LEGE
Nr. 20 din 13 decembrie 1984
privind tipizarea si standardizarea produselor, constructiilor si
tehnologiilor, normarea tehnica a consumurilor materiale si energetice,
ridicarea calitatii si nivelului tehnic al produselor
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 91 din 21 decembrie 1984
Infaptuirea obiectivelor prevazute in Programul de faurire a societatii
socialiste multilateral dezvoltate si inaintare a Romaniei spre comunism, a
hotararilor Congresului al XIII-lea al Partidului Comunist Roman, a programelor
speciale privind ridicarea nivelului tehnic si calitativ al produselor,
reducerea consumurilor materiale si energetice, valorificarea superioara a
tuturor resurselor si cresterea mai accentuata a productivitatii muncii, impun
perfectionarea activitatilor de tipizare, standardizare si normare tehnica -
factori esentiali in promovarea progresului tehnico-stiintific, in sporirea
eficientei intregii activitati economice.
Tipizarea, standardizarea, normarea consumurilor de materii prime,
materiale, combustibili si energie trebuie sa asigure modernizarea continua a
productiei, introducerea si generalizarea tehnologiilor avansate, cresterea
performantelor constructiv-functionale si a fiabilitatii produselor, reducerea
consumurilor de materii prime, materiale, combustibili si energie, recuperarea
si valorificarea tuturor resurselor refolosibile.
Totodata, perfectionarea activitatilor de tipizare, standardizare si normare
asigura concentrarea si integrarea productiei, precum si specializarea
intreprinderilor, in vederea folosirii cu maximum de randament a capacitatilor
productive, valorificarii superioare a resurselor materiale si energetice,
reducerii costurilor de fabricatie, organizarii mai bune a productiei si a
muncii.
Pentru imbunatatirea activitatii de elaborare a normelor de tipizare,
standardelor si normelor tehnice de consum, precum si pentru intarirea
controlului si asigurarea respectarii riguroase a acestor norme de catre toate
unitatile din economie, se instituie, pe langa Consiliul de Ministri, ca organ
de specialitate, Consiliul central pentru tipizare, standardizare, normare si
calitate.
In scopul asigurarii cadrului juridic necesar perfectionarii activitatii in
aceste domenii,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Ridicarea permanenta a nivelului tehnic si calitativ al produselor,
lucrarilor si serviciilor, corespunzator celor mai bune performante obtinute in
tara si pe plan mondial, constituie o obligatie de baza a ministerelor,
celorlalte organe centrale si locale, centralelor, unitatilor de cercetare
stiintifica si inginerie tehnologica, intreprinderilor, a tuturor colectivelor
de oameni ai muncii din industrie, agricultura, constructii transporturi si
celelalte ramuri ale economiei nationale.
Art. 2
Ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele,
intreprinderile, unitatile de cercetare stiintifica, inginerie tehnologica si
de proiectare sunt obligate sa elaboreze si sa aplice, in conditiile prezentei
legi, norme de tipizare, standarde si norme tehnice de consum pe baza celor mai
bune rezultate obtinute in activitatea de cercetare stiintifica, inginerie
tehnologica, proiectare si productie, care sa asigure ridicarea continua a
calitatii productiei si competitivitatii produselor, folosirea eficienta a
resurselor materiale si energetice, cresterea productivitatii muncii, reducerea
costurilor de productie.
Art. 3
Proiectarea, omologarea si introducerea in fabricatie de produse si
tehnologii noi se realizeaza numai prin utilizarea de materii prime, materiale,
piese, subansamble, produse si instalatii tipizate, cu respectarea prescriptiilor
de calitate si a celorlalte prevederi din standarde si in conditiile incadrarii
stricte in limitele stabilite prin normele tehnice de consum si de recuperare a
resurselor refolosibile.
Se interzic proiectarea, omologarea si introducerea in fabricatie sau in
exploatare de produse si tehnologii noi cu consumuri specifice mai mari decat
ale produselor sau tehnologiilor pe care le inlocuiesc.
Art. 4
In realizarea obiectivelor de investitii, ministerele, celelalte organe
centrale si locale, unitatile de proiectare si intreprinderile sunt obligate sa
utilizeze tehnologiile, instalatiile si liniile tehnologice tipizate,
proiectele tip de constructii, celelalte prescriptii si normative tehnice si sa
asigure, pe aceasta baza, diminuarea continua a costurilor si duratei de
executie, reducerea consumurilor materiale si energetice, cresterea
productivitatii muncii, a calitatii si eficientei economice a lucrarilor.
Art. 5
Planificarea productiei fizice, repartizarea, contractarea si livrarea
materiilor prime, materialelor, combustibililor, energiei, a tuturor
produselor, precum si folosirea acestora in intreaga economie nationala, se
efectueaza numai pe baza normelor de consum aprobate, cu respectarea
nomenclatoarelor de materiale si produse tipizate si in stricta conformitate cu
caracteristicile tehnico-calitative si cu celelalte prevederi din standarde.
Art. 6
Pe data prezentei legi se infiinteaza Consiliul central pentru tipizare,
standardizare, normare si calitate, organ de specialitate al Consiliului de
Ministri, care raspunde de perfectionarea continua a normelor de tipizare,
standardelor si normelor tehnice de consum, precum si de aplicarea si controlul
respectarii acestor norme in intreaga economie nationala.
CAP. 2
Tipizarea produselor, constructiilor si tehnologiilor
Art. 7
Tipizarea produselor, constructiilor si tehnologiilor se aplica in mod
unitar in toate ramurile si sectoarelor de activitate si trebuie sa asigure
reducerea numarului de sortimente, tipuri si dimensiuni de materiale,
subansamble si produse finite, precum si modernizarea tehnologiilor de
fabricatie, in scopul realizarii de noi produse cu caracteristici
tehnico-functionale si calitative superioare, diminuarii consumurilor de
materii prime, materiale, combustibili si energie, cresterii productivitatii
muncii si ridicarii eficientei in intreaga economie nationala.
Art. 8
Proiectarea, introducerea in fabricatie si executarea in intreaga economie
nationala a materialelor, produselor, masinilor, instalatiilor, utilajelor,
liniilor tehnologice si constructiilor se fac numai cu respectarea
nomenclatoarelor si proiectelor tip stabilite potrivit prezentei legi.
Tipizarea produselor trebuie realizata in stransa legatura cu tipizarea
tehnologiilor de productie, a liniilor si instalatiilor tehnologice, asigurand
extinderea posibilitatilor de utilizare a materialelor, pieselor si
subansamblelor tipizate la o gama cat mai larga de produse.
Art. 9
Activitatea de tipizare trebuie sa asigure:
a) reducerea numarului de marci si a tipodimensiunilor produselor din otel
si alte metale, extinderea domeniului lor de folosinta, limitarea folosirii
marcilor superioare numai la produsele la care cerintele tehnico-economice
justifica aceasta, cresterea eficientei utilizarii metalului in economia
nationala;
b) optimizarea nomenclatoarelor de materiale chimice, articole din mase
plastice si cauciuc, fibre si fire sintetice, coloranti, pesticide si alte
produse chimice, in vederea cresterii gradului de valorificare a materiilor
prime si satisfacerii, in conditii de eficienta economica ridicata, a
cerintelor economiei nationale;
c) realizarea de linii tehnologice, sisteme de masini si utilaje intr-o
conceptie modulara si multifunctionala, prin unificarea constructiva a
elementelor si subansamblelor, dezvoltindu-se fabricatia de componente tipizate
pentru toate subramurile industriei constructiilor de masini, electrotehnica si
electronica;
d) tipizarea mijloacelor de masura si control in raport cu gradul de
solicitare a aparaturii respective, cu cerintele concrete ale diferitelor
ramuri ale economiei nationale, in vederea optimizarii sistemelor de masura si
control si a folosirii lor rationale in unitatile de productie;
e) perfectionarea proiectelor tip de constructii si tehnologii,
simplificarea solutiilor constructive, elaborarea de noi proiecte care sa
asigure cresterea eficientei si reducerea consumurilor energetice si de
materiale;
f) imbunatatirea continua a nomenclatoarelor de materiale tipizate pentru
constructii si instalatii, a caracteristicilor tehnice si calitative ale
acestora, prin perfectionarea tehnologiilor de productie, care sa asigure
diminuarea consumurilor materiale si energetice, reducerea materiilor prime din
import, crearea de materiale inlocuitoare cu eficienta sporita;
g) folosirea in activitatea de intretinere si reparatii din toate ramurile
economiei nationale a materialelor, pieselor si subansamblelor tipizate,
asigurandu-se, concomitent cu efectuarea reparatiilor, modernizarea liniilor si
instalatiilor tehnologice;
h) reducerea tipurilor si categoriilor de ambalaje, a materialelor din care
sunt confectionate, in scopul diminuarii greutatii acestora, utilizarii de
materiale ieftine, recuperabile, in conditii care sa asigure pastrarea
calitatii, integritatea si conservarea produselor, aplicarea tehnologiilor
moderne de transport si manipulare.
Introducerea in circuitul economic a oricaror categorii de ambalaje se
poate face numai cu respectarea normelor de tipizare aprobate si daca se
asigura prin aceasta masura cresterea eficientei economice in activitatea de
productie si de circulatie a marfurilor.
Art. 10
Normele de tipizare cuprind nomenclatoarele de produse tipizate,
nomenclatoarele de linii si instalatii tehnologice tipizate, precum si
proiectele tip de constructii si tehnologii.
Normele de tipizare se aproba prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 11
Continutul cadru al normelor de tipizare si conditiile de elaborare ale
acestora sunt prevazute in anexa nr. 1
CAP. 3
Standardizarea
Art. 12
Pentru ridicarea permanenta a parametrilor tehnici si calitativi ai
produselor si a gradului lor de competitivitate la nivelul celor mai bune
realizari obtinute pe plan national si international, in intreaga economie se
aplica standarde care contin prescriptii, reguli si metode in scopul
generalizarii si folosirii unitare de solutii optime in domeniul productiei
materiale si in alte domenii.
Standardizarea trebuie sa conduca la:
a) perfectionarea activitatii de conceptie si proiectare, folosirea optima
a capacitatilor de productie, buna organizare a productiei si muncii,
economisirea mijloacelor materiale, cresterea productivitatii muncii,
promovarea larga a progresului tehnico-stiintific in economia nationala;
b) stabilirea de conditii tehnice de calitate, constructive, functionale si
de fiabilitate, de metode de analiza, incercari si control calitativ la nivelul
celor mai bune realizari obtinute in tara si in strainatate;
c) valorificarea superioara a resurselor materiale si energetice prin
ridicarea performantelor aparatelor, masinilor, utilajelor si instalatiilor
tehnologice, ale tuturor produselor;
d) utilizarea de noi materiale care sa inlocuiasca materialele scumpe si
din import;
e) recuperarea si valorificarea superioara a resurselor materiale si
energetice refolosibile;
f) stabilirea de parametri tehnico-functionali si de metode de verificare
in concordanta cu prevederile din documentele internationale de standardizare
si cu cerintele dezvoltarii activitatii de comert exterior si cooperare
economica si tehnica internationala;
Art. 13
In activitatea de standardizare se elaboreaza standarde de stat, standarde
de ramura si standarde de intreprindere care se aproba de catre:
a) Consiliul de Stat, pentru standardele de importanta deosebita,
nominalizate in planul national unic de dezvoltare economico-sociala; celelalte
standarde de stat se aproba de Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie,
prin Institutul roman de standardizare;
b) organele de conducere colectiva ale ministerelor si celorlalte organe
centrale coordonatoare de ramura, pentru standardele de ramura;
c) organele de conducere colectiva ale centralei sau, dupa caz, ale
organului ierarhic superior al intreprinderii elaboratoare, pentru standardele
de intreprindere; pentru piesele, subansamblele sau ansamblele realizate in
cadrul cooperarii in productie standardele de intreprindere se aproba de
centrala in subordinea careia functioneaza unitatea care coordoneaza fabricarea
produsului final, cu avizul unitatilor de cercetare stiintifica si inginerie
tehnologica de profil.
Art. 14
Continutul cadru al standardelor, precum si conditiile de elaborare si
aplicare ale acestora, sunt prevazute in anexa nr. 2.
CAP. 4
Normarea tehnica a consumurilor si a reparatiilor
Art. 15
Utilizarea materiilor prime, materialelor, combustibililor si energiei, a
celorlalte resurse materiale in activitatile productive din intreaga economie
se realizeaza numai pe baza normelor tehnice de consum.
Normele tehnice de consum se stabilesc pe unitatea de produs fizic, pe baza
de tehnologii noi sau reproiectate, care asigura reducerea consumurilor de
materii prime, materiale, combustibili si energie, realizarea de noi materiale
si produse cu calitati tehnico-functionale si de fiabilitate ridicate,
valorificarea superioara a tuturor resurselor materiale si energetice.
Art. 16
Pentru reducerea consumurilor si cresterea gradului de valorificare a
resurselor materiale si energetice, se va actiona, in principal, in urmatoarele
directii:
a) in industria extractiva se vor extinde tehnologiile mecanizate care
asigura reducerea consumului de lemn, metal si alte materiale pentru sustineri,
cresterea gradului de recuperare a substantelor utile din zacaminte,
valorificarea resurselor recuperabile din halde, iazuri, zguri metalurgice;
b) in industria energiei electrice si termice se vor lua masuri pentru
cresterea randamentelor si reducerea consumurilor tehnologice la producerea,
transportul si distributia energiei electrice si termice, precum si pentru
imbunatatirea functionarii tuturor grupurilor energetice;
c) in industria metalurgica se vor introduce tehnologii moderne care
asigura consumuri reduse de cocs, feroaliaje, combustibili si energie,
cresterea coeficientului de scoatere de produse finite din metal,
intensificarea recuperarii si valorificarii materialelor refolosibile;
d) in industria constructoare de masini se va asigura proiectarea,
reproiectarea si fabricarea de produse cu parametri functionali competitivi,
consumuri reduse de materiale, combustibili, energie si grad ridicat de
utilizare a metalului, prin imbunatatirea principiilor functionale, reducerea
greutatii, simplificarea operatiilor de intretinere si reparatii, tipizarea si
miniaturizarea reperelor si subansamblelor componente, extinderea automatizarii
si robotizarii;
e) in industria chimica vor fi asimilate sortimente cu caracteristici calitative
superioare si se va asigura perfectionarea tehnologiilor de fabricatie,
imbunatatirea randamentelor instalatiilor, reducerea consumului de combustibili
si energie; in sectoarele prelucratoare, se va extinde fabricatia produselor cu
greutati specifice reduse pe unitatea de volum, suprafata sau de lungime; se va
largi utilizarea resurselor refolosibile indeosebi din cauciuc, mase plastice,
substante utile din ape reziduale, lesii, namoluri, halde, aplicandu-se noi
tehnologii de valorificare superioara, complexa a acestora;
f) in industria exploatarii si prelucrarii lemnului va creste gradul de
valorificare a masei lemnoase, prin diminuarea grosimii cherestelelor si
placilor, obtinerea de suprafete utile mai mari, valorificarea complexa a
subproduselor rezultate din taieri, fasonari si prelucrari, reducerea
gabaritelor si greutatii produselor finite, corespunzator functionalitatii
acestora;
g) in industria celulozei si hartiei se va asigura reducerea gramajelor la
hartii si cartoane, imbunatatirea planurilor de croire a confectiilor si
ambalajelor din hartii si carton, cresterea gradului de utilizare a
materialelor refolosibile;
h) in industria materialelor de constructii va fi extinsa productia de
materiale eficiente, cu caracteristici superioare si consumuri reduse de
materii prime, combustibili si energie, se vor generaliza tehnologiile cu
uscare naturala, iar prefabricatele vor fi realizate in solutii constructive
usoare si cu grad ridicat de finisare;
i) in industria usoara se va asigura reducerea greutatii specifice a
tesaturilor, articolelor de sticlarie si geamurilor, extinderea inlocuitorilor
si materialelor refolosibile, cresterea coeficientilor de utilizare a
materiilor prime si materialelor;
j) in transporturi se va asigura reducerea consumurilor de carburanti prin
optimizarea fluxurilor, incarcarea la capacitate a mijloacelor, folosirea
autovehiculelor cu remorci;
k) in agricultura se vor lua masuri pentru respectarea riguroasa a
tehnologiilor de efectuare a lucrarilor agricole, folosirea complexa si la
maximum a tractoarelor si a celorlalte masini agricole, intretinerea si
repararea corespunzatoare a acestora, micsorarea consumurilor energetice la
sistemele de irigatii, utilizarea judicioasa a ingrasamintelor, insecticidelor,
pesticidelor, incadrarea in normele de furajare stabilite, eliminarea oricaror
forme de risipa si pierderi;
l) in activitatea de productie a ambalajelor se vor lua masuri pentru
reducerea greutatii acestora, utilizarea de materiale ieftine, recuperabile,
limitarea la strictul necesar a dimensiunilor, marirea duratelor de serviciu,
micsorarea cheltuielilor de intretinere, crearea de noi materiale si tipuri de
ambalaje cu consumuri specifice reduse si eficienta economica ridicata;
unitatile socialiste raspund de gospodarirea si intretinerea ambalajelor pe
toata durata normata de serviciu, precum si de folosirea intensiva, cu maxima
eficienta, a materialelor de ambalare si ambalajelor alocate prin plan.
Se interzice scoaterea din circuitul economic a ambalajelor inainte de
indeplinirea duratelor de serviciu si a ciclurilor de utilizare normate;
m) in toate sectoarele economiei se va actiona permanent pentru reducerea
tuturor categoriilor de consumuri materiale si energetice, cresterea eficientei
utilizarii acestora, valorificarea in proportie sporita a resurselor materiale
refolosibile, in conditiile ridicarii calitatii si fiabilitatii produselor.
Art. 17
Normele tehnice de consum se stabilesc si dupa caz, se reexamineaza anual.
Pentru a asigura luarea din timp a tuturor masurilor de perfectionare a
tehnologiilor si de reproiectare a produselor, normele de consum pe unitatea de
produs se stabilesc cu un an inainte de perioada de aplicare.
Art. 18
Proiectarea de produse si tehnologii noi si modernizarea celor existente se
fac cu respectarea consumurilor specifice stabilite prin notele de comanda si a
prescriptiilor de utilizare a resurselor materiale si energetice.
In notele de comanda se prevede realizarea noilor produse si tehnologii la
parametri tehnico-functionali si calitativi superiori, cu consumuri specifice
si costuri de fabricatie mai reduse decat ale celor existente si cu respectarea
stricta a normelor de tipizare, standardelor si prescriptiilor de utilizare a
resurselor materiale si energetice.
Notele de comanda se aproba de catre:
a) Consiliul de Ministri, pentru principalele produse si tehnologii noi si
reproiectate nominalizate in planul national unic de dezvoltare
economico-sociala;
b) organele de conducere colectiva ale ministerelor coordonatoare de
ramura, pentru celelalte produse noi si reproiectate nominalizate in planul
national unic si la nivelul ministerelor si celorlalte organe centrale;
c) organele de conducere colectiva ale centralelor sau, dupa caz, ale
organului ierarhic superior al unitatii elaboratoare, pentru alte produse.
Art. 19
Introducerea in procesul de fabricatie de produse si tehnologii se poate
face numai dupa aprobarea documentatiei de executie, care trebuie sa cuprinda
obligatoriu si normele tehnice de consum, coeficientii de utilizare a
materialelor, randamentele energetice si alti indicatori de consum specifici
produsului sau tehnologiei.
Art. 20
Normele tehnice privind consumurile materiale si energetice se aproba de
catre:
a) Consiliul de Stat, pentru principalele produse nominalizate in sectiunea
de productie industriala a planului national unic;
b) organele de conducere colectiva ale ministerelor coordonatoare de
ramura, pentru celelalte produse nominalizate in sectiunea de productie
industriala a planului national unic;
c) organele de conducere colectiva ale centralelor sau, dupa caz, ale
organului ierarhic superior al unitatii elaboratoare, pentru alte produse decat
cele de la lit. a) si b).
Art. 21
In scopul utilizarii si gospodaririi in conditii de maxima eficienta a
fondurilor fixe, al evitarii avariilor si intreruperilor accidentale,
intreprinderile, centralele, ministerele, celelalte organe centrale si locale
sunt obligate sa ia masuri pentru intretinerea, revizia si repararea fondurilor
fixe in conformitate cu planurile si programele stabilite si cu respectarea
normelor tehnice de reparatii.
Art. 22
Normele tehnice de reparatii trebuie sa asigure marirea ciclului de functionare
intre reparatii, reducerea la minimum a duratei reparatiilor si a stationarii
in reparatie, diminuarea continua a costului lucrarilor de reparatii.
In functie de importanta si categoriile fondurilor fixe la care se refera,
normele tehnice de reparatii sunt cu caracter republican, de ramura si de
intreprindere.
Normele tehnice de reparatii cu caracter republican se aproba de Consiliul
de Ministri, cele de ramura de catre ministerul coordonator de ramura, iar cele
de intreprindere de catre centrala.
Normele tehnice de reparatii se revizuiesc si se completeaza ca urmare a
punerii in functiune de noi tipuri de masini, utilaje, instalatii, cladiri si
alte constructii, a rezultatelor obtinute in exploatare sau a imbunatatirii
tehnologiilor de executie a reparatiilor.
Art. 23
Continutul cadru al normelor tehnice de consum si de reparatii, al notelor
de comanda si prescriptiilor de utilizare a resurselor materiale si energetice,
precum si conditiile de elaborare si aprobare ale acestora sunt prevazute in
anexa nr. 3.
CAP. 5
Atributii si raspunderi in domeniul tipizarii, standardizarii, normarii
tehnice a consumurilor materiale si energetice, ridicarii calitatii si
nivelului tehnic al produselor
SECTIUNEA I
Consiliul de Ministri
Art. 24
Consiliul de Ministri raspunde de infaptuirea, in intreaga economie, a
politicii partidului si statului privind ridicarea calitatii si nivelului
tehnic al productiei, tipizarea si standardizarea, normarea tehnica a
consumurilor materiale si energetice, in care scop adopta masuri pentru:
a) cresterea permanenta a nivelului tehnic si calitativ al produselor, pe
baza celor mai bune rezultate obtinute in cercetarea stiintifica si in
proiectare;
b) perfectionarea continua a activitatii de tipizare si de standardizare
astfel ca prin aceasta sa se asigure cresterea sistematica a calitatii
produselor, reducerea consumurilor si a costurilor de productie, generalizarea
rezultatelor obtinute in cresterea stiintifica si dezvoltarea tehnologica;
c) normarea tuturor consumurilor materiale si energetice, reducerea
normelor de consum, asimilarea de noi produse si tehnologii, valorificarea
integrala a resurselor refolosibile.
Art. 25
Consiliul de Ministri controleaza respectarea stricta de catre ministere,
celelalte organe centrale si locale, centrale, intreprinderi, toate unitatile
socialiste, a programelor de ridicare a calitatii si nivelului tehnic al
produselor, a normelor de tipizare, standardelor, normelor si normativelor de
consum, de recuperare, refolosire si de reparatii aprobate si ia masuri pentru
inlaturarea oricaror neajunsuri constatate.
SECTIUNEA a 2-a
Consiliul central pentru tipizare, standardizare, normare si calitate
Art. 26
Consiliul central pentru tipizare, standardizare, normare si calitate are
urmatoarele atributii si raspunderi principale:
a) asigura coordonarea si indrumarea unitara, in intreaga economie, a
activitatii de tipizare si standardizare, de normare tehnica a consumurilor
materiale si energetice, precum si de ridicare a nivelului tehnic si calitativ
al produselor si tehnologiilor;
b) stabileste masuri pentru continua imbunatatire a normelor de tipizare si
a standardelor, in vederea promovarii de noi solutii, care sa conduca la ridicarea
calitatii produselor si cresterea eficientei activitatii economice;
c) asigura elaborarea in intreaga economie, pe baze stiintifice, a normelor
tehnice privind consumurile materiale si energetice in scopul reducerii
sistematice a acestora, al valorificarii superioare al tuturor categoriilor de
resurse;
d) controleaza modul cum se respecta normele de tipizare, standardizare,
normele tehnice de consum si de reparatii de catre toate unitatile de
cercetare, proiectare si executie;
e) controleaza si ia masuri pentru elaborarea si indeplinirea programelor
de imbunatatire a calitatii produselor si a indicatorilor prevazuti in plan, de
catre ministere, celelalte organe centrale si locale; controlul tehnic de
calitate se exercita prin Inspectoratul General de Stat pentru Controlul
Calitatii Produselor si celelalte organe tehnice de control, potrivit legii.
Art. 27
Consiliul central pentru tipizare, standardizare, normare si calitate este
format din reprezentanti ai ministerelor, celorlalte organe centrale,
conducatori ai institutelor centrale, oameni de stiinta si specialisti de
inalta calificare din productie, cercetare si invatamant.
Componenta Consiliului central pentru tipizare, standardizare, normare si
calitate se aproba prin decret prezidential.
Art. 28
In subordinea Consiliului central pentru tipizare, standardizare, normare
si calitate se organizeaza Directia pentru tipizare, standardizare si normare
tehnica a consumurilor care raspunde de elaborarea, impreuna cu organele
prevazute de lege, a normelor de tipizare, standardelor si normelor tehnice de
consum, de urmarirea si controlul aplicarii acestora in intreaga economie.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile si raspunderile Consiliului National pentru Stiinta si Tehnologie,
Comitetului de Stat al Planificarii, Ministerului Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe
Art. 29
Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie are, in domeniul tipizarii,
standardizarii, normarii tehnice a consumurilor si calitatii, urmatoarele
atributii principale:
a) raspunde de cuprinderea in plan si de realizarea obiectivelor de
cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica si introducere a progresului
tehnic care asigura ridicarea permanenta a nivelului tehnic-calitativ al
produselor, promovarea si generalizarea tehnologiilor avansate, reducerea
consumurilor materiale si energetice, cresterea gradului de utilizare a
resurselor refolosibile;
b) indruma si controleaza activitatea ministerelor, celorlalte organe
centrale si locale, a unitatilor de cercetare stiintifica, inginerie
tehnologica si de proiectare in realizarea sarcinilor ce le revin pentru
elaborarea si aplicarea normelor de tipizare si a standardelor;
c) raspunde si controleaza activitatea de elaborare si aplicare a normelor
tehnice de consum in unitatile de cercetare stiintifica si inginerie
tehnologica, pentru toate categoriile de resurse materiale si energetice.
Art. 30
Comitetul de Stat al Planificarii are, in domeniul tipizarii,
standardizarii, normarii tehnice a consumurilor si calitatii, urmatoarele
atributii principale:
a) raspunde de fundamentarea planului pe baza normelor si normativelor de
consum, a normelor de recuperare si reconditionare, a standardelor si
nomenclatoarelor de produse tipizate, a normelor de reparatii ale fondurilor
fixe;
b) raspunde, impreuna cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si
Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, de elaborarea si definitivarea
normativelor de consumuri materiale si energetice care se aproba prin planul
national unic; participa la elaborarea si definitivarea normelor de tipizare
si avizeaza standardele care se aproba de catre Consiliul de Stat;
c) controleaza si ia masuri, pe parcursul realizarii planului, pentru
respectarea standardelor si normelor de tipizare, incadrarea consumurilor
materiale si energetice in normativele si indicatorii de valorificare aprobati
prin plan.
Art. 31
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodarii
Fondurilor Fixe are, in domeniul tipizarii, standardizarii, normarii tehnice a
consumurilor si reparatiilor, urmatoarele atributii principale:
a) controleaza si ia masuri pentru incadrarea in consumurile normate si
sistarea aprovizionarii in cazurile de incalcare a normelor de consum, de
risipa si utilizare nerationala a resurselor;
b) raspunde de elaborarea, in conditiile legii, a normelor si normativelor
de consum si coeficientilor de utilizare;
c) participa la elaborarea si definitivarea normelor de tipizare, precum si
a standardelor de stat din domeniul sau de activitate;
d) controleaza si ia masuri pentru pregatirea si executia reparatiilor si
reviziilor fondurilor fixe, in conformitate cu normele tehnice de reparatii
aprobate.
SECTIUNEA a 4-a
Atributiile si raspunderile ministerelor economice, celorlalte organe
centrale si locale
Art. 32
Ministerele, celelalte organe centrale si locale asigura desfasurarea in
bune conditii a activitatilor de tipizare, standardizare, normare tehnica a
consumurilor si de asigurare a calitatii din unitatile subordonate, in care
scop:
a) raspund de respectarea stricta a normelor de tipizare, a standardelor si
normelor tehnice de consum in activitatea de proiectare, planificare, productie
si investitii;
b) adopta masuri pentru incadrarea unitatilor din subordine in consumurile
normate, promovarea si generalizarea solutiilor de reducere a acestora;
c) organizeaza pregatirea si realizarea reparatiilor si reviziilor fondurilor
fixe in stricta concordanta cu normele aprobate;
d) elaboreaza si raspund de realizarea programelor pentru ridicarea
nivelului tehnic si imbunatatirea continua a calitatii produselor.
Directiile tehnice din ministere si celelalte organe centrale si locale
asigura indeplinirea sarcinilor ce revin acestora in elaborarea normelor de
tipizare, standardelor si a normelor tehnice de consum si reparatii.
Definitivarea acestor norme si standarde se face cu avizul consiliilor
tehnico-economice, pe baza hotararii organelor de conducere colectiva.
Art. 33
Pentru buna desfasurare pe ramuri a activitatilor de tipizare,
standardizare, normare tehnica a consumurilor si de ridicare a calitatii
produselor se organizeaza comisii de specialitate pentru:
- industria chimica;
- metalurgie;
- constructia de masini;
- constructia de masini-unelte, electrotehnica si electronica;
- industria lemnului si materialelor de constructii;
- transporturi si telecomunicatii;
- energie electrica si termica;
- industria miniera;
- industria petrolului si gazelor;
- geologie;
- industria usoara;
- agricultura si industria alimentara;
- silvicultura;
- constructii civile si industriale.
Art. 34
Comisiile de specialitate se organizeaza pe langa ministerele coordonatoare
de ramura si sunt conduse de ministru.
Componenta comisiilor de specialitate se aproba de Consiliul central pentru
tipizare, standardizare, normare si calitate, fata de care comisiile raspund de
intreaga lor activitate.
Art. 35
Comisiile de specialitate de ramura au urmatoarele atributii principale:
a) raspund de elaborarea lucrarilor de tipizare, de standardizare si de
normare tehnica a consumurilor materiale si energetice din cadrul ramurii;
analizeaza propunerile pentru tipizarea si standardizarea materialelor,
produselor, tehnologiilor si constructiilor si le supun spre examinare si
aprobare organelor prevazute de lege;
b) controleaza respectarea stricta a normelor de tipizare, standardelor si
normelor tehnice de consum la fabricarea tuturor produselor din ramura;
c) stabilesc masuri ce se impun in cadrul ramurii pentru innoirea si
modernizarea produselor si tehnologiilor, pentru reducerea corespunzatoare a
consumurilor;
d) controleaza aplicarea masurilor pentru asimilarea si introducerea in
productie a materialelor, componentelor, subansamblelor, masinilor si
instalatiilor tipizate si standardizate.
SECTIUNEA a 5-a
Atributiile si raspunderile institutelor centrale, centralelor industriale,
intreprinderilor
Art. 36
Institutele centrale si unitatile de cercetare stiintifica si inginerie
tehnologica au, in domeniul tipizarii, standardizarii si normarii tehnice a
consumurilor, urmatoarele atributii principale:
a) raspund de elaborarea normelor de tipizare, standardelor si normelor
tehnice de consum pe baza celor mai bune rezultate obtinute in activitatea de
cercetare stiintifica, inginerie tehnologica, proiectare si productie;
b) raspund de calitatea solutiilor tehnice din documentatiile elaborate, de
perfectionarea continua a produselor din profilul lor de activitate;
c) acorda asistenta tehnica centralelor si intreprinderilor pentru
aplicarea masurilor de reducere continua a consumurilor materiale si
energetice.
Art. 37
Centralele industriale raspund de intreaga activitate de tipizare,
standardizare, normare tehnica a consumurilor si de ridicare a calitatii
produselor in unitatile componente sau subordonate, in care scop:
a) asigura elaborarea normelor de tipizare si a standardelor, potrivit
sarcinilor ce le revin, precum si normarea tuturor categoriilor de consumuri
materiale si energetice;
b) aplica masurile de reducere a consumurilor si asigura o stricta
disciplina in utilizarea resurselor de materii prime, materiale, combustibili
si energie;
c) efectueaza reparatiile si reviziile fondurilor fixe cu respectarea
riguroasa a normelor aprobate;
d) iau masuri pentru fabricarea si livrarea produselor conform prevederilor
privind calitatea din standarde, caiete de sarcini, documentatii tehnice si
contracte.
Art. 38
Intreprinderile si celelalte unitati de productie raspund nemijlocit in
domeniul lor de activitate pentru:
a) elaborarea standardelor stabilite prin plan si respectarea stricta a
prevederilor din normele de tipizare si din standarde;
b) normarea integrala a consumurilor materiale si energetice, respectarea
tuturor consumurilor normate, reducerea la minimum a consumurilor netehnologice
de energie si combustibili si utilizarea intr-o masura cat mai mare a
resurselor materiale si energetice refolosibile ;
c) livrarea produselor numai dupa marcarea lor potrivit prescriptiilor din
standarde de catre unitatea producatoare; se interzice marcarea produsului cu
simbolul si numarul standardului pe baza caruia a fost executat, daca produsul
nu corespunde integral prevederilor standardului;
d) introducerea in fabricatie de serie a produselor noi si modernizate
numai dupa omologarea acestora si adoptarea tuturor masurilor necesare pentru
asigurarea calitatii;
e) pregatirea corespunzatoare si efectuarea reviziilor si reparatiilor in
conformitate cu normele aprobate.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 39
Normele tehnice de ramura si de intreprindere, precum si normativele
tehnice de reparatii in vigoare isi mentin valabilitatea pana la elaborarea de
noi standarde, respectiv norme tehnice de reparatii, in conditiile prezentei
legi.
Art. 40
Prevederile acestei legi se aplica in mod corespunzator si organizatiilor
cooperatiste si celorlalte organizatii obstesti.
Art. 41
Nerespectarea dispozitiilor cuprinse in aceasta lege atrage raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 42
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 43
Prezenta lege intra in vigoare dupa 30 de zile de la publicarea in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania. Pe aceeasi data se abroga
Decretul Consiliului de Stat nr. 274/1979 privind infiintarea Comisiei de
partid si de stat pentru problemele de tipizare si standardizare pe economie si
a comisiilor de ramura, art. 78 din Legea nr. 14/1971 cu privire la
gospodarirea resurselor materiale, a fondurilor fixe si aprovizionarea tehnico-materiala,
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1899/1960 privind actiunea de stat pentru
standardizare in Republica Socialista Romania, precum si orice alte dispozitii
contrare.
ANEXA 1
Continutul cadru
al normelor de tipizare, elaborarea si aplicarea acestora
I. Continutul cadru al normelor de tipizare
1. Nomenclatoarele de produse tipizate stabilesc sortimentele, tipurile si
dimensiunile de produse admise a se proiecta si executa in productie; pentru
materialele tipizate se vor preciza si principalele domenii de utilizare.
2. Nomenclatoarele de linii si instalatii tehnologice tipizate stabilesc
capacitatile unitare de productie, principalele consumuri specifice maxime de
materii prime, materiale, combustibili si energie, precum si nivelul minim al
productivitatii muncii.
3. Proiectele tip de constructii si tehnologii stabilesc, dupa caz, fluxul
tehnologic, suprafetele si principalele dimensiuni ale obiectelor de
constructii, solutiile constructive, consumurile limita de materiale de
constructii si instalatii, precum si limita maxima a pretului de deviz pentru
lucrarile de constructii-montaj.
II. Elaborarea si aplicarea normelor de tipizare
1. Normele de tipizare se elaboreaza de unitatile stabilite prin plan, cu
participarea obligatorie a unitatilor producatoare si beneficiare interesate si
a organelor de avizare prevazute de lege.
2. Normele de tipizare, insusite de catre consiliile tehnico-economice ale
ministerelor si avizate de organele prevazute de lege, se definitiveaza de
catre comisiile de specialitate de ramura.
3. Normele de tipizare se supun spre aprobare de Consiliul de Ministri, la
propunerea Consiliului central pentru tipizare, standardizare, normare si
calitate.
4. Normele de tipizare se examineaza anual in vederea actualizarii si
imbunatatirii lor si se aplica in conditiile aprobate.
ANEXA 2
Continutul cadru
al standardelor, elaborarea si aplicarea acestora
I. Continutul cadru al standardelor
1. Standardele de stat - STAS - cuprind, in principal, reglementari
referitoare la:
a) materii prime, materiale, combustibili si energie, precum si produse
industriale si agricole, cu pondere insemnata in economia nationala;
b) subansamble si piese de uz general, precum si alte elemente ale
masinilor, utilajelor si instalatiilor;
c) lucrari de constructii;
d) prescriptii si reguli cu caracter general privind lucrarile de
proiectare, metrologie, terminologie si clasificari; controlul calitatii
produselor si alte prescriptii de larga utilizare;
e) protectia vietii, a bunurilor materiale si a mediului inconjurator.
2. Standardele de ramura - STR - cuprind, in principal, reglementari
referitoare la:
a) materii prime, materiale, combustibili si energie, produse sau
componente specifice ramurii ori domeniului si pentru care nu sunt in vigoare
standarde de stat sau pentru care prin standarde de stat s-au stabilit numai
conditii principale;
b) selectii de sortimente, tipuri, articole, formate, marimi, dimensiuni si
alte prescriptii din standardele de stat, in scopul rationalizarii unor
activitati.
3. Standardele de intreprindere - STI - cuprind, in principal, reglementari
referitoare la: a) selectii de sortimente, tipuri, articole, formate, marimi,
dimensiuni si alte prescriptii din standardele de stat sau de ramura, in scopul
rationalizarii unor activitati;
b) scule, dispozitive, verificatoare, semifabricate si alte produse care se
fabrica in scopul folosirii numai in procesul de productie al unitatii, precum
si, dupa caz, tehnologii de fabricatie specifice unitatii respective;
c) subansamble sau piese realizate in cadrul cooperarii in productie
executate in unitate, daca acestea nu sunt reglementate prin standarde de stat
sau standarde de ramura.
4. Prescriptiile inscrise in standardele de ramura trebuie sa respecte
prevederile din standardele de stat, iar prescriptiile din standardele de
intreprindere pe cele din standardele de stat si de ramura.
Prevederile din standarde trebuie sa fie corelate cu cele din standardele
internationale.
In cazuri justificate, prescriptiile din standardele de stat si din
standardele de ramura pot avea caracter experimental, pe o perioada limitata,
sau caracter de recomandare.
II. Elaborarea si aplicarea standardelor
1. Standardele de stat si cele de ramura se elaboreaza de unitatile de
cercetare stiintifica si inginerie tehnologica, de proiectare, productie sau
invatamant, stabilite prin planurile anuale, cu participarea obligatorie a
unitatilor producatoare si beneficiare interesate si a organelor de avizare
prevazute de lege.
Standardele de intreprindere se elaboreaza de unitatea interesata, iar in
cazul in care privesc ansamble, subansamble sau piese realizate pe baza cooperarii
in productie, de catre unitatea producatoare impreuna cu unitatea care
coordoneaza fabricarea produsului final.
Proiectele de standarde insusite de consiliile tehnico-economice se
avizeaza de catre organele prevazute de lege.
Standardele de stat se supun aprobarii Consiliului de stat la propunerea
Consiliului central pentru tipizare, standardizare, normare si calitate, iar
standardele de stat care se aproba potrivit prezentei legi de Consiliul
National pentru Stiinta si Tehnologie, se supun aprobarii la propunerea
comisiilor de ramura.
2. Standardele se examineaza anual in vederea revizuirii sau reconfirmarii.
3. Standardele de stat sunt obligatorii la nivelul economiei nationale,
standardele de ramura la nivelul ramurilor sau domeniilor de activitate la care
se refera, iar cele de intreprindere numai in cadrul unitatii elaboratoare.
4. Pentru produsele cu caracter de unicat sau de artizanat, piesele de
schimb ale utilajelor sau instalatiilor din import, productia si lucrarile experimentale
si in alte situatii similare, partile pot stabili prin contract, in caiete de
sarcini sau documentatii, prevederi de natura celor din standarde si norme de
tipizare, pe baza carora sa execute si sa livreze produsele contractate.
ANEXA 3
Continutul cadru
al normelor tehnice de consum si de reparatii, notelor de comanda pentru
produse si tehnologii, prescriptiilor de utilizare a resurselor materiale si
energetice, precum si elaborarea si aprobarea acestora
I. Continutul cadru al normelor tehnice de consum
1. Normele tehnice de consum pe produs stabilesc consumurile maximale de
materii prime, materiale, combustibili si energie raportate la unitatea de
produs, pentru fiecare sortiment, tip sau varianta constructiva, corespunzator
tehnologiei folosite.
2. Coeficientii tehnici de utilizare stabilesc proportia minima in care
materialele utilizate se regasesc in produsele finite pentru fiecare
sortiment, tip sau varianta constructiva, corespunzator tehnologiei folosite.
II. Normele tehnice de reparatii cuprind:
1. ciclul minim de functionare intre data punerii in functiune a unui fond
fix si efectuarea primei reparatii sau intre doua reparatii succesive, exprimat
in ani, ore de functionare sau kilometri parcursi, stabilit in conditiile
asigurarii unui grad ridicat de fiabilitate, atat a ansamblului, cat si a
elementelor componente, precum si a respectarii intocmai a normelor tehnice de
exploatare;
2. durata limita de executie a reparatiilor, exprimata in zile lucratoare;
3. costul maxim al reparatiei, exprimat in procente din valoarea de
inlocuire a fondului fix, in conditiile folosirii tuturor pieselor si
subansamblelor care pot fi refolosite ca atare sau prin reconditionare.
III. Notele de comanda pentru produse si tehnologii fundamenteaza
necesitatea si eficienta acestora si cuprind, pentru determinarea consumurilor
materiale si energetice, urmatoarele:
1. principalii parametri tehnico-functionali si calitativi ai produsului
sau tehnologiei, inclusiv greutatea neta, care trebuie sa fie imbunatatita fata
de ai celor existente;
2. principalele consumuri specifice materiale si energetice la fabricarea
si, dupa caz, in exploatarea produsului sau tehnologiei, care trebuie sa fie
mai reduse decat ale celor existente;
3. solutiile de valorificare si cantitatile estimate de resurse materiale
si energetice refolosibile;
4. estimarea costurilor de productie, din care limitele maxime ale
cheltuielilor materiale, care trebuie sa fie mai reduse decat ale celor
existente.
Notele de comanda se elaboreaza cu respectarea stricta a normelor de
tipizare, standardelor si prescriptiilor de utilizare a resurselor materiale si
energetice.
In notele de comanda se prezinta comparatii cu produsele si tehnologiile
similare din tara si strainatate privind parametrii tehnico-functionali si
calitativi, consumurile specifice materiale si energetice si costurile de
fabricatie.
IV. Prescriptiile de utilizare a resurselor materiale si energetice cuprind,
in principal:
1. prescriptii privind domeniile de utilizare a diferitelor grupe de
materii prime si materiale si de folosire a materialelor inlocuitoare;
2. restrictii si interdictii de folosire a materialelor scumpe sau din
import.
V. Elaborarea notelor de comanda
1. Notele de comanda se elaboreaza de unitatile beneficiare, producatoare
sau de cercetare-proiectare, dupa caz.
Notele de comanda din competenta Consiliului de Ministri se supun aprobarii
la propunerea Consiliului central pentru tipizare, standardizare, normare si
calitate, iar cele din competenta organelor de conducere colectiva ale
ministerelor coordonatoare de ramura, la propunerea comisiilor de specialitate
de ramura.
2. Pentru lucrarile de constructii-montaj, limitele de consum la
principalele materiale se stabilesc prin documentatiile tehnico-economice de
aprobare a lucrarilor de investitii, potrivit legii.
VI. Elaborarea si aprobarea prescriptiilor de utilizare a resurselor
materiale si energetice
1. Prescriptiile tehnico-economice de utilizare se aproba de Consiliul de
Ministri, la propunerea Consiliului central pentru tipizare, standardizare,
normare si calitate, pe baza documentatiilor elaborate de ministerele
coordonatoare de ramura, cu avizul Comitetului de Stat al Planificarii,
Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe si Consiliului National pentru Stiinta si Tehnologie.
2. Pentru metale pretioase, staniu, nichel, molibden, wolfram, vanadiu si
alte asemenea resurse, cantitatile maxime admise spre a fi consumate, stabilite
conform prescriptiilor tehnico-economice de utilizare, se aproba trimestrial
pe titulari de plan, prin decret al Consiliului de Stat.
VII. Elaborarea si aplicarea normelor tehnice de reparatii
1. Normele tehnice de reparatii cu caracter republican se elaboreaza de
ministerele si organele centrale coordonatoare de ramura, cu avizul
Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe si sunt obligatorii pentru toate unitatile, indiferent de
subordonare.
2. Normele tehnice de reparatii de ramura se elaboreaza de ministerele si
organele centrale coordonatoare de ramura, cu avizul Ministerului
Aprovizionarii Tehnico Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe,
pentru fondurile fixe din ramura coordonata, necuprinse in normele republicane,
sau pentru fondurile fixe cuprinse in normele republicane dar care functioneaza
in conditii specifice, diferite de cele normale avute in vedere la elaborarea
acestora si sunt obligatorii pentru toate unitatile din ramura, indiferent de
subordonare.
3. Normele de intreprindere privind reparatia fondurilor fixe se elaboreaza
pentru fondurile fixe necuprinse in normele tehnice de reparatii cu caracter
republican sau de ramura, de catre unitatile economice care detin fondul fix si
care sunt obligate sa le inainteze spre aprobare centralei ierarhic superioare.