Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 257 din 14 decembrie 2010

privind ratificarea Scrisorii de intentie semnate de autoritatile romane la Bucuresti la 16 iunie 2010, actualizata prin Scrisoarea suplimentara de intentie, semnata la Bucuresti la 29 iunie 2010, aprobate prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 2 iulie 2010, si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2009 privind ratificarea Aranjamentului stand-by dintre Romania si Fondul Monetar International, convenit prin Scrisoarea de intentie transmisa de autoritatile romane, semnata la Bucuresti la 24 aprilie 2009, si prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 4 mai 2009, precum si a Scrisorii suplimentare de intentie, semnata de autoritatile romane la data de 8 septembrie 2009 si aprobata prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 21 septembrie 2009

ACT EMIS DE: PARLAMENTUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 35 din 14 ianuarie 2011



Parlamentul României adopta prezenta lege.

Art. 1. - Se ratifica Scrisoarea de intentie*) semnata de autoritatile române la Bucuresti la 16 iunie 2010, actualizata prin Scrisoarea suplimentara de intentie*), semnata la Bucuresti la 29 iunie 2010, aprobate prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 2 iulie 2010 prin care se modifica si se completeaza Scrisoarea de intentie, semnata de autoritatile române la Bucuresti la 5 februarie 2010 si aprobata prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 19 februarie 2010, ratificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 23 februarie 2010.

Art. 2. -Anexa „Scadentar rambursare Aranjament stand-by" la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2009 privind ratificarea Aranjamentului stand-by dintre România si Fondul Monetar International, convenit prin Scrisoarea de intentie transmisa de autoritatile române, semnata la Bucuresti la 24 aprilie 2009, si prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 4 mai 2009, precum si a Scrisorii suplimentare de intentie, semnata de autoritatile române la data de 8 septembrie 2009 si aprobata prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 21 septembrie 2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 22 septembrie 2009, cu modificarile ulterioare, se modifica si se înlocuieste cu anexa care face parte integranta din prezenta lege.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicata.

PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR

ROBERTA ALMA ANASTASE

PRESEDINTELE SENATULUI

MIRCEA-DAN GEOANA

*) Traducere.

ANEXA*)

(Anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2009)

Scadentar rambursare Aranjament stand-by

(DST)

Data rambursarilor

TOTAL

Transa I

Transa II

Transa III

Transa IV

Transa V

Transa VI

Transa VII

Transa VIII

suma de

rambursat

aferenta BNR

suma de

rambursat

aferenta MFP

suma de

rambursat

aferenta BNR

suma de

rambursat

aferenta MFP

suma de

rambursat

aferenta BNR

suma de

rambursat

aferenta MFP

suma de

rambursat

aferenta BNR

suma de

rambursat

aferenta BNR

suma de

rambursat

aferenta BNR

suma de

rambursat

aferenta BNR

suma de

rambursat

aferenta BNR

6 august 2012

546.250.000

546.250.000

6 noiembrie 2012

546.250.000

546.250.000

23 decembrie 2012

214.750.000

107.375.000

107.375.000

6 februarie 2013

546.250.000

546.250.000

23 martie 2013

214.750.000

107.375.000

107.375.000

6 mai 2013

546.250.000

546.250.000

23 mai 2013

271.875.000

88 062.500

88 062 500

47.875.000

47.875.000

23 iunie 2013

214.750.000

107.375.000

107.375 000

6 august 2013

546.250.000

546.250.000

23 august 2013

271.875.000

88.062.500

88.062.500

47.875.000

47.675.000

23 septembrie 2013

214.750.000

107.375.000

107.375.000

7 octombrie 2013

96.000.000

96.000.000

6 noiembrie 2013

546.250.000

546.250.000

23 noiembrie 2013

271.875.000

88.062.500

88.062.500

47.875.000

47.675.000

15 decembrie 2014

96.125.000

96.125.000

23 decembrie 2013

214.750.000

107.375.000

107.375 000

7 ianuarie 2014

96.000.000

96.000.000

6 februarie 2014

546.250.000

546.250.000

23 februarie 2014

271.875.000

88.062.500

88.062.500

47.875.000

47.875.000

15 martie 2014

192.250.000

96.125.000

96 125 000

23 martie 2014

214.750.000

107.375.000

107.375.000

aprilie 2014

96.000.000

96.000.000

6 mai 2014

546.250.000

546.250.000

23 mai 2014

271.875.000

88.062.500

88.062.500

47.875.000

47.675.000

15 iunie 2014

301.500.000

96.125.000

96 125 000

109.250.000

23 iunie 2014

214.750.000

107.375.000

107.375 000

7 iulie 2014

96.000.000

96.000.000

23 august 2014

271.875.000

88 062500

88 062 500

47.875.000

47.875.000

15 septembrie 2014

301.500.000

96.125.000

96125 000

109.250.000

23 septembrie 2014

214.750.000

107.375.000

107.375.000

7 octombrie 2014

96.000.000

96.000.000

23 noiembrie 2014

271.875.000

88 082.500

88.062.500

47.875.000

47.875.000

15 decembrie 2014

301.500.000

96.125.000

96125 000

109.250.000

7 ianuarie 2015

96.000.000

96.000.000

23 februarie 2015

271.675.000

88.062.500

88.062.500

47.875.000

47.675.000

15 martie 2015

301.500.000

96.125.000

96125 000

109.250.000

7 aprilie 2015

96.000.000

96.000.000

15 iunie 2015

301.500.000

96.125.000

96.125.000

109.250,000

7 iulie 2015

96.000.000

96.000.000

15 septembrie 2015

301.500.000

96.125.000

96125 000

109.250.000

15 decembrie 2015

205.375.000

96.125.000

109.250,000

15 martie 2016

109.250.000

109.250.000

Subtotal

859.000.000

859.000.000

704.500.000

704 500 000

383.000.000

383.000.000

TOTAL

11.443.000.000

4.370.000.000

1.718.000.000

1.409.000.000

766.000.000

768.000.000

769.000.000

769.000.000

874.000.000

NOTA:

Datele efectuarii rambursarilor aferente transelor VI-VIII sunt estimative si vor fi corelate cu datele efectuarii tragerilor. *) Anexa este reprodusa în facsimil.

ROMÂNIA: SCRISOARE DE INTENTIE

Dl Dominique Strauss-Kahn Bucuresti, 16 iunie 2010

Director general

Fondul Monetar International

Washington, DC, 20431

S.U.A.

Stimate domnule Strauss-Kahn,

1. Programul cuprinzator anticriza sustinut de Fond, UE si Banca Mondiala a continuat sa joace un rol crucial în normalizarea conditiilor financiare menite sa conduca la inversarea dezechilibrelor economice si pregatirea redresarii economice. In pofida acestor îmbunatatiri, conditiile s-au dovedit a fi mai dificile decât am anticipat. Activitatea economica a continuat sa fie marcata de recesiune în ultimele luni, datorita atât cererii interne reduse, cât si unei reveniri lente a partenerilor comerciali ai României. Incertitudinile legate de criza din Grecia au condus de asemenea la o crestere a riscurilor de piata. Prin urmare, ne asteptam acum ca redresarea economica sa devina vizibila mai târziu în cursul acestui an si proiectam o crestere economica în jur de zero sau usor negativa în 2010.

2. Cresterea economica mai slaba si dificultatile în colectarea veniturilor, precum si presiunile asupra anumitor categorii de cheltuieli publice au creat probleme în atingerea tintelor noastre fiscale. Cu toate acestea, performantele noastre în ceea ce priveste celelalte tinte cantitative si programul de reforme structurale au fost însemnate (tabelele 1 si 2):

Criteriile de performanta cantitativa si mecanismul de consultare pe inflatie. Criteriile de performanta cantitativa privind activele externe nete si garantiile guvernamentale, precum si criteriul permanent de performanta privind neacumularea de arierate externe au fost îndeplinite. Tintele indicative privind cheltuielile curente primare ale bugetului general consolidat pentru sfârsitul lunii martie 2010 si cele cu privire la soldul financiar al întreprinderilor de stat (ÎS) cu cele mai mari pierderi au fost de asemenea îndeplinite. In plus, inflatia a ramas în intervalul interior al mecanismului de consultare pe inflatie pe tot parcursul perioadei. Criteriul de performanta privind deficitul bugetului general consolidat a fost ratat cu o marja foarte mica, ca si criteriul de performanta cantitativa în ce priveste tinta de arierate a bugetului general consolidat pentru finele lunii martie (vezi paragraful 3 de mai jos).

Criterii structurale de referinta. Legea responsabilitatii fiscale a fost aprobata de Parlament în luna martie si este în curs de implementare. Modificarile aduse legislatiei bancare si celei privind procedura de lichidare pentru consolidarea cadrului de închidere a bancilor au fost de asemenea adoptate în martie 2010. In plus, legislatia si reglementarile interne necesare pentru punerea în aplicare a reformelor administratiei fiscale au fost adoptate prin ordonanta de Guvern în luna aprilie. Discutarea în Parlament a legislatiei privind reforma sistemului de pensii se afla într-un stadiu avansat si ne asteptam ca acesta sa o adopte pâna la sfârsitul lunii iunie. Totodata, am înregistrat progrese semnificative în procesul de elaborare a legislatiei de implementare a legii salarizarii unitare, precum si în ceea ce priveste alte criterii structurale de referinta din cadrul programului.

3. Având în vedere aceste rezultate - si actiunile suplimentare si corective prezentate în aceasta scrisoare -, solicitam finalizarea celei de-a patra evaluari în cadrul Acordului stand-by. Solicitam o derogare pentru criteriul de performanta de la finele lunii martie privind arieratele bugetului general consolidat si pentru balanta bugetului general consolidat si ca aceste criterii, precum si un adjustoral criteriului active nete externe sa fie modificate pâna la finele lunii iunie 2010, asa cum se propune în tabelul 1 atasat.

4. Credem ca politicile stabilite în scrisorile din 24 aprilie 2009, 8 septembrie 2009, 5 februarie 2010 si în aceasta scrisoare sunt adecvate pentru a realiza obiectivele programului nostru economic, dar Guvernul este gata sa ia masurile suplimentare ce se impun pentru a asigura realizarea obiectivelor sale. Asa cum este practica standard în toate acordurile cu FMI, ne vom consulta cu FMI înainte de a modifica masurile prevazute în aceasta scrisoare sau de a adopta noi masuri care s-ar abate de la scopurile programului si vom pune la dispozitia FMI si a Comisiei Europene informatiile necesare pentru monitorizarea programului.

Cadrul macroeconomic pentru 2010

5. Activitatea economica ramâne slaba si, contrar asteptarilor anterioare, cresterea economica s-a mentinut negativa în primul trimestru al anului 2010. Aceasta reflecta în principal cererea interna slaba, precum si conditiile meteorologice nefavorabile de la începutul anului 2010. Anticipam acum o îmbunatatire a cresterii economice mai târziu în cursul anului, cu toate ca incertitudinile de pe pietele externe ramân considerabile. Totusi, pentru întreg anul 2010 anticipam o crestere economica aproape de zero sau usor negativa. Inflatia a scazut de la 4,7 procente la sfârsitul anului 2009 la 4,4 procente la sfârsitul lunii mai, mentinându-se în intervalul interior de inflatie stabilit cu Fondul. La sfârsitul anului 2010 ne asteptam ca inflatia sa scada în continuare la aproximativ 3% procente datorita cererii interne slabe si implementarii unei politici monetare prudente. Redresarea mai slaba a cererii interne a diminuat importurile si prognozam acum un deficit de cont curent de circa 5 procente din PIB pentru 2010, comparativ cu nivelul estimat anterior de 51/2 procente. Fluxurile de capital în 2010 ramânând în mare parte neschimbate fata de previziunile noastre initiale, ne asteptam ca activele externe nete (AEN) sa fie mai mari cu aproximativ 1 miliard de euro fata de tinta stabilita pentru sfârsitul anului 2010. Cu toate acestea, tinta cu privire la AEN nu va fi revizuita în crestere, pentru a oferi Bancii Nationale a României (BNR) o mai mare flexibilitate în a raspunde unor turbulente neasteptate ale pietei.

Sectorul fiscal

6. Un obiectiv central al programului este acela de a întari angajamentul nostru în ceea ce priveste sustenabilitatea finantelor publice prin limitarea deficitului fiscal si o reducere credibila a acestuia pe termen mediu. In acest scop, bugetul anului 2010 a fost conceput pentru a atinge un deficit de aproape 6 procente din PIB, cu aproximativ 11/2 puncte procentuale din PIB mai mic decât în anul precedent. Din pacate, mai multi factori au pus în pericol acest obiectiv. In primul rând, revizuirea în jos a PIB-ului estimat înseamna ca tintele initiale vor conduce la un deficit bugetar ca pondere în PIB ceva mai mare decât cel initial. In al doilea rând, redresarea economica sub asteptari a redus colectarea veniturilor si a majorat cheltuielile pentru ajutorul de somaj, în special în primul trimestru. In al treilea rând, se pare ca exista probleme generate de cresterea evaziunii fiscale, veniturile încasate fiind în scadere pentru mai multe impozite importante (în special accize si TVA). Veniturile fiscale cumulate sunt considerabil mai mici decât cele proiectate initial (cu 0,8 procente din PIB la sfârsitul lunii aprilie). Bugetul anului 2010 prevedea venituri nefiscale de 2,4 miliarde lei provenind din rambursarea creditului acordat Rompetrol. Cu toate acestea, plata efectiva este incerta. Negocierile cu privire la graficul de rambursare vor fi încheiate pâna la data urmatoarei evaluari. în cele din urma, desi cheltuielile bugetului general consolidat au fost mentinute mult sub nivelurile programate In efortul de a atinge tintele fiscale convenite cu FMI si UE pentru trimestrul I, presiunile existente pe partea de cheltuieli curente continua sa se acumuleze, în special pe partea de pensii, transferuri sociale si bunuri si servicii. Aceste presiuni au determinat depasirea tintei de arierate ale bugetului general consolidat si au generat o disponibilitate redusa a resurselor pentru investitii. Conjugati, acesti factori pun în pericol realizarea tintei de deficit bugetar în anul 2010. In cadrul unui scenariu de baza, fara modificari de politici, deficitul fiscal ar ajunge la 9 procente din PIB la sfârsitul anului 2010, cu circa 3 puncte procentuale din PIB mai mare decât cel programat.

7. Având în vedere incertitudinile de pe pietele internationale si necesitatea de a demonstra angajamentul nostru ferm pentru o politica bugetara sustenabila, Guvernul se angajeaza sa ia masuri suplimentare dificile, dar necesare, pentru a reduce deficitul fiscal la 6,8 procente din PIB 2009 (care corespunde cu 6,5 procente din PIB înainte de revizuirile acestuia).

• Pe partea de cheltuieli, vom implementa pâna la 1 iunie:

(i) o reducere cu 25 procente a salariilor, sporurilor si altor plati de natura salariala pentru toti angajatii din sectorul public (1 procent din PIB în acest an);

(ii) o reducere de 15 procente a pensiilor si altor transferuri sociale (1 procent din PIB);

(iii) reducerea transferurilor catre autoritatile locale (0,3 procente din PIB); si

(iv) reducerea în continuare a subventiilor pentru încalzire (0,03 procente din PIB). Economii suplimentare se vor realiza prin înghetarea temporara a pensionarilor anticipate, prin controale stricte privind pensiile de invaliditate nou-acordate si prin aprobarea unui nou sistem care sa reglementeze plata „stimulentelor" (plati de tipul celor nesalariale acordate anumitor ministere). Am redus deja numarul angajatilor din sectorul bugetar cu aproximativ 20.000 de persoane în 2010 si intentionam sa continuam rationalizarea personalului în lunile urmatoare. Schimbarile structurale din sistemul de sanatate, pensii, educatie si finante publice locale vor genera, de asemenea, economii (vezi paragrafele 12 si 17-20).

• Pentru a spori veniturile bugetare, vom lua urmatoarele masuri:

(i) o largire a bazei de impunere pentru impozitul pe venit si a bazei de contributii sociale [dupa cum se precizeaza în Memorandumul tehnic de întelegere (MTÎ)];

(ii) introducerea unui impozit pe cifra de afaceri (clawback) pentru distribuitorii de medicamente.

• Punerea în aplicare a masurilor pe partea de cheltuieli enumerate la pct. (i)-(iii) si a masurilor de largire a bazelor de impozitare va constitui o actiune prealabila pentru finalizarea evaluarii. De asemenea, în urmatoarele luni, vom lua masuri suplimentare de reducere a numarului de angajati în sectorul public. Daca aceste actiuni se dovedesc insuficiente pentru a atinge tinta de deficit pentru acest an, vom lua masuri suplimentare, inclusiv masuri de majorare a impozitelor si taxelor, în functie de necesitati.

8. Pentru a proteja membrii mai vulnerabili ai societatii, vom mentine neschimbat nivelul salariului minim si pe cel al pensiei minime si niciun salariu sau pensie nu va fi diminuat(a) sub acest nivel. De asemenea, vom reforma programele noastre de asistenta sociala în vederea eficientizarii acestora si a unei mai bune directionari a lor catre cei saraci si nevoiasi. In acest context, schema de venit minim garantat (VMG), care este unul dintre programele cele mai bine directionate, va fi exceptata de la reducerea de 15 procente, în timp ce alte programe - mai putin eficiente - vor fi reduse cu mai mult pentru a realiza reducerea de cheltuieli pe ansamblu. Mai concret, vom reduce sau vom directiona mai bine alocatia pentru familia monoparentala, precum si alocatia complementara pentru copii, asa cum am convenit cu Banca Mondiala. In paralel, vom lucra în continuare la reducerea scaparilor din programul VMG si alte programe sociale pentru a mari impactul acestora de combatere a saraciei.

9. Increderea generata de respectarea programului, conjugata cu îmbunatatirea conditiilor de piata, ne-a permis în ultimele luni sa îmbunatatim profilul de maturitate al datoriei publice si sa reducem semnificativ randamentele noilor împrumuturi. Pentru a dezvolta capacitatea noastra de a raspunde flexibil la posibile viitoare perturbari ale pietei, intentionam sa crestem în continuare gradual tamponul (buffer-ul) financiar al Trezoreriei la aproximativ 4 luni de finantare a deficitului si de rascumparare a datoriei publice.

10. Stocul arieratelor de plati interne a crescut de la ultima evaluare. Realizam perfect cât de importanta este neacumularea altor arierate si eliminarea stocului existent. La nivelul autoritatilor locale, amendamentele aduse legii finantelor publice locale (vezi paragraful 12) vor împiedica acumularea de arierate pe viitor. Cea mai mare parte a arieratelor la nivel local sunt catre furnizori si intentionam sa încheiem acorduri de swap cu autoritatile locale pentru a putea stinge astfel datoriile reciproce. La nivel central, cea mai mare parte a arieratelor fiind în sectorul de sanatate, vom implementa un plan de restructurare a acestuia (vezi paragraful 18). Pentru a îmbunatati mecanismele de monitorizare si control în vederea eliminarii arieratelor, atât la nivel central, cât si la nivel local, vom integra sistemul de raportare contabila cu sistemul de plati în Trezorerie (criteriu de referinta structural pentru finele lunii martie 2011). Aceasta legatura ne va permite sa urmarim angajamentele si va contribui la gestionarea si controlul bugetului. In final, vom solicita ministerelor ordonatoare sa monitorizeze unitatile aflate în subordinea lor pentru ca acestea sa respecte plafoanele de angajament si sa aplice sanctiuni împotriva acelor institutii si persoane care depasesc plafoanele.

Reforme fiscale

11. Suntem ferm hotarâti sa implementam Legea responsabilitatii fiscale (LRF) aprobata de catre Parlament la sfârsitul lunii martie 2010. Consiliul fiscal este în curs de constituire si ne vom asigura ca membrii Consiliului si ai Secretariatului vor beneficia de personal complet, cu calificarile necesare, cât se poate de curând. Suntem în curs de elaborare a Strategiei fiscale (SF) pentru perioada 2011-2013 si o vom înainta Parlamentului pâna la finele lunii iunie. Aceasta strategie va cuprinde obiectivul de realizare a unei tinte de deficit fiscal de pâna la 4,4 procente din PIB în 2011 si va elimina al 13-lea salariu platit angajatilor din sectorul public. Vom limita totodata fondul de salarii în 2011 la 39 miliarde lei si vom stabili o limita de 1.290.000 total angajati în sectorul public la începutul anului 2011. Pentru a încuraja disciplina bugetara, ierarhizarea dupa prioritati a proiectelor si sporirea eficientei, Ministerul Finantelor Publice va transmite limite orientative de cheltuieli ordonatorilor primari de credite în procesul de elaborare a SF. Vom stabili o legatura între SF si procesul bugetar anual si vom înfiinta o echipa de analiza sprijinita de Cabinet, care sa analizeze propunerile de buget ale ministerelor ordonatoare, sa preseze aceste ministere în directia îmbunatatirii propunerilor lor si cresterii productivitatii, a ridicarii calitatii serviciilor oferite si a reglementarilor în conformitate cu cerintele LRF si a realizarii unui raport privind reducerile de cheltuieli generatoare de eficienta care sa fie încorporat în bugetul anului 2011.

12. Pentru a întari disciplina fiscala a autoritatilor locale si a mentine stabilitatea macrofiscala, suntem în curs de a amenda legea finantelor publice locale. Amendamentele vor include:

(i) modificari ale definitiei juridice a bugetului echilibrat, de la o definitie bazata pe veniturile si cheltuielile bugetate catre una bazata pe veniturile realizate si cheltuielile angajate;

(ii) reflectarea într-o singura lege a tuturor reglementarilor privind împrumuturile contractate la nivel local si introducerea unor limite prudentiale suplimentare, cum ar fi limita stocului de datorie si conditia de a avea excedent operational în anii anteriori contractarii împrumutului;

(iii) aprobarea de limite multianuale pentru împrumut si pentru transferurile destinate investitiilor de la bugetul de stat, în vederea îmbunatatirii bugetarii multianuale de capital; si

(iv) introducerea de sanctiuni relevante din LRF (criteriu de performanta structural pentru finele lunii septembrie 2010). Pentru a ne conforma cu Legea salarizarii unitare, vom aplica limite privind fondul de salarii în conformitate cu standardele de personal la nivelul autoritatilor locale.

13. Sunt necesare eforturi de administrare fiscala sporite pentru a combate problema scaderii veniturilor colectate pe parcursul recesiunii. In prima etapa, eforturile noastre s-au concentrat pe frauda si nerespectarea legii în materie de TVA, printr-o mai buna gestionare a arieratelor fiscale în crestere si prin sporirea controlului marilor contribuabili; cadrul de reglementare necesar pentru a sustine aceste eforturi a fost aprobat de Guvern în luna aprilie 2010. In a doua etapa, ne vom concentra pe contribuabilii persoane fizice cu venituri mari si vom dezvolta metodologii de control indirect care sa completeze tehnicile existente de control în vederea identificarii veniturilor nedeclarate. In mod deosebit, vom amenda Codul fiscal si Codul de procedura fiscala în sensul:

(i) acordarii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a dreptului de acces la evidentele bancare si la evidentele partilor terte, dupa notificarea corespunzatoare si ulterior parcurgerii procesului cuvenit, pentru a permite astfel stabilirea corespunzatoare a venitului;

(ii) revizuirea definitiilor venitului, pentru a da posibilitatea impunerii veniturilor provenite din orice sursa neexceptata prin lege;

(iii) întarirea obligatiei de declarare a venitului; precum si

(iv) întarirea dreptului de control în vederea identificarii venitului nedeclarat (criteriu de performanta structural pentru finele lunii noiembrie 2010). Vom înfiinta de asemenea un serviciu special ce va avea ca sarcina coordonarea aspectelor legate de impunerea fiscala a persoanelor fizice cu venituri mari si dezvoltarea initiativelor sau a proiectelor pentru a identifica, cuantifica sau îmbunatati conformarea în segmentul persoanelor fizice cu venituri mari.

14. Pentru a combate evaziunea fiscala si contrabanda si pentru a îmbunatati colectarea impozitelor si taxelor, vom întreprinde urmatoarele masuri pâna la finele lunii iunie:

• în ceea ce priveste TVA:

(i) vom stabili standarde minime comune de înregistrare si scoatere din evidente a contribuabililor ce desfasoara operatiuni intracomunitare, mai ales achizitii de bunuri; si

(ii) vom crea un registru al operatorilor intracomunitari;

• vom stabili garantii pentru achizitiile intracomunitare de bunuri cu risc ridicat de frauda fiscala;

• vom revizui regimul de autorizare a operatorilor care desfasoara activitati cu bunuri aflate în regim suspensiv de accize prin introducerea unor conditii mai stricte, inclusiv stabilirea unei garantii obligatorii pentru producerea, procesarea si detinerea acestor bunuri;

• vom revizui conditiile de transfer de parti sociale/actiuni în cadrul companiilor, precum si reglementarile ce guverneaza raspunderea administratorilor, actionarilor si tertilor în vederea combaterii riscului de frauda;

• vom amenda cadrul legal ce guverneaza comercializarea bunurilor în regim duty-free, inclusiv prin impunerea unei limitari a cantitatii pentru anumite bunuri accizabile comercializate în regim duty-free, prin sporirea supravegherii magazinelor de tip duty-free, prin introducerea obligativitatii timbrarii bunurilor accizabile comercializate în magazinele de tip duty-free, prin înasprirea conditiilor de autorizare a magazinelor de tip duty-free si de pastrare a autorizatiilor deja acordate, prin revizuirea faptelor ce constituie contraventii si a celor ce atrag revocarea autorizatiei si majorarea taxelor de functionare;

• vom îmbunatati legislatia privind utilizarea caselor electronice de marcat;

• vom îmbunatati legislatia privind organizarea si desfasurarea activitatilor de jocuri de noroc; si

• vom consolida prevederile legislative în vederea asigurarii unei protectii legale sporite angajatilor din sectorul public care îsi îndeplinesc atributiile cu buna-credinta.

15. In domeniul monitorizarii si controlului companiilor de stat ce genereaza cele mai mari pierderi s-au realizat unele progrese. Se impune însa un efort mai cuprinzator în tratarea costurilor bugetare si arieratelor acestora. Asadar, Guvernul va reactiva în mod agresiv programul sau de privatizare, mai ales în domenii precum industria, energia, transportul, turismul si agricultura. Vom lua urmatoarele masuri suplimentare:

(i) lichidarea companiei energetice Termoelectrica prin separarea activelor viabile si închiderea restului companiei pâna la finele lunii iunie 2011;

(ii) privatizarea companiei de cai ferate - marfa pâna la finele lunii martie 2011. Agentia de privatizare Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului va finaliza vânzarea celor 18 companii mici aflate integral în portofoliul sau în cursul anului 2010 si va vinde participarile minoritare pe care le detine în cel putin 150 de alte companii. Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri va initia de asemenea vânzarea participarilor minoritare în mai multe companii aflate sub controlul sau. In cele din urma, în conformitate cu reglementarile UE privind concurenta, vom retrage treptat subventiile pentru extractia de carbune pâna la finele anului 2010 si vom elabora o strategie de iesire care sa fie desfasurata pe urmatorii 5 ani.

16. Legea salarizarii unitare a fost aprobata si este în vigoare; ea a avut deja ca rezultat o reducere a presiunilor de majorare a cheltuielilor cu salariile, prin eliminarea unor sporuri si plafonarea altora. Elaborarea legislatiei de implementare a legii salarizarii unitare pentru a implementa în totalitate noile trepte de salarizare unitara la nivelul întregului sector public este în desfasurare. Vom agrea textul acestei legislatii cu institutiile financiare internationale (IFI) înainte ca acesta sa fie înaintat Parlamentului, având ca scop aprobarea acestuia prin lege pâna la finele lunii septembrie 2010 (criteriu de referinta structural).

17. Legea privind reforma pensiilor, aflata în prezent în Parlament, va genera economii semnificative în anii ce vor urma, contribuind la aducerea sistemului de pensii la o situatie financiara mai sustenabila. Cu toate acestea, în ultimele luni s-a înregistrat o crestere a costurilor cu pensiile, datorita unei cresteri bruste a numarului de persoane ce s-au pensionat anticipat si a cererilor de pensii de invaliditate. Beneficiarii de pensii de invaliditate reprezinta acum aproape 4 1/2 procente din forta de munca si acest numar a crescut rapid în ultimii ani. Se anticipeaza ca majorarea numarului de solicitari de pensionare va spori deficitul bugetului de pensii din acest an cu peste 1/2 de procent din PIB, acesta ajungând la peste 2 1/4 procente din PIB. Pentru a aduce situatia financiara pe termen scurt a sistemului sub un control mai bun, vom aproba reglementari legislative care sa permita acordarea de noi pensii de invaliditate numai daca acestea au fost în prealabil aprobate de echipele de evaluare medicala din Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. Pe termen imediat, vom interzice, de asemenea, pensionarile anticipate pâna la intrarea în vigoare a noii legi privind reforma sistemului de pensii în 2011.

Sectorul sanatate

18. Reformele în sistemul public de asistenta medicala sunt esentiale pentru eficientizarea serviciilor si pentru un mai bun control al cheltuielilor publice. Pentru a ajuta la îmbunatatirea fluxului de venituri din sistemul sanitar si pentru solutionarea stocului de arierate, suntem în continuare hotarâti:

(i) sa introducem pâna anul viitor taxele aferente serviciilor care se platesc de catre pacienti;

(ii) sa reducem drastic exceptarile de la plata acestor taxe comparativ cu planul initial;

(iii) sa implementam impozitul pe cifra de afaceri planificat (clawback) pentru distribuitorii de medicamente;

(iv) sa reducem numarul de paturi în spitale cu 9.200.

Ministerul Sanatatii si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate vor lua de asemenea toate masurile ce se impun pentru a asigura functionarea sistemului de sanatate în limitele alocarilor bugetare stabilite în bugetul pe anul 2010. Vom demara de asemenea reforme structurale profunde în sectorul de asistenta medicala, în consultare cu Banca Mondiala. Primul punct al acestor reforme presupune reducerea costurilor produselor farmaceutice prin promovarea unei treceri în consum catre medicamentele generice si prin recentralizarea achizitiei de medicamente mai ales pentru programele nationale. Al doilea punct presupune eficientizarea serviciilor prestate de spitale si a managementului acestora si include:

(i) descentralizarea administrarii pentru cele mai multe spitale la autoritatile locale;

(ii) introducerea unui nou mecanism de finantare a spitalelor, bazat pe standarde de cost pe tipuri de spital, cofinantarea de la autoritatile locale si stabilirea de plafoane pentru cheltuielile cu salariile, pentru a se limita depasirile de cheltuieli; si

(iii) reformarea sistemului de asistenta de urgenta pentru a se elimina bazarea excesiva pe sistemul de asistenta primara. Aceste reforme vor fi aprobate prin ordonanta de urgenta pâna la finele lunii iulie 2010.

Piata muncii si educatie

19. Pentru a îmbunatati competitivitatea pe termen lung a economiei românesti, întreprindem reforme în domeniul educatiei si al pietei muncii, cu scopul de a ridica nivelul de eficienta si productivitate. Vom introduce pâna la finele anului 2010 un cod al muncii revizuit si o legislatie revizuita privind contractele colective de munca, cu scopul de a spori flexibilitatea timpului de lucru si de a reduce costurile angajarii si concedierii, prin contracte mai flexibile. Ne propunem, de asemenea, sa permitem o flexibilitate mai mare în ceea ce priveste salariile. De asemenea, Guvernul va identifica si va aplica masuri de combatere a evaziunii fiscale pe piata fortei de munca cu scopul de a îmbunatati colectarea contributiilor sociale.

20. Guvernul român vizeaza îmbunatatirea calitatii educatiei, sporirea productivitatii sistemului educational si reducerea cheltuielilor publice. Introducerea, începând cu 1 ianuarie 2010, a finantarii percapita asigura predictibilitatea si sustenabilitatea pe termen lung a salariilor în sectorul educatie. In acelasi timp, pe baza Pactului national pentru educatie agreat la nivel politic, Guvernul a înaintat Parlamentului noua Lege a educatiei ce stabileste o gestionare financiara sanatoasa a resurselor, atât pentru salarii, cât si pentru cheltuielile scolilor. Aceasta lege va conduce totodata la o optimizare a retelei scolare.

Sectorul financiar

21. Recesiunea a marcat sistemul bancar din România, dar nivelurile de solvabilitate se mentin ridicate. Bancile se confrunta cu presiuni legate de calitatea activelor si de costurile de provizionare în crestere, care le restrâng profiturile. Imprumuturile neperformante (/A/P) au crescut la 17,2 procente (reprezentând împrumuturi si dobânzi clasificate ca îndoielnice sau generatoare de pierderi) în martie 2010, iar acordarea de împrumuturi catre sectorul privat a continuat sa se contracte. Rata de deteriorare a calitatii activelor se reduce însa, ceea ce sugereaza ca deteriorarea s-ar putea sa fi ajuns la nivelul maxim. Sistemul bancar continua sa fie bine capitalizat dupa plata majorarilor de capital la care s-au angajat bancile, ceea ce a generat o rata de adecvare a capitalului de 14,7 procente la nivelul sistemului, toate bancile având o rata de peste 10 procente. Cele mai mari banci straine au respectat în linii mari conditiile Initiativei de coordonare a bancilor europene (ICBE). Desi expunerea individuala a bancilor a fluctuat, ca grup, pâna la finele lui martie 2010, cele 9 banci si-au mentinut expunerea pentru România la nivelul celei din luna martie 2009.

22. Ca si alte banci centrale europene, ne-am pregatit pentru posibilitatea unor efecte care sa derive din volatilitatea pietelor si am realizat planuri de contingenta pentru a putea sa rezolvam episoadele de posibile tensiuni financiare. Am îmbunatatit monitorizarea lichiditatii prin raportarea maturitatilor la active si pasive, defalcate pe valute. Am revizuit conditiile existente de acordare de împrumuturi de urgenta si am extins garantiile colaterale eligibile pentru toate operatiunile de refinantare, pentru a include titlurile guvernamentale în euro emise pe piata nationala si, imediat ce anumite aspecte tehnice nerezolvate vor fi clarificate, le vom extinde în continuare pentru a include obligatiunile emise de IFI cotate la Bursa de Valori Mobiliare Bucuresti si eurobondurile emise de Guvernul României. Pentru a continua dezvoltarea abordarii noastre deja complexe în domeniul testarii la stres, am solicitat asistenta tehnica de la Departamentul de piete monetare si de capital al FMI, cu scopul de a îmbunatati metodologiile noastre de testare la stres în diferite domenii.

23. Ne mentinem angajamentul de a îmbunatati sistemul de lichidare a institutiilor financiare cu probleme. Am actualizat normele legale nationale în conformitate cu cerintele UE de consolidare a cadrului de lichidare a bancilor-problema. Am dezvoltat, de asemenea, competentele existente ale administratorului special pentru ca acesta sa poata implementa cu promptitudine o paleta larga de masuri, inclusiv achizitionarea, preluarea, valorificarea activelor sau transferul depozitelor. Criteriul structural de referinta pentru luna martie 2010 referitor la amendarea regimului de insolventa a bancilor a fost îndeplinit.

24. Ne mentinem angajamentul de a promova în continuare stabilitatea financiara prin majorarea resurselor pentru Fondul de garantare a depozitelor (FGD). Rata de acoperire vizata pentru finantarea prealabila va fi majorata la 2 procente. Pentru a realiza aceasta tinta, în timp cotele de contributie neta ale bancilor vor fi stabilite la 0,3 procente începând din anul 2011 si liniile de credit stand-by vor fi eliminate (criteriu structural de referinta pentru septembrie 2010). Vom revizui de asemenea aranjamentele de guvernanta a FGD pentru a ne asigura ca nici membrii Consiliului si nici angajatii institutiilor de credit nu participa în Consiliul de administrare al FGD (finele lunii septembrie 2010). Pentru garantarea depozitelor am acordat acelasi rang de prioritate de care beneficiaza creantele depozitarilor (criteriu structural de referinta pentru finele lunii martie 2010). Ne mentinem angajamentul de a sustine stabilitatea financiara prin retinerea de la promovarea de initiative legislative (precum actualul proiect al legii insolvabilitatii personale) ce ar submina disciplina în materie de creditare.

25. Actualul cadru de provizionare este sanatos si BNR nu considera ca la acest moment ar mai fi necesare alte reglementari prudentiale noi. BNR va continua sa se consulte cu expertii Fondului si ai CE înainte de introducerea sau amendarea altor aspecte ale cadrului de reglementare. Cresterea permanenta si oficiala a nivelului minim al ratei de adecvare a capitalului de la 8 procente la 10 procente ramâne un obiectiv pe termen mediu. BNR si Ministerul Finantelor Publice îsi asuma în continuare angajamentul de a adopta pâna la sfârsitul perioadei programului cadrul legislativ necesar pentru implementarea cuprinzatoare a Standardelor de raportare financiara internationale (IFRS), în vederea aplicarii IFRS de la începutul anului 2012.

Politica monetara si valutara

26. Politica monetara se va concentra în continuare pe mentinerea inflatiei în intervalul tintit. Dezinflatia se mentine conform parametrilor, ajutata de un nivel al PIB-ului real situat cu mult sub nivelul PIB-ului potential, de evolutia limitata a salariilor si de recenta deflatie a preturilor la alimente. Inflatia totala a scazut de la 4,7 procente la sfârsitul anului 2009 la 4,4 procente în mai 2010, în pofida unei ajustari semnificative a accizelor la produsele din tutun la începutul acestui an. Conjugata cu presiunile reduse asupra cursului de schimb, aceasta a permis o ajustare masurata a politicii monetare, ratele dobânzilor fiind reduse de la 8 procente la sfârsitul lui 2009 la un nivel recent de 6,25 procente, reducerea cumulata fiind de 400 de puncte de baza din februarie 2009.

27. Ajustarea în continuare a politicii monetare va fi conditionata de presiuni inflationiste reduse si de evolutia perspectivelor de redresare. Se proiecteaza o reducere a inflatiei pâna la aproximativ 3% procente pâna la finele anului 2010, valoare apropiata de mediana intervalului nostru de tintire a inflatiei de 31/2 procente ±1 punct procentual. Perspectiva benefica în materie de inflatie corespunde revizuirii în scaderea intervalului nostru de tintire a inflatiei la 3 procente ± 1 punct procentual pentru finele anului 2011. In acelasi timp, se va mentine o abordare prudenta având în vedere riscurile atasate unor viitoare ajustari ale preturilor reglementate, majorarilor preturilor la energie si pietelor financiare turbulente din regiune. Aceste riscuri implica de asemenea o atenta calibrare a momentelor si ritmului în care se vor reduce în viitor rezervele minime obligatorii, pentru a se evita perturbarile pe piata monetara si valutara. In conformitate cu cadrul nostru de tintire a inflatiei, vom mentine regimul valutar cu flotare administrata existent în prezent.

Modificari ale programului si monitorizare

28. Programul va continua sa fie monitorizat prin misiuni periodice de evaluare, actiuni prealabile, criterii de performanta cantitative si tinte orientative si criterii structurale de performanta. Tintele cantitative pentru finele lunii septembrie si finele lunii iunie 2010 si criteriile de performanta permanente sunt stabilite în tabelul 1, iar criteriile structurale de performanta sunt stabilite în tabelul 2. Intelegerile dintre autoritatile române si expertii FMI privind criteriile cantitative de performanta si masurile structurale descrise în prezenta scrisoare de intentie sunt specificate în MTÎ anexat.

Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu,

ministrul finantelor publice

Mugur Constantin Isarescu,

guvernatorul Bancii Nationale a României

Tabelul 1. România: Tinte cantitative în cadrul programului

2008

2009

2010

Decembrie

realizat

Martie

realizat

Iunie

realizat

Septembrie

realizat

Decembrie

realizat

Martie

program

Martie

estimat

Iunie

program

Septembrie

program

Decembrie

program

I. Criterii cantitative de performanta

1. Variatia cumulata a activelor externe nete

(milioane euro)1,3

25.532

-3.500

-5.119

-4.566

-4.874

-2.000

779

-2.500

-2.000

-2.000

2. Soldul cumulat al bugetului general consolidat (milioane lei)2

-24.655

-8.300

-14.456

-25.563

-36.101

-8.250

-8.422

-18.200

-25.700

-34.650

3. Stocul cumulat al arieratelor bugetului general consolidat de la sfârsitul anului anterior (miliarde lei)

1,06

1,41

1,55

1,4

1,50

1,27

1,76

1,09

0,81

0,48

4. Plafonul garantiilor bugetului general consolidat emise în cursul anului (valoare nominala, în miliarde lei)

0,0

0,02

0,7

2,2

12,0

4,6

12,0

12,0

12,0

II. Criterii de performanta permanente

5. Neacumularea de arierate la datoria externa

0

0

0

0

0

0

0

0

0

III. Consultari pe inflatie

6. Rata inflatiei la 12 luni în preturi de consum

Interval exterior (limita superioara)

8.4

7,7

6,5

6,5

6,5

6,0

5,75

5,5

Interval interior (limita superioara)

7,4

6,7

5,5

5,5

5,5

5,0

4,75

4,5

Punct central

6,3

6,7

5,9

4,8

4,7

4,5

4,2

4,0

3,75

3,5

Interval interior (limita inferioara)

5,4

4,7

3,5

3,5

3,5

3,0

2,75

2,5

Interval exterior (limita inferioara)

4,4

3,7

2,5

2,5

2,5

2,0

1,75

1,5

IV. Tinta orientativa

7. Cheltuielile primare curente ale bugetului general consolidat (exclusiv fonduri UE si

asistenta sociala, milioane lei)2

92.327

22.149

43.238

63.878

85.637

32.900

32.749

66.200

95.600

126.700

8. Soldul operational (venituri fara impozite si dobânzi), exclusiv subventiile, pentru cele 10 ÎS definite în MTÎ

-1.381

-495

-2.000

-3.000

-4.000

1 Cifra aferenta lunii decembrie 2008 reprezinta stocul.

2 Cifra aferenta lunii decembrie 2008 este valabila pentru tot anul.

3 Tinta de AEN pentru finele lunii decembrie a fost ajustata deoarece tragerile efective au fost mai mici cu 1 miliard euro decât proiectia.

Tabelul 2. România: Conditionalitati de performanta pentru cea de-a patra evaluare si conditionalitati noi propuse

Masura

Data vizata

Comentariu

Actiune prealabila

1. Adoptarea masurilor fiscale convenite (paragraful 7 al scrisorii de intentie)

Actiune prealabila

Criterii cantitative de performanta

1. Plafon active externe nete

Martie 2010

Indeplinit

2. Plafon sold total al bugetului general consolidat

Martie 2010

Neîndeplinit

3. Plafonul garantiilor bugetului general consolidat

Martie 2010

Indeplinit

4. Plafon al arieratelor interne ale bugetului general consolidat

Martie 2010

Neîndeplinit

5. Neacumularea de arierate externe la plata

Martie 2010

Iîndeplinit

Tinta cantitativa orientativa

1. Cheltuielile primare curente ale bugetului general consolidat

Martie 2010

Indeplinit

2. Tinta indicativa a soldului operational al ÎS cu cele mai mari pierderi

Martie 2010

Indeplinit

Interval de consultare pe inflatie

Interval interior

Martie 2010

Indeplinit

Interval exterior

Martie 2010

Indeplinit

Criterii structurale de referinta

1. Aprobarea Legii responsabilitatii fiscale

31 martie 2010

Indeplinit

2. Aprobarea amendamentelor la legislatia bancara si la legislatia de lichidare pentru a consolida cadrul de închidere a bancilor

31 martie 2010

Indeplinit

3. Aprobarea prin ordonanta a legislatiei si reglementarilor interne necesare pentru implementarea reformelor administratiei fiscale

30 aprilie 2010

Indeplinit

4. Modificari legislative în vederea îmbunatatirii monitorizarii si controlului întreprinderilor de stat

30 iunie 2010

Indeplinit în ianuarie 2010

5. Aprobarea reformelor institutionale de contracarare a riscurilor fiscale aferente autoritatilor locale

30 iunie 2010

Termen revizuit pentru sfârsitul lunii septembrie 2010

6. Aprobarea legislatiei revizuite a pensiilor

30 iunie 2010

7. Aprobarea legislatiei de implementare a legii organice privind salarizarea în sectorul public

30 septembrie 2010

Noi conditionalitati propuse

1. Aprobarea reformelor institutionale pentru contracararea riscurilor fiscale aferente autoritatilor locale

30 septembrie 2010

Termen amânat de la finele lunii iunie 2010

2. Reforma regimului de finantare a FGD prin majorarea cotelor de contributie a bancilor si eliminarea liniilor de credit stand-by, precum si revizuirea angajamentelor de guvernanta a FGD (paragraful 24 al scrisorii de intentie)

septembrie 2010

3. Imbunatatirea metodologiei de administrare fiscala a persoanelor fizice cu averi mari (paragraful 13 al scrisorii de intentie)

30 noiembrie 2010

4. Integrarea sistemului de raportare contabila cu sistemul de plati al Trezoreriei (paragraful 10 al scrisorii de intentie)

31 martie 2011

ANEXA la scrisoarea de intentie

ROMÂNIA: MEMORANDUM TEHNIC DE INTELEGERE

16 iunie 2010

1. Prezentul memorandum tehnic de întelegere (MTÎ) actualizeaza si înlocuieste MTÎ din data de 5 februarie 2010.

Acesta:

(i) defineste variabilele care fac obiectul tintelor cantitative specificate în Scrisoarea de intentie (SDI);

(ii) descrie metodele care vor fi utilizate pentru evaluarea performantei programului si informatiile necesare pentru a asigura o monitorizare adecvata a tintelor (sectiunea I); si

(iii) clarifica unele dintre conditionalitatile structurale din cadrul programului (sectiunea II). Conform standardului în cadrul tuturor acordurilor cu Fondul, ne vom consulta cu Fondul înainte de a modifica masurile continute în aceasta scrisoare sau înaintea adoptarii de noi masuri care ar devia de la scopul programului si vom furniza Fondului informatiile necesare pentru monitorizarea programului.

2. In acceptiunea programului ratele de schimb ale leului românesc (RON) fata de euro se stabilesc la 3,9852 RON = 1 €, fata de dolarul SUA la 2,8342 RON = 1 $, fata de yenul japonez la 3,1419 RON = 100 ¥ si fata de lira sterlina la 4,1169 RON = 1 £, ratele fiind cele postate pe website-ul Bancii Nationale a României (BNR) la data de 31 decembrie 2008. Ratele de schimb fata de alte valute, acolo unde sunt aplicabile, vor fi de asemenea acelea postate pe website-ul BNR în data de 31 decembrie 2008.

3. In acceptiunea programului, bugetul general consolidat include entitatile definite în bugetul pe 2010. Acestea sunt: guvernul central (bugetul de stat, trezoreria, entitatile de stat autofinantate incluse în buget etc), autoritatile locale, fondurile de asigurari sociale (pensii, sanatate si somaj), Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România si administratia Fondului Proprietatea. Prezenta definitie a bugetului general consolidat include de asemenea orice fonduri noi sau alte programe speciale bugetare si extrabugetare care pot fi create pe parcursul perioadei programului pentru a desfasura operatii de natura fiscala, asa cum se defineste în Manualul FMI pentru statisticile financiare guvernamentale 2001. Autoritatile vor informa imediat personalul FMI cu privire la crearea oricarui astfel de fond sau programe noi.

I. Criterii de performanta cantitative, tinta indicativa si criterii de performanta permanente

A. Limita privind activele externe nete

4. In acceptiunea programului, activele externe nete (AEN) sunt definite ca AEN ale BNR minus obligatiile trezoreriei fata de Fondul Monetar International.

5. AEN ale BNR sunt definite ca valoarea în euro a activelor externe brute ale BNR (inclusiv rezervele obligatorii ale sistemului bancar comercial tinute la BNR) minus pasivele externe brute ale BNR si vor fi masurate pe baza definitiilor operationale ale BNR, si nu a celor contabile. Activele si pasivele externe nedenominate în euro vor fi convertite în euro la ratele de schimb ale programului'.

6. Activele externe brute ale BNR se definesc ca incluzând detinerile de DST ale BNR, pozitia rezervelor tarii la Fond, detinerile de numerar, titluri si depozite în strainatate în valute straine convertibile. Se exclud din rezerva:

(i) aurul si alte metale pretioase;

(ii) activele în valute neconvertibile;

(iii) active nelichide;

(iv) orice active care sunt gajate, colateralizate sau se afla sub o alta obligatie, daca acestora nu le este asociat si un pasiv extern brut;

(v) creante asupra rezidentilor; si

(vi) creante în valuta derivând din instrumente derivate în monede straine vizavi de moneda nationala (cum ar fi operatiuni futures, forward, swap si de optiuni).

7. Pasivele externe brute ale BNR se definesc ca totalitatea obligatiilor în valute straine fata de rezidenti si nerezidenti, inclusiv angajamentele de vânzare de valute straine decurgând din instrumente derivate (cum ar fi operatiuni futures, forward, swap si de optiuni) si tot creditul nerambursat de la Fond, dar excluzând:

(i) depozitele în valute straine ale bancilor legate de rezervele obligatorii; si

(ii) depozitele în valuta ale Guvernului la BNR. Prezenta definitie are ca scop aducerea conceptului de pasive externe mai aproape de definitia balantei de plati, pe care se bazeaza tintele.

Limita pentru schimbarile cumulate în AEN de la începutul anului (în mii. euro)1)

2009

20102)

decembrie

martie

iunie

septembrie

decembrie

(stoc)

actual

CP

CP

CP

Schimbare cumulata în AEN

20.658

779

-2.500

-2.000

-2.000

Pozitia din memorandum:

Active externe brute

28.418

3.145

700

2.100

3.000

1) CP = criteriu de performanta; date la finele lunii.

2) Fluxurile în 2010 sunt fata de stocul final din 2009.

8. Tintele AEN vor fi ajustate în crestere (în scadere) cu surplusul (deficitul) din tragerile în cadrul programului legate de proiectia de baza. Tragerile în program se definesc ca trageri externe de la creditorii oficiali (Banca Mondiala si Comisia Europeana) care sunt utilizabile pentru finantarea întregului buget central de stat. Tintele AEN vor fi de asemenea ajustate în crestere prin cresterea rezervelor obligatorii ale bancilor comerciale tinute la BNR fata de finele lui decembrie 2009 (7,878 milioane euro), masurate utilizând ratele de schimb ale programului.

Tragerile externe din Program - Proiectii de baza (în mii. euro)

2010

martie

iunie

septembrie

decembrie

Fluxuri cumulate de la finele lui decembrie 2009

1.000

2.200

2.500

4.100

B. Mecanismul de consultare pentru rata inflatiei la 12 luni

9. Intervalele de consultare trimestriale pentru rata inflatiei la 12 luni în preturi de consum [asa cum sunt masurate de indexul preturilor de consum (IPC) publicat de Institutul National de Statistica] sunt specificate mai jos. In cazul în care rata inflatiei IPC an-pe-an se afla în afara intervalelor exterioare specificate mai jos, autoritatile vor efectua o consultare cu Fondul cu privire la politicile propuse ca raspuns înainte de a solicita alte trageri în cadrul programului. In plus, BNR va avea discutii cu expertii Fondului în cazul în care rata inflatiei IPC an-pe-an se situeaza în afara intervalelor interioare specificate pentru finele fiecarui trimestru în tabelul de mai jos.

2008

decembrie (realizat)

2009

decembrie (realizat)

2010

martie (realizat)

iunie

septembrie

decembrie

Interval exterior (limita superioara)

6,0

5,75

5,5

Interval interior (limita superioara)

5,0

4,75

4,5

Punct central

6,3

4,7

4,2

4,0

3,75

3,5

Interval exterior (limita inferioara)

3,0

2,75

2,5

Interval interior (limita inferioara)

2,0

1,75

1,5

C. Criteriu de performanta privind soldul bugetului general consolidat

10. Deficitul bugetar va fi monitorizat trimestrial prin soldul cash al bugetului general consolidat. Autoritatile se vor consulta cu expertii FMI cu privire la masurile de corectie în cazul unor derapaje ale veniturilor si finantarii guvernamentale.

Limita pentru soldul bugetului general consolidat

(în milioane lei)

Finele lui decembrie 2009 (realizat)

-36.101

Finele lui martie 2010 (realizat)

-8.422

Finele lui iunie 2010 (criteriu de performanta)

-18.200

Finele lui septembrie 2010 (criteriu de performanta)

-25.700

Finele lui decembrie 2010 (criteriu de performanta)

-34.650

11. Deficitul bugetar va fi masurat de deasupra liniei utilizându-se datele executiei bugetare. Ministerul Finantelor Publice (MFP) va furniza de asemenea date lunare pentru a masura deficitul sub linie. Soldul bugetului general consolidat masurat sub linie va include:

+ (i) finantarea externa neta, excluzând câstigurile si pierderile din reevaluare;

+ (ii) schimbarile în creditul intern net din sistemul financiar, excluzând câstigurile si pierderile din reevaluarea depozitelor denominate în valuta si incluzând ajustari pentru:

+ (a) fonduri UE primite si necheltuite înca (plati în avans);

+ (b) cereri de rambursare ale guvernului din fonduri UE;

+ (c) obligatii ale Fondului Proprietatea neplatite înca;

+ (iii) schimbari în stocul de titluri de stat emise, net de schimbarile de reevaluare;

+ (iv) schimbari nete ale altor finantari.

12. Daca diferenta dintre deficitul bugetului general consolidat masurat deasupra liniei si sub linie este mai mare de 200 de milioane de lei pe fiecare trimestru pe parcursul lui 2010, MFP se va consulta cu expertii FMI.

13. In cazul în care veniturile bugetare exclusiv fonduri nerambursabile vor depasi valoarea proiectata în cadrul programului, tinta de deficit va fi ajustata în scadere cu o jumatate din surplus, astfel încât sa permita cheltuieli suplimentare de capital reducând în acelasi timp deficitul. Tabelul urmator înfatiseaza veniturile bugetare exclusiv fonduri nerambursabile cumulate proiectate pentru 2010, fata de care se vor compara veniturile realizate, exclusiv fonduri nerambursabile.

Venituri cumulate proiectate în bugetul general consolidat, exclusiv fonduri UE

(în milioane lei)

Finele lui decembrie 2009 (realizat)

151.508

Finele lui martie 2010 (realizat)

36.355

Finele lui iunie 2010 (proiectie)

74.950

Finele lui septembrie 2010 (proiectie)

114.100

Finele lui decembrie 2010 (proiectie)

154.650

14. In cazul în care cheltuielile curente din trimestrul precedent depasesc tinta indicativa (definita mai jos), tinta de deficit pentru trimestrul urmator va fi ajustata în scadere cu valoarea corespunzatoare acestei depasiri.

D. Criteriu de performanta limitând emiterea de garantii guvernamentale catre sectorul privat ne financiar si întreprinderile publice

15. Emiterea de garantii guvernamentale catre sectorul privat nefinanciar si catre întreprinderile publice va fi limitata pe parcursul duratei programului. Plafonul poate fi ajustat în crestere cu pâna la 4,3 miliarde RON fata de plafonul initial de 7,7 miliarde RON pentru garantii destinate finantarii platilor în contrapartida în cadrul proiectelor de investitii finantate de UE sau pentru garantii destinate proiectelor cofinantate de catre BERD, IFC sau BEI.

Plafon pentru garantiile din bugetul general consolidat nou-emise de la finele anului 2008 pâna la:

(în miliarde lei)

Finele lui decembrie 2009 (realizat)

2,2

Finele lui martie 2010 (realizat)

4,6

Finele lui iunie 2010 (criteriu de performanta)

12

Finele lui septembrie 2010 (criteriu de performanta)

12

Finele lui decembrie 2010 (criteriu de performanta)

12

E. Criteriu de performanta privind neacumularea de arierate interne de catre bugetul general consolidat 16. Criteriul de performanta stabilit cu privire la stocul de arierate interne ale bugetului general consolidat are în vedere neacumularea de noi arierate si eliminarea lor pe durata programului. In caz de necesitate, Guvernul va lua masurile corective pentru a preveni acumularea de noi arierate. In acceptiunea programului, arierate înseamna sume de plata trecute de scadenta cu 90 de zile (în conformitate cu definitia cheltuielilor din ESA95).

Stocul de arierate ale bugetului general consolidat de la finele anului precedent

(în miliarde lei)

Finele lui noiembrie 2009 (stoc, realizat)

1,40

Finele lui martie 2010 (realizat)

1,76

Finele lui iunie 2010 (criteriu de performanta)

1,09

Finele lui septembrie 2010 (criteriu de performanta)

0,81

Finele lui decembrie 2009 (criteriu de performanta)

0,48

Finele lui aprilie 2011 (tinta indicativa)

0,00

F. Criterii de performanta permanente privind neacumularea de arierate la platile în contul datoriei externe la nivelul bugetului general consolidat

17. La nivelul bugetului general consolidat nu se vor acumula arierate la datoria externa pe durata programului. In acceptiunea acestui criteriu de performanta, un arierat la plata în contul datoriei externe va fi definit ca o plata din bugetul general consolidat, care nu a fost efectuata în rastimp de 7 zile dupa scadenta. Criteriul de performanta se va aplica pe baza permanenta.

G. Tinta indicativa privind cheltuielile curente primare ale bugetului general consolidat

18. Tinta indicativa privind cheltuielile curente primare ale bugetului general consolidat este definita ca incluzând cheltuielile de personal, cheltuielile cu bunurile si serviciile exclusiv fonduri UE (specificate în categoria de împrumuturi externe nerambursabile), subventii, transferuri catre entitati publice, pensii (categoria de asistenta sociala din bugetul asigurarilor sociale si o treime din aceeasi categorie din bugetul de stat), ajutorul de stat si alte cheltuieli din categoria alte transferuri, Fondul de rezerva si alte cheltuieli clasificate în tabelele de raportare lunara:

Schimbari cumulate în cheltuielile curente primare ale bugetului general consolidat

(în milioane lei)

Finele lui decembrie 2009 (realizat)

85.637

Finele lui martie 2010 (realizat)

32.749

Finele lui iunie 2010 (tinta indicativa)

66.200

Finele lui septembrie 2010 (tinta indicativa)

95.600

Finele lui decembrie 2010 (tinta indicativa)

126.700

H. Monitorizarea întreprinderilor publice

19. Incepând din anul 2009, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si alte institutii competente au implementat un sistem de monitorizare a întreprinderilor publice. Pe parcursul duratei programului, se vor furniza informatii pentru a demonstra faptul ca sanctiunile - reduceri de remunerare sau eliberarea din functie a conducerii în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare în domeniul bugetar, aprobata cu modificari prin Legea nr. 275/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2008 privind masuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 203/2009 -sunt impuse în cazul în care bugetele si tintele companiei pentru restructurare nu sunt respectate.

20. Se va stabili o tinta indicativa trimestriala pentru 2010 pentru soldul agregat operational (EBIT - earnings before interest and tax - câstiguri înainte de dobânzi si impozite si taxe), exclusiv subventii pentru urmatoarele întreprinderi publice:

(1) Compania Nationala Cai Ferate „CFR" - S.A.;

(2) Societatea Nationala Transport Feroviar de Calatori „CFR Calatori";

(3) Compania Nationala a Huilei - S.A. Petrosani;

(4) Societatea Comerciala „Termoelectrica" - S.A.;

(5) Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale;

(6) Societatea Comerciala de Transport cu Metroul Bucuresti „Metrorex" - S.A.;

(7) Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa „CFR Marfa" - S.A.;

(8) Societatea Comerciala „Electrocentrale Bucuresti" - S.A.;

(9) Societatea Comerciala „Electrificare CFR" - S.A.; si

(10) Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare. Datele vor fi furnizate de catre companie, împreuna cu rezultatele operationale. Tintele pentru iunie 2010, septembrie 2010 si decembrie 2010 vor fi -2.000, -3.000 si respectiv-4.000.

Cerinte de raportare

21. Performanta în cadrul programului va fi monitorizata în baza datelor furnizate FMI de BNR si MFP dupa cum este prezentat în tabelul 1. Autoritatile vor transmite cu promptitudine expertilor FMI orice revizuiri de date, precum si orice alte informatii necesare pentru monitorizarea acordului cu FMI.

Tabelul 1. România: Furnizarea de date catre FMI

Articol

Periodicitate

De furnizat de Ministerul Finantelor

Date lunare preliminare privind conturile bugetului general

consolidat

Date finale trimestriale privind conturile bugetului general

consolidat

Deficitul bugetului general consolidat utilizând definitia ESA95

Date preliminare privind finantarea sub linie pentru bugetul general consolidat

Date finale trimestriale privind finantarea sub linie pentru bugetul general consolidat

Total sume de plata si arierate totale ale bugetului general consolidat

Stocul de arierate externe ale guvernului central

Datoria publica si garantii guvernamentale nou-emise

Date lunare preliminare privind cheltuielile primare ale bugetului general consolidat, net de fonduri UE

Date finale trimestriale privind cheltuielile primare ale bugetului general consolidat, net de fonduri UE

Din 2010, soldul operational, profituri, arierate si cheltuielile de personal ale celor mai mari 10 întreprinderi publice dupa total cheltuieli

Date privind granturile pentru proiecte UE (rambursari si avansuri), cheltuieli de capital si subventii acoperite de avansurile UE sau eligibile pentru rambursari UE legate de proiecte sprijinite de UE convenite specific cu UE

Lunar, pe 25 a lunii urmatoare

Trimestrial, date cash, în a 35-a zi dupa sfârsitul perioadei pentru care se raporteaza

Trimestrial, date accrual, în a 55-a zi dupa sfârsitul perioadei pentru care se raporteaza

Trimestrial, cu un decalaj de 3 luni

Lunar, cu un decalaj de nu mai mult de 35 de zile dupa sfârsitul perioadei pentru care se raporteaza

Trimestrial, nu mai târziu de 45 de zile dupa sfârsitul perioadei pentru care se raporteaza

Preliminar lunar, în decursul lunii urmatoare.

Trimestrial, în termen de 55 de zile

Zilnic, cu un decalaj de nu mai mult de 7 zile

Lunar, în termen de o luna

Date lunare preliminare vor fi raportate catre expertii FMI în termen de 25 de zile

Trimestrial, în termen de 35 de zile de la sfârsitul perioadei pentru care se raporteaza

Trimestrial, în termen de 55 de zile

Lunar, în termen de 3 saptamâni de la finele fiecarei luni

De furnizat de Banca Nationala a României

Date AEN, pe componente, atât conform ratei de schimb din program, cât si celei reale

Date privind analiza monetara în formatul convenit cu expertii FMI Schema platilor contractuale externe ale sectorului bancar scadente în urmatoarele 4 trimestre, dobânda si amortizare (pentru împrumuturile pe termen mediu si lung)

Schema platilor contractuale externe ale sectorului corporatist scadente în urmatoarele 4 trimestre, dobânda si amortizare (pentru împrumuturile pe termen mediu si lung)

Stocul datoriei externe pe termen scurt a bancilor si corporatiilor

Balanta de plati în formatul FMI utilizat actualmente pentru

raportare

Expunerea (depozite, împrumuturi, împrumuturi subordonate) ale:

(i) bancilor-mama straine catre subsidiarele lor din România;

(ii) IFI;si

(iii) altor creditori catre banci din România (în moneda

nationala si straina).

Saptamânal, în fiecare luni dupa saptamâna de raportare si cu un decalaj de 3 zile lucratoare în cazul datelor de final de trimestru

Lunar, în termen de 30 de zile de la finele lunii

Lunar, 45 de zile de la finele fiecarei luni

Lunar, 45 de zile de la finele fiecarei luni

Lunar, 45 de zile de la finele fiecarei luni

Lunar, 45 de zile de la finele fiecarei luni

Lunar, 20 de zile de la finele fiecarei luni

II. Conditionalitati structurale: detaliere

A. Legislatia privind salarizarea în sectorul public

22. In urma aprobarii legii organice a salarizarii în sectorul public în luna octombrie 2009, o legislatie de implementare a acesteia va fi aprobata pâna la finele lunii septembrie 2010, legislatie ce va respecta urmatoarele principii:

a) va asigura respectarea tintelor cantitative stabilite pentru cheltuielile cu salariile în sectorul public si incluse în legea organica a salarizarii în sectorul public, iar propunerea respectiva va fi bazata pe o analiza integrala a costurilor;

b) va asigura simplificarea noii grile de salarizare si va garanta o remunerare bazata pe responsabilitati si calificari. Noul sistem de salarizare din sectorul public se va raporta la salariile din sectorul privat (printr-un studiu al salariilor), pentru a se asigura ca salariile din sectorul public sunt în general competitive în raport cu celelalte salarii, în limitele constrângerilor bugetare;

c) legea va introduce treptat o limita de 30% a cheltuielilor de personal, altele decât salarii, si va limita sporurile individuale pentru personalul civil. In acceptiunea acestei legi, platile de „stimulente" vor fi tratate ca sporuri.

B. Largirea bazei de impunere

23. Baza de impunere pentru impozitul pe venitul personal va fi extinsa în sensul includerii, cel putin, a tichetelor de masa, a veniturilor din dobânzi, a câstigurilor de capital si a platilor compensatorii. Vor fi eliminate scutirile de la plata contributiilor de asigurari sociale pentru beneficiarii „drepturilor de proprietate intelectuala".

ROMÂNIA: SCRISOARE SUPLIMENTARA DE INTENTIE

Dl Dominique Strauss-Kahn Bucuresti, 29 iunie 2010

Director general

Fondul Monetar International

Washington, DC, 20431

S.U.A.

Stimate domnule Strauss-Kahn,

1. Aceasta scrisoare actualizeaza Scrisoarea noastra de intentie (SI) din data de 16 iunie 2010. Pe data de 25 iunie, Curtea Constitutionala a invalidat reducerea cu 15% a pensiilor aprobata de Parlament, care constituia o actiune prealabila (reducerile de salarii si de transferuri sociale nu au fost afectate). Pentru a acoperi deficitul de finantare generat de decizia Curtii Constitutionale, am aprobat prin ordonanta de urgenta, care intra în vigoare imediat, o majorare a cotei de TVA de la 19 la 24 de procente. Publicarea ordonantei de urgenta care prevede majorarea TVA în Monitorul Oficial al României reprezinta o actiune prealabila în cadrul celei de-a patra evaluari prezentate în Consiliul director al FMI. Totodata, ratificarea de catre Parlament a majorarii TVA si a masurilor pe partea de cheltuieli ce au fost considerate constitutionale va constitui un criteriu de referinta structural pentru finele lunii septembrie 2010 (tabelul 2).

2. Modificarea în structura a ajustarii fiscale pentru acest an afecteaza mai multe tinte din cadrul programului. In mod special:

(i) majorarea TVA va avea un efect temporar, dar semnificativ asupra inflatiei, pe care o estimam la 31/2-41/2 procente, si va împinge inflatia în afara tintei dorite de BNR;

(ii) tinta orientativa privind cheltuielile primare curente ale bugetului general consolidat va fi afectata de decizia de invalidare a reducerilor de pensii; si

(iii) veniturile proiectate utilizate pentru ajustarea tintei de deficit vor fi afectate de majorarea TVA. Prin urmare, propunem modificarea acestor tinte si proiectii dupa cum se arata în tabelul 1 anexat acestei scrisori.

3. Dezbaterea parlamentara de lunga durata a pachetului de ajustare fiscala a dus la unele întârzieri în aprobarea legislatiei privind reforma pensiilor. Discutarea acestei legi a fost amânata pâna în luna septembrie, ceea ce nu a permis îndeplinirea criteriul de referinta structural pâna la finele lunii iunie. Ne asteptam ca legislatia sa fie aprobata de catre Parlament pâna la finele lunii septembrie 2010 (restabilirea criteriului de referinta structural, vezi tabelul 2), reforma urmând a fi implementata din 2011, asa cum s-a stabilit în cadrul programului. Totodata, unele prevederi ale legii, ce au impact pe termen scurt, cum ar fi eliminarea pensiilor speciale necontributive si înasprirea procedurilor de acordare a pensiilor de invaliditate, au fost incluse în legislatia privind pachetul fiscal si vor intra în vigoare mai devreme decât se anticipase.

4. Solicitam aprobarea unei derogari de aplicabilitate pentru toate criteriile de performanta stabilite pentru finele lunii iunie 2010, cu exceptia tintei privind activele externe nete, deoarece nu avem înca informatii despre aceste criterii. Tinta activelor externe nete la finele lunii iunie 2010, ce a fost îndeplinita, ramâne cea stabilita la finalizarea celei de a doua si a treia evaluari. Solicitam de asemenea o derogare si pentru intervalul de consultare pe inflatie la finele lunii iunie 2010, deoarece nu dispunem înca de informatiile privind inflatia la finele lunii iunie. In final, am dori sa evidentiem faptul ca Scrisoarea noastra de intentie din data de 16 iunie 2010 facea referire la o tinta fiscala de 6,8 procente pentru 2009 (paragraful 7) si dorim sa precizam ca aceasta tinta se refera la anul 2010.

Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu,

ministrul finantelor publice

Mugur Constantin Isarescu,

guvernatorul Bancii Nationale a României

Tabelul 1. România: Tinte cantitative în cadrul programului (revizuit)

2008

2009

2010

Decembrie realizat

Martie realizat

Iunie realizat

Septembrie realizat

Decembrie realizat

Martie program

Martie estimat

Iunie program

Septembrie proiectie

Decembrie program

I. Criterii cantitative de performanta

1. Variatia cumulata a activelor externe nete

(milioane euro)1/3

25.532

-3.500

-5.119

-4.566

-4.874

-2.000

779

-2.500

-2.000

-2.000

2. Soldul cumulat al bugetului general consolidat (milioane lei)2

-24.655

-8.300

-14.456

-25.563

-36.101

-8.250

-8.422

-18.200

-25.700

-34.650

3. Stocul cumulat al arieratelor bugetului general consolidat de la sfârsitul anului anterior

(miliarde lei)

1,06

1,41

1,55

1,4

1,50

1,27

1,76

1,09

0,81

0,48

4. Plafonul garantiilor bugetului general consolidat emise în cursul anului (valoare nominala, în miliarde lei)

0,0

...

0,02

0,7

2,2

12,0

4,6

12,0

12,0

12,0

II. Criterii de  performanta permanente

5. Neacumularea de arierate la datoria externa

0

0

0

0

0

0

0

0

0

III. Consultari pe inflatie

6. Rata inflatiei la 12 luni în preturi de consum Interval exterior (limita superioara)

...

...

8,4

7,7

6,5

6,5

6,5

6,0

9,5

9,5

Interval interior (limita superioara)

...

...

7,4

6,7

5,5

5,5

5,5

5,0

8,5

8,5

Punct central

6,3

6,7

5,9

4,8

4,7

4,5

4,2

4,0

7,5

7,5

Interval interior (limita inferioara)

...

...

5,4

4,7

3,5

3,5

3,5

3,0

6,5

6,5

Interval exterior (limita inferioara)

...

...

4,4

3,7

2,5

2,5

2,5

2,0

5,5

5,5

IV. Tinta orientativa

7. Cheltuielile primare curente ale bugetului general consolidat (exclusiv fonduri UE si asistenta sociala, milioane lei)2

92.327

22.149

43.238

63.878

85.637

32.900

32.749

66.200

98.000

130.900

8. Soldul operational (venituri fara impozite si dobânzi), exclusiv subventiile, pentru cele 10 ÎS definite în MTÎ

-1.381

-495

-2.000

-3.000

-4.000

Articol din memorandum

Veniturile cumulate proiectate ale bugetului general consolidat, fara fonduri UE (milioane lei)

...

...

...

...

151.508

...

36.355

74.950

117.100

159.600

1 Cifra aferenta lunii decembrie 2008 reprezinta stocul.

2 Cifra aferenta lunii decembrie 2008 este pentru tot anul.

3 Tinta de AEN pentru finele lunii decembrie 2009 a fost ajustata deoarece tragerile efective au fost mai mici decât proiectia cu 1 miliard euro. De notat ca ajustor AEN pentru iunie 2010 ramâne cel descris în Scrisoarea de intentie din 5 februarie 2010, în timp ce ajustoarele pentru septembrie si decembrie 2010 sunt stabilite în Scrisoarea din 16 iunie 2010.

Tabelul 2. România: Conditionalitati de performanta pentru evaluarea a doua si a treia si conditionalitati noi propuse

Masura

Data vizata

Comentariu

Masura prealabila

1. Promulgarea masurilor fiscale convenite

Masura prealabila

Indeplinita

Criterii cantitative de performanta

1. Plafon active externe nete

Martie 2010

Indeplinit

2. Soldul total al bugetului general consolidat

Martie 2010

Neîndeplinit

3. Plafonul garantiilor bugetului general consolidat

Martie 2010

Indeplinit

4. Plafonul arieratelor interne ale bugetului general consolidat

Martie 2010

Neîndeplinit

5. Neacumularea de arierate externe la plata

Martie 2010

Indeplinit

Tinta cantitativa orientativa

1. Cheltuielile primare curente ale bugetului general consolidat

Martie 2010

Indeplinit

2. Tinta indicativa a soldului operational al ÎS cu cele mai mari pierderi

Martie 2010

Indeplinit

Interval de consultare pe inflatie

Interval interior

Martie 2010

Indeplinit

Interval exterior

Martie 2010

Indeplinit

Criterii structurale de referinta

1. Aprobarea Legii responsabilitatii fiscale

31 martie 2010

Indeplinit

2. Aprobarea amendamentelor la legislatia bancara si la legislatia de lichidare pentru a consolida cadrul de închidere a bancilor

31 martie 2010

Indeplinit

3. Aprobarea prin ordonanta a legislatiei si reglementarilor interne necesare pentru implementarea reformelor administratiei fiscale

30 aprilie 2010

Indeplinit

4. Modificari legislative de îmbunatatire a monitorizarii si controlului ÎS

30 iunie 2010

Indeplinit în ianuarie 2010

5. Aprobarea reformelor institutionale de contracarare a riscurilor fiscale aferente autoritatilor locale

30 iunie 2010

Revizuit pentru finele lunii septembrie 2010

6. Aprobarea legii pensiilor

30 iunie 2010

Neîndeplinit; restabilit pentru finele lunii septembrie 2010

7. Aprobarea legislatiei de implementare a legii organice privind salarizarea în sectorul public

30 septembrie 2010

Noi conditionalitati propuse

1. Aprobarea reformelor institutionale de contracarare a riscurilor fiscale aferente autoritatilor locale

30 septembrie 2010

Revizuit de la finele lunii iunie 2010

2. Reforma regimului de finantare a FGD prin majorarea cotelor de contributie a bancilor (paragraful 24 din Scrisoarea de intentie)

30 septembrie 2010

3. Reforma metodologiei de administrare fiscala a persoanelor fizice cu averi mari (paragraful 13 din Scrisoarea de intentie)

30 noiembrie 2010

4. Integrarea sistemului de raportare contabila cu sistemul de plati al Trezoreriei (paragraful 10 din Scrisoarea de intentie)

31 martie 2011

5. Ratificarea în Parlament a masurilor fiscale aprobate de Guvern

30 septembrie 2010

6. Aprobarea legii pensiilor

30 septembrie 2010

Restabilit de la finele lunii iunie


SmartCity5

COMENTARII la Legea 257/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 257 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 257/2010
Decretul 1218 2010
pentru promulgarea Legii privind ratificarea Scrisorii de intentie semnate de autoritatile romane la Bucuresti la 16 iunie 2010, actualizata prin Scrisoarea suplimentara de intentie, semnata la Bucuresti la 29 iunie 2010, aprobate prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 2 iulie 2010, si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2009 privind ratificarea Aranjamentului stand-by dintre Romania si Fondul Monetar International, convenit prin Scrisoarea de intentie transmisa de autoritatile romane, semnata la Bucuresti la 24 aprilie 2009, si prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 4 mai 2009, precum si a Scrisorii suplimentare de intentie, semnata de autoritatile romane la data de 8 septembrie 2009 si aprobata prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 21 septembrie 2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu