ORDONANTA Nr. 19 din 21 august 1992
privind activitatea de standardizare in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 212 din 28 august 1992
In temeiul art. 107 alin. (3) din Constitutia Romaniei si al Legii nr.
81/1992,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Activitatea de standardizare constituie o problema de stat si se desfasoara
in conditiile prevazute de prezenta ordonanta, urmarind, in principal,
protectia vietii, a sanatatii si a mediului inconjurator, precum si inlaturarea
barierelor tehnice in calea comertului international.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante se inteleg:
- standardizare: activitate specifica care stabileste, pentru problemele
reale sau potentiale, dispozitii destinate unei utilizari comune si repetate,
urmarind obtinerea unui grad optim de ordine intr-un context dat;
- standard: document stabilit prin consens si aprobat de un organism
recunoscut, care prevede, pentru utilizari comune si repetate, reguli,
prescriptii si caracteristici referitoare la activitati sau rezultatele
acestora, in scopul obtinerii unui grad optim de ordine intr-un context dat;
- certificare de conformitate: act prin care o terta parte confirma ca este
probabil ca un produs, proces sau serviciu, bine precizat, sa fie conform cu un
anumit standard sau un alt document normativ;
- acreditarea unui laborator: recunoasterea, de drept, a competentei unui
laborator de incercari de a realiza anumite incercari sau tipuri de incercari;
- marca de certificare a conformitatii: marca inregistrata, aplicata
conform reglementarilor unui sistem de certificare, care indica, cu un nivel
suficient de incredere, ca produsul, procesul sau serviciul respectiv este
conform unui anumit standard sau altui document normativ.
Art. 3
In Romania se elaboreaza urmatoarele categorii de standarde:
- standarde romane - SR - care se aplica la nivel national;
- standarde profesionale - care se aplica in anumite domenii de activitate,
in cadrul organizatiilor profesionale, legal constituite, care le-au elaborat;
- standarde de firma - care se aplica in cadrul regiilor autonome,
societatilor comerciale si al altor persoane juridice care le-au elaborat.
Art. 4
Coordonarea si efectuarea activitatii de standardizare se realizeaza de
catre Institutul Roman de Standardizare, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, in subordinea Guvernului.
Art. 5
Institutul Roman de Standardizare colaboreaza cu ministerele si celelalte
organe centrale si locale ale administratiei publice, cu organele de
standardizare din alte tari si reprezinta Romania in organizatii regionale si
internationale de standardizare.
CAP. 2
Elaborarea si aprobarea standardelor
Art. 6
Elaborarea standardelor romane, profesionale si de firma se face pe baza de
programe de standardizare, care se actualizeaza.
Sectiunea 1
Elaborarea si aprobarea standardelor romane
Art. 7
Elaborarea programelor de standardizare pentru standardele romane,
elaborarea proiectelor acestor standarde, propunerile de reconfirmare,
modificare, suspendare sau anulare a standardelor romane precum si lucrarile privind
activitatile de standardizare internationala, inclusiv regionala, se fac de
catre comitetele tehnice de standardizare.
Art. 8
Comitetele tehnice de standardizare sint organisme infiintate pe baza
acordului prealabil al Institutului Roman de Standardizare, in diverse domenii
de activitate, si se organizeaza pe linga regii autonome, societati comerciale,
institutii publice si alte persoane juridice.
Comitetele tehnice de standardizare pot fi infiintate si pe linga
Institutul Roman de Standardizare.
Art. 9
In componenta comitetelor tehnice de standardizare intra reprezentanti ai
factorilor interesati.
Componenta si atributiile comitetelor tehnice de standardizare se aproba de
Institutul Roman de Standardizare.
Art. 10
Modul de lucru al comitetelor tehnice de standardizare, structura,
continutul si regulile de redactare ale standardelor se stabilesc prin
standarde romane cu caracter metodologic, elaborate de catre un comitet tehnic
de standardizare, infiintat pe linga Institutul Roman de Standardizare.
Art. 11
Institutul Roman de Standardizare coordoneaza activitatea desfasurata de
comitetele tehnice de standardizare, furnizeaza informatii acestora si
urmareste corelarea dintre standardele romane, precum si armonizarea cu
standardele internationale, prin alinierea la parametrii acestora.
Art. 12
Proiectele programelor de standardizare pentru standarde romane, proiectele
de standarde romane, precum si propunerile de reconfirmare, modificare,
suspendare sau anulare a standardelor romane, definitivate in cadrul
comitetelor tehnice de standardizare, se supun consultarii publice prin
anuntarea titlurilor acestora in publicatii oficiale ale Institutului Roman de
Standardizare.
Art. 13
Comitetele tehnice de standardizare examineaza observatiile primite dupa
consultarea publica si dau forma finala a standardelor romane, pe baza
consensului factorilor interesati prevazuti la art. 9.
Eventualele divergente se solutioneaza de catre Institutul Roman de
Standardizare, dupa consultarea partilor interesate, in scopul realizarii
consensului.
Art. 14
Institutul Roman de Standardizare aproba programele de standardizare pentru
standardele romane, precum si reconfirmarea, modificarea, suspendarea sau
anularea acestora.
Aprobarea, reconfirmarea, modificarea, suspendarea sau anularea
standardelor romane se aduce la cunostinta publica prin publicatii oficiale ale
Institutului Roman de Standardizare.
Sectiunea a 2-a
Elaborarea si aprobarea standardelor profesionale si de firma
Art. 15
Elaborarea programelor de standardizare pentru standardele profesionale,
elaborarea proiectelor acestor standarde, propunerile de reconfirmare,
modificare, suspendare sau anulare a standardelor profesionale se fac de catre
organisme specializate, inclusiv de comitetele tehnice de standardizare
prevazute la art. 7, stabilite de organele si organizatiile interesate.
Art. 16
Aprobarea programelor de standardizare pentru standardele profesionale, a
standardelor profesionale, precum si reconfirmarea, modificarea, suspendarea
sau anularea acestora se fac de catre organismele stabilite de organele si
organizatiile interesate.
Art. 17
Elaborarea si aprobarea programelor de standardizare pentru standardele de
firma, a standardelor de firma, precum si reconfirmarea, modificarea,
suspendarea sau anularea lor se fac de catre regiile autonome, societatile
comerciale sau persoanele juridice respective.
Art. 18
Elaborarea si aprobarea standardelor profesionale si a standardelor de
firma se fac pe baza metodologiei prevazute la art. 10, adaptata specificului
de catre cei care le elaboreaza si le aplica.
CAP. 3
Aplicarea standardelor
Art. 19
Standardele romane referitoare la protectia vietii, protectia sanatatii,
securitatea muncii si protectia mediului inconjurator au caracter obligatoriu.
Caracterul de obligativitate pentru standarde romane se stabileste o data
cu aprobarea lor, de catre Institutul Roman de standardizare, pe baza avizului
ministerelor sau al altor organe interesate, precum si in conditiile prevazute
la art. 32.
Standardele romane care nu intra in categoria celor prevazute la alin. 1 si
2 din prezentul articol nu au caracter obligatoriu.
Caracterul de obligativitate se inscrie pe standarde.
Art. 20
Caracterul de obligativitate al standardelor profesionale si al
standardelor de firma se stabileste de organele sau organismele care le-au
aprobat.
Art. 21
Standardele profesionale si standardele de firma trebuie sa respecte
prevederile standardelor romane obligatorii.
Art. 22
Ministerele, precum si orice alte organe care au atributii de aprobare a
unor reglementari tehnice normative, cu exceptia standardelor de firma, sint
obligate sa transmita la Institutul Roman de Standardizare un exemplar, in
vederea cuprinderii tuturor acestor reglementari in banca proprie de date.
CAP. 4
Marca de certificare a conformitatii cu standardele romane
Art. 23
Conformitatea produselor si serviciilor cu standardele romane este
certificata de catre Institutul Roman de Standardizare, care acorda dreptul de
aplicare a marcii de certificare a conformitatii.
Acreditarea si notificarea organismelor de certificare a conformitatii
produselor si serviciilor, a celor de certificare a sistemelor calitatii, a
celor de certificare a personalului, cit si a celor de acreditare a
laboratoarelor pentru efectuarea incercarilor in vederea certificarii se fac,
in cadrul Sistemului national de certificare a calitatii, de catre Institutul
Roman de Standardizare.
Pot beneficia de marca de certificare produsele si serviciile pentru care a
fost respectata procedura-cadru de acordare a marcii, aprobata de Institutul
Roman de Standardizare.
Orice abatere de la aceasta procedura duce la retragerea certificarii si a
dreptului de aplicare a marcii.
Art. 24
Marcile de certificare a conformitatii cu standardele romane sint
inregistrate de Institutul Roman de Standardizare la Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci, in conditiile stabilite prin dispozitiile legale in vigoare.
Art. 25
Taxele privind activitatile prevazute in prezenta ordonanta se stabilesc
conform legii, iar tarifele se stabilesc, conform actelor normative in vigoare,
de catre Institutul Roman de Standardizare.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 26
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea materiala,
civila, disciplinara, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
Art. 27
Nerespectarea prevederilor standardelor obligatorii constituie contraventie
daca nu a fost savirsita in astfel de conditii incit, potrivit legii penale, sa
fie considerata infractiune si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la
50.000 lei pentru persoanele fizice.
Art. 28
Amenda contraventionala se aplica si persoanelor juridice, caz in care
limitele minime si maxime se maresc de 5 ori.
Art. 29
Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii se fac de catre organele
de control de specialitate ale administratiei publice.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plingere, de catre persoana fizica sau juridica, la judecatoria din raza
teritoriala in care s-a comis fapta, in termen de 15 zile de la comunicarea
acestuia. Plingerea se depune la organul din care face parte agentul
constatator, care o va inainta judecatoria competenta.
Art. 30
Aplicarea sanctiunilor pentru contraventia prevazuta la art. 27 se prescrie
in termen de un an de la data savirsirii faptei. In cazul constructiilor,
utilajelor si instalatiilor tehnologice, termenul de prescriere este de 2 ani.
Art. 31
In masura in care prezenta ordonanta nu dispune altfel, dispozitiile art.
27 si art. 28 se intregesc cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia celor din art. 25 si 27 din acea
lege.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 32
Standardele de stat (STAS) in vigoare isi mentin valabilitatea pina la
revizuirea si transformarea lor in standarde romane (SR). Institutul Roman de
Standardizare va publica, in termen de un an de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, lista standardelor de stat (STAS) care isi mentin
caracterul de obligativitate.
Standardele de ramura (STR), normele tehnice de ramura (NTR), standardele
de intreprindere (STI) si normele tehnice de intreprindere (NTI), in vigoare,
isi mentin valabilitatea pina la inlocuirea sau, dupa caz, anularea lor, dar nu
mai mult de 2 ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 33
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga art. 6, cap. II
si III, art. 24 lit. b), art. 25, sectiunile 2 si 3 ale cap. V, art. 33 - 35,
art. 38 lit. a) si c), art. 39, anexele nr. 1 si nr. 2 din Legea nr. 20/1984
privind tipizarea si standardizarea produselor, constructiilor si
tehnologiilor, normarea tehnica a consumurilor materiale si energetice,
ridicarea calitatii si nivelului tehnic al produselor. Decretul nr. 99/1980
privind tipizarea liniilor si instalatiilor tehnologice si produselor, Decretul
nr. 163/1978 privind aprobarea standardului de stat 11100/1 - 77 "Zonare
seismica. Macrozonarea teritoriului Romaniei" si proiectarea
constructiilor in vederea imbunatatirii protectiei antiseismice, H.C.M. nr. 2489/1969
pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind
standardele de stat, precum si orice alte dispozitii contrare.
Prevederile referitoare la aprobarea unor standarde de stat, cuprinse in
decrete sau in hotariri ale fostului Consiliu de Ministri, sint si ramin
abrogate pe data inlocuirii sau, dupa caz, a anularii standardelor respective
de catre Institutul Roman de Standardizare.
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
Ministrul industriei,
Dan Constantinescu
Secretar de stat
in Departamentul pentru Strategia
Reformei si Integrare Economica,
Bujor Bogdan Teodoriu