Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 3 din  6 iulie 1979

pentru modificarea si completarea Legii contractelor economice, nr. 71/1969

ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA

ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL  NR. 60 din 14 iulie 1979


SmartCity3


    Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta lege.

    Art. I
    Legea contractelor economice, nr. 71/1969, republicata in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania nr. 120 din 6 august 1973, se modifica si se completeaza, avand urmatorul cuprins:
    LEGEA CONTRACTELOR ECONOMICE
    Intarirea autoconducerii muncitoresti si a autogestiunii economico-financiare a fiecarei unitati socialiste, in cadrul conducerii unitare a intregii activitati economice prin planul national unic de dezvoltare economico-sociala, impune perfectionarea continua a raporturilor contractuale, in scopul stimularii cresterii eficientei economice, largirii schimburilor de produse, lucrari si servicii, precum si pentru fundamentarea, realizarea si depasirea sarcinilor de plan.
    Asigurarea disciplinei de plan si contractuale face necesar ca pe toate treptele organizatorice sa se actioneze ferm pentru respectarea integrala a obligatiilor privind incheierea si executarea contractelor economice, reducerea duratelor de aprovizionare - fabricatie - desfacere si accelerarea vitezei de rotatie a mijloacelor circulante, utilizarea cu maximum de eficienta a fondurilor materiale si banesti.
    In domeniul activitatii de comert exterior, sistemul contractelor economice trebuie sa asigure intensificarea activitatii de comert exterior si cooperarii economice internationale, a schimburilor economice ale tarii noastre cu alte tari.
    Aplicarea noului mecanism economico-financiar si perfectionarea continua a contractelor economice, intarirea rolului acestora in fundamentarea si realizarea sarcinilor de plan, trebuie sa conduca la cresterea cointeresarii si a raspunderii unitatilor socialiste, a colectivelor de oameni ai muncii si a organelor de conducere colectiva, pentru gospodarirea eficienta a partii din avutia nationala incredintata lor spre administrare, in vederea satisfacerii cerintelor economiei nationale.

    CAP. 1
    Principii de baza

    Art. 1
    Contractul economic are rolul de a reglementa realizarea productiei in cantitatile, calitatea si la termenele stabilite, precum si raporturile financiare dintre unitatile socialiste, cu respectarea costurilor si a celorlalti indicatori economici si financiari, in conformitate cu prevederile planului national unic, in vederea infaptuirii obiectivelor prevazute pentru dezvoltarea economico-sociala si a satisfacerii cerintelor activitatii de export si cooperare economica internationala.
    Relatiile reciproce de productie si financiare dintre unitatile socialiste stabilite prin contractele economice trebuie sa asigure indeplinirea sarcinilor si obiectivelor ce revin unitatilor respective pentru valorificarea superioara a tuturor resurselor materiale si de forta de munca, utilizarea cu maximum de eficienta a capacitatilor de productie, ridicarea nivelului calitativ al intregii activitati economice.
    Prin continutul si functiile sale, contractul economic constituie un instrument de baza in activitatea de planificare si de realizare a prevederilor inscrise in planul national unic de dezvoltare economico-sociala.
    Art. 2
    Contractul economic intern, privind livrarea de produse, executarea de lucrari si prestarea de servicii intre unitatile socialiste, trebuie sa asigure fundamentarea si infaptuirea obiectivelor si sarcinilor planului national unic de dezvoltare economico-sociala, in conformitate cu Directivele Partidului Comunist Roman de dezvoltare economico-sociala a tarii.
    Art. 3
    Contractul extern, dintre unitatile socialiste si partenerii straini, trebuie sa asigure folosirea avantajelor participarii la diviziunea internationala a muncii, extinderea schimburilor externe si a cooperarii economice in productie, fundamentarea si realizarea planului de comert exterior, in conditiile cresterii continue a potentialului tehnic si economic al Republicii Socialiste Romania, cu respectarea stricta a principiilor suveranitatii si independentei nationale, egalitatii in drepturi si avantajului reciproc, neamestecului in treburile interne.
    Art. 4
    Contractele economice interne dintre unitatile socialiste se vor incheia pe baza sarcinilor stabilite in planul cincinal, inaintea inceperii executarii acestuia, in care scop unitatile socialiste sunt obligate:
    a) sa asigure contractarea integrala a productiei stabilite prin planul cincinal, pe baza portofoliului de comenzi, a normativelor de plan si in conformitate cu destinatiile din balantele de produse;
    b) sa incheie contracte pe termen lung, pe baza orientarilor si prognozelor de dezvoltare in perspectiva a economiei nationale, indeosebi pentru materiile prime de baza, masini, utilaje si instalatii cu ciclu lung de fabricatie;
    c) sa incheie contracte pentru obiectivele de cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica si introducerea progresului tehnic pentru intreaga perioada a ciclului de realizare, de la initierea lucrarilor si pana la asimilarea rezultatelor in productie.
    La data actualizarii, potrivit legii, a planului anual prin decret al Consiliului de Stat, sarcinile de plan trebuie sa aiba la baza contracte ferme, practic integral pentru consumul intern.
    Pe baza prevederilor de plan actualizate, ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, centralele si intreprinderile vor lua masurile necesare pentru definitivarea contractarii si asigurarii tuturor conditiilor in vederea realizarii sarcinilor stabilite.
    Art. 5
    Contractele externe se vor incheia in concordanta cu obiectivele si sarcinile stabilite prin planul cincinal.
    Raporturile contractuale cu partenerii straini se vor stabili astfel incat, la data aprobarii, prevederile din planurile anuale referitoare la productia pentru export, la importurile necesare, precum si la actiunile de cooperare, sa fie fundamentate prin contracte ferme, contracte cadru, comenzi sau conventii, care sa asigure certitudinea desfacerii productiei si a aprovizionarii tehnico-materiale.
    In acest  scop, unitatile socialiste sunt obligate:
    a) sa incheie contracte pe termen pe lung, tinand seama de orientarile si prognozele de dezvoltare ale economiei nationale si de acordurile de colaborare cu alte tari pentru livrarile in cadrul actiunilor de cooperare internationala si indeosebi pentru cooperare in productie, pentru produsele destinate exportului, masini, utilaje si instalatii cu ciclu lung de fabricatie, precum si pentru importurile principalelor materii prime;
    b) sa asigure din timp oferte tehnico-comerciale necesare pentru valorificarea superioara si diversificarea productiei pentru export pe baza contractuala, in functie de cerintele pietei externe;
    c) sa asigure raporturi de continuitate cu partenerii straini, schimburi echitabile, reciproc avantajoase, actiuni de import-export corelate, promovarea unor forme noi, eficiente, de comert si cooperare.
    Art. 6
    La incheierea contractelor externe si in dezvoltarea relatiilor comerciale internationale se va urmari asigurarea unui echilibru pe tari, grupe de tari si zone geografice, intre importuri si exporturi, in cadrul echilibrului general prevazut prin plan, corespunzator prevederilor balantei de plati externe aprobata.
    Productia pentru export, efectuarea exporturilor, precum si actiunile de cooperare, trebuie sa fie astfel realizate incat sa asigure resursele necesare pentru importuri si sporirea rezervelor in valuta ale statului, sa conduca la imbunatatirea continua a eficientei economice, a rentabilitatii si beneficiilor unitatii producatoare si de comert exterior, la cresterea venitului national si, pe aceasta baza, la consolidarea puterii de cumparare a monedei nationale, atat pe plan intern, cat si in raport cu alte monede.
    Art. 7
    Unitatile socialiste sunt obligate sa-si asigure, pe perioade indelungate, portofoliul de comenzi, constituit din totalitatea comenzilor beneficiarilor si contractelor interne si externe, pentru desfacerea productiei, care sa conduca la folosirea integrala si cu maximum de eficienta a capacitatilor de productie.
    Contractele interne si externe pentru aprovizionarea cu materii prime si materiale se incheie pe perioade de lunga durata, potrivit directiilor de dezvoltare in perspectiva a economiei nationale.
    Art. 8
    In cadrul activitatii de constituire a portofoliului de comenzi unitatile socialiste au obligatia:
    a) sa studieze temeinic si sa solutioneze in calitate de producator cererile consumatorilor interni si ale pietei externe, astfel incat dezvoltarea capacitatilor si structura productiei sa corespunda nevoilor concrete ale economiei;
    b) sa incheie contracte, in cadrul profilului lor de fabricatie, pentru toate produsele comandate de beneficiari in structura si sortimentatia corespunzatoare sarcinilor de plan, pentru satisfacerea cerintelor consumului intern si ale exportului;
    c) sa faca propuneri, potrivit legii, in cazul in care nu este asigurata desfacerea unor produse, pentru realizarea cu capacitatile de productie respective a produselor solicitate de beneficiari, indeosebi pentru export;
    d) sa ia  masuri de modernizare continua a produselor destinate consumului intern si exportului, pentru fabricarea de marfuri care sa valorifice superior materiile prime, la un nivel tehnic ridicat si competitiv, cu costuri de productie reduse.
    Se interzice lansarea in fabricatie de produse care nu au asigurata desfacerea prin contracte sau comenzi ferme pentru consumul intern sau pe piata externa.
    In conditiile legii, se vor putea introduce in fabricatie marfuri care fac obiectul tranzactiilor de bursa si licitatii, precum si alte marfuri justificate de cererile pietei externe, pe baza contractului incheiat cu intreprinderea de comert exterior, inaintea incheierii contractului extern.
    Art. 9
    In executarea contractelor economice, unitatile socialiste, organele in subordinea carora se afla acestea, raspund de intarirea disciplinei de plan si contractuale, de respectarea integrala a obligatiilor asumate prin contracte, de reducerea duratei de aprovizionare - fabricatie - desfacere si accelerarea vitezei de rotatie a mijloacelor circulante, de utilizarea cu maximum de eficienta a fondurilor materiale si banesti.
    Art. 10
    Ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele in subordinea carora sa afla unitatile furnizoare si beneficiare raspund de incheierea si urmarirea executarii contractelor economice, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
    Organele de conducere colectiva ale unitatilor socialiste au obligatia sa ia toate masurile necesare pentru incheierea si executarea contractelor economice, in vederea indeplinirii sarcinilor de plan. Directorii si, in raport de atributiile de serviciu ce ii revin, personalul muncitor al unitatii raspund nemijlocit de incheierea la termen a contractelor si de indeplinirea intocmai a obligatiilor asumate prin acestea.
    Art. 11
    Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe impreuna cu ministerele, celelalte organe centrale, centralele si coordonatorii de balante raspund de organizarea si urmarirea, la nivelul economiei nationale, a activitatii de incheiere si executare a contractelor economice pentru desfacerea productiei la intern si de asigurarea aprovizionarii tehnico-materiale, in cadrul echilibrului general stabilit prin plan.
    Art. 12
    Unitatile economice producatoare, centralele, intreprinderile de comert exterior, ministerele si celelalte organe centrale cu sarcini de export raspund de asigurarea cu prioritate a fondului de marfa pentru export, de efectuarea exporturilor in conditii de calitate superioara, cu respectarea riguroasa a conditiilor si termenelor prevazute in contractele externe, precum si de incasarea integrala si la timp de la partenerii straini a drepturilor in valuta.
    Art. 13
    Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, ministerele, centralele si intreprinderile producatoare vor actiona pentru fundamentarea si pregatirea in conditii optime a planului de comert exterior, pentru stabilirea de raporturi de cooperare economica internationala si indeosebi de cooperare in productie cu intreprinderi si firme din alte tari si raspund de asigurarea de contracte pe perioade cat mai lungi, prin care sa se realizeze un echilibru intre importuri si exporturi, de urmarirea executarii contractelor, de adaptarea operativa a productiei la cerintele pietei externe.

    CAP. 2
    Contractele economice dintre unitatile socialiste

    SECTIUNEA I
    Incheierea contractelor economice
    Art. 14
    Contractele economice, in raport de obiect, pot fi de livrare de materii prime, materiale si produse, de cooperare in productie, de furnizare de energie, pentru cercetare stiintifica, proiectare, lucrari de constructii-montaj si alte prestatii specifice relatiilor economice dintre unitatile socialiste.
    Continutul categoriilor de contracte prevazute la alin. 1 se stabileste potrivit prezentei legi, reglementarilor specifice domeniului de activitate respectiv, precum si cu respectarea cadrului determinat prin contracte model elaborate pe ramuri, grupe de produse sau categorii de lucrari si servicii.
    Contractele model se aproba de ministere, alte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, pentru domeniile lor de activitate, cu avizul ministerelor, celorlalte organe centrale si locale interesate si cu acordul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe.
    Art. 15
    Contractele economice interne, dintre unitatile socialiste, se incheie pe urmatoarele durate:
    a) pe perioade de 15-20 ani pentru materii prime de baza - carbuni cocsificabili si energetici, sisturi bituminoase, titei, gaze naturale destinate chimizarii, minereuri feroase, neferoase, nemetalifere si alte produse ale industriei extractive;
    b) pe perioada corespunzatoare indeplinirii sarcinilor din planul cincinal, pentru intreaga productie stabilita prin plan;
    c) pe intreaga durata de executie, daca aceasta depaseste perioada planului cincinal, in cazul masinilor, utilajelor si instalatiilor tehnologice destinate obiectivelor de investitii, al altor utilaje cu ciclu lung de fabricatie, al lucrarilor de constructii-montaj si in alte asemenea situatii.
    Unitatile socialiste sunt obligate sa asigure prin contracte, pe perioade de lunga durata, toate cooperarile necesare realizarii produselor sau livrarilor complexe, tinand seama de specializarea productiei si de necesitatea stabilirii unor raporturi de continuitate intre unitatile ce coopereaza.
    Art. 16
    In cazul unor actiuni noi stabilite pe parcursul indeplinirii planului cincinal, contractele economice se vor incheia la data aprobarii actiunii, pe durata corespunzatoare indeplinirii sarcinii de plan respective.
    Art. 17
    In cazul unor produse pentru care, la data contractarii, nu sunt precizate sortimentele, tipurile, dimensiunile sau alte caracteristici necesare executarii obligatiilor asumate, partile vor prevedea termenele de prezentare a acestora, care nu vor putea depasi sase luni inainte de data livrarii.
    Pentru masinile, utilajele si instalatiile cu o durata mai mare a ciclului de fabricatie, documentatiile tehnice si comenzile se vor preda de catre beneficiari in cadrul termenelor prevazute in anexa, care face parte integranta din prezenta lege.
    Art. 18
    Pentru bunurile destinate fondului pietei a caror sortimentatie variaza frecvent in raport de cerintele pietei interne se vor incheia contracte cadru, pe intreaga perioada a planului cincinal, care se vor adapta si detalia anual sau, dupa caz, in functie de sezon.
    De asemenea, se vor incheia contracte cadru si pentru livrarea produselor noi ce urmeaza sa fie asimilate in perioada planului cincinal. Partile vor detalia si concretiza prevederile acestor contracte dupa aprobarea  omologarii si introducerii in fabricatie a produselor contractate.
    Art. 19
    In cazul livrarilor complexe - utilaje, echipamente, instalatii si linii tehnologice - se incheie un singur contract intre furnizorul general si beneficiar.
    Furnizorul general raspunde de realizarea in intregime a obiectului livrarii complexe, in care scop trebuie sa asigure, in principal:
    a) livrarea utilajelor, subansamblelor, echipamentelor din tara si import, la termenele prevazute in graficul  de esalonare a investitiei si in conditiile stabilite in documentatiile aprobate;
    b) calitatea furniturilor si functionarea utilajelor, echipamentelor, instalatiilor si liniilor tehnologice la parametrii aprobati;
    c) acordarea asistentei tehnice la montaj, la efectuarea probelor tehnologice si la punerea in functiune a capacitatilor, in conditiile prevazute prin contracte;
    d) livrarea pieselor de prima dotare si a documentatiilor pentru executarea pieselor de schimb, in conditiile stabilite potrivit legii;
    e) scolarizarea si instruirea personalului de exploatare a echipamentelor, instalatiilor si liniilor tehnologice livrate.
    In functie de specificul livrarii complexe, furnizorul general raspunde si de indeplinirea celorlalte obligatii prevazute de lege in sarcina sa.
    Art. 20
    Pentru realizarea livrarilor complexe furnizorul general va incheia contracte de cooperare cu unitatile specializate in fabricarea unor parti componente, piese, ansamble sau subansamble, prin care se vor asigura, in principal:
    a) ritmicitatea livrarilor de parti componente, piese, ansamble si subansamble, in concordanta cu termenele stabilite pentru executarea livrarii complexe;
    b) calitatea produselor livrate in cooperare, cu respectarea intocmai a documentatiilor tehnico-constructive ale obiectului livrarii complexe;
    c) asistenta tehnica si, dupa caz, prestarea de servicii specializate;
    d) stabilirea regimului de garantii pentru toti furnizorii care coopereaza; termenele de garantie se calculeaza de la data predarii obiectului livrarii complexe catre beneficiar;
    e) incadrarea costurilor de productie ale furniturilor in prevederile bugetelor de venituri si cheltuieli la toate unitatile care coopereaza.
    Continutul contractelor de cooperare trebuie sa fie in concordanta cu clauzele principale din contractul incheiat intre furnizorul general si beneficiar si sa corespunda prevederilor din programele de cooperare aprobate.
    Prevederile prezentului articol se aplica si in cazul contractelor de cooperare incheiate intre furnizorul principal al unui produs complex si unitatile colaboratoare specializate.
    Art. 21
    Pentru utilajele tehnologice si instalatiile complexe, partile sunt obligate sa stabileasca prin contract, in principal, urmatoarele clauze:
    a) termenele de livrare a utilajelor sau instalatiilor, corelate cu ciclul de montaj, cu termenul de punere in functiune, precum si cu durata transportului, fiind interzise realizarea si livrarea de utilaje care sa fie imobilizate in stocuri;
    b) termenele si responsabilitatile de predare a documentatiei tehnice complete pentru intregul obiectiv sau pe ansamble si subansamble ce se pot executa independent, tinand seama de termenele de livrare a utilajelor stabilite potrivit lit. a) si de ciclul de fabricatie al acestora;
    c) obligatiile furnizorului de a asigura documentatiile de montaj, asistenta tehnica la locul de montare, probele de punere in functiune, scolarizarea personalului de exploatare, livrarea de piese de schimb si efectuarea de prestatii in perioada de garantie.
    Beneficiarii de investitii vor prevedea in contractele ce le incheie cu unitatile de proiectare clauze privind garantiile necesare pentru predarea in termen si completa a documentatiilor tehnice definitive de executie.
    Art. 22
    Contractele economice se incheie prin acordul partilor, pe baza si in executarea sarcinilor ce revin unitatilor socialiste din planul national unic de dezvoltare economico-sociala, si vor trebui, dupa caz, sa cuprinda, in principal:
    a) identificarea unitatilor socialiste contractante si a persoanelor imputernicite sa semneze contractul;
    b) durata de executare in natura a obligatiilor contractuale, prin determinarea cantitatii, stabilirea conditiilor de calitate si receptie, adaptarile si imbunatatirile constructive si tehnologice ce trebuie aduse produselor;
    c) defalcarea cantitativa, pe termene calendaristice de executare, esalonate pe ani si trimestre;
    d) preturile si tarifele in vigoare la data incheierii contractului, aprobate de organele in drept; preturile si tarifele se vor putea stabili, in conditiile legii, si la o data ulterioara incheierii contractului, urmand ca prima livrare sau prestare sa se faca pe baza pretului sau tarifului aprobat; modalitatea de plata;
    e) modalitatile de efectuare a probelor tehnologice, formele de asistenta tehnica si regimul de garantii;
    f) conditiile de ambalare, marcare, etichetare si expeditie, relatiile de transport optimizate;
    g) raspunderile contractuale ale partilor;
    h) orice alte clauze necesare executarii intocmai a obligatiilor asumate prin contract.
    Art. 23
    In contractele economice nu pot fi cuprinse clauze contrare legii. Clauzele prin care se incalca prevederile legale sunt nule, urmand a fi inlocuite cu prevederi corespunzatoare legii.
    Contractul va fi in intregime nul numai daca inlocuirea clauzei nule nu este posibila.
    Art. 24
    Contractele economice se incheie de catre intreprinderi, precum si de catre centrale sau alte unitati socialiste, potrivit legii.
    Pentru unitatile noi, prevazute a fi puse in functiune dupa data aprobarii planului, contractele economice privind desfacerea productiei si aprovizionarea tehnico-materiala se vor incheia de catre centrale sau alte unitati socialiste in subordinea carora acestea urmeaza sa functioneze. Dupa infiintare, unitatile noi devin, de drept, parti in contract.
    Raporturile contractuale dintre unitatile socialiste, precum si modificarea acestora, se stabilesc in forma scrisa. Comanda confirmata in scris, in termenul prevazut de lege, sau executarea acesteia de indata echivaleaza cu contract incheiat.
    Art. 25
    Contractele economice se vor incheia in cadrul unei perioade de cel mult 90 de zile, cu respectarea urmatoarelor termene:
    a) unitatea beneficiara va emite comenzi in termen de 20 de zile de la data primirii normativelor de plan, iar in cazul produselor pentru care se elaboreaza si balante materiale, de la data primirii repartitiilor;
    b) in termen de 30 de zile de la primirea comenzii beneficiarului, unitatea furnizoare este obligata sa emita proiectul de contract sau, dupa caz, confirmarea comenzii;
    c) unitatea beneficiara are obligatia sa restituie proiectul de contract semnat, cu sau fara obiectii, in termen de 20 de zile de la data cand l-a primit;
    d) cand sunt obiectii la contract, partile, daca sunt din aceeasi localitate, trebuie sa le concilieze in termen de 10 zile, iar daca sunt din localitati diferite, in termen de 15 zile; convocarea beneficiarului este in sarcina furnizorului;
    e) furnizorul este obligat sa sesizeze, in termen de 5 zile, organul competent pentru solutionarea eventualelor obiectii neconciliate; in cazul depasirii termenului de sesizare, obiectiile beneficiarului se considera acceptate, daca nu contravin legii.
    Art. 26
    Neintelegerile ivite cu prilejul incheierii contractelor economice, inclusiv cele privind refuzul de a contracta pe baza normativelor de plan aprobate sau a repartitiilor emise, care nu au putut fi conciliate de partile contractante, se vor rezolva de catre:
    a) centrale, in cazul in care partile contractante apartin de aceeasi centrala;
    b) ministerul sau alt organ central, in cazul in care partile contractante apartin de centrale diferite, subordonate aceluiasi minister sau organ central, iar neintelegerile nu au putut fi conciliate de centralele respective; comitetul executiv al consiliului popular judetean sau al municipiului Bucuresti, pentru unitatile socialiste din subordinea lor;
    c) ministere, alte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti, in cazul in care partile contractante sunt in subordinea unor organe diferite, iar neintelegerile nu au putut fi conciliate de centralele de care apartin;
    d) Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, in termen de 20 de zile de la sesizare, in cazul in care ministerele, alte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti nu cad de acord asupra rezolvarii neintelegerilor. Solutionarea se va face pe baza justificarilor prezentate de parti si, dupa caz, cu participarea acestora.
    Organele prevazute la lit. a), b) si c) au obligatia sa solutioneze neintelegerile precontractuale in termen de cel mult 10 zile de la sesizare, cand acestea au sediul in aceeasi localitate, sau 15 zile, cand sunt din localitati diferite; in cazul nerealizarii unui acord, le revine obligatia sa sesizeze organele competente, in 5 zile de la expirarea termenului de solutionare stabilit.
    Hotararea data in rezolvarea neintelegerilor ivite cu prilejul incheierii contractului face parte din contract pe data cand a fost incheiat. In cazul refuzului de contractare, hotararea tine loc de contract pana la perfectarea acestuia de catre parti.
    In cazul refuzului nejustificat de a contracta, organele competente sa rezolve neintelegerile precontractuale vor face si propuneri de sanctionare a persoanelor vinovate, potrivit legii.

    SECTIUNEA 2
    Adaptarea contractelor economice si conditiile in care acestea pot fi modificate
    Art. 27
    Contractele economice dintre unitatile socialiste se vor adapta anual de catre parti, prin punerea lor de acord cu imbunatatirile ce se aduc, potrivit legii, planurilor anuale. In acest scop:
    a) odata cu actualizarea planului anual prin decret al Consiliului de Stat se vor actualiza si sarcinile din planul cincinal pentru anul urmator, astfel incat sa se emita din timp repartitiile care vor sta la baza adaptarii contractelor incheiate, pentru produsele ce fac obiectul balantelor materiale;
    b) repartitiile se vor emite de coordonatorii de balante si vor cuprinde furnizorii si beneficiarii, cantitatile, caracteristicile tehnico-economice de identificare a produselor si perioadele de livrare;
    c) contractele se vor adapta concomitent cu elaborarea lucrarilor de plan, cu cel putin 6 luni inainte de inceperea executarii planului anual, pana la data la care, potrivit legii, se actualizeaza planul anual prin decret al Consiliului de Stat.
    Partile sunt obligate sa adapteze contractele si in situatiile in care, in conditiile legii, se modifica prevederile de plan, balantele materiale si repartitiile pe baza carora contractele au fost incheiate.
    Art. 28
    Modificarea sau denuntarea unilaterala a contractului economic este interzisa. De asemenea, modificarea contractului prin acordul partilor nu se poate face daca aceasta priveste elemente cuprinse in balantele materiale si in repartitii.
    Partile pot aduce modificari contractelor numai in ce priveste clauzele pe care le-au stabilit, potrivit competentelor ce le revin, exclusiv prin acordul lor de vointa.
    Art. 29
    Daca partile, de comun acord, stabilesc modificari in prevederile contractelor incheiate, partea care a solicitat modificarea suporta consecintele patrimoniale ce decurg din aceasta, potrivit legii.
    Art. 30
    In cursul executarii contractelor, partile au obligatia sa actualizeze prevederile acestora in functie de cerintele introducerii si promovarii continue a progresului tehnic.
    Art. 31
    Ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele si intreprinderile raspund de asigurarea stocurilor normate, de incadrarea stricta in volumul acestora, in scopul realizarii continuitatii productiei si a ritmicitatii indeplinirii sarcinilor de plan.
    Pentru prevenirea formarii de stocuri de materii prime, materiale, piese de schimb si produse supranormative ori pentru lichidarea acestora, in situatiile in care unitatile socialiste realizeaza economii suplimentare de materiale, folosesc inlocuitori ai unor materiale deficitare, apar schimbari in structura productiei, modificari ale sarcinilor de plan, sau din alte cauze, ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele si intreprinderile sunt obligate sa ia de indata masurile prevazute de lege pentru asigurarea repunerii stocurilor respective in circuitul economic.
    Pe baza acestor masuri, cu aprobarile si in conditiile prevazute de lege, unitatile socialiste sunt obligate sa asigure, dupa caz, adaptarea, modificarea sau incetarea contractelor economice.
    Art. 32
    Prevederile art. 25 si 26 se aplica in mod corespunzator la adaptarea, modificarea sau actualizarea contractelor economice.

    SECTIUNEA 3
    Executarea contractelor economice si disciplina contractuala
    Art. 33
    Unitatile socialiste sunt obligate sa execute contractele economice in natura, cu respectarea intocmai a cantitatii, calitatii, termenelor si celorlalte obligatii asumate.
    Contractele economice sunt executorii pe intreaga durata pentru care au fost incheiate.
    Art. 34
    Produsele si lucrarile contractate se vor livra pe baza de receptie cantitativa si calitativa.
    Partile contractante pot conveni, tinand seama de natura produselor, ca livrarea sa se faca si prin autoreceptie.
    Modalitatile de receptie sau autoreceptie se prevad in contracte, cu respectarea prevederilor legale.
    Art. 35
    Pentru utilaje tehnologice, instalatii si alte produse de complexitate tehnica ridicata, receptia de catre beneficiar este obligatorie. Acesta va putea face receptia si pe faze de fabricatie.
    Art. 36
    Unitatile producatoare si beneficiare ale produselor agrozootehnice destinate constituirii fondului de stat sunt obligate sa asigure predarea, receptia si primirea acestora, la termenele din graficele de livrare stabilite prin contract.
    Unitatile producatoare sunt obligate sa predea la cel mai apropiat centru de colectare produsele agrozootehnice usor alterabile, in cazul in care beneficiarul nu s-a prezentat, conform graficelor, pentru receptie. Predarea se face pe baza receptiei efectuate de centrul de colectare in prezenta unui delegat al consiliului popular local sau altui delegat neutru, competent. Centrele de colectare sunt obligate sa receptioneze, sa preia si sa valorifice aceste produse.
    Unitatea producatoare raspunde pentru pagubele cauzate ca urmare a nepredarii la timp a produselor centrului de colectare cel mai apropiat.
    Art. 37
    Unitatea beneficiara este obligata sa verifice, in conditiile prevazute de lege, pe parcursul executarii produsului contractat, modul in care unitatea furnizoare indeplineste clauzele convenite cu privire la calitate.
    Art. 38
    Unitatile socialiste au obligatia sa livreze numai produse care corespund conditiilor de calitate prevazute in contractele economice.
    Produsele refuzate de unitatea beneficiara pentru lipsuri calitative se considera nelivrate daca furnizorul nu asigura remedierea sau inlocuirea lor, in termenul stabilit de comun acord cu beneficiarul.
    Art. 39
    Receptionarea si acceptarea de catre unitatea beneficiara a produselor ce nu corespund calitatii prevazute in contracte sau, dupa caz, in standarde, norme tehnice si caiete de sarcini, atrag si raspunderea acesteia pentru paguba adusa avutului obstesc.
    In perioada de garantie, unitatea furnizoare raspunde pentru calitatea produselor, iar dupa expirarea acesteia, pentru vicii ascunse, constatate potrivit legii.
    Art. 40
    Unitatile furnizoare sunt obligate sa livreze produsele le termenele prevazute in contract. Livrarea produselor la o alta data se poate face in urmatoarele cazuri:
    a) livrarea produselor cu anticipatie se poate face numai cu acordul partilor, dat prealabil fiecarei livrari. In cazul masinilor, utilajelor si instalatiilor destinate obiectivelor de investitii, livrarea anticipata se poate face numai cu acordul bancii finantatoare prin care se atesta ca achizitionarea in devans a utilajelor este justificata economic, fiind asigurate conditii pentru montarea si darea lor in exploatare inainte de termenele stabilite prin documentatia tehnico-economica aprobata;
    b) livrarea produselor cu intarziere se poate face numai cu acordul prealabil al beneficiarului, care va putea sa refuze primirea produselor daca datorita intarzierii este in imposibilitate de a le mai folosi sau s-ar depasi nivelul stocurilor normate determinate potrivit legii.
    In cazurile prevazute la lit. b) furnizorul este obligat sa plateasca beneficiarului penalitatile si despagubirile datorate, potrivit legii.
    Art. 41
    Produsele trec in administrarea directa sau proprietatea unitatii beneficiare, dupa caz:
    a) pe data predarii produselor catre unitatea beneficiara;
    b) pe data predarii produselor catre organizatia de transport, in cazul in care expedierea produselor este in sarcina unitatii furnizoare. Organizatiile de transport au obligatia de a asigura transportul produselor in bune conditii si raspund, in caz de daune, pentru prejudiciul cauzat;
    c) pe data trecerii produselor in custodia unitatii furnizoare, cu acordul unitatii beneficiare si in conditiile legii.
    Pe data trecerii produselor in proprietatea sau administrarea directa a unitatii beneficiare, aceasta datoreaza plata pretului produsului sau a prestatiei, iar riscurile trec asupra sa.
    Transmiterea dreptului de proprietate ori a dreptului de administrare directa in cazul produselor livrate unitatilor Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne se face in conditiile prevazute prin decret al Consiliului de Stat.
    Lucrarile se transmit in administrarea directa sau proprietatea unitatilor beneficiare pe data receptiei.
    Art. 42
    Unitatea socialista furnizoare poate accepta, la cererea beneficiarului, ca executarea contractului sa inceteze daca aceasta nu determina nerealizarea sarcinilor de plan si daca beneficiarul suporta cheltuielile care nu pot fi recuperate, efectuate de producator pana la data incetarii contractului.
    Pentru produsele la care se elaboreaza balante materiale, incetarea contractelor se poate face numai cu adaptarea corespunzatoare, in conditiile legii, a repartitiilor.

    SECTIUNEA 4
    Raspunderea contractuala
    Art. 43
    Ministerele, celelalte organe centrale si locale impreuna cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe raspund de luarea tuturor masurilor necesare pentru asigurarea executarii intocmai a obligatiilor asumate de unitatile socialiste prin contracte, de efectuarea unui control riguros al indeplinirii obligatiilor contractuale de catre parti si de stabilirea raspunderii persoanelor vinovate pentru neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a prevederilor din contractele incheiate.
    Daca dupa incheierea contractului se constata ivirea unor cauze, altele decat forta majora, care ar pune una din parti in imposibilitatea de a-l executa, ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele, carora partea le este subordonata, au obligatia sa ia masurile necesare pentru a asigura executarea contractului.
    Art. 44
    Unitatea socialista care nu executa obligatiile asumate prin contract ori le executa necorespunzator datoreaza celeilalte parti penalitati, precum si despagubiri, in vederea repararii prejudiciului cauzat din culpa sa.
    Despagubirea se datoreaza numai in masura in care prejudiciul nu a fost acoperit in intregime prin plata penalitatilor prevazute in contract si priveste atat paguba efectiv suferita, cat si beneficiul nerealizat.
    Art. 45
    Partile sunt de drept in intarziere daca nu isi executa obligatiile la termenele prevazute prin contract.
    Beneficiarul raspunde de neexecutarea contractului daca nu-si respecta obligatiile de a caror indeplinire depinde executarea acestuia.
    Art. 46
    Unitatea socialista a carei obligatie contractuala nu poate fi executata din cauza de forta majora, constatata potrivit legii, este aparata de raspundere si are obligatia sa aduca la cunostinta celeilalte parti imposibilitatea de executare survenita, in termen de 5 zile de la data aparitiei acestei cauze, si sa-i comunice actele doveditoare, in termen de cel mult 15 zile de la aceeasi data; de asemenea, este obligata sa-i comunice de indata data incetarii cazului de forta majora.
    Cazurile de forta majora se analizeaza si se confirma de catre Comitetul de Stat al Planificarii, pentru produsele ale caror balante se aproba prin planul national unic de dezvoltare economico-sociala, si de catre Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, pentru produsele ce fac obiectul celorlalte balante.
    Art. 47
    Penalitatile pentru neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor asumate prin contractele economice sunt urmatoarele:
    1. pentru fiecare zi de intarziere a executarii obligatiei, pe durata corespunzatoare indeplinirii sarcinii din planul anual, 0,1% in primele 10 zile, 0,2% in urmatoarele 20 de zile si 0,3% in perioada ce depaseste 30 de zile, pana la data executarii in natura a prestatiei, renuntarii de catre beneficiar la aceasta potrivit art. 40 sau imposibilitatii executarii obligatiei din cauza de forta majora, daca intarzierea este cu privire la:
    a) predarea sau, dupa caz, ridicarea produselor, preluarea lucrarilor ori primirea serviciilor;
    b) prezentarea la termenele stabilite in contract a specificatiilor ori a detaliilor necesare executarii contractului, precum si, in cazul utilajelor tehnologice si instalatiilor complexe, predarea le termenele convenite a documentatiei tehnice pentru intregul obiectiv sau pe ansamble si subansamble ce se pot executa independent;
    c) punerea la dispozitie a ambalajelor de catre beneficiar cand, potrivit contractului, ii revine aceasta obligatie, sau restituirea in termen a ambalajelor, paletelor, containerelor, accesoriilor de paletizare-pachetizare si altor mijloace asemanatoare.
    Penalitatea se calculeaza, in cazul prevazut de lit. a), la pretul produsului, lucrarii sau prestatiei, in cazul prevazut de lit. b), la pretul produsului, lucrarii sau prestatiei ce nu a putut fi executata, iar in cazul prevazut la lit. c), la pretul prestatiei nerealizate datorita ambalajelor ce nu au fost puse la dispozitie sau la pretul ambalajelor, paletelor, containerelor, accesoriilor de paletizare-pachetizare si altor mijloace asemanatoare, in cazul nerestituirii;
    2. pentru nerespectarea modalitatii de efectuare a receptiei sau autoreceptiei, 2% din pretul produsului, lucrarii sau prestatiei ce trebuiau receptionate, daca nu se aplica penalitatile pentru intarzierea executarii obligatiei potrivit pct. 1 lit. a);
    3. pentru neexecutarea in natura a obligatiei asumate prin contract, la data expirarii duratei corespunzatoare indeplinirii sarcinii din planul anual, 8% din pretul produsului, lucrarii sau prestatiei neexecutate;
    4. pentru incalcarea obligatiilor privitoare la:
    a) marcare, stantare, etichetare sau trimiterea actelor de livrare ce trebuie sa insoteasca documentele de transport, 1% din pretul fiecarui lot astfel livrat;
    b) trimiterea certificatelor de calitate, a buletinelor de analiza, a instructiunilor de folosire sau cartii tehnice a produsului si a certificatelor de garantie, 2% din pretul fiecarui lot astfel livrat;
    5. pentru fiecare zi de intarziere a platii pretului, de la data cand acesta este datorat pana la efectuarea platii, 0,1% in primele 10 zile, 0,2% in urmatoarele 20 de zile si 0,3% in perioada ce depaseste 30 de zile, din suma ce trebuia achitata;
    6. pentru fiecare zi de refuz nejustificat al platii pretului sau de nerestituire a sumei incasate, fara indreptatire, de la data refuzului pana la data platii, respectiv de la data incasarii sumei nedatorate pana la restituirea acesteia, 0,3% din valoarea pretului neachitat sau a sumei nerestituite, dupa caz;
    7. pentru instrainarea sau consumarea de produse preluate in custodie, fara consimtamantul prealabil al unitatii in favoarea careia s-a constituit custodia, 10% din valoarea produselor instrainate sau consumate.
    Partile vor putea stabili prin contracte penalitati mai mari decat cele prevazute in prezentul articol, precum si aplicarea de penalitati pentru incalcarea altor obligatii decat cele prevazute la pct. 1-7, tinand seama de specificul relatiilor economice pentru care au incheiat contractul.
    Art. 48
    Litigiile patrimoniale dintre unitatile socialiste cu privire la neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a contractelor economice se solutioneaza de Arbitrajul de Stat sau alte organe arbitrale, prevazute de lege.

    CAP. 3
    Contractele de comert exterior si de cooperare economica internationala

    SECTIUNEA 1
    Dispozitii comune
    Art. 49
    Activitatea de comert exterior si de cooperare economica internationala constituie monopol de stat si se desfasoara potrivit politicii partidului si statului privind largirea si diversificarea relatiilor economice externe, in concordanta cu prevederile planului national unic de dezvoltare economico-sociala.
    Art. 50
    Schimburile economice externe si relatiile de cooperare economica internationala se realizeaza prin contracte, ce se incheie in conformitate cu prevederile de plan, precum si ale acordurilor de lunga durata, conventiilor sau altor intelegeri internationale la care Republica Socialista Romania este parte.
    Art. 51
    In dezvoltarea relatiilor economice externe cu toate tarile socialiste, cu tarile in curs de dezvoltare si celelalte state se va asigura promovarea larga a actiunilor de cooperare in productie si a celorlalte forme de cooperare economica internationala si, pe aceasta baza, realizarea echilibrului intre importuri si exporturi, indeosebi prin incheierea de contracte in contrapartida pe termen lung.
    Importurile de instalatii, masini, utilaje si subansamble se vor angaja cu precadere in cadrul actiunilor de cooperare si al actiunilor de export in contrapartida de produse din ramura constructiei de masini.
    In cadrul actiunilor de cooperare economica internationala se va urmari totodata constituirea de societati mixte si alte forme de cooperare in productie pentru realizarea de obiective complexe, executarea de constructii industriale si civile, prestarea activitatilor de inginerie tehnologica, consultanta, asistenta tehnica, efectuarea unor actiuni de interes comun.
    Art. 52
    Activitatea de comert exterior si de cooperare economica internationala se desfasoara pe baza urmatoarelor categorii de contracte:
    a) contracte externe incheiate cu partenerii straini;
    b) contracte interne pentru realizarea operatiunilor de export, import si cooperare economica internationala, incheiate intre unitatile producatoare pentru export sau beneficiare de importuri si intreprinderile de comert exterior.

    SECTIUNEA 2
    Contracte externe
    A. Incheierea contractelor
    Art. 53
    Ofertarea si contractarea de catre unitatea de comert exterior a marfurilor de export se vor face numai in conditiile prevazute de lege, prin promovarea produselor, lucrarilor si serviciilor care asigura valorificarea superioara a resurselor materiale utilizate, au un nivel calitativ ridicat si sunt competitive pe piata externa. De asemenea, se va urmari extinderea exporturilor care valorifica conceptia proprie, sub forma de licente, documentatii tehnice si livrari complexe.
    Oferta se elaboreaza de unitatile de comert exterior, pe baza prospectarii pietei externe si a prevederilor din conventiile interne, incheiate potrivit legii, referitoare la fondul de marfa in structura sortimentala si esalonarea prevazute prin plan, pentru fiecare unitate producatoare, precum si la parametrii de calitate si celelalte conditii necesare realizarii exportului.
    In cazul in care partenerii straini solicita livrarea unor marfuri cu caracteristici diferite fata de cele prevazute in conventiile de la alin. 2, oferta se definitiveaza cu acordul unitatii producatoare.
    Oferta va cuprinde conditiile si modalitatile de plata, finantare sau creditare si celelalte elemente necesare pentru incheierea contractului, precum si termenul in care poate sa fie acceptata.
    Art. 54
    Unitatile producatoare sunt obligate sa ofere si sa puna in fabricatie pentru export, precum si pentru realizarea diverselor forme de cooperare internationala, acele produse care au un nivel tehnic si calitativ ridicat, asigura valorificarea superioara a materiilor prime si sunt competitive pe pietele externe.
    Art. 55
    Contractarea marfurilor la import se face urmarindu-se asigurarea echilibrului intre importuri si exporturi prin analiza comparativa si negocierea ofertelor partenerilor straini sau prin emiterea de comenzi, tinand seama de prospectarea pietei externe.
    Pentru incheierea contractului se va da prioritate, in conditiile prevazute de lege, ofertei care asigura satisfacerea optima a cerintelor dezvoltarii economiei nationale si a relatiilor economice externe.
    Art. 56
    Unitatile de comert exterior vor actiona pentru incheierea, cu precadere, de contracte externe pe termen lung. In acest scop:
    a) contractele de lunga durata se incheie, de regula, pe perioade de 5 ani sau mai mari;
    b) contractele pentru importul materiilor prime de baza se stabilesc astfel incat sa asigure aprovizionarea acestora pe perioade de 15-25 ani;
    c) contractele de cooperare economica internationala pentru livrari de marfuri, coproductie, prestari de servicii si executari de lucrari in conditii de reciprocitate, se stabilesc indeosebi pe perioade de 10-15 ani;
    d) contractele de cooperare pentru construirea si exploatarea in comun cu partenerul strain de obiective economice noi in Republica Socialista Romania sau in strainatate, precum si pentru modernizarea de unitati existente in industrie, agricultura si alte ramuri sau pentru realizarea de actiuni comerciale pe terte piete, se stabilesc pe intreaga perioada de realizare a obiectivului cooperarii.
    Contractele externe se vor putea stabili si pe durate mai scurte, in functie de ciclul de fabricatie al produselor sau de particularitatile prestatiilor convenite.
    Art. 57
    La anumite marfuri, in special masini, utilaje si instalatii complexe, la care asigurarea calitatii produselor, a performantelor tehnice si comportarea in exploatare sunt hotaratoare pentru pastrarea pietelor externe, unitatile de comert exterior vor incheia, concomitent cu contractul extern de livrare, contractul de "service" si vor lua masuri corespunzatoare pentru asigurarea acestei activitati si a pieselor de schimb necesare.
    Art. 58
    Contractele de cooperare privind exporturile complexe - instalatii si alte obiective executate in strainatate - se incheie si se realizeaza, in conditiile prevazute prin decret al Consiliului de Stat, de catre centrale industriale sau alte unitati economice, in calitate de furnizor general.
    Furnizorul general raspunde de realizarea exportului complex, in conditiile si la termenele prevazute in contractul extern, in care scop trebuie sa asigure, in principal:
    a) contractarea utilajelor, materialelor, subansamblelor, liniilor tehnologice, echipamentelor cu subfurnizorii, a lucrarilor de cercetare si proiectare cu proiectantul general, precum si a lucrarilor de constructii-montaj si serviciilor de specialitate cu antreprenorul general;
    b) livrarea, receptia si transportul instalatiilor, utilajelor, materialelor si documentatiilor exportate, controlul calitatii acestora, conform reglementarilor in vigoare;
    c) punerea in functiune a instalatiei contractate, efectuarea probelor pentru demonstrarea realizarii parametrilor proiectati, executarea eventualelor remedieri, predarea instalatiei si indeplinirea obligatiilor in perioada de garantie, conform prevederilor contractului extern;
    d) asistenta tehnica si pregatirea personalului beneficiarului extern, in tara sau pe santierele din strainatate, in conditiile convenite cu partenerul strain;
    e) eficienta si competitivitatea exporturilor complexe si incasarea in termen a drepturilor cuvenite pentru livrarile si lucrarile executate.
    Art. 59
    Contractele privind importurile de instalatii complexe, precum si contractele pentru constituirea de societati mixte, se incheie potrivit reglementarilor specifice prevazute de lege in aceste domenii.
    Prevederile art. 53-57 se aplica in mod corespunzator si pentru contractele externe ce au ca obiect prestari de servicii sau executari de lucrari.
    Art. 60
    Contractele externe de export, import si de cooperare economica internationala se incheie de catre intreprinderile de comert exterior, precum si de catre centrale, unitati producatoare, executante de lucrari sau prestatoare de servicii, autorizate, potrivit legii, sa efectueze direct operatii comerciale pe piata externa.
    Unitatile economice prevazute la alin. 1 au autonomie in prospectarea pietei externe, alegerea partenerilor straini, negocierea si incheierea contractelor, cu respectarea dispozitiilor legale.
    Art. 61
    In functie de natura si obiectul operatiei comerciale pot fi incheiate contracte de vanzare-cumparare, de cooperare in productie, executare de lucrari, depozit, mandat si reprezentare comerciala, acordare de asistenta tehnica, intretinere de masini, utilaje si instalatii, transport si expeditii internationale, constituire de societati mixte, transfer de tehnologie, asigurari, turism si altele, practicate in relatiile comerciale internationale.
    Pentru facilitarea incheierii si executarii contractelor externe, pot fi folosite conditii generale, contracte tip, contracte cadru si alte forme de unificare a practicilor comerciale pe piata internationala.
    Art. 62
    Raporturile contractuale cu partenerii straini, precum si modificarea acestor raporturi, se constata in forma scrisa, cu respectarea conditiilor pentru validarea conventiilor.
    Art. 63
    Contractele externe se incheie prin acordul partilor si trebuie sa cuprinda, in functie de specificul operatiei de comert exterior, in principal:
    a) identificarea partilor si a reprezentantilor lor, precum si determinarea obiectului contractului;
    b) durata contractului, termenele si locul de executare a obligatiilor, modalitatile de receptie si de rezolvare a eventualelor reclamatii;
    c) pretul si modalitatea de plata, masurile pentru prevenirea unor eventuale deprecieri monetare;
    d) garantiile privind calitatea marfii, conditiile de ambalaj, marcare si etichetare, expediere si transport;
    e) clauze asiguratorii corespunzatoare, tinand seama de tendintele conjuncturii externe si interesele economiei nationale;
    f) raspunderile contractuale ale partilor, legislatia aplicabila si jurisdictia competenta, precum si orice alte clauze necesare, care se vor conveni de catre parti, in conditiile stabilite prin Codul general al activitatii de comert exterior al Republicii Socialiste Romania.
    Art. 64
    Contractul poate fi modificat numai prin acordul de vointa al partilor.
    B. Executarea contractelor externe
    Art. 65
    Unitatile socialiste raspund de livrarea la termen a marfurilor destinate exportului, cu respectarea conditiilor de calitate si a performantelor tehnice ale acestora, de asigurarea controlului exigent al calitatii produselor provenite din import, precum si de indeplinirea tuturor obligatiilor pe care si le-au asumat prin contractele incheiate.
    Unitatile de comert exterior sunt obligate sa asigure incasarea integrala si la timp a pretului marfurilor exportate sau, dupa caz, primirea marfurilor in contrapartida, precum si realizarea tuturor celorlalte drepturi ce li se cuvin potrivit contractului.
    Art. 66
    Obligatiile de livrare a produselor destinate exportului, prevazute in contractele economice, raman in vigoare pe toata durata de valabilitate a angajamentelor stabilite in raporturile cu partenerii straini si in limitele conditiilor prevazute in contractele incheiate cu acestia.
    Art. 67
    Pentru asigurarea executarii contractelor de export si de cooperare economica internationala, intreprinderile de comert exterior impreuna cu unitatile producatoare vor stabili programe pentru fiecare contract, care vor cuprinde masuri privind realizarea produselor, organizarea cooperarii intre intreprinderi, a "service" - ului si asistentei tehnice.
    Art. 68
    Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale si intreprinderile de comert exterior vor controla, prin reprezentantii proprii, la uzine si fabrici, modul cum se introduc in fabricatie si se realizeaza marfurile contractate la export, precum si in cadrul actiunilor de cooperare economica internationala, vor determina luarea de masuri operative pentru respectarea obligatiilor contractuale si nu vor admite livrarea catre partenerii straini a produselor care nu corespund conditiilor contractuale.
    Pentru produsele destinate exportului, inclusiv in cadrul actiunilor de cooperare, in special masini, utilaje, instalatii, la care asigurarea calitatii produselor, a performantelor tehnice si comportarea in exploatare sunt hotaratoare in promovarea exporturilor, intreprinderile de comert exterior pot efectua controlul calitatii prin organe specializate de control pe baza de contract.
    Organele de control tehnic al calitatii din unitati si cele ale Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor vor controla pe fluxuri de fabricatie modul cum se respecta procesele tehnologice, pentru a evita producerea de marfuri necorespunzatoare calitativ fata de prevederile din contracte.
    Art. 69
    Controlul calitatii marfurilor provenite din import se asigura in conditiile stabilite prin decret al Consiliului de Stat.
    Art. 70
    Camera de Comert si Industrie a Republicii Socialiste Romania poate, potrivit legii, sa efectueze controlul calitativ si cantitativ al marfurilor destinate exportului sau provenite din import, pe baza mandatului partenerilor straini sau, dupa caz, al intreprinderii romanesti.
    Art. 71
    Orice import sau export se realizeaza numai pe baza de autorizatie, eliberata de catre Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, in conditiile legii, pentru fiecare produs sau grupa de produse.

    SECTIUNEA 3
    Contractele interne pentru realizarea operatiunilor de export si import
    Art. 72
    Unitatile producatoare isi desfasoara activitatea de comert exterior prin intermediul intreprinderilor de comert exterior, in afara de cazul in care sunt autorizate potrivit legii, sa efectueze direct operatii comerciale pe piata externa.
    Raporturile dintre unitatile producatoare si intreprinderile de comert exterior, pentru desfasurarea operatiilor de export sau import, se stabilesc, in conditiile legii, prin contracte economice de comision, contracte economice de livrare, executari de lucrari sau prestari de servicii pentru export.
    Art. 73
    La incheierea contractului economic de comision partile sunt obligate sa stabileasca:
    a) operatiunile comerciale care urmeaza a se efectua in nume propriu de catre intreprinderea de comert exterior, pe seama unitatii economice care a imputernicit-o;
    b) conditiile de negociere a operatiunilor de comert exterior si documentatiile tehnico-economice necesare indeplinirii imputernicirii acordate;
    c) alte elemente pentru concretizarea desfasurarii relatiilor dintre parti.
    Art. 74
    Unitatea producatoare raspunde de executarea obligatiilor stabilite pe seama sa prin actele incheiate de catre intreprinderea de comert exterior, in limitele imputernicirii acordate. Beneficiarii de importuri vor plati intreprinderii de comert exterior contravaloarea marfurilor importate dupa vamuire.
    Incheierea sau modificarea contractului extern, ca si a oricarui alt act, in conditii diferite de cele oferite de catre unitatea producatoare, ii sunt opozabile acesteia numai daca au fost efectuate cu acordul sau prealabil sau in masura in care le-a confirmat.
    Dreptul asupra marfii si riscurile corespunzatoare se transmit direct, in conditiile contractului extern, de la unitatea producatoare pentru export la partenerul strain sau de la acesta la unitatea beneficiara de import, in functie de natura operatiei de comert exterior.
    Art. 75
    Contractele economice de livrare, executari de lucrari sau prestari de servicii pentru export se incheie pe baza contractelor externe, in termen de 10 zile de la data primirii comenzilor emise de catre intreprinderile de comert exterior. In conditiile legii, aceste contracte pot fi incheiate si inainte de contractele externe.
    Contractele vor cuprinde obligatii in stricta corelare cu contractele externe corespunzatoare.
    Art. 76
    Unitatile producatoare au obligatia sa asigure livrarea la termen si in structura corespunzatoare a pieselor de schimb necesare pentru functionarea si exploatarea masinilor, utilajelor si instalatiilor exportate.
    Art. 77
    Contractelor interne pentru realizarea operatiunilor de export si import le sunt aplicabile, in raport de specificul activitatii de comert exterior, prevederile cap. 2 din prezenta lege.

    SECTIUNEA 4
    Raspunderea contractuala
    Art. 78
    Raspunderea patrimoniala a partilor pentru neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor asumate prin contractul extern se stabileste prin clauzele acestuia.
    Intreprinderile de comert exterior, precum si, dupa caz, unitatile autorizate sa efectueze direct operatiuni comerciale pe piata externa, vor urmari realizarea despagubirilor ce li se cuvin pentru incalcarea obligatiilor contractuale de catre partenerul strain.
    Art. 79
    Unitatile producatoare raspund pentru toate pagubele sau cheltuielile suportate de intreprinderile de comert exterior ca urmare a unor pretentii formulate de partenerii straini si care sunt determinate de incalcarea obligatiilor asumate de aceste unitati prin contract.
    Despagubirile stabilite potrivit alin. 1 se datoreaza numai in masura in care daunele nu sunt acoperite de penalitati.
    Art. 80
    Neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor prevazute in contractul economic de comision are drept consecinta plata, de catre partea in culpa, a urmatoarelor penalitati:
    a) pentru nerespectarea termenelor de inaintare a documentatiilor tehnico-economice, stabilite prin contract, inclusiv a documentelor necesare incasarii valorii marfii livrate, 100 de lei pentru fiecare zi de intarziere;
    b) pentru nerezolvarea de catre unitatea producatoare a reclamatiilor, a cererilor de daune sau penalitati, formulate de partenerii straini, in termenele prevazute in contractul extern, 0,03% pe luna, calculat la valoarea marfii reclamate sau a pretentiilor formulate;
    c) pentru depasirea de catre intreprinderea de comert exterior a termenului prevazut in contractul economic de comision pentru lansarea cererilor de oferta in exterior, precum si pentru incalcarea termenului de transmitere a reclamatiilor externe, 0,01% pentru fiecare decada de intarziere, calculata la valoarea specificatiei, fisei tehnice sau reclamatiei externe intirziate;
    d) pentru nerespectarea termenului de incunostintare a unitatii producatoare asupra imposibilitatii executarii contractului extern din cauza de forta majora sau din culpa partenerului strain, 50 de lei pentru fiecare zi de intarziere;
    e) pentru refuzul nejustificat al intreprinderii de comert exterior de a deconta in termen sumele incasate din vanzarea marfurilor exportate, 0,3% pentru fiecare zi de intarziere.
    Intarzierea in efectuarea platii comisionului se penalizeaza potrivit reglementarilor legale referitoare la neplata pretului.
    Daca prejudiciul cauzat prin incalcarea unei obligatii contractuale nu este acoperit de penalitati, partea in culpa va plati daune in completare, pana la acoperirea integrala a acestuia.
    Art. 81
    Neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor asumate prin contractele economice de livrare pentru export atrage pentru partea in culpa plata dublului penalitatilor prevazute la art. 47 pct. 1-6 inclusiv.
    Pentru remiterea cu intarziere de catre unitatea producatoare a documentelor necesare incasarii valorii marfii livrate se aplica penalitatea prevazuta la art. 80 lit. a).

    CAP. 4
    Atributii si raspunderi

    SECTIUNEA 1
    Atributiile si raspunderile ministerelor, celorlalte organe centrale sau locale si unitatilor economice
    Art. 82
    Ministerele, celelalte organe centrale si locale, fiecare in domeniul sau de activitate, raspund de incheierea si executarea contractelor economice dintre unitatile socialiste, precum si dintre acestea si partenerii straini, in care scop sunt obligate sa ia masuri pentru:
    a) organizarea prospectarii pietei interne si externe, asigurarea constituirii portofoliului de comenzi de catre unitatile in subordine;
    b) organizarea procesului de incheiere a contractelor economice, de adaptare a acestora, in conformitate cu prevederile de plan;
    c) asigurarea fundamentarii sarcinilor de plan pe baza de contracte, pentru acoperirea sarcinilor din intregul cincinal;
    d) elaborarea planurilor de aprovizionare si emiterea comenzilor, cu respectarea normelor si normativelor de consum si de stoc aprobate;
    e) organizarea cooperarii in productie, adaptarea operativa a productiei pentru satisfacerea cerintelor pietei interne si externe, ridicarea calitatii si competitivitatii produselor destinate exportului, valorificarea superioara a acestora pe piata externa;
    f) urmarirea executarii contractelor economice, indeosebi sub aspectul respectarii termenelor de livrare, cantitatii si calitatii produselor;
    g) luarea din timp a masurilor necesare pentru prevenirea sau inlaturarea oricaror cauze care ar putea conduce la neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a contractelor;
    h) intocmirea de cataloage comerciale si actualizarea acestora.
    Art. 83
    Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe raspunde de buna desfasurare a activitatii de contractare si de asigurarea pe baza de contracte a desfacerii productiei si a aprovizionarii tehnico-materiale la intern, in care scop:
    a) asigura, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii, fundamentarea pe baza de contracte a sarcinilor de plan din domeniul desfacerii productiei si aprovizionarii tehnico-materiale;
    b) asigura emiterea din timp a repartitiilor cu respectarea stricta a normelor de consum si de stoc aprobate si urmareste adaptarea si definitivarea contractelor, in conditiile prezentei legi;
    c) controleaza, la ministere, centrale si intreprinderi, modul in care este organizata si se desfasoara activitatea de incheiere si executare a contractelor economice; organizeaza si raspunde de incheierea si executarea contractelor economice prin reteaua proprie de baze si depozite;
    d) ia masuri operative pentru respectarea disciplinei contractuale  si adaptarea corespunzatoare a contractelor, in scopul asigurarii continuitatii si ritmicitatii productiei, potrivit prevederilor de plan.
    Art. 84
    Bancile finantatoare sunt obligate sa nu admita finantarea si creditarea lansarii in fabricatie, precum si aprovizionarea cu materii prime, materiale, combustibili si energie pentru produsele care nu au asigurata desfacerea prin contracte.
    Curtea Superioara de Control Financiar, Ministerul Finantelor si organele de control financiar vor verifica, in cadrul atributiilor ce le revin, aplicarea prevederilor alin. 1.
    Art. 85
    Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale raspunde de contractarea fondului de marfa pentru export, a actiunilor de cooperare economica internationala si a importurilor necesare, in care scop:
    a) asigura, impreuna cu ministerele economice, celelalte organe centrale si intreprinderile de comert exterior, acoperirea cu contracte externe a planului de export, import si cooperare economica internationala, incheierea de contracte externe de lunga durata;
    b) asigura, impreuna cu celelalte ministere si organe centrale, realizarea exportului de instalatii si obiective economice complexe, executarea de lucrari de constructii si montaj in strainatate, acordarea de asistenta tehnica, precum si activitatile de inginerie tehnologica, consultanta si alte activitati asemanatoare;
    c) urmareste incheierea, la timp, a contractelor intre intreprinderile de comert exterior si unitatile economice producatoare, executante de lucrari sau prestatoare de servicii, in vederea realizarii integrale si la termen a contractelor externe;
    d) urmareste specificarea din timp de catre ministere a marfurilor din import, contractarea si livrarea acestora potrivit necesitatilor productiei si realizarii investitiilor;
    e) controleaza introducerea in fabricatie si realizarea marfurilor contractate la export, precum si modul de indeplinire a actiunilor de cooperare economica internationala; ia masuri, impreuna cu Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor, pentru efectuarea transporturilor internationale;
    f) propune spre aprobare, in conditiile legii, unitatile industriale si agricole care urmeaza a se specializa pentru productia de export.
    Art. 86
    Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale si Ministerul Afacerilor Externe sunt imputernicite sa negocieze si sa incheie, in conditiile legii, acorduri, conventii, protocoale si alte intelegeri comerciale si de cooperare economica internationala.
    Ministerele si celelalte organe centrale pot negocia si incheia, atunci cand sunt imputernicite, acorduri, conventii si protocoale si alte intelegeri comerciale si de cooperare economica internationala.
    Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, ministerele si celelalte organe centrale raspund de indeplinirea obligatiilor ce decurg din intelegerile incheiate cu alte state in domeniul relatiilor economice externe.
    Art. 87
    Centralele, intreprinderile si celelalte unitati economice raspund de asigurarea disciplinei contractuale, atat in relatiile interne, cat si in cele cu partenerii straini, in care scop sunt obligate sa ia masuri pentru:
    a) constituirea portofoliului de comenzi, pe baza rezultatelor prospectarii pietei interne si externe;
    b) organizarea si participarea la targuri si expozitii de mostre, pregatirea, pe cheltuiala lor, de colectii de mostre, cataloage, albume si prospecte pentru produsele din profilul propriu de fabricatie, in numarul necesar intreprinderii de comert exterior si beneficiarilor interni, astfel incat sa asigure cunoasterea temeinica a caracteristicilor tehnico-economice ale marfurilor ce fac obiectul contractelor;
    c) incheierea de contracte economice pentru intreaga productie prevazuta in planul cincinal, precum si pe termen lung, in conditiile prezentei legi;
    d) adaptarea si detalierea, potrivit legii, a contractelor incheiate;
    e) realizarea sarcinilor ce le revin cu privire la cooperarea in productie, orientarea productiei in functie de cerintele consumatorilor interni si ale pietei externe, precum si cu privire la ridicarea calitatii si competitivitatii produselor;
    f) emiterea de comenzi pentru acoperirea necesarului de materii prime, materiale si produse, din tara si din import, cu respectarea stricta a normelor si normativelor de consum si de stoc aprobate;
    g) realizarea productiei si livrarea produselor contractate la termenele, in cantitatea si calitatea stabilite in contractele incheiate, urmarirea ritmicitatii aprovizionarii tehnico-materiale conform nevoilor productiei, folosirea cu maxima eficienta a tuturor resurselor materiale.
    Art. 88
    Fiecare unitate economica se ocupa nemijlocit si raspunde de activitatea de comert exterior, chiar daca  nu intra in relatii directe cu piata externa, ci isi realizeaza aceasta activitate prin intermediul centralei sau intreprinderii de comert exterior.
    In cazul in care isi desfasoara activitatea de comert exterior prin intermediul unei unitati care realizeaza direct operatii comerciale pe piata externa, unitatea economica este obligata sa participe, de regula, la prospectarea pietei externe si la negocierea sau contractarea produselor proprii.
    Art. 89
    Intreprinderile de comert exterior raspund, potrivit obiectului lor de activitate, de indeplinirea planului de export si valorificarea superioara a marfurilor pe piata externa, precum si de realizarea importurilor planificate, in conditiile de calitate si la termenele necesare unitatilor beneficiare, in care scop sunt obligate:
    a) sa participe  la licitatii in strainatate, in conditiile promovarii continue a exportului de licente, masini, utilaje, instalatii complexe, lucrari de constructii-montaj si alte marfuri si servicii;
    b) sa negocieze si sa incheie contractele externe la preturile cele mai avantajoase, in conditii de plata si de derulare care sa fie in concordanta cu interesele si cu posibilitatile financiare si de productie ale unitatilor economice producatoare sau beneficiare;
    c) sa prospecteze permanent si sistematic piata externa si sa informeze unitatile producatoare asupra nivelului preturilor si tendintelor pietei externe la produsele care fac obiectul lor de activitate;
    d) sa sprijine unitatile producatoare in orientarea si adaptarea operativa a productiei la cerintele pietei externe;
    e) sa participe la targuri si expozitii internationale, sa organizeze reclama comerciala, sa asigure materiale de propaganda comerciala, cataloage, prospecte si alte materiale pentru produsele din nomenclatorul lor.
    In realizarea atributiilor ce le revin, intreprinderile de comert exterior vor conlucra cu centralele si unitatile economice care livreaza marfuri la export sau care beneficiaza de produse din import pentru asigurarea eficientei fiecarei operatii de comert exterior in parte.
    Prevederile acestui articol se aplica in mod corespunzator centralelor si unitatilor economice autorizate, potrivit legii, sa efectueze direct operatii de comert exterior.

    SECTIUNEA 2
    Atributiile si raspunderile personalului unitatilor economice
    Art. 90
    Contractele economice dintre unitatile socialiste se semneaza de catre directorul unitatii. Contractele externe se semneaza de directorul intreprinderii de comert exterior sau, dupa caz, al unitatii autorizate sa efectueze operatii comerciale pe piete externe.
    In conditiile legii, contractul poate fi semnat de catre o alta persoana imputernicita in acest scop.
    Principalele contracte de import si de export - in mod deosebit exportul si importul de utilaje complexe si actiunile de cooperare in productie - sunt semnate si de directorul general al centralei, chiar daca centrala sau unitatea care livreaza marfa la export sau primeste produse din import actioneaza pe pietele externe prin intermediul unei unitati de comert exterior.
    Semnarea contractului se va face numai dupa exercitarea controlului preventiv, in conditiile legii.
    Art. 91
    Membrii biroului executiv al consiliului oamenilor muncii raspund, potrivit legii, de stabilirea masurilor necesare pentru incheierea la timp a contractelor interne si externe si de asigurarea livrarii produselor si indeplinirea celorlalte obligatii la termenele prevazute in contracte.
    Raspunderea membrilor biroului executiv nu exclude raspunderea directorului si contabilului sef in angajarea cheltuielilor materiale si banesti.
    Art. 92
    In domeniul incheierii si executarii contractelor economice, personalul muncitor al unitatilor are, in principal, urmatoarele atributii:
    a) sa fundamenteze tehnico-economic comenzile si sa le emita in termenele prevazute de lege;
    b) sa contracteze desfacerea productiei si aprovizionarea tehnico-materiala in conditiile si termenele stabilite de lege;
    c) sa intocmeasca toate lucrarile legate de contractare, sa elaboreze contractul cu respectarea dispozitiilor legale, cu un continut corespunzator, care sa asigure executarea acestuia;
    d) sa aduca la indeplinire sarcinile ce-i revin cu privire la asigurarea calitatii produselor contractate, respectarea termenelor de expeditie, a conditiilor de ambalare, efectuarea receptiei, realizarea integrala a obligatiilor asumate de unitate prin contract.
    Art. 93
    Persoanele vinovate de neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor asumate de unitatile socialiste prin contractele interne, inclusiv cele privind activitatea de export, import si cooperare economica internationala, precum si prin contractele externe, raspund material si disciplinar pentru prejudiciile cauzate, iar daca fapta constituie infractiune, penal si civil, potrivit legii.
    Art. 94
    Persoana vinovata de savarsirea, in cadrul obligatiilor de serviciu, a urmatoarelor fapte ce constituie abateri disciplinare, se sanctioneaza:
    1. cu desfacerea disciplinara a contractului de munca:
    a) lansarea in fabricatie de produse care nu au asigurata desfacerea prin contracte;
    b) aprovizionarea cu materiale si produse pentru realizarea unei productii fara desfacere asigurata;
    2. cu retrogradarea in functie sau in categorie, in cadrul aceleiasi profesii, pe o durata de 1-3 luni:
    a) neasigurarea prin contracte a executarii comenzilor care corespund normativelor de plan aprobate si repartitiilor emise sau, dupa caz, contractelor externe;
    b) neluarea masurilor de organizare a incheierii contractelor economice;
    c) neluarea masurilor de realizare a obligatiilor contractuale asumate de catre partile contractante;
    d) neurmarirea si neluarea de masuri pentru incheierea si executarea contractelor de catre organele in subordinea carora se afla partile contractante si coordonatorii de balante;
    3. cu reducerea retributiei si a indemnizatiei de conducere pe 1-3 luni cu 5-10%, cu retragerea uneia sau mai multor gradatii sau trepte de retribuire pe 1-3 luni sau, in cazul celor incadrati la nivelul de baza, diminuarea acestuia cu 5-10% pe aceeasi perioada:
    a) nerespectarea termenelor de emitere a comenzilor, a proiectelor de contract, precum si de restituire de catre beneficiar a contractului semnat;
    b) incalcarea termenelor de conciliere a obiectiilor la contract sau de rezolvare a neintelegerilor ivite cu prilejul incheierii contractelor economice, inclusiv cele privind refuzul de a contracta.
    In functie de gravitatea faptei, imprejurarile in care a fost savarsita, gradul de vinovatie a persoanei si alte elemente prevazute de lege, pentru abaterile de la disciplina contractuala, inclusiv cele de la pct. 1-3, se va putea aplica oricare alta sanctiune disciplinara prevazuta de Codul muncii.
    Constatarea abaterii si aplicarea sanctiunii se fac potrivit legii.
    Art. 95
    In cazul in care abaterile prevazute la art. 94 se constata de catre organele de control ale centralelor, ministerelor, celorlalte organe centrale, comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, de organele de control bancare, ale Ministerului Finantelor, ale Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si ale Ministerului Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, aplicarea sanctiunii disciplinare se va face la propunerea organelor de control respective.
    Art. 96
    Lansarea in fabricatie a unor produse care nu au asigurata desfacerea prin contracte interne sau externe sau efectuarea aprovizionarii pentru productie cu incalcarea legii, prin care se creeaza pagube insemnate avutului obstesc, constituie infractiune si se pedepseste in conditiile art. 248 sau 249 Cod penal, dupa caz, daca fapta nu intruneste elementele unei infractiuni mai grave.

    CAP. 5
    Dispozitii finale

    Art. 97
    Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Codului civil, in masura in care nu sunt potrivnice legii de fata sau naturii raporturilor dintre unitatile socialiste.
    Art. 98
    Contractele model prevazute la art. 14 se vor elabora in termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
    Art. 99
    Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator organizatiilor cooperatiste si obstesti, precum si actiunilor de cooperare dintre unitatile de stat si ale cooperatiei sau ale altor organizatii obstesti.
    Art. II
    Modificarile si completarile aduse prin prezenta lege intra in vigoare pe data publicarii acesteia in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
    Pe aceeasi data se abroga Hotararea Consiliului de Ministri nr. 306/1970 privind unele masuri pentru aplicarea Legii contractelor economice, publicata in Buletinul Oficial nr. 35 din 15 aprilie 1970, cu completarile ulterioare, Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1011/1972 privind unele masuri pentru aplicarea prevederilor Legii contractelor economice nr. 71/1969, publicata in Buletinul Oficial nr. 95 din 29 august 1972, Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1708/1974 privind termenele de predare de catre beneficiari a comenzilor si documentatiilor tehnice de comanda, pentru masinile si utilajele cu perioade mai indelungate de pregatire tehnica si organizatorica si pentru unele materii prime si materiale de baza, precum si termenele pentru incheierea contractelor economice aferente, publicata in Buletinul Oficial nr. 3 din 6 ianuarie 1975, precum si orice alte dispozitii contrare.

    ANEXA 1

    NORMATIV privind termenele de predare de catre beneficiari, inaintea anului de plan in care se solicita livrarea, a comenzilor si documentatiilor tehnice de comanda, pentru masinile si utilajele cu perioade mai indelungate de pregatire tehnica si organizatorica
-------------------------------------------------------------------------------
                                                           Termenele de predare
                                                           - in luni - a comen-
                                                           zilor si documenta-
                                                           tiilor tehnice, ina-
                 Grupa de produse                          intea anului de plan
                                                           pentru livrarile so-
                                                           licitate in:
                                                           --------------------
                                                            Sem. I     Sem. II
-------------------------------------------------------------------------------
                           1                                    2         3
-------------------------------------------------------------------------------
I. Utilaje ce se executa dupa proiecte de executie
1. Masini si utilaje tehnologice pentru industria
   metalurgica (instalatii de aglomerare, cocsochimice,
   furnale, otelarii cu convertizoare, laminoare si
   altele asemenea)                                          6 (8)     3 (8)
2. Utilaje tehnologice pentru industria chimica,
   prelucrarea titeiului, stuf, hartie, celuloza (instalatii
   de electroliza, de preparare a acidului sulfuric,
   azotic, desulfurari, piroliza si altele asemenea)         6 (8)     3 (8)
3. Masini si utilaje tehnologice pentru industria
   materialelor de constructii si refractare (linii de
   ciment, instalatii pentru produse refractare),
   masini si utilaje pentru industria lemnului, placi
   aglomerate                                                6 (8)     3 (8)
4. Masini si utilaje tehnologice pentru instalatii din
   industria alimentara si complexele agrozootehnice         6 (8)     3 (8)
5. Utilaje pentru ridicat, transportat si manipulat          9         6
6. Masini si utilaje pentru lucrari miniere (instalatii
   de haldat, excavatoare cu rotor si altele asemenea)       6 (8)     3 (8)
7. Pompe centrifugale cu grad de complexitate ridicat
   si cu motoare electrice speciale, din care:
   - categoria III, IV (pompe speciale)                     13        10
   - categoria V, VI si VII (pompe grele)                   15        12
8. Ventilatoare industriale (echipate cu motoare
   electrice speciale)                                      15        12
II. Utilaje ce se executa dupa chestionare tehnice
1. Cazan de abur termoenergetic de 1035 t ab/h              21        18
2. Cazan de abur termoenergetic de 525 t ab/h               18         9
3. Cazan de abur de 105-420 t ab/h                          12         9
4. Rest cazane de abur industrial si parti speciale
   centrale                                                  9         6
5. Cazane de apa fierbinte pentru termoficare                9         6
6. Turbina cu abur de 600-700 MW                            29        24
7. Turbina cu abur de 330 MW                                23        18
8. Turbina cu abur de 50-160 MW                             21        18
9. Rest turbine cu abur                                      9         9
10. Turbina hidraulica de 23,5 MW Francisc                  21         9
11. Turbina hidraulica de 20-40 MW Kaplan                   18         9
12. Rest turbine hidraulice                                 12         9
13. Motoare electrice sincron pentru utilaje energetice
    si speciale                                             12         9
14. Masini si utilaje pentru cercetari geologice,
    foraj si exploatarea sondelor                           12         9
III. Utilaje ce se comanda dupa cataloagele
     intreprinderilor furnizoare
1. Motor Diesel naval semirapid si lent                      9         6
2. Masini-unelte agregate                                    6         3
3. Elemente pentru constructii si confectii metalice
   tipizate si refolosibile                                  6         3
-------------------------------------------------------------------------------
    NOTA:
    1. La utilaje complexe, prin termen de livrare se intelege anul de plan in care este prevazuta terminarea lucrarii.
    2. Termenele din paranteza se aplica numai atunci cand pentru realizarea produselor sunt necesare importuri.


SmartCity5

COMENTARII la Legea 3/1979

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 3 din 1979
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 3/1979
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu