INSTRUCTIUNI
Nr. 82 din 29 martie 2010
privind organizarea si
desfasurarea activitatii de eliberare a apostilei pentru actele oficiale
administrative
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 213 din 6 aprilie 2010
Având în vedere art. 2 din Ordonanţa Guvernului
nr. 66/1999 pentru aderarea României la Convenţia cu privire la suprimarea
cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine,
adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, aprobată prin Legea nr.
52/2000, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi
Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite următoarele instrucţiuni:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele instrucţiuni stabilesc cadrul
legal privind organizarea şi desfăşurarea activităţii
de eliberare a apostilei de către instituţiile prefectului.
Art. 2. - (1) Activitatea de eliberare a apostilei de
către instituţiile prefectului se realizează potrivit
competenţelor stabilite la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr.
66/1999 pentru aderarea României la Convenţia cu privire la suprimarea
cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine,
adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, aprobată prin Legea nr.
52/2000, cu modificările ulterioare, şi în limitele prevăzute de
Convenţia de la Haga cu privire la suprimarea cerinţei
supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5
octombrie 1961, denumită în continuare Convenţie.
(2) Lista statelor semnatare ale Convenţiei este
prevăzută în anexa nr. 1.
(3) Lista statelor semnatare ale Convenţiei cu
care statul român a încheiat convenţii, tratate sau acorduri privind
asistenţa juridică în materie civilă este prevăzută în
anexa nr. 2.
Art. 3. - (1) In sensul prevederilor art. 2 alin. (1),
instituţiile prefectului:
a) eliberează apostila cu privire la actele
administrative oficiale;
b) nu eliberează apostila cu privire la actele
prevăzute la art. 1 alin. 2 lit. a), c) şi d) şi alin. 3 din
Convenţie.
(2) Apostila se aplică de instituţiile
prefectului pe actele oficiale administrative, denumite în continuare acte, emise
de autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale,
precum şi de alte organe de autoritate administrativă din România,
care organizează o activitate de interes public, în cadrul unor
competenţe stricte stabilite prin lege, pentru scopurile prevăzute la
art. 5 alin. 2 din Convenţie.
(3) Lista principalelor categorii de acte dintre cele
prevăzute la alin. (2) se întocmeşte şi se actualizează de
Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Direcţia pentru
relaţiile cu instituţiile prefectului, denumită în continuare structura
coordonatoare, şi se publică pe site-ul Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
(4) In vederea actualizării listei prevăzute
la alin. (3), instituţiile prefectului transmit de îndată la
Ministerul Administraţiei şi Internelor - structura coordonatoare o
copie a actului pentru care se solicită eliberarea apostilei, dacă
acesta nu se regăseşte în listă.
Art. 4. - (1) Activitatea de eliberare a apostilei se
desfăşoară prin intermediul biroului organizat în cadrul
instituţiilor prefectului, denumit în continuare birou apostilă.
(2) Instituţia prefectului, prin biroul
apostilă, realizează următoarele activităţi:
a) primirea documentelor cerute de prezentele
instrucţiuni pentru eliberarea apostilei;
b) verificarea competenţei instituţiei
prefectului;
c) înregistrarea cererii de eliberare a apostilei;
d) verificarea semnăturii şi a
calităţii în care a acţionat semnatarul actului pentru care se
solicită apostilarea şi, dacă este cazul, a
identităţii sigiliului sau a ştampilei de pe act;
e) completarea apostilei;
f) semnarea apostilei şi aplicarea ştampilei
cu stemă;
g) eliberarea apostilei.
Art. 5. - (1) Taxele aferente apostilei sunt
prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 128/2000 privind stabilirea
unor taxe pentru serviciile prestate pentru persoanele fizice şi juridice
de către Ministerul Administraţiei şi Internelor, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 570/2002, cu modificările ulterioare,
şi se percep pentru fiecare act pentru care se solicită eliberarea
apostilei.
(2) Plata taxelor prevăzute la alin. (1) se poate
face prin orice modalitate de plată prevăzută de Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Procedura de eliberare a apostilei
SECŢIUNEA 1
Primirea documentelor
Art. 6. - (1) In cadrul biroului apostilă se
realizează stabilirea identităţii solicitantului.
(2) Aplicarea apostilei poate fi solicitată de:
a) titularul actului;
b) soţul/soţia titularului actului ori o
rudă până la gradul II cu titularul actului;
c) altă persoană fizică, care
prezintă procură notarială sau împuternicire
avocaţială;
d) o persoană juridică care a încheiat cu
titularul actului un contract având ca obiect realizarea în numele acestuia a
procedurilor necesare pentru eliberarea apostilei, prin reprezentant care
prezintă delegaţie în acest sens;
e) o misiune diplomatică sau un oficiu consular în
România al unui stat semnatar al Convenţiei, dacă aceasta/acesta
poate asigura transmiterea prin corespondenţă atât a documentelor
necesare eliberării apostilei la instituţia prefectului
competentă, cât şi a actelor pentru care s-a eliberat apostila
către titularul acestora.
(3) In cazul în care procura notarială
prevăzută la alin. (2) lit. c) a fost întocmită pe teritoriul
unui alt stat, este necesar ca aceasta să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să fie tradusă în limba română
şi legalizată;
b) să fie apostilată de
autorităţile competente ale statului pe al cărui teritoriu a
fost întocmită.
Art. 7. - (1) In vederea eliberării apostilei,
solicitantul are obligaţia de a prezenta actul de identitate şi de a
depune la biroul apostilă al instituţiei prefectului competente
următoarele documente:
a) o cerere, indiferent de numărul actelor
aparţinând aceluiaşi titular pentru care se solicită eliberarea
apostilei;
b) actul pentru care se solicită eliberarea
apostilei, în original;
c) dovada achitării taxelor prevăzute la art.
5 alin. (1).
(2) In cazul în care se solicită eliberarea
apostilei pentru acte aparţinând mai multor titulari sau pentru acte ce
urmează a fi folosite în mai multe state, solicitantul trebuie să
completeze câte o cerere pentru fiecare titular de act sau pentru fiecare stat
în care urmează a fi folosit acel act.
(3) In cazul în care solicitantul nu este titularul
actului pentru care se solicită eliberarea apostilei, acesta trebuie
să prezinte, după caz, şi următoarele:
a) actul de identitate;
b) documente care atestă relaţia
prevăzută la art. 6 alin. (2) lit. b), dacă aceasta nu
rezultă din actul de identitate prezentat potrivit alin. (1);
c) procura notarială, împuternicirea
avocaţială sau delegaţia cerută potrivit art. 6 alin. (2)
lit. c) şi d).
(4) In sensul prezentelor instrucţiuni, prin act
de identitate se înţelege cartea de identitate, cartea de identitate
provizorie şi buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate.
(5) In lipsa actului de identitate emis de
autorităţile române, solicitantul poate prezenta un document similar,
emis de autorităţi publice din statul în care are domiciliul sau
reşedinţa, ori paşaportul.
(6) Modelul cererii menţionate la alin. (1) lit.
a) este prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 8. - Solicitanţii pot depune documentele
şi prin corespondenţă, dacă sunt îndeplinite
următoarele condiţii:
a) actul pentru care se solicită eliberarea
apostilei este însoţit de documentele cerute de prezentele
instrucţiuni pentru eliberarea apostilei;
b) documentele sunt transmise printr-un serviciu de
curierat rapid, cu confirmare de primire.
SECŢIUNEA a 2-a
Verificarea competenţei instituţiei
prefectului
Art. 9. - (1) La primirea documentelor, trebuie să
se verifice dacă:
a) actul pentru care se solicită eliberarea
apostilei este de natura celor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a);
b) este îndeplinit unul dintre următoarele
criterii:
1. persoanele prevăzute la art. 6 alin. (2) lit.
a) şi b) au domiciliul/ultimul domiciliu în judeţul în care îşi
are sediul instituţia prefectului sesizată; sau
2. sediul emitentului actului se află în
judeţul în care îşi are sediul instituţia prefectului
sesizată.
(2) Considerarea unui criteriu sau a altuia trebuie
să se facă în favoarea solicitantului.
(3) Fără aplicarea criteriilor
prevăzute la alin. (1) lit. b) documentele preluate de misiunile
diplomatice şi oficiile consulare ale României de la solicitanţi
aflaţi în afara graniţelor statului român se transmit
Instituţiei Prefectului Municipiului Bucureşti, care, după
eliberarea apostilei, le remite misiunii diplomatice ori oficiului consular.
Operaţiunile privind transmiterea şi restituirea documentelor se
realizează prin Ministerul Afacerilor Externe.
SECŢIUNEA a 3-a
Inregistrarea cererii de eliberare a apostilei
Art. 10. -In cadrul biroului apostilă se
asigură:
a) înregistrarea cererii depuse de solicitant,
dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în prezentele
instrucţiuni;
b) verificarea actelor pentru care urmează
să se elibereze apostila şi confruntarea cu datele
corespunzătoare din cererea completată de solicitant;
c) notarea într-un registru de evidenţă, pe
suport hârtie şi/sau în format electronic, a următoarelor
informaţii:
1. data primirii cererii;
2. numărul de înregistrare a cererii, care se
trece, în mod corespunzător, şi pe apostilă;
3. numele solicitantului şi a calităţii
acestuia, după caz: titular, soţul/soţia titularului, rudă
de gradul I sau II cu titularul, împuternicit, reprezentant al unei persoane
juridice sau oficiu consular;
4. numele titularului actului şi
cetăţenia acestuia;
5. denumirea actului pentru care se solicită
aplicarea apostilei, a seriei şi numărului acestuia;
6. numărul procurii, al împuternicirii
avocaţiale, al contractului şi/sau al delegaţiei
reprezentantului persoanei juridice ori al corespondenţei, după caz;
7. statul în care urmează a fi folosit actul;
8. emitentul actului;
9. datele privind verificarea semnăturii, a
calităţii în care a acţionat semnatarul actului şi,
dacă este cazul, a identităţii sigiliului sau a ştampilei
de pe actul pentru care se solicită eliberarea apostilei;
10. observaţii cu privire la scopul
utilizării actului sau/şi la alte aspecte considerate importante.
Art. 11. - (1) Modelul Registrului de
evidenţă, precum şi modul de completare a acestuia sunt
prevăzute în anexa nr. 4.
(2) In cazurile prevăzute la art. 6 alin. (2) lit.
e) şi la art. 8, în Registrul de evidenţă se
menţionează faptul că documentele au fost transmise prin
corespondenţă, notându-se numărul corespondenţei.
SECŢIUNEA a 4-a
Procedura de verificare
Art. 12. - (1) După verificarea competenţei,
potrivit prevederilor art. 9, şi efectuarea operaţiilor
prevăzute la art. 10, se verifică semnătura, calitatea în care a
acţionat semnatarul actului şi, dacă este cazul, identitatea
sigiliului sau a ştampilei de pe actul pentru care se solicită
eliberarea apostilei.
(2) Verificarea prevăzută la alin. (1)
presupune efectuarea, după caz, a următoarelor activităţi:
a) verificarea vizuală simplă a
semnăturii şi a ştampilei de pe act prin compararea cu
specimenul de semnătură, respectiv specimenul de ştampilă
existente la biroul apostilă;
b) verificarea existenţei elementelor de
siguranţă a actului;
c) verificarea vizuală simplă a
semnăturii şi a ştampilei reprezentantului instituţiei
implicate de pe actul de apostilat sau de pe un alt document emis de
instituţia implicată şi care are ca obiect atestarea
semnăturii, a calităţii în care a acţionat semnatarul
actului şi, dacă este cazul, a identităţii sigiliului sau a
ştampilei de pe actul pentru care se solicită eliberarea;
d) verificarea prin alte metode.
(3) După verificare, în Registrul de
evidenţă se notează date cu privire la modul în care s-a
realizat verificarea semnăturii, a calităţii în care a
acţionat semnatarul actului şi, dacă este cazul, a
identităţii sigiliului sau a ştampilei de pe actul pentru care
se solicită eliberarea apostilei.
Art. 13. - (1) In sensul prevederilor art. 12 alin. (2)
lit. c), prin instituţii implicate se înţelege, după caz:
a) instituţia/autoritatea/organizaţia
emitentă;
b) o altă
instituţie/autoritate/organizaţie de la nivel central sau local care
atestă semnătura, calitatea în care a acţionat semnatarul
actului şi, dacă este cazul, identitatea sigiliului sau a
ştampilei de pe actul pentru care se solicită eliberarea apostilei.
(2) Lista instituţiilor implicate se
întocmeşte şi se actualizează de Ministerul Administraţiei
şi Internelor, prin structura coordonatoare, şi se publică pe
site-ul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) Ministerul Administraţiei şi
Internelor, prin structura coordonatoare, întocmeşte baza de date cu
numele şi specimenele de semnătură şi de ştampilă
corespunzătoare persoanelor din cadrul instituţiilor implicate de la nivel
central, desemnate de conducerea acestor instituţii să ateste
semnătura, calitatea în care a acţionat semnatarul actului şi,
dacă este cazul, identitatea sigiliului sau a ştampilei de pe actul
pentru care se solicită eliberarea apostilei.
(4) Informaţiile cuprinse în baza de date
prevăzută la alin. (3) se pun la dispoziţia instituţiilor
prefectului - biroul apostilă şi se actualizează periodic de
Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin structura
coordonatoare.
Art. 14. - (1) In vederea realizării
verificării prevăzute la art. 12, se organizează în cadrul
fiecărei instituţii a prefectului, prin biroul apostilă, baza de
date cuprinzând numele şi specimenele de semnătură şi de
ştampilă corespunzătoare persoanelor din cadrul
instituţiilor implicate, desemnate de conducerea acestora să ateste
semnătura, calitatea în care a acţionat semnatarul actului şi,
dacă este cazul, identitatea sigiliului sau a ştampilei de pe actul
pentru care se solicită eliberarea apostilei.
(2) Datele prevăzute la alin. (1) se
actualizează prin grija:
a) instituţiei prefectului, pentru
instituţiile implicate care au sediul în judeţul respectiv sau în
municipiul Bucureşti, după caz;
b) Ministerului Administraţiei şi
Internelor, prin structura coordonatoare, în cazul instituţiilor implicate
de la nivel central.
(3) Evidenţa specimenelor de semnătură
şi de ştampilă se realizează pe suport hârtie şi/sau
în format electronic.
(4) Dacă biroul apostilă întâmpină
dificultăţi în obţinerea specimenului de semnătură sau
de ştampilă pe care un act îl poartă sau dacă se
apreciază că sunt necesare informaţii suplimentare,
instituţia prefectului se poate adresa instituţiei implicate, direct
sau prin intermediul Ministerului Administraţiei şi Internelor -
structura coordonatoare.
Art. 15. - (1) In situaţia în care actul pentru
care s-a solicitat eliberarea apostilei nu a fost emis pe teritoriul
judeţului în care îşi are sediul instituţia prefectului sau al
municipiului Bucureşti, după caz, biroul apostilă
efectuează procedura de verificare în colaborare cu biroul apostilă
din judeţul sau municipiul Bucureşti, în care se află sediul
emitentului.
(2) Prefecţii dispun măsurile necesare
asigurării unei colaborări rapide şi eficiente între birourile
apostilă.
Art. 16. - (1) La cererea oricărei persoane
interesate, instituţia prefectului care a eliberat apostila este
obligată să verifice şi să informeze solicitantul, cu
celeritate, dacă datele din apostilă corespund celor din registrul de
evidenţă prevăzut la art. 10 lit. c).
(2) Verificarea datelor cuprinse într-o apostilă
eliberată de instituţiile prefectului este posibilă şi prin
accesarea Registrului naţional electronic al apostilelor, constituit cu
respectarea prevederilor art. 7 din Convenţie şi gestionat de
Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin structura coordonatoare.
(3) In vederea introducerii datelor în registrul
prevăzut la alin. (2), instituţiile prefectului transmit
informaţiile privind apostilele eliberate, după cum urmează:
a) pentru perioada 1 noiembrie 2004 - ultima zi a
lunii în care intră în vigoare prezentele instrucţiuni, până cel
mai târziu în data de 31 decembrie 2010;
b) după intrarea în vigoare a prezentelor
instrucţiuni, până pe data de 5 a fiecărei luni, pentru luna
anterioară.
(4) Informaţiile prevăzute la alin. (3) se
completează într-un tabel, al cărui model este prevăzut în anexa
nr. 5, utilizându-se în acest scop fişierul transmis de Ministerul
Administraţiei şi Internelor, prin structura coordonatoare.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4),
pentru perioada 1 noiembrie 2004 - data intrării în vigoare a prezentelor
instrucţiuni, tabelul se completează doar în coloanele (1), (2)
şi (6).
SECŢIUNEA a 5-a
Completarea apostilei
Art. 17. - (1) Apostila şi anexa la aceasta se
completează pe calculator, utilizându-se fişierul transmis de
Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin structura
coordonatoare.
(2) Completarea se realizează potrivit modelului
prevăzut în anexa nr. 6, cu font Times New Roman, mărimea 12.
(3) Apostila se completează cu următoarele
date:
a) numele semnatarului actului pentru care se eliberează
apostila;
b) calitatea semnatarului actului;
c) numele autorităţii emitente;
d) localitatea unde s-a eliberat apostila;
e) data completării apostilei;
f) numele instituţiei prefectului;
g) codul apostilei.
(4) Anexa la apostilă se completează cu
următoarele date:
a) numele titularului actului;
b) denumirea actului;
c) seria şi numărul actului;
d) numărul de pagini pe care le conţine
actul.
(5) Codul apostilei are următoarea structură
AA/xyzw/xy, în care:
a) AA reprezintă denumirea abreviată a
judeţului/municipiului Bucureşti, scrisă cu litere majuscule;
b) xyzw reprezintă numărul cererii,
scris cu cifre arabe;
c) xy reprezintă numărul de ordine al
actului, scris cu cifre arabe.
(6) In cazul în care o persoană solicită
eliberarea apostilei pentru un singur act, structura codului apostilă este
AA/xyzw.
Art. 18. - După completarea pe calculator a
datelor prevăzute la art. 17 alin. (3) şi (4), apostila se reproduce
pe hârtie albă standard, format A4, utilizându-se cerneală color.
SECŢIUNEA a 6-a
Semnarea apostilei şi aplicarea
ştampilei cu stemă
Art. 19. - (1) Apostila se semnează de către
subprefectul desemnat prin ordin al prefectului.
(2) In situaţia în care subprefectul se află
în imposibilitate, apostila se semnează de una dintre cele două
persoane împuternicite prin ordin al prefectului să îl înlocuiască pe
subprefect, de regulă, persoane care au studii superioare în domeniul
ştiinţelor juridice.
(3) După semnarea apostilei,
subprefectul/persoana împuternicită aplică ştampila cu
stemă a instituţiei prefectului.
Art. 20. - (1) Numele şi specimenele de
semnătură ale persoanelor desemnate de prefect să semneze
apostila se comunică Ministerului Administraţiei şi Internelor -
structura coordonatoare.
(2) Eventualele modificări cu privire la
persoanele desemnate se efectuează numai în situaţii motivate şi
cu anunţarea prealabilă a Ministerului Administraţiei şi
Internelor - structura coordonatoare.
SECŢIUNEA a 7-a
Eliberarea apostilei
Art. 21. - Apostila, completată potrivit
prezentelor instrucţiuni, se anexează la actul oficial pentru care a
fost eliberată şi este valabilă numai însoţită de
acesta.
Art. 22. - (1) Cu ocazia eliberării apostilei, în
cererea depusă de solicitant se va completa:
a) numărul de acte pentru care se eliberează
apostila - de către reprezentantul biroului apostilă;
b) rubrica corespunzătoare datei
eliberării, respectiv semnăturii de primire - de către
solicitant.
(2) Cererea depusă de către solicitant la
biroul apostilă se reţine.
Art. 23. -In situaţiile prevăzute la art. 6
alin. (2) lit. e) şi art. 8, în rubrica aferentă semnăturii de
primire se menţionează faptul că actul s-a transmis prin
corespondenţă şi se înscrie numărul formularului de
confirmare a primirii actului de către solicitant.
CAPITOLUL III
Dispoziţii speciale
Art. 24. - (1) Personalul desemnat să
desfăşoare activitatea în cadrul biroului apostilă asigură
îndrumarea persoanelor interesate, în vederea familiarizării acestora cu
procedura eliberării apostilei pentru actele oficiale administrative.
(2) Fişele postului pentru persoanele care
desfăşoară activităţile prevăzute la art. 4 alin.
(2) se completează în mod corespunzător.
Art. 25. - Prefecţii dispun măsuri cu privire
la:
a) organizarea activităţii de eliberare a
apostilei şi asigurarea condiţiilor necesare, atât din punctul de
vedere al dotării corespunzătoare, cât şi al securizării
spaţiului în care se desfăşoară această activitate;
b) garantarea şi protejarea drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal, potrivit Legii nr. 677/2001 pentru
protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 26. - Termenul de păstrare a documentelor
reţinute potrivit art. 22 alin. (2) este de 3 ani, iar registrul de
evidenţă prevăzut la art. 10 lit. c) se păstrează cu
termen permanent.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 27. -In termen de 15 zile de la data intrării
în vigoare a prezentelor instrucţiuni, instituţiile prefectului:
a) transmit la Ministerul Administraţiei şi
Internelor - structura coordonatoare:
1. datele de legătură ale biroului
apostilă constând în numărul de telefon, numărul de fax şi
adresa de e-mail, în vederea publicării pe pagina de internet a
Ministerului Administraţiei şi Internelor;
2. lista cu numele şi numerele de telefon ale
persoanelor care lucrează în cadrul biroului apostilă;
b) afişează la sediul instituţiei
prefectului, într-un spaţiu accesibil publicului, şi publică pe
site-ul instituţiei prefectului următoarele:
1. textul Convenţiei;
2. lista statelor semnatare ale Convenţiei;
3. lista statelor semnatare ale Convenţiei cu care
România a încheiat convenţii, tratate sau acorduri privind asistenţa
juridică în materie civilă;
4. prevederile art. 6-9 din prezentele
instrucţiuni;
5. cuantumul taxelor aferente eliberării
apostilei şi posibilităţile privind achitarea acestora;
6. modelul de cerere;
7. numărul camerei unde este organizată
activitatea biroului apostilă;
8. programul pentru primirea/eliberarea documentelor;
9. numerele de telefon care pot fi apelate pentru
obţinerea de informaţii suplimentare, precum şi adresa de
e-mail.
Art. 28. - (1) Instituţiile prefectului transmit
la Ministerul Administraţiei şi Internelor - structura coordonatoare
rapoarte referitoare la activitatea de eliberare a apostilei, potrivit
modelului prevăzut în anexa nr. 7, până cel mai târziu la data de 20
ianuarie, respectiv 20 iulie ale fiecărui an aferent activităţii
desfăşurate în semestrul anterior.
(2) Rapoartele prevăzute la alin. (1) se întocmesc
utilizându-se fişierul transmis de Ministerul Administraţiei şi
Internelor, prin structura coordonatoare.
Art. 29. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă
din prezentele instrucţiuni.
Art. 30. - (1) Prezentele instrucţiuni se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în
vigoare în termen de 45 de zile de la data publicării.
(2) Prevederile art. 16 alin. (2) se aplică de
la data implementării Registrului naţional electronic al apostilelor,
care va fi anunţată public de Ministerul Administraţiei şi
Internelor.
(3) La data intrării în vigoare a prezentelor
instrucţiuni se abrogă Instrucţiunile ministrului
administraţiei şi internelor nr. 351/2004 privind organizarea şi
desfăşurarea activităţii de aplicare a apostilei,
nepublicate*).
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
*) Instrucţiunile ministrului administraţiei
şi internelor nr. 351/2004 privind organizarea şi
desfăşurarea activităţii de aplicare a apostilei nu au fost
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece aveau ca obiect
reglementări din sectorul naţional de apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională.
ANEXA Nr. 1
LISTA
statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga cu
privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale
străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961*)
Republica Africa de Sud, Republica Albania, Principatul Andorra,
Antigua şi Barbuda, Republica Argentiniană, Republica Armenia, Comunitatea
Australiană, Republica Austria, Republica Azerbaidjan, Comunitatea
Bahamas, Barbados, Republica Belarus, Regatul Belgiei, Belize,
Bosnia-Herţegovina, Republica Botswana, Statul Brunei Darussalam,
Republica Bulgaria, Republica Capului Verde, Republica Cehă, Republica
Cipru, Republica Populară Chineză, Republica Columbia, Insulele
Cook, Republica Coreea, Republica Croaţia, Regatul Danemarcei,
Comunitatea Dominica, Republica Dominicană, Republica Ecuador,
Confederaţia Elveţiană, Republica El-Salvador, Republica
Estonia, Republica Insulelor Fiji, Republica Finlanda, Republica
Franceză, Georgia, Republica Federală Germania, Republica
Elenă, Grenada, Republica Honduras, Republica Islanda, Republica India,
Republica Irlanda, Statul Israel, Republica Italiană, Japonia, Republica
Kazahstan, Republica Letonia, Regatul Lesotho, Republica Liberia, Principatul
Liechtenstein, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica
Macedonia, Republica Malawi, Republica Malta, Regatul Unit al Marii Britanii
şi Irlandei de Nord, Republica Insulelor Marshall, Republica Mauritius,
Statele Unite Mexicane, Republica Moldova, Principatul Monaco, Mongolia,
Republica Muntenegru, Republica Namibia, Insulele Niue, Regatul Norvegiei,
Noua Zeelandă, Olanda (Regatul Ţărilor de Jos), Republica
Panama, Peru, Republica Polonă, Republica Portugheză, România,
Federaţia Rusă, Federaţia Sfântul Kitts şi Nevis, Sfânta
Lucia, Sfântul Vincent şi Grenadine, Statul Independent Samoa,
Serenisima Republică San Marino, Republica Democrată Sao Tome
şi Principe, Republica Serbia, Republica Seychelles, Republica
Slovacă, Republica Slovenia, Regatul Spaniei, Regatul Suediei, Republica
Surinam, Statele Unite ale Americii, Regatul Swaziland, Regatul Tonga,
Republica Trinidad-Tobago, Republica Turcia, Ucraina, Republica Ungară,
Republica Vanuatu, Republica Bolivariană a Venezuelei
|
NOTĂ:
Pentru actualizarea listei statelor semnatare ale
Convenţiei, se va accesa site-ul Conferinţei de la Haga de Drept
Internaţional Privat: www.hcch.net
*) In tabel sunt menţionate statele care au semnat
Convenţia; unele dintre acestea sunt membre ale Conferinţei de la
Haga de Drept Internaţional Privat şi semnatare ale Convenţiei,
iar altele doar semnatare ale Convenţiei.
ANEXA Nr. 2
LISTA
statelor semnatare ale Convenţiei cu care
statul român a încheiat convenţii, tratate sau acorduri privind
asistenţa juridică în materie civilă
REPUBLICA ALBANIA
|
Tratat între Republica Populară Română şi
Republica Populară Albania privind asistenţa juridică în
cauzele civile, familiale si penale, ratificat prin Decretul nr. 463/1960,
publicat în Buletinul Oficial nr. 4/1961
„PARTEA I
Dispoziţii generale"
„ARTICOLUL 13
Valabilitatea actelor
1. Actele care au fost întocmite sau certificate de un organ de
stat sau de către o persoană oficială pe teritoriul uneia din
părţile contractante, în limitele competenţei lor, în forma
stabilită de lege şi prevăzute cu sigiliu oficial, sunt
valabile pe teritoriul celeilalte părţi contractante fără
vreo altă certificare. Aceasta se referă de asemenea şi la
semnăturile care sunt legalizate conform prevederilor legale ale uneia
din părţile contractante.
2. Actele care pe teritoriul unei părţi contractante se
consideră ca fiind acte oficiale sunt socotite şi pe teritoriul
celeilalte părţi contractante ca având forţa probatorie a
actelor oficiale."
Potrivit Notei verbale nr. 375 din 19 decembrie 2007 a Ambasadei
Albaniei la Bucureşti, art. 13 prevede scutirea de legalizare şi
orice formalitate echivalentă pentru toate actele oficiale.
|
REPUBLICA AUSTRIA
|
Convenţie între Republica Socialistă România şi
Republica Austria cu privire la asistenţa juridică în materia
dreptului civil şi de familie şi la valabilitatea şi
transmiterea actelor, ratificată prin Decretul nr. 1.179/1968,
publicată în Buletinul Oficial nr. 4/1968
|
|
„CAPITOLUL V
Valabilitatea şi transmiterea
actelor
Art. 25. - 1. Actele eliberate de o instanţă
judecătorească sau de o autoritate administrativă a unui stat
contractant în limitele competenţei sale şi prevăzute cu
semnătură oficială şi cu sigiliul oficial vor avea
şi în faţa instanţelor judecătoreşti şi a
autorităţilor administrative ale celuilalt stat contractant puterea
probatorie a actelor oficiale. Această prevedere este valabilă
şi pentru alte acte cărora, potrivit dispoziţiilor legale ale
statului contractant pe teritoriul căruia au fost eliberate, le este
atribuită puterea probatorie a actelor oficiale.
2. Această putere probatorie o va avea şi legalizarea
semnăturii pe un act sub semnătură privată,
făcută de către o instanţă judecătorească
sau de către o autoritate administrativă a unuia dintre statele
contractante ori de un notar public austriac.
Art. 26. -Actele prevăzute la art. 25 pct. 1 şi
legalizarea prevăzută la art. 25 pct. 2 nu au nevoie de nicio
altă certificare pentru a fi folosite în faţa instanţelor
judecătoreşti şi a autorităţilor administrative ale
celuilalt stat contractant."
|
REGATUL BELGIEI
|
Convenţie între Republica Socialistă România şi
Regatul Belgiei privind asistenţa juridică în materie civilă
si comercială, ratificată prin Decretul nr. 368/1976,
publicată în Buletinul Oficial nr. 93/1976
„CAPITOLUL III
Scutirea de legalizare
Art. 14. - Documentele care emană de la
autorităţile judiciare ale unuia dintre cele două state
şi care poartă sigiliul acestora, precum şi documentele
cărora le atestă certitudinea datei, realitatea semnăturii sau
conformitatea cu originalul sunt scutite de orice legalizare atunci când
trebuie să fie folosite pe teritoriul celuilalt stat.
CAPITOLUL IV
Transmiteri în materie de acte de
stare civilă
Art. 15. -Autorităţile competente ale fiecăruia
dintre cele două state transmit fără cheltuieli
autorităţilor competente ale celuilalt stat, la cerere şi,
după caz, certificate de stare civilă române, copii sau extrase ale
oricărui act de stare civilă belgian, precum şi copii ale
hotărârilor date în materie de stare civilă, atunci când aceste
documente privesc cetăţenii statului solicitant şi care sunt
cerute într-un interes administrativ suficient motivat. Aceste documente sunt
scutite de orice legalizare."
|
BOSNIA Şl HERŢEGOVINA - prin declaraţie de
succesiune
|
Tratat între Republica Socialistă Română şi
Republica Populară Federativă Iugoslavia privind asistenţa
juridică, ratificat prin Decretul nr. 24/1961, publicat în Buletinul
Oficial nr. 6/1961
„CAPITOLUL V
Actele
Art. 47. - 1. Actele publice care au fost întocmite sau eliberate
de către un organ sau o persoană oficială a unei
părţi contractante, în limitele competenţei lor, vor fi
prevăzute cu sigiliul oficial şi semnătură, pot fi
folosite în faţa organelor celeilalte părţi contractante
fără vreo altă certificare sau legalizare. Această
prevedere se aplică şi actelor private care au fost legalizate de
organele sau persoanele oficiale competente.
2. Prevederile punctului 1 sunt aplicabile şi în ce
priveşte copiile actelor publice sau private care au fost certificate de
organele sau persoanele oficiale competente.
Art. 48. -Actele publice eliberate de organele şi persoanele
oficiale competente ale unor părţi contractante au pe teritoriul
celeilalte părţi contractante aceeaşi forţă
probatorie ca şi actele eliberate de organele şi persoanele
oficiale proprii."
|
REPUBLICA BULGARIA
|
Tratat între Republica Populară Română şi
Republica Populară Bulgaria privind asistenţa juridică în
cauzele civile, familiale si penale, ratificat prin Decretul nr. 109/1959,
publicat în Buletinul Oficial nr. 11/1959
|
|
„PARTEA I
Dispoziţii generale"
„ARTICOLUL 13
Valabilitatea actelor
1. Actele care au fost întocmite sau certificate de un organ de
stat sau de către o persoană oficială pe teritoriul uneia din
părţile contractante, în limitele competenţei lor. In forma
stabilită de lege şi prevăzute cu sigiliul oficial, sunt
valabile pe teritoriul celeilalte părţi contractante fără
vreo altă certificare. Aceasta este valabil şi pentru
semnăturile care sunt legalizate conform prevederilor legale ale uneia
din părţile contractante.
2. Actele care pe teritoriul unei părţi contractante se
consideră ca fiind acte oficiale sunt socotite şi pe teritoriul
celeilalte părţi contractante ca având forţa probatorie a
actelor oficiale."
|
REPUBLICA CEHĂ
|
Tratat între România şi Republica Cehă privind
asistenţa judiciară în materie civilă, semnat la
Bucureşti la 11 iulie 1994, ratificat prin Legea nr. 44/1995, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea i, nr. 106 din 31 mai 1995
„CAPITOLUL III
Acte oficiale
ARTICOLUL 23
Valabilitatea actelor
1. Actele care emană de la autorităţile competente
ale uneia dintre părţile contractante, precum şi actele sub
semnătură privată, cărora acestea le dau dată
certă şi le atestă autenticitatea semnăturii, sunt
valabile pe teritoriul celeilalte părţi contractante fără
vreo altă legalizare. Această dispoziţie se aplică
şi cu privire la extrasele şi copiile de pe acte.
2. Actele menţionate la paragraful 1 au, pe teritoriul
celeilalte părţi contractante, aceeaşi forţă
probantă ca şi actele de acelaşi fel ale acestei din urmă
părţi contractante."
|
REPUBLICA POPULARĂ CHINEZĂ
|
Tratat între România şi Republica Populară Chineză
privind asistenţa juridică în materie civilă şi
penală, ratificat prin Legea nr. 12/1992, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 32 din 3 martie 1992
„CAPITOLUL V
Alte prevederi
ARTICOLUL 34
Scutirea de legalizare
Documentele întocmite sau certificate de tribunale ori alte
instituţii competente ale uneia dintre părţile contractante,
pentru a fi folosite în faţa tribunalelor şi altor instituţii
competente ale celeilalte părţi contractante, nu vor fi supuse
cerinţei legalizării, dacă acestea sunt prevăzute cu
sigiliu oficial."
|
REPUBLICA CROAŢIA - prin declaraţie de succesiune
|
Tratat între Republica Socialistă Română şi
Republica Populară Federativă Iugoslavia privind asistenţa
juridică, ratificat prin Decretul nr. 24/1961, publicat în Buletinul
Oficial nr. 6/1961
(a se vedea: Bosnia şi Herţegovina)
|
REPUBLICA FRANCEZĂ
|
Convenţie între Republica Socialistă România şi
Republica Franceză privind asistenţa juridică în materie
civilă si comercială, ratificată prin Decretul nr. 77/1975,
publicată în Buletinul Oficial nr. 79/1975
„CAPITOLUL III
Forţa probantă a actelor
şi scutirea de legalizare"
„Art. 10. -Inscrisurile care emană de la
autorităţile judiciare sau de la alte autorităţi
competente ale unuia dintre state, precum şi înscrisurile cărora
acestea le dau dată certă le atestă autenticitatea
semnăturii sau conformitatea cu originalul, nu au nevoie de nicio
legalizare pentru a fi folosite pe teritoriul celuilalt stat."
|
REPUBLICA MACEDONIA
|
Convenţie între România şi Republica Macedonia privind
asistenţa juridică în materie civilă, semnată la
Bucureşti la 12 noiembrie 2003, ratificată prin Legea nr. 356/2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 13
septembrie 2004
„CAPITOLUL I
Dispoziţii generale"
„ARTICOLUL 21
Valabilitatea actelor
1. Actele în formă legală, întocmite sau certificate de
o instanţă sau de altă autoritate competentă a uneia
dintre părţile contractante, care poartă semnătura
şi sigiliul acesteia, nu trebuie să poarte o altă
semnătură şi certificare pentru a fi utilizate pe teritoriul
celeilalte părţi contractante.
2. Dispoziţiile paragrafului 1 se referă şi la
extrasele şi copiile de pe actele certificate de o instanţă
sau de o altă autoritate competentă.
3. Actele oficiale întocmite pe teritoriul uneia dintre
părţile contractante au pe teritoriul celeilalte părţi
contractante aceeaşi forţă probantă ca şi actele de
acelaşi fel ale acestei părţi.
4. Orice persoană sau autoritate interesată a uneia
dintre părţile contractante poate solicita, în caz de dubiu,
verificarea autenticităţii actului de către autoritatea
celeilalte părţi contractante."
|
REPUBLICA MOLDOVA
|
Tratat între România şi Republica Moldova privind
asistenţa juridică în materie civilă şi penală,
semnat la Chişinău la 6 iulie 1996, ratificat prin Legea nr.
177/1997, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 13
noiembrie 1997
„PARTEA a II-a
Cauze civile"
„CAPITOLUL II
Acte oficiale"
„ARTICOLUL 22
Valabilitatea actelor
1. Actele care emană de la autorităţile competente
sau de la alte instituţii ale uneia dintre părţile
contractante, precum şi actele sub semnătură privată,
cărora acestea le dau data certă şi le atestă
autenticitatea semnăturii, sunt valabile pe teritoriul celeilalte
părţi contractante fără vreo altă legalizare.
Această dispoziţie se aplică şi cu privire la extrasele
şi la copiile de pe aceste acte.
2. Actele menţionate la paragraful 1 au, pe teritoriul
celeilalte părţi contractante, aceeaşi forţă
probantă ca şi actele de acelaşi fel ale acestei din urmă
părţi contractante."
|
MONGOLIA
|
Tratat între Republica Socialistă România şi Republica
Populară Mongolă cu privire la asistenţa juridică în
cauzele civile, familiale si penale, ratificat prin Decretul nr. 415/1973,
publicat în Buletinul Oficial nr. 116/1973
„CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 17
Valabilitatea actelor
1. Actele eliberate de o instituţie judiciară sau de o
autoritate administrativă a unei părţi contractante, în
limitele competenţei sale şi în forma stabilită de legile în
vigoare la data emiterii lor, prevăzute cu semnătura oficială
şi cu sigiliul oficial, vor avea, şi în faţa
instituţiilor judiciare şi a autorităţilor administrative
ale celeilalte părţi contractante, puterea probatorie a actelor
oficiale. Această prevedere este valabilă şi pentru alte acte
cărora, potrivit dispoziţiilor legale ale părţii
contractante pe teritoriul căreia au fost eliberate, le este
atribuită puterea probatorie a actelor oficiale.
|
|
2. Aceeaşi putere probatorie o
va avea şi legalizarea semnăturii pe un act sub semnătură
privată făcută de către o autoritate administrativă
a uneia dintre părţile contractante.
Art. 18. - Pentru actele prevăzute în articolul 17 punctul 1
şi pentru legalizarea prevăzută în articolul 17 punctul 2 nu
este necesară nicio altă certificare pentru a fi folosite în
faţa instituţiilor judiciare şi a autorităţilor
administrative ale celeilalte părţi contractante."
|
REPUBLICA MUNTENEGRU - prin declaraţie de succesiune
|
Tratat între Republica Socialistă Română şi
Republica Populară Federativă Iugoslavia privind asistenţa
juridică, ratificat prin Decretul nr. 24/1961, publicat în Buletinul
Oficial nr. 6/1961
(a se vedea: Bosnia şi Herţegovina)
|
REPUBLICA POLONĂ
|
Tratat între România şi Republica Polonă privind
asistenţa juridică şi relaţiile juridice în cauzele
civile, încheiat la Bucureşti la 15 mai 1999, ratificat prin
Ordonanţa Guvernului nr. 65/1999, aprobată prin Legea nr. 33/2000,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 414 din 30 august
1999
„CAPITOLUL I
Dispoziţii generale"
„ARTICOLUL 6
Valabilitatea actelor
1. Actele care emană de la instanţele
judecătoreşti sau de la alte autorităţi competente ale
uneia dintre părţile contractante, prevăzute cu sigiliul
oficial şi cu semnătura persoanei îndreptăţite, pot fi
folosite pe teritoriul celeilalte părţi contractante fără
a fi nevoie de legalizare. Această dispoziţie se aplică, de
asemenea, copiilor legalizate, extraselor şi traducerilor unor astfel de
acte.
2. Actele întocmite pe teritoriul unei părţi
contractante de către persoane fizice a căror semnătură a
fost autentificată pot fi folosite pe teritoriul celeilalte
părţi contractante fără a fi necesară legalizarea
lor.
3. Actele menţionate la paragrafele 1 şi 2 au, pe
teritoriul celeilalte părţi contractante, aceeaşi
forţă probantă ca şi actele de acelaşi fel ale
acestei din urmă părţi contractante."
|
FEDERAŢIA RUSĂ - prin declaraţie de
succesiune
|
Tratat între Republica Populară Română şi Uniunea
Republicilor Sovietice Socialiste privind acordarea asistenţei juridice
în cauzele civile, familiale şi penale, ratificat prin Decretul nr.
334/1958, publicat în Buletinul Oficial nr. 30/1958
„SECŢIUNEA I
Dispoziţii generale"
„ARTICOLUL 12
Valabilitatea actelor
1. Actele care au fost întocmite sau certificate de
instituţiile juridice sau de către o persoană oficială
(traducător oficial, expert etc.) pe teritoriul uneia din
părţile contractante, în limitele competenţei lor, în forma
stabilită de legile în vigoare şi prevăzute cu sigiliul
oficial, sunt valabile pe teritoriul celeilalte părţi contractante
fără vreo altă certificare.
2. Actele care pe teritoriul unei părţi contractante se
consideră ca fiind acte oficiale sunt socotite şi pe teritoriul
celeilalte părţi contractante ca având forţa probatorie a
actelor oficiale."
|
REPUBLICA SERBIA - prin declaraţie de succesiune
|
Tratat între Republica Socialistă Română şi
Republica Populară Federativă Iugoslavia privind asistenţa
juridică, ratificat prin Decretul nr. 24/1961, publicat în Buletinul
Oficial nr. 6/1961 (a se vedea: Bosnia şi Herţegovina)
|
REPUBLICA SLOVACĂ - prin declaraţie de succesiune
|
Tratat între Republica Populară Română şi
Republica Cehoslovacă privind asistenţa juridică în cauzele
civile, familiale si penale, ratificat prin Decretul nr. 506/1958, publicat
în Buletinul Oficial nr. 6/1959
|
|
„PARTEA I
Dispoziţii generale"
„ARTICOLUL 13
Valabilitatea actelor
1. Actele care au fost întocmite sau certificate de un organ de
stat sau de către o persoană oficială pe teritoriul uneia din
părţile contractante, în limitele competenţei lor, în forma
stabilită de legile în vigoare şi prevăzute cu sigiliul oficial,
sunt recunoscute ca valabile pe teritoriul celeilalte părţi
contractante fără vreo altă certificare. Aceasta este valabil
şi pentru semnăturile care sunt legalizate conform prevederilor
legale ale uneia din părţile contractante.
2. Actele care pe teritoriul unei părţi contractante
se consideră ca fiind acte oficiale au forţa probatorie a actelor
oficiale şi pe teritoriul celeilalte părţi contractante."
|
REPUBLICA SLOVENIA - prin declaraţie de succesiune
|
Tratat între Republica Socialistă Română şi
Republica Populară Federativă Iugoslavia privind asistenţa
juridică, ratificat prin Decretul nr. 24/1961, publicat în Buletinul
Oficial nr. 6/1961 (a se vedea: Bosnia şi Herţegovina)
|
UCRAINA
|
Tratat între România şi Ucraina privind asistenţa
juridică şi relaţiile juridice în cauzele civile, semnat la Bucureşti
la 30 ianuarie 2002, ratificat prin Legea nr. 3/2005, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea 1, nr. 183 din 3 martie 2005.
„ARTICOLUL 13
Valabilitatea documentelor
1. Documentele care au fost întocmite sau certificate de
instituţiile judiciare ale uneia dintre părţile contractante,
prevăzute cu sigiliul şi semnătura persoanei competente, au
valabilitate pe teritoriul celeilalte părţi contractante
fără nicio altă legalizare. Aceasta se referă, de
asemenea, la copiile şi traducerile care sunt legalizate de
instituţiile competente.
2. Actele care pe teritoriul unei părţi contractante se
consideră ca fiind acte oficiale sunt socotite şi pe teritoriul
celeilalte părţi contractante ca având forţa probatorie a
actelor oficiale."
|
REPUBLICA UNGARĂ
|
Tratat între Republica Populară Română şi
Republica Populară Ungară privind asistenţa juridică în
cauzele civile, familiale si penale, ratificat prin Decretul nr. 505/1958,
publicat în Buletinul Oficial nr. 2/1959
„PARTEA I
Dispoziţii generale"
„ARTICOLUL 13
Valabilitatea actelor
1. Actele care au fost întocmite sau certificate de un organ de
stat sau de către o persoană oficială pe teritoriul uneia din
părţile contractante, în limitele competenţei lor, în forma
stabilită de legile în vigoare şi prevăzute cu sigiliul
oficial, sunt valabile pe teritoriul celeilalte părţi contractante
fără vreo altă certificare. Aceasta este valabil şi
pentru semnăturile care sunt legalizate conform prevederilor legale ale
uneia din părţile contractante.
2. Actele care pe teritoriul unei părţi contractante se
consideră ca fiind acte oficiale, sunt socotite şi pe teritoriul
celeilalte părţi contractante ca având forţa probatorie a
actelor oficiale."
|
ANEXA Nr. 3*)
(se complteaza de reprezentantul biroului apostila)
DOAMNA/DOMNULE SUBPREFECT
Subsemnatul(a)(numele persoanei care completează
cererea) _____________________________, în calitate de1)__________________________
domiciliat(ă) în 2): localitatea_________________________,
str._______________, nr.___, sc.____, ap.____ judeţul__________________,
titular al actului de identitate3)________seria__________,
nr._________________, vă rog să aprobaţi eliberarea apostilei pe
un număr de_________acte, reprezentând (se menţionează tipul
actului):
1._______________________________________________________________________________________________________________
2._______________________________________________________________________________________________________________
3._______________________________________________________________________________________________________________
4._______________________________________________________________________________________________________________
5._______________________________________________________________________________________________________________
6._______________________________________________________________________________________________________________
7._______________________________________________________________________________________________________________
8._______________________________________________________________________________________________________________
9._______________________________________________________________________________________________________________
10.______________________________________________________________________________________________________________
aparţinând lui (numele titularului actului pentru
care se solicita eliberarea apostilei)__________________________________ ,
cetăţean_________, titular al actului de identitate4)(cetăţenia
titularului actului)_____________________seria________nr.______________.
Numărul actului de împuternicire5)
este___________________________________________________________________________________.
Menţionez că aceste acte sunt necesare
în_________________________________________________________________________________.
(stalul în care urmează a fi folosii actul pentru
care se solicită eliberarea apostilei)
Anexez chitanţa prin care fac dovada
plăţii taxei în valoare totală de_______________________lei.
Data completării_________________
Semnătura_____________________
(celui care completează cererea)
Data eliberării_____________________
Semnătura________________________
(celui care primeşte actele)
Nr. chitanţei
|
|
Nr. acte pentru care s-a eliberat apostila:
|
( se completeaza de reprezentantul baroului apostila)
DOAMNEI/DOMNULUI SUBPREFECT AL
JUDEŢULUI_______________/MUNICIPIULUI BUCUREŞTI
1) Titular al
actului, soţ/soţie al/a titularului, rudă de gradul I sau II (se
menţionează gradul de rudenie), împuternicit cu procura
notarială, delegat al unei persoane juridice (se menţionează
denumirea persoanei juridice) , avocat, după caz
2) Se
completează după caz. cu datele solicitantului privind domiciliul (în
cazul persoanei fizice), respectiv localitatea unde are sediul persoana
juridică.
3) Act de
identitate, alt document similar emis de instituţii sau
autorităţi publice din statul, altul decăt România, in care are
domiciliul sau reşedinţa ori paşaport; pentru persoane juridice
se înscrie codul unic de identificare (CUI).
4) Act de identitate,
alt document similar emis de instituţii sau autorităţi publice
din statul, altul decât România. în care are domiciliul sau reşedinţa
ori paşaport.
5) Procură
notarială, împuternicire avocaţială sau delegaţie,
după caz.
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4
MODEL PRIVIND COMPLETAREA REGISTRULUI DE
EVIDENTĂ
Data
primirii
cererii
|
Nr.
cerere/ act
|
Numele
solicitantului
|
Calitatea
solicitantului
|
Titularul
actului
|
Denumirea
actului,
serie,
nr./nr.
pag.
|
Emitentul
actului
|
Statul
în care se
foloseşte
actul
|
Actul de
împuternicire (tipul/nr.)
|
Date ref.
verificare
|
Observaţii
|
Persoană
fizică
|
Persoană
juridică
|
Numele
|
Cetăţenia
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
(10)
|
(11)
|
(12)
|
(13)
|
17.07.2010
|
5740/1
|
Popescu Ion
|
-
|
titular
|
-
|
română
|
Certificat de cazier
judiciar,
Seria BV nr. 80412/1
|
Inspectoratul
Judeţean de Poliţie
Braşov
|
Italia
|
-
|
-
|
-
|
5740/2
|
"
|
-
|
"
|
-
|
"
|
Certificat de naştere,
Seria NV nr. 605218/1
|
Primăria Râşnov
|
"
|
-
|
|
|
5740/3
|
•
|
-
|
•
|
-
|
•
|
Diplomă de
bacalaureat
Seria GZ nr. 114613/1
|
Colegiul Naţional Andrei
Şaguna
|
•
|
-
|
Inspectoratul
Şcolar Judeţean Braşov
|
|
5741/1
|
Vasile
Dumitru
|
-
|
frate
|
Vasile Dan
|
franceză
|
Certificat de căsătorie,
Seria AB nr. 305719/1
|
Primăria Braşov
|
Franţa
|
-
|
-
|
|
5741/2
|
"
|
-
|
"
|
"
|
"
|
Diplomă de licenţă
Seria AN nr. 543211/1
|
Universitatea George Bariţiu,
Facultatea de Informatică şi
Contabilitate
|
"
|
-
|
Adeverinţă
de la instituţia de
învăţământ
emitentă
|
|
20.07.2010
|
5742
|
-
|
S.C.ACOR-
S.R.L.
|
prestator
servicii
|
Vasilescu
Mircea
|
română
|
Atestat,
Seria BV nr. 07935/1
|
Inspectoratul
Judeţean de Poliţie
Braşov
|
Spania
|
Contract
prestări
servicii/ nr.
407/17.06.2010
|
-
|
|
5743/1
|
Melinte Ion
|
-
|
împuternicit
|
Ionescu Elena
|
americană
|
Diplomă de licenţă
Seria PP nr. 121517/1
|
Universitatea George Bariţiu,
Facultatea de Drept
|
SUA
|
Procură
notarială eliberată la 19.07.2010
|
Viză
CNRED
|
|
5743/2
|
"
|
-
|
"
|
"
|
"
|
Formular E 401/4
|
Serviciul de Evidenţa
Persoanelor
Municipiul Braşov
|
"
|
"
|
-
|
|
5744
|
Constantin
Ion
|
-
|
avocat
|
Grosu Sandei
|
română
|
Cazier fiscal
Seria IM nr. 3324/1
|
Direcţia Finanţelor Publice
Braşov
|
Germania
|
Imputernicire
avocaţială
nr. 369/2010
|
-
|
|
ANEXA Nr. 5
MODEL DE RAPORT LUNAR PRIVIND APOSTILELE
ELIBERATE
INSTITUŢIA PREFECTULUI - JUDEŢUL ALBA Luna -
aprilie 2010
Data eliberării
|
Cod apostilă
|
Numele titularului actului
|
Denumirea actului/seria şi
numărul
|
Emitent/Numele şi calitatea
semnatarului
|
Numele persoanei care a semnat
apostila
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
14.04.2010
|
AB0183/1
|
Avram Vasile
|
Certificat de naştere/Seria RR nr. 032634
|
Primăria Săncel/Maria Prodan, ofiţer de stare
civilă
|
Popescu Aurel
|
AB0183/2
|
Avram Vasile
|
Certificat de atestare a domiciliului şi
cetăţeniei române/nr. W135388
|
INEP/Lungu Mihai, director general
|
Popescu Aurel
|
AB0184
|
Iordache Constantin
|
Formular E 301
|
AJOFM -Alba/Corneliu Enache, director
|
Popescu Aurel
|
AB0185/1
|
Dumitru Elena
|
Atestat de liberă practică/ nr. 1727/27.09.2007
|
Colegiul psihologilor/semnătură indescifrabilă,
preşedinte
|
Popescu Aurel
|
AB0185/2
|
Dumitru Elena
|
Certificat de cazier judiciar/Seria AB nr. 0615541
|
Inspectoratul Judeţean de Poliţie -Alba/Grosu Tudor,
şef cazier judiciar
|
Ionescu Elena
|
AB0185/3
|
Dumitru Elena
|
Diplomă de licenţă/Seria S nr. 0057706
|
Universitatea „1 Decembrie 19187semnătură
indescifrabilă/rector
|
Ionescu Elena
|
AB0185/4
|
Dumitru Elena
|
Certificat profesional curent/Seria SV nr. 04
|
Colegiul Medicilor/dr. Vasile Gheorghe,
preşedinte
|
Ionescu Elena
|
15.04.2010
|
AB0186
|
Ilie Chirilă
|
Certificat de competenţă profesională pentru
transport/nr. 0021842/29.03.2008
|
ARR/semnătură indescifrabilă, şef
agenţie
|
Ionescu Elena
|
AB0187/1
|
Popescu Constantin
|
Formular E 121/CAS nr. 26392/26.10.2007
|
|
Ionescu Elena
|
AB0187/2
|
Popescu Constantin
|
Certificat de membru OAMGAMMR Seria CS nr. 00395
|
|
Ionescu Elena
|
AB0187/3
|
Popescu Constantin
|
Adeverinţă OAMGAMMR -AB nr. 2330/02.03.2009
|
|
Ionescu Elena
|
17.04.2010
|
AB0188
|
Tudor Vasile
|
Certificat de auditor/Seria AS nr. 00245
|
|
Popescu Aurel
|
AB0189
|
Ion Dumitru
|
Certificat de calificare profesională/Seria E nr. 0229926
|
MMSSF-MECT/semnătură indescifrabilă, director
|
Popescu Aurel
|
ANEXA Nr. 6*)
*)Anexa nr. 6 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 7
MODEL DE RAPORT SEMESTRIAL PRIVIND
APOSTILELE ELIBERATE
INSTITUŢIA PREFECTULUI -
JUDEŢUL............................/MUNICIPIUL BUCUREŞTI
Luna
|
Număr cereri
|
Număr acte
|
Valoarea taxelor
consulare
achitate
|
Valoarea taxelor
achitate pentru
cerere
|
Valoarea totală a taxelor
achitate
|
Total
|
Persoane fizice
|
Persoane juridice*)
|
Total
|
Persoane fizice
|
Persoane juridice*)
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
(10)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Observaţii:
(Se vor trece informaţii relevante referitoare la problemele
întâlnite în cadrul procesului de eliberare a apostilei pentru actele
oficiale administrative în cadrul instituţiei prefectului.)
|
|
NOTĂ:
Formule de verificare:
(2) = (3) + (4) (5) = (6) + (7)
(8) = [(6)x22] + [(7)x44]
(9) = (2)x3 (10) = (8)+ (9)
*) Societăţi comerciale, care au încheiat cu
titularul actului un contract privind prestarea serviciului în favoarea
titularului, respectiv avocaţi.