E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 218 din 22 decembrie 1997

pentru ratificarea Acordului de comert liber dintre Romania si Republica Turcia, semnat la Ankara la 29 aprilie 1997

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 373 din 22 decembrie 1997


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul de comert liber dintre Romania si Republica Turcia, semnat la Ankara la 29 aprilie 1997.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 septembrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                    PRESEDINTELE SENATUI
                          PETRE ROMAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25 noiembrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei,

               p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                      ANDREI IOAN CHILIMAN


                       ACORD DE COMERT LIBER
                 intre Romania si Republica Turcia

                             PREAMBUL

    Romania si Republica Turcia, denumite in cele ce urmeaza parti,
    reafirmand angajamentul lor pentru democratia pluralista bazata pe respectarea regulilor de drept, drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului,
    reafirmand hotararea lor de a participa activ la procesul de integrare economica din Europa si exprimandu-si disponibilitatea de a coopera pentru a gasi cai si mijloace pentru intarirea acestui proces,
    reafirmand angajamentul lor ferm pentru principiile economiei de piata, care constituie baza relatiilor lor,
    avand in vedere Acordul privind instituirea uniunii vamale dintre Turcia si Uniunea Europeana, precum si Acordul european instituind o asociere intre Romania si Uniunea Europeana,
    hotarate, in acest scop, sa stabileasca prevederi pentru eliminarea progresiva a obstacolelor din comertul dintre parti, in conformitate cu prevederile Acordului general pentru tarife si comert (GATT) - 1994 si ale Organizatiei Mondiale de Comert (OMC),
    ferm convinse ca acest acord va promova dezvoltarea relatiilor comerciale reciproc avantajoase dintre ele si va contribui la procesul de integrare din Europa,
    declarandu-si disponibilitatea de a actiona in vederea promovarii dezvoltarii armonioase a comertului lor, precum si de a extinde si diversifica cooperarea dintre ele in domenii de interes comun, inclusiv in domenii care nu sunt acoperite de acest acord, creand astfel un cadru si un mediu propice bazate pe egalitate, nediscriminare si echilibrul drepturilor si obligatiilor,
    considerand ca nici o prevedere a acestui acord nu poate fi interpretata ca exceptand partile de la obligatiile lor din alte acorduri internationale, indeosebi din Acordul privind Organizatia Mondiala de Comert,
    au convenit urmatoarele:

    Art. 1
    Obiective
    Obiectivele acestui acord sunt:
    a) de a stabili gradual o zona de comert liber intre Romania si Turcia, care sa cuprinda o parte substantiala a comertului dintre ele, intr-o perioada de tranzitie ce se va termina cel mai tarziu pana la 1 ianuarie 2002, in conformitate cu prevederile prezentului acord si ale art. XXIV al GATT - 1994 si ale OMC;
    b) de a promova, prin expansiunea comertului reciproc, dezvoltarea armonioasa a relatiilor economice dintre Romania si Turcia;
    c) de a asigura conditii corecte de concurenta in domeniul comertului dintre Romania si Turcia;
    d) de a contribui, in acest mod, prin inlaturarea barierelor din calea comertului, la dezvoltarea armonioasa si la expansiunea comertului mondial;
    e) de a amplifica cooperarea dintre Romania si Turcia.

    CAP. 1
    Produse industriale

    Art. 2
    Domenii de aplicare
    1. Prevederile acestui capitol se vor aplica produselor industriale originare in cele doua parti. Termenul produse industriale inseamna, in scopul acestui acord, produsele cuprinse la cap. 25-97 din Sistemul Armonizat de Descriere si Codificare a Marfurilor, cu exceptia produselor cuprinse in anexa nr. I.
    2. Prevederile art. 3-9 nu se vor aplica produselor mentionate la art. 10 si 11.
    Art. 3
    Taxele vamale de import
    1. Nici o noua taxa vamala de import nu va fi introdusa si nici cele deja aplicate nu vor fi majorate in comertul dintre parti incepand cu data intrarii in vigoare a acestui acord.
    2. Taxele vamale de import aplicabile in Romania la produsele originare din Turcia cuprinse in anexa nr. II vor fi eliminate la intrarea in vigoare a acordului.
    3. Taxele vamale de import aplicabile in Romania la produsele originare din Turcia cuprinse in anexele nr. III si IV vor fi eliminate gradual, conform calendarului stabilit in aceste anexe.
    4. Taxele vamale de import aplicabile in Romania la produsele originare din Turcia, care nu sunt cuprinse in anexele II, III si IV, vor fi eliminate gradual, conform urmatorului calendar:
    - la 80% la data intrarii in vigoare a acordului;
    - la 60% la 1 ianuarie 1998;
    - la 50% la 1 ianuarie 1999;
    - la 35% la 1 ianuarie 2000;
    - la 20% la 1 ianuarie 2001;
    - la zero la 1 ianuarie 2002.
    5. Taxele vamale de import aplicabile in Turcia la produsele originare din Romania, care nu sunt cuprinse in anexa nr. V, vor fi eliminate la intrarea in vigoare a acordului.
    6. Taxele vamale de import aplicabile in Turcia la produsele originare din Romania, care sunt cuprinse in anexa nr. V, vor fi eliminate conform calendarului stabilit in acea anexa.
    7. Orice modificare privind angajamentele Romaniei si Turciei in relatia cu Uniunea Europeana, in acest domeniu, va fi conferita Comitetului mixt.
    Art. 4
    Taxa de baza
    1. Pentru fiecare produs, taxa de baza la care urmeaza sa se aplice reducerile succesive stabilite in acest acord va fi taxa la nivelul natiunii celei mai favorizate, in vigoare la 1 ianuarie 1997.
    2. Daca, dupa intrarea in vigoare a acestui acord, se aplica vreo reducere pe o baza erga omnes, indeosebi reduceri rezultand din acordul tarifar incheiat in cadrul OMC, atunci asemenea taxe reduse vor inlocui taxele de baza la care se face referire in paragraful 1, incepand cu data de la care sunt aplicate asemenea reduceri.
    3. Taxele reduse calculate conform paragrafului 2 vor fi aplicate la o cifra rotunjita la prima zecimala.
    4. Partile isi vor comunica reciproc taxele lor vamale respective.
    Art. 5
    Taxe cu efect echivalent
    1. Nici o noua taxa avand efect echivalent taxelor vamale de import nu va fi introdusa in comertul dintre parti incepand cu data intrarii in vigoare a acestui acord.
    2. Toate taxele avand efect echivalent taxelor vamale de import vor fi eliminate la data intrarii in vigoare a acestui acord, cu exceptia taxei de 0,5% ad valorem pentru formalitati vamale, aplicata de Romania, care va fi redusa la 0,25% la data intrarii in vigoare a acestui acord si eliminata cel mai tarziu pana la sfarsitul anului 1997.
    Art. 6
    Taxe fiscale
    Prevederile art. 3 se vor aplica, de asemenea, taxelor vamale de natura fiscala.
    Art. 7
    Taxe vamale de export si taxe cu efect echivalent
    1. Nici o noua taxa vamala de export sau taxa cu efect echivalent nu va fi introdusa in comertul dintre Romania si Turcia.
    2. Toate taxele avand efect echivalent taxelor vamale de export vor fi eliminate la data intrarii in vigoare a acordului, cu exceptia taxei de 0,5% ad valorem pentru formalitati vamale, aplicata de Romania, care va fi redusa la 0,25% la data intrarii in vigoare a acestui acord si eliminata cel mai tarziu pana la sfarsitul anului 1997.
    Art. 8
    Restrictii cantitative la import si masuri cu efect echivalent
    1. Nici o noua restrictie cantitativa la import sau masura cu efect echivalent nu va fi introdusa in comertul dintre parti incepand cu data intrarii in vigoare a acordului.
    2. Toate restrictiile cantitative si masurile cu efect echivalent la importul produselor originare din cele doua parti vor fi eliminate la data intrarii in vigoare a acestui acord.
    Art. 9
    Restrictii cantitative la export si masuri cu efect echivalent
    1. Nici o noua restrictie cantitativa la export sau masura cu efect echivalent nu va fi introdusa si nici cele existente nu vor fi facute mai restrictive in comertul dintre parti incepand cu data intrarii in vigoare a acordului.
    2. Restrictiile cantitative la exportul in Romania si masurile cu efect echivalent vor fi eliminate de Turcia la data intrarii in vigoare a acordului.
    3. Restrictiile cantitative la exportul in Turcia si masurile cu efect echivalent vor fi eliminate de Romania la data intrarii in vigoare a acordului, cu exceptia celor prevazute in anexa nr. VI, care vor fi eliminate cel mai tarziu pana la sfarsitul anului 1998.
    Art. 10
    Comertul cu produse textile
    Protocolul A stabileste aranjamentele aplicabile produselor textile la care se refera acesta.
    Art. 11
    Comertul cu produse siderurgice
    Protocolul B stabileste aranjamentele aplicabile produselor siderurgice la care se refera acesta.

    CAP. 2
    Produse agricole si piscicole

    Art. 12
    Domenii de aplicare
    1. Prevederile acestui capitol se vor aplica produselor agricole si produselor piscicole originare in Romania si Turcia.
    2. Termenul produse agricole inseamna produsele cuprinse in cap. 1-24 din Sistemul Armonizat de Descriere si Codificare a Marfurilor si produsele cuprinse in anexa nr. I la acest acord.
    Art. 13
    Produse agricole transformate
    Protocolul C stabileste aranjamentele comerciale pentru produsele agricole transformate care sunt cuprinse in acest protocol.
    Art. 14
    Schimb de concesii
    1. Partile isi vor acorda una celeilalte concesiile cuprinse in anexele nr. VII si VIII, in conformitate cu prevederile acestui capitol si cu prevederile prevazute in acest acord.
    2. Luand in considerare:
    - rolul agriculturii in economiile lor;
    - dezvoltarea comertului cu produse agricole intre parti;
    - faptul ca produsele agricole sunt deosebit de sensibile;
    - rolul politicilor lor agricole;
    - rezultatele Rundei Uruguay de negocieri comerciale multilaterale din cadrul Organizatiei Mondiale de Comert, partile la acest acord isi declara disponibilitatea de a promova, in masura in care politicile lor agricole permit, dezvoltarea armonioasa a comertului cu produse agricole si de a discuta aceasta problema periodic in Comitetul mixt.
    Art. 15
    Concesiile si politicile agricole
    1. Fara a prejudicia concesiile acordate in baza art. 13 si 14, prevederile acestui capitol nu vor restrictiona in nici un fel continuarea politicilor agricole respective ale partilor sau adoptarea oricaror masuri in cadrul acestor politici, inclusiv pentru aplicarea rezultatelor din cadrul Organizatiei Mondiale de Comert.
    2. Partile vor notifica Comitetului mixt schimbarile din politicile lor agricole respective sau masurile aplicate care pot afecta conditiile comertului cu produse agricole intre ele, asa cum se prevede in acest acord. La cererea oricarei parti, vor avea loc consultari prompte pentru a examina situatia.
    Art. 16
    Clauze specifice de salvgardare
    Indiferent de alte prevederi ale acestui acord si indeosebi ale art. 28, daca, datorita sensibilitatii deosebite a pietelor agricole, importul de produse originare din una dintre parti, care fac obiectul concesiilor acordate in baza acestui acord, cauzeaza perturbari serioase pietelor celeilalte parti, partea afectata va intra imediat in consultari cu cealalta parte, pentru a gasi o solutie adecvata. Pana la gasirea unei astfel de solutii, partea in cauza poate lua masurile pe care le considera necesare.

    CAP. 3
    Servicii si investitii

    Art. 17
    1. Partile recunosc importanta crescanda a anumitor domenii, cum este cel al serviciilor si investitiilor. In eforturile lor de a dezvolta treptat si de a largi cooperarea lor, indeosebi in contextul integrarii europene, ele vor coopera in vederea realizarii unei liberalizari treptate si a deschiderii reciproce a pietelor pentru investitii si comertului cu servicii, luand in considerare prevederile respective din OMC.
    2. Romania si Turcia vor discuta in Comitetul mixt aceasta cooperare, in vederea dezvoltarii si adancirii relatiilor lor in cadrul acordului.

    CAP. 4
    Prevederi comune

    Art. 18
    Regulile de origine si cooperarea pe linia administratiei vamale
    1. Protocolul D stabileste regulile de origine si metodele de cooperare administrativa.
    2. Partile la acest acord vor lua masuri adecvate, inclusiv examinarea regulata in cadrul Comitetului mixt si incheierea de aranjamente pentru cooperare administrativa pentru a asigura ca prevederile acestui protocol si ale art. 3-9, 14, 19 si 20 sa fie aplicate efectiv si in mod armonios, sa reduca cat mai mult posibil formalitatile impuse comertului si sa ajunga la solutii reciproc satisfacatoare in legatura cu toate dificultatile care apar din aplicarea acestor prevederi.
    Art. 19
    Impozitarea interna
    1. Partile se vor abtine de la orice masura sau practica de natura fiscala interna care sa instituie direct sau indirect o discriminare intre produsele originare in cele doua parti.
    2. Produsele exportate in teritoriul uneia dintre parti nu pot beneficia de rambursarea impozitarii interne care depaseste suma impozitarii directe sau indirecte aplicate acestora.
    Art. 20
    Exceptii generale
    Acest acord nu va impiedica aplicarea interdictiilor sau restrictiilor la import, export sau asupra marfurilor in tranzit, justificate prin motive de moralitate publica, ordine publica sau securitate publica, protectie a oamenilor, animalelor sau plantelor si a mediului inconjurator, protectie a valorilor nationale cu caracter artistic, istoric sau arheologic, protectie a proprietatii intelectuale, industriale si comerciale sau prin reglementari privind aurul si argintul ori prin conservarea resurselor naturale epuizabile, daca asemenea masuri sunt aplicate efectiv in legatura cu restrictii asupra productiei interne sau consumului intern. Asemenea interdictii sau restrictii nu vor constitui totusi un mijloc de discriminare arbitrara sau o restrictie deghizata in comertul dintre Romania si Turcia.
    Art. 21
    Exceptii de securitate
    Nici o prevedere a acestui acord nu va impiedica pe nici una dintre parti sa ia orice masuri pe care le considera necesare:
    a) pentru a preveni dezvaluirea de informatii contrare intereselor sale esentiale de securitate;
    b) care se refera la producerea de arme, munitii sau materiale de razboi ori la comertul cu acestea sau la cercetarea, dezvoltarea sau productia, indispensabila in scopuri de aparare, cu conditia ca asemenea masuri sa nu prejudicieze conditiile de concurenta in privinta produselor care nu sunt destinate in mod specific scopurilor militare;
    c) pe care le considera esentiale pentru securitatea sa in caz de tulburari interne serioase care afecteaza mentinerea ordinii de drept si a legii, in timp de razboi ori tensiuni interne serioase care constituie o amenintare de razboi sau pentru indeplinirea obligatiilor pe care si le-a asumat pentru mentinerea pacii si securitatii internationale.
    Art. 22
    Monopolurile statului
    Partile vor ajusta progresiv orice monopol de stat cu caracter comercial, astfel incat sa se asigure ca pana la sfarsitul celui de-al cincilea an de la intrarea in vigoare a acordului sa nu existe nici o discriminare privind conditiile in care marfurile sunt achizitionate si comercializate intre nationalii celor doua parti. Comitetul mixt va examina anual progresele inregistrate in acest domeniu.
    Art. 23
    Platile
    1. Partile se angajeaza sa autorizeze orice plata in valuta convertibila din contul curent al balantei de plati, in masura in care asemenea tranzactii privind platile se refera la circulatia marfurilor.
    2. Orice masura privind contul curent al balantei de plati, adoptata de catre Romania sau Turcia, privind circulatia marfurilor, va fi in conformitate cu conditiile stabilite in art. VIII al Acordului Fondului Monetar International, ori de cate ori acesta se aplica tarilor respective in cadrul relatiilor lor curente cu fondul.
    Art. 24
    Reguli de concurenta pentru intreprinzatori
    1. Sunt considerate incompatibile cu functionarea corecta a acestui acord, in masura in care pot afecta comertul intre parti, urmatoarele:
    a) orice intelegere intre intreprinzatori, hotarare a asociatiilor de intreprinzatori si practici concertate intre intreprinzatori, care au ca obiect sau efect prevenirea, restrictionarea sau distorsionarea concurentei;
    b) abuzul de catre unul sau mai multi intreprinzatori de o pozitie dominanta in teritoriul partilor, luat in intregime sau intr-o parte substantiala a acestuia;
    c) orice ajutor public care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta prin favorizarea anumitor intreprinzatori sau a productiei anumitor marfuri.
    2. Orice practica contrara prezentului articol va fi examinata pe baza criteriilor care rezulta din aplicarea regulilor cuprinse in art. 85, 86 si 92 ale Tratatului de instituire a Comunitatii Economice Europene.
    3. Comitetul mixt va adopta, in termen de 3 ani de la intrarea in vigoare a acordului, regulile necesare pentru aplicarea paragrafelor 1 si 2.
    4. a) In scopul aplicarii prevederilor paragrafului 1 lit. c), partile recunosc ca in perioada primilor 5 ani de la intrarea in vigoare a acordului orice ajutor public acordat de Romania va fi evaluat tinandu-se seama de faptul ca Romania va fi considerata o regiune identica cu cele ale Turciei, descrise in art. 92 paragraful (3) a) al Tratatului de instituire a Comunitatii Economice Europene.
    Comitetul mixt, tinand seama de situatia economica din Romania, va decide daca perioada respectiva va fi extinsa cu noi perioade de 5 ani.
    b) Fiecare parte va asigura transparenta in domeniul ajutorului public, intre altele, prin raportarea anuala catre cealalta parte a sumei totale si a distribuirii ajutorului acordat si prin furnizarea, la cerere, de informatii referitoare la schemele de ajutor. La cererea oricarei parti, cealalta parte va furniza informatii privind anumite cazuri individuale de ajutor public.
    5. In privinta produselor agricole la care se face referire in cap. II, paragraful 1 c) nu se va aplica.
    6. Daca Romania sau Turcia considera ca o anumita practica este incompatibila cu prevederile paragrafului 1 si:
    - nu este conforma cu regulile mentionate in paragraful 2; sau
    - in absenta unor asemenea reguli si daca asemenea practici cauzeaza sau ameninta sa cauzeze prejudicii serioase intereselor celeilalte parti sau pagube materiale industriei sale nationale, ea poate adopta masuri adecvate dupa consultari in cadrul Comitetului mixt sau dupa 30 de zile lucratoare de la solicitarea unor astfel de consultari.
    In cazul unor practici incompatibile cu paragraful 1 c) al acestui articol, asemenea masuri adecvate vor fi adoptate acolo unde se aplica Acordul general pentru tarife si comert, numai in conformitate cu procedurile si in conditiile stipulate de GATT/OMC si de orice alte instrumente relevante, negociate sub auspiciile lor, care sunt aplicabile intre parti.
    7. Indiferent de orice alte prevederi contrare, adoptate in conformitate cu paragraful 2, partile vor face schimb de informatii luand in considerare limitarile impuse de cerintele pastrarii secretului profesional si de afaceri.
    Art. 25
    Achizitiile publice
    1. Partile la acest acord considera liberalizarea pietelor lor respective de achizitii publice ca un obiectiv al acestui acord.
    2. Comitetul mixt va examina anual progresele in acest domeniu.
    Art. 26
    Protectia proprietatii intelectuale, industriale si comerciale
    1. Ca urmare a prevederilor acestui articol, partile isi vor acorda si vor asigura o protectie adecvata si efectiva a drepturilor de proprietate intelectuala, industriala si comerciala pana la sfarsitul anului 1998, conform celor mai inalte standarde internationale si conventii multilaterale la care se face referire in anexa nr. IX, inclusiv masuri pentru respectarea acestor drepturi.
    2. Partile la acest acord vor lua toate masurile necesare pentru a apara aceste drepturi impotriva distorsionarii comertului, incalcarii si, indeosebi, impotriva contrafacerii si pirateriei.
    3. Comitetul mixt va examina respectarea drepturilor de proprietate intelectuala. La cererea oricarei parti vor avea loc consultari in Comitetul mixt asupra oricaror probleme privind drepturile de proprietate intelectuala.
    4. La intrarea in vigoare a acordului, ambele parti nu vor acorda un tratament mai putin favorabil decat cel acordat oricarei tari terte in baza oricarui acord bilateral.
    Art. 27
    Dumping
    Daca o parte constata ca se practica dumpingul, in sensul art. VI al GATT, in relatiile comerciale guvernate de acest acord, aceasta poate lua masurile adecvate impotriva practicii respective, in conformitate cu Acordul privind aplicarea art. VI al GATT si cu acordurile care au legatura cu legislatia interna si in conditiile si procedurile stabilite la art. 32.
    Art. 28
    Actiuni de urgenta asupra importurilor unui anumit produs
    In cazul in care un produs este importat in cantitati atat de mari si in astfel de conditii incat cauzeaza sau ameninta sa cauzeze:
    a) un prejudiciu serios producatorilor interni de produse similare sau direct concurente pe teritoriul partii importatoare; sau
    b) perturbari serioase in orice sector al economiei sau dificultati care ar putea produce o deteriorare serioasa a situatiei economice a regiunii,
    partea in cauza poate lua masuri adecvate in conditiile si in conformitate cu procedura stabilita la art. 32.
    Art. 29
    Ajustare structurala
    1. Masuri exceptionale de durata limitata, care deroga de la prevederile art. 3, pot fi luate, de oricare parte, sub forma unor taxe vamale majorate.
    2. Aceste masuri pot interesa numai industriile noi sau anumite sectoare supuse restructurarii ori care se confrunta cu dificultati serioase, indeosebi acolo unde aceste dificultati creeaza probleme sociale importante.
    3. Taxele vamale de import aplicabile de catre partea in cauza la produsele originare din cealalta parte, introduse prin aceste masuri, nu pot depasi 25% ad valorem si vor mentine un element de preferinta pentru produsele originare in cele doua parti. Valoarea totala a importurilor produselor supuse acestor masuri nu poate depasi 15% din importul total de produse industriale din cealalta parte, asa cum sunt definite la cap. I, pe perioada ultimului an pentru care sunt disponibile date statistice.
    4. Aceste masuri se vor aplica pe o perioada care sa nu depaseasca 5 ani, cu exceptia cazului in care Comitetul mixt autorizeaza o perioada mai mare. Ele vor inceta sa se aplice cel mai tarziu la expirarea perioadei de tranzitie.
    5. Nici o astfel de masura nu poate fi introdusa in privinta unui produs, daca au trecut mai mult de 5 ani de la eliminarea tuturor taxelor si restrictiilor cantitative sau a taxelor ori masurilor cu efect echivalent privind acel produs.
    6. Romania sau Turcia va informa Comitetul mixt despre orice masuri exceptionale pe care intentioneaza sa le ia si la cererea celeilalte parti vor avea loc consultari in Comitetul mixt privind masurile respective si sectoarele la care se aplica, inainte ca ele sa fie aplicate. Cand se iau astfel de masuri, partea in cauza va prezenta Comitetului mixt un calendar pentru eliminarea taxelor vamale introduse in baza acestui articol. Acest calendar va prevedea eliminarea acestor taxe incepand dupa cel mult 2 ani de la introducerea lor, in rate anuale egale. Comitetul mixt poate decide asupra unui calendar diferit.
    Art. 30
    Reexportul si lipsa serioasa
    In cazul in care aplicarea prevederilor art. 7 si 9 conduce la:
    a) reexport catre o tara terta fata de care tara exportatoare mentine la produsul respectiv restrictii cantitative de export, taxe de export sau masuri ori taxe cu efect echivalent; sau
    b) o lipsa serioasa sau o amenintare cu aceasta la un produs esential pentru partea exportatoare si cand situatia la care se face referire mai sus provoaca sau este posibil sa provoace dificultati majorare pentru partea exportatoare, acea parte poate lua masuri adecvate in conditiile si in conformitate cu procedurile stabilite la art. 32. Masurile vor fi nediscriminatorii si vor fi eliminate atunci cand conditiile nu mai justifica mentinerea lor.
    Art. 31
    Indeplinirea obligatiilor
    1. Partile vor lua masuri generale sau specifice, necesare indeplinirii obligatiilor lor decurgand din acest acord. Ele vor asigura ca obiectivele stabilite in acest acord sa fie atinse.
    2. Daca una dintre parti considera ca cealalta parte nu a reusit sa-si indeplineasca o obligatie decurgand din acest acord, aceasta poate lua masuri adecvate. Inainte de a proceda astfel, cu exceptia cazurilor de urgenta speciala, aceasta va prezenta Comitetului mixt toate informatiile relevante necesare pentru o examinare amanuntita a situatiei, in vederea gasirii unei solutii acceptabile pentru parti.
    In alegerea masurilor trebuie acordata prioritate acelora care perturba cel mai putin functionarea acordului. Aceste masuri vor face obiectul consultarilor in Comitetul mixt, daca cealalta parte solicita acest lucru.
    Art. 32
    Procedura pentru aplicarea masurilor de salvgardare
    1. In cazul in care Romania sau Turcia supune importurile de produse susceptibile de a crea dificultatile la care se face referire in art. 22 unei proceduri administrative avand ca scop furnizarea rapida de informatii privind tendinta fluxurilor comerciale, va informa cealalta parte.
    2. In situatiile mentionate la art. 27-30, inainte de luarea masurilor prevazute in aceste articole sau in situatia in care se aplica paragraful 3 d), Romania sau Turcia, dupa cum este cazul, va furniza, cat mai curand posibil, Comitetului mixt toate informatiile relevante, in vederea gasirii unei solutii acceptabile de catre ambele parti.
    In alegerea masurilor trebuie acordata prioritate acelora care perturba cel mai putin functionarea acordului.
    Masurile de salvgardare vor fi notificate imediat Comitetului mixt si vor face obiectul unor consultari periodice in acest comitet, indeosebi in vederea stabilirii unui calendar pentru eliminarea lor de indata ce conditiile o permit.
    3. In vederea realizarii dispozitiilor paragrafului 2, se vor aplica urmatoarele prevederi:
    a) in privinta art. 28, dificultatile care apar din situatia la care se face referire in acest articol vor face obiectul consultarilor in Comitetul mixt, care poate adopta orice decizie necesara pentru incetarea acestor dificultati. Daca partea exportatoare sau Comitetul mixt nu a luat o decizie care sa puna capat dificultatilor sau nu s-a ajuns la o solutie satisfacatoare in termen de 30 de zile de la data sesizarii cazului, partea importatoare poate lua masuri adecvate pentru remedierea situatiei. Aceste masuri nu trebuie sa depaseasca ceea ce este necesar pentru a remedia dificultatile aparute;
    b) in privinta art. 27, Comitetul mixt va fi informat asupra cazului de dumping imediat ce autoritatile partii importatoare au initiat o investigatie. Cand dumpingul nu a incetat sau nici o solutie satisfacatoare nu a fost gasita in termen de 30 de zile de la sesizarea Comitetului mixt, partea importatoare poate adopta masurile adecvate;
    c) in privinta art. 30, dificultatile care apar ca urmare a situatiei la care se face referire in acest articol vor fi inaintate Comitetului mixt, pentru examinare.
    Comitetul mixt poate adopta orice decizie necesara pentru incetarea dificultatilor. Daca acesta nu a adoptat o asemenea decizie in termen de 30 de zile de la sesizarea cazului, partea exportatoare poate aplica masurile necesare privind exportul produsului in cauza;
    d) in cazuri exceptionale, care cer o actiune imediata si care fac imposibila o informare sau examinare in prealabil, Romania sau Turcia, dupa caz, poate sa aplice, in situatiile prevazute la art. 27-30 si 33, masuri preventive si provizorii strict necesare pentru a controla situatia si va informa imediat Comitetul mixt.
    Art. 33
    Dificultati ale balantei de plati
    1. Partile se vor stradui sa evite impunerea de masuri restrictive, inclusiv masuri privind importurile pentru scopuri de balanta de plati. In cazul introducerii lor, partea care le-a introdus va prezenta celeilalte parti un calendar pentru eliminarea lor.
    2. In situatia in care Romania sau Turcia are dificultati serioase in privinta balantei de plati sau o amenintare serioasa in acest sens, Romania sau Turcia, dupa caz, poate sa adopte, in conformitate cu conditiile stabilite in GATT si cu prevederile art. VIII al Acordului Fondului Monetar International, masuri restrictive, inclusiv masuri referitoare la importuri, care vor avea o durata limitata si nu vor depasi ceea ce este necesar pentru a remedia situatia balantei de plati. Romania sau Turcia, dupa caz, se vor informa reciproc, in prealabil.
    3. Nici o masura restrictiva nu se va aplica asupra transferurilor legate de investitii si indeosebi asupra repatrierii sumelor investite sau reinvestite si asupra oricaror venituri care rezulta din acestea.
    Art. 34
    Clauza evolutiva
    In cazul in care o parte considera ca ar fi folositor in interesul economiilor partilor sa dezvolte si sa adanceasca relatiile stabilite de acest acord prin extinderea lor la domenii neacoperite de acesta, ea va inainta o cerere motivata celeilalte parti. Partile pot imputernici Comitetul mixt sa examineze aceasta cerere si, acolo unde este cazul, sa faca recomandari, indeosebi in vederea inceperii negocierilor.
    Art. 35
    Infiintarea Comitetului mixt
    1. Prin prezentul acord se infiinteaza un comitet mixt, in care fiecare parte la acord va fi reprezentata. Comitetul mixt va raspunde de administrarea acordului si va asigura aplicarea sa adecvata.
    2. In scopul aplicarii adecvate a acestui acord, partile vor face schimb de informatii si, la cererea oricarei parti, vor tine consultari in Comitetul mixt. Comitetul mixt va continua sa examineze posibilitatea eliminarii pe mai departe a obstacolelor in calea comertului dintre parti.
    3. Comitetul mixt poate adopta decizii in cazurile prevazute in acest acord. In alte probleme, Comitetul mixt poate adopta recomandari.
    Art. 36
    Procedurile Comitetului mixt
    1. In scopul aplicarii adecvate a acestui acord, Comitetul mixt se va intruni ori de cate ori va fi necesar, dar cel putin o data pe an. Oricare parte poate solicita ca o reuniune sa aiba loc.
    2. Comitetul mixt va actiona pe baza de consens.
    3. Daca un reprezentant al unei parti in Comitetul mixt a acceptat o decizie sub rezerva indeplinirii cerintelor constitutionale, decizia respectiva va intra in vigoare, daca nu este prevazuta o data ulterioara, la data cand este notificata ridicarea rezervei.
    4. In scopul indeplinirii acestui acord, Comitetul mixt va adopta regulile sale de procedura, care vor cuprinde, intre altele, prevederi privind convocarea reuniunilor si pentru desemnarea presedintelui si a duratei mandatului sau.
    5. Comitetul mixt poate decide constituirea unor subcomitete si grupe de lucru pe care le considera necesare pentru a-l sprijini sa-si indeplineasca atributiile.
    Art. 37
    Relatii comerciale guvernate de acest acord si de alte acorduri
    1. Acest acord nu va impiedica mentinerea sau infiintarea de uniuni vamale, zone de comert liber sau aranjamente privind traficul de frontiera, in masura in care acestea nu influenteaza negativ regimul comercial si, indeosebi, prevederile privind regulile de origine, cuprinse in acest acord.
    2. In cadrul Comitetului mixt vor avea loc consultari intre partile la acest acord privind acordurile de infiintare a unor asemenea uniuni vamale sau zone de comert liber si, daca se solicita, asupra problemelor majore privind politicile lor comerciale respective cu tarile terte.
    Art. 38
    Anexe si protocoale
    1. Anexele*) si protocoalele*) la acest acord sunt parte integranta a acestuia.
    2. Comitetul mixt poate decide modificarea sau amendarea anexelor si protocoalelor.
--------------
    *) Anexele si protocoalele se publica ulterior.

    Art. 39
    Aplicare teritoriala
    Acest acord se va aplica teritoriilor partilor la acest acord.
    Art. 40
    Amendamente
    Amendamentele la acest acord, altele decat cele la care se face referire in paragraful 2 al art. 38, care sunt aprobate de Comitetul mixt, vor fi inaintate partilor la acest acord pentru acceptare si vor intra in vigoare daca sunt acceptate de catre ambele parti.
    Art. 41
    Intrarea in vigoare
    1. Acest acord va fi aprobat de parti in conformitate cu procedurile lor proprii.
    2. Acest acord va intra in vigoare in prima zi a celei de-a doua luni care urmeaza datei la care partile si-au notificat reciproc ca procedurile la care se face referire in primul paragraf al acestui articol au fost indeplinite.
    Art. 42
    Valabilitate si expirare
    Acest acord este incheiat pe o perioada nelimitata.
    Oricare parte se poate retrage din acest acord, printr-o notificare scrisa, adresata celeilalte parti.
    Incetarea acordului va intra in vigoare la 6 luni de la data notificarii respective.
    Drept marturie, plenipotentiarii subsemnati, fiind autorizati corespunzator, au semnat prezentul acord.
    Intocmit la Ankara la 29 aprilie 1997, in trei exemplare originale, fiecare in limbile romana, turca si engleza, toate textele fiind egal autentice. In caz de diferente in interpretare, textul in limba engleza va prevala.

               Pentru Romania,
               Calin Popescu-Tariceanu

               Pentru Republica Turcia,
               Ayfer Yilmaz


                     MINUTA DE INTELEGERE

    In cazul in care oricare parte convine cu Uniunea Europeana sa accelereze reducerea tarifelor sau eliminarea restrictiilor cantitative privind produsele industriale cuprinse in cap. 25-97 din Sistemul Armonizat de Descriere si Codificare a Marfurilor, cu exceptia produselor din anexa nr. I, partile se vor consulta asupra termenelor si conditiilor de extindere reciproca a unei asemenea liberalizari, in legatura cu modificarile din calendarul de reduceri pentru produsele sensibile.

                       DECLARATIE COMUNA

    Partea romana a informat partea turca asupra taxelor antidumping impuse de Turcia la produsele mentionate mai jos, originare in Romania:

    Produsul                             Data aplicarii
    83.11.10.10 Electrozi de sudura      28 noiembrie 1990
    7003/7004/7005 Geamuri               21 februarie 1991
    76.14 Conductori din aluminiu        9 iulie 1991
    55.03.20.00 Fibre poliester          20 mai 1992
    55.06.20.00 Fibre poliester          20 mai 1992
    19.04.10.00.00.00 PVC                ianuarie 1995
    39.01.10.90.00.11 Polietilena        ianuarie 1995

    Totodata, partea romana a subliniat ca in prezent Romania se afla in stadiul economiei de piata si, in consecinta, conditiile sunt diferite comparativ cu cele existente atunci cand Turcia a impus asemenea taxe (in conditiile economiei planificate). In plus, pentru unele produse au trecut mai mult de 5 ani de la introducerea acestor taxe.
    Avand in vedere cele de mai sus, partea romana a cerut reexaminarea masurilor antidumping impuse asupra produselor mentionate mai sus, in vederea eliminarii lor.
    Partea turca, luand nota de cererea Romaniei, a informat partea romana ca, intrucat atat Turcia, cat si Romania sunt membre ale OMC, Turcia va respecta toate drepturile pentru partea romana decurgand din Acordul privind aplicarea art. VI al GATT - 1994 (Acordul antidumping) si din Acordul privind infiintarea OMC. In acest sens, Turcia va respecta art. 11 al Acordului antidumping privind reexaminarea masurilor antidumping, pe baza cererii partii romane privind initierea reexaminarii masurilor antidumping impuse asupra unor produse originare din Romania.
    Turcia va examina cu bunavointa situatia, in vederea eliminarii taxelor antidumping, conform acordului mentionat mai sus.

                     DECLARATIE COMUNA

    Fara a incalca prevederile art. 8 al acestui acord, partile isi vor mentine prevederile din regimul lor de import, aflat in vigoare inainte de intrarea in vigoare a acestui acord, pentru o anumita perioada, pentru produsele cuprinse in anexele A si B la aceasta declaratie.

    ANEXA A

    Inregistrarea autovehiculelor uzate importate, care sunt specificate mai jos, cu o vechime de 8 ani sau mai mare, calculata de la 1 ianuarie care urmeaza anului de fabricatie, este interzisa in Romania.

    POZITIA TARIFARA
    87.02.10.19
    87.02.10.99
    87.02.90.19
    87.02.90.39
    87.03.21.90
    87.03.22.90
    87.03.23.90
    87.03.24.90
    87.03.31.90
    87.03.32.90
    87.03.33.90
    87.04.21.39
    87.04.21.99
    87.04.22.99
    87.04.23.99
    87.04.31.39
    87.04.31.99
    87.04.32.99

    ANEXA B

    Importul de vehicule uzate specificate mai jos este supus unei aprobari preliminare in Turcia.
    87.01    87.03    87.05
    87.02    87.04

                    DECLARATIE COMUNA

    Partile sunt de acord ca introducerea de modificari privind Sistemul armonizat si codul CN nu trebuie sa afecteze continutul anexelor la care se face referire in art. 3 al acordului. Partea care initiaza asemenea modificari va informa cealalta parte inainte ca acestea sa intre in vigoare.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 218/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 218 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 218/1997
Ordin 896 2004
privind deschiderea unor contingente tarifare la importul in Romania al unor produse agricole originare din Republica Turcia si modul de administrare a acestor contingente in anul 2005
Hotărârea 181 2004
pentru acceptarea Deciziei nr. 11/2003 a Comitetului mixt Romania - Turcia, adoptata prin procedura scrisa la Istanbul la 21 noiembrie 2003, privind amendarea anexelor VII si VIII la Acordul de comert liber dintre Romania si Republica Turcia, semnat la Ankara la 29 aprilie 1997
Hotărârea 524 2003
pentru acceptarea Deciziei nr. 10/2003 a Comitetului mixt Romania - Turcia, adoptata prin procedura scrisa, privind modificarea Protocolului D al Acordului de comert liber dintre Romania si Republica Turcia, semnat la Ankara la 29 aprilie 1997
Hotărârea 295 2002
pentru acceptarea Deciziei nr. 8/2001 a Comitetului mixt Romania - Turcia privind modificarea Protocolului D referitor la definirea conceptului de "produse originare" si metodele de cooperare administrativa, la Acordul de comert liber dintre Romania si Republica Turcia, semnat la Ankara la 29 aprilie 1997
Hotărârea 323 2001
pentru acceptarea Deciziei nr. 6/2000 a Comitetului mixt Romania - Turcia, adoptata la 22 noiembrie 2000, privind modificarea Protocolului D la Acordul de comert liber dintre Romania si Republica Turcia, semnat la Ankara la 29 aprilie 1997
Hotărârea 112 2000
pentru acceptarea Deciziei nr. 3/1999 a Comitetului mixt Romania - Turcia privind modificarea Protocolului D la Acordul de comert liber dintre Romania si Republica Turcia, semnat la Ankara la 29 aprilie 1997
Hotărârea 746 1999
pentru acceptarea Deciziei Comitetului Mixt Romania - Turcia privind modificarea Protocolului D al Acordului de comert liber dintre Romania si Republica Turcia, semnat la Ankara la 29 aprilie 1997, ratificat prin Legea nr. 218/1997, precum si pentru rectificarea versiunii in limba romana a paragrafului 6 al art. 15 din protocol
Decretul 657 1997
privind promulgarea Legii pentru ratificarea Acordului de comert liber dintre Romania si Republica Turcia, semnat la Ankara la 29 aprilie 1997
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu