LEGE
Nr. 296 din 7 iunie 2001
privind extradarea
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 326 din 18 iunie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii preliminare
Art. 1
Obligatia de a extrada
(1) Romania accepta sa predea, la cererea de extradare a unui alt stat, in
conditiile prevazute de prezenta lege, persoanele aflate pe teritoriul sau si
care sunt urmarite penal sau trimise in judecata pentru o infractiune ori sunt
cautate in vederea executarii unei pedepse de catre autoritatile judiciare ale
statului solicitant.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica deopotriva in cazul masurilor de
siguranta. In sensul prezentei legi, expresia masuri de siguranta desemneaza
orice masura privativa de libertate care a fost dispusa pentru completarea sau
pentru inlocuirea unei pedepse printr-o hotarare penala.
Art. 2
Preeminenta dreptului international
(1) Prezenta lege se aplica numai in baza si pentru executarea normelor
interesand extradarea, cuprinse in conventiile internationale la care Romania
este parte, pe care le completeaza in situatiile nereglementate.
(2) In absenta unei conventii internationale, prezenta lege reprezinta
dreptul comun in materie, aplicabil de statul roman in virtutea curtoaziei
internationale, sub garantia reciprocitatii. Daca vreunul dintre statele
solicitante invoca aplicarea unor reglementari diferite de cele din prezenta
lege, acestea pot fi avute in vedere numai in limitele stabilite prin
declaratie de reciprocitate.
Art. 3
Declaratia de reciprocitate
(1) Declaratia de reciprocitate data de statul solicitant, in lipsa unei
conventii internationale, in vederea obtinerii extradarii, poate produce efecte
in Romania numai dupa ratificarea prin lege a intelegerii negociate intre cele
doua state, in conformitate cu normele general admise ale dreptului
international in materie.
(2) Proiectul de intelegere se negociaza, din partea statului roman, de
Ministerul Justitiei si de Ministerul Afacerilor Externe.
CAP. 2
Conditii pentru extradare
SECTIUNEA 1
Conditii privitoare la persoana
Art. 4
Persoane supuse extradarii
Sunt supuse extradarii persoanele a caror predare este solicitata de un alt
stat in care sunt urmarite penal sau sunt trimise in judecata pentru savarsirea
unei infractiuni ori sunt cautate in vederea executarii unei pedepse penale.
Art. 5
Persoane exceptate
(1) Nu pot fi extradati de catre Romania:
a) cetatenii romani;
b) persoanele carora li s-a acordat dreptul de azil in Romania;
c) persoanele straine care se bucura in Romania de imunitate de
jurisdictie, in conditiile si in limitele conferite prin conventii sau prin
alte intelegeri internationale;
d) persoanele straine citate din strainatate in vederea audierii ca parti,
martori sau experti in fata unei autoritati judiciare romane solicitante, in
limitele imunitatilor conferite prin conventie internationala.
(2) Extradarea oricarei alte persoane straine poate fi refuzata sau
amanata, daca predarea acesteia este susceptibila sa aiba consecinte de o
gravitate deosebita pentru ea, in special din cauza varstei sau a starii sale
de sanatate. In caz de refuz al extradarii, prevederile art. 7 alin. (1) se
aplica in mod corespunzator, iar in caz de amanare a extradarii, prescriptia
actiunii penale sau a executarii pedepsei se suspenda.
Art. 6
Data imunitatii extradarii
(1) Calitatea de cetatean roman sau de refugiat politic in Romania se
apreciaza la data hotararii asupra extradarii. Daca aceasta calitate este
recunoscuta intre data hotararii asupra extradarii si data avuta in vedere
pentru predare, se va pronunta o noua hotarare in cauza.
(2) Dispozitiile art. 461 lit. d) din Codul de procedura penala se aplica
in mod corespunzator.
Art. 7
Obligatii in cazul neextradarii
(1) Refuzul extradarii propriului cetatean ori a refugiatului politic
obliga statul roman ca la cererea statului solicitant sa supuna cauza
autoritatilor sale judiciare competente, astfel incat sa se poata exercita
urmarirea penala si judecata, daca este cazul. In acest scop statul solicitant
ar urma sa transmita gratuit Ministerului Justitiei din Romania dosarele,
informatiile si obiectele privind infractiunea. Statul solicitant va fi
informat despre rezultatul cererii sale.
(2) In cazul in care Romania opteaza pentru solutia refuzului extradarii
unui strain, invinuit sau condamnat in alt stat pentru infractiuni grave sau
pentru cele incriminate prin conventii internationale care nu impun un alt mod
de represiune, examinarea propriei competente si exercitarea, daca este cazul,
a actiunii penale se fac din oficiu, fara exceptie si fara intarziere.
Autoritatile romane solicitate hotarasc in aceleasi conditii ca si pentru orice
infractiune cu caracter grav prevazuta si pedepsita de legea romana.
SECTIUNEA a 2-a
Conditii privitoare la fapte
Art. 8
Dubla incriminare
(1) Extradarea poate fi admisa numai daca fapta pentru care este invinuita
sau a fost condamnata persoana a carei extradare se cere este prevazuta ca
infractiune atat de legea statului solicitant, cat si de legea statului
solicitat.
(2) Diferentele existente intre calificarea juridica si denumirea date aceleiasi
infractiuni de legile celor doua state nu prezinta relevanta, daca prin
conventie internationala sau, in lipsa acesteia, prin declaratie de
reciprocitate nu se prevede altfel.
Art. 9
Infractiuni politice
(1) Extradarea nu se acorda daca infractiunea pentru care este ceruta este
considerata de statul solicitat ca infractiune politica sau ca fapta conexa
unei asemenea infractiuni.
(2) Aceeasi regula se aplica daca statul solicitat are motive temeinice de
a crede ca cererea de extradare motivata printr-o infractiune de drept comun a
fost prezentata in vederea urmaririi sau pedepsirii unei persoane din
considerente de rasa, de religie, de nationalitate sau de opinii politice, ori
ca situatia acestei persoane risca sa fie agravata pentru unul sau altul dintre
aceste motive.
(3) In aplicarea prezentei legi, atentatul la viata unui sef de stat sau a
unui membru al familiei sale nu va fi considerat infractiune politica.
(4) Tot astfel, nu sunt considerate infractiuni politice:
a) crimele impotriva umanitatii prevazute de Conventia pentru prevenirea si
reprimarea crimei de genocid, adoptata la 9 decembrie 1948 de Adunarea Generala
a Natiunilor Unite;
b) infractiunile prevazute la art. 50 din Conventia de la Geneva din 1949
pentru imbunatatirea soartei ranitilor si bolnavilor din fortele armate in
campanie, la art. 51 din Conventia de la Geneva din 1949 pentru imbunatatirea
soartei ranitilor, bolnavilor si naufragiatilor fortelor armate maritime, la
art. 130 din Conventia de la Geneva din 1949 cu privire la tratamentul
prizonierilor de razboi si la art. 147 din Conventia de la Geneva din 1949 cu
privire la protectia persoanelor civile in timp de razboi;
c) orice violari similare ale legilor razboiului, aplicabile la data
intrarii in vigoare a Protocolului aditional la Conventia europeana de
extradare, si ale cutumelor razboiului existente in acel moment, care nu sunt
prevazute de dispozitiile din conventiile de la Geneva mentionate la lit. b).
(5) De asemenea, in legatura cu cerintele extradarii intre statele parti la
Conventia europeana pentru reprimarea terorismului, infractiunile mentionate la
art. 1 si 2 din conventie pot sa nu fie considerate, de la caz la caz, ca
infractiuni politice sau ca infractiuni conexe la asemenea infractiuni ori ca
infractiuni inspirate de mobiluri politice. In cazul in care opteaza, in
asemenea situatii, pentru solutia de refuz al extradarii, Romania va supune
cauza, fara nici o exceptie si fara intarziere nejustificata, autoritatilor
sale competente sa exercite actiunea penala, daca:
a) a creat un pericol colectiv pentru viata, integritatea corporala sau
libertatea persoanelor;
b) a adus atingere unor persoane straine de mobilurile care au
determinat-o;
c) s-au folosit mijloace crude sau perfide pentru comiterea ei.
(6) Prevederile alin. (5) se aplica in mod corespunzator in situatia
faptelor de conspiratie sau asociere in vederea savarsirii de infractiuni, daca
asemenea forme de asociere constituie una ori mai multe infractiuni mentionate
la art. 1 sau 2 din Conventia europeana pentru reprimarea terorismului ori daca
asocierea de tip terorist se refera la infractiuni din domeniul traficului de
droguri sau al altor forme de crima organizata.
(7) Dispozitiile alin. (2) raman aplicabile pentru situatiile la care se
refera alin. (5) si (6).
(8) Aplicarea prezentului articol nu afecteaza obligatiile pe care statul
roman si le-a asumat sau si le va asuma potrivit oricarei alte conventii
internationale cu caracter multilateral.
Art. 10
Infractiuni militare
Extradarea motivata de infractiuni militare care nu constituie infractiuni
de drept comun este exclusa din campul de aplicare a prezentei legi.
Art. 11
Infractiuni fiscale
(1) In materie de taxe si impozite, de vama si de schimb valutar,
extradarea va fi acordata intre statele parti la Conventia europeana de
extradare si la protocoalele sale, potrivit dispozitiilor acestor intelegeri
internationale, pentru fapte carora le corespund, conform legii statului solicitat,
infractiuni de aceeasi natura.
(2) Extradarea nu poate fi refuzata pentru motivul ca legislatia statului
solicitat nu impune acelasi tip de taxe sau de impozite ori nu cuprinde acelasi
tip de reglementare in materie de taxe si impozite, de vama sau de schimb
valutar ca legislatia statului solicitant.
SECTIUNEA a 3-a
Conditii privitoare la pedeapsa
Art. 12
Gravitatea pedepsei
Extradarea este ceruta si, respectiv, acordata de Romania, in vederea
urmaririi sau judecarii, numai pentru fapte a caror savarsire atrage, potrivit
legislatiei statului solicitant si celei a statului solicitat, o pedeapsa
privativa de libertate mai mare de 2 ani, iar in vederea executarii unei
sanctiuni penale, numai daca aceasta este mai mare de un an.
Art. 13
Pedeapsa capitala
Daca fapta pentru care se cere extradarea este pedepsita cu moartea de
catre legea statului solicitant, extradarea nu va putea fi acordata decat cu
conditia ca statul respectiv sa dea asigurari considerate ca indestulatoare de
catre statul roman ca pedeapsa capitala nu se va executa, urmand sa fie
comutata.
Art. 14
Pedeapsa cu suspendarea executarii
Persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate cu suspendarea
conditionata a executarii poate fi extradata in caz de suspendare partiala,
daca fractiunea de pedeapsa ramasa de executat raspunde exigentelor de
gravitate prevazute la art. 12 si nu exista alte impedimente legale la
extradare.
SECTIUNEA a 4-a
Conditii privitoare la competenta
Art. 15
Locul savarsirii infractiunii
(1) Romania poate refuza sa extradeze persoana reclamata pentru o
infractiune care, potrivit legislatiei romane, a fost savarsita in totul sau in
parte pe teritoriul sau. La luarea deciziei se vor examina si cazurile in care
urmarirea si judecata pe teritoriul statului solicitant sunt justificate fie de
aflarea adevarului, fie de posibilitatea de a aplica o sanctiune potrivita sau
de a asigura reintegrarea sociala a persoanei extradabile.
(2) Cand infractiunea, motivand cererea de extradare, a fost savarsita in
afara teritoriului statului solicitant, extradarea va putea fi refuzata numai
daca legislatia statului roman nu autorizeaza urmarirea unei infractiuni de
acelasi fel, savarsita in afara teritoriului sau, ori nu autorizeaza extradarea
pentru infractiunea care face obiectul cererii.
(3) In cazurile prevazute la alin. (1) si (2), daca statul roman opteaza
pentru solutia de refuz al extradarii, dispozitiile art. 7 devin aplicabile.
SECTIUNEA a 5-a
Conditii privitoare la procedura
Art. 16
Urmariri in paralel
(1) Statul roman poate refuza sa extradeze o persoana reclamata, daca
aceasta se afla si sub urmarirea autoritatilor judiciare romane pentru fapta
sau faptele in legatura cu care se cere extradarea, ori pentru orice alte
fapte.
(2) Statul solicitant va fi instiintat la timpul potrivit despre modul in
care autoritatile romane au solutionat cauza, in situatia in care extradarea a
fost refuzata.
Art. 17
Lipsa plangerii prealabile
Extradarea nu se acorda in cazul in care, potrivit legislatiei ambelor
state, actiunea penala poate fi angajata numai la plangerea prealabila a
persoanei vatamate, iar aceasta persoana se opune extradarii.
Art. 18
Dreptul la aparare
Romania nu va acorda extradarea in cazurile in care persoana reclamata ar
fi judecata in statul solicitant de un tribunal care nu asigura garantiile
fundamentale de procedura si de protectie a drepturilor la aparare sau de un
tribunal national instituit anume pentru cazul respectiv, ori daca extradarea
este ceruta in vederea executarii unei pedepse pronuntate de acel tribunal.
Art. 19
Judecarea in lipsa
(1) In cazul in care se solicita extradarea unei persoane in vederea
executarii unei pedepse pronuntate printr-o hotarare data in lipsa impotriva
sa, statul roman poate refuza extradarea in acest scop, daca apreciaza ca
procedura de judecata nu a satisfacut minimul de drepturi la aparare
recunoscute oricarei persoane invinuite de o infractiune. Totusi, extradarea se
va acorda daca statul solicitant da asigurari apreciate ca suficiente pentru a
garanta persoanei a carei extradare este ceruta dreptul la o noua procedura de
judecata care sa ii salvgardeze drepturile la aparare. Aceasta hotarare indreptateste
statul solicitant fie sa treaca la o noua judecata in cauza, in prezenta
condamnatului, daca acesta nu se impotriveste, fie sa il urmareasca pe
extradat, in caz contrar.
(2) Cand statul roman comunica persoanei a carei extradare este ceruta hotararea
data in lipsa impotriva sa, statul solicitant nu va considera aceasta
comunicare ca o notificare care atrage efecte fata de procedura penala in acest
stat.
Art. 20
Non bis in idem
(1) Extradarea nu se va acorda cand persoana reclamata a fost judecata
definitiv de autoritatile competente ale statului roman pentru fapta sau
faptele pentru care extradarea este ceruta.
(2) Extradarea va putea fi refuzata daca autoritatile competente ale
statului roman au hotarat sa nu intreprinda urmariri penale sau sa puna capat
urmaririlor pe care le-au exercitat pentru aceeasi fapta sau aceleasi fapte.
(3) Extradarea unei persoane care a format subiectul unei judecati
definitive intr-un stat tert, parte contractanta la Conventia europeana de
extradare, pentru fapta sau faptele care motiveaza cererea prezentata, nu se va
acorda cand:
a) prin hotararea respectiva s-a pronuntat achitarea acelei persoane;
b) pedeapsa privativa de libertate a fost executata integral sau a facut
obiectul unei gratieri ori amnistii, in totalitatea ei sau asupra partii
neexecutate;
c) judecatorul a constatat vinovatia autorului infractiunii fara sa
pronunte vreo sanctiune.
(4) Totusi, in cazurile prevazute la alin. (3) extradarea va putea fi
acordata daca:
a) fapta care a format obiectul judecatii a fost savarsita impotriva unei
persoane, unei institutii sau unui bun avand caracter public in statul
solicitant;
b) persoana care a fost subiectul judecatii avea ea insasi un caracter
public in statul solicitant;
c) fapta care a dat loc judecatii a fost savarsita, in totul sau in parte,
pe teritoriul statului solicitant.
(5) Dispozitiile alin. (3) si (4) nu impiedica aplicarea normelor mai
largi, din dreptul intern, cu privire la efectul non bis in idem recunoscut
hotararilor judecatoresti pronuntate in strainatate.
Art. 21
Prescriptia
(1) Extradarea nu se acorda in cazul in care prescriptia actiunii penale
sau prescriptia pedepsei este implinita potrivit legislatiei, fie a statului
solicitant, fie a statului solicitat.
(2) Potrivit legii romane, implinirea prescriptiei se calculeaza in
conformitate cu prevederile art. 122 - 124 din Codul penal.
(3) Depunerea cererii de extradare intrerupe prescriptia neimplinita
anterior.
Art. 22
Amnistia
Extradarea nu se admite pentru o infractiune acoperita de amnistie in
statul solicitat, daca acesta avea competenta sa urmareasca aceasta
infractiune, potrivit propriei sale legi penale.
Art. 23
Gratierea
Actul de gratiere adoptat de statul solicitant face inoperanta cererea de
extradare, chiar daca celelalte conditii ale extradarii sunt indeplinite.
CAP. 3
Procedura extradarii
SECTIUNEA 1
Extradarea pasiva
Art. 24
Cererea si actele ajutatoare
(1) Cererea de extradare, formulata in scris de autoritatea competenta a
statului solicitant, se adreseaza Ministerului Justitiei din Romania. Daca
cererea se adreseaza pe cale diplomatica, ea se transmite Ministerului
Justitiei. O alta cale va putea fi convenita prin intelegere directa intre
statul solicitant si statul roman solicitat.
(2) In sprijinul cererii se vor prezenta:
a) originalul sau copia autentica fie de pe o hotarare de condamnare
executorie, fie de pe un mandat de arestare sau de pe orice alt act avand
putere egala, eliberat in formele prescrise de legea statului solicitant.
Autentificarea copiilor de pe aceste acte se face gratuit de instanta sau
parchetul competent, dupa caz;
b) o expunere a faptelor pentru care se cere extradarea. Data si locul
savarsirii lor, calificarea lor juridica si referirile la dispozitiile legale
care le sunt aplicabile se vor indica in modul cel mai exact posibil;
c) o copie de pe dispozitiile legale aplicabile sau, daca aceasta nu este
cu putinta, o declaratie asupra dreptului aplicabil, precum si semnalmentele
cele mai precise ale persoanei reclamate si orice alte informatii de natura sa
determine identitatea si nationalitatea acesteia;
d) date privind durata pedepsei neexecutate, in cazul cererii de extradare
a unei persoane condamnate care a executat numai o parte din pedeapsa.
Art. 25
Informatii suplimentare
Daca informatiile comunicate de statul solicitant se dovedesc insuficiente
pentru a permite statului roman sa pronunte o hotarare in aplicarea prezentei
legi, se va cere complinirea informatiilor necesare si se va putea fixa un
termen de evidenta pentru obtinerea acestor informatii. In aceasta situatie,
daca instanta va institui o masura procesuala de natura sa previna disparitia
persoanei reclamate, aceasta va putea fi pusa in libertate.
Art. 26
Concurs de cereri
(1) Daca extradarea este ceruta de mai multe state fie pentru aceeasi
fapta, fie pentru fapte diferite, partea romana hotaraste, tinand seama de
toate imprejurarile si, in mod deosebit, de gravitatea si de locul savarsirii
infractiunilor, de datele depunerii cererilor respective, de nationalitatea
persoanei reclamate, de existenta reciprocitatii de extradare in raport cu
statul roman si de posibilitatea unei extradari ulterioare catre alt stat
solicitant.
(2) Despre existenta concursului de cereri Ministerul Justitiei va
instiinta de urgenta autoritatile competente ale statelor in relatie.
Art. 27
Limbile folosite
Cererea si documentele de prezentat vor fi redactate in limba statului
solicitant si vor fi insotite, pe cat posibil, de traduceri in limba romana sau
in limba franceza ori engleza. Prin intelegere directa intre cele doua state se
poate conveni si asupra traducerii intr-o alta limba.
Art. 28
Cheltuieli
(1) Cheltuielile de extradare se suporta de statul roman solicitat, daca
s-au efectuat pe teritoriul sau si daca exista reciprocitate.
(2) Cheltuielile de tranzit se suporta de statul solicitant.
Art. 29
Legea statului solicitat
In afara unor dispozitii contrare prevazute in conventii internationale,
legea statului roman este singura aplicabila procedurii de extradare, precum si
celei a arestarii provizorii.
Art. 30
Primirea cererii
(1) Cererea de extradare si actele anexe, adresate de autoritatea
competenta a statului solicitant pe oricare dintre caile mentionate la art. 24
alin. (1), se transmit Ministerului Justitiei. Acesta va face de urgenta un
examen sumar de regularitate internationala a cererii, spre a constata
indeosebi daca:
a) intre Romania si statul solicitant exista norme conventionale ori o
intelegere privind declaratia de reciprocitate pentru extradare;
b) exista vreun alt impediment dirimant in angajarea procedurii, cum ar fi
inexistenta in Romania a persoanei reclamate sau decesul acesteia;
c) cererea si actele privitoare la extradare in vederea judecatii sau
pentru executarea pedepsei sunt insotite de traduceri conform prevederilor art.
27.
(2) In cazurile mentionate la alin. (1) lit. a) si b) Ministerul Justitiei
restituie cererea si actele autoritatii straine solicitante, explicand
motivele. In situatia in care cererea de extradare si documentele anexe nu sunt
insotite de traduceri in limba romana Ministerul Justitiei dispune ca instanta
sau parchetul competent sa ia masuri pentru efectuarea unei traduceri cat mai
urgente.
Art. 31
Sesizarea Ministerului Public
Cu exceptia cazurilor de restituire prevazute la art. 30 alin. (2), cererea
de extradare si actele anexe se transmit de Ministerul Justitiei, in cel mult 5
zile, procurorului general al parchetului de pe langa curtea de apel in a carei
raza teritoriala locuieste ori a fost semnalata prezenta persoanei reclamate
sau, in cazul cand nu se cunoaste locul unde se afla persoana, procurorului
general al Parchetului de pe langa Curtea de Apel a Municipiului Bucuresti.
Art. 32
Sesizarea instantei
Procurorul general competent procedeaza, in 24 de ore de la primirea
cererii de extradare si a actelor anexe, la identificarea si arestarea in
vederea extradarii a persoanei reclamate, careia ii inmaneaza mandatul de
arestare, precum si celelalte acte transmise de autoritatile statului
solicitant. Cel reclamat este depus apoi la penitenciar, dupa care procurorul
general sesizeaza de indata curtea de apel competenta. Curtea de apel, in
complet format din doi judecatori, examineaza si se pronunta asupra starii de
arest in scop de extradare.
Art. 33
Arestarea provizorie
(1) In caz de urgenta, autoritatile competente ale statului solicitant pot
cere arestarea provizorie a persoanei urmarite, chiar inainte de formularea
cererii de extradare. Autoritatile romane competente solutioneaza cererea in
conditiile art. 29.
(2) Cererea de arestare provizorie trebuie sa indice existenta unui mandat
de arestare sau de executare a unei pedepse si face cunoscuta intentia de a
transmite cererea de extradare. Cererea de arestare va cuprinde informatii
despre infractiunea pentru care se va cere extradarea, timpul si locul unde a
fost savarsita, precum si, pe cat posibil, semnalmentele persoanei cautate.
(3) Cererea de arestare provizorie se va transmite Ministerului Justitiei,
direct prin posta, telegraf, telex sau fax, fie pe cale diplomatica, fie prin
Organizatia Internationala de Politie Criminala (Interpol), putandu-se folosi
orice alt mijloc care lasa o urma scrisa ori care este incuviintat de statul
solicitat. Cererea se transmite procurorului general competent, care dispune de
indata identificarea si arestarea in vederea extradarii a urmaritului, iar apoi
va sesiza curtea de apel pentru instrumentarea in continuare a cererii.
Autoritatea straina solicitanta va fi informata neintarziat, prin intermediul
Ministerului Justitiei, despre urmarea data cererii.
(4) Arestarea provizorie va putea inceta daca, in termen de 18 zile de la
arestarea persoanei urmarite, statul roman nu a fost sesizat prin cererea de
extradare si documentele mentionate la art. 24 alin. (2). Arestarea provizorie
va inceta oricum dupa 40 de zile, daca in acest interval de timp nu se primesc
cererea de extradare si inscrisurile necesare. De asemenea, curtea de apel
poate dispune oricand punerea in libertate provizorie, luand insa masurile
legale necesare spre a se evita fuga persoanei reclamate.
(5) Punerea in libertate provizorie nu exclude o noua arestare in vederea
extradarii si nici extradarea, daca cererea de extradare este primita ulterior.
(6) Durata arestului va fi computata.
Art. 34
Procedura la curtea de apel
(1) Persoana extradabila va fi adusa in fata curtii de apel in cel mai
scurt timp, dar nu mai tarziu de 8 zile de la data cand procurorul general i-a
notificat cererea de extradare si celelalte acte. Citarea persoanei extradabile
poate fi facuta prin orice mijloc de instiintare rapida sau va fi adusa cu
mandat.
(2) La primul termen instanta procedeaza la luarea interogatoriului
persoanei extradabile, care va fi asistata gratuit de un interpret si de un
avocat din oficiu, daca nu exista un avocat ales. Prezenta procurorului este
obligatorie. Procedura este publica, daca persoana reclamata sau procurorul nu
se opune, orala si contradictorie.
(3) Persoana reclamata sau procurorul de sedinta poate cere instantei un
termen suplimentar de inca 8 zile, pentru motive suficient justificate.
Parchetul este obligat sa contribuie la procurarea datelor si actelor necesare
pentru a se stabili daca sunt indeplinite conditiile extradarii si sa dispuna
ridicarea si depunerea la instanta a obiectelor la care se refera art. 48.
(4) Dupa interogatoriu persoana extradabila poate sa opteze fie pentru
extradarea voluntara, fie pentru continuarea procedurii, in caz de opunere la
extradare.
Art. 35
Extradarea voluntara
Persoana reclamata are dreptul sa declare in fata instantei ca renunta la
beneficiile pe care i le poate conferi legea, de a se apara impotriva cererii
de extradare, si ca isi da consimtamantul sa fie extradata si predata
autoritatilor competente ale statului solicitant. Declaratia sa este consemnata
intr-un proces-verbal, semnat de presedintele completului de judecata, grefier,
persoana extradabila, avocatul ei si de interpret. Dupa ce instanta constata ca
persoana extradabila este pe deplin constienta de consecintele optiunii sale,
instanta, luand si concluziile procurorului, examineaza daca nu exista vreun
impediment care exclude extradarea. Daca extradarea voluntara se constata ca
este admisibila, instanta ia act despre aceasta prin sentinta si dispune
totodata asupra masurii preventive necesare sa fie luata pana la predarea
persoanei extradabile. Sentinta se redacteaza in 24 de ore si se transmite de
indata, in copie legalizata, Ministerului Justitiei, pentru a proceda conform
legii.
Art. 36
Opozitia la extradare a persoanei reclamante
Daca persoana reclamata se opune la cererea de extradare, ea isi va putea
formula apararile oral si in scris; totodata va putea propune probe.
Prevederile art. 34 alin. (2) sunt aplicabile.
Art. 37
Solutiile curtii de apel
(1) Dupa examinarea cererii de extradare, a ansamblului probator si a
concluziilor prezentate de partea reclamata si de procuror curtea de apel
poate:
a) sa dispuna, in cazul concursului de cereri prevazut la art. 26,
conexarea dosarelor, chiar daca se refera la fapte diferite sau sunt
inregistrate la curti de apel diferite, competenta teritoriala apartinand
curtii de apel cea dintai sesizata;
b) sa dispuna, in cazul necesitatii de a primi informatii suplimentare de
la statul solicitant potrivit art. 25, amanarea solutionarii cererii de
extradare pentru un termen de doua luni, cu posibilitatea reiterarii cererii si
acordarea unui ultim termen de inca doua luni;
c) sa constate, prin sentinta, daca sunt sau nu sunt intrunite conditiile
extradarii.
(2) Curtea de apel nu este competenta sa se pronunte asupra temeiniciei
urmaririi sau condamnarii pentru care autoritatea straina cere extradarea, nici
asupra oportunitatii extradarii.
(3) In cazul in care curtea de apel constata ca nu sunt indeplinite
conditiile pentru extradare, hotaraste respingerea cererii de extradare si
punerea in libertate a persoanei reclamate. Sentinta se motiveaza in 24 de ore
si este transmisa Ministerului Justitiei. Impotriva sentintei poate sa declare
recurs, in termen de 5 zile, procurorul general de pe langa curtea de apel, din
oficiu sau la cererea ministrului justitiei. Recursul se introduce la Sectia
penala a Curtii Supreme de Justitie si este suspensiv de executare. Decizia
Curtii Supreme de Justitie este definitiva si se comunica de catre Ministerul
Justitiei autoritatii competente din statul solicitant.
(4) In cazul in care curtea de apel constata ca sunt indeplinite conditiile
de extradare, hotaraste admiterea cererii de extradare. Sentinta se motiveaza
in termen de 5 zile de la data pronuntarii. Sentinta poate fi atacata cu
recurs. Titulari ai recursului sunt procurorul general de pe langa curtea de
apel si partea reclamata. Recursul este suspensiv de executare. Judecarea
recursului se face intr-un termen de cel mult 10 zile si este de competenta
Sectiei penale a Curtii Supreme de Justitie. Hotararea de extradare ramasa
definitiva prin nerecurare sau prin respingerea recursului de catre Curtea
Suprema de Justitie este definitiva si se inainteaza ministrului justitiei,
care in termen de 5 zile emite un ordin prin care pune in executare hotararea
de extradare. Impotriva ordinului ministrului justitiei nu se mai poate
exercita nici o cale de atac si nici o actiune in fata instantelor
judecatoresti.
(5) Dispozitiile referitoare la calea de atac a recursului, prevazute la
alin. (3), se aplica in mod corespunzator si in cazurile in care curtea de apel
se pronunta in legatura cu amanarea extradarii, admiterea sub conditie a
extradarii, consimtamantul extinderii obiectului extradarii si reextradarea
catre un stat tert.
(6) In cazul extradarilor sub conditie, prevazute la art. 13 si 19, curtea
de apel va mentiona in dispozitivul sentintelor conditiile prevazute in acele
articole.
(7) In cazurile prevazute la art. 7, art. 9 alin. (5), art. 15 si 20,
privitoare la refuzul extradarii pentru anumite categorii de persoane sau
genuri de infractiuni, curtea de apel notifica Ministerului Public obligatia
legala de a supune cauzele respective spre examinare autoritatilor judiciare
romane competente. In cazul prevazut la art. 16 alin. (2) instiintarea se
transmite la Ministerul Justitiei, care o va comunica statului strain.
(8) In cazul admiterii extradarii, daca se remit si obiecte conform art.
48, se face mentiune despre aceasta in cuprinsul sentintei, anexandu-se
eventual si un inventar.
(9) In cazul prevazut la alin. (1) lit. b), daca persoana extradabila se
afla in stare de arest, instanta, din oficiu, va reexamina la fiecare 30 de
zile necesitatea mentinerii masurii arestarii.
Art. 38
Normele privind urmarirea si judecata
Normele de procedura penala privind urmarirea, judecata si punerea in
executare sunt aplicabile si in procedura de extradare, in masura in care prin
prezenta lege nu se dispune altfel.
SECTIUNEA a 2-a
Extradarea activa
Art. 39
Cadrul juridic
Dispozitiile cap. I si II se aplica in mod corespunzator in cazul in care
Romania formuleaza o cerere de extradare catre alt stat.
Art. 40
Cererea de extradare
(1) Solicitarea extradarii se face de catre statul roman unui stat strain,
la propunerea motivata a procurorului competent in faza de urmarire penala, iar
in faza de judecata sau de punere in executare a hotararii, la propunerea
motivata a presedintelui instantei competente. Initierea acestei proceduri este
obligatorie in toate cazurile in care solicitarea se impune. Dispozitiile
cuprinse in prezenta lege se aplica in mod corespunzator.
(2) Ordonanta procurorului ori incheierea presedintelui instantei, prin
care se propune sa se ceara extradarea, insotita de actele mentionate la art.
24 alin. (2), precum si de orice alte inscrisuri necesare pentru obtinerea
extradarii este inaintata, dupa caz, procurorului general competent sau
Ministerului Justitiei.
(3) Procurorul general competent sau seful compartimentului de specialitate
din Ministerul Justitiei, dupa caz, examineaza regularitatea internationala a
actelor primite si, dupa ce indruma autoritatea judiciara initiatoare sa faca
eventualele corecturi necesare, intocmeste si prezinta ministrului justitiei
fie proiectul cererii de extradare, fie un act prin care solicita motivat
clasarea propunerii de extradare.
(4) Ministrul justitiei, daca socoteste ca extradarea propusa sa fie
solicitata este fondata, definitiveaza si semneaza cererea de extradare.
(5) Cererea de extradare si actele anexe se transmit statului solicitat pe
una dintre caile mentionate la art. 24 alin. (1).
(6) Daca statul solicitat cere un supliment de acte, acestea vor fi
transmise pe aceeasi cale.
(7) Traducerea cererii de extradare si a actelor se asigura, dupa caz, de
Ministerul Public sau de Ministerul Justitiei. Prevederile art. 27 se aplica in
mod corespunzator.
(8) Procedura mentionata in acest articol are caracter confidential.
Art. 41
Arestarea provizorie
In cazul in care curtea de apel competenta, pe baza mandatului de arestare
sau de executare dat in urmarire generala, considera ca extradarea se impune in
conditii de urgenta, solicita, prin Biroul roman pentru Interpol sau pe alta
cale legala, arestarea provizorie a urmaritului, instiintand de indata despre
aceasta Ministerul Justitiei. Prevederile art. 33 se aplica in mod
corespunzator.
Art. 42
Reciprocitatea
In absenta conventiei internationale, ministrul justitiei, luand si avizul
ministrului afacerilor externe, este abilitat sa dea statului solicitat
asigurari de reciprocitate in numele statului roman. Daca statul strain
conditioneaza admiterea extradarii de indeplinirea unor reglementari diferite
de cele din dreptul intern roman, prevederile art. 3 se aplica, in mod
corespunzator, in cazul in care se accepta negocierea intelegerii.
Art. 43
Rejudecarea extradatului
Asigurarea rejudecarii cauzei in prezenta persoanei extradate, in
conditiile prevazute la art. 19 alin. (1), va fi data de ministrul justitiei
prin cererea de extradare.
Art. 44
Primirea extradatului
Dispozitiile referitoare la predarea-preluarea persoanei extradate
prevazute la art. 45 se aplica in mod corespunzator.
CAP. 4
Efectele extradarii
SECTIUNEA 1
Obligatiile statului roman solicitat
Art. 45
Predarea extradatului
(1) Partea romana va face cunoscuta de urgenta partii solicitante, pe calea
prevazuta la art. 24 alin. (1), solutia adoptata asupra extradarii,
comunicandu-i totodata un extras de pe decizia definitiva.
(2) Orice solutie de respingere totala sau partiala va fi motivata.
(3) In caz de acordare a extradarii, statul solicitant va fi informat
despre locul si data predarii, precum si asupra duratei arestului in vederea
extradarii, executat de persoana reclamata.
(4) Locul predarii va fi, de regula, un punct de frontiera al statului
roman. Ministerul de Interne al Romaniei va asigura predarea, comunicand apoi
despre aceasta Ministerului Justitiei. Persoana extradata este predata si
preluata sub escorta.
(5) Sub rezerva cazului prevazut la alin. (6), daca persoana reclamata nu
va fi preluata la data stabilita, ea va putea fi pusa in libertate la expirarea
unui termen de 15 zile, socotit de la aceasta data; acest termen nu va putea fi
prelungit decat cel mult cu inca 15 zile.
(6) In caz de forta majora care impiedica predarea sau primirea persoanei
supuse extradarii, statul interesat va informa despre aceasta celalalt stat.
Ambele state se vor pune de acord asupra unei noi date de predare, dispozitiile
alin. (4) fiind aplicabile.
Art. 46
Reextradarea
Daca persoana extradata se sustrage de la urmarirea penala sau de la
judecata ori de la executarea pedepsei si se intoarce pe teritoriul statului
roman, ea va putea fi din nou extradata. In acest caz, la cererea de extradare
nu se mai anexeaza actele prevazute la art. 24 alin. (2), dar se dau asigurari
pentru caz de reciprocitate.
Art. 47
Predarea amanata sau conditionata
(1) Statul roman va putea, dupa ce va fi acceptat extradarea, sa amane
predarea extradatului, daca acesta este invinuit sau inculpat in fata
autoritatilor judiciare romane, ori are de executat in Romania o pedeapsa
pentru o alta infractiune decat cea pentru care s-a cerut si s-a acordat
extradarea.
(2) In caz de amanare, extradarea poate deveni efectiva numai dupa ce
procesul penal a luat sfarsit, iar cand s-a pronuntat o hotarare de condamnare
privativa de libertate, numai dupa ce pedeapsa a fost executata sau considerata
ca executata.
(3) In cazul in care amanarea extradarii ar putea atrage implinirea
termenului de prescriptie a actiunii penale in statul solicitant sau ar crea in
acel stat mari dificultati pentru stabilirea faptelor, se poate admite
extradarea temporara, sub conditia expresa ca persoana extradata sa fie
retrimisa statului roman de indata dupa efectuarea actelor procesuale pentru
care s-a admis extradarea temporara.
Art. 48
Remiterea de obiecte
(1) La cererea statului solicitant statul roman va retine si va remite, in
masura permisa de legea romana, obiectele care:
a) pot fi folosite ca elemente doveditoare;
b) provenind din infractiune, au fost gasite in momentul arestarii in
posesia persoanei reclamate a fi extradate ori au fost descoperite ulterior.
(2) Remiterea obiectelor la care se refera alin. (1) se va efectua chiar si
in cazul in care extradarea, care a fost deja admisa, nu ar putea avea loc ca
urmare a mortii sau evadarii persoanei reclamate.
(3) Cand obiectele prevazute la alin. (1) sunt susceptibile sa fie
sechestrate sau confiscate pe teritoriul statului roman solicitat, acesta va
putea, in vederea unei proceduri penale in curs la autoritatile sale judiciare,
sa le pastreze temporar sau sa le remita sub conditia restituirii. Se va lua in
considerare si dreptul victimei infractiunii de a obtine restituirea rapida a
obiectelor indisponibilizate.
(4) Raman totusi rezervate drepturile pe care statul roman sau tertii le-ar
fi dobandit asupra acestor obiecte. Daca asemenea drepturi exista, obiectele se
vor restitui, la terminarea procesului, cat mai curand cu putinta si fara
cheltuieli, statului solicitat.
Art. 49
Tranzitul
(1) Tranzitul prin teritoriul statului roman solicitat se va incuviinta la
cerere, adresata pe calea prevazuta la art. 24 alin. (1), cu conditia sa nu fie
vorba despre o infractiune considerata de Romania ca avand un caracter politic
ori militar, tinandu-se seama de prevederile art. 9 si 10.
(2) Tranzitul unui resortisant roman, in intelesul art. 5 alin. (1) lit. a)
si b), va fi refuzat.
(3) Sub rezerva dispozitiilor alin. (4), prezentarea documentelor prevazute
la art. 24 alin. (2) este necesara.
(4) In cazul in care va fi folosita calea aeriana, se vor aplica
urmatoarele dispozitii:
a) cand nu este prevazuta o aterizare, statul solicitant va instiinta
statul roman despre survolul teritoriului Romaniei si ii va atesta existenta
unuia dintre documentele prevazute la art. 24 alin. (2) lit. a). In caz de
aterizare fortata, aceasta notificare va produce efectele cererii de arestare
provizorie prevazute de art. 33, iar statul solicitant va adresa de indata o
cerere formala de tranzit;
b) cand este prevazuta o aterizare, statul solicitant va adresa o cerere
formala de tranzit.
(5) Tranzitul persoanei extradate nu se va efectua prin traversarea unui
teritoriu unde ar fi motive sa se creada ca viata sau libertatea sa ar putea fi
amenintata pentru motive legate de rasa, religia, nationalitatea sau opiniile
sale politice.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile statului roman solicitant
Art. 50
Primirea extradatului
Persoana extradata, adusa in Romania, va fi de urgenta predata, dupa caz,
administratiei penitenciare sau autoritatii judiciare competente, in raport cu
genul mandatului de incarcerare. Daca extradatul urmeaza sa execute o pedeapsa
definitiva, el va fi depus la penitenciar. Daca extradatul a fost condamnat in
lipsa, el va fi rejudecat la cerere, dupa procedura prevazuta la art. 19 alin.
(1). In caz de urmarire sau de judecata, procedura de drept intern devine
aplicabila. In ceea ce priveste arestul preventiv, hotararea va fi luata de
instanta competenta, in raport cu urmarirea sau judecata.
Art. 51
Regula specialitatii
(1) Persoana care va fi predata ca efect al extradarii nu va fi nici
urmarita, nici judecata, nici detinuta in vederea executarii unei pedepse, nici
supusa oricarei alte restrictii a libertatii sale individuale, pentru orice
fapt anterior predarii, altul decat cel care a motivat extradarea, in afara de
cazurile cand:
a) statul roman care a predat-o consimte; statul solicitant va prezenta in
acest scop o cerere, insotita de actele prevazute la art. 24 alin. (2) si de un
proces-verbal judiciar in care se consemneaza declaratiile extradatului; acest
consimtamant va putea fi dat atunci cand infractiunea pentru care este cerut
atrage ea insasi obligatia de extradare potrivit prezentei legi;
b) avand posibilitatea sa o faca, persoana extradata nu a parasit, in
termen de 45 de zile de la liberarea sa definitiva, teritoriul statului caruia
i-a fost predata, ori daca s-a inapoiat acolo dupa ce l-a parasit.
(2) Statul solicitant va putea lua totusi masurile necesare in vederea, pe
de o parte, a unei eventuale trimiteri a persoanei de pe teritoriul sau, iar pe
de alta parte, a intreruperii prescriptiei potrivit legislatiei sale, inclusiv
recurgerea la o procedura in lipsa.
(3) Cand calificarea data faptei incriminate va fi modificata in cursul
procedurii, persoana extradata nu va fi urmarita sau judecata decat in masura
in care elementele constitutive ale infractiunii recalificate ar ingadui
extradarea.
Art. 52
Reextradarea catre un al treilea stat
In afara cazului prevazut la art. 51 alin. (1) lit. b), consimtamantul
statului roman este necesar pentru a ingadui statului solicitant sa predea unui
alt stat persoana care i-a fost predata si care ar fi cautata de catre statul
tert pentru infractiuni anterioare predarii. Partea romana va putea cere
prezentarea actelor prevazute la art. 24 alin. (2).
CAP. 5
Extradarea aparenta
Art. 53
Crime internationale grave
Cand, in mod exceptional, cererea de predare ar putea sa rezulte din acte
internationale speciale, cum sunt statutele tribunalelor penale internationale,
remiterea pentru urmarire si judecata a persoanelor invinuite de savarsirea
unor crime grave se examineaza printr-o procedura legala distincta.
Art. 54
Frauda la extradare
Predarea unei persoane prin expulzare, readmisie, reconducere la frontiera
sau alta masura de acelasi fel este interzisa ori de cate ori ascunde vointa de
a se eluda regulile de extradare.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 55
La articolul 28^1 din Codul de procedura penala, punctul 1 se completeaza
cu litera e) cu urmatorul cuprins: "e) cauzele privind extradarea."
Art. 56
Prezenta lege intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Pe aceeasi data se abroga Legea nr.
4/1971 privind extradarea, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 35 din
18 martie 1971, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 4 mai 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 10 mai
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU CAMELIU PETRESCU