HOTARARE Nr. 753 din 14 iulie 2005
privind organizarea si functionarea directiilor pentru tineret judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 660 din 25 iulie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 10
din Hotararea Guvernului nr. 384/2005 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Tineret,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Directiile pentru tineret judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
se organizeaza si functioneaza ca institutii publice cu personalitate juridica
in subordinea Autoritatii Nationale pentru Tineret.
(2) Directiile pentru tineret judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
preiau personalul, activitatea, patrimoniul si bugetul agentiilor teritoriale
ale taberelor si turismului scolar si ale compartimentelor de tineret existente
in judete, respectiv in municipiul Bucuresti.
Art. 2
Directiile pentru tineret judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au
ca obiect principal de activitate organizarea si desfasurarea actiunilor de si
pentru tineret, a actiunilor culturale, artistice, distractive, educative,
turistice interne si internationale, sportive si de agrement pentru copii si
tineri, cu precadere in centrele de agrement pentru tineri si copii.
Art. 3
Directiile pentru tineret judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au
urmatoarele atributii principale:
a) aplica Programul de guvernare, strategia si programele Autoritatii
Nationale pentru Tineret, in domeniu, la nivel local;
b) elaboreaza pe baza metodologiei, a programelor in domeniu si a
consultarii cu institutiile si autoritatile locale, serviciile publice
deconcentrate, structurile de si pentru tineret, precum si cu alte persoane
fizice si juridice cu atributii si preocupari in domeniu, calendarul anual de
actiuni de tineret proprii si in parteneriat si il supun aprobarii conducerii Autoritatii
Nationale pentru Tineret;
c) elaboreaza documentatia aferenta actiunilor de tineret;
d) colaboreaza, coopereaza si dezvolta parteneriate cu persoane fizice si
juridice in vederea indeplinirii obiectivelor in domeniu;
e) ofera informatii si acorda consultanta in domeniu;
f) organizeaza, participa, monitorizeaza si evalueaza actiunile in domeniu;
g) colaboreaza cu directiile de specialitate din aparatul propriu si cu
institutiile din subordinea Autoritatii Nationale pentru Tineret in vederea
indeplinirii atributiilor in domeniu;
h) organizeaza baza de date si elaboreaza analize, sinteze si rapoarte in
domeniu;
i) organizeaza activitati in centrele de agrement pentru tineret, structuri
fara personalitate juridica in subordinea directiilor;
j) initiaza si organizeaza cercuri artistice, cenacluri, cursuri, ateliere
de creatie;
k) utilizeaza centrele de agrement pentru tineret in scopul desfasurarii de
activitati recreative, turistice, sportive, de tabere pentru copii si tineret;
l) organizeaza tabere tematice, seminarii, cursuri pentru educatia
nonformala pentru copii si tineri;
m) organizeaza, cu aprobarea Autoritatii Nationale pentru Tineret, programe
cu caracter social pentru copii si tineri, cu precadere pentru cei
defavorizati.
Art. 4
Activitatile specifice directiilor pentru tineret judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, se stabilesc in regulamentul de organizare si
functionare al acestora, aprobat prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale
pentru Tineret.
Art. 5
(1) Conducerea directiilor pentru tineret judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, este asigurata de un director numit prin ordin al
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Tineret pe baza de concurs.
(2) In exercitarea atributiilor, directorul emite decizii.
(3) Directorul este ordonator tertiar de credite.
(4) Directorul poate delega atributiile sale unei persoane competente din
cadrul institutiei, in conditiile legii, in cazul in care se afla in imposibilitatea
de a le exercita.
(5) Directorul angajeaza si reprezinta institutia in raporturile sale cu
terte persoane fizice si juridice.
(6) Directorul indeplineste si alte atributii prevazute de lege sau
stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Tineret.
Art. 6
(1) Repartizarea numarului de posturi pentru unitatile din subordinea
Autoritatii Nationale pentru Tineret se face prin ordin al presedintelui
Autoritatii Nationale pentru Tineret, in limita numarului de posturi aprobat.
(2) Statele de functii si structura organizatorica se aproba prin ordin al
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Tineret.
(3) Incadrarea si salarizarea personalului directiilor pentru tineret
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, se fac in conformitate cu
prevederile legale.
Art. 7
(1) Finantarea directiilor pentru tineret judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, se asigura din venituri proprii, dobandite in
conditiile legii si din subventii de la bugetul de stat.
(2) Directiile pentru tineret judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
pot finanta programe de tineret din bugetul propriu si derula programe de
tineret finantate din bugetul Autoritatii Nationale pentru Tineret.
(3) Directiile pentru tineret judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
pot procura si detine mijloace proprii de transport de persoane, alimente si
materiale, cu incadrarea in numarul si consumul normat potrivit prevederilor
legale.
Art. 8
(1) Veniturile proprii realizate de directiile pentru tineret judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, pot proveni din:
a) contributia beneficiarilor, parintilor, intretinatorilor legali sau a
institutiilor de ocrotire pentru prescolari, elevi si tineri in beneficiul
carora se organizeaza activitati specifice de tabere si tineret;
b) contributii de la persoane fizice si juridice din tara si din
strainatate, donatii, sponsorizari;
c) veniturile obtinute din gospodarii-anexe, realizarea si difuzarea de
materiale, inchirieri ocazionale ale spatiilor, terenurilor, mijloacelor de
transport disponibile, asocierea in participatiune, colaborari cu terti, alte
prestari de servicii specifice;
d) venituri obtinute din cazarea tinerilor si sportivilor in locatiile
proprii;
e) excursii interne si externe.
(2) Criteriile privind stabilirea costului mediu orientativ pentru tabere,
excursii si expeditii scolare si pentru celelalte activitati prevazute la art.
3 sunt cuprinse in anexa nr. 1.
(3) Modul de suportare a cheltuielilor pentru copiii si tinerii
participanti la tabere, excursii si expeditii scolare si la celelalte
activitati prevazute la art. 3 sunt cuprinse in anexa nr. 2.
(4) Personalul insotitor si sanitar necesar pentru tabere, excursii si
expeditii se asigura de catre Autoritatea Nationala pentru Tineret si de
directiile pentru tineret judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
potrivit anexei nr. 3.
(5) Drepturile cadrelor didactice, ale insotitorilor, ale personalului
medico-sanitar si ale personalului angajat permanent, temporar sau detasat in
tabere, centre de vacanta, turistice, sportive si de agrement sunt prevazute in
anexa nr. 4.
Art. 9
Predarea-preluarea activului si pasivului fostelor agentii teritoriale ale
taberelor si turismului scolar si compartimentelor de tineret se face pe baza
de protocol, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
hotarari.
Art. 10
Ministerul Finantelor Publice este abilitat, la propunerea Cancelariei
Primului-Ministru, sa introduca modificarile corespunzatoare in bugetul aprobat
acestei institutii pe anul 2005.
Art. 11
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Tineret,
Karoly Borbely
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
CRITERIILE
privind stabilirea costului mediu orientativ pentru tabere, excursii si
expeditii scolare si pentru celelalte activitati prevazute la art. 3 din
hotarare
1. Cheltuielile privind hrana copiilor si tinerilor
2. Cheltuielile pentru hrana personalului insotitor si a celui sanitar,
care isi desfasoara activitatea in centre de vacanta, turistice, sportive si de
agrement
3. Cheltuielile aferente personalului angajat temporar in centre de
vacanta, turistice, sportive si de agrement
4. Cheltuielile legate de aprovizionare, intretinere si functionare:
materiale de intretinere si curatenie, substante dezinfectante, materiale sanitare
si instrumentar pentru cabinetele medicale din incinta centrelor de vacanta,
apa-canal, combustibil, energie electrica, spalat lenjerie, cazarmament,
transport, materiale pentru activitatile tehnico-stiintifice,
cultural-artistice, sportive, turistice, de educatie si de agrement
5. Cheltuielile pentru transportul dus-intors al copiilor si tinerilor,
respectiv al personalului insotitor, de la domiciliu la centrul de vacanta
6. Cheltuielile privind plata chiriilor pentru sali, a membrilor juriilor,
cele pentru rechizite, materiale consumabile si publicitare, precum si
cheltuielile de publicitate pentru tabere si pentru alte activitati si
manifestari mentionate la art. 3 din hotarare
7. Cheltuielile de transport intern si international dus-intors pentru
copiii participanti la tabere interne si internationale sau la alte
manifestari, precum si contravaloarea costurilor vizitelor la muzee, al
participarii la excursii si la alte activitati care se desfasoara in perioada
respectiva
8. Costurile se stabilesc de catre Directia de programe recreative si
divertisment pentru tineret si se aproba de catre ordonatorul secundar de
credite
9. Cheltuielile privind asigurarea pentru accidente, risc si deces pentru
deplasari interne si internationale
10. Cheltuieli servicii suplimentare (telefon, fax, consumabile).
ANEXA 2
MODUL
de suportare a cheltuielilor pentru copiii si tinerii participanti la tabere,
excursii si expeditii scolare si la celelalte activitati prevazute la art. 3
din hotarare
1. Parintii sau sustinatorii legali ai elevilor suporta integral costul
taberei, al excursiei sau al expeditiei.
2. Pot fi scutiti de la plata cheltuielilor, o singura data intr-un an
scolar, copiii participanti la activitatile prevazute la art. 3 din hotarare,
organizate prin directiile pentru tineret judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, proveniti din familii al caror venit mediu lunar pe membru de
familie este de pana la 50% din salariul minim brut pe economie, beneficiari de
burse sociale, cei orfani, care nu sunt incredintati spre crestere si educare
prin hotarare judecatoreasca.
3. Drepturile prevazute la pct. 2 se acorda in ordinea crescatoare a
veniturilor, avand prioritate elevii din invatamantul de stat, curs de zi, care
frecventeaza scoala potrivit regulamentului scolar si cu rezultate bune si
foarte bune la invatatura.
4. Din alocatiile bugetare se pot suporta:
a) costul integral pentru categoriile prevazute la pct. 2;
b) costul integral pentru elevii (echipele) clasati (clasate) pe locurile I
- III la faza nationala a olimpiadelor scolare, pe discipline de invatamant si
meserii, la competitii sportive sau la diferite manifestari nationale si
internationale;
c) costul integral pentru formatiile artistice care prezinta si sustin
programe in tabere, centre de vacanta, turistice, sportive si de agrement;
d) costul integral, pe durata unei serii, pentru copiii personalului
insotitor si cei ai cadrelor medicale, care conduc grupurile de prescolari si
de elevi sau care isi desfasoara activitatea in centre de vacanta, precum si
pentru cei ai personalului administrativ-gospodaresc angajat permanent in
aceste centre de vacanta. Cheltuielile de transport se suporta de catre
beneficiar;
e) taxa de viza, de participare, cazare, masa si costul transportului
international pentru copiii, tinerii si insotitorii acestora, participanti cu
acordul ordonatorului de credite la tabere, excursii, schimburi scolare,
manifestari, competitii si concursuri pe discipline de invatamant, stiintifice,
tehnico-aplicative, cultural-artistice si sportive turistice care se desfasoara
peste hotare.
ANEXA 3
PERSONALUL INSOTITOR SI SANITAR
necesar pentru tabere, excursii si expeditii, care se asigura de catre
Autoritatea Nationala pentru Tineret si directiile pentru tineret judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti
1. Centrele de vacanta vor fi asigurate cu personal insotitor si sanitar
astfel:
a) la fiecare grupa de prescolari formata din cate 15 - 20 de copii - doua
educatoare si cate o supraveghetoare de noapte;
b) la fiecare tabara - un cadru sanitar mediu. Taberele cu un efectiv mai
mare de 100 de prescolari vor fi asigurate cu cate inca un cadru sanitar mediu
la fiecare 100 de copii;
c) la taberele cu peste 100 de prescolari - un medic, numarul medicilor
crescand la fiecare 300 de copii;
d) la taberele cu efectiv mai mic de 100 de prescolari asistenta medicala
se asigura de catre medicul desemnat de catre D.S.P. (directia de sanatate
publica);
e) la taberele cu efective mici, grupate pe o raza de 2,5 km, care
totalizeaza 200 de prescolari - un medic pentru toate aceste unitati, cu
exceptia centrelor de vacanta izolate.
NOTA:
Medicul si personalul mediu sanitar pot fi angajati pe baza unui contract
de munca pe timp partial sau detasati din reteaua sanitara, in baza
protocoalelor incheiate cu directiile de sanatate publica judetene sau a
municipiului Bucuresti.
2. Centrele de vacanta pentru elevi vor fi asigurate cu personal insotitor
si personal sanitar astfel:
a) la fiecare 10 elevi - un insotitor;
b) la fiecare centru de vacanta - cate un animator si un profesor de
educatie fizica. Centrele de vacanta cu efective mai mari de copii si tineri se
vor incadra cu cate inca un animator la fiecare 200 de elevi si un profesor de
educatie fizica la fiecare 100 de elevi in plus;
c) in taberele de pregatire sportiva - un profesor de educatie fizica la un
grup de minimum 12 elevi;
d) pana la 300 de elevi - un cadru sanitar mediu, numarul cadrelor sanitare
medii crescand la fiecare 300 de elevi in plus;
e) la centrele de vacanta izolate, cu efectiv mai mic de 100 de elevi - un
cadru sanitar mediu;
f) pentru centrele de vacanta cu efectiv mai mic de 400 de elevi asistenta
medicala se asigura prin D.S.P. pe teritoriul careia functioneaza centrul de
vacanta;
g) la centrele de vacanta cu efective mici, grupate pe o raza de 2,5 km si
care totalizeaza 300 de elevi - un medic pentru asistenta medicala a tuturor
acestor unitati;
h) la taberele de pregatire sportiva - un medic pentru fiecare centru de
vacanta si personal sanitar in proportie de 1 la 100 de elevi;
i) pentru taberele de elevi organizate numai cu copii din centrele de
plasament (foste case de copii) si cu elevii din invatamantul special - un
medic si un cadru mediu sanitar incadrat in aceste institutii.
3. Excursiile vor fi asigurate cu personal insotitor si sanitar astfel:
a) la 10 elevi - cate un insotitor;
b) la 100 - 200 de elevi - un cadru sanitar mediu; in excursiile cu peste
200 de elevi - cate un cadru sanitar mediu la fiecare 200 de elevi.
Grupurile compuse din mai putin de 100 de elevi vor fi dotate cu truse de
prim ajutor.
4. Expeditii si drumetii:
a) expeditiile vor fi insotite de un insotitor la minimum 10 elevi;
b) drumetiile se organizeaza, de regula, pe grupe de prescolari sau de
elevi si sunt conduse de educatoare, invatatorul, animatorul ori profesorul
care lucreaza cu grupa sau cu clasa respectiva, de salvamar ori salvamontist;
c) grupurile vor fi conduse de salvamar, ghid montan sau animator
specializat si trebuie sa fie dotate cu truse de prim ajutor.
5. Pentru celelalte activitati prevazute la art. 3 din hotarare, numarul
insotitorilor se stabileste de catre Autoritatea Nationala pentru Tineret.
ANEXA 4
DREPTURILE
cadrelor didactice, ale insotitorilor, ale personalului medico-sanitar si ale
personalului angajat permanent, temporar sau detasat in tabere, centre de
vacanta, turistice, sportive si de agrement
1. Cadrele didactice, personalul insotitor si personalul medico sanitar,
care conduc copiii si tinerii in activitatile prevazute la art. 3 din hotarare,
beneficiaza in mod gratuit de transport, cazare si hrana, in limita drepturilor
prevazute pentru copii. Personalul prevazut mai sus beneficiaza de gratuitate,
pe durata unei serii de tabara, pentru copiii proprii de varsta prescolara si
scolara.
2. Personalul administrativ gospodaresc angajat permanent, temporar sau
detasat in centrele de vacanta, satele de vacanta, bazele turistice si de
agrement beneficiaza pe perioada de functionare de scutire de la plata de
cantina si de la plata cheltuielilor de cazare, in cazul in care este obligat
sa locuiasca in unitatea respectiva, si de gratuitate pe durata unei serii
pentru copiii proprii de varsta prescolara si scolara.