LEGE
Nr. 189 din 13 mai 2003
privind asistenta judiciara internationala in materie civila si comerciala
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 337 din 19 mai 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Obiectul reglementarii
(1) Asistenta judiciara internationala in materie civila si comerciala se
refera la ansamblul procedurilor de cooperare intre autoritatile judiciare romane
si straine in vederea solutionarii unui litigiu, pe tot parcursul desfasurarii
acestuia.
(2) Autoritatile judiciare romane abilitate cu aplicarea prezentei legi
sunt Ministerul Justitiei si instantele judecatoresti.
(3) Dispozitiile prezentei legi reglementeaza conditiile in care se
efectueaza:
a) comunicarea de acte judiciare si extrajudiciare in si din strainatate;
b) obtinerea de probe prin comisii rogatorii internationale;
c) transmiterea/obtinerea de informatii asupra dreptului strain;
d) accesul la justitie al strainului.
Art. 2
Domeniul aplicarii
(1) Cererile de asistenta judiciara internationala in materie civila si
comerciala se efectueaza potrivit dispozitiilor prezentei legi si ale dreptului
intern roman.
(2) Dispozitiile prezentei legi nu aduc atingere prevederilor conventiilor
bilaterale sau multilaterale la care Romania este sau va deveni parte,
completand situatiile nereglementate de acestea.
(3) Pentru statele cu care Romania nu are legaturi conventionale asistenta
judiciara internationala in materie civila si comerciala poate fi acordata in
baza curtoaziei internationale, sub rezerva principiului reciprocitatii; dovada
acestuia se solicita Ministerului Justitiei, care o va stabili prin consultare
cu Ministerul Afacerilor Externe.
CAP. 2
Comunicarea de acte judiciare si extrajudiciare in si din strainatate
SECTIUNEA 1
Dispozitii comune
Art. 3
Definitii
(1) Comunicarea de acte judiciare si extrajudiciare in si din strainatate
este formalitatea care are drept scop aducerea acestora la cunostinta
destinatarilor: parti, martori sau participanti intr-un proces civil ori
comercial in statul solicitant.
(2) Actele judiciare sunt cele care se emit pe parcursul solutionarii unui
proces civil sau comercial: cereri de chemare in judecata, citatii, hotarari,
cereri privind cai de atac si alte asemenea comunicari.
(3) Actele extrajudiciare sunt cele care nu emana de la instantele
judecatoresti, insa pot fi folosite in cadrul unui proces civil sau comercial.
Art. 4
Comunicarea actelor de stare civila
Autoritatile competente romane vor da curs cererilor autoritatilor straine,
primite prin intermediul Ministerului Justitiei, de a comunica acte de stare
civila romane, precum si copii certificate de pe hotararile pronuntate in
materie de stare civila, daca aceste documente se refera la cetateni ai
statului solicitant.
SECTIUNEA a 2-a
Comunicarea de acte in strainatate
Art. 5
Rolul Ministerului Justitiei
(1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala prin intermediul careia
autoritatile judiciare romane efectueaza comunicarea de acte in strainatate.
(2) La primirea actelor de la autoritatea judiciara romana, dupa controlul
de regularitate internationala, Ministerul Justitiei le va putea trimite, dupa
caz, in functie de existenta si prevederile unei conventii internationale:
a) prin posta, direct destinatarului actului;
b) autoritatii centrale competente din statul solicitat; sau
c) misiunii diplomatice sau consulare a Romaniei din statul solicitat, prin
intermediul Ministerului Afacerilor Externe.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu impiedica comunicarea de acte direct
intre instantele romane, la nivelul curtilor de apel, si cele straine de nivel
similar, in temeiul unor conventii bilaterale sau in conformitate cu legislatia
comunitara, dupa ce Romania va deveni stat membru al Uniunii Europene.
Art. 6
Continutul si forma cererii
(1) Cererea de asistenta judiciara internationala referitoare la
comunicarea de acte va cuprinde:
a) denumirea autoritatii judiciare de la care emana actul ce urmeaza a fi
transmis;
b) numele si calitatea partilor;
c) natura actului de transmis;
d) adresa destinatarului;
e) indicarea tuturor documentelor-anexa la actul ce se transmite;
f) indicarea termenului fixat de autoritatea judiciara.
(2) Cererea va fi insotita de actul care urmeaza a fi comunicat, in dublu
exemplar.
(3) La cerere se va anexa si formularul de dovada a comunicarii, care va
cuprinde urmatoarele mentiuni:
a) denumirea autoritatii judiciare solicitante;
b) actele transmise in vederea comunicarii;
c) numele si domiciliul destinatarului;
d) denumirea autoritatii judiciare solicitate;
e) numele si calitatea persoanei care a primit actele (destinatar, sot,
ruda - pentru persoanele fizice, sau functia - pentru persoanele juridice);
f) semnatura destinatarului (cu aplicarea stampilei, pentru persoanele
juridice);
g) data comunicarii actelor;
h) motivele necomunicarii (refuzul destinatarului, adresa schimbata etc.);
i) semnatura agentului de procedura si stampila autoritatii judiciare
solicitate.
(4) Cererea si documentele-anexa sunt scutite de orice supralegalizare sau
alta formalitate analoaga.
Art. 7
Traducerea cererii si a documentelor-anexa
Daca prin conventii internationale nu se prevede altfel, cererea si
documentele-anexa vor fi traduse in limba statului solicitat, astfel:
a) cererea de asistenta judiciara internationala - prin grija Ministerului
Justitiei;
b) documentele-anexa - prin grija autoritatilor judiciare romane si pe
cheltuiala partilor interesate, in afara de cazurile in care partile sunt
scutite de plata cheltuielilor judiciare;
c) formularul de dovada a comunicarii va avea titlul si mentiunile tiparite
in limbile franceza, engleza si germana, prin grija Ministerului Justitiei.
Art. 8
Dovada comunicarii
(1) Dovada comunicarii de acte in strainatate se face astfel:
a) la comunicarea prin posta, direct destinatarului actului - cu dovada de
primire a scrisorii recomandate ce contine citatia si documentele-anexa;
b) la comunicarea prin intermediul autoritatii centrale competente a
statului solicitat ori al misiunii diplomatice sau consulare a Romaniei din
statul solicitat - cu formularul prevazut la art. 6 alin. (3).
(2) In cazul in care destinatarul refuza primirea actelor sau nu locuieste
la adresa indicata de reclamant, autoritatea judiciara romana va proceda
conform normelor relevante din dreptul comun. Citarea prin publicitate se face
cu cel putin 40 de zile inaintea termenului de judecata; in cazuri urgente,
acest termen poate fi redus la 20 de zile.
SECTIUNEA a 3-a
Comunicarea de acte din strainatate
Art. 9
Rolul Ministerului Justitiei
(1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala desemnata sa primeasca
cererile pentru comunicari de acte judiciare sau extrajudiciare formulate de
autoritati competente si destinate unor persoane fizice sau juridice romane.
(2) Ministerul Justitiei va trimite cererea si documentele-anexa
judecatoriei in a carei raza teritoriala locuieste sau isi are sediul
destinatarul.
(3) In functie de calea pe care au fost primite cererile - direct de la
autoritati judiciare straine ori prin intermediul misiunilor diplomatice sau
consulare -, actul probator al indeplinirii comunicarii va fi transmis de
Ministerul Justitiei pe aceeasi cale.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) nu impiedica comunicarea de acte direct
intre instantele straine si romane la nivelul curtilor de apel, in temeiul unor
conventii bilaterale sau in conformitate cu legislatia comunitara, dupa ce
Romania va deveni stat membru al Uniunii Europene.
Art. 10
Rolul judecatoriei
(1) Judecatoria romana solicitata va efectua comunicarea actelor conform
normelor de procedura din dreptul intern roman, daca prin prezenta lege nu se
prevede altfel.
(2) Dovada comunicarii se va face prin completarea formularului trimis de
autoritatea judiciara solicitanta sau, in lipsa acestuia, prin completarea
formularului prevazut la art. 6 alin. (3).
Art. 11
Refuzul executarii cererii
(1) Cererea de comunicare de acte poate fi refuzata de catre autoritatile
judiciare romane numai in cazul in care se apreciaza ca executarea acesteia ar
aduce atingere suveranitatii sau sigurantei nationale.
(2) In caz de refuz, autoritatea judiciara solicitanta va fi informata fara
intarziere, in scris, cu prezentarea motivelor refuzului.
Art. 12
Forma actelor de comunicat
(1) Documentele ce se cer a fi comunicate unei persoane fizice sau juridice
romane sunt insotite de o traducere in limba romana.
(2) In cazul in care documentele nu sunt traduse, destinatarul poate refuza
primirea acestora, cerand ca traducerea sa fie efectuata pe cheltuiala
autoritatii judiciare solicitante.
Art. 13
Cheltuieli
(1) Indeplinirea procedurii de comunicare de acte din strainatate nu va da
loc la rambursarea cheltuielilor efectuate in acest scop, in conditii de
reciprocitate.
(2) In cazul in care autoritatile judiciare straine au cerut comunicarea
intr-o forma speciala, care nu contravine legislatiei romane, se va putea cere
rambursarea cheltuielilor ocazionate de procedura respectiva.
CAP. 3
Comisii rogatorii internationale
SECTIUNEA 1
Dispozitii comune
Art. 14
Definitie
(1) Comisia rogatorie internationala in materie civila sau comerciala este
actul prin care o autoritate judiciara dintr-un stat mandateaza o autoritate
judiciara din alt stat sa indeplineasca, in locul si in numele sau, un act
judiciar intr-un caz determinat.
(2) Misiunile diplomatice sau consulare pot efectua comisii rogatorii
conform cerintelor statului unde acestea urmeaza a fi realizate.
(3) Comisia rogatorie poate fi ceruta pentru a permite partilor sa obtina
mijloace de proba care sunt destinate unei proceduri in curs sau viitoare.
Art. 15
Obiectul
Comisia rogatorie permite: audieri de martori sau alte persoane implicate,
obtinerea de documente, efectuarea de expertize, realizarea unei anchete sau
procurarea unor alte acte ori informatii necesare pentru solutionarea unui caz
determinat.
SECTIUNEA a 2-a
Solicitarea de comisii rogatorii in strainatate
Art. 16
Rolul instantei judecatoresti
(1) La cererea partilor sau din oficiu, autoritatile judiciare romane pot
sa solicite efectuarea unei comisii rogatorii in strainatate.
(2) Autoritatile judiciare romane trimit cererea de comisie rogatorie
Ministerului Justitiei.
Art. 17
Rolul Ministerului Justitiei
(1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala competenta sa transmita
in strainatate cererile de comisii rogatorii.
(2) Dupa primirea cererii de comisie rogatorie, Ministerul Justitiei
efectueaza controlul de regularitate internationala si transmite cererea de
comisie rogatorie direct autoritatii centrale competente din statul unde
urmeaza a se efectua sau, in caz de urgenta, misiunii diplomatice ori consulare
a Romaniei din statul respectiv, prin intermediul Ministerului Afacerilor
Externe, daca legislatia acestui stat o permite.
(3) Nu se poate face o dubla transmitere in acelasi timp. Alegerea
modalitatii de transmitere a cererii de comisie rogatorie revine magistratului
care o dispune. In lipsa oricarei precizari, Ministerul Justitiei va trimite
cererea autoritatii centrale din statul solicitat, pentru investirea
autoritatii competente din acel stat.
(4) Misiunile diplomatice sau consulare ale Romaniei in strainatate pot fi
solicitate sa efectueze comisii rogatorii pentru persoane care au cetatenia
romana; aceste persoane pot fi asistate, la cerere, de un aparator.
(5) Prevederile art. 16, precum si ale alin. (1) - (4) nu impiedica
solicitarea de comisii rogatorii de catre instantele romane, la nivelul
curtilor de apel direct de la instantele de nivel similar din strainatate, in
temeiul unor conventii bilaterale sau in conformitate cu legislatia comunitara,
dupa ce Romania va deveni stat membru al Uniunii Europene.
Art. 18
Continutul cererii
(1) Cererea de comisie rogatorie contine urmatoarele mentiuni:
a) autoritatea solicitanta;
b) autoritatea solicitata;
c) identitatea si adresa partilor;
d) obiectul cauzei, cu un scurt rezumat al faptelor;
e) obiectul comisiei rogatorii;
f) numele si adresa persoanelor care urmeaza a fi audiate prin comisie
rogatorie;
g) intrebarile care urmeaza a fi puse sau faptele in legatura cu care vor
fi puse intrebari;
h) documentele de examinat;
i) precizarea imprejurarii daca depozitia se ia sub juramant sau numai prin
afirmatii;
j) alte solicitari speciale.
(2) Nu este necesara nici o supralegalizare sau alta formalitate analoaga.
Art. 19
Traducerea cererii si a raspunsului
(1) Cererea de comisie rogatorie este redactata in limba romana de catre
autoritatea judiciara solicitanta.
(2) Traducerea oficiala a cererii in limba autoritatii statului solicitat
se asigura de catre Ministerul Justitiei, nefiind necesara atunci cand comisia
rogatorie se efectueaza de misiunile diplomatice sau consulare ale Romaniei.
(3) Traducerea raspunsului la cererea de comisie rogatorie se efectueaza de
catre Ministerul Justitiei.
Art. 20
Data si locul
(1) Cu ocazia transmiterii cererii de comisie rogatorie in strainatate, se
va solicita comunicarea datei si a locului stabilite pentru efectuarea
acesteia.
(2) Cu acordul autoritatii judiciare solicitate si cu avizul Ministerului
Justitiei, judecatorii romani pot asista la efectuarea comisiilor rogatorii.
Art. 21
Valoarea comisiei rogatorii
(1) Odata indeplinita, comisia rogatorie este primita de Ministerul
Justitiei, care o va transmite autoritatii judiciare romane solicitante.
(2) Comisia rogatorie devine proba la dosarul cauzei pentru care a fost
solicitata, avand aceeasi valoare ca si cand actul judiciar respectiv ar fi
fost indeplinit de catre autoritatea judiciara romana competenta.
SECTIUNEA a 3-a
Comisii rogatorii primite din strainatate
Art. 22
Rolul Ministerului Justitiei
(1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala competenta sa primeasca
cererile de comisii rogatorii prezentate de autoritatile judiciare din
strainatate.
(2) Ministerul Justitiei transmite cererile de comisii rogatorii
judecatoriei in a carei raza teritoriala urmeaza a se efectua actul judiciar
solicitat.
(3) Documentele prin care se constata indeplinirea comisiei rogatorii se
transmit Ministerului Justitiei, care le va transmite, pe aceeasi cale,
autoritatii solicitante.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) nu impiedica primirea de comisii rogatorii
din strainatate, transmise direct de instantele straine catre instantele
romane, la nivelul curtilor de apel, in temeiul unor acorduri bilaterale sau in
conformitate cu legislatia comunitara, dupa ce Romania va deveni stat membru al
Uniunii Europene.
Art. 23
Rolul instantei judecatoresti
(1) Autoritatea judiciara solicitata executa comisia rogatorie conform
regulilor de procedura din legea romana; totusi se va lua in considerare, la
cererea autoritatii judiciare solicitante, folosirea unei proceduri speciale,
cu conditia ca aceasta sa nu contravina legislatiei romane.
(2) Daca comisia rogatorie este transmisa unei autoritati judiciare
necompetente, aceasta o trimite, din oficiu, autoritatii competente, notificand
Ministerului Justitiei aceasta imprejurare.
(3) Instanta romana va informa autoritatea judiciara solicitanta asupra
datei si locului efectuarii comisiei rogatorii, putand permite, la cerere,
participarea magistratilor straini.
Art. 24
Refuzul cererii
(1) Comisia rogatorie poate fi refuzata in cazul in care:
a) executarea acesteia nu intra in sfera de competenta a puterii
judecatoresti;
b) executarea acesteia este de natura sa aduca atingere suveranitatii sau
sigurantei nationale.
(2) Comisia rogatorie nu va putea fi executata atunci cand persoana care
urmeaza a fi audiata nu poate depune marturie datorita unor interdictii
existente in legislatia romana sau cand documentele ce urmeaza a fi transmise
ori expertizate nu pot fi circulate.
(3) In cazul in care comisia rogatorie nu poate fi executata, in tot sau in
parte, autoritatea solicitanta va fi informata neintarziat, prezentandu-i-se si
motivele neexecutarii.
Art. 25
Cheltuieli
Sub rezerva reciprocitatii, indeplinirea comisiei rogatorii nu va da loc la
rambursarea cheltuielilor efectuate, cu exceptia celor determinate de:
a) traducerea cererii si a documentelor-anexa, atunci cand nu au fost
primite traduse in limba romana sau in limba franceza ori engleza;
b) folosirea interpretilor;
c) folosirea expertilor.
Art. 26
Rolul misiunilor diplomatice sau consulare straine
(1) Misiunile diplomatice sau consulare de pe teritoriul Romaniei pot
efectua comisii rogatorii solicitate de autoritatile statului pe care il
reprezinta numai pentru cetatenii lor si numai cu autorizarea prealabila a
Ministerului Afacerilor Externe, care va solicita si avizul Ministerului
Justitiei din Romania.
(2) Cand un agent diplomatic sau functionar consular este autorizat sa
treaca la executarea unei comisii rogatorii, acesta va proceda conform
regulilor de procedura ale autoritatii competente din statul solicitant, cu
conditia ca acestea sa nu fie interzise de legislatia romana.
(3) Cetatenii straini care vor fi audiati la misiunile diplomatice sau
consulare vor putea fi asistati de un aparator, la cererea partii interesate.
CAP. 4
Informatii asupra dreptului strain
Art. 27
Rolul Ministerului Justitiei
(1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala care transmite
ministerelor de justitie din alte state, la cererea acestora, informatii
privind dreptul intern in materie civila si comerciala, precum si in domeniul
procedurii civile si comerciale si al organizarii judiciare, pentru cazuri
judiciare determinate.
(2) Totodata Ministerul Justitiei este autoritatea centrala care solicita
ministerelor de justitie din alte state informatii de felul celor mentionate la
alin. (1), la cererea instantelor judecatoresti romane, pentru cazuri judiciare
determinate.
Art. 28
Cererea de informatii asupra dreptului strain
(1) Cererea de informatii asupra dreptului strain emana numai de la o
autoritate judiciara si cuprinde:
a) denumirea autoritatii judiciare de la care emana;
b) natura si stadiul procesului;
c) problemele cu privire la care se cer informatii din dreptul unui alt
stat, facandu-se o scurta expunere a contextului in care acestea sunt necesare.
(2) La cerere vor putea fi anexate si unele documente de natura a clarifica
intelesul cererii.
(3) Cand cererea nu este formulata de o autoritate judiciara, ci de partile
in litigiu, ea va fi insotita de o incheiere de admitere a acesteia.
(4) Cererea de informatii juridice, precum si raspunsul primit din partea
statului solicitat vor fi traduse de instanta sau de parti, dupa caz.
Art. 29
Cererea de informatii asupra dreptului roman
(1) Atunci cand primeste din strainatate o cerere de informatii asupra
dreptului roman, Ministerul Justitiei formuleaza raspunsul sau o transmite unui
alt organ competent sa ofere raspunsurile adecvate.
(2) Raspunsul, formulat in mod obiectiv si impartial, va putea fi insotit
de documente complementare, cum ar fi extrase din texte de lege sau din lucrari
de doctrina.
(3) Ministerul Justitiei va putea refuza sa dea curs cererii de informatii
asupra dreptului roman atunci cand apreciaza ca interesele statului roman sunt
afectate de litigiul care a ocazionat formularea cererii sau ca raspunsul ar fi
de natura sa aduca atingere suveranitatii ori securitatii sale.
(4) Raspunsul la o cerere de informatii asupra dreptului roman se va
transmite cat mai curand posibil, tinandu-se seama de termenul mentionat de
autoritatea straina solicitanta.
(5) In cazul in care elaborarea raspunsului necesita un timp mai
indelungat, Ministerul Justitiei va informa autoritatea solicitanta.
CAP. 5
Accesul la justitie al strainului
Art. 30
Conditia strainului in justitie
Persoanele fizice sau juridice straine au dreptul sa se adreseze liber si
nestanjenit autoritatilor judiciare romane, sa formuleze cereri, sa introduca
actiuni si sa-si sustina interesele in aceleasi conditii ca si persoanele
fizice sau juridice romane.
Art. 31
Cautio judicatum solvi
(1) Persoanele fizice sau juridice straine sunt scutite de orice cautiune
motivata de calitatea de strain ori de lipsa domiciliului ori a sediului pe
teritoriul statului roman, sub rezerva dispozitiilor art. 30.
(2) Aceeasi regula se aplica si in cazul cautiunii cerute pentru garantarea
cheltuielilor de judecata.
Art. 32
Asistenta juridica gratuita
Persoanele fizice straine vor beneficia in Romania de asistenta juridica
gratuita, in aceleasi conditii ca si persoanele fizice romane.
Art. 33
Aplicarea legii
Dispozitiile art. 31 si 32 se aplica persoanelor fizice sau juridice
straine apartinand statelor cu care Romania are sau va avea conventii
bilaterale cu prevederi in acest sens ori fata de care Romania este tinuta de
conventii multilaterale la care este sau va fi parte; pentru alte state aceste
dispozitii se aplica numai sub conditia reciprocitatii.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 34
Intrarea in vigoare a legii
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Actele de asistenta judiciara internationala indeplinite inainte de
intrarea in vigoare a prezentei legi raman valabile.
(3) Actele de procedura incepute inainte de intrarea in vigoare a prezentei
legi vor fi finalizate conform dispozitiilor in vigoare la data respectiva.
Art. 35
Aplicarea legii
(1) Ministerul Justitiei va elabora, in termen de 60 de zile de la intrarea
in vigoare a prezentei legi, metodologia de aplicare a prevederilor acesteia,
cu exceptia dispozitiilor referitoare la legislatia comunitara.
(2) Pentru aplicarea legislatiei comunitare la care se refera art. 5 alin.
(3), art. 9 alin. (4), art. 17 alin. (5) si art. 22 alin. (4), Ministerul
Justitiei va elabora, pana la data de 30 noiembrie 2006, metodologia de
implementare a regulamentelor adoptate in cadrul Uniunii Europene in domeniul
asistentei judiciare in materie civila si comerciala.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 6 februarie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 15
aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU