E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 752 din 18 iulie 2002

privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a echipamentelor sub presiune

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 622 din 22 august 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    CAP. 1
    Domeniu de aplicare si definitii

    Art. 1
    (1) Prezenta hotarare stabileste conditiile de introducere pe piata a echipamentelor sub presiune si a ansamblurilor care cuprind echipamente sub presiune.
    (2) Prevederile prezentei hotarari se aplica la proiectarea, fabricarea si evaluarea conformitatii echipamentelor sub presiune si a ansamblurilor care au o presiune admisibila PS mai mare de 0,5 bar.
    Art. 2
    (1) In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
    a) echipamente sub presiune - recipiente, conducte, accesorii de securitate si accesorii pentru reglarea presiunii. Echipamentele sub presiune includ, de asemenea, elemente fixate la partile solicitate la presiune, ca de exemplu: flanse, racorduri/stuturi, cuplaje, elemente de sustinere, urechi pentru ridicare;
    b) recipient - o incinta inchisa, proiectata si fabricata pentru a contine fluide sub presiune, inclusiv toate componentele fixate limitat la dispozitivele de legare la alte echipamente. Un recipient poate fi compus din una sau mai multe incinte;
    c) conducte - elemente tubulare destinate pentru transportul fluidelor, atunci cand sunt montate intr-un sistem sub presiune. Acestea cuprind tevi, sisteme de tevi, tubulatura, fitinguri, compensatoare de dilatare, furtunuri si alte componente sub presiune, dupa caz. Schimbatoarele de caldura cu tevi destinate incalzirii sau racirii sunt considerate conducte;
    d) accesorii de securitate - dispozitive destinate protejarii echipamentelor sub presiune impotriva depasirii limitelor admisibile. Aceste dispozitive cuprind:
    - dispozitive de limitare directa a presiunii, cum ar fi: ventile de siguranta, sigurante cu elemente de rupere, sisteme de siguranta comandate; si
    - dispozitive de limitare a presiunii, temperaturii si a nivelului de fluid, care fie determina actiuni de corectare, fie inchid sau inchid si blocheaza, cum ar fi: presostate, termostate sau nivostate, precum si dispozitive de masura si control cu functie de securitate;
    e) accesorii pentru reglarea presiunii - dispozitive cu rol functional, care au o incinta pentru suprapresiune;
    f) ansamblu - grup de echipamente sub presiune, pe care producatorul le asambleaza pentru a constitui o unitate integrata si functionala;
    g) presiune - presiunea relativa la presiunea atmosferica de 1.013 mbar, respectiv presiunea masurata; o presiune in domeniul vacuumului se exprima printr-o valoare negativa;
    h) presiune maxim admisibila PS - presiunea maxima pentru care a fost proiectat echipamentul sub presiune, asa cum este specificata de producator. Aceasta presiune se masoara in locul specificat de producator, care trebuie sa fie locul unde sunt fixate dispozitivele de protectie si/sau de limitare ori locul cel mai inalt al echipamentului sub presiune sau, daca acest loc nu este adecvat, oricare alt loc specificat;
    i) temperatura minim/maxim admisibila TS - temperatura minima/maxima pentru care echipamentul sub presiune a fost proiectat, asa cum este specificata de producator;
    j) volum V - volumul interior al incintei sub presiune, inclusiv volumul stuturilor pana la prima legatura sau sudura, exclusiv volumul componentelor interioare fixe;
    k) diametru nominal DN - marime numerica a diametrului, care este comuna pentru toate componentele dintr-un sistem de conducte, altele decat componentele pentru care se indica diametrul exterior sau marimea filetului. Acesta este, in mod conventional, un numar intreg, care serveste in scop de referinta si este aproximativ egal cu dimensiunea de fabricatie. Diametrul nominal se exprima prin simbolul DN urmat de o marime numerica;
    l) fluide - gaze, lichide si vapori in stare pura, precum si amestecuri ale acestora. Un fluid poate contine si o suspensie de substante solide;
    m) asamblari nedemontabile - asamblari care pot fi demontate numai prin metode distructive;
    n) aprobare europeana de material - document tehnic care se emite pentru materiale care nu fac obiectul unui standard armonizat, in care sunt definite caracteristicile materialelor destinate utilizarii repetate pentru fabricarea echipamentelor sub presiune;
    o) practici ingineresti - ansamblul de activitati de la proiectarea echipamentelor sub presiune si a ansamblurilor pana la receptia produsului finit, incluzand activitati de control si verificare, desfasurate si consemnate in documentele producatorului.
    (2) Termenii definiti la alin. (1) se completeaza cu termenii definiti la art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
    Art. 3
    Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
    a) conductelor formate din tevi sau dintr-un sistem de tevi, destinate pentru transportul fluidelor sau al substantelor de la sau catre instalatii terestre ori marine, incepand cu si incluzand ultimul dispozitiv de inchidere aflat in perimetrul instalatiei si tuturor echipamentelor auxiliare montate pe aceste conducte, mai putin echipamentelor sub presiune standard, aflate in statiile de reglare a presiunii sau in statiile de compresoare;
    b) retelelor de alimentare, distributie si descarcare a apei si echipamentelor auxiliare, precum si aductiunilor hidrocentralelor, cum sunt: conducte fortate, puturi fortate sau galerii sub presiune, si accesoriilor specifice asociate acestora;
    c) echipamentelor reglementate de actele normative in vigoare prevazute la lit. A din anexa nr. 1;
    d) echipamentelor care, conform prevederilor art. 12, ar putea fi cel mult de categoria I si care sunt reglementate de actele normative in vigoare prevazute la lit. B din anexa nr. 1;
    e) echipamentelor care fac obiectul productiei sau comertului cu arme, munitii ori materiale pentru razboi;
    f) produselor special proiectate pentru utilizare in scop nuclear si a caror defectare ar putea produce emisii radioactive;
    g) echipamentelor pentru controlul forajelor de explorare si extractie in industria petrolului, gazului natural sau explorarilor geotermale, industriei extractive, precum si al depozitelor subterane destinate mentinerii si/sau reglarii presiunilor la gurile de sonda, cum ar fi: capete de eruptie, prevenitoare de eruptie, manifolduri, precum si echipamentele acestora montate in amonte;
    h) echipamentelor cuprinzand carcase sau masini, la care dimensionarea, alegerea materialelor si regulile de fabricatie se bazeaza in principal pe cerintele privind rezistenta mecanica, rigiditate si stabilitate pentru a se realiza efectele functionale statice si dinamice sau alte caracteristici functionale si la care presiunea nu reprezinta un factor esential pentru proiectare. Din aceste echipamente pot face parte urmatoarele:
    - motoare, inclusiv turbine si motoare cu ardere interna;
    - masini cu aburi, turbine de gaz sau abur, turbogeneratoare, compresoare, pompe si dispozitive de comanda;
    i) furnalelor, inclusiv sistemelor de racire al acestora, recuperatoarelor de caldura pentru preincalzirea aerului, separatoarelor de praf, epuratoarelor de gaze, cuptoarelor de reducere directa, inclusiv sistemului de racire al acestora, convertizoarelor cu gaz, oalelor de topire, retopire, degazare si de turnare pentru otel si metale neferoase;
    j) carcaselor pentru echipament electric de inalta tensiune, cum ar fi: echipamentele de comutare, echipamentele de control, transformatoarele si masinile rotative;
    k) conductelor sub presiune pentru camasuirea sistemelor de transmisie, cum ar fi: cablurile electrice si telefonice;
    l) platformelor marine mobile, navelor, rachetelor si aeronavelor, precum si echipamentelor special destinate pentru a fi montate pe acestea sau destinate propulsarii lor;
    m) echipamentelor sub presiune care constau dintr-o manta flexibila, cum ar fi: anvelope, perne de aer, mingi destinate activitatilor sportive, barci gonflabile si alte echipamente asemanatoare;
    n) amortizoarelor de zgomot pentru evacuare si admisie;
    o) sticlelor sau dozelor pentru bauturi carbogazoase destinate consumului public;
    p) recipientelor pentru transportul si distributia bauturilor, care au valoarea produsului PS x V de pana la 500 bar x litru si o presiune maxim admisibila care nu depaseste 7 bar;
    q) echipamentelor care fac obiectul reglementarilor europene si internationale de transport prevazute la lit. C din anexa nr. 1;
    r) caloriferelor si conductelor pentru sisteme de incalzire cu apa calda;
    s) recipientelor proiectate sa contina lichide la care presiunea gazului aflat deasupra lichidului nu depaseste 0,5 bar.

    CAP. 2
    Conditii de introducere pe piata a echipamentelor sub presiune

    Art. 4
    (1) Se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a echipamentelor sub presiune si a ansamblurilor definite conform prevederilor art. 2 alin. (1), numai daca, atunci cand sunt instalate, intretinute corespunzator si utilizate conform scopului lor, nu afecteaza securitatea si sanatatea persoanelor sau, dupa caz, ale animalelor si proprietatea.
    (2) Autoritatile competente pot emite, daca este necesar, reglementari care cuprind cerinte specifice pentru protectia persoanelor si in special a muncitorilor care utilizeaza echipamente sub presiune sau ansambluri. Respectivele reglementari nu vor cuprinde dispozitii referitoare la echipamente sub presiune si ansambluri, care sa contravina prevederilor prezentei hotarari.
    (3) Cu ocazia targurilor, expozitiilor sau a demonstratiilor tehnice echipamentele sub presiune sau ansamblurile care nu sunt conforme cu prevederile prezentei hotarari pot fi expuse cu conditia ca un anunt vizibil sa indice clar faptul ca astfel de echipamente sub presiune sau ansambluri nu sunt conforme cu prevederile prezentei hotarari si nu pot fi puse in vanzare daca nu sunt aduse in stare de conformitate de catre producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania, dupa caz. In timpul demonstratiilor tehnice se vor lua masuri corespunzatoare de securitate pentru a se asigura protectia sanatatii si a integritatii fizice a persoanelor.
    Art. 5
    (1) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa nr. 2, precum si toate cerintele stabilite de prezenta hotarare si se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a echipamentelor sub presiune si a ansamblurilor, daca:
    a) poarta marcajul national de conformitate CS, prevazut in anexa nr. 2 la Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, aplicat de producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, care semnifica conformitatea produsului cu cerintele impuse potrivit prezentei hotarari, inclusiv cu procedurile pentru evaluarea conformitatii prevazute la art. 13, si pentru care a fost intocmita declaratia de conformitate CS prevazuta in anexa nr. 3, redactata in limba romana; sau
    b) poarta marcajul european de conformitate CE, prevazut in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001, aplicat de un producator dintr-un stat membru al Uniunii Europene, si pentru care a fost intocmita declaratia de conformitate CE, tradusa in limba romana.
    (2) Se considera ca echipamentele sub presiune si ansamblurile respecta cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa nr. 2, atunci cand sunt conforme prevederilor standardelor romane aplicabile, care adopta standarde europene armonizate ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
    Art. 6
    (1) Organismul de control nu poate interzice, restrange sau impiedica introducerea pe piata sau punerea in functiune, in conditiile stabilite de producator, a echipamentelor sub presiune sau a ansamblurilor care sunt conforme prevederilor prezentei hotarari si care poarta marcajul CS sau CE.
    (2) Organismul de control nu poate interzice, restrange sau impiedica, din motive legate de riscurile cauzate de presiune, introducerea pe piata sau punerea in functiune a echipamentelor sub presiune sau a ansamblurilor care corespund prevederilor art. 10.
    (3) Pentru o utilizare sigura si corecta a echipamentelor sub presiune si a ansamblurilor informatiile prevazute in anexa nr. 2. pct. 3.3 si 3.4 trebuie furnizate in limba romana.
    Art. 7
    (1) In cazul in care organismul de control constata ca echipamentele sub presiune sau ansamblurile care poarta marcajul CS sau CE, folosite conform scopului prevazut, pot pune in pericol siguranta persoanelor si, dupa caz, a proprietatii, ia masuri corespunzatoare de retragere de pe piata, de interzicere a introducerii pe piata sau a punerii in functiune ori a utilizarii acestora sau limiteaza libera circulatie a acestora.
    (2) Organismul de control va informa imediat in scris Ministerul Industriei si Resurselor cu privire la deciziile luate, indicand motivele care au stat la baza deciziei si in special daca neconformitatea rezulta din:
    a) nerespectarea cerintelor esentiale prevazute la art. 8, 9 si 10;
    b) aplicarea incorecta a standardelor prevazute la art. 5 alin. (2).
    (3) In cazul in care organismul de control constata ca un echipament sub presiune sau un ansamblu care poarta marcajul CS sau CE nu este conform prevederilor prezentei hotarari, ia masuri impotriva celui care a aplicat marcajul si informeaza Ministerul Industriei si Resurselor despre decizia sa.

    CAP. 3
    Cerinte tehnice, clasificare si evaluarea conformitatii

    Art. 8
    (1) Echipamentele sub presiune, definite conform art. 2 alin. (1) lit. a), trebuie sa satisfaca cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa nr. 2 si in prevederile alin. (2) - (5).
    (2) Recipientele, cu exceptia celor prevazute la alin. (3), destinate sa contina:
    a) gaze, gaze lichefiate, gaze dizolvate sub presiune, vapori si lichide a caror presiune de vaporizare la temperatura maxim admisibila depaseste cu cel putin 0,5 bar presiunea atmosferica si care:
    (i) pentru fluidele din grupa 1 au volumul mai mare de 1 litru si produsul PS x V mai mare de 25 bar x litru sau presiunea PS mai mare de 200 bar, se clasifica intr-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 1;
    (ii) pentru fluidele din grupa 2 au volumul mai mare de 1 litru si produsul PS x V mai mare de 50 bar x litru sau presiunea PS mai mare de 1.000 bar, precum si toate stingatoarele portabile si buteliile pentru echipamentele de respiratie se clasifica intr-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 2;
    b) lichide a caror presiune de vaporizare la temperatura maxim admisibila nu depaseste cu mai mult de 0,5 bar presiunea atmosferica si care:
    (i) pentru fluidele din grupa 1 au volumul mai mare de 1 litru si produsul PS x V mai mare de 200 bar x litru sau presiunea PS mai mare de 500 bar, se clasifica intr-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 3;
    (ii) pentru fluidele din grupa 2 au presiunea PS mai mare de 10 bar si produsul PS x V mai mare de 10.000 bar x litru sau presiunea PS mai mare de 1.000 bar, se clasifica intr-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 4.
    (3) Echipamentele sub presiune cu arzator sau incalzite in alt mod, la care exista pericol de supraincalzire, destinate pentru producerea aburului sau a apei calde la o temperatura mai mare de 110 grade C si avand un volum mai mare de 2 litri, precum si oalele de gatit sub presiune se clasifica intr-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 5.
    (4) Conductele destinate pentru:
    a) gaze, gaze lichefiate, gaze dizolvate sub presiune, vapori si acele lichide a caror presiune de vaporizare la temperatura maxim admisibila depaseste cu cel putin 0,5 bar presiunea atmosferica si care:
    (i) pentru fluidele din grupa 1, DN este mai mare de 25 se clasifica intr-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 6;
    (ii) pentru fluidele din grupa 2, DN este mai mare de 32 si produsul PS x DN depaseste 1.000 bar se clasifica intr-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 7;
    b) lichide a caror presiune de vaporizare la temperatura maxim admisibila nu depaseste cu mai mult de 0,5 bar presiunea atmosferica si care:
    (i) pentru fluidele din grupa 1, DN este mai mare de 25 si produsul PS x DN depaseste 2.000 bar se clasifica intr-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 8;
    (ii) pentru fluidele din grupa 2, presiunea PS este mai mare de 10 bar, DN mai mare de 200 si produsul PS x DN depaseste 5.000 bar se clasifica intr-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 9.
    (5) Accesoriile de securitate si accesoriile pentru reglarea presiunii, destinate echipamentelor prevazute la alin. (2) - (4), incluzand si cazurile in care astfel de echipamente fac parte dintr-un ansamblu functional, se clasifica intr-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 pct. 2 si 3.
    Art. 9
    (1) Ansamblurile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. f), care contin cel putin un echipament sub presiune, trebuie sa satisfaca cerintele esentiale de securitate aplicabile, prevazute in anexa nr. 2, in conditiile in care:
    a) ansamblurile sunt destinate pentru producerea aburului sau a apei calde la o temperatura ce depaseste 110 grade C si care contin cel putin un echipament sub presiune cu arzator sau incalzite in alt mod, la care exista pericol de supraincalzire;
    b) ansamblurile, altele decat cele prevazute la lit. a), pe care producatorul intentioneaza sa le introduca pe piata si sa le puna in functiune ca ansambluri.
    (2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), ansamblurile destinate pentru producerea apei calde la o temperatura care nu depaseste 110 grade C, care sunt alimentate manual cu combustibil solid si la care produsul PS x V este mai mare de 50 bar x litru, trebuie sa satisfaca cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa nr. 2 pct. 2.10, 2.11, 3.4 si la pct. 5 lit. a) si d).
    Art. 10
    Echipamentele sub presiune si/sau ansamblurile care in functionare ating valori mai mici sau egale cu valorile limita prevazute la art. 8 alin. (2) - (4) si, respectiv, cele prevazute la art. 9 trebuie sa fie proiectate si fabricate in conformitate cu practicile ingineresti, pentru a se putea asigura utilizarea acestora in deplina securitate. Echipamentele sub presiune si/sau ansamblurile din aceasta categorie trebuie insotite de instructiuni de utilizare adecvate si trebuie sa fie marcate astfel incat sa poata fi identificat producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia. Astfel de echipamente si/sau ansambluri nu trebuie sa poarte marcajul de conformitate CS sau CE, dupa caz, prevazut la art. 20.
    Art. 11
    (1) Producatorii de echipamente sub presiune si ansambluri sau persoanele responsabile cu introducerea pe piata a acestora trebuie sa informeze in scris organismul de control cu privire la toate tipurile de echipamente sub presiune si ansambluri prevazute la art. 10 pe care le produc sau pe care intentioneaza sa le produca, respectiv sa le introduca pe piata.
    (2) Atunci cand organismul de control considera, din diverse motive legate de securitate, ca:
    a) un echipament sub presiune sau o familie de echipamente sub presiune dintre cele prevazute la art. 10 trebuie supusa cerintelor prevazute la art. 8; sau
    b) un ansamblu sau o familie de ansambluri dintre cele prevazute la art. 10 trebuie supusa cerintelor prevazute la art. 9; sau
    c) un echipament sub presiune sau o familie de echipamente sub presiune trebuie clasificate, prin derogare, de la cerintele prevazute in anexa nr. 2 in alta categorie, va inainta Ministerului Industriei si Resurselor o informare documentata si masurile corespunzatoare.
    Art. 12
    (1) Echipamentele sub presiune prevazute la art. 8 se clasifica in categorii, conform prevederilor anexei nr. 4, in functie de cresterea potentialului de pericol.
    (2) In scopul realizarii clasificarii prevazute la alin. (1) fluidele se impart in doua grupe:
    a) grupa 1 cuprinde fluidele periculoase. Un fluid periculos este o substanta sau un preparat chimic definit la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase, aprobata cu modificari prin Legea nr. 451/2001. Din grupa 1 fac parte fluidele definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 ca explozive [art. 7 lit. a)], extrem de inflamabile [art. 7 lit. c)], foarte inflamabile [art. 7 lit. d)], inflamabile, la care temperatura maxim admisibila este mai mare decat punctul de aprindere [art. 7 lit. e)], foarte toxice [art. 7 lit. f)], toxice [art. 7 lit. g)], oxidante [art. 7 lit. b)];
    b) grupa 2 cuprinde celelalte fluide care nu sunt prevazute la lit. a).
    (3) In cazul in care un recipient se compune din mai multe incinte, recipientul se clasifica in categoria cea mai severa care se poate aplica unei incinte, luata individual. Daca intr-o incinta se afla fluide diferite, clasificarea se face in functie de fluidul care impune categoria cea mai severa.
    Art. 13
    (1) Inainte de introducerea pe piata a echipamentelor sub presiune producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa supuna fiecare echipament sub presiune unei proceduri de evaluare a conformitatii, prevazuta in anexa nr. 5, in conditiile prezentului articol.
    (2) Procedura de evaluare a conformitatii unui echipament sub presiune in vederea aplicarii marcajului de conformitate CS se stabileste in functie de categoria de clasificare a echipamentului prevazut la art. 12.
    (3) Procedurile de evaluare a conformitatii, prevazute in anexa nr. 4, care se aplica pentru diferite categorii de echipamente sub presiune, sunt urmatoarele:
    a) pentru categoria I, modulul A - Controlul intern al productiei;
    b) pentru categoria II:
    (i) modulul A1 - Verificari interne ale fabricatiei cu supravegherea evaluarii finale; sau
    (ii) modulul D1 - Asigurarea calitatii productiei; sau
    (iii) modulul E1 - Asigurarea calitatii produsului;
    c) pentru categoria III:
    (i) modulul B1 - Examinarea CS a proiectului impreuna cu modulul D - Asigurarea calitatii productiei; sau
    (ii) modulul B1 - Examinarea CS a proiectului impreuna cu modulul F - Verificarea produsului; sau
    (iii) modulul B - Examinarea CS de tip impreuna cu modulul E - Asigurarea calitatii produsului; sau
    (iv) modulul B - Examinarea CS de tip impreuna cu modulul C1 - Conformitatea cu tipul; sau
    (v) modulul H - Asigurarea calitatii;
    d) pentru categoria IV:
    (i) modulul B - Examinarea CS de tip impreuna cu modulul D - Asigurarea calitatii productiei; sau
    (ii) modulul B - Examinarea CS de tip impreuna cu modulul F - Verificarea produsului; sau
    (iii) modulul G - Verificarea CS a unitatii de produs; sau
    (iv) modulul H1 - Asigurarea calitatii suplimentat cu examinarea proiectului si supravegherea speciala a evaluarii finale.
    (4) Producatorul trebuie sa aleaga aplicarea unei proceduri de evaluare a conformitatii potrivit categoriei corespunzatoare echipamentului sub presiune. Producatorul poate sa decida sa aplice o procedura corespunzatoare unei categorii mai severe, daca este posibil.
    (5) In cadrul procedurilor din modulele de asigurare a calitatii pentru echipamente sub presiune din categoriile III si IV, stabilite conform prevederilor art. 8 alin. (2) lit. a), lit. b) pct. (i) si alin. (3), organismul notificat, cu ocazia unor vizite inopinate pe care le efectueaza la producator, va preleva un exemplar din echipamentele sub presiune aflate in spatiile de productie sau in depozite, pentru a efectua sau pentru a dispune efectuarea evaluarii finale prevazute in anexa nr. 2 pct. 3.2.2. In acest scop producatorul trebuie sa informeze organismul notificat cu privire la programul sau de fabricatie. Organismul notificat trebuie sa efectueze cel putin doua vizite in primul an de fabricatie. Frecventa vizitelor ulterioare va fi stabilita de organismul notificat pe baza criteriilor prevazute in anexa nr. 5 pct. 4.4 din modulele aplicabile.
    (6) In cazul producerii in regim de unicat a recipientelor si echipamentelor din categoria III, stabilite conform prevederilor art. 8 alin. (3), aplicandu-se procedura "Asigurarea calitatii", conform modulului H, organismul notificat va efectua sau va dispune efectuarea evaluarii finale pentru fiecare unitate de produs, conform prevederilor anexei nr. 2, pct. 3.2.2. In acest scop producatorul trebuie sa informeze organismul notificat cu privire la programul sau de fabricatie.
    (7) Pentru ansamblurile prevazute la art. 9 trebuie aplicata o procedura globala de evaluare a conformitatii, care sa cuprinda:
    a) evaluarea individuala a fiecarui echipament sub presiune care intra in componenta ansamblului si care anterior includerii in ansamblu nu a fost supus unei proceduri de evaluare a conformitatii si nu poarta marcaj CS; procedura de evaluare a conformitatii trebuie stabilita in functie de categoria fiecarui echipament sub presiune;
    b) evaluarea modului in care sunt montate componentele in ansamblu, conform prevederilor anexei nr. 2 pct. 2.3, 2.8 si 2.9, care va fi determinata de categoria cea mai severa aplicabila echipamentului sub presiune respectiv, alta decat cea aplicabila oricaror accesorii de securitate;
    c) evaluarea protectiei ansamblului impotriva depasirii limitei admisibile de functionare, conform prevederilor anexei nr. 2 pct. 2.10 si 3.2.3, care va fi efectuata tinandu-se seama de categoria cea mai severa aplicabila echipamentului sub presiune care trebuie protejat.
    (8) Prin derogare de la prevederile alin. (1) - (7), in cazuri justificate, organismul de control poate permite introducerea pe piata si punerea in functiune a unor echipamente sub presiune sau ansambluri, la care nu au fost aplicate procedurile prevazute in prezentul articol, pentru a fi utilizate in scopuri experimentale.
    (9) Documentele si corespondenta realizate in legatura cu procedurile de evaluare a conformitatii, prevazute la alin. (1) - (8), se redacteaza sau, dupa caz, se traduc in limba romana.
    Art. 14
    Procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt redate schematic in anexa nr. 6.
    Art. 15
    (1) Pentru echipamentele sub presiune si ansamblurile introduse pe piata cu marcaj CS sau CE, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are obligatia sa intocmeasca si sa pastreze 10 ani de la data ultimei fabricatii a acestora documentele ce atesta conformitatea, care vor fi prezentate spre examinare, la cerere, organismului de control.
    (2) Documentele prevazute la alin. (1) vor cuprinde:
    a) dosarul tehnic de fabricatie intocmit conform cerintelor din modulele de evaluare a conformitatii, prevazute in anexa nr. 5;
    b) declaratia de conformitate CS sau CE, dupa caz, intocmita de producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, prevazuta la art. 5 alin. (1);
    c) certificatele de conformitate emise de organisme notificate de catre Ministerul Industriei si Resurselor sau de organisme notificate ale Uniunii Europene, dupa caz;
    d) adresele spatiilor de depozitare de pe teritoriul Romaniei;
    e) copii de pe rapoartele de incercari, prin care se demonstreaza conformitatea cu standardele mentionate la art. 5 alin. (2) sau cu standardele europene armonizate, dupa caz.
    (3) In cazul in care producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia nu are sediul in Romania, importatorul are obligatia sa detina documentele prevazute la alin. (2), care vor fi prezentate spre examinare, la cerere, organismului de control.
    Art. 16
    (1) Se considera ca materialele care sunt utilizate pentru fabricarea echipamentelor sub presiune respecta cerintele esentiale aplicabile, prevazute in anexa nr. 2, in cazul in care sunt conform aprobarilor europene de material, ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
    (2) Aprobarea europeana de material prevazuta la alin. (1) se acorda la cererea unuia sau a mai multor producatori de materiale ori echipamente sub presiune, de catre un organism notificat in Uniunea Europeana, desemnat special in acest scop.
    (3) Ministerul Industriei si Resurselor aproba prin ordin al ministrului lista aprobarilor europene de material prevazute la alin. (1), care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    CAP. 4
    Organisme pentru evaluarea conformitatii

    Art. 17
    (1) Ministerul Industriei si Resurselor desemneaza organismele pentru evaluarea conformitatii, avand in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 7, pe baza unei proceduri specifice de evaluare, stabilita conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea si notificarea nationala a laboratoarelor de incercari, precum si a organismelor de certificare si de inspectie care realizeaza evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
    (2) Ministerul Industriei si Resurselor va publica pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari si va actualiza periodic in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista organismelor notificate, desemnate conform alin. (1), sa efectueze procedurile prevazute la art. 13.
    (3) In conditiile in care se constata ca un organism notificat nu mai intruneste criteriile minime prevazute in anexa nr. 7, Ministerul Industriei si Resurselor retrage desemnarea si notificarea organismului.
    Art. 18
    (1) Ministerul Industriei si Resurselor desemneaza organizatiile de terta parte pentru efectuarea incercarilor prevazute in anexa nr. 2 pct 3.1.3 si 3.2.2, avand in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 7.
    (2) Ministerul Industriei si Resurselor va actualiza periodic si va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista organizatiilor de terta parte desemnate conform alin. (1), aprobata prin ordin al ministrului, cu indicarea sarcinilor specifice pentru care au fost desemnate.
    (3) In conditiile in care se constata ca o organizatie de terta parte nu mai intruneste criteriile minime enuntate in anexa nr. 7, Ministerul Industriei si Resurselor retrage desemnarea organizatiei.
    Art. 19
    (1) Prin derogare de la prevederile privind sarcinile organismelor notificate, utilizatorii de echipamente sub presiune si ansambluri pot introduce pe piata si pot pune in functiune echipamente sub presiune si ansambluri, a caror conformitate cu cerintele esentiale a fost evaluata de catre un inspectorat al utilizatorilor desemnat in conformitate cu criteriile prevazute la alin. (7).
    (2) Organismul de control nu poate interzice, restrange sau impiedica, din motive legate de riscurile datorate presiunii, introducerea pe piata sau punerea in functiune in conditiile prezentului articol a echipamentelor sub presiune sau a ansamblurilor a caror conformitate a fost evaluata de un inspectorat al utilizatorilor desemnat.
    (3) Echipamentele sub presiune si ansamblurile a caror conformitate a fost evaluata de un inspectorat al utilizatorilor nu vor avea aplicat marcajul CS.
    (4) Echipamentele sub presiune si ansamblurile din aceasta categorie se pot utiliza numai in spatiile unde activeaza grupul de firme din care face parte inspectoratul respectiv. Acest grup de firme trebuie sa aplice o politica de securitate comuna in care sunt incluse prevederile legate de conditiile tehnice de proiectare, fabricatie, inspectie, intretinere si utilizare a echipamentelor sub presiune si a ansamblurilor.
    (5) Inspectoratele utilizatorilor functioneaza, cu atributiile stabilite conform prezentului articol, in exclusivitate pentru grupul de firme din care fac parte.
    (6) Inspectoratele utilizatorilor aplica urmatoarele proceduri pentru evaluarea conformitatii prevazute in anexa nr. 5:
    a) modulul A1 - Verificari interne ale productiei si monitorizarea evaluarii finale;
    b) modulul C1 - Conformitatea cu tipul;
    c) modulul F - Verificarea produsului; si
    d) modulul G - Verificarea CS a unitatii de produs.
    (7) Competenta inspectoratelor utilizatorilor este recunoscuta de Ministerul Industriei si Resurselor, in vederea desemnarii, pe baza unui proces de evaluare, avand in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 8. Ministerul Industriei si Resurselor va lua masuri corespunzatoare pentru a se asigura ca grupul de firme caruia ii apartine inspectoratul aplica cerintele prevazute la alin. (4).
    (8) Ministerul Industriei si Resurselor va publica si va actualiza periodic in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista inspectoratelor utilizatorilor pe care le-a desemnat, aprobata prin ordin al ministrului, cu specificarea, pentru fiecare inspectorat, a sarcinilor pentru care a fost desemnat si a spatiilor care satisfac prevederile alin. (4).
    (9) In conditiile in care se constata ca un inspectorat al utilizatorilor nu mai intruneste criteriile prevazute la alin. (7), Ministerul Industriei si Resurselor retrage desemnarea acestuia.
    (10) Ministerul Industriei si Resurselor va supraveghea si va evalua consecintele aplicarii prevederilor prezentului articol pentru o perioada de 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari. Ca urmare a evaluarii, in functie de natura neconformitatilor constatate, se vor propune masurile administrative necesare, dupa caz.

    CAP. 5
    Marcaje de conformitate

    Art. 20
    (1) Marcajul de conformitate CS, respectiv CE, trebuie sa fie insotit de numarul de identificare al organismului notificat implicat in faza de control al productiei, conform prevederilor art. 17.
    (2) Marcajul CS, respectiv CE, trebuie aplicat in mod vizibil, usor lizibil si durabil direct pe echipamentele sub presiune prevazute la art. 8 sau pe ansamblurile prevazute la art. 9, care sunt fabricate complet sau care sunt intr-un stadiu de fabricatie care permite evaluarea finala, conform prevederilor anexei nr. 2 pct. 3.2.
    (3) Nu este necesara aplicarea marcajului CS, respectiv CE, individual pe fiecare echipament sub presiune care compune un ansamblu. Echipamentele sub presiune individuale care poarta deja marcajul CE, respectiv CS, dupa caz, continua sa isi pastreze marcajul atunci cand sunt montate intr-un ansamblu.
    (4) In cazul in care pentru echipamentul sub presiune sau ansamblu se aplica si alte reglementari care acopera alte cerinte care, de asemenea, prevad aplicarea marcajului CS, respectiv CE, acest marcaj indica conformitatea echipamentului sub presiune sau a ansamblului cu prevederile tuturor reglementarilor aplicabile. In aceste cazuri in documentele, notele si instructiunile prevazute de prezenta hotarare se vor indica si reglementarile respective, prin trimitere la numerele de referinta cu care au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, respectiv in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
    (5) Este interzisa aplicarea pe echipamente sub presiune sau pe ansambluri a marcajelor asemanatoare cu marcajele CS sau CE, care pot fi confundate cu aceste marcaje. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe echipamente sub presiune sau pe ansambluri, cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajelor CS sau CE sa nu fie redusa.
    Art. 21
    (1) In cazul in care organismul de control constata ca marcajul a fost aplicat in mod eronat, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va fi obligat sa realizeze produsul in conformitate cu prevederile privind aplicarea marcajului.
    (2) In cazul in care organismul de control constata ca neconformitatea continua, acesta trebuie sa ia toate masurile necesare de limitare sau interzicere a introducerii pe piata sau sa asigure retragerea de pe piata a produsului, in conformitate cu prevederile art. 7.

    CAP. 6
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 22
    (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) nerespectarea prevederilor art. 5, 8, 9, 10 sau 16, dupa caz, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata, interzicerea utilizarii si a introducerii pe piata si a punerii in functiune a produselor neconforme;
    b) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializarii pana la o data stabilita de organismul de control de comun acord cu producatorul sau cu reprezentantul autorizat al acestuia, dupa caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
    c) nerespectarea prevederilor art. 20, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, limitarea, retragerea, interzicerea comercializarii sau interzicerea introducerii pe piata si a punerii in functiune a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
    (2) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile si dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002.
    (3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se fac de catre personalul imputernicit din cadrul organismului de control.

    CAP. 7
    Supravegherea pietei

    Art. 23
    Organismul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotarari si este responsabil pentru supravegherea pietei este Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR-SP.
    Art. 24
    (1) Orice decizie luata in baza prezentei hotarari de catre ISCIR-SP, din care rezulta limitarea introducerii pe piata si a punerii in functiune sau necesitatea retragerii de pe piata a echipamentelor sub presiune sau a ansamblurilor, va mentiona temeiul legal al deciziei si va fi adusa la cunostinta persoanelor interesate, in termen de 15 zile lucratoare, precum si Ministerului Industriei si Resurselor.
    (2) Impotriva deciziei se poate face plangere in termen de 15 zile de la data primirii deciziei, la instanta judecatoreasca competenta teritoriala, in conditiile legii.

    CAP. 8
    Dispozitii finale

    Art. 25
    (1) Lista standardelor romane care adopta standardele europene armonizate, prevazute la art. 5 alin. (2), ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, se elaboreaza in termen de 10 luni de la data publicarii prezentei hotarari si se aproba prin ordin al ministrului industriei si resurselor, care se actualizeaza periodic si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Procedurile de evaluare a organismelor in vederea desemnarii si notificarii, a organizatiilor de terta parte si a inspectoratelor utilizatorilor, in vederea desemnarii, se elaboreaza de catre Ministerul Industriei si Resurselor in termen de 6 luni de la data publicarii prezentei hotarari si se aproba prin ordin al ministrului industriei si resurselor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (3) Reglementarile prevazute in anexa nr. 9 isi inceteaza valabilitatea la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
    (4) Prevederile prezentei hotarari intra in vigoare la 1 ianuarie 2004.
    (5) Anexele nr. 1 - 9*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
    *) Anexele nr. 2 - 8 se publica ulterior.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul industriei si resurselor,
                         Mihai Berinde,
                         secretar de stat

    ANEXA 1

                          LISTA ACTELOR NORMATIVE
in vigoare care reglementeaza produse excluse din domeniul de aplicare al prezentei hotarari

    A. Recipiente simple sub presiune, recipiente-butelii si echipamente destinate functionarii vehiculelor, prevazute la art. 3 lit. c)
    1. Hotararea Guvernului nr. 571/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a recipientelor simple sub presiune
    2. Ordinul ministrului industriei si comertului nr. 1.613/1998 privind aprobarea Prescriptiilor tehnice pentru proiectarea, executia, repararea, transportul, depozitarea si verificarea recipientelor-butelii pentru gaze comprimate, lichefiate sau dizolvate sub presiune: C5 - 98, Colectia ISCIR art. 1.1.2 lit. f), Nota referitoare la dispersoare de aerosoli
    3. Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.938/2001 pentru aprobarea reglementarilor privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 2
    B. Echipamente prevazute la art. 3 lit. d)
    4. Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 388/1996 privind aprobarea Normelor metodologice in aplicarea prevederilor Legii protectiei muncii nr. 90/1996, respectiv sectiunea A referitoare la certificarea calitatii din punct de vedere al securitatii muncii, a echipamentelor tehnice si sectiunea B referitoare la certificarea calitatii din punct de vedere al securitatii muncii, a echipamentelor si sistemelor protectoare destinate a fi utilizate in atmosfere potential explozive
    5. Hotararea Guvernului nr. 225/2002 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a ascensoarelor
    6. Hotararea Guvernului nr. 1.337/2000*) privind asigurarea securitatii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune
    7. Legea nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale
    8. Hotararea Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi
    C. Echipamente prevazute la art. 3 lit. q)
    9. Legea nr. 31/1994 pentru aderarea Romaniei la Acordul european referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, si Ordonanta Guvernului nr. 77/1998 pentru aderarea Romaniei la Protocolul de amendare a articolelor 1.a), 14(1) si 14(3) ale Acordului european din 30 septembrie 1957 referitor la transportul rutier international de marfuri periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la 28 octombrie 1993, aprobata prin Legea nr. 4/1999
    10. Ordonanta Guvernului nr. 49/1999 privind transportul marfurilor periculoase pe calea ferata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 788/2001
    11. Decretul nr. 194/1965 privind aderarea Republicii Populare Romane la Conventia privind aviatia civila internationala - I.C.A.O., semnata la Chicago la 7 decembrie 1944, si Legea nr. 107/1998 pentru ratificarea de catre Romania a Protocolului referitor la amendarea Conventiei privind aviatia civila internationala, adoptat la Montreal la 10 mai 1984.
------------
    *) Hotararea Guvernului nr. 1.337/2000 a fost abrogata prin Hotararea Guvernului nr. 567/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 458 din 27 iunie 2002.

    ANEXA 9

                           LISTA REGLEMENTARILOR
care isi inceteaza aplicabilitatea la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari

________________________________________________________________________________
Nr.  Prescriptie    Titlul prescriptiei tehnice         Documentul prin care a
crt. tehnica PT                                             fost aprobata
________________________________________________________________________________

  1.   C1 - 99    PT pentru proiectarea, executia,      Ordinul ministrului
                  montarea, repararea, instalarea,      industriei si comertului
                  exploatarea si verificarea cazanelor  nr. 77/2000
                  cu abur si cazanelor de apa fierbinte
  2.   C4 - 90    PT pentru proiectarea, executia,      Decizia ministrului
                  instalarea, exploatarea, repararea    economiei nationale
                  si verificarea recipientelor          nr. 4/1990
                  metalice stabile sub presiune
  3.   C5 - 98    PT pentru proiectarea, executia,      Ordinul ministrului
                  repararea, transportul, depozitarea   industriei si comertului
                  si verificarea recipientelor-butelii  nr. 1.613/1998
                  pentru gaze comprimate, lichefiate
                  sau dizolvate sub presiune
  4.   C8 - 97    PT pentru proiectarea, executia,      Ordinul ministrului
                  instalarea, exploatarea, repararea si industriei si comertului
                  verificarea recipientelor stabile de  nr. 1.528/1997
                  stocare si alimentare in instalatii
                  cu gaze petroliere lichefiate, cu
                  capacitate pana la 5.000 l
  5.   C12 - 95   PT pentru recipiente stabile sub      Ordinul ministrului
                  presiune pentru depozitarea clorului  industriilor
                  sau dioxidului de sulf, lichefiate    nr. 1.552/1995
  6.   C15 - 2000 PT pentru proiectarea, executia,      Ordinul ministrului
                  montarea, exploatarea, repararea si   industriei si comertului
                  verificarea conductelor de abur si    nr. 172/2000
                  apa fierbinte sub presiune
  7.   C16 - 99   PT pentru autoclave cu foc direct     Ordinul ministrului
                                                        industriei si comertului
                                                        nr. 174/1999
  8.   C20 - 97   PT pentru proiectarea, executia,      Ordinul ministrului
                  montarea, exploatarea, repararea si   industriei si comertului
                  verificarea conductelor tehnologice   nr. 1.529/1997
                  metalice pentru unele gaze lichefiate
                  din industria chimica si petrochimica
  9.   C22 - 94   PT pentru proiectarea, executia,      Ordinul ministrului
                  verificarea, montarea si exploatarea  industriilor
                  dispozitivelor de siguranta cu        nr. 1.559/1994
                  membrana de rupere
 10.   C23 - 94   PT pentru proiectarea, executia,      Ordinul ministrului
                  instalarea, exploatarea, repararea si industriilor
                  verificarea recipientelor cilindri -  nr. 1.513/1994
                  uscatori
 11.   C24 - 94   PT pentru recipientii fierbatori din  Ordinul ministrului
                  industria celulozei si hartiei        industriilor
                                                        nr. 1.510/1995
 12.   C25 - 99   PT pentru recipiente metalice stabile Ordinul ministrului
                  sub presiune din industria oxigenului industriei si comertului
                                                        nr. 61/1999
 13.   C27 - 91   PT pentru recipiente-cisterne,        Ordinul ministrului
                  recipiente-containere si butoaie      economiei nationale
                  metalice pentru gaze comprimate,      nr. 1.592/991
                  lichefiate sau dizolvate sub presiune
 14.   C28 - 97   PT pentru proiectarea, executia,      Ordinul ministrului
                  instalarea, repararea si verificarea  industriei si comertului
                  generatoarelor de acetilena           nr. 1.644/1997
 15.   C30 - 99   PT privind proiectarea, executia,     Ordinul ministrului
                  instalarea, exploatarea, repararea    industriei si comertului
                  si verificarea cazanelor mici de abur nr. 183/1999
 16.   C31 - 84   PT pentru proiectarea, executia,      Ordinul ministrului
                  montarea, instalarea, exploatarea,    aprovizionarii
                  repararea si verificarea cazanelor de tehnico-materiale si
                  abur de joasa presiune si a cazanelor controlului fondurilor
                  de apa calda                          fixe nr. 63/21984
 17.   C37 - 96   PT pentru proiectarea, executia,      Ordinul ministrului
                  incercarea in vederea omologarii si   industriilor
                  exploatarea supapelor de siguranta    nr. 1.663/1996
                  destinate echiparii cazanelor si
                  recipientelor sub presiune
________________________________________________________________________________

    NOTA:
    Prescriptiile tehnice care fac obiectul actelor normative corespunzatoare au fost publicate de Editura Tehnica.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 752/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 752 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu