
| ROMANIA | ECHIVALENTA NATO | BULGARIA |
|_______________|__________________|_________________|
| STRICT SECRET | TOP SECRET | STROGO SEKRETNO |
|_______________|__________________|_________________|
| SECRET | SECRET | SEKRETNO |
|_______________|__________________|_________________|
| SECRET | CONFIDENTIAL | SEKRETNO |
|_______________|__________________|_________________|
| SECRET DE | RESTRICTED | ZA SLUJEVNO |
| SERVICIU | | POLVANE |
|_______________|__________________|_________________|
Art. 5
Autoritatile competente de securitate
1. Autoritatile competente de securitate ale partilor contractante,
responsabile cu aplicarea prezentului acord, sunt urmatoarele:
Pentru Romania
Ministerul Apararii Nationale
Directia generala de informatii a apararii
Str. Izvor nr. 13 - 15
Bucuresti
Pentru Republica Bulgaria
Ministerul Apararii
Serviciul de securitate - politie militara si contrainformatii militare
34, Tsar Boris III Bld
Sofia
2. Punctele de contact pentru prezentul acord sunt:
Pentru Romania
Atasatul apararii, militar, aero si naval
Ambasada Romaniei
154, Gagarin Street
Sofia
Pentru Republica Bulgaria
Atasatul apararii
Ambasada Republicii Bulgaria
Str. Rabat nr. 5
Bucuresti
Art. 6
Accesul la informatiile militare secrete
Nici o persoana nu va avea dreptul de acces la informatiile militare
secrete protejate prin prezentul acord doar in virtutea gradului sau functiei.
Accesul la aceste informatii va fi permis in conformitate cu legislatia
statelor partilor contractante si cu masurile convenite de acestea, potrivit
prevederilor prezentului acord. Partea contractanta primitoare va respecta
urmatoarele obligatii:
a) nu va furniza informatii militare secrete unei terte parti fara acordul
prealabil scris al partii contractante furnizoare;
b) va acorda informatiilor militare secrete un nivel de clasificare
potrivit art. 4 si, prin urmare, va asigura o protectie similara celei acordate
partii contractante furnizoare;
c) nu va folosi informatiile militare secrete in alte scopuri decat cel
pentru care au fost furnizate;
d) va respecta drepturile de proprietate intelectuala si secretele
comerciale cuprinse in informatiile militare secrete.
Art. 7
Autorizatia de securitate a personalului
1. Decizia de a acorda o astfel de autorizatie de securitate este data
pentru o persoana care, dupa terminarea verificarilor necesare pe linie de
securitate, este autorizata sa aiba acces la informatii militare secrete.
2. Fiecare parte contractanta va intreprinde o investigatie competenta,
suficient de detaliata, pentru orice persoana care urmeaza sa aiba acces la
informatiile militare secrete protejate prin prezentul acord.
3. Inainte ca un reprezentant al unei parti contractante sa furnizeze
informatii militare secrete unui reprezentant al celeilalte parti contractante,
partea contractanta primitoare va transmite partii contractante furnizoare
asigurarea ca respectivul reprezentant are autorizatie de securitate
corespunzatoare nivelului de clasificare a informatiilor respective, ca accesul
solicitat este necesar in scopuri oficiale, iar informatiile militare secrete
furnizate sunt protejate de partea contractanta primitoare conform prevederilor
prezentului acord.
Art. 8
Vizitele
1. Autorizatia pentru vizitele reprezentantilor unei parti contractante in
cladirile sau institutiile celeilalte parti contractante, pentru care se
solicita accesul la informatii militare secrete, se va limita numai la acele
vizite ce se desfasoara pentru scopuri oficiale.
2. Autorizatia pentru vizitarea cladirilor si institutiilor va fi acordata
de autoritatile competente de securitate ale partilor contractante.
Valabilitatea autorizatiilor pentru vizite nu va depasi 6 (sase) luni.
3. Fiecare parte contractanta va informa cealalta parte contractanta despre
persoanele care vor efectua vizita, cu cel putin 3 (trei) saptamani inainte de
vizita propriu-zisa.
4. Partea contractanta gazda va fi raspunzatoare de instruirea specifica a
personalului din cladirile sau din institutiile ce urmeaza sa fie vizitate, in
functie de deciziile referitoare la obiectivul vizitei si de cel mai inalt
nivel al informatiilor militare secrete ce urmeaza sa fie furnizate partii
contractante care efectueaza vizita.
5. Solicitarile pentru vizite ale reprezentantilor partilor contractante se
vor face prin biroul atasatului apararii din cadrul Ambasadei Romaniei la Sofia
si din cadrul Ambasadei Republicii Bulgaria la Bucuresti.
Solicitarile vor contine urmatoarele date:
- numele si prenumele vizitatorului propus, data si locul nasterii,
nationalitatea si numarul pasaportului/cartii de identitate;
- statutul oficial al vizitatorului si denumirea institutiei, companiei sau
organizatiei pe care el o reprezinta sau de care apartine;
- certificarea nivelului de acces al vizitatorului la informatiile vizate;
- denumirea si sediul institutiei, companiei sau organizatiei care va fi
vizitata;
- numele, prenumele si functia persoanei/persoanelor care va/vor fi
vizitata/vizitate, daca se cunosc;
- scopul vizitei;
- datele de sosire si de plecare.
6. Datele personale cu privire la persoanele care solicita acces la
informatiile militare secrete, potrivit prezentului acord, vor fi protejate de
partile contractante.
7. Toti vizitatorii vor respecta legislatia statului partii contractante
gazda, referitoare la protectia informatiilor militare secrete.
Art. 9
Securitatea fizica
1. Fiecare parte contractanta va fi raspunzatoare pentru securitatea
informatiilor militare secrete primite de la cealalta parte contractanta, pe
perioada tranzitului sau a depozitarii acestora pe teritoriul statului sau.
2. Fiecare parte contractanta va fi raspunzatoare pentru securitatea
tuturor cladirilor si institutiilor de stat si private in care se afla
informatii militare secrete furnizate de cealalta parte contractanta si va
garanta ca au fost desemnate persoane calificate si autorizate care raspund de
protectia acestor informatii.
3. Informatiile militare secrete vor fi depozitate astfel incat sa permita
accesul numai persoanelor autorizate in conformitate cu prevederile art. 7.
Art. 10
Transmiterea informatiilor militare secrete
1. Informatiile militare secrete vor fi transmise intre partile
contractante prin canale diplomatice sau prin alte canale stabilite de comun
acord de partile contractante. Cerintele minimale de securitate pe perioada
transmiterii informatiilor militare secrete vor fi urmatoarele:
a) Pentru documente:
Documentele si alte suporturi care contin informatii militare secrete vor
fi transmise in plicuri duble si sigilate. Plicul interior va fi marcat cu
nivelul de clasificare a informatiilor continute in document si adresa
primitorului. Pe plicul exterior vor fi inscrise adresa celui care primeste,
adresa celui care trimite si numarul de inregistrare al documentului, precum si
sigiliul celui care transmite, in cazul in care acesta se poate aplica.
Documentele astfel impachetate vor fi transmise prin canalele convenite de
partile contractante. Pachetele cu documente vor fi insotite de borderouri in
care se vor consemna procedurile de predare-primire.
b) Pentru echipamente:
Echipamentele militare secrete vor fi transportate in vehicule protejate,
sigilate si impachetate corespunzator si sub un permanent control, astfel incat
sa se previna accesul persoanelor neautorizate.
Echipamentele militare secrete depozitate temporar pe timpul transportului
acestora vor fi plasate in zone protejate corespunzator. Aceste zone trebuie sa
fie supravegheate cu echipamente de detectie la intruziune sau pazite de
personal special autorizat.
Echipamentele militare secrete vor fi insotite pe timpul transportului de
borderouri, ca si pachetele care contin documentele, in care se vor consemna
detaliat operatiunile de predare-primire efectuate in timpul transportului.
Primitorul de drept va expedia furnizorului borderoul care sa confirme primirea
echipamentelor.
c) Pentru transmiterea electronica:
Informatiile militare secrete pot fi transmise prin mijloacele electronice
protejate cu sisteme criptografice special realizate sau acceptate de comun
acord de partile contractante.
Art. 11
Marcarea documentelor
Partea contractanta primitoare va stampila sau va inscrie pe toate
suporturile care contin informatiile militare secrete primite de la partea
contractanta furnizoare numele sau marca furnizorului, precum si nivelul de
clasificare national corespunzator echivalentei stabilite la art. 4.
Art. 12
Distrugerea
Documentele si celelalte suporturi care contin informatii militare secrete,
precum si echipamentele militare secrete vor fi distruse intr-o asemenea
maniera incat sa faca imposibila reconstituirea, partiala sau integrala, a
informatiilor militare secrete pe care acestea le contin, cu respectarea
procedurilor stabilite potrivit legislatiei statelor partilor contractante.
Art. 13
Multiplicarea si traducerea documentelor
1. Documentele care nu contin mentiunea "Interzis la
multiplicare" pot fi multiplicate. Toate copiile executate de pe
documentele si suporturile care contin informatii militare secrete vor fi
marcate cu acelasi nivel de clasificare ca si originalele. Numarul de copii va
fi limitat la strictul necesar si numai pentru scopuri oficiale.
2. Toate traducerile informatiilor militare secrete vor fi realizate de
persoane autorizate corespunzator art. 7. Numarul de copii de pe traduceri va
fi limitat la strictul necesar, iar distribuirea acestora va fi, de asemenea,
controlata. Traducerile vor fi marcate cu acelasi nivel de clasificare ca si
informatiile originale si vor purta o adnotare corespunzatoare in limba in care
au fost traduse, prin care sa se specifice ca acestea contin informatii
militare secrete apartinand partii contractante furnizoare.
Art. 14
Transmiterea catre contractanti
Inainte de transmiterea catre un contractant a informatiilor militare
secrete furnizate de cealalta parte contractanta, partea contractanta
primitoare:
a) va solicita acordul scris al partii contractante furnizoare;
b) se va asigura ca acel contractant are capacitatea de a proteja
corespunzator informatiile militare secrete;
c) va acorda autorizatie de securitate pentru cladirile si institutiile
contractantului respectiv;
d) va acorda autorizatie de securitate personalului ale carui indatoriri
oficiale necesita accesul la informatii militare secrete;
e) va efectua investigatii corespunzatoare asupra tuturor persoanelor
carora li s-a acordat accesul la informatiile militare secrete, pentru a se
asigura ca acestea cunosc responsabilitatile ce le revin pentru protectia
informatiilor, in conformitate cu legislatia statelor lor si cu prevederile
prezentului acord;
f) va efectua periodic controale de securitate in cladirile si institutiile
contractantului, pentru a se asigura ca informatiile militare secrete sunt
protejate potrivit prevederilor prezentului acord;
g) se va asigura ca accesul la informatiile militare secrete este limitat
la persoanele autorizate si numai in scopuri oficiale.
Art. 15
Pierdere si compromitere
1. In cazul unor incalcari ale prevederilor de securitate, ce implica
pierderea informatiilor militare secrete sau suspiciunea ca au fost divulgate
informatii militare secrete unor persoane neautorizate, partea contractanta
primitoare va informa imediat partea contractanta furnizoare.
2. Partea contractanta primitoare va initia imediat o investigatie, in
conformitate cu legislatia statului sau, cu asistenta partii contractante
furnizoare, daca se solicita. Partea contractanta primitoare va informa cat mai
repede posibil partea contractanta furnizoare asupra circumstantelor,
rezultatului investigatiilor si masurilor luate.
Art. 16
Vizitele de securitate
Personalul partilor contractante insarcinat cu securitatea poate verifica
aplicarea cerintelor de securitate conform prevederilor prezentului acord, prin
vizite reciproce. Permisiunea de a efectua astfel de vizite va fi acordata de
partile contractante dupa o consultare prealabila. Scopul acestor vizite consta
in consultari periodice asupra procedurilor de securitate aplicate, in vederea
realizarii compatibilitatii sistemelor de securitate ale partilor contractante
si a convingerii ca informatiile militare secrete sunt protejate corespunzator.
Art. 17
Aspecte financiare
Fiecare parte contractanta va suporta cheltuielile proprii rezultate din
aplicarea prevederilor prezentului acord.
Art. 18
Solutionarea diferendelor
Orice diferend privind interpretarea sau aplicarea prezentului acord va fi
rezolvat prin consultare intre partile contractante, fara a se recurge la alta
jurisdictie.
Art. 19
Intrarea in vigoare si denuntarea
1. Prezentul acord va intra in vigoare la data primirii ultimei notificari
prin care partile contractante isi notifica in scris, prin canale diplomatice,
ca au fost indeplinite cerintele legislatiei nationale pentru intrarea in
vigoare a acordului.
2. Prezentul acord este incheiat pentru o perioada de 5 ani si va fi
prelungit automat pe noi perioade de cate 5 ani. Prezentul acord poate inceta
prin acordul scris al partilor contractante. De asemenea, poate fi denuntat de
orice parte contractanta dupa 6 luni de la data primirii de catre cealalta
parte contractanta a unei notificari scrise exprimand intentia sa de a-l
denunta.
3. Amendamentele la prezentul acord se vor face prin acordul comun al
partilor contractante si vor intra in vigoare conform prevederilor paragrafului
1 al acestui articol.
4. In cazul denuntarii prezentului acord toate informatiile militare
secrete, generate sau furnizate potrivit prezentului acord, vor fi in
continuare protejate conform legislatiei specifice a statelor partilor
contractante si prevederilor prezentului acord.
Prezentul acord a fost semnat la Sofia la 29 martie 2000, in doua exemplare
originale, fiecare in limbile romana, bulgara si engleza, toate textele fiind
egal autentice. In cazul unor divergente de interpretare textul in limba
engleza va prevala.
Pentru Guvernul Romaniei,
Sorin Frunzaverde,
ministrul apararii nationale
Pentru Guvernul Republicii Bulgaria,
Boiko Noev,
ministrul apararii