HOTARARE Nr.
972 din 26 iulie 2006
pentru aprobarea Statutului
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 680 din 8 august 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 266 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - (1) Se aprobă Statutul Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
abrogă Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 222/2005 privind
aprobarea Statutului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 din
22 noiembrie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finanţelor
publice,
Bîtu Alice Cezarina,
secretar de stat
ANEXĂ
STATUTUL
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate,
denumită în continuare CNAS, este instituţie publică autonomă, de interes naţional, cu
personalitate juridică, care administrează şi gestionează sistemul de asigurări
sociale de sănătate în vederea aplicării politicilor şi programelor Guvernului
în domeniul sanitar.
(2) CNAS are sediul în
municipiul Bucureşti, Calea Călăraşilor nr. 248, sectorul 3, şi funcţionează pe
baza statutului propriu, avizat de consiliul de administraţie şi aprobat prin
hotărâre a Guvernului, şi are siglă proprie, conform anexei la prezentul
statut.
(3) CNAS are ca principal
obiect de activitate asigurarea funcţionării unitare şi coordonate a sistemului
de asigurări sociale de sănătate din România şi are în subordine casele de
asigurări de sănătate judeţene şi Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului
Bucureşti.
Art. 2. - (1) Casele de asigurări de sănătate judeţene
şi a municipiului Bucureşti, denumite în continuare case de asigurări, sunt
instituţii publice cu personalitate juridică, cu bugete proprii, în subordinea
CNAS.
(2) Casele de asigurări se organizează şi
funcţionează potrivit statutelor proprii, care respectă prevederile
statutului-cadru aprobat de Consiliul de administraţie al CNAS.
(3) Casele de asigurări colectează contribuţiile
persoanelor fizice, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se
realizează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în
continuare ANAF, şi
gestionează bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
aprobat, cu respectarea prevederilor legii, asigurând funcţionarea sistemului
de asigurări sociale de sănătate la nivel local. Casele de asigurări pot derula
şi activităţi pentru valorizarea fondurilor gestionate, respectiv închirieri,
proiecte, studii, manifestări ştiinţifice, exploatarea patrimoniului propriu,
precum şi alte activităţi în acest sens, aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 3. - (1) Asigurările sociale de sănătate
reprezintă principalul sistem de finanţare a ocrotirii sănătăţii populaţiei,
care asigură accesul la un pachet de servicii de bază pentru asiguraţi, sunt
obligatorii şi funcţionează ca un sistem unitar.
(2) In scopul exercitării controlului asupra sistemului
de asigurări sociale de sănătate de către Ministerul Sănătăţii Publice, CNAS va
transmite Ministerului Sănătăţii Publice, trimestrial şi anual, informaţii cu
privire la furnizarea de servicii medicale, pe domenii de asistenţă medicală,
contractarea, decontarea şi finanţarea acestora. Informaţiile şi metodologia de
raportare a acestora se stabilesc prin ordin comun al ministrului sănătăţii
publice şi al preşedintelui CNAS.
CAPITOLUL II
Relaţiile CNAS cu asiguraţii
Art. 4. - (1) Relaţiile ce se stabilesc între asiguraţi
şi casele de asigurări au la bază următoarele principii:
a) alegerea liberă de către asiguraţi a casei de
asigurări;
b) solidaritatea şi
subsidiaritatea în constituirea şi utilizarea fondurilor;
c) participarea obligatorie la plata contribuţiei de asigurări
sociale de sănătate pentru formarea Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate, denumit în continuare Fond;
d) acordarea unui pachet de
servicii medicale de bază, în mod echitabil şi nediscriminatoriu, conform
legii;
e) transparenţa activităţii sistemului de asigurări
sociale de sănătate;
f) confidenţialitatea datelor, în ceea ce priveşte
diagnosticul şi tratamentul.
(2) Drepturile şi obligaţiile asiguraţilor sunt
stabilite prin lege.
(3) Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel
puţin o dată pe an, prin casele de asigurări, asupra serviciilor de care
beneficiază, nivelului de contribuţie personală şi modalităţii de plată, precum
şi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale.
(4) Persoanele care au obligaţia să se asigure, în
condiţiile legii, încheie un contract de asigurare cu casele de asigurări,
direct sau prin angajator, al cărui model se stabileşte prin ordin al
preşedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administraţie.
(5) Calitatea de asigurat şi drepturile de asigurare
încetează odată cu pierderea dreptului de domiciliu sau de şedere în România.
CAPITOLUL III
Atribuţiile Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
Art. 5. - (1) CNAS are următoarele atribuţii:
1. gestionează Fondul, în condiţiile legii, prin
preşedintele CNAS, împreună cu casele de asigurări, inclusiv Casa Asigurărilor
de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii
Judecătoreşti şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, până la reorganizarea acestora;
2. propune, cu avizul Ministerului Sănătăţii Publice,
proiecte de acte normative pentru asigurarea funcţionării sistemului de
asigurări sociale de sănătate şi acordă aviz conform proiectelor de acte
normative care au incidenţă asupra Fondului;
3. elaborează, implementează şi gestionează
procedurile şi formularele unitare, avizate de Ministerul Sănătăţii Publice,
pentru administrarea sistemului de asigurări sociale de sănătate;
4. elaborează şi actualizează Registrul unic de
evidenţă a asiguraţilor;
5. elaborează şi publică raportul anual, precum şi
execuţia bugetară pe capitole şi subcapitole şi planul de activitate pentru
anul următor;
6. asigură organizarea sistemului informatic şi
informaţional unic integrat pentru înregistrarea asiguraţilor şi pentru
gestionarea şi administrarea Fondului. Indicatorii folosiţi în raportarea
datelor în sistemul de asigurări sociale de sănătate sunt unitari şi se
stabilesc de Ministerul Sănătăţii Publice, la propunerea CNAS, Colegiului
Medicilor din România şi Colegiului Medicilor Dentişti din România;
7. răspunde pentru activităţile proprii sistemului de
asigurări sociale de sănătate în faţa Guvernului şi faţă de asiguraţi;
8. elaborează strategia sistemului de asigurări
sociale de sănătate cu privire la colectarea contribuţiilor de asigurări
sociale de sănătate care se află în administrarea CNAS, potrivit competenţelor
stabilite de lege, precum şi cu privire la utilizarea şi administrarea acestuia
în condiţiile legii;
9. participă la stabilirea obiectivelor programelor
de sănătate publică, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii Publice, Colegiul
Medicilor din România, Colegiul Farmaciştilor din România, reprezentanţi ai
asiguraţilor, spitalelor şi clinicilor universitare, ai unităţilor de
cercetare, ai organizaţiilor neguvernamentale, ai sindicatelor şi patronatelor,
ai ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitară proprie;
10. elaborează şi stabileşte, împreună cu Ministerul
Sănătăţii Publice, prin comisiile organizate la nivel naţional, metodologia şi
nivelul de evaluare a furnizorilor de servicii medicale, de dispozitive
medicale şi medicamente;
11. elaborează proiectul contractului-cadru, care se
prezintă de către Ministerul Sănătăţii Publice spre aprobare Guvernului;
12. elaborează proiectul normelor metodologice de
aplicare a contractului-cadru, cu consultarea Colegiului Medicilor din România,
Colegiului Farmaciştilor din România, Colegiului Medicilor Dentişti din
România, Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România, Ordinului
Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor din România, precum şi a
organizaţiilor patronale şi sindicale reprezentative din domeniul medical, până
la data de 15 decembrie a anului în curs pentru anul următor, care se aprobă
prin ordin al ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui CNAS;
13. elaborează împreună cu Ministerul Sănătăţii
Publice criteriile privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor
referitoare la diagnostic şi tratamentul medico-chirurgical şi stomatologic;
14. elaborează condiţiile privind acordarea
asistenţei medicale din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu
consultarea Colegiului Medicilor din România şi a Colegiului Medicilor Dentişti
din România;
15. participă anual şi ori de câte ori este nevoie la
elaborarea listei de medicamente eliberate cu sau fără contribuţie personală,
pe baza prescripţiilor medicale, pentru persoanele asigurate;
16. administrează şi întreţine bunurile imobile şi
baza materială din patrimoniu, în condiţiile legii;
17. analizează proiectele bugetelor de venituri şi
cheltuieli ale caselor de asigurări propuse de acestea;
18. elaborează caracteristicile tehnice ale cardului
european de asigurări sociale de sănătate, precum şi modalităţile de elaborare
şi implementare a acestuia;
19. îndeplineşte funcţia de organism de legătură,
care asigură comunicarea cu organismele similare din statele care au încheiat
cu România documente internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii;
20. elaborează strategiile necesare şi acţionează
pentru îndeplinirea condiţiilor de aderare impuse de Uniunea Europeană ca parte
integrantă a politicii guvernamentale în domeniul asigurărilor sociale de
sănătate;
21. realizează prognoze, strategii, studii şi analize
privind dezvoltarea, funcţionarea, eficacitatea şi performanţele sistemului de
asigurări sociale de sănătate din România, în vederea perfecţionării acestuia;
22. îndrumă metodologic şi controlează modul de
aplicare a dispoziţiilor legale de către casele de asigurări;
23. negociază şi contractează cu instituţii abilitate
de lege colectarea şi prelucrarea datelor privind unele servicii medicale
furnizate asiguraţilor, în vederea contractării şi decontării acestora de către
casele de asigurări;
24. acordă gratuit informaţii, consultanţă şi
asistenţă în domeniul asigurărilor sociale de sănătate persoanelor asigurate,
angajatorilor şi furnizorilor de servicii medicale;
25. participă la licitaţii naţionale organizate de
Ministerul Sănătăţii Publice pentru achiziţia de medicamente şi materiale
specifice pentru realizarea programelor de sănătate;
26. încheie şi derulează contracte de achiziţii
publice pentru medicamente şi materiale sanitare pentru derularea programelor
de sănătate, precum şi contracte de furnizare de servicii medicale de dializă;
27. monitorizează şi controlează modalitatea de
eliberare a medicamentelor compensate şi gratuite;
28. organizează, împreună cu Ministerul Sănătăţii
Publice şi Ministerul Justiţiei, comisia centrală de arbitraj, care este
condusă de un consiliu de conducere format din reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii Publice, CNAS, Colegiului
Medicilor din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi Colegiului
Medicilor Dentişti din România;
29. aprobă bugetele de venituri şi cheltuieli ale
caselor de asigurări, în condiţiile legii;
30. asigură evidenţa statistică necesară în
activitatea specifică sistemului de asigurări sociale de sănătate şi
colaborează cu instituţii care au atribuţii în domeniul statisticii;
31. efectuează, direct sau prin intermediari
specializaţi, sondaje în vederea evaluării gradului de satisfacţie a
asiguraţilor şi de evaluare a interesului manifestat de aceştia faţă de
calitatea serviciilor medicale şi asigură controlul măsurilor stabilite în
gestionarea fondurilor pentru realizarea funcţionării sistemului de asigurări
sociale de sănătate într-un mod coerent şi unitar;
32. iniţiază, negociază şi încheie cu instituţii
similare documente de cooperare internaţională în domeniul său de activitate şi
derulează programe finanţate de organisme internaţionale având ca specific
asigurările de sănătate;
33. cooperează cu partenerii sociali (patronate,
sindicate, societate civilă) şi cu celelalte instituţii cu atribuţii în
asigurarea şi promovarea sănătăţii;
34. asigură informarea cel puţin o dată pe an a
fiecărui asigurat, prin casele de asigurări, asupra serviciilor de care
beneficiază, nivelului de contribuţie şi modului de plată, dar şi asupra
drepturilor şi obligaţiilor sale, precum şi asupra mijloacelor de păstrare a
sănătăţii, de reducere şi de evitare a cauzelor de îmbolnăvire şi asupra
pericolelor la care se expun în cazul consumului de droguri, alcool şi tutun;
35. monitorizează şi controlează modul de încheiere
şi executare a contractelor încheiate între casele de asigurări şi furnizorii
de servicii medicale, de medicamente şi de dispozitive medicale;
36. monitorizează
funcţionarea organelor de conducere ale caselor de asigurări şi stabileşte
atribuţiile acestora, în condiţiile legii;
37. asigură logistica funcţionării unitare şi
coordonate a sistemului de asigurări sociale de sănătate;
38. foloseşte mijloacele adecvate de mediatizare
pentru reprezentarea, informarea şi susţinerea intereselor asiguraţilor;
39. organizează şi efectuează împreună cu casele de
asigurări controlul serviciilor medicale care se acordă asiguraţilor pe baza
contractelor de furnizare de servicii încheiate, potrivit Legii nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii;
40. asigură aplicarea unitară a modalităţilor de
acordare a asistenţei medicale cetăţenilor statelor cu care România a încheiat
acorduri;
41. asigură logistica şi baza materială necesare
activităţii de pregătire şi formare profesională a personalului, din cheltuielile
de administrare a Fondului;
42. prezintă un raport anual Guvernului privind
starea sistemului de asigurări sociale de sănătate;
43. prezintă rapoarte
Parlamentului, la solicitarea acestuia;
44. implementează programele naţionale de sănătate cu
scop curativ finanţate din bugetul Fondului, conform strategiei aprobate de
Ministerul Sănătăţii Publice;
45. răspunde de asigurarea, urmărirea şi controlul
fondurilor alocate pentru derularea programelor şi subprogramelor de sănătate
cu scop curativ, precum şi de monitorizarea, controlul şi analiza indicatorilor
fizici şi de eficienţă, prin intermediul caselor de asigurări de sănătate;
46. transmite Agenţiei
Naţionale pentru Programe de Sănătate, trimestrial, anual şi ori de câte ori
este nevoie, analiza modului în care au fost derulate programele naţionale de
sănătate cu scop curativ finanţate din bugetul Fondului;
47. poate elabora, pentru furnizorii aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate,
protocoale de practică, ca bază de decontare pentru servicii medicale,
medicamente şi dispozitive medicale, cu consultarea Colegiului Medicilor din
România, Colegiului Farmaciştilor din România, Colegiului Medicilor Dentişti
din România şi Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România;
48. alte atribuţii prevăzute de acte normative în
domeniul sănătăţii.
(2) Realizarea atribuţiilor ce revin CNAS, potrivit
legii, este supusă controlului organelor competente potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare.
(3) Organele de conducere ale CNAS împreună cu
structurile de specialitate asigură realizarea atribuţiilor generale ale CNAS,
potrivit legii, prezentului statut, Regulamentului de organizare şi funcţionare
al CNAS, precum şi prin delegare de competenţă sau mandat, după caz, conform
prevederilor legale în vigoare.
Art. 6. - CNAS şi casele de asigurări funcţionează
având la bază un sistem informatic şi informaţional unic integrat pentru
înregistrarea asiguraţilor şi pentru gestionarea şi administrarea Fondului.
Art. 7. - CNAS elaborează norme privind aplicarea
măsurilor de executare silită şi de urmărire a contribuţiilor datorate la Fond
pentru persoanele fizice, potrivit limitei de competenţă stabilite de lege,
precum şi norme tehnice privind constituirea şi utilizarea fondului pentru
acordarea de stimulente personalului din cadrul CNAS şi caselor de asigurări,
în condiţiile stabilite de lege.
Art. 8. - Pe lângă CNAS funcţionează experţi pentru
implementarea programelor naţionale de sănătate curative, finanţate din Fond,
precum şi alte activităţi stabilite prin ordin al preşedintelui CNAS.
CAPITOLUL IV
Organele de conducere ale Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate
Art. 9. - Organele de conducere ale CNAS, potrivit Legii
nr. 95/2006, sunt:
a) adunarea reprezentanţilor;
b) consiliul de administraţie;
c) preşedintele;
d) comitetul director;
e) 2 vicepreşedinţi;
f) directorul general.
SECŢIUNEA 1
Atribuţiile şi funcţionarea adunării
reprezentanţilor
Art. 10. - Adunarea reprezentanţilor CNAS are
următoarele atribuţii:
1. propune modificarea Statutului CNAS;
2. analizează repartizarea bugetului aprobat de către
cei în drept şi recomandă ordonatorului principal de credite luarea măsurilor
necesare pentru modificarea acestuia, în condiţiile legii;
3. analizează modul de utilizare a Fondului, costurile
din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, serviciile medicale
acordate şi tarifele practicate la contractarea pachetului de servicii de bază
şi recomandă măsurile legale
pentru folosirea cu eficienţă a fondurilor şi de respectare a drepturilor
asiguraţilor;
4. aprobă propriul regulament de organizare şi
funcţionare, la propunerea preşedintelui CNAS.
Art. 11. - (1) In exercitarea
atribuţiilor ce îi revin potrivit legii şi prezentului statut, Adunarea reprezentanţilor
CNAS adoptă hotărâri.
(2) Hotărârile se pot adopta în prezenţa a două treimi
din numărul membrilor, cu votul favorabil al majorităţii membrilor prezenţi.
SECŢIUNEA a
2-a
Atribuţiile şi funcţionarea consiliului de
administraţie
Art. 12. - (1) Principalul rol al
consiliului de administraţie este de a elabora şi de a realiza strategia
naţională în domeniul asigurărilor sociale de sănătate.
(2) Consiliul de administraţie
are următoarele atribuţii:
1. elaborează şi realizează strategia naţională în
domeniul asigurărilor sociale de sănătate;
2. avizează statutul propriu al CNAS, care se aprobă
prin hotărâre a Guvernului, şi aprobă statutul-cadru al caselor de asigurări,
la propunerea comitetului director;
3. aprobă propriul regulament de organizare şi
funcţionare;
4. aprobă atribuţiile vicepreşedinţilor, la
propunerea preşedintelui;
5. aprobă strategia sistemului de asigurări sociale
de sănătate cu privire la colectarea şi utilizarea Fondului;
6. aprobă proiectul bugetului Fondului şi îl supune
aprobării ordonatorului principal de credite, în condiţiile legii;
7. avizează, în condiţiile legii, repartizarea pe
case de asigurări a bugetului Fondului;
8. avizează utilizarea fondului de rezervă;
9. aprobă programul de investiţii;
10. aprobă încheierea de convenţii de cooperare şi
finanţare de programe cu organisme internaţionale;
11. analizează semestrial stadiul derulării
contractelor şi împrumuturilor;
12. avizează rapoartele de gestiune anuale,
prezentate de preşedintele CNAS, contul de încheiere a exerciţiului bugetar,
precum şi raportul anual de activitate;
13. aprobă, în baza raportului Curţii de Conturi,
bilanţul contabil şi descărcarea gestiunii anului precedent pentru CNAS şi
pentru casele de asigurări;
14. avizează proiectul contractului-cadru şi al
normelor metodologice de aplicare a acestuia;
15. avizează lista medicamentelor de care beneficiază
asiguraţii cu sau fără contribuţie personală;
16. aprobă criteriile privind calitatea asistenţei
medicale acordate asiguraţilor;
17. aprobă criteriile de recrutare şi modalităţile de
formare a personalului din sistemul de asigurări sociale de sănătate;
18. aprobă planul anual de activitate pentru
îndeplinirea prevederilor programului de asigurări sociale de sănătate;
19. avizează organigrama CNAS şi organigrama-cadru a
caselor de asigurări, la propunerea comitetului director; organigramele se
aprobă prin ordin al preşedintelui CNAS;
20. analizează structura şi modul de funcţionare ale
caselor de asigurări;
21. avizează normele privind desfăşurarea activităţii
de executare silită a creanţelor datorate Fondului de către persoanele fizice,
altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se face de ANAF, precum şi
modelul contractului de asigurare socială de sănătate;
22. aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a
comisiilor de evaluare şi standardele de evaluare a furnizorilor de servicii
medicale;
23. avizează atribuţiile Comitetului director al
CNAS;
24. avizează organizarea la nivel regional a
activităţii de audit intern, exercitată în condiţiile legii;
25. alte atribuţii prevăzute în acte normative în
vigoare.
(3) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Consiliul de administraţie al CNAS adoptă
hotărâri.
Art. 13. - (1) Consiliul de administraţie al CNAS se
întruneşte lunar şi ia hotărâri valabile în prezenţa a cel puţin 13 membri şi
cu votul a cel puţin 9 membri prezenţi.
(2) In condiţiile în care la prima convocare a unei
şedinţe a consiliului de administraţie nu se îndeplineşte cvorumul prevăzut la
alin. (1), preşedintele CNAS, în calitate de preşedinte al consiliului de
administraţie, are dreptul să convoace o nouă şedinţă în termen de maximum 7
zile, în cadrul căreia hotărârile sunt luate cu votul a cel puţin două treimi
din numărul membrilor prezenţi.
Art. 14. - (1) Consiliul de administraţie al CNAS se
întruneşte în şedinţe ordinare, iar convocarea acestuia se face de către
preşedintele CNAS.
(2) Consiliul de
administraţie se poate întruni şi în şedinţe extraordinare, la solicitarea
preşedintelui sau a cel puţin unei treimi din numărul membrilor acestuia.
(3) Şedinţele consiliului de administraţie sunt
publice, cu excepţia cazurilor în care membrii consiliului decid prin vot ca
acestea să se desfăşoare cu uşile închise. Problemele legate de buget se vor
discuta întotdeauna în şedinţe publice.
(4) La şedinţele consiliului de administraţie
preşedintele CNAS poate invita persoane care au legătură cu subiectele supuse dezbaterii.
(5) La fiecare întrunire a consiliului de
administraţie se întocmeşte un proces-verbal semnat de toţi participanţii cu
drept de vot.
Art. 15. - (1) Consiliul de administraţie are 2
vicepreşedinţi aleşi de consiliul de administraţie prin vot secret, unul din
partea confederaţiilor patronale reprezentative la nivel naţional şi celălalt
din partea confederaţiilor sindicale reprezentative la nivel naţional,
stabilite potrivit legii.
(2) Vicepreşedinţii consiliului de administraţie sunt
şi vicepreşedinţii CNAS.
Art. 16. - (1) Membrii consiliului de administraţie al
CNAS, cu excepţia preşedintelui şi vicepreşedinţilor, beneficiază de o
indemnizaţie lunară în condiţiile prezenţei efective la şedinţele consiliului
de administraţie.
(2) Cuantumul indemnizaţiei
membrilor Consiliului de administraţie al CNAS este de 20% din indemnizaţia
preşedintelui CNAS.
(3) Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) pentru
membrii consiliului de administraţie se acordă proporţional, în funcţie de
numărul şedinţelor care au loc în cadrul unei luni şi de numărul şedinţelor la
care aceştia participă efectiv.
(4) In cazul în care în timpul şedinţelor unii membri
se retrag fără avizul consiliului de administraţie, acestora nu li se va acorda
indemnizaţia de şedinţă.
(5) Atunci când, în decursul a 12 luni, unii membrii
se retrag fără avizul consiliului de administraţie de două ori din şedinţe sau
în cazul în care membrii lipsesc nemotivat de ia cel mult două şedinţe în
decurs de 6 luni, preşedintele CNAS va informa instituţiile sau organizaţiile
din care provin pentru a fi luate măsurile necesare în vederea asigurării
prezenţei la şedinţele consiliului de administraţie şi a bunei funcţionări a
acestuia.
SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile preşedintelui
Art. 17. - (1) Preşedintele consiliului de
administraţie este preşedintele CNAS şi are rang de secretar de stat.
(2) Preşedintele CNAS are dreptul la organizarea
cabinetului demnitarului în structura CNAS şi în limita numărului de posturi
prevăzut de lege pentru funcţia de secretar de stat.
(3) Preşedintele CNAS este numit de primul-ministru
dintre membrii consiliului de administraţie, la propunerea ministrului
sănătăţii publice.
(4) Preşedintele CNAS este ordonator principal de
credite pentru administrarea şi gestionarea bugetului
Fondului.
(5) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin, precum
şi pentru punerea în aplicare a hotărârilor consiliului de administraţie,
preşedintele CNAS emite ordine care devin executorii după ce sunt aduse la
cunoştinţă persoanelor interesate. Ordinele cu caracter normativ se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Preşedintelui CNAS îi sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministerială, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 18. - Atribuţiile principale ale preşedintelui
CNAS sunt următoarele:
1. prezidează şedinţele Adunării reprezentanţilor
CNAS;
2. asigură supravegherea şi controlul funcţionării
sistemului de asigurări sociale de sănătate;
3. organizează şi conduce
activitatea CNAS;
4. asigură coerenţa şi eficienţa gestiunii financiare
a Fondului;
5. aprobă bugetele proprii de venituri şi cheltuieli
ale CNAS şi ale caselor de asigurări, în condiţiile legii;
6. repartizează creditele bugetare aprobate pentru
bugetul propriu al CNAS şi pentru bugetele caselor de asigurări, potrivit
legii;
7. exercită atribuţiile prevăzute de lege, în
calitate de ordonator principal de credite, pentru administrarea şi gestionarea
bugetului Fondului;
8. conduce şi coordonează realizarea parteneriatului
pentru proiectarea, construirea şi operarea sistemului informatic unic integrat
al asigurărilor de sănătate din România;
9. aprobă normele, regulamentele şi procedurile
administrative specifice îndeplinirii atribuţiilor CNAS;
10. organizează şi coordonează activitatea de audit
şi control în sistemul de asigurări sociale de sănătate, potrivit atribuţiilor
specifice ale CNAS şi ale caselor de asigurări; activitatea de audit se poate
desfăşura la nivel regional, în condiţiile stabilite prin ordin al preşedintelui
CNAS, cu avizul consiliului de administraţie al CNAS;
11. numeşte, sancţionează şi eliberează din funcţie,
în condiţiile legii, personalul CNAS;
12. numeşte în funcţie, prin ordin, preşedinţii -
directori generali ai caselor de asigurări, manageri ai sistemului la nivel
local, pe bază de concurs sau cu delegaţie, îi sancţionează şi îi eliberează
din funcţie în condiţiile prevăzute în contractul de management, potrivit
legii;
13. răspunde de ducerea la îndeplinire a hotărârilor
Consiliului de administraţie al CNAS;
14. reprezintă CNAS în relaţiile cu terţii;
15. numeşte membrii din partea CNAS în Consiliul de conducere al Comisiei centrale de arbitraj;
16. aprobă prin ordin criteriile privind înfiinţarea
de oficii de asigurări de sănătate fără personalitate juridică, la nivelul
oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti;
17. aprobă prin ordin
activităţile pentru care pe lângă CNAS funcţionează comisii de experţi;
18. promovează imaginea CNAS şi a sistemului de
asigurări sociale de sănătate;
19. stabileşte organizarea concursului şi criteriile
de selecţie pentru ocuparea postului de director general al CNAS, cu avizul
consiliului de administraţie;
20. aprobă modelul contractului de management al
preşedinţilor - directori generali ai caselor de asigurări şi încheie cu
aceştia contractul de management;
21. aprobă criteriile de performanţă pentru
preşedintele - director general al casei de asigurări, manager al sistemului la
nivel local;
22. aprobă nivelul de salarizare pentru funcţia
specifică de preşedinte - director general al casei de asigurări, manager al
sistemului la nivel local, între limitele stabilite cu avizul Ministerului
Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei;
23. aprobă statele de funcţii ale CNAS şi ale caselor
de asigurări în urma definitivării bugetului Fondului şi în baza organigramelor
aprobate, în condiţiile legii, şi aprobă normele specifice de personal pentru
CNAS şi casele de asigurări;
24. aprobă prin ordin Regulamentul de organizare şi
funcţionare şi Regulamentul intern ale CNAS;
25. aprobă numărul maxim de posturi pentru
funcţionarii publici şi pentru personalul contractual şi redistribuirea
numărului de posturi pentru CNAS şi casele de asigurări, conform organigramelor
aprobate, în condiţiile legii;
26. aprobă normele metodologice pentru constituirea
şi utilizarea fondului pentru acordarea de stimulente personalului din cadrul
CNAS şi al caselor de asigurări, în condiţiile legii;
27. aprobă acordarea de premii şi de stimulente pentru
funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul CNAS, care au
realizat sau au participat direct la obţinerea unor rezultate în activitate
apreciate ca valoroase, în condiţiile legii;
28. organizează şi urmăreşte colectarea sumelor
cuvenite Fondului, pentru care are această competenţă legală, potrivit
procedurilor instituite de normele legale în vigoare;
29. aprobă structurile organizatorice ale CNAS şi ale
caselor de asigurări, conform organigramei-cadru a acestora;
30. aprobă necesarul de fonduri şi programele de
perfecţionare profesională pentru personalul CNAS şi al caselor de asigurări;
31. aprobă organigrama CNAS şi organigrama-cadru a
caselor de asigurări;
32. coordonează activitatea de evaluare a
performanţelor profesionale ale personalului din cadrul CNAS şi al caselor de
asigurări, conform actelor normative în materie;
33. aprobă fişa postului pentru personalul din cadrul
CNAS, conform actelor normative în materie;
34. analizează periodic activitatea CNAS şi a caselor
de asigurări, modul de realizare a sarcinilor şi obiectivelor şi dispune măsuri
pentru îmbunătăţirea acesteia, conform actelor normative în materie;
35. aprobă caracteristicile tehnice ale cardului
european de asigurări sociale de sănătate, precum şi modalităţile de elaborare
şi implementare a acestuia;
36. aprobă Normele privind desfăşurarea activităţii
de executare silită a creanţelor datorate Fondului de către persoanele fizice, altele decât cele pentru care colectarea
veniturilor se face de ANAF;
37. participă ca invitat la şedinţele Guvernului în
care sunt dezbătute aspecte referitoare la sănătatea populaţiei;
38. aprobă atribuţiile Comitetului director al CNAS,
cu avizul consiliului de administraţie;
39. asigură relaţia cu organizaţiile sindicale,
negociază şi încheie contractul colectiv de muncă sau, după caz, acordul
privind raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici, în condiţiile
legii;
40. aprobă modelul contractului de asigurare socială
de sănătate încheiat de persoanele care au obligaţia să se asigure, în
condiţiile legii, după avizarea acestuia de către Consiliul de administraţie al
CNAS;
41. îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de actele
normative în vigoare.
Art. 19. - Pe perioada absenţei sale, preşedintele CNAS
îl poate mandata, prin ordin, pe unul dintre cei 2 vicepreşedinţi pentru a
prelua atribuţiile preşedintelui în cadrul Consiliului de administraţie al
CNAS.
Art. 20. - Preşedintele CNAS poate delega prin ordin şi
alte atribuţii, inclusiv de reprezentare, vicepreşedinţilor, directorului
general, membrilor consiliului de administraţie sau oricărei alte persoane din cadrul CNAS.
Art. 21. - Mandatul preşedintelui CNAS încetează la
expirarea acestuia, prin demisie, prin revocare de către primul-ministru direct
sau la propunerea ministrului sănătăţii publice ori prin deces.
SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile şi funcţionarea Comitetului Director
al CNAS
Art. 22. - Conducerea operativă a CNAS este asigurată
de un comitet director alcătuit din preşedinte, vicepreşedinţi, director
general şi directorii generali adjuncţi. Atribuţiile Comitetului director al
CNAS se aprobă prin ordin al preşedintelui CNAS, cu avizul consiliului de
administraţie.
SECŢIUNEA a 5-a
Atribuţiile vicepreşedinţilor
Art. 23. - Vicepreşedinţii Consiliului de administraţie
al CNAS sunt aleşi de consiliul de administraţie prin vot secret, unul din
partea confederaţiilor patronale reprezentative la nivel naţional şi celălalt
din partea confederaţiilor sindicale reprezentative la nivel naţional,
stabilite potrivit legii. Vicepreşedinţii consiliului de administraţie sunt şi
vicepreşedinţii CNAS.
Art. 24. - Vicepreşedinţii CNAS au următoarele
atribuţii:
1. urmăresc punerea în aplicare a hotărârilor consiliului
de administraţie repartizate de către preşedinte;
2. preiau atribuţiile preşedintelui în condiţiile
prevăzute la art. 19 şi 20;
3. participă la elaborarea şi
avizarea documentelor şi reglementărilor care contribuie la funcţionarea
sistemului de asigurări sociale de sănătate, în conformitate cu atribuţiile
aprobate de consiliul de administraţie, la propunerea preşedintelui CNAS;
4. asigură comunicarea cu
confederaţiile patronale şi cu confederaţiile sindicale reprezentative la nivel
naţional, precum şi cu Adunarea reprezentanţilor CNAS;
5. asigură îndeplinirea condiţiilor legale şi ale
prezentului statut cu privire la constituirea şi funcţionarea consiliilor de
administraţie ale caselor de asigurări;
6. îndrumă şi coordonează activitatea consiliilor de
administraţie ale caselor de asigurări sub aspectul legalităţii activităţii şi
al respectării prevederilor prezentului statut şi informează periodic
preşedintele CNAS şi Consiliul de administraţie al CNAS asupra celor
constatate;
7. coordonează unitar relaţiile cu reprezentanţii
confederaţiilor sindicale şi ai confederaţiilor patronale de la nivelul
consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări;
8. participă la dezbateri cu partenerii sociali
asupra contractului-cadru şi normelor metodologice aferente;
9. participă la efectuarea de analize privind
funcţionarea şi performanţele CNAS;
10. participă la promovarea imaginii CNAS;
11. participă la elaborarea strategiilor şi
politicilor CNAS.
Art. 25. - Mandatele vicepreşedinţilor încetează la expirarea acestora, prin demisie, prin
deces sau prin revocare de către consiliul de administraţie, cu votul a cel
puţin două treimi din numărul membrilor acestuia, ori prin revocarea ca membru
al consiliului de administraţie de către cei care i-au desemnat, precum şi în
celelalte situaţii prevăzute de legislaţia muncii.
SECŢIUNEA a 6-a
Atribuţiile directorului general
Art. 26. - Directorul general
al CNAS are următoarele atribuţii:
1. asigură conducerea executivă a CNAS;
2. răspunde de activitatea personalului care asigură
conducerea executivă a CNAS, în condiţiile legii şi ale normelor interne în
vigoare;
3. stabileşte competenţele şi răspunderile
conducătorilor de compartimente care asigură conducerea executivă a CNAS, în
condiţiile legii şi ale normelor interne în vigoare;
4. analizează periodic activitatea personalului care
asigură conducerea executivă a CNAS, modul de realizare a sarcinilor şi
obiectivelor şi dispune măsuri pentru îmbunătăţirea acestora, în condiţiile
legii şi ale normelor interne în vigoare;
5. stabileşte şi dispune personalului care asigură
conducerea executivă a CNAS măsurile necesare realizării şi aplicării
dispoziţiilor legale în vigoare, în condiţii de eficienţă, în condiţiile legii
şi ale normelor interne în vigoare;
6. asigură ducerea la îndeplinire a ordinelor
preşedintelui CNAS;
7. participă ca invitat permanent la şedinţele
Consiliului de administraţie al CNAS;
8. participă la elaborarea şi modificarea proiectelor
de acte normative propuse de CNAS;
9. avizează propunerile privind necesarul de fonduri
şi programele de perfecţionare profesională pentru personalul CNAS şi al
caselor de asigurări;
10. întocmeşte fişa postului pentru directorii
generali adjuncţi;
11. avizează şi supune spre aprobare preşedintelui
CNAS propunerile de modificare a structurilor organizatorice ale CNAS şi ale
caselor de asigurări, în conformitate cu organigramele aprobate;
12. aprobă delegarea de competenţă pentru personalul
care asigură conducerea executivă a CNAS, în condiţiile legii şi ale normelor
interne în vigoare;
13. avizează şi supune spre aprobare preşedintelui
CNAS statele de funcţii ale CNAS şi ale caselor de asigurări, în baza
organigramelor aprobate;
14. avizează şi supune spre aprobare preşedintelui CNAS
normele specifice de personal la nivelul CNAS şi al caselor de asigurări;
15. emite decizii în exercitarea atribuţiilor ce îi
revin, precum şi pentru punerea în aplicare a ordinelor preşedinteiui CNAS;
16. participă la elaborarea politicilor şi strategiilor
CNAS;
17. organizează şi urmăreşte programele de achiziţii
şi lucrări de investiţii publice;
18. colaborează împreună cu conducătorii caselor de
asigurări la dezvoltarea, implementarea şi monitorizarea strategiilor CNAS;
19. coordonează elaborarea procedurilor necesare
organizării concursurilor pentru încadrarea şi promovarea personalului din
cadrul CNAS şi al caselor de asigurări;
20. participă la promovarea
imaginii CNAS;
21. asigură aplicarea Regulamentului intern al CNAS;
22. participă la elaborarea şi prezentarea raportului
anual de activitate;
23. îndeplineşte alte atribuţii prevăzute în actele
normative în vigoare.
CAPITOLUL V
Modul de rezolvare a divergenţelor dintre
preşedintele CNAS şi consiliul de administraţie
Art. 27. - (1) Reprezintă divergenţe dezacordul de
opinii dintre preşedintele CNAS şi majoritatea membrilor consiliului de
administraţie, astfel încât nu pot fi îndeplinite atribuţiile stabilite prin
lege, cât şi prin prezentul statut.
(2) Starea de divergenţă se constată de către
preşedintele CNAS în timpul şedinţelor consiliului de administraţie şi se
soluţionează după cum urmează:
a) In momentul constatării divergenţelor,
preşedintele CNAS solicită membrilor consiliului de administraţie cu care se
găseşte în divergenţă motivarea documentată a susţinerilor, iar aceştia pot
solicita preşedintelui CNAS date, rapoarte, informaţii suplimentare sau termen
de consultare cu partenerii sociali.
Aspectele care fac obiectul divergenţelor vor fi
consemnate într-o minută, care va cuprinde în mod obligatoriu, dar fără a se
limita la acestea: problema care a făcut obiectul divergenţelor; justificarea
opiniei fiecărui membru al consiliului de administraţie, susţinută în timpul
şedinţei, care va fi asumată de către acesta prin semnătură; precizarea, în mod
distinct, a opiniilor pro, contra şi a abţinerilor.
Modelul minutei va fi aprobat prin ordin al
preşedintelui CNAS.
In vederea soluţionării şi
eliminării divergenţelor, respectiv în vederea aprobării proiectelor de
hotărâri propuse de preşedinte, acesta poate convoca consiliul de administraţie
ori de câte ori este nevoie, în şedinţe ordinare sau extraordinare, după caz,
la termenele stabilite de preşedinte.
b) In cazul în care soluţionarea şi eliminarea
divergenţelor nu are loc în condiţiile prevăzute la lit. a), preşedintele CNAS
va invita, în scris, la sediul CNAS, reprezentanţi ai ministerelor sau ai altor
organe de specialitate competente în problema care a făcut obiectul
divergenţelor, pentru elucidarea argumentelor care au stat la baza
divergenţelor.
(3) Proiectele de hotărâri se aprobă în urma
dezbaterilor, avându-se în vedere argumentele şi propunerile formulate în
condiţiile alin. (2).
CAPITOLUL VI
Atribuţiile organelor de conducere ale caselor de
asigurări
Art. 28. - Consiliile de administraţie ale caselor de
asigurări au următoarele atribuţii generale:
a) aprobă proiectul statutului propriu, cu
respectarea statutului-cadru;
b) avizează proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli anuale aferente Fondului;
c) aprobă rapoartele de gestiune semestriale şi
anuale, prezentate de preşedintele - director general;
d) avizează politica de contractare de servicii
medicale propusă de preşedintele - director general, cu respectarea
contractului-cadru;
e) avizează programele de acţiuni de îmbunătăţire a
disciplinei financiare, inclusiv măsurile de executare silită, potrivit
prevederilor legale în vigoare;
f) alte atribuţii prevăzute
de lege sau prin statutul propriu.
Art. 29. - (1) Atribuţiile preşedintelui - director
general al casei de asigurări sunt stabilite prin statutul-cadru şi contractul
de management, avându-se în vedere un plan de management pentru asigurarea
funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel local.
(2) Preşedintele - director general al casei de
asigurări, în calitate de manager al sistemului la nivel local, realizează
planul de management urmărind execuţia obiectivelor şi indicatorilor de
performanţă cuprinşi în contractul de management.
(3) Atribuţiile principale ale preşedintelui -
director general, manager al sistemului la nivel local, sunt:
a) aplică normele de gestiune, regulamentele de
organizare şi funcţionare şi procedurile administrative unitare;
b) organizează şi coordonează activitatea de control
al execuţiei contractelor de furnizare de servicii medicale;
c) organizează şi coordonează activitatea de urmărire
şi control al colectării contribuţiilor la Fond;
d) propune programe de acţiuni de îmbunătăţire a
disciplinei financiare, inclusiv executarea silită, potrivit legii;
e) stabileşte modalitatea de contractare de servicii
medicale, cu respectarea contractului-cadru;
f) organizează împreună cu alte structuri abilitate
controale privind respectarea drepturilor asiguraţilor şi propune măsuri în caz
de nerespectare a acestora;
g) supraveghează şi controlează organizarea şi
funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel teritorial şi
prezintă anual rapoarte, pe care le dă publicităţii;
h) numeşte, sancţionează şi eliberează din funcţie
personalul casei de asigurări.
CAPITOLUL VII
Relaţiile CNAS cu casele de asigurări
Art. 30. - (1) Sistemul de asigurări sociale de
sănătate este un sistem naţional unitar, coordonat de CNAS în calitatea sa de
gestionar al Fondului.
(2) Sistemul naţional de asigurări sociale de sănătate
este organizat prin casele de asigurări aflate în subordinea CNAS, asigurând
funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel local, în
baza unui plan de management realizat de preşedintele - director general al
casei de asigurări.
Art. 31. - (1) In calitate de ordonator principal de
credite, preşedintele CNAS aprobă bugetele proprii de venituri şi cheltuieli
ale caselor de asigurări, la propunerea conducătorilor acestora.
(2) Bugetul Fondului se aprobă de Parlament, la
propunerea Guvernului, ca anexă la legea bugetului de stat.
CAPITOLUL VIII
Managementul raporturilor de muncă şi al
raporturilor de serviciu
Art. 32. - (1) Personalul CNAS şi al caselor de
asigurări este constituit din funcţionari publici şi personal contractual, în
condiţiile legii, şi nu poate desfăşura activităţi la furnizorii de servicii
medicale.
(2) Salariul şi celelalte drepturi ale personalului
prevăzut la alin. (1) sunt cele stabilite de actele normative în vigoare
aplicabile celor două categorii de personal.
(3) Personalului CNAS şi al caselor de asigurări îi
pot fi acordate stimulente din fondul constituit cu această destinaţie, în cotă
de 5% din sumele încasate la bugetul Fondului prin executare silită desfăşurată
de casele de asigurări şi 2,5% din sumele încasate la bugetul Fondului prin
executare silită desfăşurată de ANAF.
(4) Evaluarea şi promovarea personalului numit în
funcţii publice din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate se fac
cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru
personalul contractual evaluarea şi promovarea se realizează potrivit
dispoziţiilor legale aplicabile acestei categorii de angajaţi ai CNAS şi ai
caselor de asigurări.
Art. 33. - (1) Funcţia de preşedinte - director general
al casei de asigurări, manager al sistemului la nivel local, definită pe baza
obiectivelor şi criteriilor de performanţă ca cerinţe specifice ale postului,
se ocupă prin concurs organizat în condiţiile legii.
(2) Metodologia privind selecţionarea managerilor,
încheierea contractelor de management şi evaluarea activităţii managerilor
sistemului de la nivel local se aprobă prin ordin al preşedintelui CNAS.
(3) Preşedintele - director general al casei de
asigurări are obligaţia de a depune declaraţia de interese şi declaraţia de
avere.
(4) Salarizarea şi celelalte drepturi ale
preşedintelui - director general se stabilesc prin contractul de management.
(5) Preşedintele - director general al casei de
asigurări poate delega atribuţiile, în totalitate sau în parte, unuia dintre
directorii executivi de la nivelul casei de asigurări, temporar, în situaţii
temeinic justificate, doar cu aprobarea prealabilă a preşedintelui CNAS.
CAPITOLUL IX
Incompatibilităţi şi conflicte de interese
Art. 34. - (1) Membrii Consiliului de administraţie al
CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări, precum şi
personalul angajat al acestor case de asigurări, indiferent de nivel, nu pot
deţine funcţii de conducere în cadrul Ministerului Sănătăţii Publice,
autorităţilor de sănătate publică, furnizorilor de servicii medicale din
sistemul de asigurări sociale de sănătate ale căror servicii se decontează din
Fond, unităţilor sanitare,cabinetelor medicale, funcţii alese sau numite în
cadrul Colegiului Medicilor din România, colegiilor judeţene ale medicilor,
respectiv al municipiului Bucureşti, în cadrul Colegiului Medicilor Dentişti
din România, colegiilor judeţene ale medicilor dentişti, respectiv al
municipiului Bucureşti, în cadrul Colegiului Farmaciştilor din România,
colegiilor judeţene ale farmaciştilor, respectiv al municipiului Bucureşti,
organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului Asistenţilor Medicali şi
Moaşelor din România, organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului
Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor sau funcţii în cadrul societăţilor
comerciale cu profil de asigurări, farmaceutic ori de aparatură medicală.
(2) Personalului din cadrul CNAS şi caselor de
asigurări, cu statut de funcţionar public, îi sunt aplicabile şi dispoziţiile
Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în
exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri,
prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Constituie conflict de interese deţinerea de către membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi
ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări, precum şi de către
personalul angajat al acestor case de asigurări de părţi sociale, acţiuni sau
interese la furnizori care stabilesc relaţii contractuale cu casele de
asigurări. Această dispoziţie se aplică şi în cazul în care astfel de părţi
sociale, acţiuni ori interese sunt deţinute de către soţ, soţie, rudele sau
afinii până la gradul al IV-lea inclusiv ai persoanei în cauză.
(4) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi
ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări, care, fie personal, fie
prin soţ, soţie, afini sau rude până la gradul al IV-lea inclusiv, au un
interes patrimonial în problema supusă dezbaterii consiliului de administraţie,
nu pot participa la dezbaterile consiliului de administraţie şi nici la
adoptarea hotărârilor.
(5) Persoanele care la data intrării în vigoare a
Legii nr. 95/2006 se află în una dintre incompatibilităţile prevăzute la alin.
(1) vor opta pentru una dintre funcţiile ocupate în
termen de 30 de zile.
Art. 35. - (1) Pe timpul executării mandatului preşedintele,
vicepreşedinţii şi directorul general ai CNAS nu pot exercita nicio altă
funcţie sau demnitate publică, cu excepţia funcţiilor didactice din
învăţământul superior.
(2) Membrii Consiliului de
administraţie al CNAS, pe perioada exercitării mandatului, nu sunt salariaţi ai
CNAS, cu excepţia preşedintelui şi a vicepreşedinţilor CNAS, şi nu pot ocupa
funcţii în structurile executive ale caselor de asigurări.
(3) Membrii Consiliului de
administraţie al CNAS nu pot exercita activităţi la societăţi comerciale sau la
alte unităţi care se află în relaţii contractuale cu casele de asigurări.
Art. 36. - Persoanele care prin activitatea desfăşurată
au produs CNAS sau caselor de asigurări prejudicii constatate şi dovedite
potrivit actelor normative în vigoare nu pot fi membri ai Consiliului de
administraţie al CNAS, ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări
ori angajaţi ai acestor instituţii şi nu pot intra în relaţii contractuale cu
CNAS sau cu casele de asigurări.
Art. 37. - CNAS poate angaja experţi, în limita
numărului maxim de posturi aprobat în condiţiile legii, pentru implementarea
programelor naţionale de sănătate curative, finanţate din Fond, precum şi
pentru alte activităţi stabilite prin ordin al preşedintelui CNAS, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003
- Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL X
Serviciul medical. Controlul furnizării serviciilor
Art. 38. - (1) In cadrul CNAS
funcţionează serviciul medical, care este condus de un medic-şef.
(2) La nivelul caselor de asigurări funcţionează un
serviciu medical, dimensionat în raport cu numărul asiguraţilor, care este
condus de un medic-şef.
Art. 39. - Serviciul medical al
CNAS urmăreşte interesele asiguraţilor cu privire la calitatea serviciilor
acordate de către furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive
medicale, aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări.
Art. 40. - Atribuţiile principale ale serviciului
medical sunt următoarele:
1. participă la acţiunile de control în cadrul
echipelor constituite prin ordin al preşedintelui CNAS cu privire la serviciile
medicale care se acordă asiguraţilor pe baza contractelor de furnizare încheiate, potrivit legii;
2. coordonează activitatea de elaborare pe bază de
dovezi a protocoalelor de practică care vor fi utilizate în vederea decontării,
precum şi a normelor de monitorizare a aplicării acestora;
3. evaluează sistematic tehnologiile medicale
aplicate: proceduri diagnostice şi terapeutice, medicamente, tehnologiile
costisitoare, servicii preventive şi screening şi sesizează practicile
inadecvate;
4. fundamentează din punct de vedere financiar lista
de medicamente compensate şi calculează preţurile de referinţă ale medicamentelor
cu contribuţie personală de care beneficiază asiguraţii pe bază de prescripţie
medicală;
5. elaborează anual propuneri de criterii privind
calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor referitoare la diagnosticul
şi tratamentul medico-chirurgical şi stomatologic şi elaborează norme privind
validarea şi monitorizarea acestora.
Art. 41. - (1) CNAS şi casele de asigurări organizează
şi efectuează controlul serviciilor medicale care se acordă asiguraţilor pe
baza contractelor de furnizare de servicii încheiate,
potrivit legii.
(2) In cadrul controalelor efectuate potrivit alin. (1)
pot participa şi reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România, Colegiului
Medicilor Dentişti din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi ai
Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 42. - (1) Prevederile prezentului statut se aplică
şi Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei
Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti şi Casei Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, până la data
reorganizării acestora în vederea privatizării.
(2) Până la data reorganizării, Casa Asigurărilor de
Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii
Judecătoreşti şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului îşi desfăşoară activitatea potrivit organizării şi
funcţionării caselor de asigurări de sănătate judeţene.
ANEXĂ*)
Sigla Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
*) Anexa este reprodusă în facsimil.