LEGE
din 2/14 iulie 1864
Legea electorala
ACT EMIS DE: ALEXANDRU IOAN CUZA, DOMNUL PRINCIPATELOR UNITE
ROMANE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 3/15 iulie 1864
Art. 1
Alegerea deputatilor la Adunarea Electiva a Romaniei se face cu doua grade.
Alegatorii sunt sau primari sau directi.
Art. 2
Sunt alegatori primari toti Romanii, care prin Legea comunala sunt
alegatorii Consiliilor Comunale, cu exceptia de la art. 22, lit b. din acea
lege.
Acei ce platesc o dare catre Stat de lei 48 sunt alegatori in comunele
rurale.
Acei ce platesc o dare de lei 80 sau de lei 110, precum si patentarii pina
la a cincea clasa inclusiv, intrucat au rezidenta lor in orase, sunt alegatori
in comunele urbane.
Art. 3
Pot fi alegatori directi, fie in orase fie in sate, toti Romanii nascuti
sau avand naturalizatiunea cea mare, care vor avea un venit de una suta galbeni
si de orice natura. Acest venit se va putea dovedi prin biletele de plata impozitului,
(patru galbeni) si prin orice alt chip indestulator. Numai salariul privat sau
platit de catre Stat pentru functiuni publice, nu va fi cuprins in estimatiunea
venitului.
Pe langa plata contributiilor aratate mai sus, alegatorii de ambele grade
vor trebui a avea varsta de 25 ani impliniti.
Au dreptul de a fi alesi ca alegatori directi si fara a justifica venitul
de una suta galbeni sau contributia de patru galbeni, (daca vor intruni
celelalte conditii cerute) preotii parohiilor, profesorii academiilor si ai
colegiilor, doctorii si licentiatii diferitelor facultati, avocatii, inginerii
si arhitectii, toti acestia avand diplome liberate sau recunoscute de Guvern,
institutorii primari ai scolilor publice, precum si capii institutiilor private
de instructiune recunoscute de Guvern.
Pot asemenea fi alesi alegatori directi si functionarii civili si militari,
retrasi din serviciu, care vor justifica ca primesc o pensiune anuala de 3000
lei cel putin.
Nimeni nu poate fi ales alegator direct decat in orasul si plasa unde isi
are domiciliul real.
Art. 4
Nu vor putea fi alegatori primari nici directi:
I. Persoanele supuse vreunei protectiuni straine.
II. Servitorii care primesc simbrie.
III. Interdictii.
IV. Falitii nereabilitati.
V. Acei ce vor fi fost osinditi la pedepse aflictive si infamante sau numai
infamante.
Art. 5
Listele alegatorilor primari se pregatesc pe fiecare an prin ingrijirea
autoritatilor comunale, pe baza ultimelor roluri de contributii. Aceste liste
provizorii se afiseaza in cea dintai duminica a lunii ianuarie in fiecare
comuna.
Art. 6
Reclamatiile se vor adresa Prefectului in cele dintai trei saptamani de la
data afisarii.
Dupa ce Prefectul va fi hotarat asupra tuturor reclamatiilor ivite, el
incheie listele definitive si le publica negresit pina la cea dintai duminica a
lunii februarie.
Art. 7
In cele trei saptamani ce urmeaza, nemultumitii vor putea apela in contra
hotararilor Prefectului la Tribunalul districtului, iar in contra hotararilor
Tribunalului la Curtea de Casatie, pina in 30 zile dupa primirea hotararii
Tribunalului.
Tribunalul si Curtea de Casatie statueaza de urgenta.
Orice persoana admisa in listele electorale poate reclama inscrierea sau
stergerea oricarui individ omis sau nedrept inscris in lista colegiului din
care el insusi face parte.
Art. 8
Pentru a putea fi ales deputat la Adunarea generala, fara deosebire in
toata Romania, trebuie:
I. A fi Roman nascut sau a fi dobandit naturalizatiunea cea mare.
II. A avea varsta de 30 ani impliniti.
III. A fi alegator si a avea un cens de eligibilitate. Un venit de doua
sute galbeni formeaza provizoriu acest cens. Acest venit poate fi de orice
natura; el se poate constata prin biletele de plata contributiilor, sau si prin
orice alt chip.
Pot fi alesi deputati, si fara a justifica vreun cens, toti Romanii care au
exercitat functiuni mari in serviciul Statului, ofiterii superiori ai armatei
ce nu sunt in serviciul activ, profesoratul si profesiunile liberale
corespunzatoare.
Art. 9
Fiecare comuna, numarand pina la 50 alegatori primari, numeste cate un
alegator direct; comunele de la 50 pina la 100 de alegatori, numesc cate doi
asemenea alegatori si asa mai departe, cate unul mai mult pentru fiecare
cincizeci de alegatori primari.
Comunele care au mai putin de 50 alegatori primari, se intrunesc pentru
alegere cu comuna cea mai apropiata, spre a forma cu ea un singur colegiu.
Dupa proportia de mai sus administratia va imparti comunele mai impoporate
in circumscriptii electorale, care vor alege cate un alegator direct de fiecare
50 alegatori primari.
Art. 10
Domiciliul politic al fiecarui Roman, este in circumscriptia electorala
unde isi are domiciliul real; cu toate acestea, el il va putea transfera in
oricare alta circumscriptie unde ar plati o contributie directa, sub conditiune
numai a-si face declaratia sa, cu sase luni inaintea formarii listelor
electorale, atat la Prefectura districtului in care se afla al sau domiciliu
politic actual, cat si la aceea unde voieste a-l muta.
Persoanele chemate la functiuni inamovibile vor putea exercita dreptul lor
de alegatori in circumscriptiile electorale unde-si indeplinesc functiunile.
Art. 11
Listele alegatorilor primari sunt permanente in tot cursul anului.
Alegatorii directi se aleg din nou de cate ori se vor convoca colegiile
pentru alegerile generale sau partiale ale deputatilor.
Art. 12
Deosebirea colegiilor este desfiintata, cu singura deosebire a impartirii
lor in colegii de orase si colegii de judete. Cele dintai se formeaza de acei
ce au drepturi de alegatori in comunele urbane; cele de al doilea se formeaza
de acei ce au drepturi de alegatori, in comunele rurale (Art. 2 din aceasta
lege).
In orasele unde nu vor fi o suta alegatori directi, se vor adauga alegatori
directi din comunele rurale cele mai apropiate si care asa se vor dezlipi din
colegiul de judet.
Toti alegatorii directi de judete se intrunesc intr-un singur colegiu la
rezidenta Prefecturii. Colegiile acestor alegatori, ce ar trece peste trei sute
alegatori, se vor subimparti de catre prefect in sectiuni, din care fiecare nu
poate cuprinde mai putin de 100 alegatori, si se formeaza de catre trimisii
comunelor celor mai vecine una de alta. Se va insemna fiecarei sectiuni un
local deosebit si fiecareia un numar de ordine. Cea dintai este pururea asezata
in casa Prefecturii.
Fiecare sectiune conlucreaza de-a dreptul la numirea deputatilor pe care
colegiul intreg urmeaza a-i alege.
In judetele (de exemplu, Ismailul, Cahul, Coloniile), unde nu se va gasi
numarul de una suta alegatori directi, colegiul se va putea indeplini prin
alegatori directi alesi dintre membrii autoritatilor comunale.
Art. 13
Numarul deputatilor ce urmeaza a se alege, se calculeaza dupa populatia
oraselor si a judetelor. Provizoriu alaturata tabela arata numarul deputatilor
ce urmeaza a se alege in fiecare oras si judet.
Art. 14
Colegiile alegatorilor se vor convoca de catre puterea executiva cu trei
saptamani cel putin inaintea zilei hotarate pentru alegerea deputatilor.
Art. 15
Alegerea alegatorilor directi se face prin vot pe fata; alegerea
deputatilor se face prin scrutin secret.
Art. 16
Presedintii, Secretarii si Scrutatorii colegiilor se aleg de catre
alegatori si din sanul lor. Colegiul nu se poate ocupa de alta decat numai de
alegerile pentru care este convocata. Orice cuvant, orice discutie sau
deliberatiune politica, sunt cu totul oprite.
Presedintele are singur politia Adunarii alegatorilor. Nimeni nu poate
intra in armata. Nici o putere armata nu poate fi pusa in localul alegerilor
sau in jurul sau.
In caz de neoranduiala presedintele poate cere ajutorul puterii armate.
Autoritatile civile si militare, cele mai apropiate, sunt datoare a urma
cererilor sale in ceea ce priveste alegerile.
Daca in localul alegerilor, unul sau mai multi asistenti ar da semne
publice de descuviintare sau ar starni tulburari in orice mod, presedintele ii
va chema la ordine; daca ei vor persista, se va face mentiune in
procesul-verbal, si pe infatisarea acestei dovezi, vinovatii se vor putea
pedepsi cu o globire de la 2 pina la 20 galbeni sau cu inchisoare de la 3 zile
pina la o luna.
In caz de neoranduiala grava, presedintele ridica sedinta pe o ora; daca la
redeschidere neoranduiala tot ar predomina, el o amana pe a doua zi.
Art. 17
Presedintele face cunoscut Adunarii numarul persoanelor de ales.
Art. 18
Fiecare alegator, chemat la randul sau, depune biletul sau scris pe hartie
alba si inchis intr-o cutie cu doua incuietori ale caror chei se pastreaza una
de catre presedinte si alta de catre cel mai batran dintre secretari.
Alegatorii ce nu vor putea scrie singuri biletul lor, pot chema in ajutor
pe oricare din alegatorii prezenti.
Art. 19
Dupa ce au fost chemati toti alegatorii succesiv, dupa ordinea alfabetica,
se mai face o ultima chemare acelor care poate au lipsit din sala, iar
scrutinul ramane deschis pina la 4 ore seara. Pentru asigurarea voturilor se
vor pune pecetile mai multor dintre alegatori si vor putea chiar ramane in sala
pentru paza urnei.
Art. 20
La redeschiderea urnei, fiecare bilet se desface inaintea publicului;
numele iesit se scrie de catre fiecare secretar pe o lista, si rezultatul
general se proclama de catre presedinte.
Art. 21
Biletele care cuprind nume neintelese, sau semne de orice natura, care ar
presupune o prealabila intelegere, sunt nule.
Art. 22
Nimeni nu este ales la intaiul scrutin, daca nu intruneste cel putin
jumatate si unul din voturile exprimate si valabile (majoritate absoluta).
Pentru candidatii care n-ar fi dobandit majoritate absoluta a voturilor, se
va proceda la un al doilea scrutin, si acei care la acesta vor avea cele mai
multe voturi, fie chiar mai putin decat jumatate si unul a sumei voturilor
(majoritate relativa), sunt alesi.
In caz de paritate a voturilor, soarta decide.
Art. 23
Operatiunile alegerilor se verifica de catre Adunarea electiva, care
singura hotaraste asupra validitatii lor.
Cat pentru contestatiile privitoare la capacitatea electorala, ele sunt de
competenta exclusiva a tribunalului respectiv, si in caz de casare a hotararii,
de competenta tribunalului insemnat de Curtea de Casatie.
Art. 24
Deputatul ales in mai multe colegii, este dator a declara optiunea sa
Adunarii generale pina in 8 zile dupa verificarea titlurilor. De nu va fi
declarat optiunea in acelasi termen, Adunarea decide prin sorti, pe care
colegiu reprezinta deputatul in chestiune.
Art. 25
In caz de vacante prin optiune, moarte, demisie sau altminterea, colegiul
electoral care urmeaza a indeplini vacanta, se va intruni in termen de o luna.
Art. 26
Mandatul de deputat este necompatibil cu functiunile de ministri, de membri
ai Curtii de Casatie, de procuror pe langa curti si tribunale, de directori si
sefi de sectiune la diferite ministere si prefecturi; de prefect si de
subprefect, de sef si de comisar de politie precum si de militari in serviciul
activ.
Presedintele si membrii tribunalelor nu pot fi alesi deputati in districtul
jurisdictiei lor.
Deputatul care ar primi o functiune publica salariata sau o inaintare, se
socoteste demisionat si supus realegerii mai inainte de a mai putea exersa
mandatul sau.
Deputatul care, in cursul mandatului sau, ar pierde una sau mai multe din
insusirile prescrise pentru eligibilitate, inceteaza indata de a mai face parte
din Adunarea generala.
Art. 27
In timpul intrunirii Adunarii elective, ea singura are dreptul de a primi
demisia membrilor sai. Iar in intervalul sesiunilor si in timpul vacantelor,
demisiile se notifica Ministerului din Intru.
Art. 28
Oricine a mijlocit inscrierea sa in listele alegatorilor sub un nume, sau
pe temeiul unor insusiri false, sau a tainuit, cerand inscrierea sa, vreo
necapacitate, prevazuta de lege, sau a reclamat si a dobandit inscrierea sa pe
doua sau mai multe liste, se va pedepsi cu inchisoare de la 15 zile pina la 3
luni, sau cu o globire de la 15 pina la 100 galbeni; daca va fi si luat parte
la vot, inchisoarea va fi de la o luna pina la sase luni, sau globirea de la 30
pina la 200 galbeni.
Art. 29
Oricine, fiind insarcinat la un scrutin cu primirea, numararea sau
desfacerea biletelor cuprinzand sufragiile alegatorilor, se va dovedi ca a
falsificat, sustras, adaugat sau prefacut biletele, se va pedepsi cu inchisoare
de la sase luni pina la 2 ani, sau cu o globire de la 100 la 300 galbeni.
Art. 30
Daca prin vuiete sau demonstratii amenintatoare in localul alegerilor sau
in jurul sau, s-ar fi atins sau s-ar fi incercat a se atinge exercitiul
dreptului electoral si libertatea votului, vinovatii se vor pedepsi cu
inchisoare de la o luna pina la un an, sau cu globire de la 30 pina la 200
galbeni.
Daca vinovatii vor fi purtat arme, sau daca scrutinul s-ar fi violat,
pedeapsa va fi inchisoarea de la un an pina la cinci. Inchisoarea va fi de la
cinci ani pina la zece, daca crima s-a comis in urmarea unui plan complotat
pentru a se executa ori in toata tara, ori intr-una sau mai multe
circumscriptii electorale.
Art. 31
Osindirile hotarate in puterea articolelor precedente 28, 29 si 30, trag
dupa sine interdictia dreptului de alegator si de eligibil. Aceasta interdictie
se va pronunta tot prin acea sentinta, pe timp de cinci ani cel putin si pina
la 10 ani cel mult.
Art. 32
Oricine se va dovedi ca a cumparat sau a vandut un sufragiu, cu orice pret
ar fi, se va pedepsi cu interdictia dreptului de a vota si de a fi eligibil,
precum si cu aceea a dreptului de a putea ocupa o functiune sau serviciu
public, pe timp de 5 ani cel putin pina la 10 ani cel mult.
Vanzatorul si cumparatorul sufragiului, se vor osindi totodata, fiecare la
o globire indoita a valorii lucrurilor primite sau fagaduite.
Art. 33
In lipsa initiativei Ministerului Public, zece alegatori intruniti au
dreptul de a intenta un proces oricarei persoane acuzate de delictele
mentionate in art. 28, 29, 30 si 32.
Art. 34
In cat priveste aceste delicte, atat prigonirea civila cat si aceea a
Ministerului Public, sunt prescrise (paragrafisite) in doua luni dupa
proclamarea rezultatului alegerii.
Art. 35
Osindirea ce s-ar pronunta nu poate in nici un caz sa aiba de efect
anularea unei alegeri a carei validitate s-ar fi recunoscut de Adunarea
generala.
Art. 36
Nici un membru al Adunarii elective, pe cat va tine sesiunea, nu va putea
fi arestat nici tras in judecata penala, afara numai in caz de vina veghiata,
decat dupa ce Adunarea va fi autorizat prigonirea.
Dispozitii tranzitorii
Pentru prima aplicare a legii de fata, se va putea deroga datelor fixate in
ea, observandu-se insa nestramutat termenele succesive, statornicite pentru
publicatiune, apel, notificari si convocari.
Facem cunoscut si ordonam ca cele de fata, investite cu sigiliul Statului
si trecute in Monitorul Oficial, sa fie adresate Curtilor, Tribunalelor si
autoritatilor administrative ca sa le inscrie in registrele lor, sa le observe
si sa faca a se observa, si Ministrul Nostru Secretar de Stat la Departamentul
Justitiei este insarcinat a priveghea publicarea lor.
Dat in Bucuresti, la 2/14 iulie anul 1864.
ALECSANDRU IOAN
NOTA:
Prin Decretul nr. 514 din 2 mai 1864, publicat in "Monitorul-Jurnal
Oficial al Principatelor-Unite-Romane" nr. 99 din 4/16 mai 1864, Alexandru
Ioan I, Domnul Principatelor Unite Romane, a dizolvat Adunarea Electiva.
In acelasi numar al publicatiei oficiale respective sunt publicate:
a) Proclamatia Mariei Sale Domnul Alexandru Ioan I catre romani, din 2 mai
1864, prin care acesta arata ca supune primirii poporului noua lege electorala,
respinsa de Adunarea Electiva, si un proiect dezvoltator al Conventiei de la
Paris;
b) Decretul nr. 517 din 2 mai 1864, prin care Alexandru Ioan I dizolva
Adunarea Electiva si supune aprobarii poporului Statutul dezvoltator al
Conventiei din 7/19 august 1858 si reforma Legii electorale;
c) Textul proiectului propus ca "Statut dezvoltatoriu Conventiunei din
7/19 August 1858", cuprinzand 18 articole, datat 2 mai 1864, semnat de
Alexandru Ioan I si contrasemnat de presedintele Consiliului de Ministri,
Mihail Kogalniceanu, si de alti patru membri ai guvernului;
d) Textul proiectului propus ca "Asezamint electoral", care
cuprinde 36 de articole si dispozitii tranzitorii, semnat si contrasemnat de
aceleasi persoane.
Alexandru Ioan I convoaca astfel, prin Decretul nr. 517/1864, poporul roman
in zilele de 10 - 14 mai 1864 pentru a se pronunta, printr-un plebiscit, asupra
Statutului dezvoltator al Conventiei de la Paris si Legii electorale, ambele
publicate in continuarea respectivului decret.
Au avut drept de vot toti cetatenii romani care implinisera varsta de 25 de
ani, care se bucurau de drepturile civile si politice si care indeplineau
conditiile cerute de Legea comunala (promulgata prin Decretul nr. 394 din 31
martie 1864 si publicata in "Monitorul-Jurnal Oficial" nr. 75 din
1/13 aprilie 1864) pentru a fi alegatori comunali, inscrisi ca atare in listele
electorale comunale, cu exceptia strainilor care dobandisera impamantenirea
mica. Votul a avut caracter deschis, alegatorii exprimandu-si optiunea prin
inscrierea numelui si a prenumelui in unul din cele doua registre separate
deschise de toate autoritatile comunale (urbane si rurale), unul de aprobare,
iar altul de respingere a celor doua acte.
Prin Decretul nr. 565 din 14 mai 1864, publicat in "Monitorul-Jurnal
Oficial" nr. 108 din 14/26 mai 1864, Alexandru Ioan I stabileste
componenta Comisiei pentru constatarea rezultatelor voturilor date de poporul
roman pentru adoptarea sau respingerea actelor normative supuse plebiscitului
propus prin Proclamatia din 2 mai 1864, din care faceau parte 15 persoane
(functionari civili si militari, magistrati, cadre universitare) sub presedintia
P.S. Mitropolit al Munteniei.
In "Monitorul-Jurnal Oficial" nr. 110 din 16/28 mai 1864 Comisia
publica un Comunicat privind rezultatele nedefinitive; in nr. 111 din 18/30 mai
1864 este publicat Programul zilei de 21 mai 1864, in care Comisia ad-hoc va
depune in mainile Inaltimii Sale Domnului Romaniei rezultatul plebiscitului,
format din 12 puncte; in nr. 113 din 20 mai/1 iunie 1864, Comisia da
publicitatii Procesul-verbal privind rezultatul definitiv al plebiscitului.
Din 754.148 de cetateni cu drept de vot, au participat la vot 683.928 de
cetateni. Din acestia, 682.621 de cetateni au spus "DA" actelor
normative propuse de Domn, iar 1.307 cetateni au spus "NU".
In "Monitorul-Jurnal Oficial" nr. 114 din 22 mai/3 iunie 1864
sunt publicate:
a) O relatare asupra activitatilor din ziua de 21 mai 1864, cand Domnul a
primit rezultatele plebiscitului;
b) Cuvantarile rostite de presedintele Comisiei ad-hoc si de alti
demnitari;
c) Raspunsurile Domnului Alexandru Ioan I;
d) Actul de constatare a rezultatelor plebiscitului, purtand data de 21
mai/2 iunie 1864.
In "Monitorul-Jurnal Oficial" nr. 146 din 3/15 iulie 1864 sunt
publicate:
a) Proclamatia Inaltimii Sale Domnului catre romani, prin care acesta
anunta ca Sultanul si Puterile garante au recunoscut noile institutii ale
Romaniei, create prin plebiscit; in text, dupa ce mentionase ca se mentin
principiile fundamentale ale Conventiei din 7/19 august 1858, Domnul Alexandru
Ioan I vorbea de "Constitutiunea din launtru a Romaniei";
b) Statutul dezvoltator al Conventiei de la Paris (format din 18 articole),
Modificarile de completare a Statutului (care vizeaza preambulul si 6 articole)
si Legea electorala (cuprinzand 36 articole, dispozitii tranzitorii si o
anexa), toate promulgate prin Decret semnat de Alexandru Ioan I si contrasemnat
de Presedintele Consiliului de Ministri, Mihail Kogalniceanu, si de alti 4
membri ai guvernului si purtand data de 2/14 iulie 1864.