INSTRUCTIUNI Nr. 12 din 29
decembrie 2005
privind determinarea,
retinerea si virarea impozitului pe castigul de capital rezultat din transferul
titlurilor de valoare, obtinut de persoanele fizice
ACT EMIS DE:
COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 1 februarie 2006
CAPITOLUL 1
Dispozitii generale
Art. 1. - Cadru de
reglementare
Prezenta instructiune
stabileste metodologia de determinare, retinere si virare a impozitului pe
castigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare, obtinut de
persoanele fizice, in conformitate cu prevederile art. 67 alin. (6) din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2. - Definitii
In intelesul prezentei
instructiuni, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. valori mobiliare -
instrumente financiare definite in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1)
pct. 33 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si
completarile ulterioare;
2. instrumente
financiare derivate - instrumente financiare definite in conformitate cu
prevederile art. 2 alin. (1) pct. 12 din Legea nr. 297/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare;
3. titluri de
participare - instrumente financiare definite in conformitate cu prevederile
art. 2 alin. (1) pct. 32 din Legea nr. 297/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare;
4. intermediari -
entitatile definite conform art. 2 alin. (1) pct. 14 din Legea nr. 297/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, (inclusiv intermediarii institutii de
credit care presteaza numai activitati de custodie), precum si platitorii de
venit, atunci cand este cazul;
5. stock option plan -
un program initiat in cadrul unei societati comerciale ale carei valori
mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, prin care se
acorda angajatilor acestei societati comerciale dreptul de a achizitiona un
numar determinat de actiuni emise de societatea respectiva la un pret
preferential;
6. simbol - codul de
identificare alocat de piata reglementata/sistemul alternativ de tranzactionare
pentru identificarea titlului de valoare;
7. costuri aferente -
costurile tranzactiilor cu titluri de valoare care sunt compuse din
comisioanele percepute de catre intermediari, precum si orice alte costuri ce
pot fi dovedite prin inscrisuri justificative. Pot fi costuri aferente
costurile legate de transferul de proprietate, evidentierea pozitiei in contul
de investitii, transferul catre registrele independente/depozitarul central
etc. si care pot fi dovedite prin documente justificative;
8. portofoliu - suma
pozitiilor evidentiate intr-un cont de investitii pe tipuri, clase, serii de
titluri de valoare ce apartin unei persoane fizice, denumita si investitor,
contribuabil sau client.
CAPITOLUL 2
Determinarea pretului
de cumparare si calcularea castigului din transferul titlurilor de valoare
Art. 3. - Stabilirea
pretului de cumparare al valorilor mobiliare pentru determinarea venitului
impozabil
(1) Pretul de cumparare
al unei valori mobiliare este pretul determinat si evidentiat de intermediar
pentru respectiva valoare mobiliara detinuta de un client, pe fiecare simbol,
la care se adauga costurile generate de operatiunea in cauza, daca acestea nu
au fost incluse in calculul pretului de cumparare.
(2) Pretul de cumparare
al unei valori mobiliare se determina prin aplicarea metodei pretului mediu
ponderat, care cuprinde si costurile aferente generate de operatiunea de
cumparare.
Art. 4. - Exceptii de
la modalitatea de stabilire a pretului de cumparare pentru valorile mobiliare
(1) Prin exceptie de la
prevederile art. 3 alin. (2), pretul de cumparare al valorilor mobiliare,
pentru determinarea castigului impozabil in cazul operatiunilor enumerate mai
jos, se determina dupa cum urmeaza:
a) pentru actiunile
dobandite de catre persoanele fizice ca urmare a distribuirii cu titlu gratuit
in cadrul Programului de privatizare in masa, pretul de cumparare reprezinta
valoarea nominala a actiunilor inscrisa in certificatul de actionar;
b) pentru actiunile
dobandite ca urmare a distribuirii de dividende sub forma de actiuni, pretul de
cumparare al actiunilor este pretul de emisiune al acelor actiuni conform
valorii prevazute in hotararea adunarii generale a actionarilor prin care s-a
decis distribuirea dividendelor, hotarare afisata de piata
reglementata/sistemul alternativ de tranzactionare pe care se tranzactioneaza
respectivele actiuni;
c) pentru actiunile
dobandite ca urmare a majorarii capitalului social prin numerar, pretul de
cumparare va fi pretul evidentiat in formularul de subscriere;
d) pentru actiunile
dobandite in urma convertirii obligatiunilor, pretul de cumparare al actiunilor
este pretul la care s-a realizat conversia conform hotararii adunarii generale
a actionarilor prin care s-a decis conversia, hotarare afisata de piata
reglementata/sistemul alternativ de tranzactionare pe care se tranzactioneaza
respectivele actiuni;
e) pentru actiunile
dobandite in urma unei divizari sau fuziuni, pretul de cumparare al actiunilor
este pretul/valoarea la care are loc emisiunea. Pretul/valoarea este cel/cea
publicat/publicata in prospectul de fuziune sau in hotararea adunarii generale
a actionarilor care a decis divizarea, hotarare afisata de piata
reglementata/sistemul alternativ de tranzactionare pe care se tranzactioneaza
respectivele actiuni;
f) pentru actiunile
dobandite inainte de admiterea la tranzactionare a unei societati comerciale,
pretul de cumparare al acestora va fi dat de pretul de subscriere la care se
adauga si costurile aferente sau, in cazul achizitionarii lor prin cesiune de
la un alt actionar, pretul evidentiat in contractul de cesiune;
g) pentru valorile
mobiliare dobandite in urma unei succesiuni, pretul de cumparare al valorilor
mobiliare este pretul platit de catre defunct la data achizitionarii valorilor
mobiliare respective, determinat pe baza de documente justificative, sau
valoarea inscrisa in certificatul de succesiune emis de notar, valoare in baza
careia s-au platit taxele de succesiune catre statul roman, iar intre documentele
justificative depuse la intermediar trebuie sa figureze si certificatul de
mostenitor;
h) pentru valorile
mobiliare dobandite in urma incheierii unor acte cu titlu oneros intre rude sau
afini pana la gradul al patrulea inclusiv si cu indeplinirea cumulativa a
conditiilor prevazute in reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare privind transferurile directe de proprietate asupra valorilor
mobiliare, pretul de cumparare al valorilor mobiliare este pretul inscris in
actul translativ de proprietate;
i) pentru valorile
mobiliare dobandite in urma incheierii unor acte cu titlu gratuit intre rude
sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv si cu indeplinirea cumulativa a
conditiilor prevazute in reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare privind transferurile directe de proprietate asupra valorilor
mobiliare, pretul de cumparare al valorilor mobiliare este egal cu zero, dar se
adauga cheltuielile aferente intocmirii actelor (taxa de timbru si taxa
notariala);
j) pentru valorile
mobiliare pentru care pretul de cumparare nu poate fi determinat pe baza de
documente justificative, acesta va fi zero;
k) in cazul programului
stock option plan, pretul de cumparare va fi reprezentat de pretul preferential
la care se acorda actiunile conform prevederilor art. 2 pct. 5.
(2) Registrele
independente/depozitarul central au/are obligatia de a mentiona in mod explicit
pe extrasul de cont eliberat persoanelor care detin actiuni de tipul celor
dobandite prin metodele precizate la alin. (1) lit. a) - i) apartenenta
actiunilor la una dintre categoriile de mai sus, precum si momentul dobandirii
acestora.
Art. 5. - Determinarea
castigului sau pierderii generate de transferul valorilor mobiliare
(1) Determinarea
castigului sau pierderii din tranzactiile cu valori mobiliare se efectueaza la
data incheierii tranzactiei de vanzare si reprezinta diferenta pozitiva sau
negativa dintre pretul de vanzare si pretul de cumparare determinat conform
art. 3 sau 4.
(2) SSIF si institutiile
de credit inscrise ca intermediari care efectueaza o tranzactie si desfasoara
si activitatea de custodie pentru respectiva tranzactie vor evidentia castigul
sau pierderea generata de tranzactia de vanzare prin diferenta pozitiva sau
negativa dintre pretul de vanzare inmultit cu numarul de valori mobiliare
tranzactionate si pretul de cumparare inmultit cu acelasi numar de valori
mobiliare, din care se scad costurile aferente vanzarii, precum si cele
aferente cumpararii si care nu au fost cuprinse in determinarea pretului de
cumparare.
(3) In situatia
transferurilor de proprietate asupra valorilor mobiliare, efectuate in
conformitate cu reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare privind
transferurile directe, pretul de vanzare este pretul inscris in actul
translativ de proprietate. Obligatia calcularii si virarii impozitului revine
persoanei care realizeaza venitul impozabil.
(4) Intermediarii
mentionati la alin. (2) vor evidentia separat, in momentul incheierii
tranzactiei de vanzare, castigul sau pierderea, in functie de perioada de
detinere a valorilor mobiliare, pe baze diferentiate in functie de cotele de
impozitare aplicabile, mentiunea daca actiunile provin din Programul de
privatizare in masa, precum si impozitul retinut de intermediari, atunci cand
este cazul.
(5) Intermediarii
mentionati la alin. (2) au obligatia mentionarii caracteristicilor enumerate la
alin. (4) pe formularul de confirmare a executarii ordinelor, eliberat
clientilor.
(6) Intermediarii care
presteaza activitatea de custodie si nu au executat un ordin sunt exceptati de
la prevederile alin. (5), avand obligatia de a furniza intermediarilor care au
executat respectivul ordin, dar nu au prestat si activitatea de custodie, toate
documentele justificative corespunzatoare pentru indeplinirea de catre acestia
din urma a prevederilor alin. (2) si (4).
(7) Intermediarii
mentionati la alin. (2) au obligatia de a pastra pentru fiecare tranzactie de
cumparare urmatoarele date: momentul tranzactiei (data, ora, minutul si
secunda), numarul de valori mobiliare, pretul de cumparare determinat dupa
operatiunea de cumparare, costurile aferente suportate de catre client care nu
au fost cuprinse in pret.
(8) Pentru valorile
mobiliare evidentiate in conturile clientilor la data de 31 mai 2005, se va
considera ca perioada detinerii acestora este mai mare de 365 de zile, caz in
care intermediarii vor calcula, vor retine si vor vira in toate cazurile cota
de impozit de 1% aplicata asupra castigului.
(9) Se vor considera
valori mobiliare detinute la data de 31 mai 2005 inclusiv valorile mobiliare
cumparate la data de 31 mai 2005 si decontate sau inregistrate in conformitate
cu reglementarile legale.
Art. 6. - Cumpararea
printr-un intermediar si vanzarea prin alt intermediar
(1) Intermediarul
initial care a executat operatiunea de cumparare are obligatia sa elibereze
clientului, la cererea acestuia, un extras de portofoliu cu ocazia
operatiunilor de inchidere a evidentei contului acestuia sau transferului
partial/total de portofoliu la un alt intermediar, care va avea continutul
prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta instructiune.
Extrasul de portofoliu se va elibera obligatoriu si pe suport electronic
standardizat conform anexei.
(2) Extrasul de
portofoliu va cuprinde instructiunea clientului privind destinatia
portofoliului care va fi operata si certificata de catre intermediar si
transmisa de catre acesta intermediarului spre care se face transferul, in
termen de 24 de ore.
(3) In situatia in care
sunt mai multi intermediari, intermediarul va elibera cate un extras de
portofoliu pentru fiecare dintre intermediarii destinatari.
(4)
Intermediarul/intermediarii la care se transfera portofoliul va/vor inregistra
in propriile evidente, conform extrasului de portofoliu primit de la
intermediarul initial, pretul de cumparare pentru fiecare dintre valorile
mobiliare transferate, cantitatea de valori mobiliare transferate si detinute
peste 365 de zile si, respectiv, cantitatea de valori mobiliare transferate si
detinute mai putin de 365 de zile, cu datele aferente operatiunilor de
cumparare.
(5) In situatia in care
valorile mobiliare se transfera la registrele independente/depozitarul central,
acestea/acesta au/are obligatia inregistrarii in propriile evidente, conform
caracteristicilor transmise electronic de catre intermediari, a cantitatii de
valori mobiliare transferate si detinute peste 365 de zile, respectiv a
cantitatilor de valori mobiliare transferate si detinute mai putin de 365 de
zile, cu datele aferente cumparatorilor. Pretul de cumparare va fi inregistrat
de intermediarul care va prelua respectivele valori mobiliare, in baza
extrasului de portofoliu prezentat de catre client.
(6) Intermediarii la
care se transfera portofoliul sau care preiau de la registrele
independente/depozitarul central valorile mobiliare nu vor executa nici o
tranzactie cu valorile mobiliare transferate pana in momentul in care clientul
nu va prezenta extrasul de portofoliu in original, document ce va fi arhivat la
intermediar.
Art. 7. - Determinarea
castigului din transferul instrumentelor financiare derivate
Castigul din
tranzactionarea instrumentelor financiare derivate este suma obtinuta de catre
platitorul de venit si evidentiata in extrasul de cont emis de intermediar la
scadenta instrumentului financiar derivat, la data inchiderii pozitiei sau la
data vanzarii instrumentului financiar.
Art. 8. - Stabilirea
pretului de cumparare/subscriere al titlurilor de participare pentru
determinarea veniturilor impozabile
(1) Pretul de
cumparare/subscriere este pretul de emisiune al titlurilor de participare ale
fondurilor deschise de investitii, platit de investitor, si este format din
valoarea unitara a activului net calculat de societatea de administrare a
investitiilor si certificat de depozitar, valabila pentru ziua in care se
efectueaza cumpararea, la care se adauga comisionul de cumparare (daca este
cazul).
(2) Pretul de
rascumparare al titlurilor de participare ale fondurilor deschise de investitii
este pretul cuvenit investitorului la data depunerii cererii de rascumparare si
este format din valoarea unitara a activului net calculat de catre societatea
de administrare a investitiilor si certificat de depozitar, valabila pentru
ziua in care a fost depusa cererea de rascumparare, din care se scade
comisionul de rascumparare (daca este cazul).
Art. 9. - Determinarea
castigului sau pierderii generat/generate de transferul titlurilor de
participare
(1) Determinarea
castigului sau pierderii din transferul titlurilor de participare se efectueaza
la momentul depunerii cererii de rascumparare a respectivelor titluri de
participare si reprezinta diferenta pozitiva sau negativa dintre pretul de
emisiune si pretul de rascumparare, determinate conform prevederilor art. 8.
(2) Rascumpararea
titlurilor de participare detinute de un investitor la un fond deschis de
investitii se va face pe baza metodei F.I.F.O. (primul intrat, primul iesit).
(3) Pretul de cumparare
corespunzator titlurilor de participare ale fondurilor deschise de investitii,
achizitionate inainte de data de 31 decembrie 1999, se considera egal cu ultima
valoare raportata la data de 31 decembrie 1999.
Art. 10. - Dispozitii
speciale privind titlurile de participare la fondurile inchise de investitii
(1) Prevederile
prezentei instructiuni se aplica si detinerilor de titluri de participare la
fondurile inchise de investitii inregistrate la Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare.
(2) In cazul titlurilor
de participare la fondurile inchise de investitii mentionate la alin. (1),
impozitul datorat se calculeaza, se retine si se vireaza de catre societatea de
administrare a investitiilor a fondului.
(3) Obligatia
calcularii, retinerii si virarii impozitelor pe dividende, in cazul
organismelor de plasament colectiv constituite ca societati pe actiuni administrate
de o societate de administrare a investitiilor, revine acesteia din urma.
CAPITOLUL 3
Obligatia calcularii,
retinerii si virarii impozitului
Art. 11. - Obligatiile
intermediarilor
(1) Intermediarii au
obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului aplicat asupra
castigului realizat din tranzactiile cu titluri de valoare, altele decat
titlurile de participare, in urmatoarele situatii:
a) pentru toate
tranzactiile avand ca obiect titluri de valoare, altele decat titlurile de
participare, detinute de client in portofoliu la data de 31 mai 2005;
b) in perioada 1 iunie
2005 - 31 decembrie 2005, pentru toate tranzactiile efectuate in aceasta
perioada;
c) pentru toate
tranzactiile avand ca obiect actiunile dobandite ca urmare a distribuirii cu
titlu gratuit in cadrul Programului de privatizare in masa;
d) ulterior datei de 1
ianuarie 2006, pentru tranzactiile avand ca obiect titluri de valoare, altele
decat titlurile de participare, detinute in portofoliul clientului mai mult de
365 de zile.
In toate situatiile de
mai sus cota de impozit aplicata de catre intermediari asupra castigului
evidentiat la momentul vanzarii este de 1% .
(2) Obligatia
calcularii, retinerii si virarii impozitului apartine acelui intermediar care
administreaza si realizeaza activitati de custodie privind titlurile de
valoare, altele decat titlurile de participare, apartinand contribuabilului. In
cazul in care efectuarea tranzactiilor se face de catre un intermediar care nu
efectueaza activitatea de custodie, agentul custode are obligatia de a furniza
toate informatiile si documentele justificative intermediarului care a efectuat
tranzactia, pentru ca acesta sa poata sa calculeze, sa retina si sa vireze
impozitul corespunzator.
(3) Retinerea
impozitului se realizeaza in momentul decontarii tranzactiei de vanzare, iar
termenul maxim de virare a impozitului la bugetul de stat este data de 25
inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a realizat castigul impozabil.
Art. 12. - Obligatiile
societatii de administrare a investitiilor
(1) Obligatia
calcularii, retinerii si virarii impozitului aplicat asupra castigului realizat
din transferul titlurilor de participare apartine societatii de administrare a
investitiilor.
(2) Retinerea
impozitului se realizeaza la momentul depunerii cererii de rascumparare, iar
termenul maxim de virare a impozitului la bugetul de stat este data de 25
inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a realizat castigul impozabil.
Art. 13. - Obligatiile
contribuabilului
(1) Persoanele fizice
care realizeaza venituri din transferul titlurilor de valoare, altele decat
titlurile de participare, au obligatia calcularii si virarii impozitului,
incepand cu data de 1 ianuarie 2006, pentru toate transferurile avand ca obiect
titluri de valoare detinute mai putin de 365 de zile.
(2) Evidentierea
castigului net/pierderii se realizeaza la sfarsitul anului fiscal pe baza
declaratiei speciale, depusa de catre contribuabil conform obligatiilor legale
ce ii revin.
(3) Persoana fizica va
avea obligatia ca, pe baza documentelor justificative, sa evidentieze in
declaratia speciala urmatoarele:
a) castigul
net/pierderea obtinuta din transferul titlurilor de valoare detinute in portofoliu
mai putin de 365 de zile;
b) castigul
net/pierderea obtinuta din transferul titlurilor de valoare detinute in
portofoliu mai mult de 365 de zile;
c) impozitul virat in
cursul anului fiscal de intermediar/societatea de administrare a investitiilor
sau de alti platitori de venit conform obligatiilor ce le revin acestora.
(4) Persoanele fizice
vor anexa la declaratia speciala documentele justificative eliberate de
intermediari/societatile de administrare a investitiilor, care sa poata dovedi
castigul/pierderea declarat/declarata si cuantumul impozitului virat in cursul
anului fiscal de intermediar/societatea de administrare a investitiilor.
(5) In toate situatiile
in care un client a beneficiat de serviciile financiare ale mai multor intermediari/societati
de administrare a investitiilor pe parcursul aceluiasi an fiscal, la depunerea
declaratiei speciale anuale acesta va anexa documentele justificative eliberate
de toti intermediarii/societatile de administrare a investitiilor.
(6) In situatia in care
castigul/pierderea s-a realizat ca urmare a transferurilor directe de
proprietate asupra valorilor mobiliare, efectuate in conformitate cu
reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare privind transferurile
directe, se vor anexa la declaratia speciala anuala inscrisurile justificative,
precum si dovada virarii impozitului, atunci cand este cazul.
(7) Termenul pentru
virarea impozitului este cel prevazut la art. 67 alin. (3) lit. a), precum si
la art. 84 alin. (6) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare.
CAPITOLUL 4
Determinarea castigului
net si regularizarea impozitului
Art. 14. - Metoda de
calcul a castigului net/pierderii rezultat/rezultate din transferul titlurilor
de valoare
(1) Castigul net se
determina la sfarsitul anului fiscal asupra intregului portofoliu detinut de
contribuabil in anul respectiv si reprezinta diferenta pozitiva dintre
castigurile si pierderile obtinute pe categorii de venituri impozabile,
diferentiate in functie de cotele de impozit, inregistrate in cursul anului ca
urmare a transferurilor titlurilor de valoare.
(2) Pierderile se vor
compensa din castigurile obtinute pe categorii de venituri impozabile,
diferentiate in functie de cotele de impozit, fiecare pierdere fiind dedusa din
categoria corespunzatoare.
(3) Pierderea sau
castigul net va evidentia in mod distinct cele doua categorii de
pierderi/castiguri in functie de cotele diferentiate de impozitare.
(4) Nu se include in
calculul castigului net castigul obtinut ca urmare a transferului actiunilor
dobandite cu titlu gratuit in cadrul Programului de privatizare in masa.
(5) In calculul
castigului net rezultat din castigurile/pierderile generate de transferul
titlurilor de valoare detinute mai mult de 365 de zile si care se impoziteaza
cu cota de 1% se vor include urmatoarele categorii de castiguri/pierderi:
a)
castigurile/pierderile obtinute din transferul titlurilor de valoare detinute
la data de 31 mai 2005;
b) castigurile/pierderile
obtinute din transferul titlurilor de valoare dobandite dupa data de 1 iunie
2005 si instrainate dupa 1 ianuarie 2006, daca au fost detinute in portofoliu
mai mult de 365 de zile;
c)
castigurile/pierderile obtinute din transferul titlurilor de valoare dobandite
dupa data de 1 ianuarie 2006 si detinute in portofoliu mai mult de 365 de zile.
(6) In calculul
castigului net rezultat din castigurile/pierderile generate de transferul
titlurilor de valoare detinute in portofoliu mai putin de 365 de zile si care
se impoziteaza cu cota de 16% se vor include castigurile/pierderile obtinute
din transferul titlurilor de valoare dobandite dupa data de 1 iunie 2005 si
instrainate dupa 1 ianuarie 2006, daca au fost detinute in portofoliu mai putin
de 365 de zile.
(7) Determinarea
castigului net/pierderii nu este influentata de categoria de titluri de valoare
care a generat pierderea sau castigul si nici de numarul de intermediari prin
care contribuabilul a obtinut castiguri sau pierderi in cursul anului fiscal.
(8) Pentru anul fiscal
2005 castigul net la sfarsitul anului fiscal se va calcula prin includerea
castigurilor/pierderilor inregistrate de catre contribuabili din transferul
titlurilor de valoare detinute de acestia la data de 31 mai 2005, incepand cu
data de 1 iunie 2005.
(9) Impozitul calculat
asupra castigurilor obtinute din transferul titlurilor de valoare dobandite si
instrainate in perioada 1 iunie - 31 decembrie 2005 reprezinta impozit final pe
venit.
Art. 15. -
Regularizarea impozitului pe castigul net/pierderea pe portofoliu
(1) Regularizarea
impozitului se realizeaza la sfarsitul anului pe baza declaratiei speciale
depuse de catre contribuabil.
(2) Regularizarea
reprezinta diferenta dintre impozitul datorat pentru anul fiscal incheiat si
impozitul virat pentru anul fiscal respectiv.
(3) Pentru anul fiscal
2005 impozitul datorat la nivelul anului se stabileste prin aplicarea cotei de
impozit de 1% asupra castigului net/pierderii realizate in cursul anului fiscal
din transferul titlurilor de valoare detinute de contribuabil la data de 31 mai
2005.
(4) Incepand cu 1
ianuarie 2006, impozitul datorat la nivelul anului fiscal se stabileste prin
aplicarea cotelor de impozit asupra castigului net/pierderii realizate din transferul
titlurilor de valoare achizitionate dupa aceasta data, pe categorii de venituri
impozabile, astfel:
a) pentru castigul
net/pierderea obtinuta ca urmare a vanzarii titlurilor de valoare detinute mai
mult de 365 de zile, de la data dobandirii se aplica cota de 1%;
b) pentru castigul
net/pierderea obtinuta ca urmare a vanzarii titlurilor de valoare detinute mai
putin de 365 de zile, se aplica cota de 16% .
(5) Dupa aplicarea
corespunzatoare a cotelor de impozit asupra castigurilor nete/pierderilor din
cele doua categorii, impozitul datorat se calculeaza prin insumarea celor doua
rezultate.
(6) Pentru calcularea
impozitului pe care contribuabilul il are de virat se scade din impozitul
calculat conform alin. (5) impozitul virat pentru anul fiscal respectiv.
Art. 16. - Dispozitii
tranzitorii privind impozitarea titlurilor de valoare
Pana la data
autorizarii pietelor reglementate/sistemelor alternative de tranzactionare,
definitia stock option plan se aplica si in cazul societatilor ale caror valori
mobiliare sunt tranzactionate la Societatea Comerciala Bursa de Valori
Bucuresti - S.A. sau la Bursa Electronica RASDAQ.
CAPITOLUL 5
Evitarea dublei
impuneri
Art. 17. - Impozitarea
persoanei fizice nerezidente
(1) Daca un
contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie
pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si capital,
prevaleaza prevederile conventiei pentru evitarea dublei impuneri.
(2) Cota de impozit
care se aplica venitului impozabil obtinut din Romania de catre acel
contribuabil nu poate depasi cota de impozit prevazuta in conventia de evitare
a dublei impuneri, care se aplica asupra acelui venit.
(3) In situatia in care
cotele de impozitare din legislatia interna sunt mai favorabile decat cele din
conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai
favorabile.
(4) Nerezidentul
beneficiar al veniturilor din Romania trebuie sa justifice dreptul de a
beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate
intre Romania si statul sau de rezidenta, prin prezentarea certificatului de
rezidenta fiscala eliberat de autoritatea competenta din statul respectiv.
(5) In cazul in care
nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania prezinta un alt document
prin care se atesta rezidenta fiscala, acest document va fi vizat de organul
fiscal al statului sau de rezidenta.
(6) Nerezidentii care
sunt beneficiarii veniturilor din Romania vor depune la intermediari sau la
platitorul de venit originalul ori copia legalizata a certificatului de
rezidenta fiscala sau a documentului care atesta rezidenta fiscala, vizat de
organul fiscal al statului sau de rezidenta, tradus si legalizat de catre
entitatile autorizate din Romania.
(7) In cazul in care
nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania transmite un singur original
al certificatului de rezidenta fiscala sau al documentului care atesta
rezidenta fiscala unui singur intermediar sau platitor de venituri rezident
roman, primitorul certificatului de rezidenta fiscala sau al documentului care
atesta rezidenta fiscala va transmite, la solicitarea celorlalti intermediari
sau platitori de venit care au relatii contractuale cu beneficiarul de venit, o
copie tradusa si legalizata a certificatului de rezidenta fiscala al
beneficiarului de venituri din Romania sau a documentului care atesta rezidenta
fiscala. Pe copia legalizata primitorul certificatului de rezidenta fiscala sau
al documentului care atesta rezidenta fiscala, in original, va semna cu
mentiunea ca detine originalul acestuia. Cheltuielile generate de transmiterea
certificatului de rezidenta fiscala sau a documentului care atesta rezidenta
fiscala de la un intermediar la altul vor fi suportate de catre nerezident.
(8) In cazul in care
nerezidentul beneficiar al venitului din Romania nu a prezentat originalul sau
copia tradusa si legalizata a certificatului de rezidenta fiscala sau a
documentului care atesta rezidenta fiscala, se vor aplica prevederile titlului
V din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu
cele din conventiile de evitare a dublei impuneri.
Art. 18. - Prevederi
referitoare la publicare
Prezenta instructiune
se publica impreuna cu ordinul de aprobare a acesteia in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
ANEXA 1 *1)
la instructiune
*1) Anexa este
reprodusa in facsimil.
SSIF/Institutie de
credit __________________
Nr./Data
__________________
EXTRAS DE PORTOFOLIU
Nume si prenume Client:
_______________________________
C.I./B.I.:
_____________________________________________
C.N.P.
________________________________________________
______________________________________________________________________________
| Tip titlu | Denumire |
Simbol | Cantitate | Pret de |
| de valoare | societate
| |________________________________| cumparare |
| | emitenta
| | > 365 | < 365 zile | PMP* |
| |
| | zile* |________________________| |
| |
| | | Nr. | Data | PPM*| |
| |
| | | | dobandirii| | |
|____________|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| Actiuni |
| | | | | | |
|
|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| |
| | | | | | |
|
|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| |
| | | | | | |
|
|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| |
| | | | | | |
| |___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| |
| | | | | | |
|
|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| | |
| | | | | |
|____________|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| Obligatiuni|
| | | | | | |
|
|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| |
| | | | | | |
|
|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| |
| | | | | | |
|
|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| |
| | | | | | |
|
|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| |
| | | | | | |
|____________|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
|Instrumente |
| | | | | | |
|financiare
|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
|derivate |
| | | | | | |
|____________|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
|Alte titluri|
| | | | | | |
|de valoare
|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
| |
| | | | | | |
|____________|___________|________|_______|_____|___________|______|___________|
Motiv transfer
portofoliu - instructiune client:
a) transfer catre un
alt intermediar, respectiv catre _____________________
SSIF/institutie
credit _
|_|
_
b) transfer catre
registru/depozitar central |_|
Intermediar:
____________________________________
Reprezentant
intermediar: ______________________________
Semnatura si stampila
intermediar: __________________________
Am primit exemplarul
original, astazi ..../.............. si sunt de acord cu datele inscrise in
prezentul extras de portofoliu.
Client:
_____________________
Semnatura client:
_____________________
________________________________________________________________________________
NOTA:
* se vor include toate
categoriile de titluri de valoare care sunt cuprinse in categoria titlurilor de
valoare detinute mai mult de 365 de zile conform art. 14 (5) din Instructiunea
CNVM nr. .../......
* se va completa prin
"da" daca este cazul
* cu includerea
costurilor aferente