DECIZIE Nr.
1584 din 19 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) si (3) din titlul II al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 81/2007 pentru accelerarea procedurii de
acordare a despagubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 3 februarie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (1) şi (3)
din titlul II al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2007
privind accelerarea procedurii de acordare a despăgubirilor aferente
imobilelor preluate în mod abuziv, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Fondul Proprietatea" - S.A. din Bucureşti în Dosarul
nr. 3.798/85/2008 al Tribunalului Sibiu - Secţia comercială şi
de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezintă autorul
excepţiei, prin avocatul Ioana Hrisafi, lipsind celelalte părţi,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul autorului excepţiei susţine
admiterea criticii de neconstituţionalitate, depunând note scrise în acest
sens.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 15 aprilie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 3.798/85/2008, Tribunalul Sibiu -
Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (1) şi (3)
din titlul II al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2007
pentru accelerarea procedurii de acordare a despăgubirilor aferente imobilelor
preluate în mod abuziv, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Fondul Proprietatea" - S.A. din Bucureşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine că dispoziţiile de lege criticate încalcă
prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât stabilesc faptul
că dobânda legală pentru plata cu întârziere a unei creanţe ar
începe să curgă de la un moment ulterior de la care aceasta a început
deja să curgă, în temeiul art. 43 din Codul comercial, reglementând
astfel situaţii juridice născute anterior adoptării
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2007.
Mai mult, aplicarea dispoziţiilor art. 6 alin. (3)
din Titlul II al ordonanţei de urgenţă ar avea ca efect
stingerea unei creanţe deja născute în patrimoniul Fondului
Proprietatea, împrejurare ce este de natură a contraveni prevederilor art.
44 alin. (1), (2) şi (3) din Constituţie referitoare la garantarea
dreptului de proprietate privată.
Tribunalul Sibiu - Secţia comercială
şi de contencios administrativ apreciază
excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată,
arătând că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 81/2007, adoptate în vederea îndeplinirii scopului pentru care a
fost înfiinţat Fondul Proprietatea, reprezintă norme speciale,
derogatorii de la dreptul comun, dar care nu încalcă principiul
neretroactivităţii legii civile.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
textele de lege criticate fiind în deplină concordanţă cu
prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10
şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 6 alin. (1) şi (3) din titlul II „Alte
măsuri pentru accelerarea procedurii de acordare a despăgubirilor
aferente imobilelor preluate în mod abuziv" al Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 81/2007 pentru accelerarea procedurii de
acordare a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 29 iunie
2007, texte de lege care au următorul conţinut:
„Art. 6 - (1) In
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, operatorii economici prevăzuţi
în anexa la titlul VII din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri
adiacente, cu modificările şi completările ulterioare, care au
virat dividendele aferente anilor 2005 şi 2006 către bugetul de stat
sau bugetele instituţiilor publice implicate, vor vira partea
corespunzătoare din acestea către Fondul Proprietatea.[...]
(3) In cazul în care operatorii economici
prevăzuţi la alin. (1) nu vor respecta termenul de 60 de zile,
aceştia vor fi obligaţi să plătească dobânda
legală pe fiecare zi de întârziere."
In opinia autorului excepţiei de
neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2) care
consacră principiul neretroactivităţii legii şi în art. 44
alin. (1), (2) şi (3) referitor la garantarea dreptului de proprietate
privată.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea reţine că s-a mai pronunţat asupra unei critici
asemănătoare. Astfel, prin Decizia nr. 449 din 31 martie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 335 din 20 mai
2009, Curtea a statuat că, „stabilind obligaţia operatorilor
economici prevăzuţi în anexa la titlul VII din legea menţionată
care au virat dividendele aferente anilor 2005 şi 2006 către bugetul
de stat sau bugetele instituţiilor publice implicate de a vira partea
corespunzătoare din acestea către Fondul Proprietatea în termen de 60
de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei, legiuitorul a
reglementat o situaţie juridică nouă, norma având ca domeniu
temporal de aplicare perioada ulterioară adoptării ei. Sub aceste
aspecte, referitor la pretinsa încălcare a art. 15 alin. (2) din Constituţie,
Curtea constată că formula redacţională a textului legal
dedus controlului nu oferă temei unei atare critici, întrucât nu
conţine în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv, textul de
lege urmând a-şi găsi aplicarea exclusiv de la data intrării în
vigoare a ordonanţei modificatoare.
In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 6 alin.
(3) din titlul II al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
81/2007, Curtea reţine că, prin instituirea termenului pentru virarea
dividendelor către Fondul Proprietatea, obligaţia de plată a
acestora a devenit scadentă după 60 de zile de la data intrării
în vigoare a ordonanţei de urgenţă. La împlinirea acestui
termen, operatorii economici sunt puşi de drept în întârziere. Aşa
fiind, Curtea observă că dispoziţiile criticate nu fac altceva
decât să dea expresie prevederilor dreptului comun în materie - art. 43
din Codul comercial, stabilind în sarcina debitorului obligaţia de
plată a dobânzii legale aferente fiecărei zi de întârziere. O atare
obligaţie legală nu constituie o încălcare a dreptului de proprietate
al debitorului, ci reprezintă exclusiv o garanţie a asigurării
echilibrului între persoane cu interese contrare, prin determinarea cadrului
legal de exercitare a drepturilor lor legitime."
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură
să determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii
Constituţionale, atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în
această decizie îşi păstrează valabilitatea şi în
cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 6 alin. (1) şi (3) din titlul II al
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2007 pentru
accelerarea procedurii de acordare a despăgubirilor aferente imobilelor
preluate în mod abuziv, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Fondul Proprietatea" - S.A. din Bucureşti în Dosarul
nr. 3.798/85/2008 al Tribunalului Sibiu - Secţia comercială şi
de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 19 noiembrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu