HOTARARE Nr
HOTARARE Nr. 965 din 13 octombrie 2000
pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 401/2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 514 din 19 octombrie 2000

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000
privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
401/2000 si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 231 din
26 mai 2000, se modifica si se completeaza astfel:
1. Punctul 2.2 din capitolul II "Operatiuni care nu intra in sfera de
aplicare a taxei pe valoarea adaugata" se completeaza cu litera e) cu
urmatorul cuprins:
"e) organizarea de licitatii, vanzarea caietelor de sarcini/dosarelor
de prezentare si alte operatiuni legate direct de organizarea vanzarii
actiunilor si imobilizarilor corporale, efectuate de institutiile publice si de
institutiile de interes public."
2. Punctul 10.16 din capitolul X "Regimul deducerilor" va avea
urmatorul cuprins:
"10.16. In situatia in care un contribuabil inregistrat ca platitor de
taxa pe valoarea adaugata realizeaza atat operatiuni cu drept de deducere, cat
si operatiuni fara drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente
aprovizionarilor, dreptul de deducere se determina potrivit art. 20 din
ordonanta de urgenta, in raport cu participarea bunurilor si serviciilor
achizitionate la realizarea operatiunilor cu drept de deducere.
Gradul de participare a bunurilor si serviciilor la realizarea operatiunilor
cu drept de deducere se determina pe baza de pro rata rezultata ca raport intre
contravaloarea operatiunilor realizate, inclusiv investitii, care genereaza
drept de deducere, si totalul operatiunilor realizate, indiferent de sursa de
finantare. Suma inscrisa la numitor va cuprinde suma inscrisa la numarator si
contravaloarea operatiunilor realizate care nu genereaza drept de deducere.
In cursul unui an calendaristic nu pot fi folosite doua metode de
determinare a pro rata.
Pro rata se determina, de regula, anual, pe baza realizarilor din anul
precedent sau corespunzator regimului taxei pe valoarea adaugata aferente
bunurilor si serviciilor prevazute sa fie realizate in anul curent. La finele
anului se efectueaza regularizarea taxei pe valoarea adaugata de dedus,
determinata pe baza de pro rata efectiv realizata, iar diferenta se inscrie in
decontul de taxa pe valoarea adaugata intocmit pentru luna decembrie.
La cererea justificata a contribuabililor organele fiscale la care acestia
sunt inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata pot aproba ca pro
rata sa fie determinata lunar. Contribuabilii carora li s-a aprobat in cursul
anului trecerea de la pro rata anuala la cea lunara au obligatia sa
regularizeze taxa pe valoarea adaugata de dedus, iar diferenta se inscrie in
decontul de taxa pe valoarea adaugata intocmit pentru luna in care au primit
aprobarea.
In situatia in care pro rata nu asigura determinarea corecta a taxei pe
valoarea adaugata aferente bunurilor si serviciilor destinate realizarii
operatiunilor prevazute la art. 18 din ordonanta de urgenta, organele fiscale
la care contribuabilii sunt inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata pot aproba ca exercitarea dreptului de deducere sa se efectueze pe baza
de criterii specifice. Aprobarea se da la cererea justificata a
contribuabililor in cauza. Contribuabilii care au obtinut aprobarea in cursul
anului vor aplica criteriul specific si pro rata lunara pentru tot anul. Pentru
lunile anterioare aprobarii contribuabilii au obligatia sa regularizeze taxa pe
valoarea adaugata de dedus, iar diferenta se inscrie in decontul de taxa pe
valoarea adaugata intocmit pentru luna in care au primit aprobarea."
3. Punctul 10.21 din capitolul X "Regimul deducerilor" se completeaza
cu un alineat cu urmatorul cuprins:
"Subunitatile tip sedii secundare fara personalitate juridica,
inregistrate ca platitoare de taxa pe valoarea adaugata, beneficiaza de
rambursare numai daca unitatea centrala si toate subunitatile componente si-au
achitat taxa pe valoarea adaugata datorata."
4. Primul alineat al punctului 11.2 din capitolul XI "Obligatiile
platitorilor" va avea urmatorul cuprins:
"Subunitatile tip sedii secundare - sucursale, agentii sau altele
asemenea fara personalitate juridica - pot fi inregistrate ca platitoare de
taxa pe valoarea adaugata numai daca subunitatile respective au asigurate
conditii pentru respectarea prevederilor art. 25 din ordonanta de urgenta si
numai dupa obtinerea avizului organului fiscal la care unitatea centrala este
inregistrata ca platitoare de taxa pe valoarea adaugata."
5. Prevederile punctului 11.10 din capitolul XI "Obligatiile
platitorilor" se abroga.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
de Coordonare Economico Financiara,
Mircea Ciumara