DECIZIE Nr. 120 din 24 aprilie 2001
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, astfel cum a fost modificata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000, precum si a dispozitiilor
art. 71, art. 79 si art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea
conflictelor de munca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 337 din 25 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, astfel cum a
fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000, precum si a
dispozitiilor art. 71, art. 79 si art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind
solutionarea conflictelor de munca, exceptie ridicata de Tatiana Baumann in
Dosarul nr. 4.339/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal raspunde autoarea exceptiei, lipsind Societatea de
Servicii de Management Feroviar - S.A. (pentru S.N.C.F.R. Calatori - S.A. din
Bucuresti), fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Autoarea exceptiei solicita admiterea exceptiei pentru motivele invocate in
concluziile scrise depuse in sustinerea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile legale
criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate, solicita respingerea
exceptiilor de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.339/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 15/2000, precum si a dispozitiilor art. 71, art. 79
si art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca,
exceptie ridicata de Tatiana Baumann intr-o cauza civila avand ca obiect un
litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 modifica o lege
organica, si anume Legea nr. 92/1992, ceea ce contravine art. 107 alin. (3) si
art. 114 din Constitutie. De asemenea, se sustine ca art. IV si art. IX din
ordonanta de urgenta criticata contravin prevederilor constitutionale ale art.
15 alin. (2), ale art. 20, 21 si 24, deoarece suprima apelul in materia
litigiilor de munca, litigii care ar trebui solutionate de complete de judecata
speciale, care insa nu au fost inca infiintate. In final se apreciaza ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000 pentru modificarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 179/1999 ar trebui "sa prelungeasca" si
dispozitiile art. IV din aceasta ordonanta de urgenta, ca de altfel si pe cele
ale art. 71, art. 79 si art. 80 din Legea nr. 168/1999.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca prin Legea nr. 168/1999 "legiuitorul a dorit ca litigiile de
munca sa fie solutionate cu mai multa celeritate". In ceea ce priveste
inlaturarea caii de atac, apelul, se arata ca prin aceasta nu se incalca
prevederile art. 15, art. 21 alin. (2) si ale art. 24 din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca prin Decizia nr. 34/1998
Curtea Constitutionala a statuat ca interdictia reglementarii prin ordonanta a
domeniilor rezervate legilor organice nu este aplicabila ordonantelor de
urgenta ale Guvernului. In ceea ce priveste neconstitutionalitatea celorlalte
dispozitii legale, Guvernul considera ca nu sunt infrante prevederile
constitutionale ale art. 20, 21 si ale art. 24 alin. (1).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, astfel
cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 111 din 14 martie
2000, precum si dispozitiile art. 71, art. 79 si art. 80 din Legea nr. 168/1999
privind solutionarea conflictelor de munca, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie 1999.
Aceste din urma texte de lege au urmatorul cuprins:
Art. 71
"Instantele judecatoresti competente sa judece cereri referitoare la
solutionarea conflictelor de drepturi se stabilesc prin lege.";
Art. 79
"(1) Hotararile instantei de fond sunt definitive.
(2) Hotararile motivate ale instantei de fond se redacteaza si se comunica
partilor in termen de cel mult 15 zile de la pronuntare.";
Art. 80
"Termenul de recurs este de 10 zile de la data comunicarii hotararii
pronuntate de instanta de fond."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste dispozitii
legale incalca urmatoarele prevederi constitutionale:
Art. 15 alin. (2)
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.";
Art. 20
"(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
Art. 21
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 24
"(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
Art. 107 alin. (3)
"Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
Art. 114
"(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu poate fi
primita nici una dintre criticile de neconstitutionalitate formulate de autorul
acesteia.
Astfel, in ceea ce priveste incalcarea prevederilor constitutionale ale
art. 15 alin. (2) Curtea Constitutionala constata ca textele de lege criticate
nu contin vreo dispozitie de natura sa le confere caracter retroactiv.
Nu poate fi primita nici critica adusa Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 179/1999 in baza argumentului ca potrivit art. 107 alin. (3) si art. 114
din Constitutie o asemenea ordonanta nu poate interveni intr-un domeniu
apartinand unei legi organice. Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 34 din
17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88
din 25 februarie 1998, a retinut ca "Dispozitiile art. 114 din Constitutie
nu prevad interdictia de a se emite ordonante de urgenta in domeniul legilor
organice, deoarece cazul exceptional ce impune adoptarea unei masuri urgente
pentru salvagardarea unui interes public ar putea reclama instituirea unei
reglementari de domeniul legii organice, nu numai ordinare, care, daca nu ar
putea fi adoptata, interesul public avut in vedere ar fi sacrificat, ceea ce este
contrar finalitatii constitutionale a institutiei".
In ceea ce priveste motivul de neconstitutionalitate decurgand din
"suprimarea apelului", Curtea Constitutionala a statuat ca
"accesul liber la justitie nu inseamna ca el trebuie asigurat la toate
structurile judecatoresti, deoarece competenta si caile de atac sunt stabilite
exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite, in considerarea
unor situatii deosebite". In acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 38
din 26 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 177 din 13 mai 1998.
In legatura cu invocarea incalcarii dispozitiilor art. 24 din Constitutie,
referitoare la garantarea dreptului la aparare, Curtea nu o poate retine ca
fiind relevanta, intrucat toate litigiile legate de modificarea sau desfacerea
contractelor de munca se judeca de catre instantele judecatoresti, partile
avand dreptul de a fi asistate de un avocat in tot cursul procesului,
indiferent de gradele de jurisdictie.
Sub aspectul invocarii art. 20 din Constitutie Curtea observa ca autorii
exceptiei nu arata in ce mod dispozitiile legale criticate contravin acestei
norme constitutionale, astfel ca nici acest argument nu poate fi retinut.
Referitor la toate celelalte critici legate de modul de solutionare a
litigiilor de munca se constata ca acestea nu ridica probleme de
constitutionalitate, ci de aplicare a legii, care nu intra in competenta Curtii
Constitutionale.
In sfarsit, in legatura cu faptul ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
15/2000 ar trebui, potrivit autorului exceptiei, "sa prelungeasca"
dispozitiile art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999, ca de
altfel si pe cele ale art. 71, art. 79 si art. 80 din Legea nr. 168/1999,
Curtea constata ca aceasta este o problema de legiferare ce apartine
competentei exclusive a legiuitorului, iar nu una de contencios constitutional.
Unele dintre dispozitiile criticate, si anume cele ale art. 79 alin. (1) si
ale art. 80 din Legea nr. 168/1999, au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 230 din 16 noiembrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 665 din 16 decembrie
2000, si prin Decizia nr. 257 din 5 decembrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 687 din 21 decembrie 2000, Curtea a respins
exceptiile privitoare la aceste dispozitii. Neintervenind elemente noi de
natura sa justifice reconsiderarea jurisprudentei Curtii, rezulta ca si in
cauza de fata se impune aceeasi solutie.
Asa fiind, in cauza de fata exceptia de neconstitutionalitate ridicata
urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi sub aspectul raportarii dispozitiilor legale criticate la art. 114 alin.
(4) din Constitutie si cu unanimitate de voturi sub celelalte aspecte,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 15/2000, precum si a dispozitiilor art. 71, art. 79
si art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca,
exceptie ridicata de Tatiana Baumann in Dosarul nr. 4.339/2000 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu