LEGE
Nr. 402 din 11 octombrie 2004
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementarile
referitoare la construirea, intretinerea, repararea si exploatarea cailor
ferate, altele decat cele administrate de Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A.
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 956 din 19 octombrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 60 din 29 iulie 2004 privind
reglementarile referitoare la construirea, intretinerea, repararea si
exploatarea cailor ferate, altele decat cele administrate de Compania Nationala
de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., adoptata in temeiul art. 1 pct. I.24
din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 741 din 17 august
2004, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 5, alineatele (1), (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Racordarea unei linii ferate industriale noi la liniile infrastructurii
feroviare publice, direct sau prin intermediul unei linii ferate industriale
existente, se realizeaza pe baza platii unui tarif de racordare catre Compania
Nationala de Cai Ferate <<C.F.R.>> - S.A., care reprezinta costul
lucrarilor necesare pentru racordare si pentru preluarea sporului de capacitate
de transport feroviar, dupa caz.
............................................................................
(3) Dupa plata tarifului de racordare, Compania Nationala de Cai Ferate
<<C.F.R.>> - S.A. contracteaza executia lucrarilor de constructie a
liniilor si instalatiilor feroviare pentru racordarea la liniile
infrastructurii feroviare publice si pentru preluarea sporului de capacitate,
dupa caz.
(4) Liniile si instalatiile feroviare construite pentru racordare si
transport feroviar, dupa caz, sunt proprietatea Companiei Nationale de Cai
Ferate <<C.F.R.>> - S.A."
2. La articolul 7, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Pentru terenurile din proprietatea privata a Companiei Nationale
de Cai Ferate <<C.F.R.>> - S.A., ocupate de linii ferate
industriale, se va percepe un tarif de folosinta care se aproba prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului."
3. La articolul 8, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Regulamentul tehnic de exploatare a unei linii ferate
industriale, va fi intocmit de catre proprietarul liniei ferate industriale in
conformitate cu Regulamentul de exploatare tehnica feroviara al Cailor Ferate
Romane, si se aproba de Autoritatea Feroviara Romana - AFER."
4. La articolul 8, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) In cazul liniilor ferate industriale racordate la
infrastructura feroviara publica, Regulamentul tehnic de exploatare a liniei
ferate industriale face parte din contractul de acces pe infrastructura
feroviara publica, ce se incheie potrivit legislatiei in vigoare."
5. La articolul 11, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Agentul economic care detine in proprietate sau cu chirie linia ferata
industriala va asigura efectuarea verificarii periodice a starii tehnice a
acesteia si este direct raspunzator de orice abatere de la normele de
functionare a liniei si de desfasurare a traficului feroviar."
6. La articolul 11, alineatul (2) se abroga.
7. La articolul 12, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Proprietarii de linii ferate industriale au obligatia sa permita
accesul specialistilor Autoritatii Feroviare Romane - AFER pentru a verifica
periodic starea tehnica a liniilor ferate industriale si conditiile de
desfasurare a transportului feroviar, in conformitate cu normele in
vigoare."
8. La articolul 12, alineatul (3) se abroga.
9. Dupa articolul 12 se introduce articolul 12^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 12^1
Deschiderea sau redeschiderea circulatiei pe linia ferata industriala se va
face cu avizul Autoritatii Feroviare Romane - AFER, numai dupa verificarea
starii tehnice a acesteia."
10. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Proprietarul unei linii ferate industriale aflate in exploatare, cu
racordarea directa sau indirecta la infrastructura feroviara administrata de
Compania Nationala de Cai Ferate <<C.F.R.>> - S.A., care doreste sa
aiba acces la aceasta infrastructura, va incheia un contract de exploatare a
liniei ferate industriale cu Compania Nationala de Cai Ferate <<C.F.R.>>
- S.A., conform legislatiei in vigoare."
11. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Linia ferata industriala de tranzit este linia ferata industriala
amplasata intre doua linii ferate industriale sau intre o linie ferata
industriala si o linie ferata publica, facand posibila continuitatea
transportului feroviar industrial al tuturor proprietarilor de linii feroviare
industriale amplasate in amonte de ea.
(2) In cazul in care una sau mai multe linii ferate industriale sunt
racordate la infrastructura feroviara publica, prin intermediul uneia sau mai
multor linii ferate industriale, proprietarii de linii ferate industriale de
tranzit sunt obligati sa asigure, in limita capacitatii de transport existente,
accesul nediscriminatoriu al vehiculelor feroviare ale operatorilor care au
contracte de transport cu proprietarii de linii ferate industriale aflati in
amonte.
(3) Pentru accesul pe liniile ferate industriale de tranzit, proprietarii
acestora pot solicita plata unui tarif de acces care nu poate depasi nivelul
practicat de Compania Nationala de Cai Ferate <<C.F.R.>> - S.A. pe
linii cu conditii tehnice similare, conditii care vor fi stabilite in
Regulamentul tehnic de exploatare a liniei ferate industriale.
(4) In cazul in care nu sunt respectate prevederile alin. (3) privind
tariful de acces, operatorii pot sesiza in scris Autoritatea Feroviara Romana -
AFER, care va lua masurile corespunzatoare in conformitate cu prevederile
Regulamentului tehnic de exploatare a liniei ferate industriale."
12. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Inchiderea circulatiei pe o linie ferata industriala de tranzit se poate
face numai cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) in cazul in care detinatorul de linie ferata industriala nu mai are
interes in mentinerea si/sau utilizarea acesteia, va notifica acest fapt, cu 6
luni inainte de termenul renuntarii la linia ferata industriala, Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si tuturor detinatorilor de linii
ferate industriale aflati in amonte;
b) in situatia in care detinatorii de linii ferate industriale aflati in
amonte fata de racordul la infrastructura feroviara publica nu sunt de acord cu
inchiderea liniei ferate industriale, acestia au dreptul de preemtiune pentru
inchirierea sau cumpararea liniei ferate industriale respective;
c) in cazul in care detinatorul unei linii ferate industriale intra in
faliment, autoritatea care administreaza falimentul va acorda detinatorilor de
linii ferate industriale din amonte de linia ferata industriala intrata in
faliment dreptul de preemtiune pentru preluarea acesteia;
d) in cazurile prevazute la lit. b) si c), daca nici unul dintre
detinatorii de linii ferate industriale aflati in amonte nu este interesat in preluarea
liniei ferate industriale, dreptul de preemtiune poate fi acordat Companiei
Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
13. Articolul 17 se abroga.
14. La articolul 18, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Nerespectarea dispozitiilor din prezenta ordonanta poate fi
semnalata de catre orice persoana fizica sau juridica interesata. Sesizarile
privind nerespectarea prezentelor reglementari se adreseaza Autoritatii
Feroviare Romane - AFER, in vederea luarii masurilor ce se impun, in conformitate
cu legislatia in vigoare."
15. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 de catre proprietarii liniilor ferate
industriale respective, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) nerespectarea art. 11 alin. (1) si (3), art. 12 alin. (1) si art. 12^1,
cu amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei;
c) nerespectarea art. 14 alin. (2) si (3), cu amenda de la 200.000.000 lei
la 400.000.000 lei.
(2) Contraventiile se constata de catre persoane cu atributii de control,
anume desemnate de Autoritatea Feroviara Romana - AFER, care au si competenta
aplicarii sanctiunilor.
16. Dupa articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 19^1
Cuantumul amenzilor se modifica prin hotarare a Guvernului, in functie de
rata inflatiei."
17. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va elabora
norme privind aplicarea prevederilor prezentei ordonante, precum si criteriile
si modul de clasificare a liniilor ferate industriale, instructiuni care se
aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Reglementarile privind construirea, intretinerea si exploatarea
funicularelor se vor aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
autoritatilor competente, in termen de 60 de zile de la data intrarii in
vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 60 din 29 iulie 2004 privind reglementarile
referitoare la construirea, intretinerea, repararea si exploatarea cailor
ferate, altele decat cele administrate de Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 741 din 17 august 2004, cu modificarile si completarile aduse prin
prezenta lege de aprobare, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA