LEGE
Nr. 354 din 10 iulie 2003
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind
operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi
de aparare, ordine publica si siguranta nationala
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 519 din 18 iulie 2003

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 189 din 12 decembrie 2002 privind
operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi
de aparare, ordine publica si siguranta nationala, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 942 din 23 decembrie 2002, cu urmatoarele
modificari si completari:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Derularea operatiunilor compensatorii se realizeaza pe baza de acorduri si
contracte economice, a caror incheiere este guvernata de urmatoarele principii:
a) stabilitatea pretului - obligatia de a introduce clauze compensatorii
pentru contractele de achizitie prevazute la art. 5 nu trebuie sa determine o
crestere a pretului de cumparare;
b) asigurarea unui beneficiu reciproc - propunerile trebuie sa fie
avantajoase atat pentru contractant, cat si pentru economia Romaniei;
c) dezvoltarea - propunerile trebuie sa induca o crestere a unei afaceri
sau a unei tranzactii noi;
d) cauzalitatea - acordurile trebuie sa rezulte direct din contractele de
achizitie prevazute la art. 5;
e) responsabilitatea - raspunderea pentru neexecutarea oricaror obligatii
ce izvorasc din acord ii revine contractantului, chiar daca obligatia
compensatorie este indeplinita de catre o persoana fizica sau juridica
desemnata de contractant."
2. Literele b) - e) ale articolului 3 vor avea urmatorul cuprins:
"b) sustinerea industriei romanesti, in general, si a celei de
aparare, in special;
c) cresterea aportului de valuta atat prin exportul produselor de aparare,
cat si al altor produse si servicii ale economiei romanesti sau prin investitii
de capital strain;
d) obtinerea de tehnologie moderna;
e) crearea de noi oportunitati de afaceri si promovarea investitiilor si a
colaborarii in activitatea de cercetare stiintifica;"
3. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos
au urmatorul inteles:
a) operatiuni compensatorii - un set de compensatii economice utilizate in
practica comerciala internationala sub denumirea de offset, ca o conditie
pentru achizitionarea de produse, lucrari sau servicii de pe piata externa, in
domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale;
b) operatiuni compensatorii directe - participarea agentilor economici
romani la realizarea de echipamente, tehnica, tehnologie, materiale, produse ce
fac obiectul contractului de achizitie sau la prestarea de servicii care
contribuie la implementarea si exploatarea in bune conditii a echipamentelor si
produselor achizitionate. Operatiunile compensatorii directe se pot realiza in
urmatoarele forme:
- productia sub licenta - productia de echipamente, tehnica, tehnologie,
materiale, produse sau prestarea de servicii bazate pe transferul de informatie
tehnica de la contractant catre agenti economici romani;
- subcontractarea - producerea de catre un agent economic roman a unei
parti sau a unei componente a echipamentului, produsului sau serviciului care
face obiectul contractului de achizitie, cu sau fara licenta de productie
acordata de catre contractant;
- cumpararea de produse rezultate - forma de compensare prin care
contractantul se obliga ca in contul obligatiei compensatorii sa cumpere de la
agenti economici romani produse sau servicii realizate cu echipamentele,
tehnica, tehnologia, produsele si materialele livrate;
- transferul de tehnologie - transferarea de cunostinte, asistenta tehnica
sau alte activitati de transfer tehnologic, care sa permita obtinerea de noi
capacitati sau cresterea competitivitatii pieselor de schimb si a
componentelor;
c) operatiuni compensatorii indirecte - compensatii economice care nu sunt
legate de echipamentele, tehnica, tehnologia, materialele, produsele sau
serviciile care fac obiectul contractului de achizitie. Operatiunile
compensatorii indirecte se pot realiza in urmatoarele forme:
- exportul de produse, servicii sau lucrari care nu sunt legate de obiectul
contractului de achizitie;
- schimbul de produse sau servicii stabilite de contractant si un agent
economic roman la o valoare echivalenta;
- cumpararile in avans - forma a operatiunilor compensatorii indirecte,
prin care contractantul cumpara produse sau servicii inaintea exportului
propriilor produse, servicii sau lucrari ce fac obiectul contractului de achizitie,
cu scopul de a crea capacitate de plata in beneficiul autoritatii contractante,
asigurandu-se astfel resursele valutare pentru plata avansului la contractul de
achizitie;
- asistenta in marketing - activitati de sprijinire a agentilor economici
romani in patrunderea pe pietele externe;
- asistenta financiara - activitati legate de furnizarea sau sprijinirea
obtinerii de fonduri pentru un agent economic roman, in vederea realizarii de
exporturi;
- alte activitati in domenii care nu sunt legate de produsul, serviciul sau
lucrarea achizitionata, precum: transferul de tehnologie si know-how, cooperare
in cercetare si dezvoltare, noi investitii, infiintarea de companii mixte,
asistenta pentru crearea de noi locuri de munca, asistenta pentru intreprinderi
mici si mijlocii;
d) contract de achizitie - contractul de achizitie in domeniul apararii,
ordinii publice si sigurantei nationale, semnat intre o autoritate contractanta
si un contractant si care depaseste pragul valoric prevazut la art. 5;
e) contractant - orice ofertant care poate fi persoana juridica straina,
reprezentant al unei persoane juridice straine in Romania sau un intermediar
pentru produse, servicii sau lucrari importate, caruia i se atribuie contractul
de achizitie in urma aplicarii uneia dintre procedurile prevazute de legislatia
romana in vigoare;
f) autoritate contractanta - autoritate publica sau institutie publica, de
interes national sau local, astfel cum este definita in legislatia romana in
vigoare, cu care contractantul incheie contractul de achizitie;
g) Agentia de compensare pentru achizitii de tehnica speciala, denumita in
continuare Agentia - institutie publica autonoma, cu personalitate juridica,
aflata in coordonarea Ministerului Economiei si Comertului, avand drept obiect
de activitate punerea in aplicare a procedurilor prevazute de prezenta
ordonanta de urgenta pentru executarea operatiunilor compensatorii;
h) entitate eligibila - orice persoana juridica romana sau straina
desemnata de contractant pentru a indeplini, in numele acestuia, obligatia de
compensare;
i) tranzactie prin compensare - orice acord incheiat intre contractant si
un agent economic roman, avizat de Agentie pentru executarea obligatiei de
compensare;
j) obligatie de compensare - obligatia contractantului de a face
compensatii economice in proportie de cel putin 80% din valoarea contractului
de achizitie;
k) valoarea obligatiei de compensare - valoarea totala a compensatiei
oferite de un contractant pentru a i se atribui un contract de achizitie in
Romania; aceasta valoare rezulta din aplicarea procentului oferit de
contractant ca obligatie de compensare la valoarea contractului de achizitie;
l) valoarea adaugata local - valoarea totala a exporturilor de produse, servicii
sau lucrari produse, prestate ori executate in Romania, rezultate in urma
derularii operatiunilor compensatorii, mai putin costul tuturor materiilor
prime, materialelor si serviciilor importate de contractant si, daca este
cazul, de o parte eligibila, si profiturile si beneficiile distribuite
contractantului si transferate in afara tarii;
m) valoarea tranzactiei prin compensare - valoarea unei tranzactii
individuale prin compensare, avizata de Agentie si calculata ca valoare
adaugata local de o tranzactie prin compensare, inmultita cu multiplicatorul de
compensare;
n) multiplicator de compensare - coeficientul maximal utilizat pentru a
stimula promovarea unor domenii considerate de importanta majora pentru
economia romaneasca, stabilit prin hotarare a Guvernului;
o) credit de compensare - partea din valoarea obligatiei de compensare
realizata de contractant la un moment dat, direct sau indirect;
p) creditare - procesul de scadere a valorii creditului de compensare din
valoarea obligatiei de compensare, stabilita prin programul de compensare;
r) contul contractantului - inregistrarea facuta de Agentie a stadiului in
care se afla indeplinirea obligatiilor de compensare ale contractantului, prin
urmarirea si inregistrarea creditului curent."
4. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica pentru indeplinirea
obligatiilor de compensare rezultate din contractul de achizitie din import de
catre autoritatea contractanta de produse, servicii sau lucrari necesare
domeniului apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, a caror valoare
depaseste 5 milioane euro."
5. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Valoarea obligatiei de compensare trebuie sa fie cel putin 80% din
valoarea contractului de achizitie.
(2) Majorarea sau reducerea valorii contractului de achizitie atrage
revizuirea valorii obligatiei de compensare, modificarile aparute urmand a fi
consemnate in scris, prin acordul partilor.
(3) Autoritatea contractanta are obligatia de a notifica Agentiei
eventualele modificari ale valorii contractului de achizitie.
(4) Valoarea obligatiei de compensare se exprima in moneda stabilita prin
contractul de achizitie.
(5) Pentru achizitii, in caz de urgenta sau stare de necesitate, Guvernul,
la propunerea Comisiei prevazute la art. 9 alin. (1), poate aproba modificarea
obligatiei de compensare."
6. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Perioada in care obligatia de compensare trebuie indeplinita este de
maximum 10 ani, in functie de valoarea obligatiei si de complexitatea acesteia,
dar fara sa depaseasca cu mai mult de 2 ani durata de executare a contractului
de achizitie."
7. Alineatul (1) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Agentia este finantata de la bugetul de stat pe o perioada de un an de
la inceperea activitatii. Dupa expirarea acestui termen, finantarea Agentiei se
asigura din venituri extrabugetare, conform hotararii Guvernului de infiintare
a acesteia."
8. Litera a) a alineatului (2) al articolului 8 se abroga.
9. Literele b), d) - i), k), l) si n) ale alineatului (2) al articolului 8
vor avea urmatorul cuprins:
"b) supunerea spre aprobare Comisiei prevazute la art. 9 alin. (1) a
domeniilor prioritare ce beneficiaza de derularea operatiunilor de compensare
si a valorilor multiplicatorilor de compensare rezultati ca urmare a analizei
prioritatilor de dezvoltare a Romaniei;
...........................................................................
d) urmarirea tranzactiilor unde pot fi luate in considerare operatiuni
compensatorii;
e) furnizarea de informatii contractantilor cu privire la procedurile
legale in vigoare pentru incheierea acordurilor compensatorii si executarea
obligatiilor de compensare, cu respectarea legislatiei privind informatiile
clasificate;
f) colaborarea cu autoritatile contractante, pentru a asigura o buna
corelare intre prevederile contractului de achizitie si cele ale acordurilor compensatorii;
g) analizarea si supunerea spre aprobare Comisiei prevazute la art. 9 alin.
(1) a procedurii si a documentelor-cadru (acordul-cadru de compensare si planul
de afaceri);
h) asigurarea de asistenta potentialilor contractanti in identificarea de
oportunitati pentru executarea obligatiilor de compensare;
i) elaborarea, intretinerea si actualizarea permanenta a unei baze de date
cu privire la agentii economici romani, la produsele si serviciile romanesti
care, in conformitate cu domeniile prioritare de dezvoltare a Romaniei, pot
beneficia de programe de compensare;
...........................................................................
k) evaluarea, la sfarsitul perioadei de compensare, a stadiului de
indeplinire a obligatiei de compensare si prezentarea de propuneri Comisiei
prevazute la art. 9 alin. (1), in vederea luarii unei decizii;
l) notificarea indeplinirii obligatiilor de compensare de catre
contractant;
...........................................................................
n) elaborarea strategiei Romaniei privind operatiunile compensatorii, pe
care o supune aprobarii Comisiei prevazute la art. 9 alin. (1);"
10. Alineatul (3) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Organizarea si functionarea Agentiei se stabilesc prin hotarare a
Guvernului."
11. Alineatul (1) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Comisia guvernamentala pentru compensarea achizitiilor de tehnica
speciala, denumita in continuare Comisia, se constituie pe langa Guvernul
Romaniei, prin decizie a primului-ministru, si este alcatuita din: ministrul
economiei si comertului, in calitate de presedinte, ministrul apararii
nationale, ministrul finantelor publice si ministrul afacerilor externe, in calitate
de membri."
12. La articolul 9, dupa alineatul (2) se introduce un alineat nou,
alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Membrii Comisiei pot dispune, in conditiile legii, mandatarea
speciala a altor persoane, pentru indeplinirea atributiilor ce decurg din
calitatea de membru."
13. Alineatul (4) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Principalele atributii ale Comisiei sunt urmatoarele:
a) aprobarea strategiei Romaniei privind operatiunile compensatorii;
b) supunerea spre aprobare Guvernului a domeniilor prioritare de dezvoltare
a Romaniei, care vor fi sprijinite prin operatiunile compensatorii, si a
multiplicatorilor de compensare propusi de Agentie;
c) aprobarea acordului-cadru de compensare si a planului de afaceri;
d) luarea de decizii in privinta includerii in programul de compensare a
tranzactiei prin compensare si aprobarea valorii acesteia;
e) certificarea incheierii tranzactiilor prin compensare si, ulterior, a
intregului program, in baza unei evaluari realizate de Agentie;
f) aprobarea raportului anual al Agentiei;
g) elaborarea raportului anual referitor la indeplinirea programelor de
compensare si prezentarea acestuia spre aprobare Guvernului."
14. Titlul capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"Procedura de atribuire a contractului de achizitie, de semnare a
acordului-cadru, de aprobare a planului de afaceri si de executare a obligatiei
de compensare"
15. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
In baza strategiei de dezvoltare economica si a politicii industriale si de
export a Romaniei, Comisia, la propunerea Agentiei, stabileste domeniile care
beneficiaza prioritar de derularea operatiunilor compensatorii."
16. Alineatul (1) al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Avand in vedere domeniile prioritare aprobate prin hotarare a
Guvernului, Agentia propune spre aprobare Comisiei, prin intermediul
multiplicatorilor de compensare, o ierarhizare a sectoarelor economice ce
beneficiaza de derularea operatiunilor compensatorii."
17. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Pentru contractele de achizitie prevazute la art. 5, autoritatea
contractanta are obligatia ca, in anuntul de intentie pe care il transmite spre
publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice,
sa faca mentiunea necesitatii introducerii clauzei de compensare. De asemenea,
notifica Agentiei intentia de a realiza achizitii care intra sub incidenta
prezentei ordonante de urgenta."
18. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Pe perioada derularii procedurilor de atribuire a contractelor de
achizitie, candidatii sau ofertantii contacteaza Agentia pentru o corecta
informare asupra conditiilor si procedurilor necesare pentru semnarea
acordurilor de compensare si executarea obligatiilor de compensare."
19. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
La elaborarea caietului de sarcini, autoritatea contractanta include si
specificatii cu privire la clauza de compensare, de care Agentia va tine cont
cu prioritate la semnarea acordului-cadru de compensare."
20. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Autoritatea contractanta notifica participantilor la procedurile de atribuire
a contractelor de achizitie, care, conform prezentei ordonante de urgenta,
trebuie sa cuprinda o clauza de compensare, despre aceasta obligatie.
(2) Nici un contractant caruia i-a fost atribuit un contract de achizitie
prin una dintre procedurile legale nu poate invoca necunoasterea obligatiei de
a derula operatiuni compensatorii si nu poate refuza indeplinirea acestei
obligatii."
21. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
In contractul de achizitie se mentioneaza expres obligatia contractantului
de a executa operatiuni compensatorii."
22. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Ofertele depuse de participantii la procedurile de atribuire a contractelor
de achizitie trebuie sa contina urmatoarele informatii cu privire la
operatiunile compensatorii:
a) informatii cu privire la experienta contractantului referitoare la
operatiuni compensatorii;
b) declaratie privind acceptarea obligatiei de compensare si a
penalitatilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta in cazul
neindeplinirii obligatiilor;
c) tipurile de operatiuni compensatorii ce vor fi utilizate;
d) alte informatii pe care contractantul le considera utile."
23. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Obligatia de compensare devine efectiva de la data semnarii contractului de
achizitie."
24. La capitolul III, titlul sectiunii a 2-a va avea urmatorul cuprins:
"Semnarea acordului-cadru de compensare"
25. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) In cel mult 60 de zile de la semnarea contractului de achizitie,
contractantul semneaza acordul-cadru de compensare, prin care isi recunoaste
obligatia de a executa operatiuni compensatorii si prevederile generale ale
acestei obligatii.
(2) Acordul-cadru de compensare se aproba de Comisie si se semneaza de
catre contractant si de Agentie.
(3) Acordul-cadru de compensare cuprinde, in mod obligatoriu, clauze
referitoare la: valoarea obligatiei de compensare, perioada in care obligatia
de compensare trebuie indeplinita, derularea acesteia pe fiecare an, tipul de
operatiune compensatorie - directa sau indirecta, domeniile care vor beneficia
de operatiuni compensatorii, garantiile bancare de buna executie a
contractului, declaratia privind acceptarea neconditionata a penalitatilor si a
prevederilor stipulate in prezenta ordonanta de urgenta, precum si alte
informatii pe care contractantul le considera utile."
26. Alineatele (1), (2) si (4) ale articolului 20 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 20
(1) Dupa semnarea acordului-cadru de compensare, contractantul elaboreaza
planul de afaceri, avand la baza prevederile acordului-cadru de compensare.
(2) Planul de afaceri este un document cuprinzand detalii cu privire la
implementarea si functionarea efectiva a afacerii in perioada prevazuta pentru
indeplinirea obligatiei de compensare.
...........................................................................
(4) Planul de afaceri trebuie depus la Agentie, in vederea avizarii de
catre aceasta si a aprobarii de catre Comisie, in termen de 30 de zile de la
semnarea acordului-cadru de compensare."
27. Alineatele (3) si (4) ale articolului 21 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Planul de afaceri trebuie aprobat de catre Comisie in cel mult 60
de zile de la data prezentarii acestuia.
(4) Intarzierile in executarea obligatiei de compensare, cauzate de
propunerea de catre contractant a unor planuri de afaceri neadecvate, pot
atrage penalitati pentru neimplicare."
28. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Prin regulamente emise de catre Agentie se stabilesc formulare-tip, atat
pentru acordul-cadru de compensare, cat si pentru planul de afaceri, care
contin informatii minimale pe care contractantul trebuie sa le prezinte
Agentiei."
29. La capitolul III, titlul sectiunii a 4-a va avea urmatorul cuprins:
"Executarea obligatiei de compensare"
30. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Executarea obligatiei de compensare incepe efectiv din momentul
semnarii acordului cu contractantul.
(2) Executarea obligatiei de compensare se realizeaza prin acumularea, in
perioada prevazuta in acordul-cadru de compensare, a unui credit curent egal cu
valoarea obligatiei de compensare.
(3) Contractantul poate castiga un credit de compensare viitor care poate
fi utilizat in cazul atragerii unor obligatii de compensare viitoare."
31. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Executarea obligatiei de compensare se poate realiza si prin intermediul
unei asocieri intre contractant si o persoana fizica sau juridica romana, care
vizeaza unul sau mai multe dintre domeniile in care Romania promoveaza
operatiunile compensatorii."
32. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Determinarea creditului curent, castigat pentru fiecare an la fiecare
tranzactie, se face prin inmultirea valorii adaugate local pentru fiecare
tranzactie cu multiplicatorii de compensare aferenti; suma creditelor obtinute
pentru fiecare tranzactie reprezinta creditul curent anual.
(2) Dupa aprobarea de catre Agentie, creditul calculat conform alin. (1) se
trece in contul contractantului, iar obligatia de compensare se va reduce in
mod corespunzator.
(3) In momentul in care creditul acumulat este egal cu valoarea obligatiei
de compensare, contractantul si-a indeplinit in totalitate aceasta
obligatie."
33. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Indeplinirea obligatiilor contractantului se urmareste separat pe cele
doua categorii de operatiuni compensatorii, directe si indirecte.
(2) In cazul in care valoarea totala a uneia dintre cele doua categorii de
operatiuni compensatorii, obtinuta in final, depaseste valoarea totala a
angajamentului prevazuta in acord, valoarea excedentara poate fi creditata in
contul contractantului, la cererea acestuia, cu scopul indeplinirii
angajamentelor sale pentru cealalta categorie de operatiuni compensatorii.
(3) Depasirile obligatiilor de compensare se mentin in contul contractantului
pe o perioada de maximum 2 ani de la expirarea acordului-cadru de
compensare."
34. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) La expirarea perioadei prevazute pentru executarea obligatiei de
compensare, Agentia evalueaza stadiul indeplinirii obligatiilor ce reveneau
contractantului ca urmare a semnarii acordurilor de compensare.
(2) Situatia rezultata din evaluare este supusa aprobarii Comisiei, care
decide daca contractantul si-a indeplinit obligatiile sau daca acesta trebuie
penalizat pentru neindeplinirea obligatiei de compensare."
35. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Evaluarea si raportarea stadiului executarii obligatiilor de
compensare"
36. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Evaluarea stadiului executarii obligatiei de compensare se face trimestrial
si anual."
37. Litera b) a articolului 30 va avea urmatorul cuprins:
"b) raportul anual privind toate angajamentele sale de compensare,
care trebuie prezentat in termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru
care a fost intocmit."
38. Literele a), b), h) si i) ale articolului 31 vor avea urmatorul
cuprins:
"a) descrierea stadiului curent al indeplinirii obligatiei de
compensare;
b) valoarea obligatiei de compensare si a creditului de compensare pe
fiecare tip de operatiuni compensatorii si pe total;
...........................................................................
h) o copie a declaratiei vamale, aratand valoarea de export realizata, si o
declaratie din care sa reiasa ca exporturile respective sunt realizate in
cadrul programului de compensare;
i) o copie de pe declaratia agentului economic roman, din care sa reiasa ca
sumele au fost incasate pentru exporturile realizate in cadrul programului de
compensare;"
39. Literele a) si b) ale articolului 32 vor avea urmatorul cuprins:
"a) partea de operatiune compensatorie realizata pana la momentul
raportului (valori globale pe ani);
b) partea de operatiune compensatorie realizata pe parcursul perioadei
raportului (separat, pe tipul de operatiune compensatorie realizata);"
40. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
In urma rapoartelor prezentate, precum si a documentelor inaintate de catre
contractant pentru stabilirea creditului curent anual, Agentia pregateste si
supune spre aprobare Comisiei evaluarea cost-beneficiu a obligatiei de
compensare."
41. Alineatul (1) al articolului 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Daca obligatiile de compensare nu sunt indeplinite la termen si in
modul cerut, contractantul va plati partii romane penalitati de intarziere de
0,01% pe zi din suma neobtinuta prin operatiunea compensatorie."
42. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
In termen de 45 de zile de la semnarea acordului-cadru de compensare,
contractantul va emite catre Agentie o scrisoare de garantie bancara de buna
executie a acordului, in valoare de minimum 10% din valoarea obligatiei
asumate, care va fi valabila pe toata durata de executare a acordului-cadru de
compensare."
43. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
Valoarea obligatiei de compensare corespunzatoare unui an si nerealizata se
reporteaza pentru anul urmator."
44. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Contractantul care nu isi executa angajamentele de compensare este exclus
de la o alta procedura de atribuire a unui contract de achizitie ce implica si
executarea unei obligatii de compensare pe o perioada de 5 ani, calculata de la
momentul expirarii acordului de compensare executat necorespunzator."
45. Alineatele (1) si (3) ale articolului 39 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
(1) Contractantul aduce la cunostinta Agentiei, in termen de 5 zile, producerea
evenimentului de forta majora si face dovada producerii acestuia, precum si a
efectelor asupra executarii obligatiei de compensare, in termen de 15 zile de
la aparitia cazului de forta majora; in caz contrar, contractantul este
considerat responsabil pentru intarzieri, executari necorespunzatoare sau
neexecutari datorate acestor factori ca si cand culpa ar fi a sa.
...........................................................................
(3) Daca Agentia constata ca a avut loc un eveniment de forta majora,
aceasta prelungeste durata programului de compensare cu o perioada rezonabila
de timp, in functie de circumstante."
46. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
Contractantul nu are dreptul de a angaja cu contract individual de munca,
in scopul executarii obligatiei de compensare, persoane care fac parte din
Agentie sau Comisie ori care au facut parte in momentul analizarii acordurilor
de compensare ale respectivului contractant, sub sanctiunea nulitatii
contractului de munca."
47. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
Agentia are obligatia de a intocmi dosarul operatiunilor compensatorii,
cuprinzand toate documentele relevante din cadrul procedurii de
incheiere-derulare a acordurilor de compensare, precum si documentele ce atesta
modul de executare a obligatiilor de compensare, inclusiv rapoartele
trimestriale si anuale."
48. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
Dosarul se pastreaza de catre Agentie atat timp cat executarea obligatiei
de compensare este in derulare, dar nu mai putin de 5 ani de la data
finalizarii executarii obligatiei respective."
49. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
La cerere, dosarul operatiunilor compensatorii este pus la dispozitie
oricarei autoritati publice interesate, spre consultare, cu conditia ca nici o
informatie sa nu fie divulgata, daca dezvaluirea ei ar fi contrara legii, ar
impiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul
legitim al partilor sau ar afecta libera concurenta, dar fara a se limita
drepturile ce decurg, potrivit legii, pentru organele abilitate, de a ridica
documente care pot servi la dovedirea fraudelor, a contraventiilor sau
infractiunilor."
50. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"Infractiuni, contraventii si sanctiuni"
51. Dupa articolul 43 se introduce un articol nou, articolul 43^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 43^1
(1) Furnizarea de informatii contractantului, care s-au dovedit de natura sa
il favorizeze in mod neloial pe acesta in cadrul procedurii pentru incheierea
acordurilor de compensare sau a unei tranzactii prin compensare, precum si in
cadrul executarii obligatiei de compensare, constituie infractiune si se
pedepseste potrivit legii penale.
(2) Intelegerea contractantului cu membri ai Agentiei sau ai Comisiei sau
cu agenti economici romani, in scopul denaturarii rezultatului procedurii de
incheiere a acordurilor de compensare sau de executare a obligatiei de
compensare, constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii
penale."
52. Literele c) si d) ale articolului 44 se abroga.
53. Alineatul (1) al articolului 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
(1) Contraventiile prevazute la art. 44 se sanctioneaza cu amenda de la
80.000.000 lei la 400.000.000 lei."
54. Alineatul (1) al articolului 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) In cazul savarsirii infractiunii prevazute la art. 43^1 alin. (2),
precum si al contraventiei prevazute la art. 44 lit. b) din vina
contractantului, acestuia i se va interzice participarea la orice alta
achizitie in Romania pe o durata de 5 ani."
55. Alineatul (2) al articolului 47 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Agentii constatatori ai contraventiilor vor notifica Agentia in
termen de 5 zile, in cazul constatarii savarsirii contraventiei prevazute la
art. 44 lit. b), in vederea aplicarii de catre Agentie a sanctiunii prevazute
la art. 46."
56. Alineatul (1) al articolului 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
(1) Acordurile de compensare si tranzactiile sunt interpretate, aplicate si
executate in conformitate cu legile romane."
57. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
Costurile pentru activitatile premergatoare operatiunii compensatorii si
pentru executarea obligatiei de compensare sunt suportate in intregime de catre
contractant."
58. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Economiei si Comertului raspund
pentru promovarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta in
strainatate."
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 26 iunie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU