Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE  Nr. 172 din  2 octombrie 1998

privind ratificarea Conventiei cu privire la recunoasterea atestatelor obtinute in invatamantul superior in statele din regiunea Europei, adoptata la Lisabona la 11 aprilie 1997

ACT EMIS DE:                PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 382 din  7 octombrie 1998


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia cu privire la recunoasterea atestatelor obtinute in invatamantul superior in statele din regiunea Europei, adoptata la Lisabona la 11 aprilie 1997 sub egida Consiliului Europei si UNESCO.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 mai 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                        p. PRESEDINTELE SENATUI,
                            CRISTIAN DUMITRESCU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 3 septembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                   p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                              PAULA IVANESCU

    CONSILIUL EUROPEI                                 UNESCO

                                 CONVENTIE
cu privire la recunoasterea atestatelor obtinute in invatamantul superior in statele din regiunea Europei*)
                              Lisabona, 1997

    *) Traducere.

    Partile la prezenta conventie,
    constiente de faptul ca dreptul la educatie reprezinta un drept al omului, iar invatamantul superior, contribuind la progresul si inflorirea cunoasterii, reprezinta un imens bun cultural si stiintific atat pentru indivizi, cat si pentru societate,
    considerand ca invatamantul superior trebuie sa joace un rol vital in promovarea pacii, intelegerii reciproce si tolerantei, precum si in faurirea increderii reciproce intre oameni si popoare,
    considerand ca marea diversitate de sisteme educative din statele din regiunea Europei reflecta deosebirile culturale, sociale, politice, filozofice, religioase si economice, un bun de pret ce trebuie pe deplin respectat,
    dorind sa ofere popoarelor acestor state posibilitatea de a beneficia pe deplin de aceasta diversitate prin facilitarea accesului locuitorilor fiecarui stat si al studentilor institutiilor de invatamant ale fiecarei parti la resursele educative ale celorlalte parti, inlesnind, in special, eforturile acestora de a-si continua instructia sau de a-si incheia perioadele de studii in institutiile de invatamant superior ale celorlalte parti,
    considerand ca recunoasterea studiilor, certificatelor, diplomelor si a gradelor, obtinute in alta tara din regiunea Europei, reprezinta un pas important in promovarea schimburilor academice dintre parti,
    acordand o mare importanta principiului autonomiei institutionale si fiind constiente de nevoia de a mentine si de a proteja acest principiu,
    convinse ca recunoasterea corecta a atestarilor reprezinta un element esential al dreptului la educatie, precum si o raspundere a societatii,
    avand in vedere conventiile Consiliului Europei si UNESCO privitoare la recunoasterea titlurilor universitare in Europa:
    - Conventia europeana privind echivalarea diplomelor care permit accesul in institutii universitare (ETS 15, 1953), precum si Protocolul la aceasta (ETS 49, 1964);
    - Conventia europeana privind echivalarea perioadelor de studii universitare (ETS 21, 1956);
    - Conventia europeana privind recunoasterea academica a calificarilor universitare (ETS 32, 1959);
    - Conventia privind recunoasterea studiilor si diplomelor in materie de invatamant superior in statele din regiunea Europei (1979);
    - Conventia europeana cu privire la echivalarea generala a perioadelor de studii universitare (ETS 138, 1990),
    avand in vedere, de asemenea, Conventia internationala cu privire la recunoasterea studiilor, diplomelor si gradelor din invatamantul superior din statele arabe si europene vecine cu Marea Mediterana (1976), adoptata in cadrul UNESCO, care acopera, partial, recunoasterea academica in Europa,
    constiente de faptul ca si prezenta conventie trebuie luata in considerare in contextul conventiilor UNESCO si al Recomandarii internationale care priveste alte regiuni ale lumii, precum si de nevoia de a imbunatati schimbul de informatii intre aceste regiuni,
    constiente de schimbarile importante care au avut loc in invatamantul superior din regiunea Europei dupa adoptarea acestor conventii, ce au determinat o mare diversitate atat in cadrul sistemelor nationale de invatamant superior, cat si intre acestea, precum si de necesitatea adaptarii instrumentelor si practicilor juridice astfel incat sa reflecte aceste evolutii noi,
    constiente de necesitatea gasirii unor solutii comune la problemele concrete de recunoastere in statele din regiunea Europei,
    constiente de necesitatea imbunatatirii procedurilor curente de recunoastere, care trebuie sa devina mai transparente si mai bine adaptate la stadiul actual al invatamantului superior din statele din regiunea Europei,
    increzatoare in efectul benefic al unei conventii elaborate si adoptate sub auspiciile Consiliului Europei si UNESCO, care sa ofere un suport pentru evolutia viitoare a procedurilor privind recunoasterea din regiunea Europei,
    constiente de importanta crearii unor mecanisme permanente de implementare, menite sa asigure punerea in aplicare a principiilor si prevederilor prezentei conventii,
    au hotarat dupa cum urmeaza:

    SECTIUNEA I
    Definitii
    Art. 1
    In cadrul prezentei conventii termenii enumerati vor avea urmatorul inteles:
    - accesul (la invatamantul superior) - dreptul candidatilor care indeplinesc conditiile de a se inscrie si de a sustine examen de admitere;
    - admiterea (in institutii si programe de invatamant superior) - actiunea sau sistemul prin care se permite candidatilor care indeplinesc conditiile de a-si continua studiile in invatamantul superior in anumite institutii si/sau in cadrul anumitor programe;
    - evaluarea (institutiilor sau programelor) - procesul de stabilire a calitatii educative a unei institutii sau a unui program de invatamant superior;
    - evaluarea (atestatelor individuale) - aprecierea sau evaluarea in scris, de catre un organism competent, a atestatelor obtinute de o persoana in strainatate;
    - autoritatea competenta pentru efectuarea recunoasterii - organism desemnat oficial sa ia decizii definitive in probleme privind recunoasterea atestatelor obtinute in strainatate;
    - invatamant superior - toate tipurile de cicluri de studii sau seturi de cicluri de studii, formare profesionala sau de pregatire pentru cercetare de nivel postliceal, care sunt recunoscute de autoritatile competente ale unei parti ca facand parte din sistemul sau de invatamant superior;
    - institutie de invatamant superior - institutie care asigura studii de nivel universitar, recunoscuta de autoritatea competenta a unei parti ca apartinand sistemului sau de invatamant superior;
    - program de invatamant superior - un ciclu de studii, recunoscut de autoritatea competenta a unei parti ca facand parte din sistemul sau de invatamant superior, la terminarea caruia absolventului i se confera un atestat de studii superioare;
    - perioada de studii - orice componenta a unui program de invatamant superior, care a fost evaluata si dovedita prin acte si care, desi nu reprezinta un program de studiu complet, ofera posibilitatea dobandirii unor cunostinte si a unei calificari.
    Atestate:
    A. Atestat universitar - orice grad, diploma sau alt tip de certificat, eliberat de o autoritate competenta, care atesta incheierea cu succes a unui program de invatamant superior.
    B. Atestate care permit accesul in invatamantul superior - orice diploma sau alt tip de certificat, eliberat de o autoritate competenta, care atesta incheierea cu succes a unui program de invatamant si care da dreptul posesorului sau de a fi examinat pentru admiterea in invatamantul superior (conform definitiei privind accesul).
    C. Recunoasterea - recunoasterea oficiala de catre o autoritate competenta a valorii unui atestat eliberat de o institutie de invatamant straina, in scopul de a permite accesul la activitati educative si/sau la ocuparea unui loc de munca.
    Cerinte:
    A. Cerinte generale - conditiile care trebuie indeplinite, in toate cazurile, pentru a avea acces la invatamantul superior sau la un anumit nivel al acestuia ori pentru a dobandi un atestat de invatamant superior de un anumit nivel.
    B. Cerinte speciale - conditiile care trebuie indeplinite, pe langa cerintele generale, pentru a fi admis la un anumit program de invatamant superior sau pentru a dobandi un anumit atestat de invatamant superior intr-un domeniu de studiu specific.

    SECTIUNEA a II-a
    Competenta autoritatilor
    Art. 2.1
    1. In cazul in care autoritatile centrale ale unei parti sunt imputernicite sa efectueze recunoasterea, acea parte va fi obligata sa respecte prevederile prezentei conventii si sa ia masurile necesare pentru a asigura punerea in practica a acestor prevederi pe teritoriul sau.
    In cazul in care este de competenta unor entitati ale unei parti sa hotarasca in problemele privind recunoasterea, partea trebuie sa remita unuia dintre depozitarii conventiei o scurta relatare privind situatia sau structura sa constitutionala, in momentul semnarii sau atunci cand depune actul de ratificare, de acceptare, de aprobare ori de aderare sau oricand dupa aceea. Intr-o astfel de situatie, autoritatile imputernicite ale entitatilor partii, desemnate sa se ocupe de asemenea cazuri, trebuie sa ia masurile necesare pentru a asigura punerea in aplicare, pe teritoriul lor, a prevederilor prezentei conventii.
    2. In cazul in care este de competenta fiecarei institutii de invatamant superior sau a altor entitati sa hotarasca in probleme de recunoastere, fiecare parte, in conformitate cu situatia sau structura sa constitutionala, va transmite textul prezentei conventii acestor institutii sau entitati si va face tot ceea ce este posibil pentru a incuraja primirea sa favorabila si aplicarea prevederilor sale.
    3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale prezentului articol se vor aplica, mutatis mutandis, obligatiilor care revin partilor in conformitate cu articolele urmatoare ale prezentei conventii.
    Art. 2.2
    In momentul in care semneaza sau atunci cand depun actul de ratificare, de acceptare, de aprobare ori de aderare sau oricand dupa aceea, fiecare stat, Vaticanul sau Comunitatea Europeana va informa pe oricare dintre depozitarii prezentei conventii cu privire la autoritatile care sunt competente sa ia diferite hotarari privind cazurile de recunoastere.
    Art. 2.3
    Nici una dintre prevederile prezentei conventii nu va putea aduce atingere oricarei alte prevederi mai favorabile privind recunoasterea atestatelor eliberate intr-una dintre parti, continute in/sau izvorate dintr-un tratat existent sau viitor la care orice semnatara a prezentei conventii este/sau va deveni parte.

    SECTIUNEA a III-a
    Principii de baza legate de evaluarea atestatelor
    Art. 3.1
    1. Detinatorilor de atestate eliberate de una dintre parti li se asigura accesul, pe baza unei cereri adresate institutiei competente, la evaluarea acestor atestate.
    2. Nu se va face nici o discriminare intre candidati pe motiv de sex, rasa, culoare, invaliditate, limba, religie, opinii politice sau de alt gen, origine nationala, etnica ori sociala, asociere cu o minoritate nationala, proprietate, descendenta sau alt statut ori din alte cauze ce nu au legatura cu valoarea atestatului care urmeaza a fi recunoscut. In scopul asigurarii acestui drept, fiecare parte se obliga sa ia masurile necesare ca evaluarea unei cereri de recunoastere a atestatelor sa se faca doar pe baza cunostintelor si a calificarii dobandite.
    Art. 3.2
    Fiecare parte va lua masurile necesare ca procedeele si criteriile folosite in evaluarea si recunoasterea atestatelor sa fie transparente, unitare si corecte.
    Art. 3.3
    1. Hotararile privind recunoasterea vor fi luate pe baza unor informatii adecvate privind atestatele pentru care este solicitata recunoasterea.
    2. Raspunderea pentru furnizarea de informatii adecvate revine in primul rand solicitantului, care va oferi cu buna-credinta aceste informatii.
    3. In pofida raspunderii pe care o are solicitantul, institutiile care au eliberat atestatele respective au obligatia de a furniza, la cererea acestuia si in limite rezonabile, informatii esentiale pentru a fi folosite de detinatorul atestatului sau de catre institutia ori autoritatile competente ale tarii in care se solicita recunoasterea.
    4. Partile vor instrui sau vor incuraja, dupa cum va fi necesar, toate institutiile de invatamant din sistemul lor educativ sa satisfaca orice cerere rezonabila de informatii necesare pentru evaluarea atestatelor obtinute la institutiile respective.
    5. Responsabilitatea pentru demonstrarea faptului ca o cerere nu indeplineste cerintele esentiale revine institutiei care face evaluarea.
    Art. 3.4
    Fiecare parte trebuie sa se asigure, in scopul facilitarii recunoasterii atestatelor, ca au fost oferite informatii adecvate si corecte privind propriul sau sistem de invatamant.
    Art. 3.5
    Hotararile privind recunoasterea vor fi luate intr-un interval de timp rezonabil, specificat anterior de autoritatile imputernicite sa efectueze recunoasterea si calculat din momentul in care s-au oferit toate informatiile privitoare la cazul respectiv. Daca recunoasterea nu este posibila, se vor specifica motivele refuzului, dandu-se informatii privind masurile pe care le poate lua solicitantul pentru a obtine mai tarziu recunoasterea. Daca nu se efectueaza recunoasterea sau nu se ia nici un fel de hotarare, solicitantul va putea face o revenire intr-un interval rezonabil de timp.

    SECTIUNEA a IV-a
    Recunoasterea atestatelor care permit accesul la invatamantul superior
    Art. 4.1
    Fiecare parte va recunoaste atestatele eliberate de catre celelalte parti, care indeplinesc cerintele generale pentru accesul in invatamantul superior din acele parti, in scopul de a permite accesul la programele apartinand sistemului sau de invatamant superior, cu conditia sa nu existe diferente substantiale dovedite intre cerintele generale de acces din partea in care atestatul a fost obtinut si partea in care este solicitata recunoasterea.
    Art. 4.2
    1. In mod asemanator, va fi suficient pentru o parte sa permita detinatorului unui atestat eliberat de una dintre celelalte parti sa obtina o evaluare a acelui atestat, la cererea detinatorului.
    2. Prevederile art. IV.1 se vor aplica, mutatis mutandis, intr-un asemenea caz.
    Art. 4.3
    In cazul in care un atestat permite accesul numai la anumite tipuri de institutii sau programe de invatamant superior din partea in care a fost obtinut atestatul, fiecare dintre celelalte parti va permite detinatorilor unor asemenea atestate accesul la programele similare din institutiile apartinand sistemelor lor de invatamant superior, cu conditia sa nu existe diferente substantiale dovedite intre cerintele de acces din partea in care a fost obtinut atestatul si partea in care este solicitata recunoasterea acestuia.
    Art. 4.4
    In cazul in care admiterea la anumite programe de invatamantul superior depinde de indeplinirea unor cerinte speciale, pe langa cele de ordin general, autoritatile imputernicite ale partii interesate pot impune aceleasi cerinte suplimentare detinatorilor de atestate obtinute in alte parti sau pot evalua daca solicitantii care detin atestate obtinute in alte parti indeplinesc cerintele echivalente.
    Art. 4.5
    In cazul in care in partea in care a fost obtinut un certificat de absolvire a scolii, acesta va permite accesul la invatamantul superior numai in combinatie cu examene de atestare suplimentare, celelalte parti pot conditiona accesul de indeplinirea acestor cerinte sau pot oferi o alternativa pentru indeplinirea unor astfel de cerinte suplimentare in cadrul propriilor sisteme de educatie. Orice stat, Vaticanul sau Comunitatea Europeana poate, fie in momentul in care semneaza sau depune instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, fie oricand dupa aceea, sa informeze pe oricare dintre depozitarii prezentei conventii ca se prevaleaza de prevederile prezentului articol, nominalizand partile fata de care doresc sa aplice acest articol, precum si motivele pentru care fac aceasta.
    Art. 4.6
    Fara a aduce vreun prejudiciu prevederilor art. IV.1 - IV.5, admiterea intr-o anumita institutie de invatamant superior sau la un anumit program din cadrul unei asemenea institutii poate fi restrictiva sau selectiva. In cazul in care admiterea intr-o institutie si/sau un program de invatamant superior este selectiva, procedurile de admitere vor fi stabilite astfel incat sa garanteze ca evaluarea atestatelor straine este efectuata in conformitate cu principiile de corectitudine si nediscriminare descrise in sectiunea a III-a.
    Art. 4.7
    Fara a aduce vreun prejudiciu prevederilor art. IV.1 - IV.5, admiterea intr-o anumita institutie de invatamant superior poate fi conditionata de dovedirea de catre solicitant a faptului ca stapaneste limba sau limbile folosite in procesul de instruire din acea institutie sau alte limbi anume desemnate.
    Art. 4.8
    In partile in care accesul la invatamantul superior are loc pe baza unor atestate netraditionale, atestatele similare obtinute in alte parti vor fi evaluate ca si atestatele netraditionale obtinute in partea in care se solicita recunoasterea.
    Art. 4.9
    In scopul admiterii la programele de invatamant superior, fiecare parte poate conditiona recunoasterea atestatelor eliberate de institutiile de invatamant straine care functioneaza pe teritoriul sau de anumite cerinte ale legislatiei nationale sau de anumite intelegeri stabilite de comun acord cu partea de origine a unor asemenea institutii.

    SECTIUNEA a V-a
    Recunoasterea perioadelor de studii
    Art. 5.1
    Fiecare parte va recunoaste perioadele de studii incheiate in cadrul unui program de invatamant superior dintr-o alta parte. Aceasta recunoastere va cuprinde acele perioade de studii efectuate in vederea incheierii unui program de invatamant superior in partea in care este solicitata recunoasterea, cu conditia sa nu existe diferente considerabile dovedite intre perioadele de studii incheiate in alta parte si partea de program de invatamant superior pe care ar inlocui-o in partea in care este solicitata recunoasterea.
    Art. 5.2
    In acelasi mod, va fi suficient ca o parte sa permita unei persoane, care a incheiat o perioada de studii in cadrul unui program de invatamant superior intr-o alta parte, sa obtina evaluarea acelei perioade de studii (la cererea persoanei interesate). In acest caz, prevederile art. V.1 se vor aplica mutatis mutandis.
    Art. 5.3
    Fiecare parte va facilita recunoasterea perioadelor de studii, in special atunci cand:
    a) a existat o intelegere anterioara intre institutia de invatamant superior sau autoritatea competenta raspunzatoare pentru perioada de studii relevanta, pe de o parte, si institutia de invatamant superior sau autoritatea competenta, responsabila de recunoasterea ceruta, pe de alta parte; si
    b) institutia de invatamant superior in care a fost incheiata perioada de studii a eliberat un certificat sau o copie de pe documentele universitare, care sa ateste ca studentul a indeplinit cu succes cerintele stabilite pentru perioada de studii respectiva.

    SECTIUNEA a VI-a
    Recunoasterea atestatelor de invatamant superior
    Art. 6.1
    In masura in care o hotarare privind recunoasterea se ia pe baza cunostintelor si a deprinderilor certificate prin atestatul de invatamant superior, fiecare parte va recunoaste atestatele de invatamant superior acordate de alta parte, cu conditia sa nu existe diferente considerabile dovedite intre atestatul a carui recunoastere se solicita si atestatul corespunzator din partea in care se solicita recunoasterea.
    Art. 6.2
    In mod asemanator, va fi suficient ca o parte sa permita detinatorului unui atestat de invatamant superior, eliberat intr-una dintre parti, obtinerea evaluarii acelui atestat, la cererea detinatorului. In acest caz, prevederile art. VI.I se aplica mutatis mutandis.
    Art. 6.3
    Recunoasterea intr-o parte a unui atestat de invatamant superior eliberat intr-o alta parte va determina:
    a) accesul la cursuri postuniversitare, inclusiv la examenele pertinente si/sau la pregatirea pentru doctorat, in aceleasi conditii care se aplica si detinatorilor de atestate ai partii in care se solicita recunoasterea;
    b) folosirea unui titlu universitar, in conformitate cu legile si cu reglementarile care exista pe teritoriul partii sau pe un teritoriu aflat sub jurisdictia acelei parti in care se solicita recunoasterea. In plus, recunoasterea poate facilita accesul la piata fortei de munca, in conformitate cu legile si cu reglementarile existente pe teritoriul partii sau pe un teritoriu aflat sub jurisdictia acelei parti in care se solicita recunoasterea.
    Art. 6.4
    Evaluarea de catre o parte a unui atestat de invatamant superior eliberat intr-o alta parte se poate efectua sub urmatoarele forme:
    a) recomandare in vederea ocuparii unui loc de munca;
    b) recomandare catre o institutie de invatamant, in scopul admiterii la programele acesteia;
    c) recomandare catre o alta autoritate competenta in materie de recunoastere.
    Art. 6.5
    Orice parte poate conditiona recunoasterea atestatelor de invatamant superior eliberate de institutiile de invatamant straine care functioneaza pe teritoriul sau de anumite cerinte ale legislatiei nationale sau de anumite intelegeri incheiate cu partea de origine a unor astfel de institutii.

    SECTIUNEA a VII-a
    Recunoasterea atestatelor detinute de refugiati, persoane stramutate si de persoane aflate in situatia de refugiat
    Art. 7
    Fiecare parte va lua toate masurile posibile si corecte in cadrul sistemului sau de invatamant, in conformitate cu prevederile sale constitutionale, juridice si de reglementare, pentru a elabora procedurile necesare unei evaluari corecte si rapide a indeplinirii de catre refugiati, persoane stramutate si de catre persoane aflate in situatia de refugiat, a cerintelor esentiale pentru a avea acces la invatamantul superior, la programe de invatamant postuniversitar sau la locuri de munca, chiar daca atestatele obtinute intr-o anumita parte nu pot fi probate cu dovezi.

    SECTIUNEA a VIII-a
    Informatii privind evaluarea institutiilor si a programelor de invatamant superior
    Art. 8.1
    Fiecare parte este obligata sa furnizeze informatii corespunzatoare despre orice tip de institutie apartinand sistemului sau de invatamant superior si despre orice program oferit de aceste institutii, care sa permita autoritatilor imputernicite din celelalte parti sa stabileasca daca poate fi recunoscuta calitatea atestatelor eliberate de aceste institutii in partea in care este solicitata recunoasterea. Asemenea informatii pot cuprinde:
    a) in cazul partilor care au un sistem de evaluare oficiala a institutiilor si a programelor de invatamant superior: informatii privind metodele si rezultatele unei asemenea evaluari, precum si informatii referitoare la standardele de calitate ale fiecarui tip de invatamant superior sau ale programelor care conduc la obtinerea unui atestat de invatamant superior;
    b) in cazul partilor care nu au un sistem de evaluare oficiala a institutiilor si programelor de invatamant superior: informatii privind recunoasterea diferitelor atestate obtinute in cadrul oricarei institutii de invatamant superior sau in cadrul oricarui program de invatamant superior, care face parte din sistemele de invatamant superior ale respectivelor parti.
    Art. 8.2
    Fiecare parte trebuie sa ia masurile necesare pentru elaborarea, aducerea la zi si furnizarea urmatoarelor informatii:
    a) o descriere a diferitelor tipuri de institutii de invatamant superior care fac parte din sistemul sau de invatamant superior, cu toate caracteristicile fiecarui tip de institutie;
    b) o lista cuprinzand institutiile recunoscute (de stat si particulare), care fac parte din sistemul sau de invatamant superior, indicand posibilitatile acestora de a acorda diferite tipuri de atestate, precum si conditiile care trebuie indeplinite pentru a avea acces la fiecare tip de institutie si de program;
    c) o descriere a programelor de invatamant superior;
    d) o lista a institutiilor de invatamant, aflate in afara teritoriului partii, pe care aceasta le considera ca apartinand sistemului sau de invatamant.

    SECTIUNEA a IX-a
    Informatii despre probleme privind recunoasterea
    Art. 9.1
    Pentru a facilita recunoasterea atestatelor privitoare la invatamantul superior, partile se angajeaza sa-si creeze sisteme transparente de prezentare completa a atestatelor obtinute.
    Art. 9.2
    1. Constiente de necesitatea unor informatii relevante, exacte si actuale, fiecare dintre parti isi va crea sau va mentine un centru national de informatii si va anunta pe unul dintre depozitarii conventiei despre crearea acestuia sau despre orice schimbare survenita in legatura cu centrul respectiv.
    2. In fiecare dintre parti, centrul national de informatii trebuie:
    a) sa faciliteze accesul la informatii oficiale si exacte privind sistemul de invatamant superior si atestatele eliberate in tara in care se afla acesta;
    b) sa faciliteze accesul la informatii privitoare la sistemul de invatamant superior si la atestatele care se pot obtine in alte parti;
    c) sa dea recomandari sau informatii privitoare la probleme legate de recunoasterea si evaluarea atestatelor, in concordanta cu legile si cu reglementarile nationale.
    3. Fiecare centru national de informatii trebuie sa aiba la dispozitia sa mijloacele necesare indeplinirii sarcinilor sale.
    Art. 9.3
    Partile vor sprijini, prin centrele lor de informatii sau prin alte mijloace, folosirea de catre institutiile de invatamant superior ale partilor a documentului intitulat "UNESCO/Council of Europe Diploma Supplement" sau a oricarui alt document de acest gen.

    SECTIUNEA a X-a
    Mecanisme de punere in aplicare
    Art. 10.1
    Urmatoarele organisme au menirea de a supraveghea, de a promova si de a facilita punerea in aplicare a prezentei conventii:
    a) Comitetul Conventiei cu privire la recunoasterea atestatelor obtinute in invatamantul superior in statele din regiunea Europei;
    b) Reteaua europeana de centre nationale de informatii privind mobilitatea si recunoasterea universitara (ENIC), creata in baza hotararii Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei, la 9 iunie 1994, si a Comitetului regional UNESCO pentru Europa, la 18 iunie 1994.
    Art. 10.2
    1. Se constituie, din momentul semnarii prezentei conventii, Comitetul Conventiei cu privire la recunoasterea atestatelor obtinute in invatamantul superior in statele din regiunea Europei, denumit, in continuare, comitetul. Acesta va avea in componenta sa cate un reprezentant din fiecare parte.
    2. In aplicarea prezentului articol, termenul parte nu se aplica Comunitatii Europene.
    3. La intrunirile comitetului pot participa, ca observatori, statele mentionate la art. XI.1.1 si Vaticanul, daca nu sunt parti la prezenta conventie, precum si Comunitatea Europeana si presedintele Retelei ENIC. De asemenea, pot fi invitati ca observatori la intrunirile comitetului si reprezentanti ai organizatiilor guvernamentale si neguvernamentale, care activeaza in domeniul recunoasterii atestatelor in statele din regiunea Europei.
    4. Presedintele Comitetului regional UNESCO pentru aplicarea Conventiei privind recunoasterea studiilor si diplomelor in materie de invatamant superior in statele din regiunea Europei va fi, de asemenea, invitat, ca observator, la intrunirile comitetului.
    5. Comitetul va promova si va supraveghea punerea in aplicare a prevederilor prezentei conventii. In acest scop, el poate adopta, cu votul majoritatii partilor, recomandari, declaratii, protocoale si modele de bune practici pentru indrumarea autoritatilor imputernicite ale partilor in activitatea de aplicare a conventiei, precum si in analizarea cererilor de recunoastere a atestatelor din invatamantul superior. Cu toate ca partile nu sunt obligate prin aceste texte, ele se vor stradui sa le aplice, sa le faca cunoscute autoritatilor competente si sa le promoveze. Comitetul va tine seama de opinia reprezentantilor Retelei ENIC, inainte de a lua diferite hotarari.
    6. Comitetul va prezenta rapoarte organismelor relevante din cadrul Consiliului Europei si din cadrul UNESCO.
    7. Comitetul va mentine legatura cu comitetele regionale UNESCO pentru aplicarea conventiilor privind recunoasterea studiilor, diplomelor si a titlurilor universitare, adoptate de UNESCO.
    8. Majoritatea partilor va constitui cvorumul.
    9. Comitetul va adopta propriile sale reguli de procedura. El se va intruni in sesiuni ordinare cel putin o data la 3 ani. Comitetul se va intruni pentru prima data la cel mult un an de la intrarea in vigoare a prezentei conventii.
    10. Secretariatul comitetului va fi incredintat atat secretarului general al Consiliului Europei, cat si directorului general al UNESCO.
    Art. 10.3
    1. Fiecare parte va desemna drept membru al Retelei europene de centre nationale de informatii privind mobilitatea si recunoasterea universitara (ENIC), centrul sau national de informatii creat sau mentinut conform art. IX.2. In cazul in care exista sau se creeaza mai multe centre nationale de informatii pe teritoriul unei parti, conform art. IX.2, toate acestea vor deveni membre ale Retelei ENIC, dar vor dispune doar de un singur vot.
    2. Reteaua ENIC (in componenta sa limitata la centrele nationale de informatii ale partilor la prezenta conventie) va sprijini punerea in practica a prevederilor prezentei conventii de catre autoritatile nationale imputernicite. Reteaua ENIC se va intruni cel putin o data pe an in sesiune plenara. Ea isi va alege presedintele si biroul executiv, in conformitate cu propriile sale atributii.
    3. Secretariatul Retelei ENIC va fi incredintat atat secretarului general al Consiliului Europei, cat si directorului general al UNESCO.
    4. Partile vor coopera, prin intermediul Retelei ENIC, cu centrele nationale de informatii ale celorlalte parti, permitandu-le acestora, in special, sa culeaga toate informatiile care le sunt necesare pentru activitatile care au drept scop recunoasterea si mobilitatea universitara.

    SECTIUNEA a XI-a
    Clauze finale
    Art. 11.1
    1. Prezenta conventie este deschisa spre a fi semnata de catre:
    a) statele membre ale Consiliului Europei;
    b) statele membre ale regiunii europene UNESCO;
    c) orice alt stat semnatar sau contractant ori parte la Conventia culturala europeana a Consiliului Europei si/sau la Conventia UNESCO privind recunoasterea studiilor si diplomelor in materie de invatamant superior in statele din regiunea Europei (1979),
    care au fost invitate la conferinta de nivel diplomatic ce a avut drept obiect adoptarea prezentei conventii.
    2. Aceste state, precum si Vaticanul isi pot exprima consimtamantul prin:
    a) semnatura fara rezerva, in ceea ce priveste ratificarea, consimtamantul sau aprobarea;
    b) semnatura, sub rezerva ratificarii, acceptarii sau aprobarii, urmata de ratificare, de acceptare sau de aprobare; sau
    c) aderare.
    3. Semnarea va avea loc de fata cu unul dintre depozitari. Instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare vor fi depuse la unul dintre depozitari.
    Art. 11.2
    Prezenta conventie va intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza expirarii termenului de o luna de la exprimarea consimtamantului a cinci state de a fi legate prin conventie, dintre care cel putin trei state sa fie membre ale Consiliului Europei si/sau ale regiunii europene UNESCO. Pentru fiecare dintre celelalte state, conventia va intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza expirarii termenului de o luna de la data la care si-au dat consimtamantul de a fi legate prin conventie.
    Art. 11.3
    1. Dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii, orice alt stat, in afara celor definite la art. XI.1, poate cere aderarea la prezenta conventie. Orice solicitare in acest sens va fi adresata unuia dintre depozitari, care o va transmite statelor contractante cu cel putin 3 luni inainte de intrunirea Comitetului Conventiei cu privire la recunoasterea atestatelor obtinute in invatamantul superior in statele din regiunea Europei. Depozitarul va informa despre aceasta Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei si Biroul executiv al UNESCO.
    2. Decizia de a invita un stat care si-a exprimat dorinta sa adere la conventie va fi luata cu o majoritate de doua treimi din numarul partilor.
    3. Dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii, Comunitatea Europeana va putea adera ca urmare a unei solicitari facute de statele membre, ce va fi adresata unuia dintre depozitari. In acest caz, prevederile art. XI.3.2. nu se aplica.
    4. Pentru oricare dintre statele care solicita sa adere sau pentru Comunitatea Europeana, conventia va intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza expirarii termenului de o luna de la depunerea instrumentului de aderare la unul dintre depozitari.
    Art. 11.4
    1. Partile la prezenta conventie, care sunt si parti la una sau la mai multe dintre urmatoarele conventii:
    - Conventia europeana privind echivalarea diplomelor care permit accesul in institutii universitare (ETS 15, 1953), precum si Protocolul la aceasta (ETS 49, 1964);
    - Conventia europeana privind echivalarea perioadelor de studii universitare (ETS 21, 1956);
    - Conventia europeana privind recunoasterea academica a calificarilor universitare (ETS 32, 1959);
    - Conventia internationala cu privire la recunoasterea studiilor, diplomelor si gradelor din invatamantul superior din statele arabe si europene vecine cu Marea Mediterana (1976);
    - Conventia privind recunoasterea studiilor si diplomelor in materie de invatamant superior in statele din regiunea Europei (1979);
    - Conventia europeana cu privire la echivalarea generala a perioadelor de studii universitare (ETS 138, 1990),
    a) vor aplica prevederile prezentei conventii in relatiile lor reciproce;
    b) vor continua sa puna in aplicare sus-numitele conventii la care sunt parti in relatiile lor cu alte state-parti la aceste conventii, dar care nu sunt parti la prezenta conventie.
    2. Partile la prezenta conventie se angajeaza sa nu devina parti la nici una dintre conventiile mentionate la paragraful 1, la care nu sunt deja parti, cu exceptia Conventiei internationale cu privire la recunoasterea studiilor, diplomelor si gradelor din invatamantul superior din statele arabe si europene vecine cu Marea Mediterana (1976).
    Art. 11.5
    1. Orice stat poate, in momentul semnarii sau depunerii instrumentului sau de ratificare, de acceptare, de aprobare ori de aderare, sa specifice teritoriul sau teritoriile pe care se va aplica prezenta conventie.
    2. Orice stat poate, la o data ulterioara, printr-o declaratie adresata unuia dintre depozitari, sa extinda aplicarea prezentei conventii pe orice alt teritoriu specificat in declaratie. Pentru un astfel de teritoriu, conventia va intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza expirarii termenului de o luna de la data primirii de catre depozitar a unei asemenea declaratii.
    3. Orice declaratie facuta in baza celor doua paragrafe anterioare, cu privire la un teritoriu, poate fi retrasa printr-o notificare adresata unuia dintre depozitari. Retragerea va produce efecte in prima zi a lunii care urmeaza expirarii termenului de la data primirii notificarii de catre depozitar.
    Art. 11.6
    1. Orice parte poate, in orice moment, sa denunte prezenta conventie, adresand o notificare unuia dintre depozitari.
    2. Denuntarea va produce efect in prima zi a lunii care urmeaza expirarii unei perioade de 12 luni de la data primirii notificarii de catre depozitar. Asemenea denuntari nu vor afecta insa hotararile de recunoastere, luate anterior, in conformitate cu prevederile prezentei conventii.
    3. Incetarea sau suspendarea prezentei conventii, ca urmare a incalcarii de catre o parte a unei prevederi esentiale pentru indeplinirea scopului sau a obiectului acesteia, trebuie facuta in conformitate cu reglementarile internationale.
    Art. 11.7
    1. Orice stat, Vaticanul sau Comunitatea Europeana poate declara, in momentul semnarii sau al depunerii instrumentului de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, ca isi rezerva dreptul sa nu aplice, in parte sau in intregime, unul sau mai multe dintre urmatoarele articole ale prezentei conventii: art. IV.8, art. V.3, art. VI.3, art. VIII.2 si art. IX.3. Nici o alta rezerva nu poate fi formulata.
    2. Orice parte, care a formulat o rezerva in conformitate cu paragraful precedent, o poate retrage, adresand o notificare unuia dintre depozitari. Retragerea va produce efecte de la data la care depozitarul a primit notificarea.
    3. O parte care a formulat o rezerva in legatura cu o prevedere a prezentei conventii nu poate pretinde unei alte parti sa aplice acea prevedere; in cazul in care restrictia este partiala sau conditionata, ea poate solicita totusi aplicarea acelei prevederi in masura in care a acceptat-o ea insasi.
    Art. 11.8
    1. Proiectele de amendamente la prezenta conventie pot fi adoptate de catre Comitetul Conventiei cu privire la recunoasterea atestatelor obtinute in invatamantul superior in statele din regiunea Europei, cu o majoritate de doua treimi din numarul voturilor exprimate de parti. Orice proiect de amendament, adoptat in acest mod, va fi introdus intr-un protocol al prezentei conventii. Protocolul va specifica modalitatile in care el va intra in vigoare, dar, in orice caz, va necesita consimtamantul partilor care urmeaza sa adere la el.
    2. Nu se admite nici un amendament la sectiunea a III-a a prezentei conventii, in conformitate cu prevederile paragrafului 1.
    3. Orice propunere de amendamente va fi comunicata unuia dintre depozitari, care o va transmite partilor cu cel putin 3 luni inainte de intrunirea comitetului. Depozitarul va informa, de asemenea, Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei, precum si Biroul executiv al UNESCO.
    Art. 11.9
    1. Secretarul general al Consiliului Europei, precum si directorul general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura vor fi depozitarii prezentei conventii.
    2. Depozitarul oricarui document, notificare sau comunicare va notifica partilor la aceasta conventie, precum si altor state ale Consiliului Europei si/sau ale regiunii europene UNESCO despre:
    a) orice semnare;
    b) depunerea oricarui instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare;
    c) orice intrare in vigoare a prezentei conventii, in conformitate cu prevederile art. XI.2 si XI.3.4;
    d) orice rezerva formulata in baza prevederilor art. XI.7, precum si orice retragere a rezervelor formulate in virtutea prevederilor art. XI.7;
    e) orice denuntare a prezentei conventii in baza art. XI.6;
    f) orice declaratie formulata in conformitate cu prevederile art. II.1 sau ale art. II.2;
    g) orice declaratie formulata in conformitate cu prevederile art. IV.5;
    h) orice solicitare de aderare formulata in conformitate cu prevederile art. XI.3;
    i) orice propunere facuta in conformitate cu prevederile art. XI.8;
    j) orice alt document, notificare sau comunicare referitoare la prezenta conventie.
    3. Depozitarul care primeste o comunicare sau care trimite o notificare in legatura cu prevederile prezentei conventii va informa, imediat, despre acest fapt, celalalt depozitar.
    In considerarea celor de mai sus, subsemnatii, avand depline puteri in acest scop, au semnat prezenta conventie.
    Incheiata la Lisabona la 11 aprilie 1997, in doua exemplare, in limbile engleza, franceza, rusa si spaniola, cele patru texte fiind egal autentice, dintre care unul va fi depus in arhivele Consiliului Europei, iar celalalt in arhivele Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura. O copie certificata va fi transmisa fiecaruia dintre statele la care se face referire la art. XI.1, precum si Vaticanului, Comunitatii Europene si Secretariatului Organizatiei Natiunilor Unite.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 172/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 172 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu