LEGE
Nr. 4 din 8 ianuarie 1998
pentru aderarea Romaniei la Tratatul privind dreptul marcilor, adoptat la
Geneva la 27 octombrie 1994
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 10 din 14 ianuarie 1998

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Romania adera la Tratatul privind dreptul marcilor, adoptat la Geneva la 27
octombrie 1994.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 9 septembrie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25
noiembrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
TRATAT
privind dreptul marcilor*)
-----------------
*) Traducere.
Art. 1
Expresii prescurtate
In sensul prezentului tratat si in afara cazului in care un sens diferit
este indicat in mod expres:
(i) prin oficiu se intelege organismul insarcinat de o parte contractanta
cu inregistrarea marcilor;
(ii) prin inregistrare se intelege inregistrarea unei marci de catre un
oficiu;
(iii) prin cerere se intelege o cerere de inregistrare;
(iv) termenul persoana desemneaza atat o persoana fizica, cat si o persoana
juridica;
(v) prin titular se intelege persoana inscrisa in registrul marcilor in
calitate de titular al inregistrarii;
(vi) prin registrul marcilor se intelege colectia de date, detinuta de un
oficiu, care cuprinde continutul tuturor inregistrarilor si toate datele inscrise
in ceea ce priveste toate inregistrarile, oricare ar fi suportul material pe
care respectivele date sunt pastrate;
(vii) prin Conventia de la Paris se intelege Conventia de la Paris privind
protectia proprietatii industriale, semnata la Paris la 20 martie 1883, asa cum
a fost revizuita si modificata;
(viii) prin Clasificarea de la Nisa se intelege clasificarea instituita
prin Aranjamentul de la Nisa privind clasificarea internationala a produselor
si serviciilor in scopul inregistrarii marcilor, semnat la Nisa la 15 iunie
1957, asa cum a fost revizuit si modificat;
(ix) prin parte contractanta se intelege orice stat sau orice organizatie
interguvernamentala, parte la prezentul tratat;
(x) termenul instrument de ratificare desemneaza, de asemenea,
instrumentele de acceptare si de aprobare;
(xi) prin Organizatie se intelege Organizatia Mondiala a Proprietatii
Intelectuale;
(xii) prin director general se intelege directorul general al Organizatiei;
(xiii) prin regulament de aplicare se intelege regulamentul de aplicare a
prezentului tratat mentionat la art. 17.
Art. 2
Marcile la care se aplica tratatul
(1) [Natura marcilor] a) Prezentul tratat se aplica marcilor alcatuite din
semne vizibile, intelegandu-se ca numai partile contractante care accepta sa
inregistreze marcile tridimensionale sunt obligate sa aplice prevederile
prezentului tratat acestor marci.
b) Prezentul tratat nu se aplica marcilor holograme si marcilor care nu
sunt alcatuite din semne vizibile, in special marcilor sonore si marcilor
olfactive.
(2) [Tipuri de marci] a) Prezentul tratat se aplica marcilor referitoare la
produse (marci de produse) sau la servicii (marci de servicii) ori in acelasi
timp la produse si servicii.
b) Prezentul tratat nu se aplica marcilor colective, marcilor de
certificare si marcilor de garantie.
Art. 3
Cererea
(1) [Indicatii sau elemente care apar in cerere sau care insotesc cererea;
taxa]
a) Orice parte contractanta poate solicita ca o cerere sa contina toate sau
o parte dintre indicatiile sau elementele urmatoare:
(i) o solicitare de inregistrare;
(ii) numele si adresa solicitantului;
(iii) numele unui stat caruia solicitantul ii este resortisant, daca el
este resortisant al unui stat, numele unui stat in care solicitantul isi are
domiciliul, daca este cazul, si numele unui stat in care solicitantul are o
intreprindere industriala sau comerciala efectiva si serioasa, daca este cazul;
(iv) in cazul in care solicitantul este o persoana juridica, forma juridica
a acestei persoane juridice, cat si statul a carui legislatie a servit drept
cadru la constituirea respectivei persoane juridice si, daca este cazul,
diviziunea teritoriala a acestui stat;
(v) in cazul in care solicitantul are un mandatar, numele si adresa
acestuia;
(vi) in cazul in care, in baza art. 4 (2) b), trebuie facuta alegerea
domiciliului, domiciliul ales;
(vii) in cazul in care solicitantul doreste sa beneficieze de prioritatea
unei cereri anterioare, o declaratie care revendica prioritatea respectivei
cereri anterioare, insotita de indicatii si justificari in sprijinul
declaratiei de prioritate, care pot fi cerute conform art. 4 al Conventiei de
la Paris;
(viii) in cazul in care, solicitantul doreste sa beneficieze de o protectie
care rezulta din prezentarea produselor sau a serviciilor intr-o expozitie, o
declaratie in acest sens, insotita de indicatii in sprijinul acestei
declaratii, conform dispozitiilor legislatiei partii contractante;
(ix) in cazul in care oficiul partii contractante foloseste caractere
(litere si cifre) pe care le considera standard si in cazul in care
solicitantul doreste ca marca sa fie inregistrata si publicata in aceste
caractere standard, o declaratie in acest sens;
(x) in cazul in care solicitantul doreste sa revendice culoarea ca element
distinctiv al marcii, o declaratie in acest sens, precum si indicatia culorii
sau a culorilor revendicate si, pentru fiecare culoare, indicatia partilor
principale ale marcii, care au aceasta culoare;
(xi) in cazul in care marca este o marca tridimensionala, o declaratie care
precizeaza aceasta;
(xii) una sau mai multe reproduceri ale marcii;
(xiii) o transliterare a marcii sau a anumitor parti ale marcii;
(xiv) o traducere a marcii sau a anumitor parti ale marcii;
(xv) numele produselor sau al serviciilor pentru care se solicita
inregistrarea, grupate conform claselor Clasificarii de la Nisa, fiecare grupa
de produse sau de servicii fiind prezentata in ordinea claselor din respectiva
clasificare si precedata de numarul clasei careia ii apartine;
(xvi) semnatura persoanei mentionate la alin. (4);
(xvii) o declaratie de intentie de folosire a marcii, conform dispozitiilor
legislatiei partii contractante.
b) Solicitantul poate depune, in locul declaratiei de intentie de folosire
a marcii, mentionata la lit. a) (xvii), sau, pe langa aceasta, o declaratie de
folosire efectiva a marcii si dovada corespunzatoare, conform dispozitiilor
legislatiei partii contractante.
c) Orice parte contractanta poate solicita ca, pentru cerere, anumite taxe
sa fie platite la oficiu.
(2) [Prezentarea] In ceea ce priveste conditiile referitoare la prezentarea
cererii, nici o parte contractanta nu respinge cererea:
(i) in cazul in care cererea este prezentata in scris, pe hartie, daca ea
este prezentata, sub rezerva alin. (3), pe un formular corespunzator
formularului de cerere prevazut in regulamentul de aplicare;
(ii) in cazul in care partea contractanta autorizeaza transmiterea de
comunicari la oficiu, prin telecopie, si in cazul in care cererea este astfel
transmisa, daca documentul pe hartie, obtinut ca urmare a acestei transmiteri,
corespunde, sub rezerva alin. (3), formularului de cerere mentionat la pct.
(i);
(3) [Limba] Orice parte contractanta poate solicita ca cererea sa fie
redactata in limba sau intr-una dintre limbile admise de oficiu.
In cazul in care oficiul admite mai mult de o limba oficiala, se poate cere
solicitantului sa indeplineasca orice alta conditie referitoare la limbile
oficiale care se aplica cu privire la oficiu, sub rezerva ca nu se poate
solicita ca cererea sa fie redactata in mai mult de o limba oficiala.
(4) [Semnatura] a) Semnatura mentionata la alin. (1) a) (xvi) poate fi
aceea a solicitantului sau aceea a mandatarului sau.
b) In pofida lit. a), orice parte contractanta poate cere ca declaratiile
mentionate la alin. (1) a) (xvii) si b) sa fie semnate de solicitant, chiar
daca acesta are un mandatar.
(5) [O singura cerere pentru produse sau servicii cu mai multe clase] Una
si aceeasi cerere se poate referi la mai multe produse sau servicii, care
apartin uneia sau mai multor clase potrivit Clasificarii de la Nisa.
(6) [Folosirea efectiva] Orice parte contractanta poate cere ca, in cazul
in care o declaratie de intentie de folosire a marcii a fost depusa in baza
alin. (1) a) (xvii), solicitantul sa prezinte oficiului, intr-un termen fixat
de legislatia sa, sub rezerva termenului minim stabilit in regulamentul de
aplicare, dovada folosirii efective a marcii, conform dispozitiilor respectivei
legislatii.
(7) [Interdictia altor conditii] Nici o parte contractanta nu poate cere ca
alte conditii decat cele care sunt enuntate la alin. (1)-(4) si (6) sa fie
indeplinite in ceea ce priveste cererea. In mod special, conditiile urmatoare
nu pot fi pretinse atata timp cat cererea este in curs de solutionare:
(i) remiterea unui certificat sau a unui extras de la un registru al
comertului;
(ii) indicatia conform careia solicitantul exercita o activitate
industriala sau comerciala, cat si prezentarea dovezii corespunzatoare;
(iii) indicatia ca solicitantul exercita o activitate care corespunde
produselor sau serviciilor enumerate in cerere, cat si prezentarea dovezii
corespunzatoare;
(iv) prezentarea dovezii inscrierii marcii in registrul marcilor unei alte
parti contractante sau al unui stat parte la Conventia de la Paris, care nu
este o parte contractanta, cu conditia ca solicitantul sa nu invoce art. (6)
quinquies din Conventia de la Paris.
(8) [Dovezi] Orice parte contractanta poate cere ca, in cursul examinarii
cererii, anumite dovezi sa fie furnizate oficiului, in cazul in care oficiul se
poate indoi in mod just de veridicitatea oricarei indicatii sau oricarui element
care apare in cerere.
Art. 4
Mandatar; alegere de domiciliu
(1) [Mandatari autorizati in exercitarea functiei] Orice parte contractanta
poate cere ca orice mandatar instituit pentru o procedura in fata oficiului sa
fie un mandatar autorizat in exercitarea functiei pe langa oficiu.
(2) [Instituire obligatorie de mandatar; alegere de domiciliu] a) Orice
parte contractanta poate cere ca, pentru o procedura in fata oficiului, oricare
persoana care nu are nici domiciliu, nici intreprindere industriala sau
comerciala efectiva si serioasa pe teritoriul sau sa fie reprezentata de un
mandatar.
(b) Orice parte contractanta poate, in masura in care nu cere instituirea
de mandatar conform lit. a), sa ceara ca, pentru o procedura in fata oficiului,
oricare persoana care nu are nici domiciliu, nici intreprindere industriala sau
comerciala efectiva si serioasa pe teritoriul sau sa aleaga un domiciliu pe
acest teritoriu.
(3) [Imputernicire] a) In cazul in care o parte contractanta permite sau
cere ca un solicitant, un titular sau oricare alta persoana interesata sa fie
reprezentata pe langa oficiu de un mandatar, ea poate cere ca instituirea
mandatarului sa fie facuta printr-o comunicare distincta, denumita in
continuare imputernicire, care sa poarte numele si semnatura solicitantului,
ale titularului sau ale celeilalte persoane, dupa caz.
b) Imputernicirea se poate aplica la una sau mai multe cereri, sau la una
sau mai multe inregistrari, indicate in imputernicire sau, sub rezerva oricarei
exceptii mentionate de persoana care instituie mandatarul, tuturor cererilor
sau tuturor inregistrarilor existente sau viitoare ale acestei persoane.
c) Imputernicirea poate limita la anumite acte dreptul de actiune al
mandatarului. Orice parte contractanta poate cere ca orice imputernicire, care
confera mandatarului dreptul de a retrage o cerere sau de a renunta la o
inregistrare, sa mentioneze in mod expres aceasta.
d) In cazul in care o comunicare este prezentata la oficiu de catre o
persoana care se prezinta in respectiva comunicare ca fiind mandatar, dar
oficiul nu este in momentul primirii comunicarii in posesia imputernicirii
cerute, partea contractanta poate cere ca imputernicirea sa fie prezentata
oficiului in termenul pe care aceasta il fixeaza, sub rezerva termenului minim
stabilit in regulamentul de aplicare. Orice parte contractanta poate prevedea
ca, in cazul in care imputernicirea nu a fost transmisa la oficiu in termenul
pe care aceasta il fixeaza, comunicarea facuta de respectiva persoana nu
produce nici un efect.
e) In ceea ce priveste conditiile referitoare la prezentarea si la
continutul imputernicirii, nici o parte contractanta nu refuza efectele
imputernicirii:
(i) in cazul in care imputernicirea este prezentata in scris, pe hartie,
daca este prezentata, sub rezerva alin. (4), pe un formular corespunzator
formularului prevazut in regulamentul de aplicare pentru imputernicire;
(ii) in cazul in care partea contractanta autorizeaza transmiterea de
comunicatii la oficiu, prin telecopie, si cand imputernicirea este astfel
transmisa, daca documentul pe hartie, obtinut ca urmare a acestei transmiteri,
corespunde, sub rezerva alin. (4), formularului mentionat la pct. (i).
(4) [Limba] Orice parte contractanta poate cere ca imputernicirea sa fie
redactata in limba sau intr-una dintre limbile admise de oficiu.
(5) [Mentionarea imputernicirii] Orice parte contractanta poate cere ca
orice comunicare adresata oficiului de un mandatar, in scopul unei proceduri in
fata oficiului, sa contina mentiunea imputernicirii in baza careia mandatarul
actioneaza.
(6) [Interdictia altor conditii] Nici o parte contractanta nu poate cere ca
alte conditii decat cele care sunt enuntate la alin. (3)-(5) sa fie indeplinite
in ceea ce priveste elementele la care se refera aceste alineate.
(7) [Dovezi] Orice parte contractanta poate cere ca anumite dovezi sa fie
prezentate oficiului, in cazul in care oficiul se poate indoi in mod just de
veridicitatea vreunei indicatii care apare intr-una dintre comunicarile
mentionate la alin. (2)-(5).
Art. 5
Data de depozit
(1) [Conditii autorizate] a) Sub rezerva lit. b) si a alin. (2), o parte
contractanta acorda ca data de depozit unei cereri data la care oficiul a
primit indicatiile si elementele de mai jos, in limba ceruta in baza art. 3(3):
(i) indicatia, explicita sau implicita, ca inregistrarea unei marci este
ceruta;
(ii) indicatii care permit stabilirea identitatii solicitantului;
(iii) indicatii suficiente pentru a intra in legatura cu solicitantul sau
mandatarul sau, eventual prin corespondenta;
(iv) o reproducere suficient de clara a marcii a carei inregistrare este
ceruta;
(v) lista produselor sau a serviciilor pentru care inregistrarea este
ceruta;
(vi) in cazul in care art. 3(i) a), (xvii) sau b) se aplica, declaratia
mentionata la art. 3(1) a) (xvii) sau declaratia si dovada mentionate la art.
3(1) b) respectiv, conform dispozitiilor legislatiei partii contractante; daca
aceasta legislatie o cere, aceste declaratii trebuie sa fie semnate de
solicitant, chiar daca el are un mandatar.
b) Orice parte contractanta poate atribui ca data de depozit a cererii data
la care oficiul a primit numai o parte si nu toate indicatiile si elementele
mentionate la lit. a) sau le-a primit intr-o alta limba decat cea care este
ceruta in baza art. 3(3).
(2) [Conditia suplimentara autorizata] a) O parte contractanta poate
prevedea ca nici o data de depozit nu se acorda atata timp cat taxele cerute nu
sunt platite.
b) O parte contractanta nu poate aplica conditia mentionata la lit. a)
decat daca ar aplica-o in momentul in care devine parte la prezentul tratat.
(3) [Corectari si termene] Modalitatile de urmat pentru a efectua corectari
in cadrul alin. (1) si (2) si termenele care se aplica in domeniu sunt fixate
in regulamentul de aplicare.
(4) [Interdictia altor conditii] Nici o parte contractanta nu poate cere ca
alte conditii decat cele care sunt enuntate la alin. (1) si (2) sa fie
indeplinite in ceea ce priveste data de depozit.
Art. 6
O singura inregistrare pentru produse sau servicii cu mai multe clase
In cazul in care produse sau servicii care apartin mai multor clase din
Clasificarea de la Nisa figureaza in una si aceeasi cerere, aceasta cerere da
nastere la o singura inregistrare.
Art. 7
Divizarea cererii si inregistrarii
(1) [Divizarea cererii] a) Orice cerere care se refera la mai multe produse
sau servicii, denumita in continuare cerere initiala, poate:
(i) cel putin pana la decizia oficiului privind inregistrarea marcii;
(ii) in cursul oricarei proceduri de opunere la decizia oficiului de a
inregistra marca;
(iii) in cursul oricarei proceduri de recurs impotriva deciziei privind
inregistrarea marcii, sa fie divizata de solicitant sau, la cererea acestuia,
in mai multe cereri, denumite in continuare cereri divizionare, produsele sau
serviciile cererii initiale fiind repartizate intre cereri de divizionare.
Cereri de divizionare pastreaza data de depozit a cererii initiale si, daca
este cazul, beneficiul dreptului de prioritate.
b) Sub rezerva lit. a), orice parte contractanta este libera sa impuna
conditii pentru divizarea unei cereri, inclusiv plata taxelor.
(2) [Divizarea inregistrarii] Alin. (1) se aplica mutatis mutandis la
divizarea unei inregistrari. Aceasta divizare este autorizata:
(i) in cursul oricarei proceduri in cadrul careia validitatea inregistrarii
este contestata de un tert in fata oficiului;
(ii) in cursul oricarei proceduri de recurs impotriva unei decizii luate de
oficiu in cadrul procedurii mai sus citate, cu toate acestea, o parte
contractanta poate exclude posibilitatea de a diviza inregistrarile, daca
legislatia sa permite tertilor de a face opozitie la inregistrarea unei marci
inainte ca aceasta sa fie inregistrata.
Art. 8
Semnatura
(1) [Comunicarea pe hartie] In cazul in care o comunicare la oficiul unei
parti contractante este facuta pe hartie si atunci cand se cere o semnatura,
aceasta parte contractanta:
(i) trebuie, sub rezerva pct. (iii), sa accepte o semnatura manuscrisa;
(ii) este libera sa autorizeze, in locul si spatiul unei semnaturi
manuscrise, utilizarea altor forme de semnatura, cum ar fi o semnatura
imprimata sau aplicata prin folosirea unui timbru sau utilizarea unei stampile;
(iii) poate cere ca, in cazul in care persoana fizica semnatara a
comunicarii este resortisant al respectivei parti contractante si daca ea are
adresa pe teritoriul acesteia, o stampila sa fie utilizata in locul si spatiul
unei semnaturi manuscrise;
(iv) poate, in cazul utilizarii unei stampile, sa ceara ca aceasta sa fie
insotita de indicarea in litere a numelui persoanei fizice a carei stampila
este utilizata.
(2) [Comunicarea prin telecopie] a) In cazul in care o parte contractanta
autorizeaza transmiterea de comunicari la oficiu prin fax, ea trebuie sa
considere comunicarea ca semnata, daca, pe imprimanta produsa de fax, figureaza
reproducerea semnaturii sau reproducerea stampilei cu, daca este ceruta in baza
alin. (1) (iv), indicatia in litere a numelui persoanei fizice a carei stampila
este utilizata.
b) Partea contractanta mentionata la lit. a) poate cere ca documentul a
carui reproducere a fost transmisa prin fax sa fie depus la oficiu intr-un
termen stabilit, sub rezerva termenului minim prescris in regulamentul de
aplicare.
(3) [Comunicarea prin mijloace electronice] In cazul in care o parte
contractanta autorizeaza transmiterea de comunicari la oficiu prin mijloace
electronice, ea trebuie sa considere o comunicare ca semnata, daca aceasta
permite identificarea expeditorului sau prin mijloace electronice in conditiile
prescrise de partea contractanta.
(4) [Interdictia de a cere o certificare] Nici o parte contractanta nu
poate cere ca semnatura sau un alt mijloc de identificare personala, mentionat
la alineatele de mai sus, sa fie atestat, recunoscut pentru conformitate de un
functionar public, autentificat, legalizat sau certificat intr-un alt mod, in
afara de exceptia prevazuta de legislatia partii contractante pentru cazul in
care semnatura se refera la renuntarea la o inregistrare.
Art. 9
Clasificarea produselor sau serviciilor
(1) [Indicarea produselor sau serviciilor] Fiecare inregistrare si orice
publicare, efectuata de un oficiu, avand ca obiect o cerere sau o inregistrare,
si care poarta indicatia de produse sau servicii, mentioneaza aceste produse
sau servicii prin numerele lor, grupate conform claselor Clasificarii de la
Nisa, fiecare grupa de produse sau servicii fiind precedata de numarul clasei
din aceasta clasificare, careia ii apartine, si fiind prezentata in ordinea
claselor respectivei clasificari.
(2) [Produse sau servicii din aceeasi clasa sau din clase diferite] a)
Produsele sau serviciile nu pot fi considerate ca similare pe motiv ca, intr-o
inregistrare sau o publicare a oficiului, ele apar in aceeasi clasa a
Clasificarii de la Nisa.
b) Produsele sau serviciile nu pot fi considerate diferite pe motiv ca,
intr-o inregistrare sau o publicare a oficiului, ele apar in clase diferite ale
Clasificarii de la Nisa.
Art. 10
Schimbarea numelui sau adresei
(1) [Schimbarea numelui sau adresei titularului] a) In cazul survenirii
unei schimbari care nu priveste persoana titularului, ci doar numele sau adresa
acestuia, fiecare parte contractanta accepta ca cererea de inscriere a
schimbarii de catre oficiu in registrul sau de marci sa fie prezentata intr-o
comunicare semnata de titular sau de mandatarul sau, indicand numarul de
inregistrare in discutie si schimbarea ce trebuie inscrisa. In ceea ce priveste
conditiile referitoare la prezentarea cererii, nici o parte contractanta nu
respinge cererea:
(i) in cazul in care cererea este prezentata in scris, pe hartie, daca ea
este prezentata, sub rezerva lit. c), pe un formular corespunzator formularului
de cerere prevazut in regulamentul de aplicare;
(ii) in cazul in care partea contractanta autorizeaza transmiterea de
comunicari la oficiul prin fax si cand cererea este astfel transmisa, daca
documentul pe hartie, obtinut ca urmare a acestei transmiteri, corespunde, sub
rezerva lit. c), formularului de cerere mentionat la pct. (i).
b) Orice parte contractanta poate solicita ca cererea sa indice:
(i) numele si adresa titularului;
(ii) daca titularul are un mandatar, numele si adresa acestuia;
(iii) daca titularul a facut alegerea domiciliului, domiciliul ales.
c) Orice parte contractanta poate solicita ca cererea sa fie redactata in
limba sau intr-una dintre limbile admise de oficiu.
d) Orice parte contractanta poate solicita ca, pentru cerere, sa fie
platita o taxa la oficiu.
e) O singura cerere este suficienta, chiar daca schimbarea priveste mai
multe inregistrari, cu conditia ca numerele tuturor inregistrarilor in discutie
sa fie indicate in cerere.
(2) [Schimbarea numelui sau a adresei solicitantului] Alin. (1) se aplica
mutatis mutandis in cazul in care schimbarea priveste una sau mai multe cereri
sau in acelasi timp una sau mai multe cereri si una sau mai multe inregistrari;
cu toate acestea, in cazul in care o cerere nu are inca numar sau atunci cand
numarul sau nu este cunoscut de solicitant sau de mandatar, cererea de
schimbare trebuie sa permita identificarea acestei cereri intr-un alt mod,
conform prevederilor din regulamentul de aplicare.
(3) [Schimbarea numelui sau adresei mandatarului sau schimbarea
domiciliului ales] Alin. (1) se aplica mutatis mutandis oricarei schimbari de
nume sau adresa a mandatarului eventual si oricarei schimbari a eventualului
domiciliu ales.
(4) [Interdictia altor conditii] Nici o parte contractanta nu poate cere ca
alte conditii decat cele care sunt enuntate la alin. (1)-(3) sa fie indeplinite
in ceea ce priveste cererea mentionata in prezentul articol. Nu se poate cere
in mod special sa fie prezentat un certificat privind schimbarea.
(5) [Dovezi] Orice parte contractanta poate cere ca anumite dovezi sa fie
prezentate la oficiu, in cazul in care oficiul se poate indoi in mod just de
veridicitatea vreunei indicatii care apare in cerere.
Art. 11
Schimbarea titularului
(1) [Schimbarea titularului inregistrarii] a) In cazul schimbarii persoanei
titularului, fiecare parte contractanta accepta ca cererea de inscriere a
schimbarii de catre oficiu in registrul sau de marci sa fie prezentata intr-o
comunicare semnata de titularul sau de mandatarul sau ori de persoana care a
devenit proprietar, denumit in continuare noul proprietar, sau de mandatarul
sau, indicand numarul inregistrarii in discutie si schimbarea ce trebuie
inscrisa. In ceea ce priveste conditiile referitoare la prezentarea cererii,
nici o parte contractanta nu respinge cererea:
(i) in cazul in care cererea este prezentata in scris, pe hartie, daca ea
este prezentata, sub rezerva alin. (2) a), pe un formular corespunzator
formularului de cerere prevazut in regulamentul de aplicare;
(ii) in cazul in care partea contractanta autorizeaza transmiterea de
comunicari la oficiu prin fax si cand cererea este astfel transmisa, daca
documentul pe hartie, obtinut ca urmare a acestei transmiteri, corespunde, sub
rezerva alin. (2) a), formularului de cerere mentionat la pct. (i).
b) in cazul in care schimbarea titularului rezulta dintr-un contract, orice
parte contractanta poate solicita ca cererea sa indice acest lucru si sa fie
insotita, la alegerea partii solicitante, de unul dintre documentele urmatoare:
(i) o copie de pe contract; se va putea cere ca aceasta copie sa fie
autentificata conform cu originalul de un functionar public sau de orice alta
autoritate publica competenta;
(ii) un extras din contract, stabilind schimbarea titularului; se va putea
cere ca acest extras sa fie autentificat conform cu originalul de un functionar
public sau de orice autoritate publica competenta;
(iii) un certificat de cesiune neautentificat pentru conformitate, stabilit
conform prevederilor regulamentului de aplicare, in ceea ce priveste forma si
continutul, si semnat de titular si de noul proprietar;
(iv) un document de cesiune neautentificat pentru conformitate, stabilit
conform prevederilor regulamentului de aplicare, in ceea ce priveste forma si
continutul, si semnat de titular si de noul proprietar.
c) In cazul in care schimbarea titularului rezulta dintr-o fuziune, orice
parte contractanta poate solicita ca cererea de pe un document provenind de la
autoritatea competenta si aducand dovada acestei fuziuni, cum ar fi copia de pe
un extras din Registrul comertului, si ca aceasta copie sa fie autentificata
conform cu originalul de autoritatea care a stabilit documentul sau de un functionar
public ori de orice alta autoritate publica competenta.
In cazul in care are loc o schimbare cu privire la persoana unuia sau mai
multor cotitulari, dar nu a tuturor, si atunci cand aceasta schimbare rezulta
dintr-un contract sau dintr-o fuziune, orice parte contractanta poate cere ca
fiecare cotitular care ramane sa consimta in mod expres la schimbare printr-un
document semnat de acesta.
e) In cazul in care schimbarea titularului nu rezulta dintr-un contract sau
dintr-o fuziune, ci dintr-un alt motiv, de exemplu prin efectul legii sau ca
urmare a unei decizii judecatoresti, orice parte contractanta poate solicita ca
cererea sa indice acest lucru si sa fie insotita de o copie de pe un document
care aduce dovada acestei schimbari si ca aceasta copie sa fie autentificata
conform cu originalul de catre autoritatea care a stabilit acest document sau
de un functionar public ori de orice alta autoritate publica competenta.
f) Orice parte contractanta poate solicita ca cererea sa indice:
(i) numele si adresa titularului;
(ii) numele si adresa noului proprietar;
(iii) numele unui stat caruia noul proprietar ii este resortisant, daca el
este resortisant al unui stat, numele unui stat in care noul proprietar isi are
domiciliul, daca este cazul, si numele unui stat in care noul proprietar are o
intreprindere industriala sau comerciala efectiva si serioasa, dupa caz;
(iv) in cazul in care noul proprietar este o persoana juridica, forma
juridica a acestei persoane juridice, cat si statul, si, dupa caz, diviziunea
teritoriala a acestui stat a carui legislatie a servit drept cadru la
constituirea respectivei persoane juridice;
(v) in cazul in care titularul are un mandatar, numele si adresa acestuia;
(vi) daca titularul a facut alegerea unui domiciliu, domiciliul ales;
(vii) daca noul proprietar are un mandatar, numele si adresa acestuia;
(viii) daca noul proprietar este obligat sa faca alegerea unui domiciliu in
baza art. 14 (2) b), domiciliul ales.
g) Orice parte contractanta poate solicita ca, pentru cerere, sa fie
platita o taxa la oficiu.
h) O singura cerere este suficienta chiar in cazul in care schimbarea
priveste mai multe inregistrari, cu conditia ca titularul si noul proprietar sa
fie aceiasi pentru fiecare inregistrare si ca numerele tuturor inregistrarilor
in discutie sa fie indicate in cerere.
i) In cazul in care schimbarea titularului nu priveste totalitatea
produselor sau a serviciilor enumerate in inregistrarea titularului si atunci
cand legea aplicabila permite inscrierea unei astfel de schimbari, oficiul
procedeaza la o inregistrare distincta, care mentioneaza produsele sau
serviciile la care face referire schimbarea de titular.
(2) [Limba; traducerea] a) Orice parte contractanta poate solicita ca
cererea, certificatul de cesiune sau documentul de cesiune, mentionate la alin.
(1), sa fie redactate in limba sau intr-una dintre limbile admise de oficiu.
b) Orice parte contractanta poate cere ca, daca documentele mentionate la
alin. (1) b) (i) si (ii), c) si e) nu sunt redactate in limba sau intr-una
dintre limbile admise de oficiu, cererea sa fie insotita de o traducere sau de
o traducere certificata pentru conformitate, in limba sau intr-una dintre
limbile admise de oficiu, a documentului cerut.
(3) [Schimbarea titularului cererii] Alin. (1) si (2) se aplica mutatis
mutandis in cazul in care schimbarea titularului priveste una sau mai multe
cereri sau in acelasi timp una sau mai multe cereri si una sau mai multe
inregistrari; cu toate acestea, in cazul in care o cerere nu are inca numar sau
daca numarul sau nu este cunoscut de solicitant sau de mandatarul sau,
solicitarea trebuie sa permita identificarea acestei cereri intr-un alt mod,
conform prevederilor regulamentului de aplicare.
(4) [Interdictia altor conditii] Nici o parte contractanta nu poate cere sa
fie indeplinite alte conditii decat cele enuntate la alin. (1)-(3) in ceea ce
priveste cererea mentionata in prezentul articol. Indeosebi conditiile
urmatoare nu pot fi pretinse:
(i) sub rezerva alin. (1) c), remiterea unui certificat sau a unui extras
de la Registrul comertului;
(ii) indicatia ca noul proprietar exercita o activitate industriala sau
comerciala, cat si prezentarea dovezii corespunzatoare;
(iii) indicatia ca noul proprietar exercita o activitate care corespunde
produselor sau serviciilor la care se refera schimbarea de titular, cat si
prezentarea dovezii corespunzatoare;
(iv) o indicatie conform careia titularul a cedat, in totalitate sau in
parte, noului proprietar, intreprinderea sa sau fondul de comert corespunzator,
cat si prezentarea dovezii corespunzatoare;
(5) [Dovezi] Orice parte contractanta poate cere ca anumite dovezi sau, in
cazul in care alin. (1) c) sau e) se aplica, unele dovezi suplimentare sa fie
furnizate oficiului atunci cand oficiul se poate indoi in mod just de
veridicitatea vreunei indicatii care apare in cerere sau in orice document
mentionat in prezentul articol.
Art. 12
Rectificarea unei erori
(1) [Rectificarea unei erori referitoare la o inregistrare] a) Fiecare
parte contractanta accepta ca cererea de rectificare a unei erori care a fost
facuta in cerere sau intr-o alta solicitare comunicata oficiului, eroarea care
este reprodusa in registrul sau de marci sau in orice publicatie a oficiului sa
fie prezentate intr-o comunicare semnata de titular sau de mandatarul sau,
indicand numarul inregistrarii in discutie, eroarea de rectificat si
rectificarea care trebuie facuta. In ceea ce priveste conditiile referitoare la
prezentarea cererii, nici o parte contractanta nu respinge cererea.
(i) in cazul in care cererea este prezentata in scris, pe hartie, daca ea
este prezentata, sub rezerva literei c), pe un formular corespunzator
formularului de cerere prevazut in regulamentul de aplicare;
(ii) in cazul in care partea contractanta autorizeaza transmiterea de
comunicatii la oficiu prin fax si cand cererea este astfel transmisa, daca
documentul pe hartie obtinut urmare acestei transmiteri corespunde, sub rezerva
literei c), formularului de cerere mentionat la pct. (i).
b) Orice parte contractanta poate solicita ca cererea sa indice:
(i) numele si adresa titularului;
(ii) daca titularul are un mandatar, numele si adresa acestuia;
(iii) daca titularul a facut alegerea domiciliului, domiciliul ales.
c) Orice parte contractanta poate solicita ca cererea sa fie redactata in
limba sau intr-una dintre limbile admise de oficiu.
d) Orice parte contractanta poate solicita ca, pentru cerere, sa fie
platita o taxa la oficiu.
e) O singura cerere este suficienta, chiar in cazul in care rectificarea se
refera la mai multe inregistrari al caror titular este una si aceeasi persoana,
cu conditia ca eroarea si rectificarea cerute sa fie aceleasi pentru fiecare
inregistrare si ca numerele tuturor inregistrarilor in discutie sa fie indicate
in cerere.
(2) [Rectificarea unei erori referitoare la o cerere] Alin. (1) se aplica
mutatis mutandis in cazul in care eroarea priveste una sau mai multe cereri
sau, in acelasi timp, una sau mai multe cereri si una sau mai multe
inregistrari; cu toate acestea, in cazul in care o cerere nu are inca numar sau
daca numarul sau nu este cunoscut de solicitant sau de mandatarul sau,
solicitarea trebuie sa permita identificarea acestei cereri intr-un alt mod,
conform prevederilor regulamentului de aplicare.
(3) [Interdictia altor conditii] Nici o parte contractanta nu poate cere sa
fie indeplinite alte conditii decat cele care sunt enuntate la alin. (1) si
(2), in ceea ce priveste cererea mentionata in prezentul articol.
(4) [Dovezi] Orice parte contractanta poate cere ca anumite dovezi sa fie
prezentate la oficiu, in cazul in care oficiul se poate indoi in mod just
asupra faptului ca eroarea semnalata este in mod efectiv o eroare.
(5) [Erori comise de oficiu] Oficiul unei parti contractante isi rectifica,
ex officio sau la cerere, propriile erori, fara a pretinde taxe.
(6) [Erori nerectificabile] Nici o parte contractanta nu este obligata sa
aplice alin. (1), (2) si (5) la erorile care nu pot fi rectificate in baza
legislatiei sale.
Art. 13
Durata si reinnoirea inregistrarii
(1) [Indicatii sau elemente care apar in cererea de reinnoire sau care o
insotesc: taxa] a) Orice parte contractanta poate cere ca reinnoirea unei
inregistrari sa fie supusa depunerii unei cereri si ca aceasta cerere sa
contina toate sau o parte dintre indicatiile urmatoare;
(i) indicatia ca o reinnoire este ceruta;
(ii) numele si adresa titularului;
(iii) numarul inregistrarii in discutie;
(iv) la alegerea partii contractante, data depunerii cererii din care a
provenit inregistrarea in discutie sau data inregistrarii in discutie;
(v) daca titularul are un mandatar, numele si adresa acestuia;
(vi) in cazul in care titularul a facut alegerea domiciliului, domiciliul
ales;
(vii) in cazul in care partea contractanta permite ca reinnoirea unei
inregistrari sa fie efectuata numai pentru anumite produse sau servicii
inscrise in registrul marcilor si cand o astfel de reinnoire este ceruta,
numele produselor sau al serviciilor inscrise in registru, pentru care
reinnoirea este ceruta, sau numele produselor sau al serviciilor inscrise in
registru, pentru care reinnoirea nu este ceruta, grupate conform claselor
Clasificarii de la Nisa, fiecare grupa de produse sau servicii fiind precedata
de numarul si fiind prezentata in ordinea claselor din respectiva clasificare;
(viii) in cazul in care partea contractanta permite ca cererea de reinnoire
sa fie depusa de o alta persoana decat titularul sau mandatarul sau si cand
cererea este depusa de o astfel de persoana, numele si adresa acestei persoane;
(ix) semnatura titularului sau a mandatarului sau sau, in cazul in care
pct. (viii) se aplica, semnatura persoanei mentionate la respectivul punct.
b) Orice parte contractanta poate pretinde ca pentru cererea de reinnoire
sa fie platita oficiului o taxa. De indata ce taxa a fost platita pentru
perioada corespunzatoare duratei initiale inregistrarii sau pentru perioada
pentru care aceasta a fost reinnoita, nu se poate cere nici o alta plata pentru
mentinerea in vigoare a inregistrarii pe perioada in discutie. Taxele legate de
remiterea unei declaratii sau de prezentarea unei dovezi referitoare la
folosire nu sunt considerate, in scopul prezentului alineat lit. b), plati
cerute pentru mentinerea in vigoare a unei inregistrari si prezentul alineat
lit. b) nu are incidenta asupra acestor taxe.
c) Orice parte contractanta poate pretinde ca cererea de reinnoire sa fie
prezentata si ca taxa corespunzatoare, mentionata la lit. b), sa fie platita
oficiului, in perioada fixata de legislatia sa, sub rezerva perioadelor minime
prevazute in regulamentul de aplicare.
(2) [Prezentarea] in ceea ce priveste conditiile referitoare la prezentarea
cererii de reinnoire, nici o parte contractanta nu respinge cererea:
(i) in cazul in care cererea este prezentata in scris, pe hartie, daca ea
este prezentata, sub rezerva alin. (3), pe un formular corespunzator
formularului de cerere prevazut in regulamentul de aplicare:
(ii) in cazul in care partea contractanta autorizeaza transmiterea de
comunicari la oficiu prin fax si cand cererea este astfel transmisa, daca
documentul pe hartie, obtinut ca urmare a acestei transmiteri, corespunde, sub
rezerva alin. (3), formularului de cerere mentionat la pct. (i).
(3) [Limba] Orice parte contractanta poate pretinde ca cererea de reinnoire
sa fie redactata in limba sau intr-una dintre limbile admise de oficiu.
(4) [Interdictia altor conditii] Nici o parte contractanta nu poate cere sa
fie indeplinite alte conditii decat cele care sunt enuntate la alin. (1)-(3) in
ceea ce priveste o cerere de reinnoire indeosebi, elementele urmatoare nu pot
fi pretinse:
(i) o reproducere sau alt mijloc care sa permita identificarea marcii;
(ii) prezentarea unei dovezi care stabileste ca marca a fost inregistrata
sau ca inregistrarea sa a fost reinnoita in registrul marcilor unei alte parti
contractante;
(iii) remiterea unei declaratii sau prezentarea unei dovezi referitoare la
folosirea marcii.
(5) [Dovezi] Orice parte contractanta poate pretinde ca, in cursul
examinarii cererii de reinnoire, anumite dovezi sa fie prezentate la oficiu, in
cazul in care oficiul se poate indoi in mod just de veridicitatea unei
indicatii sau a unui element oarecare care figureaza in cererea de reinnoire.
(6) [Interdictia de a efectua o examinare de fond] Oficiul nici unei parti
contractante nu poate, in vederea reinnoirii, sa efectueze o examinare de fond
a inregistrarii.
(7) [Durata] Durata initiala a inregistrarii si durata fiecarei innoiri
sunt de 10 ani.
Art. 14
Observatii in cazul in care se ia in considerare un refuz
O cerere sau o solicitare depusa in baza art. (10)-(13) nu poate sa dea
nastere, in totalitate sau in parte, la un refuz din partea unui oficiu, fara
sa i se fi dat solicitantului, dupa caz, posibilitatea de a prezenta intr-un
termen potrivit, observatiile asupra refuzului luat in considerare.
Art. 15
Obligatia de a se conforma Conventiei de la Paris
Orice parte contractanta se conformeaza dispozitiilor Conventiei de la
Paris, care privesc marcile.
Art. 16
Marci de serviciu
Orice parte contractanta inregistreaza marcile de serviciu si aplica
acestor marci dispozitiile Conventiei de la Paris, care privesc marcile de
produse.
Art. 17
Regulament de aplicare
(1) [Continutul] a) Regulamentul de aplicare anexat la prezentul tratat
cuprinde reguli referitoare la:
(i) probleme care, in termenii prezentului tratat, trebuie sa faca obiectul
prevederilor regulamentului de aplicare;
(ii) orice detalii utile pentru aplicarea dispozitiilor prezentului tratat;
(iii) orice conditii, probleme sau proceduri de ordin administrativ.
(2) [Divergenta dintre tratatul si regulamentul de aplicare] In caz de
divergenta, dispozitiile prezentului tratat prevaleaza asupra celor din
regulamentul de aplicare.
Art. 18
Revizuire; protocoale
(1) [Revizuirea] Prezentul tratat poate fi revizuit de o conferinta diplomatica.
(2) [Protocoale] In scopul unei mai bune armonizari a dreptului marcilor,
pot fi adoptate protocoale de catre o conferinta diplomatica, in masura in care
aceste protocoale nu ar contraveni dispozitiilor prezentului tratat.
Art. 19
Conditii si modalitati pentru a deveni parte la tratat
(1) [Conditii de indeplinit] Entitatile de mai jos pot semna si, sub
rezerva alin. (2) si (3) si a art. 20 (1) si (3), pot deveni parti la prezentul
tratat:
(i) orice stat membru al Organizatiei pentru care pot fi inregistrate marci
la propriul sau oficiu;
(ii) orice organizatie interguvernamentala care administreaza un oficiu la
care pot fi inregistrate marci cu efect pe teritoriul pe care se aplica
tratatul constitutiv al organizatiei interguvernamentale, in toate statele sale
membre sau in acelea ale statelor sale membre care sunt desemnate in acest scop
in cererea corespunzatoare, sub rezerva ca toate statele membre ale
organizatiei interguvernamentale sa fie membre ale Organizatiei;
(iii) orice stat membru al Organizatiei, pentru care pot fi inregistrate
marci numai prin intermediul oficiului unui alt stat specificat, care este
membru al Organizatiei;
(iv) orice stat membru al Organizatiei, pentru care pot fi inregistrate
marci numai prin intermediul oficiului administrat de o organizatie
interguvernamentala la care acest stat este membru;
(v) orice stat membru al Organizatiei, pentru care pot fi inregistrate
marci numai prin intermediul unui oficiu comun unui grup de state membre ale
Organizatiei.
(2) [Ratificarea sau aderarea] Orice entitate mentionata la alin. (1) poate
depune:
(i) un instrument de ratificare, daca ea a semnat prezentul tratat;
(ii) un instrument de aderare, daca ea nu a semnat prezentul tratat.
(3) [Data la care depunerea produce efect] a) Sub rezerva lit. b), data la
care depunerea unui instrument de ratificare sau aderare produce efect este:
(i) daca este vorba de un stat mentionat la alin. (1) (i), data la care
instrumentul acestui stat este depus;
(ii) daca este vorba de o organizatie interguvernamentala, data la care
instrumentul acestei organizatii interguvernamentale este depus;
(iii) daca este vorba de un stat mentionat la alin. (1) (iii), data la care
urmatoarea conditie este indeplinita: instrumentul acestui stat a fost depus si
instrumentul celuilalt stat specificat a fost depus;
(iv) daca este vorba de un stat mentionat la alin. (1) (iv), data care se
ia in considerare in baza pct. (ii) de mai sus;
(v) daca este vorba de un stat membru la un grup de state mentionat la
alin. (1) (v), data la care instrumentele tuturor statelor membre din grup au
fost depuse.
b) Orice instrument de ratificare sau de aderare al unui stat, denumit in
prezentul alineat lit. b) instrument, poate fi insotit de o declaratie in
termenii careia respectivul instrument nu trebuie sa fie considerat depus decat
daca instrumentul unui alt stat sau al unei organizatii interguvernamentale sau
instrumentele a doua alte state sau cele ale unui alt stat si organizatii
interguvernamentale ale caror nume sunt indicate si care indeplinesc conditiile
necesare pentru a deveni parti la prezentul tratat sunt, de asemenea, depuse.
Instrumentul care este insotit de o astfel de declaratie este considerat a fi
fost depus in ziua in care conditia indicata in declaratie este indeplinita. Cu
toate acestea, in cazul in care, cu ocazia depunerii unui instrument indicat in
declaratie, este el insusi insotit de o declaratie de acelasi tip, acest
instrument este considerat depus in ziua in care conditia indicata in aceasta
din urma declaratie este indeplinita.
c) Orice declaratie facuta in baza lit. b) poate, in orice moment, sa fie
retrasa in totalitate sau in parte. O astfel de retragere produce efect la data
la care notificarea de retragere este primita de directorul general.
Art. 20
Data la care ratificarile si aderarile produc efect
(1) [Instrumente de luat in considerare] In scopul prezentului articol,
numai instrumentele de ratificare sau de aderare, care sunt depuse de
entitatile mentionate la art. 19 (1) si care au o data de producere a efectelor
conform art. 19 (3), sunt luate in considerare.
(2) Intrarea in vigoare a tratatului prezentul tratat intra in vigoare la 3
luni dupa ce cinci state si-au depus instrumentul de ratificare sau de aderare.
(3) [Intrarea in vigoare a ratificarilor si aderarilor ulterioare intrari
in vigoare a tratatului] Orice entitate, alta decat cele care sunt mentionate
la alin. (2), devine angajata prin prezentul tratat la 3 luni de la data la
care si-a depus instrumentul de ratificare sau de aderare.
Art. 21
Rezerve
(1) [Tipuri speciale de marci] Orice stat sau organizatie
interguvernamentala poate declara prin intermediul unei rezerve ca, in pofida
art. 2 (1) a) si 2 (2) a), dispozitiile art. 3 (1) si (2), ale art. 5, 7, 11 si
13 nu se aplica marcilor asociate, marcilor defensive sau marcilor derivate.
Aceasta rezerva trebuie sa precizeze la care dintre aceste dispozitii se
refera.
(2) [Modalitati] Orice rezerva facuta in baza alin. (1) trebuie sa figureze
intr-o declaratie care insoteste instrumentul de ratificare a prezentului
tratat sau de aderare la acesta, depus de statul sau de organizatia
interguvernamentala regionala care formuleaza aceasta rezerva.
(3) [Retragerea] Orice rezerva facuta in baza alin. (1) poate fi retrasa in
orice moment.
(4) [Interdictia altor rezerve] Nici o alta rezerva decat cea care este
autorizata in baza alin. (1) nu poate fi formulata in privinta prezentului
tratat.
Art. 22
Dispozitii tranzitorii
(1) [O singura cerere pentru produse si servicii cu mai multe clase;
divizarea cererii] a) Orice stat sau organizatie interguvernamentala poate
declara ca, in pofida art. 3 (5), o cerere nu poate fi depusa la oficiu decat
pentru produse sau servicii care apartin unei singure clase din Clasificarea de
la Nisa.
b) Orice stat sau organizatie interguvernamentala poate declara ca, in
pofida art. (6), in cazul in care produse sau servicii apartinand mai multor
clase din Clasificarea de la Nisa au fost incluse intr-una si aceeasi cerere,
aceasta cerere da nastere la mai multe inregistrari in registrul marcilor,
intelegandu-se ca fiecare dintre aceste inregistrari contine o trimitere la
toate celelalte inregistrari care rezulta din respectiva cerere.
c) Orice stat sau organizatie interguvernamentala care a facut o declaratie
in baza lit. a) poate sa declare ca, in pofida art. 7 (1), nici o cerere nu
poate face obiectul unei divizari.
(2) [O singura imputernicire pentru mai multe cereri sau inregistrari]
Orice stat sau organizatie interguvernamentala poate declara ca, in pofida art.
4 (3) b), o imputernicire nu se poate referi decat la o singura cerere sau la o
singura inregistrare.
(3) [Interdictia de a cere o atestare a semnaturii unei imputerniciri sau a
semnaturii unei cereri] Orice stat sau organizatie interguvernamentala poate
declara ca, in pofida art. 8 (4), se poate cere ca semnatura unei imputerniciri
sau semnatura unei cereri de catre solicitant sa fie atestata, recunoscuta
pentru conformitate de un functionar public, autentificata, legalizata sau
certificata intr-un alt mod.
(4) [O singura solicitare pentru mai multe cereri sau inregistrari in ceea
ce priveste o schimbare de nume sau de adresa, o schimbare de titular sau
corectarea unei erori] Orice stat sau organizatie interguvernamentala poate
declara ca, in pofida art. 10 (1) e), (2) si (3), art. 11 (1) h) si (3) si art.
12 (1) e) si (2), o solicitare de inscriere a unei schimbari de nume sau de
adresa, o solicitare de inscriere a unei schimbari de titular sau o solicitare
de corectare a unei erori nu se poate referi decat la o singura cerere sau la o
singura inregistrare.
(5) [Remiterea sau prezentarea, in cazul reinnoirii, a unei declaratii sau
dovezi referitoare la folosire] Orice stat sau organizatie interguvernamentala
poate declara ca, in pofida art. 13 (4) (iii), va cere, in cazul reinnoirii,
remiterea unei declaratii sau prezentarea unei dovezi referitoare la folosirea
marcii.
(6) [Examinarea de fond in cazul reinnoirii] Orice stat sau organizatie
interguvernamentala poate declara ca, in pofida art. 13 (6), oficiul poate, in
cazul primei reinnoiri a unei inregistrari de marca de servicii, sa examineze
pe fond aceasta inregistrare; cu toate acestea, acest examen va servi numai la
eliminarea inregistrarilor multiple care rezulta din cererile depuse pe
parcursul unei perioade de 6 luni de la intrarea in vigoare a legislatiei
acestui stat sau organizatii care a instituit, inaintea intrarii in vigoare a
prezentului tratat, posibilitatea de a inregistra marcile de serviciu.
(7) [Dispozitii comune] a) Un stat sau o organizatie interguvernamentala nu
poate face o declaratie in baza alin. (1)-(6) decat in cazul in care, in
momentul depunerii instrumentului sau de ratificare a prezentului tratat sau de
aderare la acesta, mentinerea in aplicare a legislatiei sale ar fi, fara
aceasta declaratie, contrara dispozitiilor pertinente ale prezentului tratat.
b) Orice declaratie facuta in baza alin. (1)-(6) trebuie sa insoteasca
instrumentul de ratificare a prezentului tratat sau de aderare la acesta, depus
de statul sau de organizatia interguvernamentala care face declaratia.
c) Orice declaratie facuta in baza alin. (1)-(6) poate fi retrasa in orice
moment.
(8) [Incetarea efectelor declaratiei] a) Sub rezerva lit. c), orice
declaratie facuta in baza alin. (1)-(6) de un stat considerat o tara in curs de
dezvoltare, conform practicii stabilite de Adunarea Generala a Organizatiei
Natiunilor Unite sau de o organizatie interguvernamentala al carei membru este
un astfel de stat, isi inceteaza efectele la incheierea unei perioade de 8 ani
de la data intrarii in vigoare a prezentului tratat.
b) Sub rezerva lit. c), orice declaratie facuta in baza alin. (1)-(6) de un
alt stat decat un stat mentionat la lit. a) sau de o alta organizatie
interguvernamentala decat cea mentionata la lit. a) isi inceteaza efectele la
incheierea unei perioade de 6 ani de la data intrarii in vigoare a prezentului
tratat.
c) In cazul in care o declaratie facuta in baza alin. (1)-(6) nu a fost
retrasa in baza alin. (7) c) sau nu si-a incetat efectele in baza lit. a) sau
b) inainte de data de 28 octombrie 2004, aceasta declaratie isi inceteaza
efectele la data de 28 octombrie 2004.
(9) [Conditii si modalitati pentru a deveni parte la tratat] Pana la data
de 31 decembrie 1999, orice stat care, la data adoptarii prezentului tratat,
este membru al Uniunii internationale pentru protectia proprietatii industriale
(Uniunea de la Paris) fara a fi membru al Organizatiei poate, in pofida art.
19(1) (i), sa devina parte la prezentul tratat daca pot fi inregistrate marci
la propriul sau oficiu.
Art. 23
Denuntarea tratatului
(1) [Notificareal Orice parte contractanta poate denunta prezentul tratat
printr-o notificare adresata directorului general.
(2) [Producerea de efecte] Denuntarea produce efect la un an de la data la
care directorul general a primit notificarea. La momentul implinirii acestui
termen de un an, denuntarea nu afecteaza aplicarea prezentului tratat cererilor
care sunt in curs sau marcilor inregistrate, in privinta partii contractante
care il denunta; totusi partea contractanta care denunta tratatul poate, la
expirarea acestui termen de un an, sa inceteze aplicarea prezentului tratat
oricarei inregistrari, incepand cu data de la care respectiva inregistrare
trebuie sa fie reinnoita.
Art. 24
Limbile oficiale ale tratatului; semnatura
(1) [Texte originale; texte oficiale] a) Prezentul tratat este semnat
intr-un singur exemplar original in limbile franceza, engleza, araba, chineza,
spaniola si rusa, toate aceste texte avand aceeasi valoare.
b) La cererea unei parti contractante, un text oficial intr-o limba care nu
este mentionata la lit. a), care este o limba oficiala a acestei parti
contractante, este stabilit de directorul general, dupa consultarea respectivei
parti contractante si a oricarei alte parti contractante interesate.
(2) [Termenul pentru semnare] Prezentul tratat ramane deschis pentru
semnare la sediul Organizatiei pe o perioada de un an dupa adoptarea sa.
Art. 25
Depozitarul
Directorul general este depozitarul prezentului tratat.