LEGE Nr. 102
din 25 aprilie 2006
pentru aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 398 din 9 mai 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109 din 14 iulie
2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 655
din 22 iulie 2005, cu următoarele modificări şi completări: 1. La articolul
1, alineatul (1) va avea următorul cuprins: „Art. 1. - (1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă
constituie cadrul general pentru organizarea, efectuarea şi asigurarea
desfăşurării transporturilor rutiere de mărfuri şi de persoane, precum şi a
activităţilor conexe acestora pe teritoriul României, în condiţii de siguranţă
şi calitate, cu respectarea principiilor liberei concurenţe, garantarea
accesului liber şi nediscriminatoriu la piaţa transportului rutier şi a măsurilor
de protecţie a mediului înconjurător,
a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice şi
pentru satisfacerea necesităţilor economiei naţionale şi nevoilor de apărare
ale ţării."
2. La articolul 2, partea
introductivă şi literele c)-h) vor avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă privind accesul la activitatea de transport nu
se aplică transporturilor rutiere efectuate cu:
..............................................................................................................................................
c) vehicule rutiere aparţinând instituţiilor din
sistemul naţional de apărare;
d) vehicule rutiere utilizate pentru transporturi
poştale care sunt efectuate în cadrul unui serviciu public;
e) vehicule rutiere care transportă medicamente,
produse şi echipamente medicale necesare intervenţiilor în caz de catastrofe şi
calamităţi;
f) vehicule rutiere speciale destinate serviciilor
medicale de urgenţă;
g) vehicule rutiere special amenajate care le fac
improprii pentru transportul mărfurilor;
h) vehicule rutiere care
transportă vehicule avariate sau defecte;".
3. După articolul 2 se
introduce un nou articol, articolul 21, cu următorul cuprins:
„Art. 21. -
Transportul public local se reglementează prin legi speciale."
4. Alineatul (1) al articolului 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) In sensul prezentei ordonanţe de
urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. activitate conexă
transportului rutier - activitate complementară
care se desfăşoară în legătură cu transportul rutier;
2. activitate de transport rutier - suma operaţiunilor de transport care asigură, nemijlocit,
deplasarea mărfurilor sau a persoanelor, cu ajutorul vehiculelor sau al
combinaţiei de vehicule, pe distanţe şi în condiţii prestabilite;
3. autoturism - autovehicul
cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h,
conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9
locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;
4. autobuz - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25
km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane pe scaune şi în
picioare, şi care are mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul
conducătorului auto;
5. autobuz urban - autobuz la care majoritatea
locurilor sunt în picioare;
6. autocar - autobuz
cu mai mult de 22 de locuri pe scaune, destinat şi echipat numai pentru transportul
de persoane aşezate pe scaune, având spaţii speciale pentru transportul
bagajelor pe distanţe mari, amenajat şi dotat pentru a asigura confortul
persoanelor transportate, având interdicţia de a transporta persoane în
picioare;
7. autorizaţie de transport
internaţional - document care dă dreptul unui
operator de transport rutier să efectueze în anumite condiţii unul sau mai
multe transporturi de tranzit sau destinaţie pe teritoriul unui stat, pe
perioada sa de valabilitate;
8. autogara - spaţiu
special delimitat, amenajat şi dotat pentru a permite staţionarea autobuzelor
la persoane, pentru urcarea sau coborârea persoanelor, precum şi pentru o oferi
condiţii şi servicii pentru autobuze şi pentru persoanele aflate în aşteptare;
9. cap de traseu - punct
de plecare sau punct de destinaţie, aferent unui traseu, utilizat pentru
urcarea/coborârea persoanelor transportate prin
servicii regulate de transport rutier public;
10. cabotaj - operaţiune
de transport rutier efectuată de către un operator de transport rutier străin
între cel puţin două puncte de încărcare/descărcare aflate pe teritoriul
României; deplasarea fără încărcătură a unui vehicul rutier între două
operaţiuni consecutive de transport internaţional nu este considerată cabotaj;
11. certificat de
competenţă profesională - document care atestă
pregătirea profesională a unei persoane în domeniul transporturilor
rutiere;
12. certificat de transport în cont propriu - document prin care se atestă că întreprinderea îndeplineşte
condiţia de competenţă profesională, aceasta având acces la activitatea de
transport rutier în cont propriu;
13. contract de închiriere de vehicule rutiere - contract încheiat în formă autentică, prin care un locator,
persoană fizică sau juridică, transmite, contra cost, dreptul de folosinţă pe
perioadă determinată a unuia sau mai multor vehicule, fără conducător auto,
către o altă persoană fizică sau juridică, numită locatar;
14. copia conformă a
certificatului de transport în cont propriu - documentul
eliberat de autoritatea competentă pentru fiecare dintre autovehiculele sau
ansamblurile de vehicule rutiere deţinute în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă şi utilizate de întreprindere, altele decât cele menţionate la art. 2,
cu care se efectuează operaţiuni de transport rutier în cont propriu, numai cu
respectarea reglementărilor naţionale şi internaţionale în domeniul transporturilor rutiere;
15. copia conformă a
licenţei de transport - documentul eliberat de
autoritatea competentă pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de
vehicule rutiere deţinute în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă şi
utilizate de operatorul de transport rutier la operaţiuni de transport rutier,
altele decât cele menţionate la art. 2, numai cu respectarea reglementărilor
naţionale şi internaţionale în domeniul transporturilor rutiere;
16. cursă - traseu parcurs de un autobuz care, după
atingerea punctului de destinaţie, revine la punctul de plecare, în cadrul
aceleiaşi operaţiuni de transport de persoane;
17. document de transport - document care se află la bordul autovehiculului rutier pe toată
durata derulării transportului, având înscrise date privind întreprinderea care
efectuează transportul, expeditorul, beneficiarul transportului, mărfurile sau
persoanele transportate, după caz, şi care trebuie să facă posibilă stabilirea
categoriei şi a tipului de transport rutier efectuat;
18. grafic de circulaţie - document care conţine staţiile publice aflate pe un traseu,
distanţele dintre acestea, orele de plecare, respectiv sosire, şi zilele în
care se efectuează transporturile;
19. grup de persoane dinainte constituit - grup pentru care o organizaţie sau o persoană autorizată care este
responsabilă cu încheierea contractului şi plata colectivă a serviciilor a
primit rezervările şi a efectuat plăţile înainte de plecare. Pe tot parcursul
transportului componenţa grupului trebuie să rămână aceeaşi;
20. inspecţie tehnică
periodică - operaţiune de control periodic al
vehiculelor aflate în exploatare, care priveşte în principal sistemele şi
componentele acestora ce contribuie la siguranţa circulaţiei, protecţia
mediului şi încadrarea în categoria de folosinţă;
21. intermediere în transporturile rutiere - activitatea unei întreprinderi cu scop patrimonial care constă în
preluarea de la beneficiari a comenzilor de transport rutier în trafic naţional
şi/sau internaţional, acestea urmând a fi executate de intermediar, în numele
său, prin intermediul unuia sau mai multor operatori de transport;
22. întreprindere - agent
economic, persoană fizică, asociaţie familială sau persoană juridică, cu/fără
scop patrimonial, orice asociaţie ori grup de persoane fără personalitate
juridică, cu/fără scop patrimonial, sau orice organism oficial care are
personalitate juridică ori care depinde de o autoritate care are această
personalitate;
23. licenţă pentru
activităţi conexe transportului rutier - document care dă dreptul unei întreprinderi să desfăşoare
activităţi conexe transportului rutier;
24. licenţă de transport - document prin care se atestă că întreprinderea îndeplineşte
condiţiile de onorabilitate, capacitate financiară şi competenţă profesională,
aceasta având acces la transportul rutier public;
25. licenţă de traseu - document care dă dreptul operatorului de transport rutier să
efectueze transport rutier public de persoane prin servicii regulate sau
servicii regulate speciale în trafic naţional pe un anumit traseu, conform
programului de transport;
26. masă totală maximă
autorizată - masa totală maximă a unui vehicul
rutier, aşa cum este declarată de constructorul acestuia;
27. microbuz - autobuz care are o capacitate de
transport de cel mult 22 de persoane pe scaune, în
afara locului conducătorului auto;
28. omologare - procedura
administrativă prin care autoritatea competentă certifică, conform legislaţiei
în vigoare, că un tip de vehicul, un sistem sau o componentă ori o entitate
tehnică independentă satisface cerinţele tehnice prevăzute de reglementările în
vigoare;
29. operator de transport rutier - orice întreprindere care deţine certificat unic de înregistrare,
având ca obiect de activitate activitatea de transport rutier, deţinătoare a
unei licenţe de transport şi care efectuează transport rutier public cu
vehicule rutiere deţinute cu orice titlu, cu excepţia comodatului, denumite în
continuare vehicule deţinute;
30. operator de transport rutier român - operator
de transport rutier cu sediul sau cu domiciliul în România;
31. operator de transport
rutier străin - operator de transport rutier cu
sediul sau cu domiciliul în străinătate, autorizat să efectueze transporturi
rutiere internaţionale;
32. operator pentru activităţi conexe transportului rutier - orice
întreprindere care desfăşoară activităţi conexe transportului rutier şi care a
obţinut în prealabil licenţa pentru activităţi conexe transportului rutier;
33. persoană desemnată - persoană fizică, managerul activităţii de transport rutier, care
îndeplineşte pentru întreprindere condiţiile de onorabilitate şi competenţă
profesională, care este angajată pe bază de contract de muncă să conducă,
permanent şi efectiv, activitatea de transport a întreprinderii;
34. program de
transport interjudeţean şi internaţional - program
întocmit şi aprobat de autoritatea competentă, prin care se stabilesc traseele
pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, graficele
de circulaţie, capetele de traseu, staţiile publice, numărul, tipul şi
capacitatea autovehiculelor necesare;
35. program de transport judeţean
- program propus şi aprobat de consiliile judeţene
şi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, prin care se stabilesc
traseele pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate,
graficele de circulaţie, capetele de traseu, staţiile publice, numărul, tipul
şi capacitatea autovehiculelor necesare;
36. serviciu regulat de transport de persoane - serviciu
de transport public de persoane care asigură
transportul persoanelor, potrivit graficelor de circulaţie, pe trasee specificate,
în care urcarea/coborârea persoanelor transportate în/din autovehicul se face
în puncte de oprire dinainte stabilite; serviciul regulat de transport de
persoane presupune obligaţia respectării graficelor de circulaţie, acesta fiind
accesibil oricărei persoane, putând fi condiţionat cel mult de o rezervare
prealabilă;
37. serviciu regulat special de transport de
persoane - serviciu de transport public de persoane
efectuat la solicitarea unui beneficiar, prin care se asigură doar transportul
anumitor categorii determinate de persoane, în măsura în care acest serviciu se
desfăşoară în condiţiile prevăzute la pct. 36. Serviciul regulat special de
transport de persoane include:
a) transportul muncitorilor între domiciliu şi locul
de muncă;
b) transportul elevilor şi al studenţilor spre şi
dinspre instituţiile de învăţământ;
c) transportul militarilor şi al familiilor acestora
între domiciliu şi unitatea militară;
38. staţie publică - punct de pe traseul unui seviciu regulat de transport de persoane, amenajat
corespunzător, semnalizat printr-un indicator rutier şi care să aibă în dotare
un panou suplimentar pe care este ataşat orarul conform căruia opresc
autovehiculele pentru urcarea şi coborârea persoanelor transportate;
39. serviciu ocazional de transport de persoane - activitate de transport public de persoane, realizată pe bază de
contract unic pentru fiecare cursă, care nu poate fi definită ca serviciu
regulat sau ca serviciu regulat special, prin care se transportă grupuri de
persoane dinainte constituite, la iniţiativa unei persoane, cu ocazia unor
evenimente, manifestări speciale, călătorii circulare cu caracter de agrement,
turism şi altele asemenea;
40. traseu - parcurs
care asigură legătura între mai multe localităţi şi/sau obiective, cuprinse
între două capete,pe care se efectuează transport rutier public de persoane
prin servicii regulate şi servicii regulate speciale. In funcţie de amplasarea
capetelor şi de itinerarul dintre acestea, traseele pot fi locale, judeţene,
interjudeţene şi internaţionale; traseele dintre municipiul Bucureşti şi alte
localităţi sunt trasee interjudeţene;
41. transport rutier - operaţiune
prin care se realizează deplasarea persoanelor sau a mărfurilor cu un
autovehicul ori cu un ansamblu de vehicule rutiere, pe un drum deschis
circulaţiei publice, chiar dacă vehiculele respective sunt, pe o anumită
porţiune a traseului, transportate la rândul lor pe sau de alte vehicule ori
dacă autovehiculele se deplasează fără încărcătură. Operaţiunile de
încărcare/descărcare şi de întocmire/distribuire a documentelor însoţitoare
transportului, realizate sau supravegheate de conducătorul vehiculului ori al
ansamblului de vehicule, sunt operaţiuni incluse în activitatea de transport;
42. transport rutier agabaritic - transport rutier cu mase şi/sau cu dimensiuni depăşite;
43. transport rutier în
trafic naţional - transport rutier care se
efectuează între două localităţi situate pe teritoriul României, fără a depăşi
teritoriul statului;
44. transport rutier în
trafic internaţional - transport rutier care se
efectuează între localitatea de plecare şi localitatea de destinaţie, situate
pe teritoriul a două state diferite, cu sau fără tranzitarea unuia ori mai
multor state;
45. transport rutier în zona
de mic trafic de frontieră - transport rutier care
implică deplasarea unui vehicul rutier de pe teritoriul unui stat pe teritoriul
statului învecinat, pe o distanţă de cel mult 30 km faţă de frontieră, dacă
acordurile bilaterale încheiate între statele respective nu prevăd altfel;
46. transport rutier local - transport rutier efectuat în interiorul zonei
administrativ-teritoriale a unei localităţi, fără a depăşi limitele acesteia;
47. transport rutier
judeţean - transport rutier care se efectuează între
două localităţi situate pe teritoriul aceluiaşi judeţ;
48. transport rutier
interjudeţean - transport rutier care se
efectuează între localitatea de plecare şi localitatea de destinaţie, situate
pe teritoriul a două judeţe diferite, cu sau fără tranzitarea unuia ori mai
multor judeţe; în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, transportul rutier
între municipiul Bucureşti şi alte judeţe este considerat transport rutier
interjudeţean;
49. transportator rutier - orice întreprindere care, în activitatea sa, pentru transportul
public sau transportul în cont propriu al persoanelor ori al mărfurilor,
utilizează vehicule sau ansambluri de vehicule rutiere deţinute, în condiţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă;
50. vehicul rutier - sistem
mecanic destinat circulaţiei pe drumurile publice, cu sau fără mijloace de
autopropulsare, şi care se utilizează în mod normal pentru transportul de
persoane şi/sau de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări. In
sensul prezentei ordonanţe de urgenţă sunt considerate vehicule rutiere autovehiculele, remorcile, semiremorcile
şi tractoarele, definite astfel:
a) autovehicul - orice
vehicul rutier care se deplasează prin propulsie proprie, cu excepţia
vehiculelor care circulă pe şine şi a autovehiculelor cu două sau 3 roţi;
b) remorcă - vehicul rutier fără motor, conceput şi construit pentru a fi
tractat de un autovehicul;
c) semiremorcă - vehicul rutier tractat, conceput pentru a fi cuplat la un tractor sau la o axă de tractare, astfel încât asupra
tractorului ori axei de tractare se exercită o forţă verticală semnificativă;
d) tractor - vehicul
rutier care, prin concepţie şi construcţie, este destinat exclusiv sau în
principal tractării de remorci/semiremorci sau utilaje;
51. vehicule istorice - vehicule
pentru care perioada trecută de la încetarea fabricaţiei tipurilor respective,
care au utilizat acelaşi tip de caroserie şi acelaşi tip de motor, este de cel
puţin 30 de ani, originale, restaurate sau reconstruite, pentru care
deţinătorii au obţinut un atestat de vehicul istoric emis de organisme agreate
de autoritatea competentă."
5. La articolul 4 litera
A, litera b) va avea următorul cuprins:
,,b) clasificarea din punct de vedere al caracterului comercial al activităţii:
1. transport rutier public;
2. transport rutier în cont propriu;".
6. La articolul 4 litera
B, punctul 1 al literei a) va avea următorul cuprins:
„1. transport rutier de mărfuri generale, inclusiv
bunuri;".
7. La articolul 5,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, în calitate de organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, autoritate de stat şi de reglementare în
domeniul transporturilor rutiere, reprezintă, în sensul prezentei ordonanţe de
urgenţă, autoritatea competentă."
8. La articolul 5, litera
f) a alineatului (3) va avea următorul cuprins:
,,f) autorizează activităţile de transport rutier
public şi în cont propriu, în trafic naţional şi/sau internaţional, şi
eliberează în acest sens licenţe, certificate de transport în cont propriu şi
autorizaţii de transport internaţional, prin intermediul autorităţilor
prevăzute de legislaţia în vigoare, în conformitate cu procedurile specifice
stabilite pentru operatorii de transport rutier, întreprinderi şi operatorii de
activităţi conexe transportului rutier, precum şi atestate/certificate pentru
personalul de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, conform
prevederilor în vigoare, acordurilor şi convenţiilor la care România este parte;".
9. După articolul 8 se
introduc două noi articole, articolele 81 şi 82, cu următorul cuprins:
„Art. 81. -
Consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile
locale au următoarele atribuţii privind transportul rutier public, care se
realizează în zona de competenţă respectivă:
a) stabilirea şi aplicarea politicilor teritoriale de
dezvoltare durabilă a transportului rutier, în conexiune cu politicile similare
din zonele limitrofe şi în conformitate cu politica naţională în domeniu;
b) aprobarea programelor de transport rutier public
de persoane în trafic judeţean, după armonizarea acestora de către autoritatea
competentă cu programele de transport rutier interjudeţean, feroviar, naval sau
aerian, după caz.
Art. 82. - La
realizarea proiectului de program de transport rutier public de persoane în
trafic judeţean vor fi consultate şi asociaţiile existente la nivel
judeţean."
10. Articolul 9 va avea
următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Transportul rutier se efectuează numai
în condiţiile respectării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, a
reglementărilor în vigoare din domeniul transporturilor rutiere, precum şi a
acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care
România este parte.
(2) Transportul rutier de mărfuri periculoase se
efectuează numai în condiţiile respectării prevederilor Acordului european
referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase
(A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat
prin Legea nr. 31/1994, cu modificările ulterioare, şi a reglementărilor
specifice în vigoare.
(3) Transportul rutier al deşeurilor periculoase se
efectuează numai în condiţiile respectării reglementărilor specifice în vigoare.
(4) Transportul rutier de mărfuri sau de persoane se
poate efectua numai în condiţiile respectării prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere şi a
perioadelor de odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează
transporturi rutiere şi organizarea timpului de muncă al lucrătorilor mobili în
transportul rutier de mărfuri şi persoane, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 466/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectueză
transporturi rutiere internaţionale (A.E.T.R.), inclusiv ale anexelor la
acesta, încheiat la Geneva la 1 iulie 1970, la care România a aderat prin Legea
nr. 101/1994."
11. Articolul 11 va avea
următorul cuprins:
„Art. 11. - Transportul rutier public este transportul
rutier efectuat pe bază de contract, contra plată, prin încasarea unui tarif
sau a echivalentului în natură ori în servicii, cu vehicule deţinute şi
utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă."
12. La articolul 12, partea
introductivă şi literele a) şi f) vor avea următorul cuprins:
„Art. 12. - Transportul rutier în cont propriu se
efectuează fără încasarea unui tarif sau a echivalentului în natură ori în
servicii al acestuia şi se realizează în următoarele condiţii cumulative:
a) este o activitate secundară sau suplimentară
celorlalte activităţi principale autorizate ale întreprinderii;
f) vehiculele utilizate pentru astfel de transporturi
sunt conduse de către conducători auto angajaţi ai
întreprinderii, de către persoana fizică sau de către un membru al asociaţiei
familiale, după caz."
13. Articolul 13 va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - Operatorii de transport rutier români pot
efectua transport rutier public în trafic naţional
şi/sau internaţional numai cu vehicule rutiere deţinute şi utilizate în
condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, înmatriculate în România, conduse de
persoane cu cetăţenie română sau de cetăţeni străini cu drept de muncă în România."
14. Articolul 14 va avea
următorul cuprins:
„Art. 14. - Pentru a putea efectua transport rutier pe
teritoriul României, conducătorii auto cetăţeni străini care au obţinut dreptul
de muncă în România trebuie să deţină un certificat de competenţă profesională
eliberat de autoritatea competentă în condiţiile stabilite de aceasta."
15. La articolul 17,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Pentru a efectua transport rutier
public, operatorii de transport rutier trebuie să fie înregistraţi în Registrul
operatorilor de transport rutier, ţinut de autoritatea competentă."
16. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Pentru dobândirea calităţii de operator
de transport rutier, o întreprindere trebuie să obţină licenţa de transport,
care se acordă în urma îndeplinirii cumulative a condiţiilor de onorabilitate,
capacitate financiară şi competenţă profesională.
(2) Condiţia de onorabilitate, în sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, se consideră ca fiind îndeplinită numai dacă persoana
desemnată să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier:
a) nu a fost condamnată pentru infracţiuni de natură
comercială;
b) nu a fost declarată inaptă pentru a conduce
permanent şi efectiv activitatea de transport rutier,
conform prevederilor legale în vigoare;
c) nu a fost condamnată pentru infracţiuni privind:
- condiţiile de plată şi de angajare;
- transportul rutier de mărfuri sau de persoane şi,
în special, prevederile privind perioadele de conducere şi de odihnă ale
conducătorilor auto, greutăţile şi dimensiunile vehiculelor rutiere, siguranţa
rutieră şi siguranţa vehiculului rutier, protecţia mediului.
(3) Condiţia de capacitate financiară constă în
dispunerea unor resurse suficiente pentru a se asigura demararea în bune
condiţii a activităţii întreprinderii şi buna administrare a acesteia. Condiţia
de capacitate financiară se consideră ca fiind îndeplinită numai dacă
operatorul de transport rutier dispune de un nivel financiar de minimum 9.000
euro pentru primul autovehicul rutier şi 5.000 euro pentru fiecare dintre
celelalte autovehicule rutiere deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă. Modul de evaluare a capacităţii financiare a unei
întreprinderi se stabileşte de autoritatea competentă.
(4) Condiţia de competenţă profesională se consideră
ca fiind îndeplinită dacă persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv
activitatea de transport rutier este titulară a unui certificat de competenţă
profesională eliberat de autoritatea competentă în condiţiile stabilite de
aceasta.
(5) Certificatul de competenţă profesională atestă
deţinerea nivelului necesar de cunoştinţe stabilit de autoritatea competentă şi
se acordă în urma unei examinări scrise obligatorii, care poate fi completată
cu o examinare orală în forma stabilită de autoritatea competentă."
17. Articolul 19 va avea
următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Licenţa de transport se eliberează
operatorului de transport rutier de către autoritatea competentă, are o
valabilitate de 5 ani şi se păstrează la sediul acestuia.
(2) Pentru vehiculele rutiere deţinute de operatorul
de transport rutier, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, şi utilizate
la operaţiuni de transport rutier public, autoritatea competentă eliberează, la
cerere, copii conforme ale licenţei de transport. Numărul maxim de copii
conforme ale licenţei de transport corespunde numărului de vehicule pentru care
este îndeplinită condiţia de capacitate financiară a operatorului de transport
rutier.
(3) Copiile conforme ale
licenţei de transport se eliberează de către autoritatea competentă, pentru
perioade succesive de un an, până la expirarea valabilităţii licenţei de
transport."
18. Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Efectuarea transportului rutier public cu autovehicule deţinute în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă, altele decât cele prevăzute la art. 2, este permisă numai
pe baza copiei conforme a licenţei de transport valabile, emisă de autoritatea
competentă.
(2) Copia conformă a licenţei de transport se suspendă
de către autoritatea competentă în cazul săvârşirii unor abateri grave sau
repetate de la reglementările în vigoare privind transportul rutier şi/sau
protecţia mediului."
19. Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - Licenţa de
transport se retrage de către autoritatea competentă în cazul în care
operatorul de transport rutier nu mai îndeplineşte condiţiile care au stat la
baza acordării acesteia sau în cazul în care operatorul de transport a furnizat
documente conţinând informaţii eronate cu ocazia solicitării acordării
acesteia."
20. Articolul 22 va avea
următorul cuprins:
„Art. 22. - Intreprinderea care a dobândit calitatea de
operator de transport rutier poate efectua transport rutier în cont propriu pe
baza licenţei de transport şi a copiilor conforme ale
acesteia existente la bordul autovehiculelor respective."
21. La articolul 23,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Pentru a efectua transport rutier în
cont propriu, întreprinderile trebuie să fie
înregistrate în Registrul întreprinderilor, ţinut de autoritatea
competentă."
22. Articolul 24 va avea
următorul cuprins:
„Art. 24. - Pentru a efectua transport rutier în cont
propriu, o întreprindere trebuie să obţină un certificat de transport în cont
propriu, care se acordă în urma îndeplinirii condiţiei de competenţă
profesională."
23. Articolul 25 va avea
următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Certificatul de transport în cont
propriu se eliberează întreprinderii de către autoritatea competentă, are o
valabilitate de 5 ani şi se păstrează la sediul acesteia.
(2) Pentru fiecare dintre autovehiculele rutiere
deţinute de întreprindere şi utilizate la operaţiuni de transport rutier în
cont propriu, cu excepţia celor prevăzute la art. 2, autoritatea competentă
eliberează, la cerere, copii conforme ale certificatului de transport în cont
propriu, cu valabilitate de un an."
24. Articolul 26 va avea
următorul cuprins:
„Art. 26. - Efectuarea transportului rutier în cont
propriu cu un vehicul deţinut este permisă numai pe baza copiei conforme
valabile a certificatului de transport în cont propriu."
25. Articolul 27 va avea
următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Certificatul de transport în cont
propriu se retrage de către autoritatea competentă în cazul în care
întreprinderea nu mai îndeplineşte condiţiile care au stat la baza acordării
acestuia sau în cazul în care întreprinderea a furnizat documente conţinând
informaţii eronate cu ocazia solicitării acordării acestuia.
(2) Copia conformă a certificatului de transport în
cont propriu se suspendă de către autoritatea competentă în cazul săvârşirii
unor abateri grave sau repetate de la reglementările în vigoare privind
transportul rutier şi/sau protecţia mediului.
(3) O întreprindere care deţine numai certificate de transport în cont propriu nu poate executa transport
rutier public."
26. Articolul 28 va avea
următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Transportul rutier public de mărfuri
este efectuat de către operatorii de transport rutier numai cu vehicule rutiere
la bordul cărora există, pe toată durata transportului, o copie conformă a
licenţei de transport, documentul de transport, precum şi celelalte documente
specifice tipului de transport efectuat, stabilite prin reglementările în
vigoare.
(2) Transportul rutier de
mărfuri în cont propriu poate fi efectuat de către întreprinderi numai cu
vehicule rutiere la bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o
copie conformă a certificatului de transport în cont propriu, documentul din
care să rezulte faptul că transportul efectuat este în cont propriu, precum şi
documentele specifice tipului de transport efectuat, stabilite prin
reglementările în vigoare."
27. Articolul 29 va avea
următorul cuprins:
„Art. 29. - In vederea efectuării transportului rutier
public de mărfuri în trafic internaţional, suplimentar faţă de documentele
prevăzute la art. 28 alin. (1), la bordul vehiculului rutier trebuie să se mai
afle şi certificatul privind încadrarea vehiculului rutier în normele de
poluare şi siguranţă rutieră."
28. Articolul 30 va avea
următorul cuprins:
„Art. 30. - Operatorii de transport rutier români pot
efectua transport rutier public de mărfuri în trafic internaţional numai pe
baza autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de autoritatea
competentă, dacă acordurile sau convenţiile internaţionale la care România este
parte nu prevăd altfel."
29. Articolul 31 va avea
următorul cuprins:
„Art. 31. - (1) Operatorii de transport rutier străini
pot efectua operaţiuni de transport rutier public de mărfuri în trafic
internaţional pe teritoriul României numai pe baza autorizaţiei de transport
internaţional eliberate de autoritatea competentă, dacă acordurile sau
convenţiile internaţionale la care România este parte nu prevăd altfel.
(2) Organele de control vamal
vor efectua formalităţile vamale pe teritoriul României pentru autovehiculele
operatorilor de transport rutier străini numai dacă la bordul acestora există
autorizaţia de transport internaţional corespunzătoare sau până la îndeplinirea
acestei formalităţi.
(3) Până la intrarea în vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului şi Ministerul Finanţelor Publice vor elabora instrucţiuni comune
pentru aplicarea prevederilor alin. (2)."
30. Articolul 32 va avea
următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) Transportul rutier public de persoane
se efectuează de către operatorii de transport rutier numai cu autobuze la
bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a
licenţei de transport, precum şi licenţa de traseu ori autorizaţia de transport
internaţional sau documentul de transport corespunzător serviciilor ocazionale,
după caz.
(2) Transportul rutier în cont propriu de persoane
poate fi efectuat de către întreprinderi numai cu autovehicule la bordul cărora
se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a certificatului de
transport în cont propriu, precum şi documente din care să rezulte faptul că
transportul efectuat este în cont propriu."
31. Articolul 33 va
avea următorul cuprins:
„Art. 33. - Transportul rutier public de persoane cu
autobuze se poate realiza prin:
a) servicii regulate;
b) servicii regulate speciale;
c) servicii ocazionale."
32. Articolul 34 va avea
următorul cuprins:
„Art. 34. - (1) Transportul
rutier public de persoane prin servicii regulate pe un traseu judeţean sau
interjudeţean se poate efectua de către operatorii de transport rutier numai pe
baza licenţei de traseu eliberate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului, perioada de valabilitate a acesteia fiind limitată de perioada
de valabilitate a programului de transport.
(2) Licenţa de traseu pentru transportul rutier public
în trafic interjudeţean se eliberează pentru fiecare cursă, iar în trafic judeţean,
pentru fiecare traseu.
(3) Transportul rutier public de persoane prin
servicii regulate în trafic judeţean şi interjudeţean se efectuează pe baza
programelor de transport, perioada de valabilitate a acestora fiind de 3 ani.
(4) In vederea întocmirii programului
de transport judeţean, consiliul judeţean are obligaţia să transmită
autorităţii competente, până la data comunicată de aceasta, propuneri care să
conţină traseele judeţene care urmează a fi incluse în program. După întocmirea
programului, aceasta îl va transmite spre aprobare consiliului judeţean.
(5) Programul de transport nu poate fi modificat
decât pentru cazuri justificate, cel mult o dată pe an, cu respectarea
condiţiilor impuse la alin. (4) privind întocmirea şi aprobarea sa."
33. După articolul 34 se
introduc două noi articole, articolele 341 şi 342, cu următorul cuprins:
„Art. 341. - (1) In
cazul transportului rutier public judeţean de persoane prin servicii regulate,
autoritatea competentă eliberează licenţele de traseu după atribuirea traseelor
din programul de transport judeţean respectiv.
(2) In vederea atribuirii traseelor, condiţiile
impuse şi punctajele pentru departajare se stabilesc de autoritatea competentă
pentru traseele interjudeţene şi de Ministerul Administraţiei şi Internelor
pentru traseele judeţene.
(3) Licenţele de traseu pentru traseele judeţene se
eliberează de agenţiile teritoriale ale autorităţii competente, conform
atribuirii traseelor pe baza condiţiilor impuse şi punctajelor obţinute de
operatori la atribuirea traseelor.
(4) La atribuirea traseelor judeţene poate participa
şi un reprezentant al consiliului judeţean.
Art. 342. - (1)
Licenţa de traseu conţine tipul şi capacitatea autobuzului cu care este permisă
executarea curselor traseului, iar în anexă, graficul de circulaţie.
(2) Pentru transportul rutier de persoane pe trasee
judeţene şi interjudeţene se utilizează autobuze interurbane şi autocare, iar
pentru traseele internaţionale se utilizează numai autocare. Autoritatea
competentă va corela gradul de confort al acestora cu
lungimea traseului.
(3) In transportul rutier de persoane în trafic
judeţean, interjudeţean sau internaţional se interzice transportul mai multor
persoane decât numărul de locuri pe scaune prevăzut în certificatul de înmatriculare
al autobuzului."
34. Articolul 35 va avea
următorul cuprins:
„Art. 35. - La efectuarea transportului rutier public
de persoane prin servicii regulate şi servicii regulate speciale, operatorii de
transport rutier au obligaţia respectării prevederilor caietului de sarcini al
licenţei de traseu sau ale autorizaţiei de transport internaţional, precum şi
ale graficului de circulaţie."
35. După articolul 35 se
introduc două noi articole, articolele 351 şi 352, cu următorul cuprins:
„Art. 351. - Pe traseele paralele cu calea ferată, graficele de circulaţie se armonizează pentru
a nu se suprapune cu graficele de circulaţie ale trenurilor de persoane.
Art. 352. - (1)
Serviciile regulate de transport de persoane se execută pe bază de legitimaţii
de călătorie individuale, care sunt documente cu regim special,
respectiv: bilete, abonamente şi legitimaţii speciale.
(2) Legitimaţiile speciale de călătorie sunt
legitimaţiile acordate de autorităţile competente, în condiţiile legii.
(3) Modelul biletelor, abonamentelor
şi legitimaţiilor speciale se stabileşte unitar de Ministerul Finanţelor
Publice.
(4) Pentru copiii sub 5 ani transportul se realizează
gratuit.
(5) Transportul bagajelor de mână ale pasagerilor se
face gratuit în limita de până la 20 kg în trafic naţional şi 30 kg în trafic
internaţional."
36. Articolul 36 va avea
următorul cuprins:
„Art. 36. - (1) Transportul rutier public de persoane
prin servicii regulate pe un traseu internaţional se poate efectua de către
operatorii de transport rutier români numai pe baza autorizaţiei de transport
internaţional şi a graficului de circulaţie conţinut în aceasta, eliberată de
autorităţile competente ale statelor unde sunt situate capetele de traseu,
precum şi a autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de autorităţile
competente ale statelor tranzitate.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii
regulate pe un traseu internaţional se poate efectua şi de către mai mulţi
operatori de transport rutier, în comun, aşa cum au fost menţionate în
autorizaţie."
37. Articolul 37 va avea
următorul cuprins:
„Art 37. - Operatorii de transport rutier străini pot
efectua transport rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic
internaţional pe teritoriul României, tranzit sau destinaţie, numai pe baza
autorizaţiei de transport internaţional şi a graficului de circulaţie conţinut
în aceasta, eliberată de autoritatea competentă."
38. Articolul 38 va avea
următorul cuprins:
„Art. 38. - (1) Transportul rutier public de persoane
prin servicii regulate speciale în trafic naţional se
efectuează de către operatorii de transport rutier numai pe baza licenţei de
traseu eliberate de autoritatea competentă, cu valabilitate egală cu perioada
contractului încheiat cu beneficiarul transportului, dar nu mai mare de un an,
serviciul respectiv utilizând ca staţii pentru urcarea/ coborârea persoanelor
transportate alte staţii decât staţiile publice, asigurându-se existenţa la
bordul autovehiculului a legitimaţiilor valabile eliberate de beneficiarul
transportului.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii
regulate speciale în trafic internaţional se efectuează de către operatorii de
transport rutier români şi străini numai pe baza autorizaţiilor de transport
internaţional eliberate de autorităţile competente ale statelor unde sunt
situate capetele de traseu, precum şi a autorizaţiilor de transport
internaţional eliberate de autorităţile competente ale statelor tranzitate,
serviciul respectiv utilizând ca staţii pentru urcarea/coborârea persoanelor
transportate alte staţii decât staţiile publice, asigurându-se existenţa la
bordul autovehiculului a legitimaţiilor valabile eliberate de beneficiarul
transportului, dacă acordurile şi convenţiile internaţionale la care România
este parte nu prevăd altfel."
39. După articolul 38 se introduce un nou articol,
articolul 381, cu următorul cuprins:
„Art. 381. - (1)
Licenţa pentru traseu sau autorizaţia de transport internaţional, eliberată de
autoritatea competentă, se retrage de către aceasta în cazul în care nu mai
sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberării ei sau în cazul
abaterilor grave ori repetate de la regulile de prestare a serviciului.
(2) Deţinătorul licenţei pentru traseu retrase este
obligat să efectueze activitatea de transport rutier până la înlocuirea sa cu
un alt operator de transport rutier, dar nu mai mult de 60 de zile."
40. Articolul 39 va avea
următorul cuprins:
„Art. 39. - (1) Transportul rutier de persoane prin
servicii ocazionale în trafic naţional se poate
efectua de către operatorii de transport rutier numai pe baza documentului de
transport eliberat anterior de autoritatea competentă.
(2) Transportul rutier public de persoane prin
servicii ocazionale în trafic internaţional se poate efectua numai în
condiţiile respectării prevederilor Acordului privind transportul internaţional
ocazional de călători cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat de
România la Bruxelles la 2 octombrie 2000, ratificat prin Legea nr. 439/2002, pe
baza documentelor prevăzute în respectivul acord, eliberate de autoritatea
competentă.
(3) Pentru statele nesemnatare ale Acordului
INTERBUS, transportul rutier public de persoane prin servicii ocazionale în
trafic internaţional se poate efectua numai pe baza documentului de transport
convenit între autoritatea competentă şi autorităţile competente din statele pe
teritoriul cărora se derulează transportul.
(4) Transportul rutier de persoane în cont propriu în
trafic internaţional se poate efectua numai pe baza documentului de transport
eliberat şi convenit de autoritatea competentă cu autorităţile competente din
statele pe teritoriul cărora se derulează transportul."
41. După articolul 39 se
introduc două noi articole, articolele 391 şi 392, cu următorul cuprins:
„Art. 391. -
Transportul rutier de persoane în cont propriu în trafic naţional şi
internaţional se efectuează în condiţiile stabilite prin norme şi cu
respectarea acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este
parte.
Art. 392. -
Documentele care trebuie să se găsească la bordul autovehiculului în timpul
efectuării transportului rutier de persoane, pentru fiecare tip de transport
reglementat de prezenta ordonanţă de urgenţă, se stabilesc prin norme."
42. La articolul 40, alineatele (1), (3) şi (4) vor avea următorul cuprins:
„Art. 40. - (1) Activităţile conexe transportului
rutier se efectuează de către întreprinderi numai pe baza licenţei pentru
activităţi conexe transportului rutier, eliberată de autoritatea competentă, în
condiţiile stabilite prin norme.
(3) In situaţia în care o activitate conexă
transportului rutier se efectuează de către o întreprindere în mai multe
puncte, autoritatea competentă eliberează o licenţă pentru activităţi conexe
transportului rutier, pentru fiecare dintre acestea.
(4) Licenţa pentru activităţi conexe transportului
rutier se suspendă de către autoritatea competentă în cazul săvârşirii unor
abateri grave sau repetate de la reglementările în vigoare."
43. Articolul 43 va avea
următorul cuprins:
„Art. 43. - (1) Infiinţarea,
desfiinţarea sau schimbarea destinaţiei unor spaţii ale unei autogări, care să
deservească transportul rutier public de persoane, se aprobă de Consiliul
General al Municipiului Bucureşti sau de consiliul local, după caz, cu avizul
prealabil de oportunitate al autorităţii competente.
(2) Este interzisă schimbarea destinaţiei unei
autogări, desfiinţarea acesteia sau schimbarea destinaţiei unor spaţii ale unei
autogări, în mai puţin de 6 luni de la notificarea acestei intenţii de către
proprietarul autogării respective."
44. Articolul 44 va avea
următorul cuprins:
„Art. 44. - Amenajarea, semnalizarea rutieră şi
întreţinerea staţiilor publice pentru urcarea/coborârea persoanelor
transportate se asigură de administraţia publică locală, administratorul
drumului sau deţinătorul acestuia, după caz."
45. Articolul 45 va avea
următorul cuprins:
„Art. 45. - In cazul transportului rutier public de
persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, interjudeţean sau
internaţional, plecările, opririle în tranzit şi sosirile se realizează din/în
autogări sau, în lipsa acestora, din/în staţii publice stabilite de
administraţia publică locală, cu avizul autorităţii competente, conform
programului de transport aprobat."
46. Articolul 46 va avea următorul cuprins:
„Art. 46. - (1) Oprirea în autogara în vederea
urcării/coborârii persoanelor transportate este permisă numai în situaţia în
care graficul de circulaţie al licenţei de traseu are prevăzută staţia
respectivă, în cazul serviciilor regulate de transport
rutier de persoane.
(2) Accesul operatorilor de transport rutier public
de persoane prin servicii regulate, în staţiile publice, este fără plată, egal
şi nediscriminatoriu, conform graficelor de circulaţie.
(3) Operatorii de transport rutier care efectuează transport rutier public de persoane prin servicii
regulate conform graficului de circulaţie au acces egal şi nediscriminatoriu la
serviciile autogărilor, contra cost."
47. Articolul 47 va avea
următorul cuprins:
„Art. 47. - (1) Activităţile de intermediere a
operaţiunilor de transport rutier public se realizează pe bază de contracte
prin preluarea de la beneficiari a comenzilor de transport rutier, acestea
urmând a fi executate de intermediar, în numele său, prin intermediul unui
operator de transport rutier, pe bază de contracte.
(2) Sarcinile şi răspunderile intermediarului rezultă
din prevederile contractului de intermediere încheiat între părţi."
48. Articolul 48 va avea
următorul cuprins:
„Art. 48. - Licenţa pentru activităţi conexe transportului
rutier se retrage de către autoritatea competentă în cazul în care întreprinderea care efectuează
activităţi conexe transportului rutier nu mai îndeplineşte condiţiile care au
stat la baza acordării acesteia sau în cazul în care aceasta a furnizat
documente conţinând informaţii eronate cu ocazia solicitării acordării
acesteia."
49. Titlul capitolului VII
va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL VII
Siguranţa
rutieră"
50. La capitolul VII,
înaintea articolului 49 se introduc două noi secţiuni, secţiunile 1 şi a 2-a,
cu următorul cuprins:
„SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 481. - (1) Siguranţa
rutieră se defineşte prin totalitatea
reglementărilor privind circulaţia rutieră, precum şi condiţiile pe care
trebuie să le îndeplinească infrastructura rutieră, mijloacele de transport,
persoanele cu atribuţii care concură la siguranţa circulaţiei şi ceilalţi
participanţi la trafic pentru a se asigura desfăşurarea transportului rutier în
condiţii de siguranţă şi de protecţie a mediului.
(2) Reglementările privind circulaţia rutieră sunt
stabilite prin lege specială.
SECŢIUNEA a 2-a
Persoane cu funcţii care concură la siguranţa
rutieră
Art. 482. - In
sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, persoanele cu funcţii care concură la
siguranţa rutieră sunt conducătorii auto prevăzuţi la art. 10 şi 14, persoana
desemnată şi consilierul de siguranţă.
Art. 483. - (1)
Persoanele cu funcţii care concură la siguranţa circulaţiei trebuie să facă
dovada că sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru ocuparea
şi menţinerea pe funcţie.
(2) Avizul medical şi avizul psihologic se obţin în
urma unei examinări, iniţiale şi periodice, efectuată în unităţi specializate,
stabilite obligatoriu în fiecare judeţ, din reţeaua sanitară proprie a
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului sau agreate de
acesta.
(3) Cazurile pentru care se impune efectuarea
examinării medicale şi/sau psihologice, precum şi periodicitatea avizelor
medicale şi/sau psihologice se stabilesc prin norme.
Art. 484. - Intreprinderea sau operatorul de transport rutier, în calitate de angajator,
are obligaţia să ţină evidenţa avizelor medicale şi/sau psihologice şi să
respecte recomandările comisiilor medicale şi psihologice cu privire la
persoanele cu funcţii care concură la siguranţa rutieră.
Art. 485. - (1)
Persoanele cu funcţii care concură la siguranţa rutieră trebuie să deţină un
certificat de pregătire profesională eliberat de autoritatea competentă.
(2) Prin lege se pot stabili şi alte categorii de
conducători auto care trebuie să deţină certificat de competenţă profesională.
Art. 486. -
Certificatul de competenţă profesională are o valabilitate de 5 ani, cu
posibilitatea prelungirii pentru aceeaşi perioadă, în urma susţinerii şi
promovării unui examen, în condiţiile stabilite de autoritatea competentă.
Art. 487. - Anularea
certificatului de competenţă profesională se realizează în condiţiile stabilite
de autoritatea competentă, pentru cazuri de incompatibilitate.
Art. 488. - (1) Pentru prevenirea
evenimentelor rutiere, întreprinderile care execută
transport rutier public sau transport rutier în cont propriu au obligaţia de a
asigura pregătirea profesională şi instruirea periodică a personalului care
concură la siguranţa circulaţiei.
(2) Instruirea personalului cu atribuţii în siguranţa
circulaţiei se realizează în condiţiile stabilite de autoritatea competentă.
Art. 489. -
Autoritatea competentă va stabili sarcinile şi responsabilităţile pe care
trebuie să le îndeplinească persoanele cu funcţii care concură la siguranţa
circulaţiei."
51. La capitolul VII, după
secţiunea a 2-a se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 3-a, cu următorul
titlu:
,,SECŢIUNEA a 3-a
Vehicule rutiere"
52. La articolul 49,
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Transportul rutier de mărfuri şi/sau de persoane
se efectuează numai cu vehicule rutiere destinate prin construcţie tipului
respectiv de transport şi dotate cu tahografe şi limitatoare de viteză, în
conformitate cu reglementările în vigoare."
53. La articolul 50,
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„Art. 50. - (1) Omologarea în vederea înmatriculării
sau înregistrării vehiculelor rutiere se acordă de către autoritatea
competentă, care eliberează şi cartea de identitate a vehiculului rutier, în
condiţiile stabilite prin prevederile legale în
vigoare.
(2) Certificarea autenticităţii şi omologarea
vehiculelor rutiere în vederea înmatriculării sau înregistrării acestora se
realizează în condiţiile stabilite prin prevederile legale în vigoare."
54. Articolul 51 va avea
următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) Operatorii economici care efectuează
servicii de reparaţii, reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a
vehiculelor rutiere, de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz, precum
şi de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere pot desfăşura aceste
activităţi numai pe baza autorizaţiei tehnice eliberate de autoritatea
competentă, în condiţiile stabilite prin prevederile legale în vigoare.
(2) Condiţiile de desfăşurare a activităţilor de
reparaţii, reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor
rutiere, de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz sau de inspecţie
tehnică periodică a vehiculelor rutiere, precum şi condiţiile de acordare a
autorizaţiilor tehnice operatorilor economici care efectuează asemenea servicii
se stabilesc de autoritatea competentă, în condiţiile stabilite prin
prevederile legale în vigoare."
55. Articolul 52 va avea
următorul cuprins:
„Art. 52. - Produsele şi materialele de exploatare utilizate
la vehiculele rutiere fabricate în ţară sau importate trebuie să fie
certificate şi/sau omologate din punct de vedere tehnic, potrivit prevederilor
legale în vigoare, de autoritatea competentă."
56. Articolul 53 va avea
următorul cuprins:
„Art. 53. - Lista produselor şi
materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere pentru care se
impune certificarea sau omologarea se stabileşte de autoritatea competentă, în
condiţiile stabilite prin prevederile legale în vigoare."
57. La capitolul VII, după
articolul 53 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 4-a, cu următorul
cuprins:
„SECŢIUNEA a 4-a
Infrastructura rutieră
Art. 531. - De
respectarea prevederilor privind siguranţa circulaţiei sunt
răspunzătoare/răspunzători toate întreprinderile deţinătoare de vehicule
rutiere, persoanele cu funcţii care concură la siguranţa circulaţiei,
administratorii infrastructurii rutiere, precum şi agenţii economici autorizaţi
să execute lucrări de întreţinere şi reparaţii a infrastructurii rutiere, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 532. - (1)
Pentru asigurarea siguranţei circulaţiei şi fluenţei traficului în zilele de
sâmbătă, duminică, sărbători legale, precum şi în alte perioade, se pot
institui restricţii de circulaţie pentru anumite categorii de vehicule.
(2) Restricţiile, tipurile de vehicule, perioadele de
aplicare şi excepţiile se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului sau prin ordine comune ale ministerelor
interesate, după caz."
58. După capitolul VII se introduce un nou capitol, capitolul VII1, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL VII1
Contracte în activităţile de transport rutier şi
conexe
Art. 533. -
Executarea transportului rutier public şi a activităţilor conexe acestuia se
realizează pe bază de contract comercial. Aceste activităţi sunt următoarele:
a) transportul rutier public de mărfuri;
b) transportul rutier public de persoane în trafic
naţional şi internaţional în următoarele cazuri:
1. transportul rutier prin serviciu regulat;
2. transportul rutier prin serviciu regulat special;
3. transportul rutier ocazional;
c) activităţi desfăşurate de autogara;
d) activităţi de intermediere.
Art. 534. - Se
consideră contract şi comanda acceptată numai dacă conţine toate elementele
necesare efectuării transportului rutier.
Art. 535. - (1)
Dispoziţiile pct. 2 şi 3 ale art. 1, precum şi ale art. 2 - 30 şi 32-41, cu
excepţia celor prevăzute la art. 23 pct. 3, din Convenţia referitoare la
contractul de transport internaţional de mărfuri pe şosele (CMR), semnată la
Geneva, Elveţia, la 19 mai 1956, la care România a aderat prin Decretul nr.
451 din 20 noiembrie 1972, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 145 din 6 decembrie 1972, denumită
în continuare Convenţia CMR, sunt aplicabile de
plin drept transporturilor rutiere publice de mărfuri
executate cu vehicule în trafic naţional.
(2) In trafic naţional, prevederile art. 23 pct. 3 din
Convenţia CMR vor avea următorul cuprins: «Totuşi, cuantumul despăgubirilor nu
poate depăşi echivalentul în lei a 2,5 USD per kilogram greutate brută lipsă.»
Art. 536. - (1)
Prevederile titlului XII - «Despre contractul de transport rutier», art.
413-441 - din Codul comercial nu se aplică contractelor de transport rutier
public de mărfuri cu vehicule, încheiate după intrarea în vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Contractelor de transport rutier public de mărfuri
cu vehicule, încheiate înainte de data intrării în vigoare a legii de aprobare
a prezentei ordonanţe de urgenţă, aflate în curs de derulare, le sunt
aplicabile prevederile Codului comercial menţionate la alin. (1).
Art. 537. - (1) In
executarea activităţii conexe de intermediere, organizarea transportului rutier
se face pe baza şi în condiţiile contractului încheiat între client şi
intermediar, precum şi ale contractului încheiat între intermediar şi
operatorul de transport rutier.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), operatorul
care deţine licenţă pentru servicii de intermediere are obligaţiile şi
responsabilităţile care rezultă din contractele
respective.
Art. 538. - In
termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, autoritatea competentă va stabili reglementări privind
aplicarea prevederilor Convenţiei CMR de către operatorii de transport rutier
români în trafic naţional.
Art. 539. -
Contractul de transport rutier public de mărfuri cu vehicule rutiere, cu titlu
oneros, când locul primirii mărfii şi locul prevăzut pentru eliberarea acesteia,
aşa cum sunt indicate în contract, sunt situate pe teritoriul României sau în
două ţări diferite, dintre care cel puţin una este ţară contractantă,
indiferent de domiciliul şi de naţionalitatea participanţilor la contract, este
contract de transport rutier public de mărfuri în trafic naţional sau
internaţional, după caz.
Art. 5310. - Biletul
de călătorie reprezintă contractul de transport rutier public de persoane prin
servicii regulate, încheiat între prestator - operator de transport şi
beneficiar - călător, prin care operatorul de transport rutier se obligă să
execute transportul în condiţii de siguranţă şi confort ale beneficiarului, şi
beneficiarul se obligă să achite contravaloarea sa, acoperind şi asigurarea
persoanelor şi a bagajelor.
Art. 5311. - Contractul de transport rutier
public prin servicii regulate speciale se întocmeşte
pentru o perioadă determinată, iar pentru serviciile ocazionale, contractul
este unic, pentru fiecare cursă în parte.
Art. 5312. -
Autogările care sunt incluse în graficele de circulaţie în cazul transportului
rutier public de persoane în
trafic judeţean, interjudeţean şi internaţional sunt
obligate să încheie contractele cu operatorii respectivi în condiţiile
stabilite prin norme.
Art. 5313. - (1)
Intreprinderea care efectuează transport rutier public sau transport rutier în
cont propriu poate utiliza pentru aceasta vehicule rutiere închiriate pe bază
de contract de la un locator care le deţine în proprietate.
(2) Un vehicul se consideră închiriat dacă sunt
îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) este înmatriculat în România;
b) este pus la dispoziţia exclusivă a locatarului,
care suportă toate cheltuieile legate de exploatare, întreţinere şi reparaţii,
pe toată durata contractului şi fără conducător auto;
c) conducătorul auto este angajatul locatarului sau
locatarul însuşi;
d) folosinţa este cedată cu titlu oneros.
(3) Vehiculelor achiziţionate în sistem leasing li se
aplică regimul juridic al vehiculelor închiriate numai pe perioada de
valabilitate a contractului de leasing."
59. Articolul 54 va avea următorul cuprins:
„Art. 54. - Eliberarea documentelor prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi efectuarea prestaţiilor specifice se
realizează de autoritatea competentă, pe baza tarifelor stabilite de
aceasta."
60. Articolul 55 va avea
următorul cuprins:
„Art. 55. - (1) La derularea operaţiunilor de transport
rutier public, tarifele se stabilesc liber, pe bază de cerere şi ofertă.
(2) In cazul serviciilor publice de transport rutier de
persoane, tariful de transport poate constitui unul dintre criteriile de licitaţie privind concesionarea serviciului
respectiv."
61. După articolul 55 se
introduce un nou articol, articolul 551, cu următorul cuprins:
„Art. 551. - (1) Operatorul de transport
rutier public de persoane va asigura corelarea tarifului
de transport cu gradul de confort şi siguranţă ale mijlocului de transport.
(2) Tarifele de transport percepute călătorilor conţin
primele de asigurare pentru aceştia şi pentru bagajele lor, precum şi pentru
riscurile ce pot decurge din efectuarea operaţiunilor de transport."
62. Articolul 56 va avea
următorul cuprins:
„Art. 56. - (1) Inspecţia, controlul şi supravegherea
modului de respectare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi
a prevederilor normelor şi reglementărilor prevăzute de aceasta se efectuază în
trafic şi la sediul întreprinderilor de către inspectorii de trafic sau, după
caz, de către inspectori împuterniciţi în acest scop de autoritatea competentă.
(2) Reglementările privind efectuarea inspecţiilor şi a
controlului asupra transporturilor rutiere şi activităţilor conexe acestora,
modelul şi însemnele uniformei, precum şi dotarea şi inscripţionarea
autovehiculelor de control se stabilesc de autoritatea competentă până la
intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Atribuţiile şi obligaţiile inspectorilor de trafic
se stabilesc prin hotărâre a Guvernului."
63. După articolul 56 se
introduc două noi articole, articolele 561 şi 562, cu următorul cuprins:
„Art. 561. - (1) Inspectorii de trafic au obligaţia de a purta uniforma de serviciu, de a deţine
asupra lor legitimaţia de control pe timpul efectuării acţiunilor de control şi
de a respecta prevederile legale privind oprirea vehiculelor în trafic.
(2) In cazul unui control efectuat în trafic asupra unui vehicul, inspectorii de trafic au dreptul să
pătrundă atât în spaţiul destinat conducătorului auto, cât şi în spaţiul
destinat transportului rutier de mărfuri şi/sau de persoane pentru efectuarea
controlului şi efectuarea verificărilor care se impun.
(3) In cazul transporturilor rutiere de mărfuri
inspectorii de trafic au dreptul să verifice concordanţa dintre înscrisurile
din documentele de transport şi mărfurile transportate.
(4) In cazul transporturilor rutiere de mărfuri
suspectate a fi mărfuri periculoase, inspectorii de trafic au dreptul de a
preleva mostre care vor fi transmise spre analiză laboratoarelor autorizate.
(5) In cazul transporturilor rutiere de persoane,
inspectorii de trafic au dreptul să verifice concordanţa dintre înscrisurile
din documentul de transport şi identitatea persoanelor transportate, precum şi
legitimaţiile de călătorie ale acestora, după caz.
Art. 562. - (1) Prin
derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificările ulterioare, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2006, inspectorii de trafic au
dreptul să oprească orice vehicul care execută activităţi de transport rutier
în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă şi circulă pe drumurile publice.
Inspectorii de trafic pot opri vehiculele, semnalizând regulamentar din poziţia
statică în acelaşi mod ca şi poliţiştii rutieri sau din autovehiculul din
dotare aflat în mers.
(2) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, cu modificările
ulterioare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2006,
autovehiculele inspectorilor de trafic vor fi dotate cu dispozitive de
semnalizare luminoasă de culoare roşie cu mesaje variabile, de care pot face uz
numai pentru oprirea în trafic a vehiculelor care efectuează activitate de
transport rutier, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă."
64. Articolul 57 va avea
următorul cuprins:
„Art. 57. - (1) La efectuarea controlului la sediul întreprinderilor, inspectorii au dreptul să pătrundă, în
timpul programului de lucru, atât în spaţiile de lucru, cât şi în vehiculele
deţinute de acestea.
(2) La efectuarea controlului la sediul
întreprinderilor, acestea au obligaţia prezentării tuturor documentelor
solicitate de personalul autorităţii competente împuternicit în acest
scop."
65. Titlul capitolului X va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL X
Contravenţii şi sancţiuni"
66. La capitolul X, înaintea articolului 58 se
introduc patru noi articole, articolele 571-574, cu următorul cuprins:
„Art. 571. -
Incălcarea dispoziţiilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă atrage
răspunderea civilă, administrativă, contravenţională sau penală, după caz.
Art. 572. -
Constituie contravenţii, dacă nu sunt considerate infracţiuni potrivit legii
penale, următoarele fapte:
a) efectuarea transportului rutier sau a
activităţilor conexe acestuia fără a deţine licenţă de transport, certificat de
transport în cont propriu, licenţă pentru activităţi conexe, licenţă de traseu
sau autorizaţie de transport internaţional, document de transport pentru
transportul de persoane prin servicii ocazionale, respectiv retrase, expirate
sau declarate pierdute, după caz;
b) efectuarea transportului rutier în baza unei copii conforme a licenţei de transport sau a certificatului de
transport în cont propriu suspendate, expirate, declarate pierdute sau
necorespunzătoare tipului de transport efectuat ori care nu aparţin
întreprinderii sau operatorului de transport respectiv, după caz;
c) efectuarea transportului rutier cu un vehicul
pentru care s-a dispus măsura imobilizării pentru nerespectarea prevederilor
legale care impun imobilizarea vehiculului;
d) efectuarea transportului rutier în regim de
cabotaj;
e) sustragerea de la efectuarea controlului în trafic
rutier;
f) sustragerea sau obstrucţionarea efectuării
controlului la sediul întreprinderii sau al operatorului de transport rutier
care efectuează activităţi de transport rutier sau activităţi conexe
transportului rutier, după caz.
Art. 573. - (1) De
faptele menţionate la art. 572 lit. a), b) şi f) este răspunzătoare/răspunzător persoana
desemnată şi/sau administratorul întreprinderii, după caz.
(2) De faptele menţionate la art. 572 lit. c), d) şi e) este răspunzător
conducătorul auto.
Art. 574. - (1) Se
sancţionează cu amendă aplicată întreprinderilor sau operatorilor de transport
rutier români sau străini, după caz:
a) de la 20.000 lei (RON) la 25.000 lei (RON), fapta
prevăzută la art. 572 lit. a);
b) de la 15.000 lei (RON) la
20.000 lei (RON), fapta prevăzută la art. 572 lit. b);
c) de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON), fapta
prevăzută la art. 572 lit. f).
(2) Se sancţionează cu amendă aplicată conducătorului
auto român sau străin, după caz:
a) de la 10.000 lei (RON) la
15.000 lei (RON), fapta prevăzută la art. 572 lit. d);
b) de la 7.500 lei (RON) la 10.000 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 572 lit. c) şi e)."
67. Articolul 58 va avea
următorul cuprins:
„Art. 58. - Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) efectuarea transportului rutier de mărfuri sau de
persoane în trafic internaţional de către un operator de transport rutier
străin, având ca ţară de tranzit sau de destinaţie România, fără existenţa la
bordul vehiculului a autorizaţiei de transport internaţional;
b) efectuarea transportului rutier fără existenţa la
bordul vehiculului a dovezii dreptului de deţinere a vehiculului pentru
vehiculele deţinute în baza unui contract de închiriere sau de leasing;
c) efectuarea transportului
rutier public de persoane prin servicii regulate fără a emite legitimaţii de
călătorie;
d) efectuarea transportului rutier de mărfuri sau de
persoane în trafic naţional, cu ansambluri de vehicule la care remorca sau
semiremorca nu este înmatriculată în România;
e) efectuarea transportului rutier de mărfuri fără
existenţa la bordul vehiculului a documentului de transport sau a copiei
conforme a licenţei de transport ori a copiei conforme a certificatului de
transport în cont propriu, după caz;
f) efectuarea transportului
rutier de mărfuri în trafic internaţional fără existenţa la bordul vehiculului
a certificatului privind încadrarea vehiculului rutier în normele de poluare şi
siguranţă rutieră;
g) efectuarea transportului rutier de mărfuri
perisabile în trafic internaţional fără respectarea prevederilor Acordului cu
privire la transporturile internaţionale de produse perisabile şi cu privire la
mijloacele de transport speciale care trebuie folosite pentru aceste
transporturi (ATP), adoptat la Geneva la 1 septembrie 1970, la care România a
aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 75/1998, aprobată prin Legea nr. 2/1999;
h) efectuarea transportului rutier de mărfuri şi/sau de
persoane în trafic internaţional fără existenţa la bordul vehiculului a
certificatului internaţional de inspecţie tehnică prevăzut de Acordul privind
adoptarea de condiţii uniforme pentru inspecţiile tehnice periodice ale
vehiculelor rutiere şi recunoaşterea reciprocă a acestor inspecţii, încheiat la
Viena la 13 noiembrie 1997, ratificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 76/1998,
aprobată prin Legea nr. 7/1999;
i) efectuarea transportului rutier de persoane fără
existenţa la bordul vehiculului a licenţei de traseu sau a autorizaţiei de
transport, a documentului de transport corespunzător tipului de transport
efectuat sau a copiei conforme a licenţei de transport ori a copiei conforme a
certificatului de transport în cont propriu, după caz;
j) efectuarea transportului rutier public de persoane
prin servicii ocazionale în trafic internaţional fără respectarea prevederilor
Acordului privind transportul internaţional ocazional de călători cu autocarul
şi autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat de România la Bruxelles la 2 octombrie
2000, ratificat prin Legea nr. 439/2002;
k) efectuarea transportului rutier
public de persoane prin servicii ocazionale în trafic naţional cu persoane care
nu sunt menţionate în documentul de transport;
l) efectuarea transportului
rutier de către conducătorul auto fără existenţa la bordul vehiculului a
certificatului de competenţă
profesională sau a dovezii angajării acestuia de către întreprindere în cazul
în care vehiculul este deţinut în baza unui contract de leasing sau de
închiriere;
m) utilizarea de către întreprindere sau de către
operatorul de transport a unor conducători auto fără contract de muncă, aviz
medical, aviz psihologic sau certificat de competenţă profesională;
n) refuzul nejustificat al accesului la serviciile
autogării, aplicarea tarifelor discriminatorii pentru accesul la serviciile
autogării, precum şi condiţionarea accesului la serviciile autogării de
obligativitatea serviciului de vânzare a legitimaţiilor de călătorie;
o) permiterea accesului la serviciile autogării al
vehiculelor operatorilor de transport rutier cu care nu a fost încheiat
contract, al vehiculelor operatorilor de transport rutier care nu au prevăzută
autogara respectivă ca punct de oprire în graficul de circulaţie, precum şi al
vehiculelor operatorilor de transport rutier cu care se efectuează transport
rutier de persoane prin servicii regulate speciale sau
ocazionale;
p) lipsa de la sediul autogării a contractelor pentru
accesul la serviciile acesteia;
q) nerespectarea prevederilor licenţei de traseu, ale
autorizaţiei de transport internaţional sau ale graficului de circulaţie;
r) înstrăinarea documentelor necesare efectuării
transporturilor rutiere, precum şi utilizarea acestora de către o persoană
fizică sau juridică, alta decât titularul, ori utilizarea lor completate
necorespunzător;
s) călătoria fără legitimaţie de călătorie valabilă la transportul rutier public de persoane prin servicii regulate;
ş) efectuarea transportului rutier de către conducători
auto care nu deţin certificat de competenţă profesională;
t) neoprirea în trafic a vehiculului la semnalul
regulamentar al inspectorilor;
ţ) transportul rutier de persoane pe un traseu
judeţean, interjudeţean sau internaţional al mai multor persoane decât numărul
de locuri pe scaune prevăzut în certificatul de înmatriculare;
u) utilizarea de conducători auto fără drept de muncă
în România;
v) efectuarea de transporturi rutiere prin servicii
regulate speciale în trafic naţional sau internaţional cu persoane care nu au
în posesia lor legitimaţii eliberate de beneficiarul transportului;
w) efectuarea de transporturi rutiere în cont propriu cu persoane care nu au în posesia lor documente eliberate de
întreprindere, din care să rezulte că transportul este în cont propriu;
x) efectuarea de activităţi de intermediere a
operaţiunilor de transport rutier public fără existenţa contractelor de
transport stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă;
y) efectuarea de transport rutier de mărfuri şi/sau de
persoane cu alte vehicule decât cele destinate prin construcţie categoriei,
respectiv tipului de transport;
z) nedeţinerea la sediul întreprinderilor sau al
operatorilor de transport a documentelor de transport, a cărţilor de identitate
ale vehiculelor, a dovezilor dreptului de deţinere a vehiculelor pentru
vehiculele deţinute temporar în folosinţă sau a evidenţei autorizaţiilor de
transport internaţional pentru transportul rutier internaţional de marfă ori a
contractelor pentru serviciile autogării, după caz."
68. Articolul 59 va avea
următorul cuprins:
„Art. 59. - (1) Se sancţionează cu amendă aplicată
întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau străini,
după caz:
a) de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. a), b), e), f), h) şi i);
b) de la 4.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. m), u), y) şi z);
c) de la 7.000 lei (RON) la
9.000 lei (RON), faptele prevăzute la art. 58 lit. g), j), k) şi r);
d) de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON), fapta
prevăzută la art. 58 lit. d).
(2) Se sancţionează cu amendă aplicată
întreprinderilor care efectuează activităţi conexe
transportului rutier:
a) de la 7.000 lei (RON) la 9.000 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. o) şi p);
b) de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. n) şi x).
(3) Se sancţionează cu amendă aplicată conducătorului auto:
a) de la 500 lei (RON) la 1.000 lei (RON), fapta
prevăzută la art. 58 lit. I);
b) de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. q), ş) şi w);
c) de la 2.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. c), t), ţ) şi v).
(4) Se sancţionează cu amendă de la 100 lei (RON) la
300 lei (RON), aplicată persoanei care călătoreşte fără legitimaţie de
călătorie, fapta prevăzută la art. 58 lit. s).
(5) Contravenientul poate achita, în termen de cel mult 48 de ore de la data aducerii la cunoştinţă a
procesului-verbal de constatare şi sancţionare contravenţională, jumătate din
minimul amenzii prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă."
69. După articolul 59 se
introduce un nou articol, articolul 591, cu următorul cuprins:
„Art. 591. - In
cazul în care din documentele prezentate de conducătorul auto nu poate fi
identificată întreprinderea sau operatorul de transport rutier, amenda se
aplică acestuia."
70. Articolul 60 va avea
următorul cuprins:
„Art. 60. - Contravenţiile
prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă se constată şi se sancţionează de
către:
a) personalul autorităţii competente împuternicit în
acest scop;
b) ofiţeri/agenţi ai poliţiei rutiere;
c) ofiţeri/agenţi ai poliţiei de frontieră în punctele de trecere a frontierei;
d) personalul cu atribuţii de control din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice, conform competenţelor acordate."
71. La articolul 61,
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„Art. 61. - (1) Controlul vehiculelor
rutiere înmatriculate în alte state, cu care se efectuează operaţiuni de
transport rutier pe
teritoriul României, se realizează de către personalul autorităţii
competente împuternicit în acest scop.
(2) In situaţia în care la efectuarea controlului
prevăzut la alin. (1) s-au constatat încălcări ale prevederilor legale în
vigoare care reglementează domeniul transporturilor rutiere, se imobilizează
vehiculul rutier în condiţii de siguranţă şi securitate ale transportului şi,
dacă este cazul, se procedează la ridicarea plăcuţelor de înmatriculare până la
îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuării transportului şi
se aplică sancţiunea corespunzătoare celor constatate."
72. La articolul 61, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Pentru abateri de la prevederile prezentei
ordonanţe de urgenţă sunt exceptate de la imobilizare vehiculele care
transportă animale vii, mărfuri perisabile sau sub temperatură
controlată."
73. Articolul 62 va
avea următorul cuprins:
„Art. 62. - (1) In cazul utilizării unui vehicul în mod
repetat fără ca întreprinderea sau operatorul de transport rutier să deţină
licenţă de transport, certificat de transport în cont propriu, licenţă de
traseu sau autorizaţie de transport internaţional, după caz, se suspendă
dreptul de utilizare a vehiculului pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 3
luni.
(2) Procedura de suspendare a dreptului de utilizare
a unui vehicul conform alin. (1) se stabileşte de autoritatea competentă prin
norme.
(3) Inspectorii au dreptul reţinerii copiei conforme
a licenţei de transport, a copiei conforme a certificatului de transport în
cont propriu, a licenţei de traseu, a autorizaţiei de transport internaţional,
a documentului de transport sau a certificatului de competenţă profesională
dacă aceasta/ acesta a fost înstrăinată/înstrăinat, modificată/modificat ori
deteriorată/deteriorat sau atunci când nu mai sunt îndeplinite condiţiile care
au stat la baza eliberării acesteia/acestuia, după caz."
74. La capitolul XI, înaintea articolului 65 se introduc două noi articole, articolele
641
şi 642, cu următorul cuprins:
„Art. 641. - (1)
Licenţele de transport public, licenţele de transport în interes propriu,
autorizaţiile de transport în interes propriu, licenţele de execuţie pentru
activităţi conexe, valabile la data intrării în vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, îşi menţin valabilitatea până la data
următoarei vizări.
(2) Licenţele de execuţie pentru vehicul şi
documentele menţionate la alin. (1), aflate în ultimul an de valabilitate
înaintea expirării, îşi menţin valabilitatea până la expirare.
(3) Licenţele de execuţie pentru traseu valabile la
data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă
îşi menţin valabilitatea până la expirare.
Art. 642. - Dotarea
cu limitatoare de viteză este obligatorie pentru autovehiculele ori
ansamblurile de vehicule pentru transport rutier de marfă a căror masă totală
maximă autorizată este mai mare de 3,5 tone şi pentru autovehiculele pentru
transport rutier de persoane cu mai mult de 9 locuri, inclusiv locul
conducătorului auto."
75. Articolul 66 va avea
următorul cuprins:
„Art. 66. - (1) Transportului de mărfuri în regim de
cabotaj pentru operatorii de transport din ţările Uniunii Europene i se aplică
o perioadă de tranziţie în conformitate cu prevederile pct. 5 «Politica în
domeniul transporturilor» alin. (1) din anexa VI la Protocolul la Tratatul de aderare a României şi Bulgariei la
Uniunea Europeană, semnat la 25 aprilie 2005, ratificat de România prin Legea
nr. 157/2005.
(2) Transportul de persoane în regim de cabotaj se va
liberaliza pentru operatorii de transport din ţările Uniunii Europene după data
aderării României la Uniunea Europeană, în conformitate cu reglementările în
vigoare."
76. Articolul 69 va avea
următorul cuprins:
„Art. 69. - Până la intrarea în vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului va modifica în mod corespunzător normele privind
organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe
acestora."
77. După articolul 69 se
introduc două noi articole, articolele 691 şi 692, cu următorul cuprins:
„Art. 691. - Până la
intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Ministerul
Administraţiei şi Internelor, precum şi alte ministere vor elabora reglementări
proprii în limita competenţelor pentru aplicarea prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă.
Art. 692. - In
punctele de trecere a frontierei, controlul autovehiculelor se va efectua de
către poliţia de frontieră împreună cu controlorii împuterniciţi în acest scop
de autoritatea competentă."
78. Articolul 70 va
avea următorul cuprins:
„Art. 70. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 29 august 1997, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 105/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Pe data intrării în vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
6/2006 pentru completarea art. 23 din Ordonanţa Guvernului nr. 86/2001 privind
serviciile regulate de transport public local de călători, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 17
februarie 2006."
Art. II. - Prezenta lege
intră în vigoare la data de 1 octombrie 2006.
Art. III. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, astfel cum a fost modificată şi
completată prin prezenta lege, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU