HOTARARE Nr. 9
din 23 septembrie 2008
privind aprobarea
modificarii si completarii Manualului de operare pentru implementarea
Programului de interventii prioritare, componenta I a Proiectului de incluziune
sociala, finantat de catre Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare si Guvernul Romaniei
ACT EMIS DE:
FONDUL ROMAN DE DEZVOLTARE SOCIALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 718 din 22 octombrie 2008
In temeiul art. 9 alin. (1) şi (2), al art. 17 şi 18
din Legea nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată, cu modificările ulterioare,
în baza prevederilor Legii nr. 40/2007 pentru
ratificarea Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru
Reconstrucţie şi Dezvoltare, destinat finanţării Proiectului privind
incluziunea socială, semnat la Bucureşti la 4 iulie 2006,
Consiliul director al Fondului Român de Dezvoltare
Socială hotărăşte:
Art. I. - Manualul de operare pentru implementarea Programului de
intervenţii prioritare, componenta I a Proiectului de incluziune socială, finanţat de către Banca
Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Guvernul României, aprobat
prin Hotărârea Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr.
2/II/2007, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 575 şi 575 bis din 22 august 2007, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Punctul 1.1.6.2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„1.1.6.2. Pe baza informaţiilor existente, cu două luni
înainte de organizarea unei runde de competiţie pentru proiecte, ANR transmite
FRDS sau, după caz, actualizează Lista comunităţilor rome propuse pentru a fi
sprijinite în cadrul programului. Lista cuprinde un număr de maximum 120 de
comunităţi locuite preponderent de romi şi menţionează toate datele necesare
identificării comunităţilor eligibile în cadrul programului (judeţ,
municipiu/oraş/comună, cartier/sat/cătun, denumirea utilizată de localnici
pentru identificarea comunităţii, amplasament/ localizare, număr de gospodării,
număr de locuitori etc). In condiţiile în care, după două runde de competiţie,
numărul proiectelor finanţate prin PIP la nivelul comunităţilor din Listă nu
asigură alocarea tuturor fondurilor disponibile prin PIP pentru granturi, FRDS
poate cere ANR completarea Listei, până la un număr de comunităţi considerat
suficient/acoperitor de FRDS."
2. La punctul 2.1.3.2, după
ultima liniuţă a paragrafului 2 „Bunuri şi materiale" se introduce o nouă
propoziţie cu următorul cuprins:
„Sunt excluse de aici bunurile şi
materialele care fac obiectul lucrărilor de construcţii şi instalaţii
(amenajări interioare sau exterioare, cum ar fi: instalaţii sanitare,
echipamente pentru locuri de joacă
etc.)."
3. La punctul 2.5 „Grupul de coordonare a
proiectului", preambulul se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Coordonarea activităţilor proiectului se va asigura
prin Grupul de Coordonare a Proiectului (GP) format din 5 sau 7 membri: 2
reprezentanţi ai primăriei, 2 ai organizaţiei neguvernamentale (dacă este
cazul) şi cei 3 reprezentanţi aleşi ai comunităţii. Coordonatorul proiectului
va face parte în mod obligatoriu din GP. Primăria poate desemna pentru poziţia
de coordonator de proiect un membru al comunităţii, în măsura în care acesta
are pregătirea şi experienţa necesare şi cu condiţia ca acesta să nu se numere
în acelaşi timp şi printre cei 3 reprezentanţi ai comunităţii în GP."
4. La punctul 3.5.2.1, după
paragraful 2 se introduce un nou paragraf cu următorul cuprins:
„Participarea facilitatorilor la evaluarea de teren este asimilată unei zile de facilitare."
5. La punctul 3.8.1
„Etapele instruirii", primul paragraf se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„După aprobarea proiectelor, 4 reprezentanţi ai
beneficiarilor desemnaţi în cadrul unei întâlniri dintre partenerii implicaţi
direct în proiect (după caz, 3 reprezentanţi ai Agentului de gestiune, un reprezentant
al grupului de iniţiativă din comunitate, un reprezentant al ONG) sunt invitaţi
să participe la programele de instruire organizate de FRDS, în mai multe etape, pentru buna derulare a proiectelor, astfel:".
6. La punctul 3.8.1
„Etapele instruirii", punctul 2 al primului paragraf se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„2. în timpul implementării, reprezentanţii
beneficiarilor iau parte la cursurile de implementare, la care pot participa şi
contractorii activităţilor relevante din proiecte, pentru a transfera către
aceştia cunoştinţe şi abilităţi specifice intervenţiei, asigurând în acelaşi
timp învăţarea prin schimb de experienţă între reprezentanţii diverselor
comunităţi beneficiare participante. Prezenţa la cursul iniţial de instruire a
cel puţin 2 reprezentanţi ai beneficiarilor implicaţi direct în realizarea
proiectului (obligatoriu coordonatorul proiectului) condiţionează semnarea
acordului de grant."
7. Punctul 6.1.1.2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„6.1.1.2. FRDS va deschide conturile necesare
implementării programului la o bancă comercială agreată de finanţatori."
8. La punctul 6.1.2.1,
ultima bulină se modifică şi va avea următorul cuprins:
„• cheltuielile de organizare a seminariilor, a
întâlnirilor de schimb de experienţă şi a întâlnirilor de informare derulate la
nivel comunitar, inclusiv a celor destinate informării organizaţiilor
neguvernamentale ce pot participa în calitate de parteneri ai iniţiatorilor de
proiecte la FRDS (chirie sală, închiriere echipamente, materiale, costuri de
cazare, masă şi transport pentru participanţi etc.)."
9. Punctul 6.1.3.11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„6.1.3.11. Contribuţia locală în bani la realizarea
proiectelor se cheltuie înaintea sumelor cu aceeaşi destinaţie din grant, sub
sancţiunea desfinţării acordului de grant şi returnării integrale a fondurilor
din grant primite până în acel moment, la care se vor adăuga penalităţile şi
dobânzile aferente. In situaţia în care în timpul execuţiei proiectului nu se
realizează contribuţia în natură, Agentul de gestiune trebuie să găsească
soluţii pentru compensarea în bani a contribuţiei estimate, sub sancţiunea
desfiinţării acordului de grant şi returnării integrale a fondurilor din grant
primite până în acel moment, la care se vor aplica penalităţile şi dobânzile
aferente."
10. După punctul 6.1.3
„Reguli şi proceduri pentru eliberarea fondurilor către agenţii de
gestiune" se introduce un nou punct, punctul 6.1.4 „Alte prevederi",
cu următorul cuprins:
„6.1.4. Alte prevederi
In cazul preluării în administrare de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor, în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, a împrumutului
4825RO pentru implementarea Proiectului de incluziune socială, respectiv a
componentei Programul de intervenţii prioritare, solicitările de fonduri pentru
derularea Programului de intervenţii prioritare şi toate plăţile (inclusiv
către beneficiarii de granturi) se derulează în conformitate cu reglementările
Ministerului Economiei şi Finanţelor şi cu procedurile FRDS aplicabile la acel
moment. Modificările de procedură la nivelul beneficiarilor de grant vor fi
reflectate prin acte adiţionale la acordurile de grant semnate cu
aceştia."
11. Numerotarea punctului
6.2.3.1 se modifică si devine 6.2.3.
12. Numerotarea subpunctului 6.2.3.1.1 se modifică
şi devine 6.2.3.1.
13. Numerotarea subpunctului 6.2.3.1.2 se modifică
şi devine 6.2.3.2.
14. In anexa nr. 5A „Termeni de referinţă pentru
evaluatori", punctul 6 „Condiţii de angajare" se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„6. Condiţii de angajare
Contract de prestări de
servicii încheiat pe durată determinată (în funcţie de durata programelor
derulate de FRDS) cu persoane fizice autorizate (PFA) sau cu alte entităţi
organizate ca persoane juridice conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice
autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale."
15. In anexa nr. 5B
„Termeni de referinţă pentru facilitator comunitar", punctul 6 „Condiţii
de angajare" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„6. Condiţii de angajare
Contract de prestări de servicii încheiat pe durată
determinată (în funcţie de durata programelor derulate de FRDS) cu persoane
fizice autorizate (PFA) sau cu alte entităţi organizate ca persoane juridice
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind
desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate,
întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale. Facilitatorul
comunitar va presta servicii de facilitare pentru o comunitate în funcţie de
specificul proiectului/programului (o comunitate eligibilă în cadrul
Programului de intervenţii prioritare va putea beneficia în total de circa 30
de zile de facilitare)."
16. In anexa nr. 5C
„Termeni de referinţă pentru supervizori", punctul 6 „Condiţii de
angajare" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„6. Condiţii de angajare
Contract de prestări de servicii încheiat pe durată
determinată (în funcţie de durata programelor derulate de FRDS) cu persoane
fizice autorizate (PFA) sau cu alte entităţi organizate ca persoane juridice
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind
desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate,
întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale."
Art. II. - Se împuterniceşte conducerea executivă a Fondului Român de
Dezvoltare Socială în vederea publicării prezentei hotărâri în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului director al Fondului Român de
Dezvoltare Socială,
Valentina Contescu